A mini-Raikkönen ellopta a show-t a Hungaroringen

2018.07.31.
Dorogi László

A három éves Robin először lehetett ott egy Forma-1-es versenyhétvégén, nem csoda hát, ha nagyon élvezte a dolgot.

Fotó: LAT Images

Lewis Hamilton sikerével ért véget a 33. Magyar Nagydíj, amivel a brit pilóta már hatodszor bizonyult a legjobbnak a Hungaroringen, s egy darabig biztosan senki nem éri utol a magyar pályán aratott győzelmek számában. A brit világbajnok viszont így is csak epizódszereplőnek bizonyult Mogyoródon, mert egyrészt csapattársa, Valtteri Bottas védte be a seggét és került bele helyette minden balhéba a futamon, másrészt Kimi Raikkönen elhozta kisfiát Magyarországra, aki életében először lehetett ott egy Forma-1-es versenyhétvégén.

A három éves Robin szemmel láthatóan nem csak a versenyzést és az autók zümmögését élvezte - ehhez minden bizonnyal hozzászokott már édesanyja pocakjában - de a kameráktól sem rettent meg, sőt kifejezetten természetesen mozgott a rivaldafényben.

Fotó: Twitter

Kiminek sem sikerült rosszul egyébiránt a futam, a harmadik helyen gurult át a célvonalon a kockás zászlót szemlélve, s összességében is elmondható, hogy az utóbbi időszakban jól teljesít a finn. Azt pedig már csak halkan tesszük hozzá, hogy ha nem lenne az a fránya csapatutasítás, talán még csapattársánál, Sebastian Vettelnél is gyorsabb lenne, de legalábbis jobb pozícióban zárná a futamokat nála. Egy szónak is száz a vége, Raikkönen a Hungaroringen is felállhatott a dobogóra, s hódolhatott kedvenc szenvedélyének, a pezsgőzésnek a pódiumon, de ellenben sok más pilótával, azért most is előbb kortyolt egyet, mielőtt őrült locsolásba kezdett volna. Erre a folyadékpótlás miatt is nagy szüksége volt, ugyanis a verseny elején kiderült, hogy a futam közben nem fog tudni inni, mert rosszul kötötte be csapata a kulacsát, izzasztó másfél órát töltött tehát a tűzpiros Ferrariban.

Robin, édesapját utánozva szintén felállt a dobogóra az eredményhirdetés után, s csakúgy mint a profik, egy ásványvizes palackból locsolta a játékpezsgőt. Ne fogadjunk rá nagy összeggel, hogy nem lesz autóversenyző a mini Kimi, mert miután véget ért a versenyzők kötelező sajtótájékoztatója, Robin apukáját is meglocsolta az ásványvízzel.


A szombati, esős időmérő edzésen pedig fagylaltot majszolt a boxutcába, éppen úgy, ahogy azt az apu is tette a 2009-es malajziai versenyhétvégén. Robin már most tiszta apja, s a száguldozás is a vérében van, tűzpiros, Ferraris rollerével csak úgy hasított fel s alá a padockban.

Raikkönenék a verseny után hazautaztak svájci otthonukba, de még szerdán visszatérnek a Hungaroringre, hogy a megérdemelt nyári pihenő előtt Kimi teszteljen egyet a Ferrarival a Hungaroringen.

Hamilton tükörsimán nyert a Hungaroringen

2018.07.29.
Dorogi László

A Magyar Nagydíj főszereplője mégsem a brit, hanem finn csapattársa, Valtteri Bottas volt.

Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

Igazán emlékezetes időmérő edzést futottak a száguldó cirkusz pilótái a Hungaroringen a nyári szünet előtti utolsó futamon, amelyen Lewis Hamiltonnak sikerült legjobban alkalmazkodnia a kaotikus, esős körülményekhez. Ennek megfelelően meg is szerezte a pole pozíciót a vasárnapi versenyre, s a rajtnál tulajdonképpen semmi rendkívüli nem történt, csupán annyi, hogy a harmadik-negyedik pozícióban a két Ferrari helyet cserélt és Sebastian Vettel lépett Kimi Raikkönen elé.

Az olaszok teljesen szétválasztották taktikailag két pilótájukat, amíg Raikkönen ultralágy gumikon startolt, addig Vettel autóján a keményebb keverékű lágy abroncsok kaptak szerepet, így sokáig nem is lehetett megállapítani az élmezőnyben, kinek hol van a valós helye, mindenesetre amíg a finn pilóta kétszer is kiállt a boxba, addig Vettel csak ezt követően érkezett.

A Ferrari szerelői ráadásul rossz napot fogtak ki, talán megzavarta őket a nagy meleg, de mind Raikkönennek, mind Vettelnek elrontották az egyik kerékcseréjét, amivel folyamatosan Lewis Hamilton kezei alá dolgoztak.

Ugyanezt tette Valtteri Bottas is, aki nagyjából tíz körrel a leintés előtt begyűjtötte maga mögött a Sebastian Vettel, Kimi Raikkönen kettőst és olyannyira jól alakította a hátvéd szerepét, hogy Hamiltonnak még egy plusz kerékcsere is belefért volna az élről. Erre végül nem került sor, de a dobogó második-harmadik fokáért nagy csata bontakozott ki a Mercedes és a két Ferrari között, az idegek és az abroncsok harcát pedig Bottas bírta a legkevésbé.

Amikor Vettel már elég közel került az előzéshez, szép manőverrel Bottas elé vágott, ám a finn pilóta elfékezte magát az akció közben, így az első szárnya belecsattant a német autójába, s ez a Mercedesnek fájt jobban, mert nem csak Vettel, de Raikkönen is elhaladt Bottas mellett. A finn végül a negyedik helyet sem tudta megtartani, mert a remek tempóban érkező Daniel Ricciardo is átlépett rajta, annak ellenére is, hogy az ausztrált is megkínálta egy oldalba ütéssel Bottas.

A Magyar Nagydíj legnagyobb vesztese így a Mercedes finnje mellett az a Max Verstappen lett, akinek a futam elején szállt el a Red Bullja, pedig tempója alapján reális esélye lett volna a dobogóért.

Lewis Hamilton 67. futamgyőzelmét szerezte meg a sorozatban és előnye 24 pontra nőtt a négy hetes nyári szünet előtt a világbajnoki pontverseny élén Sebastian Vettellel szemben.

A Magyar Nagydíj végeredménye:

A szülinapos Alonso unja, hogy mindig őt pécézik ki

2018.07.29.
Dorogi László

A spanyol világbajnoknak igazi sorscsapás a McLaren-Renault-t vezetni, ennek ellenére rendszerint a maximumnál is többet hoz ki a narancssárga romhalmazból.

Fotó: formula.hu

Fernando Alonso éppen a Magyar Nagydíj napján ünnepli 37. születésnapját, de jó néhány ránc szökött arcára az utóbbi időszakban, hiszen a McLaren finoman szólva sem kényezteti el pilótáit csúcskategóriás technikával. A szombati, Hungaroringen rendezett időmérő edzésen ismét szenzációs rádióbeszélgetésnek lehettünk fültanúi, ahol a spanyol éppen azt ecsetelte csapatának az edzés második szakaszának végéhez közeledve, hogy mennyi értelme lenne esőgumikkal kimenni a pályára.

Íme a diskurzus:

McLaren: Fernando, átmeneti gumit vagy esőgumit tegyünk fel?

Alonso: Szerintem menjünk be a garázsba, és nézzük, ahogy esik. Esőgumival kimehetünk, de ha 25 másodperccel lassabbak vagyunk, akkor semmi értelme kimenni.

McLaren: Oké, Fernando, de egy körre még lenne időnk a végén.

Alonso: Nem tudom, haver, tegyetek fel esőgumit vagy amit akartok, az utolsó szektorban lehetetlen autót vezetni, ha rakétát szereltek a kocsira, akkor is tizenegyedikek maradunk.

A spanyol ezzel együtt elégedett rajthelyével, az viszont már koránt sem tetszik neki, hogy megint az ő csapatbeszélgetését vágták be a közvetítésbe. Alonso szerint valami problémája lehet az üzeneteivel a televíziós adást szolgáltató Formula One Managementnek, ezért pécézik ki folyton, pedig vélhetően minden pilóta hasonló beszélgetést folytathatott le csapatával a magyar pálya zord körülményei miatt.

Hamilton lett a mogyoródi esőkirály

2018.07.28.
Dorogi László

A négyszeres brit világbajnok alkalmazkodott legjobban a zord körülményekhez és megszerezte a pole pozíciót a Forma-1-es Magyar Nagydíj szombati időmérő edzésén.

Fotó: formula.hu

Hatalmas sakkjátszmával kezdődött a Forma-1-es Magyar Nagydíj szombati időmérő edzése, köszönhetően a Mogyoród felett köröző szeszélyes zivatarfelhőknek. Éppen emiatt semmilyen jelentősége nem volt annak, hogy Sebastian Vettel a pénteki második és a szombati harmadik szabadedzésen is az élen végzett, ez utóbbin ráadásul pályarekordot is futott.

A versenyzők egytől egyig átmeneti esőgumival gurultak ki az időmérőre, ugyanis fél három körül hatalmas zivatar zúdult a mogyoródi célegyenesre, valamint a pálya első szakaszára, ugyanakkor a következő adag zuhé sokáig csak kerülgette az aszfaltcsíkot. Elsőként Carlos Sainz váltott száraz pályára alkalmas, ultralágy gumikra és azonnal két és fél másodpercet rá is vert az addig vezető pilótára.

Innentől elkezdődött az őrült tánc, sorozatosan változott az utolsó öt személye, minden versenyző egyre csak dobálta a jobbnál jobb köridőket, tartván a lezúduló zivatartól. A szélirány viszont öt perc alatt megfordult, és úgy tűnt, a Q1-ben már nem lesz több eső, egy perccel a szakasz vége előtt pedig Daniel Ricciardonak kellett veszettül nyomnia a gázt az élmenők közül, mert 30 másodperccel a vége előtt csupán a 13. helyre volt elég az ideje, ráadásul mindenki mással ellentétben ő a keményebb keverékű abroncsra szavazott. Az ausztrál végül átevickélt az időmérő következő szakaszába, a Q1 nagy vesztesei pedig azok a Force Indiák voltak, akiknek úgy tűnik, ezen a hétvégén semmi nem akar összejönni.

A Q2-re aztán visszatért az eső, és nem is alakult ki konszenzus a boxutcában, akadt, akik a száraz pályás abroncsokra, akadt, akik az átmeneti esőgumikra szavaztak, ez utóbbi, magányos csoportba tartozott Sebastian Vettel is és neki lett igaza. Mindenki másnak vissza kellett gurulnia mért idő nélkül a boxba, míg a német elsőként teljesíthetett gyors kört - a körülményekhez képest egész jó idővel, persze ez is 12 másodperccel volt lassabb, mint a harmadik szabadedzésen futott pályarekord.

Fotó: MTI

Az idő előrehaladtával egyre komolyabb víz állt össze a pályán, különösen az utolsó kanyarban, a célegyenesben és az azt követő szakaszon, hat perccel a Q2 vége előtt nem is nyithatták tovább az autók DRS-szárnyukat, annyira felvizesedett az aszfalt. Ez azoknak lehetett rossz hír, akik a 11-15-ik hely között ragadtak, többek között a már az első szakaszban is kockáztató Daniel Ricciardónak. Marcus Ericsson próbált meg először esőgumival jó időt teljesíteni, de már senkinek nem volt esélye a javításra.

A Q3-nak már masszív esőfüggöny kíséretében vágtak neki a talpon maradt versenyzők, s 12 perccel az időmérő edzés leintése előtt nem lehetett még csak megjósolni sem, hogy ki szerzi meg a pole pozíciót. Leggyorsabban Lewis Hamiltonnak sikerült alkalmazkodnia a zord körülményekhez, legalábbis az időeredmények erről árulkodtak, egyre másra dobálta a legjobb szektor- és köridőket, a brit dominanciáját Kimi Raikkönen tudta először megtörni egy 1:36,186-os idővel.

Valtteri Bottas az időmérő edzés végén odarakott egy tökéletesnek tűnő időt, de attól négyszeres világbajnok Lewis Hamilton, hogy még erre is rá tudott tenni egy lapáttal. A brit végül 1:35,658-as idővel szerezte meg vasárnapra az első rajtkockát csapattársa elől, a második sorból Kimi Raikkönen és Sebastian Vettel indulhat, míg kisebb meglepetésre az ötödik rajtkockát Carlos Sainz, a hatodikat Pierre Gasly szerezte meg.

A Magyar Nagydíj időmérő edzésének végeredménye:

Tudtad-e, hogy még mindig Michael Schumacher tartja a Magyar Nagydíj körrekordját?

2018.07.27.
Dorogi László

Vasárnap már a 33. Forma-1-es Magyar Nagydíjat rendezik meg megszakítás nélkül a mogyoródi Hungaroringen, amelynél hosszabb sorozattal csak Monza és Monte-Carlo büszkélkedhet.

Mint a sorozat egyik legpatinásabb nyomvonala, a Hungaroring közönsége jó néhány történelmi pillanatnak lehetett már szemtanúja.

1. Nem Mogyoródon volt az első magyar verseny

Bár 1936-ban még nem létezett a Forma-1, már akkor is rendeztek úgy nevezett Grand Prix autóversenyt Magyarországon, amelynek a Népliget adott otthont. Ez még nem volt hivatalos világbajnoki futam és pontokat sem osztottak ki a verseny végén. A futamot végül Tazio Nuvolari nyerte meg Alfa Romeójával, a futam egyetlen magyar résztvevője, Hartmann László 6 kör hátránnyal, a hetedik helyen ért célba Maseratijával.

2. Brit és német hegemónia, avagy folytassa Herr Vettel és Mister Hamilton

Az első mogyoródi Magyar Nagydíjat 1986-ban rendezték meg, azóta minden évben ellátogat a száguldó cirkusz mezőnye hazánkba, ennél régebben csak Monacóban és Monzában rendeznek Forma-1-es versenyt megszakítás nélkül. Az 1986-os nagydíjat a brazil Nelson Piquet nyerte meg a Williams-Hondával, s a következő két versenyt is a brazilok uralták: 1987-ben ismét Piquet, 1988-ban a legendás Ayrton Senna nyert. Senna még kétszer tudott ezen kívül felállni a magyar dobogó legfelsőbb fokára, de összességében a britek uralják a magyar nyomvonalat. A legtöbbször - szám szerint ötször - Lewis Hamiltonnak sikerült megnyernie a Magyar Nagydíjat, de a Schumacher-Vettel páros is fel tud mutatni hat győzelmet, s a tavalyi versenyt is a Ferrari német pilótája nyerte. A csapatoknál a McLaren viszi a prímet 11 futamgyőzelemmel.

3. Volt, hogy véget ért a világbajnokság Mogyoródon

A Forma-1 történetében hatszor fordult elő, hogy már a Hungaroringen világbajnokot avattak, Nigel Mansell 1992-ben, Michael Schumacher pedig 2001-ben biztosította be Magyarországon egyéni világbajnoki címét. Ami a csapatokat illeti, 1996-ban, 2001-ben, 2002-ben és 2004-ben dőlt el idő előtt a konstruktőri világbajnoki cím, egyszer a Williams, háromszor pedig a Ferrari javára. A 33. Magyar Nagydíjon egyiktől sem kell tartanunk.

4. Több pilóta nálunk robbant be a köztudatba

Mi a közös Damon Hillben, Fernando Alonsóban, Jenson Buttonban és Heiki Kovalainenben? Mindegyikük a Hungaroringen aratta első futamgyőzelmét F1-es pályafutása során. Kovalainennek nem is volt több sikere ezután, Damon Hillt pedig Palik László 1997-ben el is tüntette a mogyoródi pálya színéről.

5. Magyar versenyzőt a magyar pályára!

A 2003-as Magyar Nagydíjon szerepelt először magyar versenyző a sorozatban, ám Baumgartnert Zsolt Jordanje végül műszaki hiba miatt nem gurult át a célvonalon. A magyar versenyző két év alatt 20 Forma-1-es versenyen állt rajthoz, 2004-ben a Minardival pedig pontot is szerzett az Amerikai Nagydíjon Indianapolisba. Igaz, azon a versenyen a Michelin-gumival versenyző csapatok sztrájkot hirdettek és csak a Bridgestone abroncsokkal versenyző istállók autói gurultak ki a futamra, de Zsoltnak sikerült befejeznie a versenyt.

6. A körrekord még mindig a legnagyobbé

Szinte hihetetlen, de a versenyben futott leggyorsabb kör rekordját még mindig Michael Schumacher tartja, 2004-ben 1 perc 19 másodperc 071 ezredmásodperc alatt ért körbe a magyar pályán. Az időmérő edzésen futott leggyorsabb kör rekordját is német tartja, jelesül Sebastian Vettel, aki 2017-ben 1:16,276-tal szerezte meg a pole pozíciót a Ferrarival.

7. Az elmúlt években nem jó ómen Magyarországon nyerni

Lassan másfél évtizede nem tudta megnyerni év végén az egyéni világbajnoki címet az a pilóta, aki behúzta a Magyar Nagydíjat. Ez utoljára Michael Schumachernek sikerült 2004-ben.

+1: Kockázgassunk

A Forma-1 statisztikai adatbázisaként számon tartott Jack Elleker kiszámolta, hogy a 4381 méter hosszú Hungaroringen 76860 Rubik-kockát kellene egymás mellé rakni, hogy körbeérjék az aszfaltcsíkot, míg a teljes felület beborításához 14 832 564 darab bűvös kockára lenne szükség.

Ezeket a cikkeket olvastad már?