Rádiós segítséget kapott a két Haas-pilóta a felvezetőkörben, büntetett az FIA

2020.07.19.
Szabó Róbert

A Magyar Nagydíj után nem sokkal beidézték az amerikai istállót a sportfelügyelők, miután a felvezető körben tiltott rádiós segítséget kapott a csapat két pilótája.

Fotó: XPB Images

A vizsgálatok bebizonyították, hogy Kevin Magnussen és Romain Grosjean is rádión keresztül kapott segítséget az autó vezetésében, amt a szabályok tiltanak. Emiatt mindkét pilótát 10 másodperces büntetéssel sújtották, így a francia 15-ről a 16. helyre csúszott vissza, míg a dán a 9. helyett 10. helyen végzett. Előbbi helycserének Kimi Räikkönen, míg utóbbinak Carlos Sainz örülhetett.

A 35. Magyar Nagydíj végeredménye azonban még így is változhat, hiszen a Renault a Racing Point miatt megóvta a futamot. A francia csapat már a Stájer Nagydíjat követően is jelezte aggályait az FIA-nak, miszerint a Racing Point lemásolta a Mercedes tavalyi autóját, ezért sikerült ilyen jól az RP20-as, valamint tiltott információcsere is zajlott a felek között. Az FIA ezután úgy döntött, hogy mivel a legutóbbi és a mostani óvás is nagyon hasonló, ezért nem szükséges újabb alkatrészeket lefoglalni a vádlott istállótól.

A két Haas pilóta mellett Alexander Albont is vizsgálták, miután úgy ítélték meg, hogy a rajtrácson a csapata szárította a starthelye előtti aszfaltrészt, ami tilos. Végül a thait nem ítélték bűnösnek, hiszen nem találtak bizonyítékot a szárításra.

Immáron harmincötödik éve bőgnek fel a motorok a Hungaroringen

2020.07.17.
Kálovics Tibor

Lehet, hogy nem a Hungaroring a pilóták kedvence, illetve az a versenypálya ahol a legtöbbet lehet előzni, ám a miénk és olyan történelemmel bír, amit érdemes felidézni. 

Fotó: f1.com

Bár hivatalosan a 35. Magyar Nagydíjra kerül sor vasárnap, igazából ez a futam már a harminchatodik lesz hazánk történetében. Ennek oka, hogy még a Forma-1-es világbajnokság elindulása előtt 1936-ban a Népligetben lebonyolítottak egy versenyt, ahol a kor legjobb autóversenyzői vettek részt. A Tazio Nuvolari sikerét hozó viadalt követően aztán nem sokkal kitört a II. világháború, majd a szocialista Magyarországon évtizedekig lehetetlen volt, hogy az imperialista Forma-1 ellátogasson hazánkba. 1986-ra azonban változott a helyzet és miután kilenc hónap alatt felépült a Mogyoródon található Hungaroring, a magyarok visszatérhettek a nemzetközi autósport vérkeringésébe. Bár az 1990-es években folyamatosan szóba került a Magyar Nagydíj törlése, a Hungaroring mára kitörölhetetlen része lett a sportvilágnak és a jelenleg csak Monzában rendeztek hosszabb ideje megszakítások nélkül Forma-1-es futamot, mint az immáron 4,381 km-es versenypályán. 

Fotó: motorsport.com

A '86-os premier során két brazil, Nelson Piquet és Ayrton Senna küzdött egymással a győzelemért, amely végül egy fantasztikus előzésnek köszönhetően az előbbié lett. Piquet egy évvel később ismételt, sikeréhez azonban az is kellett, hogy csapattársa Nigel Mansell vezető helyről essen ki, miután elhagyta az egyik kerékanyáját. A harmadik magyarországi versenyen Senna diadalmaskodott és a legendás dél-amerikai pilóta 1991-ben és 1992-ben is megismételte diadalát, valamint '92-ig bezárólag valamennyi évben vagy az első, vagy a második helyen ért célba a Ringen. Mansell számára szintén kiemelkedő jelentőséggel bír a magyarországi aszfaltcsík: "a piros ötös" 1989-ben a tizenkettedik helyről vezette győzelemre a Ferrarit, majd három évvel később a második helyével bebiztosította a világbajnoki címet.

Az 1990-es évek Thierry Boutsen sikerével vette kezdetét Magyarországon, a Williams belga pilótája szombaton karrierje egyetlen pole pozícióját szerezte meg, majd vasárnap 77 körön keresztül maga mögött tartva Sennát aratott győzelmet. Erre az időszakra datálható az első változtatás a pálya vonalvezetésében, igaz mindössze 77 métert rövidítettek a pályán, ez viszont segítette azt, hogy könnyebb legyen előzni. 

1993-ban Damon Hill a tizenharmadik Forma-1-es futamán aratta első győzelmét Magyarországon, és bár a brit pilóta két évvel később ismét diadalmaskodott, ha ő és a Hungaroring szóba kerülnek akkor nem ezek a sikerek jutnak eszünkbe elsőként. Hill ugyanis miután 1996-ban világbajnok lett a Williams színeiben (a brit istálló épp Magyarországon nyerte meg a bajnoki címet!) a gyengécske Arrowshoz igazolt. A címvédő folyamatosan szenvedett, Magyarországon azonban a ragyogó harmadik rajtkockát szerezte meg, majd 60 körön át vezette a versenyt. Az autó azonban kezdte megadni magát, Hill lelassult és végül át kellett adnia a vezető helyét a '96-ban is győztes Jacques Villeneuve-nek. A brit világbajnok végül a második helyen futott be a célba, ám a közvetítésben nem mutatták a befutóját (ironikus módon egy évvel korábban a Hungaroringet elismerték a kiemelkedő közvetítés miatt), így a Magyar Televízióban kommentáló Palik László világgá ordíthatta az azóta már legendássá vált "Hová tűnt Damon Hill?" kérdését. Hill mellett Mika Hakkinen is kétszer nyert a Hungaroringen, a kétszeres finn világbajnokot 1999-ben és 2000-ben intették le elsőként. 

Fotó: Reutes

Az 1998 és 2004 közti időszak a Ferrari dominanciájával telt Magyarországon. Michael Schumacher 1994-ben még a Benettonnal győzött, 1998-ban, 2001-ben és 2004-ben viszont az "ágaskodó lovat" vezette már győzelemre. A '98-as sikerét minden idők legnagyobb taktikai sikerei között tartják számon, ugyanis úgy előzte meg David Coulthardot, hogy képes volt edzésritmusban autózni több, mint 10 körön keresztül és így a bokszstratégiai hátrányát a pályán kompenzálta. 2001-ben a legendás német fenomén itt aratta 51. győzelmét, amivel utolérte Alain Prostot és ráadásul negyedszer is a sportág világbajnoka lett. 2002-ben Rubens Barrichello volt az aki elsőként ért célba, és a Ferrari ezzel megnyerte a konstruktőrök bajnokságát, akárcsak a Schumacher sikerét hozó 2001-es és 2004-es futam után. 

2003-ra nyerte el ma látott formáját a Hungaroring és lett 3,975 km helyett 4,381 km hosszú. Az átépítést követő első versenyen Fernando Alonso élete első győzelmét aratva minden idők legfiatalabb futamgyőztesévé avanzsált. Kimi Raikkönen szintén egyszer nyert hazánkba, őt 2005-ben intették le elsőként. Jenson Button 2006-ban szintén a magyar versenyen locsolhatta először a dobogó legfelső fokáról a pezsgőt, majd öt évvel később a McLaren színeiben ismételt. A 2008-as futam során Felipe Massa sokáig győzelemre állt, de az utolsó előtti körben elfüstölt alatta a Ferrari, így Heikki Kovalainen nálunk aratta egyetlen sikerét. 

Fotó: AFP

Bár 2007 óta győzött ezen a pályán a már korábban említett Buttonon és Kovalainenen kívül Mark Webber (2010), Daniel Ricciardo (2014) illetve Sebastian Vettel is (2015, 2017) is, nem kérdés, hogy ez a majd másfél évtizedes időszak Lewis Hamilton uralkodását hozta Magyarországon. A hetedik vb-címére hajtó pilóta 2007-ben azok után győzött, hogy csapattársát Fernando Alonsot megbüntették amiért feltartotta őt az edzésén, két évvel később viszont egy sokak által már leírt McLarent vitt győzelemre. 2012-ben ismét a McLaren pilótájaként nyerte meg a GP-t, egy évvel később viszont már a Mercedest vezette győzelemre, akárcsak 2016-ban és az elmúlt két évben. 

A Forma-1-es Magyar Nagydíj győztesei

2019 Lewis Hamilton Mercedes
2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Sebastian Vettel Ferrari
2016 Lewis Hamilton Mercedes
2015 Sebastian Vettel Ferrari
2014 Daniel Ricciardo Red Bull-Renault
2013 Lewis Hamilton Mercedes
2012 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes
2011 Jenson Button McLaren-Mercedes
2010 Mark Webber Red Bull-Renault
2009 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes
2008 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes
2007 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes
2006 Jenson Button Honda
2005 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes
2004 Michael Schumacher Ferrari
2003 Fernando Alonso Renault
2002 Rubens Barrichello Ferrari
2001 Michael Schumacher Ferrari
2000 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes
1999 Mika Häkkinen McLaren-Mercedes
1998 Michael Schumacher Ferrari
1997 Jacques Villeneuve Williams-Renault
1996 Jacques Villeneuve Williams-Renault
1995 Damon Hill Williams-Renault
1994 Michael Schumacher Benetton-Ford
1993 Damon Hill Williams-Renault
1992 Ayrton Senna McLaren-Honda
1991 Ayrton Senna McLaren-Honda
1990 Thierry Boutsen Williams-Renault
1989 Nigel Mansell Ferrari
1988 Ayrton Senna McLaren-Honda
1987 Nelson Piquet Williams-Honda
1986  Nelson Piquet Williams-Honda

Duplázhat idén a mezőny a Hungaroringen?

2020.04.29.
Dorogi László

Egyre biztosabbnak tűnik, hogy lesz idén nyáron Forma-1-es verseny a Hungaroringen, már csak az a kérdés, hogy egy, vagy kettő.

Fotó: gpticketshop.hu

Meglehetősen sok bizonytalanság lengi körül a 2020-as Forma-1-es szezont, egyelőre azt is nehéz megmondani, mikor kezdődhet el a pontvadászat, már ha egyáltalán elkezdődik. A száguldó cirkusz kereskedelmi jogait birtokló Liberty Media mindenesetre egyre biztosabb abban, hogy július elején, az osztrák Spielbergben megrendezhetik az idény első versenyhétvégéjét, majd ezt követően még 16 futamot meg tudnának tartani.

A helyszínek egyelőre szintén nem vehetőek biztosra, hiszen korábban az ausztrál, a vietnami, a kínai, a holland, a spanyol, az azerbajdzsáni és a kanadai versenyeket is elhalasztották, a monacói és a francia futamokat pedig végleg el is törölték. Ennek hatására szárnyra keltek olyan pletykák, miszerint az idei szezonban lesznek olyan helyszínek, amelyek dupláznak, tehát két versenyhétvégének is házigazdái lesznek és az egyik ilyen lehet a mogyoródi Hungaroring is.

A német Bild úgy tudja, augusztus 16-án, majd egy héttel később augusztus 23-án rendeznék meg a két Magyar Nagydíjat, de az osztrákok és a britek is két-két versenyt rendezhetnének meg Spielbergben és Silverstone-ban. Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója az MTI-nek úgy nyilatkozott az üggyel kapcsolatban, hogy egyelőre korai lenne az egymás utáni két versenyről beszélni, a tárgyalások ugyanis még nem tartanak ennyire előrehaladott állapotban. Hozzátéve, természetesen a mogyoródi pálya alkalmas lenne egymást követő két verseny lebonyolítására, arról nem is beszélve, hogy turisztikai és gazdasági szempontból is sokat jelentene az országnak, ha egymás után két hetet tölthetnek el a csapatok nálunk - már persze, ha addigra lehetőség nyílik a szurkolók számára, hogy a lelátókról tekintsék meg a versenyeket.

A jelenlegi hivatalos álláspont szerint augusztus 2-án rendezik meg a Magyar Nagydíjat és a Hungaroring erre a dátumra is készül, amíg más értesítést nem kapnak.

Hivatalos a 2020-as versenynaptár

2019.12.06.

Jóváhagyta az FIA motorsport-világtanácsa a 2020-as Forma-1-es versenynaptárat. A Magyar Nagydíjra augusztusban kerül sor. 

Fotó: twitter.com/f1

Minden eddiginél több futamot rendeznek az autósport királykategóriájában, ugyanis a 2020-as szezon 22 versenyhétvégéből áll. Az idény március 15-én veszi majd kezdetét Ausztráliában, majd egy héttel később kerül sor az év első villanyfényes futamára Bahreinben. A történelem első Vietnami Nagydíjára április 5-én kerül majd, sor míg ez első hollandiai futamra május 3-án kerül sor. Utóbbi helyszínen veszi kezdetét az európai szezon. 

A legendás monacói versenyt május 24-én rendezik, míg Kanadába június közepén látogat el a mezőny. A 35. Magyar Nagydíjat augusztus 2-án rendezik a Hungaroringen majd ezután következik a majdnem egy hónapos nyári szünet. A év utolsó európai futamára a hagyományok szerint Monzában kerül sor, szeptember első hetében. A szezon november 29-én ér véget Abu Dhabiban. 

A 2020-as versenynaptár:

Március 15. Ausztrál Nagydíj
Március 22. Bahreini Nagydíj
Április 5. Vietnámi Nagydíj
Április 19. Kínai Nagydíj
Május 3. Holland Nagydíj
Május 10. Spanyol Nagydíj
Május 24. Monacói Nagydíj
Június 7. Azeri Nagydíj
Június 14. Kanadai Nagydíj
Június 28. Francia Nagydíj
Július 5. Osztrák Nagydíj
Július 19. Brit Nagydíj
Augusztus 2. Magyar Nagydíj
Augusztus 30. Belga Nagydíj
Szeptember 6. Olasz Nagydíj
Szeptember 20. Szingapúri Nagydíj
Szeptember 27. Orosz Nagydíj
Október 11. Japán Nagydíj
Október 25. Amerikai Nagydíj
November 1. Mexikói Nagydíj
November 15. Brazil Nagydíj
November 29. Abu-dzabi Nagydíj

Ki nevet a mogyoródi célegyenes végén?

2019.08.01.
Dorogi László

Vasárnap rendezik meg a 34. Forma-1-es Magyar Nagydíjat a Hungaroroingen. A mogyoródi futam 1986 szerves része a száguldó cirkusznak és minden szezonban vízválasztó versenynek számít a hosszabb nyári szünet előtt. Most is sok mindenről dönthet.

Fotó: motorsport.com

Bár a világbajnoki pontverseny jelenlegi állása nem ezt sugallja, az utóbbi hetekben látott tendenciák azért adhatnak okot némi bizakodásra: talán nem kezelhetjük még kész tényként, hogy Lewis Hamilton hatodik világbajnoki címét is zsebre vágja az idény végén - még ha az autósportok láthatatlan bábmesterei nagyon is ügyködnek ezen a dolgon. A világbajnoki címvédő alaposan megremegett az elmúlt hétvégén Hockenheimben, az élről rajtolva csupán tizenegyedikként ért célba, s tőle szokatlanul sok hibát követett el. Bár az Alfa Romeók utólagos kizárása miatt két világbajnoki pontot így is megszerzett, összességében kijelenthető, az idei legpocsékabb futamát sikerült összehoznia, de láttunk már tőle ilyet korábban, aztán mintha mi sem történt volna, szétdominálta a mezőnyt a következő hétvégén. Igen, persze, az igazsághoz hozzátartozik az, hogy torokgyulladással és betegséggel küzdve teljesítette a német versenyt, amit a hírek szerint fel is szeretett volna adni, ám ezt a csapata nem engedte, s mivel pontszerző helyen gurult át a kockás zászló menetszele alatt, ez a döntés a csapatot igazolta.

Hamilton az eddigi tizenegy futamból hetet nyert meg a 2019-es idényben, 41 pontos, elképesztően kényelmes előnnyel vezeti a világbajnoki pontversenyt csapattársa, Valtteri Bottas előtt, ám akad egy pilóta a mezőnyben, aki az elmúlt hetekben élete formájában versenyez. Ez a pilóta nem más, mint a 21 esztendős Max Verstappen, s ha valaki azt mondta volna a szezon előtt, hogy féltávhoz érkezve ő tűnik majd Hamilton legveszélyesebb kihívójának, akkor biztosan kinevetik.

Alapvetően nem sokan gondolták azt sem, hogy a Red Bull ennyire versenyképes lesz, sőt, a Ferrarial teljesen egyenértékű - legalábbis ami a futamokat illeti. Ehhez persze kell a maranellóiak permanens töketlenkedése is, de ez már más lapra tartozik. Verstappen hatalmas népszerűségnek örvend a Forma-1-es rajongók körében, amit agresszív, ám az elmúlt időszakban már teljesen letisztult vezetési stílusával vívott ki magának, ráadásul az európai versenyhelyszínekre ellátogató holland szurkolók mindenhol pazar hangulatot varázsolnak az aszfaltcsík mellé - ez vélhetően így lesz Mogyoródon is. A fiatal holland pilóta az előző három futamból kettőt is megnyert, érdekesség, hogy azon versenyzők táborába tartozik, akik bár több futamot is nyertek, soha nem indulhattak a pole pozícióból.

Fotó: XPB

Hamilton és Verstappen mellett persze többen is jó eséllyel pályáznak a magyar futamgyőzelemre, többek között Charles Leclerc is, akinek tényleg kijárna már egy olyan versenyhétvége, ahol minden összeáll. A monacói versenyzőnek eddig nem alakul zökkenőmentesen első Ferraris éve, ez persze nem feltétlenül az ő hibája, viszont Hockenheimben egyértelműen a saját hibája miatt dobott egy nagyon értékes világbajnoki pontokat. Leclerc még sosem nyert futamot a száguldó cirkuszban, viszont jó hír lehet számára, hogy a korábbi legendák közül többen is a Hungaroringen aratták pályafutásuk első győzelmét: Fernando Alonso és Jenson Button is világbajnoki címet tudott nyerni a későbbiekben, jó ómen tehát a magyar aszfaltcsíkon megszerezni az első sikert.

S ha már a sikerről beszélünk, a mezőnyből talán senkinek sem hiányzik jobban ez, mint Sebastian Vettelnek, aki immáron több mint egy éve nem tudott versenyt nyerni, pedig a feltételek adottak. A négyszeres német világbajnok a Ferrarival még nem ért fel a csúcsra, a tavalyi Német Nagydíjon pedig saját hibájából törte össze az autót s azóta csak keresi önmagát - elsősorban mentálisan. Egy futamgyőzelem persze mindent megváltoztatna, de ahhoz tényleg egy tökéletes hétvégét kellene összehoznia az olaszoknak, ez pedig szemmel láthatóan hatalmas nehézségeket okoz nekik mostanság.

S persze nem szabad megfeledkeznünk Valtteri Bottasról sem, ha a potenciális mogyoródi futamgyőzteseket vesszük sorra, hiszen papíron a finn pilóta hátránya a legkisebb a világbajnoki éllovas Hamiltonnal szemben, bár ő is átkozhatja magát, hogy a második helyről állította falba autóját Hockenheimben, hiszen rengeteget faraghatott volna hátrányán csapattársával szemben.

A Hungaroring sok csodát megélt már, így talán az sem lenne gigantikus meglepetés, ha a felsoroltakon kívül más emelné magasba az első helyért járó trófeát, ehhez persze már a természet közbenjárására is szükség lenne. A vasárnapi futamra egyébként többnyire napos, száraz időt jósolnak a meteorológusok, de talán senki nem bánná, ha az eső kicsit megkeverné a paklikat.

A mini-Raikkönen ellopta a show-t a Hungaroringen

2018.07.31.
Dorogi László

A három éves Robin először lehetett ott egy Forma-1-es versenyhétvégén, nem csoda hát, ha nagyon élvezte a dolgot.

Fotó: LAT Images

Lewis Hamilton sikerével ért véget a 33. Magyar Nagydíj, amivel a brit pilóta már hatodszor bizonyult a legjobbnak a Hungaroringen, s egy darabig biztosan senki nem éri utol a magyar pályán aratott győzelmek számában. A brit világbajnok viszont így is csak epizódszereplőnek bizonyult Mogyoródon, mert egyrészt csapattársa, Valtteri Bottas védte be a seggét és került bele helyette minden balhéba a futamon, másrészt Kimi Raikkönen elhozta kisfiát Magyarországra, aki életében először lehetett ott egy Forma-1-es versenyhétvégén.

A három éves Robin szemmel láthatóan nem csak a versenyzést és az autók zümmögését élvezte - ehhez minden bizonnyal hozzászokott már édesanyja pocakjában - de a kameráktól sem rettent meg, sőt kifejezetten természetesen mozgott a rivaldafényben.

Fotó: Twitter

Kiminek sem sikerült rosszul egyébiránt a futam, a harmadik helyen gurult át a célvonalon a kockás zászlót szemlélve, s összességében is elmondható, hogy az utóbbi időszakban jól teljesít a finn. Azt pedig már csak halkan tesszük hozzá, hogy ha nem lenne az a fránya csapatutasítás, talán még csapattársánál, Sebastian Vettelnél is gyorsabb lenne, de legalábbis jobb pozícióban zárná a futamokat nála. Egy szónak is száz a vége, Raikkönen a Hungaroringen is felállhatott a dobogóra, s hódolhatott kedvenc szenvedélyének, a pezsgőzésnek a pódiumon, de ellenben sok más pilótával, azért most is előbb kortyolt egyet, mielőtt őrült locsolásba kezdett volna. Erre a folyadékpótlás miatt is nagy szüksége volt, ugyanis a verseny elején kiderült, hogy a futam közben nem fog tudni inni, mert rosszul kötötte be csapata a kulacsát, izzasztó másfél órát töltött tehát a tűzpiros Ferrariban.

Robin, édesapját utánozva szintén felállt a dobogóra az eredményhirdetés után, s csakúgy mint a profik, egy ásványvizes palackból locsolta a játékpezsgőt. Ne fogadjunk rá nagy összeggel, hogy nem lesz autóversenyző a mini Kimi, mert miután véget ért a versenyzők kötelező sajtótájékoztatója, Robin apukáját is meglocsolta az ásványvízzel.


A szombati, esős időmérő edzésen pedig fagylaltot majszolt a boxutcába, éppen úgy, ahogy azt az apu is tette a 2009-es malajziai versenyhétvégén. Robin már most tiszta apja, s a száguldozás is a vérében van, tűzpiros, Ferraris rollerével csak úgy hasított fel s alá a padockban.

Raikkönenék a verseny után hazautaztak svájci otthonukba, de még szerdán visszatérnek a Hungaroringre, hogy a megérdemelt nyári pihenő előtt Kimi teszteljen egyet a Ferrarival a Hungaroringen.

Hamilton tükörsimán nyert a Hungaroringen

2018.07.29.
Dorogi László

A Magyar Nagydíj főszereplője mégsem a brit, hanem finn csapattársa, Valtteri Bottas volt.

Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

Igazán emlékezetes időmérő edzést futottak a száguldó cirkusz pilótái a Hungaroringen a nyári szünet előtti utolsó futamon, amelyen Lewis Hamiltonnak sikerült legjobban alkalmazkodnia a kaotikus, esős körülményekhez. Ennek megfelelően meg is szerezte a pole pozíciót a vasárnapi versenyre, s a rajtnál tulajdonképpen semmi rendkívüli nem történt, csupán annyi, hogy a harmadik-negyedik pozícióban a két Ferrari helyet cserélt és Sebastian Vettel lépett Kimi Raikkönen elé.

Az olaszok teljesen szétválasztották taktikailag két pilótájukat, amíg Raikkönen ultralágy gumikon startolt, addig Vettel autóján a keményebb keverékű lágy abroncsok kaptak szerepet, így sokáig nem is lehetett megállapítani az élmezőnyben, kinek hol van a valós helye, mindenesetre amíg a finn pilóta kétszer is kiállt a boxba, addig Vettel csak ezt követően érkezett.

A Ferrari szerelői ráadásul rossz napot fogtak ki, talán megzavarta őket a nagy meleg, de mind Raikkönennek, mind Vettelnek elrontották az egyik kerékcseréjét, amivel folyamatosan Lewis Hamilton kezei alá dolgoztak.

Ugyanezt tette Valtteri Bottas is, aki nagyjából tíz körrel a leintés előtt begyűjtötte maga mögött a Sebastian Vettel, Kimi Raikkönen kettőst és olyannyira jól alakította a hátvéd szerepét, hogy Hamiltonnak még egy plusz kerékcsere is belefért volna az élről. Erre végül nem került sor, de a dobogó második-harmadik fokáért nagy csata bontakozott ki a Mercedes és a két Ferrari között, az idegek és az abroncsok harcát pedig Bottas bírta a legkevésbé.

Amikor Vettel már elég közel került az előzéshez, szép manőverrel Bottas elé vágott, ám a finn pilóta elfékezte magát az akció közben, így az első szárnya belecsattant a német autójába, s ez a Mercedesnek fájt jobban, mert nem csak Vettel, de Raikkönen is elhaladt Bottas mellett. A finn végül a negyedik helyet sem tudta megtartani, mert a remek tempóban érkező Daniel Ricciardo is átlépett rajta, annak ellenére is, hogy az ausztrált is megkínálta egy oldalba ütéssel Bottas.

A Magyar Nagydíj legnagyobb vesztese így a Mercedes finnje mellett az a Max Verstappen lett, akinek a futam elején szállt el a Red Bullja, pedig tempója alapján reális esélye lett volna a dobogóért.

Lewis Hamilton 67. futamgyőzelmét szerezte meg a sorozatban és előnye 24 pontra nőtt a négy hetes nyári szünet előtt a világbajnoki pontverseny élén Sebastian Vettellel szemben.

A Magyar Nagydíj végeredménye:

A szülinapos Alonso unja, hogy mindig őt pécézik ki

2018.07.29.
Dorogi László

A spanyol világbajnoknak igazi sorscsapás a McLaren-Renault-t vezetni, ennek ellenére rendszerint a maximumnál is többet hoz ki a narancssárga romhalmazból.

Fotó: formula.hu

Fernando Alonso éppen a Magyar Nagydíj napján ünnepli 37. születésnapját, de jó néhány ránc szökött arcára az utóbbi időszakban, hiszen a McLaren finoman szólva sem kényezteti el pilótáit csúcskategóriás technikával. A szombati, Hungaroringen rendezett időmérő edzésen ismét szenzációs rádióbeszélgetésnek lehettünk fültanúi, ahol a spanyol éppen azt ecsetelte csapatának az edzés második szakaszának végéhez közeledve, hogy mennyi értelme lenne esőgumikkal kimenni a pályára.

Íme a diskurzus:

McLaren: Fernando, átmeneti gumit vagy esőgumit tegyünk fel?

Alonso: Szerintem menjünk be a garázsba, és nézzük, ahogy esik. Esőgumival kimehetünk, de ha 25 másodperccel lassabbak vagyunk, akkor semmi értelme kimenni.

McLaren: Oké, Fernando, de egy körre még lenne időnk a végén.

Alonso: Nem tudom, haver, tegyetek fel esőgumit vagy amit akartok, az utolsó szektorban lehetetlen autót vezetni, ha rakétát szereltek a kocsira, akkor is tizenegyedikek maradunk.

A spanyol ezzel együtt elégedett rajthelyével, az viszont már koránt sem tetszik neki, hogy megint az ő csapatbeszélgetését vágták be a közvetítésbe. Alonso szerint valami problémája lehet az üzeneteivel a televíziós adást szolgáltató Formula One Managementnek, ezért pécézik ki folyton, pedig vélhetően minden pilóta hasonló beszélgetést folytathatott le csapatával a magyar pálya zord körülményei miatt.

Hamilton lett a mogyoródi esőkirály

2018.07.28.
Dorogi László

A négyszeres brit világbajnok alkalmazkodott legjobban a zord körülményekhez és megszerezte a pole pozíciót a Forma-1-es Magyar Nagydíj szombati időmérő edzésén.

Fotó: formula.hu

Hatalmas sakkjátszmával kezdődött a Forma-1-es Magyar Nagydíj szombati időmérő edzése, köszönhetően a Mogyoród felett köröző szeszélyes zivatarfelhőknek. Éppen emiatt semmilyen jelentősége nem volt annak, hogy Sebastian Vettel a pénteki második és a szombati harmadik szabadedzésen is az élen végzett, ez utóbbin ráadásul pályarekordot is futott.

A versenyzők egytől egyig átmeneti esőgumival gurultak ki az időmérőre, ugyanis fél három körül hatalmas zivatar zúdult a mogyoródi célegyenesre, valamint a pálya első szakaszára, ugyanakkor a következő adag zuhé sokáig csak kerülgette az aszfaltcsíkot. Elsőként Carlos Sainz váltott száraz pályára alkalmas, ultralágy gumikra és azonnal két és fél másodpercet rá is vert az addig vezető pilótára.

Innentől elkezdődött az őrült tánc, sorozatosan változott az utolsó öt személye, minden versenyző egyre csak dobálta a jobbnál jobb köridőket, tartván a lezúduló zivatartól. A szélirány viszont öt perc alatt megfordult, és úgy tűnt, a Q1-ben már nem lesz több eső, egy perccel a szakasz vége előtt pedig Daniel Ricciardonak kellett veszettül nyomnia a gázt az élmenők közül, mert 30 másodperccel a vége előtt csupán a 13. helyre volt elég az ideje, ráadásul mindenki mással ellentétben ő a keményebb keverékű abroncsra szavazott. Az ausztrál végül átevickélt az időmérő következő szakaszába, a Q1 nagy vesztesei pedig azok a Force Indiák voltak, akiknek úgy tűnik, ezen a hétvégén semmi nem akar összejönni.

A Q2-re aztán visszatért az eső, és nem is alakult ki konszenzus a boxutcában, akadt, akik a száraz pályás abroncsokra, akadt, akik az átmeneti esőgumikra szavaztak, ez utóbbi, magányos csoportba tartozott Sebastian Vettel is és neki lett igaza. Mindenki másnak vissza kellett gurulnia mért idő nélkül a boxba, míg a német elsőként teljesíthetett gyors kört - a körülményekhez képest egész jó idővel, persze ez is 12 másodperccel volt lassabb, mint a harmadik szabadedzésen futott pályarekord.

Fotó: MTI

Az idő előrehaladtával egyre komolyabb víz állt össze a pályán, különösen az utolsó kanyarban, a célegyenesben és az azt követő szakaszon, hat perccel a Q2 vége előtt nem is nyithatták tovább az autók DRS-szárnyukat, annyira felvizesedett az aszfalt. Ez azoknak lehetett rossz hír, akik a 11-15-ik hely között ragadtak, többek között a már az első szakaszban is kockáztató Daniel Ricciardónak. Marcus Ericsson próbált meg először esőgumival jó időt teljesíteni, de már senkinek nem volt esélye a javításra.

A Q3-nak már masszív esőfüggöny kíséretében vágtak neki a talpon maradt versenyzők, s 12 perccel az időmérő edzés leintése előtt nem lehetett még csak megjósolni sem, hogy ki szerzi meg a pole pozíciót. Leggyorsabban Lewis Hamiltonnak sikerült alkalmazkodnia a zord körülményekhez, legalábbis az időeredmények erről árulkodtak, egyre másra dobálta a legjobb szektor- és köridőket, a brit dominanciáját Kimi Raikkönen tudta először megtörni egy 1:36,186-os idővel.

Valtteri Bottas az időmérő edzés végén odarakott egy tökéletesnek tűnő időt, de attól négyszeres világbajnok Lewis Hamilton, hogy még erre is rá tudott tenni egy lapáttal. A brit végül 1:35,658-as idővel szerezte meg vasárnapra az első rajtkockát csapattársa elől, a második sorból Kimi Raikkönen és Sebastian Vettel indulhat, míg kisebb meglepetésre az ötödik rajtkockát Carlos Sainz, a hatodikat Pierre Gasly szerezte meg.

A Magyar Nagydíj időmérő edzésének végeredménye:

Tudtad-e, hogy még mindig Michael Schumacher tartja a Magyar Nagydíj körrekordját?

2018.07.27.
Dorogi László

Vasárnap már a 33. Forma-1-es Magyar Nagydíjat rendezik meg megszakítás nélkül a mogyoródi Hungaroringen, amelynél hosszabb sorozattal csak Monza és Monte-Carlo büszkélkedhet.

Mint a sorozat egyik legpatinásabb nyomvonala, a Hungaroring közönsége jó néhány történelmi pillanatnak lehetett már szemtanúja.

1. Nem Mogyoródon volt az első magyar verseny

Bár 1936-ban még nem létezett a Forma-1, már akkor is rendeztek úgy nevezett Grand Prix autóversenyt Magyarországon, amelynek a Népliget adott otthont. Ez még nem volt hivatalos világbajnoki futam és pontokat sem osztottak ki a verseny végén. A futamot végül Tazio Nuvolari nyerte meg Alfa Romeójával, a futam egyetlen magyar résztvevője, Hartmann László 6 kör hátránnyal, a hetedik helyen ért célba Maseratijával.

2. Brit és német hegemónia, avagy folytassa Herr Vettel és Mister Hamilton

Az első mogyoródi Magyar Nagydíjat 1986-ban rendezték meg, azóta minden évben ellátogat a száguldó cirkusz mezőnye hazánkba, ennél régebben csak Monacóban és Monzában rendeznek Forma-1-es versenyt megszakítás nélkül. Az 1986-os nagydíjat a brazil Nelson Piquet nyerte meg a Williams-Hondával, s a következő két versenyt is a brazilok uralták: 1987-ben ismét Piquet, 1988-ban a legendás Ayrton Senna nyert. Senna még kétszer tudott ezen kívül felállni a magyar dobogó legfelsőbb fokára, de összességében a britek uralják a magyar nyomvonalat. A legtöbbször - szám szerint ötször - Lewis Hamiltonnak sikerült megnyernie a Magyar Nagydíjat, de a Schumacher-Vettel páros is fel tud mutatni hat győzelmet, s a tavalyi versenyt is a Ferrari német pilótája nyerte. A csapatoknál a McLaren viszi a prímet 11 futamgyőzelemmel.

3. Volt, hogy véget ért a világbajnokság Mogyoródon

A Forma-1 történetében hatszor fordult elő, hogy már a Hungaroringen világbajnokot avattak, Nigel Mansell 1992-ben, Michael Schumacher pedig 2001-ben biztosította be Magyarországon egyéni világbajnoki címét. Ami a csapatokat illeti, 1996-ban, 2001-ben, 2002-ben és 2004-ben dőlt el idő előtt a konstruktőri világbajnoki cím, egyszer a Williams, háromszor pedig a Ferrari javára. A 33. Magyar Nagydíjon egyiktől sem kell tartanunk.

4. Több pilóta nálunk robbant be a köztudatba

Mi a közös Damon Hillben, Fernando Alonsóban, Jenson Buttonban és Heiki Kovalainenben? Mindegyikük a Hungaroringen aratta első futamgyőzelmét F1-es pályafutása során. Kovalainennek nem is volt több sikere ezután, Damon Hillt pedig Palik László 1997-ben el is tüntette a mogyoródi pálya színéről.

5. Magyar versenyzőt a magyar pályára!

A 2003-as Magyar Nagydíjon szerepelt először magyar versenyző a sorozatban, ám Baumgartnert Zsolt Jordanje végül műszaki hiba miatt nem gurult át a célvonalon. A magyar versenyző két év alatt 20 Forma-1-es versenyen állt rajthoz, 2004-ben a Minardival pedig pontot is szerzett az Amerikai Nagydíjon Indianapolisba. Igaz, azon a versenyen a Michelin-gumival versenyző csapatok sztrájkot hirdettek és csak a Bridgestone abroncsokkal versenyző istállók autói gurultak ki a futamra, de Zsoltnak sikerült befejeznie a versenyt.

6. A körrekord még mindig a legnagyobbé

Szinte hihetetlen, de a versenyben futott leggyorsabb kör rekordját még mindig Michael Schumacher tartja, 2004-ben 1 perc 19 másodperc 071 ezredmásodperc alatt ért körbe a magyar pályán. Az időmérő edzésen futott leggyorsabb kör rekordját is német tartja, jelesül Sebastian Vettel, aki 2017-ben 1:16,276-tal szerezte meg a pole pozíciót a Ferrarival.

7. Az elmúlt években nem jó ómen Magyarországon nyerni

Lassan másfél évtizede nem tudta megnyerni év végén az egyéni világbajnoki címet az a pilóta, aki behúzta a Magyar Nagydíjat. Ez utoljára Michael Schumachernek sikerült 2004-ben.

+1: Kockázgassunk

A Forma-1 statisztikai adatbázisaként számon tartott Jack Elleker kiszámolta, hogy a 4381 méter hosszú Hungaroringen 76860 Rubik-kockát kellene egymás mellé rakni, hogy körbeérjék az aszfaltcsíkot, míg a teljes felület beborításához 14 832 564 darab bűvös kockára lenne szükség.

Ezeket a cikkeket olvastad már?