Így lehet ötszörös világbajnok Hamilton Amerikában

2018.10.17.
Dorogi László

A Mercedes brit világbajnoka hihetetlenül közel került a címvédéshez és akár már hétvégén, Austinban megszerezheti ötödik vb-címét, amivel beérné az örökrangsorban Juan Manuel Fangiót.

Fotó: Daily Star

Egészen káprázatos formában versenyez Lewis Hamilton július közepe óta, a Mercedes négyszeres világbajnoka az előző hét futamból hatot nyert meg és négy versennyel az idény vége előtt 67 pontos előnnyel vezeti a világbajnoki pontversenyt Sebastian Vettel előtt. Ez egyben azt is jelenti, hogy a németnek már nem csak a tudására, de jókora szerencsére is szüksége van ahhoz, hogy letaszítsa trónjáról brit riválisát, aki már a hétvégi, Amerikai Nagydíjon bezsebelheti ötödik világbajnoki címét.

Ehhez persze a Marcedes pilótájának legalább 8 ponttal kell többet szereznie Vettelnél, ez ugyanis azt jelentené, hogy 75 pontra növelné előnyét összetettben. Mivel a futamgyőzelemért 25 pont jár a Forma-1-ben, a német már csak pontszámban érhetné utol a maradék három versenyen Hamiltont, s ha meg is történne ez a csodaszámba menő manőver, akkor sem előzhetné meg, hiszen ebben az esetben a futamgyőzelmek száma rangsorol, márpedig Hamilton már kilencnél jár, miközben Vettel csak öt sikerrel rendelkezik.

Lássuk hogyan alakulhat ki a Hamilton világbajnoki címét érő nyolc pontos differencia már a hétvégén:

- Hamilton megnyerni az Amerikai Nagydíjat, Vettel pedig nem végez a harmadik helynél előrébb

- Hamilton második helyen ér célba, miközben Vettel ötödik, vagy annál rosszabb helyen zár

- Hamilton a dobogó harmadik fokát kaparintja meg, Vettel pedig a hetedik, vagy annál rosszabb pozícióban fejezi be a versenyt

- Hamilton negyedik, Vettel pedig nem végez előrébb a nyolcadik helynél

- Hamilton ötödik, Vettel viszont nem zár az első nyolcban

- Hamilton hatodik, Vettel pedig maximum egy pontot szerez

Az esélyek egyáltalán nem szólnak a Ferrari német pilótája mellett, ugyanis amióta Austinban rendezik az amerikai Forma-1-es futamot Vettel egyszer, míg Hamilton ötször diadalmaskodott, ráadásul az elmúlt négy idényben mindig a brit emelhette magasba az amerikai trófeát.

Hamilton húzta be a szuzukai időmérőt

2018.10.06.
Pintér M. Lajos

A címvédő és az ötödik világbajnoki győzelmére hajtó Lewis Hamilton, a Mercedes brit pilótája nyerte a Forma-1-es Japán Nagydíj szombati időmérő edzését, így a vasárnapi futamon ő rajtolhat majd az élről.

Fotó: formula.hu

A 33 éves Hamiltonnak ez az idei nyolcadik, egyben pályafutása 80. pole pozíciója – írja az MTI.

Hamilton mellől csapattársa, a finn Valtteri Bottas startolhat, míg a harmadik pozícióból Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője vág majd neki a futamnak. Hamilton összetettbeli egyetlen riválisa, a szintén négyszeres vb-győztes Sebastian Vettel, a Ferrari német pilótája csak kilencedik lett az időmérőn.

A kvalifikáció harmadik szakaszában elkezdett esni az eső Szuzukában, és bár a Ferrari előbb a félig nedves, félig száraz pályára alkalmas, úgynevezett átmeneti esőgumikat tette fel Vettel autójára, a német versenyző azonnal visszament a boxba száraz aszfaltra alkalmas gumikért, mert nem érezte megfelelőnek az átmeneti abroncsokat. Pechjére, mire visszaért a pályára, újfent eleredt az eső, ezért nem tudott igazán gyors kört teljesíteni.

Hamilton közben már az első körén a leggyorsabb volt, s mivel az esőben már egyik ellenfelének sem volt esélye az övénél jobb időt elérni, percekkel az időmérő edzés leintése előtt biztossá vált, hogy a brit pilótáé lesz a pole pozíció.

A vb-pontversenyben Vettel előtt 50 ponttal vezető Hamiltonnak így hatalmas esélye van arra, hogy Japánban jelentős lépést tegyen az ötödik világbajnoki címének megnyerése felé.

Az 53 körös Japán Nagydíj vasárnap – magyar idő szerint – 7.10 órakor kezdődik.

A teljes rajtsorrend:

1. sor:
Lewis Hamilton (brit, Mercedes)
Valtteri Bottas (finn, Mercedes)
2. sor:
Max Verstappen (holland, Red Bull)
Kimi Räikkönen (finn, Ferrari)
3. sor:
Romain Grosjean (francia, Haas)
Brendon Hartley (új-zélandi, Toro Rosso)
4. sor:
Pierre Gasly (francia, Toro Rosso)
Esteban Ocon (francia, Force India)
5. sor:
Sebastian Vettel (német, Ferrari)
Sergio Perez (mexikói, Force India)
6. sor:
Charles Leclerc (monacói, Sauber)
Kevin Magnussen (dán, Haas)
7. sor:
Carlos Sainz Jr. (spanyol, Renault)
Lance Stroll (kanadai, Williams)
8. sor:
Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull)
Nico Hülkenberg (német, Renault)
9. sor:
Szergej Szirotkin (orosz, Williams)
Fernando Alonso (spanyol, McLaren)
10. sor:
Stoffel Vandoorne (belga, McLaren)
Marcus Ericsson (svéd, Sauber)

Nem tört meg a Mercedes-uralom Oroszországban

Bottas jó csapatjátékosnak bizonyult, Hamilton futamot nyert, összesítésben pedig már két futamgyőzelemnyi az előnye Vettellel szemben.

Fotó: formula.hu

Már a pénteki szabadedzéseken körvonalazódott, hogy a Szocsi pálya egyértelműen a Mercedesnek lett kitalálva, s ha ehhez hozzátesszük azt, hogy még sosem sikerült más erőforrással robogó autónak futamot nyernie Oroszországban, nem sok jóban reménykedhettek az ezüst nyilak riválisai.

Pedig Sebastian Vettelnek nagyon nagy szüksége lett volna egy győzelemre Szocsiban, ugyanis öt futammal a világbajnokság befejezése előtt már 40 pont volt Lewis Hamilton előnye, ám a szombati időmérő edzés rávilágított, hogy a Ferrarinak sok esélye nem lesz a sikerre vasárnap.

Némi meglepetésre Valtteri Bottas gyorsabbnak és precízebbnek bizonyult brit csapattársánál szombaton, így a finn pilóta indulhatott a pole pozícióból azon a pályán, ahol tavaly sikerült megnyernie pályafutása első Forma-1-es versenyét. Sebastian Vettel a harmadik helyről vághatott neki a futamnak és az első méterek izgalmasan alakultak. A legjobban talán Hamilton kapta el a rajtot, be is nézett csapattársa mellé, ám Bottas jól megvédte pozícióját, miközben Vettel is üldözőbe vette Hamiltont.

Végül minden élen haladó versenyző megtartotta pozícióját és a show-t elsősorban a 21. születésnapját ünneplő Max Verstappen szolgáltatta, aki különböző büntetések miatt a 19. helyről rajtolt, ám villámsebességgel hámozta át magát a mezőnyön, hogy bár jó néhány másodperccel lemaradva, de csatlakozzon az élen haladó négyeshez.

Az első és egyetlen boxkiállásnál jól taktikázott a Ferrari, Sebastian Vettel, hamarabb érkezett a kerékcserére mint Hamilton és a kivezető körét is nagyon jól teljesítette. A brit kiállását követően a német mögé szorult, de elképesztően agresszívan támadta és nem sokkal később vissza is vette Vetteltől a második pozíciót. S mint tudjuk, ez már fél futamgyőzelmet jelentett Hamilton számára, ugyanis Bottasnak kénytelen kelletlen el kellett engednie ötödik világbajnoki címére hajtó társát.

Hamilton összetettben ezzel már 50 ponttal vezet Sebastian Vettel előtt a világbajnoki pontversenyben és nagyon nagy csoda - értsd két nullázás a brittől - kell ahhoz, hogy a német szerezze meg ötödik világbajnoki címét. A 33 éves brit versenyzőnek ez volt az idei nyolcadik, egyben pályafutása 70. futamgyőzelme.

Az Orosz Nagydíj végeredménye:

A Mercedes tarthatatlan Oroszországban, Bottas nyerte az időmérőt

2018.09.29.
Dorogi László

A Mercedes finn pilótája meglepte brit csapattársát és Ausztria után másodszor rajtolhat idén pole pozícióból.

Fotó: formula1.com

Az már a pénteki és szombati szabadedzéseken bebizonyosodott, hogy a Mercedesnek lett kitalálva a Szocsiban felhúzott Forma-1-es pálya, a négyszeres brit világbajnok 1:33.067-es idővel, pályacsúcsot autózva nyerte meg az utolsó szabadedzést a szombat délutáni időmérő előtt. Bár Sebastian Vettelnek égetően fontos lenne egy futamgyőzelem Oroszországban, hiszen már 40 pont a hátránya Hamiltonnal szemben az összetett világbajnoki pontversenyben, a Ferrarik még csak megközelíteni sem tudták az ezüst nyilakat.

Az már a pénteki edzések után kiderült, hogy maximum négyen lehetnek versenyben reálisan a futamgyőzelemért vasárnap, ugyanis mind Daniel Ricciardo, mind Max Verstappen autójába új váltókat építettek. Ezért további öt-öt helyes rajtbüntetés csapódott hozzá a korábbi szankciókhoz, amit azért kaptak, mert mindkét Red Bullban kicserélték az erőforrásokat is, Ricciardo és Verstappen így a rajtrács végéről vághatnak neki a vasárnapi futamnak.

Ami az élmezőnyt illeti, sokáig úgy tűnt, hogy Lewis Hamilton indulhat a legkedvezőbb pozícióból vasárnap, a Q2-ben tovább javítva a korábban saját maga által felállított pályacsúcsot 1:32.410-es idejével több mint fél másodpercet vert finn csapattársára, ám az időmérő harmadik szakaszában fordult a kocka és Bottas egészen parádés kört autózva 1:31.528-al, ha csak négy ezred másodperccel is, de Hamilton elé került. Egy-egy dobása maradt mindkét versenyzőnek, hogy eldöntse a pole pozíció sorsát, ám miközben Bottas tovább javította idejét 1:31.387-re, addig Hamilton hibázott utolsó körén, így Ausztria után másodszor indulhat idén az élről Valtteri Bottas egy Forma-1-es versenyen.

A Mercedesek mögött a két Ferrari végzett, Sebastian Vettel a harmadik, Kimi Raikkönen a negyedik helyről vághat neki a futamnak.

Forma-1, Orosz Nagydíj, az időmérő edzés végeredménye

Sok a fiatal tehetség, kevés az ülés

2018.09.24.
Dorogi László

A Mercedes csapatvezetője szerint a csapatonkénti három autó, az ifjú versenyző, George Russell szerint plusz két istálló lenne a megoldás.

Fotó: Autoweek

Bár még javában zajlik a Forma-1 2018-as idénye, már nagyon sok pilóta jövő évi ülése biztosított. A pilótakeringő egyik legnagyobb vesztese az az Esteban Ocon lehet, aki az előző két idényben remekül versenyzett a Force India színeiben, ugyanakkor a csapat csődje és tulajdonosváltása miatt - a most még Williams pilóta Lance Stroll édesapja érdekeltségi körébe tartozó cég vásárolta fel a csapatot - körön kívülre kerül jövőre.

Nem Ocon az egyetlen tehetséges versenyző, aki tudása alapján bőven megérdemelne egy F1-es ülést, a Formula-2-es bajnokságot vezető George Russell is F1-es karrierben reménykedik, s élvezi is a Mercedes háttér-támogatását, de egyelőre nincs lehetősége a feljebb lépésre, ugyanis a gyári csapat üléseit Lewis Hamilton és Valtteri Bottas birtokolja, márpedig a Mercedesnél aligha elképzelhető egy olyan jellegű farmcsapat létrehozása, mint a Red Bull esetében a Toro Rosso.

Russel szerint még legalább két csapat kellene a száguldó cirkuszba, hogy a hozzá hasonló tehetségek lehetőséghez jussanak, ugyanis a jelenlegi rendszerbe szinte lehetetlen egy fiatal pilótának bekerülnie, különösen megfelelő pénzügyi háttértámogatás nélkül. Új, versenyképes csapatot viszont rendkívül nehéz összehozni, elég ha csak a Caterham, a HRT, a Virgin, a Marussia, vagy a Manor istállókra gondolunk, akik nagyon hamar kikoptak a mezőnyből, ráadásul sok-sok pilótájuk közül is csak Daniel Ricciardo és Esteban Ocon tudott megragadni az F1-ben.

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szerint az említett problémára a legjobb megoldás egy csapatonkénti harmadik autó bevezetése lenne, amely ugyan nem lenne újdonság a sorozatban, de utoljára az 1985-ös Német Nagydíjon fordult elő ilyesmi. Wolff úgy véli, hogy a harmadik autó használatát bizonyos feltételekhez kellene kötni, nem ülhetnének például olyan pilóták a plusz autóba, akik nem rendelkeznek legalább két éves Forma-1-es versenyzői tapasztalattal.

Ocon jó ötletnek tartja a harmadik autó bevezetését, de azt már nem tudja elképzelni, hogy lehetne ezt megvalósítani.

"Jó lenne, mert akkor például Charles Leclerc, vagy George Russell, vagy korábban például én is kaphattam volna egy harmadik autót, de azt gondolom, a költségek gondot jelenthetnek a kisebb csapatkonak" 

- nyilatkozta korábban a pilóta, utalva arra, ha kötelezővé tennék a plusz egy autó indítását a sorozatban. Hasonlóan vélekedik egyébként Russell is, aki úgy véli, a harmadik autó ötlete jó elgondolás, mert a Mercedesnek, a Ferrarinak és a Red Bullnak is lehetősége lenne a mély vízbe dobni talonban tartott fiatal pilótáit anélkül, hogy különösebb kockázatot vállalnának, de a problémát jelentene a felmerülő rengeteg pluszköltség.

Hogy látjuk-e Ocont jövőre a sorozatban, egyelőre még mindig kérdéses, az viszont biztos, hogy kár lenne, ha egy ilyen tehetség nem kapna több lehetőséget a száguldó cirkuszban.

Címkék: Forma 1

Amerikanizálódik a Forma-1

2018.09.23.
Dorogi László

Cirkuszt és kenyeret a népnek - vallja a száguldó cirkusz tulajdonosa, a Liberty Media. Mint ismert, 2021-től jelentős szabálymódosítások jönnek az F1-be, ezek első fecskéit viszont már jövőre is érzékelhetjük.

Fotó: autoevolution.com

Kezdjük is a legfontosabb módosítással: lejárt a kávédaráló hangzású motorzaj ideje. Emlékszünk még a jó öreg, brummogó erőforrásokra, amelyekkel Michael Schumacher hét világbajnoki címet nyert? No, ha nem is térnek vissza a környezetkímélés jegyében azokhoz a motorokhoz, a 2019-es szezonban már jóval több energiát tudnak majd felhasználni az elektromos rendszerekből az erőforrások. Mindez azt jelenti, hogy nagyobb sebességgel, magasabb fordulatszámon üzemelnek majd a motorok és jóval hangosabbak is lesznek.

Szintén fontos változás, hogy a Liberty Media szeretné kiegyenlíteni az istállók közötti erőviszonyokat, s erre nem is találhatna amerikaibb megoldást, mint a költségvetési plafon bevezetése. Olyan költségvetési limitet szeretnének bevezetni, amelynek segítségével a kisebb csapatok előtt is lehetőség nyílik a nagyobb sikerek elérésére, ám ez még nem jövőre, csak 2021-ben kerülne bevezetésre.

Ami nem feltétlenül okos lépés, hogy megbuherálnák az időmérő edzések jól bejáratott menetét, ugyanis egy negyedik szakasz bevezetését tervezik, ami sajtóhírek szerint az utolsó nyolc talpon maradt versenyző között döntené el a rajtelsőség sorsát. Ezzel kapcsolatban hivatalos bejelentés még nem történt, de talán ehhez nem kéne hozzányúlni.

Egyre jobban van Niki Lauda

2018.09.20.
Dorogi László

A háromszoros osztrák világbajnok humora a régi, egyre jobban érzi magát, jövőre talán vissza is térhet jól megszokott közegébe, a Forma-1-be.

Fotó: mercedesamgf1.com

Még augusztus elején kellett életmentő tüdőtranszplantációs műtét elvégezni Niki Laudán, miután egy súlyos légzőszervi betegség támadta meg. A Forma-1 élő legendáját egy ideig mesterséges kómában is tartották, de az operáció jól sikerült, azóta pedig szerencsére nem is nagyon hallottunk a Mercedes csapatának ügyvezetői jogkör nélküli elnökéről és résztulajdonosáról.

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke a műtét óta rendszeresen meglátogatja Laudát, akihez nem csak baráti szálak fűzik, hiszen exfeleségének az egykori pilóta az unokatestvére. Wolff szeptember elején úgy fogalmazott, hogy a 69 éves osztráknak egyelőre a pihenés és a felépülés a legfontosabb, de senkiben ne legyen kétség, vissza fog térni jól megszokott közegébe, a Forma-1-be.

Lauda évtizedek óta állandó résztvevője a Forma-1-es hétvégéknek, most is minden versenyt megnéz a televízión keresztül. Korábban több csapatnál is töltött be vezető szerepet, de a német RTL szakértőjeként is dolgozott egy ideig. Persze, idén már egészen biztosan nem látjuk versenyen, de Wolff a Szinapúri Nagydíj hétvégéjén a német RTL-nek részletesebben is beszámolt a Laudánál tett látogatásáról, amiből egyértelműnek tűnik, hogy egyre jobban van.

"Amikor bementem hozzá, az első dolog amit tett az volt, hogy rám mosolygott. Gondoltam, folytathatnánk, ahol abbahagytuk és azt mondtam neki, korábban jobban néztél ki. Erre seggfejnek nevezett. Akkor tudtam, hogy jó úton halad, hogy visszatért. Igen komplex operációt hajtottak végre rajta, de napról napra jobban van, jól működik az új tüdeje, pozitív hangulatban van"

- mesélte a Mercedes csapatfőnöke.

Címkék: Forma 1, Mercedes

Hamilton újabb lépést tett a világbajnoki cím felé Szingapúrban

2018.09.16.
Dorogi László

A négyszeres brit világbajnok győzelmét csak egy lekörözés veszélyeztette, de a Mercedes pilótája nem inogott meg és tovább növelte előnyét összetettben.

Fotó: formula1.com

Hiába dominált a Ferrari a pénteki és szombati szabadedzéseken, a szombat délutáni - helyi idő szerint már esti - szingapúri időmérő edzésen felfedte lapjait a Mercedes, Lewis Hamilton pedig tökéletes kört futva simán szerezte meg a pole pozíciót. A világbajnoki pontversenyben őt követő Sebastian Vettel dolgát az sem könnyítette meg, hogy a Red Bull pilótája, Max Verstappen is befurakodott közéjük a szombati edzésen, ám a vasárnapi futamon a német világbajnok nagyon gyorsan megelőzte holland riválisát és azonnal üldözőbe vehette Hamiltont.

Az élmezőny tagjai egyaránt hiperlágy gumikkal rajtoltak el, ám Sergio Pérez és Esteban Ocon ütközése miatti biztonsági autós szakasznak csak később kezdték meg a pilóták a kerékcseréket, elsőként Sebastian Vettel érkezett, a Ferrari nem titkolt szándéka pedig az volt, hogy elé vágjanak az éllovas Hamiltonnak, taktikájuk azonban visszafelé sült el, így Verstappen az első kiállás után vissza is szerezte a némettől virtuális második helyét.

A folytatásban megmerevedtek az álláspontok, már ami az élmezőnyt illeti, a mezőny végén ugyanakkor nagyon is zajlottak az események, Szergej Szirotkin és Sergio Perez körökön keresztül csatáztak egymással, s a csata hevében nem is igazán tudtak figyelmet szentelni a mögöttük érkező lekörözőknek, így Hamiltonnak és Verstappennek sem. A holland ekkor nagyon megközelítette a brit versenyzőt, még az előzéssel is megpróbálkozott, de végül nem járt sikerrel, ahogy Perez sem Szirotkin támadásával, frusztráltságának köszönhetően ráhúzta Force Indiáját az orosz versenyző Williamsére, amiért meg is kapta box utca áthajtásos büntetését.

Az élen már nem történt változás, így Hamilton újabb győzelmével már 40 pontra növelte előnyét az összetett versenyben a harmadik helyen záró Sebastian Vettel előtt.

A Szingapúri Nagydíj végeredménye

Szuperszonikus autók jöhetnek 2021-től

2018.09.13.
Dorogi László

A Nemzetközi Automobil Szövetség elnöke, Ross Brawn szerda este Szingapúrban rántotta le a leplet az F1 lehetséges jövőjéről.

Ahogy azt talán már mindenki tudja, 2021-től jelentős szabályváltozások érkeznek a száguldó cirkuszba, amelyek többek között a motorok gyártását és az autók felépítését is szabályozzák. Az előbbire vonatkozó változtatásokat végül leszavazta az FIA, ezzel szemben jelentős aerodinamikai lépéseket terveznek, amelyet egy Ferrari-koncepción keresztül mutattak be.

Ross Brawn a hétvégi versenyhelyszínen, Szingapúrban tartott tájékoztatót ezzel kapcsolatban szerda este, amelyre ugyan csak a Forma-1 résztvevőit hívták meg, ugyanakkor néhány kép kiszivárgott a módosítási tervekről. Ha ezeknek hinni lehet, akkor nagyjából így nézhetnek majd ki az autók két és fél év múlva a Forma-1-ben.

Fotó: motorsport.com

A legszembetűnőbb változás, hogy az eleinte erősen kritizált glóriás fejvédő tökéletesen idomul az autóhoz, de az egész jármű kialakítása is sokkal inkább emlékeztet egy jövőbeli járgányra, semmint a jelenlegi F1-es autókra. Arra persze még ne vegyünk mérget, hogy valóban ilyenek is lesznek az autók, de az FIA azon dolgozik, hogy a 2021-es szabályok alapján csak ilyen és ehhez hasonló gépeket lehessen majd építeni.

Címkék: Forma 1

Édesapjára és Bianchira emlékezett beköszönő tweetjében a Ferrari új pilótája

2018.09.12.
Dorogi László

Charles Leclerc érzelmes üzenettel lépett a nyilvánosság elé, miután a Ferrari bejelentette, ő váltja a szezon végén a Sauberhez távozó Kimi Raikkönent a marenellóiaknál.

Fotó: formula.hu

A monacói versenyző a Twitteren köszönte meg a lehetőséget a Ferrarinak és tett közzé néhány szót az "előléptetésével" kapcsolatban.

"Az álmok tényleg valóra válnak... A Suderia Ferrarinál fogok versenyezni a 2019-es Formula-1-es világbajnoki szezonban. Az idők végezetéig hálás leszek a Ferrarinak, amiért megadták ezt a lehetőséget. Nicolas Todtnak, aki 2011 óta támogat engem. A családomnak, és valakinek, aki már nincs közöttünk, de akinek ezt az egészet köszönhetem: apámnak. Köszönöm Jules-nak, hogy rengeteget tanulhattam tőle – sohasem fogjuk őt elfelejteni."

- írta a fiatal versenyző.

"Minden korábbinál keményebben fogok dolgozni, hogy ne okozzak csalódást. Mindenekelőtt azonban be kell még fejeznünk egy szezont egy elképesztő csapattal, amely megadta számomra az esélyt, hogy küzdjek és megmutassam a bennem rejlő potenciált. Gyerünk tovább, Sauber!"

- tette hozzá Leclerc.

Ezeket a cikkeket olvastad már?