Amerikanizálódik a Forma-1

2018.09.23.
Dorogi László

Cirkuszt és kenyeret a népnek - vallja a száguldó cirkusz tulajdonosa, a Liberty Media. Mint ismert, 2021-től jelentős szabálymódosítások jönnek az F1-be, ezek első fecskéit viszont már jövőre is érzékelhetjük.

Fotó: autoevolution.com

Kezdjük is a legfontosabb módosítással: lejárt a kávédaráló hangzású motorzaj ideje. Emlékszünk még a jó öreg, brummogó erőforrásokra, amelyekkel Michael Schumacher hét világbajnoki címet nyert? No, ha nem is térnek vissza a környezetkímélés jegyében azokhoz a motorokhoz, a 2019-es szezonban már jóval több energiát tudnak majd felhasználni az elektromos rendszerekből az erőforrások. Mindez azt jelenti, hogy nagyobb sebességgel, magasabb fordulatszámon üzemelnek majd a motorok és jóval hangosabbak is lesznek.

Szintén fontos változás, hogy a Liberty Media szeretné kiegyenlíteni az istállók közötti erőviszonyokat, s erre nem is találhatna amerikaibb megoldást, mint a költségvetési plafon bevezetése. Olyan költségvetési limitet szeretnének bevezetni, amelynek segítségével a kisebb csapatok előtt is lehetőség nyílik a nagyobb sikerek elérésére, ám ez még nem jövőre, csak 2021-ben kerülne bevezetésre.

Ami nem feltétlenül okos lépés, hogy megbuherálnák az időmérő edzések jól bejáratott menetét, ugyanis egy negyedik szakasz bevezetését tervezik, ami sajtóhírek szerint az utolsó nyolc talpon maradt versenyző között döntené el a rajtelsőség sorsát. Ezzel kapcsolatban hivatalos bejelentés még nem történt, de talán ehhez nem kéne hozzányúlni.

Baj van a Forma-1 új logójával

2018.06.13.
Ragnar Volarus

A problémát az jelenti, hogy túlzottan hasonlít az irodaszereket forgalmazó cég, a 3M egyik termékének logójához. Emiatt már év elején jelezte az amerikai cég, hogy megvizsgálják az ügyet, és majd döntenek arról, milyen lépéseket tesznek. 

Balra a Forma-1, jobbra a 3M termékének logója

Nos, az F1 üzleti ügyeivel foglalkozó újságíró, Christian Sylt arról számolt be, hogy a 3M most lendült támadásba, és feljelentést tett, arra hivatkozva, hogy az nagyon összetéveszthető az ő logójukkal. A reklamációt hivatalosan május 22-én adta be a 3M, de a hivatalos döntésre várni kell, mivel Sylt szerint az európai szellemi tulajdon hivatalának általában négy hónapba telik nyilatkozni az ilyen ügyekben. 

Az ügy azért felettébb kellemetlen, mert a Liberty Media tavaly módosította a száguldó cirkusz egész arculatát. 

Nem csak a rajongók, az F1 vezetői is előzéseket szeretnének

2018.04.19.
Ragnar Volarus

A Liberty Media nem pihen, és úgy fest egy teljesen megreformált Forma-1-es versenysorozatot szeretne. Hogy ez jó lesz-e nekünk rajongóknak? Az ígéretek szerint igen, mi pedig annyira áhítjuk az izgalmas versenyeket előzésekkel - amiket nélkülöznünk kell már néhány éve -, hogy minden aprócska pozitív hírbe belekapaszkodunk.

Fotó: skysports.com

Most hétvégén a 2019-es szabályrendszerrel kapcsolatos javaslatokról tárgyalt az F1-es Stratégiai Csoport, és meg is szavaztak néhány változtatást, amelyek megkönnyítik a versenyzők életét és izgalmasabbá tehetik a futamokat.

A keddi párizsi gyűlésen, amelyen az FIA elnöke, Jean Todt, valamint a Formula-1 ügyvezető igazgatója, Chase Carey is jelen volt, elsősorban a jövő évre szóló szabálymódosításokat tárgyalták át, de természetesen szó esett a középtávú tervekről is, hiszen a motorgyártók folyton rágják a döntéshozók fülét, hogy mielőbb konkretizálják ötleteiket a 2021-es nagy átalakítással kapcsolatban, ők pedig neki tudjanak állni a fejlesztéseknek. 

Fotó: f1today.net

A döntések, amiket most többségi voksolással elfogadtak: 

- 105 kg-ról 110 kg-ra növelik a versenyenkénti felhasználható üzemanyag-mennyiséget. Az FIA szerint ekkora emelés elegendő ahhoz, hogy a versenyzők a futam teljes ideje alatt maximális teljesítménnyel használhassák a motort, ezzel érvényesülhet a "tövig nyomd a pedált" mód, és nem lesz többé "spórolás".

- Elkülönítik az autó tömegét a versenyző tömegétől. Így valószínűleg véget ér az a hagyomány, hogy a minimális versenysúlyt az autó és a pilóta össztömegének megadásával határozzák meg. Az elképzelések szerint a versenyzőnek és az ülésének együttesen kell majd ezentúl megfelelnie egy minimumértéknek. A tervek szerint a könnyebb pilóták ülésére ballasztokat helyeznek, vagyis a nehezebbek sem kerülnek emiatt hátrányba, vége a fogyókúrázás időszakának.

- 2019-től az összes pilóta számára kötelezővé teszik a biometrikus kesztyűk viselését, amelyek a versenyzők életfunkcióit továbbítják az orvosi csapatnak, megkönnyítve ezzel a mentést egy esetleges baleset idején.

Ezeken kívül szóba kerültek és a stratégiai csoport ezen a héten a 2019-es autók esetleges aerodinamikai változásait is megvitatta, amelyek megkönnyíthetnék az előzést. Az FIA megerősítette a párizsi találkozó után, hogy a változásokról hamarosan hivatalos döntést hoznak, “miután az FIA által folytatott kutatások a csapatokkal konzultálva lezárultak”.

A versenyigazgató, Charlie Whiting elmondta, hogy bár Bahreinben és Kínában izgalmasabb, több előzést hozó versenyt versenyt láthattunk, de az F1-nek még vizsgálnia kell az előzéseket.

“Azt hiszem, folytatnunk kell a témával kapcsolatos vitát. Egymás után két jó futamot láthattunk, de véleményem szerint nyilvánvaló, hogy az előzéssel járó nehézségek továbbra is fennállnak, ezért ezt a munkát folytatni kell.”

Fotó: motorsport.com

A 2021-es motorszabályok is terítékre kerültek, ám itt még csak a tárgyalások elején járunk, így a részletekről elég szűkszavúan fogalmaz a közlemény. Ami biztos, hogy továbbra is maradnak az 1,6 literes, V6-os hibrid turbó erőforrások, viszont a kipufogógázokból visszanyert energiáért felelős MGU-H rendszert megszüntetik, ezzel egyszerűbbé téve az erőforrásokat.

A következő találkozó az FIA technikai részlege és az F1 jelenlegi és potenciális új motorgyártói között zajlik majd, ahol a részletek finomhangolása lesz a cél, és optimista feltételezések szerint már akár május végére ismert lehet a szabályzat minden paramétere.

Aki pedig szeretné újraélni a Kínai Nagydíj legizgalmasabb pillanatait belső kameranézetből, az tekintse meg az alábbi videót.

Alonso szerint unalmas a Forma-1

2018.04.05.
Dorogi László

A spanyol világbajnok szerint nem tesz jót a sorozatnak, hogy már csütörtöki edzések után meg lehet mondani a vasárnapi rajtsorrendet.

Fotó: Autosport

Sorsdöntő versenyhétvége vár a Forma-1-es csapatokra Bahreinben. Nem, nem kell megijednünk, a világbajnoki versenyfutás még közel sem dőlhet el, hiszen a pontok és győzelmek gyűjtögetése még csak most kezdődött el, viszont az F1 tulajdonosa, a Liberty Media azt tervezi, hogy ezen a hétvégén ül le a csapatokkal 2020 utáni elképzeléseikkel kapcsolatban tárgyalni - ekkor jár majd le az úgynevezett Concorde-egyezmény, ami alapján a sorozat működik, többek között ez szabályozza a bevételek elosztását is.

Ebből kifolyólag nem meglepő módon a bahreini tárgyalás középpontjában a pénzdíjazási rendszer, a költségvetési plafon, továbbá a motorszabályok állnak majd és nem zárható ki, hogy heves vitákat generál az egyeztetés. A Liberty Media rövid ténykedése alatt már így is alaposan felkavarta a Forma-1 állóvizét és az is biztos, hogy további változásokra kell számítanunk.

A tulajdonosok elsődleges törekvése, hogy a versenyhétvégék izgalmasabbak legyenek - na meg persze, hogy növeljék a sorozat nézettségét, egyúttal saját bevételüket - és abban a pilóták is egyet értenek, hogy kiélezettebb küzdelemre van szüksége a Forma-1-nek, hogy visszanyerje régi fényét.

Fernando Alonso szerint az F1 mára odáig jutott, hogy már csütörtökön meg lehet mondani, mi lesz a vasárnapi rajtsorrend, miközben más sorozatokban - például az IndyCarban - csak a versenyek utolsó tíz körében kezd el körvonalazódni, mi lesz a futam végkifejlete, ez pedig nagyon szomorú.

Vitatkozni persze lehet vele, de felesleges, mert a tények magukért beszélnek. Az elmúlt években a Mercedes - előtte pedig a Red Bull - dominanciája miatt gyakorlatilag futamokkal az idény vége előtt lezárultak a lényegi nyitott kérdések, s bár az Ausztrál Nagydíj alapján idén talán kiélezettebb küzdelem várható, mérget azért ne vegyünk rá.

Újabb őrült ötlettel sokkol a Liberty Media

2018.04.03.
Dorogi László

A Forma-1 amerikai tulajdonosa alaposan felkavarta a száguldó cirkusz állóvizét. Már az elmúlt időszakban is radikális változásokat hajtottak végre a sorozatban, de a történetnek még közel sincs vége.

Fotó: Grand Prix 247

Talán akadnak még, akik emlékeznek az F1 előző időmérő-rendszerére. A pilótáknak volt két körük, hogy a lehető legtöbbet, a lehető legjobb időt hozzák ki az autójukból, aztán slussz-passz. Vagy sikerült, vagy nem, de így alakult ki a vasárnapi futam rajtsorrendje.

Ezt váltotta fel a három szakaszra bontott időmérőedzés, amely több lehetőséget - értsd több kört - biztosít a versenyzők számára, hogy a legjobb időt autózzák ki járgányaikból ez a formula pedig annyira bevált, hogy továbbra is így döntik el a futamok rajtsorrendjét. No de meddig?

A Liberty Media újabb eszelős ötlettel állt elő - legalábbis a német Auto Motor und Sport szaklap szerint. Az amerikai tulajdonos nem titkolt célja, hogy sokkal több izgalmat - na meg persze még jobb eladhatóságot - szeretne kicsikarni a Forma-1-ből, ezért a következő szezontól a három helyett csupán két szabadedzés lenne egy versenyhétvégén, amelyeket át is alakítanának.

A terv az, hogy a kvalifikáció szombat délutánról átkerülne szombat délelőttre, ám ez itt kialakult sorrend nem a vasárnapi rajtrácsot vetítené előre, csupán egy 100 kilométeres sprintverseny rajtsorrendjét határozná meg. Na, ennek a sprintversenynek az eredménye döntene aztán a vasárnapi futam rajtsorrendjéről.

Technikailag tehát nem kellene kevesebbet, vagy többet vezetniük a pilótáknak egy versenyhétvégén, csupán egy szabadedzés helyett - focis nyelven szólva - már tétmérkőzésen kellene körözniük. Hogy az ötlet az érintetteknek mennyire nyeri el tetszését, azt egyelőre nem tudni, hiszen hivatalos bejelentés nem érkezett még a szabálymódosítással kapcsolatban. Egy dolog biztos: a tulajdonosok nem tudnak megülni a kis fenekükön és folyamatosan törik valamin a fejüket.

Ezeket a cikkeket olvastad már?