Ki nevet a mogyoródi célegyenes végén?

2019.08.01.
Dorogi László

Vasárnap rendezik meg a 34. Forma-1-es Magyar Nagydíjat a Hungaroroingen. A mogyoródi futam 1986 szerves része a száguldó cirkusznak és minden szezonban vízválasztó versenynek számít a hosszabb nyári szünet előtt. Most is sok mindenről dönthet.

Fotó: motorsport.com

Bár a világbajnoki pontverseny jelenlegi állása nem ezt sugallja, az utóbbi hetekben látott tendenciák azért adhatnak okot némi bizakodásra: talán nem kezelhetjük még kész tényként, hogy Lewis Hamilton hatodik világbajnoki címét is zsebre vágja az idény végén - még ha az autósportok láthatatlan bábmesterei nagyon is ügyködnek ezen a dolgon. A világbajnoki címvédő alaposan megremegett az elmúlt hétvégén Hockenheimben, az élről rajtolva csupán tizenegyedikként ért célba, s tőle szokatlanul sok hibát követett el. Bár az Alfa Romeók utólagos kizárása miatt két világbajnoki pontot így is megszerzett, összességében kijelenthető, az idei legpocsékabb futamát sikerült összehoznia, de láttunk már tőle ilyet korábban, aztán mintha mi sem történt volna, szétdominálta a mezőnyt a következő hétvégén. Igen, persze, az igazsághoz hozzátartozik az, hogy torokgyulladással és betegséggel küzdve teljesítette a német versenyt, amit a hírek szerint fel is szeretett volna adni, ám ezt a csapata nem engedte, s mivel pontszerző helyen gurult át a kockás zászló menetszele alatt, ez a döntés a csapatot igazolta.

Hamilton az eddigi tizenegy futamból hetet nyert meg a 2019-es idényben, 41 pontos, elképesztően kényelmes előnnyel vezeti a világbajnoki pontversenyt csapattársa, Valtteri Bottas előtt, ám akad egy pilóta a mezőnyben, aki az elmúlt hetekben élete formájában versenyez. Ez a pilóta nem más, mint a 21 esztendős Max Verstappen, s ha valaki azt mondta volna a szezon előtt, hogy féltávhoz érkezve ő tűnik majd Hamilton legveszélyesebb kihívójának, akkor biztosan kinevetik.

Alapvetően nem sokan gondolták azt sem, hogy a Red Bull ennyire versenyképes lesz, sőt, a Ferrarial teljesen egyenértékű - legalábbis ami a futamokat illeti. Ehhez persze kell a maranellóiak permanens töketlenkedése is, de ez már más lapra tartozik. Verstappen hatalmas népszerűségnek örvend a Forma-1-es rajongók körében, amit agresszív, ám az elmúlt időszakban már teljesen letisztult vezetési stílusával vívott ki magának, ráadásul az európai versenyhelyszínekre ellátogató holland szurkolók mindenhol pazar hangulatot varázsolnak az aszfaltcsík mellé - ez vélhetően így lesz Mogyoródon is. A fiatal holland pilóta az előző három futamból kettőt is megnyert, érdekesség, hogy azon versenyzők táborába tartozik, akik bár több futamot is nyertek, soha nem indulhattak a pole pozícióból.

Fotó: XPB

Hamilton és Verstappen mellett persze többen is jó eséllyel pályáznak a magyar futamgyőzelemre, többek között Charles Leclerc is, akinek tényleg kijárna már egy olyan versenyhétvége, ahol minden összeáll. A monacói versenyzőnek eddig nem alakul zökkenőmentesen első Ferraris éve, ez persze nem feltétlenül az ő hibája, viszont Hockenheimben egyértelműen a saját hibája miatt dobott egy nagyon értékes világbajnoki pontokat. Leclerc még sosem nyert futamot a száguldó cirkuszban, viszont jó hír lehet számára, hogy a korábbi legendák közül többen is a Hungaroringen aratták pályafutásuk első győzelmét: Fernando Alonso és Jenson Button is világbajnoki címet tudott nyerni a későbbiekben, jó ómen tehát a magyar aszfaltcsíkon megszerezni az első sikert.

S ha már a sikerről beszélünk, a mezőnyből talán senkinek sem hiányzik jobban ez, mint Sebastian Vettelnek, aki immáron több mint egy éve nem tudott versenyt nyerni, pedig a feltételek adottak. A négyszeres német világbajnok a Ferrarival még nem ért fel a csúcsra, a tavalyi Német Nagydíjon pedig saját hibájából törte össze az autót s azóta csak keresi önmagát - elsősorban mentálisan. Egy futamgyőzelem persze mindent megváltoztatna, de ahhoz tényleg egy tökéletes hétvégét kellene összehoznia az olaszoknak, ez pedig szemmel láthatóan hatalmas nehézségeket okoz nekik mostanság.

S persze nem szabad megfeledkeznünk Valtteri Bottasról sem, ha a potenciális mogyoródi futamgyőzteseket vesszük sorra, hiszen papíron a finn pilóta hátránya a legkisebb a világbajnoki éllovas Hamiltonnal szemben, bár ő is átkozhatja magát, hogy a második helyről állította falba autóját Hockenheimben, hiszen rengeteget faraghatott volna hátrányán csapattársával szemben.

A Hungaroring sok csodát megélt már, így talán az sem lenne gigantikus meglepetés, ha a felsoroltakon kívül más emelné magasba az első helyért járó trófeát, ehhez persze már a természet közbenjárására is szükség lenne. A vasárnapi futamra egyébként többnyire napos, száraz időt jósolnak a meteorológusok, de talán senki nem bánná, ha az eső kicsit megkeverné a paklikat.

A mini-Raikkönen ellopta a show-t a Hungaroringen

2018.07.31.
Dorogi László

A három éves Robin először lehetett ott egy Forma-1-es versenyhétvégén, nem csoda hát, ha nagyon élvezte a dolgot.

Fotó: LAT Images

Lewis Hamilton sikerével ért véget a 33. Magyar Nagydíj, amivel a brit pilóta már hatodszor bizonyult a legjobbnak a Hungaroringen, s egy darabig biztosan senki nem éri utol a magyar pályán aratott győzelmek számában. A brit világbajnok viszont így is csak epizódszereplőnek bizonyult Mogyoródon, mert egyrészt csapattársa, Valtteri Bottas védte be a seggét és került bele helyette minden balhéba a futamon, másrészt Kimi Raikkönen elhozta kisfiát Magyarországra, aki életében először lehetett ott egy Forma-1-es versenyhétvégén.

A három éves Robin szemmel láthatóan nem csak a versenyzést és az autók zümmögését élvezte - ehhez minden bizonnyal hozzászokott már édesanyja pocakjában - de a kameráktól sem rettent meg, sőt kifejezetten természetesen mozgott a rivaldafényben.

Fotó: Twitter

Kiminek sem sikerült rosszul egyébiránt a futam, a harmadik helyen gurult át a célvonalon a kockás zászlót szemlélve, s összességében is elmondható, hogy az utóbbi időszakban jól teljesít a finn. Azt pedig már csak halkan tesszük hozzá, hogy ha nem lenne az a fránya csapatutasítás, talán még csapattársánál, Sebastian Vettelnél is gyorsabb lenne, de legalábbis jobb pozícióban zárná a futamokat nála. Egy szónak is száz a vége, Raikkönen a Hungaroringen is felállhatott a dobogóra, s hódolhatott kedvenc szenvedélyének, a pezsgőzésnek a pódiumon, de ellenben sok más pilótával, azért most is előbb kortyolt egyet, mielőtt őrült locsolásba kezdett volna. Erre a folyadékpótlás miatt is nagy szüksége volt, ugyanis a verseny elején kiderült, hogy a futam közben nem fog tudni inni, mert rosszul kötötte be csapata a kulacsát, izzasztó másfél órát töltött tehát a tűzpiros Ferrariban.

Robin, édesapját utánozva szintén felállt a dobogóra az eredményhirdetés után, s csakúgy mint a profik, egy ásványvizes palackból locsolta a játékpezsgőt. Ne fogadjunk rá nagy összeggel, hogy nem lesz autóversenyző a mini Kimi, mert miután véget ért a versenyzők kötelező sajtótájékoztatója, Robin apukáját is meglocsolta az ásványvízzel.


A szombati, esős időmérő edzésen pedig fagylaltot majszolt a boxutcába, éppen úgy, ahogy azt az apu is tette a 2009-es malajziai versenyhétvégén. Robin már most tiszta apja, s a száguldozás is a vérében van, tűzpiros, Ferraris rollerével csak úgy hasított fel s alá a padockban.

Raikkönenék a verseny után hazautaztak svájci otthonukba, de még szerdán visszatérnek a Hungaroringre, hogy a megérdemelt nyári pihenő előtt Kimi teszteljen egyet a Ferrarival a Hungaroringen.

Hamilton tükörsimán nyert a Hungaroringen

2018.07.29.
Dorogi László

A Magyar Nagydíj főszereplője mégsem a brit, hanem finn csapattársa, Valtteri Bottas volt.

Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

Igazán emlékezetes időmérő edzést futottak a száguldó cirkusz pilótái a Hungaroringen a nyári szünet előtti utolsó futamon, amelyen Lewis Hamiltonnak sikerült legjobban alkalmazkodnia a kaotikus, esős körülményekhez. Ennek megfelelően meg is szerezte a pole pozíciót a vasárnapi versenyre, s a rajtnál tulajdonképpen semmi rendkívüli nem történt, csupán annyi, hogy a harmadik-negyedik pozícióban a két Ferrari helyet cserélt és Sebastian Vettel lépett Kimi Raikkönen elé.

Az olaszok teljesen szétválasztották taktikailag két pilótájukat, amíg Raikkönen ultralágy gumikon startolt, addig Vettel autóján a keményebb keverékű lágy abroncsok kaptak szerepet, így sokáig nem is lehetett megállapítani az élmezőnyben, kinek hol van a valós helye, mindenesetre amíg a finn pilóta kétszer is kiállt a boxba, addig Vettel csak ezt követően érkezett.

A Ferrari szerelői ráadásul rossz napot fogtak ki, talán megzavarta őket a nagy meleg, de mind Raikkönennek, mind Vettelnek elrontották az egyik kerékcseréjét, amivel folyamatosan Lewis Hamilton kezei alá dolgoztak.

Ugyanezt tette Valtteri Bottas is, aki nagyjából tíz körrel a leintés előtt begyűjtötte maga mögött a Sebastian Vettel, Kimi Raikkönen kettőst és olyannyira jól alakította a hátvéd szerepét, hogy Hamiltonnak még egy plusz kerékcsere is belefért volna az élről. Erre végül nem került sor, de a dobogó második-harmadik fokáért nagy csata bontakozott ki a Mercedes és a két Ferrari között, az idegek és az abroncsok harcát pedig Bottas bírta a legkevésbé.

Amikor Vettel már elég közel került az előzéshez, szép manőverrel Bottas elé vágott, ám a finn pilóta elfékezte magát az akció közben, így az első szárnya belecsattant a német autójába, s ez a Mercedesnek fájt jobban, mert nem csak Vettel, de Raikkönen is elhaladt Bottas mellett. A finn végül a negyedik helyet sem tudta megtartani, mert a remek tempóban érkező Daniel Ricciardo is átlépett rajta, annak ellenére is, hogy az ausztrált is megkínálta egy oldalba ütéssel Bottas.

A Magyar Nagydíj legnagyobb vesztese így a Mercedes finnje mellett az a Max Verstappen lett, akinek a futam elején szállt el a Red Bullja, pedig tempója alapján reális esélye lett volna a dobogóért.

Lewis Hamilton 67. futamgyőzelmét szerezte meg a sorozatban és előnye 24 pontra nőtt a négy hetes nyári szünet előtt a világbajnoki pontverseny élén Sebastian Vettellel szemben.

A Magyar Nagydíj végeredménye:

A szülinapos Alonso unja, hogy mindig őt pécézik ki

2018.07.29.
Dorogi László

A spanyol világbajnoknak igazi sorscsapás a McLaren-Renault-t vezetni, ennek ellenére rendszerint a maximumnál is többet hoz ki a narancssárga romhalmazból.

Fotó: formula.hu

Fernando Alonso éppen a Magyar Nagydíj napján ünnepli 37. születésnapját, de jó néhány ránc szökött arcára az utóbbi időszakban, hiszen a McLaren finoman szólva sem kényezteti el pilótáit csúcskategóriás technikával. A szombati, Hungaroringen rendezett időmérő edzésen ismét szenzációs rádióbeszélgetésnek lehettünk fültanúi, ahol a spanyol éppen azt ecsetelte csapatának az edzés második szakaszának végéhez közeledve, hogy mennyi értelme lenne esőgumikkal kimenni a pályára.

Íme a diskurzus:

McLaren: Fernando, átmeneti gumit vagy esőgumit tegyünk fel?

Alonso: Szerintem menjünk be a garázsba, és nézzük, ahogy esik. Esőgumival kimehetünk, de ha 25 másodperccel lassabbak vagyunk, akkor semmi értelme kimenni.

McLaren: Oké, Fernando, de egy körre még lenne időnk a végén.

Alonso: Nem tudom, haver, tegyetek fel esőgumit vagy amit akartok, az utolsó szektorban lehetetlen autót vezetni, ha rakétát szereltek a kocsira, akkor is tizenegyedikek maradunk.

A spanyol ezzel együtt elégedett rajthelyével, az viszont már koránt sem tetszik neki, hogy megint az ő csapatbeszélgetését vágták be a közvetítésbe. Alonso szerint valami problémája lehet az üzeneteivel a televíziós adást szolgáltató Formula One Managementnek, ezért pécézik ki folyton, pedig vélhetően minden pilóta hasonló beszélgetést folytathatott le csapatával a magyar pálya zord körülményei miatt.

Hamilton lett a mogyoródi esőkirály

2018.07.28.
Dorogi László

A négyszeres brit világbajnok alkalmazkodott legjobban a zord körülményekhez és megszerezte a pole pozíciót a Forma-1-es Magyar Nagydíj szombati időmérő edzésén.

Fotó: formula.hu

Hatalmas sakkjátszmával kezdődött a Forma-1-es Magyar Nagydíj szombati időmérő edzése, köszönhetően a Mogyoród felett köröző szeszélyes zivatarfelhőknek. Éppen emiatt semmilyen jelentősége nem volt annak, hogy Sebastian Vettel a pénteki második és a szombati harmadik szabadedzésen is az élen végzett, ez utóbbin ráadásul pályarekordot is futott.

A versenyzők egytől egyig átmeneti esőgumival gurultak ki az időmérőre, ugyanis fél három körül hatalmas zivatar zúdult a mogyoródi célegyenesre, valamint a pálya első szakaszára, ugyanakkor a következő adag zuhé sokáig csak kerülgette az aszfaltcsíkot. Elsőként Carlos Sainz váltott száraz pályára alkalmas, ultralágy gumikra és azonnal két és fél másodpercet rá is vert az addig vezető pilótára.

Innentől elkezdődött az őrült tánc, sorozatosan változott az utolsó öt személye, minden versenyző egyre csak dobálta a jobbnál jobb köridőket, tartván a lezúduló zivatartól. A szélirány viszont öt perc alatt megfordult, és úgy tűnt, a Q1-ben már nem lesz több eső, egy perccel a szakasz vége előtt pedig Daniel Ricciardonak kellett veszettül nyomnia a gázt az élmenők közül, mert 30 másodperccel a vége előtt csupán a 13. helyre volt elég az ideje, ráadásul mindenki mással ellentétben ő a keményebb keverékű abroncsra szavazott. Az ausztrál végül átevickélt az időmérő következő szakaszába, a Q1 nagy vesztesei pedig azok a Force Indiák voltak, akiknek úgy tűnik, ezen a hétvégén semmi nem akar összejönni.

A Q2-re aztán visszatért az eső, és nem is alakult ki konszenzus a boxutcában, akadt, akik a száraz pályás abroncsokra, akadt, akik az átmeneti esőgumikra szavaztak, ez utóbbi, magányos csoportba tartozott Sebastian Vettel is és neki lett igaza. Mindenki másnak vissza kellett gurulnia mért idő nélkül a boxba, míg a német elsőként teljesíthetett gyors kört - a körülményekhez képest egész jó idővel, persze ez is 12 másodperccel volt lassabb, mint a harmadik szabadedzésen futott pályarekord.

Fotó: MTI

Az idő előrehaladtával egyre komolyabb víz állt össze a pályán, különösen az utolsó kanyarban, a célegyenesben és az azt követő szakaszon, hat perccel a Q2 vége előtt nem is nyithatták tovább az autók DRS-szárnyukat, annyira felvizesedett az aszfalt. Ez azoknak lehetett rossz hír, akik a 11-15-ik hely között ragadtak, többek között a már az első szakaszban is kockáztató Daniel Ricciardónak. Marcus Ericsson próbált meg először esőgumival jó időt teljesíteni, de már senkinek nem volt esélye a javításra.

A Q3-nak már masszív esőfüggöny kíséretében vágtak neki a talpon maradt versenyzők, s 12 perccel az időmérő edzés leintése előtt nem lehetett még csak megjósolni sem, hogy ki szerzi meg a pole pozíciót. Leggyorsabban Lewis Hamiltonnak sikerült alkalmazkodnia a zord körülményekhez, legalábbis az időeredmények erről árulkodtak, egyre másra dobálta a legjobb szektor- és köridőket, a brit dominanciáját Kimi Raikkönen tudta először megtörni egy 1:36,186-os idővel.

Valtteri Bottas az időmérő edzés végén odarakott egy tökéletesnek tűnő időt, de attól négyszeres világbajnok Lewis Hamilton, hogy még erre is rá tudott tenni egy lapáttal. A brit végül 1:35,658-as idővel szerezte meg vasárnapra az első rajtkockát csapattársa elől, a második sorból Kimi Raikkönen és Sebastian Vettel indulhat, míg kisebb meglepetésre az ötödik rajtkockát Carlos Sainz, a hatodikat Pierre Gasly szerezte meg.

A Magyar Nagydíj időmérő edzésének végeredménye:

Tudtad-e, hogy még mindig Michael Schumacher tartja a Magyar Nagydíj körrekordját?

2018.07.27.
Dorogi László

Vasárnap már a 33. Forma-1-es Magyar Nagydíjat rendezik meg megszakítás nélkül a mogyoródi Hungaroringen, amelynél hosszabb sorozattal csak Monza és Monte-Carlo büszkélkedhet.

Mint a sorozat egyik legpatinásabb nyomvonala, a Hungaroring közönsége jó néhány történelmi pillanatnak lehetett már szemtanúja.

1. Nem Mogyoródon volt az első magyar verseny

Bár 1936-ban még nem létezett a Forma-1, már akkor is rendeztek úgy nevezett Grand Prix autóversenyt Magyarországon, amelynek a Népliget adott otthont. Ez még nem volt hivatalos világbajnoki futam és pontokat sem osztottak ki a verseny végén. A futamot végül Tazio Nuvolari nyerte meg Alfa Romeójával, a futam egyetlen magyar résztvevője, Hartmann László 6 kör hátránnyal, a hetedik helyen ért célba Maseratijával.

2. Brit és német hegemónia, avagy folytassa Herr Vettel és Mister Hamilton

Az első mogyoródi Magyar Nagydíjat 1986-ban rendezték meg, azóta minden évben ellátogat a száguldó cirkusz mezőnye hazánkba, ennél régebben csak Monacóban és Monzában rendeznek Forma-1-es versenyt megszakítás nélkül. Az 1986-os nagydíjat a brazil Nelson Piquet nyerte meg a Williams-Hondával, s a következő két versenyt is a brazilok uralták: 1987-ben ismét Piquet, 1988-ban a legendás Ayrton Senna nyert. Senna még kétszer tudott ezen kívül felállni a magyar dobogó legfelsőbb fokára, de összességében a britek uralják a magyar nyomvonalat. A legtöbbször - szám szerint ötször - Lewis Hamiltonnak sikerült megnyernie a Magyar Nagydíjat, de a Schumacher-Vettel páros is fel tud mutatni hat győzelmet, s a tavalyi versenyt is a Ferrari német pilótája nyerte. A csapatoknál a McLaren viszi a prímet 11 futamgyőzelemmel.

3. Volt, hogy véget ért a világbajnokság Mogyoródon

A Forma-1 történetében hatszor fordult elő, hogy már a Hungaroringen világbajnokot avattak, Nigel Mansell 1992-ben, Michael Schumacher pedig 2001-ben biztosította be Magyarországon egyéni világbajnoki címét. Ami a csapatokat illeti, 1996-ban, 2001-ben, 2002-ben és 2004-ben dőlt el idő előtt a konstruktőri világbajnoki cím, egyszer a Williams, háromszor pedig a Ferrari javára. A 33. Magyar Nagydíjon egyiktől sem kell tartanunk.

4. Több pilóta nálunk robbant be a köztudatba

Mi a közös Damon Hillben, Fernando Alonsóban, Jenson Buttonban és Heiki Kovalainenben? Mindegyikük a Hungaroringen aratta első futamgyőzelmét F1-es pályafutása során. Kovalainennek nem is volt több sikere ezután, Damon Hillt pedig Palik László 1997-ben el is tüntette a mogyoródi pálya színéről.

5. Magyar versenyzőt a magyar pályára!

A 2003-as Magyar Nagydíjon szerepelt először magyar versenyző a sorozatban, ám Baumgartnert Zsolt Jordanje végül műszaki hiba miatt nem gurult át a célvonalon. A magyar versenyző két év alatt 20 Forma-1-es versenyen állt rajthoz, 2004-ben a Minardival pedig pontot is szerzett az Amerikai Nagydíjon Indianapolisba. Igaz, azon a versenyen a Michelin-gumival versenyző csapatok sztrájkot hirdettek és csak a Bridgestone abroncsokkal versenyző istállók autói gurultak ki a futamra, de Zsoltnak sikerült befejeznie a versenyt.

6. A körrekord még mindig a legnagyobbé

Szinte hihetetlen, de a versenyben futott leggyorsabb kör rekordját még mindig Michael Schumacher tartja, 2004-ben 1 perc 19 másodperc 071 ezredmásodperc alatt ért körbe a magyar pályán. Az időmérő edzésen futott leggyorsabb kör rekordját is német tartja, jelesül Sebastian Vettel, aki 2017-ben 1:16,276-tal szerezte meg a pole pozíciót a Ferrarival.

7. Az elmúlt években nem jó ómen Magyarországon nyerni

Lassan másfél évtizede nem tudta megnyerni év végén az egyéni világbajnoki címet az a pilóta, aki behúzta a Magyar Nagydíjat. Ez utoljára Michael Schumachernek sikerült 2004-ben.

+1: Kockázgassunk

A Forma-1 statisztikai adatbázisaként számon tartott Jack Elleker kiszámolta, hogy a 4381 méter hosszú Hungaroringen 76860 Rubik-kockát kellene egymás mellé rakni, hogy körbeérjék az aszfaltcsíkot, míg a teljes felület beborításához 14 832 564 darab bűvös kockára lenne szükség.

Ezeket a cikkeket olvastad már?