Bejelentették a 2021-es szabályváltoztatásokat

2019.10.31.

Austinban nyilvánosságra hozták a 2021-es idénytől bevezetésre kerülő szabálymódosításokat, amelyeket mind a 10 csapat elfogadott és jóváhagoytt az FIA Motorsport Világtanács is. 

Fotó: formula1.com

A szabályokat három kategóriára lehet elkülöníteni: technikai szabályok, sportszabályok és pénzügyi szabályok. 

Technikai szabályok

A technikai változtatások a motort nem érintik, ám az aerodinamika jelentősen át fog alakulni. A módosítás célja, hogy csökkentsék az autók mögötti turbulens légáramlatokat és ezáltal az előzés még könnyebb legyen a pilóták számára. Változnak az első és hátsó szárnyak, a légbeömlők is, valamint megszűnnek az oldaldobozok is. A fékcsatornákat szintén módosítják akárcsak a padlólemezt a szívóhatás miatt, valamint 18 colos kerekeket lehet majd használni. 

A minimumtömeget (pilótával együtt mért súly) 768 kilogrammra változtatták, ez 25 kg-al több, mint amennyi jelenleg. A nagyobb kerekek és standard alkatrészek bevezetése miatt volt szükség erre a módosításra, amellett, hogy biztonsági és költségcsökkentő szempontból is jelentős. Egységesítik az üzemanyagrendszer több alkatrészét is, míg a sebességváltókat csak ötévente lesz engedélyezett újratervezni. 

Sportszabályok

Módosították az egy szezonban megrendezhető nagydíjak számát is. 2020-ra még az érvényes, hogy maximum 22 versenyhétvége lehet egy szezonban, ez egy évvel később 25-re módosul. Átalakítják a versenyhétvégék formátumát is, amely háromnaposra módosul a négy napról. 

Korlátozások lépnek életbe az erőforrás fejlesztésre vonatkozóan is. Többek között korlátozott lehet a szélcsatornában töltött idő és a CFD-szimuláció is. A feltételes mód arra vonatkozik, hogy ezeket a szabályokat március végén fogják véglegesíteni. 

Pénzügyi szabályok

Történelmi döntés született ugyanis 2021-ben először lép életbe költséglimit az autósport királykategóriájában. A költségvetési sapka 175 millió dollárt jelent, amelynek értéke 1 millió dollárral nőhet vagy csökkenhet fordulónként a 21 versenyhez képest. A költségvetési sapkába nem tartoznak bele a marketingköltségek, a pilóták fizetése, az év végi bónuszok. A költségvetési szabály megszegése a figyelmeztetéstől a kizárásig különböző fokú büntetéssel jár. 

2020-ban és 2021-ben önként beadhatják a csapatok az előző évi pénzügyi mérlegüket bármilyen következmény nélkül. 2022 márciusától viszont már kötelező lesz a pénzügyi mérleg leadása, ennek elmaradása szankciókat fog maga után vonni. 

Több szabály is változott idén de ez még csak a kezdet lehet

2019.01.31.

Több kisebb szabályváltoztatáson is átesett a Forma-1 a 2019-es szezonra, de egy év múlva újabb, immáron jelentősebb módosítások jöhetnek. 

Fotó: autosport.com

A mostani évre egyszerűsítették a gumiszabályt. A tavalyi hét helyett idén öt keverék közül lehet majd választani a csapatoknak, amelyeket három különböző színnel jelölnek. A fehér szín jelenti a keményet, a sárga jelzi a közepeset, míg a piros szín az a lágy abroncsok jele lesz. 

Változást jelent, hogy a pilóták és ülések együttes súlyát lemérik az idei szezon elején, amennyiben ez nem éri el üléssel a 80 kg-ot akkor a pilótafülkében ballasztot kell elhelyezni. További módosítás, hogy 105 kg helyett 110 kg-nyi üzemanyaggal rajtolhatnak majd a pilóták és így a tempó akár növelhető is. 

2019-től már nem lesznek 30-40 helyes hátrasorolások ugyanis az FIA eldöntötte, hogy legfeljebb 15 helyes rajtbüntetést lehet kiosztani, ennél nagyobb mértékű büntetés azt jelenti, hogy automatikusan a rajtrács végére sorolják a pilótát. Amennyiben több versenyző is ilyen büntetést kap akkor az kerül előrébb, aki előrébb végzett a kvalifikáción. 

A futam végén immáron nemcsak kockás zászlóval, de egy kockás lámpával fogják jelezni a verseny leintését, hogy ne ismétlődjön meg a tavalyi Kanadai Nagydíjon látott baki. 

Nem lesz hivatalos gépátvétel az idei szezontól. Korábban az FIA feladata volt az ellenőrzés mostantól ez a csapatokra marad, ám az FIA bármikor ellenőrizheti az autókat. 

Az elmúlt évekkel ellentétben az is részt vehet aki a bokszutcából rajtol, így minden pilótának lehetősége lesz felmérni a pálya állapotát. Idéntől ráadásul nem az első safety car-vonaltól lehet előzni a biztonsági autós szakasz után hanem csak a célvonaltól. 

Az idei évtől kezdve tilos a motortérben üzemanyagot elégetni, a kiegészítnő olajtanknak az időmérő során üresnek kell lennie. A versenyzők felszerelései változik: a pilótáknak biometrikus kesztyűt kell használniuk, valamint szigorodnak a bukósisakra vonatkozó előírások is. 

A csapatok létszámát 60 főre korlátozták az istállók azonban lehetőséget kapnak, hogy hat versenyhétvége során a megszokott létszám felett gyakornokoknak is lehetőséget biztosítsanak. 

A felsoroltaknál 2020-ban is nagyobb változások jöhetnek amennyiben sikeresen zárulnak ma a Liberty Media és a csapatfőnökök tárgyalásai. Sajtóinformációk szerint szó eshet a pontrendszer átalakításáról. Korábban már felmerült, hogy jövőre már az első 15 pilóta kapjon pontot egy futam során, ehhez azonban 70 százalékos többség kell a szavazás során április végéig. Onnantól kezdve már csak egyhangú támogatásra van szükség a módosításhoz. 

Szintén szóba kerül a versenyhétvégék módosítása is, és sokak szerint ez azzal járhat, hogy a szabadedzések számát csökkentik, hogy növelni tudják az izgalmakat. 

A héten véglegesíthetik a 2021-es motorszabályokat

2018.06.26.
Ragnar Volarus

Valószínűleg a hétvégi Osztrák Nagydíjon már végleges motorszabály-tervezettel áll a Forma-1 csapatai elé a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA), amelyek a 2021-es szezonra lesznek érvényesek. 

A munkát persze már jóval korábban megkezdte az FIA, hiszen az alapokat már tavaly októberben bejelentette a testület és az F-1 tulajdonosa a Liberty Media. Azóta pedig folyamatosan tartottak az egyeztetések  a jelenlegi négy motorgyártóval, illetve az esetlegesen csatlakozó Porschéval.

Nem csak a rajongók, az F1 vezetői is előzéseket szeretnének

A Liberty Media nem pihen, és úgy fest egy teljesen megreformált Forma-1-es versenysorozatot szeretne. Hogy ez jó lesz-e nekünk rajongóknak? Az ígéretek szerint igen, mi pedig annyira áhítjuk az izgalmas versenyeket előzésekkel - amiket nélkülöznünk kell már néhány éve -, hogy minden aprócska pozitív hírbe belekapaszkodunk.

Az FIA eközben szándékosan igyekezett lassítani a tempón - próbálva kontroll alatt tartani a költségeket –, mert minél korábban kerülnek nyilvánosságra a részletek, a gyártók annál hamarabb látnának neki a fejlesztéseknek, őrült pénzeket és nem kevés energiát beleölve a tervezésbe. 

„Ez egy nagyon komplikált ügy” – ismerte el Charlie Whiting, az FIA Forma-1-es versenyigazgatója.

„Az összejöveteleket újabb összejövetelek követik, és a jelentések, melyeket ezekkel kapcsolatban kapok, nagyon részletesnek tűnnek. Már most nagyon belemennek a részletekbe. Bízom benne, hogy lassan a végéhez ér a folyamat, és ennek a folyamatnak a végén már egy jóval kidolgozottabb elképzelésünk lesz arról, hogy milyenek is lesznek az erőforrások 2021-ben.”

Whiting azt is elárulta, nem azért szabták meg a június végi határidőt, mert szerették volna véglegesíteni az ügyet a Stratégiai Munkacsoport következő, július 4-i ülésén.

„Szó sincs róla. Ez csupán egy olyan dátum, mellyel kapcsolatban úgy éreztük, hogy ekkorra már véglegesítenünk kell a dolgokat. Nincs összefüggésben a Stratégiai Munkacsoporttal. A gyártókat is bevontuk az egyeztetésbe, ezért tart ilyen sokáig, hiszen ide-oda pattog a labda.”

A Mercedes motorsport-igazgatója Toto Wolff elárulta, hogy a Stratégiai Munkacsoport jövő heti ülésén az erőforrásokról és a költések kontrollálásáról is szó esik majd, néhányan ugyanis javasolták a jelenlegi motorok fejlesztésének befagyasztását 2019-re és 2020-ra.

„Az új motorhoz rengeteg idő kell, ezért minél korábban elkezdjük, annál jobb. De megoldást kell találnunk arra, hogyan kerüljük el két erőforrás párhuzamos fejlesztését. Nyilvánvaló, hogy a harcunk a 2020-as év utolsó versenyéig folytatódni fog barátainkkal, a Hondával, a Renault-val és a Ferrarival. Ugyanakkor viszont amin ratifikálják az új szabályokat, mindenkinek el kell kezdeni dolgozni a másik erőforráson. Szerintem ez az egyik kulcskérdés, amit meg kell vitatni július 4-én.”

Nem csak a rajongók, az F1 vezetői is előzéseket szeretnének

2018.04.19.
Ragnar Volarus

A Liberty Media nem pihen, és úgy fest egy teljesen megreformált Forma-1-es versenysorozatot szeretne. Hogy ez jó lesz-e nekünk rajongóknak? Az ígéretek szerint igen, mi pedig annyira áhítjuk az izgalmas versenyeket előzésekkel - amiket nélkülöznünk kell már néhány éve -, hogy minden aprócska pozitív hírbe belekapaszkodunk.

Fotó: skysports.com

Most hétvégén a 2019-es szabályrendszerrel kapcsolatos javaslatokról tárgyalt az F1-es Stratégiai Csoport, és meg is szavaztak néhány változtatást, amelyek megkönnyítik a versenyzők életét és izgalmasabbá tehetik a futamokat.

A keddi párizsi gyűlésen, amelyen az FIA elnöke, Jean Todt, valamint a Formula-1 ügyvezető igazgatója, Chase Carey is jelen volt, elsősorban a jövő évre szóló szabálymódosításokat tárgyalták át, de természetesen szó esett a középtávú tervekről is, hiszen a motorgyártók folyton rágják a döntéshozók fülét, hogy mielőbb konkretizálják ötleteiket a 2021-es nagy átalakítással kapcsolatban, ők pedig neki tudjanak állni a fejlesztéseknek. 

Fotó: f1today.net

A döntések, amiket most többségi voksolással elfogadtak: 

- 105 kg-ról 110 kg-ra növelik a versenyenkénti felhasználható üzemanyag-mennyiséget. Az FIA szerint ekkora emelés elegendő ahhoz, hogy a versenyzők a futam teljes ideje alatt maximális teljesítménnyel használhassák a motort, ezzel érvényesülhet a "tövig nyomd a pedált" mód, és nem lesz többé "spórolás".

- Elkülönítik az autó tömegét a versenyző tömegétől. Így valószínűleg véget ér az a hagyomány, hogy a minimális versenysúlyt az autó és a pilóta össztömegének megadásával határozzák meg. Az elképzelések szerint a versenyzőnek és az ülésének együttesen kell majd ezentúl megfelelnie egy minimumértéknek. A tervek szerint a könnyebb pilóták ülésére ballasztokat helyeznek, vagyis a nehezebbek sem kerülnek emiatt hátrányba, vége a fogyókúrázás időszakának.

- 2019-től az összes pilóta számára kötelezővé teszik a biometrikus kesztyűk viselését, amelyek a versenyzők életfunkcióit továbbítják az orvosi csapatnak, megkönnyítve ezzel a mentést egy esetleges baleset idején.

Ezeken kívül szóba kerültek és a stratégiai csoport ezen a héten a 2019-es autók esetleges aerodinamikai változásait is megvitatta, amelyek megkönnyíthetnék az előzést. Az FIA megerősítette a párizsi találkozó után, hogy a változásokról hamarosan hivatalos döntést hoznak, “miután az FIA által folytatott kutatások a csapatokkal konzultálva lezárultak”.

A versenyigazgató, Charlie Whiting elmondta, hogy bár Bahreinben és Kínában izgalmasabb, több előzést hozó versenyt versenyt láthattunk, de az F1-nek még vizsgálnia kell az előzéseket.

“Azt hiszem, folytatnunk kell a témával kapcsolatos vitát. Egymás után két jó futamot láthattunk, de véleményem szerint nyilvánvaló, hogy az előzéssel járó nehézségek továbbra is fennállnak, ezért ezt a munkát folytatni kell.”

Fotó: motorsport.com

A 2021-es motorszabályok is terítékre kerültek, ám itt még csak a tárgyalások elején járunk, így a részletekről elég szűkszavúan fogalmaz a közlemény. Ami biztos, hogy továbbra is maradnak az 1,6 literes, V6-os hibrid turbó erőforrások, viszont a kipufogógázokból visszanyert energiáért felelős MGU-H rendszert megszüntetik, ezzel egyszerűbbé téve az erőforrásokat.

A következő találkozó az FIA technikai részlege és az F1 jelenlegi és potenciális új motorgyártói között zajlik majd, ahol a részletek finomhangolása lesz a cél, és optimista feltételezések szerint már akár május végére ismert lehet a szabályzat minden paramétere.

Aki pedig szeretné újraélni a Kínai Nagydíj legizgalmasabb pillanatait belső kameranézetből, az tekintse meg az alábbi videót.

Ezeket a cikkeket olvastad már?