Ezzel az autóval száll harcba Alonso a tripla koronáért

2019.04.09.
Dorogi László

Eddig mindössze egyetlen autóversenyzőnek, a brit Graham Hillnek sikerült megnyernie a Forma-1-es Monacói Nagydíjat, a 24 órás Le Mans-i versenyt és az Indy500-at egyaránt.

Fotó: McLaren

Fernando Alonsónak már csak ez utóbbi hiányzik ahhoz, hogy Hill után második pilótaként megszerezze a motorsportok tripla koronáját, a McLaren pedig hétfőn délután be is mutatta azt az IndyCar-autót, amivel a kétszeres Forma-1-es világbajnok májusban rajthoz áll az Indy500-on.

Az autót a McLaren Technológiai központjában készítették, festése pedig a narancssárga és kék színek miatt igencsak emlékeztet a Forma-1-es McLarenek festésére. Nemcsak a dizájn, a rajtszám is a wokingiak múltja előtt tiszteleg, Alonso ugyanis a 66-os rajtszámot kapta meg, amellyel Mark Donohue 1976-ban megnyerte az Indy500-at - ez volt az első ilyen jellegű siker az istálló fennállása során.

"Nagyon izgatott vagyok, hogy végre leleplezhettük a 66-os rajtszámú autót, amivel Indianapolisban fogok versenyezni. A csapat nagyon keményen dolgozott, hogy időben elkészüljön a gép, ami csodálatosan néz ki a 2019-es festést viselve. A célom nem változott, nyerni akarok és meg akarom szerezni a nagy mesterhármast"

- nyilatkozta Alonso.

Hát eddig bírta Alonso a Forma-1 nélkül

2019.03.29.
Dorogi László

Nem csoda, hiszen a kétszeres spanyol világbajnok a fél életét a száguldó cirkuszban töltötte el. Visszavonulását követően most tesztelni tér vissza a Forma-1-be.

Fotó: Autocar

Fernando Alonso is részt vesz a McLaren-Renault-t bahreini tesztjén a hétvégi Forma-1-es futamot követően - jelentette be csütörtökön a wokingi istálló. A veterán spanyol pilóta két napon keresztül fogja segíteni szakmai tudásával és tapasztalatával az istállót az autó fejlesztésében.

A kétszeres F1-es világbajnok a tavalyi szezon közben jelentette be, hogy elhagyja a száguldó cirkusz fedélzetét és más sorozatokban próbálja ki magát, s nem is megy ez rosszul neki, Daytonában például megnyert egy 24 órás versenyt. Ezzel együtt azt sohasem jelentette ki, hogy végleg visszavonul a Forma-1-től, s mostani szerepvállalása is erre enged következtetni, bár aligha számítottak sokan arra, hogy ilyen gyorsan elkezdi hiányolni az általa korábban oly sokszor kritizált sorozatot.

Fernandói búcsúbeszéd, igazságtartalommal fűszerezve

Egy hét. Ennyi maradt hátra Fernando Alonso Forma-1-es pályafutásából. Furcsa. És egy picit szomorú is. A kétszeres spanyol világbajnok, ha csak az utolsó évekre tekint vissza, kvázi dicstelenül lép ki a száguldó cirkusz vándortársulatából. Alonso két világbajnoki címet nyert a Renault-val karrierje első felében, hogy aztán a második végén nevetség tárgyává tegye magát minden egyes héten a folyamatosan befuccsoló McLarennel.

A McLaren egyébként főként a Pirelli abroncsait teszteli majd Bahreinben, így ebből a szempontból különleges helyzetben vannak a wokingiak, ugyanis a többi istállóval ellentétben ők két autót is indíthatnak a teszten: a teszt első napján Alonso egész nap körözhet, a másik autón pedig Carlos Sainz és Lando Norris osztoznak majd, míg a második napon Norrisé lesz az egész napos tesztlehetőség, Alonso pedig honfitársával osztja meg a feladatokat.

Alonso szerint unalmas a Forma-1

A spanyol világbajnok szerint nem tesz jót a sorozatnak, hogy már csütörtöki edzések után meg lehet mondani a vasárnapi rajtsorrendet. Sorsdöntő versenyhétvége vár a Forma-1-es csapatokra Bahreinben.

A Forma-1 szabályai szerint a szezon négy tesztnapjából az istállóknak két napon keresztül olyan pilótának kell lehetőséget adniuk, aki maximum két darab Forma-1-es futamon indult el életében, a McLarennek így kapóra jön, hogy Norris Bahreinben még csak pályafutása második futamára készül. A szabályoknak köszönhetően mutatkozhat be a Forma-1-ben Mick Schumacher is, aki a Ferrariba és az Alfa Romeoba is beülhet jövő hét elején.

Ami Alonsót illeti, természetesen a spanyol továbbra is a Triplakoronára hajt, ehhez pedig már csak az Indy 500-on kellene nyernie, hiszen az ehhez szükséges Monte Carlo-i Forma-1-es futamgyőzelem és a klasszikus Le Mans-i 24 órás verseny trófeája már a vitrinjében van. Ez a bravúr egyébként mindössze egy embernek, egy bizonyos Graham Hillnek jött össze eddig az autósport történetében.

Forma-1: ki állítja meg Lewis Hamiltont?

2019.03.14.

Pénteken kezdetét veszi a 70. Forma-1-es világbajnokság az ausztráliai Melbourne-ben. Cikkünkben beharangozzuk az idényt, valamint latolgatjuk a 2019-es esélyeket.

Fotó: autosport.com

Az immáron ötszörös világbajnok Lewis Hamilton az elmúlt két évben egyformán nyerte meg a bajnoki címet: a szezon első felében még nagy csatára kényszerült, majd a Magyar Nagydíjat követően egyértelműen dominálta az idényt. A Mercedes pilótája az idei szezonnak is a legnagyobb favoritként vág neki és szokásához híven ezúttal sem nyomasztja az esélyesség terhe. A stuttgarti csapat 2014 óta dominálja a világbajnokságot és a szakértők szerint ez a sorozat a szabályváltoztatások előtti szezon előtt sem fog megszakadni. 

Hamilton csapattársa idén és Valtteri Bottas lesz, aki Mercedeses időszaka során még nem nézett szembe olyan nyomással mint idén. 2017-ben vészmegoldásként szerződtették őt Nico Rosberg helyére, egy évvel ezelőtt pedig egyértelműen a második számú pilótának tekintették. Idén azonban a finn gyakorlatilag minden versenyen az ülésért küzd majd, hiszen sokan nyílt titokként kezelik, hogy az idén ülés nélkül maradó Esteban Ocon 2020-ban a Mercedeshez igazol. 

Akárcsak az elmúlt két esztendőben Sebastian Vettel és a Ferrari lehet Hamilton és a Mercedes legfőbb kihívója. Az olasz istálló és négyszeres világbajnoka az előző két szezonban is fölényben volt az év elején, hogy aztán teljes összeomlást követően hamar eldőljön a világbajnoki címek sorsa. Vettel tavaly mentálisan bukott el legnagyobb riválisával szemben, ám kérdéses, hogyha idén sem tudja visszaszerezni a trónt, akkor lesz-e még esélye. Vettel az ötödik évét tölti Maranellóban és akárcsak korábban Michael Schumacher vagy Fernando Alonso esetében, ez határozhatja majd meg a jövőjét a Ferrarinál. (A német világbajnok lett és domináns érába kezdett, míg a spanyol pályafutása egyik legrosszabb szezonja után távozott a Ferrariból.) 

A sportág legsikeresebb istállója, amely 2007 óta nem adott egyéni világbajnokot és 2008-ban nyert utoljára konstruktőri vb-címet, idén csapatfőnököt váltott, de Mattia Binottonak nehéz örökséggel kell szembenéznie. 

Fotó: express.co.uk



Ami még érdekesebbé teszi a Scuderia idei szezonját, hogy Charles Leclerc személyében egy lényegében tapasztalatlan pilótát igazoltak Vettel mellé. A fiatal monacói azonban az előző évben bebizonyította, hogy igazi tehetség és akár Vettel orra alá is borsot törhet, persze ha hagyják versenyezni. 

A szezon egyik legnagyobb kérdőjele a Red Bull szereplése lehet. Helmut Marko csapatának ragyogóan induló (2010 és 2013 között verhetetlenek voltak) együttműködése dicstelen véget ért a Renault-val. A "bikák" így vészmegoldásként a Hondával vágnak neki az idénynek. Céljuk, hogy idén is önerőből nyerjenek versenyeket de a szakemberek szerint erre kevesebb az esély mint az előző szezonok során. Max Verstappen a még mindig csak 22 éves, de a mezőny egyik leggyorsabb pilótájának számít. Az ötszörös futamgyőztes hollandnak idén már egyértelműen a vezérszerepet szánják, pályafutása során ez lesz az első ilyen év. Vertappen társa Pierre Gasly lesz aki a Toro Rossotól igazolt át a nagycsapathoz és aki tavaly több kiemelkedő eredményt is elért. A két kiemelkedő tehetségű, de forrófejű fiatal párharca házon belül külön izgalmakat ígér. 

A gyári Renault tavaly megbízható erőnek számított, ám így is messze elmaradt a "nagy hármastól" ha idén nem is sikerül elérniük a Red Bull szintjét, de mindenképpen a közelebb kerülés lehet a cél Enstone-ban. Daniel Ricciardo öt év és hét győzelmet követően hagyta el a Red Bull-t, hogy új kihívás elé nézzen, ám egyelőre meglehetősen kérdéses, hogy mire megy az új csapatával. Ezúttal egy nem győzelemre képes autót kellene minél jobb helyre segítenie, de egyúttal az is eldől, hogy mennyire tud egy csapat vezére lenni. Nico Hülkenberg tehetsége vitathatatlan és sokak szerint a korábbi Le Mans-i győztes F-1-es pályafutása során nem ült még ennyire ütőképesnek mondható autóban mint az idei Renault. A sikerélmény rá is fér a német pilótára ugyanis hiába a tudása, eddigi több mint 150 versenyén nem tudott dobogóra állni. 

A Haas-Ferrarira idén is az várhat mint az előző szezonban vagyis az amerikai csapat stabil pontszerző lehet, de a pilótapárosnak (Romain Grosjean és Kevin Magnussen) nem lesz túl sok esélye a dobogós helyek megszerzésére. A versenyződuó egyik tagja sem a türelméről híres, és így az is kérdéses, hogy mennyire fogják bírálni az autót az eredmények hiányában. 

Az elmúlt években szenvedett a McLaren és a Renault motorszállítóvá való kinevezése sem segített előrelépni. Fernando Alonso el is hagyta a süllyedő hajót és a Forma-1-nek örökre (?) búcsút mondó kétszeres világbajnok idén már csak az Indy 500 és a Le Mans-i 24 órás megnyerésére koncentrál. Stoffel Vandoorne-nak az eredménytelenség miatt kellett távoznia, így egy teljesen új felállással vág neki az istálló 2019-nek. Carlos Sainz Jr. eddig nem tudta bizonyítani, hogy akkora klasszis lenne pályaversenyzésben mint édesapja a rali és a tereprali világában és meglehetősen kérdéses, hogy Wookingban mire megy majd. A 20 éves Lando Norris a jövő egyik nagy ígéretének számít aki újoncként kapja meg a lehetőséget a világbajnokság egyik legpatinásabb alakulatánál. Ez a helyzet abból a szempontból veszélyes, hogy az eredmények hiánya megtörhet egy eddig lendületesen épülő karriert. 

A Force India hamvaiból feléledő Racing Point kisebb közutálatnak örvend, mivel két olyan pilóta alkotja az új csapatot akik jelentős szponzori háttérrel rendelkeznek. Sergo Perez és a Lance Stroll képességeit azért így is nehéz lenne elvitatni: a mexikói eddig nyolc dobogós helyet szerzett az autósport királykategóriájában, míg a kanadai harmadévesnek szintén voltak jelentősebb eredményei. Strollnak ráadásul azokkal a negatív véleményekkel is szembe kell néznie, amelyek szerint csak azért kap lehetőséget mert az apja az új csapat egyik tulajdonosa. A brit istálló idén Mercedes motorokkal versenyez és körülbelül olyan eredményekre lehet predesztinálni mint a Force Indiát, vagyis a konstruktőri bajnokság 4-6. helye. 

Fotó: autosport.com

Az idén már 40. születésnapját ünneplő Kimi Räikkönen távozott a Ferraritól és visszatért első F1-es csapatához, amelyet hivatalosan már nem Saubernek, hanem Alfa Romeonak hívnak. A "Jégember" többször is elmondta, hogy immáron csak a verseny élvezete miatt versenyez és idén igazi jutalomjáték vár rá. A tesztel alapján mindenesetre komolyan kell venni Kimit. Négy év után tartalékpilótává minősítették vissza Marcus Ericssont és a helyére az az Antonio Giovanazzi került, aki 2017-ben már két versenyen bizonyíthatott. Az olasz kifejezetten örül annak, hogy társként a mentorszerepre egyre inkább alkalmasabb Raikkönent kapta. 

A Toro Rosso 2006-ban azzal a céllal jött létre, hogy a Red Bull legnagyobb tehetségeit elindítsa az F1-ben. Éppen ezért is furcsa, hogy az a Danyil Kvjat került vissza a fiókcsapathoz, aki 2014-ben valamint 2016 és 2017 között már volt a csapat pilótája és akit kirúgtak két évvel ezelőtt. A thaiföldi Alexander Albon szereplése szintén érdekesnek ígérkezik. A brit származású pilóta ugyanis 1954 óta az első thaiföldi versenyző lesz aki szerepet kap a "száguldó cirkuszban". 

Forma-1: a pilóta, aki közelről látta a halált, visszatér az elitbe

Ami szerdán még csak nagyon erős sajtóhírként nyargalt végig a világsajtón, az csütörtökre hivatalossá vált: Robert Kubica 2019-ben visszatér a Forma-1-be. Ahogy azt a Sportfaktoron is megírtuk , jó esély mutatkozik arra, hogy a közönségkedvenc Robert Kubica nyolc évvel utolsó Forma-1-es versenye után 2019-ben visszatérjen a száguldó cirkusz mezőnyébe - első vagy második számú versenyzőként, hiszen 2017 óta már tesztpilótaként körözött előbb a Renault, majd a Williams autójával - és a nagyon erős sajtóhír végül megerősítést nyert.

Története legnehezebb időszakán megy keresztül a Williams. A sportág történetének egyik legsikeresebb csapata 2012 óta nem nyert versenyt, vb-címet pedig 1997 óta nem sikerült szerezniük. Idén azonban nem is ez a cél, hanem a rendszeres pontszerzés és az anyagi értelemben vett életben maradás. George Russell Forma-2-es bajnokként vág neki a szezonnak, a fiatal brit pályafutását a Mercedes egyengeti, a másik autó pedig Robert Kubica vezeti 2019-ben. A lengyel közönség-kedvenc több mint nyolc év után vezet ismét a Forma-1-ben, azóta versenyzett a WRC-ben is, valamint többször tesztelt, de óriási kérdés, hogy lényegében egy új érában is megállja-e a helyét. 

A teszteredményekből az idei szezon előtt is nehéz bárminemű érdemi következtetést levonni. A barcelonai tesztelések során többek között a Ferrari, a Renault és a McLaren is zárt élen tesztnapot, míg a Mercedes leginkább a megbízhatóságot tesztelte. Az első igazán mérvadó körökre, amelyek a valós erősorrendet mutatják meg, magyar idő szerint péntek hajnalban kerül sor az Ausztrál Nagydíj első szabadedzésén. 

A szezon egy sajnálatos eseménnyel kezdődött ugyanis csütörtök hajnalban 66 évesen meghalt Charlie Whitting. A Forma-1-es versenyek állandó versenyigazgatói posztját 1997 óta betöltő szakember tüdőembóliában hunyt el. 

A Forma-1 2019-es mezőnye:

Mercedes:
Lewis Hamilton (brit)
Valtteri Bottas (finn)
Ferrari:
Sebastian Vettel (német)
Charles Leclerc (monacói)
Red Bull:
Max Verstappen (holland)
Pierre Gasly (francia)
Renault:
Nico Hülkenberg (német)
Daniel Ricciardo (ausztrál)
Haas:
Romain Grosjean (francia)
Kevin Magnussen (dán)
McLaren:
Carlos Sainz Jr. (spanyol)
Lando Norris (brit)
Force India:
Sergio Pérez (mexikói)
Lance Stroll (kanadai)
Toro Rosso:
Danyiil Kvjat (orosz)
Alexander Albon (thaiföldi)
Sauber:
Kimi Räikkönen (finn)
Antonio Giovinazzi (olasz)
Williams:
Robert Kubica (lengyel)
George Russel (brit)

Jövőre is lesz spanyol pilótája a McLarennek

2018.08.15.
Dorogi László

A jelenleg a Renault pilótájaként versenyző Carlos Sainz ül Fernando Alonso idény végén megüresedő ülésébe a McLarennél.

Fotó: Sky Sports

Bár egyelőre hivatalos bejelentés nem történt, az ESPN amerikai sportcsatorna úgy tudja, a 23 éves spanyol pilótát csütörtökön mutatják be az istálló wokingi főhadiszállásán.

A történet kissé kacifántos, mert Sainz eredetileg a Red Bull pilótája, ám Daniel Ricciardo és Max Verstappen mögött csak a harmadik helyen áll a hierarchiában, ezért adták kölcsön a Renault-nak, ahol Nico Hülkenberg csapattársa volt. Néhány napja robbant azonban a hírbomba, hogy Daniel Ricciardo nem hosszabbítja meg a Red Bullnál lejáró szerződését és némileg meglepő módon a Renault-hoz igazol, az pedig gyorsan kiderült, hogy Hülkenberg pozícióját nem veszélyezteti a francia istállónál, így Sainznak mindenképpen távoznia kell.

Amerikai sajtóértesülés szerint Sainz 2020-ig szóló szerződést ír alá a McLarennél és annak a Fernando Alonsónak a helyére érkezik, aki kedden jelentette be, hogy a 17. szezonjának végén távozik a száguldó cirkuszból.

Idén látjuk utoljára Alonsót a Forma-1-ben

2018.08.14.
Dorogi László

A kétszeres spanyol világbajnok tizenhét szezon után hagyja el a száguldó cirkuszt. Az Egyesült Államokban folytatja a versenyzést.

Fotó: formula1.com

Fernando Alonso kedden délután, rendkívüli közleményben jelentette be, hogy az idény végén, tizenhét év versenyzés után maga mögött hagyja a száguldó cirkuszt és minden bizonnyal az IndyCarban folytatja pályafutását.

Korábban arról lehetett hallani, hogy bár a Forma-1-ből távozik, de a McLarent nem cseréli le a tengerentúlon sem, ám a bejelentést már a wokingi istállótól függetlenül tette meg, ami arról árulkodik, hogy nem szeretne az IndyCar sorozatnak egy McLaren-Hondával nekivágni. Alonso köszönetet mondott mindenkinek, aki a szűk két évtized alatt segítette Forma-1-es pályafutását, de ahogy fogalmazott, döntését már hónapokkal ezelőtt meghozta, a száguldó cirkusztól egy Twitter-videóval búcsúzott.

Alonso 2001-ben került a Forma-1-be, karrierjét a Minardinál kezdte, egy évvel később lett a Renault tesztpilótája. Legnagyobb sikereit éppen a francia csapattal érte el, 2005-ben és 2006-ban is világbajnoki címet ünnepelhetett.

Második vb-címe után igazolt a McLarenhez, ahol azonban nem találta meg számításait, így visszatért a Renault-hoz, majd öt évig a Ferrarinál versenyzett, ám világbajnoki címet az olaszokkal már nem sikerült nyernie, ellenben háromszor is - 2010-ben, 2012-ben és 2013-ban - a világbajnoki pontverseny második helyén zárt, 2010-ben négy, 2012-ben három ponttal kapott ki Sebastian Vetteltől.

Az elmúlt években már csak szenvedett a sorozatban, mert a McLarent sem a Honda-, sem a Renault-motor nem hajtotta megfelelően, vélhetően ez segített meghozni a spanyolnak döntését. Alonso eddigi pályafutása során 303 futamon indult, ebből 32-t nyert meg és összesen 97 alkalommal állhatott a dobogóra - legutóbb 2013-ban a Spanyol Nagydíjon nyert a Ferrarival, dobogóra pedig 2014-ben, szintén a tűzpiros autóval állhatott dobogóra.

Fotó: formula1.com

A spanyolnak nem lesz ismeretlen az amerikai terep, egy évvel ezelőtt már részt vett a legendás Indy 500-as futamon, ahol azonban nem meglepő módon a McLaren-Honda motorja feladta a szolgálatot alatta.

Alonso idén elindult a klasszikus Le Mans-i 24 órás versenyen is, amelyet végül meg is nyert, így egyetlen lépésre került a hőn áhított Triplakoronától. Eddig mindössze Graham Hillnek sikerült nyernie a Forma-1-es Monacói Nagydíjon, elsőként célba érnie a Le Mans-i 24 órás versenyen és megszerezni a győzelmet az Indy 500-on. A spanyolnak már csak ez utóbbi hiányzik ahhoz, hogy beérje Hillt, ennek megszerzésére pedig minden esélye meg is lesz a jövőben.

Fotó: EPA

A szülinapos Alonso unja, hogy mindig őt pécézik ki

2018.07.29.
Dorogi László

A spanyol világbajnoknak igazi sorscsapás a McLaren-Renault-t vezetni, ennek ellenére rendszerint a maximumnál is többet hoz ki a narancssárga romhalmazból.

Fotó: formula.hu

Fernando Alonso éppen a Magyar Nagydíj napján ünnepli 37. születésnapját, de jó néhány ránc szökött arcára az utóbbi időszakban, hiszen a McLaren finoman szólva sem kényezteti el pilótáit csúcskategóriás technikával. A szombati, Hungaroringen rendezett időmérő edzésen ismét szenzációs rádióbeszélgetésnek lehettünk fültanúi, ahol a spanyol éppen azt ecsetelte csapatának az edzés második szakaszának végéhez közeledve, hogy mennyi értelme lenne esőgumikkal kimenni a pályára.

Íme a diskurzus:

McLaren: Fernando, átmeneti gumit vagy esőgumit tegyünk fel?

Alonso: Szerintem menjünk be a garázsba, és nézzük, ahogy esik. Esőgumival kimehetünk, de ha 25 másodperccel lassabbak vagyunk, akkor semmi értelme kimenni.

McLaren: Oké, Fernando, de egy körre még lenne időnk a végén.

Alonso: Nem tudom, haver, tegyetek fel esőgumit vagy amit akartok, az utolsó szektorban lehetetlen autót vezetni, ha rakétát szereltek a kocsira, akkor is tizenegyedikek maradunk.

A spanyol ezzel együtt elégedett rajthelyével, az viszont már koránt sem tetszik neki, hogy megint az ő csapatbeszélgetését vágták be a közvetítésbe. Alonso szerint valami problémája lehet az üzeneteivel a televíziós adást szolgáltató Formula One Managementnek, ezért pécézik ki folyton, pedig vélhetően minden pilóta hasonló beszélgetést folytathatott le csapatával a magyar pálya zord körülményei miatt.

Fejétől bűzlik a McLarenes csoki

2018.06.22.
Dorogi László

A Forma-1 egyik legpatinásabb istállója sokkal szebb szezon reményében vágott neki az idei évnek, ám most is ugyanolyan pocsék az autójuk, mint az elmúlt időszakban. És nem ez a legnagyobb probléma.

Fotó: Daily Mail

Érdekes sztorit szellőztetett meg a brit Daily Mail a Forma-1-es McLaren istállóval kapcsolatban. A szerkesztőséget a McLaren-gyár dolgozói keresték meg abszurd történetükkel, amely gyorsan bejárta a világsajtót. A wokingi gyárban különös szokás vert gyökeret, ha az alkalmazottak időben elvégzik munkájukat, jutalom gyanánt kapnak egy szelet csokoládét. Nem kettőt, nem hármat, kizárólag egyet, s hogy a minőségre is adjanak, ennek ára 25 font, azaz 90 forint, szóval tényleg elit édesség.

"Legutóbb a barcelonai futamra kellett elkészülnünk egy update-tel a kocsira, sikerült, ezért kaptuk a jutalmat. De tavaly, mikor kész lett az F1-autó, akkor is ilyet osztottak"

- mesélte az egyik neve elhallgatását kérő szerelő.

A dolgozók nem titkoltan sztrájkot fontolgatnak a különösen degradáló juttatás miatt, ugyanakkor tartanak attól, hogy emiatt elveszíthetik állásukat. A Daily Mail cikkében arról is szót ejtenek, hogy a McLaren sportigazgatójának, Eric Boullier-nek tulajdonképpen lövése sincs arról, mit is csinálnak a csapatnál és ez jellemző a teljes kollektívára.

Hogy miért csak egy csokoládéval jutalmazzák a kőkemény, sokszor hosszú éjszakákon átívelő munkát nagyon talányos kérdés. Már csak azért is, mert a McLaren Forma-1-es csapatának éves költségvetése nagyjából 200 millió font, azaz 75 milliárd forint körül mozog.

A csapat 2012-ben tudott utoljára futamot nyerni a száguldó cirkuszban, az elmúlt években pedig másról sem szóltak a hírek, csak Alonso szenvedéséről a patinás istállónál. Képzeljük el, mi lenne, ha még egy ilyen kiváló pilótája sem lenne a csapatnak. A McLarent 2009 és 2013 között irányító Martin Whitmarsh a hét elején nyíltan kritizálta a jelenlegi vezetőket a sajtóban, szóval a baj nem kevés és nem kicsi a csapat háza táján.

Pedig tavaly azt állították, az övék a legjobb autó, csak éppen a gyenge motor miatt nem képesek kihozni belőle a remek teljesítményt. Aha. Szó mi szó, a Honda-Renault erőforráscsere valamelyest megtolta a csapat szekerét, de az elmúlt két futamon már egyaránt pont nélkül maradtak. Maradjunk annyiban, hogy a McLaren fejesei még egy 90 forintos csokit sem érdemelnek produkciójukért.

Címkék: Forma 1, McLaren

Idén látjuk utoljára Alonsot a Forma-1-ben?

2018.06.01.
Dorogi László

A Forma-1 egyik legsikeresebb istállója a tengerentúlra kacsingat, a spanyol világbajnok pedig nem érzi már jól magát a sorozatban.

Fotó: formula.hu

Úgy fest, a McLaren kinőtte a Forma-1-et, legalábbis minden jel arra utal, hogy 2019-től már az egyik legpatinásabb amerikai versenysorozatban, az IndyCarban is szeretnének elindulni. Jövőre még csak mint partnercsapat vennének részt a sorozatban, ám 2020-tól már külön istállóként szállnának harcba a sikerért.

Ezzel a lépéssel párhuzamosan felerősödtek azok a pletykák is, miszerint Fernando Alonso már nem érzi jól magát a Forma-1-ben a sok sikertelen szezont követően - amiben persze a wokingi istálló keze is alaposan benne van - ezért nem lenne meglepő ha váltana, az amerikai szerepvállalás pedig tökéletes ugródeszkát jelentene a spanyol világbajnoknak.

Alonso tavaly írt alá szerződéshosszabbítást a McLarennél, ugyanakkor a hírek szerint ez a kontraktus tartalmaz egy olyan záradékot, amely szerint ha nem megfelelő az autó teljesítménye, a spanyol kiléphet szerződéséből. Az sem elképzelhetetlen persze, hogy marad a csapatnál, csak már nem a Forma-1-ben, hanem az IndyCar sorozatban szereplő istállónál. Alonsonak nem lenne ismeretlen a terep, hiszen amióta a McLarenhez szerződött már több különböző sorozatban is kipróbálta magát, tavaly például a Monacói Nagydíj helyett ruccant át Amerikába az Indy 500-ra.

Forma-1: a leleményesség magasiskolája a Ferrarinál

2018.05.07.
Ragnar Volarus

A Forma-1 szabálykönyve évről-évre egyre vaskosabb, hiszen azon túl, hogy azt szabályozza mit szabad, igyekszik megszabni azt is, hogy mit nem lehet csinálni. Merthogy a technikai sportok csúcsa a kiskapuk állandó kereséséről is szól. És ha valaki talál egy ilyet, korábban lép mint a többiek, az komoly előnyre tehet szert. Emlékezzünk csak a Brawn csapatra, amely rövid fennállása alatt rögtön világbajnokot adott a sportágnak Jenson Button személyében. Akkor ők használtak ki egy lehetőséget, most pedig úgy tűnik a Ferrari. 

Az olaszok - igaz nem csak ők, de leggyorsabban a Ferrari lépett - kiszúrtak egy apró hibát a szabálykönyvben. 2018-ban szélesebbek lettek a kocsik padlólemezei – a két kerék közötti területen 1400 milliméterről 1600 milliméterre nőtt a megengedett legnagyobb szélesség. Ez benne is van a szabálykönyvben, ám az ehhez tartozó tiltást már nem frissítették, így ott továbbra is csak annyi szerepel, hogy az autó középvonalától mindkét irányban 700 milliméteres távolságon belül nem lehetnek lyukak a padlólemezen – írja a Motorsport cikke.

Tehát adódott az autó két oldalán egy-egy 100 milliméteres sáv, ahol szabad a gazda! A szabályok nem tiltják, hogy lyukak kerüljenek a padlólemezekre, és ha valami nem tilos, akkor ott beindul a mérnökök fantáziája. A Ferrari ezért lyukakat fúrt a padlólemezbe, és ezekkel a légterelő lyukakkal a hátsó kerekekre terelik a lehető legjobb irányban a levegőt, hogy az minél kisebb turbulenciát okozzon, amivel csökkentené a diffúzor hatékonyságát.

Tévedés ne essék, nem először fordul elő ilyen, mielőtt mindenki csalással vádolná a Ferrarit. Többek közt 2012-ben Monacóban a Red Bull ezzel a módszerrel tudott nyerni. Az olaszok most gyorsabban ébredtek mindenkinél és már ott tart, hogy lyukak mellett légterelő-sorokat is tesztelt három, öt és hat elemmel is. Elvégre most kell ebből előnyt kovácsolni, amíg a többi csapat nem lép. Vagy a FIA, akiknek csak egy számot kell átírniuk a szabálykönyvben. 

Amúgy nem csak a Ferrari, hanem a McLaren is próbálkozik ezzel a padlólemezes trükkel, de közel sem olyan eredményesen mint az ágaskodó paripás istálló. 

Ugyanez a McLaren istállónál - Fotó: Sutton Images

Fotók: maxf1.net és motorsport.com

Címkék: Ferrari, Forma 1, McLaren

Savanyú a Force India és a McLaren szőlője

2018.03.30.
Dorogi László

A középcsapatoknak nagyon szúrja a szemét, hogy a Haas már a harmadik évében meg tudja közelíteni az élcsapatokat, miközben alkatrészei garmadáját a Ferraritól kapja.

Fotó: formula.hu

Nem sikerült jól a Haas Ferrari szezonrajtja, egy banális hiba következtében egyik autójuk sem tudta befejezni az Ausztrál Nagydíjat, ráadásul Romain Grosjean kiesésének köszönhetően ugorhatta át Sebastian Vettel a versenyben addig vezető Lewis Hamiltont, ami az összeesküvés elméletek kedvelőinek fel is keltette érdeklődését. A Haas ugyanis lényegében a tavalyi Ferrarival vágott neki az idei szezonnak, és 2016-os Forma-1-be érkezésük óta nem titkoltan szoros kapcsolatot ápolnak a maranellóiakkal.

Az idei Haas-autók motorja, hajtáslánca, futóműve és aerodinamikai elemei is a tavalyi Ferrariból lettek beszerelve, sőt a Scuderia még a Haas karosszériáját építő Dallara cégnek azt is megengedi, hogy tesztelésre szolgáló szélcsatornájukat használják. Mindezt az FIA szabályai nem tiltják, ám a "túlzott" együttműködés tilos, a két istálló mérnökei például nem vándorolhatnak oda-vissza a két csapat között.

A riválisoknak persze egyáltalán nem tetszik a "könnyen jött" siker, a Force India és a McLaren pedig fel is kérte az FIA-t, hogy vizsgálja felül a Ferrari és a Haas együttműködését. A szabályok csak azt korlátozzák, hogy mely alkatrészeket kell inden csapatnak saját magának gyártania, illetve, hogy melyeket vásárolhat meg másoktól, viszont a terveket minden további nélkül átvehetik az "anyacsapattól", már amennyiben az beleegyezik.

Romain Grosjean a csapat pilótája azonban megvédte a Haas mérnökeit, mondván, egyáltalán nem fair velük szemben lealacsonyítani a munkájukat annyira, hogy csupán egy Ferrari-másolatnak bélyegzik meg idei autójukat. Az mindenesetre érdekes, hogy egy nagyjából 250 fős istálló olyan csapatok elé tud kerülni, mint például a 600 embert foglalkoztató Renault, de meglepő lenne, ha az FIA vizsgálata bármi rendellenességet tárna fel.

12

Ezeket a cikkeket olvastad már?