Hamilton kibírta Verstappen terrorját, és megnyerte a Monacói Nagydíjat

2019.05.26.
Dorogi László

Max Verstappen mindent megtett azért, hogy legalább gyakorlatban elvegye a dobogó felső fokát a címvédőtől, de Hamilton jól állta a sarat és behúzta zsinórban második futamgyőzelmét.

Fotó: formula1.com

Nem szólhatott másról a 66. monacói versenyhétvége, mint a héten elhunyt Niki Laudáról, természetesen a közönség és a pilóták is megemlékeztek a legendáról a futam előtt, de ahogy máskor, úgy most is fontos világbajnoki pontok várta kiosztásra. Az élről az egyre inkább formába lendülő Lewis Hamilton rajtolhatott, mellőle csapattársa, Valtteri Bottas, mögülük pedig Max Verstappen vágott neki a versenynek, s a legjobban a Red Bull hollandja kapta el a rajtot, de sem Bottast, sem Hamiltont nem sikerült megelőznie.

A szombati időmérő edzés lúzere egyértelműen a Charles Leclerc-kel komoly taktikai hibát vétő Ferrari volt, így a hazai pályán versenyző pilóta meglehetősen nehéz helyzetből indulhatott élete első Ferraris Monacói Nagydíján. Leclerc azért megpróbálkozott a lehetetlennel, Lando Norrist és Romain Grosjeant is átlépte, Nico Hülkenberg viszont már komoly gondot okozott neki, a manőver következtében pedig defektet kapott és az autója is megsérült, olyannyira, hogy bár még visszatért a pályára, a versenyt már nem tudta befejezni.

Amíg eltakarították Leclerc gumijainak maradványait, megérkezett a biztonsági autó, s ahogy az ilyenkor lenni szokott, szinte mindenkit kirántottak a csapatok kerékcserére, közöttük Bottast és Verstappent is. A holland megkoccolta a Mercedes finn pilótájának autóját, és meg is előzte, ám ezért a manőverért később öt másodperces büntetést kapott, így amennyire csak tudta, nyomnia kellett a gázt, hogy megnyerje a futamot és öt másodperces előnyt építsen ki.

Bottast közben egy defekt miatt ki kellett hozni egy újabb kerékcserére, ezért Sebastian Vettel is megelőzte, de az igazi izgalmak csak ezek után jöttek. Vestappen ugyanis félelmetesen közel autózott az élen haladó Lewis Hamiltonhoz, s ahogy fogytak a körök, úgy lett volna egyre nagyobb szüksége arra, hogy átlépje a címvédőt. Többször is megpróbálkozott az előzéssel, a legközelebb néhány körrel a verseny vége előtt állt ahhoz, hogy elmenjen Hamilton mellett, de végül egy kisebb koccanás vetett véget a manővernek.

Bár a futamot mindketten be tudták fejezni, Hamilton örülhetett jobban, hiszen megnyerte a versenyt és növelte előnyét a világbajnoki összetett pontversenyben, míg az öt másodperces időbüntetésnek köszönhetően Vettel és Bottas is átlépte Verstappent. Vettel második helyével megszakadt a Mercedes idei sorozata, először nem sikerült megszerezniük az első két pozíciót. Folytatás egy hét múlva Kanadában.

Lúzer Ferrari, szárnyaló Mercedes

2019.05.25.
Dorogi László

Nem jött össze Valtteri Bottasnak zsinórban a negyedik rajtelsősége, Lewis Hamilton Monte-Carlóban legyőzte csapattársát és ő indulhat az élről a vasárnapi futamon. Charles Leclercet Sebastian Vettel lökte a mezőny végére.

Fotó: formula.hu

Titkon sokan reménykedtek abban, hogy a legendás monacói pályán eltűnik a Mercedes eddig látott hatalmas fölénye, de nagyon gyorsan kiderült, az idény hatodik verseny-hétvégéjére sem változott semmi. A kultikus aszfaltcsíkon egy rövid időre mégis felvillant a remény a Ferrari előtt, hogy elkaphatja az Ezüst Nyilakat, hiszen Charles Leclerc megnyerte a szombat délelőtti harmadik szabadedzést, ám néhány órával később már a poklok poklát kellett megjárnia a hazai pályán köröző versenyzőnek.

Történt ugyanis, hogy a maranellóiak újabb kapitális hibát vétettek - idén sem ez volt az első - és egy rettenetes stratégia húzásnak köszönhetően megtörténhetett az, amit senki nem szeretett volna látni az olaszok garázsában. Sebastian Vettel - ahogy a tavalyi második félszezon óta - ezúttal is folyamatosan hatalmas hibákat vétett és nagyon sokáig úgy is tűnt, hogy még az időmérő edzés második szakaszába sem jut be. Néhány másodperccel az etap vége előtt viszont mégis sikerült összeraknia egy olyan köridőt, amivel tovább tudott jutni, csakhogy ezt éppen csapattársa bánta, akire alaposan rájár a rúd idén.

A fiatal monacói többször is rákérdezett mérnökeinél, hogy nem kellene-e neki is kimennie a Q1 végén még egy kört mennie, de a Ferrari úgy döntött, már nem küldi vissza a pályára Leclercet, erre pedig rá is fáztak.

„Egyelőre nem rendelkezem részletes magyarázattal erre a stratégiai hibára, de nagyon nehéz ezt lenyelnem most. A mérlegeléssel nem vesztettünk sokat, bőven lett volna még időnk újra kimenni a pályára. Még jócskán volt üzemanyag is az autóban, tényleg csak kereket kellett volna cserélni. Magyarázatot várok erre, most nem is tudom, mit mondjak"

- nyilatkozta csalódottan Leclerc, aki csupán a 16. rajtkockából indulhat a vasárnapi futamon, ez pedig Monte-Carlóban majdnem egyenértékű azzal, hogy elszállt a versenye is, hiszen nagyon nehéz előzni a szűk városi utcákon.

Ami a pole pozíciót illeti, nem történt semmilyen meglepetés, ha csak nem nevezzük annak azt, hogy Valtteri Bottasnak nem sikerült behúznia egymást követő negyedik pole pozícióját. Azt persze már nem nehéz kitalálni, hogy ki fosztotta meg ettől, Lewis Hamilton körrekordot autózva, 1:10.166-os idővel lépett finn csapattársa elé. A harmadik rajtkockát Max Verstappen szerezte meg, míg Sebastian Vettel a negyedik helyről rajtolhat vasárnap.

Monacói Nagydíj, időmérő edzés

Két óra tömény unalom és Red Bull siker Monacóban

2018.05.27.
Dorogi László

A monte-carlói futam kétségtelenül a Forma-1-es évad legpatinásabb versenye, de a vasárnapi futam azt is bebizonyította, hogy a pilótákon kívül aligha élvezi bárki is.

Fotó: formula1.com

Daniel Ricciardo mindent vitt

Azok után, hogy a Red Bull ausztrál pilótája bizonyult mindhárom szabadedzésen, majd az időmérő edzésen a leggyorsabbnak, a futamon is rajt-cél győzelmet aratott. Egy percig sem volt kérdés, hogy ezt a hétvégét neki találták ki, azzal együtt, hogy egy erőforrás probléma igyekezett alaposan megnehezíteni életét a futam felétől. Sebastian Vettel végig üldözte Ricciardot, de komoly esélye nem volt megelőzni, az ausztrál pilóta pedig élete első győzelmét aratta Monte-Carlóban - az élet valamelyest káprótolta a 2016-os, pole pozícióból elbukott futamért. Az ausztrál pilóta idénybeli második sikerét aratta és fellépett az összetett világbajnoki pontverseny harmadik helyére.

Gyalázatos a Williams

A patinás brit istálló történelmi mélyponton van, ezt pedig a Monacói Nagydíj is bebizonyította. Szergej Szirotkinnak már a rajt előtt problémái adódtak, három perccel a felvezető kör előtt például még nem voltak kerekek az autóján, amiért automatikusan egy 10 másodperces stop & go büntetéssel sújtották, míg csapattársa, Lance Stroll kis túlzással többet állt a boxutcában defekt miatt, mint amennyi időt a nyomvonalon töltött. Valami sürgősen ki kell találnia a Williamsnek, mert eddig minősíthetetlen produkciót nyújtanak 2018-ban.

Hiába ismeri a pálya minden centijét Leclerc

1994 után először állhatott rajthoz monacói állampolgárságú pilóta Monte-Carlóban, ám Charles Leclerc aligha ilyen versenyre számított. A futam hajrájába fordulva túlságosan vehemensen igyekezett megelőzni az előtte haladó Brandon Hartley-t, két jobboldali kerekével felszaladt a rázókőre, aminek hatására működésképtelenné vált a féke és belerongyolt a Toro Rosso versenyzőjébe. Rajtuk kívül csupán Fernando Alonso nem tudta befejezni a futamot, a spanyol McLarenjének váltója adta meg magát.

Nincs itt kérem semmi látnivaló

Kétségtelenül izgalmas lehet versenyezni a monte-carlói utcákon, a pilótáknak minden tudására szükségük van ahhoz, hogy hiba nélkül teljesítsék a Monacói Nagydíjat, így viszont a szórakoztatás funkciója csorbul a versenynek, ugyanis alig találni előzési pontot az aszfaltcsíkon. Max Verstappen előzésein kívül nem sok minden történt a szűk két órás futam alatt, hiába haladtak viszonylag közel egymáshoz az első ötös tagjai, nem került sor helycserére.

A Monacói Nagydíj végeredménye

1. Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1:42:54.807
2. Sebastian Vettel Ferrari 7.336
3. Lewis Hamilton Mercedes 17.013
4. Kimi Raikkonen Ferrari 18.127
5. Valtteri Bottas Mercedes 18.822
6. Esteban Ocon Force India/Mercedes 23.667
7. Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 24.331
8. Nico Hulkenberg Renault 24.839
9. Max Verstappen Red Bull/Renault 25.317
10. Carlos Sainz Renault 1:09.013
11. Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1:09.864
12. Sergio Perez Force India/Mercedes 1:10.461
13. Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1:14.823
14. Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 1 kör
15. Romain Grosjean Haas/Ferrari 1 kör
16. Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 1 kör
17. Lance Stroll Williams/Mercedes 2 kör
18. Charles Leclerc Sauber/Ferrari ütközés
19. Brendon Hartley Toro Rosso/Honda ütközés
- Fernando Alonso McLaren/Renault váltóhiba


A világbajnoki pontverseny állása


 1. Hamilton 110 pont
 2. Vettel 96
 3. Ricciardo 72
 4. Bottas 68
 5. Räikkönen 60
 6. Verstappen 35
 7. Fernando Alonso (spanyol, McLaren) 32
 8. Hülkenberg 26
 9. Sainz 20
10. Kevin Magnussen (dán, Haas) 19
11. Gasly 18
12. Sergio Perez (mexikói, Force India)
13. Ocon 9
14. Charles Leclerc (monacói, Sauber) 9
15. Stoffel Vandoorne (belga, McLaren) 8
16. Lance Stroll (kanadai, Williams) 4
17. Marcus Ericsson (svéd, Sauber) 2
18. Brendon Hartley (új-zélandi, Toro Rosso) 1

A konstruktőri pontverseny állása

1. Mercedes 178 pont
 2. Ferrari 156
 3. Red Bull 107
 4. Renault 46
 5. McLaren 40
 6. Force India 26
 7. Toro Rosso 19
 8. Haas 19
 9. Sauber 11
10. Williams 4

Ricciardo megkoronázta eddigi teljesítményét Monacóban

2018.05.26.
Dorogi László

Az ausztrál pilóta pályafutása második pole pozícióját szerezte meg Monte-Carlóban, de nem lehetnek teljesen elégedettek a Red Bullnál.

Fotó: formula1.com

A Red Bull istálló korábbi magyar versenymérnöke, Kling Sándor már a monacói versenyhétvége előtt megjósolta, hogy a Red Bullok gyorsak lesznek Monte-Carlóban és hozzáértését bizonyítva egyáltalán nem lőtt mellé, hiszen az osztrák csapat versenyzői, Daniel Ricciardo és Max Verstappen mindhárom szabadedzésen a két leggyorsabb időt teljesítették.

A holland versenyző viszont a harmadik, utolsó gyakorláson annyira összetörte autóját, hogy a csapat szerelői hiába dolgoztak teljes erőbedobással, végül nem sikerült szombat délutánra összekalapálniuk a versenyautót.

Ezzel gyakorlatilag egy kérdés maradt nyitott az időmérő előtt: sikerül-e valakinek elkapnia Daniel Ricciardot. Erre a kérdésre már a Q1-ben választ kaptunk, amikor az ausztrál pilóta négy tizedes előnnyel húzott el mindenki elől.

Az edzés második szakaszában a Mercedes megpróbált egy merészet húzni és elővették az újonc abroncsoknak számító ultralágyakat - ezen a versenyhétvégén debütálnak versenykörülmények között - azonban szemmel láthatóan nem jöttek be számításaik, ezeken a gumikeverékeken még az első tíz közé sem fért volna oda Lewis Hamilton és Valtteri Bottas sem.

Ricciardo viszont továbbra sem lassított, olyannyira nem, hogy elsőként - és egyedüliként - sikerült beférkőznie 1:11-es idő alá, s végül 1:10,810-es pályacsúccsal koronázta meg eddigi hétvégi teljesítményét. Az ausztrál versenyző pályafutása második pole pozícióját szerezte meg, érdekesség, hogy az eddigi egyetlen rajtelsőségét is a hercegségben szerezte meg két évvel ezelőtt.

A második rajthelyet Sebastian Vettel, a harmadikat pedig az összetett pontversenyben vezető, címvédő Lewis Hamilton kaparintotta meg. Ricciardo teljesítményét látva a Red Bullnál nagyon sajnálhatják Verstappen harmadik szabadedzésen elkövetett hibáját, aki így csupán a rajtrács végéről vághat neki a vasárnapi futamnak.

1994 után először lehet ott a Monacói Nagydíjon hazai pilóta, Charles Leclerc a 14. rajtpozíciót szerezte meg a Sauber-Ferrarival.

A Monacói Nagydíj időmérő edzésének végeredménye:

Q3 Versenyző Csapat Idő Hátrány
1 Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:10.810  
2 Sebastian Vettel Ferrari 1:11.039 0.229
3 Lewis Hamilton Mercedes 1:11.232 0.422
4 Kimi Räikkönen Ferrari 1:11.266 0.456
5 Valtteri Bottas Mercedes 1:11.441 0.631
6 Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:12.061 1.251
7 Fernando Alonso McLaren-Renault 1:12.110 1.300
8 Carlos Sainz Renault 1:12.130 1.320
9 Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:12.154 1.344
10 Pierre Gasly Toro Rosso-Honda 1:12.221 1.411
Q2        
11 Nico Hülkenberg Renault 1:12.411 1.133
12 Stoffel Vandoorne McLaren-Renault 1:12.440 1.162
13 Sergey Sirotkin Williams-Mercedes 1:12.521 1.243
14 Charles Leclerc Sauber-Ferrari 1:12.714 1.436
15 Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:12.728 1.450
Q1        
16 Brendon Hartley Toro Rosso-Honda 1:13.179 1.166
17 Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:13.265 1.252
18 Lance Stroll Williams-Mercedes 1:13.323 1.310
19 Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:13.393 1.380
20 Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer - -

Korábbi magyar mérnöke szerint a Red Bull akár nyerhet is Monacóban

2018.05.24.
Dorogi László

Az első, csütörtöki szabadedzést az első két helyen fejezte be Daniel Ricciardo és Max Verstappen, az ausztrál ráadásul körrekordot is döntött.

Ahogy az elmúlt években, idén is a Mercedes és a Ferrari küzd elsősorban a konstruktőri első helyért a Forma-1-ben, azonban a Red Bull közel sincs akkora lemaradásban a dinamit duó mögött, hogy hátrányát ne faraghatná le. Sőt, a Monte Carlo-i versenyhétvége első szabadedzésén az osztrák istálló pilótái végeztek az első két helyen, Daniel Ricciardo pedig megdöntötte Kimi Raikkönen 2017-es 1:12.178-as körrekordját is.

Kling Sándor több mint három évig dolgozott szerkezeti elemzőként a Red Bull istállónál és szerinte egyáltalán nem a véletlen műve a csapat jó nyitánya, mivel a monacói pálya adottságaiból fakadóan szinte eltűnnek a motorerőből adódó különbségek, amely a Red Bullok legfőbb hátránya a riválisokkal szemben, továbbá sokkal nagyobb hangsúlyt kapnak az aerodinamikai fejlesztések, amelyben köztudottan az élen járnak az energiaitalosok.

A 32 éves magyar szakember szerint a Monte-Carlo-i vonalvezetés nagyon hasonlít a mogyoródi és a szingapúri pályákéhoz, ezeken a versenyhétvégéken pedig igazán nagy szerepet kap az, hogy melyik csapat mennyire tudja hatékonyan megtervezni azokat az elemeket autójára, amelyek a minél nagyobb leszorító erő megteremtéséért felelősek. Kling Sándor a Red Bullnál töltött időszakának első másfél évében az első vezetőszárny kialakításán dolgozott, de szerinte ez az elem semmivel sem fontosabb a versenyautók teljesítménye szempontjából, mint a hátsó légterelő.

Fotó: GP Hírek

Tudni kell, hogy egy szezonon belül sem fordul elő olyan, hogy ugyanaz az autó álljon rajthoz két versenyhétvégén, a fejlesztés gyakorlatilag folyamatos, két egymást követő helyszín között is történnek változtatások a karosszérián. Menet közben az első vezetőszárny találkozik először a levegővel, ezért hihetetlenül fontos szerepe van abban, hogy a légáramlatot miképpen vezetjük el az autó alatt, az oldalsó elemek, valamint a pilóta feje és a karosszéria felett. Nem véletlen, hogy első ránézésre látható, mennyi kisebb-nagyobb plusz elem kerül rá az első szárnyra, és hogy a hátsó szárny jóval kevesebb ilyen kiegészítőt tartalmaz"

- adott betekintést a magyar mérnök a technikai részletekbe.

Kling néhány hónappal ezelőtt döntött úgy, hogy elhagyja a Red Bullt és családjával hazaköltözik, hogysaját projektjének fejlesztésén dolgozzon tovább. A mérnök munkatársaival öt éve fejleszti azt a kompozit karbonfelnit, amelyet sorozatgyártásban szeretnének az utcai autósok számára is elérhetővé tenni.

"Ezek a felnik három előnyös tulajdonsággal rendelkeznek az utcai autók tekintetében is: egyrészt fogyasztáscsökkentő hatásuk van, másrészt a gyorsítást és a lassítást is segítik, harmadrészt pedig biztonságosabbá teszik a járműveket, hiszen a súlyuk jóval kisebb, mint a hagyományos felniké, így könnyebbé válik a guruló kerekek lefékezése"

- fejtette ki a szakember.

A sorozat kultikus helyszínére látogat a Formula-1 mezőnye

2018.05.22.
Dorogi László

Monacóban bőgnek fel a motorok az előttünk álló versenyhétvégén, ahol a pilóták és a közönség kedvenc utcai pályáján szállnak harcba az istállók az újabb világbajnoki pontokért.

Fotó: formula1.com

Kétségtelenül minden Forma-1-es évad egyik legkülönlegesebb versenye a Monte Carlo-i nagydíj, mondhatjuk ezt annak ellenére, hogy viszonylag kevés előzést láthat a városi nyomvonalon kialakított pályán a nagyérdemű. A szűk kanyarok, a falak rémisztő közelsége hatalmas kihívást jelentenek a versenyzők számára, nem véletlenül jár különleges tisztelet annak, aki pályafutása során meg tudja nyerni a monacói futamot.

Majdnem negyed évszázada fordult elő utoljára, hogy monacói pilóta is rajtrácsra állhatott a miniállamban, 1994-ben Olivier Beretta nyolcadik helyre hozta be Larrousse-Fordját - nagy bravúr lenne, ha ezt Charles Leclerc meg tudná ismételni 24 év elteltével.

Kultikus versenyhelyszínként a Monte Carlo-i futamok több rekordot is tartanak, itt állt többek között rajthoz Louis Chiron is, aki a Formula-1 történetének legidősebb versenyzőjeként, 58 évesen vágott neki F1-es versenyhétvégének 1958-ban. A versenyre nem sikerült kvalifikálnia, ugyanakkor három évvel korábban igen, így a mai napig ő tartja a korrekordot 55 évével.

Ahogy azt már említettük, borzasztó nehéz a monacói versenycsíkon előzni, így általában a pole pozíció megszerzése már igen nagy hendikep a pilóták számára a futamon - nem ezt támasztja alá az a tény, hogy az elmúlt huszonöt évben csupán tizenegyszer nyert az élről rajtoló versenyző. 1996-ban Olivier Panis a 14. rajtkockából indulva nyerte meg a versenyt, máig ez a legrosszabb pozíció, ahonnan pilótának sikerült diadalmaskodnia Monacóban.

Monte Carlo örökös királya az a legendás Ayrton Senna, akinek hatszor sikerült a pódium tetejére állnia, Michael Schumacher és Graham Hill ötször-ötször, míg Alain Prost négyszer futott be elsőként a kockás zászló alatt. Tavaly Sebastian Vettel állhatott fel a dobogó tetejére, pedig csapattársa, Kimi Raikkönen indult a pole pozícióból.

Ezeket a cikkeket olvastad már?