10 éve lett világbajnok Jenson Button

2019.10.18.

10 évvel ezelőtt ezen a napon szerezte meg élete egyetlen világbajnoki címét Jenson Button a Brawn GP pilótájaként. Cikkünkben felidézzük, hogy miként született meg a történelem legváratlanabb világbajnoki elsősége.

Jenson Button nem volt még 20 esztendős, mikor debütált a Forma-1-ben. A Williamsnél üléshez jutó angol a teszteken hiába győzte le a nagyobb ígéretnek számító Bruno Junquirát vagy a kétszeres Cart-bajnok Alex Zanardit, rutintalannak számított és a szakértők azt várták, hogy nem lesz átütő siker a bemutatkozása. Button azonban hamar rácáfolt a kritikákra és korát meghazudtoló stílusban vezetve számos alkalommal szerzett pontot. 

Egy gyengébben sikerült Benettonos szezon után a 2002-ben a Renault pilótájaként ismét több remek eredményt is elért, akárcsak egy évvel később immáron a BAR-Honda versenyzőjeként. Az igazi berobbanásra 2004-ben került sor, amikor tíz dobogós helyezésének is köszönhetően összetettben a harmadik helyen zárt. Ekkor mindenki azok közé sorolta Kimi Raikkönen és Fernando Alonso mellé, akik majd a Michael Schumacher utáni éra legjobbjai lehetnek. 

Fotó: mirror.co.uk

A következő két idény is ezt támasztotta alá, hiszen a katasztrofálisan induló 2005-ös szezon végére ismét a mezőny egyik legjobbja lett majd egy évvel később immáron gyári pilótaként megnyerte a Magyar Nagydíjat.

2007 és 2008 aztán nemcsak, hogy egy pokoljárással volt egyenlő Jenson Button életében, de csoda volt, hogy nem tette tönkre a karrierjét. A korábban dobogóesélyes Honda a mezőny végén kullogott és a brit pilóta összesen kilenc pontot tudott szerezni két teljes év alatt. A képességeit továbbra sem vitatta senki, ám egyre több olyan hang ütötte fel a fejét, hogy Button nem lesz több, mint egy örök ígéret. 

Tovább fokozta a bajokat a gazdasági világválság, amely miatt a Honda decemberben bejelentette, hogy kiszáll a Forma-1-ből. Ekkor úgy tűnt, hogy Button (és csapattársa Rubens Barrichello) nemhogy a pontokért nem fog tudni csatázni, de ülés nélkül is marad.

Ross Brawn viszont nem hagyta veszni a projektet és a pilóták karrierjét és mivel nem állt le a 2009-es autó fejlesztése, így úgy döntött megvásárolja a csapatot. Sikerült befektetőt találni a Virgin-cég elnöke, Richard Branson személyében és márciusra el is készült az új autó. A Mercedes-erőforrásokkal induló gárda nem változtatott a pilótafelállásán és március elején bemutatta autóját. Rögtön az első tesztek biztató eredményt hoztak a Button-Barrichello párostól és így kettős pontszerzés reményében utazott el az Ausztrál Nagydíjra. 

Már az egy csoda kategóriába tartozott, hogy a hófehér, egyetlen szponzormatricával induló Brawn-autók ott voltak a Melbourne-i rajtrácson, ám az igazi tündérmese csak ezután kezdődött. A két Brawn az első sorba kvalifikálta magát Button-Barrichello sorrendben majd másnap némi szerencsével (Robert Kubica és Sebastian Vettel gyorsabb tempót diktáltak a futam hajrájában, de ütköztek) kettős győzelmet arattak.

Fotó: AFP

Button ezzel a győzelemmel repülőrajtot vett és megnyerte a félbeszakított malajziai versenyt is, majd egy Kínában szerzett harmadik hely után elsőként intették le Bahreinben, Spanyolországban, Monacóban és Törökországban is. Barrichello szintén jól kezdte az évet, az első hét alkalomból háromszor volt dobogós további háromszor pedig a legjobb ötben végzett. 

A csapat 40 pontnyi előnnyel vezette a konstruktőri bajnokságot, Button 61 ponttal állt az élen egyéniben, míg Barrichello 35 ponttal volt második, hat egységgel Sebastian Vettel előtt. 

Ekkor egyértelmű volt, hogy a 2009-es szabályváltoztatásokhoz (KERS-használat, slick-abroncsok) a Brawn alkalmazkodott a legjobban és az újonc istálló és pilótái a vb-cím legnagyobb esélyesévé vállt. A következő futamok viszont nagyon nem Buttonék szája íze szerint alakultak: Button a következő öt futamon alig szerzett pontot, Barrichello pedig ugyan megnyerte az Europa Nagydíjat, de a brazil teljesítménye is kissé visszaesett. A Brawn GP szerencséjére azonban a Red Bull nem tudott egyértelműen második erővé válni ugyanis ebben a periódusban a McLaren és a Ferrari is magára talált dobogók és győzelmek formájában. 

A belga versenyt követően a "körbeveréseknek" is köszönhetően így is maradt 23,5 pontnyi előnyük a Red Bullal szemben, Button mögött pedig Barrichello 16, Vettel 19 pontos lemaradással állt. Olaszországban aztán a csapat egy váratlan kettős győzelmet aratott Barrichello-Button sorrendben és a következő két futam dupla pontszerzéseinek köszönhetően jó helyzetből várta a szezonhajrát. Japánban ugyan csak a 7-8. helyet csípték meg a pilóták, de ez már elég volt a konstruktőri bajnokság elhódításához. 

A Brazil Nagydíjra Button 85, Barrichello pedig 71 pontra érkezett, de két futammal a vége előtt még Vettelnek is megvolt az esélye a vb-címre a maga 69 egységével. Meg kell jegyezni, hogy ekkor még csak az első 8 helyezett kapott pontot 10-8-6-5-4-3-2-1 leosztásban. 

A helyzet egyértelműnek tűnt, Button egy erős pontszerzéssel Interlagosban elhódíthatja a vb-trófeát, az időmérő edzés azonban egyértelműen csökkentette a brit esélyeit erre. 

A kvalifikációt alaposan befolyásolta az időjárás, a hihetetlen mennyiségű esőzés miatt majdnem három órán keresztül (összesen 161 perc) tartott az időmérő. Barrichello hazai közönség előtt megszerezte a pole pozíciót és mivel Button csak 14-ként indulhatott, nagy esélye volt lefaragni a hátrányából.  2005 és 2008 között mindig Brazíliában dőlt el a világbajnoki cím sorsa ekkor azonban kevés esély volt arra, hogy a sorminta folytatódik. 

Az interlagosi helyszín azonban nem hazudtolta meg önmagát és ismét őrült versenyt láthatott a közönség. Sebastian Vettel rögtön a rajtnál ütközött  Heikki Kovalainennel, ám egyikük autója sem sérült, valamint egy hármas ütközés Adrian Sutil, Jarno Trulli és Fernando Alonso között is borzolta a kedélyeket. A legemlékezetesebb incidens két finn pilóta között zajlott le: Kovalainen magával rántotta a tankolócsövet és az abból kifolyó üzemanyag néhány pillanatra lángra lobbantotta Kimi Raikkönen Ferrariját. (Mindkét pilóta tovább tudott menni.) 

Beküldték a biztonsági autót és Button ekkor már a kilencedik helyen autózott. A brit bajnokaspiráns az újraindítás után Romain Grosjean, Kazuki Nakajima és Kamui Kobayashi mellett is elment és karnyújtásnyira került a vb-címtől. Mivel Vettel nem tudott az első két helyért csatázni, a 20 körön keresztül vezető Barrichello pedig folyamatosan esett vissza így az volt a kérdés, hogy Button autója kibírja-e. 

Óriási taktikai csatát követően végül Mark Webber nyerte meg a Brazil Nagydíjat, Robert Kubica és Lewis Hamilton előtt. A legboldogabb ember azonban kétségtelenül az ötödikként célba érő Jenson Button volt, aki elég pontot szerzett ahhoz (Vettel negyedik, Barrichello csak nyolcadik lett), hogy egy futammal a vége előtt ő legyen 2009 világbajnoka. Az újdonsült világelső stílszerűen a "We are the Champions" éneklésével ünnepelte megkoronázását. 

Tovább növeli a Brawn GP legendáriumát, hogy ezután már csak egy versenyen láttuk a csapatot szerepelni. A szezonzáró Abu Dhabiban Button harmadik lett, Barrichello pedig negyedikként ért célba. A brit 95 ponttal lett világbajnok, míg a veterán brazil 77 ponttal a harmadik helyet szerezte meg összetettben. 

Nem telt el két hónap és a mindkét trófeát megnyerő csapat már nem létezett, ugyanis a Mercedes 75 százalékban felvásárolta a világbajnok gárdát és elkezdte azt a projektet, amely a legutóbbi hat szezonban dominálja a sportágat. Button bajnokként a Mclarenhez igazolt, ahol 2017-ig versenyzett és aratott további győzelmeket, míg a legtöbb GP-részvétel rekordját tartó Barrichello pedig két Williamses szezon után hagyta el a királykategóriát. 

Fotó: EPA

Nem kérdés, hogy a Brawn GP egyetlen szezonja és teljes tarolása a sportág egyik legnagyobb csodája volt. 10 évvel ezelőtt egy lesajnált pilóta és egy újonc konstruktőr vb-címével egy olyan történet íródott, amely Hollywood-ban is filmvászonra kívánkozna és amelyet a sportág rajongói még évtizedekig fognak emlegetni. 

Csoda, hogy életben maradt Rubens Barrichello

2018.04.18.
Dorogi László

Februárban került kórházba a korábbi Forma-1-es pilóta, s mint kiderült, sokkal komolyabb volt a baj, ahogy azt először gondolta.

Fotó: autosport.com

A Ferrari és a Williams korábbi pilóta olyan erős fejfájással küszködött egy reggel a zuhany alatt, hogy azonnal orvost kellett hozzá hívni, ahogy ő mondta, egy tízes skálán nyolcas-kilences erősségű fájdalmat érzett és egyszerűen nem is bírt állva maradni, ezért lefeküdt a fürdőszoba padlójára.

Ahogy később kiderült, egy jóindulatú daganatot találtak a nyakában, azóta meg is operálták a brazilt, akinek óriási mázlija volt. Az orvosai szerint olyan rossz állapotban volt, amit csupán a páciensek tizennégy százaléka él túl és egy orvos barátja is azt mondta neki, szerencsés, hogy életben maradt.

A pilóta pályafutása során 322 futamon állt rajthoz a Forma-1-ben, tizenegyszer állhatott fel a dobogó legfelső fokára, ám világbajnoki címet sosem sikerült szereznie.

Ezeket a cikkeket olvastad már?