Ha így folytatja a Ferrari, kicsinálja a Forma-1 legnagyobb ígéretét

2019.04.16.
Dorogi László

Charles Leclerc a szezon első három futamán sokkal meggyőzőbb teljesítményt nyújtott mint négyszeres világbajnok csapattársa, ennek ellenére még a dobogóra sem állhatott fel. Az állítólagos csapatérdek egyelőre Vettelnek kedvez, kérdés, hogy meddig.

Még csak három versenyhétvége telt el a 2019-es Forma-1-es idényből, a Ferrarinál máris komoly porszemek akadtak a rendesen soha be nem lendülő gépezetbe. A maranellóiak ugyan uralták a szezon előtti teszteket, egyértelműen az olasz konstrukció tűnt a legerősebb, leginkább versenyképes csomagnak, ehhez képest a melbourne-i, a bahreini és a kínai nagydíj is a címvédő Mercedes sima sikerével zárult.

Hetvenötödször nyert Hamilton az ezredik futamon

Egy pillanatig sem forgott veszélyben a címvédő Lewis Hamilton győzelme a Kínai Nagydíjon, a brit pilóta második versenyét nyerte meg a szezonban és átvette a vezetést a világbajnoki pontversenyben. Nagy erőkkel készült a Liberty Media a jubileumi ezredik Forma-1-es versenyhétvégére, mindent megtettek azért, hogy a száguldó cirkusz eddigi történelmét felidizzék, s titkon talán bíztak abban is, hogy egy kiélezett, izgalmas futamot láthat a kínai közönség.

Ez önmagában persze még nem kellene, hogy pánikra adjon okot a Ferrarinál, a körülmények viszont nem azt vetítik előre, hogy a maranellóiak a közeli jövőben orvosolni tudják az eddigi három versenyen látott problémákat. Ezek a problémák ugyanis sokkal inkább a személyi és hierarchikus kérdésekhez köthetők, semmint a technikai háttérhez, ennek a kesernyés levét pedig most Charles Leclerc szürcsölgeti.

A fiatal monacói remek formában toppant be a Ferrari garázsába, ám a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon csapatutasításnak köszönhetően nem előzhette meg negyedik helyen haladó csapattársát, Sebastian Vettelt, majd Bahreinben is rászóltak a fülére, hogy nem nagyon kéne átlépnie a négyszeres német világbajnokon, de a mérnökök kérése süket fülekre talált, akkor viszont a technika mondta be az unalmast Leclerc alatt. Kínában újfent a monacói tűnt a gyorsabb Ferraris pilótának, ám nemcsak hogy át kellett adnia pozícióját Vettelnek - ismét egy utasítás hatására -, de még a negyedik helyét is elbukta Max Verstappennel szemben az állítólagos csapatérdekek miatt.

Leclercet kifejezetten azért szerződtették Kimi Raikkönen helyére a Ferrarihoz, hogy nyomást helyezzen Sebastian Vettelre és új impulzusokat adjon a befásulni látszó világbajnoknak, ennek ellenére a német folytatja a tavalyi szezon második felében bemutatott látványos szenvedését és szemmel láthatóan szokatlanul sokat hibázik. Egyelőre mégis élvezi a csapat bizalmát és ezt támasztja alá az első három versenyhétvége is, kérdés, hogy meddig lehet Leclerc elé helyezni egy szemmel láthatóan lassabb és instabilabb Vettelt.

Mert lassan ezen kell elgondolkodnia a Ferrarinak, ugyanis már most fontos világbajnoki pontokat buktak el azzal, hogy például Kínában előnyhöz juttatták a németet, arról nem is beszélve, hogy Leclerc sem az ennyire egyértelmű másodhegedűs szerepére érkezett meg a csapathoz. A monacói egyébként nagyon diplomatikusan fogalmazott a kínai verseny után, mondván előbb látnia kell az összképet, hogy mi is volt tulajdonképpen a csapat terve a helycserével, beszélnie kell a mérnökével, hogy megértse a döntést, amire minden bizonnyal van megfelelő magyarázat, addig nem kíván kritikát megfogalmazni, pedig simán meg is tehette volna.

A Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto úgy fogalmazott, nem az volt a céljuk Kínában, hogy Vettelt előnyhöz juttassák, csupán meg szerették volna nézni, tud-e a német közeledni a Mercedesekhez. Csakhogy Vettel még inkább leszakadt a Hamilton-Bottas párosról, mint tette azt korábban Leclerc, így felmerül a kérdés, hogy ebben az esetben miért nem engedték vissza a monacóit kiharcolt harmadik helyére és miért kellett olyan sokáig kint tartani a pályán a második kerékcsere előtt, hogy Verstappen is megelőzze. Erre valószínűleg soha nem fognak őszinte választ adni az olaszok, mindenesetre az igen gyorsan kialakult feszültséget valamivel muszáj lesz oldaniuk.

Binotto egyébként az Autosport.com-nak nyilatkozva elmondta, nehéz csapatutasítást adni, mert megértik, ha a pilóták előrébb akarnak maradni, ezért köszönettel tartozik Leclercnek, amiért bebizonyította viselkedésével, hogy jó csapatjátékos. A csapatfőnök hozzátette, eljön majd az az idő, amikor a helyzet éppen ellentétes lesz, kérdés, hogy nem zsigerelik-e ki addigra teljesen az egyébként nagyon ígéretes és tehetséges monacói versenyzőt.

Forma-1: ki állítja meg Lewis Hamiltont?

2019.03.14.

Pénteken kezdetét veszi a 70. Forma-1-es világbajnokság az ausztráliai Melbourne-ben. Cikkünkben beharangozzuk az idényt, valamint latolgatjuk a 2019-es esélyeket.

Fotó: autosport.com

Az immáron ötszörös világbajnok Lewis Hamilton az elmúlt két évben egyformán nyerte meg a bajnoki címet: a szezon első felében még nagy csatára kényszerült, majd a Magyar Nagydíjat követően egyértelműen dominálta az idényt. A Mercedes pilótája az idei szezonnak is a legnagyobb favoritként vág neki és szokásához híven ezúttal sem nyomasztja az esélyesség terhe. A stuttgarti csapat 2014 óta dominálja a világbajnokságot és a szakértők szerint ez a sorozat a szabályváltoztatások előtti szezon előtt sem fog megszakadni. 

Hamilton csapattársa idén és Valtteri Bottas lesz, aki Mercedeses időszaka során még nem nézett szembe olyan nyomással mint idén. 2017-ben vészmegoldásként szerződtették őt Nico Rosberg helyére, egy évvel ezelőtt pedig egyértelműen a második számú pilótának tekintették. Idén azonban a finn gyakorlatilag minden versenyen az ülésért küzd majd, hiszen sokan nyílt titokként kezelik, hogy az idén ülés nélkül maradó Esteban Ocon 2020-ban a Mercedeshez igazol. 

Akárcsak az elmúlt két esztendőben Sebastian Vettel és a Ferrari lehet Hamilton és a Mercedes legfőbb kihívója. Az olasz istálló és négyszeres világbajnoka az előző két szezonban is fölényben volt az év elején, hogy aztán teljes összeomlást követően hamar eldőljön a világbajnoki címek sorsa. Vettel tavaly mentálisan bukott el legnagyobb riválisával szemben, ám kérdéses, hogyha idén sem tudja visszaszerezni a trónt, akkor lesz-e még esélye. Vettel az ötödik évét tölti Maranellóban és akárcsak korábban Michael Schumacher vagy Fernando Alonso esetében, ez határozhatja majd meg a jövőjét a Ferrarinál. (A német világbajnok lett és domináns érába kezdett, míg a spanyol pályafutása egyik legrosszabb szezonja után távozott a Ferrariból.) 

A sportág legsikeresebb istállója, amely 2007 óta nem adott egyéni világbajnokot és 2008-ban nyert utoljára konstruktőri vb-címet, idén csapatfőnököt váltott, de Mattia Binottonak nehéz örökséggel kell szembenéznie. 

Fotó: express.co.uk



Ami még érdekesebbé teszi a Scuderia idei szezonját, hogy Charles Leclerc személyében egy lényegében tapasztalatlan pilótát igazoltak Vettel mellé. A fiatal monacói azonban az előző évben bebizonyította, hogy igazi tehetség és akár Vettel orra alá is borsot törhet, persze ha hagyják versenyezni. 

A szezon egyik legnagyobb kérdőjele a Red Bull szereplése lehet. Helmut Marko csapatának ragyogóan induló (2010 és 2013 között verhetetlenek voltak) együttműködése dicstelen véget ért a Renault-val. A "bikák" így vészmegoldásként a Hondával vágnak neki az idénynek. Céljuk, hogy idén is önerőből nyerjenek versenyeket de a szakemberek szerint erre kevesebb az esély mint az előző szezonok során. Max Verstappen a még mindig csak 22 éves, de a mezőny egyik leggyorsabb pilótájának számít. Az ötszörös futamgyőztes hollandnak idén már egyértelműen a vezérszerepet szánják, pályafutása során ez lesz az első ilyen év. Vertappen társa Pierre Gasly lesz aki a Toro Rossotól igazolt át a nagycsapathoz és aki tavaly több kiemelkedő eredményt is elért. A két kiemelkedő tehetségű, de forrófejű fiatal párharca házon belül külön izgalmakat ígér. 

A gyári Renault tavaly megbízható erőnek számított, ám így is messze elmaradt a "nagy hármastól" ha idén nem is sikerül elérniük a Red Bull szintjét, de mindenképpen a közelebb kerülés lehet a cél Enstone-ban. Daniel Ricciardo öt év és hét győzelmet követően hagyta el a Red Bull-t, hogy új kihívás elé nézzen, ám egyelőre meglehetősen kérdéses, hogy mire megy az új csapatával. Ezúttal egy nem győzelemre képes autót kellene minél jobb helyre segítenie, de egyúttal az is eldől, hogy mennyire tud egy csapat vezére lenni. Nico Hülkenberg tehetsége vitathatatlan és sokak szerint a korábbi Le Mans-i győztes F-1-es pályafutása során nem ült még ennyire ütőképesnek mondható autóban mint az idei Renault. A sikerélmény rá is fér a német pilótára ugyanis hiába a tudása, eddigi több mint 150 versenyén nem tudott dobogóra állni. 

A Haas-Ferrarira idén is az várhat mint az előző szezonban vagyis az amerikai csapat stabil pontszerző lehet, de a pilótapárosnak (Romain Grosjean és Kevin Magnussen) nem lesz túl sok esélye a dobogós helyek megszerzésére. A versenyződuó egyik tagja sem a türelméről híres, és így az is kérdéses, hogy mennyire fogják bírálni az autót az eredmények hiányában. 

Az elmúlt években szenvedett a McLaren és a Renault motorszállítóvá való kinevezése sem segített előrelépni. Fernando Alonso el is hagyta a süllyedő hajót és a Forma-1-nek örökre (?) búcsút mondó kétszeres világbajnok idén már csak az Indy 500 és a Le Mans-i 24 órás megnyerésére koncentrál. Stoffel Vandoorne-nak az eredménytelenség miatt kellett távoznia, így egy teljesen új felállással vág neki az istálló 2019-nek. Carlos Sainz Jr. eddig nem tudta bizonyítani, hogy akkora klasszis lenne pályaversenyzésben mint édesapja a rali és a tereprali világában és meglehetősen kérdéses, hogy Wookingban mire megy majd. A 20 éves Lando Norris a jövő egyik nagy ígéretének számít aki újoncként kapja meg a lehetőséget a világbajnokság egyik legpatinásabb alakulatánál. Ez a helyzet abból a szempontból veszélyes, hogy az eredmények hiánya megtörhet egy eddig lendületesen épülő karriert. 

A Force India hamvaiból feléledő Racing Point kisebb közutálatnak örvend, mivel két olyan pilóta alkotja az új csapatot akik jelentős szponzori háttérrel rendelkeznek. Sergo Perez és a Lance Stroll képességeit azért így is nehéz lenne elvitatni: a mexikói eddig nyolc dobogós helyet szerzett az autósport királykategóriájában, míg a kanadai harmadévesnek szintén voltak jelentősebb eredményei. Strollnak ráadásul azokkal a negatív véleményekkel is szembe kell néznie, amelyek szerint csak azért kap lehetőséget mert az apja az új csapat egyik tulajdonosa. A brit istálló idén Mercedes motorokkal versenyez és körülbelül olyan eredményekre lehet predesztinálni mint a Force Indiát, vagyis a konstruktőri bajnokság 4-6. helye. 

Fotó: autosport.com

Az idén már 40. születésnapját ünneplő Kimi Räikkönen távozott a Ferraritól és visszatért első F1-es csapatához, amelyet hivatalosan már nem Saubernek, hanem Alfa Romeonak hívnak. A "Jégember" többször is elmondta, hogy immáron csak a verseny élvezete miatt versenyez és idén igazi jutalomjáték vár rá. A tesztel alapján mindenesetre komolyan kell venni Kimit. Négy év után tartalékpilótává minősítették vissza Marcus Ericssont és a helyére az az Antonio Giovanazzi került, aki 2017-ben már két versenyen bizonyíthatott. Az olasz kifejezetten örül annak, hogy társként a mentorszerepre egyre inkább alkalmasabb Raikkönent kapta. 

A Toro Rosso 2006-ban azzal a céllal jött létre, hogy a Red Bull legnagyobb tehetségeit elindítsa az F1-ben. Éppen ezért is furcsa, hogy az a Danyil Kvjat került vissza a fiókcsapathoz, aki 2014-ben valamint 2016 és 2017 között már volt a csapat pilótája és akit kirúgtak két évvel ezelőtt. A thaiföldi Alexander Albon szereplése szintén érdekesnek ígérkezik. A brit származású pilóta ugyanis 1954 óta az első thaiföldi versenyző lesz aki szerepet kap a "száguldó cirkuszban". 

Forma-1: a pilóta, aki közelről látta a halált, visszatér az elitbe

Ami szerdán még csak nagyon erős sajtóhírként nyargalt végig a világsajtón, az csütörtökre hivatalossá vált: Robert Kubica 2019-ben visszatér a Forma-1-be. Ahogy azt a Sportfaktoron is megírtuk , jó esély mutatkozik arra, hogy a közönségkedvenc Robert Kubica nyolc évvel utolsó Forma-1-es versenye után 2019-ben visszatérjen a száguldó cirkusz mezőnyébe - első vagy második számú versenyzőként, hiszen 2017 óta már tesztpilótaként körözött előbb a Renault, majd a Williams autójával - és a nagyon erős sajtóhír végül megerősítést nyert.

Története legnehezebb időszakán megy keresztül a Williams. A sportág történetének egyik legsikeresebb csapata 2012 óta nem nyert versenyt, vb-címet pedig 1997 óta nem sikerült szerezniük. Idén azonban nem is ez a cél, hanem a rendszeres pontszerzés és az anyagi értelemben vett életben maradás. George Russell Forma-2-es bajnokként vág neki a szezonnak, a fiatal brit pályafutását a Mercedes egyengeti, a másik autó pedig Robert Kubica vezeti 2019-ben. A lengyel közönség-kedvenc több mint nyolc év után vezet ismét a Forma-1-ben, azóta versenyzett a WRC-ben is, valamint többször tesztelt, de óriási kérdés, hogy lényegében egy új érában is megállja-e a helyét. 

A teszteredményekből az idei szezon előtt is nehéz bárminemű érdemi következtetést levonni. A barcelonai tesztelések során többek között a Ferrari, a Renault és a McLaren is zárt élen tesztnapot, míg a Mercedes leginkább a megbízhatóságot tesztelte. Az első igazán mérvadó körökre, amelyek a valós erősorrendet mutatják meg, magyar idő szerint péntek hajnalban kerül sor az Ausztrál Nagydíj első szabadedzésén. 

A szezon egy sajnálatos eseménnyel kezdődött ugyanis csütörtök hajnalban 66 évesen meghalt Charlie Whitting. A Forma-1-es versenyek állandó versenyigazgatói posztját 1997 óta betöltő szakember tüdőembóliában hunyt el. 

A Forma-1 2019-es mezőnye:

Mercedes:
Lewis Hamilton (brit)
Valtteri Bottas (finn)
Ferrari:
Sebastian Vettel (német)
Charles Leclerc (monacói)
Red Bull:
Max Verstappen (holland)
Pierre Gasly (francia)
Renault:
Nico Hülkenberg (német)
Daniel Ricciardo (ausztrál)
Haas:
Romain Grosjean (francia)
Kevin Magnussen (dán)
McLaren:
Carlos Sainz Jr. (spanyol)
Lando Norris (brit)
Force India:
Sergio Pérez (mexikói)
Lance Stroll (kanadai)
Toro Rosso:
Danyiil Kvjat (orosz)
Alexander Albon (thaiföldi)
Sauber:
Kimi Räikkönen (finn)
Antonio Giovinazzi (olasz)
Williams:
Robert Kubica (lengyel)
George Russel (brit)

Újra egy Schumacher a Ferrarinál

2019.01.20.
Ragnar Volarus

Már hónapok óta azt csiripelik a madarak, hogy a tavalyi Formula-3-as Európa-bajnokságot megnyerő Mick Schumachert több Formula-1-es csapat is csábítgatja, az elmúlt néhány napban pedig már azt suttogták a jól értesültek, hogy a német állítólag a Ferrari juniorprogramja mellett kötelezte el magát. Nos, az ifjú Schumachert a Mercedes is szerette volna magához édesgetni, de most hivatalosan is megerősítették, Mick Schumacher valóban a Ferrari Akadémiájának ajánlatát fogadta el. 

Fotó: motorsport.com

„Több mint nyilvánvaló, hogy a Ferrarinak a születésem óta helye van a szívemben, ahogy a családomnak is. Szóval személyes szinten is nagyon örülök ennek a lehetőségnek”

– fogalmazott az idén már a Formula-2-ben szereplő pilóta, aki a mos aláírt szerződésének köszönhetően szinte biztosan lehetőséget kaphat majd egy szezonközi F1-es teszten. 

„Egy olyan ember számára, mint én, aki születése óta ismeri őt, kétségkívül érzelmes jelentéssel bír Mick érkezése a Ferrarihoz. De a tehetsége, az emberi és profi tulajdonságai miatt választottuk ki őt, amelyek fiatal kora ellenére is megkülönböztetik a többiektől”

- nyilatkozta a Ferrari nemrégiben kinevezett csapatvezetője, Matteo Binotto. Aki nem csak a levegőbe beszél, hiszen mérnökként Michael Schumacher legnagyobb sikerei idején is a maranellóiaknál kereste a kenyerét. 

Fotó: Autoweek

A hivatalos bejelentés után Sebastian Vettel rögtön nyilatkozott is, és kijelentette, utódjaként tekint Mick Schumacherre, akivel csapattársakként együtt versenyeztek a hétvégén a Bajnokok Tornáján (RoC).

„Ez egy nagyszerű hír számára. Remélem, sokáig velünk fog maradni, hogy együtt is versenyezzünk vagy ha majd egy nap úgy döntök, hogy kiszállok, talán neki adom át majd a kormányomat.”

A német páros a második helyen végzett a Team Nordicot képviselő Tom Kristensen és Johann Kristoffersson mögött. Vettel a versenyt követő sajtótájékoztatón elmondta, egyáltalán nincs miért szégyenkezniük amiatt, hogy csak a második helyen zártak ilyen tapasztalt versenyzők mögött.

„Mickkel büszkék lehetünk a mai teljesítményünkre. Jó lett volna hazavinni a trófeát, de a Bajnokok Tornáján soha nem könnyű eljutni a döntőig, szóval azt hiszem, jól végeztük a dolgunkat. Nincs szégyellni való abban, hogy veszítettünk Tommal és Johannal szemben, hiszen ők világklasszis pilóták, és ma egyértelműen gyorsabbak voltak nálunk.”

Fotó: racefans.net

A Ferrari négyszeres világbajnoka - aki 2007-ben éppen Michael Schumacher oldalán mutatkozhatott be a RoC-on - elmondta, számára egyedülálló élmény volt most a fiatalabb Schumacherrel való közös versenyzés.

„Nyilván nagyon különleges érzés Mickkel egy csapatban versenyezni. Emlékszem az első Bajnokok Tornáján, amin részt vettem, mennyire felnéztem Michaelre. Mindannyian tudjuk, hogy úgy még különlegesebb lett volna, ha ő is itt van ma velünk, de abban biztos vagyok, hogy nagyon büszke lenne a fiára.”

Raikkönen 5 év után nyert, Hamilton még nem világbajnok

2018.10.21.

Kimi Raikkönen győzelmével ért véget az Amerikai Nagydíj. Lewis Hamilton a harmadik helyen ért célba, így hiába végzett Sebastian Vettel előtt és így hivatalosan még nem világbajnok a Mercedes pilótája. 

Fotó: twitter.com/f1

Lewis Hamilton 67 pontos előnnyel érkezett Austinba, így a Mercedes pilótája adott esetben már az Amerikai Nagydíjat követően világbajnok lehetett volna. A britnek az ötödik vb-címhez mindenképpen Sebastian Vettel előtt kellett végeznie, sőt második helye esetén legalább két pozícióval kellett felülmúlnia riválisát. 

A rajtot követően Kimi Raikkönen agresszív manőverének köszönhetően megelőzte Hamiltont és az élre vágott. A startot követően Lance Stroll nekiment Fernando ALonsonak és a baleset következtében a spanyol világbajnok kiállni kényszerült. Charles Leclercet Romain Grosjean forgatta ki az esetet a versenyfelügyelők a futamot követően vizsgálják. 

Ezekről az esetekről azonban elvette a figyelmet az ami az élmezőnyben történt. Sebastian Vettel koccant Daniel Ricciardoval, a Ferraris megforgott és a 15. helyre esett vissza. 

Max Verstappen eközben szinte szárnyalt, a holland fiatal a 18. helyről hét kör alatt feljött ötödiknek, majd miután Ricciardo alatt megállt a Red Bull egy újabb pozíciót nyert. Az autó eltávolítása miatt virtuális safety car lépett érvénybe. 

Az alkalmat Hamilton kihasználta, hogy kereket cseréljen, és miután megelőzte Valtteri Bottast és hamar felért Raikkönen mögé. A "Jégembert" azonban nem tudta megelőzni hosszú körökön keresztül, így értékes időt veszített és csak ellenfele kiállásánál állt vissza az élre. 

Hamilton abroncsai hamar elkoptak, Raikkönen pedig fokozatosan dolgozta le a különbséget. Miután a Mercedesnél úgy döntöttek, hogy ismét kereket cserélnek a bajnokaspiránsnak, Raikkönen a 37. körben visszavette a vezetést. Hamilton negyedikként tért vissza, de hamar már dobogós pozícióban autózott, miután Bottas elengedte csapattársát. 

A hajrá ritkán látott izgalmakat ígért miután Raikkönen Verstappen és Hamilton három másodpercre autózott egymástól. Mivel Hamiltonnak a második hely is elég volt a bajnoki címért, így az utolsó körökben mindent megtett Verstappen megelőzéséért. 

Úgy tűnt Hamilton elmegy Verstappen mellett, azonban a holland nem hagyta magát, a brit címvédő pedig a pályát is elhagyta az utolsó előtti körben és már nem volt esélye visszatámadni. 

Kimi Raikkönen végül az izgalmakból kimaradva megnyerte az Amerikai Nagydíjat. A 2007-es világbajnok a 2013-as Ausztrál Nagydíjat követően nyert ismét futamot, azóta 113 GP telt el. Ez volt a finn közönségkedvenc 21. győzelme, így mától ő számít hazája legsikeresebb pilótájának a futamgyőzelmeket tekintve. A második helyre végül Max Verstappen jött be, míg Lewis Hamiltonnak meg kellett elégednie a harmadik hellyel. 

Sebastian Vettel végül egészen a negyedik helyig jött előre, így még matematikailag életben tartotta bajnoki reményeit. Valtteri Bottas egy számára csalódást keltő hétvégét fejezett be ötödikként. A további pontszerző helyeken Nico Hülkenberg, Carlos Sainz, Esteban Ocon, Kevin Magnussen és Sergio Perez osztoztak. 

Az utolsó három futamon még 75 pontot lehet szerezni, a 346 pontos Lewis Hamilton 70 pontos előnnyel vezet Sebastian Vettel előtt. Győzelmével Kimi Raikkönen átvette a harmadik helyet. A konstruktőrök előtt a Mercedes vezet 538 ponttal a 460 pontos Ferrari előtt. 

Végeredmény:

Fotó: formula.hu

Így lehet ötszörös világbajnok Hamilton Amerikában

2018.10.17.
Dorogi László

A Mercedes brit világbajnoka hihetetlenül közel került a címvédéshez és akár már hétvégén, Austinban megszerezheti ötödik vb-címét, amivel beérné az örökrangsorban Juan Manuel Fangiót.

Fotó: Daily Star

Egészen káprázatos formában versenyez Lewis Hamilton július közepe óta, a Mercedes négyszeres világbajnoka az előző hét futamból hatot nyert meg és négy versennyel az idény vége előtt 67 pontos előnnyel vezeti a világbajnoki pontversenyt Sebastian Vettel előtt. Ez egyben azt is jelenti, hogy a németnek már nem csak a tudására, de jókora szerencsére is szüksége van ahhoz, hogy letaszítsa trónjáról brit riválisát, aki már a hétvégi, Amerikai Nagydíjon bezsebelheti ötödik világbajnoki címét.

Ehhez persze a Marcedes pilótájának legalább 8 ponttal kell többet szereznie Vettelnél, ez ugyanis azt jelentené, hogy 75 pontra növelné előnyét összetettben. Mivel a futamgyőzelemért 25 pont jár a Forma-1-ben, a német már csak pontszámban érhetné utol a maradék három versenyen Hamiltont, s ha meg is történne ez a csodaszámba menő manőver, akkor sem előzhetné meg, hiszen ebben az esetben a futamgyőzelmek száma rangsorol, márpedig Hamilton már kilencnél jár, miközben Vettel csak öt sikerrel rendelkezik.

Lássuk hogyan alakulhat ki a Hamilton világbajnoki címét érő nyolc pontos differencia már a hétvégén:

- Hamilton megnyerni az Amerikai Nagydíjat, Vettel pedig nem végez a harmadik helynél előrébb

- Hamilton második helyen ér célba, miközben Vettel ötödik, vagy annál rosszabb helyen zár

- Hamilton a dobogó harmadik fokát kaparintja meg, Vettel pedig a hetedik, vagy annál rosszabb pozícióban fejezi be a versenyt

- Hamilton negyedik, Vettel pedig nem végez előrébb a nyolcadik helynél

- Hamilton ötödik, Vettel viszont nem zár az első nyolcban

- Hamilton hatodik, Vettel pedig maximum egy pontot szerez

Az esélyek egyáltalán nem szólnak a Ferrari német pilótája mellett, ugyanis amióta Austinban rendezik az amerikai Forma-1-es futamot Vettel egyszer, míg Hamilton ötször diadalmaskodott, ráadásul az elmúlt négy idényben mindig a brit emelhette magasba az amerikai trófeát.

Vettel összetörte a Ferrarit, majd magyarázkodott egy sort

2018.08.31.
Dorogi László

A négyszeres világbajnok kínosat bakizott egy bemutatón Milánóban a monzai versenyhétvége előtt. Elárulta mi volt a baj.

Fotó: The Independent

Nem mindennapi jelenetnek lehettek szemtanúi azok a milánói - és persze külföldi - Forma-1 rajongók, akik a hazai versenyére készülő Ferrari pilóták bemutatójára látogattak ki csütörtökön. Történt ugyanis, hogy Sebastian Vettel, aki azért ült már néhányszor F1-es autóban, olyan bakit követett el, mintha most jött volna le a popsijáról a tojáshéj, egészen egyszerűen benézett egy kanyart és odacsapta Ferrariját az ideiglenes szalagkorláthoz.


Elég hülye, ám végülis védhető magyarázattal állt elő a német, hogy miért is történt meg a baleset, mint elmondta, igazából Kimi Raikkönen autójával körözött és a finn kormánya maradt az autóban, neki pedig a kormány másik oldalán van a kuplungkarja.

"Ebbe nem gondoltam bele és túl gyorsan értem oda. Egyértelműen az én hibám volt, de nicns nagy gond"

- nyilatkozta a Belga Nagydíj győztese az incidens után.

Forma-1: Vettel csökkentette hátrányát Belgiumban

2018.08.26.
Dorogi László

A Ferrari német világbajnoka megnyerte a nyári szünet utáni első futamot, ezzel csökkentette hátrányát Lewis Hamiltonnal szemben az összetett pontversenyben.

Fotó: formula1.com

Négy hét pihenőt követően bőgtek fel ismét a motorok a száguldó cirkuszban, a legendás Spa-Francorchamps-ban feszült egymásnak újra a mezőny, a vasárnapi futamnak pedig a világbajnoki pontversenyben vezető, Sebastian Vettelt 24 egységgel megelőző Lewis Hamilton vághatott neki a legkedvezőbb pozícióból.

A rajtot követően azonnal felpörögtek az események, előbb Nico Hülkenbert szaladt bele a célegyenes végén Fernando Alonso McLarenjébe, a spanyol pilóta autója ennek hatására átrepült Charles Leclerc Sauberje és a monacói pilóta feje fölött, miközben elveszítette komplett motorborítását. Az élen mindeközben Vettel kitűnően kapta el a startot, s gyakorlatilag még a nagyon hosszú belga nyomvonal feléhez sem értek el, amikor nagyon fontos előzést hajtott végre, átlépve Lewis Hamiltont. Hogy a Ferrarisok öröme ne legyen teljes, Kimi Raikkönent már az első kör végén ki kellett hozniuk a boxba defekt miatt, s mint később kiderült, az autó alváza és a hátsó szárnya is olyannyira megsérült egy ütközés következtében, hogy a finn nem is tudta befejezni a versenyt.

Fotó: formula1.com

S kis túlzással innentől kezdve semmilyen figyelemre méltó esemény nem történt, persze ne vegyük el az érdemet a motorcsere miatt a mezőny végéről induló Valtteri Bottastól, aki kis híján a teljes mezőnyön átrágta magát, végül pedig a negyedik helyre hozta be a Mercedest. Az új néven induló, pontjaitól megfosztott Force India pilótái rögtön 18 egységet gyűjtöttek, amivel át is lépték a konstruktőri pontversenyben sereghajtó Williamset.

Vettel győzelmével hét pontot lefaragott a Hamiltonnal szembeni hátrányából és nagy önbizalommal várhatja a jövő heti, a Ferrari szempontjából hazainak számító Olasz Nagydíjat.

A Belga Nagydíj végeredménye:

Hamilton eltolta, Vettelé a pole Hockenheimben

2018.07.21.
Dorogi László

A brit világbajnok hibázott az időmérő első szakaszában, majd makacsul taposta tovább a gázpedált, jól rá is fázott. Valtteri Bottas viszont nagyot ment.

Fotó: formula1.com

Nem kis izgalmakat tartogatott a Forma-1-es Német Nagydíj szombati időmérő edzése, már csak azért is, mert mindenkinek árgus szemekkel kellett az időjárás előrejelzéseket bogarásznia. Az utolsó, harmadik szabadedzésen ugyanis annyira szakadt az eső még kora délután Hockenheimben, hogy csupán kilenc pilótának sikerült mért kört teljesítenie, az edzést pedig Charles Lecler nyerte a Sauberrel.

Ezzel együtt, a hétvége eddigi szakaszában elképesztően kis különbségek rajzolódtak ki a három topcsapat, a Ferrari, a Mercedes és a Red Bull pilótái között, a hat versenyzőből pedig csak Daniel Ricciardo nem álmodozhatott a pole pozíció megszerzéséről, hiszen motort cseréltek autójában, így mindenképpen a mezőny végéről kell rajtolnia vasárnap.

Furcsa együttállás alakult ki Hockenheimben, ugyanis a hazainak számító Mercedes szerette volna a hazai környezetben versenyző Sebastian Vettelt megfogni, a németnek mostanában elég jól kijön a lépés és úgy tűnik, hogy a maranellóiak is ledolgozták technikai- és motorhátrányukat az ezüstnyilakkal szemben.

Az eső mindenesetre nem érkezett meg az időmérő edzésre, bár az aszfalt hőmérséklete jócskán lehűlt a csütörtöki, pénteki állapotokhoz képest és a Q1 utolsó szakaszáig nem is történt semmi különleges. Ekkor Lewis Hamilton elmért egy kanyart, a rázókő pedig felültette az ideiglenes német hullámvasútra, nem mellesleg jól elagyabugyálta a Mercedes alvázát és a váltót is. A brit pilóta kapta is gyorsan a fülére az utasítást, hogy akkor most azonnal kell elvenni a lábat a gázpedálról, de nem volt hajlandó meghallani a csapatutasítást, emiatt pedig teljesen elszállt a kocsi.

Hamilton beleállt makacsságába, kipattant a Mercedesből és elkezdte a box utca irányába tolni járgányát, miközben mindenki nagy sebességgel száguldozott el mellette, végül azonban fejet kellett hajtania a pályabírók akaratának és kivezetnie kipurcanó kocsiját. A partizán-akcióval mindössze annyit sikerült a héten szerződéshosszabbításon átesett Hamiltonnak elérnie, hogy megint át kell hámoznia magát a komplett mezőnyön a futamon, de hát ne érje szó a ház elejét, megdolgozott érte.

Fotó: Twitter

Ami az élmezőnyt illeti, mindvégig lehetett érezni, hogy Sebastian Vettelt nagyon motiválja a német közönség, elképesztő repesztéssel, pályarekorddal szerezte meg a pole pozíciót, a második helyre pedig Valtteri Bottas suhant be a Mercedes-szel. A finn akkora időt futott, amitől még a Merci-góré Toto Wolff is meglepődött, Bottasra sokkal jobb hatással volt a szerződéshosszabbítás ténye, mint csapattársára.

A Német Nagydíj időmérő edzésének végeredménye

Hamilton átrongyolt a mezőnyön, de Vettel mögött maradt

2018.07.08.
Dorogi László

Kiváló versenyt hozott a silverstone-i Brit Nagydíj, Hamilton délutánját majdnem elszúrta Raikkönen, de a brit mentette, ami menthető. Bottas nem bírta el a nyomást, Vettel növelte előnyét összetettben.

Fotó: formula1.com

Gyakorlatilag a Brit Nagydíj első méterein borult minden, amiért a pilóták megdolgoztak a szombati időmérőn. A hatodik silverstone-i győzelmére készülő Lewis Hamilton csúnyán beragadt a rajtnál, aminek köszönhetően csapattársa és Sebastian Vettel is elhúzott mellette, s megtette volna ezt Kimi Raikkönen is, ha elég helye marad. De nem maradt. A finn oldalba pöckölte Hamiltont, a brit pedig úgy pörgött meg, hogy csak a mezőny végéhez csatlakozva tudta folytatni a versenyt.

Raikkönent tíz másodperces büntetéssel sújtották, de ekkor még úgy tűnt, hogy így is a Ferrari versenyzője jön ki jobban az afférból, s különösen Sebastian Vettel lehetett hálás galibát okozó társának, mert legnagyobb riválisa komoly hendikeppel kezdhette meg a felzárkózást. Hamiltont viszont szemmel láthatóan nem ijesztette meg a szituáció, úgy szaladt át a mezőnyön, mint kés a vajon, a harmincharmadik körben pedig Marcus Ericsson is a kezére játszott azzal, hogy 250-el becsapódott a falba, így be kellett jönnie a biztonsági autónak, ami eltüntette a különbségeket az élen haladók közt, akik ekkor Bottas, Vettel, Hamilton, Verstappen, Raikkönen, Ricciardo sorrendben haladtak.

Az újraindítás után gyakorlatilag azonnal jöhetett is vissza a safety car, amikor Romain Grosjean - ki más - akaszkodott össze Carlos Sainz-cal, de az utolsó tizenegy kör pokoli izgalmakat tartogatott.

Raikkönenennek sikerült elhaladnia az autójával küzdő, végül a versenyt be sem fejező Verstappen mellett, Sebastian Vettel pedig akkora nyomást helyezett Valtteri Bottasra, hogy végül hibába is hajszolta a finnt és sikerült megszereznie a vezető pozíciót. A Mercedesnek nem is kellett több, gyorsan rászóltak versenyzőikre, hogy cseréljenek helyet, de Bottas annyira kiesett a ritmusból, hogy Raikkönen is elszáguldott mellette, így nem csak az első helyét, de a dobogót is elbukta.

A Brit Nagydíj végeredménye:


  1. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 1:27:29.784 óra
  2. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 2.264 másodperc hátrány
  3. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 3.652 mp h.
  4. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 8.883 mp h.
  5. Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull) 9.500 mp h.
  6. Nico Hülkenberg (német, Renault) 28.220 mp h.
  7. Esteban Ocon (francia, Force India) 29.930 mp h.
  8. Fernando Alonso (spanyol, McLaren) 31.115 mp h.
  9. Kevin Magnussen (dán, Haas) 33.188 mp h.
10. Pierre Gasly (francia, Toro Rosso) 34.129 mp h.

Az összetett világbajnoki pontversenyek állása 10 futam után

Pilóták:

  1. Vettel 171 pont
  2. Hamilton 163
  3. Räikkönen 116
  4. Ricciardo 106
  5. Bottas 104
  6. Verstappen 93
  7. Hülkenberg 42
  8. Alonso 40
  9. Magnussen 39
10. Sainz 28
11. Ocon 25
12. Perez 23
13. Gasly 19
14. Leclerc 13
15. Grosjean 12
16. Vandoorne 8
17. Stroll 4
18. Ericsson 3
19. Hartley 1

Csapatok:

  1. Ferrari 287 pont
  2. Mercedes 267
  3. Red Bull 199
  4. Renault 70
  5. Haas 51
  6. Force India 48
  7. McLaren 48
  8. Toro Rosso 20
  9. Sauber 16
10. Williams 4

Hamilton Silverstone-ban is az élről indulhat

2018.07.07.

A világbajnoki címvédő Lews Hamilton élhet az élről a Brit Nagydíjon. A Mercedes pilótája sorozatban negyedszer kezdheti élről hazai versenyét.

Fotó: twitter.com/F1

Brandon Hartley a harmadik szabadedzésen szenvedett balesetet és a szerelők nem tudták megszerelni a Toro Rosso pilótájának autóját. Lance Stroll rögtön az időmérő első percében kicsúszott, majd nem sokkal később Szergej Szirotkin is a kavicságyban találta magát. Az orosz nem vette figyelembe, hogy csapattársa kicsúszását követően a piros zászló volt érvényben de szerencséjére tovább tudott hajtani. A Q1-ben végül Carlos Sainz és Stoffel Vandoorne búcsúzott az említett pilótákon kívül. 

A Q2-ben nem történt meglepetés, Nico Hülkenberg, Sergio Perez, Fernando Alonso, Pierre Gasly, és Marcus Ericsson számára ért véget a kvalifikáció ebben a szakaszban. 

A harmadik etapban Lewis Hamilton egy  1:25.892-ös körrel megnyerte az edzést és megszerezte pályafutása 76. első rajtkockáját. 

Hamilton mögött legnagyobb riválisa Sebastian Vettel végzett 44  ezredes lemaradással, de Kimi Raikkönen is egy tizedmásodpercen belül maradt a legjobb időhöz képest. A második sorból Valtteri Bottas rajtolhat még. 

A harmadik sort a két Red Bull "bérelte ki" Max Verstappen-Daniel Ricciardo sorrendben, míg mögülük a két Haas indulhat Kevin Magnussen ezúttal gyorsabb volt mint Romain Grosjean. A legjobb 10-be még Charles Leclerc és Esteban Ocon fért be. 

Végeredmény:

Fotó: twitter.com/f1

Ezeket a cikkeket olvastad már?