Forma-1: Binotto keményen beolvasott a Mercedesnek

2020.06.07.
Ragnar Volarus

A Ferrari csapatfőnökének elege lett, hogy a riválisok hetek óta velük foglalkoznak Sebastian Vettel távozása miatt miatt, úgyhogy előhúzott egy csípős választ.

A célpont pedig a Mercedes vezére Toto Wolff lett, aki nemrég kritikát fogalmazott meg a Ferrari Sebastian Vettelt illető döntésével kapcsolatban - szerinte meglepő, hogy ilyen döntést hozott a rivális úgy, hogy a szezon még el sem kezdődött. Szinte ugyanezt mondta egyébként Cyril Abiteboul is a Renault részéről, de Binottonak Wolff megjegyzése volt dühítőbb, tekintve a Mercedes elmúlt napokban mutatott viselkedését. 

"Nagyon örülök, hogy a Mercedesnek mindig van véleménye a mi pilótáinkkal kapcsolatos döntéseinkről. Én meg azon vagyok meglepődve, hogy még nem írtak alá új szerződést Lewis Hamiltonnal. Mi ezt már sokkal hamarabb megcsináltuk volna"

- tette hozzá élesen a csapatfőnök, aki már korábban is többször kérte ki magának, hogy a riválisok velük foglalkoznak a sajtóban. Aztán kicsit mindannyiunk nevében is beolvasott a nagymellényű Mercedes vezérnek. 

"Csalódott vagyok amiatt, hogy megvétózták a fordított rajtrácsos ötletet, itt kihagytunk egy jó lehetőséget emiatt. Tízből kilenc csapatnak jó volt, egy azonban blokkolta az egészet. Ez sajnálatos a szurkolóink és a sport számára"

- szúrt oda még egyet, hiszen az már kiderült, hogy csak a Mercedes és Wolff miatt nem lett semmi az ötletből, amiatt, mert így ők elvesztenék az előnyük egy részét.

Azt szeretem a Forma-1-ben, hogy a legjobb versenyző és a legjobb autó nyer

– magyarázta a döntésüket Wolff. Csak azt elfelejti, hogy ez nem róla szól. A szurkolók versenyeket szeretnének látni, és nem azt, hogy a Mercedes nyer. 

Binotto zárásként még megjegyezte: szerinte korrektül jártak el Vettellel, ők nem halogathatták a döntést, Vettelnek pedig gondolnia kellett a jövőjére, és így több ideje is van dönteni. Viszont ha a német pilóta a Mercedeshez igazol és ott jó lesz neki, akkor annak ő örülni fog, mert egy négyszeres világbajnok megérdemli, hogy topcsapatban versenyezzen.

Címkék: Ferrari, Mercedes

Bottas nyitja meg az utat Vettelnek a Mercedeshez?

2020.05.21.
Dorogi László

Sajtóhírek szerint tárgyalásokat folytat a Renault-val Valtteri Bottas, a világbajnoki címvédő Mercedes pilótája egy esetleges 2021-es csapatváltásról.

Fotó: autosport.com

A Motorsport-Total arról számolt be, hogy Cyril Abiteboul, a Renault csapatfőnök azután kereste fel Didier Cotont, Bottas menedzserét, hogy a 2021-től a McLarenhez távozó Daniel Ricciardo ülésére Fernando Alonso és Sebastian Vettel is nemet mondott.

A pilótakeringőt egyébként éppen a négyszeres német világbajnok indította be azzal, hogy bejelentette: nem hosszabbítja meg a 2020 végén lejáró szerződését a Ferrarival. Ezt követően gyorsultak fel az események, a maranellóiak Carlos Sainz, a McLaren pedig Daniel Ricciardo szerződtetését jelentette be a jövő évre.

A találgatások azóta folyamatosan arról zajlanak Forma-1-es berkekben, hogy folytatja-e pályafutását Vettel, s ha igen, akkor hol. Korábban többször is szóba hozták a Mercedes-szel, s a pletykák szerint máshová nem is lenne hajlandó aláírni, csakhogy az ezüst nyilak pilótapárosa eléggé megbonthatatlannak tűnik - tűnt eddig.

Bottas szerződése ugyanis szintén lejár 2020 végén, s bár szíve szerint maradna a világbajnok csapatnál, a németek ülésére Vettel mellett a csapat saját nevelésű versenyzője, a Williamsnél pallérozódó George Russell és a jelenleg a Renault-nál versenyző Esteban Ocon is pályázik. Éppen ezért Bottas komolyan megfontolhatja a Renault ajánlatát, akik a 2020-as szezon végéig le akarják zárni a nyitott kérdéseket a pilótapárosukat illetően, s az is lehet, hogy 2021-re két megüresedő pozíciójuk is lesz.

Egyelőre viszont csak az biztos, hogy semmi sem biztos, ám a következő hetekben talán választ kaphatunk arra, hogy mi lesz Vettel és Bottas sorsa.

A Mercedes megfontolja Vettel szerződtetését

2020.05.17.
Dorogi László

Napról napra csökkennek a négyszeres német világbajnok lehetőségei a 2021-es Forma-1-es folytatást illetően.

Nagy port kavart Sebastian Vettel és a Ferrari hét elején tett bejelentése, miszerint a négyszeres német világbajnok utolsó idényét kezdi meg az olasz istállónál 2020-ban, a következő szezontól a McLarenes Carlos Sainz váltja a maranellóiaknál.

A száguldó cirkusz azóta folytonos lázban ég, mi lesz Vettel sorsa jövőre, folytatja-e egyáltalán a versenyzést a sorozatban, s ha igen, hol. A Vettel szerződés meg nem hosszabbítás elindította a dominót, Sainz Ferraris szerződése után az is kiderült, hogy a McLarenbe Daniel Ricciardo ül át a Renault-ból, így a wokigniak már biztosan a Ricciardo-Norris, az olaszok pedig a Leclerc-Sainz párossal vágnak neki a 2021-es világbajnokságnak.

Bernie Eccleston, a Forma-1 korábbi fejese is megszólalt a héten Vettel-ügyben, szerinte a németnek nem szabadna topcsapathoz igazolnia, sokkal inkább vissza kéne találni a régen taposott Red Bullos útra és egy feltörekvő középcsapatból kellene világbajnokot faragnia, itt esetleg a Renault, vagy a Racing Point jöhetne szóba, bár utóbbival kapcsolatban pletykálják, hogy egyesül a Mercedes csapattal - ha már elcsórták a komplett kasznit ugye...

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnök sem hagyhatta ki a Vettel által magasra dobott labdát és nem is zárta ki, hogy az ezüst nyilak valamelyikébe folytatja a német 2021-től.

"Nyilvánvaló, hogy német pilóta német autóban marketing szempontból is jó lenne. Mi kizárólag a sikerre fókuszálunk, Sebastian pedig remek versenyző, mindent kontrollál, hiszen eldöntheti, hogy befejezi a karrierjét, vagy átigazol egy másik csapathoz, és marad a Forma-1-ben. Még mindig vannak érdekes ülések"

- nyilatkozta a csapatvezető az ORF csatornának.

Egyes pletykák szerint egyébként Vettelt csak a Mercedes érdekli, ha nem "szabadítanak fel" egy helyet neki a csapatnál, akkor biztosan visszavonul. A Mercedes a 2020-as idénynek a Hamilton-Bottas párossal vág neki, de 2021-re egyiküknek sincs érvényes szerződése, ráadásul szintén az egyik Mercis ülésre pályázik az istálló saját nevelése, a Williamsnél pallérozódó George Russell is.

Ezzel kapcsolatban Wolff elmondta, ha gondolkodnak is Vettel szerződtetésében, biztosan nem jelentik be az idény közben, hiszen nehéz lenne azt a szituációt kezelni, hogy egy éven keresztül olyan pilótát alkalmazzanak, aki a következő idényben már a riválisnál szerepel.

"Mi lesz az innovációval, illetve a fejlesztésekkel kapcsolatos információkkal, ha a csapat tudja, hogy a pilóta ezt ellenük fordíthatja? Ezért vannak nehéz helyzetben azok az istállók, amelyek idő előtt bejelentik az ilyen változásokat."

- tette hozzá Wolff.

Kezdődik a szezon - kezdődik a szezon?

2020.03.11.
Dorogi László

Magyar idő szerint péntek hajnalban a Ausztrál Nagydíj első szabadedzésével hivatalosan is kezdetét veszi a Forma-1 2020-as idénye. A bizonytalanság óriási, a koronavírus-járvány a száguldó cirkuszt sem kímélte, de ezen túl is érdekesnek ígérkezik a turbó-hibrid éra utolsó idénye.

A hagyományoknak megfelelően a melbourne-i Albert Parkban veszi kezdetét a Forma-1 2020-as szezonja, s bár néhány héttel ezelőtt még úgy tűnt, a legfőbb témát az szolgáltatja majd a rajt előtt, hogy ez lesz a sorozat utolsó idénye a nagy szabályváltozások előtt, az élet végül több érdekes cselekményszálat is belefirkált a forgatókönyvbe.

Koronavírus

A decemberben Kínából világhódító útjára induló újfajta koronavírus-járvány a Forma-1-et - ahogy a sportvilág számos nagy versenyét, sorozatát - sem kímélte. Az már korábban eldőlt, hogy a Kínai Nagydíjat nem rendezik meg, de a debütáló Vietnami Nagydíj megrendezése is igencsak kérdésessé vált. A szezon második versenyhétvégéjén, Bahreinben a száguldó cirkusz történetében először nem lehetnek nézők a lelátón, és a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj megrendezése is az utolsó pillanatig a levegőben lógott. A vírus terjedési sebességének és irányának függően akár további futamokat is érinthetnek a szigorú óvintézkedések, ezért hatalmas bizonytalanság lengi körül a 2020-as idényt. Az AFP hírügynökség beszámolója szerint már Melbourne-ben is megjelent a koronavírus, köszönhetően egy rendkívül felelőtlenül viselkedő 70 éves betegnek, aki Szingapúrból érkezett Melbourne-be, de karanténba vonulás helyett közvetlenül a Forma-1-es pálya melletti Albert Park Hotelbe vette az irányt egy F1-es felvezetőeseményre. Szerdán három embert is koronavírus gyanújával különítettek el a csapatoktól, a hírek szerint egy McLarenes és két Haasos kolléga került karanténba, miután nem érezte jól magát.

A Vietnámi Nagydíj is veszélyben?

Egyre többen kételkednek abban, hogy a Forma-1 jogtulajdonosa, a Liberty Media talál-e új időpontot a koronavírus miatt elhalasztott Kínai Nagydíjnak. Sőt, vannak akik már a szomszédos Vietnám miatt aggódnak. A német RTL televízió egyenesen kijelentette, nem küld stábot Hanoiba. A koronavírus lassan felforgatja az egész világot, de a Forma-1 idei versenynaptárát már biztosan.

Bár Forma-1-nél is mindent megtesznek a járvány megfékezése érdekében - Ausztráliában például minimálisra csökkentették a szurkolók és a pilóták érintkezési lehetőségeit, nem lehet majd például szelfiket sem készíteni a versenyzőkkel -, egyelőre nem tudni, hogy milyen mértékben befolyásolja majd a világméretű betegség a Forma-1 2020-as szezonját. Arra mindenesetre jobb, ha felkészülünk: jöhetnek a zárt kapus és a halasztott futamok is szép számmal.

FIA-Ferrari vs. nem Ferrari motoros istállók

A holtszezon legmegosztóbb témáját érdekes módon egy tavalyi ügy robbantotta ki, amely hetek óta tartja lázban a száguldó cirkusz résztvevőit. A konfliktusról írtunk részletesen, de azért nagy vonalakban nem árt feleleveníteni a történetet.

Sarokba szorították az FIA-t, borulhat a bili a száguldó cirkuszban

Csalt-e a Ferrari? Ha nem csalt, miért nem mondják meg? Ha csalt, miért nem büntetik meg őket? Egyébként is mi oka védeni az FIA-nak az olaszokat? Jó érzésű Forma-1-rajongóként szomorúan konstatálom, hogy az elmúlt hetekben fellángoló FIA-Ferrari koalíció vs. nem-Ferrari-motorosok frakció vita sokkal nagyobb hullámokat ver, mint az elmúlt évek bármelyik világbajnoki küzdelme.

A Ferrari a 2019-es idényre minden kétséget kizáróan az egyik leggyorsabb konstrukciót rakta össze, ami olyannyira gyors volt, hogy a rivális csapatok csalást sejtettek a szédületes tempó mögött. Bár többször is jelezték az ilyen ügyekben illetékes Nemzetközi Automobil-szövetségnek észrevételüket, az FIA sokáig fittyet sem hányt a dologra. Egy idő után aztán mégis beadta a derekát és berendelte vizsgálatra a Ferrari erőforrását. A turpisságot ugyanis - leginkább a Red Bull szerint - ennél az "alkatrésznél" követték el az olaszok: szabálytalan üzemanyagáramlás mérővel szerelték fel a motort, így az a megengedettnél nagyobb mennyiségű üzemanyagot forgatott át. Az FIA végül kiadott egy szabály egyértelműsítő közleményt, hogy tilos az üzemanyagáramlás mérővel babrálni, s hogy emiatt, vagy sem, de a Ferrari teljesítménye alaposan bezuhant az utolsó versenyekre.

A történet végére néhány nappal ezelőtt tett - volna - pontot az FIA, amikor közleményben jelezte, lezárta a vizsgálatot és titkos megállapodást kötött a Ferrarival, amelynek részleteit nem hozhatja nyilvánosságra. Ez jókora felzúdulást keltett azon csapatoknál - a Mercedesnél, a Red Bullnál, a MecLarennél, a Renault-nál, a Racing Pointnál, az Alpha Taurinál és a Williamsnél - amelyek nem Ferrari erőforrásokat használnak, mondván, legalább azt árulják el, hogy akkor tényleg csaltak-e vagy sem. Ezután komoly pszichikai hadviselés vette kezdetét, és a harcnak még közel sincs vége, már egészen vad pletykák is szárnyra keltek, miszerint a demonstráló csapatok külön versenysorozatot indítanánk a Ferrari kizárásával, vagy hogy éppen az első Forma-1-es idén óta a mezőny tagjaként szereplő maranellóiak lépnének le. Hogy mi lesz a botrány vége, az jó eséllyel csak hónapok múlva derül ki, mindenesetre a Ferrari egyébként is rossz közhangulatának biztosan nem tett jót az ügy.

DAS Mercedes

A német nyelven nem tudók sincsenek hátrányban, nem egy határozott névelőt kapott a világbajnoki címvédő, hanem egészen egyszerűen így nevezte el azt a technikai újítását, ami miatt komoly kritikákat kapott a riválisoktól. A duplatengelyes kormányzás rendszerén a barcelonai tesztek során akadt meg az ellenfelek szeme, amikor Hamilton úgy manőverezett az autójával, mintha csak egy repülőgépet vezetne: a kormányt előre és hátra mozgatva machinált vezetés közben.

A Mercedes mindenkit meglepett

Az első óra leginkább Hamiltonról szólt, mivel ő teljesített először mért kört, majd 1:18.915-tel az élen is zárt, nem mellesleg a legtöbb kilométert is a mercedeses tette meg. A címvédő lendülete a későbbiekben sem hagyott alább, igaz, inkább az adatok gyűjtésére feküdt rá a második hatvan percben, ezért folyamatosan csúszott hátra az időlistán.

Az FIA természetesen azonnal elkezdte vizsgálni a dolgot, majd gyorsan le is szögezte, hogy 2021-ben már senkinek eszébe se jusson ilyen megoldással próbálkozni, viszont a Mercedes idén még alkalmazhatja. Már persze, ha akarja, mert az sem egészen biztos, hogy ez bármiféle előnyt jelent a riválisokkal szemben.

Pink Mercedes

Alaposan felkavarta az állóvizet a Racing Point csapat, a Lawrence Stroll kezében lévő csapat néhány nappal az autóbemutatója után sokkolta a mezőnyt. Történt ugyanis, hogy egy teljesen más konstrukcióval gurultak ki az első szezon előtti kollektív tesztre Barcelonában, mint amit korábban bemutattak, ez a konstrukció pedig kísértetiesen emlékeztetett egy korábbira. Csakhogy, nem a Racing Pointéra! A csapat tervezői és mérnökei megpróbálták egy az egyben lekopizni a tavaly világbajnoki címet nyerő Mercedes autóját, amely külcsínben igen jól sikerült. Nemcsak a küllem változott, ugyanis a tesztek alapján tényleg gyorsnak tűnt a rózsaszín járgány, Sergio Perez egyenesen úgy nyilatkozott, hogy ez a valaha volt legjobb kocsi, amiben ült az előszezonok során.

Miben mesterkedik a Racing Point?

Szerdán hivatalosan is kezdetét vette a Forma-1 2020-as idénye a barcelonai kollektív teszt első napjával. Ilyenkor persze még nem tudunk és nem is szabad messzemenő következtetéseket levonni a köridőkből, az viszont azonnal szemet szúrt mindenkinek, hogy a Racing Point autói nagyon-nagyon hasonlítanak a 2019-ben világbajnok Mercedes-konstrukcióra.

Az időeredmények is azt mutatják, hatalmasat lépett előre a csapat, különösen tavalyi önmagához képest, kőkemény tizedmásodperceket sikerült lefaragni a tempóból, ami még akkor is nagy szó, ha tudjuk, a teszteredmények nem mindig mérvadóak. A Racing Pointnál mindenesetre nagyon bizakodóak, az ellenlábasok kritikáit pedig, miszerint ellopták a Mercedes ötleteit, csak annyival ütötték el, hogy miért ne próbálhatnának meg tanulni a legjobbtól.

Mi lesz a Ferrarival?

Az ágaskodó lovas csapatnak borzasztóan sikerült a téli felkészülése, amin az FIA-val kötött titkos paktum nyilvánosságra hozatala sem segített. Sebastian Vettel és Charles Leclerc szenvedtek az autóval Barcelonában, az első teszten ráadásul borzasztóan kevés kört tudtak teljesíteni a géppel. Egyesek szerint megtévesztő a Ferrari lassúsága, ám Mattia Binotto néhány nappal ezelőtt tiszta vizet öntött a pohárba és leszögezte: nem kamuznak, nem altatnak, tényleg ennyit tud jelenleg az autó. No, persze ez a nyilatkozat is lehet a megtévesztés része, mindenesetre a legtöbb szakértő szerint Mercedes-Red Bull csata várható a világbajnoki címért, a Ferrarinak pedig be kell érnie idén - jó esetben - a harmadik hellyel.

A Ferrari nem altat, tényleg lassú

Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke a két szezon előtti teszten látottak alapján úgy véli, a csapatnak nagyon sok mindenben kell fejlődnie a két hét múlva esedékes szezonrajtig. Lerágott csont, hogy a szezon előtti teszteredményekből messzemenő következtetéseket nem szabad levonni, mégis úgy tűnik, a Ferrari a várakozásoknál gyengébben szerepelt a Forma-1 kollektív gyakorlásain.

A másik probléma, amire vélhetően megoldást kell találnia az olaszoknak, az a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel kiábrándító formája. A német pilóta az elmúlt másfél évben csupán árnyéka volt önmagának, Charles Leclerc már az első Ferraris évében többször móresre tanította. Márpedig a maranellóiaknak egyértelműen szükségük lenne egy jó Vettelre, ha sokáig versenyben szeretnének maradni, de a boxutcai pletykák szerint az sem elképzelhetetlen, hogy ez lesz a német utolsó szezonja az olaszoknál.

Fotó: formula1.com

Hány rekordot dönt meg Lewis Hamilton?

Szinte hihetetlen, hogy Lewis Hamilton már 35 éves, de ez egyáltalán nem látszik rajta. A címvédő, hatszoros világbajnok pilóta egyáltalán nem tűnik a nyugdíjra készülődő versenyzőnek, továbbra is ott lángol a szemében a tűz és a gyilkos ösztön, hogy újabb és újabb trófeákat szerezzen meg. Az előzetes várakozások alapján minden esélye meg is van arra, hogy 2020 végén már hétszeres világbajnoknak mondhassa magát és beállítsa Michael Schumacher beállíthatatlannak hitt rekordját. A brit pilóta a német legenda egy másik csúcsát is üldözi, méghozzá a legtöbb futamgyőzelem rekordját. Michael Schumacher pályafutása során 91 alkalommal állhatott fel a pódium felső fokára, ehhez Hamiltonnak még hét futamgyőzelemre lenne szüksége. Ha csak abból indulunk ki, hogy a hibrid-éra 2014-es bevezetése óta a legrosszabb idényében is 9 versenyt tudott megnyerni, akkor elmondhatjuk, jó eséllyel pályázik a patinás rekordra.

Hamiltonnak persze kapóra jön, hogy a mezőny legjobb konstrukcióját vezeti, ráadásul a 2021-es szabályváltozások könnyen meg is törhetik a Mercedes dominanciáját - az elmúlt hat szezonban az ezüst nyilak zsebelték be a világbajnoki címeket -, így még robbanthat egyet utoljára. Ebbe azért vélhetően Valtteri Bottasnak is lesz beleszólása, emlékezhetünk, a finn kiválóan kezdte a tavalyi szezont, de formáját nem tudta hosszú távon fenntartani.

Ádáz küzdelem az élcsapatok árnyékában

Tavaly a McLaren mindenkit meglepett remek teljesítményével, a wokingiak konstruktőri negyedik helyét nem sokan prognosztizálták a szezonrajt előtt. Most olybá tűnik, hogy még ádázabb csatát vívhatnak a középcsapatok a negyedik helyért, amely egy tényleges Ferrari behorpadás következtében akár még dobogóvá is változhat. A 2020-as teszteredmények alapján a McLaren nem lett rosszabb, de jobb se nagyon, miközben a riválisok - első blikkre - szintet tudtak lépni. A Racing Pointról már ejtettünk szót, de mindenképpen emlékezzünk meg a Renault-ról is, a franciák ugyanis a harmadik leggyorsabb autót rakták össze, csupán a Mercedes és a Red Bull tudott jobb köridőt repeszteni náluk Barcelonában. Daniel Ricciardo és Esteban Ocon személyében ráadásul két rutinos, bevállalós pilótával rendelkeznek, mindkettejüknek jó éve lehet.

A hátsó régiókban a Williamsnél is van ok a bizakodásra, persze a briteknek volt honnan fejlődniük. A Williams 2019-ben messze-messze a legpocsékabb autóval rendelkezett, de most a teszteredmények arról árulkodnak, hogy sikerült szintet lépniük és csökkenteni hátrányukat a mezőny végén. Ezzel együtt a szakértők így is az utolsó, tizedik helyre várják őket, de George Russell már tavaly, azzal a rémes járgánnyal is megmutatta, hogy van benne potenciál, a mezőny egyetlen újoncának, a kanadai Nicholas Latifin pedig nem igazán lesz teher. Barcelonában sikerült a hetedik leggyorsabb köridőt megfutniuk és ha a fejlődés töretlenül tart, akkor akár néhány pontszerző helyben is reménykedhetnek - tavaly Robert Kubica révén egyetlen egy egységet sikerült bedobniuk a közösbe.

Érdekes a Haas helyzete is, ugyanis sokan úgy vélekednek, nem sok sanszuk lesz beleszólni a középcsapatok küzdelmeibe, míg mások szerint a rosszul sikerült tavalyi szezon után ismét radar alá kerülhetnek. Talán emlékeznek még néhányan, hogy a két évvel ezelőtti idényt pazarul kezdte a Romain Grosjean, Kevin Magnussen páros, de vagy megadta magát az autó alattuk, vagy kapitális hibákat vétettek, amivel rengeteg világbajnoki pontot hagytak veszni. A téli kollektív teszteken nem sikerült az 1.17-es idő alá benézniük, ők szerepeltek a leggyengébben, ezek alapján sok munka vár még rájuk.

Az Alfa Romeo egy évvel korábban is pokolian gyors tudott lenni az egyenesekben, ez pedig az idei autó esetében sem változott meg. Kimi Raikkönenék végsebessége a DRS-rásegítéssel a 320 kilométer per órát is elérte Barcelonában, de tulajdonképpen teher nélkül vághatnak neki a szezonnak. Éppen úgy, ahogy a Red Bull fiókcsapatának számító Alpha Tauri, amely szeretne elmozdulni tavalyi konstruktőri hatodik helyéről, de ez a kiegyenlített erőviszonyokat látva egyáltalán nem lesz egyszerű.

A legnagyobb kihívó: Max Verstappen

Nincs olyan szakértő, akinek ne fordult volna meg a szezon előtti elemzésekben, hogy a Red Bull fiatal holland titánja talán 2020-ban érhet fel először a csúcsra. Verstappen már 2019-ben is aratott bravúros győzelmeket, az autója idén is jónak tűnik, a képességei pedig megvannak ahhoz, hogy Hamilton első számú kihívójává lépjen elő. Idén ráadásul már hazai környezetben is versenyezhet, hiszen visszatér a száguldó cirkusz versenynaptárába a felújított zandvoorit pálya, a fanatikus holland szurkolók pedig biztosan fantasztikus hangulatot fognak teremteni.

IndyCart idéző kanyarban is száguldoznak idén a pilóták

Több mint három évtized után Hollandia visszatér a Forma-1-es helyszínek vérkeringésébe. Valljuk be, Max Verstappen népszerűségét látva erre volt is igény, a hollandok pedig nagyon kitettek magukért. A zandvoorti aszfaltcsík persze nem teljesen új, korábban rendeztek rajta különböző futamokat, de azért némi ráncfelvarrásra szorult.

A Forma-1 2020-as szezonjának mezőnye

Mercedes: Lewis Hamilton, Valtteri Bottas
Ferrari: Sebastian Vettel, Charles Leclerc
Red Bull: Max Verstappen, Alexander Albon
McLaren: Carlos Sainz, Lando Norris
Renault: Daniel Ricciardo, Esteban Ocon
Alpha Tauri: Pierre Gasly, Danyiil Kvjat
Racing Point: Sergio Perez, Lance Stroll
Alfa Romeo: Kimi Raikkönen, Antonio Giovinazzi
Haas: Romain Grosjean, Kevin Magnussen
Williams: George Russell, Nicholas Latifi

Abban is van izgalom, ha mindig a Mercedes nyer

2020.03.10.
Dorogi László

Így látja legalábbis a helyzetet Toto Wolff, a zsinórban hat konstruktőri világbajnoki címet nyerő németek főnöke. Nekünk legyen mondva, jó neki.

Fotó: motorsport.com

Már csak két napot kell várnunk és az első szabadedzéssel elkezdődik a Forma-1 2020-as szezonja Melbourne-ben. Akadnak bőven kételyek az idénnyel kapcsolatban, a koronavírus-járvány terjedése például erősen átírhatja a menetrendet, de egy valami biztosnak tűnik: idén is a Mercedes a legnagyobb favorit a világbajnoki cím megszerzésére. Lewis Hamilton célba veheti Michael Schumacher rekordját és hetedik világbajnoki címét zsebelheti be, de Valtteri Bottas is szeretné már világbajnoknak mondani magát a száguldó cirkuszban.

A téli tesztek alapján sem tűnik úgy, hogy rossz konstrukciót pakolt volna össze a Mercedes a szezonra és megbízhatónak is tűnik az autó, a német istálló az egyik legtöbb kört teljesítette a barcelonai tesztek során.

A mezei Forma-1 rajongónak viszont nem annyira jó ez a brutális Mercedes-fölény, én magam például nem tudnám megmondani, mikor izgultam végig utoljára egy komplett szezont és néztem meg az idény utolsó versenyeit is. (De, igazából meg tudom mondani, 2008-ban, Kimi Raikkönen világbajnoki címével zárult bajnokságban.)

Akadnak persze olyanok is, akiknek tökéletesen kielégíti az igényeit az, ha mindig ugyanaz a versenyző, vagy ugyanaz a csapat nyeri a futamokat, ilyen például Toto Wolff is, a Mercedes főnöke. Naná, hazabeszél az ürge, és ne is csodálkozzunk azon, hogy neki nagyon is bejön ez a szitu és szerinte így is nagyon vonzó tud lenni a Forma-1. Arra azért kíváncsi lennék, hogy akkor is ezt mondaná-e, ha az elmúlt hat évben mondjuk a Ferrari, vagy a Red Bull vitte volna a pálmát mindig, de aligha hiszem.

"Hatodszor is a Mercedes nyert, gondolkozhatunk azon, hogy vajon emiatt az emberek elfordulnak-e a sorozattól, de szerintem így is volt változatosság és kiszámíthatatlanság az előző szezonban is. Az egyes hétvégék előtt nem lehetett tudni, hogy a Ferrari indul-e az élről, vagy éppen a Red Bull, ahogy azt sem, hogy Max Verstappen fog-e nyerni"

- lamentált Wolff az Autosport hasábjain. Némi igazság persze van abban, amit mond, de attól a tény az még csak tény marad: az utolsó futamok az érdektelenségbe fulladtak. Mondom ezt úgy, hogy eszem ágában sincs megbántani a kisebb csapatokat, akiknek élet-halál kérdése lehet egy-egy megszerzett pont, vagy pozíció a pénzek leosztása miatt.

A Mercedes főnöke szerint a generációk közötti küzdelem is vonzó dolog a jelenlegi F1-ben.

"Sebastian Vettel csatázik Charles Leclerc-rel, Max Verstappen Lewis Hamiltonnal, ez vonzza a közönséget. Számomra a legjobb hír az, hogy növeljük a szurkolói bázist a fiatalabb generáció tagjaival és azt hiszem, hogy összességében nagyon jó úton járunk"

- mondta Wolff. Kicsit azért olybá tűnik, hogy ez egy gondosan berendelt és igen finoman elhelyezett reklám szöveg volt csupán a száguldó cirkusz számára, amely már közel sem tündököl abban a fényében, amelyben mondjuk a 2010-es évek előtt tündökölt.

Címkék: Forma 1, Mercedes

Hat nappal az első teszt előtt a Mercedes is bemutatta új járgányát

2020.02.14.
Dorogi László

A németek tavaly a bemutatotthoz képest egy teljesen másik autóval vágtak neki a szezonnak, de ez úgy fest, idén nem történik meg.

Fotó: formula1.com

Valentin-napon mutatta be 2020-as autóját a világbajnoki címvédő Mercedes Forma-1-es csapata. A fanatikusok közül talán még emlékeznek páran arra, hogy tavaly az első bemutatott géphez képest egy jelentősen eltérő konstrukcióval vágtak neki az idénynek az Ezüst nyilak, ám James Allison technikai vezető szerint ez idén nem fog bekövetkezni.

"Az autó első verziójának bemutatása mindig is fontos volt, de ebben az évben különös jelentősége van. Ez az utolsó esélyünk arra, hogy meggyőződjünk arról, minden klappol-e az első hivatalos téli teszt előtt"

- nyilatkozta a formula1.com-nak a technikai vezető.

Az új fejlesztésű, W11-es névre keresztelt autó a silverstone-i aszfaltcsíkon tette meg első köreit, Lewis Hamilton pedig csalafintán óvatosan fogalmazott a 2020-as erőviszonyokkal kapcsolatban.

"Egyelőre nem sokat tudunk arról, hogy állunk a többi istállóhoz képest"

- mondta a világbajnok, de hozzátette, hogy ő személy szerint pályafutása legjobb felkészülési időszakát teljesítette.

"Fizikailag és mentálisan is úgy érzem, hogy magasabb szinten vagyok, mint tavaly ilyenkor"

- tette hozzá a hatszoros világbajnok.

Az előzetes várakozások alapján idén is a Mercedes vág neki a legnagyobb eséllyel a világbajnoki cím megszerzéséhez, ami ha összejön, zsinórban a hetedik konstruktőri vb-elsősége lesz a németeknek.

"Jelenleg három istálló autót tartom képesnek a futamgyőzelemre, és ha minden az előzetes tervek alapján alakul, akkor a világbajnoki címre is"

- nyilatkozta Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke. Nem nagy meglepetés, hogy Wolff a Ferrarira és a Red Bullra gondolt, amikor a potenciális kihívókról beszélt, de azon se lepődjünk meg, ha idén is játszi könnyedséggel húzza be a világbajnoki címet a Mercedes a 2021-es, nagy szabályváltozások előtti utolsó évben.

Címkék: Forma 1, Mercedes

Kiszállhat a Forma-1-ből az elmúlt évtized legsikeresebb csapata

2020.01.29.
Dorogi László

Elképzelhető, hogy 2021-től már nem látjuk az Ezüst nyilakat a száguldó cirkuszban.

Fotó: The Drive

Minden jel arra utal, hogy a Mercedesnél komolyan gondolkoznak a Forma-1-ből történő kilépésen - legalábbis ezt vetíti előre a Mercedes anyavállalatának, a Daimlernek a legújabb lépése.

A RaceFans és az Autocar egybehangzó értesülései szerint a Daimlernél két hét múlva egy meeting keretein belül vitatják meg, mi legyen a Mercedes-istálló sorsa a Forma-1-ben a 2021-es szabályváltozásokat követően és az is elképzelhető, hogy az elmúlt évtized legsikeresebb csapata búcsút int a száguldó cirkusznak.

A Daimlernek azért kell komolyan mérlegelnie az eshetőségeket, mert a cég bevétele alaposan megcsappant az elmúlt időszakban, több milliárd dollárnyi profit esett ki a büdzséből és a tervek szerint a közeli jövőben több mint 10 ezer dolgozótól kell megválniuk a költségcsökkentés jegyében.

A hírek szerint a Mercedes akkor is maradhat a Forma-1-ben, ha a Daimler úgy dönt, kivonja a gyári istállót a forgalomból, ebben az esetben a német gyártó motorbeszállítóként vehetne részt a küzdelmekben - ez már csak azért is tűnik biztosnak, mert a Mercedest 2025-ig szerződés köti a McLarenhez és a Williamshez is.

Mindemellett a Mercedes a motorbeszállítója a Racing Point istállónak is, és ha az Ezüst nyilak valóban kiszállnak a sorozatból, akár szorosabbra is fűzhetik a viszonyukat a Force India jogutódjával. A pletykák szerint ebben az esetben a Mercedes jelenlegi csapatfőnöke, Toto Wolff vihetné tovább a csapatot a Racing Point tulajdonosával, Lawrence Strollal egyetemben, aki bevásárolhatja magát az Aston Martinba, így akár Aston Martin néven, Mercedes-motorokkal mehetne tovább a csapat - írja a motorsport.com.

A Mercedes az elmúlt években egyeduralkodónak számított a Forma-1-ben, 2014 óta senki nem tudta letaszítani őket a trónról.

Címkék: Forma 1, Mercedes

Gépet cserélt a Forma-1 és a MotoGP legendája

2019.12.12.
Dorogi László

Lewis Hamiltont és Valentino Rossit aligha kell bemutatnunk a motorsportok szerelmeseinek, ahogy a 44-es rajtszámmal ellátott Mercedest és a 46-os Yamahát sem. Valenciában most egy kis zavar került az erőbe.

Fotó: Lewis Hamilton/Twitter

Jól megérdemelt szabadságukat töltik a két legrangosabb versenyszéria, a Forma-1 és a MotoGP versenyzői, ám kutyából nem lesz szalonna, sokan pihenőjüket is száguldozással töltik.

Így tett Lewis Hamilton és Valentino Rossi is, de a Forma-1 hatszoros és a MotoGP kilencszeres világbajnoka tett egy kis csavart a sztoriba: egy valenciai versenypályán kicserélték járgányaikat, a rajtszámukat viszont megtartották.

Rossi korábban ült már Forma-1-es autóban, még Michael Schumacher Ferrarijában, így azt nem mondhatjuk, hogy gépeket pakolnának alá, de Hamilton is száguldozott már motorral. A két fenomén remekül érezte magát, és igen komolyan vette az egymás elleni versenyt, a birt autóversenyző például annyira megtekerte a Yamahát, hogy egyszer sikerült is kis híján összetörnie.

"Nem volt könnyű megülni a motort. Volt egy kisebb megpörgésem is, de egyben sikerült visszahoznom a gépet. Lépésről lépésre tanulom a dolgokat, de elég meredek ez a tanulási görbe. Őszintén ez a legjobb évem, és ez a csere most megkoronázta az egészet"

- nyilatkozta a speciális tesztkörök után Hamilton, aki Rossival kapcsolatban elmondta, hogy remek érzés volt egy legendát figyelni az autójában.

"Izgatott voltam, hiszen most először próbálhatta ki az autót, és ez arra emlékeztetett, amikor én ültem először F1-es autóba. Amikor látod magad körül a csapatot, érzed, hogy ez teljesen más. Nagyon király volt a pályán menni és látni magam előtt Valentinót ugyanazzal a járgánnyal"

- tette hozzá a Forma-1-es világbajnok.

A csere után természetesen Rossi is csak áradozni tudott Hamiltonról és a Mercedesről.

"Ezek után még nagyobb rajongója vagyok Lewisnak. Fantasztikus nap volt ez, amelyen a motorsport két csúcskategóriája nemcsak találkozott, hanem együtt is működött. Nagyszerű volt kipróbálni a W08-ast. Már korábban is ültem F1-es autóban, azonban nagyon sok változott a legutóbbi alkalom óta. Őszintén lenyűgözött az autó és a kezelhetősége, mint ahogyan a Mercedes csapata is"

- mondta a motorversenyző, aki hozzátette, egy napig igazi Forma-1-es versenyzőnek érezte magát, nem is akarta, hogy véget érjen.

"Technikailag a valenciai egy nehéz pálya, ráadásul szeles is volt az idő, szóval azt hittem Lewisnak nehéz dolga lesz, azonban briliánsan vezetett"

- mondta Rossi.

Hamilton a fasorban sincs a magyar szurkolóknál

2019.12.05.
Dorogi László

Hiába a hat világbajnoki cím, hiába az évek óta tartó Mercedes-dominancia, nem Lewis Hamilton a legnépszerűbb Forma-1-es pilóta a magyar rajongók körében.

Fotó: MTI

A siker nem mindig jár együtt a népszerűséggel, sőt, a legsikeresebb sportolók rendre sokkal nagyobb ellentáborral rendelkeznek. Ebben a cipőben jár Lewis Hamilton, a Forma-1 immáron hatszoros világbajnoka is - derült ki egy felmérésből.

Az Autósport és a Formula Magazin által végzett közvélemény-kutatás arra volt kíváncsi, melyik a legnépszerűbb istálló és pilóta kis hazánkban, a felmérés pedig kissé meglepő eredményeket hozott.

A magyar Forma-1-rajongók a Ferrari fiatal monacói pilótájáért, Charles Leclercnél vannak oda leginkább, a 21 éves versenyző a szavazatok 24,7 százalékát gyűjtötte be, mögötte másodikként csapattársa, a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel zárt 20,9 százalékkal. Ezek után már nem meglepő, hogy a legnépszerűbb Forma-1-es csapat még mindig a Ferrari Magyarországon, a maranellóiak a voksok 58,7 százalékát gyűjtötték be.

A magyar rajongóknál továbbra is nagy népszerűségnek örvend a száguldó cirkusz rangidőse, az Alfa Romeóval versenyző Kimi Raikkönen - a Jégember a Ferrarisok mögött a dobogó harmadik helyét kaparintotta meg a szavazáson.

A dobogósok mögé azért odafért a népszerűségi rangsor negyedik helyére Lewis Hamilton, a brit azonban csak a magyar szurkolók 16,7 százalékának élvezi támogatását, az ötödik helyen a Red Bullos Max Verstappen zárt 7,7 százalékkal.

Hamilton egy Schumacher-rekord beállításával koronázta meg az évet

2019.12.02.
Dorogi László

A Mercedes brit pilótája hatodik alkalommal nyerte meg a Forma-1 egyéni világbajnoki címét 2019-ben. Már csak egyetlen vb-trófea választja el az örökös rekorder Michael Schumachertől, a brit ráadásul a szezonzáró futamon a német klasszis egyik csúcsát adta át a múltnak.

Fotó: formula1.com

Hamilton az Abu-Dzabiban rendezett versenyhétvégén bemutatta, miért lett ebben az évben is könnyedén világbajnok. Tökéletes hétvégét futott az Ezüst nyíllal: megnyerte a szombati időmérőedzést, megfutotta a versenyen a leggyorsabb kört, és rajt-cél győzelmet aratott. Még a közelébe sem tudott senki kerülni, a második Max Verstappenre húsz, a harmadik Leclercre negyven másodpercet vert. Szóval ha eddig bárkinek is kétségei lettek volna afelől, hogy Hamilton jelenleg a Forma-1 legjobb versenyzője, a továbbiakban ne legyenek.

Lewis Hamilton nyerte az idényzárót is

Lewis Hamilton győzelmével zárult a 2019-es év utolsó futama, az Abu Dhabi Nagydíj. A Mercedes világbajnoka mögött Max Verstappen és Charles Leclerc ért célba. Lewis Hamilton rajtolhatott az élről a 2019-es év utolsó futamán, a világbajnok mögül Max Verstappen, Charles Leclerc és Sebastian Vettel vágott neki az Abu Dhabi Nagydíjnak.

Az immáron hatszoros világbajnok azzal, hogy célba ért a szezonzáró futamon is, elmondhatja magáról, hogy a 2019-es idény mind a huszonegy versenyén elindult, minden kört - egészen pontosan 1252-t - teljesített és minden futamot pontszerző helyen fejezett be - ezt rajta kívül korábban csak Michael Schumacher tudta megcsinálni a Forma-1 történetében.

Ami az absziolút futamgyőzelmek számát illeti, ez volt Hamilton 84. sikere és ha a következő idényben legalább hét versenyt megnyer, akkor ebben is utoléri a rekorder németet. Hamilton majdnem 100 ponttal előzte meg az egyéni világbajnoki pontversenyben csapattársát, Valtteri Bottast, ez majdnem négy futamgyőzelemnyi különbség.

A száguldó cirkusz mezőnye most rövid pihenőre vonul, de szinte alig kell néhányat aludnunk és máris kezdődik a 2020-as világbajnokság, amely újabb rekordot dönt majd meg: soha nem látott mennyiségű, 22 versenyt rendeznek meg a következő évben.

Ezeket a cikkeket olvastad már?