Kezdődik a szezon - kezdődik a szezon?

2020.03.11.
Dorogi László

Magyar idő szerint péntek hajnalban a Ausztrál Nagydíj első szabadedzésével hivatalosan is kezdetét veszi a Forma-1 2020-as idénye. A bizonytalanság óriási, a koronavírus-járvány a száguldó cirkuszt sem kímélte, de ezen túl is érdekesnek ígérkezik a turbó-hibrid éra utolsó idénye.

A hagyományoknak megfelelően a melbourne-i Albert Parkban veszi kezdetét a Forma-1 2020-as szezonja, s bár néhány héttel ezelőtt még úgy tűnt, a legfőbb témát az szolgáltatja majd a rajt előtt, hogy ez lesz a sorozat utolsó idénye a nagy szabályváltozások előtt, az élet végül több érdekes cselekményszálat is belefirkált a forgatókönyvbe.

Koronavírus

A decemberben Kínából világhódító útjára induló újfajta koronavírus-járvány a Forma-1-et - ahogy a sportvilág számos nagy versenyét, sorozatát - sem kímélte. Az már korábban eldőlt, hogy a Kínai Nagydíjat nem rendezik meg, de a debütáló Vietnami Nagydíj megrendezése is igencsak kérdésessé vált. A szezon második versenyhétvégéjén, Bahreinben a száguldó cirkusz történetében először nem lehetnek nézők a lelátón, és a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj megrendezése is az utolsó pillanatig a levegőben lógott. A vírus terjedési sebességének és irányának függően akár további futamokat is érinthetnek a szigorú óvintézkedések, ezért hatalmas bizonytalanság lengi körül a 2020-as idényt. Az AFP hírügynökség beszámolója szerint már Melbourne-ben is megjelent a koronavírus, köszönhetően egy rendkívül felelőtlenül viselkedő 70 éves betegnek, aki Szingapúrból érkezett Melbourne-be, de karanténba vonulás helyett közvetlenül a Forma-1-es pálya melletti Albert Park Hotelbe vette az irányt egy F1-es felvezetőeseményre. Szerdán három embert is koronavírus gyanújával különítettek el a csapatoktól, a hírek szerint egy McLarenes és két Haasos kolléga került karanténba, miután nem érezte jól magát.

A Vietnámi Nagydíj is veszélyben?

Egyre többen kételkednek abban, hogy a Forma-1 jogtulajdonosa, a Liberty Media talál-e új időpontot a koronavírus miatt elhalasztott Kínai Nagydíjnak. Sőt, vannak akik már a szomszédos Vietnám miatt aggódnak. A német RTL televízió egyenesen kijelentette, nem küld stábot Hanoiba. A koronavírus lassan felforgatja az egész világot, de a Forma-1 idei versenynaptárát már biztosan.

Bár Forma-1-nél is mindent megtesznek a járvány megfékezése érdekében - Ausztráliában például minimálisra csökkentették a szurkolók és a pilóták érintkezési lehetőségeit, nem lehet majd például szelfiket sem készíteni a versenyzőkkel -, egyelőre nem tudni, hogy milyen mértékben befolyásolja majd a világméretű betegség a Forma-1 2020-as szezonját. Arra mindenesetre jobb, ha felkészülünk: jöhetnek a zárt kapus és a halasztott futamok is szép számmal.

FIA-Ferrari vs. nem Ferrari motoros istállók

A holtszezon legmegosztóbb témáját érdekes módon egy tavalyi ügy robbantotta ki, amely hetek óta tartja lázban a száguldó cirkusz résztvevőit. A konfliktusról írtunk részletesen, de azért nagy vonalakban nem árt feleleveníteni a történetet.

Sarokba szorították az FIA-t, borulhat a bili a száguldó cirkuszban

Csalt-e a Ferrari? Ha nem csalt, miért nem mondják meg? Ha csalt, miért nem büntetik meg őket? Egyébként is mi oka védeni az FIA-nak az olaszokat? Jó érzésű Forma-1-rajongóként szomorúan konstatálom, hogy az elmúlt hetekben fellángoló FIA-Ferrari koalíció vs. nem-Ferrari-motorosok frakció vita sokkal nagyobb hullámokat ver, mint az elmúlt évek bármelyik világbajnoki küzdelme.

A Ferrari a 2019-es idényre minden kétséget kizáróan az egyik leggyorsabb konstrukciót rakta össze, ami olyannyira gyors volt, hogy a rivális csapatok csalást sejtettek a szédületes tempó mögött. Bár többször is jelezték az ilyen ügyekben illetékes Nemzetközi Automobil-szövetségnek észrevételüket, az FIA sokáig fittyet sem hányt a dologra. Egy idő után aztán mégis beadta a derekát és berendelte vizsgálatra a Ferrari erőforrását. A turpisságot ugyanis - leginkább a Red Bull szerint - ennél az "alkatrésznél" követték el az olaszok: szabálytalan üzemanyagáramlás mérővel szerelték fel a motort, így az a megengedettnél nagyobb mennyiségű üzemanyagot forgatott át. Az FIA végül kiadott egy szabály egyértelműsítő közleményt, hogy tilos az üzemanyagáramlás mérővel babrálni, s hogy emiatt, vagy sem, de a Ferrari teljesítménye alaposan bezuhant az utolsó versenyekre.

A történet végére néhány nappal ezelőtt tett - volna - pontot az FIA, amikor közleményben jelezte, lezárta a vizsgálatot és titkos megállapodást kötött a Ferrarival, amelynek részleteit nem hozhatja nyilvánosságra. Ez jókora felzúdulást keltett azon csapatoknál - a Mercedesnél, a Red Bullnál, a MecLarennél, a Renault-nál, a Racing Pointnál, az Alpha Taurinál és a Williamsnél - amelyek nem Ferrari erőforrásokat használnak, mondván, legalább azt árulják el, hogy akkor tényleg csaltak-e vagy sem. Ezután komoly pszichikai hadviselés vette kezdetét, és a harcnak még közel sincs vége, már egészen vad pletykák is szárnyra keltek, miszerint a demonstráló csapatok külön versenysorozatot indítanánk a Ferrari kizárásával, vagy hogy éppen az első Forma-1-es idén óta a mezőny tagjaként szereplő maranellóiak lépnének le. Hogy mi lesz a botrány vége, az jó eséllyel csak hónapok múlva derül ki, mindenesetre a Ferrari egyébként is rossz közhangulatának biztosan nem tett jót az ügy.

DAS Mercedes

A német nyelven nem tudók sincsenek hátrányban, nem egy határozott névelőt kapott a világbajnoki címvédő, hanem egészen egyszerűen így nevezte el azt a technikai újítását, ami miatt komoly kritikákat kapott a riválisoktól. A duplatengelyes kormányzás rendszerén a barcelonai tesztek során akadt meg az ellenfelek szeme, amikor Hamilton úgy manőverezett az autójával, mintha csak egy repülőgépet vezetne: a kormányt előre és hátra mozgatva machinált vezetés közben.

A Mercedes mindenkit meglepett

Az első óra leginkább Hamiltonról szólt, mivel ő teljesített először mért kört, majd 1:18.915-tel az élen is zárt, nem mellesleg a legtöbb kilométert is a mercedeses tette meg. A címvédő lendülete a későbbiekben sem hagyott alább, igaz, inkább az adatok gyűjtésére feküdt rá a második hatvan percben, ezért folyamatosan csúszott hátra az időlistán.

Az FIA természetesen azonnal elkezdte vizsgálni a dolgot, majd gyorsan le is szögezte, hogy 2021-ben már senkinek eszébe se jusson ilyen megoldással próbálkozni, viszont a Mercedes idén még alkalmazhatja. Már persze, ha akarja, mert az sem egészen biztos, hogy ez bármiféle előnyt jelent a riválisokkal szemben.

Pink Mercedes

Alaposan felkavarta az állóvizet a Racing Point csapat, a Lawrence Stroll kezében lévő csapat néhány nappal az autóbemutatója után sokkolta a mezőnyt. Történt ugyanis, hogy egy teljesen más konstrukcióval gurultak ki az első szezon előtti kollektív tesztre Barcelonában, mint amit korábban bemutattak, ez a konstrukció pedig kísértetiesen emlékeztetett egy korábbira. Csakhogy, nem a Racing Pointéra! A csapat tervezői és mérnökei megpróbálták egy az egyben lekopizni a tavaly világbajnoki címet nyerő Mercedes autóját, amely külcsínben igen jól sikerült. Nemcsak a küllem változott, ugyanis a tesztek alapján tényleg gyorsnak tűnt a rózsaszín járgány, Sergio Perez egyenesen úgy nyilatkozott, hogy ez a valaha volt legjobb kocsi, amiben ült az előszezonok során.

Miben mesterkedik a Racing Point?

Szerdán hivatalosan is kezdetét vette a Forma-1 2020-as idénye a barcelonai kollektív teszt első napjával. Ilyenkor persze még nem tudunk és nem is szabad messzemenő következtetéseket levonni a köridőkből, az viszont azonnal szemet szúrt mindenkinek, hogy a Racing Point autói nagyon-nagyon hasonlítanak a 2019-ben világbajnok Mercedes-konstrukcióra.

Az időeredmények is azt mutatják, hatalmasat lépett előre a csapat, különösen tavalyi önmagához képest, kőkemény tizedmásodperceket sikerült lefaragni a tempóból, ami még akkor is nagy szó, ha tudjuk, a teszteredmények nem mindig mérvadóak. A Racing Pointnál mindenesetre nagyon bizakodóak, az ellenlábasok kritikáit pedig, miszerint ellopták a Mercedes ötleteit, csak annyival ütötték el, hogy miért ne próbálhatnának meg tanulni a legjobbtól.

Mi lesz a Ferrarival?

Az ágaskodó lovas csapatnak borzasztóan sikerült a téli felkészülése, amin az FIA-val kötött titkos paktum nyilvánosságra hozatala sem segített. Sebastian Vettel és Charles Leclerc szenvedtek az autóval Barcelonában, az első teszten ráadásul borzasztóan kevés kört tudtak teljesíteni a géppel. Egyesek szerint megtévesztő a Ferrari lassúsága, ám Mattia Binotto néhány nappal ezelőtt tiszta vizet öntött a pohárba és leszögezte: nem kamuznak, nem altatnak, tényleg ennyit tud jelenleg az autó. No, persze ez a nyilatkozat is lehet a megtévesztés része, mindenesetre a legtöbb szakértő szerint Mercedes-Red Bull csata várható a világbajnoki címért, a Ferrarinak pedig be kell érnie idén - jó esetben - a harmadik hellyel.

A Ferrari nem altat, tényleg lassú

Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke a két szezon előtti teszten látottak alapján úgy véli, a csapatnak nagyon sok mindenben kell fejlődnie a két hét múlva esedékes szezonrajtig. Lerágott csont, hogy a szezon előtti teszteredményekből messzemenő következtetéseket nem szabad levonni, mégis úgy tűnik, a Ferrari a várakozásoknál gyengébben szerepelt a Forma-1 kollektív gyakorlásain.

A másik probléma, amire vélhetően megoldást kell találnia az olaszoknak, az a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel kiábrándító formája. A német pilóta az elmúlt másfél évben csupán árnyéka volt önmagának, Charles Leclerc már az első Ferraris évében többször móresre tanította. Márpedig a maranellóiaknak egyértelműen szükségük lenne egy jó Vettelre, ha sokáig versenyben szeretnének maradni, de a boxutcai pletykák szerint az sem elképzelhetetlen, hogy ez lesz a német utolsó szezonja az olaszoknál.

Fotó: formula1.com

Hány rekordot dönt meg Lewis Hamilton?

Szinte hihetetlen, hogy Lewis Hamilton már 35 éves, de ez egyáltalán nem látszik rajta. A címvédő, hatszoros világbajnok pilóta egyáltalán nem tűnik a nyugdíjra készülődő versenyzőnek, továbbra is ott lángol a szemében a tűz és a gyilkos ösztön, hogy újabb és újabb trófeákat szerezzen meg. Az előzetes várakozások alapján minden esélye meg is van arra, hogy 2020 végén már hétszeres világbajnoknak mondhassa magát és beállítsa Michael Schumacher beállíthatatlannak hitt rekordját. A brit pilóta a német legenda egy másik csúcsát is üldözi, méghozzá a legtöbb futamgyőzelem rekordját. Michael Schumacher pályafutása során 91 alkalommal állhatott fel a pódium felső fokára, ehhez Hamiltonnak még hét futamgyőzelemre lenne szüksége. Ha csak abból indulunk ki, hogy a hibrid-éra 2014-es bevezetése óta a legrosszabb idényében is 9 versenyt tudott megnyerni, akkor elmondhatjuk, jó eséllyel pályázik a patinás rekordra.

Hamiltonnak persze kapóra jön, hogy a mezőny legjobb konstrukcióját vezeti, ráadásul a 2021-es szabályváltozások könnyen meg is törhetik a Mercedes dominanciáját - az elmúlt hat szezonban az ezüst nyilak zsebelték be a világbajnoki címeket -, így még robbanthat egyet utoljára. Ebbe azért vélhetően Valtteri Bottasnak is lesz beleszólása, emlékezhetünk, a finn kiválóan kezdte a tavalyi szezont, de formáját nem tudta hosszú távon fenntartani.

Ádáz küzdelem az élcsapatok árnyékában

Tavaly a McLaren mindenkit meglepett remek teljesítményével, a wokingiak konstruktőri negyedik helyét nem sokan prognosztizálták a szezonrajt előtt. Most olybá tűnik, hogy még ádázabb csatát vívhatnak a középcsapatok a negyedik helyért, amely egy tényleges Ferrari behorpadás következtében akár még dobogóvá is változhat. A 2020-as teszteredmények alapján a McLaren nem lett rosszabb, de jobb se nagyon, miközben a riválisok - első blikkre - szintet tudtak lépni. A Racing Pointról már ejtettünk szót, de mindenképpen emlékezzünk meg a Renault-ról is, a franciák ugyanis a harmadik leggyorsabb autót rakták össze, csupán a Mercedes és a Red Bull tudott jobb köridőt repeszteni náluk Barcelonában. Daniel Ricciardo és Esteban Ocon személyében ráadásul két rutinos, bevállalós pilótával rendelkeznek, mindkettejüknek jó éve lehet.

A hátsó régiókban a Williamsnél is van ok a bizakodásra, persze a briteknek volt honnan fejlődniük. A Williams 2019-ben messze-messze a legpocsékabb autóval rendelkezett, de most a teszteredmények arról árulkodnak, hogy sikerült szintet lépniük és csökkenteni hátrányukat a mezőny végén. Ezzel együtt a szakértők így is az utolsó, tizedik helyre várják őket, de George Russell már tavaly, azzal a rémes járgánnyal is megmutatta, hogy van benne potenciál, a mezőny egyetlen újoncának, a kanadai Nicholas Latifin pedig nem igazán lesz teher. Barcelonában sikerült a hetedik leggyorsabb köridőt megfutniuk és ha a fejlődés töretlenül tart, akkor akár néhány pontszerző helyben is reménykedhetnek - tavaly Robert Kubica révén egyetlen egy egységet sikerült bedobniuk a közösbe.

Érdekes a Haas helyzete is, ugyanis sokan úgy vélekednek, nem sok sanszuk lesz beleszólni a középcsapatok küzdelmeibe, míg mások szerint a rosszul sikerült tavalyi szezon után ismét radar alá kerülhetnek. Talán emlékeznek még néhányan, hogy a két évvel ezelőtti idényt pazarul kezdte a Romain Grosjean, Kevin Magnussen páros, de vagy megadta magát az autó alattuk, vagy kapitális hibákat vétettek, amivel rengeteg világbajnoki pontot hagytak veszni. A téli kollektív teszteken nem sikerült az 1.17-es idő alá benézniük, ők szerepeltek a leggyengébben, ezek alapján sok munka vár még rájuk.

Az Alfa Romeo egy évvel korábban is pokolian gyors tudott lenni az egyenesekben, ez pedig az idei autó esetében sem változott meg. Kimi Raikkönenék végsebessége a DRS-rásegítéssel a 320 kilométer per órát is elérte Barcelonában, de tulajdonképpen teher nélkül vághatnak neki a szezonnak. Éppen úgy, ahogy a Red Bull fiókcsapatának számító Alpha Tauri, amely szeretne elmozdulni tavalyi konstruktőri hatodik helyéről, de ez a kiegyenlített erőviszonyokat látva egyáltalán nem lesz egyszerű.

A legnagyobb kihívó: Max Verstappen

Nincs olyan szakértő, akinek ne fordult volna meg a szezon előtti elemzésekben, hogy a Red Bull fiatal holland titánja talán 2020-ban érhet fel először a csúcsra. Verstappen már 2019-ben is aratott bravúros győzelmeket, az autója idén is jónak tűnik, a képességei pedig megvannak ahhoz, hogy Hamilton első számú kihívójává lépjen elő. Idén ráadásul már hazai környezetben is versenyezhet, hiszen visszatér a száguldó cirkusz versenynaptárába a felújított zandvoorit pálya, a fanatikus holland szurkolók pedig biztosan fantasztikus hangulatot fognak teremteni.

IndyCart idéző kanyarban is száguldoznak idén a pilóták

Több mint három évtized után Hollandia visszatér a Forma-1-es helyszínek vérkeringésébe. Valljuk be, Max Verstappen népszerűségét látva erre volt is igény, a hollandok pedig nagyon kitettek magukért. A zandvoorti aszfaltcsík persze nem teljesen új, korábban rendeztek rajta különböző futamokat, de azért némi ráncfelvarrásra szorult.

A Forma-1 2020-as szezonjának mezőnye

Mercedes: Lewis Hamilton, Valtteri Bottas
Ferrari: Sebastian Vettel, Charles Leclerc
Red Bull: Max Verstappen, Alexander Albon
McLaren: Carlos Sainz, Lando Norris
Renault: Daniel Ricciardo, Esteban Ocon
Alpha Tauri: Pierre Gasly, Danyiil Kvjat
Racing Point: Sergio Perez, Lance Stroll
Alfa Romeo: Kimi Raikkönen, Antonio Giovinazzi
Haas: Romain Grosjean, Kevin Magnussen
Williams: George Russell, Nicholas Latifi

Kubica a szezon végén távozik a Williamstől

2019.09.19.

A Williams hivatalosan bejelentette, hogy a szezon végeztével Robert Kubica távozik a csapattól. 

Fotó: formulaone.com

Az egyszeres futamgyőztes Robert Kubica 2010 után idén márciusban indult újra Forma-1-es futamon, ám a lengyel pilóta visszatérése nem sikerült olyan meseszerűre, mint azt a várták. A BMW-vel és a Renault-tal is egykoron remekelő versenyző általában az utolsó helyet szerzi meg a kvalifikáción és folyton kikap George Russelltől. Kubica eddig egyetlen pontot szerzett, amely egyben a Williams egyetlen idei pontja is: Németországban két büntetés miatt a 10. helyen rangsorolták. 

A Williams istálló ma bejelentette, hogy Kubica elhagyja a szezon végén a csapatot, és a szerződés felbontása a pilóta szándékából történt. Meglehetősen valószínű, hogy Kubica jövőre nem kap állást a teljes szezonra, így erősen kérdéses a lengyel pilóta jövője. A sajtóban olyan hírek is felröppentek, hogy a Racing Point tartalékversenyzője lesz, de néhány forrás azt sem tartja kizártnak, hogy a DTM-ben láthatjuk jövőre őt. 

Ki nem találná, melyik Forma-1-es csapat fejlődött a legtöbbet

2019.08.27.
Dorogi László

Érdekes infografikával állt elő a Forma-1 hivatalos Facebook oldala. A szezon feléhez érve azt vizsgálták meg, melyik csapat mennyit fejlődött, vagy éppen esett vissza az egy évvel korábbi teljesítményéhez képest.

Fotó: autosport.com

Ehhez egy végtelenül ésszerű és egyszerű statisztikai adatot vettek alapul: azt nézték meg, hogy melyik istálló mennyivel szerzett több, vagy kevesebb pontot 12 futam elteltével, mint 2018-ban. A pontszámokat végül átváltották százalékos arányba, hogy minden csapatnak saját magához mérten állapítsák meg, mennyit lépett előre, vagy éppen hátra, az eredmény pedig igencsak meglepő.

A szezon feléhez érve elmondható, hogy a legtöbbet az Alfa Romeo (leánykori nevén Sauber Ferrari) lépett előre, amiben vastagon szerepet játszik Kimi Raikkönen szerződtetése. A Jégemberrel a fedélzeten, no meg az elmúlt hetekben a megerősödő Antonio Giovinazzinak köszönhetően 42 százalékkal gyűjtöttek eddig több pontot, mint tavaly ilyenkor, s bár ez pontszámban csupán 13 egységet jelent, mégis ők érték el a legnagyobb fejlődést.

A második helyen a szintén megtáltosodó McLaren áll, amely nem kevesebb mint 30 ponttal szerzett eddig többet, mint egy évvel korábban, ezzel 37 százalékos fejlődési mutatóval övék a képzeletbeli dobogó második helye, s igaz, ami igaz, mind Lando Norris, mind Carlos Sainz kiválóan teljesít idén.

A képzeletbeli bronzérmet a Toro Rossósok akaszthatják a nyakukba, hiszen 15 ponttal és 35 százalékkal állnak jobban mint tavaly, pontszámban viszont nem meglepő módon a Mercedes lépett előre, köszönhetően Bottas remek szezonrajtjának és az idén is verhetetlennek tűnő világbajnoknak, Lewis Hamiltonnak. Az ezüst nyilak 93 egységgel szereztek eddig többet mint 2018-ban, de ez az összpontszámukhoz mérten "csupán" 21 százalékos javulás.

Hogy a vesztesekre is vessünk egy pillantást, bizony itt találjuk a Ferrarit, a maranellóiaknak közel sem a szájuk íze szerint alakul az idény eddig. Sebastian Vettel továbbra sem találja régi önmagát, Charles Leclerc-kel pedig hol a technika, hol a csapat hol éppen saját maga babrál ki. Az olaszok 47 ponttal állnak most rosszabbul mint tavaly ilyenkor, ez pedig 14 százalékos romlást jelent.

Nem lehet büszke magára a Racing Point, a Renault és a Haas sem, közülük a franciák veszítettek pontszámban a legtöbbet: Daniel Ricciardo szerződtetése ide, vagy oda, 43 egységgel állnak most kevesebbel mint egy évvel ezelőtt. A Racing Point 28, a Haas Ferrari 40 ponttal áll rosszabbul. Furcsán hangzik, de százalékosan a Williams veszítette a legtöbbet tavalyhoz képest, pedig ők csak három pontot buktak a 2018-as teljesítményükhöz képest, de mivel eddig egyetlen világbajnoki pontocska árválkodik csak a nevük mellett, nem meglepő a dolog.

Nem ejtettünk szót a Red Bullról, amelynek eddig szinte csak Max Verstappen húzta a szekerét, de Pierre Gasly gyenge teljesítménye sem rontotta le annyira az összképet, hogy ne beszélhessünk az osztrákokról előrelépő istállóként, most 21 ponttal állnak jobban mint tavaly ilyenkor, a továbbiakban viszont Alexander Albonnak kell majd többet raknia a közösbe.

A Forma-1-es szezon hétvégén a Belga Nagydíjjal folytatódik.

Ha rossz az autó, még az étel íze is pocsék

2019.04.27.
Dorogi László

Három versenyhétvége elteltével nem látni, miben bízhatnak a tök utolsó Williamsnél. Az autó lassú és megbízhatatlan, így hiába tehetséges pilóta George Russell és rutinos versenyző Robert Kubica, nyeretlen kétéveseknek tűnnek a pocsék konstrukcióban.

Fotó: Getty Images

"Ha az autó teljesítménye jó, a pilóták jók, a mérnökök jók, a stratégia egyszerűbb, a gumik jobban működnek, még az ételek is finomabbak. Az utazások sokkal egyszerűbbek, még ha öt órát is kell várni Dubajban. Ha viszont az autó három másodperccel lassabb ugyanazokkal az emberekkel, a pilóták hibázgatnak, a mérnökök értetlenül állnak, a stratégia sem áll össze, mert a gumik nem elég tartósak, az étel pedig - bár ugyanaz, mint régen - szintén nem elég jó és persze az utazások is nehezek"

- nyilatkozta Robert Kubica keserűen az idei negyedik - bakui - versenyhétvége előtt az Autosportnak. Való igaz, egyelőre nem igazán fedezhető fel semmilyen arra utaló pozitív jel, hogy a brit istálló képes javulni Azerbajdzsánban. Ezt támasztják alá a számok is, amelyek mint tudjuk, sosem hazudnak: a Williams átlagosan 2,73 másodperccel lassabb a leggyorsabbaknál, amivel kevéssé lenne gond, de a legközelebbi rivális is 1,26 másodperccel gyorsabb körönként, ami viszont már több mint aggasztó.

Az eddigi három futamon egyszer sem végzett sem Kubica, sem Russell a 15. helynél előkelőbb pozícióban, a hőn áhított pontszerző helyek is nagyon távolinak tűnnek. Azt pedig már csak csendben tesszük hozzák, hogy a Williams egyedüliként kullog a konstruktőri világbajnoki tabella végén pont nélkül, fogalmazhatunk úgy is, hogy csodára lenne szükségük, hogy forduljon a sorsuk.

"A számok mindenre nagy hatással vannak, és ha nem mutatnak jól, ha sokkal lassabb vagy, az az egész csapaton érződik. Szó sincs arról, hogy mindent ki kell dobni a kukába, de reálisan kell hozzáállnunk. Szükség van egy tervre, utána meg kell érteni, hogy mostantól az lesz az irány és hogy mindez kivitelezhető"

- tette hozzá a hosszú idő után a Forma-1-be visszatérő Kubica. Persze, benne volt a levegőben a nyögve nyelős idénykezdet bűze, ugyanis az istálló már a szezon előtti tesztekre is csúszva érkezett meg, ráadásul akadt néhány alkatrész is, amit újra kellett szabniuk, mert azok nem feleltek meg a FIA szabályainak.

"Bármi lehetséges a Forma-1-ben, de varázslatok nincsenek. Minden okkal történik, ezért úgy vélem, ha megtaláljuk az ideális beállításokat, esetleg a szerencse is mellénk áll, akkor szerezhetünk pontokat"

- értékelt reálisan a lengyel pilóta. Hogy ez a hőn áhított pontszerzés Bakuban történik-e meg, arra ne nagyon fogadjunk, mindenesetre van min dolgoznia a Williams munkatársainak, mert ez az idény eddig nagyon rosszul néz ki a britek szemszögéből. Szegény embert pedig az ág is húzza, Russell autóját egy csatornafedél zúzta tönkre az első azerbajdzsáni szabadedzésen...

Címkék: Forma 1, Williams

Forma-1: ki állítja meg Lewis Hamiltont?

2019.03.14.

Pénteken kezdetét veszi a 70. Forma-1-es világbajnokság az ausztráliai Melbourne-ben. Cikkünkben beharangozzuk az idényt, valamint latolgatjuk a 2019-es esélyeket.

Fotó: autosport.com

Az immáron ötszörös világbajnok Lewis Hamilton az elmúlt két évben egyformán nyerte meg a bajnoki címet: a szezon első felében még nagy csatára kényszerült, majd a Magyar Nagydíjat követően egyértelműen dominálta az idényt. A Mercedes pilótája az idei szezonnak is a legnagyobb favoritként vág neki és szokásához híven ezúttal sem nyomasztja az esélyesség terhe. A stuttgarti csapat 2014 óta dominálja a világbajnokságot és a szakértők szerint ez a sorozat a szabályváltoztatások előtti szezon előtt sem fog megszakadni. 

Hamilton csapattársa idén és Valtteri Bottas lesz, aki Mercedeses időszaka során még nem nézett szembe olyan nyomással mint idén. 2017-ben vészmegoldásként szerződtették őt Nico Rosberg helyére, egy évvel ezelőtt pedig egyértelműen a második számú pilótának tekintették. Idén azonban a finn gyakorlatilag minden versenyen az ülésért küzd majd, hiszen sokan nyílt titokként kezelik, hogy az idén ülés nélkül maradó Esteban Ocon 2020-ban a Mercedeshez igazol. 

Akárcsak az elmúlt két esztendőben Sebastian Vettel és a Ferrari lehet Hamilton és a Mercedes legfőbb kihívója. Az olasz istálló és négyszeres világbajnoka az előző két szezonban is fölényben volt az év elején, hogy aztán teljes összeomlást követően hamar eldőljön a világbajnoki címek sorsa. Vettel tavaly mentálisan bukott el legnagyobb riválisával szemben, ám kérdéses, hogyha idén sem tudja visszaszerezni a trónt, akkor lesz-e még esélye. Vettel az ötödik évét tölti Maranellóban és akárcsak korábban Michael Schumacher vagy Fernando Alonso esetében, ez határozhatja majd meg a jövőjét a Ferrarinál. (A német világbajnok lett és domináns érába kezdett, míg a spanyol pályafutása egyik legrosszabb szezonja után távozott a Ferrariból.) 

A sportág legsikeresebb istállója, amely 2007 óta nem adott egyéni világbajnokot és 2008-ban nyert utoljára konstruktőri vb-címet, idén csapatfőnököt váltott, de Mattia Binottonak nehéz örökséggel kell szembenéznie. 

Fotó: express.co.uk



Ami még érdekesebbé teszi a Scuderia idei szezonját, hogy Charles Leclerc személyében egy lényegében tapasztalatlan pilótát igazoltak Vettel mellé. A fiatal monacói azonban az előző évben bebizonyította, hogy igazi tehetség és akár Vettel orra alá is borsot törhet, persze ha hagyják versenyezni. 

A szezon egyik legnagyobb kérdőjele a Red Bull szereplése lehet. Helmut Marko csapatának ragyogóan induló (2010 és 2013 között verhetetlenek voltak) együttműködése dicstelen véget ért a Renault-val. A "bikák" így vészmegoldásként a Hondával vágnak neki az idénynek. Céljuk, hogy idén is önerőből nyerjenek versenyeket de a szakemberek szerint erre kevesebb az esély mint az előző szezonok során. Max Verstappen a még mindig csak 22 éves, de a mezőny egyik leggyorsabb pilótájának számít. Az ötszörös futamgyőztes hollandnak idén már egyértelműen a vezérszerepet szánják, pályafutása során ez lesz az első ilyen év. Vertappen társa Pierre Gasly lesz aki a Toro Rossotól igazolt át a nagycsapathoz és aki tavaly több kiemelkedő eredményt is elért. A két kiemelkedő tehetségű, de forrófejű fiatal párharca házon belül külön izgalmakat ígér. 

A gyári Renault tavaly megbízható erőnek számított, ám így is messze elmaradt a "nagy hármastól" ha idén nem is sikerül elérniük a Red Bull szintjét, de mindenképpen a közelebb kerülés lehet a cél Enstone-ban. Daniel Ricciardo öt év és hét győzelmet követően hagyta el a Red Bull-t, hogy új kihívás elé nézzen, ám egyelőre meglehetősen kérdéses, hogy mire megy az új csapatával. Ezúttal egy nem győzelemre képes autót kellene minél jobb helyre segítenie, de egyúttal az is eldől, hogy mennyire tud egy csapat vezére lenni. Nico Hülkenberg tehetsége vitathatatlan és sokak szerint a korábbi Le Mans-i győztes F-1-es pályafutása során nem ült még ennyire ütőképesnek mondható autóban mint az idei Renault. A sikerélmény rá is fér a német pilótára ugyanis hiába a tudása, eddigi több mint 150 versenyén nem tudott dobogóra állni. 

A Haas-Ferrarira idén is az várhat mint az előző szezonban vagyis az amerikai csapat stabil pontszerző lehet, de a pilótapárosnak (Romain Grosjean és Kevin Magnussen) nem lesz túl sok esélye a dobogós helyek megszerzésére. A versenyződuó egyik tagja sem a türelméről híres, és így az is kérdéses, hogy mennyire fogják bírálni az autót az eredmények hiányában. 

Az elmúlt években szenvedett a McLaren és a Renault motorszállítóvá való kinevezése sem segített előrelépni. Fernando Alonso el is hagyta a süllyedő hajót és a Forma-1-nek örökre (?) búcsút mondó kétszeres világbajnok idén már csak az Indy 500 és a Le Mans-i 24 órás megnyerésére koncentrál. Stoffel Vandoorne-nak az eredménytelenség miatt kellett távoznia, így egy teljesen új felállással vág neki az istálló 2019-nek. Carlos Sainz Jr. eddig nem tudta bizonyítani, hogy akkora klasszis lenne pályaversenyzésben mint édesapja a rali és a tereprali világában és meglehetősen kérdéses, hogy Wookingban mire megy majd. A 20 éves Lando Norris a jövő egyik nagy ígéretének számít aki újoncként kapja meg a lehetőséget a világbajnokság egyik legpatinásabb alakulatánál. Ez a helyzet abból a szempontból veszélyes, hogy az eredmények hiánya megtörhet egy eddig lendületesen épülő karriert. 

A Force India hamvaiból feléledő Racing Point kisebb közutálatnak örvend, mivel két olyan pilóta alkotja az új csapatot akik jelentős szponzori háttérrel rendelkeznek. Sergo Perez és a Lance Stroll képességeit azért így is nehéz lenne elvitatni: a mexikói eddig nyolc dobogós helyet szerzett az autósport királykategóriájában, míg a kanadai harmadévesnek szintén voltak jelentősebb eredményei. Strollnak ráadásul azokkal a negatív véleményekkel is szembe kell néznie, amelyek szerint csak azért kap lehetőséget mert az apja az új csapat egyik tulajdonosa. A brit istálló idén Mercedes motorokkal versenyez és körülbelül olyan eredményekre lehet predesztinálni mint a Force Indiát, vagyis a konstruktőri bajnokság 4-6. helye. 

Fotó: autosport.com

Az idén már 40. születésnapját ünneplő Kimi Räikkönen távozott a Ferraritól és visszatért első F1-es csapatához, amelyet hivatalosan már nem Saubernek, hanem Alfa Romeonak hívnak. A "Jégember" többször is elmondta, hogy immáron csak a verseny élvezete miatt versenyez és idén igazi jutalomjáték vár rá. A tesztel alapján mindenesetre komolyan kell venni Kimit. Négy év után tartalékpilótává minősítették vissza Marcus Ericssont és a helyére az az Antonio Giovanazzi került, aki 2017-ben már két versenyen bizonyíthatott. Az olasz kifejezetten örül annak, hogy társként a mentorszerepre egyre inkább alkalmasabb Raikkönent kapta. 

A Toro Rosso 2006-ban azzal a céllal jött létre, hogy a Red Bull legnagyobb tehetségeit elindítsa az F1-ben. Éppen ezért is furcsa, hogy az a Danyil Kvjat került vissza a fiókcsapathoz, aki 2014-ben valamint 2016 és 2017 között már volt a csapat pilótája és akit kirúgtak két évvel ezelőtt. A thaiföldi Alexander Albon szereplése szintén érdekesnek ígérkezik. A brit származású pilóta ugyanis 1954 óta az első thaiföldi versenyző lesz aki szerepet kap a "száguldó cirkuszban". 

Forma-1: a pilóta, aki közelről látta a halált, visszatér az elitbe

Ami szerdán még csak nagyon erős sajtóhírként nyargalt végig a világsajtón, az csütörtökre hivatalossá vált: Robert Kubica 2019-ben visszatér a Forma-1-be. Ahogy azt a Sportfaktoron is megírtuk , jó esély mutatkozik arra, hogy a közönségkedvenc Robert Kubica nyolc évvel utolsó Forma-1-es versenye után 2019-ben visszatérjen a száguldó cirkusz mezőnyébe - első vagy második számú versenyzőként, hiszen 2017 óta már tesztpilótaként körözött előbb a Renault, majd a Williams autójával - és a nagyon erős sajtóhír végül megerősítést nyert.

Története legnehezebb időszakán megy keresztül a Williams. A sportág történetének egyik legsikeresebb csapata 2012 óta nem nyert versenyt, vb-címet pedig 1997 óta nem sikerült szerezniük. Idén azonban nem is ez a cél, hanem a rendszeres pontszerzés és az anyagi értelemben vett életben maradás. George Russell Forma-2-es bajnokként vág neki a szezonnak, a fiatal brit pályafutását a Mercedes egyengeti, a másik autó pedig Robert Kubica vezeti 2019-ben. A lengyel közönség-kedvenc több mint nyolc év után vezet ismét a Forma-1-ben, azóta versenyzett a WRC-ben is, valamint többször tesztelt, de óriási kérdés, hogy lényegében egy új érában is megállja-e a helyét. 

A teszteredményekből az idei szezon előtt is nehéz bárminemű érdemi következtetést levonni. A barcelonai tesztelések során többek között a Ferrari, a Renault és a McLaren is zárt élen tesztnapot, míg a Mercedes leginkább a megbízhatóságot tesztelte. Az első igazán mérvadó körökre, amelyek a valós erősorrendet mutatják meg, magyar idő szerint péntek hajnalban kerül sor az Ausztrál Nagydíj első szabadedzésén. 

A szezon egy sajnálatos eseménnyel kezdődött ugyanis csütörtök hajnalban 66 évesen meghalt Charlie Whitting. A Forma-1-es versenyek állandó versenyigazgatói posztját 1997 óta betöltő szakember tüdőembóliában hunyt el. 

A Forma-1 2019-es mezőnye:

Mercedes:
Lewis Hamilton (brit)
Valtteri Bottas (finn)
Ferrari:
Sebastian Vettel (német)
Charles Leclerc (monacói)
Red Bull:
Max Verstappen (holland)
Pierre Gasly (francia)
Renault:
Nico Hülkenberg (német)
Daniel Ricciardo (ausztrál)
Haas:
Romain Grosjean (francia)
Kevin Magnussen (dán)
McLaren:
Carlos Sainz Jr. (spanyol)
Lando Norris (brit)
Force India:
Sergio Pérez (mexikói)
Lance Stroll (kanadai)
Toro Rosso:
Danyiil Kvjat (orosz)
Alexander Albon (thaiföldi)
Sauber:
Kimi Räikkönen (finn)
Antonio Giovinazzi (olasz)
Williams:
Robert Kubica (lengyel)
George Russel (brit)

Máris hátrányban a Williams

2019.02.17.
Ragnar Volarus

Nemhogy a szezon, még a tesztelés sem kezdődött meg a 2019-es idény előtt, de a Williams már most hátrányba került a többi csapattal szemben.

Mert már most biztos, hogy Sir Frank Williams csapata nem gurul pályára az első tesztnapon Barcelonában. Ezzel pedig máris fontos időt, kilométereket és lehetőséget veszítenek. A neves brit istálló már tavaly sem büszkélkedhetett, a mezőny legvégén szerepeltek egész szezonban, pedig az azt megelőző kiírásban a konstruktőri negyedik helyért voltak versenyben.

Claire Williams, a csapat helyettes főnöke a rossz eredmények miatt kapott hideget-meleget, de a legendás alapító lánya nem mondott le, miután édesapja is meggyőzte őt támogatásáról.

Az idei esztendőre a Williams egy teljesen új pilótapárossal mutatta be az aktuális festését és autóját. Bár a bemutatón az autó még a tavalyi volt, csupán az első vezetőszárny került felszerelésre az idei gépről. Aztán hét közepén lefújták a vasárnapra tervezett forgatási napot, végül pénteken számítógépes képeken leplezték le az FW42-t.

Az ok pedig egészen egyszerű, megcsúsztak a konstrukció összeállításával.

"Mindezek fényében arra a döntésre jutottunk, hogy a hétvégén nem futtatjuk az autót egy forgatási nap keretében. Ennek megfelelően a csapat a lehető legtöbb időt töltheti a gyárban, mielőtt Barcelona felé vesszük az irányt, hogy február 18-án megkezdjük az első téli tesztnapot."

Mondták ezt még pénteken. De ez a terv is dugába dőlt, ezt maga Claire Williams is megerősítette, ez pedig azt jelenti, hogy Kubica és Russell sem ülhet a volán mögé a hétfői napon. A barcelonai teszt számukra csak kedd reggel fog megkezdődni.

A csapatfőnök szerint mindenki a lehető legtöbbet adta a gyárban a munkája során, ennek ellenére több időre van szükségük arra, hogy felkészüljenek az indulásra.

"Az autó építése néha hosszabb időt vesz igénybe, mint amire számítasz vagy szeretnél. Ez nyilvánvalóan nem egy ideális helyzet, ugyanakkor nem dől össze a világ.”

Tehát a Williams a tavalyi gyenge év után idén is hátránnyal indul, rögtön lépéshátrányba kerülhet a csapat a kevesebb tesztelési lehetőség miatt. De ők nem nagyon aggódnak. Látszólag. 

„Még mindig lesz 7 napunk a tesztelésre, és ezt az időt maximalizálni fogjuk, hogy felkészítsük az autót az első versenyre.”

Címkék: Forma 1, Williams

A halál árnyékából tér vissza az elitbe a lengyel pilóta

2018.11.22.
Dorogi László

Ami szerdán még csak nagyon erős sajtóhírként nyargalt végig a világsajtón, az csütörtökre hivatalossá vált: Robert Kubica 2019-ben visszatér a Forma-1-be.

Fotó: formula1.com

Ahogy azt a Blogstaron is megírtuk, jó esély mutatkozik arra, hogy a közönségkedvenc Robert Kubica nyolc évvel utolsó Forma-1-es versenye után 2019-ben visszatérjen a száguldó cirkusz mezőnyébe - első vagy második számú versenyzőként, hiszen 2017 óta már tesztpilótaként körözött előbb a Renault, majd a Williams autójával - és a nagyon erős sajtóhír végül megerősítést nyert. A Williams-Mercedes a 2018-as szezon utolsó versenyhétvégéje előtt, Abu-Dzabiban bejelentette a lengyel szerződtetését.

Minden bizonnyal különleges helyet foglal el ez a helyszín a lengyel szívében, hiszen 2010-ben itt állt utoljára rajthoz Forma-1-es versenyen, mielőtt a következő év februárjában örökre megváltozott volna az élete.

2011. február 6-án egy kisebb kaliberű, olaszországi raliversenyen tette próbára magát két F1-es szezon közötti kikapcsolódás gyanánt, csakhogy a dolgok a lehető legrosszabbul alakultak számára. Egy kanyart rosszul mért fel, aminek következtében a szalagkorlátnak csapódott, ami konkrétan kettévágta járgányát. Navigátora csodával határos módon sértetlenül szállt ki a kocsiból, Kubicát azonban mentőhelikopter szállította kórházba, de a jobb karját érintő súlyos sérülés következtében olyan sok vért veszített, hogy a kórházban szinte már le is mondtak róla. Nem arról, hogy a kezét rendbehozzák, hanem az életéről.

A sérült végtagot gyakorlatilag miszlikbe tépett darabjaiból kellett összekirakósozni, s a hírek szerint, ha történetesen nem egy autóversenyző került volna a műtőasztalra ilyen kézsérüléssel, akkor valószínűleg kérdés nélkül amputálják a testrészt. De Kubicának kellett a keze a vezetéshez és az orvosok meg is mentették a kezét.

Kubica lelkében viszont óriási űrt vájt magának ez az életét veszélybe sodró sérülés. A lengyelnek ugyanis az ominózus baleset megtörténtekor már előkészített szerződése volt 2012-től a Ferrarinál, s sebességét és vezetési stílusát ismerve, könnyedén világbajnok is válhatott volna belőle. Persze, az életét megmentették, de egy autóversenyző mindig a legjobb és leggyorsabb akar lenni abban a sorozatban, amelyikben rajthoz áll, a ralis bukás pedig ennek a lehetőségét vette el tőle.

Nagyon hosszú és gyötrelmes rehabilitáció után Kubica ismét autóba ült, s ott tért vissza a száguldáshoz, ahol majdnem véget ért a történet: a ralipályán. Elindult néhány versenyen, majd 2017-ben elhatározta, hogy tesz egy utolsó kísérletet arra, hogy visszatérjen a Forma-1-be. Fizikálisan formába hozta magát és mentálisan is rendbe tette magában a dolgokat. Ennek az erőfeszítésnek az eredménye csúcsosodik ki a következő szezonban.

"Szeretném megköszönni mindenkinek, aki segített engem életem ezen nehéz időszakában, az elmúlt években. Nagy kihívás volt az utazás, amellyel végül visszakerültem a Formula-1-es rajtrácsra, de az, ami az elején szinte lehetetlennek tűnt, most kezd kézzelfoghatóvá válni. Izgatottan mondhatom el, hogy a Formula-1-es rajtrácson leszek jövőre. Biztos vagyok abban, hogy a kemény munkával és elkötelezettséggel motiválni tudjuk majd a csapatot, hogy nagy dolgokat érjünk el együtt"

- nyilatkozta Kubica bemutatását követően. S bár Alonso személyében egy karakteres figurát veszít el a sorozat, Kubica visszatérésével egy éppen ilyen meghatározó rutinos öreg róka tér vissza.

A Williams kinyitotta az ajtót Kubica előtt

2018.11.21.
Dorogi László

Szűk nyolc év kihagyás után térhet vissza a lengyel pilóta a száguldó cirkusz mezőnyébe. A Williams már csütörtökön bejelentheti érkezését.

Fotó: Williams

Ami április elsején még csak tréfaként járta körbe a világot, az november végére valósággá válhat. Az egyik legnívósabb autósportokkal foglalkozó lap, az Autosport.com ugyanis úgy tudja, Robert Kubica megállapodott a Williams-Mercedesszel és 2019-ben - szűk nyolc év kihagyás után - visszatér a Forma-1-be.

A lengyel pilóta reaktiválását évek óta tűkön ülve várja a Forma-1 közönsége, hiszen Kubica mindig is a sorozat legnépszerűbb versenyzői közé tartozott. Szerződtetését Abu-Dzabiban, a 2018-as Forma-1-es szezon utolsó versenyhétvégéjén jelentheti be a Williams, éppen azon a helyszínen, ahol legutóbb rajthoz állt F1-es autóval még 2010 novemberében.

Kubica a 2006-os Magyar Nagydíjon debütált a Williams-BMW pilótájaként és meg is szerezte az előkelő hetedik helyet, azonban a verseny utáni kötelező mérlegelésnél túl könnyűnek találták az autóját, így utólag diszkvalifikálták. Még ugyanebben az évben - pályafutása harmadik F1-es futamán - megszerezte első dobogós helyezését az Olasz Nagydíjon, Michael Schumacher és Kimi Raikkönen mögött a harmadik helyen intették le a kockás zászlóval.

Egy évvel később mindmáig emlékezetes balesetet szenvedett a Kanadai Nagydíjon, amelyet csodával határos módon úszott meg komolyabb sérülés nélkül - már ha a lábtörést nem nevezzük komoly sérülésnek -, s rá jellemző módon még ezzel is viccelődni tudott egy évvel később Montrealban.


A 2008-as bahreini versenyhétvégén először szerezte meg a pole pozíciót a száguldó cirkuszban, majd Kanadában - egy évvel korábbi brutális bukása helyszínén - először állhatott fel a dobogó legfelső fokára, amivel az összetett világbajnoki pontversenyben is átvette a vezetést.

Ígéretesen induló Forma-1-es karrierjét egy súlyos ralisérülés törte ketté, 2011 februárjában egy raliversenyen ugyanis olyan komoly balesetet szenvedett, hogy jobb karját majdnem amputálni is kellett, szó szerint kettétört a végtagja. Hosszú rehabilitációt követően végül visszatérhetett az autóversenyzéshez, különböző rali-sorozatokban és endurance versenyeken indult el, de mindvégig a Forma-1-es visszatérés lebegett a szeme előtt.

Tavaly tesztpilótaként már újra F1-es autóba ülhetett, a mogyoródi teszteken például a Renault vezethette, majd az idei szezon előtt többször is szóba hozták a Williamsszel, végül azonban nem kapott ülést a britektől, amiben hatalmas szerepet játszott az, hogy Szergej Szirotkin úgy nevezett fizetős pilótaként sokkal több bevételt generált az istállónak a lengyelnél.

Bár Kubica már 34 éves, rutinjával biztosan sokat segíthet az idén borzasztóan teljesítő Williamsnek. A britek másik pilótája a hatalmas tehetségként számon tartott George Russell lesz egyébként, ami egyúttal azt is jelenti, hogy egyetlen olyan autó maradt, ahová még pályázhatnak versenyzők a következő F1-es szezonra: a Toro Rossónál még nem döntötték el ki lesz a második számú pilóta Brendon Hartley mögött, s decemberig ez a kérdés nyitott is marad.

Forma-1: kettőt már lelepleztek, de jön a többi is

2018.02.17.
Ragnar Volarus

A Haas és a Williams már bemutatta idei autóját, de az igazi nagyüzem a jövő héten következik, hiszen az összes nagyágyúnál megtörténik a leleplezés.

A Haas nem húzott nagyon merészet, szinte lemásolta tavalyi járgányát. Az új versenyautó február 26-án, az első előszezoni teszten debütál majd a pályán Barcelonában.

A Williams színekben ugyan nem változtatott, de az ő FW41-es fantázianevű autójuk ennek ellenére jelentősen átalakult.

Persze a lényeg még hátravan. De nem kell már a végtelenségig várni, hiszen a február 26-án kezdődő barcelonai előszezoni tesztekig minden csapat lerántja a leplet 2018-as autójáról.

Hétfőn a Red Bull lesz a következő, kedden pedig a Renault és a Sauber autóbemutatója következik. Án talán nem merészség kijelenteni, hogy mindenki a csütörtököt várja igazán, hiszen a tavalyi év bajnokcsapata, a Mercedes, illetve a Ferrari is ekkor tartja prezentációját.

Péntekre maradunk a McLaren Renault-motoros versenygépe, a Toro Rosso viszont egészen 26-áig titkolózik. A Force India pedig nem árulta el, mikor mutatja meg autóját. 

A további Forma-1-es autóbemutatók listája:

Red Bull - Február 19. 
Renault - Február 20. (online)
Sauber - Február 20. 
Mercedes - Február 22. (Silverstone)
Ferrari - Február 22. (online)
McLaren - Február 23. 
Toro Rosso - Február 26. (Barcelona)
Force India - nincs időpont

Címkék: Haas Racing, Williams

Ezeket a cikkeket olvastad már?