Hamilton világbajnok lett az Egyesült Államokban

2019.11.03.

Bár Valtteri Bottas nyerte az Amerikai Nagydíjat, Lewis Hamilton a második helyével elég pontot szerzett ahhoz, hogy hatodszor is megszerezze a világbajnoki címet. 

Fotó: twitter.com/f1

Valtteri Bottas kezdhette meg az élről az Amerika Nagydíjat. A Mercedes finn pilótája mögül Sebastian Vettel, Max Verstappen, Charles Leclerc és Lewis Hamilton rajtolhatott. A címvédő azzal a tudattal állt rajthoz, hogy egy nyolcadik hely is elég neki a hatodik vb-címe megszerzéséhez. 

Bottas megtartotta a vezető helyét, Verstappen viszont lerajtolta Vettelt, akit Hamilton is megelőzött. A Ferrari német versenyzője sorra veszítette a pozíciókat ugyanis Charles Leclerc, Lando Norris és Daniel Ricciardo is elment mellette. A starnál egy ütközés történt Alex Albon és Carlos Sainz között, a Red Bull versenyzőjének kényszerűségből ki is kellett jönnie a bokszba. 

A vezető hármas együtt maradt, Leclerc viszont nem tudta tartani a trió tempóját. Nem sokkal később Sebastian Vettel számára véget ért a futam, ugyanis a felfüggesztése megadta magát. Daniel Ricciardo pillanatok alatt két helyet lépett előre ugyanis megelőzte Lando Norrist az ötödik helyért vívott csatában. 

Hamilton elkezdett nyomást gyakorolni Verstappenre aki inkább kijött kereket cserélni, kemény keverékű abroncsokkal tért vissza a pályára. Bottas azonnal jött vetélytársa után, de megtartotta az előnyét. Hamilton eltérő taktikán volt, a vb-aspiráns annyit várt, hogy Bottas a pályán visszavette tőle a vezetést. Mivel azonban egy bokszkiállásnyi különbség volt kettejük között így hatalmas taktikai csata volt kibontakozóban. Hamilton kiállása zökkenőmentesen zajlott, nem úgy Leclerc-é, aki értékes másodperceket veszített a bokszban. 

Frissebb abroncsainak köszönhetően Lewis Hamilton csökkentette lemaradását és amikor Bottas és Verstappen kijött, akkor tíz másodperc volt az előnye. Bottas azonban nem akarta engedni, hogy csapattársa győzelemmel ünnepelje világbajnoki elsőségét és így rákapcsolt.

A brit az első támadást még kivédekezte, ám a másodikat nem tudta. 
Valtteri Bottas végül magabiztosan nyerte az Amerikai Nagydíjat, Lewis Hamilton és a britre felérő Max Verstappen előtt. Hamilton ezzel elegendő pontot gyűjtött ahhoz, hogy immáron hatszoros világbajnok legyen. A britek élő legendája 2008, 2014, 2015, 2017 és 2018 után lett ismét bajnok. 

Charles Leclerc a negyedik helyet szerezte meg és begyűjtötte a leggyorsabb körért járó pontot. Ötödikként Daniel Ricciardo ért be Lando Norris és Carlos Sainz előtt, míg a legjobb 10-be Nico hülkenberg, a bokszból startoló Sergio Perez és Danyiil Kvjat előtt. 

Verstappen rajtol az élről Mexikóban

2019.10.26.

Max Verstappen kezdheti meg az élről a Mexikói Nagydíjat. A Red Bull holland pilótája mögül Charles Leclerc, Sebastian Vettel és Lewis Hamilton rajtolhat. Valtteri Bottas összetörte az autóját a kvalifikáció során. 

Fotó: twitter.com/f1

A harmadik szabadedzés során főleg az intermadiate abroncsokat használta a mezőny és csak az utolsó negyedórában tudták feltenni a slick gumikat. Az időmérőt azonban már teljesen száraz körülmények között rendezték Mexikóban. A Q1 elején rögtön láthatott egy piruettet a közönség, amelyet Romain Grosjean mutatott be. 

Az első körök után Max Verstappen és Alex Albon állt az élen, mögöttük nagy hátránnyal a két Ferrari és Valtteri Bottas állt nagy hátránnyal. Az első szakasz végén Lance Stroll, Kevin Magnussen, Romain Grosjean valamint George Russell és Robert Kubica fejezte be mai szereplését. Az újonc brit 1,4 másodperccel volt gyorsabb rutinos csapattársánál. 

A Q2 elején taktikáztak a csapatok a gumikeverékekkel és a két Toro Rosso valamint Carlos Sainz is közepes abroncsot tetetett fel magának, akárcsak a három nagycsapat versenyzői. Az etap során a két Mercedes volt a leggyorsabb, de akkor amikor már a többiek biztosították a helyüket a továbbiakban.  A Q3-ba a két Alfa a két Renault valamint Sergio Perez nem jutott be. 

Mindhárom topcsapat versenyzői majd a közepes gumikkal vág neki a versenynek, a Q3-ban azonban már lágy abroncsokkal csaptak össze. Az első pilóta aki 1:15 alá bement, az Max Verstappen volt és így egy tizeddel megelőzte Leclercet. Vettel mögötte két és féltizedes hátrányt szedett össze, mögötte viszont szoros volt a verseny Hamilton, Albon és Bottas között. 

A sorrend végül nem is változott, mivel Valtteri Bottas a falnak csapódott és nemcsak rommá törte a Mercedest, de Hamilton Vettel és Leclerc körét is megzavarta. Így Max Verstappen indulhat az élről azon a helyszínen, ahol az előző két évben győzött. Mögüle Charles Leclerc és Sebastian Verstappen rajtolhat, míg a pontversenyben vezető Lewis Hamilton számára a negyedik rajtkocka jutott. A brit pilóta akár már holnap újra világbajnok lehet, és mivel Bottas valószínűleg csak a bokszból rajtolhat, így ez elképzelhető is. 

Végeredmény:

Hamilton és a Mercedes taktikája volt a kifizetődő Oroszországban

2019.09.29.

Lewis Hamilton győzelmével zárult a Forma-1-es Orosz Nagydíj, és így a világbajnoki címvédő tovább növelte előnyét összetettben. 

Fotó: twitter.com/f1
Fotó: twitter.com/f1

Sorozatban negyedszer is Charles Leclerc indulhatott az élről, a Ferrari monacói pilótáját azonban Sebastianb Vettel lerajtolta. A négyszeres világbajnok tökéletesen elkapva a startot, a dupla szélárnyékot kihasználva vágott az élre. Lewis Hamiltont Carlos Sainz is támadta a startot követően, ám a címvédő csak egy pozíciót veszített, akárcsak Valtteri Bottas. A mezőny második felében egy baleset borzolta a kedélyeket: Romain Grosjean, Antonio Giovinazzi és Daniel Ricciardo ütközése a Haas francia versenyzőjének kiesésével végződött. Kimi Raikkönen nagyon rossz versenyt teljesített, a 2007-es világbajnok kálváriája már a rajtnál elkezdődött, amikor kiugrott. 

A baleset miatt beküldték a biztonsági autót, az újraindítás után a Ferrarik megtartották az első két helyet. A mérnökök a taktika érdekében kérték Vettelt, hogy engedje el csapattársát, ám ő ezt nem tette meg, sőt több leggyorsabb kört is futott. Max Verstappen közben előretört a kilencedik helyről és előbb Sergio Perezt remek manőverrel utasította maga mögé, Nico Hülkenberg pedig Sergio Perezt előzte meg. 

Vettel előnye négy másodperc volt Leclerc előtt, Hamilton viszont kezdett felzárkózni a második Ferrarishoz. Mivel Vettelt tovább hagyták kinn, így Leclerc a bokszkiállások után átvette a vezetést. Az igazi dráma azonban ezután következett: Vettel autójában elromlott a motor részét képező  MGU-K, és így feladni kényszerült a futamot. 

Virtuális biztonsági autós fázist rendelt el a versenyigazgatóság, és ez tökéletesen a Mercedesek kezére játszott. A stuttgarti márka pilótái kijöttek és Hamilton a kiállást követően átvette a vezetést. Nem sokkal később jöhetett a "valódi" safety car miután George Russell fékhiba miatt falnak csapódott. Ez a taktikai húzás viszont nem jött be a Ferrarinak és Bottas is Leclerc elé került.

Miután kijött a biztonsági autó, Leclerc nem tudott előzési távolságba kerülni Bottas-al szemben, így hiába volt egy körön a leggyorsabb nem tudott a győzelemért csatázni. 

Lewis Hamilton végül biztosan nyerte az Orosz Nagydíjat és a Mercedes 2014  (vagyis az első itteni futam) óta verhetetlen Szocsiban. A második helyen Valtteri Bottas ért célba, míg Charles Leclerc-nek a harmadik hellyel kellett beérnie

Max Verstappen a lehető legtöbbet hozta ki a mai futamából a negyedik pozícióval, akárcsak a mögötte végző Alexander Albon és Carlos Sainz. A legjobb 10-ben még Sergio Perez, Kevin Magnussen, Lando Norris és Nico Hülkenberg végzett. 

Győzelmével Hamilton tovább növelte az előnyét Bottas előtt összetettben, míg a Mercedes a kettős sikerével újabb lépést tett a konstruktőri bajnoki cím felé. A világbajnokság két hét múlva Japánban folytatódik. 

Végeredmény:

Vettel több mint egy év után győzött ismét

2019.09.22.

Sebastian Vettel győzelmével ért véget a Szingapúri Nagydíj és így a Ferrari világbajnoka véget vetett egy 13 hónapon keresztül tartó nyeretlenségi szériának. 

Fotó: twitter.com/f1

Sorozatban harmadszor is Charles Leclerc szerezte meg az első rajtkockát, és a Ferrari monacói pilótájának megvolt minden esélye, hogy Damon Hill 1993-as bravúrja óta elsőként, az első győzelmét követő két versenyt is megnyerje. A rajtnál Sebastian Vettel támadta Lewis Hamiltont, ám előzés nem történt az élmezőnyben. Az állóvizet némiképp Carlos Sainz és Nico Hülkenberg koccanása kavarta fel, és a spanyol körhátrányba is került a kényszerű kiállása miatt. 

Jellemző a verseny első harmadának tempójára, hogy az első hat között a 20. körre sem alakult ki hat másodpercnél nagyobb különbség. Az élcsapatok taktikailag próbáltak meg a másik elé kerülni és a kiállásoknál Vettel meg is előzte csapattársát. Hamiltont eltérő stratégiája miatt később hozták csak ki, így a két Ferrari és Max Verstappen mögé jött be. 

Négy pilóta eltérő stratégián volt az élcsapatokhoz képest, így a futamot egy időben Antonio Giovinazzi vezette Pierre Gasly és az utolsó helyről startoló Daniel Ricciardo előtt. 

Miután a taktikák közti különbség kijött, Vettel kezdett ellépni a többiektől és úgy tűnt Leclerc nem tudja tartani a lépést mögötte. Ekkor azonban Romain Grosjean kiforgatta George Russellt és beküldték a biztonsági autót, ergo új verseny kezdődhetett. 

Miután a safety car kijött, már jöhetett is vissza, mivel Sergio Perez megálló autóját sem tudták időben eltávolítani a pálya széléről. Szingapúrban minden évben van biztonsági autó szakasz és arról, hogy ez harmadszor bekövetkezzen, arról Danyiil Kvjat gondoskodott, aki úgy előzte meg Kimi Raikkönennent, hogy a finnek kitört a felfüggesztése. 

Az utolsó kilenc körre engedték el ismét a mezőnyt, vagyis minden adva volt egy nagyszerű futamhajrához. Ez azonban elmaradt és Sebastian Vettel végül magabiztosan nyerte meg a Szingapúri Nagydíjat. A Ferrari négyszeres világbajnoka tavaly Belgiumban nyert utoljára, Szingapúrban pedig ötödik alkalommal diadalmaskodott. 

Vettel mögött csapattársa Charles Leclerc és Max Verstappen végeztek a dobogós helyeken. A Mercedes taktikája nem vált be, így Lewis Hamilton és Valtteri Bottas számára csak a negyedik-ötödik hely jutott. A legjobb 10-be még Alenxader Albon, Lando Norris, Pierre Gasly, Nico Hülkenberg és Antonio Giovinazzi fértek be. 

Hamilton továbbra is vezeti a pontversenyt, a 296 pontos brit mögött Bottas 231 ponttal áll. A harmadik helyen jelenleg Charles Leclerc tartózkodik 200 ponttal, Max Verstappen szintén ennyi egységet gyűjtött, míg Sebastian Vettelnek 194 pontja van. 

A Mercedes vezeti a konstruktőri bajnokságot 527 ponttal, a Ferrarinak 394, a Red Bullnak 289 pontja van. A világbajnokság jövő héten Oroszországban folytatódik. 

Végeredmény:

Olasz Nagydíj: Leclerc indul az élről, többen eltaktikázták az időmérőt

2019.09.07.

Belgium után Olaszországban is Charles Leclerc rajtolhat az élről. A Ferrari pilótája mögül a két Mercedes indulhat. 

Fotó: twitter.com/f1

Bár az FIA kilátásba helyezte, a belgiumi kvalifikáción látott mértékű szélárnyékozást büntetni fogja, a pilóták mégis egymás mögött "vonatozva" kezdte meg a kvalifikáció első szakaszát. Mivel Antonio Giovanazzi vezette a bojt, így ő futotta az első mért kört, majd Sebastian Vettel állt az élre. Jó tempót mentek a Renault pilótái Nico Hülkenberg sokáig vezetett, de Daniel Ricciardo bejutása sem forgott veszélyben. Hülkenbergnél csak Charles Leclerc futott jobb kört, de a két Mercedes és Sebastian Vettel mögötte végeztek a Q1-ben. 

Sergio Perez autója megadta magát a periódus végén és piros zászlóval szakították meg az időmérőt. Ezzel Max Verstappen járt leginkább rosszul, mivel a motorerőre panaszkodó holland végül mért kör nélkül fejezte be a ma délutánt. A két említett pilótán kívül a Q1-ben Romain Grosjean, George Russell és Robert Kubica esett ki. 

A második szakasz elején Charles Leclerc állt az élre, mögötte Lewis Hamilton és Sebastian Vettel autózták a második illetve a harmadik legjobb időt, míg a két Renault közül ezúttal Daniel Ricciardo volt a gyorsabb. Lance Stroll ellenben óriásit teljesített és közel két év után jutott el ismét az időmérő harmadik szakaszába. 

A Q2 végén Antonio Giovinazzi, Kevin Magnussen, Danyiil Kvjat, Lando Norris és Pierre Gasly búcsúztak. 

Két percnek is el kellett telnie, mire megjelentek az első autók a Q3 elején, ugyanis a szélárnyék miatt senki sem akart a boj elején haladni. Vettel futotta meg az első mért kört, majd Leclerc és Hamilton következett. Az állóvizet Kimi Raikkönen kavarta meg, aki a falnak csapódott és ismét előkerült a piros zászló. A baleset miatt úgy tűnt, hogy Valtteri Bottas körét törlik, ám végül megváltoztatták a döntésüket a versenybírák és így a finn felért Hamilton mögé. 

Az utolsó 6 perc 35 másodpercre engedték el a mezőnyt, ám az utolsó kettő percig szinte mindenki kivárt. Senkinek nem állt szándékában elengedni a másikat és erre a mezőny többsége ráfaragott. Csak Charles Leclerc és Carlos Sainz tudott átfutni a célvonalon. 

A monacói már ekkor is vezetett és így végül nem is forgott veszélyben az újabb pole pozíciója, így Ferrari-pilóta kezdheti az élről a versenyt a "sebesség templomában. Lewis Hamilton és Valtteri Bottas rajtolhat a második illetve a harmadik pozícióból, míg Sebastian Vettelnek ezúttal a negyedik starthely jutott. Daniel Ricciardo és Nico Hülkenberg révén kisajátította a Renault a harmadik sort, míg az első 10-ből Carlos Sainz, Alenxader Albon, Kimi Raikkönen és Lance Stroll rajtolhat. 

Végeredmény:

Belga Nagydíj: Leclerc magabiztosan nyerte az időmérő edzést

2019.08.31.

Charles Leclerc indulhat az élről a Belga Nagydíjon miután megnyerte az időmérő edzést. A Ferrari monacói pilótája mögül csapattársa Sebastian Vettel kezdheti meg a holnapi versenyt. 

Fotó: https://twitter.com/F1

Lewis Hamilton a harmadik szabadedzésen kissé összetörte a Mercedest, de a világbajnok brit pilóta autóját helyre tudták állítani a kvalifikáció első perceire. Egy Mercedes erőforrás azonban elfüstölt a Q1-ben, Robert Kubica alatt ment tönkre a motor és tíz percig állt piros zászlóval az időmérő. 

Az első szakaszban Charles Leclerc autózta a legjobb időt, Hamilton a "friss" autóval több mint másfél másodpercet kapott a monacóitól, de így is könnyedén bejutott. Az etap végén Antonio Giovinazzi alatt is megállt az autója, így a Q1 piros zászlóval fejeződött be. Az olasz már nem is tudott pályára gurulni a Q2-ben, pedig bejutott volna, rajta kívül a Toro Rossohoz visszatérő Pierre Gasly, Carlos Sainz, Danyil Kvjat, George Russell és Robert Kubica esett ki. 

Leclerc a második szakaszban tovább gyorsult, Sebastian Vettel egyetlen tizeddel követte csapattársát, míg Hamilton egy másodpercet javítva a harmadik helyen ment tovább. Szinte papírformát hozott a Q2: Alexander Albon rajbüntetése miatt már nem tette oda magát az etap során, Romain Grosjean, Lando Norris és Lance Stroll kiesése pedig nem  jelentett meglepetést. 

A Q3 elején Hamilton majdnem nekiment Valtteri Bottasnak a forgalom miatt, de végül a Mercedesek elkerülték az ütközést. Leclerc rögtön egy  1:42,644-es körrel jelentkezett be a pole pozícióra, mögötte Hamilton és Vetettel állt. Az utolsó körökre a német megpróbálta megelőzni riválisát a pályán, hogy szélárnyékot kapjon csapattársától, Hamilton azonban ezt nem engedte. 

Leclerc végül tiszta pályán mehetett végig és 1:42,519-es idejéve harmadik pole pozícióját szerezte az idei évben. Vettel az első szektorban még abszolút a leggyorsabb volt, de 0,748 másodperces hátránnyal végül meg kellett elégednie a második hellyel. Hamilton minimális különbséggel maradt le az első sorról, míg Bottas nem tudott beleszólni a legjobb három csatájába. Az ötödik-hatodik helyről Max Verstappen és Daniel Ricciardo startolhat, a legjobb 10-be még Nico Hülkenberg, Kimi Raikkönen, Sergio Perez és Kevin Magnussen fért be. 

Végeredmény:

Magyar Nagydíj: Verstappen először indulhat az élről

2019.08.03.

Max Verstappen indulhat az élről a Magyar Nagydíjon. A Red Bull holland pilótája első rajtelsőségét szerezte meg élete 93. nagydíjhétvégéjén. 

Fotó: MTI

Felhős, de száraz időben kezdődhetett meg a 34. Forma-1-es Magyar Nagydíj kvalifikációja. Az első szakaszban Charles Leclerc borzolta a kedélyeket, miután a Ferrari pilótája a gumifalnak csúszott és megtörte autója hátulját. A monacói versenyző autóját megjavították és végül gond nélkül jutott tovább a Q2-ből. 

George Russell óriásit ment a Williams lehetőségeihez képest, az újonc sokáig továbbjutásra állt, végül öt százados különbséggel maradt csak le a Q2-ről. Russellen kívül meglepetésre Daniel Ricciardo is idő előtt fejezte be az időmérőt, Lance Stroll, Sergio Perez és Robert Kubica búcsúja viszont nem számított meglepetésnek. A legjobb időt Max Verstappen futotta ebben az etapban 1:15,847-el. 

Lewis Hamilton a második szakaszban tovább javította a Verstappen által felállított körrekordot és elsőként jutott tovább a Q3-ba 1:15,548-as idővel. A hatszoros hungaroringi győztes mögött Verstappen 25 ezredes hátránnyal zárt, az élcsapatok pilótái közül egyedül Pierre Gaslynál rezgett a léc a továbbjutást illetően, de kilencedikként ő is továbbment. Két szakasz után Nico Hülkenberg, Alexander Albon, a legutóbb dobogóra álló, friss édesapa Danyiil Kvjat, Antonio Giovinazzi és Kevin Magnussen búcsúzott két szakasz után. 

Max Verstappen rögtön a Q3 elején 1:15 alá vitte a pályacsúcsot, hogy aztán egy 1:14.572-es idővel próbálja meg sokkolni a többieket. Valtteri Bottasnak még volt esélye arra, hogy megelőzze a holland pilótát, de 18 ezreddel elmaradt vetélytársától. A Red Bull versenyzője így 93. futamán először rajtolhat majd az élről. Verstappen a 100. olyan versenyző aki első rajtkockát szerzett F1-es versenyhétvégén. A kvalifikációt Lewis Hamilton zárta a harmadik helyen. 

Charles Leclerc ezúttal is megelőzte Sebastian Vettelt, míg Pierre Gasly majdnem egy másodpercet kapott csapattársától. Lando Norris és Carlos Sainz helyezései bizonyítják a McLaren fejlődését, míg az ötödik sort Romain Grosjean és Kimi Raikkönen alkothatja holnap. 

A 34. Forma-1-es Magyar Nagydíjra holnap 15 óra 10 perctől kerül sor a Hungaroringen. 

Végeredmény:

Ki nevet a mogyoródi célegyenes végén?

2019.08.01.
Dorogi László

Vasárnap rendezik meg a 34. Forma-1-es Magyar Nagydíjat a Hungaroroingen. A mogyoródi futam 1986 szerves része a száguldó cirkusznak és minden szezonban vízválasztó versenynek számít a hosszabb nyári szünet előtt. Most is sok mindenről dönthet.

Fotó: motorsport.com

Bár a világbajnoki pontverseny jelenlegi állása nem ezt sugallja, az utóbbi hetekben látott tendenciák azért adhatnak okot némi bizakodásra: talán nem kezelhetjük még kész tényként, hogy Lewis Hamilton hatodik világbajnoki címét is zsebre vágja az idény végén - még ha az autósportok láthatatlan bábmesterei nagyon is ügyködnek ezen a dolgon. A világbajnoki címvédő alaposan megremegett az elmúlt hétvégén Hockenheimben, az élről rajtolva csupán tizenegyedikként ért célba, s tőle szokatlanul sok hibát követett el. Bár az Alfa Romeók utólagos kizárása miatt két világbajnoki pontot így is megszerzett, összességében kijelenthető, az idei legpocsékabb futamát sikerült összehoznia, de láttunk már tőle ilyet korábban, aztán mintha mi sem történt volna, szétdominálta a mezőnyt a következő hétvégén. Igen, persze, az igazsághoz hozzátartozik az, hogy torokgyulladással és betegséggel küzdve teljesítette a német versenyt, amit a hírek szerint fel is szeretett volna adni, ám ezt a csapata nem engedte, s mivel pontszerző helyen gurult át a kockás zászló menetszele alatt, ez a döntés a csapatot igazolta.

Hamilton az eddigi tizenegy futamból hetet nyert meg a 2019-es idényben, 41 pontos, elképesztően kényelmes előnnyel vezeti a világbajnoki pontversenyt csapattársa, Valtteri Bottas előtt, ám akad egy pilóta a mezőnyben, aki az elmúlt hetekben élete formájában versenyez. Ez a pilóta nem más, mint a 21 esztendős Max Verstappen, s ha valaki azt mondta volna a szezon előtt, hogy féltávhoz érkezve ő tűnik majd Hamilton legveszélyesebb kihívójának, akkor biztosan kinevetik.

Alapvetően nem sokan gondolták azt sem, hogy a Red Bull ennyire versenyképes lesz, sőt, a Ferrarial teljesen egyenértékű - legalábbis ami a futamokat illeti. Ehhez persze kell a maranellóiak permanens töketlenkedése is, de ez már más lapra tartozik. Verstappen hatalmas népszerűségnek örvend a Forma-1-es rajongók körében, amit agresszív, ám az elmúlt időszakban már teljesen letisztult vezetési stílusával vívott ki magának, ráadásul az európai versenyhelyszínekre ellátogató holland szurkolók mindenhol pazar hangulatot varázsolnak az aszfaltcsík mellé - ez vélhetően így lesz Mogyoródon is. A fiatal holland pilóta az előző három futamból kettőt is megnyert, érdekesség, hogy azon versenyzők táborába tartozik, akik bár több futamot is nyertek, soha nem indulhattak a pole pozícióból.

Fotó: XPB

Hamilton és Verstappen mellett persze többen is jó eséllyel pályáznak a magyar futamgyőzelemre, többek között Charles Leclerc is, akinek tényleg kijárna már egy olyan versenyhétvége, ahol minden összeáll. A monacói versenyzőnek eddig nem alakul zökkenőmentesen első Ferraris éve, ez persze nem feltétlenül az ő hibája, viszont Hockenheimben egyértelműen a saját hibája miatt dobott egy nagyon értékes világbajnoki pontokat. Leclerc még sosem nyert futamot a száguldó cirkuszban, viszont jó hír lehet számára, hogy a korábbi legendák közül többen is a Hungaroringen aratták pályafutásuk első győzelmét: Fernando Alonso és Jenson Button is világbajnoki címet tudott nyerni a későbbiekben, jó ómen tehát a magyar aszfaltcsíkon megszerezni az első sikert.

S ha már a sikerről beszélünk, a mezőnyből talán senkinek sem hiányzik jobban ez, mint Sebastian Vettelnek, aki immáron több mint egy éve nem tudott versenyt nyerni, pedig a feltételek adottak. A négyszeres német világbajnok a Ferrarival még nem ért fel a csúcsra, a tavalyi Német Nagydíjon pedig saját hibájából törte össze az autót s azóta csak keresi önmagát - elsősorban mentálisan. Egy futamgyőzelem persze mindent megváltoztatna, de ahhoz tényleg egy tökéletes hétvégét kellene összehoznia az olaszoknak, ez pedig szemmel láthatóan hatalmas nehézségeket okoz nekik mostanság.

S persze nem szabad megfeledkeznünk Valtteri Bottasról sem, ha a potenciális mogyoródi futamgyőzteseket vesszük sorra, hiszen papíron a finn pilóta hátránya a legkisebb a világbajnoki éllovas Hamiltonnal szemben, bár ő is átkozhatja magát, hogy a második helyről állította falba autóját Hockenheimben, hiszen rengeteget faraghatott volna hátrányán csapattársával szemben.

A Hungaroring sok csodát megélt már, így talán az sem lenne gigantikus meglepetés, ha a felsoroltakon kívül más emelné magasba az első helyért járó trófeát, ehhez persze már a természet közbenjárására is szükség lenne. A vasárnapi futamra egyébként többnyire napos, száraz időt jósolnak a meteorológusok, de talán senki nem bánná, ha az eső kicsit megkeverné a paklikat.

Forma-1: Verstappené a német flúgos futam

2019.07.28.
Dorogi László

Az idei szezon legizgalmasabb és legfordulatosabb futamát hozta a Német Nagydíj, amit a Red Bull hollandja nyert meg. Sebastian Vettel az utolsó helyről rajtolva a második helyen zárt.

Fotó: formula1.com

Lógott valami a levegőben a Német Nagydíj előtt Hockenheim felett. Hogy azért, mert egyes pletykák szerint ez volt az utolsó futam ezen az aszfaltcsíkon - legalább is egy időre biztosan -, vagy azért, mert az égiek is igazán meg szerették volna kavarni a paklit, nem tudni, mindenesetre a mezőny a biztonsági autó felvezetésével vágott neki az esős futamnak.

Négy kört tettek meg a versenyzők a biztonsági autó mögött, amikor megszületett a döntés: megszáradt annyira a pálya, hogy álló rajtból indulhat el a Német Nagydíj, az élen Hamilton, Verstappen, Bottas, Gasly, Raikkönen, Grosjean sorrendben. Aki a szabadedzéseken domináló Ferrarikat kereste volna, annak bizony hátra kellett tekintenie, Sebastian Vettel még mért kört sem tudott futni motorhiba miatt az időmérő edzésen, Charles Leclerc annyival volt szerencsésebb, hogy az ő autója csak a Q3 előtt adta meg magát, így a fiatal monacóinak is be kellett érnie a tizedik rajtkockával.

A rajtot Lewis Hamilton úgy kapta el, ahogy azt egy világbajnoki pontverseny vezetőjének kell, ellen Max Verstappen - idén nem először - rettenetesen startolt, a legszemfülesebben pedig Kimi Raikkönen használta ezt ki, aki az Alfa Romeóval fellépett a harmadik helyre a két Mercedes mögé.

Azt persze lehetett sejteni a hol erősödő, hol gyengülő esőzés jelenlétével, hogy senkinek nem lesz ez a futam sétagalopp, kis túlzással többet jártak a pilóták a boxutcában, mint az egész eddigi szezonban. Ennek oka elsősorban az volt, hogy az átmeneti esőgumikat és a sima felületű abroncsokat cserélgette ki-ki bátorságának és ízlésének megfelelően, de persze akadtak olyanok is, akiknek szervíz miatt kellett kigurulniuk olykor-olykor.

A falba állások sorát Sergio Perez kezdte meg a Racing Pointtal, jött is a biztonsági autó, de az élen sok minden nem változott, Hamilton ellépett Bottas elől, mögöttük Verstappen és az egyre jobb helyzetbe kerülő Charles Leclerc haladt. Hamilton ekkor már 35 másdperces előnnyel vezetett a Ferrari pilótája előtt, majd egy rossz kerékcserét követően is megtartott ebből az előnyből 21-et, amikor idén talán először hatalmasat hibázott Leclerc és a célegyenesre fordító kanyarban beleállította a Ferrarit a falba.

Hogy ettől, vagy sem, az éllovas Hamilton is megzavarodott, a kör végén a boxutcába hajtva csapta le a Mercedes első szárnyának felét, ez az incidens pedig olyannyira megzavarta a sima kerékcserére készülő német szerelőket, hogy a brit világbajnok nagyon drága másodperceket veszített el a boxban. Hamilton ráadásul büntetést is kapott a manővere miatt, ugyanis rosz helyen esett be a bokszba, amiért öt másodperces büntetést szabtak ki rá, ezzel pedig gyakorlatilag eldőlt, hogy nem szerzi meg a győzelmet - de még a világbajnoki pontok is távol kerültek tőle.

A kavarodásból Max Verstappen jött ki a legjobban, aki átvette a vezetést, a remekül taktikázó és a második pozícióba felsettenkedő Nico Hülkenberg, altteri Bottas és Alexander Albon előtt. Bottas viszonylag gyorsan megelőzte Hülkenberget, akinek a dobogó is szenzációs eredménynek számított volna, a német viszont egyetlen megpörgéssel döntötte romba a futamát, s éppen ott ahol Leclerc, a falnak vezette a Renault-t.

Az újabb kerékcserehullám után már Verstappen, Stroll, Kvjat, Bottas sorrendben haladt az első négyes, ám hiába lépett fel gyorsan a Mercedes finn pilótája a második helyre, ő sem bírta idegekkel és ahelyett, hogy fontos világbajnoki pontokat faragott volna Hamiltonnal szemben, ő is lenullázta a futamát. A biztonsági autó ismét jött, látott, győzött, négy kör maradt hátra a futamból, amikor a huszadik helyről rajtoló Sebastian Vettel előtt megnyílt a lehetőség, hogy Strollt és Kvjatot megelőzve a dobogó második fokára állhasson fel.

Ezt végül sikerült is megoldania a németnek, de Max Verstappent már nem lett volna esélye beérni. A holland pilóta ezúttal is remekül versenyzett és egyre inkább kezdi megközelíteni a világbajnoki pontversenyben második Valtteri Bottast.

Mindenképpen érdemes kiemelni a Toro Rossóval versenyző Daniil Kvjat harmadik helyét is, aki pályafutása során harmadik alkalommal állhatott fel a dobogóra, ráadásul a versenyt megelőző éjszaka folyamán apuka is lett - mi ez, ha nem tökéletes hétvége.

A Német Nagydíj végeredménye

Frissítés:

A vasárnap esti órákban szabálytalanság miatt - jóval a leintés után büntették meg mindkét Alfa Romeót. A hetedik helyen végző Kimi Räikkönen és a nyolcadik Antonio Giovinazzi is 30-30 másodperces büntetést kapott, amivel kiszorultak a pontszerző helyekről.

A hivatalos indoklás szerint a rajtadatok nem stimmeltek az Alfáknál, a 27.1-es szabálypontot sértették meg, ami szerint minden versenyzőnek egyedül, segítség nélkül kell vezetnie az autót. A vizsgálat a kuplung egyik beállítására vonatkozott. Az adatok alapján mindkét Alfa Romeóban eltért a szabályoktól a kuplung beállítása – a megengedett 0,07 másodperc helyett 0,2-0,3 másodperc közötti idő alatt vette fel a motor nyomatékát a váltó, tehát sokkal simább volt az indulásuk, mint a többieknek.

A két pilóta ezért egyenként áthajtásos büntetést kapott, ám mivel azt a leintés után már nem tudták letölteni, 30 másodpercet kaptak a versenyidejükhöz. A két Alfa Romeó kizárásal pontszerző helyen végzett a 9. helyig felugró Lewis Hamilton, illetve a Williams első 2019-es pontját szerző Robert Kubica is.

Végeredmény, Német Nagydíj, Hockenheim (64 kör, 292,736 km, a pontszerzők):

 1. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:44:31.275 óra
 2. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 7.333 másodperc hátrány
 3. Danyiil Kvjat (orosz, Toro Rosso) 8.305 mp h.
 4. Lance Stroll (kanadai, Racing Point) 8.966 mp h.
 5. Carlos Sainz Jr. (spanyol, McLaren) 9.583 mp h.
 6. Alexander Albon (thaiföldi, Toro Rosso) 10.052 mp h.
 7. Romain Grosjean (francia, Haas) 16.838 mp h.
 8. Kevin Magnussen (dán, Haas) 18.765 mp h.
 9. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 19.667 mp h.
10. Robert Kubica (lengyel, Williams) 24.987 mp h.
leggyorsabb kör: Verstappen 1:16.645 perc, 61. kör
pole pozíció: Lewis Hamilton (brit, Mercedes)

A vb-pontversenyek állása 11 futam után (még 10 van hátra):

pilóták: 
 1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 225 pont 
 2. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 184
 3. Verstappen 162
 4. Vettel 141
 5. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 120
 6. Pierre Gasly (francia, Red Bull) 55
 7. Sainz 48
 8. Kvjat 27
 9. Kimi Räikkönen (finn, Alfa Romeo) 25
10. Daniel Ricciardo (ausztrál, Renault) és Lando Norris (brit, McLaren) 22-22
12. Magussen és Stroll 18-18
13. Nico Hülkenberg (német, Renault) 17
14. Albon 15
16. Sergio Pérez (mexikói, Racing Point) 13
17. Grosjean 8
18. Kubica és Antonio Giovinazzi (olasz, Alfa Romeo) 1-1

csapatok: 
 1. Mercedes 409 pont
 2. Ferrari 261
 3. Red Bull 217
 4. McLaren 70
 5. Toro Rosso 42
 6. Renault 39
 7. Racing Point 31
 8. Haas és Alfa Romeo 26-26
10. Williams 1

Hamilton hazai közönség előtt aratta 80. győzelmét

2019.07.14.

Egy jó időben megejtett bokszkiállásnak köszönhetően Lewis Hamilton nyerte a 70. Forma-1-es Brit Nagydíjat. A verseny során a kedélyeket Sebastian Vettel borzolta, aki valósággal kiütötte Max Verstappent. 

Fotó: twitter.com/f1

Felhős, de száraz időben kezdődött meg a 70. Brit Nagydíj a Silverstone-i versenypályán. Az élről Valtteri Bottas rajtolhatott, aki minimális különbséggel utasította maga mögé csapattársát és Charle Leclercet a kvalifikáció során. Mivel a Mercedesek és a Ferrarik eltérő keverékű abroncsokon rajtoltak, így óriási taktikai csata volt várható a futamon. 

Bottas megtartotta vezető helyét a rajtnál, de azon kívül, hogy Sebastian Vettel megelőzte Pierre Gaslyt nem is igazán történt nagy változás. Hamilton igyekezett nyomást gyakorolni csapattársával és a két Mercedes a negyedik körben oda-vissza előzgette egymást. A finn pilóta maradt az élen és (feltehetőleg csapatutasításra) a csata némileg alábbhagyott. 

Szállították viszont az izgalmakat a Ferrarik és a Red Bullok. Charles Leclerc Max Vertappennel talált egymásra, míg Pierre Gasly elkezdte szorongatni Sebatian Vettelt, akit hamarosan meg is előzött. A kedélyeket a futam elején a két Haas borzolta, miután csapattársként összeütköztek, Romain Grosjean és Kevin Magnussen számára is hamar véget ért a Brit Nagydíj. 

A 19. körben jött el a fordulópont a versenyen: Antonio Giovinazzi kicsúszott és beküldték a biztonsági autót. Lewis Hamilton tökéletes időben tudott kijönni kemény keverékű abroncsokért és megelőzte a kerékcserén ekkor már túleső csapattársát. Bottas ráadásul elsőre szintén kemény gumikat kapott és így taktikai hátrányba került a címvédővel szemben. 

Nem lankadt azonban a csata a két bajnokaspiráns mögött sem: Max Verstappen a bokszban megelőzte Charles Leclerc-t, aki azonban azonnal visszavágott. Az Ausztriában is óriásit csatázó fiatalok  vigyáztak egymásra, ám Leclerc autója a pilóta szerint megsérült amikor egyszer leterelte az aszfaltról riválisát. Sebastian Vettel számára pont kapóra jött a biztonsági autó és így a négyszeres világbajnok feljött a harmadik helyre. 

Verstappen ellenben jóval gyorsabb volt vetélytársainál és miután elment Gasly meleltt elkezdte szorongatni Vettelt. Nagy küzdelemben el tudott volan menni ellenfele mellett, ám Vettel hátulról belerohant. A holland ki tudott jönni a kavicsából és sérült autóval is vissza tudott jönni ötödiknek, Vettelnél viszont orrkúpot kellett cserélni. A Ferrari pilótáját vétkesnek találták az esetben, így 10 másodperces büntetést is kapott és végül csak a 16. lett a mai nagydíjon. 

Lewis Hamilton végül magabiztosan nyerte meg a Brit Nagydíjat, ráadásul a címvédőé lett a leggyorsabb körért járó plusz egy pont is. Ez volt az ötszörös világbajnok 80. futamgyőzelme és a hatodik hazai pályán. Utóbbival megelőzte Jim Clarkot és Alain Prostot a Brit Nagydíjakat illetően. 

Valtteri Bottas végül csalódott lehetett mert egy kedvező futamot bukott el a taktika miatt, míg Charles Leclerc a legtöbbet hozta ki a hétvégéből ezzel a harmadik hellyel. 

Pierre Gasly idei legjobb hétvégéjén érte el a negyedik helyet csapattársa Max Verstappen és Carlos Sainz előtt. A pontszerzők közé még Daniel Ricciardo, Kimi Raikkönen, Danyil Kvjat és Nico Hülkenberg fért be. 

amilton, Bottas, Leclerc és Gasly mögött. Pontszerzőként végzett még Sainz, Ricciardo, Raikkönen, Kvjat és Hülkenberg, míg a verseny a Haas számára alakult igazán tragikusan, hiszen mindkét autójával fel kellett adnia a futamot, miután Romain Grosjean és Kevis Magnussen az első körben összekoccant.

Vettel és a két Haas mögött Lando Norris és Alenxander Albon lehet még dühös magára, mivel a két újonc hiába versenyzett jól, végül pont nélkül maradtak. 

Lewis Hamilton tovább növelte előnyét a tabellán és a címvédő már 223 pontot szerzett eddig, Bottas hátránya 39 pont az összetettben. A bajnokság harmadik helyén Verstappen áll 136 ponttal, mögötte Vettel (123), Leclerc (120) és Gasly (55) várja a folytatást. 

A konstruktőröknél a Mercedes óriási előnnyel vezet a Ferrari illetve a Red Bull előtt. A világbajnokság két hét múlva a Német Nagydíjjal folytatódik. 

Végeredmény:

12

Ezeket a cikkeket olvastad már?