A Jégemberek is öregszenek

2020.10.17.
Dorogi László

Kimi Raikkönen minden kétséget kizáróan a Forma-1 történetének egyik legkedveltebb, legkarakteresebb figurája. Soha nem szerette a nagy felhajtást, a vele készített interjúktól pedig alighanem minden újságíró retteg.

Hogy repül az idő. Mintha csak tegnap lett volna, hogy egy kölyökképű finn fiú betoppant a Forma-1 ajtaján, ma pedig már negyvenegyedik születésnapját ünnepli. Kimi Raikkönen 2001-ben mutatkozott be a száguldó cirkuszban a Sauber istálló pilótájaként és tizennyolc év elteltével a sorozat legidősebb versenyzőjeként még mindig rendületlenül rója a köröket az Alfa Romeóval.

A kis Kimi sokáig nem beszélt születése után, szűkszavúságát pedig később is megőrizte - derül ki az önéletrajzi könyvéből -, de az már nagyon korán eldőlt, hogy autóversenyző lesz belőle. Testvérével a családi házuk udvarán szorgalmasan szerelgették a különböző autókat, motorokat, az összeeszkábált gépekkel pedig állandóan versengtek egymással. Később gokartversenyekre járt az édesapjával, aki rengeteget segített neki abban, hogy karrierje egyre magasabbra és magasabbra íveljen. Sokszor előfordult, hogy a család minden pénzét arra fordították, hogy szponzorokat szerezzenek Kiminek, ám mint később kiderült, megérte.

Raikkönennek a Forma-1-es bemutatkozásra 21 éves koráig kellett várnia, ám sokan kritikus szemmel nézték debütálását a sorozatban. Több szakértő úgy vélte, nincs elég formulaautós tapasztalata, talán még korai bedobni a mély vízbe. Raikkönnen ezekre a hangokra a lehető legkimisebben reagált, fél órával a 2001-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj előtt még a Sauber egyik kamionjában húzta a lóbőrt. A 13 rajtkockából indulva végül a hatodik helyen ért célba pályafutása első Forma-1-es versenyén, kiérdemelve ezzel a Jégember becenevet, hiszen nem sok újonc tud ennyire nyugodt maradni az első éles bevetése előtt.

Fotó: ESPN

Tehetségére gyorsan felfigyeltek a száguldó cirkusz nagyágyúi is, a második szezonját már a McLaren Mercedesnél kezdte el, ahol honfitársa, Mika Hakkinen nyomdokaiba léphetett. Négy szezont húzott le a wokingi alakulatnál, de a világbajnoki címet nem sikerült megszereznie. Hiába versenyzett kiváló formában ebben az időszakban, hol a szerencse, hol a technika pártolt el mellőle, így 2003-ban és 2005-ben is csak világbajnoki másodikként zárta az évet.

A 2006-os szezonhoz köthető Raikkönen egyik legemlékezetesebb és egyben legviccesebb megnyilvánulása is. A Brazil Nagydíj előtt a legendás brazil futballista, Pelé egy életmű díjat adott át Michael Schumachernek, aki nem sokkal előtte jelentette be (első) visszavonulását. A ceremónián a mezőny minden egyes pilótája részt vett, kivéve Raikkönent. Amikor Martin Brundle a futam előtt elkapta egy villáminterjúra a McLaren versenyzőjét, és megkérdezte miért nem jelent meg az ünnepségen, Kimi fapofával csak annyit mondott: sz@rni voltam. A meglehetősen meglepett riporter végül gyorsan lecsapta a magas labdát és a következőt válaszolta: Akkor nyilvánvalóan nagyon könnyű lesz az autód a rajtrácson.

A 2007-es idényt már a Ferrari színeiben kezdte meg, és ami korábban egyszer sem jött össze a McLarennel, az a maranellóiakkal azonnal sikerült, egy végletekig kiélezett bajnokság végén, az évadzáró, egészen hektikus Brazil Nagydíjon megszerezte pályafutása első - és minden bizonnyal utolsó - világbajnoki címét. Az olaszoknál azóta több kiváló versenyző fordult meg, de a mai napig ez a Ferrari utolsó egyéni vb-címe.

Két szezonnal később Fernando Alonso érkezése vetett véget első Ferraris időszakának, annak ellenére, hogy 2011-ig érvényes szerződés kötötte őt a maranellóiakhoz. Némileg váratlanul ekkor hátat fordított a száguldó cirkusznak, pedig a McLaren is tárt karokkal várta volna vissza, de a Toyota is ajánlott neki szerződést. Kimi azonban a ralizás mellett döntött, ám a WRC-ben nem tudott igazán sikeres lenni, így 2012-ben a Lotus színeiben visszatért a Forma-1-be.

Egyáltalán nem érződött rajta a kihagyás, sőt egy évvel később nem kis bravúrral a bajnokság harmadik helyét kaparintotta meg összetettben, ez pedig elég volt a Ferrarinak ahhoz, hogy ismét szerződtesse a mellé a Fernando Alonso mellé, aki tulajdonképpen korábban "kitúrta" a csapatból. A spanyol, majd később Sebastian Vettel mellett is már csak második számú pilótának számított, de egészen 2018-ig kitartottak mellette a Ferrarinál.

Az egyik legfurcsább futamát 2017-ben teljesítette a vörösöknél. Történt ugyanis, hogy az Azerbajdzsáni Nagydíjon piros zászló miatt félbeszakították a versenyt, a finn pedig kiállt a bokszba, hogy megjavítsák korábban megsérült autóját. Már éppen útnak indult volna, amikor észrevette, hogy nincs az autójában a kormány, ezért gyorsan rászólt rádión a csapat fülére, hogy azonnal adjanak neki egy eszközt, amivel irányíthatja az autót.

Raikkönennek a kisfia a legjobb barátja

Lada volt az első autója, de ma már a Ferrari egyszeres Forma-1-es világbajnoka. Megijedt kisfia, Robin születésénél, de azóta teljes az élete Kimi Raikkönennek, amióta családja van. A finn Jégember immáron a száguldó cirkusz rangidőseként versenyez a sorozatban, de sosem volt a Forma-1 számára a világ közepe.

Raikkönen egész karrierje során mesterien bánt a csapatrádióval, az egyik legemlékezetesebb csevegése alkalmával egyenesen ráparancsolt csapatára, hogy hagyják békén az idióta adatokkal, tudja jól, hogy mit csinál, de olyan is előfordult, hogy amíg a mezőny tagjai már beöltözve vártak egy maláj futamot, ő vígan jégkrémezgetett a padockban.

A Jégember pályafutása során 323 alkalommal állt rajthoz a Forma-1-ben, amivel megdöntötte Rubens Barichello sokáig megdönthetetlennek tűnő 322 rajtot számláló rekordját. Huszonegy futamgyőzelme mellett 103 alkalommal állhatott dobogóra és 46 versenyben futotta meg a mezőny leggyorsabb körét.

A Sky Sports egy interjúban megkérdezte tőle, mit jelent számára, hogy betöltötte a negyedik ikszet. A válasz? Tipikus Kimi.

"Nem nagy ügy. Az emberek nagyobb felhajtást csapnak e körül, mint amennyit valójában jelent. Nem érzem magam olyan öregnek, bár nyilván öregebbnek érzem magam, mint annak idején. Mondjuk már 15 éve ez a helyzet, szóval ezen már nem sokat változtat plusz egy év. Fejben még mindig fiatal vagyok, szerintem csak ez számít igazán. Semmin sem változtatnék, ami velem történt. Nem bántam meg egyetlen dolgot sem az életemben."

Mi pedig nem kívánhatunk mást, csak még legalább ennyi születésnapot a Jégembernek. Isten éltesse sokáig Kimi Raikkönent!

Kimi Raikkönen brutális mérföldkőhöz érkezett Szocsiban

2020.09.28.
Dorogi László

A száguldó cirkusz rangidőse 322. Forma-1-es versenyén indult el, ezzel beállította Rubens Barrichello rekordját.

Fotó: formula1.com

A csúcsbeállításhoz elsőként a brazil pilóta gratulált kollégájának:

"Kimi, üdvözöllek a 322-esek klubjában! Be kell vallanom, nem gondoltam volna, hogy valaha is eléri bárki rajtam kívül ezt a számot, de nagyon szép munkát végeztél. Ez egy rendkívül hosszú utazás volt, nagyon megérdemled, hogy itt legyél"

- mondta a brazil még az Orosz Nagydíj előtt.

A rekordot egyébként a következő idénytől Fernando Alonso is üldözheti tovább, hiszen a visszatérő kétszeres világbajnok spanyol 311 Forma-1-es rajtnál tart, de amíg Raikkönen marad a sorozatban, addig hétvégéről hétvégére növelheti előnyét az élen.

Erre pedig minden esély meg is van, mert a hírek szerint az Alfa Romeo közel áll a megállapodáshoz a 40 éves Jégemberrel, hogy jövőre is a mezőny tagja legyen.

Kimi Raikkönen egy mémmel oltotta le Hamiltont és a modern kor pilótáit

2020.09.17.
Kálovics Tibor

A mezőny korelnökének soha nem kellett a szomszédba mennie ha némileg cinikusan ám mégis realistán és viccesen reflektál egy adott helyzetre. Most is ezt tette.

A Jégember mindig is híres volt arról, hogy keveset beszél, de ha véleményt nyilvánít valamiről, akkor arról hetekig beszélhetnek a rajongói. 2007 világbajnoka három évvel ezelőtt elindította az Instagram-oldalát ahol általában a családjáról oszt meg fotókat/videókat, de néha egy-egy mémet is kitesz. 

Legutóbb az "F1 evolúciója" címmel tett ki egy képet amelyen James Huntot és Lewis Hamiltont hasonlította össze külsőségeikben. Hunt (aki nem mellesleg Kimi példaképe) egy valóságos playboy volt az 1970-es években: ivott, dohányzott, folyamatosan ott volt mellette három nő. Hozzáképest a Mercedes lassan hétszeres világbajnoka szinte folyamatosan más ruhakollekciót hord és csak a hivatalos programokon veszi fel a csapatruházatát. 

Raikkönen aztán egy második képet is kitett az elsőre reflektálva: ezen ő látható ahogy eléggé illuminált állapotban van és dohányzik. 

A Toszkán Nagydíj legjobb rádióüzenetei: éneklő Norris, örjöngő Raikkonen, vicces Vettel

2020.09.15.
Ragnar Volarus

Eseményekben gazdag Forma-1-es versenyen vagyunk túl, de a Toszkán Nagydíj nem csupán eseményekben, de rádióüzenetekben is hozott néhány emlékezetes egysorost. 

Norris a rádiópróbán énekelt, Raikkonen ordítozott a mérnőkével, Vettel pedig a leintés után, a rossz eredmény ellenére is vicces kedvében volt. De kisípolt szöveg is akadt bőséggel. 

A videó csak továbbkattintás után tekinthető meg a Youtube-on.

Rekordokat döntögettek a veteránok Barcelonában

2020.08.17.
Dorogi László

A száguldó cirkusz két veteránja, a hatszoros világbajnok Lewis Hamilton és az egyszeres világbajnok Kimi Raikkönen is csúcsokat döntögetett a hétvégi Spanyol Nagydíjon.

Fotó: formula1.com

A 35 esztendős Hamiltonnak ez volt pályafutása 156. dobogós helyezése, mellyel csúcsot állított fel, az eddigi rekordot a hétszeres vb-győztes német Michael Schumacher tartotta, aki karrierje során 155 alkalommal állhatott dobogón.

A formula1.com összefoglalója szerint a 40 esztendős Räikkönen immár 83 978 kilométeren át vezetett Forma-1-es autót versenykörülmények között, ezzel a kétszeres vb-győztes spanyol Fernando Alonso rekordját döntötte meg.

A négyszeres világbajnok német Sebastian Vettel hetedik lett Barcelonában, ezzel pályafutása során már több mint 3000 világbajnoki pontot gyűjtött, ami eddig csak Hamiltonnak sikerült.

A harmadik Valtteri Bottas, a Mercedes finn versenyzője karrierje 50. dobogós helyezését érte el, és csak eggyel marad el honfitársától, a kétszeres vb-győztes Mika Häkkinentől.

A második Max Verstappen, a Red Bull holland pilótája sorozatban ötödször állt fel a dobogóra, míg a monacói Charles Leclerc-nek ez volt az első ferraris versenye, amelyet műszaki hiba miatt kellett feladnia.

Generációk harca - Kimi Raikkönen a fiával gokartozott

2020.06.24.
Dorogi László

Akinek eddig bármiféle kétsége lett volna afelől, hogy a Jégember kisfiából autóversenyző lesz, nézze meg hogy iskolázza le a papát az ötéves Robin.

Kimi Raikkönen kisfiát a 2018-as Magyar Nagydíj hétvégéjén ismerte meg igazán a világ, az akkor még csak három éves Robin valósággal ellopta a show-t a nagyoktól. Mostanra az is egészen világossá vált, hogy a papa nyomdokaiba léphet, ugyanis már most eszeveszett tempóban képes száguldozni gokartjával.

A Raikkönen család házi versenyét a Jégember felesége, Minttu Raikkönen örökítette meg és rakta fel a videót Instagramjára. Szemmel látható, hogy Robin a sebesség szeretetét egyértelműen örökölte édesapjától.

Címkék: Kimi Raikkönen

A Jégember kis híján csődbe vitte a Lotust

2020.06.22.
Dorogi László

Paradox helyzet az, ha egy autóversenyző sokkal jobban teljesít az elvártnál, csapata mégsem tud felhőtlenül örülni neki.

Meghökkentő történettel rukkolt elő Heikki Kulta, finn újságíró, aki Kimi Raikkönen komplett pályafutását személyesen, testközelből kísérhette végig, így ott volt a Jégember karrierjének minden jelentős mozzanatánál.

Raikkönen 2010-ben döntött úgy, hogy egy időre elege van a száguldó cirkuszból, ezért elhagyta a Ferrarit és a sorozatot, ám két év szünet után úgy érezte, elérkezett az ideje a visszatérésnek.

A finn versenyző már 2011-ben tárgyalásokat folytatott a Német Nagydíj idején a Williams istállóval egy esetleges együttműködésről, de ez az "üzlet" végül kútba esett, itt jött képbe a Lotus.

Azzal azonban a britek sem számoltak, hogy 2007 világbajnoka csúcsformában tér vissza a Forma-1-be, ugyanis Gérard Lopez csapatvezető egy olyan kontraktussal kínálta meg Raikkönent, amely rögzíti: minden világbajnoki pont megszerzését követően 50 ezer eurós bónusz üti a pilóta markát.

A Jégember viszont alaposan túlteljesítette az elvárásokat, a Lotusnál töltött időszaka alatt tizenöt alkalommal állhatott fel a dobogóra és két futamgyőzelmez is aratott, amivel alaposan megsarcolta csapatát.

"Fantasztikus volt látni, hogy milyen gyorsan hozzászokott az új autójához, hiszen már a negyedik versenyén, Bahreinben a dobogóra állhatott, második lett, majd az év végén, Abu-Dzabiban győzni tudott. Abban a két évben 390 pontot szerzett a Lotusszal, ez két év alatt 19,5 millió eurót jelentett számára, az istállót meg majdnem csődbe vitte"

- emlékezett vissza Kulta.

Raikkönen remek teljesítményével 2013-ban visszaverekedte magát a Ferrarihoz, ahonnan aztán 2018-ban tért vissza a Sauberhez. A Lotus istálló 2015-ig szerepelt a száguldó cirkuszban, ekkor a Renault felvásárolta a csapatot.

Raikkönen megkapta az utolsó Ferrariját

2020.05.30.
Kálovics Tibor

A Ferrari elküldte Kimi Raikkönennek azt az autóját, amellyel pályafutása eddigi utolsó futamát nyerte. 

Kimi Raikkönen összesen 151 futamot teljesített a Forma-1-ben a Ferrari színeiben. A finn legenda ezeken a versenyeken összesen 10 győzelmet aratott, valamint összesen 52 dobogós helyezést szerzett. Első korszakát 2007 és 2009 között teljesítette az olasz csapatnál, majd 2014 és 2018 között újabb négy éve töltött el a legnagyobb múltú istállónál. Első korszakának első évében világbajnok lett. Utolsó Ferraris győzelmét 2018-ban az Egyesült Államokban aratta, ekkor egy több, mint ötéves nyeretlenségi szériáját szakította meg. A Ferrari most odaajándékozta a "Jégembernek" azt az autót, amellyel eddigi karrierje során utoljára nyerni tudott. A Ferrari ezzel a gesztussal szeretné megköszönni a jelenleg az Alfa Romeonál versenyző pilóta szolgálatait. 

Hamilton a fasorban sincs a magyar szurkolóknál

2019.12.05.
Dorogi László

Hiába a hat világbajnoki cím, hiába az évek óta tartó Mercedes-dominancia, nem Lewis Hamilton a legnépszerűbb Forma-1-es pilóta a magyar rajongók körében.

Fotó: MTI

A siker nem mindig jár együtt a népszerűséggel, sőt, a legsikeresebb sportolók rendre sokkal nagyobb ellentáborral rendelkeznek. Ebben a cipőben jár Lewis Hamilton, a Forma-1 immáron hatszoros világbajnoka is - derült ki egy felmérésből.

Az Autósport és a Formula Magazin által végzett közvélemény-kutatás arra volt kíváncsi, melyik a legnépszerűbb istálló és pilóta kis hazánkban, a felmérés pedig kissé meglepő eredményeket hozott.

A magyar Forma-1-rajongók a Ferrari fiatal monacói pilótájáért, Charles Leclercnél vannak oda leginkább, a 21 éves versenyző a szavazatok 24,7 százalékát gyűjtötte be, mögötte másodikként csapattársa, a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel zárt 20,9 százalékkal. Ezek után már nem meglepő, hogy a legnépszerűbb Forma-1-es csapat még mindig a Ferrari Magyarországon, a maranellóiak a voksok 58,7 százalékát gyűjtötték be.

A magyar rajongóknál továbbra is nagy népszerűségnek örvend a száguldó cirkusz rangidőse, az Alfa Romeóval versenyző Kimi Raikkönen - a Jégember a Ferrarisok mögött a dobogó harmadik helyét kaparintotta meg a szavazáson.

A dobogósok mögé azért odafért a népszerűségi rangsor negyedik helyére Lewis Hamilton, a brit azonban csak a magyar szurkolók 16,7 százalékának élvezi támogatását, az ötödik helyen a Red Bullos Max Verstappen zárt 7,7 százalékkal.

Olasz Nagydíj: Leclerc indul az élről, többen eltaktikázták az időmérőt

2019.09.07.

Belgium után Olaszországban is Charles Leclerc rajtolhat az élről. A Ferrari pilótája mögül a két Mercedes indulhat. 

Fotó: twitter.com/f1

Bár az FIA kilátásba helyezte, a belgiumi kvalifikáción látott mértékű szélárnyékozást büntetni fogja, a pilóták mégis egymás mögött "vonatozva" kezdte meg a kvalifikáció első szakaszát. Mivel Antonio Giovanazzi vezette a bojt, így ő futotta az első mért kört, majd Sebastian Vettel állt az élre. Jó tempót mentek a Renault pilótái Nico Hülkenberg sokáig vezetett, de Daniel Ricciardo bejutása sem forgott veszélyben. Hülkenbergnél csak Charles Leclerc futott jobb kört, de a két Mercedes és Sebastian Vettel mögötte végeztek a Q1-ben. 

Sergio Perez autója megadta magát a periódus végén és piros zászlóval szakították meg az időmérőt. Ezzel Max Verstappen járt leginkább rosszul, mivel a motorerőre panaszkodó holland végül mért kör nélkül fejezte be a ma délutánt. A két említett pilótán kívül a Q1-ben Romain Grosjean, George Russell és Robert Kubica esett ki. 

A második szakasz elején Charles Leclerc állt az élre, mögötte Lewis Hamilton és Sebastian Vettel autózták a második illetve a harmadik legjobb időt, míg a két Renault közül ezúttal Daniel Ricciardo volt a gyorsabb. Lance Stroll ellenben óriásit teljesített és közel két év után jutott el ismét az időmérő harmadik szakaszába. 

A Q2 végén Antonio Giovinazzi, Kevin Magnussen, Danyiil Kvjat, Lando Norris és Pierre Gasly búcsúztak. 

Két percnek is el kellett telnie, mire megjelentek az első autók a Q3 elején, ugyanis a szélárnyék miatt senki sem akart a boj elején haladni. Vettel futotta meg az első mért kört, majd Leclerc és Hamilton következett. Az állóvizet Kimi Raikkönen kavarta meg, aki a falnak csapódott és ismét előkerült a piros zászló. A baleset miatt úgy tűnt, hogy Valtteri Bottas körét törlik, ám végül megváltoztatták a döntésüket a versenybírák és így a finn felért Hamilton mögé. 

Az utolsó 6 perc 35 másodpercre engedték el a mezőnyt, ám az utolsó kettő percig szinte mindenki kivárt. Senkinek nem állt szándékában elengedni a másikat és erre a mezőny többsége ráfaragott. Csak Charles Leclerc és Carlos Sainz tudott átfutni a célvonalon. 

A monacói már ekkor is vezetett és így végül nem is forgott veszélyben az újabb pole pozíciója, így Ferrari-pilóta kezdheti az élről a versenyt a "sebesség templomában. Lewis Hamilton és Valtteri Bottas rajtolhat a második illetve a harmadik pozícióból, míg Sebastian Vettelnek ezúttal a negyedik starthely jutott. Daniel Ricciardo és Nico Hülkenberg révén kisajátította a Renault a harmadik sort, míg az első 10-ből Carlos Sainz, Alenxader Albon, Kimi Raikkönen és Lance Stroll rajtolhat. 

Végeredmény:

Ezeket a cikkeket olvastad már?