A McLaren fiatalja összesz*rta magát Hockenheimben

2019.07.30.
Dorogi László

Lando Norris a Forma-1-es mezőny egyik legfiatalabb és egyben legrutintalanabb pilótája, így nagyon nem volt könnyű helyzetben a hétvégi, záporokkal tarkított Német Nagydíjon.

Fotó: planetf1.com

Alaposan meg kellett küzdenie a Forma-1 mezőnyének a körülményekkel a hétvégi Német Nagydíjon. A futamnak nem is tudtak nekivágni a pilóták, csak a biztonsági autó felvezetésével, a pálya viszont viszonylag gyorsan száradt, így négy kör megtétele után elrajtolhatott a verseny.

Forma-1: Verstappené a német flúgos futam

Az idei szezon legizgalmasabb és legfordulatosabb futamát hozta a Német Nagydíj, amit a Red Bull hollandja nyert meg. Sebastian Vettel az utolsó helyről rajtolva a második helyen zárt. Lógott valami a levegőben a Német Nagydíj előtt Hockenheim felett.

Norrisnak már a rajtrácsra való felállás sem ment zökkenőmentesen a vizes aszfalton, kis híján összetörte az autóját, mielőtt egyáltalán elindulhatott volna. A brit versenyző a futam után elmondta, Fernando Alonso korábbi, a 2012-es Német Nagydíj időmérő edzésén mutatott teljesítményét próbálta utánozni, akkor a spanyol úgy közlekedett Ferrarijával a vizes aszfalton, mintha mi sem lenne természetesebb.

A tizenhatos, célegyenesre ráfordító kanyar viszont nagyon sok pilótával kibabrált vasárnap, a vizes rázókövek gyakorlatilag jobban csúsztak, mint a tükörjég, aki csak egy picit is rossz szögben, vagy nagyobb sebességgel hajtott rá, már piruettezett is - ebben a kanyarban csúszott ki Valtteri Bottas és Charles Leclerc a második helyről, de a mezőny legrutinosabb pilótája, Kimi Raikkönen és az ötszörös világbajnok Lewis Hamilton is megpördült a pálya ezen szakaszán.

"Épp a rajtrácsra mentem ki, amikor kipróbáltam, hogy két kerékkel ráhajtok a rázókörre abban a kanyarban és hát ott majdnem véget is ért a nap számomra még azelőtt, hogy egyáltalán elkezdődött volna a verseny. Ahogy két kerékkel a rázókörre értem és váltottam, átlósan blokkoltak a kerekeim, - és nem túlzok -, összeszartam magam."

- mesélte Norris a futam után, amelyet végül így sem tudott befejezni, de nem saját, hanem autója hibája miatt, ugyanis a McLaren idő előtt megadta magát.

Forma-1: Verstappené a német flúgos futam

2019.07.28.
Dorogi László

Az idei szezon legizgalmasabb és legfordulatosabb futamát hozta a Német Nagydíj, amit a Red Bull hollandja nyert meg. Sebastian Vettel az utolsó helyről rajtolva a második helyen zárt.

Fotó: formula1.com

Lógott valami a levegőben a Német Nagydíj előtt Hockenheim felett. Hogy azért, mert egyes pletykák szerint ez volt az utolsó futam ezen az aszfaltcsíkon - legalább is egy időre biztosan -, vagy azért, mert az égiek is igazán meg szerették volna kavarni a paklit, nem tudni, mindenesetre a mezőny a biztonsági autó felvezetésével vágott neki az esős futamnak.

Négy kört tettek meg a versenyzők a biztonsági autó mögött, amikor megszületett a döntés: megszáradt annyira a pálya, hogy álló rajtból indulhat el a Német Nagydíj, az élen Hamilton, Verstappen, Bottas, Gasly, Raikkönen, Grosjean sorrendben. Aki a szabadedzéseken domináló Ferrarikat kereste volna, annak bizony hátra kellett tekintenie, Sebastian Vettel még mért kört sem tudott futni motorhiba miatt az időmérő edzésen, Charles Leclerc annyival volt szerencsésebb, hogy az ő autója csak a Q3 előtt adta meg magát, így a fiatal monacóinak is be kellett érnie a tizedik rajtkockával.

A rajtot Lewis Hamilton úgy kapta el, ahogy azt egy világbajnoki pontverseny vezetőjének kell, ellen Max Verstappen - idén nem először - rettenetesen startolt, a legszemfülesebben pedig Kimi Raikkönen használta ezt ki, aki az Alfa Romeóval fellépett a harmadik helyre a két Mercedes mögé.

Azt persze lehetett sejteni a hol erősödő, hol gyengülő esőzés jelenlétével, hogy senkinek nem lesz ez a futam sétagalopp, kis túlzással többet jártak a pilóták a boxutcában, mint az egész eddigi szezonban. Ennek oka elsősorban az volt, hogy az átmeneti esőgumikat és a sima felületű abroncsokat cserélgette ki-ki bátorságának és ízlésének megfelelően, de persze akadtak olyanok is, akiknek szervíz miatt kellett kigurulniuk olykor-olykor.

A falba állások sorát Sergio Perez kezdte meg a Racing Pointtal, jött is a biztonsági autó, de az élen sok minden nem változott, Hamilton ellépett Bottas elől, mögöttük Verstappen és az egyre jobb helyzetbe kerülő Charles Leclerc haladt. Hamilton ekkor már 35 másdperces előnnyel vezetett a Ferrari pilótája előtt, majd egy rossz kerékcserét követően is megtartott ebből az előnyből 21-et, amikor idén talán először hatalmasat hibázott Leclerc és a célegyenesre fordító kanyarban beleállította a Ferrarit a falba.

Hogy ettől, vagy sem, az éllovas Hamilton is megzavarodott, a kör végén a boxutcába hajtva csapta le a Mercedes első szárnyának felét, ez az incidens pedig olyannyira megzavarta a sima kerékcserére készülő német szerelőket, hogy a brit világbajnok nagyon drága másodperceket veszített el a boxban. Hamilton ráadásul büntetést is kapott a manővere miatt, ugyanis rosz helyen esett be a bokszba, amiért öt másodperces büntetést szabtak ki rá, ezzel pedig gyakorlatilag eldőlt, hogy nem szerzi meg a győzelmet - de még a világbajnoki pontok is távol kerültek tőle.

A kavarodásból Max Verstappen jött ki a legjobban, aki átvette a vezetést, a remekül taktikázó és a második pozícióba felsettenkedő Nico Hülkenberg, altteri Bottas és Alexander Albon előtt. Bottas viszonylag gyorsan megelőzte Hülkenberget, akinek a dobogó is szenzációs eredménynek számított volna, a német viszont egyetlen megpörgéssel döntötte romba a futamát, s éppen ott ahol Leclerc, a falnak vezette a Renault-t.

Az újabb kerékcserehullám után már Verstappen, Stroll, Kvjat, Bottas sorrendben haladt az első négyes, ám hiába lépett fel gyorsan a Mercedes finn pilótája a második helyre, ő sem bírta idegekkel és ahelyett, hogy fontos világbajnoki pontokat faragott volna Hamiltonnal szemben, ő is lenullázta a futamát. A biztonsági autó ismét jött, látott, győzött, négy kör maradt hátra a futamból, amikor a huszadik helyről rajtoló Sebastian Vettel előtt megnyílt a lehetőség, hogy Strollt és Kvjatot megelőzve a dobogó második fokára állhasson fel.

Ezt végül sikerült is megoldania a németnek, de Max Verstappent már nem lett volna esélye beérni. A holland pilóta ezúttal is remekül versenyzett és egyre inkább kezdi megközelíteni a világbajnoki pontversenyben második Valtteri Bottast.

Mindenképpen érdemes kiemelni a Toro Rossóval versenyző Daniil Kvjat harmadik helyét is, aki pályafutása során harmadik alkalommal állhatott fel a dobogóra, ráadásul a versenyt megelőző éjszaka folyamán apuka is lett - mi ez, ha nem tökéletes hétvége.

A Német Nagydíj végeredménye

Frissítés:

A vasárnap esti órákban szabálytalanság miatt - jóval a leintés után büntették meg mindkét Alfa Romeót. A hetedik helyen végző Kimi Räikkönen és a nyolcadik Antonio Giovinazzi is 30-30 másodperces büntetést kapott, amivel kiszorultak a pontszerző helyekről.

A hivatalos indoklás szerint a rajtadatok nem stimmeltek az Alfáknál, a 27.1-es szabálypontot sértették meg, ami szerint minden versenyzőnek egyedül, segítség nélkül kell vezetnie az autót. A vizsgálat a kuplung egyik beállítására vonatkozott. Az adatok alapján mindkét Alfa Romeóban eltért a szabályoktól a kuplung beállítása – a megengedett 0,07 másodperc helyett 0,2-0,3 másodperc közötti idő alatt vette fel a motor nyomatékát a váltó, tehát sokkal simább volt az indulásuk, mint a többieknek.

A két pilóta ezért egyenként áthajtásos büntetést kapott, ám mivel azt a leintés után már nem tudták letölteni, 30 másodpercet kaptak a versenyidejükhöz. A két Alfa Romeó kizárásal pontszerző helyen végzett a 9. helyig felugró Lewis Hamilton, illetve a Williams első 2019-es pontját szerző Robert Kubica is.

Végeredmény, Német Nagydíj, Hockenheim (64 kör, 292,736 km, a pontszerzők):

 1. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:44:31.275 óra
 2. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 7.333 másodperc hátrány
 3. Danyiil Kvjat (orosz, Toro Rosso) 8.305 mp h.
 4. Lance Stroll (kanadai, Racing Point) 8.966 mp h.
 5. Carlos Sainz Jr. (spanyol, McLaren) 9.583 mp h.
 6. Alexander Albon (thaiföldi, Toro Rosso) 10.052 mp h.
 7. Romain Grosjean (francia, Haas) 16.838 mp h.
 8. Kevin Magnussen (dán, Haas) 18.765 mp h.
 9. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 19.667 mp h.
10. Robert Kubica (lengyel, Williams) 24.987 mp h.
leggyorsabb kör: Verstappen 1:16.645 perc, 61. kör
pole pozíció: Lewis Hamilton (brit, Mercedes)

A vb-pontversenyek állása 11 futam után (még 10 van hátra):

pilóták: 
 1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 225 pont 
 2. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 184
 3. Verstappen 162
 4. Vettel 141
 5. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 120
 6. Pierre Gasly (francia, Red Bull) 55
 7. Sainz 48
 8. Kvjat 27
 9. Kimi Räikkönen (finn, Alfa Romeo) 25
10. Daniel Ricciardo (ausztrál, Renault) és Lando Norris (brit, McLaren) 22-22
12. Magussen és Stroll 18-18
13. Nico Hülkenberg (német, Renault) 17
14. Albon 15
16. Sergio Pérez (mexikói, Racing Point) 13
17. Grosjean 8
18. Kubica és Antonio Giovinazzi (olasz, Alfa Romeo) 1-1

csapatok: 
 1. Mercedes 409 pont
 2. Ferrari 261
 3. Red Bull 217
 4. McLaren 70
 5. Toro Rosso 42
 6. Renault 39
 7. Racing Point 31
 8. Haas és Alfa Romeo 26-26
10. Williams 1

Hamilton Németországban is rajtelső, technikai hibák a Ferrarinál

2019.07.27.

Lewis Hamilton szerezte meg az első rajtkockát a Német Nagydíj időmérő edzésén. Sebastian Vettel csak a mezőny végéről kezdheti meg a hazai versenyét. 

Fotó: twitter.com/F1

Charles Leclerc nyerte a harmadik szabadedzést és így a Ferrari mindhárom kvalifikáció előtti gyakorlást behúzva a Német Nagydíj legnagyobb esélyesévé lépett elő. Minden azonban csak addig volt szép és jó a maranellóiaknál, amíg Sebastian Vettel nem jelezte a felvezető körén, hogy probléma van az autójával. A német világbajnok végül négy perccel a vége előtt kiszállt az autójából és így mért kör nélkül, a 20. helyről kezdheti meg hazai nagydíját. 

Leclerc autójával ekkor viszont minden stimmelt és a monacói pilóta elsőként is abszolválta a Q1-et, Max Verstappen és az elsőre gyengébb kört futó Lewis Hamilton előtt. A meglepetést Kimi Raikkönen szállította, aki megelőzte Valtteri Bottast az első szakaszban. 

Vettelen kívül a két Williams (a szokásos George Russell, Robert Kubica sorrendben), Alexander Albon és Lando Norris fejezte be idő előtt a mai szereplését. Lance Stroll, a Racing Point pilótája idén először kvalifikálta magát a Q2-be. 

Némileg megzavarta a mezőnyt a Q1-ben mutatott gyengébb teljesítmény, ám a második szakaszban már kiderült, hogy altatásról volt szó. Hamilton 1:12,149-es időeredménye ezt tökéletesen jelezte. Max Verstappen elkezdett panaszkodni az autójára, de végül a negyedik legjobb időt futotta az időmérő ezen szekciójában. 

Meglepő kieső nem volt, viszont a TOP10-be kerülésért óriási csata alakult ki. Végül Antonio Giovinazzi, Kavin Magnussen, Daniel Ricciardo, Danyil Kvjat és Lance Stroll búcsúzott. 

Kilenc perc volt még hátra az időmérőből, amikor Charles Leclerc is kiszállt a Ferrariból és így ő is mért kör nélkül zárta a Q3-at. Hamilton, aki lényegében valós ellenfél nélkül maradt 1:11,767-es idővel átvette a vezetést. 

Az ötszörös világbajnokot lényegében csak megközelíteni tudták, mögötte Max Verstappen három tizeddel végzett a második helyen. Valtteri Bottas minimális különbséggel csúszott le a második starthelyről, míg Pierre Gasly ezúttal is remek rajthelyet kaparintott meg magának. 

Kimi Raikkönen egy ötödik rajthellyel bizonyította remek formáját, a legjobb 10-be pedig még Carlos Sainz, Sergio Perez és Nico Hülkenberg fért be. 

A Német Nagydíj holnap 15 óra 10 perctől veszi kezdetét a Hockenheimringen. Mivel a nagydíj jövője kérdéses, így lehet, hogy hosszú ideig utoljára látjuk a mezőnyt a legendás aszfaltcsíkon. 

Végeredmény:

Nem vették el Hamilton hockenheimi győzelmét

2018.07.22.
Dorogi László

Bár hatalmas bravúrt hajtott végre a brit világbajnok azzal, hogy a 14. rajtkockából indulva végül megnyerte a Német Nagydíjat, de könnyen lehet, hogy csalt.

Fotó: formula1.com

Lewis Hamilton pályafutása során először tudott úgy futamot nyerni, hogy nem az első hat rajtkocka valamelyikéből vágott neki a versenynek, ehhez persze némi szerencsére is szüksége volt a pokolian gyors és ezen a vasárnapon megbízhatóbb arcát mutató Mercedesen kívül.

Kellett például az, hogy a versenyt vezető Sebastian Vettel belerongyoljon egy tócsába, ami egészen a falig repítette, ezzel lenullázva a német versenyét. Kellett a csapattársának, Valtteri Bottasnak adott csapatutasítás, hogy legyen szíves, ne toszogassa hátulról Hamiltont és kellett egy fölöttébb érdekes manőver is, ami viszont nem volt teljesen szabályos. Sőt, teljesen szabálytalan volt.

Vettel balesetét követően ugyanis beküldték a pályára a biztonsági autót, s mint ilyenkor általában, sorra érkeztek a boxba a versenyzők kereket cserélni. Hamiltont is kitessékelte csapata, ám a brit pilóta az utolsó utáni pillanatban meggondolta magát és a boxbejárattól elkanyarodva, a füvön fűnyíróként átnyargalva visszatért a pályára.




Elég nagy volt a káosz a Mercedesnél, mert alapvetően későn esett rá a boxba vezető bekötőútra a brit, majd éppen ilyen későn tért le arról. Ez pedig nem szabályos. Hamilton a jogosulatlan előnyszerzésnek köszönhetően így az élre került és ott is maradt a futam végéig.

Két évvel ezelőtt, egy nagyon hasonló szituációban Kimi Raikkönen 5 másodperces büntetést kapott az Európa Nagydíjon, amikor mind a négy kerekével átlépte a boxutca-bevezető sáv záróvonalát. Ez nem csak szabálytalan, de nagyon veszélyes manőver is.

Érdekes módon Hamilton esetében a verseny közben fel sem merült, hogy vizsgálni kéne az akciót, mert nem tartózkodott senki a közelében, így nem veszélyeztette senkinek a versenyét, magyarán jogosulatlan előnyre sem tett szert, mert lassítania kellett az ideális ívhez képest.

A versenybírák csak a futam után hívták be elbeszélgetésre a britet, végül pedig csak egy megrovásban részesítették, ami nem jár pozícióvesztéssel és rajtbüntetéssel sem a Magyar Nagydíjra, pedig a szabály a következőképpen szól: "a boxutca bejáratát és a pályát elválasztó záróvonalat tilos átlépni. Hamilton pedig pontosan ezt csinálta.

Őrület Hockenheimben, kettős Mercedes-siker, Hamilton győzelem

2018.07.22.
Dorogi László

A Német Nagydíj végére megérkezett az eső és fenekestül felforgatta dolgokat. Sebastian Vettelt például a falba vezette.

Fotó: The Telegraph

A világbajnoki címért folytatott verseny szempontjából meglehetősen nagy drámát tartogatott a Német Nagydíj szombati időmérő edzésének első szakasza, amikor Lewis Hamilton alatt egy technikai probléma miatt megállt a Mercedes, ezért a négyszeres brit világbajnok csupán a 14. rajtkockából vághatott neki a vasárnapi futamnak. Nem úgy Sebastian Vettel, aki elképesztően nagyot repesztett az időmérőn, megszerezte a pole pozíciót és magabiztosan várhatta a versenyt.

Amely tulajdonképpen izgalommentesen indult, a rajtnál mindössze a harmadik helyről startoló Kimi Raikkönenre érkezett meg fenyegetően Max Verstappen, de a Ferrari finnje jól védte a holland támadásait és maga mögött tudta tartani a Red Bullt. Lewis Hamilton jó tempóban egerészte át magát a mezőnyön, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy senki nem fejtett ki vele szemben komoly ellenállást, így egészen gyorsan sikerült fellépnie az ötödik pozícióba, bő egy boxkiállásnyi távolságra a vezető Vettel mögött.

A Ferrari Kimi Raikkönent nevezte ki a hockenheimi versenyre kísérleti egérnek, ezért a finnt mindenkinél hamarabb hozták ki az első kerékcserére, bevállalva ezzel egy két kiállásos stratégiát és a friss gumikon haladó Raikkönen egymás után dobálta is a leggyorsabb köröket. Csapattársa kerékcseréje után Vettel elé is tudott kerülni, ám miután néhány körön keresztül tartotta maga mögött a németet, rászóltak, hogy a világbajnoki pontversenyt tekintve csak el kellene engednie a más taktika szerint köröző Vettelt.

A keményebb gumikeveréken rajtoló Hamilton a 42. percben jött először a boxba, ám ekkor már vészesen kerülgette a nyomvonalat az eső, jó néhányan meg is próbálkoztak átmeneti esőgumikat feltenni autójukra, de ez végül senkinek nem hozott előrelépést.

Az igazi dráma csak ezután következett, ugyanis a pálya bizonyos részein jóval nagyobb víz állt meg, míg máshol teljesen száraz maradt a nyomvonal, Sebastian Vettel pedig hiába versenyzett addig magabiztosan, nagy hibát vétett. A Ferrari hátulja felúszott egy tócsán, a német pedig a sóderben és a falban kötött ki.

A szintén csúszkáló Raikkönent Valtteri Bottas lépte át, s a Vettel balesete miatti biztonsági autós szakaszt követően meg is támadta az akkor már élen haladó Hamiltont. Ahogy korábban Raikkönenre a Ferrari, úgy ezúttal Bottasra a Mercedes is ráparancsolt, hogy ne háborgassa Hamiltont, így a brit világbajnok a 14. helyről rajtolva megnyerte a Német Nagydíjat és átvette a vezetést az összetett pontversenyben a nullázó Vetteltől.

A Német Nagydíj végeredménye:


Fotó: Twitter

A vb-pontversenyek állása



 1. Hamilton 188 pont
 2. Vettel 171
 3. Räikkönen 131
 4. Bottas 122
 5. Ricciardo 106
 6. Verstappen 105
 7. Hülkenberg 52
 8. Alonso 40 
 9. Magnussen 39
10. Perez 30
11. Ocon 29
12. Sainz 28
13. Grosjean 20
14. Gasly 18
15. Leclerc 13
16. Vandoorne 8
17. Ericsson 5
18. Stroll 4
19. Hartley 2

Csapatok:

 1. Mercedes 310 pont
 2. Ferrari 302
 3. Red Bull 211
 4. Renault 80
 5. Force India 59
 6. Haas 59
 7. McLaren 48
 8. Toro Rosso 20
 9. Sauber 18
10. Williams 4

Hamilton eltolta, Vettelé a pole Hockenheimben

2018.07.21.
Dorogi László

A brit világbajnok hibázott az időmérő első szakaszában, majd makacsul taposta tovább a gázpedált, jól rá is fázott. Valtteri Bottas viszont nagyot ment.

Fotó: formula1.com

Nem kis izgalmakat tartogatott a Forma-1-es Német Nagydíj szombati időmérő edzése, már csak azért is, mert mindenkinek árgus szemekkel kellett az időjárás előrejelzéseket bogarásznia. Az utolsó, harmadik szabadedzésen ugyanis annyira szakadt az eső még kora délután Hockenheimben, hogy csupán kilenc pilótának sikerült mért kört teljesítenie, az edzést pedig Charles Lecler nyerte a Sauberrel.

Ezzel együtt, a hétvége eddigi szakaszában elképesztően kis különbségek rajzolódtak ki a három topcsapat, a Ferrari, a Mercedes és a Red Bull pilótái között, a hat versenyzőből pedig csak Daniel Ricciardo nem álmodozhatott a pole pozíció megszerzéséről, hiszen motort cseréltek autójában, így mindenképpen a mezőny végéről kell rajtolnia vasárnap.

Furcsa együttállás alakult ki Hockenheimben, ugyanis a hazainak számító Mercedes szerette volna a hazai környezetben versenyző Sebastian Vettelt megfogni, a németnek mostanában elég jól kijön a lépés és úgy tűnik, hogy a maranellóiak is ledolgozták technikai- és motorhátrányukat az ezüstnyilakkal szemben.

Az eső mindenesetre nem érkezett meg az időmérő edzésre, bár az aszfalt hőmérséklete jócskán lehűlt a csütörtöki, pénteki állapotokhoz képest és a Q1 utolsó szakaszáig nem is történt semmi különleges. Ekkor Lewis Hamilton elmért egy kanyart, a rázókő pedig felültette az ideiglenes német hullámvasútra, nem mellesleg jól elagyabugyálta a Mercedes alvázát és a váltót is. A brit pilóta kapta is gyorsan a fülére az utasítást, hogy akkor most azonnal kell elvenni a lábat a gázpedálról, de nem volt hajlandó meghallani a csapatutasítást, emiatt pedig teljesen elszállt a kocsi.

Hamilton beleállt makacsságába, kipattant a Mercedesből és elkezdte a box utca irányába tolni járgányát, miközben mindenki nagy sebességgel száguldozott el mellette, végül azonban fejet kellett hajtania a pályabírók akaratának és kivezetnie kipurcanó kocsiját. A partizán-akcióval mindössze annyit sikerült a héten szerződéshosszabbításon átesett Hamiltonnak elérnie, hogy megint át kell hámoznia magát a komplett mezőnyön a futamon, de hát ne érje szó a ház elejét, megdolgozott érte.

Fotó: Twitter

Ami az élmezőnyt illeti, mindvégig lehetett érezni, hogy Sebastian Vettelt nagyon motiválja a német közönség, elképesztő repesztéssel, pályarekorddal szerezte meg a pole pozíciót, a második helyre pedig Valtteri Bottas suhant be a Mercedes-szel. A finn akkora időt futott, amitől még a Merci-góré Toto Wolff is meglepődött, Bottasra sokkal jobb hatással volt a szerződéshosszabbítás ténye, mint csapattársára.

A Német Nagydíj időmérő edzésének végeredménye

Ezeket a cikkeket olvastad már?