Hetvenötödször nyert Hamilton az ezredik futamon

2019.04.14.
Dorogi László

Egy pillanatig sem forgott veszélyben a címvédő Lewis Hamilton győzelme a Kínai Nagydíjon, a brit pilóta második versenyét nyerte meg a szezonban és átvette a vezetést a világbajnoki pontversenyben.

Fotó: formula.hu

Nagy erőkkel készült a Liberty Media a jubileumi ezredik Forma-1-es versenyhétvégére, mindent megtettek azért, hogy a száguldó cirkusz eddigi történelmét felidizzék, s titkon talán bíztak abban is, hogy egy kiélezett, izgalmas futamot láthat a kínai közönség. Erre már csak azért is apellálhattak, mert az idei szezonban először minimálisnak tűnt a különbség a két élcsapat, a Mercedes és a Ferrari között - legalábbis a szabadedzések alapján, ezzel szemben a szombati időmérőn ismét simán bérelték ki az első sort az Ezüstnyilak, Valtteri Bottas, Lewis Hamilton sorrendben.

Hiába indulhatott először az élről a finn pilóta az idei szezonban, a rajtnál kipörögtek a hátsó kerekei és ez éppen elég volt Hamilton számára, hogy még az első kanyar előtt megelőzze csapattársát. Ugyanígy tett Charles Leclerc is, aki a Bottas mögött lassítani kényszerülő Sebastian Vetteltől vette át a harmadik helyet, ám összességében az élmezőny simán és udvariasan rajtolt el, csupán a hátsó régiókban történt kisebb csetepaté, amikor Danyiil Kvjat a két McLaren szendvicsébe kerülve kipörgette Lando Norrist.

Míg az élen megmerevedtek az álláspontok, addig a középmezőnybe Kimi Raikkönen számított üde színfoltnak, az Alfa Romeóval versenyző finn világbajnok több remek előzést is bemutatott, így nem feledkeztünk meg arról, hogy tulajdonképpen egy autóversenyt nézünk. A 11. körben aztán a Ferrari rászólt Charles Leclerc fülére, hogy engedje el csapattársát, amit a monacói ha duzzogva is, de végül megtett, ám a maranellóiak ezzel alaposan elintézték a fiatal pilóta versenyét, ugyanis ezzel hátrányba került Vettellel szemben az első kerékcserénél, így Max Verstappen könnyedén lépte át, Leclerc pedig visszacsúszott az ötödik helyre.

És tulajdonképpen ezzel le is zárult a futam érdemi része, bár a végén a Red Bull még kibabrált Sebastian Vettelel, aki egészen az utolsó körig birtokolta a leggyorsabb versenyben futott köridőt, ám az osztrákok kihozták a hatodik helyen, légüres térben köröző Pierre Gasly-t, aki kapott egy friss szett gumit az utolsó körre, így elhalászta az egy plusz pontot a némettől. A Mercedes kettős győzelmével megerősítette vezető pozícióját a konstruktőri világbajnoki versenyben, Lewis Hamilton pedig pályafutása 75. győzelmével írta be a nevét a sorozat történelemkönyvének egy újabb lapjára, nem mellesleg átvette Bottastól a vezetést a vb-pontversenyben.

A dobogó harmadik fokára idén először állhatott fel Sebastian Vettel, aki továbbra sem találja önmagát, ezúttal is több apró hibával versenyzett, s ha rosszmájúak akarunk lenni, akkor azt is elmondhatjuk, hogy csupán csapata jóindulatának köszönheti, hogy nem Leclerc lépett fel a dobogó harmadik fokára.

A Kínai Nagydíj végeredménye

  Versenyző Autó Körök Hátrány
1 Lewis Hamilton Mercedes 56 -
2 Valtteri Bottas Mercedes 56 6.552
3 Sebastian Vettel Ferrari 56 13.744
4 Max Verstappen Red Bull/Honda 56 27.627
5 Charles Leclerc Ferrari 56 31.276
6 Pierre Gasly Red Bull/Honda 56 1:29.307
7 Daniel Ricciardo Renault 55 1 kör
8 Sergio Perez Racing Point/Mercedes 55 1 kör
9 Kimi Raikkönen Alfa Romeo/Ferrari 55 1 kör
10 Alexander Albon Toro Rosso/Honda 55 1 kör
11 Romain Grosjean Haas/Ferrari 55 1 kör
12 Lance Stroll Racing Point/Mercedes 55 1 kör
13 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 55 1 kör
14 Carlos Sainz Jr. McLaren/Renault 55 1 kör
15 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo/Ferrari 55 1 kör
16 George Russell Williams/Mercedes 54 2 kör
17 Robert Kubica Williams/Mercedes 54 2 kör
18 Lando Norris McLaren/Renault 50 kiesett
- Danyiil Kvjat Toro Rosso/Honda 41 kiesett
- Nico Hülkenberg Renault 16 kiesett

Trükközött a Mercedes, nem jött be

2019.04.12.
Dorogi László

A világbajnoki címvédő németek új első szárnyakkal érkeztek meg a hétvégi, ezredik Forma-1-es versenyhétvégére, de nem használhatják az új elemeket, azok ugyanis nem felelnek meg a szabályoknak.

Fotó: Twitter

Két futam ért véget a 2019-es Forma-1-es szezonból és abban minden istálló egyetért, hogy a Ferrari komoly lóerő fölénnyel rendelkezik a többiekkel szemben. Nem ezt támasztja alá az eddigi két versenyhétvége végeredménye, ugyanis a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon Valtteri Bottas, a Bahreini Nagydíjon pedig Lewis Hamilton haladt át elsőként a célvonalon. Ezzel együtt persze nyilvánvaló a maranellóiak fölénye, ezt azonban a gyakorlatban eddig nem sikerült érvényesíteniük részben Sebastian Vettel, részben a technika gyengélkedése miatt.

Válaszul a kialakult helyzetre több csapat is komoly fejlesztéseket hajtott végre a Kínai Nagydíj előtt, többek között a Mercedes és a Red Bull is átalakította autóinak első szárnyát, csakhogy a németek új aerodinamikai elemét szabálytalannak találta a Nemzetközi Automobil Szövetség. Az FIA szabályai szerint az első légterelők záróelemének a szárny teljes hosszában kell fednie az oldalsó részt, ám az ezüst nyilak új első szárnya esetében ez nincs így.

Az Auto Motor und Sport azt írja, a Mercedes ezzel a megoldással a levegő keréken kívülre terelésén akart segíteni, de a pénteki szabadedzések után meg kell válniuk az elemtől, szombaton már nem használhatják az újítást.

Édesapja is kritizálja Verstappent

2018.04.17.
Ragnar Volarus

A hétvége egyik legkellemetlenebb megmozdulása a Kínai Nagydíjon, Max Verstappen nevéhez fűződött, aki egy rosszul sikerült előzési kísérletben tönkrevágta Sebastian Vettel futamát.

A fiatal holland friss gumikkal támadta a Ferrarit, amikor a 14-es kanyarban megpróbált beszúrni mellé, ám végül összeütköztek, mindketten megpördültek. Verstappen értékes pozíciókat veszített emiatt, Vettel autója viszont megsérült, így ő sokkal rosszabbul járt. A holland pilóta 10 másodperces büntetést kapott, a futam után pedig elnézést kért a német pilótától, és elismerte hogy hibázott. 

Most Verstappen édesapja, a korábbi pilóta Jos Vertappen is elmondta, hogy fia rosszul döntött, és úgy gondolja, vannak olyan versenyhelyzetek, amikor a Red Bull fiatal versenyzőjének többet kellene gondolkodnia.

„A Vettel-támadás indokolatlan volt. Nem volt lehetséges. Rosszul ítélte meg a helyzetet, vannak olyan körülmények, amikor Maxnak többet kell gondolkodnia. Nem akarom, hogy változzon a vezetési stílusa. A rajtnál megelőzött két embert, és ezt tökéletesen csinálta. Ez az, amit látni szeretnénk. De ilyen akciókat - mint a Vettellel történt incidens - nem akarunk látni. Kontrollálnia kell ezeket a szituációkat, és gondolkodnia kell. Holnap találkozom vele. Az előző hétvége nagyon fájdalmas volt, de beszélnünk kell erről, és ki kell elemeznünk, hogy normális esetben hogy kellett volna ennek lennie. Ilyen dolgoknak nem szabad megtörténniük. Tudja jól, szóval nem kell túl sokat beszélgetnem vele” – mondta a holland expilóta.

Apa és fia, azaz Jos és Max Verstappen - Fotó: MARK THOMPSON/GETTY IMAGES

A kérdésre pedig, hogy dühös volt-e fiára az esetet követően, Jos Verstappen így felelt:

„A dühös nem a jó szó, inkább csalódott vagyok. De ez a legfájdalmasabb neki.”

A bahreini, Hamiltonnal való ütközésért viszont nem hibáztatja a fiát.

"Azzal szerintem nem volt gond, még mindig azt gondolom, hogy jó húzás volt. Lehet azt mondani, hogy több helyet kellett volna hagynia Hamiltonnak, de ezt Lewis is megtehette volna, ezért hívják versenybalesetnek, mindketten hibásak. Maxnak érthetően több kockázatot kell vállalnia a Red Bull-lal, mert a végsebessége alacsonyabb, mint a Mercedesé" - nyilatkozta.

Jos Verstappen azt is hozzátette, hogy szerinte fiával igazságtalanul foglalkozik ennyit és így a sajtó, hiszen például Alonso mostani, Vettel elleni előzésével senki sem foglalkozik, pedig egyértelműen leterelte a pályáról a Ferrarit.

Martin Brundle, korábbi F1-es versenyző és a Sky Sports szakértője sem hagyta szó nélkül az esetet, szerinte a Red Bull fiatalja már nem újonc, elég sok futamon rajthoz állt, türelmesebbnek kell lennie és hosszabb távon gondolkodnia a jövőben. De azért olyan nagyon azért ne fogja vissza magát.

"Ez a futam fordulópont lehet Max számára, hiszen akár győzelmet is ünnepelhetett volna. Azt mondta, hogy várnia kellett volna egy-két kört, mert volt még ideje, türelmetlenül hozta meg a döntését azzal kapcsolatban, hogy mikor és hol próbálkozik meg az előzéssel. Természetesen a Lewis és Kimi elleni előzése parádés volt az első körben, ahogy tavaly Mexikóban is, ami végül győzelmet eredményezett számára. Most mondta is neki a mérnöke a rádióban az első két előzése után, hogy ne legyen kapzsi, látnoki mondat volt. Max többé már nem új fiú. Ez már a negyedik szezonja a Formula-1-ben és rajthoz állt 63 futamon annak ellenére, hogy még mindig csak húsz éves. Több helyet kellett volna hagynia Hamiltonnak Bahreinben és türelmesebbnek kellett volna lennie Kínában. Óvatosabban kell megvívnia a csatáit, hosszabb távon gondolkodni és csökkentenie kell az agresszivitását. De nagyon azért nem kell visszavennie és ezt senki sem tudja nála jobban, főleg a vasárnapi események után" - értékelt a szakértő.

Daniel, Kína meghódítója

2018.04.15.
Dorogi László

A Red Bull pilótája lett a Kínai Nagydíjak történetének legrosszabb pozíciójából rajtoló győztese, a legendás Michael Schumacher rekordját állította be.

Fotó: formula.hu

Gasly vs. Hartley

Sokáig nem hozott izgalmakat a Kínai Nagydíj, a rajt is viszonylag simán lezajlott, csupán Kimi Raikkönent tolta le csapattársa kis híján a pályáról. Ennek köszönhetően a finn pilóta fontos pozíciókat veszített, Valtteri Bottas pedig előre lépett Vettel mögé a második helyre. Az eseménytelenségek sorozata után aztán Pierre Gasly került Bahrein után ismét a rivaldafénybe, ám erről szívesen lemondott volna, hiszen csapattársába, Brandon Hartleyba rongyolt bele. Gaslyt megbüntették, Hartley feladni kényszerült a versenyt, de a biztonsági autós szakasz felforgatta az addigi felállást, így kimondhatjuk, a Toro Rossok randevúja döntően befolyásolta a futam végeredményét.

Verstappennek le kell higgadnia

A Red Bull akár a dobogó két legmagasabb fokát is kibérelhette volna, mert ők reagáltak legjobban és leggyorsabban a biztonsági autós szakaszra, gyorsan kirántották mindkét autójukat kerékcserére, amelynek köszönhetően kedvezőbb pozícióból várhatták a folytatást mint a versenytársak. Aztán mint korábban oly sokszor, Max Verstappen ezúttal is túlzottan agresszívnak bizonyult és ezzel nem csak a saját, de Sebastian Vettel versenyét is tönkre vágta azzal, hogy keringőre hívta és piruetteztek egyet a kínai aszfalton. A négyszeres német világbajnok a futam végére teljesen kiesett a ritmusból, még Fernando Alonso is odaszúrt neki egy előzést a hetedik helyért vívott csatában - az már másik lapra tartozik, hogy nem éppen szabályos körülmények között.

Ricciardo klasszisa döntött

Az ausztrál pilóta pazar előzéssel fosztotta meg Valtteri Bottast potenciális futamgyőzelemtől, kétségtelenül a versenyhétvége egyik legszebb jelenete volt ez a manőver. Ricciardo újfent bizonyította klasszisát és persze a jól megszokott cipőből ivás sem maradhatott el a pódiumon, még úgy sem, hogy korábban kijelentette, új hóbortot talál ki magának. Hiába, a népakarat nagy úr. Ricciardo nem csak az előzéssel hajtott végre hatalmas bravúrt, hiszen eddig csak Michael Schumachernek sikerült ezen a pályán úgy futamot nyernie, hogy a hatodik helyről rajtolt - ez volt az ausztrál hatodik futamgyőzelme pályafutása során. Annak is örülhetünk, hogy egyre inkább körvonalazódik egy három szereplős küzdelem a világbajnoki címért, mert a Ferrari, Mercedes, Red Bull trió nagyon kiegyensúlyozott teljesítményt nyújt az eddig látottak alapján.

Bottaséknál nem lesz buli

Összességében nem kezdődik rosszul Valtteri Bottas idénye, mégis keserű lehet a szája íze. A finn pilótának minden esélye megvolt arra, hogy bezsebelje a győzelmet, ám nem sikerült maga mögött tartania a gumielőnyben is lévő Daniel Ricciardot. Bottast gyakran éri az a kritika, hogy nem elég agresszív a pályán és nincs meg benne az a spiritusz, ami az igazi potenciális világbajnokokban, ami ezúttal is megmutatkozott. C'mon Valtteri, ettől több kell. De vajon benned van?

A Kínai Nagydíj pontszerzői:


1. Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull) 1:35.36.380 óra
2. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 8.894 másodperc hátrány
3. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 9.637 mp h.
4. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 16.985 mp h.
5. Max Verstappen (holland, Red Bull) 20.436 mp h.
6. Nico Hülkenberg (német, Renault) 21.052 mp h.
7. Fernando Alonso (spanyol, McLaren) 30.639 mp h.
8. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 35.286 mp h.
9. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Renault) 35.763 mp h.
10. Kevin Magnussen (dán, Haas) 39.594 mp h.

 
A világbajnoki pontversenyek állása 


  1. Vettel 54 pont
  2. Hamilton 45
  3. Bottas 40
  4. Ricciardo 37
  5. Räikkönen 30
  6. Hülkenberg 22
  7. Alonso 20
  8. Verstappen 18
  9. Gasly 12
 10. Magnussen 11
 11. Vandoorne 6
 12. Sainz 3
 13. Ericsson 2
 14. Ocon 1

A konstruktőri verseny állása


  1. Ferrari 86 pont
  2. Mercedes 85
  3. Red Bull 55
  4. McLaren 26
  5. Renault 25
  6. Toro Rosso 12
  7. Haas 11
  8. Sauber 2
  9. Force India 1

Fél percig élt Raikkönen pályacsúcsa Kínában

2018.04.14.
Dorogi László

Eltelt egy hét, de Keleten a helyzet változatlan: ahogy Bahreinben, úgy a Kínai Nagydíjon is kisajátította az első sort a Ferrari. Sebastian Vettel utolsó körében robbantott, így elhappolta a pole-t csapattársától.

Fotó: formula1.com

...pedig a finn pilótának állt az zászló

Sokáig úgy tűnt, hogy Kimi Raikkönen a tavalyi, monacói futam után ismét az élről rajtolhat 1.31.182-as idejével - amivel egyúttal pályacsúcsot állított fel - de aztán a négyszeres világbajnok német pazar utolsó szektort dobott össze utolsó mért körében, így gyakorlatilag kiénekelte a Jégember szájából a sajtot. Tulajdonképpen csak az volt a kérdés, hogy az ötös, vagy a hetes tűzpiros gépcsoda indul a pole pozícióból, mert a Mercedesek ezúttal nem igazán tudtak beleszólni az olaszok házi csatájába, Valtteri Bottas 530, Lewis Hamilton 580 ezredet kapott Vetteltől, utóbbi ráadásul el is rontotta sorsdöntő körét, így végképp nem volt esélye megszorongatni a maranellóiakat.

Ricciardo megmentette

Az ausztrál versenyző autója elfüstölt az utolsó, magyar idő szerint szombat hajnali harmadik szabadedzésen, ezért félő volt, hogy nem sikerül megmachinálni időben a Red Bullt. Erre cáfoltak rá az osztrák szerelők és kisebb csodát végrehajtva végül a cipőivás mesterének sikerült megszereznie a hatodik pozíciót a rajtrácson a vasárnapi versenyre, pedig a Q2-be csak a 14. helyen slisszant be. A mai időmérő edzés alapján viszont az furcsa lesz holnap a Red Bull párosának, hogy ezúttal nem piros autókkal kell majd csatázniuk.

A Ferrari az új Mercedes

Az eddigi eltelt két és fél versenyhétvége alapján pontozással a Ferrari lenne a világbajnok, mert ahogy korábban a wokigniak, most az olaszok altattak a versenyhétvége első szakaszában. Az első két szabadedzést Hamilton nyerte és úgy tűnt, hogy reális esélye lesz megszerezni az első rajtkockát, ám ettől végül nagyon elmaradt, sőt még csapattársától is kikapott. Érezhetően kizökkentette a ritmusból az Ausztrál Nagydíjon pechesen elveszített futamgyőzelem és kisebb hullámvölggyel kezdi a címvédő a 2018-as versenyszezont.

Hátul nincs meglepetés

Egy héttel ezelőtt Pierre Gasly volt a meglepetés a kis csapatok Kinder tojásában, ezúttal viszont nem működött olyan jól a fiatal francia alatt a Toro Rosso - nevezzük nevén a gyermeket: pocsék volt -, még csapattársától is kapott öt századot és csak a tizenhetedik legjobb időt autózta. Azt is le lehet szögezni, hogy a Williams katasztrofálisan indítja az idei évet, azok után, hogy az elmúlt esztendőkben inkább az élcsapatok mögött vitézkedtek, most a mezőny egyik leglassabb párosa a Lance Stroll-Szergej Szirotkin duó, pedig a tehetségével egyik ifjoncnak sincs gond.

A Kínai Nagydíj időmérő edzésének végeredménye

1. Sebastian Vettel Ferrari 1:31.095  
2. Kimi Räikkönen Ferrari 1:31.182 0.087
3. Valtteri Bottas Mercedes 1:31.625 0.530
4. Lewis Hamilton Mercedes 1:31.675 0.580
5. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:31.796 0.701
6. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:31.948 0.853
7. Nico Hülkenberg Renault 1:32.532 1.437
8. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:32.758 1.663
9. Carlos Sainz Renault 1:32.819 1.724
10. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:32.855 1.760
11. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:32.986 1.072
12. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:33.057 1.143
13. Fernando Alonso McLaren-Renault 1:33.232 1.318
14. Stoffel Vandoorne McLaren-Renault 1:33.505 1.591
15. Brendon Hartley Toro Rosso-Honda 1:33.795 1.881
16. Szergej Szirotkin Williams-Mercedes 1:34.062 1.891
17. Pierre Gasly Toro Rosso-Honda 1:34.101 1.930
18. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:34.285 2.114
19. Charles Leclerc Sauber-Ferrari 1:34.454 2.283
20. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:34.914 2.743

Ezeket a cikkeket olvastad már?