Jó, hogy nem büntették meg Verstappent, de akkor Vettelt miért?

2019.07.02.
Dorogi László

Olyan dolgot láttunk vasárnap az ausztriai spielbergi autóverseny-pályán, amilyet már nagyon régen nem: Forma-1-es versenyt rendeztek a lassú és unalmas hömpölygés helyett.

Fotó: Sky Sports

Max Verstappen pokoli csatában fosztotta meg Charles Leclercet vasárnap az Osztrák Nagydíjon pályafutása első Forma-1-es futamgyőzelmétől, egy olyan versenyen, amelyik még sokáig emlékezetes marad. Rossz májúan megjegyezhetnénk, hogy azért, mert manapság igazán ritkán látunk izgalmas autóversenyzést a száguldó cirkuszban, de hétvégén olyan esett meg e sorok szerzőjével is, amilyen már nagyon régen nem: fel-felkiáltott egy-egy veszélyes manővernél.

Max Verstappen hatalmasat versenyzett Ausztriában

A Red Bull holland pilótája három körrel a verseny vége előtt fosztotta meg Charles Leclercet pályafutása első futamgyőzelmétől. Némi iróniával azt is mondhatnánk, hogy június utolsó napján végre elkezdődött a Forma-1 2019-es szezonja.

A Red Bull holland pilótája sikerével egyrészt megszakította a Mercedes 10 futamgyőzelemből álló sorozatát, másrészt megnyerte pályafutása hatodik versenyét, mindezt úgy, hogy még soha nem indulhatott pole pozícióból, s a rajtot bizony ezúttal is alaposan elszúrta - a második rajtkockából egészen a hetedik-nyolcadik pozícióig sikerült "visszaverekednie" magát. Ezután még a Red Bull-Honda motorerejére is panaszkodott - bevallom, ekkor én is azt gondoltam, innen már nincs tovább, legalábbis a futamgyőzelem elérése esélytelen -, mégis megrázta magát a holland - no meg az autó is -, és pokoli tempóval kezdte el felzabálni a versenytársakat.

Megtörtént az, amire már oly régóta ácsingózott a Forma-1-rajongók tábora, úgy nyert valaki futamot, hogy előzött, csatázott, akciózott. No, persze a Ferrari szimpatizánsok most erősen csóválhatják a fejüket, amiért Verstappen a győzelem oltárán feláldozta Charles Leclercet - nevezzük nevén a gyermeket, kitessékelte az aszfaltcsíkról -, de egy valamire való, magára valamit is adó autóverseny-sorozatnak ezt nem szabad megtiltania.

Max Verstappen kemény volt, ugyanakkor, ha következetes a versenybírói bizottság, akkor bizony kiszabtak volna rá egy öt másodperces büntetést, amivel megfosztották volna az első helyért járó trófeától, de hosszas huzavona után - öt óra magasságában ért véget a verseny, de háromnegyed nyolcig várni kellett a hivatalos ítéletre -, végül az FIA prominensei úgy döntöttek, nem jár a büntetés a hollandnak, s ez szerintem rendben is van.

Csakhogy, megérkezünk arra a pontra, ami a legnagyobb baj manapság a Forma-1-el: az FIA versenybírái olyannyira következetlenek, hogy szinte lehetetlen megmondani előre, milyen akcióért ítélnek büntetést és miért nem. Persze, a szabályok egyértelműek és adottak, ugyanakkor, mint majd' minden sportágban itt is vannak olyan helyzetek, amelyek erősen szubjektív megítélés alá tartoznak. És pontosan ilyen szituáció volt Sebastian Vettel és Lewis Hamilton párbaja a Kanadai Nagydíjon, ami szintén a futamgyőzelemért zajlott. Akkor a német megnyerte a versenyt, az öt másodperces időbüntetés miatt azonban mégis elvették tőle a trófeát.

Vettel: semmilyen ünnepséghez nem volt kedvem, szerintem mindenki tudja miért

Jókora balhé robbant ki a hétvégi Forma-1-es Kanadai Nagydíjon, miután a Nemzetközi Automobil Szövetség öt másodperces időbüntetéssel sújtotta a versenyben vezető Sebastian Vettelt. A Ferrari német világbajnoka idén először szerezte meg a pole pozíciót a szombati időmérő edzésen és a futamon is végig vezetett, végül mégsem ő vette át a győztesnek járó trófeát , hanem az a Lewis Hamilton, aki árnyékként követte riválisát a teljes verseny alatt és hibára is kényszerítette.

Bár nem vagyok az összeesküvés-elméletek híve, az FIA mintha valamiért fújna a Ferrarira, hiszen mindkét citált esetben a maranellóiak pilótája húzta a rövidebbet. Persze, ez könnyen lehet a véletlen műve is, de minimum érdekes. Abban pedig csak reménykedni tudunk, hogy a versenybírák megtartják jó szokásukat, és az ilyen előzéseknél, amilyen Verstappené is volt Leclerc-kel szemben, nem szabnak ki büntetést. Legyen szó bármely istálló, bármely versenyzőjéről.

Max Verstappen hatalmasat versenyzett Ausztriában

2019.06.30.
Dorogi László

A Red Bull holland pilótája három körrel a verseny vége előtt fosztotta meg Charles Leclercet pályafutása első futamgyőzelmétől.

Fotó: formula.hu

Némi iróniával azt is mondhatnánk, hogy június utolsó napján végre elkezdődött a Forma-1 2019-es szezonja. Persze, Lewis Hamilton és a Mercedes idén is egyértelműen uralja a mezőnyt - ezt jól alátámasztja a világbajnoki pontverseny állása is -, ám a spielbergi aszfaltcsík rövidsége és gyorsasága kiegyenlített küzdelmet ígért, különösen az időmérő fényében.

A szombati edzésen Charles Leclerc pályafutása második pole pozícióját szerezte meg a Ferrarival, míg a második legjobb időt Lewis Hamilton futotta, csakhogy a britet Kimi Raikkönen feltartása miatt három rajthelyes büntetéssel sújtották, amiből végül csak kettő lett Kevin Magnussen váltócseréjének köszönhetően. A büntetések után a második rajtkockából a tavalyi osztrák győztes Max Verstappen indulhatott, a harmadikról pedig Valtteri Bottas.

A rajtot Charles Leclerc kapta el a legjobban, ellenben Verstappen rettenetesen beragadt, Hamiltonnak komoly lélekjelenlétre volt szüksége ahhoz, hogy egy gyors manőverrel ki tudja kerülni a Red Bullt. Verstappen rengeteg pozíciót veszített és nem sokkal később a motorerejére is panaszkodott, egyáltalán nem tűnt úgy, hogy meg tudja ismételni tavalyi teljesítményét.

Mindeközben a kilencedik helyről startoló Sebastian Vettel gyorsan felegerészte magát csapattársa és a Mercedesek mögé, de Lando Norris is szépen tartotta a hatodik helyét a McLarennel. Ami szembetűnő volt ugyanakkor, hogy Lewis Hamilton a szokásosnál is agresszívabban vezet, a világbajnoki címvédő folyamatosan a penge élén táncolt és a határon autózott, a Mercedes alvázát rendre odacsapta a kerékvetőkhöz, ami meg is bosszulta magát. Első boxkiállásánál megpróbálkoztak a szerelők egy első szárny cserével, de ezzel sem sikerült visszanyernie tempóját, így a futam felénél világossá vált, hogy Hamiltonnak biztosan nem lesz esélye a Mercedes zsinórban tizenegyedik - rekordot jelentő - futamgyőzelmét megszerezni.

Az élmezőny kerékcseréit követően Leclerc, Bottas, Vettel, Verstappen sorrendben haladtak a versenyzők, ám a holland majd tíz körrel frissebb gumikkal vághatott neki a hajrának és mintegy varázsütésre a Red Bull lett a leggyorsabb autó a pályán. A holland nagy csatára kényszerítette a négyszeres német világbajnokot, de végül sikerült megelőznie, majd hiába panaszkodott a motorerő elszállására, Bottas sem okozott neki gondot.

Az utolsó tíz körnek úgy vághatott neki Charles Leclerc, hogy öt másodperc előnnyel vezeti a futamot Verstappen előtt, aki viszont a frissebb gumikon elképesztő sebességgel tüntette el hátrányát. Négy körrel a futam vége előtt teljesen megérkezett a monacóira, aki nagyon higgadtan és agresszívan védekezett, ám a 69. körben már tehetetlennek bizonyult, Verstappen agresszívan vetődött be elé egy kanyarban, majd agresszívan kivezette a pályáról.

Verstappen ezzel pályafutása hatodik győzelmét szerezte meg, Leclerc első győzelme pedig továbbra is várat magára, ugyanakkor a versenybírák a futam leintését követően elkezdték vizsgálni Verstappen előzését, így előfordulhat az is, hogy utólag megbüntetik öt másodperccel és elveszik a hollandtól zsinórban második Osztrák Nagydíjon aratott győzelmét.

Forma-1-es Osztrák Nagydíj, végeredmény

Frissítés, 20.11: Az ominózus incidenst követően mindkét pilótát beidézték a versenyfelügyelők és külön-külön elbeszélgettek velük. Ezt követően hozták meg a döntésüket, amelynek értelmében nem büntették meg Max Verstappent és így hivatalos a pályán látott végeredmény! 

A Jégemberé az év beszólása

2019.06.30.
Dorogi László

Kimi Raikkönen ismét hozta a formáját, és elmondta a véleményét Hamilton manőveréről, amit az Osztrák Nagydíj időmérő edzésének első szakaszában hajtott végre.

Fotó: Esentially Sport

Kifejezetten éles és izgalmas időmérő edzést hozott az Osztrák Nagydíj szombati napja, amit végül a Ferrari üdvöskéje, Charles Leclerc tudott megnyerni egy elképesztő körrekordot autózva. Ez a monacói második pole pozíciója pályafutása során, de a spielbergi időmérő edzés nem feltétlenül erről marad emlékezetes.

A Q1-ben ugyanis Lewis Hamilton éppen a felvezető körén ismerkedett a pályával és igyekezett megtalálni a gyors köréhez szükséges centimétereket, amikor az Alfa Romeo finn veteránja, Kimi Raikkönen már gyors körét futva hirtelen megérkezett az egyik kanyart kissé elméretező brit nyakába. Hamiltonnak nem volt más választása, kikanyarodott az aszfaltcsík mellé, de a finnt szemmel láthatóan felbosszantotta a világbajnoki címvédő teszetoszasága és megmutatta neki merre van az arra.

A Jégembert természetesen megkérdezték az esettel kapcsolatban az időmérő után, aki azonban a rá jellemző humorral csak annyit tett hozzá, hogy meglátott az égen egy repülőgépet és azt szerette volna megmutatni Hamiltonnak.

A britet egyébként három rajthelyes büntetéssel sújtották a versenybírók, így hiába szerezte meg az időmérő edzésen a második rajtkockát, csak a negyedik helyről indulhat. Hamilton büntetése egyébként három rajthelyes visszasorolás lett volna, de az időmérőn az ötödik helyen végző Kevin Magnussen váltócsere miatt 5 rajthelyes büntetést kapott, így az ötszörös világbajnok Leclerc, Verstappen és Bottas mögött a negyedik helyről startolhat a vasárnap délután 15.10-kor rajtoló Osztrák Nagydíjon.

Leclerc körrekorddal zsebelte be a pole pozíciót Ausztriában

2019.06.29.
Dorogi László

A monacói pilóta elképesztően jól összerakta minden mért körét, de nem lehet teljes a Ferrari öröme.

Fotó: formula.hu

Az már a pénteki és szombati szabadedzéseken körvonalazódni látszott, hogy az Osztrák Nagydíjon nem lesz nagy a különbség az élcsapatok pilótái között, s az igazat megvallva az egy héttel ezelőtti, unalomba fulladó Francia Nagydíj után szüksége is volt a száguldó cirkusz rajongóinak valamilyen versenyzésre emlékeztető előadásra, amit szerencsére meg is kaptak szombaton Spielbergben az időmérő edzésen.

A harmadik, szombati szabadedzést Charles Leclerc nyerte meg a két Mercedes előtt és az már ekkor borítékolható volt, hogy a Ferrarival ezen a hétvégén komolyan számolni kell, a fiatal monacói pilóta pedig az időmérőre is átmentette sebességét és sorra futotta az egyre jobb időket. Ami a mezőny végét illeti, némi meglepetésre sem Lance Stroll, sem Sergio Pérez nem tudott túllépni a kvalifikáció második szakaszába, igaz, a mexikói csupán 11 ezredmásodperccel futott lassabb köridőt, mint a még továbbjutó helyen záró Kevin Magnussen.

A Q2-ben különvált stratégiailag a Ferrari és a Mercedes az élcsapatok közül, a maranellóiak a lágyabb, az ezüst nyilak a keményebb keverékű abroncsokon vágtak neki ennek a szakasznak, az élmezőny pilótáinak köridejei pedig beléptek egy perc négy másodperc alá, a leggyorsabbnak pedig Charles Leclerc bizonyult, ugyanakkor a Pirelli előrejelzései alapján a Mercedesek hasonló keverékű abroncsokon jobb köridőt teljesíthettek volna. A mezőny második felében mindeközben többen is a nagy forgalom áldozatává váltak, a legnagyobb vesztes talán Daniel Ricciardo lett, aki csupán a 14. rajtkockát szerezte meg.

Az edzés utolsó szakasza rémálomszerűen kezdődött a Ferrari garázsában, ugyanis Sebastian Vettel autóján valami meghibásodott, s gyakorlatilag teljesen szét kellett szedniük a Ferrarit a szerelőknek - ekkor már sejthető volt, hogy a német számára véget ért az időmérő és a tizedik rajtkockából vághat neki a vasárnapi futamnak. Ezt pedig borzasztóan sajnálhatja, hiszen Leclerc tempóját látva reális esélye lett volna az olaszoknak az első két rajtkocka megszerzésére.

A monacói pilóta végül egy 1:03.003-as pályarekorddal utasította maga mögé a mezőnyt, a második rajtkockát Lewis Hamilton, a harmadik rajthelyet pedig Max Verstappen szerezte meg, a helyszínre kilátogató holland szurkolók tömkelegének nagy örömére.

Update: Lewis Hamiltont három helyes rajtbüntetéssel sújtotta a versenybírói testület, amiért feltartotta a Q1-ben Kimi Raikkönent. Az ötszörös világbajnok így hiába szerezte meg a második rajtkockát, vasárnap csak az ötödik helyről indulhat. Így Max Verstappen rajtol a második, Valtteri Bottas a harmadik helyről

Osztrák Nagydíj, időmérő edzés, végeredmény

Hosszú Hamilton-sorozat szakadt meg Ausztriában

2018.07.02.
Dorogi László

A négyszeres brit világbajnokkal utoljára 631 nappal ezelőtt fordult elő, hogy nem ért célba egy versenyen. Egészen vasárnap délutánig.

Fotó: formula.hu

Pocsék hétvégét zárt a Mercedes az ausztriai Red Bull Ringen. Hiába indulhatott Valtteri Bottas és Lewis Hamilton az első két rajtkockából a vasárnapi futamon, különböző technikai problémák miatt egyikük sem tudta befejezni a versenyt. Ezzel megszakadt Lewis Hamilton elképesztő sorozata, a brit pilóta ezt megelőzően 2016. október 9-én egy Japán Nagydíjon esett ki utoljára, az azóta eltelt harminchárom futam mindegyikén célba ért.

Ezt akár rossz előjelnek is tekinthetné a Mercedes világbajnoka, hiszen abban az évben, amikor utoljára nem teljesített egy versenyt, nem is tudott világbajnoki címet nyerni az idény végén. Az Ausztriában harmadik helyen záró Sebastian Vettel így meg is előzte Hamiltont az összetett pontverseny élén, igaz, mindössze egyetlen ponttal.

"Minél hamarabb el kell felejtenünk ezt a napot. Nagyon hosszú idő után ez volt a legrosszabb hétvégénk, hiszen mindkét Mercedes kiesett, ráadásul különböző technikai gondok miatt. Ezzel együtt továbbra is tökéletesen megbízom munkatársaimban"

- nyilatkozta Hamilton a balul sikerült hétvége után.

Sokáig nem szabad csüggednie, hiszen az előttünk álló hétvégén ismét száguldozhat a cirkusz, sőt mi több, Hamilton hazai pályán, Silverstone-ban veheti vissza az éllovas pozíciót a világbajnoki pontversenyben.

A Red Bull-pálya végre szerencsét hozott a Red Bullnak

2018.07.01.
Dorogi László

Daniel Ricciardo kiesést kapott születésnapjára, pokoli délutánja volt a Mercedeseknek, pályafutása negyedik futamgyőzelmét aratta Max Verstappen, ismét Vettel az élen összetettben.

Fotó: formula.hu

Úgy kellett ez az osztrák futam nekünk, Forma-1 rajongóknak, mint egy falat kenyér. Az utóbbi hetekben sajnálatos módon csak a posványos unalom mocsarában dagonyáztak a pilóták, említésre méltó esemény szinte nem is történt a Monacói Nagydíj óta. Tegyük hozzá, az Osztrák Nagydíj sem úgy indult, hogy itt most aztán hú de nagy banzáj lesz, de szerencsére végül lett.

Valtteri Bottas kisebb meglepetésre meg tudta verni a szombati időmérő edzésen csapattársát, az összetett pontversenyben vezető Lewis Hamiltont, de semmi nem utalt arra, hogy a Mercedeseket bárki is meg fogja tudni szorongatni vasárnap. A négyszeres brit világbajnok legnagyobb riválisa a vilgábajnoki címért folytatott versenyben ráadásul hendikeppel vághatott neki a futamnak, Sebastian Vettel ugyanis Carlos Sainzot tartotta fel az időmérőn, amiért a hatodik rajtkockára sorolták vissza.

A rajtot kétségtelenül a héten a McLarennel szóba hozott Kimi Raikkönen kapta el a legjobban, a finn pilóta a harmadik helyről valósággal berobbant a két Mercedes közé, pechére viszont többször is leterelgették az ideális ívről, aminek a leginkább nevető félként Max Verstappen örvendhetett. A Red Bull egyébként az Osztrák Nagydíj 2014-es visszatérése óta egyszer sem tudott hazai pályán nyerni, s ez lehet, hogy most sem történik meg, ha a Mercedes nem tesz meg mindent ezért.

Valtteri Bottasnak nagyon hamar véget ért a versenye, a 14. körben váltóhiba miatt feladni kényszerült a futamot, a pályán pedig virtuális safety car lépett érvénybe, amit a mezőny fele ki is használt a kötelező kerékcserére. Lewis Hamiltont ellenben a pályán hagyta csapata, ami nagyon rossz döntésnek bizonyult, így a brit világbajnok sok időt bukott, s első kiállása után csak a negyedik helyre tudott visszatérni, ezzel pedig megnyílt az út a hőn áhított futamgyőzelem felé a Red Bullnak.

Na, nem a születésnapját ünneplő Daniel Ricciardónak, aki átvette Max Verstappen szerepét Ausztriában és ezúttal neki volt balszerencséje: alatta is megállt az autó. A csattanó viszont a végére maradt, ugyanis nem sokkal a futam vége előtt Lewis Hamilton Mercedese is megadta magát, ezzel pedig eldőlt, hogy ha Sebastian Vettel legalább a harmadik helyen lavírozza célba Ferrariját, akkor visszaveszi a vezetést - ez pedig így is történt.

A fordulatos versenyt végül a Red Bull pilótája, Max Verstappen nyerte meg, a 20 éves versenyző pályafutása negyedik, idén az első versenyén ért célba elsőként. A sorozatos balszerencse után így valamit visszafizetett neki az élet, mi pedig legalább végre láthattunk egy viszonylag jó versenyt.

Végeredmény, Osztrák Nagydíj, Spielberg

1. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:21:56.024 óra
2. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 1.504 másodperc hátrány
3. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 3.181 mp h.
4. Romain Grosjean (francia, Haas) 1 kör h.
5. Kevin Magnussen (dán, Haas) 1 kör h.
6. Esteban Ocon (francia, Force India) 1 kör h.
7. Sergio Perez (mexikói, Force India) 1 kör h.
8. Fernando Alonso (spanyol, McLaren) 1 kör h.
9. Charles Leclerc (monacói, Sauber) 1 kör h.
10. Marcus Ericsson (svéd, Sauber) 1 kör h.


A vb-pontversenyek állása 9 futam után (még 12 van hátra):

1. Vettel 146 pont
2. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 145
3. Räikkönen 101
4. Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull) 96
5. Verstappen 93
6. Bottas 92
7. Magnussen 37
8. Alonso 36
9. Nico Hülkenberg (német, Renault) 34
10. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Renault) 28
11. Perez 23
12. Ocon 19
13. Pierre Gasly (francia, Toro Rosso) 18
14. Leclerc 13
15. Grosjean 12
16. Stoffel Vandoorne (belga, McLaren) 8
17. Lance Stroll (kanadai, Williams) 4
18. Ericsson 3
19. Brendon Hartley (új-zélandi, Toro Rosso) 1

Csapatok:

1. Mercedes 237 pont
2. Ferrari 214
3. Red Bull 164
4. Renault 62
5. McLaren 40
6. Force India 28
7. Haas 27
8. Toro Rosso 19
9. Sauber 13
10. Williams 4

Ezeket a cikkeket olvastad már?