Kezdődik a szezon - kezdődik a szezon?

2020.03.11.
Dorogi László

Magyar idő szerint péntek hajnalban a Ausztrál Nagydíj első szabadedzésével hivatalosan is kezdetét veszi a Forma-1 2020-as idénye. A bizonytalanság óriási, a koronavírus-járvány a száguldó cirkuszt sem kímélte, de ezen túl is érdekesnek ígérkezik a turbó-hibrid éra utolsó idénye.

A hagyományoknak megfelelően a melbourne-i Albert Parkban veszi kezdetét a Forma-1 2020-as szezonja, s bár néhány héttel ezelőtt még úgy tűnt, a legfőbb témát az szolgáltatja majd a rajt előtt, hogy ez lesz a sorozat utolsó idénye a nagy szabályváltozások előtt, az élet végül több érdekes cselekményszálat is belefirkált a forgatókönyvbe.

Koronavírus

A decemberben Kínából világhódító útjára induló újfajta koronavírus-járvány a Forma-1-et - ahogy a sportvilág számos nagy versenyét, sorozatát - sem kímélte. Az már korábban eldőlt, hogy a Kínai Nagydíjat nem rendezik meg, de a debütáló Vietnami Nagydíj megrendezése is igencsak kérdésessé vált. A szezon második versenyhétvégéjén, Bahreinben a száguldó cirkusz történetében először nem lehetnek nézők a lelátón, és a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj megrendezése is az utolsó pillanatig a levegőben lógott. A vírus terjedési sebességének és irányának függően akár további futamokat is érinthetnek a szigorú óvintézkedések, ezért hatalmas bizonytalanság lengi körül a 2020-as idényt. Az AFP hírügynökség beszámolója szerint már Melbourne-ben is megjelent a koronavírus, köszönhetően egy rendkívül felelőtlenül viselkedő 70 éves betegnek, aki Szingapúrból érkezett Melbourne-be, de karanténba vonulás helyett közvetlenül a Forma-1-es pálya melletti Albert Park Hotelbe vette az irányt egy F1-es felvezetőeseményre. Szerdán három embert is koronavírus gyanújával különítettek el a csapatoktól, a hírek szerint egy McLarenes és két Haasos kolléga került karanténba, miután nem érezte jól magát.

A Vietnámi Nagydíj is veszélyben?

Egyre többen kételkednek abban, hogy a Forma-1 jogtulajdonosa, a Liberty Media talál-e új időpontot a koronavírus miatt elhalasztott Kínai Nagydíjnak. Sőt, vannak akik már a szomszédos Vietnám miatt aggódnak. A német RTL televízió egyenesen kijelentette, nem küld stábot Hanoiba. A koronavírus lassan felforgatja az egész világot, de a Forma-1 idei versenynaptárát már biztosan.

Bár Forma-1-nél is mindent megtesznek a járvány megfékezése érdekében - Ausztráliában például minimálisra csökkentették a szurkolók és a pilóták érintkezési lehetőségeit, nem lehet majd például szelfiket sem készíteni a versenyzőkkel -, egyelőre nem tudni, hogy milyen mértékben befolyásolja majd a világméretű betegség a Forma-1 2020-as szezonját. Arra mindenesetre jobb, ha felkészülünk: jöhetnek a zárt kapus és a halasztott futamok is szép számmal.

FIA-Ferrari vs. nem Ferrari motoros istállók

A holtszezon legmegosztóbb témáját érdekes módon egy tavalyi ügy robbantotta ki, amely hetek óta tartja lázban a száguldó cirkusz résztvevőit. A konfliktusról írtunk részletesen, de azért nagy vonalakban nem árt feleleveníteni a történetet.

Sarokba szorították az FIA-t, borulhat a bili a száguldó cirkuszban

Csalt-e a Ferrari? Ha nem csalt, miért nem mondják meg? Ha csalt, miért nem büntetik meg őket? Egyébként is mi oka védeni az FIA-nak az olaszokat? Jó érzésű Forma-1-rajongóként szomorúan konstatálom, hogy az elmúlt hetekben fellángoló FIA-Ferrari koalíció vs. nem-Ferrari-motorosok frakció vita sokkal nagyobb hullámokat ver, mint az elmúlt évek bármelyik világbajnoki küzdelme.

A Ferrari a 2019-es idényre minden kétséget kizáróan az egyik leggyorsabb konstrukciót rakta össze, ami olyannyira gyors volt, hogy a rivális csapatok csalást sejtettek a szédületes tempó mögött. Bár többször is jelezték az ilyen ügyekben illetékes Nemzetközi Automobil-szövetségnek észrevételüket, az FIA sokáig fittyet sem hányt a dologra. Egy idő után aztán mégis beadta a derekát és berendelte vizsgálatra a Ferrari erőforrását. A turpisságot ugyanis - leginkább a Red Bull szerint - ennél az "alkatrésznél" követték el az olaszok: szabálytalan üzemanyagáramlás mérővel szerelték fel a motort, így az a megengedettnél nagyobb mennyiségű üzemanyagot forgatott át. Az FIA végül kiadott egy szabály egyértelműsítő közleményt, hogy tilos az üzemanyagáramlás mérővel babrálni, s hogy emiatt, vagy sem, de a Ferrari teljesítménye alaposan bezuhant az utolsó versenyekre.

A történet végére néhány nappal ezelőtt tett - volna - pontot az FIA, amikor közleményben jelezte, lezárta a vizsgálatot és titkos megállapodást kötött a Ferrarival, amelynek részleteit nem hozhatja nyilvánosságra. Ez jókora felzúdulást keltett azon csapatoknál - a Mercedesnél, a Red Bullnál, a MecLarennél, a Renault-nál, a Racing Pointnál, az Alpha Taurinál és a Williamsnél - amelyek nem Ferrari erőforrásokat használnak, mondván, legalább azt árulják el, hogy akkor tényleg csaltak-e vagy sem. Ezután komoly pszichikai hadviselés vette kezdetét, és a harcnak még közel sincs vége, már egészen vad pletykák is szárnyra keltek, miszerint a demonstráló csapatok külön versenysorozatot indítanánk a Ferrari kizárásával, vagy hogy éppen az első Forma-1-es idén óta a mezőny tagjaként szereplő maranellóiak lépnének le. Hogy mi lesz a botrány vége, az jó eséllyel csak hónapok múlva derül ki, mindenesetre a Ferrari egyébként is rossz közhangulatának biztosan nem tett jót az ügy.

DAS Mercedes

A német nyelven nem tudók sincsenek hátrányban, nem egy határozott névelőt kapott a világbajnoki címvédő, hanem egészen egyszerűen így nevezte el azt a technikai újítását, ami miatt komoly kritikákat kapott a riválisoktól. A duplatengelyes kormányzás rendszerén a barcelonai tesztek során akadt meg az ellenfelek szeme, amikor Hamilton úgy manőverezett az autójával, mintha csak egy repülőgépet vezetne: a kormányt előre és hátra mozgatva machinált vezetés közben.

A Mercedes mindenkit meglepett

Az első óra leginkább Hamiltonról szólt, mivel ő teljesített először mért kört, majd 1:18.915-tel az élen is zárt, nem mellesleg a legtöbb kilométert is a mercedeses tette meg. A címvédő lendülete a későbbiekben sem hagyott alább, igaz, inkább az adatok gyűjtésére feküdt rá a második hatvan percben, ezért folyamatosan csúszott hátra az időlistán.

Az FIA természetesen azonnal elkezdte vizsgálni a dolgot, majd gyorsan le is szögezte, hogy 2021-ben már senkinek eszébe se jusson ilyen megoldással próbálkozni, viszont a Mercedes idén még alkalmazhatja. Már persze, ha akarja, mert az sem egészen biztos, hogy ez bármiféle előnyt jelent a riválisokkal szemben.

Pink Mercedes

Alaposan felkavarta az állóvizet a Racing Point csapat, a Lawrence Stroll kezében lévő csapat néhány nappal az autóbemutatója után sokkolta a mezőnyt. Történt ugyanis, hogy egy teljesen más konstrukcióval gurultak ki az első szezon előtti kollektív tesztre Barcelonában, mint amit korábban bemutattak, ez a konstrukció pedig kísértetiesen emlékeztetett egy korábbira. Csakhogy, nem a Racing Pointéra! A csapat tervezői és mérnökei megpróbálták egy az egyben lekopizni a tavaly világbajnoki címet nyerő Mercedes autóját, amely külcsínben igen jól sikerült. Nemcsak a küllem változott, ugyanis a tesztek alapján tényleg gyorsnak tűnt a rózsaszín járgány, Sergio Perez egyenesen úgy nyilatkozott, hogy ez a valaha volt legjobb kocsi, amiben ült az előszezonok során.

Miben mesterkedik a Racing Point?

Szerdán hivatalosan is kezdetét vette a Forma-1 2020-as idénye a barcelonai kollektív teszt első napjával. Ilyenkor persze még nem tudunk és nem is szabad messzemenő következtetéseket levonni a köridőkből, az viszont azonnal szemet szúrt mindenkinek, hogy a Racing Point autói nagyon-nagyon hasonlítanak a 2019-ben világbajnok Mercedes-konstrukcióra.

Az időeredmények is azt mutatják, hatalmasat lépett előre a csapat, különösen tavalyi önmagához képest, kőkemény tizedmásodperceket sikerült lefaragni a tempóból, ami még akkor is nagy szó, ha tudjuk, a teszteredmények nem mindig mérvadóak. A Racing Pointnál mindenesetre nagyon bizakodóak, az ellenlábasok kritikáit pedig, miszerint ellopták a Mercedes ötleteit, csak annyival ütötték el, hogy miért ne próbálhatnának meg tanulni a legjobbtól.

Mi lesz a Ferrarival?

Az ágaskodó lovas csapatnak borzasztóan sikerült a téli felkészülése, amin az FIA-val kötött titkos paktum nyilvánosságra hozatala sem segített. Sebastian Vettel és Charles Leclerc szenvedtek az autóval Barcelonában, az első teszten ráadásul borzasztóan kevés kört tudtak teljesíteni a géppel. Egyesek szerint megtévesztő a Ferrari lassúsága, ám Mattia Binotto néhány nappal ezelőtt tiszta vizet öntött a pohárba és leszögezte: nem kamuznak, nem altatnak, tényleg ennyit tud jelenleg az autó. No, persze ez a nyilatkozat is lehet a megtévesztés része, mindenesetre a legtöbb szakértő szerint Mercedes-Red Bull csata várható a világbajnoki címért, a Ferrarinak pedig be kell érnie idén - jó esetben - a harmadik hellyel.

A Ferrari nem altat, tényleg lassú

Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke a két szezon előtti teszten látottak alapján úgy véli, a csapatnak nagyon sok mindenben kell fejlődnie a két hét múlva esedékes szezonrajtig. Lerágott csont, hogy a szezon előtti teszteredményekből messzemenő következtetéseket nem szabad levonni, mégis úgy tűnik, a Ferrari a várakozásoknál gyengébben szerepelt a Forma-1 kollektív gyakorlásain.

A másik probléma, amire vélhetően megoldást kell találnia az olaszoknak, az a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel kiábrándító formája. A német pilóta az elmúlt másfél évben csupán árnyéka volt önmagának, Charles Leclerc már az első Ferraris évében többször móresre tanította. Márpedig a maranellóiaknak egyértelműen szükségük lenne egy jó Vettelre, ha sokáig versenyben szeretnének maradni, de a boxutcai pletykák szerint az sem elképzelhetetlen, hogy ez lesz a német utolsó szezonja az olaszoknál.

Fotó: formula1.com

Hány rekordot dönt meg Lewis Hamilton?

Szinte hihetetlen, hogy Lewis Hamilton már 35 éves, de ez egyáltalán nem látszik rajta. A címvédő, hatszoros világbajnok pilóta egyáltalán nem tűnik a nyugdíjra készülődő versenyzőnek, továbbra is ott lángol a szemében a tűz és a gyilkos ösztön, hogy újabb és újabb trófeákat szerezzen meg. Az előzetes várakozások alapján minden esélye meg is van arra, hogy 2020 végén már hétszeres világbajnoknak mondhassa magát és beállítsa Michael Schumacher beállíthatatlannak hitt rekordját. A brit pilóta a német legenda egy másik csúcsát is üldözi, méghozzá a legtöbb futamgyőzelem rekordját. Michael Schumacher pályafutása során 91 alkalommal állhatott fel a pódium felső fokára, ehhez Hamiltonnak még hét futamgyőzelemre lenne szüksége. Ha csak abból indulunk ki, hogy a hibrid-éra 2014-es bevezetése óta a legrosszabb idényében is 9 versenyt tudott megnyerni, akkor elmondhatjuk, jó eséllyel pályázik a patinás rekordra.

Hamiltonnak persze kapóra jön, hogy a mezőny legjobb konstrukcióját vezeti, ráadásul a 2021-es szabályváltozások könnyen meg is törhetik a Mercedes dominanciáját - az elmúlt hat szezonban az ezüst nyilak zsebelték be a világbajnoki címeket -, így még robbanthat egyet utoljára. Ebbe azért vélhetően Valtteri Bottasnak is lesz beleszólása, emlékezhetünk, a finn kiválóan kezdte a tavalyi szezont, de formáját nem tudta hosszú távon fenntartani.

Ádáz küzdelem az élcsapatok árnyékában

Tavaly a McLaren mindenkit meglepett remek teljesítményével, a wokingiak konstruktőri negyedik helyét nem sokan prognosztizálták a szezonrajt előtt. Most olybá tűnik, hogy még ádázabb csatát vívhatnak a középcsapatok a negyedik helyért, amely egy tényleges Ferrari behorpadás következtében akár még dobogóvá is változhat. A 2020-as teszteredmények alapján a McLaren nem lett rosszabb, de jobb se nagyon, miközben a riválisok - első blikkre - szintet tudtak lépni. A Racing Pointról már ejtettünk szót, de mindenképpen emlékezzünk meg a Renault-ról is, a franciák ugyanis a harmadik leggyorsabb autót rakták össze, csupán a Mercedes és a Red Bull tudott jobb köridőt repeszteni náluk Barcelonában. Daniel Ricciardo és Esteban Ocon személyében ráadásul két rutinos, bevállalós pilótával rendelkeznek, mindkettejüknek jó éve lehet.

A hátsó régiókban a Williamsnél is van ok a bizakodásra, persze a briteknek volt honnan fejlődniük. A Williams 2019-ben messze-messze a legpocsékabb autóval rendelkezett, de most a teszteredmények arról árulkodnak, hogy sikerült szintet lépniük és csökkenteni hátrányukat a mezőny végén. Ezzel együtt a szakértők így is az utolsó, tizedik helyre várják őket, de George Russell már tavaly, azzal a rémes járgánnyal is megmutatta, hogy van benne potenciál, a mezőny egyetlen újoncának, a kanadai Nicholas Latifin pedig nem igazán lesz teher. Barcelonában sikerült a hetedik leggyorsabb köridőt megfutniuk és ha a fejlődés töretlenül tart, akkor akár néhány pontszerző helyben is reménykedhetnek - tavaly Robert Kubica révén egyetlen egy egységet sikerült bedobniuk a közösbe.

Érdekes a Haas helyzete is, ugyanis sokan úgy vélekednek, nem sok sanszuk lesz beleszólni a középcsapatok küzdelmeibe, míg mások szerint a rosszul sikerült tavalyi szezon után ismét radar alá kerülhetnek. Talán emlékeznek még néhányan, hogy a két évvel ezelőtti idényt pazarul kezdte a Romain Grosjean, Kevin Magnussen páros, de vagy megadta magát az autó alattuk, vagy kapitális hibákat vétettek, amivel rengeteg világbajnoki pontot hagytak veszni. A téli kollektív teszteken nem sikerült az 1.17-es idő alá benézniük, ők szerepeltek a leggyengébben, ezek alapján sok munka vár még rájuk.

Az Alfa Romeo egy évvel korábban is pokolian gyors tudott lenni az egyenesekben, ez pedig az idei autó esetében sem változott meg. Kimi Raikkönenék végsebessége a DRS-rásegítéssel a 320 kilométer per órát is elérte Barcelonában, de tulajdonképpen teher nélkül vághatnak neki a szezonnak. Éppen úgy, ahogy a Red Bull fiókcsapatának számító Alpha Tauri, amely szeretne elmozdulni tavalyi konstruktőri hatodik helyéről, de ez a kiegyenlített erőviszonyokat látva egyáltalán nem lesz egyszerű.

A legnagyobb kihívó: Max Verstappen

Nincs olyan szakértő, akinek ne fordult volna meg a szezon előtti elemzésekben, hogy a Red Bull fiatal holland titánja talán 2020-ban érhet fel először a csúcsra. Verstappen már 2019-ben is aratott bravúros győzelmeket, az autója idén is jónak tűnik, a képességei pedig megvannak ahhoz, hogy Hamilton első számú kihívójává lépjen elő. Idén ráadásul már hazai környezetben is versenyezhet, hiszen visszatér a száguldó cirkusz versenynaptárába a felújított zandvoorit pálya, a fanatikus holland szurkolók pedig biztosan fantasztikus hangulatot fognak teremteni.

IndyCart idéző kanyarban is száguldoznak idén a pilóták

Több mint három évtized után Hollandia visszatér a Forma-1-es helyszínek vérkeringésébe. Valljuk be, Max Verstappen népszerűségét látva erre volt is igény, a hollandok pedig nagyon kitettek magukért. A zandvoorti aszfaltcsík persze nem teljesen új, korábban rendeztek rajta különböző futamokat, de azért némi ráncfelvarrásra szorult.

A Forma-1 2020-as szezonjának mezőnye

Mercedes: Lewis Hamilton, Valtteri Bottas
Ferrari: Sebastian Vettel, Charles Leclerc
Red Bull: Max Verstappen, Alexander Albon
McLaren: Carlos Sainz, Lando Norris
Renault: Daniel Ricciardo, Esteban Ocon
Alpha Tauri: Pierre Gasly, Danyiil Kvjat
Racing Point: Sergio Perez, Lance Stroll
Alfa Romeo: Kimi Raikkönen, Antonio Giovinazzi
Haas: Romain Grosjean, Kevin Magnussen
Williams: George Russell, Nicholas Latifi

Jövőre már nem látunk Toro Rossókat a Forma-1-ben

2019.10.17.
Dorogi László

A csapat nem vész el, csak átalakul: Scuderia Alpha Tauri néven folytatja a Red Bull-fakó.

Fotó: Toro Rosso

Immáron hivatalossá vált az, amit eddig csak rebesgettek a száguldó cirkusz háza táján, 2020-ban új néven vág neki a szezonnak a Toro Rosso. A Red Bull Racing második számú csapata szeptember végén adta be a kérvényt a névváltoztatás jogára, ezt minden egyes F1-es istállónak jóvá kellett hagynia.

Miután ez megtörtént, a sorozat vezetőinek is rá kellett bólintaniuk az anyakönyveztetésre, így a módosítás szerdán hivatalossá is vált.

Arra talán kevesen emlékeznek, hogy a csapat már nem először cserél nevet, 2006-ban a Minardiba szállt be a Red Bull és alakított ki magának második számú istállót.

Az Alpha Tauri egyébként a Red Bull cég három évvel ezelőtt alapított divatmárkája, amely szabadidő- és sportruházattal foglalkozik.

Az istálló névváltoztatása mellett az is kiderült, hogy jövőre is a csapat színeiben versenyez majd Danyil Kvjat, azt viszont egyelőre nem lehet tudni, hogy ki ülhet be a másik autóba. Mint ismert, az idei szezont Alexander Albon kezdte el a Toro Rossóban az orosz pilóta mellett, ám a Red Bullnál gyengén teljesítő Pierre Gasly-val idény közben helyet cseréltek.

Csalást sejtenek a riválisok a Ferrari szintlépése mögött

2019.09.19.
Dorogi László

Igazán jól sikerült a Ferrarinak a nyári szünet utáni első két versenyhétvége a Forma-1-ben. Bár a maranellóiak nem lehetnek maradéktalanul elégedettek - Sebastian Vettel már az árnyékának is csak az árnyékát követi -, Charles Leclerc kettőből két futamot húzott be, holott az első 11 versenyen egyszer sem örülhettek az olaszok.

Azt persze tudni lehetett, hogy mind a spai, mind a monzai aszfaltcsík kedvez a Ferrari felépítésének, Charles Leclercnek mindenesetre nem volt egyszerű érvényesítenie a "papírformát": a fiatal monacói Belgiumban és Olaszországban is tarolt, a pole pozíciót futamgyőzelem követte.

Ami szemmel láthatóan is különbséget jelentett ezeken a versenyeken, hogy a Ferrari iszonyatosan gyors az egyenesekben, a többiek meg sem tudták közelíteni a tempójukat, ami szöget is ütött a Red Bull Racing vezetőségének fejébe, szerintük simán elképzelhető, hogy illegálisan szereztek versenyelőnyt az olaszok a riválisokkal szemben.

Christian Horner, a spanyol Mundo Deportivónak nyilatkozva elmondta, megérdeklődték a Nemzetközi Autósport Szövetségnél, hogy szabályos-e a Ferrari Forma-1-es motorja, de választ egyelőre nem kaptak. Nem a Red Bull az egyetlen, amely csalást sejt a Ferrari szintlépése mögött, korábban Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke beszélt arról, hogy milyen komoly fejlődésen ment keresztül a rivális istálló.

Fotó: formula1.com

A hírek szerint a Ferrari erőforrása 55 plusz lóerőhöz jutott a nyári szünetben, ezt pedig a rossz nyelvek szerint három módon tehették meg. Van több kilowattot hoznak ki az akkumulátorból a megengedettnél - ez ugye értelemszerűen szabálytalan. Egy másik teória szerint extra üzemanyagot égetnek el, amit a szenzorok nem érzékelnek - ezt először be is kéne bizonyítani, de persze ez sem szabályos. A harmadik teória szerint az extra lóerők olajégetésből származnak - ez is szabályellenes.

Aztán persze az is könnyen megtörténhet, hogy a Ferrari mérnökei csak találtak egy olyan megoldást, amit a többiek még nem. Egy Forma-1-es csapatfőnök ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott, ha szabályos módon növelték meg az autók lóerejét, akkor bizony kalapot kell emelniük előttük.

Címkék: Ferrari, Forma 1, Red Bull

Ki nem találná, melyik Forma-1-es csapat fejlődött a legtöbbet

2019.08.27.
Dorogi László

Érdekes infografikával állt elő a Forma-1 hivatalos Facebook oldala. A szezon feléhez érve azt vizsgálták meg, melyik csapat mennyit fejlődött, vagy éppen esett vissza az egy évvel korábbi teljesítményéhez képest.

Fotó: autosport.com

Ehhez egy végtelenül ésszerű és egyszerű statisztikai adatot vettek alapul: azt nézték meg, hogy melyik istálló mennyivel szerzett több, vagy kevesebb pontot 12 futam elteltével, mint 2018-ban. A pontszámokat végül átváltották százalékos arányba, hogy minden csapatnak saját magához mérten állapítsák meg, mennyit lépett előre, vagy éppen hátra, az eredmény pedig igencsak meglepő.

A szezon feléhez érve elmondható, hogy a legtöbbet az Alfa Romeo (leánykori nevén Sauber Ferrari) lépett előre, amiben vastagon szerepet játszik Kimi Raikkönen szerződtetése. A Jégemberrel a fedélzeten, no meg az elmúlt hetekben a megerősödő Antonio Giovinazzinak köszönhetően 42 százalékkal gyűjtöttek eddig több pontot, mint tavaly ilyenkor, s bár ez pontszámban csupán 13 egységet jelent, mégis ők érték el a legnagyobb fejlődést.

A második helyen a szintén megtáltosodó McLaren áll, amely nem kevesebb mint 30 ponttal szerzett eddig többet, mint egy évvel korábban, ezzel 37 százalékos fejlődési mutatóval övék a képzeletbeli dobogó második helye, s igaz, ami igaz, mind Lando Norris, mind Carlos Sainz kiválóan teljesít idén.

A képzeletbeli bronzérmet a Toro Rossósok akaszthatják a nyakukba, hiszen 15 ponttal és 35 százalékkal állnak jobban mint tavaly, pontszámban viszont nem meglepő módon a Mercedes lépett előre, köszönhetően Bottas remek szezonrajtjának és az idén is verhetetlennek tűnő világbajnoknak, Lewis Hamiltonnak. Az ezüst nyilak 93 egységgel szereztek eddig többet mint 2018-ban, de ez az összpontszámukhoz mérten "csupán" 21 százalékos javulás.

Hogy a vesztesekre is vessünk egy pillantást, bizony itt találjuk a Ferrarit, a maranellóiaknak közel sem a szájuk íze szerint alakul az idény eddig. Sebastian Vettel továbbra sem találja régi önmagát, Charles Leclerc-kel pedig hol a technika, hol a csapat hol éppen saját maga babrál ki. Az olaszok 47 ponttal állnak most rosszabbul mint tavaly ilyenkor, ez pedig 14 százalékos romlást jelent.

Nem lehet büszke magára a Racing Point, a Renault és a Haas sem, közülük a franciák veszítettek pontszámban a legtöbbet: Daniel Ricciardo szerződtetése ide, vagy oda, 43 egységgel állnak most kevesebbel mint egy évvel ezelőtt. A Racing Point 28, a Haas Ferrari 40 ponttal áll rosszabbul. Furcsán hangzik, de százalékosan a Williams veszítette a legtöbbet tavalyhoz képest, pedig ők csak három pontot buktak a 2018-as teljesítményükhöz képest, de mivel eddig egyetlen világbajnoki pontocska árválkodik csak a nevük mellett, nem meglepő a dolog.

Nem ejtettünk szót a Red Bullról, amelynek eddig szinte csak Max Verstappen húzta a szekerét, de Pierre Gasly gyenge teljesítménye sem rontotta le annyira az összképet, hogy ne beszélhessünk az osztrákokról előrelépő istállóként, most 21 ponttal állnak jobban mint tavaly ilyenkor, a továbbiakban viszont Alexander Albonnak kell majd többet raknia a közösbe.

A Forma-1-es szezon hétvégén a Belga Nagydíjjal folytatódik.

Alonso ismét visszatérhetett volna a Forma-1-be

2019.08.17.
Dorogi László

A kétszeres spanyol világbajnoknak viszont egyelőre nem fűlik a foga a nagy újrakezdéshez. Pedig most nem is egy bóvli csapat invitálta újra a száguldó cirkuszba.

Fotó: Sky Sports

Ahogy azt a Blogstar is megírta, a szezon felénél páros lábbal rúgta ki köszönte meg Pierre Gasly szolgálatait a Red Bull istálló és egy helycserés támadással a Toro Rossós Alexander Albont ültette a francia pilóta helyére a 2019-es idényből hátra lévő kilenc futamra. Miközben Gasly búsan bandukolhat vissza az utánpótláscsapathoz, a spanyol sajtó ismét megpendítette az Alonso-szálat.

Pilótacsere a Red Bullnál, lefokozták az alul teljesítő Gaslyt

A Belga Nagydíjon már nem a Pierre Gasly lesz Max Verstappen csapattársa a Red Bull Hondánál. A franciát a Toro Rossós Alexander Albon váltja. Sokan felkapták a fejüket, amikor a Red Bull a szezon előtt bejelentette, a francia Pierre Gasly lesz a 2019-es idényben Max Verstappen csapattársa az istállónál.

A Red Bull ugyanis állítólag a Brit Nagydíj ideje alatt felvette a kapcsolatot a Forma-1 kétszeres világbajnokával, hogy ugyan üljön már be a második számú autójukba Max Verstappen mellé, de Alonso köszönte szépen a lehetőséget, ismét nemet mondott. No, nem az osztrákoknak ismét, hanem úgy am block a Forma-1-nek. Tavalyi visszavonulása óta hetedik alkalommal keresték meg a visszatérés ügyében - persze, ha lehet hinni egyáltalán ezeknek a híreknek.

Alonso egyébként azért kosarazta ki a Red Bullt, mert szerinte az osztrákok idei autója nem alkalmas arra, hogy a világbajnoki címért versenyezzen vele, ennek viszont némileg ellentmond Max Verstappen elmúlt hetekben mutatott teljesítménye.  A spanyol esetleges visszatérése egyébként folyamatosan lázban tartja a Forma-1 világát, hozták már szóba a Mercedesszel Valtteri Bottas kárára, látta benne a sajtó a megrekedt Sebastian Vettel helyettesét a Ferrarinál, ennek ellenére a nagy comeback várat magára.

A spanyol fenegyerek egyébként nem unatkozik, most éppen a Dakar ralit tűzte ki magának teljesítendő célként, s nemcsak a Forma-1-ben, de az IndyCarban és a Formula E-ben is tárt karokkal várják.

Forma-1: mennyire aranybánya a Toro Rosso a Red Bull számára?

2019.08.12.

A Red Bull döntése értelmében Pierre Gasly és Alexander Albon helyet cserélnek a szezon hátralévő részében. A pilótacsere kapcsán felidézzük, hogy mire mentek a Forma-1-ben a Toro Rosso nagy ígéretei.

Fotó: bbc,com

2006-ban azzal a céllal hozták létre a Toro Rossót, hogy a Red Bull pilótaprogramjában résztvevő tehetségek számára lehetőséget biztosítsanak a Forma-1-ben. Az új istálló meglehetős népszerűtlenségnek örvendett, hiszen sokan csak Dietrich Mateschitz játékszerének tekintették az anyaistállót is, a mezőnyben egyedüliként (lefojtott) V10-es motort használhattak, ráadásul a Minardi helyét vették át a királykategóriába. 

Vitantonio Liuzzi és Scott Speed volt az a két pilóta akivel elkezdődött a Toro Rosso F-1-es története, a 2006-os Bahreini Nagydíjon. A szakértők meglehetősen vegyesen fogadták, hogy ez a két fiatal versenyző kapta meg a lehetőséget. 

Az olasz pilótát az egyik legnagyobb tehetségégként harangozták be, mint egykori Forma-3000-es bajnokot és gokart-világbajnokot, ám egy évvel korábbi debütálása a nagycsapatnál csalódást okozott. Liuzzi akkor felváltva vezette a Red Bullt Christian Kilennel, ám a szezon közepétől a kevesebbre taksált osztrák kapta meg a csapat második ülését. Speed a GP2-es sorozat harmadik helyezettjeként érkezett, ám sokan túl forrófejűnek tartották ahhoz, hogy sokra vigye. 

A debütálás nem is sikerült túl jól: a két Toro Rosso szinte folyamatosan a mezőny hátsó felében foglalt helyet az időmérők során, és mivel csak a harmatgyenge Midlantnél és az óriási technikai hátrányban lévő Super Agurinál voltak gyorsabbak, a pontszerzés is sokáig álom volt. Az egyetlen pontszerzés Liuzzi nevéhez fűződött, aki az Amerikai Nagydíjon lett nyolcadik a kilenc beérkező közül. Speed néhányszor legyőzte csapattársát az időmérőn, így végül 2007-re is megkapták a lehetőséget. 

A második év azonban katasztrofálisan indult: nem volt elég, hogy még a Super Aguri is átlépte a csapatot a ranglétrán, a technikai hibák szinte állandóak voltak a csapatnál, Speed pedig többször is önhibájából esett ki. Az amerikai viselkedése ráadásul a pályán kívül is elviselhetetlen volt: Ausztráliában a Red Bullos David Coultharddal ordibált a futamot követően, kicsapongó életet élt, sőt Franz Tost csapatfőnökkel fizikai konfliktusba is bonyolódott. Természetesen nem várták meg a szezon végét, hanem még a nyáron kirúgták. 

Azok a pilóták akik a Toro Rossonál lehetőséget kapnak, ha nem is a Forma-1-ben, de egy másik elitkategóriában sikeresek lesznek általában. Speed kivételnek számít, sem a Nascarban, sem az IndyCarban nem termett neki babér, a Formula-E-ben egyszer volt dobogós, így jelenleg az amerikai ralikrossz bajnokságban versenyez. Ott ugyan sikeres, de a tehetsége többre predesztinálta. 

Speed helyére a BMW-től Sebastian Vettelt vásárolták meg, aki Robert Kubica helyetteseként pontot szerzett Indianapolisban. Ezzel a pilótacserével pedig elkezdődött a Toro Rosso aranykora, amelyet ironikus módon egy olyan pilóta hozott el, akinek semmi köze nem volt a Red Bull pilótaprogramjához. 

Vettel érkezésének gyümölcse az ázsiai futamokra érett be igazán. Japánban az ifjú német a kilencedik helyre kvalifikálta magát és csak azért nem végzett dobogós helyen, mert a biztonsági autó mögött ütközött Mark Webberrel. Kínában aztán már nem állította meg semmi az akkor még csak ígéretnek számító pilótát, aki a bravúros negyedik helyen ért célba. A csapat örömét Liuzzi hatodik helye fokozta. 

Az olasztól ezzel elköszöntek a csapatnál és 2008-ra nem is talált helyet magának. "Tonio" még versenyzett a Force Indiánál (2009-10) és a harmatgyenge 
HRT-nél (2011), de végül ő is azon pilóták közé került, akik nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. 

Vettel maradása 2008-ra  természetes volt, mellé pedig nem egy Red Bull által kinevelt tehetség, hanem egy igazi nagyágyú érkezett. Sebastien Bourdais 2002-ben Forma-3000-es bajnok volt, 2004 és 2007 között pedig uralta a Champ Car szériát. Óriásiak voltak a várakozások, hogy "Der Seb" és "Le Seb" milyen eredményeket fog elérni, ám a német nagyon hamar a maga javára fordította a párharcot. 

Monacóban debütált a csapat új autója az STR 3, amely a Toro Rosso történetének legjobb konstrukciója lett. Vettel rögtön egy ötödik hellyel avatta fel az új versenyautót a monacói esőben, sorra gyűjtötte a pontokat és utasította rendre maga mögé a Red Bull autóit is. Az év utolsó hét futamából hatszor a legjobb nyolcban végzett, ám egyértelműen a monzai hétvége emelkedik ki nemcsak a szezon, de a csapat történetéből is. 

Fotó: Reuters

Alig két hónappal a 21. születésnapja után Vettel előbb megszerezte a pole pozíciót Monzában, majd végig vezetve aratott rajt-cél győzelmet az utóbbi évtizedek egyetlen esős Olasz Nagydíján. Nem is volt kérdés, hogy ő kapja meg a visszavonuló David Coulthard megüresedő helyét a Red Bullnál, és így ő lett az első olyan pilóta akivel a Toro Rosso elérte a célját. A többi pedig, ahogy mondani szokták, már történelem. 

Bourdais közben szenvedett és két hetedik hely mellett nem sok vizet zavart, Monzában meglett volna neki is a lehetősége a szép eredményre, ám a harmadik rajtkockából indulva autója lefulladt a rajtnál és végül nem szerzett pontot. Távozásáról sokáig pletykálták, ám végül még a 2009-es szezonra megkapta a lehetőséget. 

Sebastien Bueminek nem volt könnyű dolga Vettel helyének átvételével, és bár a fiatal svájci nem tudta azokat az eredményeket elérni, mint német kollégája, mégsem okozott csalódást. Rögtön az első futamon jobb eredményt ért el, mint Bourdais és a Német Nagydíjig jobban is teljesített csapattársánál. Azért csak a hockenheimi fordulóig, mert az egykori Champ Car-bajnokot a futamot követően kirúgta a csapatvezetés. 

Bourdais-val szemben óriási reményei voltak mindenkinek, ám a francia pilóta dicstelenül távozott a "Száguldó cirkuszból". A karrierje alaposan hanyatlani kezdett és csak az utóbbi években került újra stabil pályára, mikor is elkezdett futamokat nyerni az IndyCarban. 

Jaime Alguersuari lett az akit Bourdais helyére szerződtettek és a spanyol minden idők legfiatalabb Forma-1-es pilótájaként debütálhatott a Hungaroringen. Pontot ugyan nem szerzett első F-1-es félévében, de a csapatvezetőket így is meggyőzte szerződtetéséről. 

2010-re tehát maradt a Buemi-Alguersuari felállás, ám az eredményeket tekintve mindketten inkább a középmezőnyhöz tartoztak, mintsem, hogy meglássák bennük az új Vettelt. Egy teljes év alatt négy ileltve három alkalommal szereztek pontot, de ez is elég volt ahhoz, hogy 2011-re is lehetőséghez jussanak. 

Érezni lehetett, hogy mindkét pilóta érzi, hogy ez az utolsó lehetőségük és több, mint háromszor annyi pontot gyűjtöttek, mint egy évvel korábban. Hiába voltak azonban egyre stabilabban ott a legjobb 10-ben, mindkettejüknek menniük kellett. 

Két év tehát lényegében kútba esett a csapatnál, mivel nemhogy a Red Bullnál, de semelyik másik csapatnál sem kapták meg a lehetőséget ezek a pilóták a Forma-1-ben. Életútjuk pedig nem is lehetne eltérőbb: Buemi hamar talpra állt és kétszeres Endurance-világbajnok (2014, 2018-19), kétszeres Le Mans-i győztes (2018, 2019) valamint Formula-E világbajnok (2015-16) lett. Alguersuari ellenben teljesen eltűnt a süllyesztőben, két évig még tesztelt a Pirellinek, ám egy rosszul sikerült Formula-E idény után 26 évesen bejelentette visszavonulását. 

A teljesen újonc Jean-Eric Vergne, valamint a HRT-vel némi tapasztalatot szerző Daniel Ricciardo kapta meg a lehetőséget a 2012-es idényre. Az ausztrál rögtön a szezonnyitón pontot szerzett hazai pályán, de Vergne is hamar bizonyította, hogy nem lesz számára nagy ugrás a királykategóriában való versenyzés. Szinte folyamatosan egymás mögött végzett a két autó, de egyikük sem tudott fölénybe kerülni az első évük során. Végül Vergne szerzett több pontot kettejük közül (16-10). Ami viszont nagy problémát jelentett, hogy a más szintet képviselő (vagy inkább lefelé kilógó) Caterham-Marussia-HRT hármas után a Toro Rosso szerezte a legkevesebb pontot. 

Fotó: autosport.com

Egy évvel később a helyzet annyiban változott, hogy a Williams a csapat mögé került, valamint Daniel Ricciardo szerzete kettejük közül a több pontot. Az ausztrál ezzel megkapta Mark Webber helyét a Red Bullnál, Vettel után az első lett, aki feljebb léphetett és lett hétszeres futamgyőztes 

Vergne teljesítménye arra azért elég volt, hogy még egy évet vezethesse a Toro Rossót, csapattársnak viszont megkapta Danyil Kvjatot. Az orosz pilóta kinevezése nem okozott osztatlan sikert, mivel sokan azt várták, hogy az alacsonyabb kategóriákban remekelő Antonio Felix Da Costa kapja meg a lehetőséget. Ami hab volt a tortán, hogy Kvjat nem is versenyzett a GP2-ben, hanem egyből a GP3 megnyerése után debütálhatott. 

Az orosz teljesítménye azonban hamar elűzte a kételyeket. Első négy futamából háromszor pontot szerzett és stabilan célba hozta az autót szinte mindig. A kvalifikációkon sokszor Vergne előtt végzett, hazai nagydíján pedig az előkelő ötödik helyről startolhatott. Hiába szerzett Vergne jóval több pontot, nem keltett nagy meglepetést, hogy Kvjat lett az akit a távozó Vettel helyére szerződtetett a nagy csapat. 

Vergne nem is talált helyet magának 2015-re, ő azonban szintén talpra tudott állni az F-1-es időszakot követően. Jelenleg a Formula-E-ben és az Endurance-vb-n is bizonyítja képességeit, előbbi szériában immáron kétszeres világbajnoknak mondhatja magát. 

2015-ben így egy újabb újoncpáros vezethette a Toro Rossókat: Carlos Sainz Jr. a WSR bajnokaként, míg Max Verstappen Alguersuarihoz hasonlóan korrekorderként érkezett a mezőnybe. A hollanddal kapcsolatban is megvoltak a kétkedések, tekintve, hogy egy európai Forma-3-as harmadik helye volt az egyetlen jelentős eredménye, és még a 18-at sem töltötte be. 

Verstappen viszont nemcsak, hogy szemtelen, ám mégis érett stílusával cáfolt rá a kétkedőkre, de szinte azonnal szállítani kezdte az eredményeket. Már a második futamán pontot szerzett, a szezonhajrában pedig hatszor végzett a legjobb 10-ben zsinórban. A csúcspontot a magyar és az amerikai futam jelentette, mindkét alkalommal negyedikként intették le. 

Sainz éve szintén jól sikerült egy újonchoz képest, ám csapattársa kissé elhomályosította őt. Nem volt kérdéses egyik pilóta jövője sem a csapatnál, 2016-ban azonban már nem sokáig alkották ők az istálló pilótapárosát. 

Fotó: AP

Remek rajtot vett a csapat és az új idény első három versenyéből kétszer is dupla pontszerzésnek örülhettek. Az Orosz Nagydíjat követően aztán Danyil Kvjatot kitették a Red Bulltól, mivel már másodszor ütközött a szezonban Sebastian Vettelel (Rossz nyelvek szerint a németnek is köze van a váltáshoz.) és az oroszt visszaminősítették a fiókcsapathoz. Dr Helmut Marko és a csapatvezetés végül Verstappent választotta a két ifjú titán közül, így lényegében egy olyan helycsere történt, amilyen a mai napon is. 

Verstappen azonnal élt a kínálkozó lehetőséggel és első Red Bullos versenyét meg is nyerte. Azóta az eredményeket szállítja, így Vettelhez és Ricciardohoz hasonlóan ő is bevált a nagycsapat számára. 

Kvjat számára nyilván elviselhetetlen volt a helyzet, mivel hiába szállított néhány jó eredményt is, mégis lefokozták. Az orosz nem is tudott sokáig megfelelő teljesítményt nyújtani és egyértelműen Sainz mögé került a csapaton belüli hierarchiában. A spanyol pilóta sorra szerezte a pontokat és három alkalommal is a hatodik helyen fejezett be egy versenyt. Kvjat ellenben maximum a spanyolországi leggyorsabb körére lehetett csak büszke. 

2017-re sem változott semmit a helyzet: Kvjat mindössze két kilencedik helyet tudott felmutatni, és teljesen motiválatlanul vezetett. Sainz ellenben továbbra is remekelt és a csapat pontjainak nagy részét megszerezve kezdte igazolni, hogy a saját jogán is kiváló pilótája és "nem csak egy ralilegenda fia". A szezon csúcspontja a Szingapúrban elért negyedik hely volt a spanyol pilóta számára. 

Az év vége egy óriási káosz lett azonban a Toro Rossonál: az egész Kvjat leváltásával kezdődött Szingapúr után és az orosz helyére az újonc Pierre Gasly került. Szezon közben azonban Sainz is távozott és elment a Renault-hoz, miután érezte, hogy erőn felüli eredményei sem lesznek elegek ahhoz, hogy lehetőséget kapjon a Red Bullnál. A spanyol azóta is az egyetlen, aki úgy távozott a Toro Rossotól, hogy azonnal szerződést kapott egy Red Bullhoz nem köthető csapattól. Carlos Jr azóta már a Mclarennél versenyez és egyre inkább bizonyítja, hogy méltó arra a hírverésre amely a megérkezését övezte. 

Az ő helyére a Le Mans-i győztes Brendon Hartley érkezett. Az amerikai futamra aztán vissza kellett hívni a már leváltott Kvjatot, mivel Gaslynak egy másik kategóriában volt futama. Az orosz pontot is szerzett, ám nemhogy nem került vissza, nem sokkal később a Red Bull kirúgta őt. A közjátéknak, valamint az F-1-es szinten tapasztalt pilóták szerepeltetésének meglett a csapat számára a böjtje: az ötödik helyett csak a hetedik helyen végeztek a konstruktőrök bajnokságában. 

Gasly és Hartley is maradhattak 2018-ra és a francia hamar bizonyítani is tudta képességeit. Bahreinben egy szenzációszámba menő negyedik helyet szerzett, majd további kiváló eredményekkel hívta fel magára a figyelmet és vált a jövő egyik nagy reménységévé. Hartley ellenben nem tudott élni a sansszal és néhány összeszenvedett ponttal távozni kényszerült az idény végén. Az új-zélandi versenyzőt azóta már a Toyota Endurance-csapata szerződtette, így visszatérhet abba a szériába, amelyben sikert-sikerre halmozott. 

Mivel Daniel Ricciardo 2019-re aláírt a Renault-hoz, így Gasly eredményei után evidens volt, hogy ő fogja megkapni az idei szezonban a lehetőséget a Red Bullnál. 

A 2019-es szezon előtt aztán megint jött egy meglepetés a csapattal kapcsolatban: Danyil Kvjat ugyanis szerződést kapott a teljesen szezonra, alig másfél évvel azután, hogy kitették a szűrét. Az orosz csapattársa az abszolút újonc Alexander Albon lett, aki több mint 60 éve az első thaiföldi pilóta a sorozatban. 

A Toro Rosso pedig elkezdett egyre jobban teljesíteni: a pontszerzések ismét folyamatosak voltak a pilóták részéről, Albon korát meghazudtoló rutinossággal szokott bele a királykategóriába, Kvjat pedig régen mutatkozott ennyire motiváltnak. A szezon eddig csúcsát a Német Nagydíj jelentette, ahol Kvjat dobogóra állhatott, Albon pedig hatodikként ért célba.

Pierre Gasly ellenben nem tudta hozni a szintet a Red Bullnál. Amíg Max Verstappent lassan titkos vb-esélyesnek kiáltják ki, addig a francia nemhogy még dobogóra sem állt, de versenykörülmények között sokszor egy perccel csapattársa mögött zárta a nagydíjat. Hiába kommunikálta azt Christian Horner, hogy pilótájukban bíznak még, úgy tűnik elfogyott a bizalom. 

Az volt a várakozást, hogy Kvjatot visszaültetik a nagycsapatba, és ő is tett olyan nyilatkozatokat, amelyben erre való reményét fejezte ki. A csapatvezetés azonban máshogy döntött és végül Alexander Albon kapja meg a lehetőséget. 

Fotó: AFP

A Toro Rosso 2006 óta íródó történetében összesen 14 pilóta kapott lehetőséget a bizonyításra. Közülük Albonnal együtt hatnak sikerült feljebb lépnie a Red Bullhoz. Közülük egyértelműen bevált a négy vb-címet szerző Vettel, valamint a többszörös futamgyőztes Verstappen és Ricciardo. Kvjat ha nem is volt teljes kudarc, de olyan eredményekre mint az említett pilóták nem volt képes, Gasly pedig csak szenvedett az autó valódi teljesítményét nézve. 

Három olyan pilóta van akit a Red Bull "lefelé buktatott" a fiókcsapathoz: Liuzzi nem tudott kitörni soha a középmezőnyből, Kvjat karrierjét majdnem tönkre tette ez a lépés és kérdéses, hogy Gaslyval mi lesz most. 

A maradék öt pilóta közül Sainz volt az akinek nem a Toro Rosso-ból való távozás vagy a Red Bullhoz szerződés jelentette az F-1-es karrierje végét, sőt szakértők szerint egy valamirevaló autóval ő akár a győzelmekre is képes lenne. Buemi, Vergne illetve az IndyCar-ban magára találó Bourdais más szériákban bizonyították, hogy az F1-ből való távozás nem egyenlő a sikertelenséggel. Speed amerikai ralikrossz bajnoki címei nem számítanak világraszóló eredménynek, így őt is oda lehet sorolni ahová Alguersuarit, vagyis azok közé, akik a lehetőség elszalasztása után eltűntek a nemzetközi autósport palettájáról. 

Finoman szólva is érdekesnek ígérkezik majd a Toro Rosso felállása a szezon második felében két olyan pilótával akik nem tudtak élni azzal a sansszal, amit a Red Bull biztosított számukra. Kvjat példáján keresztül már láttuk, hogy mivel is jár egy ilyen húzás, kérdés, hogy Gasly hogyan reagálja le ezt a jelenlegi szituációt. Az orosz pilóta lelke is háboroghat azonban, hiszen visszatérését követően élete formájában vezet, ám ez mégsem volt elég ahhoz, hogy megmutathassa, hogy hiba volt őt leírni. Albonnak kilenc futama van, hogy bizonyítsa, hogy megérett a feladatra és megérdemel egy teljes szezonra szóló szerződést is majd 2020-ra. A 23 éves  versenyző kvalitásai vitathatatlanok, azonban amint a példa is mutatja a tehetség nem mindig elég ahhoz, hogy a Red Bull szintjét valaki megugorja. 

Pilótacsere a Red Bullnál, lefokozták az alul teljesítő Gaslyt

2019.08.12.
Dorogi László

A Belga Nagydíjon már nem a Pierre Gasly lesz Max Verstappen csapattársa a Red Bull Hondánál. A franciát a Toro Rossós Alexander Albon váltja.

Fotó: formula1.com

Sokan felkapták a fejüket, amikor a Red Bull a szezon előtt bejelentette, a francia Pierre Gasly lesz a 2019-es idényben Max Verstappen csapattársa az istállónál. A fiatal francia pilóta viszont egyáltalán nem tudott felnőni a feladathoz, az időmérő edzéseken rendre kikapott Verstappentől, ráadásul gyakran súlyos tizedmásodpercekkel. A futamokon sem tudta igazán tartani a lépést a hollanddal - 63 világbajnoki pontot kapart össze, míg Verstappen 181 pontjával az összesített táblázat harmadik helyét foglalja el. A Red Bullban tehát megvan a potenciál a futamgyőzelmekre, ezért a csapat úgy döntött, eddig tartott a bizalom a francia irányába.

A nyári szünet után Belgiumban száll harcba a mezőny ismét a világbajnoki pontokért, ám Gasly Spában már a Toro Rossóval versenyez majd, a Red Bull kistestvérétől pedig Alexander Albon ül át a francia helyére a szezon végéig.

Albon a tavalyi idényt még a Formula 2-ben töltötte, de bokszutcai hírek szerint lenyűgözte érettségével a Red Bull vezetőit, Németországban pedig pályafutása eddigi legjobb helyezését elérve a hatodik helyen haladt át a célon.

"A Red Bullnak különleges a helyzete a Forma-1-ben, hiszen négy igazán tehetséges pilótával is profi szerződést köthet a Toro Rossónak köszönhetően. A csapat a következő kilenc versenyen megadja a lehetőséget Alexnak, hogy bebizonyítsa, képes lehet 2020-ban is Max csapattársaként versenyezni"

- írta az osztrák istálló közleményében.

Magyar Nagydíj: Verstappen először indulhat az élről

2019.08.03.

Max Verstappen indulhat az élről a Magyar Nagydíjon. A Red Bull holland pilótája első rajtelsőségét szerezte meg élete 93. nagydíjhétvégéjén. 

Fotó: MTI

Felhős, de száraz időben kezdődhetett meg a 34. Forma-1-es Magyar Nagydíj kvalifikációja. Az első szakaszban Charles Leclerc borzolta a kedélyeket, miután a Ferrari pilótája a gumifalnak csúszott és megtörte autója hátulját. A monacói versenyző autóját megjavították és végül gond nélkül jutott tovább a Q2-ből. 

George Russell óriásit ment a Williams lehetőségeihez képest, az újonc sokáig továbbjutásra állt, végül öt százados különbséggel maradt csak le a Q2-ről. Russellen kívül meglepetésre Daniel Ricciardo is idő előtt fejezte be az időmérőt, Lance Stroll, Sergio Perez és Robert Kubica búcsúja viszont nem számított meglepetésnek. A legjobb időt Max Verstappen futotta ebben az etapban 1:15,847-el. 

Lewis Hamilton a második szakaszban tovább javította a Verstappen által felállított körrekordot és elsőként jutott tovább a Q3-ba 1:15,548-as idővel. A hatszoros hungaroringi győztes mögött Verstappen 25 ezredes hátránnyal zárt, az élcsapatok pilótái közül egyedül Pierre Gaslynál rezgett a léc a továbbjutást illetően, de kilencedikként ő is továbbment. Két szakasz után Nico Hülkenberg, Alexander Albon, a legutóbb dobogóra álló, friss édesapa Danyiil Kvjat, Antonio Giovinazzi és Kevin Magnussen búcsúzott két szakasz után. 

Max Verstappen rögtön a Q3 elején 1:15 alá vitte a pályacsúcsot, hogy aztán egy 1:14.572-es idővel próbálja meg sokkolni a többieket. Valtteri Bottasnak még volt esélye arra, hogy megelőzze a holland pilótát, de 18 ezreddel elmaradt vetélytársától. A Red Bull versenyzője így 93. futamán először rajtolhat majd az élről. Verstappen a 100. olyan versenyző aki első rajtkockát szerzett F1-es versenyhétvégén. A kvalifikációt Lewis Hamilton zárta a harmadik helyen. 

Charles Leclerc ezúttal is megelőzte Sebastian Vettelt, míg Pierre Gasly majdnem egy másodpercet kapott csapattársától. Lando Norris és Carlos Sainz helyezései bizonyítják a McLaren fejlődését, míg az ötödik sort Romain Grosjean és Kimi Raikkönen alkothatja holnap. 

A 34. Forma-1-es Magyar Nagydíjra holnap 15 óra 10 perctől kerül sor a Hungaroringen. 

Végeredmény:

Forma-1: Verstappené a német flúgos futam

2019.07.28.
Dorogi László

Az idei szezon legizgalmasabb és legfordulatosabb futamát hozta a Német Nagydíj, amit a Red Bull hollandja nyert meg. Sebastian Vettel az utolsó helyről rajtolva a második helyen zárt.

Fotó: formula1.com

Lógott valami a levegőben a Német Nagydíj előtt Hockenheim felett. Hogy azért, mert egyes pletykák szerint ez volt az utolsó futam ezen az aszfaltcsíkon - legalább is egy időre biztosan -, vagy azért, mert az égiek is igazán meg szerették volna kavarni a paklit, nem tudni, mindenesetre a mezőny a biztonsági autó felvezetésével vágott neki az esős futamnak.

Négy kört tettek meg a versenyzők a biztonsági autó mögött, amikor megszületett a döntés: megszáradt annyira a pálya, hogy álló rajtból indulhat el a Német Nagydíj, az élen Hamilton, Verstappen, Bottas, Gasly, Raikkönen, Grosjean sorrendben. Aki a szabadedzéseken domináló Ferrarikat kereste volna, annak bizony hátra kellett tekintenie, Sebastian Vettel még mért kört sem tudott futni motorhiba miatt az időmérő edzésen, Charles Leclerc annyival volt szerencsésebb, hogy az ő autója csak a Q3 előtt adta meg magát, így a fiatal monacóinak is be kellett érnie a tizedik rajtkockával.

A rajtot Lewis Hamilton úgy kapta el, ahogy azt egy világbajnoki pontverseny vezetőjének kell, ellen Max Verstappen - idén nem először - rettenetesen startolt, a legszemfülesebben pedig Kimi Raikkönen használta ezt ki, aki az Alfa Romeóval fellépett a harmadik helyre a két Mercedes mögé.

Azt persze lehetett sejteni a hol erősödő, hol gyengülő esőzés jelenlétével, hogy senkinek nem lesz ez a futam sétagalopp, kis túlzással többet jártak a pilóták a boxutcában, mint az egész eddigi szezonban. Ennek oka elsősorban az volt, hogy az átmeneti esőgumikat és a sima felületű abroncsokat cserélgette ki-ki bátorságának és ízlésének megfelelően, de persze akadtak olyanok is, akiknek szervíz miatt kellett kigurulniuk olykor-olykor.

A falba állások sorát Sergio Perez kezdte meg a Racing Pointtal, jött is a biztonsági autó, de az élen sok minden nem változott, Hamilton ellépett Bottas elől, mögöttük Verstappen és az egyre jobb helyzetbe kerülő Charles Leclerc haladt. Hamilton ekkor már 35 másdperces előnnyel vezetett a Ferrari pilótája előtt, majd egy rossz kerékcserét követően is megtartott ebből az előnyből 21-et, amikor idén talán először hatalmasat hibázott Leclerc és a célegyenesre fordító kanyarban beleállította a Ferrarit a falba.

Hogy ettől, vagy sem, az éllovas Hamilton is megzavarodott, a kör végén a boxutcába hajtva csapta le a Mercedes első szárnyának felét, ez az incidens pedig olyannyira megzavarta a sima kerékcserére készülő német szerelőket, hogy a brit világbajnok nagyon drága másodperceket veszített el a boxban. Hamilton ráadásul büntetést is kapott a manővere miatt, ugyanis rosz helyen esett be a bokszba, amiért öt másodperces büntetést szabtak ki rá, ezzel pedig gyakorlatilag eldőlt, hogy nem szerzi meg a győzelmet - de még a világbajnoki pontok is távol kerültek tőle.

A kavarodásból Max Verstappen jött ki a legjobban, aki átvette a vezetést, a remekül taktikázó és a második pozícióba felsettenkedő Nico Hülkenberg, altteri Bottas és Alexander Albon előtt. Bottas viszonylag gyorsan megelőzte Hülkenberget, akinek a dobogó is szenzációs eredménynek számított volna, a német viszont egyetlen megpörgéssel döntötte romba a futamát, s éppen ott ahol Leclerc, a falnak vezette a Renault-t.

Az újabb kerékcserehullám után már Verstappen, Stroll, Kvjat, Bottas sorrendben haladt az első négyes, ám hiába lépett fel gyorsan a Mercedes finn pilótája a második helyre, ő sem bírta idegekkel és ahelyett, hogy fontos világbajnoki pontokat faragott volna Hamiltonnal szemben, ő is lenullázta a futamát. A biztonsági autó ismét jött, látott, győzött, négy kör maradt hátra a futamból, amikor a huszadik helyről rajtoló Sebastian Vettel előtt megnyílt a lehetőség, hogy Strollt és Kvjatot megelőzve a dobogó második fokára állhasson fel.

Ezt végül sikerült is megoldania a németnek, de Max Verstappent már nem lett volna esélye beérni. A holland pilóta ezúttal is remekül versenyzett és egyre inkább kezdi megközelíteni a világbajnoki pontversenyben második Valtteri Bottast.

Mindenképpen érdemes kiemelni a Toro Rossóval versenyző Daniil Kvjat harmadik helyét is, aki pályafutása során harmadik alkalommal állhatott fel a dobogóra, ráadásul a versenyt megelőző éjszaka folyamán apuka is lett - mi ez, ha nem tökéletes hétvége.

A Német Nagydíj végeredménye

Frissítés:

A vasárnap esti órákban szabálytalanság miatt - jóval a leintés után büntették meg mindkét Alfa Romeót. A hetedik helyen végző Kimi Räikkönen és a nyolcadik Antonio Giovinazzi is 30-30 másodperces büntetést kapott, amivel kiszorultak a pontszerző helyekről.

A hivatalos indoklás szerint a rajtadatok nem stimmeltek az Alfáknál, a 27.1-es szabálypontot sértették meg, ami szerint minden versenyzőnek egyedül, segítség nélkül kell vezetnie az autót. A vizsgálat a kuplung egyik beállítására vonatkozott. Az adatok alapján mindkét Alfa Romeóban eltért a szabályoktól a kuplung beállítása – a megengedett 0,07 másodperc helyett 0,2-0,3 másodperc közötti idő alatt vette fel a motor nyomatékát a váltó, tehát sokkal simább volt az indulásuk, mint a többieknek.

A két pilóta ezért egyenként áthajtásos büntetést kapott, ám mivel azt a leintés után már nem tudták letölteni, 30 másodpercet kaptak a versenyidejükhöz. A két Alfa Romeó kizárásal pontszerző helyen végzett a 9. helyig felugró Lewis Hamilton, illetve a Williams első 2019-es pontját szerző Robert Kubica is.

Végeredmény, Német Nagydíj, Hockenheim (64 kör, 292,736 km, a pontszerzők):

 1. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:44:31.275 óra
 2. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 7.333 másodperc hátrány
 3. Danyiil Kvjat (orosz, Toro Rosso) 8.305 mp h.
 4. Lance Stroll (kanadai, Racing Point) 8.966 mp h.
 5. Carlos Sainz Jr. (spanyol, McLaren) 9.583 mp h.
 6. Alexander Albon (thaiföldi, Toro Rosso) 10.052 mp h.
 7. Romain Grosjean (francia, Haas) 16.838 mp h.
 8. Kevin Magnussen (dán, Haas) 18.765 mp h.
 9. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 19.667 mp h.
10. Robert Kubica (lengyel, Williams) 24.987 mp h.
leggyorsabb kör: Verstappen 1:16.645 perc, 61. kör
pole pozíció: Lewis Hamilton (brit, Mercedes)

A vb-pontversenyek állása 11 futam után (még 10 van hátra):

pilóták: 
 1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 225 pont 
 2. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 184
 3. Verstappen 162
 4. Vettel 141
 5. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 120
 6. Pierre Gasly (francia, Red Bull) 55
 7. Sainz 48
 8. Kvjat 27
 9. Kimi Räikkönen (finn, Alfa Romeo) 25
10. Daniel Ricciardo (ausztrál, Renault) és Lando Norris (brit, McLaren) 22-22
12. Magussen és Stroll 18-18
13. Nico Hülkenberg (német, Renault) 17
14. Albon 15
16. Sergio Pérez (mexikói, Racing Point) 13
17. Grosjean 8
18. Kubica és Antonio Giovinazzi (olasz, Alfa Romeo) 1-1

csapatok: 
 1. Mercedes 409 pont
 2. Ferrari 261
 3. Red Bull 217
 4. McLaren 70
 5. Toro Rosso 42
 6. Renault 39
 7. Racing Point 31
 8. Haas és Alfa Romeo 26-26
10. Williams 1

Jó, hogy nem büntették meg Verstappent, de akkor Vettelt miért?

2019.07.02.
Dorogi László

Olyan dolgot láttunk vasárnap az ausztriai spielbergi autóverseny-pályán, amilyet már nagyon régen nem: Forma-1-es versenyt rendeztek a lassú és unalmas hömpölygés helyett.

Fotó: Sky Sports

Max Verstappen pokoli csatában fosztotta meg Charles Leclercet vasárnap az Osztrák Nagydíjon pályafutása első Forma-1-es futamgyőzelmétől, egy olyan versenyen, amelyik még sokáig emlékezetes marad. Rossz májúan megjegyezhetnénk, hogy azért, mert manapság igazán ritkán látunk izgalmas autóversenyzést a száguldó cirkuszban, de hétvégén olyan esett meg e sorok szerzőjével is, amilyen már nagyon régen nem: fel-felkiáltott egy-egy veszélyes manővernél.

Max Verstappen hatalmasat versenyzett Ausztriában

A Red Bull holland pilótája három körrel a verseny vége előtt fosztotta meg Charles Leclercet pályafutása első futamgyőzelmétől. Némi iróniával azt is mondhatnánk, hogy június utolsó napján végre elkezdődött a Forma-1 2019-es szezonja.

A Red Bull holland pilótája sikerével egyrészt megszakította a Mercedes 10 futamgyőzelemből álló sorozatát, másrészt megnyerte pályafutása hatodik versenyét, mindezt úgy, hogy még soha nem indulhatott pole pozícióból, s a rajtot bizony ezúttal is alaposan elszúrta - a második rajtkockából egészen a hetedik-nyolcadik pozícióig sikerült "visszaverekednie" magát. Ezután még a Red Bull-Honda motorerejére is panaszkodott - bevallom, ekkor én is azt gondoltam, innen már nincs tovább, legalábbis a futamgyőzelem elérése esélytelen -, mégis megrázta magát a holland - no meg az autó is -, és pokoli tempóval kezdte el felzabálni a versenytársakat.

Megtörtént az, amire már oly régóta ácsingózott a Forma-1-rajongók tábora, úgy nyert valaki futamot, hogy előzött, csatázott, akciózott. No, persze a Ferrari szimpatizánsok most erősen csóválhatják a fejüket, amiért Verstappen a győzelem oltárán feláldozta Charles Leclercet - nevezzük nevén a gyermeket, kitessékelte az aszfaltcsíkról -, de egy valamire való, magára valamit is adó autóverseny-sorozatnak ezt nem szabad megtiltania.

Max Verstappen kemény volt, ugyanakkor, ha következetes a versenybírói bizottság, akkor bizony kiszabtak volna rá egy öt másodperces büntetést, amivel megfosztották volna az első helyért járó trófeától, de hosszas huzavona után - öt óra magasságában ért véget a verseny, de háromnegyed nyolcig várni kellett a hivatalos ítéletre -, végül az FIA prominensei úgy döntöttek, nem jár a büntetés a hollandnak, s ez szerintem rendben is van.

Csakhogy, megérkezünk arra a pontra, ami a legnagyobb baj manapság a Forma-1-el: az FIA versenybírái olyannyira következetlenek, hogy szinte lehetetlen megmondani előre, milyen akcióért ítélnek büntetést és miért nem. Persze, a szabályok egyértelműek és adottak, ugyanakkor, mint majd' minden sportágban itt is vannak olyan helyzetek, amelyek erősen szubjektív megítélés alá tartoznak. És pontosan ilyen szituáció volt Sebastian Vettel és Lewis Hamilton párbaja a Kanadai Nagydíjon, ami szintén a futamgyőzelemért zajlott. Akkor a német megnyerte a versenyt, az öt másodperces időbüntetés miatt azonban mégis elvették tőle a trófeát.

Vettel: semmilyen ünnepséghez nem volt kedvem, szerintem mindenki tudja miért

Jókora balhé robbant ki a hétvégi Forma-1-es Kanadai Nagydíjon, miután a Nemzetközi Automobil Szövetség öt másodperces időbüntetéssel sújtotta a versenyben vezető Sebastian Vettelt. A Ferrari német világbajnoka idén először szerezte meg a pole pozíciót a szombati időmérő edzésen és a futamon is végig vezetett, végül mégsem ő vette át a győztesnek járó trófeát , hanem az a Lewis Hamilton, aki árnyékként követte riválisát a teljes verseny alatt és hibára is kényszerítette.

Bár nem vagyok az összeesküvés-elméletek híve, az FIA mintha valamiért fújna a Ferrarira, hiszen mindkét citált esetben a maranellóiak pilótája húzta a rövidebbet. Persze, ez könnyen lehet a véletlen műve is, de minimum érdekes. Abban pedig csak reménykedni tudunk, hogy a versenybírák megtartják jó szokásukat, és az ilyen előzéseknél, amilyen Verstappené is volt Leclerc-kel szemben, nem szabnak ki büntetést. Legyen szó bármely istálló, bármely versenyzőjéről.

Ezeket a cikkeket olvastad már?