Nevet vált a Renault 2021-től

2020.09.06.
Szabó Róbert

Hivatalos közleményben tudatta a Renault-csoport, hogy a következő szezontól átnevezik és átfestik az eddig Renault F1 Teamen versenyző istállót.

Fotó: formula.hu

A közleményből kiderül, hogy a 2021-es szezontól Alpine F1 Team néven folytatja majd, a hibrid motor azonban továbbra is Renault E-TECH néven fog futni, a csapat két pilótája pedig Fernando Alonso és Esteban Ocon lesz. A név mellett a festés is változik, hiszen az autók világoskékbe fognak öltözni, amelyen helyet kap a francia zászló színeit.

A Renault Csoport még a héten jelentette be azt, hogy négy üzleti egységet hoz létre, amelynek egyike lesz a francia sportmárka, az Alpine, amelynek vezetője Cyril Abiteboul lesz. A névváltoztatást emiatt a brand népszerűsítésének érdekében tette meg a Renault.

"Nagy változás történik, mert a Renault 43 évig volt jelen. Az F1-et felületként használjuk, hogy azt a márkát népszerűsítsük, amelyet házon belül fejleszteni akarunk. A Renault is csodás márka, de az Alpine még jobban illik az F1 világába."

- nyilatkozta Luca de Meo a Renault elnöke. 

A Renault 1977 és 1985 között szerepelt először a Forma-1-ben majd 2002-ben tért vissza. Az istálló 2012 és 2015 között Lotus néven szerepelt, majd 2016-tól ismét a gyár nevét vette fel. A Renault eddig két egyéni és konstruktőri világbajnoki címet (Fernando Alonso 2005, 2006) és 35 futamgyőzelmet tudhat magáénak. 

Címkék: Forma 1, Renault

Minden csapat aláírta a Concorde-egyezményt

2020.08.19.
Kálovics Tibor

Az F1 és az FIA közös bejelentése szerint minden csapat aláírta az új Concorde-megállapodást, amely azt célozza meg, hogy az autósport királykategóriája hosszabb távon is fenntartható legyen. 

Fotó: AFP

A mai napon jelentette be a Forma-1 vezetősége, hogy valamennyi csapat aláírta az új Concorde-megállapodást. Ezt a szerződést az istállók vezetősége és a sportág vezetői kötik meg. A megállapodás tartalmazza a bevételek szétosztásának módját valamint a döntéshozatalokra vonatkozó kritériumokat is. A szerződés jelenlegi ciklusa az idei év végeztével jár le, a következő szerződés a 2021 és 2025 közti időszakra érvényes. 

A szerződés aláírásával valamennyi csapat elfogadta a 2025-ig tartó új szabályokat, amelynek az a célja, hogy minden csapat esélyes legyen jó eredményeket elérni, valamint, hogy a pályán és az anyagiak terén is kiegyensúlyozottak legyenek az erőviszonyok. A megállapodásról tizenkét hónapon keresztül folytak az egyeztetések és bár több csapat is kivárt az aláírással (köztük a Mercedes is), végül valamennyi csapatvezető szignózta a szerződést a határidő letelte előtt. 

Chase Carey az F1 ügyvezetője úgy nyilatkozott, hogy tudatában voltak abban, hogy a járványhelyzet miatt elhúzódnak a tárgyalások, de elégedett azzal, hogy augusztusra sikerült megállapodni. Úgy véli, hogy az új megállapodás létfontosságú abból a szempontból , hogy a sorozat fenntartható legyen hosszabb távon is, valamint egyértelmű cél, hogy a versenyzés megfizethetőbb legyen a királykategóriában. 

A 2020-as szezon előtt még egy teljesen más motorfejlesztési terv volt érvényben, azonban a koronavírus-járvány következtében még mindig nem tudott elindulni az F1 idei szezonja, a FIA Világtanács pedig felülvizsgálta a motorfejlesztési tervet.

Komoly büntetést kapott a Racing Point

2020.08.07.
Dorogi László

Célba értek a Renault óvásai, a Nemzetközi Automobil-szövetség elmarasztalta a Racing Pointot, amiért szabálytalan fékrendszert használnak.

A franciák az idei szezon minden versenyhétvégéje után "feljelentették" a rivális csapatot szabálytalan autói miatt és most úgy tűnik, a panaszáradat nyitott fülekre talált. A Nemzetközi Automobil-szövetség pénteken jelezte, 400 ezer euró pénzbírságot és 15 pont levonást ró a rózsaszín csapatra, amiért szabálytalan fékhűtőket használnak autóikon.

A Renault azért jelentette a Racing Pointot az FIA-nál, mert szerintük olyan információkhoz jutottak a Mercedestől illegálisan, amelyek nagyban segítették a versenyképes autók megépítését. A vádak szerint a Racing Point egy az egyben lemásolta a Mercedes tavaly világbajnoki címet szerző autóját, így most mindkét vétkes istállót vizsgálta az FIA.

A három csapat képviselői a hétvégi, silverstone-i 70. Évforduló Nagydíj előtt vettek részt meghallgatáson, ezt követően döntöttek a büntetésről. Az FIA vizsgálatából kiderült, hogy az idei Racing Point autóinak első fékhűtői legálisak, hiszen a csapat már tavaly is használta ezt a megoldást, a hátsó fékhűtők viszont mutatnak hasonlóságot a Mercedes elemeivel, márpedig ezt minden konstruktőrnek magának kell megterveznie.

A Brit Nagydíj után is óvott a Renault a Racing Point ellen

2020.08.02.
Szabó Róbert

Ahogy a Stájer és a Magyar Nagydíj után, úgy a brit futamot követően is óvást nyújtott be a Renault a Racing Point ellen.

Fotó: Yahoo! Sports

Az istálló szerint a Racing Point lemásolta a Mercedes tavalyi autóját, valamint tiltott információcserének köszönhető az, hogy ilyen jól szerepel a gyanúsított csapat. A Brit Nagydíjon viszont ezt nem lehetett látni, hiszen a Sergio Pérez helyett beugró Nico Hülkenberg el sem tudott indulni a versenyen, míg Lance Stroll idei legrosszabb eredményével csak a kilencedik lett. Ezzel szemben a Renault az idei legjobb hétvégéjét tudhatja maga mögött.

A Nemzetközi Automobil-szövetség már az első óvást is megalapozottnak tartotta, aminek köszönhetően a vizsgálatba bevonta a Mercedest is, valamint a Racing Point Stájer Nagydíjon használt autóit is lefoglalta és még arra is megkérte a német istállót, hogy a tavalyi modell fékbeömlő nyílásait is adja át. A Magyar Nagydíjat követően aztán az FIA azt közölte, hogy a két óvást összevonják, és a vizsgálat eredménye mindkét versenyhétvégére érvényes lesz. 

Vissza a sikercsapathoz - Alonso visszatér a Forma-1-be!

2020.07.07.
Dorogi László

Egybehangzó sajtóértesülések szerint a Renault szerdán jelenti be hivatalosan, hogy a kétszeres világbajnok pilóta visszatér a csapathoz - és egyúttal a száguldó cirkuszba.

Fotó: esentiallysports.com

Jó ideje pletykálják már a Forma-1 háza táján, hogy Fernando Alonso egyszer majd visszatér a sorozatba, de ez a pillanat eddig sehogy sem akart eljönni. Egyesek már-már azt vizionálták, hogy soha többé nem vezet majd F1-es gépet, de ők bizony nagyon tévedtek.

A brit BBC már kész tényként számolt be arról kedden, hogy a spanyol versenyző 2021-ben visszatér a száguldó cirkuszba, méghozzá ahhoz a Renault-hoz, amelyikkel 2005-ben és 2006-ban világbajnoki címet szerzett.

Alonso visszatérése több szempontból is pikáns lenne: egyrészt a spanyol klasszis rengeteget kritizálta a Forma-1-et kivonulása előtt, mondván borzasztóan egy síkú és unalmas lett, az előzéseket, a parázs párharcokat bekorlátozták a szabályok és a csapatok lehetőségei közti különbségek, másrészt azért is szállt ki a sorozatból, mert csupán szélmalom harcot vívott az akkor még borzasztóan gyenge McLarennel, márpedig a Renault most nem éppen a legélesebb kés a fiókban.

A kétszeres világbajnok szerződtetését szerdán jelentheti be hivatalosan a francia csapat, annyit már most lehet tudni, hogy valamilyen bejelentéssel készülnek.

Fernando Alonso 2018-ban hagyta ott a Forma-1-et, azóta - és már F1-es pályafutása során is - több különböző versenysorozatban megmérettette magát: 2017-ben elindult az Indy 500 versenyen, de részt vett a legendás daytonai futamon és a Le Mans-i 24 órás versenyen is, amit sikerült is megnyernie. Idén rajthoz állt a Dakar-ralin, ahol 13. lett, a hőn áhított Indy 500-as győzelem - ami hiányzik még neki az ominózus Három Koronához a Monte Carlói Forma-1-es futamgyőzelem és a Le Mans-i 25 órás siker mellé - elmaradt.

A 38 éves spanyol pilóta eddig 311 Forma-1-es futamon állt rajthoz, ahol 2001-ben a Minardi színeiben mutatkozott be, ezután igazolta le a Renault.

Bottas nyitja meg az utat Vettelnek a Mercedeshez?

2020.05.21.
Dorogi László

Sajtóhírek szerint tárgyalásokat folytat a Renault-val Valtteri Bottas, a világbajnoki címvédő Mercedes pilótája egy esetleges 2021-es csapatváltásról.

Fotó: autosport.com

A Motorsport-Total arról számolt be, hogy Cyril Abiteboul, a Renault csapatfőnök azután kereste fel Didier Cotont, Bottas menedzserét, hogy a 2021-től a McLarenhez távozó Daniel Ricciardo ülésére Fernando Alonso és Sebastian Vettel is nemet mondott.

A pilótakeringőt egyébként éppen a négyszeres német világbajnok indította be azzal, hogy bejelentette: nem hosszabbítja meg a 2020 végén lejáró szerződését a Ferrarival. Ezt követően gyorsultak fel az események, a maranellóiak Carlos Sainz, a McLaren pedig Daniel Ricciardo szerződtetését jelentette be a jövő évre.

A találgatások azóta folyamatosan arról zajlanak Forma-1-es berkekben, hogy folytatja-e pályafutását Vettel, s ha igen, akkor hol. Korábban többször is szóba hozták a Mercedes-szel, s a pletykák szerint máshová nem is lenne hajlandó aláírni, csakhogy az ezüst nyilak pilótapárosa eléggé megbonthatatlannak tűnik - tűnt eddig.

Bottas szerződése ugyanis szintén lejár 2020 végén, s bár szíve szerint maradna a világbajnok csapatnál, a németek ülésére Vettel mellett a csapat saját nevelésű versenyzője, a Williamsnél pallérozódó George Russell és a jelenleg a Renault-nál versenyző Esteban Ocon is pályázik. Éppen ezért Bottas komolyan megfontolhatja a Renault ajánlatát, akik a 2020-as szezon végéig le akarják zárni a nyitott kérdéseket a pilótapárosukat illetően, s az is lehet, hogy 2021-re két megüresedő pozíciójuk is lesz.

Egyelőre viszont csak az biztos, hogy semmi sem biztos, ám a következő hetekben talán választ kaphatunk arra, hogy mi lesz Vettel és Bottas sorsa.

15 éves Alonso és Schumacher legnagyobb csatája (videó)

2020.04.24.
Kálovics Tibor

2005-ben ezen a napon rendezték a Forma-1-es San Marino-i Nagydíjat, amely során Fernando Alonso és Michael Schumacher minden idők egyik legemlékezetesebb csatáját vívta a futamgyőzelemért. 

Fotó: Getty Images

A Forma-1 hét évtizedes története tele van óriási csatározásokkal, amelyek az utolsó körig tartottak. Az idősebb rajongók a mai napig jó szívvel idézik fel Rene Arnoux és Gilles Villeneuve párharcát az 1979-es Francia Nagydíjról, de Robert Kubica és Felipe Massa 2007-ben Japánban is olyan csatát vívott, amely a sportág legendás pillanatai közé tartozik. Ezek a csatározások azonban nem a győzelemről döntöttek és meglehetősen ritka is volt, hogy két pilóta az utolsó körig nyüstölje egymást az első helyért. 2005-ben Imolában viszont ez történt: a sportág két legendája ugyanis olyasmit produkált az utolsó körökben, amit ma is visszasírnak a rajongók. 

Michael Schumacher úgy vághatott neki a 2005-ös idénynek, hogy zsinórban öt világbajnoki címet nyert a Ferrarival, karrierje hetedik világelsőségét pedig minden korábbinál simább körülmények között szerezte. Bár a Ferrarinál történtek személyi változások is, valamint a szabályokon is változtattak (betiltott kerékcsere, megváltoztatott kvalifikációs rendszer), mégis sokan úgy vélték, hogy őt kell majd legyőzni. A szezon azonban nem így indult számára: Ausztráliában az időmérőn a körülmények áldozata lett, miután akkor kezdett el szakadni az eső, amikor ő a pályán volt, ám a futamon Nick Heidfelddel a saját hibájából ütközve esett ki. Malajziában csak a középmezőnyből rajtolhatott és mindössze a hetedik helyet tudta megszerezni. Bahreinben már a fejlődés jeleit mutatta és a második helyre kvalifikálta magát, ám néhány kört követően hidraulikai gondok miatt kiesett. A többszörös címvédő így írd és mond 2 ponttal várhatta az európai szezon kezdetét. 

Fernando Alonso ellenben szárnyalt az év elején. Az akkor 24 éves pilóta már futamgyőztesként és a vb (nem is annyira) titkos esélyeseként készülhetett 2005-re. Az első futamon rögtön a a harmadik helyet szerezte meg, csapattársa Giancarlo Fisichella és Rubens Barichello mögött. Malajziában és Bahreinben viszont már senki nem állhatott Alonso és a Renault útjába és 10 ponttal vezette a bajnokságot mindenki előtt. Bár Jarno Truli állt a bajnokság második helyén (két második helyének köszönhetően), a szakértők még mindig azt várták, hogy Kimi Raikkönen és Michael Schumacher lesznek Alonso legnagyobb riválisai, annak ellenére, hogy a német mellett a finn versenyzőnek is meggyűlt a baja a szezon elején a technikával. 

Sokan sírják vissza a tíz-tizenöt évvel ezelőtti Forma-1-et, mondván az autóknak volt hangjuk, nem voltak ennyire egyértelmű, hogy melyik pilóta nyer (cáfolatként mindjárt ott van a 2001-es, 2002-es és 2004-es idény), és az akkori szabályok egy érdekesebb Forma-1-et hoztak el a közönség számára. Ennek az időszaknak egy szegmensét viszont valószínűleg senki nem sírja vissza: a kétfázisú kvalifikációt. A 2005-ös idényt megelőző két szezonban superpole-rendszerben dőlt el a rajthelyek sorsa, vagyis a pilótáknak egyetlen gyorskörük volt arra, hogy minél jobb helyről rajtoljanak. Ezt a szabályt bolondították meg erre az évre: a szombati időmérő mellett ugyanis vasárnap is rendeztek egy kvalifikációt és a két mért kör eredményét összeadva határozták meg a rajtsorrendet. A szabályt senki sem szerette: a nézők többsége még ki sem ért a futamra, amikor ez a szakasz lefutott, a tv-társaságok többsége (köztük az RTL Klub) nem is adták élőben a második etapot, ráadásul a csapatok dolgát is nehezítette, hogy vasárnapra nemcsak a futam miatt kell koncentrálniuk. Ezt a szabályrendszert aztán néhány futammal később eltörölték és visszatértek a hagyományos egykörös kvalifikációhoz. 

Imolában még ez a rendszer volt érvényben és Schumacher ennek esett áldozatul: szombaton hiába teljesített viszonylag jól, vasárnapi hibája miatt csak a 13. helyről indulhatott a Ferrari szentélyének számító versenypályán. Az élről Kimi Raikkönen (McLaren) startolhatott, Alonso a második legjobb időt autózta összesítésben, míg mögülük Jenson Button (BAR), Mark Webber (Williams), Jarno Trulli (Toyota) és Takuma Sato (BAR) várhatta a piros lámpák kialvását és a 62 körös futamot. Schumachernek ugyan nagyon feküdt ez a pálya (1992 és 2004 között) amikor célba ért, akkor vagy első vagy második helyen végzett, ötször ráadásul diadalmaskodott is itt, ám senki nem várt tőle nagy eredményt az időmérőt követően. 

Az első körök igazi drámát hoztak: előbb Alonso csapattársa Fisichella csapta falnak az autóját, majd a tökéletes rajtja után utcahosszal vezető Raikkönen alatt adta meg magát a McLaren. A spanyol ekkor utcahosszal vezette a versenyt: tíz kört követően Button előtt nyolc, Trulli előtt 15 másodperccel vezetett, Schumacher pedig csak a 11. helyen szerénykedett, mintegy negyedpercnyi lemaradás miatt. A német világbajnok beragadt testvére Ralf mögé és körökön keresztül csak a középmezőnyben autózhatott. Miután Rubens Barichello is a technika áldozata lett a Ferrari-drukkerek kis túlzással már csak a csodában bízhattak, hogy valami jó eredményt ér el kedvenc csapatuk. 

A Schumacher érában a Ferrari egyik legnagyobb fegyvere volt a taktika: a Jean Todt és Ross Brawn nevével fémjelzett csapat olyan bokszstratégiákat alkalmazott, amely a többi csapatot őrületbe kergette és ráadásul ez párosult sokáig a mezőny legjobb pilótájának tudásával és a mezőny legjobb autójával. Ez az autó azonban nem volt a legjobb, viszont a taktikai zsenialitás megmaradt: Schumacher eltolt stratégián volt az élmenőkhöz képes és ez kifizetődőnek bizonyult. Amint üres térben autózhatott, sorra szállította a leggyorsabb köröket és feljött a harmadik helyre. Ezt a pozícióját ráadásul meg is őrizte miután kihívták tankolni. Huszonnyolc kör megtétele után a címvédő hátránya 31 másodperc volt Alonsohoz képest, Button pedig mintegy 20 másodperccel autózott előtte. 

Schumacher a taktikának köszönhetően úgy autózhatott, hogy se előtte, se mögötte nem volt senki a lekörözötteket leszámítva és pokoli tempót diktált. Körönként majdnem egy másodperccel gyorsabb volt mint Button és hamarosan meg is érkezett a BAR pilótájára. Alonso kijött a 42. körben és a Ferrari szerelői is kimentek, elhitetvén mindenkivel, hogy várják a világbajnokot. A bajnok azonban nem jött ki, egészen addig, amíg el nem jött a 49. kör. A gyors tempójának és a stratégiájának köszönhetően Alonso mögé jött vissza és alig másfél másodperc választotta el őket egymástól. Schumacher már a kivezető körén is faragta a különbséget riválisa mögött, akire fel is ért. Jöhetett tehát az azóta már legendássá váló test-test elleni küzdelem a két sztárpilóta között. 

Az egész világ azt várta, hogy Schumacher úgy fog átmenni a fiatal spanyolon is, mint kés a vajon, ám a pontversenyt vezető Alonso is bizonyítani akart, ezért őrületes módon védekezett. Pillanatok alatt négytizedre olvadt a különbség és kezdetét vette egy tíz körös háború. Schumacher nagy fölénye az akkor már másfél évtizede tartó pályafutása során az volt, hogy mentálisan is a vetélytársai fölé kerekedett és kvázi kikészítette pszichikailag az ellenfelet, Alonso személyében azonban emberére akadt. A Renault versenyzője a fiatal korát megszégyenítő módon védekezett ellene hosszú körökön keresztül. A címvédő hiába próbálta meg legalább ötször is ugyanott megelőzni riválisát, a spanyol zárta az ívet ellene. A szűk imolai pálya ráadásul a vezetőnek kedvezett, főleg mert, egyikük sem mert belemenni egy olyan manőverbe, amely veszélyeztette volna azt, hogy célba érjenek. Schumacher aztán az utolsó körben is próbált előzni, valamint a rövid célegyenesben is kigyorsított, ám végül Fernando Alonsót intették le az első helyen. A két pilótát a célban 215 ezredmásodperc választotta el egy 305 kilométeres száguldás során. 



Mindketten csak a legnagyobb tisztelettel beszéltek egymásról a leintést követően és egyértelmű volt, hogy mindketten bizonyítottak: Alonso igazolta, hogy megérett a bajnoki címre, miután egy gyorsabb autót tartott vissza attól, hogy megelőzze, Schumacher pedig megmutatta, hogy tempót tekintve még mindig a legjobbak közé tartozik. Az azóta már legendássá váló csatározás már csak azért is volt kiemelkedő, mert mindketten az autójuk teljesítményének határán autóztak, úgy, hogy 310-es tempónál nem voltak veszélyesek a másik egészségre és teljesen sportszerű harc zajlott. 

A futamnak aztán lett utóélete is a csata mellett: a versenyt követően kiderült, hogy a harmadik helyen célba érő Jenson Button és a hatodikként záró Takuma Sato BAR-Hondája 4,5 kilogrammal könnyebb a megengedettnél. A két pilótát azonnali hatállyal kizárták, ráadásul a következő két futamról el is tiltották őket. A végeredményben ráadásul nem is ez volt az egyetlen változás: Ralf Schumacher 25 másodperc időbüntetést kapott egy veszélyes bokszutcai manőverért és így csak kilencedik lett. 

A kizárásoknak köszönhetően a harmadik helyet Alexander Wurz szerezte meg, aki Juan-Pablo Montoyát helyettesítette a McLarennél (A kolumbiai a hivatalos indoklás szerint teniszezés, ám meg nem erősített információk szerint motokrosszozás közben sérült meg). Jaques Villenuve (Sauber) lett a negyedik megelőzve Jarno Trullit (Toyota) és Nick Heidfeldet (Williams). Az utolsó két pontszerző helyen Mark Webber (Williams) és az élete első futamát teljesítő Vitantonio Liuzzi zártak. 

Alonso az erős szezonkezdésének köszönhetően toronymagasan vezette a világbajnokságot és bár a szezon második felében Kimi Raikkönen és a McLaren többször is legyőzte őt, végül két futammal a szezon vége előtt Brazíliában megszerezte élete első világbajnoki címét. Schumachernek ugyan voltak felvillanásai (második hely Kanadában, pole és dobogó a Hungaroringen) és megnyerte a "hatautós" indianapolisi futamot, ám a technika valamint a gyengébb autó miatt nem volt esélye a vb-címért harcolni. A hétszeres világbajnok végül a harmadik helyet azért így is elcsípte összetettben Alonso és Raikkönen mögött. 

Fotó: AFP


2006-ban aztán Alonso és Schumacher nemcsak egy futamon keresztül, hanem egy egész évadban vívott egymással lenyűgöző csatát a világbajnoki címért, amelyből a spanyol került ki győztesen. A csata csúcspontja akkor is Imola volt ahol szinte megismételték 2005-ös harcukat azzal a különbséggel, hogy akkor Schumacher vezetett és nyerte meg a verseny. Az imolai pályán akkor rendeztek utoljára Forma-1-es futamot és a legendás aszfaltcsík nem is búcsúzhatott volna méltóbban, mint két ekkora klasszisnak a késhegyre menő csatájával. 

A 2005-ös San Marinó-i Nagydíj végeredménye:

1  Fernando Alonso Renault 1h27:41.921
2  Michael Schumacher Ferrari + 0.215
3  Alexander Wurz McLaren-Mercedes + 27.554
4  Jacques Villeneuve Sauber-Petronas + 1:04.442
5  Jarno Trulli Toyota + 1:10.258
6  Nick Heidfeld Williams-BMW + 1:11.282
7  Mark Webber Williams-BMW + 1:23.297
8  Vitantonio Liuzzi Red Bull-Cosworth + 1:23.764
9  Ralf Schumacher Toyota + 1:35.841
10  Felipe Massa Sauber-Petronas + 1 kör
11  David Coulthard Red Bull-Cosworth + 1 kör
12  Narain Karthikeyan Jordan-Toyota + 1 kör
13  Tiago Monteiro Jordan-Toyota + 2 kör
Ki  Christijan Albers Minardi-Cosworth Hidraulika
Ki  Rubens Barrichello Ferrari Elektronika
Ki  Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes Kardántengely
Ki  Patrick Friesacher Minardi-Cosworth Kuplung
Ki  Giancarlo Fisichella Renault Baleset
DQ  Jenson Button BAR-Honda kizárva
DQ  Szató Takuma BAR-Honda kizárva

Kezdődik a szezon - kezdődik a szezon?

2020.03.11.
Dorogi László

Magyar idő szerint péntek hajnalban a Ausztrál Nagydíj első szabadedzésével hivatalosan is kezdetét veszi a Forma-1 2020-as idénye. A bizonytalanság óriási, a koronavírus-járvány a száguldó cirkuszt sem kímélte, de ezen túl is érdekesnek ígérkezik a turbó-hibrid éra utolsó idénye.

A hagyományoknak megfelelően a melbourne-i Albert Parkban veszi kezdetét a Forma-1 2020-as szezonja, s bár néhány héttel ezelőtt még úgy tűnt, a legfőbb témát az szolgáltatja majd a rajt előtt, hogy ez lesz a sorozat utolsó idénye a nagy szabályváltozások előtt, az élet végül több érdekes cselekményszálat is belefirkált a forgatókönyvbe.

Koronavírus

A decemberben Kínából világhódító útjára induló újfajta koronavírus-járvány a Forma-1-et - ahogy a sportvilág számos nagy versenyét, sorozatát - sem kímélte. Az már korábban eldőlt, hogy a Kínai Nagydíjat nem rendezik meg, de a debütáló Vietnami Nagydíj megrendezése is igencsak kérdésessé vált. A szezon második versenyhétvégéjén, Bahreinben a száguldó cirkusz történetében először nem lehetnek nézők a lelátón, és a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj megrendezése is az utolsó pillanatig a levegőben lógott. A vírus terjedési sebességének és irányának függően akár további futamokat is érinthetnek a szigorú óvintézkedések, ezért hatalmas bizonytalanság lengi körül a 2020-as idényt. Az AFP hírügynökség beszámolója szerint már Melbourne-ben is megjelent a koronavírus, köszönhetően egy rendkívül felelőtlenül viselkedő 70 éves betegnek, aki Szingapúrból érkezett Melbourne-be, de karanténba vonulás helyett közvetlenül a Forma-1-es pálya melletti Albert Park Hotelbe vette az irányt egy F1-es felvezetőeseményre. Szerdán három embert is koronavírus gyanújával különítettek el a csapatoktól, a hírek szerint egy McLarenes és két Haasos kolléga került karanténba, miután nem érezte jól magát.

A Vietnámi Nagydíj is veszélyben?

Egyre többen kételkednek abban, hogy a Forma-1 jogtulajdonosa, a Liberty Media talál-e új időpontot a koronavírus miatt elhalasztott Kínai Nagydíjnak. Sőt, vannak akik már a szomszédos Vietnám miatt aggódnak. A német RTL televízió egyenesen kijelentette, nem küld stábot Hanoiba. A koronavírus lassan felforgatja az egész világot, de a Forma-1 idei versenynaptárát már biztosan.

Bár Forma-1-nél is mindent megtesznek a járvány megfékezése érdekében - Ausztráliában például minimálisra csökkentették a szurkolók és a pilóták érintkezési lehetőségeit, nem lehet majd például szelfiket sem készíteni a versenyzőkkel -, egyelőre nem tudni, hogy milyen mértékben befolyásolja majd a világméretű betegség a Forma-1 2020-as szezonját. Arra mindenesetre jobb, ha felkészülünk: jöhetnek a zárt kapus és a halasztott futamok is szép számmal.

FIA-Ferrari vs. nem Ferrari motoros istállók

A holtszezon legmegosztóbb témáját érdekes módon egy tavalyi ügy robbantotta ki, amely hetek óta tartja lázban a száguldó cirkusz résztvevőit. A konfliktusról írtunk részletesen, de azért nagy vonalakban nem árt feleleveníteni a történetet.

Sarokba szorították az FIA-t, borulhat a bili a száguldó cirkuszban

Csalt-e a Ferrari? Ha nem csalt, miért nem mondják meg? Ha csalt, miért nem büntetik meg őket? Egyébként is mi oka védeni az FIA-nak az olaszokat? Jó érzésű Forma-1-rajongóként szomorúan konstatálom, hogy az elmúlt hetekben fellángoló FIA-Ferrari koalíció vs. nem-Ferrari-motorosok frakció vita sokkal nagyobb hullámokat ver, mint az elmúlt évek bármelyik világbajnoki küzdelme.

A Ferrari a 2019-es idényre minden kétséget kizáróan az egyik leggyorsabb konstrukciót rakta össze, ami olyannyira gyors volt, hogy a rivális csapatok csalást sejtettek a szédületes tempó mögött. Bár többször is jelezték az ilyen ügyekben illetékes Nemzetközi Automobil-szövetségnek észrevételüket, az FIA sokáig fittyet sem hányt a dologra. Egy idő után aztán mégis beadta a derekát és berendelte vizsgálatra a Ferrari erőforrását. A turpisságot ugyanis - leginkább a Red Bull szerint - ennél az "alkatrésznél" követték el az olaszok: szabálytalan üzemanyagáramlás mérővel szerelték fel a motort, így az a megengedettnél nagyobb mennyiségű üzemanyagot forgatott át. Az FIA végül kiadott egy szabály egyértelműsítő közleményt, hogy tilos az üzemanyagáramlás mérővel babrálni, s hogy emiatt, vagy sem, de a Ferrari teljesítménye alaposan bezuhant az utolsó versenyekre.

A történet végére néhány nappal ezelőtt tett - volna - pontot az FIA, amikor közleményben jelezte, lezárta a vizsgálatot és titkos megállapodást kötött a Ferrarival, amelynek részleteit nem hozhatja nyilvánosságra. Ez jókora felzúdulást keltett azon csapatoknál - a Mercedesnél, a Red Bullnál, a MecLarennél, a Renault-nál, a Racing Pointnál, az Alpha Taurinál és a Williamsnél - amelyek nem Ferrari erőforrásokat használnak, mondván, legalább azt árulják el, hogy akkor tényleg csaltak-e vagy sem. Ezután komoly pszichikai hadviselés vette kezdetét, és a harcnak még közel sincs vége, már egészen vad pletykák is szárnyra keltek, miszerint a demonstráló csapatok külön versenysorozatot indítanánk a Ferrari kizárásával, vagy hogy éppen az első Forma-1-es idén óta a mezőny tagjaként szereplő maranellóiak lépnének le. Hogy mi lesz a botrány vége, az jó eséllyel csak hónapok múlva derül ki, mindenesetre a Ferrari egyébként is rossz közhangulatának biztosan nem tett jót az ügy.

DAS Mercedes

A német nyelven nem tudók sincsenek hátrányban, nem egy határozott névelőt kapott a világbajnoki címvédő, hanem egészen egyszerűen így nevezte el azt a technikai újítását, ami miatt komoly kritikákat kapott a riválisoktól. A duplatengelyes kormányzás rendszerén a barcelonai tesztek során akadt meg az ellenfelek szeme, amikor Hamilton úgy manőverezett az autójával, mintha csak egy repülőgépet vezetne: a kormányt előre és hátra mozgatva machinált vezetés közben.

A Mercedes mindenkit meglepett

Az első óra leginkább Hamiltonról szólt, mivel ő teljesített először mért kört, majd 1:18.915-tel az élen is zárt, nem mellesleg a legtöbb kilométert is a mercedeses tette meg. A címvédő lendülete a későbbiekben sem hagyott alább, igaz, inkább az adatok gyűjtésére feküdt rá a második hatvan percben, ezért folyamatosan csúszott hátra az időlistán.

Az FIA természetesen azonnal elkezdte vizsgálni a dolgot, majd gyorsan le is szögezte, hogy 2021-ben már senkinek eszébe se jusson ilyen megoldással próbálkozni, viszont a Mercedes idén még alkalmazhatja. Már persze, ha akarja, mert az sem egészen biztos, hogy ez bármiféle előnyt jelent a riválisokkal szemben.

Pink Mercedes

Alaposan felkavarta az állóvizet a Racing Point csapat, a Lawrence Stroll kezében lévő csapat néhány nappal az autóbemutatója után sokkolta a mezőnyt. Történt ugyanis, hogy egy teljesen más konstrukcióval gurultak ki az első szezon előtti kollektív tesztre Barcelonában, mint amit korábban bemutattak, ez a konstrukció pedig kísértetiesen emlékeztetett egy korábbira. Csakhogy, nem a Racing Pointéra! A csapat tervezői és mérnökei megpróbálták egy az egyben lekopizni a tavaly világbajnoki címet nyerő Mercedes autóját, amely külcsínben igen jól sikerült. Nemcsak a küllem változott, ugyanis a tesztek alapján tényleg gyorsnak tűnt a rózsaszín járgány, Sergio Perez egyenesen úgy nyilatkozott, hogy ez a valaha volt legjobb kocsi, amiben ült az előszezonok során.

Miben mesterkedik a Racing Point?

Szerdán hivatalosan is kezdetét vette a Forma-1 2020-as idénye a barcelonai kollektív teszt első napjával. Ilyenkor persze még nem tudunk és nem is szabad messzemenő következtetéseket levonni a köridőkből, az viszont azonnal szemet szúrt mindenkinek, hogy a Racing Point autói nagyon-nagyon hasonlítanak a 2019-ben világbajnok Mercedes-konstrukcióra.

Az időeredmények is azt mutatják, hatalmasat lépett előre a csapat, különösen tavalyi önmagához képest, kőkemény tizedmásodperceket sikerült lefaragni a tempóból, ami még akkor is nagy szó, ha tudjuk, a teszteredmények nem mindig mérvadóak. A Racing Pointnál mindenesetre nagyon bizakodóak, az ellenlábasok kritikáit pedig, miszerint ellopták a Mercedes ötleteit, csak annyival ütötték el, hogy miért ne próbálhatnának meg tanulni a legjobbtól.

Mi lesz a Ferrarival?

Az ágaskodó lovas csapatnak borzasztóan sikerült a téli felkészülése, amin az FIA-val kötött titkos paktum nyilvánosságra hozatala sem segített. Sebastian Vettel és Charles Leclerc szenvedtek az autóval Barcelonában, az első teszten ráadásul borzasztóan kevés kört tudtak teljesíteni a géppel. Egyesek szerint megtévesztő a Ferrari lassúsága, ám Mattia Binotto néhány nappal ezelőtt tiszta vizet öntött a pohárba és leszögezte: nem kamuznak, nem altatnak, tényleg ennyit tud jelenleg az autó. No, persze ez a nyilatkozat is lehet a megtévesztés része, mindenesetre a legtöbb szakértő szerint Mercedes-Red Bull csata várható a világbajnoki címért, a Ferrarinak pedig be kell érnie idén - jó esetben - a harmadik hellyel.

A Ferrari nem altat, tényleg lassú

Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke a két szezon előtti teszten látottak alapján úgy véli, a csapatnak nagyon sok mindenben kell fejlődnie a két hét múlva esedékes szezonrajtig. Lerágott csont, hogy a szezon előtti teszteredményekből messzemenő következtetéseket nem szabad levonni, mégis úgy tűnik, a Ferrari a várakozásoknál gyengébben szerepelt a Forma-1 kollektív gyakorlásain.

A másik probléma, amire vélhetően megoldást kell találnia az olaszoknak, az a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel kiábrándító formája. A német pilóta az elmúlt másfél évben csupán árnyéka volt önmagának, Charles Leclerc már az első Ferraris évében többször móresre tanította. Márpedig a maranellóiaknak egyértelműen szükségük lenne egy jó Vettelre, ha sokáig versenyben szeretnének maradni, de a boxutcai pletykák szerint az sem elképzelhetetlen, hogy ez lesz a német utolsó szezonja az olaszoknál.

Fotó: formula1.com

Hány rekordot dönt meg Lewis Hamilton?

Szinte hihetetlen, hogy Lewis Hamilton már 35 éves, de ez egyáltalán nem látszik rajta. A címvédő, hatszoros világbajnok pilóta egyáltalán nem tűnik a nyugdíjra készülődő versenyzőnek, továbbra is ott lángol a szemében a tűz és a gyilkos ösztön, hogy újabb és újabb trófeákat szerezzen meg. Az előzetes várakozások alapján minden esélye meg is van arra, hogy 2020 végén már hétszeres világbajnoknak mondhassa magát és beállítsa Michael Schumacher beállíthatatlannak hitt rekordját. A brit pilóta a német legenda egy másik csúcsát is üldözi, méghozzá a legtöbb futamgyőzelem rekordját. Michael Schumacher pályafutása során 91 alkalommal állhatott fel a pódium felső fokára, ehhez Hamiltonnak még hét futamgyőzelemre lenne szüksége. Ha csak abból indulunk ki, hogy a hibrid-éra 2014-es bevezetése óta a legrosszabb idényében is 9 versenyt tudott megnyerni, akkor elmondhatjuk, jó eséllyel pályázik a patinás rekordra.

Hamiltonnak persze kapóra jön, hogy a mezőny legjobb konstrukcióját vezeti, ráadásul a 2021-es szabályváltozások könnyen meg is törhetik a Mercedes dominanciáját - az elmúlt hat szezonban az ezüst nyilak zsebelték be a világbajnoki címeket -, így még robbanthat egyet utoljára. Ebbe azért vélhetően Valtteri Bottasnak is lesz beleszólása, emlékezhetünk, a finn kiválóan kezdte a tavalyi szezont, de formáját nem tudta hosszú távon fenntartani.

Ádáz küzdelem az élcsapatok árnyékában

Tavaly a McLaren mindenkit meglepett remek teljesítményével, a wokingiak konstruktőri negyedik helyét nem sokan prognosztizálták a szezonrajt előtt. Most olybá tűnik, hogy még ádázabb csatát vívhatnak a középcsapatok a negyedik helyért, amely egy tényleges Ferrari behorpadás következtében akár még dobogóvá is változhat. A 2020-as teszteredmények alapján a McLaren nem lett rosszabb, de jobb se nagyon, miközben a riválisok - első blikkre - szintet tudtak lépni. A Racing Pointról már ejtettünk szót, de mindenképpen emlékezzünk meg a Renault-ról is, a franciák ugyanis a harmadik leggyorsabb autót rakták össze, csupán a Mercedes és a Red Bull tudott jobb köridőt repeszteni náluk Barcelonában. Daniel Ricciardo és Esteban Ocon személyében ráadásul két rutinos, bevállalós pilótával rendelkeznek, mindkettejüknek jó éve lehet.

A hátsó régiókban a Williamsnél is van ok a bizakodásra, persze a briteknek volt honnan fejlődniük. A Williams 2019-ben messze-messze a legpocsékabb autóval rendelkezett, de most a teszteredmények arról árulkodnak, hogy sikerült szintet lépniük és csökkenteni hátrányukat a mezőny végén. Ezzel együtt a szakértők így is az utolsó, tizedik helyre várják őket, de George Russell már tavaly, azzal a rémes járgánnyal is megmutatta, hogy van benne potenciál, a mezőny egyetlen újoncának, a kanadai Nicholas Latifin pedig nem igazán lesz teher. Barcelonában sikerült a hetedik leggyorsabb köridőt megfutniuk és ha a fejlődés töretlenül tart, akkor akár néhány pontszerző helyben is reménykedhetnek - tavaly Robert Kubica révén egyetlen egy egységet sikerült bedobniuk a közösbe.

Érdekes a Haas helyzete is, ugyanis sokan úgy vélekednek, nem sok sanszuk lesz beleszólni a középcsapatok küzdelmeibe, míg mások szerint a rosszul sikerült tavalyi szezon után ismét radar alá kerülhetnek. Talán emlékeznek még néhányan, hogy a két évvel ezelőtti idényt pazarul kezdte a Romain Grosjean, Kevin Magnussen páros, de vagy megadta magát az autó alattuk, vagy kapitális hibákat vétettek, amivel rengeteg világbajnoki pontot hagytak veszni. A téli kollektív teszteken nem sikerült az 1.17-es idő alá benézniük, ők szerepeltek a leggyengébben, ezek alapján sok munka vár még rájuk.

Az Alfa Romeo egy évvel korábban is pokolian gyors tudott lenni az egyenesekben, ez pedig az idei autó esetében sem változott meg. Kimi Raikkönenék végsebessége a DRS-rásegítéssel a 320 kilométer per órát is elérte Barcelonában, de tulajdonképpen teher nélkül vághatnak neki a szezonnak. Éppen úgy, ahogy a Red Bull fiókcsapatának számító Alpha Tauri, amely szeretne elmozdulni tavalyi konstruktőri hatodik helyéről, de ez a kiegyenlített erőviszonyokat látva egyáltalán nem lesz egyszerű.

A legnagyobb kihívó: Max Verstappen

Nincs olyan szakértő, akinek ne fordult volna meg a szezon előtti elemzésekben, hogy a Red Bull fiatal holland titánja talán 2020-ban érhet fel először a csúcsra. Verstappen már 2019-ben is aratott bravúros győzelmeket, az autója idén is jónak tűnik, a képességei pedig megvannak ahhoz, hogy Hamilton első számú kihívójává lépjen elő. Idén ráadásul már hazai környezetben is versenyezhet, hiszen visszatér a száguldó cirkusz versenynaptárába a felújított zandvoorit pálya, a fanatikus holland szurkolók pedig biztosan fantasztikus hangulatot fognak teremteni.

IndyCart idéző kanyarban is száguldoznak idén a pilóták

Több mint három évtized után Hollandia visszatér a Forma-1-es helyszínek vérkeringésébe. Valljuk be, Max Verstappen népszerűségét látva erre volt is igény, a hollandok pedig nagyon kitettek magukért. A zandvoorti aszfaltcsík persze nem teljesen új, korábban rendeztek rajta különböző futamokat, de azért némi ráncfelvarrásra szorult.

A Forma-1 2020-as szezonjának mezőnye

Mercedes: Lewis Hamilton, Valtteri Bottas
Ferrari: Sebastian Vettel, Charles Leclerc
Red Bull: Max Verstappen, Alexander Albon
McLaren: Carlos Sainz, Lando Norris
Renault: Daniel Ricciardo, Esteban Ocon
Alpha Tauri: Pierre Gasly, Danyiil Kvjat
Racing Point: Sergio Perez, Lance Stroll
Alfa Romeo: Kimi Raikkönen, Antonio Giovinazzi
Haas: Romain Grosjean, Kevin Magnussen
Williams: George Russell, Nicholas Latifi

Ki nem találná, melyik Forma-1-es csapat fejlődött a legtöbbet

2019.08.27.
Dorogi László

Érdekes infografikával állt elő a Forma-1 hivatalos Facebook oldala. A szezon feléhez érve azt vizsgálták meg, melyik csapat mennyit fejlődött, vagy éppen esett vissza az egy évvel korábbi teljesítményéhez képest.

Fotó: autosport.com

Ehhez egy végtelenül ésszerű és egyszerű statisztikai adatot vettek alapul: azt nézték meg, hogy melyik istálló mennyivel szerzett több, vagy kevesebb pontot 12 futam elteltével, mint 2018-ban. A pontszámokat végül átváltották százalékos arányba, hogy minden csapatnak saját magához mérten állapítsák meg, mennyit lépett előre, vagy éppen hátra, az eredmény pedig igencsak meglepő.

A szezon feléhez érve elmondható, hogy a legtöbbet az Alfa Romeo (leánykori nevén Sauber Ferrari) lépett előre, amiben vastagon szerepet játszik Kimi Raikkönen szerződtetése. A Jégemberrel a fedélzeten, no meg az elmúlt hetekben a megerősödő Antonio Giovinazzinak köszönhetően 42 százalékkal gyűjtöttek eddig több pontot, mint tavaly ilyenkor, s bár ez pontszámban csupán 13 egységet jelent, mégis ők érték el a legnagyobb fejlődést.

A második helyen a szintén megtáltosodó McLaren áll, amely nem kevesebb mint 30 ponttal szerzett eddig többet, mint egy évvel korábban, ezzel 37 százalékos fejlődési mutatóval övék a képzeletbeli dobogó második helye, s igaz, ami igaz, mind Lando Norris, mind Carlos Sainz kiválóan teljesít idén.

A képzeletbeli bronzérmet a Toro Rossósok akaszthatják a nyakukba, hiszen 15 ponttal és 35 százalékkal állnak jobban mint tavaly, pontszámban viszont nem meglepő módon a Mercedes lépett előre, köszönhetően Bottas remek szezonrajtjának és az idén is verhetetlennek tűnő világbajnoknak, Lewis Hamiltonnak. Az ezüst nyilak 93 egységgel szereztek eddig többet mint 2018-ban, de ez az összpontszámukhoz mérten "csupán" 21 százalékos javulás.

Hogy a vesztesekre is vessünk egy pillantást, bizony itt találjuk a Ferrarit, a maranellóiaknak közel sem a szájuk íze szerint alakul az idény eddig. Sebastian Vettel továbbra sem találja régi önmagát, Charles Leclerc-kel pedig hol a technika, hol a csapat hol éppen saját maga babrál ki. Az olaszok 47 ponttal állnak most rosszabbul mint tavaly ilyenkor, ez pedig 14 százalékos romlást jelent.

Nem lehet büszke magára a Racing Point, a Renault és a Haas sem, közülük a franciák veszítettek pontszámban a legtöbbet: Daniel Ricciardo szerződtetése ide, vagy oda, 43 egységgel állnak most kevesebbel mint egy évvel ezelőtt. A Racing Point 28, a Haas Ferrari 40 ponttal áll rosszabbul. Furcsán hangzik, de százalékosan a Williams veszítette a legtöbbet tavalyhoz képest, pedig ők csak három pontot buktak a 2018-as teljesítményükhöz képest, de mivel eddig egyetlen világbajnoki pontocska árválkodik csak a nevük mellett, nem meglepő a dolog.

Nem ejtettünk szót a Red Bullról, amelynek eddig szinte csak Max Verstappen húzta a szekerét, de Pierre Gasly gyenge teljesítménye sem rontotta le annyira az összképet, hogy ne beszélhessünk az osztrákokról előrelépő istállóként, most 21 ponttal állnak jobban mint tavaly ilyenkor, a továbbiakban viszont Alexander Albonnak kell majd többet raknia a közösbe.

A Forma-1-es szezon hétvégén a Belga Nagydíjjal folytatódik.

Ricciardo a Ferrarihoz tart?

2019.08.14.
Dorogi László

A közkedvelt ausztrál autóversenyző a szezon előtt tette át székhelyét a Red Bulltól a Renault-hoz, de ezzel egyelőre úgy tűnik, nem hozott jó döntést. Valószínűleg nem kell örökké rossz autóval köröznie...

Fotó: motorsport.com

Sebastian Vettelnek nagyon nem megy az elmúlt egy évben a versenyzés, a Forma-1 négyszeres világbajnoka csak árnyéka önmagának. Nem véletlen, hogy egyre többen pletykálnak arról, hogy hamarosan elhagyhatja a Ferrarit, sőt vissza is vonulhat a száguldó cirkusztól, persze ezeket a pletykákat még senki nem erősítette meg.

Mindenesetre a Ferrari már el is kezdte keresni a német utódját, aki könnyen lehet, hogy Daniel Ricciardo lesz. Vettelt 2020-ig élő szerződés köti a maranellóiakhoz, ugyanakkor egyelőre még nem hosszabbította meg kontraktusát, sőt arról is hallani, hogy talán nem is tölti ki.

A Sky Sports Italia viszont úgy tudja, a német pilóta jövőre még biztosan Charles Leclerc csapattársa marad, viszont 2021-től biztosan Ricciardo váltaná a Ferrari volánjánál. Ez azért is tűnik reálisnak, mivel az ausztrált is 2020-ig köti szerződés a Renault csapathoz, de bizonyos belsős infók szerint ha a Ferraritól vagy a Mercedestől kap ajánlatot, akkor bármikor szabadon távozhat.

12

Ezeket a cikkeket olvastad már?