A héten véglegesíthetik a 2021-es motorszabályokat

2018.06.26.
Ragnar Volarus

Valószínűleg a hétvégi Osztrák Nagydíjon már végleges motorszabály-tervezettel áll a Forma-1 csapatai elé a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA), amelyek a 2021-es szezonra lesznek érvényesek. 

A munkát persze már jóval korábban megkezdte az FIA, hiszen az alapokat már tavaly októberben bejelentette a testület és az F-1 tulajdonosa a Liberty Media. Azóta pedig folyamatosan tartottak az egyeztetések  a jelenlegi négy motorgyártóval, illetve az esetlegesen csatlakozó Porschéval.

Nem csak a rajongók, az F1 vezetői is előzéseket szeretnének

A Liberty Media nem pihen, és úgy fest egy teljesen megreformált Forma-1-es versenysorozatot szeretne. Hogy ez jó lesz-e nekünk rajongóknak? Az ígéretek szerint igen, mi pedig annyira áhítjuk az izgalmas versenyeket előzésekkel - amiket nélkülöznünk kell már néhány éve -, hogy minden aprócska pozitív hírbe belekapaszkodunk.

Az FIA eközben szándékosan igyekezett lassítani a tempón - próbálva kontroll alatt tartani a költségeket –, mert minél korábban kerülnek nyilvánosságra a részletek, a gyártók annál hamarabb látnának neki a fejlesztéseknek, őrült pénzeket és nem kevés energiát beleölve a tervezésbe. 

„Ez egy nagyon komplikált ügy” – ismerte el Charlie Whiting, az FIA Forma-1-es versenyigazgatója.

„Az összejöveteleket újabb összejövetelek követik, és a jelentések, melyeket ezekkel kapcsolatban kapok, nagyon részletesnek tűnnek. Már most nagyon belemennek a részletekbe. Bízom benne, hogy lassan a végéhez ér a folyamat, és ennek a folyamatnak a végén már egy jóval kidolgozottabb elképzelésünk lesz arról, hogy milyenek is lesznek az erőforrások 2021-ben.”

Whiting azt is elárulta, nem azért szabták meg a június végi határidőt, mert szerették volna véglegesíteni az ügyet a Stratégiai Munkacsoport következő, július 4-i ülésén.

„Szó sincs róla. Ez csupán egy olyan dátum, mellyel kapcsolatban úgy éreztük, hogy ekkorra már véglegesítenünk kell a dolgokat. Nincs összefüggésben a Stratégiai Munkacsoporttal. A gyártókat is bevontuk az egyeztetésbe, ezért tart ilyen sokáig, hiszen ide-oda pattog a labda.”

A Mercedes motorsport-igazgatója Toto Wolff elárulta, hogy a Stratégiai Munkacsoport jövő heti ülésén az erőforrásokról és a költések kontrollálásáról is szó esik majd, néhányan ugyanis javasolták a jelenlegi motorok fejlesztésének befagyasztását 2019-re és 2020-ra.

„Az új motorhoz rengeteg idő kell, ezért minél korábban elkezdjük, annál jobb. De megoldást kell találnunk arra, hogyan kerüljük el két erőforrás párhuzamos fejlesztését. Nyilvánvaló, hogy a harcunk a 2020-as év utolsó versenyéig folytatódni fog barátainkkal, a Hondával, a Renault-val és a Ferrarival. Ugyanakkor viszont amin ratifikálják az új szabályokat, mindenkinek el kell kezdeni dolgozni a másik erőforráson. Szerintem ez az egyik kulcskérdés, amit meg kell vitatni július 4-én.”

Elválnak a Red Bull és a Renault útjai

2018.06.19.
Dorogi László

Még a hétvégi, Francia Nagydíj előtt bejelentheti az osztrák istálló, hogy fiókcsapatához hasonlóan Hondára cserélik a francia erőforrásokat.

Fotó: Sky Sports

Az idei Forma-1-es szezon kezdete óta egyre erősödnek a Red Bull istállónál a motorszállítóval kapcsolatos pletykák, ezen belül konkrétan az, hogy nincsenek kibékülve a Reanult erőforrásokkal. Az osztrákok fiókcsapata, a Toro Rosso ennek az évnek már Honda motorokkal vágott neki és szemmel láthatóan a Red Bullnál is hajlanak a váltásra.

Bár Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója a Kanadai Nagydíj hétvégéjén még azt mondta, hogy június végén hoznak döntést a motorszállító jövőjével kapcsolatban, ez már sokkal hamarabb megtörténhet. A Red Bull 2007 óta száguld Renault motorokkal, ugyanakkor a Honda erőforrásai jelenleg nagyobb megbízhatóságot és jobb teljesítményt ígérnek. Az istálló egyelőre nem erősítette meg a híreket, de az Autosport szaklap szerint már a hétvégi Francia Nagydíj előtt bejelenthetik a Reanult-val való szakítást Red Bullnál, így a következő szezont már az osztrák csapat is Honda motorokkal kezdheti el.

Nem csak a rajongók, az F1 vezetői is előzéseket szeretnének

2018.04.19.
Ragnar Volarus

A Liberty Media nem pihen, és úgy fest egy teljesen megreformált Forma-1-es versenysorozatot szeretne. Hogy ez jó lesz-e nekünk rajongóknak? Az ígéretek szerint igen, mi pedig annyira áhítjuk az izgalmas versenyeket előzésekkel - amiket nélkülöznünk kell már néhány éve -, hogy minden aprócska pozitív hírbe belekapaszkodunk.

Fotó: skysports.com

Most hétvégén a 2019-es szabályrendszerrel kapcsolatos javaslatokról tárgyalt az F1-es Stratégiai Csoport, és meg is szavaztak néhány változtatást, amelyek megkönnyítik a versenyzők életét és izgalmasabbá tehetik a futamokat.

A keddi párizsi gyűlésen, amelyen az FIA elnöke, Jean Todt, valamint a Formula-1 ügyvezető igazgatója, Chase Carey is jelen volt, elsősorban a jövő évre szóló szabálymódosításokat tárgyalták át, de természetesen szó esett a középtávú tervekről is, hiszen a motorgyártók folyton rágják a döntéshozók fülét, hogy mielőbb konkretizálják ötleteiket a 2021-es nagy átalakítással kapcsolatban, ők pedig neki tudjanak állni a fejlesztéseknek. 

Fotó: f1today.net

A döntések, amiket most többségi voksolással elfogadtak: 

- 105 kg-ról 110 kg-ra növelik a versenyenkénti felhasználható üzemanyag-mennyiséget. Az FIA szerint ekkora emelés elegendő ahhoz, hogy a versenyzők a futam teljes ideje alatt maximális teljesítménnyel használhassák a motort, ezzel érvényesülhet a "tövig nyomd a pedált" mód, és nem lesz többé "spórolás".

- Elkülönítik az autó tömegét a versenyző tömegétől. Így valószínűleg véget ér az a hagyomány, hogy a minimális versenysúlyt az autó és a pilóta össztömegének megadásával határozzák meg. Az elképzelések szerint a versenyzőnek és az ülésének együttesen kell majd ezentúl megfelelnie egy minimumértéknek. A tervek szerint a könnyebb pilóták ülésére ballasztokat helyeznek, vagyis a nehezebbek sem kerülnek emiatt hátrányba, vége a fogyókúrázás időszakának.

- 2019-től az összes pilóta számára kötelezővé teszik a biometrikus kesztyűk viselését, amelyek a versenyzők életfunkcióit továbbítják az orvosi csapatnak, megkönnyítve ezzel a mentést egy esetleges baleset idején.

Ezeken kívül szóba kerültek és a stratégiai csoport ezen a héten a 2019-es autók esetleges aerodinamikai változásait is megvitatta, amelyek megkönnyíthetnék az előzést. Az FIA megerősítette a párizsi találkozó után, hogy a változásokról hamarosan hivatalos döntést hoznak, “miután az FIA által folytatott kutatások a csapatokkal konzultálva lezárultak”.

A versenyigazgató, Charlie Whiting elmondta, hogy bár Bahreinben és Kínában izgalmasabb, több előzést hozó versenyt versenyt láthattunk, de az F1-nek még vizsgálnia kell az előzéseket.

“Azt hiszem, folytatnunk kell a témával kapcsolatos vitát. Egymás után két jó futamot láthattunk, de véleményem szerint nyilvánvaló, hogy az előzéssel járó nehézségek továbbra is fennállnak, ezért ezt a munkát folytatni kell.”

Fotó: motorsport.com

A 2021-es motorszabályok is terítékre kerültek, ám itt még csak a tárgyalások elején járunk, így a részletekről elég szűkszavúan fogalmaz a közlemény. Ami biztos, hogy továbbra is maradnak az 1,6 literes, V6-os hibrid turbó erőforrások, viszont a kipufogógázokból visszanyert energiáért felelős MGU-H rendszert megszüntetik, ezzel egyszerűbbé téve az erőforrásokat.

A következő találkozó az FIA technikai részlege és az F1 jelenlegi és potenciális új motorgyártói között zajlik majd, ahol a részletek finomhangolása lesz a cél, és optimista feltételezések szerint már akár május végére ismert lehet a szabályzat minden paramétere.

Aki pedig szeretné újraélni a Kínai Nagydíj legizgalmasabb pillanatait belső kameranézetből, az tekintse meg az alábbi videót.

Ezeket a cikkeket olvastad már?