Mi lesz, ha Hamilton ráérez az idei Mercedesre?

2019.05.23.
Dorogi László

Az Ezüst Nyilak totális dominanciájáról szól eddig a Forma-1 idei szezonja. Valtteri Bottas és Lewis Hamilton minden versenyen az első két hely valamelyikén zárt, pedig a címvédő saját állítása szerint még nem is került teljes összhangba az autójával.

Fotó: formula1.com

A Forma-1-től a tavalyi szezon végén elbúcsúzó kétszeres világbajnok Fernando Alonso korábban többször is élesen kritizálta a Forma-1-et azért, mert elképesztően unalmas autózgatássá változott, s szó mi szó, van abban igazság, amit a spanyol mond. Hatványozottan igaz ez az állítás a 2019-es szezonra, legalábbis arra, amit eddig láttunk: a Mercedes pilótái az eddigi öt verseny mindegyikét az első és második helyen fejezték be és már most 96 pont az istálló előnye a Ferrarival szemben a konstruktőri pontversenyben. Arról nem is beszélve, hogy a versenyzők közötti versenyfutásban is 39 egység választja el a jelenleg második Bottast és a harmadik Max Verstappent, ami tekintve, hogy öt versenyhétvégén vagyunk túl, demoralizáló különbségnek tűnhet.

Az persze nem csak a Mercedes hibája, hogy ilyen rövid idő alatt ekkora fölényt voltak képesek kiépíteni: kellett ehhez egy a várakozásokon alul teljesítő Ferrari konstrukció és egy talán többre taksált, de még mindig nem túl erős Red Bull-Honda is. Pedig a Ferrari nem lassú, sőt, végsebességben a mezőny előtt járnak az olaszok, csakhogy ez - ahogy más technikai sportokban - nem minden. A maranellóiak a legutóbbi, barcelonai versenyen a két hosszú egyenesben fél másodperccel voltak gyorsabbak a Mercedeseknél, a pálya 16 kanyarjában viszont 1,3 másodpercet kaptak, ebből ráadásul hetet az utolsó hét kanyarban.

A Ferrarinál - s jó néhány másik istállónál is - amolyan csodavárás volt a barcelonai hétvége, ám a csoda végül elmaradt. Hiába szállították fejlesztések tömkelegét a csapatok, a Mercedes-dominancia nemcsak, hogy nem múlt el, de egy fokkal talán még szignifikánsabb lett, s már néhányan most arról beszélnek, hogy a csapat megdöntheti a McLaren-Honda 1988-as rekordját: akkor a McLaren egy futam kivételével minden versenyt megnyert, ráadásul a Mercedesnél ennél is merészebbet álmodhatnak. Azt persze Toto Wolff csapatfőnök is tudja, hogy meglehetősen irreális lenne egy ilyen hosszú szezonban minden futamon az első két helyen végeznie pilótáinak, de egyelőre csak a technika szólhat közbe, hogy ez ne legyen így.

A mezőny hétvégén a patinás Monte-Carlói nyomvonalon száll harcba az újabb világbajnoki pontokért, márpedig a rengeteg kanyarral tűzdelt pálya az eddig látottak alapján egyértelműen a Mercedesnek kedvez. Sőt, a Ferrarinál a Red Bull miatt is aggódhatnak, hiszen az említett barcelonai utolsó szektorban nemcsak Bottas és Hamilton volt gyorsabb Vettelnél és Leclercnél, de Max Verstappen, sőt még Pierre Gasly is jobb időt autózott.

Az tehát egyértelmű, hogy 2019-re is a Mercedesnek sikerült a legjobban összeraknia a konstrukcióját, de akad itt még egy apróság, ami aggodalomra adhat okot a riválisok számára.

"Mindent egybevetve ez egy fantasztikus autó, csak éppen nem mindig azt csinálja, amit szeretnék. Ennek a vezetési stílusom az oka. Ausztrália óta szenvedek, hogy kiismerjem, ha minden rendben lenne, sokkal gyorsabb lehetnék vele. Valtteri viszont gyorsabban hozzászokott az új autóhoz. Ő boldog vele, én egyelőre keresem, min kell változtatnom"

- nyilatkozta Lewis Hamilton a formula1.com-nak. Nos, ha az ötszörös világbajnok még nem talált rá a megfelelő összhangra az autójával, akkor belegondolni is félelmetes, mi lesz, ha ez megtörténik. A semleges szurkolók így már csak abban bízhatnak, hogy Valtteri Bottas remek formája kitart és legalább a Mercedesek között lesz versengés az egyéni világbajnoki címért.

Lewis Hamilton szebbé varázsolta egy halálos beteg kisfiú utolsó napjait

2019.05.15.
Dorogi László

A Forma-1 ötszörös világbajnokát lehet szeretni és nem szeretni azért, ahogy a pályán és a száguldó cirkusz közegén belül viselkedik, de egy biztos, most bebizonyította, hatalmas ember.

Fotó: Twitter

Bevallom, én is azok közé a Forma-1-rajongók közé tartozom, akik nem csípik Lewis Hamiltont. Ebben persze nyilván közrejátszik a Mercedes évek óta tartó dominanciája, amivel kiölik az izgalmakat a sorozatból - ez persze nem teljesen a németek hibája -, közrejátszik az az arrogáns nyilatkozat, amit az akkor még menedzser édesapja tett az első, McLarenes világbajnoki címének megszerzését követően, miszerint fia simán meg fogja dönteni Michael Schumacher hét vb-győzelmet számláló örökös csúcsát és nyilván szerepe van Hamilton személyiségének is ebben. Legalábbis annak a személyiségnek, amit az átlagos F1-rajongó lát. Mert ez közel sem biztos, hogy azonos a valódi emberrel az álarc mögött. Lewis Hamilton most hatalmasat nőtt a szememben.

Él Angliában egy Harry Shaw nevű ötéves kisfiú, aki egy borzasztóan súlyos betegségben szenved, a rák egy olyan fajtáját diagnosztizálták nála az orvosok, amely a csontokat támadja és igen agresszív. Az orvosok kilenc hónapig küzdöttek azért, hogy Harry állapotában javulást idézzenek elő, de mindhiába, április végén közölték a családdal, hogy a kisfiú meg fog halni. Harry, mint a legtöbb kisfiú, hatalmas autórajongó és a Forma-1-et is nagyon szereti, a kedvenc pilótája pedig nem is lehet más angolként, mint Lewis Hamilton. Harrynek nem sok öröme van a kórházban, így hát mindig hatalmas boldogság számára, ha láthatja kedvencét a tévében, hát még ha a pilóta nyeri is a futamokat. A hétvégi, Spanyol Nagydíj előtt Instagramon üzent Hamiltonnak, amelyben megköszönte neki, hogy ilyen sok szép pillanattal ajándékozza meg őt és minden szurkolóját, az üzenet pedig eljutott az ötszörös világbajnokhoz.

Hamilton saját bevallása szerint Barcelonában csak Harry üzenetére tudott gondolni, annyira megérintette és eltökélte, hogy amennyire csak tőle telik, széppé teszi Harry utolsó napjait. Éppen ezért csapatával együtt úgy döntött, hogy postáz a családnak egy Forma-1-es Mercedest ajándékba, de a kisfiú megkapja a Spanyol Nagydíj győzelméért járó trófeát is. A Shaw család mindezek mellett különböző Mercedeses relikviákat is kapott Hamiltonéktól, aki a tervek szerint személyesen is meglátogatja kis rajongóját. Ennél többet pedig tényleg nem tehet egy sportember. Le a sisakkal akarom mondani a kalappal a brit előtt!

Hamilton nyerte a Spanyol Nagydíjat, ötödször is kettős Mercedes-siker

2019.05.12.

Lewis Hamilton győzelmével zárult a Spanyol Nagydíj. A Mercedes világbajnoka mögött csapattársa Valtteri Bottas zár, így a német istálló sorozatban ötödször aratott kettős győzelmet az idei szezonban.

Fotó: Reuters

Napsütéses, de ugyanakkor szeles időben vette kezdetét az idei ötödik nagydíj. A verseny előtt nem sokkal kiderült, hogy Nico Hülkenberget kizárták az időmérőről, míg Antonio Giovanazzi-t megbüntették, így a mezőny hátsó traktusában változott a rajtsorrend. 

A rajtnál Lewis Hamilton az élre vágott, ám a címvédő előretöréséhez az is kellett, hogy Sebastian Vettel kissé hozzáérjen Valtteri Bottas autójához. A finn így is megmaradt a második helyen, Vettel (aki el is fékezte magát), viszont visszaesett Max Verstappen mögé. 

A két Mercedes hamar kényelmes előnyt épített ki, egymást nem veszélyeztetve, Charles Leclerc viszont egyértelműen gyorsabb volt Vettelnél. Mivel Max Verstappen kezdett ellépni tőlük így Vettelt behozták és így a két csapattárs eltérő taktikára került. 

Az élcsapatok mögött a Haas és a Toro Rosso pilótái csatáztak főként, Kimi Raikkönen versenye viszont lényegében már az első körben megpecsételődött amikor is az utolsó helyre esett vissza. Az első kiállások során a két Mercedes, Pierre Gasly és Vettel közepes keverékű abroncsot kapott, míg Verstappen lágyat, Leclerc pedig kemény keveréket..  

A kiállások után a két Ferrari egymás mögé került és végül Vettel elment Leclerc mellett a csapat utasítására. Elől a két Mercedes kényelmesen haladt a kettős siker felé, de Max Verstappen számára is izgalommentesen teltek a körök.

Azt, hogy nem fullad totális unalomba a futam Lance Stroll és Lando Norris ütközése szavatolta amely után mindkét pilóta kiállásra kényszerült. Az ismétlések alapján a kanadai nem hagyott helyet vetélytársának. A biztonsági autót beküldték és így lényegében az utolsó tizenöt kör döntötte el a futam sorsát. 

Az újraindításnál nem változott a sorrend az élen, viszont a két Haas roppant veszélyes csatát vívott egymással, amelynek majdnem az lett a vége, hogy kilökték egymást Romain Grosjean jóvoltából.  A  középmezőnyben Danyil Kvjat, a két Haas valamint Daniel Ricciardo vívott egy jó csatát. 

Lewis Hamilton végül magabiztosan nyerte a Spanyol Nagydíjat, az ötszörös világbajnok pályafutása során negyedszer diadalmaskodott Barcelonában. Valtteri Bottas második helye azt jelenti, hogy a Mercedes az év első öt nagydíján aratott kettős győzelmet, amelyre soha egyetlen csapat sem volt képes az F-1 történetében. A dobogó harmadik fokára Max Verstappen állhatott fel. 

A két Ferrarinak csak a negyedik-ötödik hely jutott, míg mögöttük Pierre Gasly futott be. Kevin Magnussen végül megtartotta hetedik helyét, a hazai pilóta Carlos Sainz Jr, Danyil Kvjat és Romain Grosjean előtt. 

A leggyorsabb kört megfutó, és így plusz egy ponttal gazdagodó Hamitlon a bajnokságban átvette a vezetést. A 112 pontos címvédőt a 105 pontos Bottas és a 66 pontos Verstappen követi összetettben. A Mecedes a konstruktőröknél 217 ponttal vezet (218-at lehetett eddig szerezni) a Ferrari (121 pont) és a Red Bull (87 pont) előtt. 

A világbajnokság május 26-án a Monacói Nagydíjjal folytatódik. 

Végeredmény:

Forma-1: Spanyolországban is Bottas indul az élről

2019.05.11.

Valtteri Bottas sorozatban harmadik rajtelsőségét szerezte meg miután nagy fölénnyel nyerte a Spanyol Nagydíj időmérő edzését. A finn pilóta mellől csapattársa Lewis Hamilton indulhat. 

Fotó: Daimler Media Site

Szép, napos időben került sor az időmérő edzésre a Barcelona melletti Montmelóban fekvő versenypályán. A kvalifikáció első percében Nico Hülkenberg a falnak csúszott, de a Renault német pilótája tovább tudott menni. George Russell szintén peches volt a Q1-ben, a Williams pilótája meg is pördült. 

Az első szakaszt Valtteri Bottas zárta az élen Max Versetappen, Charles Lecler, Lewis Hamilton és Sebastian Vettel előtt. Szokás szerint a két Williams végzett az utolsó két helyen, de Antonio Giovanazzi, Lance Stroll és Nico Hülkenberg számára is hamar véget ért a szombat. 

Hogy a Renault mennyire nem találta a beállításokat azt jól jellemzi, hogy Daniel Ricciardo alig néhány ezreddek tudott csak jobb kört futni búcsúzó csapattársánál. 

A Q2 ezúttal még nagyobb Mercedes-fölényt hozott, ám ekkor Hamilton autózta a gyorsabb időt csapattársánál. Charles Leclerc ellenben majdnem kicsúszott a legjobb 10-ből, de a monacói Ferrarissal végül nem esett meg ez a szégyen. A második etrapból a két McLaern esett ki, Sergio Perez, Alexander Albon és Kimi Raikkönen társaságában. 

A Q3 első perceiben Valtteri Bottas lényegében lesokkolta a mezőnyt és mindenkinek legalább hat tizedmásodpercet adott csapattársának, aki további kettővel verte Sebastian Vettelt. Ezt a különbséget már nem tudták ledolgozni, így a Mercedes finn pilótája sorozatban harmadszor szerezte meg a rajtelsőséget. 

A negyedik helyről Max Verstappen várhatja a holnapi futamot miután megelőzte a csak egy kört futó Charles Leclerc-et valamint Pierre Gasly-t. 

A Forma-1-es Spanyol Nagydíj holnap 15 óra 10 perckor veszi kezdetét. 

1. Valtteri Bottas MERCEDES 1:16.979 1:15.924 1:15.406
2. Lewis Hamilton MERCEDES 1:17.292 1:16.038 1:16.040
3. Sebastian Vettel FERRARI 1:17.425 1:16.667 1:16.272
4. Max Verstappen RED BULL RACING HONDA 1:17.244 1:16.726 1:16.357
5. Charles Leclerc FERRARI 1:17.388 1:16.714 1:16.588
6. Pierre Gasly RED BULL RACING HONDA 1:17.862 1:16.932 1:16.708
7. Romain Grosjean HAAS FERRARI 1:18.042 1:17.066 1:16.911
8. Kevin Magnussen HAAS FERRARI 1:17.669 1:17.272 1:16.922
9. Daniil Kvyat SCUDERIA TORO ROSSO HONDA 1:17.914 1:17.243 1:17.573
10. Daniel Ricciardo RENAULT 1:18.385 1:17.299 1:18.106
11. Lando Norris MCLAREN RENAULT 1:17.611 1:17.338  
12. Alexander Albon SCUDERIA TORO ROSSO HONDA 1:17.796 1:17.445  
13. Carlos Sainz MCLAREN RENAULT 1:17.760 1:17.599  
14. Kimi Räikkönen ALFA ROMEO RACING FERRARI 1:18.132 1:17.788  
15. Sergio Perez RACING POINT BWT MERCEDES 1:18.286 1:17.886  
16. Nico Hulkenberg RENAULT 1:18.404    
17. Lance Stroll RACING POINT BWT MERCEDES 1:18.471    
18. Antonio Giovinazzi ALFA ROMEO RACING FERRARI 1:18.664    
19. George Russell WILLIAMS MERCEDES 1:19.072    
20. Robert Kubica WILLIAMS MERCEDES 1:20.254    


* Ricciardo a Bakuban okozott ütközéséért három, Russell váltócsere miatt öt hellyel hátrébbról indul majd.

Bottas lehet Hamilton új farkasa

2019.05.05.
Dorogi László

Lewis Hamilton tulajdonképpen csak Nico Rosbergnek "köszönheti", hogy nem vallhatja még magát a Forma-1 hatszoros világbajnokának. Ebben az esetben idén már az örökös rekorder Michael Schumacher csúcsát vehetné célba és hasonlóan nagy szériát építhetne, mint a német legenda, aki 2000 és 2004 között zsinórban öt világbajnoki címet gyűjtött be.

Fotó: motorsport.com

Ha nem is voltak éppen világi cimborák, Rosbergnek és Hamiltonnak nem volt rossz a viszonya - gyerekkoruktól kezdve versenyeztek egymás ellen különböző sorozatokban -, egészen addig, amíg csapattársak nem lettek 2013-ban a Mercedesnél. Bár a brit akkora már nyert egy világbajnokságot a McLarennel, semmi nem indokolta, hogy ő kerüljön a hierarchia csúcsára Rosberg kárára, mégis így történt.

A csapatsorrend kialakításának következtében a 2014-es szezon közepére odáig fajult a helyzet, hogy a német istálló pilótái már szóba sem álltak egymással, a szakvezetésnek pedig minden versenyhétvégén azért kellett izgulnia, nehogy az egyikőjüknek elszálljon az agya és tönkretegye az egész csapat futamát. Belefért volna, mert akkoriban a fasorban sem voltak a riválisok a Mercedeshez képest, de egy a Mercedeshez hasonló patinás istálló mégsem engedhet meg magának ilyen nyilvánvaló belső viszályt.

Hamilton 2014-ben és 2015-ben is nagyon simán győzte le Rosberget a világbajnoki versenyben, ám 2016-ban már a finn gyökerekkel rendelkező német örülhetett, aki rögtön azután úgy is döntött, hogy a csúcson hagyja abba a versenyzést és visszavonul a Forma-1-től. Rosberg helyére Valtteri Bottast szerződtette a Mercedes, de a finnt első két mercis évében egyértelműen második számú pilótaként kezelték. És kezelnék talán még most is, ha nem szedte volna össze magát annyira a nyári szünetben, hogy négy futam után ő vezesse a világbajnokságot csapattársa előtt, ugyanúgy két futamgyőzelmet bezsebelve, mint a címvédő.

Mondhatnánk, szerencsére, mert úgy fest, a többiek idén is csak bottal ütik az ezüst nyilak nyomát, így legalább a Bottas-Hamilton csata ígér némi izgalmat a 2019-es idényre, a németeknek viszont nagyon vigyázniuk kell arra, hogy ne romoljon meg ismét pilótáik viszonya és tudja ezt Toto Wolff, az istálló főnöke is.

"Két pilótánk van, akiben megvan a képesség és az ambíció, hogy bajnokságot nyerjen. Velük együtt rajtunk múlik, hogy figyeljünk a helyzetre, és észben tartsuk, hogy Vettel vagy Leclerc még visszajöhet a játszmába. Nem bízhatjuk el magunkat az első négy eredményünk miatt, 21 verseny van összesen. Nyilván számít a kapcsolatuk, el akarjuk kerülni azt, amin keresztülmentünk Nicóval és Lewisszal"

- nyilatkozta Wolff az Autosportnak, aki azt is elmondta, hogy Hamilton és Bottas kapcsolatával egyelőre nincsen semmi probléma.

"Szerencsénk van, hogy nagyon jó a viszonyuk, jól kijönnek egymással. Nincs játszmázás a háttérben és ennek nagyon örülök, ugyanakkor ébernek kell lennünk, mert láttunk már viszonyokat megromlani. Oroszlánokat akarunk a kocsiba, nem várhatjuk, hogy bárányként viselkedjenek, de a tiszteletnek meg kell maradnia és nem engednénk, hogy annyira megromoljon az együttműködés, hogy annak negatív hatása legyen a csapatra"

- tette hozzá a csapatfőnök.

Egyelőre még nyugodtan nézhetik a Mercedesnél a két pilóta versenyfutását, de ha Bottas és Hamilton is így folytatja, akkor előbb utóbb el kell dönteniük, hogy melyik versenyzőjüket helyezik a másik elé. Mert a jelenkori Forma-1 egy ilyen sport. Ebből pedig nem lehet jól kijönni, mert nagyon jól tudjuk, ember embernek farkasa. Hamiltoné Rosberg után Bottas lehet.

Hetvenötödször nyert Hamilton az ezredik futamon

2019.04.14.
Dorogi László

Egy pillanatig sem forgott veszélyben a címvédő Lewis Hamilton győzelme a Kínai Nagydíjon, a brit pilóta második versenyét nyerte meg a szezonban és átvette a vezetést a világbajnoki pontversenyben.

Fotó: formula.hu

Nagy erőkkel készült a Liberty Media a jubileumi ezredik Forma-1-es versenyhétvégére, mindent megtettek azért, hogy a száguldó cirkusz eddigi történelmét felidizzék, s titkon talán bíztak abban is, hogy egy kiélezett, izgalmas futamot láthat a kínai közönség. Erre már csak azért is apellálhattak, mert az idei szezonban először minimálisnak tűnt a különbség a két élcsapat, a Mercedes és a Ferrari között - legalábbis a szabadedzések alapján, ezzel szemben a szombati időmérőn ismét simán bérelték ki az első sort az Ezüstnyilak, Valtteri Bottas, Lewis Hamilton sorrendben.

Hiába indulhatott először az élről a finn pilóta az idei szezonban, a rajtnál kipörögtek a hátsó kerekei és ez éppen elég volt Hamilton számára, hogy még az első kanyar előtt megelőzze csapattársát. Ugyanígy tett Charles Leclerc is, aki a Bottas mögött lassítani kényszerülő Sebastian Vetteltől vette át a harmadik helyet, ám összességében az élmezőny simán és udvariasan rajtolt el, csupán a hátsó régiókban történt kisebb csetepaté, amikor Danyiil Kvjat a két McLaren szendvicsébe kerülve kipörgette Lando Norrist.

Míg az élen megmerevedtek az álláspontok, addig a középmezőnybe Kimi Raikkönen számított üde színfoltnak, az Alfa Romeóval versenyző finn világbajnok több remek előzést is bemutatott, így nem feledkeztünk meg arról, hogy tulajdonképpen egy autóversenyt nézünk. A 11. körben aztán a Ferrari rászólt Charles Leclerc fülére, hogy engedje el csapattársát, amit a monacói ha duzzogva is, de végül megtett, ám a maranellóiak ezzel alaposan elintézték a fiatal pilóta versenyét, ugyanis ezzel hátrányba került Vettellel szemben az első kerékcserénél, így Max Verstappen könnyedén lépte át, Leclerc pedig visszacsúszott az ötödik helyre.

És tulajdonképpen ezzel le is zárult a futam érdemi része, bár a végén a Red Bull még kibabrált Sebastian Vettelel, aki egészen az utolsó körig birtokolta a leggyorsabb versenyben futott köridőt, ám az osztrákok kihozták a hatodik helyen, légüres térben köröző Pierre Gasly-t, aki kapott egy friss szett gumit az utolsó körre, így elhalászta az egy plusz pontot a némettől. A Mercedes kettős győzelmével megerősítette vezető pozícióját a konstruktőri világbajnoki versenyben, Lewis Hamilton pedig pályafutása 75. győzelmével írta be a nevét a sorozat történelemkönyvének egy újabb lapjára, nem mellesleg átvette Bottastól a vezetést a vb-pontversenyben.

A dobogó harmadik fokára idén először állhatott fel Sebastian Vettel, aki továbbra sem találja önmagát, ezúttal is több apró hibával versenyzett, s ha rosszmájúak akarunk lenni, akkor azt is elmondhatjuk, hogy csupán csapata jóindulatának köszönheti, hogy nem Leclerc lépett fel a dobogó harmadik fokára.

A Kínai Nagydíj végeredménye

  Versenyző Autó Körök Hátrány
1 Lewis Hamilton Mercedes 56 -
2 Valtteri Bottas Mercedes 56 6.552
3 Sebastian Vettel Ferrari 56 13.744
4 Max Verstappen Red Bull/Honda 56 27.627
5 Charles Leclerc Ferrari 56 31.276
6 Pierre Gasly Red Bull/Honda 56 1:29.307
7 Daniel Ricciardo Renault 55 1 kör
8 Sergio Perez Racing Point/Mercedes 55 1 kör
9 Kimi Raikkönen Alfa Romeo/Ferrari 55 1 kör
10 Alexander Albon Toro Rosso/Honda 55 1 kör
11 Romain Grosjean Haas/Ferrari 55 1 kör
12 Lance Stroll Racing Point/Mercedes 55 1 kör
13 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 55 1 kör
14 Carlos Sainz Jr. McLaren/Renault 55 1 kör
15 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo/Ferrari 55 1 kör
16 George Russell Williams/Mercedes 54 2 kör
17 Robert Kubica Williams/Mercedes 54 2 kör
18 Lando Norris McLaren/Renault 50 kiesett
- Danyiil Kvjat Toro Rosso/Honda 41 kiesett
- Nico Hülkenberg Renault 16 kiesett

Hamilton: szerencsével nyertünk Bahreinben

2019.04.01.
Dorogi László

Az elmúlt két évben egyaránt Ferrari dominanciát és győzelmet hozott a Forma-1-es Bahreini Nagydíj és ezúttal is sokáig elképzelhetetlennek tűnt, hogy ne szerezze meg élete első futamgyőzelmét Charles Leclerc a scuderiával. Az F1-ben viszont nem elég ha gyors az autód, megbízhatónak is kell lennie.

Fotó: f1-fansite.com

Fantasztikus versenyhétvégét zárt a Ferrari újdonsült pilótája, Charles Leclerc. És ez még akkor is igaz, ha végtelenül csalódást keltően ért véget számára a vasárnapi futam. A fiatal monacói versenyző megnyerte a szombati időmérő edzést, pályafutása során először rajtolhatott a pole pozícióból, s bár a vasárnapi rajtnál kissé beragadt - aminek következtében csapattársa Sebastian Vettel és a kiváló formában versenyző Valtteri Bottas is megelőzte -, gyorsan visszaszerezte éllovas pozícióját és már tíz másodpercnyi előnye is volt az élen.

Ekkor viszont megtörtént az, ami a Ferrarival viszonylag ritkán történik meg - az erőforrás turbója megadta magát, Leclerc pedig látványosan elveszítette tempóját. Még ez sem kellett volna feltétlenül ahhoz, hogy Leclerc elbukja élete első futamgyőzelmét, ha Sebastian Vettel ezúttal hátvédként segíti csapatát az újabb világbajnoki pontokhoz. A német viszont nem bírta Hamilton nyomását és - tőle az utóbbi időben egyáltalán nem szokatlan - hibázott, aminek következtében nemcsak a brit, de Bottas és Max Verstappen is elment mellette.

Leclercnek innentől kezdve nem sok esélye maradt a fenyegetően közelítő Mercedesek ellen egy félig üzemképes Ferrarival, s tulajdonképpen hálát is rebeghet a két összeakadó Renault-nak, hogy biztonsági autó mögött lépték át a célvonalat a pilóták - így már Verstappennek nem maradt ideje átlépnie a monacóit. Ezzel együtt Lewis Hamilton is elismerte, nem kis szerencse kellett ahhoz, hogy újabb kettős győzelmet tegyenek a Mercedes zsákjába, mert ahogy a brit is fogalmazott, a Ferrarik nagyszerűen teljesítettek a hétvége során.

"Nem volt semmi ez a verseny, rossz volt látni Charles-t a futam végén, mert nagyszerű munkát végzett. Szerencsések vagyunk, hogy mi nyertünk"

- nyilatkozott szimpatikusan az ötszörös világbajnok.

"A verseny során mindent megtettem, nagyon jól teljesített a csapat, és remek volt a csata Vettellel. Elképesztően fújt a szél, és későn fékeztem, és így sikerült mellé kerülnöm, ha jól emlékszem, nem is értünk össze. Ami Leclercet illeti, ez a srác még rengeteg győzelmet fog szerezni a Forma-1-ben, gratulálok neki"

- tette hozzá a szokásos futam utáni interjújában Hamilton.

Fotó: formula1.com

Bár túlságosan nem vigasztalhatja a monacóit, de ezúttal ő szerezte meg a leggyorsabb futamban teljesített körért járó plusz egy pontot, ám érthetően kissé csalódottan értékelt a bahreini verseny után.

"Sajnos előfordul ilyesmi, ez is az autósport része, de ez nem a mi napunk volt. Ennek ellenére bizakodó vagyok, mert a csapat megmutatta, hogy képes jó munkát végezni. Sokat javultunk Ausztrália óta, és az egész csapat csalódott. Végül szerencsések voltunk a szerencsétlen helyzetben, mert a biztonsági autó miatt be tudtam jönni a harmadik helyen, ki tudja, talán az üzemanyagom sem lett volna elég a verseny végéig. Ezt most nagyon nehéz feldolgoznom, de köszönöm a csapatnak a nagyszerű autót"

- mondta Leclerc.

Hamilton ott folytatta, ahol tavaly abbahagyta

2019.03.16.
Dorogi László

A Forma-1 ötszörös világbajnoka és egyben címvédője szoros csatában előzte meg csapattársát, Valtteri Bottast és akárcsak tavaly, most is az élről vághat neki a szezon első futamának.

Fotó: formula1.com

Vegyes érzelmekkel vághatott neki a Forma-1 mezőnye 2019 első időmérő edzésének, ugyanis csütörtök hajnalban tragikus hirtelenséggel elhunyt Charlie Whiting versenyigazgató, aki 1997 óta töltötte be a pozíciót és nagyon jó viszonyt ápolt a pilótákkal, nem mellesleg sok minden futott össze a versenyekkel kapcsolatban a kezei között, halála pedig nemcsak a sorozatot, de az egész autósport világot megrázta. A szombati időmérőnek két nagy kérdése lehetett előzetesen: kik ragadnak a Williamses pilótákon kívül a kvalifikáció első szakaszában a mezőny végén, valamint az, hogy sikerül-e bárkinek is a Mercedesek tempóját megközelítenie.

Nem kis meglepetésre Pierre Gasly húzta a "nagyok" közül a legrövidebbet, a francia minden bizonnyal nem így képzelte el első Red Bullos időmérőjét, de Lance Stroll, és Carlos Sainz sem jutott be a Q2-be az előzetesen is gyengének várt Williamsek mellett. Az már a Q1-ben körvonalazódni látszott, hogy ahogy az elmúlt években, úgy most is Mercedes-Ferrari csata bontakozhat ki a pole pozícióért, a Q2 végén pedig a regnáló világbajnok egy új pályacsúcsot repesztve jelezte is, hogy ő bizony nem elégszik meg a második rajtkockával.

Az időmérő harmadik szakaszának első felében mégsem Hamilton, hanem csapattársa, Valtteri Bottas került rivaldafénybe, aki szinte tökéletes kört futva bő négy tizedet vert a britre, feladva ezzel a leckét Hamiltonnak. Végül aztán mégis a címvédő örülhetett, ugyanis az edzés végére sikerült összeraknia egy tökéletes kört és valamivel több mint egy tized másodperccel megelőzve csapattársát nyolcadik ausztrál pole pozícióját szerezte meg. A harmadik helyről Sebastian Vettel indulhat a vasárnapi futamon a Ferrarival, de az egy körös tempók alapján egyelőre jelentős lemaradásban vannak a Mercedeshez képest.

A negyedik rajthelyet Max Verstappen szerezte meg a Red Bullal, éket verve a két Ferrari közé, de jól szerepeltek a Haasok is, Romain Grosjean a hatodik, Kevin Magnussen a hetedik helyről rajtolhat vasárnap. A nap legnagyobb meglepetését a McLaren újonca, Lando Norris szolgáltatta, aki a nyolcadik rajtkockát szerezte meg.

Ausztrál Nagydíj, időmérő edzés

Forma-1: ki állítja meg Lewis Hamiltont?

2019.03.14.

Pénteken kezdetét veszi a 70. Forma-1-es világbajnokság az ausztráliai Melbourne-ben. Cikkünkben beharangozzuk az idényt, valamint latolgatjuk a 2019-es esélyeket.

Fotó: autosport.com

Az immáron ötszörös világbajnok Lewis Hamilton az elmúlt két évben egyformán nyerte meg a bajnoki címet: a szezon első felében még nagy csatára kényszerült, majd a Magyar Nagydíjat követően egyértelműen dominálta az idényt. A Mercedes pilótája az idei szezonnak is a legnagyobb favoritként vág neki és szokásához híven ezúttal sem nyomasztja az esélyesség terhe. A stuttgarti csapat 2014 óta dominálja a világbajnokságot és a szakértők szerint ez a sorozat a szabályváltoztatások előtti szezon előtt sem fog megszakadni. 

Hamilton csapattársa idén és Valtteri Bottas lesz, aki Mercedeses időszaka során még nem nézett szembe olyan nyomással mint idén. 2017-ben vészmegoldásként szerződtették őt Nico Rosberg helyére, egy évvel ezelőtt pedig egyértelműen a második számú pilótának tekintették. Idén azonban a finn gyakorlatilag minden versenyen az ülésért küzd majd, hiszen sokan nyílt titokként kezelik, hogy az idén ülés nélkül maradó Esteban Ocon 2020-ban a Mercedeshez igazol. 

Akárcsak az elmúlt két esztendőben Sebastian Vettel és a Ferrari lehet Hamilton és a Mercedes legfőbb kihívója. Az olasz istálló és négyszeres világbajnoka az előző két szezonban is fölényben volt az év elején, hogy aztán teljes összeomlást követően hamar eldőljön a világbajnoki címek sorsa. Vettel tavaly mentálisan bukott el legnagyobb riválisával szemben, ám kérdéses, hogyha idén sem tudja visszaszerezni a trónt, akkor lesz-e még esélye. Vettel az ötödik évét tölti Maranellóban és akárcsak korábban Michael Schumacher vagy Fernando Alonso esetében, ez határozhatja majd meg a jövőjét a Ferrarinál. (A német világbajnok lett és domináns érába kezdett, míg a spanyol pályafutása egyik legrosszabb szezonja után távozott a Ferrariból.) 

A sportág legsikeresebb istállója, amely 2007 óta nem adott egyéni világbajnokot és 2008-ban nyert utoljára konstruktőri vb-címet, idén csapatfőnököt váltott, de Mattia Binottonak nehéz örökséggel kell szembenéznie. 

Fotó: express.co.uk



Ami még érdekesebbé teszi a Scuderia idei szezonját, hogy Charles Leclerc személyében egy lényegében tapasztalatlan pilótát igazoltak Vettel mellé. A fiatal monacói azonban az előző évben bebizonyította, hogy igazi tehetség és akár Vettel orra alá is borsot törhet, persze ha hagyják versenyezni. 

A szezon egyik legnagyobb kérdőjele a Red Bull szereplése lehet. Helmut Marko csapatának ragyogóan induló (2010 és 2013 között verhetetlenek voltak) együttműködése dicstelen véget ért a Renault-val. A "bikák" így vészmegoldásként a Hondával vágnak neki az idénynek. Céljuk, hogy idén is önerőből nyerjenek versenyeket de a szakemberek szerint erre kevesebb az esély mint az előző szezonok során. Max Verstappen a még mindig csak 22 éves, de a mezőny egyik leggyorsabb pilótájának számít. Az ötszörös futamgyőztes hollandnak idén már egyértelműen a vezérszerepet szánják, pályafutása során ez lesz az első ilyen év. Vertappen társa Pierre Gasly lesz aki a Toro Rossotól igazolt át a nagycsapathoz és aki tavaly több kiemelkedő eredményt is elért. A két kiemelkedő tehetségű, de forrófejű fiatal párharca házon belül külön izgalmakat ígér. 

A gyári Renault tavaly megbízható erőnek számított, ám így is messze elmaradt a "nagy hármastól" ha idén nem is sikerül elérniük a Red Bull szintjét, de mindenképpen a közelebb kerülés lehet a cél Enstone-ban. Daniel Ricciardo öt év és hét győzelmet követően hagyta el a Red Bull-t, hogy új kihívás elé nézzen, ám egyelőre meglehetősen kérdéses, hogy mire megy az új csapatával. Ezúttal egy nem győzelemre képes autót kellene minél jobb helyre segítenie, de egyúttal az is eldől, hogy mennyire tud egy csapat vezére lenni. Nico Hülkenberg tehetsége vitathatatlan és sokak szerint a korábbi Le Mans-i győztes F-1-es pályafutása során nem ült még ennyire ütőképesnek mondható autóban mint az idei Renault. A sikerélmény rá is fér a német pilótára ugyanis hiába a tudása, eddigi több mint 150 versenyén nem tudott dobogóra állni. 

A Haas-Ferrarira idén is az várhat mint az előző szezonban vagyis az amerikai csapat stabil pontszerző lehet, de a pilótapárosnak (Romain Grosjean és Kevin Magnussen) nem lesz túl sok esélye a dobogós helyek megszerzésére. A versenyződuó egyik tagja sem a türelméről híres, és így az is kérdéses, hogy mennyire fogják bírálni az autót az eredmények hiányában. 

Az elmúlt években szenvedett a McLaren és a Renault motorszállítóvá való kinevezése sem segített előrelépni. Fernando Alonso el is hagyta a süllyedő hajót és a Forma-1-nek örökre (?) búcsút mondó kétszeres világbajnok idén már csak az Indy 500 és a Le Mans-i 24 órás megnyerésére koncentrál. Stoffel Vandoorne-nak az eredménytelenség miatt kellett távoznia, így egy teljesen új felállással vág neki az istálló 2019-nek. Carlos Sainz Jr. eddig nem tudta bizonyítani, hogy akkora klasszis lenne pályaversenyzésben mint édesapja a rali és a tereprali világában és meglehetősen kérdéses, hogy Wookingban mire megy majd. A 20 éves Lando Norris a jövő egyik nagy ígéretének számít aki újoncként kapja meg a lehetőséget a világbajnokság egyik legpatinásabb alakulatánál. Ez a helyzet abból a szempontból veszélyes, hogy az eredmények hiánya megtörhet egy eddig lendületesen épülő karriert. 

A Force India hamvaiból feléledő Racing Point kisebb közutálatnak örvend, mivel két olyan pilóta alkotja az új csapatot akik jelentős szponzori háttérrel rendelkeznek. Sergo Perez és a Lance Stroll képességeit azért így is nehéz lenne elvitatni: a mexikói eddig nyolc dobogós helyet szerzett az autósport királykategóriájában, míg a kanadai harmadévesnek szintén voltak jelentősebb eredményei. Strollnak ráadásul azokkal a negatív véleményekkel is szembe kell néznie, amelyek szerint csak azért kap lehetőséget mert az apja az új csapat egyik tulajdonosa. A brit istálló idén Mercedes motorokkal versenyez és körülbelül olyan eredményekre lehet predesztinálni mint a Force Indiát, vagyis a konstruktőri bajnokság 4-6. helye. 

Fotó: autosport.com

Az idén már 40. születésnapját ünneplő Kimi Räikkönen távozott a Ferraritól és visszatért első F1-es csapatához, amelyet hivatalosan már nem Saubernek, hanem Alfa Romeonak hívnak. A "Jégember" többször is elmondta, hogy immáron csak a verseny élvezete miatt versenyez és idén igazi jutalomjáték vár rá. A tesztel alapján mindenesetre komolyan kell venni Kimit. Négy év után tartalékpilótává minősítették vissza Marcus Ericssont és a helyére az az Antonio Giovanazzi került, aki 2017-ben már két versenyen bizonyíthatott. Az olasz kifejezetten örül annak, hogy társként a mentorszerepre egyre inkább alkalmasabb Raikkönent kapta. 

A Toro Rosso 2006-ban azzal a céllal jött létre, hogy a Red Bull legnagyobb tehetségeit elindítsa az F1-ben. Éppen ezért is furcsa, hogy az a Danyil Kvjat került vissza a fiókcsapathoz, aki 2014-ben valamint 2016 és 2017 között már volt a csapat pilótája és akit kirúgtak két évvel ezelőtt. A thaiföldi Alexander Albon szereplése szintén érdekesnek ígérkezik. A brit származású pilóta ugyanis 1954 óta az első thaiföldi versenyző lesz aki szerepet kap a "száguldó cirkuszban". 

Forma-1: a pilóta, aki közelről látta a halált, visszatér az elitbe

Ami szerdán még csak nagyon erős sajtóhírként nyargalt végig a világsajtón, az csütörtökre hivatalossá vált: Robert Kubica 2019-ben visszatér a Forma-1-be. Ahogy azt a Sportfaktoron is megírtuk , jó esély mutatkozik arra, hogy a közönségkedvenc Robert Kubica nyolc évvel utolsó Forma-1-es versenye után 2019-ben visszatérjen a száguldó cirkusz mezőnyébe - első vagy második számú versenyzőként, hiszen 2017 óta már tesztpilótaként körözött előbb a Renault, majd a Williams autójával - és a nagyon erős sajtóhír végül megerősítést nyert.

Története legnehezebb időszakán megy keresztül a Williams. A sportág történetének egyik legsikeresebb csapata 2012 óta nem nyert versenyt, vb-címet pedig 1997 óta nem sikerült szerezniük. Idén azonban nem is ez a cél, hanem a rendszeres pontszerzés és az anyagi értelemben vett életben maradás. George Russell Forma-2-es bajnokként vág neki a szezonnak, a fiatal brit pályafutását a Mercedes egyengeti, a másik autó pedig Robert Kubica vezeti 2019-ben. A lengyel közönség-kedvenc több mint nyolc év után vezet ismét a Forma-1-ben, azóta versenyzett a WRC-ben is, valamint többször tesztelt, de óriási kérdés, hogy lényegében egy új érában is megállja-e a helyét. 

A teszteredményekből az idei szezon előtt is nehéz bárminemű érdemi következtetést levonni. A barcelonai tesztelések során többek között a Ferrari, a Renault és a McLaren is zárt élen tesztnapot, míg a Mercedes leginkább a megbízhatóságot tesztelte. Az első igazán mérvadó körökre, amelyek a valós erősorrendet mutatják meg, magyar idő szerint péntek hajnalban kerül sor az Ausztrál Nagydíj első szabadedzésén. 

A szezon egy sajnálatos eseménnyel kezdődött ugyanis csütörtök hajnalban 66 évesen meghalt Charlie Whitting. A Forma-1-es versenyek állandó versenyigazgatói posztját 1997 óta betöltő szakember tüdőembóliában hunyt el. 

A Forma-1 2019-es mezőnye:

Mercedes:
Lewis Hamilton (brit)
Valtteri Bottas (finn)
Ferrari:
Sebastian Vettel (német)
Charles Leclerc (monacói)
Red Bull:
Max Verstappen (holland)
Pierre Gasly (francia)
Renault:
Nico Hülkenberg (német)
Daniel Ricciardo (ausztrál)
Haas:
Romain Grosjean (francia)
Kevin Magnussen (dán)
McLaren:
Carlos Sainz Jr. (spanyol)
Lando Norris (brit)
Force India:
Sergio Pérez (mexikói)
Lance Stroll (kanadai)
Toro Rosso:
Danyiil Kvjat (orosz)
Alexander Albon (thaiföldi)
Sauber:
Kimi Räikkönen (finn)
Antonio Giovinazzi (olasz)
Williams:
Robert Kubica (lengyel)
George Russel (brit)

Suszter maradjon a kaptafánál, autóversenyző az autónál

2018.12.02.
Dorogi László

A Forma-1 ötszörös világbajnoka motorra pattant, meg is ütötte a bokáját. Meg más testrészét is.

Fotó: autosport.com

Lewis Hamilton köztudottan régóta rajong a motorsportokért, egy olasz gyártó még egy limitált szériájú gépet is elnevezett róla, így nem meglepő, hogy néha-néha a brit is kettőre cseréli a négy kereket. Most azonban kár volt. Hamilton egy jerezi, Superbike teszten vett részt egy kifejezetten számára készített járgánnyal, a száguldozás viszont nem vezetett jóra, ugyanis a Forma-1 ötszörös világbajnoka balesetet szenvedett.

Hamilton egy olyan Yamahával bukott, amellyel a világbajnoki címet is megszerezték idén a sorozatban és szerencsére nem is sérült meg a balesetben, az Autosport.com beszámolója szerint vissza is tudott pattanni a motorra. Hamilton nem először igyekezett megzabolázni egy ilyen gépet, ebben az évben már egy kaliforniai Superbike teszten is nyeregbe pattant.

Címkék: Lewis Hamilton

Ezeket a cikkeket olvastad már?