Kimi Raikkönen 40

2019.10.17.
Dorogi László

Kimi Raikkönen minden kétséget kizáróan a Forma-1 történetének egyik legkedveltebb, legkarakteresebb figurája. Soha nem szerette a nagy felhajtást, a vele készített interjúktól pedig alighanem minden újságíró retteg.

Hogy repül az idő. Mintha csak tegnap lett volna, hogy egy kölyökképű finn fiú betoppant a Forma-1 ajtaján, ma pedig már negyvenedik születésnapját ünnepli. Kimi Raikkönen 2001-ben mutatkozott be a száguldó cirkuszban a Sauber istálló pilótájaként és tizennyolc év elteltével a sorozat legidősebb versenyzőjeként még mindig rendületlenül rója a köröket az Alfa Romeóval.

A kis Kimi sokáig nem beszélt születése után, szűkszavúságát pedig később is megőrizte - derül ki az önéletrajzi könyvéből -, de az már nagyon korán eldőlt, hogy autóversenyző lesz belőle. Testvérével a családi házuk udvarán szorgalmasan szerelgették a különböző autókat, motorokat, az összeeszkábált gépekkel pedig állandóan versengtek egymással. Később gokartversenyekre járt az édesapjával, aki rengeteget segített neki abban, hogy karrierje egyre magasabbra és magasabbra íveljen. Sokszor előfordult, hogy a család minden pénzét arra fordították, hogy szponzorokat szerezzenek Kiminek, ám mint később kiderült, megérte.

Raikkönennek a Forma-1-es bemutatkozásra 21 éves koráig kellett várnia, ám sokan kritikus szemmel nézték debütálását a sorozatban. Több szakértő úgy vélte, nincs elég formulaautós tapasztalata, talán még korai bedobni a mély vízbe. Raikkönnen ezekre a hangokra a lehető legkimisebben reagált, fél órával a 2001-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj előtt még a Sauber egyik kamionjában húzta a lóbőrt. A 13 rajtkockából indulva végül a hatodik helyen ért célba pályafutása első Forma-1-es versenyén, kiérdemelve ezzel a Jégember becenevet, hiszen nem sok újonc tud ennyire nyugodt maradni az első éles bevetése előtt.

Fotó: ESPN

Tehetségére gyorsan felfigyeltek a száguldó cirkusz nagyágyúi is, a második szezonját már a McLaren Mercedesnél kezdte el, ahol honfitársa, Mika Hakkinen nyomdokaiba léphetett. Négy szezont húzott le a wokingi alakulatnál, de a világbajnoki címet nem sikerült megszereznie. Hiába versenyzett kiváló formában ebben az időszakban, hol a szerencse, hol a technika pártolt el mellőle, így 2003-ban és 2005-ben is csak világbajnoki másodikként zárta az évet.

A 2006-os szezonhoz köthető Raikkönen egyik legemlékezetesebb és egyben legviccesebb megnyilvánulása is. A Brazil Nagydíj előtt a legendás brazil futballista, Pelé egy életmű díjat adott át Michael Schumachernek, aki nem sokkal előtte jelentette be (első) visszavonulását. A ceremónián a mezőny minden egyes pilótája részt vett, kivéve Raikkönent. Amikor Martin Brundle a futam előtt elkapta egy villáminterjúra a McLaren versenyzőjét, és megkérdezte miért nem jelent meg az ünnepségen, Kimi fapofával csak annyit mondott: sz@rni voltam. A meglehetősen meglepett riporter végül gyorsan lecsapta a magas labdát és a következőt válaszolta: Akkor nyilvánvalóan nagyon könnyű lesz az autód a rajtrácson.

A 2007-es idényt már a Ferrari színeiben kezdte meg, és ami korábban egyszer sem jött össze a McLarennel, az a maranellóiakkal azonnal sikerült, egy végletekig kiélezett bajnokság végén, az évadzáró, egészen hektikus Brazil Nagydíjon megszerezte pályafutása első - és minden bizonnyal utolsó - világbajnoki címét. Az olaszoknál azóta több kiváló versenyző fordult meg, de a mai napig ez a Ferrari utolsó egyéni vb-címe.

Két szezonnal később Fernando Alonso érkezése vetett véget első Ferraris időszakának, annak ellenére, hogy 2011-ig érvényes szerződés kötötte őt a maranellóiakhoz. Némileg váratlanul ekkor hátat fordított a száguldó cirkusznak, pedig a McLaren is tárt karokkal várta volna vissza, de a Toyota is ajánlott neki szerződést. Kimi azonban a ralizás mellett döntött, ám a WRC-ben nem tudott igazán sikeres lenni, így 2012-ben a Lotus színeiben visszatért a Forma-1-be.

Egyáltalán nem érződött rajta a kihagyás, sőt egy évvel később nem kis bravúrral a bajnokság harmadik helyét kaparintotta meg összetettben, ez pedig elég volt a Ferrarinak ahhoz, hogy ismét szerződtesse a mellé a Fernando Alonso mellé, aki tulajdonképpen korábban "kitúrta" a csapatból. A spanyol, majd később Sebastian Vettel mellett is már csak második számú pilótának számított, de egészen 2018-ig kitartottak mellette a Ferrarinál.

Az egyik legfurcsább futamát 2017-ben teljesítette a vörösöknél. Történt ugyanis, hogy az Azerbajdzsáni Nagydíjon piros zászló miatt félbeszakították a versenyt, a finn pedig kiállt a bokszba, hogy megjavítsák korábban megsérült autóját. Már éppen útnak indult volna, amikor észrevette, hogy nincs az autójában a kormány, ezért gyorsan rászólt rádión a csapat fülére, hogy azonnal adjanak neki egy eszközt, amivel irányíthatja az autót.

Raikkönennek a kisfia a legjobb barátja

Lada volt az első autója, de ma már a Ferrari egyszeres Forma-1-es világbajnoka. Megijedt kisfia, Robin születésénél, de azóta teljes az élete Kimi Raikkönennek, amióta családja van. A finn Jégember immáron a száguldó cirkusz rangidőseként versenyez a sorozatban, de sosem volt a Forma-1 számára a világ közepe.

Raikkönen egész karrierje során mesterien bánt a csapatrádióval, az egyik legemlékezetesebb csevegése alkalmával egyenesen ráparancsolt csapatára, hogy hagyják békén az idióta adatokkal, tudja jól, hogy mit csinál, de olyan is előfordult, hogy amíg a mezőny tagjai már beöltözve vártak egy maláj futamot, ő vígan jégkrémezgetett a padockban.

A Jégember pályafutása során 308 alkalommal állt rajthoz a Forma-1-ben, ha pedig kitölti 2020 végéig szóló szerződését az Alfa Romeónál, minden bizonnyal meg fogja dönteni Rubens Barichello 322 rajtot számláló rekordját. Huszonegy futamgyőzelme mellett 103 alkalommal állhatott dobogóra és 46 versenyben futotta meg a mezőny leggyorsabb körét.

A Sky Sports egy interjúban megkérdezte tőle, mit jelent számára, hogy betöltötte a negyedik ikszet. A válasz? Tipikus Kimi.

"Nem nagy ügy. Az emberek nagyobb felhajtást csapnak e körül, mint amennyit valójában jelent. Nem érzem magam olyan öregnek, bár nyilván öregebbnek érzem magam, mint annak idején. Mondjuk már 15 éve ez a helyzet, szóval ezen már nem sokat változtat plusz egy év. Fejben még mindig fiatal vagyok, szerintem csak ez számít igazán. Semmin sem változtatnék, ami velem történt. Nem bántam meg egyetlen dolgot sem az életemben."

Mi pedig nem kívánhatunk mást, csak még legalább ennyi születésnapot a Jégembernek. Isten éltesse sokáig Kimi Raikkönent!

Nevet változtatott a Sauber

2019.02.01.

Az idei szezontól már Alfa Romeo Racingként szerepel a tavalyi szezonban Alfa Romeo Sauber néven induló svájci istálló.

Fotó: twitter.com/SauberF1Team

A névváltoztatás hírét a csapat ma jelentette be Twitter-oldalán. A névváltozás ellenére a csapatvezetése nem változik. Az Alfa Romeo Racing idén Antonio Giovanazzival és Kimi Raikkönennel indul a Forma-1-ben. 

A Sauber 1993-ban debütált a Forma-1-ben egészen 2005-ig majd a következő négy évben a BMW gyári csapataként funkcionált. Az istálló ekkor szerezte egyetlen győzelmét is mikor is Robert Kubica 2008-ban megnyerte a Kanadai Nagydíjat. 2010 és 2018 között ismét Sauber F1 Team volt a hivatalos elnevezés ám most a svájci csapatalapító Peter Sauber neve eltűnt a csapat nevéből. 

Az Alfa Romeo Racing Ferrari motorokat fog használni az azonban nem példátlan a sportág történetében, hogy a gyártó és a motorszállító nem egyezik: 2010-ben pont a svájci csapat BMW Sauber Ferrari néven szerepelt. 

Az Alfa Romeo 1950 és 1951 valamint 1979 és 1986 között szerepelt gyári csapatként az F-1-ben, motorszállítóként pedig 1961 és 1987 között volt jelen kisebb megszakításokkal. Giuseppe Farina 1950-ben, Juan-Manuel Fangio 1951-ben lett világbajnok Alfával. 

Címkék: Forma 1, Sauber

Hivatalos: Räikkönen helyett Leclerc a Ferrarinál

2018.09.11.
Pintér M. Lajos

Kimi Räikkönen 2019-ben már nem a Ferrari pilótájaként ül majd a volán mögött. Ugyanakkor nem hagyja abba!

Fotó: formula.hu

Felszállt a füst: a Ferrari kedd délelőtt közölte, hogy Kimi Räikkönen 2019-ben nem lesz az istálló pilótája. Közleményükben megköszönték a 38 éves finn pilótának az elmúlt éveket, az emberi nagyságát, és hogy mindig remek csapatjátékos volt.

A maranellóiak azt is bejelentették, Sebastian Vettel csapattársa jövőre a hatalmas ígéretnek tartott fiatal Charles Leclerc lesz.

Jó hír a rajongóknak, hogy Räikkönen sem vonul vissza, máris talált magának csapatot: a svájci istálló, az Alfa Sauber – a Ferrari fiókcsapata – bejelentette, hogy két évre aláírt hozzájuk. Räikkönen náluk kezdte a karrierjét 18 évvel ezelőtt, és ezek szerint ott is fogja befejezni.

A finn versenyző összesen nyolc szezont töltött a Ferrarinál, 2007-2009 és 2014-2018 között. 2007-ben világbajnok lett.

A mezőny legnagyobb tehetségére cseréli Raikkönent a Ferrari

2018.06.22.
Dorogi László

Bár hivatalos bejelentés még nem született, nagyon úgy fest, tényleg lejárt az egyszer finn világbajnok ideje a Ferrarinál és a Forma-1-ben egyaránt.

Fotó: f1i.com

A Motorsport.com gyakorlatilag kész tényként tálalja az információt, miszerint a Sauber pilótája, a monacói Charles Leclerc lesz a Ferrari legújabb igazolása, aki a távozó Kimi Raikkönen helyére érkezik. Arról egyelőre nem szól a fáma, hogy Raikkönnen csak a Ferrarinál fejezi be a 2018-asszezon végén, vagy az egész sorozatot sutba vágja, de sokkal valószínűbb ez utóbbi forgatókönyv.

Leclerc ajánlólevele nem véletlenül nyűgözte le az olasz istálló ítészeit, a 20 éves versenyző 2017-ben 72 pontos fölénnyel nyerte meg az F2 sorozatot, előtte egy évvel pedig a GP2-ben is bajnokká koronázták. A Forma-1-ben eddig hét futam alatt majdnem annyi pontot gyűjtött a Sauberben, mint Marcus Ericsson 83(!) F1-es versenyén. Ráadásul - ha mindez nem lenne elég - a monacói versenyző a Ferrari pilótaakadémiáján nevelkedett, s ha valóban ő ül Raikkönen helyére, ő lehet az első tanonc, aki eljut a Ferrari-ülésig a sorozatban.

Ahogy arról korábban a Blogstaron is írtunk, Kimi Raikkönen formája alaposan visszaesett a 2018-as szezonra, hiába rakott össze használható autót alá a Ferrari, közel sem tudja kihozni azt a teljesítményt belőle, mint csapattársa, Sebastian Vettel.

A Sauber és a Renault is megmutatta 2018-as autóját

2018.02.20.
Ragnar Volarus

Kedden elsőként az Alfa Romeo Sauber mutatta be a 2018-as évre tervezett autóját, a Ferrari motorral hajtott C37-et.

A Peter Sauber által alapított és sokáig vezetett istálló az elmúlt években nem az ellenfelekkel hanem inkább az életben maradásáért harcolt, de eddig szerencsére mindig jött egy megmentő. Ez most legutóbb az Alfa Romeo mely névadó szponzorként van jelen a csapat életében. Ennek hátterében pedig a Ferrari áll, mely már egy ideje vissza akarta hozni az F1-be a márkát.

A másik pilóta Marcus Ericsson, aki nagyon rég nem volt pontszerző, de a mögötte álló tulajdonosi kör biztosítja számára a Forma-1-ben való részvételt.

A frissen bemutatott C37-esben a Ferrari aktuális motorja dolgozik, kiegészülve egy továbbfejlesztett váltóval, mely ugyancsak Maranellóból származik.

A Sauber emellett a héten több prémium támogató érkezését is bejelentette, mint a Carrera, a Richard Mille, a Claro, vagy épp a Kappa.

Az Alfa Romeo Sauber után este a Renault F1 Team is bemutatta az idei évre tervezett konstrukcióját, az R.S.18-at.

A Renault szépen lassan, de nagyon tervszerűen építi csapatát, amire szükség is van, hiszen a jogelőd Lotustól átvett csapat egyáltalán nem volt ütőképes. Emiatt rengeteg fejlesztésre és módosításra volt szükség, de a franciaországi motorközpontot is felújították, hogy újra csatlakozni tudjanak az élmezőnyhöz. Így ahogy a tavalyi, úgy az idei évet is még a felzárkózásra, fejlődésre szánják, de elképzeléseik szerint az év végére már minden a helyén lesz, és 2019-től már teljesen az adott csomagra és az új motor fejlesztésére tudják fordítani az erőiket.

Pilóták terén már most sincs ok panaszra, hiszen a Nico Hülkenberg-Carlos Sainz Jr. duó az egyik legütőképesebb páros lehet az elkövetkező években. A Renault a leleplezés részeként két fiatal tehetségét is bemutatta, közülük Jack Aitken a csapat harmadik pilótájaként gyűjthet tapasztalatot. A másik pedig George Russel aki Aitken mellett idén már az F2-ben fog versenyezni az ART Grand Prix színeiben.

Szintén hivatalos, hogy Artem Markelov lesz a teszt-és fejlesztői pilóta a 2018-as szezonban. Az orosz versenyző szintén az F2-ben versenyez majd idén, de a háttérben aktív szerepet vállal a Renault munkájában, többek közt a szimulátoros tesztekkel.

Címkék: Renault, Sauber

Ezeket a cikkeket olvastad már?