Balhés osztrák hétvége a Red Bullnál

2018.07.01.
Ragnar Volarus

A Red Bull pilótái csak az ötödik és hetedik helyet szerezték meg a csapat számára hazai pályának számító Red Bull Ringen az időmérőn. Nem is igazán voltak elégedettek, főleg azért nem, mert Verstappen (5.) és Ricciardo (7.) közé sikerült becsusszannia Romain Grosjean-nak a Haas-Ferrarival. Igaz végül Verstappen nyert egy helyet, mivel Sebastian Vettelt büntetéssel sújtották, mert feltartotta Sainzot, és így csak a hatodik helyről rajtolhat a Ferrari német versenyzője. Tehát Verstappen és Ricciardo között most Grosjean és Vettel is ott csücsül.

A problémát viszont az okozza, hogy Ricciardo szerint holland csapattársa nem volt sportszerű az időmérő harmadik harmadában, neki kellett volna ugyanis szélárnyékot adni társának, hogy jobb időeredményhez segítse. A csapat kétszer is utasította Verstappent, hogy előzze meg az emiatt lelassító Ricciardót. Viszont a holland elsőre annyit felelt, hogy előző hétvégén, Franciaországban ő volt elöl, vagyis most nem rajta van a sor, hogy húzza a másikat. Majd ezután azt mondta, hogy tartsák magukat a megbeszélt rendszerhez.

Végül a csapatfőnök Christian Horner is a holland mögé állt, és elmagyarázta hogyan működik a rendszer a Red Bullnál: minden nagydíjon váltogatják, hogy ki gurul ki előbb a garázsból, vagyis segíti a társát. Így volt ez eddig egész évben, tehát értetlenül áll Ricciardo kiborulása előtt. Elvégre a rendszer szerint most neki kellett szélárnyékot biztosítania Verstappennek.

Ha lemaradt az időmérőről, most néhány percben pótolhatja a lemaradását.

Édesapja is kritizálja Verstappent

2018.04.17.
Ragnar Volarus

A hétvége egyik legkellemetlenebb megmozdulása a Kínai Nagydíjon, Max Verstappen nevéhez fűződött, aki egy rosszul sikerült előzési kísérletben tönkrevágta Sebastian Vettel futamát.

A fiatal holland friss gumikkal támadta a Ferrarit, amikor a 14-es kanyarban megpróbált beszúrni mellé, ám végül összeütköztek, mindketten megpördültek. Verstappen értékes pozíciókat veszített emiatt, Vettel autója viszont megsérült, így ő sokkal rosszabbul járt. A holland pilóta 10 másodperces büntetést kapott, a futam után pedig elnézést kért a német pilótától, és elismerte hogy hibázott. 

Most Verstappen édesapja, a korábbi pilóta Jos Vertappen is elmondta, hogy fia rosszul döntött, és úgy gondolja, vannak olyan versenyhelyzetek, amikor a Red Bull fiatal versenyzőjének többet kellene gondolkodnia.

„A Vettel-támadás indokolatlan volt. Nem volt lehetséges. Rosszul ítélte meg a helyzetet, vannak olyan körülmények, amikor Maxnak többet kell gondolkodnia. Nem akarom, hogy változzon a vezetési stílusa. A rajtnál megelőzött két embert, és ezt tökéletesen csinálta. Ez az, amit látni szeretnénk. De ilyen akciókat - mint a Vettellel történt incidens - nem akarunk látni. Kontrollálnia kell ezeket a szituációkat, és gondolkodnia kell. Holnap találkozom vele. Az előző hétvége nagyon fájdalmas volt, de beszélnünk kell erről, és ki kell elemeznünk, hogy normális esetben hogy kellett volna ennek lennie. Ilyen dolgoknak nem szabad megtörténniük. Tudja jól, szóval nem kell túl sokat beszélgetnem vele” – mondta a holland expilóta.

Apa és fia, azaz Jos és Max Verstappen - Fotó: MARK THOMPSON/GETTY IMAGES

A kérdésre pedig, hogy dühös volt-e fiára az esetet követően, Jos Verstappen így felelt:

„A dühös nem a jó szó, inkább csalódott vagyok. De ez a legfájdalmasabb neki.”

A bahreini, Hamiltonnal való ütközésért viszont nem hibáztatja a fiát.

"Azzal szerintem nem volt gond, még mindig azt gondolom, hogy jó húzás volt. Lehet azt mondani, hogy több helyet kellett volna hagynia Hamiltonnak, de ezt Lewis is megtehette volna, ezért hívják versenybalesetnek, mindketten hibásak. Maxnak érthetően több kockázatot kell vállalnia a Red Bull-lal, mert a végsebessége alacsonyabb, mint a Mercedesé" - nyilatkozta.

Jos Verstappen azt is hozzátette, hogy szerinte fiával igazságtalanul foglalkozik ennyit és így a sajtó, hiszen például Alonso mostani, Vettel elleni előzésével senki sem foglalkozik, pedig egyértelműen leterelte a pályáról a Ferrarit.

Martin Brundle, korábbi F1-es versenyző és a Sky Sports szakértője sem hagyta szó nélkül az esetet, szerinte a Red Bull fiatalja már nem újonc, elég sok futamon rajthoz állt, türelmesebbnek kell lennie és hosszabb távon gondolkodnia a jövőben. De azért olyan nagyon azért ne fogja vissza magát.

"Ez a futam fordulópont lehet Max számára, hiszen akár győzelmet is ünnepelhetett volna. Azt mondta, hogy várnia kellett volna egy-két kört, mert volt még ideje, türelmetlenül hozta meg a döntését azzal kapcsolatban, hogy mikor és hol próbálkozik meg az előzéssel. Természetesen a Lewis és Kimi elleni előzése parádés volt az első körben, ahogy tavaly Mexikóban is, ami végül győzelmet eredményezett számára. Most mondta is neki a mérnöke a rádióban az első két előzése után, hogy ne legyen kapzsi, látnoki mondat volt. Max többé már nem új fiú. Ez már a negyedik szezonja a Formula-1-ben és rajthoz állt 63 futamon annak ellenére, hogy még mindig csak húsz éves. Több helyet kellett volna hagynia Hamiltonnak Bahreinben és türelmesebbnek kellett volna lennie Kínában. Óvatosabban kell megvívnia a csatáit, hosszabb távon gondolkodni és csökkentenie kell az agresszivitását. De nagyon azért nem kell visszavennie és ezt senki sem tudja nála jobban, főleg a vasárnapi események után" - értékelt a szakértő.

Verstappen és Vettel csodát tett Malajziában – videó

2017.10.01.
Kecskés István

Max Verstappen legyőzte a Mercedeseket és első lett, Sebastian Vettel az utolsó helyről indulva negyedik lett. 

Rémálomszerűen indult a maláj futam a Ferrari számára. Az ugye már szombaton eldőlt, hogy Sebastian Vettel csak az utolsó helyről indulhat, mert a német autója meghibásodott, így az időmérőn nem tudott egy kört sem teljesíteni. Csapattársa, a finn Kimi Raikkönen a második helyet harcolta ki, így Lewis Hamilton Mercedes mögött állt a rajtrácson: ahonnan aztán a start előtt letolták, mert meghibásodott az akkumulátora – vagyis egy megtett méter nélkül fejezte be a futamot. 

Az indulásnál Hamilton simán fogta az első helyet, mögötte nagy csata bontakozott ki Valtteri Bottas és a két Red Bull, Max Verstappen és Daniel Ricciardo között. Végül Hamilton, Verstappen, Bottas, Ricciardo sorrendben kezdték meg a harmadik kanyart.

Vettel elképesztő ütemben kezdett felzárkózni, a második körben már a 12. helyen állt. A negyedik körben aztán váltás volt az élen. A visszatöltő rendszerre panaszkodó Hamilton mellett elment Verstappen. 

A 10. körben Sebastian Vettel már pontszerző helyen száguldozott, miközben az élmezőnyben Ricciardo kínozta Bottast, Verstappen pedig szép lassan lépett el Hamiltontól. 

A verseny felénél már csak az volt a kérdés, hogy Vettel hány pontot szerez. A német a keményebb keverékű gumin kezdte a versenyt és a 21. körben már az ötödik volt. Vagyis a lágyabb abroncsokon futó autóknál még így is gyorsabb tudott lenni és komoly előnynek tűnt, hogy a végén a német használhatta azt a keveréket, amellyel elvileg nagyobb tempót lehet menni. 

A futam felénél jött be az élmezőny kereket cserélni, s ezzel együtt Vettel meg is előzte a Mercedest. Ebben azonban több nem volt, ugyanis négy körrel a vége előtt hiába érte be Ricciardot, az ausztrállal már nem bírt. Kiderült, hogy túlmelegedett a Ferrari motorja, de így is bravúros a negyedik hely. 

A futamot végül a húsz éves és egy napos – szombaton ünnepelte a születésnapját – Max Verstapen nyerte Hamilton és csapattársa előtt. 

A leintés után is volt izgalom: Lance Stroll nekiment hátulról Vettelnek és lerombolta a Ferrari hátulját…

Az első kanyarban hullottak a világbajnokok, Hamilton nyert – videó

2017.09.17.
Kecskés István

Nem úgy alakult a szingapúri nagydíj, ahogy azt gondoltuk, hiszen az első körben minden felborult. 

Ha Max Verstappen a tűz közelében van, akkor abból pusztító tűzvihar is lehet és Szingapúrban lett is – pedig a verseny történetében először szakadó esőben indultak el a versenyzők. Sebastian Vettel és Kimi Raikkönen Ferarrija között Verstappen, Daniel Ricciardo sorrendben álltak a Red Bullok, majd jött a két Mercedes – Lewis Hamilton, Valtteri Bottas – és mögöttük Fernando Alonso. 

Az indítás után Verstappen jól kilőtt, de még nála is gyorsabb volt Raikönnen, de úgy tűnt, hogy a két Ferrari elhagyja a fiatal hollandot, ám a Red Bull beszorult a két piros kocsi közé, ettől Verstappen és Raikkönen azonnal kicsúszott és kiesett, a balesetben érintett, óriási rajtot fogó Fernando Alonso a kilencedik körben esett ki.

"Leginkább Vettelt hibáztatom, rámhúzta a kormányt, vélhetően nem látta, hogy Kimi ott van a másik oldalon. Négy autó esett ki Vettel manővere miatt, nem hiszem, hogy ez versenybaleset volt. Nem tudom megmondani, hogy megnyerhettem volna-e a versenyt, de lett volna rá esélyem" – mondta Max Verstappen. 

Sebastian Vettel természetesen másként látta. Illetve nem látta. 

"Nem sokat láttam az egészből, egyszercsak Kimi oldalról nekem csapódott és még Max is ott volt köztünk... Sajnálom, hogy így alakult, jó lett volna megmutatni milyen gyorsak vagyunk. Nem tudom megmondani, hogy a biztonsági autó mögüli rajt szerencsésebb lett volna, vagy sem" – árulta el a négyszeres világbajnok. 

Az első kanyar után Vettel, Hamilton volt a sorrend az élen, ám a német egyszercsak megpördült a pályán és odaverte az autó elejét a falhoz, aminek következtében leszakadt az orrkúp és a világbajnoki versenyben második helyen álló Ferraris, vagyis a Mercedes pilótájának lényegében az ölébe hullott az első hely. 

A videó elején látszik, hogy a Ferrari bal oldalán az első szárny már a kerék mögött van, vagyis ebben a megpördülésben vastagon benne volt a rajt utáni baleset. 

Az első kör után jött a biztonsági autó, amelyet Hamilton, Ricciardo és a Renault-val versenyző Nico Hulkenberg volt az első három sorrendje. 

Alonso McLarenje, a 9. körig bírta a rajtnál kapott jelentős ütést, aztán fel kellett adni a versenyt – vagyis a mezőny négy világbajnoka közül három kiesett. Daniiyl Kvjat a 11. körben falnak vezette a Toro Rossót, így ismét jött a biztonsági autó. Érdekes volt, hogy a Mercedeseken kívül mindenki kereker cserélt. 

A 20. körben már mindenki átmeneti esőgumin volt, sőt már slickek használata is szóbakerült és nem is kellett sokat várni, mert előbb Kevin Magnussen a Haas-ra, majd Felipe Massa a Williamsra rakatott fel ultralágyakat, amik azért az elején nem vették fel a versenyt még az átmeneti esőgumikkal sem. Aztán a 28. körben már Magnussen volt a leggyorsabb az egész mezőnyben. 

Az élmezőnyből elsőként Daniel Ricciardo érkezett a boxba, majd jött Valtteri Bottas és egy körrel később Lewis Hamilton is. 

A pilóták lelkiállapotáról sok mindent elmondott, hogy előbb Kevin Magnussen, majd Carlos Sainz (Toro Rosso) engedett el egy laza "kussoljatok" szót a csapatrádióba. 

A 38. körben Marcus Ericsson megforgott a pálya legkeskenyebb részén, így ismét jött a biztonsági autó. 

Az újraindítás után aztán Hamilton nem sokat szórakozott három kör után már négy másodpercet vert rá Ricciardora. Sőt a brit még kicsit szórakozott is a mezőnnyel, mert hirtelen két másodpercnél is közelebb engedte magához a többieket, hogy egy újabb esetleges biztonságiautós szakaszban senki ne tudjon csak úgy kimenni kerekeket cserélni. Hamilton magabiztosan nyerte meg a versenyt és 28 pontosra növelte előnyét Sebastian Vettel előtt.

Érdekes, kétórás futam volt, amelyen letelt az időlimit, így leintették és csak tizenketten fejezték be – rég volt ennyi kiesés. 

Az első tíz sorrendje

1. Hamilton (Mercedes)
2. Ricciardi (Red Bull)
3. Bottas (Mercedes)
4. Sainz (Toro Rosso)
5. Pérez (Force India)
6. Palmer (Renault)
7. Vandorne (McLaren)
8. Stroll (Williams)
9. Grosjean (Haas)
10. Ocon (Force India)

Hamilton eddigi legfontosabb idei győzelme – videó

2017.09.03.
Kecskés István

Lényegében a rajtnál eldőlt minden az Olasz Nagydíjon, amikor Lewis Hamilton kilőtt és élre állt a fiatalok mellett. 

Ahogy várható volt, a rajtnál ellépett a többiektől Lewis Hamilton a Mercedessel, de Esteban Ocon Force Indiája beszúrt Lance Stroll Williamse elé, így a francia a második sorból indulva egyet előzött.

Mögöttük Kimi Raikkönen (Ferrari) megelőzte Valtteri Bottast, igaz csak ideiglenesen, mert Lewis Hamilton csapattársa a kör végén vissza is vette a helyét. 

Kulcsfontosságú volt a harmadik és a negyedik kör, mert Bottas feljött a második helyre, Vettel megelőzte Raikkönent és Max Verstappen is összecsúszott Felipe Massával. A büntetése miatt csak a 13. helyről rajtoló holland gyorsan feljött a pontszerző helyre és a célegyenes után meg akarta előzni a brazilt, aki a sikán második felébe ráhúzta a kormányt a riválisra, akinek jobb első defekt miatt ki is kellett menni a boxba. 

A kilencedik körre aztán kialakult a Hamilton, Bottas, Vettel, Ocon, Stroll, Raikkönen sorrend. 

Tervezett kerékcseréje elsőként, a 16. körben, a Ferrari finn világbajnokának volt, ami érthető volt, mert a tűzpiros autót vezető klasszis csak szenvedett a fiatalok mögött. A váltás nem sikerült jól, de még így is gyorsabb volt, mint Stroll cseréje két körrel később, így Raikkönen meg is előzte a Williamst.

Lényegében eseménytelenül pörögtek a körök, hússzal a vége előtt kiment az élmezőny a szuperlágyakat lágyakra cserélni – Vettel, Hamilton és Bottas is hiba nélkül tudta le. Utolsóként, a 38. körben Ricciardo váltott és az 5. helyre állt vissza.

Nem sok izgalom volt a pályán, de a középmezőnyben akadt azért látványos előzés, például amikor Danii Kvjat megkerülte Nico Hülkenberget.

A 41. körben Ricciardo felzárkózott a negyedik helyre. Nem csoda, hiszen ő lágy gumikon üldözte Raikkönent, akit gyorsan meg is előzött és elkezdte kergetni Sebastian Vettelt is.

Az ausztrálnak 12 köre volt arra, hogy utolérje a négyszeres világbajnokot, s bizony volt is olyan, hogy egy másodpercet hozott a riválisán. 

Egy körrel a vége előtt Fernando Alosnsót a McLaren, Marcus Ericssont pedig a Sauber garázsából utasították, hogy fejezze be a futamot idő előtt és álljon ki. 

Hamilton végül simán – izgalommentesen – megnyerte a futamot, s mivel Vettel csak a harmadik lett, így a brit átvette a vezetést a világbajnokságban. 

Az első tíz sorrendje:

1. Lewis Hamilton (Mercedes)
2. Valtteri Bottas (Mercedes)
3. Sebastian Vettel (Ferrari)
4. Daniel Ricciardo (Red Bull)
5. Kimi Raikkönen (Ferrari)
6. Esteban Ocon (Force India)
7. Lance Stroll (Williams)
8. Felipe Massa (Williams)
9. Sergio Perez (Force India)
10. Max Verstappen (Red Bull)

Monza: hihetetlen edzés, elképesztő első sor lesz!

2017.09.02.
Kecskés István

Három és fél óránál is hosszabb volt a monzai időmérő edzés, amelynek a vége papírforma lett, de a rajtrács hihetetlen lesz. 

Nagyon hosszúra nyúlt a szombati időmérő edzés Monzában, mert zord időjárási körülmények fogadták a pilótákat – szakadt az eső. Az autók időben kijöttek a boxból, de Romain Groesjean mindjárt az elején odacsapta a Haast a falhoz, a baleset után pedig le is állították az edzést.

Ami nem is indult újra egészen 16.40-ig, vagyis több, mint két és fél órán át nem ment autó az aszfaltra. Még akkor sem, amikor elállt az eső, mert nagy tócsák voltak a pályán, veszélyes lett volna kimenni, így a Mercedesnél játékonzollal foglalta el magát Valtteri Bottas és Lewis Hamilton, a Red Bullnál mindenki operatőrnek állt, a Williams garázs előtt meg fociztak a szerelők és a Massa-család. 

Aztán amikor ismét a pályán volt mindenki, akkor jöhettek az esőgumis körök, majd az első szakasz végén az interes fordulók, s az első szakaszt Bottas, Hamilton, Vettel sorrendben zárták az élen – meglepő kiesés nem történt. Kimi Raikkönen volt egy kicsit "melegben", amikor a bal első kerekénél kigyulladt a féktárcsa, de végül a finn megúszta az esetet. 

A Q2-ben – bár nem volt komoly eső – az esőgumik jobban működtek, mint az átmeneti abroncsok – a sorrend egy kicsit átalakult: Hamilton, Bottas, Verstappen volt a sorrend. Stroll meglepően jól teljesített, az ötödik helyen állt. 

A harmadik szakasz meglepetése a Ferrari teljes és váratlan összeomlása volt. Az újra szakadó esőben valamit nagyon nem találtak el az olaszo, Raikkönen a hetedik, Vettel a nyolcadik helyet érte el a bő három és fél órás időmérő végén. Hamilton nyert, Verstappen és Ricciardo előtt, de… 

Mindkét Red Bull rajtbüntetést kap, így Hamilton és Stroll lesz az első sorban, mögöttük Ocon és Bottas, majd a két Ferrari. 

Lewis Hamilton a 69. rajtelsőségét szerezte, ami új csúcs a sportág történetében. 

Raikkönen volt a leggyorsabb az első edzésen

Kimi Räikkönen Ferrari-pilóta volt a leggyorsabb az Orosz Nagydíj első szabadedzésén péntek délelőtt, 45 ezreddel verte a mercedeses Valtteri Bottast.

A top10

1 Räikkönen
2 Bottas
3 Hamilton
4 Verstappen
5 Vettel
6 Ricciardo
7 Perez
8 Massa
9 Stroll
10 Ocon

Az index szerint a szocsi pályán nagyjából csendesen telt a tréning, Sebastian Vettel pördülése volt a legnagyobb esemény, és hogy néhány méteren át hátrafelé gurult a Ferrari. De nem koccant neki semminek, megfordult, és folytatta.

A vb-t vezető német csak az ötödik helyen zárt, míg Hamilton harmadik lett, köztük Max Verstappen végzett. Daniel Ricciardo a hatodik, így újra a három topcsapat volt az élen.

Két órától folytatódott a nap, de az élmezőny csak annyiban változott, hogy a másik Ferrari is felzárkózott Räikkönenhez, sőt elé. Vettelé a nap leggyorsabb ideje, de a finn is verte mindkét mercedesest, a harmadik Bottast és a negyedik Hamiltont.

Az angol különösen nyugtalannak tűnt a kocsiban, nem volt jó napja, egyszer majdnem ütközött is, de még időben sikerült vészfékeznie.

Verstappen és Ricciardo zárja az első hatot pénteken. Szombaton van még egy szabadedzés, majd magyar idő szerint délután kettőtől jön az időmérő.

A 2. edzés végeredménye

1    Sebastian Vettel    Ferrari    1m34.120s    -    36 kör
2    Kimi Räikkönen    Ferrari    1m34.383s    0.263s    36
3    Valtteri Bottas    Mercedes    1m34.790s    0.670s    36
4    Lewis Hamilton    Mercedes    1m34.829s    0.709s    34
5    Max Verstappen    Red Bull/Renault    1m35.540s    1.420s    15
6    Daniel Ricciardo    Red Bull/Renault    1m35.910s    1.790s    26
7    Felipe Massa    Williams/Mercedes    1m36.261s    2.141s    39
8    Nico Hulkenberg    Renault    1m36.329s    2.209s    38
9    Kevin Magnussen    Haas/Ferrari    1m36.506s    2.386s    31
10    Sergio Perez    Force India/Mercedes    1m36.600s    2.480s    38
11    Esteban Ocon    Force India/Mercedes    1m36.654s    2.534s    39
12    Fernando Alonso    McLaren/Honda    1m36.765s    2.645s    27
13    Jolyon Palmer    Renault    1m36.771s    2.651s    22
14    Romain Grosjean    Haas/Ferrari    1m37.039s    2.919s    31
15    Carlos Sainz    Toro Rosso/Renault    1m37.083s    2.963s    36
16    Stoffel Vandoorne    McLaren/Honda    1m37.125s    3.005s    25
17    Daniil Kvyat    Toro Rosso/Renault    1m37.300s    3.180s    35
18    Pascal Wehrlein    Sauber/Ferrari    1m37.441s    3.321s    30
19    Lance Stroll    Williams/Mercedes    1m37.747s    3.627s    36
20    Marcus Ericsson    Sauber/Ferrari    1m37.819s    3.699s    29

Hamilton az egyik esélyese a sivatagi száguldásnak

Ma délután 17 órakor a 3. futammal folytatódik a Forma1 küzdelemsorozata Szahírban, a Bahreini Nagydíjjal, az M4 sport élőben közvetíti az eseményt. A sivatag közepére épített versenypályán a tavalyi évhez hasonlóan naplementében kezdődik a száguldás, amely reflektorok által megvilágított pályán, éjszakai viszonyok között ér véget.

Ezeket a cikkeket olvastad már?