Mi lesz, ha Hamilton ráérez az idei Mercedesre?

2019.05.23.
Dorogi László

Az Ezüst Nyilak totális dominanciájáról szól eddig a Forma-1 idei szezonja. Valtteri Bottas és Lewis Hamilton minden versenyen az első két hely valamelyikén zárt, pedig a címvédő saját állítása szerint még nem is került teljes összhangba az autójával.

Fotó: formula1.com

A Forma-1-től a tavalyi szezon végén elbúcsúzó kétszeres világbajnok Fernando Alonso korábban többször is élesen kritizálta a Forma-1-et azért, mert elképesztően unalmas autózgatássá változott, s szó mi szó, van abban igazság, amit a spanyol mond. Hatványozottan igaz ez az állítás a 2019-es szezonra, legalábbis arra, amit eddig láttunk: a Mercedes pilótái az eddigi öt verseny mindegyikét az első és második helyen fejezték be és már most 96 pont az istálló előnye a Ferrarival szemben a konstruktőri pontversenyben. Arról nem is beszélve, hogy a versenyzők közötti versenyfutásban is 39 egység választja el a jelenleg második Bottast és a harmadik Max Verstappent, ami tekintve, hogy öt versenyhétvégén vagyunk túl, demoralizáló különbségnek tűnhet.

Az persze nem csak a Mercedes hibája, hogy ilyen rövid idő alatt ekkora fölényt voltak képesek kiépíteni: kellett ehhez egy a várakozásokon alul teljesítő Ferrari konstrukció és egy talán többre taksált, de még mindig nem túl erős Red Bull-Honda is. Pedig a Ferrari nem lassú, sőt, végsebességben a mezőny előtt járnak az olaszok, csakhogy ez - ahogy más technikai sportokban - nem minden. A maranellóiak a legutóbbi, barcelonai versenyen a két hosszú egyenesben fél másodperccel voltak gyorsabbak a Mercedeseknél, a pálya 16 kanyarjában viszont 1,3 másodpercet kaptak, ebből ráadásul hetet az utolsó hét kanyarban.

A Ferrarinál - s jó néhány másik istállónál is - amolyan csodavárás volt a barcelonai hétvége, ám a csoda végül elmaradt. Hiába szállították fejlesztések tömkelegét a csapatok, a Mercedes-dominancia nemcsak, hogy nem múlt el, de egy fokkal talán még szignifikánsabb lett, s már néhányan most arról beszélnek, hogy a csapat megdöntheti a McLaren-Honda 1988-as rekordját: akkor a McLaren egy futam kivételével minden versenyt megnyert, ráadásul a Mercedesnél ennél is merészebbet álmodhatnak. Azt persze Toto Wolff csapatfőnök is tudja, hogy meglehetősen irreális lenne egy ilyen hosszú szezonban minden futamon az első két helyen végeznie pilótáinak, de egyelőre csak a technika szólhat közbe, hogy ez ne legyen így.

A mezőny hétvégén a patinás Monte-Carlói nyomvonalon száll harcba az újabb világbajnoki pontokért, márpedig a rengeteg kanyarral tűzdelt pálya az eddig látottak alapján egyértelműen a Mercedesnek kedvez. Sőt, a Ferrarinál a Red Bull miatt is aggódhatnak, hiszen az említett barcelonai utolsó szektorban nemcsak Bottas és Hamilton volt gyorsabb Vettelnél és Leclercnél, de Max Verstappen, sőt még Pierre Gasly is jobb időt autózott.

Az tehát egyértelmű, hogy 2019-re is a Mercedesnek sikerült a legjobban összeraknia a konstrukcióját, de akad itt még egy apróság, ami aggodalomra adhat okot a riválisok számára.

"Mindent egybevetve ez egy fantasztikus autó, csak éppen nem mindig azt csinálja, amit szeretnék. Ennek a vezetési stílusom az oka. Ausztrália óta szenvedek, hogy kiismerjem, ha minden rendben lenne, sokkal gyorsabb lehetnék vele. Valtteri viszont gyorsabban hozzászokott az új autóhoz. Ő boldog vele, én egyelőre keresem, min kell változtatnom"

- nyilatkozta Lewis Hamilton a formula1.com-nak. Nos, ha az ötszörös világbajnok még nem talált rá a megfelelő összhangra az autójával, akkor belegondolni is félelmetes, mi lesz, ha ez megtörténik. A semleges szurkolók így már csak abban bízhatnak, hogy Valtteri Bottas remek formája kitart és legalább a Mercedesek között lesz versengés az egyéni világbajnoki címért.

Forma-1: Spanyolországban is Bottas indul az élről

2019.05.11.

Valtteri Bottas sorozatban harmadik rajtelsőségét szerezte meg miután nagy fölénnyel nyerte a Spanyol Nagydíj időmérő edzését. A finn pilóta mellől csapattársa Lewis Hamilton indulhat. 

Fotó: Daimler Media Site

Szép, napos időben került sor az időmérő edzésre a Barcelona melletti Montmelóban fekvő versenypályán. A kvalifikáció első percében Nico Hülkenberg a falnak csúszott, de a Renault német pilótája tovább tudott menni. George Russell szintén peches volt a Q1-ben, a Williams pilótája meg is pördült. 

Az első szakaszt Valtteri Bottas zárta az élen Max Versetappen, Charles Lecler, Lewis Hamilton és Sebastian Vettel előtt. Szokás szerint a két Williams végzett az utolsó két helyen, de Antonio Giovanazzi, Lance Stroll és Nico Hülkenberg számára is hamar véget ért a szombat. 

Hogy a Renault mennyire nem találta a beállításokat azt jól jellemzi, hogy Daniel Ricciardo alig néhány ezreddek tudott csak jobb kört futni búcsúzó csapattársánál. 

A Q2 ezúttal még nagyobb Mercedes-fölényt hozott, ám ekkor Hamilton autózta a gyorsabb időt csapattársánál. Charles Leclerc ellenben majdnem kicsúszott a legjobb 10-ből, de a monacói Ferrarissal végül nem esett meg ez a szégyen. A második etrapból a két McLaern esett ki, Sergio Perez, Alexander Albon és Kimi Raikkönen társaságában. 

A Q3 első perceiben Valtteri Bottas lényegében lesokkolta a mezőnyt és mindenkinek legalább hat tizedmásodpercet adott csapattársának, aki további kettővel verte Sebastian Vettelt. Ezt a különbséget már nem tudták ledolgozni, így a Mercedes finn pilótája sorozatban harmadszor szerezte meg a rajtelsőséget. 

A negyedik helyről Max Verstappen várhatja a holnapi futamot miután megelőzte a csak egy kört futó Charles Leclerc-et valamint Pierre Gasly-t. 

A Forma-1-es Spanyol Nagydíj holnap 15 óra 10 perckor veszi kezdetét. 

1. Valtteri Bottas MERCEDES 1:16.979 1:15.924 1:15.406
2. Lewis Hamilton MERCEDES 1:17.292 1:16.038 1:16.040
3. Sebastian Vettel FERRARI 1:17.425 1:16.667 1:16.272
4. Max Verstappen RED BULL RACING HONDA 1:17.244 1:16.726 1:16.357
5. Charles Leclerc FERRARI 1:17.388 1:16.714 1:16.588
6. Pierre Gasly RED BULL RACING HONDA 1:17.862 1:16.932 1:16.708
7. Romain Grosjean HAAS FERRARI 1:18.042 1:17.066 1:16.911
8. Kevin Magnussen HAAS FERRARI 1:17.669 1:17.272 1:16.922
9. Daniil Kvyat SCUDERIA TORO ROSSO HONDA 1:17.914 1:17.243 1:17.573
10. Daniel Ricciardo RENAULT 1:18.385 1:17.299 1:18.106
11. Lando Norris MCLAREN RENAULT 1:17.611 1:17.338  
12. Alexander Albon SCUDERIA TORO ROSSO HONDA 1:17.796 1:17.445  
13. Carlos Sainz MCLAREN RENAULT 1:17.760 1:17.599  
14. Kimi Räikkönen ALFA ROMEO RACING FERRARI 1:18.132 1:17.788  
15. Sergio Perez RACING POINT BWT MERCEDES 1:18.286 1:17.886  
16. Nico Hulkenberg RENAULT 1:18.404    
17. Lance Stroll RACING POINT BWT MERCEDES 1:18.471    
18. Antonio Giovinazzi ALFA ROMEO RACING FERRARI 1:18.664    
19. George Russell WILLIAMS MERCEDES 1:19.072    
20. Robert Kubica WILLIAMS MERCEDES 1:20.254    


* Ricciardo a Bakuban okozott ütközéséért három, Russell váltócsere miatt öt hellyel hátrébbról indul majd.

Bottas lehet Hamilton új farkasa

2019.05.05.
Dorogi László

Lewis Hamilton tulajdonképpen csak Nico Rosbergnek "köszönheti", hogy nem vallhatja még magát a Forma-1 hatszoros világbajnokának. Ebben az esetben idén már az örökös rekorder Michael Schumacher csúcsát vehetné célba és hasonlóan nagy szériát építhetne, mint a német legenda, aki 2000 és 2004 között zsinórban öt világbajnoki címet gyűjtött be.

Fotó: motorsport.com

Ha nem is voltak éppen világi cimborák, Rosbergnek és Hamiltonnak nem volt rossz a viszonya - gyerekkoruktól kezdve versenyeztek egymás ellen különböző sorozatokban -, egészen addig, amíg csapattársak nem lettek 2013-ban a Mercedesnél. Bár a brit akkora már nyert egy világbajnokságot a McLarennel, semmi nem indokolta, hogy ő kerüljön a hierarchia csúcsára Rosberg kárára, mégis így történt.

A csapatsorrend kialakításának következtében a 2014-es szezon közepére odáig fajult a helyzet, hogy a német istálló pilótái már szóba sem álltak egymással, a szakvezetésnek pedig minden versenyhétvégén azért kellett izgulnia, nehogy az egyikőjüknek elszálljon az agya és tönkretegye az egész csapat futamát. Belefért volna, mert akkoriban a fasorban sem voltak a riválisok a Mercedeshez képest, de egy a Mercedeshez hasonló patinás istálló mégsem engedhet meg magának ilyen nyilvánvaló belső viszályt.

Hamilton 2014-ben és 2015-ben is nagyon simán győzte le Rosberget a világbajnoki versenyben, ám 2016-ban már a finn gyökerekkel rendelkező német örülhetett, aki rögtön azután úgy is döntött, hogy a csúcson hagyja abba a versenyzést és visszavonul a Forma-1-től. Rosberg helyére Valtteri Bottast szerződtette a Mercedes, de a finnt első két mercis évében egyértelműen második számú pilótaként kezelték. És kezelnék talán még most is, ha nem szedte volna össze magát annyira a nyári szünetben, hogy négy futam után ő vezesse a világbajnokságot csapattársa előtt, ugyanúgy két futamgyőzelmet bezsebelve, mint a címvédő.

Mondhatnánk, szerencsére, mert úgy fest, a többiek idén is csak bottal ütik az ezüst nyilak nyomát, így legalább a Bottas-Hamilton csata ígér némi izgalmat a 2019-es idényre, a németeknek viszont nagyon vigyázniuk kell arra, hogy ne romoljon meg ismét pilótáik viszonya és tudja ezt Toto Wolff, az istálló főnöke is.

"Két pilótánk van, akiben megvan a képesség és az ambíció, hogy bajnokságot nyerjen. Velük együtt rajtunk múlik, hogy figyeljünk a helyzetre, és észben tartsuk, hogy Vettel vagy Leclerc még visszajöhet a játszmába. Nem bízhatjuk el magunkat az első négy eredményünk miatt, 21 verseny van összesen. Nyilván számít a kapcsolatuk, el akarjuk kerülni azt, amin keresztülmentünk Nicóval és Lewisszal"

- nyilatkozta Wolff az Autosportnak, aki azt is elmondta, hogy Hamilton és Bottas kapcsolatával egyelőre nincsen semmi probléma.

"Szerencsénk van, hogy nagyon jó a viszonyuk, jól kijönnek egymással. Nincs játszmázás a háttérben és ennek nagyon örülök, ugyanakkor ébernek kell lennünk, mert láttunk már viszonyokat megromlani. Oroszlánokat akarunk a kocsiba, nem várhatjuk, hogy bárányként viselkedjenek, de a tiszteletnek meg kell maradnia és nem engednénk, hogy annyira megromoljon az együttműködés, hogy annak negatív hatása legyen a csapatra"

- tette hozzá a csapatfőnök.

Egyelőre még nyugodtan nézhetik a Mercedesnél a két pilóta versenyfutását, de ha Bottas és Hamilton is így folytatja, akkor előbb utóbb el kell dönteniük, hogy melyik versenyzőjüket helyezik a másik elé. Mert a jelenkori Forma-1 egy ilyen sport. Ebből pedig nem lehet jól kijönni, mert nagyon jól tudjuk, ember embernek farkasa. Hamiltoné Rosberg után Bottas lehet.

Leclerc volt a főszereplő Bakuban, de ismét a Mercedesek örülhetnek

2019.04.28.
Dorogi László

Az idei negyedik versenyhétvégén is bezsebelte az első két helyet a világbajnoki címvédő német istálló. Valtteri Bottas pályafutása során először nyert Azerbajdzsánban és átvette a vezetést összetettben Lewis Hamiltontól.

Fotó: formula1.com

Kísértetiesen hasonlóan alakulnak eddig a 2019-es Forma-1-es idény versenyhétvégéinek forgatókönyvei: a Ferrarik rendre uralják a szabadedzéseket, a szombati időmérőn és főleg a vasárnapi versenyen mégsincs semmi esélyük a Mercedesek ellen. Azerbajdzsánban sem volt ez másként, ráadásul a bakui időmérőt Charles Leclerc alaposan el is szúrta, a Ferrari fiatal monacói pilótája a Q2-ben állította falba autóját, így csupán a nyolcadik helyről vághatott neki a versenynek.

A maranellóiak éppen ezért a keményebb keverékű abroncsokkal állították rajthoz Leclercet és a Ferrarin szemmel láthatóan nagyon jól működött ez a keverék, a monacói gyakorlatilag minden körben átlépett egy-egy riválist, s mivel előtte mindenki lágyabb gumikon rajtolt és hamarabb állt ki az első kerékcserére, a vezetést is sikerült átvennie. Sokáig úgy tűnt, hogy előnybe kerülhet a riválisokkal szemben, a köridők legalábbis ezt támasztották alá. Bottas és Hamilton égül a 31. körben érték utol Leclercet, akit nem sokkal később ki is hoztak kereket cserélni, azonban a Ferraris mérnökök számításai nem jöttek be. A lágyabb - papíron gyorsabb - abroncsok egyáltalán nem működtek Leclerc autóin, ráadásul a lemenő nap és a visszahűlő aszfalt miatt esélye sem volt befognia sem az előtte negyedik helyen autózó Max Verstappent. A monacói végül a versenyben futott leggyorsabb köridővel és az ezzel járó plusz egy ponttal vigasztalódhatott, de ez a hétvége sem úgy alakult számára, ahogy azt eltervezték.

Ami az élmezőnyt illeti, a rajtnál a pole pozícióból induló Bottasnak keményen meg kellett küzdenie Hamiltonnal, az első három kanyarban szinte fej-fej mellett fordultak el, de a finn nagyon agresszívan őrizte pozícióját, így csapattársa előtt tudott maradni. Miután Leclerc kiállt előlük, meg is célozhatta idei második futamgyőzelmét, amelyet Hamilton még megpróbált elhalászni előle az utolsó körökben, végül ez nem sikerült neki. A Mercedes az idei negyedik futamon is egy-kettővel zárt - ilyenre korábban soha nem volt példa a sorozat történetben - és már most hatalmas fölénnyel vezetik a konstruktőri világbajnoki pontversenyt. Ami a pilótákat illeti, Bottas győzelmével visszavette a vezetést Hamiltontól.

Bottas pályafutása ötödik győzelmét szerezte meg, az Azerbajdzsáni Nagydíjon először állhatott fel a dobogó legfelső fokára.

Az Azeri Nagydíj végeredménye

  1. Valtteri Bottas Mercedes 51 kör
  2. Lewis Hamilton Mercedes +1.524
  3. Sebastian Vettel Ferrari +11.739
  4. Max Verstappen Red Bull Racing +17.493
  5. Charles Leclerc Ferrari +69.107
  6. Sergio Perez Racing Point +76.416
  7. Lando Norris McLaren +83.826
  8. Carlos Sainz McLaren +100.268
  9. Lance Stroll Racing Point +100.816
  10. Kimi Raikkonen Alfa Romeo +1 kör
  11. Alex Albon Toro Rosso +1 kör
  12. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo +1 kör
  13. Kevin Magnussen Haas +1 kör
  14. Nico Hulkenberg Renault +1 kör
  15. George Russell Williams +2 kör
  16. Robert Kubica Williams +2 kör
  17. Pierre Gasly Toro Rosso Nem fejezte be
  18. Romain Grosjean Haas Nem fejezte be
  19. Daniil Kvyat Toro Rosso Nem fejezte be
  20. Daniel Ricciardo Renault Nem fejezte be

Bottas rácsapta az ajtót a mezőnyre Melbourne-ben

2019.03.17.
Dorogi László

A Mercedes finn pilótája nem kérdezett, csak lőtt, a rajtnál azonnal megelőzte a világbajnoki címvédő csapattársát és aztán a visszapillantó tükörbe sem nézett.

Fotó: formula1.com

Bár a téli, barcelonai tesztek szoros világbajnoki versenyfutást ígértek, az első versenyhétvége azért rávilágított arra, hogy sok minden nem változott az erőviszonyokat illetően a szünetben. A Ferrari bizakodó hangját teljesen elnémította a Mercedes egykörös tempója, Lewis Hamilton időmérős győzelmét követően Sebastian Vettel majdhogynem értetlennek is tűnt, hogy lehetett a scucderia ennyivel lassabb az ezüst nyilaknál.

Lewis Hamilton szurkolói dörzsölhették is a tenyerüket a vasárnapi futam előtt, de ez a nap egyáltalán nem az ötszörös világbajnokról szólt. Valtteri Bottas a második rajtkockából indulva az első métereken azonnal odaszúrt csapattársának és már az első kanyar előtt megelőzte Hamiltont, majd egymás után futotta a gyorsabbnál gyorsabb köröket és szisztematikusan nyúlt el üldözői elől. A rajtnál mindeközben ismét utolérte a hazai átok Daniel Ricciardót, akinek finoman fogalmazva sem sikerült jól első Reanult-val teljesített versenyhétvégéje: egy bucka néhány méter megtétele után letörte az első szárnyát, majd a futam felénél végleg kiállni kényszerült - akárcsak egy évvel ezelőtt.

Nemcsak a Mercedes brutális tempója és dominanciája maradt a régi, Carlos Sainz alatt például kigyulladt a tesztek alapján megbízhatóságban javuló, a gyakorlatban mégis becsődölő McLaren, amely tavaly jó néhány versenyhétvégén végezte hasonló módon, de a Haas istállónál is felüthette a fejét a dejavu érzés, hiszen Romain Grosjeannak most is kerékproblémák miatt kellett feladnia a versenyt az Albert Parkban - akárcsak egy évvel ezelőtt.

Összességében azért nem hágtak tetőfokára az izgalmak, Bottas sima győzelmén túl talán csak azt érdemes kiemelni, hogy Max Verstappen mindkét Ferrarit megelőzve felállhatott a dobogó harmadik fokára, így hosszú idő után először fordult ilyesmi elő olyan versenyzővel, aki Honda motoros autóval versenyez. A tavalyi szezonban a három top csapat (Mercedes, Ferrari, Red Bull) hat pilótája közül csak Bottasnak nem sikerült futamot nyernie, de ez most rögtön az első versenyhétvégén összejött a finn pilótának, ráadásul ő szerezte meg az idei szezontól bevezetett leggyorsabb versenyben teljesített körért járó plusz egy pontot is, a futam végén egy másodperccel megjavítva az addigi legjobb kört.

Bottasnak persze van is miért hajtania, a pletykák szerint ugyanis ez az utolsó éve arra, hogy bebizonyítsa a Mercedes vezetőségének, hogy valóban győztes alkat, a pletykák szerint Esteban Ocon ugrásra készen várja, hogy a finn ismét kudarcot valljon. Oconnak mindenesetre csalódnia kellett az első futam után, mert Bottas lehengerlő antréval rukkolt elő az Albert Parkban.

A világbajnoki pontverseny és a további versenynaptár ezen a linken érhető el.

Ausztrál Nagydíj, végeredmény

Forma-1: ki állítja meg Lewis Hamiltont?

2019.03.14.

Pénteken kezdetét veszi a 70. Forma-1-es világbajnokság az ausztráliai Melbourne-ben. Cikkünkben beharangozzuk az idényt, valamint latolgatjuk a 2019-es esélyeket.

Fotó: autosport.com

Az immáron ötszörös világbajnok Lewis Hamilton az elmúlt két évben egyformán nyerte meg a bajnoki címet: a szezon első felében még nagy csatára kényszerült, majd a Magyar Nagydíjat követően egyértelműen dominálta az idényt. A Mercedes pilótája az idei szezonnak is a legnagyobb favoritként vág neki és szokásához híven ezúttal sem nyomasztja az esélyesség terhe. A stuttgarti csapat 2014 óta dominálja a világbajnokságot és a szakértők szerint ez a sorozat a szabályváltoztatások előtti szezon előtt sem fog megszakadni. 

Hamilton csapattársa idén és Valtteri Bottas lesz, aki Mercedeses időszaka során még nem nézett szembe olyan nyomással mint idén. 2017-ben vészmegoldásként szerződtették őt Nico Rosberg helyére, egy évvel ezelőtt pedig egyértelműen a második számú pilótának tekintették. Idén azonban a finn gyakorlatilag minden versenyen az ülésért küzd majd, hiszen sokan nyílt titokként kezelik, hogy az idén ülés nélkül maradó Esteban Ocon 2020-ban a Mercedeshez igazol. 

Akárcsak az elmúlt két esztendőben Sebastian Vettel és a Ferrari lehet Hamilton és a Mercedes legfőbb kihívója. Az olasz istálló és négyszeres világbajnoka az előző két szezonban is fölényben volt az év elején, hogy aztán teljes összeomlást követően hamar eldőljön a világbajnoki címek sorsa. Vettel tavaly mentálisan bukott el legnagyobb riválisával szemben, ám kérdéses, hogyha idén sem tudja visszaszerezni a trónt, akkor lesz-e még esélye. Vettel az ötödik évét tölti Maranellóban és akárcsak korábban Michael Schumacher vagy Fernando Alonso esetében, ez határozhatja majd meg a jövőjét a Ferrarinál. (A német világbajnok lett és domináns érába kezdett, míg a spanyol pályafutása egyik legrosszabb szezonja után távozott a Ferrariból.) 

A sportág legsikeresebb istállója, amely 2007 óta nem adott egyéni világbajnokot és 2008-ban nyert utoljára konstruktőri vb-címet, idén csapatfőnököt váltott, de Mattia Binottonak nehéz örökséggel kell szembenéznie. 

Fotó: express.co.uk



Ami még érdekesebbé teszi a Scuderia idei szezonját, hogy Charles Leclerc személyében egy lényegében tapasztalatlan pilótát igazoltak Vettel mellé. A fiatal monacói azonban az előző évben bebizonyította, hogy igazi tehetség és akár Vettel orra alá is borsot törhet, persze ha hagyják versenyezni. 

A szezon egyik legnagyobb kérdőjele a Red Bull szereplése lehet. Helmut Marko csapatának ragyogóan induló (2010 és 2013 között verhetetlenek voltak) együttműködése dicstelen véget ért a Renault-val. A "bikák" így vészmegoldásként a Hondával vágnak neki az idénynek. Céljuk, hogy idén is önerőből nyerjenek versenyeket de a szakemberek szerint erre kevesebb az esély mint az előző szezonok során. Max Verstappen a még mindig csak 22 éves, de a mezőny egyik leggyorsabb pilótájának számít. Az ötszörös futamgyőztes hollandnak idén már egyértelműen a vezérszerepet szánják, pályafutása során ez lesz az első ilyen év. Vertappen társa Pierre Gasly lesz aki a Toro Rossotól igazolt át a nagycsapathoz és aki tavaly több kiemelkedő eredményt is elért. A két kiemelkedő tehetségű, de forrófejű fiatal párharca házon belül külön izgalmakat ígér. 

A gyári Renault tavaly megbízható erőnek számított, ám így is messze elmaradt a "nagy hármastól" ha idén nem is sikerül elérniük a Red Bull szintjét, de mindenképpen a közelebb kerülés lehet a cél Enstone-ban. Daniel Ricciardo öt év és hét győzelmet követően hagyta el a Red Bull-t, hogy új kihívás elé nézzen, ám egyelőre meglehetősen kérdéses, hogy mire megy az új csapatával. Ezúttal egy nem győzelemre képes autót kellene minél jobb helyre segítenie, de egyúttal az is eldől, hogy mennyire tud egy csapat vezére lenni. Nico Hülkenberg tehetsége vitathatatlan és sokak szerint a korábbi Le Mans-i győztes F-1-es pályafutása során nem ült még ennyire ütőképesnek mondható autóban mint az idei Renault. A sikerélmény rá is fér a német pilótára ugyanis hiába a tudása, eddigi több mint 150 versenyén nem tudott dobogóra állni. 

A Haas-Ferrarira idén is az várhat mint az előző szezonban vagyis az amerikai csapat stabil pontszerző lehet, de a pilótapárosnak (Romain Grosjean és Kevin Magnussen) nem lesz túl sok esélye a dobogós helyek megszerzésére. A versenyződuó egyik tagja sem a türelméről híres, és így az is kérdéses, hogy mennyire fogják bírálni az autót az eredmények hiányában. 

Az elmúlt években szenvedett a McLaren és a Renault motorszállítóvá való kinevezése sem segített előrelépni. Fernando Alonso el is hagyta a süllyedő hajót és a Forma-1-nek örökre (?) búcsút mondó kétszeres világbajnok idén már csak az Indy 500 és a Le Mans-i 24 órás megnyerésére koncentrál. Stoffel Vandoorne-nak az eredménytelenség miatt kellett távoznia, így egy teljesen új felállással vág neki az istálló 2019-nek. Carlos Sainz Jr. eddig nem tudta bizonyítani, hogy akkora klasszis lenne pályaversenyzésben mint édesapja a rali és a tereprali világában és meglehetősen kérdéses, hogy Wookingban mire megy majd. A 20 éves Lando Norris a jövő egyik nagy ígéretének számít aki újoncként kapja meg a lehetőséget a világbajnokság egyik legpatinásabb alakulatánál. Ez a helyzet abból a szempontból veszélyes, hogy az eredmények hiánya megtörhet egy eddig lendületesen épülő karriert. 

A Force India hamvaiból feléledő Racing Point kisebb közutálatnak örvend, mivel két olyan pilóta alkotja az új csapatot akik jelentős szponzori háttérrel rendelkeznek. Sergo Perez és a Lance Stroll képességeit azért így is nehéz lenne elvitatni: a mexikói eddig nyolc dobogós helyet szerzett az autósport királykategóriájában, míg a kanadai harmadévesnek szintén voltak jelentősebb eredményei. Strollnak ráadásul azokkal a negatív véleményekkel is szembe kell néznie, amelyek szerint csak azért kap lehetőséget mert az apja az új csapat egyik tulajdonosa. A brit istálló idén Mercedes motorokkal versenyez és körülbelül olyan eredményekre lehet predesztinálni mint a Force Indiát, vagyis a konstruktőri bajnokság 4-6. helye. 

Fotó: autosport.com

Az idén már 40. születésnapját ünneplő Kimi Räikkönen távozott a Ferraritól és visszatért első F1-es csapatához, amelyet hivatalosan már nem Saubernek, hanem Alfa Romeonak hívnak. A "Jégember" többször is elmondta, hogy immáron csak a verseny élvezete miatt versenyez és idén igazi jutalomjáték vár rá. A tesztel alapján mindenesetre komolyan kell venni Kimit. Négy év után tartalékpilótává minősítették vissza Marcus Ericssont és a helyére az az Antonio Giovanazzi került, aki 2017-ben már két versenyen bizonyíthatott. Az olasz kifejezetten örül annak, hogy társként a mentorszerepre egyre inkább alkalmasabb Raikkönent kapta. 

A Toro Rosso 2006-ban azzal a céllal jött létre, hogy a Red Bull legnagyobb tehetségeit elindítsa az F1-ben. Éppen ezért is furcsa, hogy az a Danyil Kvjat került vissza a fiókcsapathoz, aki 2014-ben valamint 2016 és 2017 között már volt a csapat pilótája és akit kirúgtak két évvel ezelőtt. A thaiföldi Alexander Albon szereplése szintén érdekesnek ígérkezik. A brit származású pilóta ugyanis 1954 óta az első thaiföldi versenyző lesz aki szerepet kap a "száguldó cirkuszban". 

Forma-1: a pilóta, aki közelről látta a halált, visszatér az elitbe

Ami szerdán még csak nagyon erős sajtóhírként nyargalt végig a világsajtón, az csütörtökre hivatalossá vált: Robert Kubica 2019-ben visszatér a Forma-1-be. Ahogy azt a Sportfaktoron is megírtuk , jó esély mutatkozik arra, hogy a közönségkedvenc Robert Kubica nyolc évvel utolsó Forma-1-es versenye után 2019-ben visszatérjen a száguldó cirkusz mezőnyébe - első vagy második számú versenyzőként, hiszen 2017 óta már tesztpilótaként körözött előbb a Renault, majd a Williams autójával - és a nagyon erős sajtóhír végül megerősítést nyert.

Története legnehezebb időszakán megy keresztül a Williams. A sportág történetének egyik legsikeresebb csapata 2012 óta nem nyert versenyt, vb-címet pedig 1997 óta nem sikerült szerezniük. Idén azonban nem is ez a cél, hanem a rendszeres pontszerzés és az anyagi értelemben vett életben maradás. George Russell Forma-2-es bajnokként vág neki a szezonnak, a fiatal brit pályafutását a Mercedes egyengeti, a másik autó pedig Robert Kubica vezeti 2019-ben. A lengyel közönség-kedvenc több mint nyolc év után vezet ismét a Forma-1-ben, azóta versenyzett a WRC-ben is, valamint többször tesztelt, de óriási kérdés, hogy lényegében egy új érában is megállja-e a helyét. 

A teszteredményekből az idei szezon előtt is nehéz bárminemű érdemi következtetést levonni. A barcelonai tesztelések során többek között a Ferrari, a Renault és a McLaren is zárt élen tesztnapot, míg a Mercedes leginkább a megbízhatóságot tesztelte. Az első igazán mérvadó körökre, amelyek a valós erősorrendet mutatják meg, magyar idő szerint péntek hajnalban kerül sor az Ausztrál Nagydíj első szabadedzésén. 

A szezon egy sajnálatos eseménnyel kezdődött ugyanis csütörtök hajnalban 66 évesen meghalt Charlie Whitting. A Forma-1-es versenyek állandó versenyigazgatói posztját 1997 óta betöltő szakember tüdőembóliában hunyt el. 

A Forma-1 2019-es mezőnye:

Mercedes:
Lewis Hamilton (brit)
Valtteri Bottas (finn)
Ferrari:
Sebastian Vettel (német)
Charles Leclerc (monacói)
Red Bull:
Max Verstappen (holland)
Pierre Gasly (francia)
Renault:
Nico Hülkenberg (német)
Daniel Ricciardo (ausztrál)
Haas:
Romain Grosjean (francia)
Kevin Magnussen (dán)
McLaren:
Carlos Sainz Jr. (spanyol)
Lando Norris (brit)
Force India:
Sergio Pérez (mexikói)
Lance Stroll (kanadai)
Toro Rosso:
Danyiil Kvjat (orosz)
Alexander Albon (thaiföldi)
Sauber:
Kimi Räikkönen (finn)
Antonio Giovinazzi (olasz)
Williams:
Robert Kubica (lengyel)
George Russel (brit)

Bottas ralizik, négy csapat még titkolózik

2019.01.27.
Ragnar Volarus

Még kicsit több mint másfél hónap van hátra a szezonkezdetig, addig viszont Valteri Bottas ralizással múlatja az időt, a csapatok pedig hamarosan bemutatják idei autóikat. Lassan felpörögnek az események, majd felbőgnek a motorok.

Fotó: Twitter

Az Ausztrál Nagydíj rajtjáig valahogy el kell ütni az időt, még a pilótáknak is. A Mercedes finn versenyzője, Valtteri Bottas nem is unatkozik, és szakaszgyőzelemmel, valamint egy összetettbeli ötödik hellyel debütált első raliversenyén.

A finn egy Ford Fiesta WRC-vel állt rajthoz az Arktisz Lappföld Ralin, és bár a nyitószakaszokon mindössze a 7. és 9. helyet csípte meg, az összetettben végül az 5. helyen zárt. Ráadásul egy rövid, 3,5 km-es szakaszon ő volt a leggyorsabb. 

A finn pilóta navigátora Timo Rautiainen volt, aki korábban Marcus Grönholm oldalán két világbajnoki címet is megnyert. A versenyt egyébként Emil Lindholm nyerte.

Miközben Bottas unaloműzésként ralizik, egyre több csapat jelenti be a 2019-es szezonra épített autójának bemutatóját. Már csak a Mercedes, a Red Bull, a Haas és a Williams nem árulta el, mikor lesz a nagy leleplezés.

És mi sem természetesebb, a szünetben a gumikat szállító Pirelli sem pihen, aki a 2020-tól 2023-ig tartó periódusban is kizárólagos abroncsgyártója lesz az F1-nek, hiába pályázott a Hankook is. 

Azt már tudjuk, hogy 2021-ben jelentősen megváltoznak az F1-es szabályok, ennek egyik eleme, hogy megnövelik az abroncsok méretét is 18 colosra.

A Speed Week című lap szerint a Pirelli F1-es főnöke, Mario Isola elárulta, az idei év első felében még a 2020-as évre tesztelnek, az idény második felében azonban már 2021-re készülnek, tehát a 18 colos abroncsok is felkerülnek az autókra. 

A Renault technikai igazgatója, Bob Bell elárulta, komoly kihívás lesz majd a 18 colos kerekekre való átállás.

„Az autók modernebb kinézetet kapnak. A legnagyobb kihívás az lesz, hogy kitaláljuk, hogyan hozzuk ki belőlük a legjobb teljesítményt. Ez egy teljesen új terület mindenki számára.”

Jelen és a jövő - Fotó: Flipboard

Raikkönen 5 év után nyert, Hamilton még nem világbajnok

2018.10.21.

Kimi Raikkönen győzelmével ért véget az Amerikai Nagydíj. Lewis Hamilton a harmadik helyen ért célba, így hiába végzett Sebastian Vettel előtt és így hivatalosan még nem világbajnok a Mercedes pilótája. 

Fotó: twitter.com/f1

Lewis Hamilton 67 pontos előnnyel érkezett Austinba, így a Mercedes pilótája adott esetben már az Amerikai Nagydíjat követően világbajnok lehetett volna. A britnek az ötödik vb-címhez mindenképpen Sebastian Vettel előtt kellett végeznie, sőt második helye esetén legalább két pozícióval kellett felülmúlnia riválisát. 

A rajtot követően Kimi Raikkönen agresszív manőverének köszönhetően megelőzte Hamiltont és az élre vágott. A startot követően Lance Stroll nekiment Fernando ALonsonak és a baleset következtében a spanyol világbajnok kiállni kényszerült. Charles Leclercet Romain Grosjean forgatta ki az esetet a versenyfelügyelők a futamot követően vizsgálják. 

Ezekről az esetekről azonban elvette a figyelmet az ami az élmezőnyben történt. Sebastian Vettel koccant Daniel Ricciardoval, a Ferraris megforgott és a 15. helyre esett vissza. 

Max Verstappen eközben szinte szárnyalt, a holland fiatal a 18. helyről hét kör alatt feljött ötödiknek, majd miután Ricciardo alatt megállt a Red Bull egy újabb pozíciót nyert. Az autó eltávolítása miatt virtuális safety car lépett érvénybe. 

Az alkalmat Hamilton kihasználta, hogy kereket cseréljen, és miután megelőzte Valtteri Bottast és hamar felért Raikkönen mögé. A "Jégembert" azonban nem tudta megelőzni hosszú körökön keresztül, így értékes időt veszített és csak ellenfele kiállásánál állt vissza az élre. 

Hamilton abroncsai hamar elkoptak, Raikkönen pedig fokozatosan dolgozta le a különbséget. Miután a Mercedesnél úgy döntöttek, hogy ismét kereket cserélnek a bajnokaspiránsnak, Raikkönen a 37. körben visszavette a vezetést. Hamilton negyedikként tért vissza, de hamar már dobogós pozícióban autózott, miután Bottas elengedte csapattársát. 

A hajrá ritkán látott izgalmakat ígért miután Raikkönen Verstappen és Hamilton három másodpercre autózott egymástól. Mivel Hamiltonnak a második hely is elég volt a bajnoki címért, így az utolsó körökben mindent megtett Verstappen megelőzéséért. 

Úgy tűnt Hamilton elmegy Verstappen mellett, azonban a holland nem hagyta magát, a brit címvédő pedig a pályát is elhagyta az utolsó előtti körben és már nem volt esélye visszatámadni. 

Kimi Raikkönen végül az izgalmakból kimaradva megnyerte az Amerikai Nagydíjat. A 2007-es világbajnok a 2013-as Ausztrál Nagydíjat követően nyert ismét futamot, azóta 113 GP telt el. Ez volt a finn közönségkedvenc 21. győzelme, így mától ő számít hazája legsikeresebb pilótájának a futamgyőzelmeket tekintve. A második helyre végül Max Verstappen jött be, míg Lewis Hamiltonnak meg kellett elégednie a harmadik hellyel. 

Sebastian Vettel végül egészen a negyedik helyig jött előre, így még matematikailag életben tartotta bajnoki reményeit. Valtteri Bottas egy számára csalódást keltő hétvégét fejezett be ötödikként. A további pontszerző helyeken Nico Hülkenberg, Carlos Sainz, Esteban Ocon, Kevin Magnussen és Sergio Perez osztoztak. 

Az utolsó három futamon még 75 pontot lehet szerezni, a 346 pontos Lewis Hamilton 70 pontos előnnyel vezet Sebastian Vettel előtt. Győzelmével Kimi Raikkönen átvette a harmadik helyet. A konstruktőrök előtt a Mercedes vezet 538 ponttal a 460 pontos Ferrari előtt. 

Végeredmény:

Fotó: formula.hu

A Mercedes tarthatatlan Oroszországban, Bottas nyerte az időmérőt

2018.09.29.
Dorogi László

A Mercedes finn pilótája meglepte brit csapattársát és Ausztria után másodszor rajtolhat idén pole pozícióból.

Fotó: formula1.com

Az már a pénteki és szombati szabadedzéseken bebizonyosodott, hogy a Mercedesnek lett kitalálva a Szocsiban felhúzott Forma-1-es pálya, a négyszeres brit világbajnok 1:33.067-es idővel, pályacsúcsot autózva nyerte meg az utolsó szabadedzést a szombat délutáni időmérő előtt. Bár Sebastian Vettelnek égetően fontos lenne egy futamgyőzelem Oroszországban, hiszen már 40 pont a hátránya Hamiltonnal szemben az összetett világbajnoki pontversenyben, a Ferrarik még csak megközelíteni sem tudták az ezüst nyilakat.

Az már a pénteki edzések után kiderült, hogy maximum négyen lehetnek versenyben reálisan a futamgyőzelemért vasárnap, ugyanis mind Daniel Ricciardo, mind Max Verstappen autójába új váltókat építettek. Ezért további öt-öt helyes rajtbüntetés csapódott hozzá a korábbi szankciókhoz, amit azért kaptak, mert mindkét Red Bullban kicserélték az erőforrásokat is, Ricciardo és Verstappen így a rajtrács végéről vághatnak neki a vasárnapi futamnak.

Ami az élmezőnyt illeti, sokáig úgy tűnt, hogy Lewis Hamilton indulhat a legkedvezőbb pozícióból vasárnap, a Q2-ben tovább javítva a korábban saját maga által felállított pályacsúcsot 1:32.410-es idejével több mint fél másodpercet vert finn csapattársára, ám az időmérő harmadik szakaszában fordult a kocka és Bottas egészen parádés kört autózva 1:31.528-al, ha csak négy ezred másodperccel is, de Hamilton elé került. Egy-egy dobása maradt mindkét versenyzőnek, hogy eldöntse a pole pozíció sorsát, ám miközben Bottas tovább javította idejét 1:31.387-re, addig Hamilton hibázott utolsó körén, így Ausztria után másodszor indulhat idén az élről Valtteri Bottas egy Forma-1-es versenyen.

A Mercedesek mögött a két Ferrari végzett, Sebastian Vettel a harmadik, Kimi Raikkönen a negyedik helyről vághat neki a futamnak.

Forma-1, Orosz Nagydíj, az időmérő edzés végeredménye

Hamilton Silverstone-ban is az élről indulhat

2018.07.07.

A világbajnoki címvédő Lews Hamilton élhet az élről a Brit Nagydíjon. A Mercedes pilótája sorozatban negyedszer kezdheti élről hazai versenyét.

Fotó: twitter.com/F1

Brandon Hartley a harmadik szabadedzésen szenvedett balesetet és a szerelők nem tudták megszerelni a Toro Rosso pilótájának autóját. Lance Stroll rögtön az időmérő első percében kicsúszott, majd nem sokkal később Szergej Szirotkin is a kavicságyban találta magát. Az orosz nem vette figyelembe, hogy csapattársa kicsúszását követően a piros zászló volt érvényben de szerencséjére tovább tudott hajtani. A Q1-ben végül Carlos Sainz és Stoffel Vandoorne búcsúzott az említett pilótákon kívül. 

A Q2-ben nem történt meglepetés, Nico Hülkenberg, Sergio Perez, Fernando Alonso, Pierre Gasly, és Marcus Ericsson számára ért véget a kvalifikáció ebben a szakaszban. 

A harmadik etapban Lewis Hamilton egy  1:25.892-ös körrel megnyerte az edzést és megszerezte pályafutása 76. első rajtkockáját. 

Hamilton mögött legnagyobb riválisa Sebastian Vettel végzett 44  ezredes lemaradással, de Kimi Raikkönen is egy tizedmásodpercen belül maradt a legjobb időhöz képest. A második sorból Valtteri Bottas rajtolhat még. 

A harmadik sort a két Red Bull "bérelte ki" Max Verstappen-Daniel Ricciardo sorrendben, míg mögülük a két Haas indulhat Kevin Magnussen ezúttal gyorsabb volt mint Romain Grosjean. A legjobb 10-be még Charles Leclerc és Esteban Ocon fért be. 

Végeredmény:

Fotó: twitter.com/f1

12

Ezeket a cikkeket olvastad már?