Lúzer Ferrari, szárnyaló Mercedes

2019.05.25.
Dorogi László

Nem jött össze Valtteri Bottasnak zsinórban a negyedik rajtelsősége, Lewis Hamilton Monte-Carlóban legyőzte csapattársát és ő indulhat az élről a vasárnapi futamon. Charles Leclercet Sebastian Vettel lökte a mezőny végére.

Fotó: formula.hu

Titkon sokan reménykedtek abban, hogy a legendás monacói pályán eltűnik a Mercedes eddig látott hatalmas fölénye, de nagyon gyorsan kiderült, az idény hatodik verseny-hétvégéjére sem változott semmi. A kultikus aszfaltcsíkon egy rövid időre mégis felvillant a remény a Ferrari előtt, hogy elkaphatja az Ezüst Nyilakat, hiszen Charles Leclerc megnyerte a szombat délelőtti harmadik szabadedzést, ám néhány órával később már a poklok poklát kellett megjárnia a hazai pályán köröző versenyzőnek.

Történt ugyanis, hogy a maranellóiak újabb kapitális hibát vétettek - idén sem ez volt az első - és egy rettenetes stratégia húzásnak köszönhetően megtörténhetett az, amit senki nem szeretett volna látni az olaszok garázsában. Sebastian Vettel - ahogy a tavalyi második félszezon óta - ezúttal is folyamatosan hatalmas hibákat vétett és nagyon sokáig úgy is tűnt, hogy még az időmérő edzés második szakaszába sem jut be. Néhány másodperccel az etap vége előtt viszont mégis sikerült összeraknia egy olyan köridőt, amivel tovább tudott jutni, csakhogy ezt éppen csapattársa bánta, akire alaposan rájár a rúd idén.

A fiatal monacói többször is rákérdezett mérnökeinél, hogy nem kellene-e neki is kimennie a Q1 végén még egy kört mennie, de a Ferrari úgy döntött, már nem küldi vissza a pályára Leclercet, erre pedig rá is fáztak.

„Egyelőre nem rendelkezem részletes magyarázattal erre a stratégiai hibára, de nagyon nehéz ezt lenyelnem most. A mérlegeléssel nem vesztettünk sokat, bőven lett volna még időnk újra kimenni a pályára. Még jócskán volt üzemanyag is az autóban, tényleg csak kereket kellett volna cserélni. Magyarázatot várok erre, most nem is tudom, mit mondjak"

- nyilatkozta csalódottan Leclerc, aki csupán a 16. rajtkockából indulhat a vasárnapi futamon, ez pedig Monte-Carlóban majdnem egyenértékű azzal, hogy elszállt a versenye is, hiszen nagyon nehéz előzni a szűk városi utcákon.

Ami a pole pozíciót illeti, nem történt semmilyen meglepetés, ha csak nem nevezzük annak azt, hogy Valtteri Bottasnak nem sikerült behúznia egymást követő negyedik pole pozícióját. Azt persze már nem nehéz kitalálni, hogy ki fosztotta meg ettől, Lewis Hamilton körrekordot autózva, 1:10.166-os idővel lépett finn csapattársa elé. A harmadik rajtkockát Max Verstappen szerezte meg, míg Sebastian Vettel a negyedik helyről rajtolhat vasárnap.

Monacói Nagydíj, időmérő edzés

Mi lesz, ha Hamilton ráérez az idei Mercedesre?

2019.05.23.
Dorogi László

Az Ezüst Nyilak totális dominanciájáról szól eddig a Forma-1 idei szezonja. Valtteri Bottas és Lewis Hamilton minden versenyen az első két hely valamelyikén zárt, pedig a címvédő saját állítása szerint még nem is került teljes összhangba az autójával.

Fotó: formula1.com

A Forma-1-től a tavalyi szezon végén elbúcsúzó kétszeres világbajnok Fernando Alonso korábban többször is élesen kritizálta a Forma-1-et azért, mert elképesztően unalmas autózgatássá változott, s szó mi szó, van abban igazság, amit a spanyol mond. Hatványozottan igaz ez az állítás a 2019-es szezonra, legalábbis arra, amit eddig láttunk: a Mercedes pilótái az eddigi öt verseny mindegyikét az első és második helyen fejezték be és már most 96 pont az istálló előnye a Ferrarival szemben a konstruktőri pontversenyben. Arról nem is beszélve, hogy a versenyzők közötti versenyfutásban is 39 egység választja el a jelenleg második Bottast és a harmadik Max Verstappent, ami tekintve, hogy öt versenyhétvégén vagyunk túl, demoralizáló különbségnek tűnhet.

Az persze nem csak a Mercedes hibája, hogy ilyen rövid idő alatt ekkora fölényt voltak képesek kiépíteni: kellett ehhez egy a várakozásokon alul teljesítő Ferrari konstrukció és egy talán többre taksált, de még mindig nem túl erős Red Bull-Honda is. Pedig a Ferrari nem lassú, sőt, végsebességben a mezőny előtt járnak az olaszok, csakhogy ez - ahogy más technikai sportokban - nem minden. A maranellóiak a legutóbbi, barcelonai versenyen a két hosszú egyenesben fél másodperccel voltak gyorsabbak a Mercedeseknél, a pálya 16 kanyarjában viszont 1,3 másodpercet kaptak, ebből ráadásul hetet az utolsó hét kanyarban.

A Ferrarinál - s jó néhány másik istállónál is - amolyan csodavárás volt a barcelonai hétvége, ám a csoda végül elmaradt. Hiába szállították fejlesztések tömkelegét a csapatok, a Mercedes-dominancia nemcsak, hogy nem múlt el, de egy fokkal talán még szignifikánsabb lett, s már néhányan most arról beszélnek, hogy a csapat megdöntheti a McLaren-Honda 1988-as rekordját: akkor a McLaren egy futam kivételével minden versenyt megnyert, ráadásul a Mercedesnél ennél is merészebbet álmodhatnak. Azt persze Toto Wolff csapatfőnök is tudja, hogy meglehetősen irreális lenne egy ilyen hosszú szezonban minden futamon az első két helyen végeznie pilótáinak, de egyelőre csak a technika szólhat közbe, hogy ez ne legyen így.

A mezőny hétvégén a patinás Monte-Carlói nyomvonalon száll harcba az újabb világbajnoki pontokért, márpedig a rengeteg kanyarral tűzdelt pálya az eddig látottak alapján egyértelműen a Mercedesnek kedvez. Sőt, a Ferrarinál a Red Bull miatt is aggódhatnak, hiszen az említett barcelonai utolsó szektorban nemcsak Bottas és Hamilton volt gyorsabb Vettelnél és Leclercnél, de Max Verstappen, sőt még Pierre Gasly is jobb időt autózott.

Az tehát egyértelmű, hogy 2019-re is a Mercedesnek sikerült a legjobban összeraknia a konstrukcióját, de akad itt még egy apróság, ami aggodalomra adhat okot a riválisok számára.

"Mindent egybevetve ez egy fantasztikus autó, csak éppen nem mindig azt csinálja, amit szeretnék. Ennek a vezetési stílusom az oka. Ausztrália óta szenvedek, hogy kiismerjem, ha minden rendben lenne, sokkal gyorsabb lehetnék vele. Valtteri viszont gyorsabban hozzászokott az új autóhoz. Ő boldog vele, én egyelőre keresem, min kell változtatnom"

- nyilatkozta Lewis Hamilton a formula1.com-nak. Nos, ha az ötszörös világbajnok még nem talált rá a megfelelő összhangra az autójával, akkor belegondolni is félelmetes, mi lesz, ha ez megtörténik. A semleges szurkolók így már csak abban bízhatnak, hogy Valtteri Bottas remek formája kitart és legalább a Mercedesek között lesz versengés az egyéni világbajnoki címért.

Lewis Hamilton szebbé varázsolta egy halálos beteg kisfiú utolsó napjait

2019.05.15.
Dorogi László

A Forma-1 ötszörös világbajnokát lehet szeretni és nem szeretni azért, ahogy a pályán és a száguldó cirkusz közegén belül viselkedik, de egy biztos, most bebizonyította, hatalmas ember.

Fotó: Twitter

Bevallom, én is azok közé a Forma-1-rajongók közé tartozom, akik nem csípik Lewis Hamiltont. Ebben persze nyilván közrejátszik a Mercedes évek óta tartó dominanciája, amivel kiölik az izgalmakat a sorozatból - ez persze nem teljesen a németek hibája -, közrejátszik az az arrogáns nyilatkozat, amit az akkor még menedzser édesapja tett az első, McLarenes világbajnoki címének megszerzését követően, miszerint fia simán meg fogja dönteni Michael Schumacher hét vb-győzelmet számláló örökös csúcsát és nyilván szerepe van Hamilton személyiségének is ebben. Legalábbis annak a személyiségnek, amit az átlagos F1-rajongó lát. Mert ez közel sem biztos, hogy azonos a valódi emberrel az álarc mögött. Lewis Hamilton most hatalmasat nőtt a szememben.

Él Angliában egy Harry Shaw nevű ötéves kisfiú, aki egy borzasztóan súlyos betegségben szenved, a rák egy olyan fajtáját diagnosztizálták nála az orvosok, amely a csontokat támadja és igen agresszív. Az orvosok kilenc hónapig küzdöttek azért, hogy Harry állapotában javulást idézzenek elő, de mindhiába, április végén közölték a családdal, hogy a kisfiú meg fog halni. Harry, mint a legtöbb kisfiú, hatalmas autórajongó és a Forma-1-et is nagyon szereti, a kedvenc pilótája pedig nem is lehet más angolként, mint Lewis Hamilton. Harrynek nem sok öröme van a kórházban, így hát mindig hatalmas boldogság számára, ha láthatja kedvencét a tévében, hát még ha a pilóta nyeri is a futamokat. A hétvégi, Spanyol Nagydíj előtt Instagramon üzent Hamiltonnak, amelyben megköszönte neki, hogy ilyen sok szép pillanattal ajándékozza meg őt és minden szurkolóját, az üzenet pedig eljutott az ötszörös világbajnokhoz.

Hamilton saját bevallása szerint Barcelonában csak Harry üzenetére tudott gondolni, annyira megérintette és eltökélte, hogy amennyire csak tőle telik, széppé teszi Harry utolsó napjait. Éppen ezért csapatával együtt úgy döntött, hogy postáz a családnak egy Forma-1-es Mercedest ajándékba, de a kisfiú megkapja a Spanyol Nagydíj győzelméért járó trófeát is. A Shaw család mindezek mellett különböző Mercedeses relikviákat is kapott Hamiltonéktól, aki a tervek szerint személyesen is meglátogatja kis rajongóját. Ennél többet pedig tényleg nem tehet egy sportember. Le a sisakkal akarom mondani a kalappal a brit előtt!

Hamilton nyerte a Spanyol Nagydíjat, ötödször is kettős Mercedes-siker

2019.05.12.

Lewis Hamilton győzelmével zárult a Spanyol Nagydíj. A Mercedes világbajnoka mögött csapattársa Valtteri Bottas zár, így a német istálló sorozatban ötödször aratott kettős győzelmet az idei szezonban.

Fotó: Reuters

Napsütéses, de ugyanakkor szeles időben vette kezdetét az idei ötödik nagydíj. A verseny előtt nem sokkal kiderült, hogy Nico Hülkenberget kizárták az időmérőről, míg Antonio Giovanazzi-t megbüntették, így a mezőny hátsó traktusában változott a rajtsorrend. 

A rajtnál Lewis Hamilton az élre vágott, ám a címvédő előretöréséhez az is kellett, hogy Sebastian Vettel kissé hozzáérjen Valtteri Bottas autójához. A finn így is megmaradt a második helyen, Vettel (aki el is fékezte magát), viszont visszaesett Max Verstappen mögé. 

A két Mercedes hamar kényelmes előnyt épített ki, egymást nem veszélyeztetve, Charles Leclerc viszont egyértelműen gyorsabb volt Vettelnél. Mivel Max Verstappen kezdett ellépni tőlük így Vettelt behozták és így a két csapattárs eltérő taktikára került. 

Az élcsapatok mögött a Haas és a Toro Rosso pilótái csatáztak főként, Kimi Raikkönen versenye viszont lényegében már az első körben megpecsételődött amikor is az utolsó helyre esett vissza. Az első kiállások során a két Mercedes, Pierre Gasly és Vettel közepes keverékű abroncsot kapott, míg Verstappen lágyat, Leclerc pedig kemény keveréket..  

A kiállások után a két Ferrari egymás mögé került és végül Vettel elment Leclerc mellett a csapat utasítására. Elől a két Mercedes kényelmesen haladt a kettős siker felé, de Max Verstappen számára is izgalommentesen teltek a körök.

Azt, hogy nem fullad totális unalomba a futam Lance Stroll és Lando Norris ütközése szavatolta amely után mindkét pilóta kiállásra kényszerült. Az ismétlések alapján a kanadai nem hagyott helyet vetélytársának. A biztonsági autót beküldték és így lényegében az utolsó tizenöt kör döntötte el a futam sorsát. 

Az újraindításnál nem változott a sorrend az élen, viszont a két Haas roppant veszélyes csatát vívott egymással, amelynek majdnem az lett a vége, hogy kilökték egymást Romain Grosjean jóvoltából.  A  középmezőnyben Danyil Kvjat, a két Haas valamint Daniel Ricciardo vívott egy jó csatát. 

Lewis Hamilton végül magabiztosan nyerte a Spanyol Nagydíjat, az ötszörös világbajnok pályafutása során negyedszer diadalmaskodott Barcelonában. Valtteri Bottas második helye azt jelenti, hogy a Mercedes az év első öt nagydíján aratott kettős győzelmet, amelyre soha egyetlen csapat sem volt képes az F-1 történetében. A dobogó harmadik fokára Max Verstappen állhatott fel. 

A két Ferrarinak csak a negyedik-ötödik hely jutott, míg mögöttük Pierre Gasly futott be. Kevin Magnussen végül megtartotta hetedik helyét, a hazai pilóta Carlos Sainz Jr, Danyil Kvjat és Romain Grosjean előtt. 

A leggyorsabb kört megfutó, és így plusz egy ponttal gazdagodó Hamitlon a bajnokságban átvette a vezetést. A 112 pontos címvédőt a 105 pontos Bottas és a 66 pontos Verstappen követi összetettben. A Mecedes a konstruktőröknél 217 ponttal vezet (218-at lehetett eddig szerezni) a Ferrari (121 pont) és a Red Bull (87 pont) előtt. 

A világbajnokság május 26-án a Monacói Nagydíjjal folytatódik. 

Végeredmény:

Forma-1: Spanyolországban is Bottas indul az élről

2019.05.11.

Valtteri Bottas sorozatban harmadik rajtelsőségét szerezte meg miután nagy fölénnyel nyerte a Spanyol Nagydíj időmérő edzését. A finn pilóta mellől csapattársa Lewis Hamilton indulhat. 

Fotó: Daimler Media Site

Szép, napos időben került sor az időmérő edzésre a Barcelona melletti Montmelóban fekvő versenypályán. A kvalifikáció első percében Nico Hülkenberg a falnak csúszott, de a Renault német pilótája tovább tudott menni. George Russell szintén peches volt a Q1-ben, a Williams pilótája meg is pördült. 

Az első szakaszt Valtteri Bottas zárta az élen Max Versetappen, Charles Lecler, Lewis Hamilton és Sebastian Vettel előtt. Szokás szerint a két Williams végzett az utolsó két helyen, de Antonio Giovanazzi, Lance Stroll és Nico Hülkenberg számára is hamar véget ért a szombat. 

Hogy a Renault mennyire nem találta a beállításokat azt jól jellemzi, hogy Daniel Ricciardo alig néhány ezreddek tudott csak jobb kört futni búcsúzó csapattársánál. 

A Q2 ezúttal még nagyobb Mercedes-fölényt hozott, ám ekkor Hamilton autózta a gyorsabb időt csapattársánál. Charles Leclerc ellenben majdnem kicsúszott a legjobb 10-ből, de a monacói Ferrarissal végül nem esett meg ez a szégyen. A második etrapból a két McLaern esett ki, Sergio Perez, Alexander Albon és Kimi Raikkönen társaságában. 

A Q3 első perceiben Valtteri Bottas lényegében lesokkolta a mezőnyt és mindenkinek legalább hat tizedmásodpercet adott csapattársának, aki további kettővel verte Sebastian Vettelt. Ezt a különbséget már nem tudták ledolgozni, így a Mercedes finn pilótája sorozatban harmadszor szerezte meg a rajtelsőséget. 

A negyedik helyről Max Verstappen várhatja a holnapi futamot miután megelőzte a csak egy kört futó Charles Leclerc-et valamint Pierre Gasly-t. 

A Forma-1-es Spanyol Nagydíj holnap 15 óra 10 perckor veszi kezdetét. 

1. Valtteri Bottas MERCEDES 1:16.979 1:15.924 1:15.406
2. Lewis Hamilton MERCEDES 1:17.292 1:16.038 1:16.040
3. Sebastian Vettel FERRARI 1:17.425 1:16.667 1:16.272
4. Max Verstappen RED BULL RACING HONDA 1:17.244 1:16.726 1:16.357
5. Charles Leclerc FERRARI 1:17.388 1:16.714 1:16.588
6. Pierre Gasly RED BULL RACING HONDA 1:17.862 1:16.932 1:16.708
7. Romain Grosjean HAAS FERRARI 1:18.042 1:17.066 1:16.911
8. Kevin Magnussen HAAS FERRARI 1:17.669 1:17.272 1:16.922
9. Daniil Kvyat SCUDERIA TORO ROSSO HONDA 1:17.914 1:17.243 1:17.573
10. Daniel Ricciardo RENAULT 1:18.385 1:17.299 1:18.106
11. Lando Norris MCLAREN RENAULT 1:17.611 1:17.338  
12. Alexander Albon SCUDERIA TORO ROSSO HONDA 1:17.796 1:17.445  
13. Carlos Sainz MCLAREN RENAULT 1:17.760 1:17.599  
14. Kimi Räikkönen ALFA ROMEO RACING FERRARI 1:18.132 1:17.788  
15. Sergio Perez RACING POINT BWT MERCEDES 1:18.286 1:17.886  
16. Nico Hulkenberg RENAULT 1:18.404    
17. Lance Stroll RACING POINT BWT MERCEDES 1:18.471    
18. Antonio Giovinazzi ALFA ROMEO RACING FERRARI 1:18.664    
19. George Russell WILLIAMS MERCEDES 1:19.072    
20. Robert Kubica WILLIAMS MERCEDES 1:20.254    


* Ricciardo a Bakuban okozott ütközéséért három, Russell váltócsere miatt öt hellyel hátrébbról indul majd.

Bottas lehet Hamilton új farkasa

2019.05.05.
Dorogi László

Lewis Hamilton tulajdonképpen csak Nico Rosbergnek "köszönheti", hogy nem vallhatja még magát a Forma-1 hatszoros világbajnokának. Ebben az esetben idén már az örökös rekorder Michael Schumacher csúcsát vehetné célba és hasonlóan nagy szériát építhetne, mint a német legenda, aki 2000 és 2004 között zsinórban öt világbajnoki címet gyűjtött be.

Fotó: motorsport.com

Ha nem is voltak éppen világi cimborák, Rosbergnek és Hamiltonnak nem volt rossz a viszonya - gyerekkoruktól kezdve versenyeztek egymás ellen különböző sorozatokban -, egészen addig, amíg csapattársak nem lettek 2013-ban a Mercedesnél. Bár a brit akkora már nyert egy világbajnokságot a McLarennel, semmi nem indokolta, hogy ő kerüljön a hierarchia csúcsára Rosberg kárára, mégis így történt.

A csapatsorrend kialakításának következtében a 2014-es szezon közepére odáig fajult a helyzet, hogy a német istálló pilótái már szóba sem álltak egymással, a szakvezetésnek pedig minden versenyhétvégén azért kellett izgulnia, nehogy az egyikőjüknek elszálljon az agya és tönkretegye az egész csapat futamát. Belefért volna, mert akkoriban a fasorban sem voltak a riválisok a Mercedeshez képest, de egy a Mercedeshez hasonló patinás istálló mégsem engedhet meg magának ilyen nyilvánvaló belső viszályt.

Hamilton 2014-ben és 2015-ben is nagyon simán győzte le Rosberget a világbajnoki versenyben, ám 2016-ban már a finn gyökerekkel rendelkező német örülhetett, aki rögtön azután úgy is döntött, hogy a csúcson hagyja abba a versenyzést és visszavonul a Forma-1-től. Rosberg helyére Valtteri Bottast szerződtette a Mercedes, de a finnt első két mercis évében egyértelműen második számú pilótaként kezelték. És kezelnék talán még most is, ha nem szedte volna össze magát annyira a nyári szünetben, hogy négy futam után ő vezesse a világbajnokságot csapattársa előtt, ugyanúgy két futamgyőzelmet bezsebelve, mint a címvédő.

Mondhatnánk, szerencsére, mert úgy fest, a többiek idén is csak bottal ütik az ezüst nyilak nyomát, így legalább a Bottas-Hamilton csata ígér némi izgalmat a 2019-es idényre, a németeknek viszont nagyon vigyázniuk kell arra, hogy ne romoljon meg ismét pilótáik viszonya és tudja ezt Toto Wolff, az istálló főnöke is.

"Két pilótánk van, akiben megvan a képesség és az ambíció, hogy bajnokságot nyerjen. Velük együtt rajtunk múlik, hogy figyeljünk a helyzetre, és észben tartsuk, hogy Vettel vagy Leclerc még visszajöhet a játszmába. Nem bízhatjuk el magunkat az első négy eredményünk miatt, 21 verseny van összesen. Nyilván számít a kapcsolatuk, el akarjuk kerülni azt, amin keresztülmentünk Nicóval és Lewisszal"

- nyilatkozta Wolff az Autosportnak, aki azt is elmondta, hogy Hamilton és Bottas kapcsolatával egyelőre nincsen semmi probléma.

"Szerencsénk van, hogy nagyon jó a viszonyuk, jól kijönnek egymással. Nincs játszmázás a háttérben és ennek nagyon örülök, ugyanakkor ébernek kell lennünk, mert láttunk már viszonyokat megromlani. Oroszlánokat akarunk a kocsiba, nem várhatjuk, hogy bárányként viselkedjenek, de a tiszteletnek meg kell maradnia és nem engednénk, hogy annyira megromoljon az együttműködés, hogy annak negatív hatása legyen a csapatra"

- tette hozzá a csapatfőnök.

Egyelőre még nyugodtan nézhetik a Mercedesnél a két pilóta versenyfutását, de ha Bottas és Hamilton is így folytatja, akkor előbb utóbb el kell dönteniük, hogy melyik versenyzőjüket helyezik a másik elé. Mert a jelenkori Forma-1 egy ilyen sport. Ebből pedig nem lehet jól kijönni, mert nagyon jól tudjuk, ember embernek farkasa. Hamiltoné Rosberg után Bottas lehet.

Leclerc volt a főszereplő Bakuban, de ismét a Mercedesek örülhetnek

2019.04.28.
Dorogi László

Az idei negyedik versenyhétvégén is bezsebelte az első két helyet a világbajnoki címvédő német istálló. Valtteri Bottas pályafutása során először nyert Azerbajdzsánban és átvette a vezetést összetettben Lewis Hamiltontól.

Fotó: formula1.com

Kísértetiesen hasonlóan alakulnak eddig a 2019-es Forma-1-es idény versenyhétvégéinek forgatókönyvei: a Ferrarik rendre uralják a szabadedzéseket, a szombati időmérőn és főleg a vasárnapi versenyen mégsincs semmi esélyük a Mercedesek ellen. Azerbajdzsánban sem volt ez másként, ráadásul a bakui időmérőt Charles Leclerc alaposan el is szúrta, a Ferrari fiatal monacói pilótája a Q2-ben állította falba autóját, így csupán a nyolcadik helyről vághatott neki a versenynek.

A maranellóiak éppen ezért a keményebb keverékű abroncsokkal állították rajthoz Leclercet és a Ferrarin szemmel láthatóan nagyon jól működött ez a keverék, a monacói gyakorlatilag minden körben átlépett egy-egy riválist, s mivel előtte mindenki lágyabb gumikon rajtolt és hamarabb állt ki az első kerékcserére, a vezetést is sikerült átvennie. Sokáig úgy tűnt, hogy előnybe kerülhet a riválisokkal szemben, a köridők legalábbis ezt támasztották alá. Bottas és Hamilton égül a 31. körben érték utol Leclercet, akit nem sokkal később ki is hoztak kereket cserélni, azonban a Ferraris mérnökök számításai nem jöttek be. A lágyabb - papíron gyorsabb - abroncsok egyáltalán nem működtek Leclerc autóin, ráadásul a lemenő nap és a visszahűlő aszfalt miatt esélye sem volt befognia sem az előtte negyedik helyen autózó Max Verstappent. A monacói végül a versenyben futott leggyorsabb köridővel és az ezzel járó plusz egy ponttal vigasztalódhatott, de ez a hétvége sem úgy alakult számára, ahogy azt eltervezték.

Ami az élmezőnyt illeti, a rajtnál a pole pozícióból induló Bottasnak keményen meg kellett küzdenie Hamiltonnal, az első három kanyarban szinte fej-fej mellett fordultak el, de a finn nagyon agresszívan őrizte pozícióját, így csapattársa előtt tudott maradni. Miután Leclerc kiállt előlük, meg is célozhatta idei második futamgyőzelmét, amelyet Hamilton még megpróbált elhalászni előle az utolsó körökben, végül ez nem sikerült neki. A Mercedes az idei negyedik futamon is egy-kettővel zárt - ilyenre korábban soha nem volt példa a sorozat történetben - és már most hatalmas fölénnyel vezetik a konstruktőri világbajnoki pontversenyt. Ami a pilótákat illeti, Bottas győzelmével visszavette a vezetést Hamiltontól.

Bottas pályafutása ötödik győzelmét szerezte meg, az Azerbajdzsáni Nagydíjon először állhatott fel a dobogó legfelső fokára.

Az Azeri Nagydíj végeredménye

  1. Valtteri Bottas Mercedes 51 kör
  2. Lewis Hamilton Mercedes +1.524
  3. Sebastian Vettel Ferrari +11.739
  4. Max Verstappen Red Bull Racing +17.493
  5. Charles Leclerc Ferrari +69.107
  6. Sergio Perez Racing Point +76.416
  7. Lando Norris McLaren +83.826
  8. Carlos Sainz McLaren +100.268
  9. Lance Stroll Racing Point +100.816
  10. Kimi Raikkonen Alfa Romeo +1 kör
  11. Alex Albon Toro Rosso +1 kör
  12. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo +1 kör
  13. Kevin Magnussen Haas +1 kör
  14. Nico Hulkenberg Renault +1 kör
  15. George Russell Williams +2 kör
  16. Robert Kubica Williams +2 kör
  17. Pierre Gasly Toro Rosso Nem fejezte be
  18. Romain Grosjean Haas Nem fejezte be
  19. Daniil Kvyat Toro Rosso Nem fejezte be
  20. Daniel Ricciardo Renault Nem fejezte be

A Ferrari nem lop, hanem tanul a jobbtól

2019.04.18.
Ragnar Volarus

A Ferrari csapatfőnöke nem lacafacázott, és kerek-perec elárulta, hogy a Mercedestől vesznek át ötleteket. Ebben látják az esélyét a felzárkózásnak, mert saját merész aerodinamikai ötleteik nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. 

Mindenkinek kerekedett a szeme szezon elején a Ferrari és az Alfa Romeo rendkívül szokatlan aerodinamikai megoldásaitól. Mostanra viszont kiderült, hogy a merészség nem párosul jó eredményekkel. A szinte véglap nélküli első szárnyak minden előnye kimerült abban, hogy szokatlanok. 

Emiatt az olaszoknál már egyenesen a hátsó szárny lecserélése a következő napirendi pont, melyet a Mercedeshez hasonlóan alakítanának ki, ismerte el a csapatfőnök.

„Egy olyan hátsó szárny érkezik hamarosan, mint a Mercedesé!”

– kürtölte világgá az Auto Motor und Sport hasábjain Mattia Binotto.

Mindenesetre dicséretes, hogy a Ferrari bevallja, bakot lőtt. Ám kissé formabontó - akárcsak a balul sikerült szárnypróba -, hogy ennyire nyíltan felvállalják, hogy a legnagyobb riválistól csenik el a megoldást. Nico Rosberg is ráerősített erre és elkotyogta, beszélt a Kínai Nagydíjat követően néhány ferraris szakemberrel, akik elárulták neki, hogy már Barcelonában az új hátsó légterelő lesz látható a piros autókon. Persze valószínűleg az első szárnyon is módosítania kell majd az olaszoknak, hogy kihozzák a legtöbbet az új elemből. 

A sakkjátszmában a következő lépés a Mercedesé. 

Címkék: Ferrari, Forma 1, Mercedes

Hetvenötödször nyert Hamilton az ezredik futamon

2019.04.14.
Dorogi László

Egy pillanatig sem forgott veszélyben a címvédő Lewis Hamilton győzelme a Kínai Nagydíjon, a brit pilóta második versenyét nyerte meg a szezonban és átvette a vezetést a világbajnoki pontversenyben.

Fotó: formula.hu

Nagy erőkkel készült a Liberty Media a jubileumi ezredik Forma-1-es versenyhétvégére, mindent megtettek azért, hogy a száguldó cirkusz eddigi történelmét felidizzék, s titkon talán bíztak abban is, hogy egy kiélezett, izgalmas futamot láthat a kínai közönség. Erre már csak azért is apellálhattak, mert az idei szezonban először minimálisnak tűnt a különbség a két élcsapat, a Mercedes és a Ferrari között - legalábbis a szabadedzések alapján, ezzel szemben a szombati időmérőn ismét simán bérelték ki az első sort az Ezüstnyilak, Valtteri Bottas, Lewis Hamilton sorrendben.

Hiába indulhatott először az élről a finn pilóta az idei szezonban, a rajtnál kipörögtek a hátsó kerekei és ez éppen elég volt Hamilton számára, hogy még az első kanyar előtt megelőzze csapattársát. Ugyanígy tett Charles Leclerc is, aki a Bottas mögött lassítani kényszerülő Sebastian Vetteltől vette át a harmadik helyet, ám összességében az élmezőny simán és udvariasan rajtolt el, csupán a hátsó régiókban történt kisebb csetepaté, amikor Danyiil Kvjat a két McLaren szendvicsébe kerülve kipörgette Lando Norrist.

Míg az élen megmerevedtek az álláspontok, addig a középmezőnybe Kimi Raikkönen számított üde színfoltnak, az Alfa Romeóval versenyző finn világbajnok több remek előzést is bemutatott, így nem feledkeztünk meg arról, hogy tulajdonképpen egy autóversenyt nézünk. A 11. körben aztán a Ferrari rászólt Charles Leclerc fülére, hogy engedje el csapattársát, amit a monacói ha duzzogva is, de végül megtett, ám a maranellóiak ezzel alaposan elintézték a fiatal pilóta versenyét, ugyanis ezzel hátrányba került Vettellel szemben az első kerékcserénél, így Max Verstappen könnyedén lépte át, Leclerc pedig visszacsúszott az ötödik helyre.

És tulajdonképpen ezzel le is zárult a futam érdemi része, bár a végén a Red Bull még kibabrált Sebastian Vettelel, aki egészen az utolsó körig birtokolta a leggyorsabb versenyben futott köridőt, ám az osztrákok kihozták a hatodik helyen, légüres térben köröző Pierre Gasly-t, aki kapott egy friss szett gumit az utolsó körre, így elhalászta az egy plusz pontot a némettől. A Mercedes kettős győzelmével megerősítette vezető pozícióját a konstruktőri világbajnoki versenyben, Lewis Hamilton pedig pályafutása 75. győzelmével írta be a nevét a sorozat történelemkönyvének egy újabb lapjára, nem mellesleg átvette Bottastól a vezetést a vb-pontversenyben.

A dobogó harmadik fokára idén először állhatott fel Sebastian Vettel, aki továbbra sem találja önmagát, ezúttal is több apró hibával versenyzett, s ha rosszmájúak akarunk lenni, akkor azt is elmondhatjuk, hogy csupán csapata jóindulatának köszönheti, hogy nem Leclerc lépett fel a dobogó harmadik fokára.

A Kínai Nagydíj végeredménye

  Versenyző Autó Körök Hátrány
1 Lewis Hamilton Mercedes 56 -
2 Valtteri Bottas Mercedes 56 6.552
3 Sebastian Vettel Ferrari 56 13.744
4 Max Verstappen Red Bull/Honda 56 27.627
5 Charles Leclerc Ferrari 56 31.276
6 Pierre Gasly Red Bull/Honda 56 1:29.307
7 Daniel Ricciardo Renault 55 1 kör
8 Sergio Perez Racing Point/Mercedes 55 1 kör
9 Kimi Raikkönen Alfa Romeo/Ferrari 55 1 kör
10 Alexander Albon Toro Rosso/Honda 55 1 kör
11 Romain Grosjean Haas/Ferrari 55 1 kör
12 Lance Stroll Racing Point/Mercedes 55 1 kör
13 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 55 1 kör
14 Carlos Sainz Jr. McLaren/Renault 55 1 kör
15 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo/Ferrari 55 1 kör
16 George Russell Williams/Mercedes 54 2 kör
17 Robert Kubica Williams/Mercedes 54 2 kör
18 Lando Norris McLaren/Renault 50 kiesett
- Danyiil Kvjat Toro Rosso/Honda 41 kiesett
- Nico Hülkenberg Renault 16 kiesett

Trükközött a Mercedes, nem jött be

2019.04.12.
Dorogi László

A világbajnoki címvédő németek új első szárnyakkal érkeztek meg a hétvégi, ezredik Forma-1-es versenyhétvégére, de nem használhatják az új elemeket, azok ugyanis nem felelnek meg a szabályoknak.

Fotó: Twitter

Két futam ért véget a 2019-es Forma-1-es szezonból és abban minden istálló egyetért, hogy a Ferrari komoly lóerő fölénnyel rendelkezik a többiekkel szemben. Nem ezt támasztja alá az eddigi két versenyhétvége végeredménye, ugyanis a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon Valtteri Bottas, a Bahreini Nagydíjon pedig Lewis Hamilton haladt át elsőként a célvonalon. Ezzel együtt persze nyilvánvaló a maranellóiak fölénye, ezt azonban a gyakorlatban eddig nem sikerült érvényesíteniük részben Sebastian Vettel, részben a technika gyengélkedése miatt.

Válaszul a kialakult helyzetre több csapat is komoly fejlesztéseket hajtott végre a Kínai Nagydíj előtt, többek között a Mercedes és a Red Bull is átalakította autóinak első szárnyát, csakhogy a németek új aerodinamikai elemét szabálytalannak találta a Nemzetközi Automobil Szövetség. Az FIA szabályai szerint az első légterelők záróelemének a szárny teljes hosszában kell fednie az oldalsó részt, ám az ezüst nyilak új első szárnya esetében ez nincs így.

Az Auto Motor und Sport azt írja, a Mercedes ezzel a megoldással a levegő keréken kívülre terelésén akart segíteni, de a pénteki szabadedzések után meg kell válniuk az elemtől, szombaton már nem használhatják az újítást.

Ezeket a cikkeket olvastad már?