A járvány miatt esetleg a teljes F1-es szezont törölni kell?

2020.03.17.
Ragnar Volarus

Ugyan Ross Brawn múlt héten egészen derűlátóan nyilatkozott, de nem mindenki osztja az ő optimizmusát a Forma-1 berkein belül.

Ross Brawn: Kétnapos versenyhétvégék és 17-18 futamos bajnokság? Miért ne?

Ross Brawn a Sky Sportsnak adott interjút a Formula-1-es szezon tervezett folytatásáról. Mint ismert, az első négy futamot már hivatalosan is törölték, de a hírek szerint az európai szezon kezdete, Zandvoort, Barcelona és Monaco is erre a sorsra juthat. A csapatok úgy kalkulálnak, hogy valószínűleg csak május végén/június elején térhet vissza a száguldó cirkusz a normális kerékvágásba.


Mert a koronavírus bizony sok mindent átírt az elmúlt napokban, az egész világon eluralkodott a járvány, senki nem látja, hol lehet a vége.

A Forma-1-es mezőny is elutazott ugyan Ausztráliába, de egyrészt nagyobb részük egyáltalán nem is szeretne versenyezni a kialakult helyzetben, de aztán a McLaren csapattagjának igazolt koronavírusos fertőzöttségének hírére elszabadult a pokol. A wokingiak visszaléptek, Sebastian Vettel és Kimi Raikkönen pedig a versenyhétvége hivatalos törlése előtt elhagytál Ausztráliát. 

Az már biztos, hogy május végéig biztosan egyetlen futamot sem rendeznek meg, de az is benne van a pakliban, hogy az elhúzódó járvány miatt az egész szezonnak annyi. A Haas csapatfőnöke, Günther Steiner jelenleg úgy gondolja, talán néhány hónap múlva újra elindulhat a versengés, de erre azért nem fogadna nagy tétben. 

„Hogy fogunk-e idén még versenyezni? Őszinte leszek, tényleg fogalmam sincs. Az elkövetkező napokban kicsit jobb képet kaphatunk arról, hogyan is fog kinézni ez az év. Én arra számítok, hogy fogunk versenyezni is. Remélhetőleg a világ egy idő után ellenőrzése alá tudja vonni a járványt és újra dolgozni kezdhetünk” – magyarázta Günther Steiner, akit a Ziggo Sport idéz.

Április végéig minden futam hivatalos törlésre került, de teljesen bizonytalan a Holland és a Spanyol Nagydíj is, Monte-Carlo ugyancsak, de nemrég a Francia Nagydíj szervezője is arról beszélt, hogy közel sem biztos az esemény megrendezése. Márpedig Le Castellet-be június legvégén látogatna a mezőny.

Címkék: Forma 1, Haas Racing

Kezdődik a szezon - kezdődik a szezon?

2020.03.11.
Dorogi László

Magyar idő szerint péntek hajnalban a Ausztrál Nagydíj első szabadedzésével hivatalosan is kezdetét veszi a Forma-1 2020-as idénye. A bizonytalanság óriási, a koronavírus-járvány a száguldó cirkuszt sem kímélte, de ezen túl is érdekesnek ígérkezik a turbó-hibrid éra utolsó idénye.

A hagyományoknak megfelelően a melbourne-i Albert Parkban veszi kezdetét a Forma-1 2020-as szezonja, s bár néhány héttel ezelőtt még úgy tűnt, a legfőbb témát az szolgáltatja majd a rajt előtt, hogy ez lesz a sorozat utolsó idénye a nagy szabályváltozások előtt, az élet végül több érdekes cselekményszálat is belefirkált a forgatókönyvbe.

Koronavírus

A decemberben Kínából világhódító útjára induló újfajta koronavírus-járvány a Forma-1-et - ahogy a sportvilág számos nagy versenyét, sorozatát - sem kímélte. Az már korábban eldőlt, hogy a Kínai Nagydíjat nem rendezik meg, de a debütáló Vietnami Nagydíj megrendezése is igencsak kérdésessé vált. A szezon második versenyhétvégéjén, Bahreinben a száguldó cirkusz történetében először nem lehetnek nézők a lelátón, és a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj megrendezése is az utolsó pillanatig a levegőben lógott. A vírus terjedési sebességének és irányának függően akár további futamokat is érinthetnek a szigorú óvintézkedések, ezért hatalmas bizonytalanság lengi körül a 2020-as idényt. Az AFP hírügynökség beszámolója szerint már Melbourne-ben is megjelent a koronavírus, köszönhetően egy rendkívül felelőtlenül viselkedő 70 éves betegnek, aki Szingapúrból érkezett Melbourne-be, de karanténba vonulás helyett közvetlenül a Forma-1-es pálya melletti Albert Park Hotelbe vette az irányt egy F1-es felvezetőeseményre. Szerdán három embert is koronavírus gyanújával különítettek el a csapatoktól, a hírek szerint egy McLarenes és két Haasos kolléga került karanténba, miután nem érezte jól magát.

A Vietnámi Nagydíj is veszélyben?

Egyre többen kételkednek abban, hogy a Forma-1 jogtulajdonosa, a Liberty Media talál-e új időpontot a koronavírus miatt elhalasztott Kínai Nagydíjnak. Sőt, vannak akik már a szomszédos Vietnám miatt aggódnak. A német RTL televízió egyenesen kijelentette, nem küld stábot Hanoiba. A koronavírus lassan felforgatja az egész világot, de a Forma-1 idei versenynaptárát már biztosan.

Bár Forma-1-nél is mindent megtesznek a járvány megfékezése érdekében - Ausztráliában például minimálisra csökkentették a szurkolók és a pilóták érintkezési lehetőségeit, nem lehet majd például szelfiket sem készíteni a versenyzőkkel -, egyelőre nem tudni, hogy milyen mértékben befolyásolja majd a világméretű betegség a Forma-1 2020-as szezonját. Arra mindenesetre jobb, ha felkészülünk: jöhetnek a zárt kapus és a halasztott futamok is szép számmal.

FIA-Ferrari vs. nem Ferrari motoros istállók

A holtszezon legmegosztóbb témáját érdekes módon egy tavalyi ügy robbantotta ki, amely hetek óta tartja lázban a száguldó cirkusz résztvevőit. A konfliktusról írtunk részletesen, de azért nagy vonalakban nem árt feleleveníteni a történetet.

Sarokba szorították az FIA-t, borulhat a bili a száguldó cirkuszban

Csalt-e a Ferrari? Ha nem csalt, miért nem mondják meg? Ha csalt, miért nem büntetik meg őket? Egyébként is mi oka védeni az FIA-nak az olaszokat? Jó érzésű Forma-1-rajongóként szomorúan konstatálom, hogy az elmúlt hetekben fellángoló FIA-Ferrari koalíció vs. nem-Ferrari-motorosok frakció vita sokkal nagyobb hullámokat ver, mint az elmúlt évek bármelyik világbajnoki küzdelme.

A Ferrari a 2019-es idényre minden kétséget kizáróan az egyik leggyorsabb konstrukciót rakta össze, ami olyannyira gyors volt, hogy a rivális csapatok csalást sejtettek a szédületes tempó mögött. Bár többször is jelezték az ilyen ügyekben illetékes Nemzetközi Automobil-szövetségnek észrevételüket, az FIA sokáig fittyet sem hányt a dologra. Egy idő után aztán mégis beadta a derekát és berendelte vizsgálatra a Ferrari erőforrását. A turpisságot ugyanis - leginkább a Red Bull szerint - ennél az "alkatrésznél" követték el az olaszok: szabálytalan üzemanyagáramlás mérővel szerelték fel a motort, így az a megengedettnél nagyobb mennyiségű üzemanyagot forgatott át. Az FIA végül kiadott egy szabály egyértelműsítő közleményt, hogy tilos az üzemanyagáramlás mérővel babrálni, s hogy emiatt, vagy sem, de a Ferrari teljesítménye alaposan bezuhant az utolsó versenyekre.

A történet végére néhány nappal ezelőtt tett - volna - pontot az FIA, amikor közleményben jelezte, lezárta a vizsgálatot és titkos megállapodást kötött a Ferrarival, amelynek részleteit nem hozhatja nyilvánosságra. Ez jókora felzúdulást keltett azon csapatoknál - a Mercedesnél, a Red Bullnál, a MecLarennél, a Renault-nál, a Racing Pointnál, az Alpha Taurinál és a Williamsnél - amelyek nem Ferrari erőforrásokat használnak, mondván, legalább azt árulják el, hogy akkor tényleg csaltak-e vagy sem. Ezután komoly pszichikai hadviselés vette kezdetét, és a harcnak még közel sincs vége, már egészen vad pletykák is szárnyra keltek, miszerint a demonstráló csapatok külön versenysorozatot indítanánk a Ferrari kizárásával, vagy hogy éppen az első Forma-1-es idén óta a mezőny tagjaként szereplő maranellóiak lépnének le. Hogy mi lesz a botrány vége, az jó eséllyel csak hónapok múlva derül ki, mindenesetre a Ferrari egyébként is rossz közhangulatának biztosan nem tett jót az ügy.

DAS Mercedes

A német nyelven nem tudók sincsenek hátrányban, nem egy határozott névelőt kapott a világbajnoki címvédő, hanem egészen egyszerűen így nevezte el azt a technikai újítását, ami miatt komoly kritikákat kapott a riválisoktól. A duplatengelyes kormányzás rendszerén a barcelonai tesztek során akadt meg az ellenfelek szeme, amikor Hamilton úgy manőverezett az autójával, mintha csak egy repülőgépet vezetne: a kormányt előre és hátra mozgatva machinált vezetés közben.

A Mercedes mindenkit meglepett

Az első óra leginkább Hamiltonról szólt, mivel ő teljesített először mért kört, majd 1:18.915-tel az élen is zárt, nem mellesleg a legtöbb kilométert is a mercedeses tette meg. A címvédő lendülete a későbbiekben sem hagyott alább, igaz, inkább az adatok gyűjtésére feküdt rá a második hatvan percben, ezért folyamatosan csúszott hátra az időlistán.

Az FIA természetesen azonnal elkezdte vizsgálni a dolgot, majd gyorsan le is szögezte, hogy 2021-ben már senkinek eszébe se jusson ilyen megoldással próbálkozni, viszont a Mercedes idén még alkalmazhatja. Már persze, ha akarja, mert az sem egészen biztos, hogy ez bármiféle előnyt jelent a riválisokkal szemben.

Pink Mercedes

Alaposan felkavarta az állóvizet a Racing Point csapat, a Lawrence Stroll kezében lévő csapat néhány nappal az autóbemutatója után sokkolta a mezőnyt. Történt ugyanis, hogy egy teljesen más konstrukcióval gurultak ki az első szezon előtti kollektív tesztre Barcelonában, mint amit korábban bemutattak, ez a konstrukció pedig kísértetiesen emlékeztetett egy korábbira. Csakhogy, nem a Racing Pointéra! A csapat tervezői és mérnökei megpróbálták egy az egyben lekopizni a tavaly világbajnoki címet nyerő Mercedes autóját, amely külcsínben igen jól sikerült. Nemcsak a küllem változott, ugyanis a tesztek alapján tényleg gyorsnak tűnt a rózsaszín járgány, Sergio Perez egyenesen úgy nyilatkozott, hogy ez a valaha volt legjobb kocsi, amiben ült az előszezonok során.

Miben mesterkedik a Racing Point?

Szerdán hivatalosan is kezdetét vette a Forma-1 2020-as idénye a barcelonai kollektív teszt első napjával. Ilyenkor persze még nem tudunk és nem is szabad messzemenő következtetéseket levonni a köridőkből, az viszont azonnal szemet szúrt mindenkinek, hogy a Racing Point autói nagyon-nagyon hasonlítanak a 2019-ben világbajnok Mercedes-konstrukcióra.

Az időeredmények is azt mutatják, hatalmasat lépett előre a csapat, különösen tavalyi önmagához képest, kőkemény tizedmásodperceket sikerült lefaragni a tempóból, ami még akkor is nagy szó, ha tudjuk, a teszteredmények nem mindig mérvadóak. A Racing Pointnál mindenesetre nagyon bizakodóak, az ellenlábasok kritikáit pedig, miszerint ellopták a Mercedes ötleteit, csak annyival ütötték el, hogy miért ne próbálhatnának meg tanulni a legjobbtól.

Mi lesz a Ferrarival?

Az ágaskodó lovas csapatnak borzasztóan sikerült a téli felkészülése, amin az FIA-val kötött titkos paktum nyilvánosságra hozatala sem segített. Sebastian Vettel és Charles Leclerc szenvedtek az autóval Barcelonában, az első teszten ráadásul borzasztóan kevés kört tudtak teljesíteni a géppel. Egyesek szerint megtévesztő a Ferrari lassúsága, ám Mattia Binotto néhány nappal ezelőtt tiszta vizet öntött a pohárba és leszögezte: nem kamuznak, nem altatnak, tényleg ennyit tud jelenleg az autó. No, persze ez a nyilatkozat is lehet a megtévesztés része, mindenesetre a legtöbb szakértő szerint Mercedes-Red Bull csata várható a világbajnoki címért, a Ferrarinak pedig be kell érnie idén - jó esetben - a harmadik hellyel.

A Ferrari nem altat, tényleg lassú

Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke a két szezon előtti teszten látottak alapján úgy véli, a csapatnak nagyon sok mindenben kell fejlődnie a két hét múlva esedékes szezonrajtig. Lerágott csont, hogy a szezon előtti teszteredményekből messzemenő következtetéseket nem szabad levonni, mégis úgy tűnik, a Ferrari a várakozásoknál gyengébben szerepelt a Forma-1 kollektív gyakorlásain.

A másik probléma, amire vélhetően megoldást kell találnia az olaszoknak, az a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel kiábrándító formája. A német pilóta az elmúlt másfél évben csupán árnyéka volt önmagának, Charles Leclerc már az első Ferraris évében többször móresre tanította. Márpedig a maranellóiaknak egyértelműen szükségük lenne egy jó Vettelre, ha sokáig versenyben szeretnének maradni, de a boxutcai pletykák szerint az sem elképzelhetetlen, hogy ez lesz a német utolsó szezonja az olaszoknál.

Fotó: formula1.com

Hány rekordot dönt meg Lewis Hamilton?

Szinte hihetetlen, hogy Lewis Hamilton már 35 éves, de ez egyáltalán nem látszik rajta. A címvédő, hatszoros világbajnok pilóta egyáltalán nem tűnik a nyugdíjra készülődő versenyzőnek, továbbra is ott lángol a szemében a tűz és a gyilkos ösztön, hogy újabb és újabb trófeákat szerezzen meg. Az előzetes várakozások alapján minden esélye meg is van arra, hogy 2020 végén már hétszeres világbajnoknak mondhassa magát és beállítsa Michael Schumacher beállíthatatlannak hitt rekordját. A brit pilóta a német legenda egy másik csúcsát is üldözi, méghozzá a legtöbb futamgyőzelem rekordját. Michael Schumacher pályafutása során 91 alkalommal állhatott fel a pódium felső fokára, ehhez Hamiltonnak még hét futamgyőzelemre lenne szüksége. Ha csak abból indulunk ki, hogy a hibrid-éra 2014-es bevezetése óta a legrosszabb idényében is 9 versenyt tudott megnyerni, akkor elmondhatjuk, jó eséllyel pályázik a patinás rekordra.

Hamiltonnak persze kapóra jön, hogy a mezőny legjobb konstrukcióját vezeti, ráadásul a 2021-es szabályváltozások könnyen meg is törhetik a Mercedes dominanciáját - az elmúlt hat szezonban az ezüst nyilak zsebelték be a világbajnoki címeket -, így még robbanthat egyet utoljára. Ebbe azért vélhetően Valtteri Bottasnak is lesz beleszólása, emlékezhetünk, a finn kiválóan kezdte a tavalyi szezont, de formáját nem tudta hosszú távon fenntartani.

Ádáz küzdelem az élcsapatok árnyékában

Tavaly a McLaren mindenkit meglepett remek teljesítményével, a wokingiak konstruktőri negyedik helyét nem sokan prognosztizálták a szezonrajt előtt. Most olybá tűnik, hogy még ádázabb csatát vívhatnak a középcsapatok a negyedik helyért, amely egy tényleges Ferrari behorpadás következtében akár még dobogóvá is változhat. A 2020-as teszteredmények alapján a McLaren nem lett rosszabb, de jobb se nagyon, miközben a riválisok - első blikkre - szintet tudtak lépni. A Racing Pointról már ejtettünk szót, de mindenképpen emlékezzünk meg a Renault-ról is, a franciák ugyanis a harmadik leggyorsabb autót rakták össze, csupán a Mercedes és a Red Bull tudott jobb köridőt repeszteni náluk Barcelonában. Daniel Ricciardo és Esteban Ocon személyében ráadásul két rutinos, bevállalós pilótával rendelkeznek, mindkettejüknek jó éve lehet.

A hátsó régiókban a Williamsnél is van ok a bizakodásra, persze a briteknek volt honnan fejlődniük. A Williams 2019-ben messze-messze a legpocsékabb autóval rendelkezett, de most a teszteredmények arról árulkodnak, hogy sikerült szintet lépniük és csökkenteni hátrányukat a mezőny végén. Ezzel együtt a szakértők így is az utolsó, tizedik helyre várják őket, de George Russell már tavaly, azzal a rémes járgánnyal is megmutatta, hogy van benne potenciál, a mezőny egyetlen újoncának, a kanadai Nicholas Latifin pedig nem igazán lesz teher. Barcelonában sikerült a hetedik leggyorsabb köridőt megfutniuk és ha a fejlődés töretlenül tart, akkor akár néhány pontszerző helyben is reménykedhetnek - tavaly Robert Kubica révén egyetlen egy egységet sikerült bedobniuk a közösbe.

Érdekes a Haas helyzete is, ugyanis sokan úgy vélekednek, nem sok sanszuk lesz beleszólni a középcsapatok küzdelmeibe, míg mások szerint a rosszul sikerült tavalyi szezon után ismét radar alá kerülhetnek. Talán emlékeznek még néhányan, hogy a két évvel ezelőtti idényt pazarul kezdte a Romain Grosjean, Kevin Magnussen páros, de vagy megadta magát az autó alattuk, vagy kapitális hibákat vétettek, amivel rengeteg világbajnoki pontot hagytak veszni. A téli kollektív teszteken nem sikerült az 1.17-es idő alá benézniük, ők szerepeltek a leggyengébben, ezek alapján sok munka vár még rájuk.

Az Alfa Romeo egy évvel korábban is pokolian gyors tudott lenni az egyenesekben, ez pedig az idei autó esetében sem változott meg. Kimi Raikkönenék végsebessége a DRS-rásegítéssel a 320 kilométer per órát is elérte Barcelonában, de tulajdonképpen teher nélkül vághatnak neki a szezonnak. Éppen úgy, ahogy a Red Bull fiókcsapatának számító Alpha Tauri, amely szeretne elmozdulni tavalyi konstruktőri hatodik helyéről, de ez a kiegyenlített erőviszonyokat látva egyáltalán nem lesz egyszerű.

A legnagyobb kihívó: Max Verstappen

Nincs olyan szakértő, akinek ne fordult volna meg a szezon előtti elemzésekben, hogy a Red Bull fiatal holland titánja talán 2020-ban érhet fel először a csúcsra. Verstappen már 2019-ben is aratott bravúros győzelmeket, az autója idén is jónak tűnik, a képességei pedig megvannak ahhoz, hogy Hamilton első számú kihívójává lépjen elő. Idén ráadásul már hazai környezetben is versenyezhet, hiszen visszatér a száguldó cirkusz versenynaptárába a felújított zandvoorit pálya, a fanatikus holland szurkolók pedig biztosan fantasztikus hangulatot fognak teremteni.

IndyCart idéző kanyarban is száguldoznak idén a pilóták

Több mint három évtized után Hollandia visszatér a Forma-1-es helyszínek vérkeringésébe. Valljuk be, Max Verstappen népszerűségét látva erre volt is igény, a hollandok pedig nagyon kitettek magukért. A zandvoorti aszfaltcsík persze nem teljesen új, korábban rendeztek rajta különböző futamokat, de azért némi ráncfelvarrásra szorult.

A Forma-1 2020-as szezonjának mezőnye

Mercedes: Lewis Hamilton, Valtteri Bottas
Ferrari: Sebastian Vettel, Charles Leclerc
Red Bull: Max Verstappen, Alexander Albon
McLaren: Carlos Sainz, Lando Norris
Renault: Daniel Ricciardo, Esteban Ocon
Alpha Tauri: Pierre Gasly, Danyiil Kvjat
Racing Point: Sergio Perez, Lance Stroll
Alfa Romeo: Kimi Raikkönen, Antonio Giovinazzi
Haas: Romain Grosjean, Kevin Magnussen
Williams: George Russell, Nicholas Latifi

Ki nem találná, melyik Forma-1-es csapat fejlődött a legtöbbet

2019.08.27.
Dorogi László

Érdekes infografikával állt elő a Forma-1 hivatalos Facebook oldala. A szezon feléhez érve azt vizsgálták meg, melyik csapat mennyit fejlődött, vagy éppen esett vissza az egy évvel korábbi teljesítményéhez képest.

Fotó: autosport.com

Ehhez egy végtelenül ésszerű és egyszerű statisztikai adatot vettek alapul: azt nézték meg, hogy melyik istálló mennyivel szerzett több, vagy kevesebb pontot 12 futam elteltével, mint 2018-ban. A pontszámokat végül átváltották százalékos arányba, hogy minden csapatnak saját magához mérten állapítsák meg, mennyit lépett előre, vagy éppen hátra, az eredmény pedig igencsak meglepő.

A szezon feléhez érve elmondható, hogy a legtöbbet az Alfa Romeo (leánykori nevén Sauber Ferrari) lépett előre, amiben vastagon szerepet játszik Kimi Raikkönen szerződtetése. A Jégemberrel a fedélzeten, no meg az elmúlt hetekben a megerősödő Antonio Giovinazzinak köszönhetően 42 százalékkal gyűjtöttek eddig több pontot, mint tavaly ilyenkor, s bár ez pontszámban csupán 13 egységet jelent, mégis ők érték el a legnagyobb fejlődést.

A második helyen a szintén megtáltosodó McLaren áll, amely nem kevesebb mint 30 ponttal szerzett eddig többet, mint egy évvel korábban, ezzel 37 százalékos fejlődési mutatóval övék a képzeletbeli dobogó második helye, s igaz, ami igaz, mind Lando Norris, mind Carlos Sainz kiválóan teljesít idén.

A képzeletbeli bronzérmet a Toro Rossósok akaszthatják a nyakukba, hiszen 15 ponttal és 35 százalékkal állnak jobban mint tavaly, pontszámban viszont nem meglepő módon a Mercedes lépett előre, köszönhetően Bottas remek szezonrajtjának és az idén is verhetetlennek tűnő világbajnoknak, Lewis Hamiltonnak. Az ezüst nyilak 93 egységgel szereztek eddig többet mint 2018-ban, de ez az összpontszámukhoz mérten "csupán" 21 százalékos javulás.

Hogy a vesztesekre is vessünk egy pillantást, bizony itt találjuk a Ferrarit, a maranellóiaknak közel sem a szájuk íze szerint alakul az idény eddig. Sebastian Vettel továbbra sem találja régi önmagát, Charles Leclerc-kel pedig hol a technika, hol a csapat hol éppen saját maga babrál ki. Az olaszok 47 ponttal állnak most rosszabbul mint tavaly ilyenkor, ez pedig 14 százalékos romlást jelent.

Nem lehet büszke magára a Racing Point, a Renault és a Haas sem, közülük a franciák veszítettek pontszámban a legtöbbet: Daniel Ricciardo szerződtetése ide, vagy oda, 43 egységgel állnak most kevesebbel mint egy évvel ezelőtt. A Racing Point 28, a Haas Ferrari 40 ponttal áll rosszabbul. Furcsán hangzik, de százalékosan a Williams veszítette a legtöbbet tavalyhoz képest, pedig ők csak három pontot buktak a 2018-as teljesítményükhöz képest, de mivel eddig egyetlen világbajnoki pontocska árválkodik csak a nevük mellett, nem meglepő a dolog.

Nem ejtettünk szót a Red Bullról, amelynek eddig szinte csak Max Verstappen húzta a szekerét, de Pierre Gasly gyenge teljesítménye sem rontotta le annyira az összképet, hogy ne beszélhessünk az osztrákokról előrelépő istállóként, most 21 ponttal állnak jobban mint tavaly ilyenkor, a továbbiakban viszont Alexander Albonnak kell majd többet raknia a közösbe.

A Forma-1-es szezon hétvégén a Belga Nagydíjjal folytatódik.

Mindenki új autóval Barcelonában

2019.05.07.
Ragnar Volarus

A Spanyol Nagydíj minden évben különleges, mert rengeteg csapat itt veti be először az első nagyobb fejlesztési csomagját. Mi sem természetesebb, a Haas istálló is Barcelonában próbálja ki új fejlesztéseit, és az utóbbi években az amerikai csapat rendszerint jó versenyt zárt spanyol földön. 

Fotó: F1.com

„Az autó sok eleme fog változni: az első szárny, a padlólemez, rengeteg kisebb elem, mint például a tükrök. Rengeteg adatunk van. Meg kell bizonyosodnunk arról, hogy négy verseny után is stimmelnek ezek, és működnek a fejlesztések is. Várjuk már, hogy lássuk, hogyan állunk a téli tesztekhez képest” - árulta el Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke.

A Haas francia pilótája Romain Grosjean is kijelentette, a Spanyol Nagydíjra mindenki „B” autóval készül. Úgy gondolja, ez a hétvége sokat fog segíteni abban, hogy lássák, miben változott a kocsi a téli teszt óta. Ugyanakkor azt is hozzátette, hogy teljesen más lehet az erősorrend, mint a szezon előtti barcelonai teszteken volt.

„Mindenki nagy fejlesztésekkel készül. Majdhogynem mindenki „B” autót fog hozni, ezért az erősorrend eltérő lehet. Nagyon fontos, hogy jó irányba haladjunk a fejlesztéseinkkel, főleg annak ismeretében, hogy mire vagyunk képesek ezen a helyszínen. Meglátjuk, hogy ezúttal is jók leszünk-e itt, remélem, sikerül megértenünk, hova tűnt a versenytempónk.”

A Pirelli új, 2019-es abroncsai idén is sok istállónak komoly fejtörést okoz, nem mindenkinek sikerül az optimális működési tartományba hozni az abroncsokat. A Haasnál leginkább a gumik hólyagosodása okoz gondot, viszont a fejlesztési csomagtól függetlenül Grosjean úgy gondolja, nem lesz gondjuk a gumikkal Barcelonában.

„Ez egy nagy energiájú pálya, szóval nem aggódok amiatt, hogy nem tudnánk munkára bírni a gumikat. Érdekes ez a téma, mivel a téli teszteken még nem volt ilyen jellegű gondunk. Jó teszt lesz számunkra ez a hétvége, mert úgy gondoljuk, gyorsak lehetünk.”

Címkék: Haas Racing

Forma-1: ki állítja meg Lewis Hamiltont?

2019.03.14.

Pénteken kezdetét veszi a 70. Forma-1-es világbajnokság az ausztráliai Melbourne-ben. Cikkünkben beharangozzuk az idényt, valamint latolgatjuk a 2019-es esélyeket.

Fotó: autosport.com

Az immáron ötszörös világbajnok Lewis Hamilton az elmúlt két évben egyformán nyerte meg a bajnoki címet: a szezon első felében még nagy csatára kényszerült, majd a Magyar Nagydíjat követően egyértelműen dominálta az idényt. A Mercedes pilótája az idei szezonnak is a legnagyobb favoritként vág neki és szokásához híven ezúttal sem nyomasztja az esélyesség terhe. A stuttgarti csapat 2014 óta dominálja a világbajnokságot és a szakértők szerint ez a sorozat a szabályváltoztatások előtti szezon előtt sem fog megszakadni. 

Hamilton csapattársa idén és Valtteri Bottas lesz, aki Mercedeses időszaka során még nem nézett szembe olyan nyomással mint idén. 2017-ben vészmegoldásként szerződtették őt Nico Rosberg helyére, egy évvel ezelőtt pedig egyértelműen a második számú pilótának tekintették. Idén azonban a finn gyakorlatilag minden versenyen az ülésért küzd majd, hiszen sokan nyílt titokként kezelik, hogy az idén ülés nélkül maradó Esteban Ocon 2020-ban a Mercedeshez igazol. 

Akárcsak az elmúlt két esztendőben Sebastian Vettel és a Ferrari lehet Hamilton és a Mercedes legfőbb kihívója. Az olasz istálló és négyszeres világbajnoka az előző két szezonban is fölényben volt az év elején, hogy aztán teljes összeomlást követően hamar eldőljön a világbajnoki címek sorsa. Vettel tavaly mentálisan bukott el legnagyobb riválisával szemben, ám kérdéses, hogyha idén sem tudja visszaszerezni a trónt, akkor lesz-e még esélye. Vettel az ötödik évét tölti Maranellóban és akárcsak korábban Michael Schumacher vagy Fernando Alonso esetében, ez határozhatja majd meg a jövőjét a Ferrarinál. (A német világbajnok lett és domináns érába kezdett, míg a spanyol pályafutása egyik legrosszabb szezonja után távozott a Ferrariból.) 

A sportág legsikeresebb istállója, amely 2007 óta nem adott egyéni világbajnokot és 2008-ban nyert utoljára konstruktőri vb-címet, idén csapatfőnököt váltott, de Mattia Binottonak nehéz örökséggel kell szembenéznie. 

Fotó: express.co.uk



Ami még érdekesebbé teszi a Scuderia idei szezonját, hogy Charles Leclerc személyében egy lényegében tapasztalatlan pilótát igazoltak Vettel mellé. A fiatal monacói azonban az előző évben bebizonyította, hogy igazi tehetség és akár Vettel orra alá is borsot törhet, persze ha hagyják versenyezni. 

A szezon egyik legnagyobb kérdőjele a Red Bull szereplése lehet. Helmut Marko csapatának ragyogóan induló (2010 és 2013 között verhetetlenek voltak) együttműködése dicstelen véget ért a Renault-val. A "bikák" így vészmegoldásként a Hondával vágnak neki az idénynek. Céljuk, hogy idén is önerőből nyerjenek versenyeket de a szakemberek szerint erre kevesebb az esély mint az előző szezonok során. Max Verstappen a még mindig csak 22 éves, de a mezőny egyik leggyorsabb pilótájának számít. Az ötszörös futamgyőztes hollandnak idén már egyértelműen a vezérszerepet szánják, pályafutása során ez lesz az első ilyen év. Vertappen társa Pierre Gasly lesz aki a Toro Rossotól igazolt át a nagycsapathoz és aki tavaly több kiemelkedő eredményt is elért. A két kiemelkedő tehetségű, de forrófejű fiatal párharca házon belül külön izgalmakat ígér. 

A gyári Renault tavaly megbízható erőnek számított, ám így is messze elmaradt a "nagy hármastól" ha idén nem is sikerül elérniük a Red Bull szintjét, de mindenképpen a közelebb kerülés lehet a cél Enstone-ban. Daniel Ricciardo öt év és hét győzelmet követően hagyta el a Red Bull-t, hogy új kihívás elé nézzen, ám egyelőre meglehetősen kérdéses, hogy mire megy az új csapatával. Ezúttal egy nem győzelemre képes autót kellene minél jobb helyre segítenie, de egyúttal az is eldől, hogy mennyire tud egy csapat vezére lenni. Nico Hülkenberg tehetsége vitathatatlan és sokak szerint a korábbi Le Mans-i győztes F-1-es pályafutása során nem ült még ennyire ütőképesnek mondható autóban mint az idei Renault. A sikerélmény rá is fér a német pilótára ugyanis hiába a tudása, eddigi több mint 150 versenyén nem tudott dobogóra állni. 

A Haas-Ferrarira idén is az várhat mint az előző szezonban vagyis az amerikai csapat stabil pontszerző lehet, de a pilótapárosnak (Romain Grosjean és Kevin Magnussen) nem lesz túl sok esélye a dobogós helyek megszerzésére. A versenyződuó egyik tagja sem a türelméről híres, és így az is kérdéses, hogy mennyire fogják bírálni az autót az eredmények hiányában. 

Az elmúlt években szenvedett a McLaren és a Renault motorszállítóvá való kinevezése sem segített előrelépni. Fernando Alonso el is hagyta a süllyedő hajót és a Forma-1-nek örökre (?) búcsút mondó kétszeres világbajnok idén már csak az Indy 500 és a Le Mans-i 24 órás megnyerésére koncentrál. Stoffel Vandoorne-nak az eredménytelenség miatt kellett távoznia, így egy teljesen új felállással vág neki az istálló 2019-nek. Carlos Sainz Jr. eddig nem tudta bizonyítani, hogy akkora klasszis lenne pályaversenyzésben mint édesapja a rali és a tereprali világában és meglehetősen kérdéses, hogy Wookingban mire megy majd. A 20 éves Lando Norris a jövő egyik nagy ígéretének számít aki újoncként kapja meg a lehetőséget a világbajnokság egyik legpatinásabb alakulatánál. Ez a helyzet abból a szempontból veszélyes, hogy az eredmények hiánya megtörhet egy eddig lendületesen épülő karriert. 

A Force India hamvaiból feléledő Racing Point kisebb közutálatnak örvend, mivel két olyan pilóta alkotja az új csapatot akik jelentős szponzori háttérrel rendelkeznek. Sergo Perez és a Lance Stroll képességeit azért így is nehéz lenne elvitatni: a mexikói eddig nyolc dobogós helyet szerzett az autósport királykategóriájában, míg a kanadai harmadévesnek szintén voltak jelentősebb eredményei. Strollnak ráadásul azokkal a negatív véleményekkel is szembe kell néznie, amelyek szerint csak azért kap lehetőséget mert az apja az új csapat egyik tulajdonosa. A brit istálló idén Mercedes motorokkal versenyez és körülbelül olyan eredményekre lehet predesztinálni mint a Force Indiát, vagyis a konstruktőri bajnokság 4-6. helye. 

Fotó: autosport.com

Az idén már 40. születésnapját ünneplő Kimi Räikkönen távozott a Ferraritól és visszatért első F1-es csapatához, amelyet hivatalosan már nem Saubernek, hanem Alfa Romeonak hívnak. A "Jégember" többször is elmondta, hogy immáron csak a verseny élvezete miatt versenyez és idén igazi jutalomjáték vár rá. A tesztel alapján mindenesetre komolyan kell venni Kimit. Négy év után tartalékpilótává minősítették vissza Marcus Ericssont és a helyére az az Antonio Giovanazzi került, aki 2017-ben már két versenyen bizonyíthatott. Az olasz kifejezetten örül annak, hogy társként a mentorszerepre egyre inkább alkalmasabb Raikkönent kapta. 

A Toro Rosso 2006-ban azzal a céllal jött létre, hogy a Red Bull legnagyobb tehetségeit elindítsa az F1-ben. Éppen ezért is furcsa, hogy az a Danyil Kvjat került vissza a fiókcsapathoz, aki 2014-ben valamint 2016 és 2017 között már volt a csapat pilótája és akit kirúgtak két évvel ezelőtt. A thaiföldi Alexander Albon szereplése szintén érdekesnek ígérkezik. A brit származású pilóta ugyanis 1954 óta az első thaiföldi versenyző lesz aki szerepet kap a "száguldó cirkuszban". 

Forma-1: a pilóta, aki közelről látta a halált, visszatér az elitbe

Ami szerdán még csak nagyon erős sajtóhírként nyargalt végig a világsajtón, az csütörtökre hivatalossá vált: Robert Kubica 2019-ben visszatér a Forma-1-be. Ahogy azt a Sportfaktoron is megírtuk , jó esély mutatkozik arra, hogy a közönségkedvenc Robert Kubica nyolc évvel utolsó Forma-1-es versenye után 2019-ben visszatérjen a száguldó cirkusz mezőnyébe - első vagy második számú versenyzőként, hiszen 2017 óta már tesztpilótaként körözött előbb a Renault, majd a Williams autójával - és a nagyon erős sajtóhír végül megerősítést nyert.

Története legnehezebb időszakán megy keresztül a Williams. A sportág történetének egyik legsikeresebb csapata 2012 óta nem nyert versenyt, vb-címet pedig 1997 óta nem sikerült szerezniük. Idén azonban nem is ez a cél, hanem a rendszeres pontszerzés és az anyagi értelemben vett életben maradás. George Russell Forma-2-es bajnokként vág neki a szezonnak, a fiatal brit pályafutását a Mercedes egyengeti, a másik autó pedig Robert Kubica vezeti 2019-ben. A lengyel közönség-kedvenc több mint nyolc év után vezet ismét a Forma-1-ben, azóta versenyzett a WRC-ben is, valamint többször tesztelt, de óriási kérdés, hogy lényegében egy új érában is megállja-e a helyét. 

A teszteredményekből az idei szezon előtt is nehéz bárminemű érdemi következtetést levonni. A barcelonai tesztelések során többek között a Ferrari, a Renault és a McLaren is zárt élen tesztnapot, míg a Mercedes leginkább a megbízhatóságot tesztelte. Az első igazán mérvadó körökre, amelyek a valós erősorrendet mutatják meg, magyar idő szerint péntek hajnalban kerül sor az Ausztrál Nagydíj első szabadedzésén. 

A szezon egy sajnálatos eseménnyel kezdődött ugyanis csütörtök hajnalban 66 évesen meghalt Charlie Whitting. A Forma-1-es versenyek állandó versenyigazgatói posztját 1997 óta betöltő szakember tüdőembóliában hunyt el. 

A Forma-1 2019-es mezőnye:

Mercedes:
Lewis Hamilton (brit)
Valtteri Bottas (finn)
Ferrari:
Sebastian Vettel (német)
Charles Leclerc (monacói)
Red Bull:
Max Verstappen (holland)
Pierre Gasly (francia)
Renault:
Nico Hülkenberg (német)
Daniel Ricciardo (ausztrál)
Haas:
Romain Grosjean (francia)
Kevin Magnussen (dán)
McLaren:
Carlos Sainz Jr. (spanyol)
Lando Norris (brit)
Force India:
Sergio Pérez (mexikói)
Lance Stroll (kanadai)
Toro Rosso:
Danyiil Kvjat (orosz)
Alexander Albon (thaiföldi)
Sauber:
Kimi Räikkönen (finn)
Antonio Giovinazzi (olasz)
Williams:
Robert Kubica (lengyel)
George Russel (brit)

Megtörte az amerikai átkot a Haas

2018.04.21.
Dorogi László

A Forma-1 történetében soha nem írtak sikersztorikat az amerikai csapatok. A feltörekvő, az autósport elitjébe vágyó istállók lufija néhány idényen belül gyorsan leeresztett, rosszabb esetben azonnal ki is pukkant. Megtörve az elődök átkát, a Haas egészen más utat járt be és a 2021-es szabályváltozások egyik legnagyobb nyertese lehet.

Fotó: formula1.com

Virgin, Lotus Racing, HRT. Mind olyan csapatok, amelyek - jó esetben - alig néhány évadot éltek meg az autósport csúcsának számító Forma-1-ben. 2014-ben a NASCAR csapat-tulajdonos és szerszámmágnás Gene Haas is bejelentette, hogy elindít egy F1-es projektet, ekkor pedig mindenki csak legyintett rá, mondván láttak ők már karón varjút, tengerentúli szerencsétlenkedést meg még inkább.

Haas úr csapata viszont rácáfolt a kétkedőkre, első futamukon hatodik helyet szereztek Ausztráliában 2016-ban, majd a szezon végén a konstruktőri pontversenyben a nyolcadik helyen zártak, ami első próbálkozásra több mint biztatónak tűnt. A második évben nem érte utol őket a "második szezonos szindróma", nem estek vissza, sőt megduplázták pontjaik számát. Idén már a szezon előtti teszteken is nagyon gyorsnak tűntek, az Ausztrál Nagydíjon pedig akár 22 pontot is rakhattak volna a Haas-kasszába - aztán ütött be a már oly sokat emlegetett bokszutcai krach.

A nem várt erő persze szúrja a konkurensek szemét, nem véletlen, hogy a Force India és a McLaren is bepanaszolta a Haast Charlie Whiting versenyigazgatónál, vizsgálja felül, nem működik-e együtt a megszabott kereteken túlnyúlóan az amerikai istálló a Ferrarival - nagy bánatukra nemleges válasz érkezett Whiting úrtól.

"Ha rosszul végezzük a munkánkat, az emberek csak legyintenek és azt mondják, nézd már, egy újabb hülye amerikai csapat, de ha jól dolgozunk, akkor azt vágják a fejünkhöz, hogy Ferrari másolatok vagyunk. Ez nem igazságos az itt dolgozó srácokkal szemben, mert ha ránézünk az autónkra és összehasonlítjuk bárki máséval, láthatjuk, hogy a miénk egyértelműen különbözik. Nem egy és nem kettő olyan elem van, amit nem másoltunk, hanem saját magunknak terveztük meg és raktuk össze"

- mondja Gene Haas csapattulajdonos.

Azt már Guenther Steiner, csapatigazgató teszi hozzá, hogy az efféle kritikák csakis azért születnek, mert senki sem várta tőlük új csapatként azt, hogy ilyen jól fognak teljesíteni és ennyire jól fog működni az istálló.

Guenther Steinernek van Forma-1-es tapasztalata, korábban a Jaguárnál és a Red Bullnál is dolgozott. (Fotó: formula1.com)

A Forma-1-ben két út létezik: vagy minden alkatrészt saját magadnak gyártasz az autóidhoz, ahogy azt a tradicionális csapatok - mint a Ferrari, a Mercedes, vagy a Renault - teszik, vagy pedig - ahogy azt a mezőny nagyobbik része is csinálja - bizonyos elemeket nagy gyártóktól "kölcsönzöl". Így lehet például a Force Indiának Mercedes motorja és sebességváltója a Haasnak pedig Ferrari motorja, sebességváltója, hidraulikája és elektronikája, ezt pedig a szabályok lehetővé is teszik. Az aerodinamikai elemeket és az autó többi szintén nagyon fontos részét a Haas mérnökei tervezik meg.

"Ha megnézzük a versenysorozat csapatait - a Force Indiát, a Williamset, a Toro Rossot - mind kapcsolatban állnak különböző motorgyártókkal és különböző elemek beszállítóival. Nálunk ugyanez a helyzet, csak nekünk egyetlen féllel van kapcsolatunk. Ez a modell jól bevált, de nem is hiszem, hogy van más lehetősége egy új csapatnak a Forma-1-ben. Ezek az autók elképesztően összetettek, nem lehet csak úgy a hasunkra ütni, hogy na akkor én most építek egy versenygépet és nekiállok versenyezni. Ez butaság."

- teszi hozzá a csapattulajdonos.

A Haas és a Ferrari kapcsolata nagyon gördülékeny, de vajon mi ennek a titka?

"Ez a kapcsolat azért működik jól, mert nyíltak vagyunk és mindig időben kifizetjük a számlákat. Nagyon világos szerződést kötöttünk a Ferrarival. Megtesszük amit megígértünk, ők pedig szintén megteszik, amit nekünk ígértek"

- szögezi le Haas úr, aki nem igazán érti, hogy a többi független istálló miért nem jár hasonló úton.

"Az indulás előtt tárgyaltunk a Mercedessel és a Ferrarival is és mindketten nagyon nyitottak voltak, úgy álltak hozzá, szívesen eladunk nektek bármit, amire szükségetek van. Ez ma már teljesen normális. Ha oda akarsz menni a Mercedeshez és alkatrészeket akarsz tőlük vásárolni, akkor menj oda és tedd meg. Azt hiszem, ők sokkal boldogabbak lesznek, hogy eladhatják neked az általuk gyártott alkatrészt, mint amilyen boldog leszel te vásárlóként. Ez egy nagyon jó üzlet nekik és a Ferrarinak is, mert jó pénzt tudnak csinálni"

- vélekedik Gene Haas.

Fotó: formula1.com

Az idei szezonja nem kezdődött mintaszerűen a Haasnak, de Guenther Steiner szerint még mindig sok tapasztalatot kell szerezniük. "Minél hosszabban és keményebben dolgozol valamin, annál jobb lesz. Ne felejtsük el, hogy nekünk ez még mindig csak a harmadik szezonunk. Csakis arra koncentrálunk, amit csinálunk és ezt megpróbáljuk a lehető legokosabban csinálni."

Az istállónál tehát nincs titok, nincs varázspálca, a kőkemény munkában hisznek. Nem próbálnak meg már azelőtt futni, hogy megtanultak volna egyáltalán járni, nem herdálják el a rendelkezésükre álló pénzt, ehelyett felvázoltak egy józan tervet, ami alapján egy igazán hatékony istállót hoztak létre viszonylag kis költségvetésből.

A csapatnál folyamatosan fejlesztenek és fél szemmel már 2021-be tekintenek - ekkor változhatnak meg gyökeresen a Forma-1 szabályai, már ami a pénzek elosztását illeti.

"A költségvetési plafon meg fogja változtatni a játékszabályokat" - vélekedik Gene Haas.

"Új izgalmakat és sokkal több futamgyőztest hozhat a Forma-1 életébe és azt hiszem, ennek a változásnak lesznek nagy nyertesei és lesznek nagy vesztesei is természetesen. A Haas legnagyobb előnye, hogy nagyon gyorsan tudunk alkalmazkodni a változásokhoz, mert mi ég új fiúk vagyunk a tengeren. A nagyobb, sokkal nagyobb tradíciókkal rendelkező csapatok ezt a változást sokkal nehezebben élik meg, hiszen ők már veterán harcosok, hatalmas hadiflottával, amit nem olyan egyszerű átkormányozni új vizekre."

A Haas sikere amennyire váratlan, épp annyira elvitathatatlan. A fejlődés folyamatos az istálló pedig könnyen lehet, hogy az új generációs Forma-1 egyik zászlóshajója lesz a jövőben.

A cikk forrása: formula1.com

Címkék: Forma 1, Haas Racing

Valamit kezdeni kell a bokszutcai balfácánkodással

2018.04.13.
Dorogi László

Az Ausztrál Nagydíjon a két Haas Ferrari, múlt héten Bahreinben Kimi Raikkönen versenyét tette tönkre a egy-egy súlyos hiba, ez utóbbi ráadásul egészségkárosító hatással is bírt az egyik szerelőre.

Fotó: RaceFans

Még csak két futamon vagyunk túl az idei Forma-1-es idényben, de máris rengeteg kritika éri a bokszutcai munkát. Bahreinben egy hibás kerékcsere következtében Kimi Raikkönen feladni kényszerült a versenyt, ráadásul egyik szerelője súlyosan meg is sérült, mert a finn pilóta elütötte. Sokan támadták ezért a Jégembert és valahogy a sajtóorgánumok többsége el is felejtett beszámolni arról, hogy nem Raikkönen hibázott. Ő megkapta a zöld jelzést és nyomta. Éppen úgy ahogy Romain Grosjean és Kevin Magnussen Ausztráliában.

A Kínai Nagydíj második szabadezdésén kísértetiesen hasonló incidens történt Stoffel Vandoorne-nal, amire már Charlie Whiting versenyigazgatónak is fel kellett kapnia a fejét. Az esetek azért nagyon furcsák, mert szabályi változások nem történtek 2017-hez képest a kerékcserékkel kapcsolatban és egyelőre az illetékesek is értetlenül állnak a történtek előtt.

A legnagyobb igazság talán Bob Bell, a Renault technikai igazgatójának szavaiban van, aki szerint a két másodperc körüli kerékcserékkel elérték az ember fizikai képességeinek határát.

Savanyú a Force India és a McLaren szőlője

2018.03.30.
Dorogi László

A középcsapatoknak nagyon szúrja a szemét, hogy a Haas már a harmadik évében meg tudja közelíteni az élcsapatokat, miközben alkatrészei garmadáját a Ferraritól kapja.

Fotó: formula.hu

Nem sikerült jól a Haas Ferrari szezonrajtja, egy banális hiba következtében egyik autójuk sem tudta befejezni az Ausztrál Nagydíjat, ráadásul Romain Grosjean kiesésének köszönhetően ugorhatta át Sebastian Vettel a versenyben addig vezető Lewis Hamiltont, ami az összeesküvés elméletek kedvelőinek fel is keltette érdeklődését. A Haas ugyanis lényegében a tavalyi Ferrarival vágott neki az idei szezonnak, és 2016-os Forma-1-be érkezésük óta nem titkoltan szoros kapcsolatot ápolnak a maranellóiakkal.

Az idei Haas-autók motorja, hajtáslánca, futóműve és aerodinamikai elemei is a tavalyi Ferrariból lettek beszerelve, sőt a Scuderia még a Haas karosszériáját építő Dallara cégnek azt is megengedi, hogy tesztelésre szolgáló szélcsatornájukat használják. Mindezt az FIA szabályai nem tiltják, ám a "túlzott" együttműködés tilos, a két istálló mérnökei például nem vándorolhatnak oda-vissza a két csapat között.

A riválisoknak persze egyáltalán nem tetszik a "könnyen jött" siker, a Force India és a McLaren pedig fel is kérte az FIA-t, hogy vizsgálja felül a Ferrari és a Haas együttműködését. A szabályok csak azt korlátozzák, hogy mely alkatrészeket kell inden csapatnak saját magának gyártania, illetve, hogy melyeket vásárolhat meg másoktól, viszont a terveket minden további nélkül átvehetik az "anyacsapattól", már amennyiben az beleegyezik.

Romain Grosjean a csapat pilótája azonban megvédte a Haas mérnökeit, mondván, egyáltalán nem fair velük szemben lealacsonyítani a munkájukat annyira, hogy csupán egy Ferrari-másolatnak bélyegzik meg idei autójukat. Az mindenesetre érdekes, hogy egy nagyjából 250 fős istálló olyan csapatok elé tud kerülni, mint például a 600 embert foglalkoztató Renault, de meglepő lenne, ha az FIA vizsgálata bármi rendellenességet tárna fel.

A Haas Ferrari volt az Ausztrál Nagydíj főszereplője

2018.03.25.
Dorogi László

Nem hozott különösebb izgalmakat az idei Forma-1-es szezon első futama, ahol egy biztonsági autós szakasz döntött a végső győztes kilétéről.

Fotó: formula.hu

A Haas volt a mérleg nyelve

Az amerikai csapat már a szezont megelőző tesztek alatt megvillantotta erejét, a melbournei időmérő edzést követően pedig világossá vált, hogy idén erős középcsapatként kell számolnunk a Haas-szal. Annál viszont sokkal-sokkal több volt számukra az Ausztrál Nagydíjban, mint amit végül kihoztak belőle, hiszen a csapat történetének legjobb rajtpozícióit szerezték meg szombaton, a rajtot követően pedig Kevin Magnussen a negyedik, Romain Grosjean a hatodik helyet kaparintotta meg. Vesztüket aztán két kapitális hiba okozta, de egyiket sem a pilóták követték el: a Haas mindkét autójának kerékcseréjét elpuskázta - szó szerint, hiszen a csavarbelövő pisztoly mondott csődöt, a kerékcseréket követő kivezető körökben pedig előbb Magnussen, majd Grosjean autója állt le. A francia ezzel akaratán kívül is döntően befolyásolta az Ausztrál Nagydíj végeredményét, mert a biztonsági autós szakasz alatt ugrotta át Sebastian Vettel Lewis Hamiltont az élen, a brit világbajnoknak pedig a fejében is maradt ez a frusztráló pozícióvesztés.

Alonso nem tévedett

A rutinos spanyol magabiztosan várta a vasárnapi futamot és annak ellenére jó versenytempóra számított a McLarentől, hogy nem sikerült szombaton a legjobb tíz közé kvalifikálnia magát. Úgy tűnik, hogy a Renault erőforrással már most sokkal előrébb tart a wokingi istálló az elmúlt három évben látott Hondás szenvedéshez képest, Fernando Alonso pedig az ötödik helyen be is hozta a McLarent, de csapattársa, Stoffel Vandoorne is a pontszerző, kilencedik helyen ért célba. Egy futam alapján persze nem lehet hosszútávú következtetéseket levonni, de talán kevesebb fejfájást okoz majd a McLaren idei járgánya a kétszeres világbajnoknak, mint a tavalyi romhalmaz, Alonsonak pedig igaza lett, szép adag ponttal gazdagodott a brit istálló.

Nem volt izgalmas

Az Albert Parkra egyébként sem jellemző a sok látványos előzés és a meteorológusok által beharangozott esős hétvége is elmaradt, így a szezonnyitó nem hozott különösebb izgalmakat. Ami már most körvonalazódott, hogy idén is Lewis Hamilton-Sebastian Vettel csata várható a világbajnoki címért, de versenytempóban a Red Bull sincs sokkal lemaradva a Ferrari mögött, és az is egyértelműnek tűnik, hogy ha kicsivel is, de még mindig a Mercedes az első számú erő. Hamilton nagyon peches futamot tudhat maga mögött, a csalódottság pedig az eredményhirdetésnél ki is ült az arcára, Vettel viszont szerencséjét kihasználva önbizalomnövelő sikerrel kezdte a 2018-as versenyévet.

Az Ausztrál Nagydíj végeredménye

1. Sebastian Vettel - Ferrari
2. Lewis Hamilton - Mercedes
3. Kimi Räikkönen - Ferrari
4. Daniel Ricciardo - Red Bull-TAG Heuer
5. Fernando Alonso - McLaren-Renault
6. Max Verstappen - Red Bull-TAG Heuer
7. Nico Hülkenberg - Renault
8. Valtteri Bottas - Mercedes
9. S.Vandoorne - McLaren-Renault
10. Carlos Sainz - Renault
11. Sergio Pérez - Force India-Mercedes
12. Esteban Ocon - Force India-Mercedes
13. Charles Leclerc - Sauber-Ferrari
14. Lance Stroll - Williams-Mercedes
15. Brendon Hartley - Toro Rosso-Honda

Nem fejezte be a versenyt:

Romain Grosjean - Haas-Ferrari
Kevin Magnussen - Haas-Ferrari
Pierre Gasly - Toro Rosso-Honda
Marcus Ericsson - Sauber-Ferrari
Szergej Szirotkin - Williams-Mercedes

Forma-1: kettőt már lelepleztek, de jön a többi is

2018.02.17.
Ragnar Volarus

A Haas és a Williams már bemutatta idei autóját, de az igazi nagyüzem a jövő héten következik, hiszen az összes nagyágyúnál megtörténik a leleplezés.

A Haas nem húzott nagyon merészet, szinte lemásolta tavalyi járgányát. Az új versenyautó február 26-án, az első előszezoni teszten debütál majd a pályán Barcelonában.

A Williams színekben ugyan nem változtatott, de az ő FW41-es fantázianevű autójuk ennek ellenére jelentősen átalakult.

Persze a lényeg még hátravan. De nem kell már a végtelenségig várni, hiszen a február 26-án kezdődő barcelonai előszezoni tesztekig minden csapat lerántja a leplet 2018-as autójáról.

Hétfőn a Red Bull lesz a következő, kedden pedig a Renault és a Sauber autóbemutatója következik. Án talán nem merészség kijelenteni, hogy mindenki a csütörtököt várja igazán, hiszen a tavalyi év bajnokcsapata, a Mercedes, illetve a Ferrari is ekkor tartja prezentációját.

Péntekre maradunk a McLaren Renault-motoros versenygépe, a Toro Rosso viszont egészen 26-áig titkolózik. A Force India pedig nem árulta el, mikor mutatja meg autóját. 

A további Forma-1-es autóbemutatók listája:

Red Bull - Február 19. 
Renault - Február 20. (online)
Sauber - Február 20. 
Mercedes - Február 22. (Silverstone)
Ferrari - Február 22. (online)
McLaren - Február 23. 
Toro Rosso - Február 26. (Barcelona)
Force India - nincs időpont

Címkék: Haas Racing, Williams

Ezeket a cikkeket olvastad már?