Eltörölhetik a rajtbüntetéseket a Forma-1-ben

2018.05.09.
Dorogi László

A Nemzetközi Automobil Szövetség szándékai szerint 2021-től nem szankcionálják rajthely-büntetéssel a versenyzők kihágásait.

Fotó: formula.hu

Jelen állás szerint minden pilóta, akinek az autójában kicserélik a váltót, öt rajthelyes büntetéssel vághat neki a következő futamnak, de a motorcsere miatt és egyéb, a versenypályán elkövetett vétségek következtében is rajthely-büntetést kapnak a versenyzők. Ez egészen 2021-ig így is marad, ez pedig gyakran döntően befolyásolja a pilóták végső helyezését.

A legnagyobb gond ezekkel a büntetésekkel, hogy gyakran teljesen felforgatják az időmérő edzésen kialakult rajtsorrendet, így gyakorlatilag az időmérő létjogosultságát veszti - ezt szeretnék megakadályozni az FIA-nál. Charlie Whiting, a szervezet vezetője arról egyelőre nem árult el részleteket, hogyan szeretnék kivitelezni a rajthely-büntetések eltörlését, hiszen a vétségek szankcionálását valamivel helyettesíteni kell, így  következő három évben azt kell kitalálniuk, mivel dorgálják meg a szabálytalankodó pilótákat és csapatokat.

Címkék: Forma 1, időmérő

Újabb őrült ötlettel sokkol a Liberty Media

2018.04.03.
Dorogi László

A Forma-1 amerikai tulajdonosa alaposan felkavarta a száguldó cirkusz állóvizét. Már az elmúlt időszakban is radikális változásokat hajtottak végre a sorozatban, de a történetnek még közel sincs vége.

Fotó: Grand Prix 247

Talán akadnak még, akik emlékeznek az F1 előző időmérő-rendszerére. A pilótáknak volt két körük, hogy a lehető legtöbbet, a lehető legjobb időt hozzák ki az autójukból, aztán slussz-passz. Vagy sikerült, vagy nem, de így alakult ki a vasárnapi futam rajtsorrendje.

Ezt váltotta fel a három szakaszra bontott időmérőedzés, amely több lehetőséget - értsd több kört - biztosít a versenyzők számára, hogy a legjobb időt autózzák ki járgányaikból ez a formula pedig annyira bevált, hogy továbbra is így döntik el a futamok rajtsorrendjét. No de meddig?

A Liberty Media újabb eszelős ötlettel állt elő - legalábbis a német Auto Motor und Sport szaklap szerint. Az amerikai tulajdonos nem titkolt célja, hogy sokkal több izgalmat - na meg persze még jobb eladhatóságot - szeretne kicsikarni a Forma-1-ből, ezért a következő szezontól a három helyett csupán két szabadedzés lenne egy versenyhétvégén, amelyeket át is alakítanának.

A terv az, hogy a kvalifikáció szombat délutánról átkerülne szombat délelőttre, ám ez itt kialakult sorrend nem a vasárnapi rajtrácsot vetítené előre, csupán egy 100 kilométeres sprintverseny rajtsorrendjét határozná meg. Na, ennek a sprintversenynek az eredménye döntene aztán a vasárnapi futam rajtsorrendjéről.

Technikailag tehát nem kellene kevesebbet, vagy többet vezetniük a pilótáknak egy versenyhétvégén, csupán egy szabadedzés helyett - focis nyelven szólva - már tétmérkőzésen kellene körözniük. Hogy az ötlet az érintetteknek mennyire nyeri el tetszését, azt egyelőre nem tudni, hiszen hivatalos bejelentés nem érkezett még a szabálymódosítással kapcsolatban. Egy dolog biztos: a tulajdonosok nem tudnak megülni a kis fenekükön és folyamatosan törik valamin a fejüket.

Ezeket a cikkeket olvastad már?