Őrület Monzában, Pierre Gasly élete első győzelmét aratta!

2020.09.06.
Kálovics Tibor

Hihetetlen versenyt hozott az Olasz Nagydíj, amelyet Pierre Gasly nyert meg. Mindkét Ferrari kiesett, Lewis Hamilton egy büntetés miatt csak hetedik lett.

Fotó: twitter.com/f1

Hetvenedik alkalommal rendezték meg a Forma-1-es Olasz Nagydíjat Monzában. Az élről rajtoló Lewis Hamilton valósággal kilőtt a startnál a szezon nyolcadik futamán, csapattársa Valtteri Bottas viszont több pozíciót is veszített. A finnt lerajtolta Carlos Sainz, de az első körben Lando Norris, Daniel Ricciardo és Sergio Perez is elment mellette. A Mercedes versenyzője nem tudott felgyorsulni és a szintén rosszul rajtoló Max Verstappen is elment mellette. Bottas a csapatrádión folyamatosan panaszkodott arra, hogy nincs meg a tempója az előzéshez. 

Sebastian Vettel számára idő előtt véget ért a Ferrari első hazai versenye: a négyszeres világbajnok fékjei hat kör után felmondták a szolgálatot, amikor is a német a 17. helyen haladt. Alex Albon is eseménydús első köröket tudhatott magáénak, előbb Pierre Gaslyval vívott nagy csatát, majd Romain Grosjeannal csapott össze. Utóbbi eset miatt öt másodperc büntetést kapott. 

A 20. körben Kevin Magnussen volt kénytelen félre állni és mivel rossz helyen parkolt le, ezért beküldték a biztonsági autót. Az előnyét elveszítő Lewis Haimilton kiment kereket cserélni, akárcsak Antonio Giovinazzi, viszont ezt nem tehették volna meg, mivel a bokszutca zárva volt. A többiek időben jöttek ki, a sorrend viszont teljesen felborult: Hamilton mögött Lance Stroll, Pierre Gasly és Kimi Raikkönen haladt, de Nicolas Latifi hetedik pozíciója is meglepetésnek számított. 

Nem tartott azonban sokáig a nyugalom: Charles Leclerc megcsúszott a Parabolicában és nagy sebességgel a gumifalnak csapódott. A monacói pilóta megúszta sérülés nélkül a balesetet, ám a Ferrari számára fél távnál véget ért a mai futam. Előbb beküldték a biztonsági autót, majd a 27. körben piros zászlóval félbe szakították a versenyt. A szünet alatt derült ki, hogy Hamiltont és Giovinazzit megbüntették, mindketten tíz másodperces stop and go büntetést kaptak. Lance Stroll taktikája kifizetődő volt, mivel a huszonöt percig tartó szünet alatt a szabályok értelmében lecserélhették az abroncsait. Lando Norrist is vizsgálták miután többeket feltartott Carlos Sainz sikeres kerékcseréjének érdekében, ám a McLaren versenyzőjét nem szankcionálták. 

A szabályok értelmében az utolsó 26 körre állórajttal indulhattak el a pilóták, Hamilton a pole-ból indult, Giovinazzi pedig ötödikként. A mezőny nagy része a közepes vagy a kemény abroncsot tette fel és így eldőlt, hogy a bokszstratégia már nem fog szerepet játszani a folytatásban. Közben eldőlt, hogy Max Verstappen miatt sem kell aggódnia Hamiltonnak, a holland ugyanis a technika áldozata lett. 

Hamilton kijövetele után Pierre Gasly vezette a versenyt és öt másodperces előnyt épített ki a Kimi Raikkönent megelőző Carlos Sainzzal szemben. Egy kör múlva Lance Stroll is megelőzte a "jégembert", aki folyamatosan csúszott hátra. A lépéshátrányba kerülő Hamilton csak 15 körrel a vége előtt érte utol a többieket amikor megelőzte Albont. A Mercedesek küszködtek a mezőnyben autózva és így egyértelmű volt, hogy maximum a pontszerzésben reménykedhetnek. 

Sainz egyre inkább kezdte faragni a különbséget és a 46. körre már két másodperc alá csökkentette a differenciát. Hamilton ugyanebben a körben jött fel a 10. helyre miután ő is megelőzte Raikkönent. A két élen álló pilóta között 1,2 és 1,7 másodperc között volt a különbség, Sainz viszont az utolsó körre felért DRS-távolságba. 

Pierre Gasly azonban nem hibázott és így 415 ezredmásodperces különbséggel megszerezte élete első futamgyőzelmét. Az Alpha Tauri 2006 és 2019 között Toro Rosso néven szerepelt, az istálló éppen Monzában aratta eddigi egyetlen sikerét, 2008-ban Sebastian Vettel révén. Gasly egyébként Olivier Panis 1996-os monacói sikere óta az első francia, aki futamot nyert a Forma-1-ben. 

Carlos Sainz mindent megtett a győzelemért, de végül meg kellett elégednie a második hellyel. A kétszeres ralivilágbajnok fia ugyan hivatalosan második dobogós helyezését szerezte, ám először állhatott fel a pódiumra mivel tavaly Brazíliában utólag kapta meg a harmadik helyet. A harmadik helyen Lance Stroll végzett, aki szintén második alkalommal végzett a legjobb háromban. 

Lando Norris a negyedik helyen fejezte be a futamot Valtteri Bottas és Daniel Ricciardo előtt. Lewis Hamilton a hetedik helyen ért célba így a körülményekhez képest nem zárt olyan rossz hétvégét. A legjobb 10-be még Esteban Ocon, Danyiil Kvjat és Sergio Perez fért be. 

A világbajnokságot Lewis Hamilton 164 ponttal vezeti a 117 pontos Valtteri Bottas és a 110 pontos Max Verstappen előtt. A konstruktőröknél a 281 pontos Mercedes vezet a 158 pontot gyűjtő Red Bull és a 98 pontos McLaren előtt. A szezon jövő héten a Toszkán Nagydíjjal folytatódik Mugelloban. 

Végeredmény:

Olasz Nagydíj: a Ferrarinak köszönhetően orvosok és nővérek lesznek a lelátón

2020.09.03.
Ragnar Volarus

A Ferrari csapat meghívására orvosok és nővérek lesznek a lelátón a vasárnapi Forma-1-es Olasz Nagydíjon, így mondva köszönetet az elmúlt hónapok emberfeletti munkájáért.

A Ferrari közleménye szerint bátorságuk, kötelességtudatuk és önzetlenségük miatt hívták meg a zárt kapus versenyre a koronavírus-járvány elleni védekezés 250 élharcosát. Hozzátették, a vendégek természetesen a társadalmi távolságtartás szabályainak megfelelően foglalnak majd helyet a lelátón.

Olaszország a világjárvány által leginkább sújtott európai országok közé tartozik, ahol eddig csaknem 35 ezren haltak meg.

A monzai lesz az idény nyolcadik futama, a jövő hétvégén Mugellóban sorra kerül Toszkán Nagydíj pedig az első, amelyre naponta 2880 fizető néző is kilátogathat. Az ezt követő versenyek nagy részét várhatóan szintén korlátozott számú közönség tekintheti meg.

Címkék: Ferrari, Forma 1, Monza

Olasz Nagydíj: Leclerc indul az élről, többen eltaktikázták az időmérőt

2019.09.07.

Belgium után Olaszországban is Charles Leclerc rajtolhat az élről. A Ferrari pilótája mögül a két Mercedes indulhat. 

Fotó: twitter.com/f1

Bár az FIA kilátásba helyezte, a belgiumi kvalifikáción látott mértékű szélárnyékozást büntetni fogja, a pilóták mégis egymás mögött "vonatozva" kezdte meg a kvalifikáció első szakaszát. Mivel Antonio Giovanazzi vezette a bojt, így ő futotta az első mért kört, majd Sebastian Vettel állt az élre. Jó tempót mentek a Renault pilótái Nico Hülkenberg sokáig vezetett, de Daniel Ricciardo bejutása sem forgott veszélyben. Hülkenbergnél csak Charles Leclerc futott jobb kört, de a két Mercedes és Sebastian Vettel mögötte végeztek a Q1-ben. 

Sergio Perez autója megadta magát a periódus végén és piros zászlóval szakították meg az időmérőt. Ezzel Max Verstappen járt leginkább rosszul, mivel a motorerőre panaszkodó holland végül mért kör nélkül fejezte be a ma délutánt. A két említett pilótán kívül a Q1-ben Romain Grosjean, George Russell és Robert Kubica esett ki. 

A második szakasz elején Charles Leclerc állt az élre, mögötte Lewis Hamilton és Sebastian Vettel autózták a második illetve a harmadik legjobb időt, míg a két Renault közül ezúttal Daniel Ricciardo volt a gyorsabb. Lance Stroll ellenben óriásit teljesített és közel két év után jutott el ismét az időmérő harmadik szakaszába. 

A Q2 végén Antonio Giovinazzi, Kevin Magnussen, Danyiil Kvjat, Lando Norris és Pierre Gasly búcsúztak. 

Két percnek is el kellett telnie, mire megjelentek az első autók a Q3 elején, ugyanis a szélárnyék miatt senki sem akart a boj elején haladni. Vettel futotta meg az első mért kört, majd Leclerc és Hamilton következett. Az állóvizet Kimi Raikkönen kavarta meg, aki a falnak csapódott és ismét előkerült a piros zászló. A baleset miatt úgy tűnt, hogy Valtteri Bottas körét törlik, ám végül megváltoztatták a döntésüket a versenybírák és így a finn felért Hamilton mögé. 

Az utolsó 6 perc 35 másodpercre engedték el a mezőnyt, ám az utolsó kettő percig szinte mindenki kivárt. Senkinek nem állt szándékában elengedni a másikat és erre a mezőny többsége ráfaragott. Csak Charles Leclerc és Carlos Sainz tudott átfutni a célvonalon. 

A monacói már ekkor is vezetett és így végül nem is forgott veszélyben az újabb pole pozíciója, így Ferrari-pilóta kezdheti az élről a versenyt a "sebesség templomában. Lewis Hamilton és Valtteri Bottas rajtolhat a második illetve a harmadik pozícióból, míg Sebastian Vettelnek ezúttal a negyedik starthely jutott. Daniel Ricciardo és Nico Hülkenberg révén kisajátította a Renault a harmadik sort, míg az első 10-ből Carlos Sainz, Alenxader Albon, Kimi Raikkönen és Lance Stroll rajtolhat. 

Végeredmény:

Hamilton eddigi legfontosabb idei győzelme – videó

2017.09.03.
Kecskés István

Lényegében a rajtnál eldőlt minden az Olasz Nagydíjon, amikor Lewis Hamilton kilőtt és élre állt a fiatalok mellett. 

Ahogy várható volt, a rajtnál ellépett a többiektől Lewis Hamilton a Mercedessel, de Esteban Ocon Force Indiája beszúrt Lance Stroll Williamse elé, így a francia a második sorból indulva egyet előzött.

Mögöttük Kimi Raikkönen (Ferrari) megelőzte Valtteri Bottast, igaz csak ideiglenesen, mert Lewis Hamilton csapattársa a kör végén vissza is vette a helyét. 

Kulcsfontosságú volt a harmadik és a negyedik kör, mert Bottas feljött a második helyre, Vettel megelőzte Raikkönent és Max Verstappen is összecsúszott Felipe Massával. A büntetése miatt csak a 13. helyről rajtoló holland gyorsan feljött a pontszerző helyre és a célegyenes után meg akarta előzni a brazilt, aki a sikán második felébe ráhúzta a kormányt a riválisra, akinek jobb első defekt miatt ki is kellett menni a boxba. 

A kilencedik körre aztán kialakult a Hamilton, Bottas, Vettel, Ocon, Stroll, Raikkönen sorrend. 

Tervezett kerékcseréje elsőként, a 16. körben, a Ferrari finn világbajnokának volt, ami érthető volt, mert a tűzpiros autót vezető klasszis csak szenvedett a fiatalok mögött. A váltás nem sikerült jól, de még így is gyorsabb volt, mint Stroll cseréje két körrel később, így Raikkönen meg is előzte a Williamst.

Lényegében eseménytelenül pörögtek a körök, hússzal a vége előtt kiment az élmezőny a szuperlágyakat lágyakra cserélni – Vettel, Hamilton és Bottas is hiba nélkül tudta le. Utolsóként, a 38. körben Ricciardo váltott és az 5. helyre állt vissza.

Nem sok izgalom volt a pályán, de a középmezőnyben akadt azért látványos előzés, például amikor Danii Kvjat megkerülte Nico Hülkenberget.

A 41. körben Ricciardo felzárkózott a negyedik helyre. Nem csoda, hiszen ő lágy gumikon üldözte Raikkönent, akit gyorsan meg is előzött és elkezdte kergetni Sebastian Vettelt is.

Az ausztrálnak 12 köre volt arra, hogy utolérje a négyszeres világbajnokot, s bizony volt is olyan, hogy egy másodpercet hozott a riválisán. 

Egy körrel a vége előtt Fernando Alosnsót a McLaren, Marcus Ericssont pedig a Sauber garázsából utasították, hogy fejezze be a futamot idő előtt és álljon ki. 

Hamilton végül simán – izgalommentesen – megnyerte a futamot, s mivel Vettel csak a harmadik lett, így a brit átvette a vezetést a világbajnokságban. 

Az első tíz sorrendje:

1. Lewis Hamilton (Mercedes)
2. Valtteri Bottas (Mercedes)
3. Sebastian Vettel (Ferrari)
4. Daniel Ricciardo (Red Bull)
5. Kimi Raikkönen (Ferrari)
6. Esteban Ocon (Force India)
7. Lance Stroll (Williams)
8. Felipe Massa (Williams)
9. Sergio Perez (Force India)
10. Max Verstappen (Red Bull)

Monza: hihetetlen edzés, elképesztő első sor lesz!

2017.09.02.
Kecskés István

Három és fél óránál is hosszabb volt a monzai időmérő edzés, amelynek a vége papírforma lett, de a rajtrács hihetetlen lesz. 

Nagyon hosszúra nyúlt a szombati időmérő edzés Monzában, mert zord időjárási körülmények fogadták a pilótákat – szakadt az eső. Az autók időben kijöttek a boxból, de Romain Groesjean mindjárt az elején odacsapta a Haast a falhoz, a baleset után pedig le is állították az edzést.

Ami nem is indult újra egészen 16.40-ig, vagyis több, mint két és fél órán át nem ment autó az aszfaltra. Még akkor sem, amikor elállt az eső, mert nagy tócsák voltak a pályán, veszélyes lett volna kimenni, így a Mercedesnél játékonzollal foglalta el magát Valtteri Bottas és Lewis Hamilton, a Red Bullnál mindenki operatőrnek állt, a Williams garázs előtt meg fociztak a szerelők és a Massa-család. 

Aztán amikor ismét a pályán volt mindenki, akkor jöhettek az esőgumis körök, majd az első szakasz végén az interes fordulók, s az első szakaszt Bottas, Hamilton, Vettel sorrendben zárták az élen – meglepő kiesés nem történt. Kimi Raikkönen volt egy kicsit "melegben", amikor a bal első kerekénél kigyulladt a féktárcsa, de végül a finn megúszta az esetet. 

A Q2-ben – bár nem volt komoly eső – az esőgumik jobban működtek, mint az átmeneti abroncsok – a sorrend egy kicsit átalakult: Hamilton, Bottas, Verstappen volt a sorrend. Stroll meglepően jól teljesített, az ötödik helyen állt. 

A harmadik szakasz meglepetése a Ferrari teljes és váratlan összeomlása volt. Az újra szakadó esőben valamit nagyon nem találtak el az olaszo, Raikkönen a hetedik, Vettel a nyolcadik helyet érte el a bő három és fél órás időmérő végén. Hamilton nyert, Verstappen és Ricciardo előtt, de… 

Mindkét Red Bull rajtbüntetést kap, így Hamilton és Stroll lesz az első sorban, mögöttük Ocon és Bottas, majd a két Ferrari. 

Lewis Hamilton a 69. rajtelsőségét szerezte, ami új csúcs a sportág történetében. 

Ezeket a cikkeket olvastad már?