A nyári szünet utáni Hamilton feltörölte a padlót a mezőnnyel

2018.11.26.
Dorogi László

Az abu-dzabi nagydíjjal hivatalosan is véget ért a Forma-1 2018-as idénye, amely bár izgalmasnak indult, ám az immáron ötszörös világbajnok Lewis Hamilton gondoskodott arról, hogy a vége ne legyen az.

Fotó: formula1.com

Nagy várakozás előzte meg a Forma-1 hatvankilencedik szezonját, ugyanis a szezon előtti tesztek mind-mind azt vetítették előre, hogy a Ferrari hosszú évek szélmalomharca után végre megközelítheti a Mercedest és véget vethet a németek négy éve tartó egyeduralmának. A sorozatnak nagy szüksége lett volna erre, hiszen Lewis Hamilton uralkodása már-már felidézheti a Forma-1-rajongókban a Michael Schumacher és Ferrari uralta időszakot, amelynek a Schumi-szimpatizánsok nagyon, mindenki más kevésbé örült.

Úgy vágott tehát neki a mezőny a március végi, ausztrál idénynyitónak, hogy sok kérdés ajtaját nyitotta ki a felzárkózni látszó Ferrari, de Sebastian Vettel megítélésének sem tett volna rosszat, ha tényleg komolyan versenyben tud lenni a világbajnoki címért. Arról persze már csak a legelvakultabb Red Bull-szurkolók álmodozhattak, hogy az osztrákok pilótái is beleszólhatnak a kétszereplős versenyfutásba, mindenesetre a szezon előtti teszteken Daniel Ricciardo és Max Verstappen is jól teljesítettek.

A 2018-as évad rengeteg változást hozott magával, a legfontosabb mind közül a glória bevezetése volt, amely bár sokak szemében szálkaként élt a szezon előtt, a világbajnokság eseményei rávilágítottak arra, hogy mekkora szükség van egy ilyen védő szerkezetre az F1-ben. Hogy ne menjünk messzebb, az idényzárón látott hatalmas Hülkenberg-bukás is sokkal-sokkal rosszabbul végződhetett volna, ha nincs a glória. Alighanem, mostanra a kritikus pilóták is belátják, nincs értelme az eszköz ellen harcolni.

Több új arc is bemutatkozott a száguldó cirkuszban ebben az évben, s úgy tűnik, Charles Leclerc lesz az, aki villámkarriert építhet a sorozatban. A fiatal monacói pilóta 2017-ben nyerte meg a Formula-2-es sorozatot, idén debütált a Sauber színeiben, jövőre pedig máris a Ferrari egyik autójában találja magát Kimi Raikkönen helyén. A veterán finn versenyzővel annak ellenére sem hosszabbított szerződést a maranellói alakulat, hogy egyik legjobb szezonját futotta és az összesített világbajnoki pontverseny harmadik helyén zárt.

A Jégembertől még nem kell búcsúznunk, hiszen két évre szóló szerződést kötött első F1-es csapatával, a Sauberrel, búcsút kell intenünk viszont a Forma-1 kétszeres világbajnokának, Fernando Alonsónak, aki az elmúlt időszakban már csak szenvedett a McLarennel, s őszintén szólva, egy ilyen kaliberű versenyző jóval többet is érdemelt volna annál, amit a wokingiak nyújtottak neki. A spanyol nem véletlenül kritizálta sokszor, sok helyen a Forma-1-et és saját csapatát is, így az sem meglepő, hogy az autóversenyzéstől nem vonul vissza, csupán a száguldó cirkusznak fordít hátat.

Fotó: formula1.com

S ami a szezon előtt beharangozott hatalmas harcot illeti? Az év első felében minden úgy alakult, ahogy azt Sebastian Vettel és a Ferrari elképzelte, a négyszeres német világbajnok előbb az Ausztrál, majd a Bahreini Nagydíjat húzta be, hogy aztán egy kínai nyolcadik helyezéssel, továbbá egy azeri és egy spanyol negyedik hellyel azonnal visszatérjen a realitások talajára. A németet egyébként sokat kritizálta a szaksajtó elkerülhető hibái miatt és valóban, többször is görcsösnek tűnt a teljesítménye, amely végül meg is pecsételte sorsát.

Mindeközben Hamilton a szerencsétlen körülmények között elbukott bahreini futam és egy kínai negyedik pozíció után két futamgyőzelemmel replikázott Vettel szezonrajtjára, de a Kanadai Nagydíj után már ismét a német állt jobban az összetett pontversenyben. A versenyfutás kiélezett és szoros volt, a rajongók örülhettek. Vettel ráadásul még saját közönsége előtt is le tudta győzni Hamiltont, amivel lélektani fölénybe került, ám a négyszeres brit világbajnoknak mintha csak erre a pofonra lett volna szüksége.

Hamilton innentől kezdve a hátralevő tizenegy futamból nyolcat nyert meg, köztük a Német Nagydíjat, mintegy visszavágva Vettelnek a silverstone-i vereségért, a német pedig egyre frusztráltabban versenyzett. Hamilton végül Mexikóban húzta be ötödik világbajnoki címét, amivel a sorozat örökrangsorában beérte az argentin Juan Manuel Fangiót és immáron csak a hétszeres világbajnok, Michael Schumacher van előtte. A brit ráadásul 408 pontjával minden idők legtöbb világbajnoki pontjával hódította el a bajnoki címet, a Mercedes pedig zsinórban ötödször ült fel a konstruktőri verseny trónjára.

Hogy a következő évben megtörik-e a németek és Hamilton hegemóniája, az idény második felében látottak alapján nehezen elképzelhető. A következő fontos mérföldkő két év múlva érkezhet meg a Forma-1 történetében, akkor ugyanis komoly szabályváltozások mennek majd végbe, amelyek átrendezhetik a jelenlegi erőviszonyokat. Mindent egybevetve azonban egy esemény- és érzelemdús Forma-1-es idényen vagyunk túl, így nem is kívánhatunk mást magunknak, mint soha rosszabbat.

A halál árnyékából tér vissza az elitbe a lengyel pilóta

2018.11.22.
Dorogi László

Ami szerdán még csak nagyon erős sajtóhírként nyargalt végig a világsajtón, az csütörtökre hivatalossá vált: Robert Kubica 2019-ben visszatér a Forma-1-be.

Fotó: formula1.com

Ahogy azt a Blogstaron is megírtuk, jó esély mutatkozik arra, hogy a közönségkedvenc Robert Kubica nyolc évvel utolsó Forma-1-es versenye után 2019-ben visszatérjen a száguldó cirkusz mezőnyébe - első vagy második számú versenyzőként, hiszen 2017 óta már tesztpilótaként körözött előbb a Renault, majd a Williams autójával - és a nagyon erős sajtóhír végül megerősítést nyert. A Williams-Mercedes a 2018-as szezon utolsó versenyhétvégéje előtt, Abu-Dzabiban bejelentette a lengyel szerződtetését.

Minden bizonnyal különleges helyet foglal el ez a helyszín a lengyel szívében, hiszen 2010-ben itt állt utoljára rajthoz Forma-1-es versenyen, mielőtt a következő év februárjában örökre megváltozott volna az élete.

2011. február 6-án egy kisebb kaliberű, olaszországi raliversenyen tette próbára magát két F1-es szezon közötti kikapcsolódás gyanánt, csakhogy a dolgok a lehető legrosszabbul alakultak számára. Egy kanyart rosszul mért fel, aminek következtében a szalagkorlátnak csapódott, ami konkrétan kettévágta járgányát. Navigátora csodával határos módon sértetlenül szállt ki a kocsiból, Kubicát azonban mentőhelikopter szállította kórházba, de a jobb karját érintő súlyos sérülés következtében olyan sok vért veszített, hogy a kórházban szinte már le is mondtak róla. Nem arról, hogy a kezét rendbehozzák, hanem az életéről.

A sérült végtagot gyakorlatilag miszlikbe tépett darabjaiból kellett összekirakósozni, s a hírek szerint, ha történetesen nem egy autóversenyző került volna a műtőasztalra ilyen kézsérüléssel, akkor valószínűleg kérdés nélkül amputálják a testrészt. De Kubicának kellett a keze a vezetéshez és az orvosok meg is mentették a kezét.

Kubica lelkében viszont óriási űrt vájt magának ez az életét veszélybe sodró sérülés. A lengyelnek ugyanis az ominózus baleset megtörténtekor már előkészített szerződése volt 2012-től a Ferrarinál, s sebességét és vezetési stílusát ismerve, könnyedén világbajnok is válhatott volna belőle. Persze, az életét megmentették, de egy autóversenyző mindig a legjobb és leggyorsabb akar lenni abban a sorozatban, amelyikben rajthoz áll, a ralis bukás pedig ennek a lehetőségét vette el tőle.

Nagyon hosszú és gyötrelmes rehabilitáció után Kubica ismét autóba ült, s ott tért vissza a száguldáshoz, ahol majdnem véget ért a történet: a ralipályán. Elindult néhány versenyen, majd 2017-ben elhatározta, hogy tesz egy utolsó kísérletet arra, hogy visszatérjen a Forma-1-be. Fizikálisan formába hozta magát és mentálisan is rendbe tette magában a dolgokat. Ennek az erőfeszítésnek az eredménye csúcsosodik ki a következő szezonban.

"Szeretném megköszönni mindenkinek, aki segített engem életem ezen nehéz időszakában, az elmúlt években. Nagy kihívás volt az utazás, amellyel végül visszakerültem a Formula-1-es rajtrácsra, de az, ami az elején szinte lehetetlennek tűnt, most kezd kézzelfoghatóvá válni. Izgatottan mondhatom el, hogy a Formula-1-es rajtrácson leszek jövőre. Biztos vagyok abban, hogy a kemény munkával és elkötelezettséggel motiválni tudjuk majd a csapatot, hogy nagy dolgokat érjünk el együtt"

- nyilatkozta Kubica bemutatását követően. S bár Alonso személyében egy karakteres figurát veszít el a sorozat, Kubica visszatérésével egy éppen ilyen meghatározó rutinos öreg róka tér vissza.

A Williams kinyitotta az ajtót Kubica előtt

2018.11.21.
Dorogi László

Szűk nyolc év kihagyás után térhet vissza a lengyel pilóta a száguldó cirkusz mezőnyébe. A Williams már csütörtökön bejelentheti érkezését.

Fotó: Williams

Ami április elsején még csak tréfaként járta körbe a világot, az november végére valósággá válhat. Az egyik legnívósabb autósportokkal foglalkozó lap, az Autosport.com ugyanis úgy tudja, Robert Kubica megállapodott a Williams-Mercedesszel és 2019-ben - szűk nyolc év kihagyás után - visszatér a Forma-1-be.

A lengyel pilóta reaktiválását évek óta tűkön ülve várja a Forma-1 közönsége, hiszen Kubica mindig is a sorozat legnépszerűbb versenyzői közé tartozott. Szerződtetését Abu-Dzabiban, a 2018-as Forma-1-es szezon utolsó versenyhétvégéjén jelentheti be a Williams, éppen azon a helyszínen, ahol legutóbb rajthoz állt F1-es autóval még 2010 novemberében.

Kubica a 2006-os Magyar Nagydíjon debütált a Williams-BMW pilótájaként és meg is szerezte az előkelő hetedik helyet, azonban a verseny utáni kötelező mérlegelésnél túl könnyűnek találták az autóját, így utólag diszkvalifikálták. Még ugyanebben az évben - pályafutása harmadik F1-es futamán - megszerezte első dobogós helyezését az Olasz Nagydíjon, Michael Schumacher és Kimi Raikkönen mögött a harmadik helyen intették le a kockás zászlóval.

Egy évvel később mindmáig emlékezetes balesetet szenvedett a Kanadai Nagydíjon, amelyet csodával határos módon úszott meg komolyabb sérülés nélkül - már ha a lábtörést nem nevezzük komoly sérülésnek -, s rá jellemző módon még ezzel is viccelődni tudott egy évvel később Montrealban.


A 2008-as bahreini versenyhétvégén először szerezte meg a pole pozíciót a száguldó cirkuszban, majd Kanadában - egy évvel korábbi brutális bukása helyszínén - először állhatott fel a dobogó legfelső fokára, amivel az összetett világbajnoki pontversenyben is átvette a vezetést.

Ígéretesen induló Forma-1-es karrierjét egy súlyos ralisérülés törte ketté, 2011 februárjában egy raliversenyen ugyanis olyan komoly balesetet szenvedett, hogy jobb karját majdnem amputálni is kellett, szó szerint kettétört a végtagja. Hosszú rehabilitációt követően végül visszatérhetett az autóversenyzéshez, különböző rali-sorozatokban és endurance versenyeken indult el, de mindvégig a Forma-1-es visszatérés lebegett a szeme előtt.

Tavaly tesztpilótaként már újra F1-es autóba ülhetett, a mogyoródi teszteken például a Renault vezethette, majd az idei szezon előtt többször is szóba hozták a Williamsszel, végül azonban nem kapott ülést a britektől, amiben hatalmas szerepet játszott az, hogy Szergej Szirotkin úgy nevezett fizetős pilótaként sokkal több bevételt generált az istállónak a lengyelnél.

Bár Kubica már 34 éves, rutinjával biztosan sokat segíthet az idén borzasztóan teljesítő Williamsnek. A britek másik pilótája a hatalmas tehetségként számon tartott George Russell lesz egyébként, ami egyúttal azt is jelenti, hogy egyetlen olyan autó maradt, ahová még pályázhatnak versenyzők a következő F1-es szezonra: a Toro Rossónál még nem döntötték el ki lesz a második számú pilóta Brendon Hartley mögött, s decemberig ez a kérdés nyitott is marad.

Fernandói búcsúbeszéd, igazságtartalommal fűszerezve

2018.11.18.
Dorogi László

Egy hét. Ennyi maradt hátra Fernando Alonso Forma-1-es pályafutásából. Furcsa. És egy picit szomorú is.

Fotó: motor1.com

A kétszeres spanyol világbajnok, ha csak az utolsó évekre tekint vissza, kvázi dicstelenül lép ki a száguldó cirkusz vándortársulatából. Alonso két világbajnoki címet nyert a Renault-val karrierje első felében, hogy aztán a második végén nevetség tárgyává tegye magát minden egyes héten a folyamatosan befuccsoló McLarennel. És ne értsenek félre, nem maga miatt vált nevetségessé, hanem a wokingiak miatt. Ez mindenki számára egyértelmű.

Szóval Alonso, egy hét múlva, vasárnap, Abu-dhabiban áll utoljára rajthoz a sorozatban, mi pedig csak abban reménykedhetünk, hogy legalább egy futam befejezésének lehetőségét felkínálja neki a sors egy tálcán, s ahogy az utóbbi időszakban megszokhattuk tőle, küldött még egy utolsó, önelbocsájtó szép üzenetet a Forma-1-nek címezve.

"Jelenleg nem az történik az F1-ben, ami engem arra inspirált, hogy autóversenyző legyek. Azért távozok a Forma-1-ből, mert gyenge. Sokkal többet beszélünk arról, hogy mi történik a pályán kívül, mint azon belül. Mindig politikáról és buta rádióüzenetekről esik szó. Talán néhány hibával, de le tudnám írni a következő futam első 15 helyezettjét. Nehéz elfogadnom milyen kiszámíthatóvá vált minden. Remélem, sikerül megelégedettséget találnom más sorozatokban."

Ez utóbbit mi is reméljük, hiszen akár tetszik, akár nem, Fernando Alonso a huszonegyedik század Forma-1-ének egyik legmeghatározóbb alakja. Azon pedig talán érdemes lenne elgondolkoznia az érintetteknek, amiről a spanyol beszél, mert bőségesen találunk benne igazságot.

A Forma-1 világbajnoka nem kér a maratoni szezonból

2018.11.09.
Dorogi László

A legnépszerűbb autóverseny-sorozat tulajdonosai egyre több helyszínt vonnának be a Forma-1-es versenynaptárba, de Hamilton szerint már így is elég megterhelő egy idény a pilóták számára.

Fotó: The National

A Liberty Media sok újítással állt elő, amióta megvásárolták a Forma-1 jogait és nem titkolt céljuk, hogy minél több helyen pénzzé tegyék a sorozatot. A héten jelentették be például hivatalosan, hogy 2020-tól Vietnamban is lesz verseny, mindemellett az amerikaiak szeretnék elvinni Miamiba és Zaandvortba is a száguldó cirkuszt.

Mindez azt jelenté, hogy két év múlva akár 24-25 versenyhétvége is helyet kapna a versenynaptárban, ez pedig egyáltalán nem tetszik az immáron ötszörös világbajnok Lewis Hamiltonnak. A brit pilóta még azt is megszellőztette, hogy ha felemelik a versenyek számát, ő bizony visszavonul a sorozattól. Persze, öt világbajnoki címmel a háta mögött könnyen mond az ember ilyet, de azt azért be kell látnunk, hogy van némi igaza a Mercedes versenyzőjének.

Hamilton szerint már így is olyan, mintha 25 versenyük lenne egy évben, ezért egyáltalán nem tartja jó ötletnek a versenyek számának növelését, szerinte a régi, 18 futamos szezonok voltak a legideálisabbak.

Az idei szezonból már csak két futam van hátra, de az egyéni világbajnoki címmel ellentétben a konstruktőri verseny közel sem lefutott. Már most tudni lehet, hogy jövőre márciustól decemberig fog tartani az évad, ez pedig 1963 óta a leghosszabb szezon lesz a száguldó cirkuszban.

Hamilton hozzátette, nagyon szeret versenyezni, de ez az idény is nagyon hosszú volt, ami alatt nagyon sok feladatot kellett elvégezniük, nem mellesleg a családjuktól is nagyon sok időt kell távol eltölteniük, ami szintén embert próbáló feladat.

Verstappent nem lehetett megverni Mexikóban, Hamilton ötszörös világbajnok

2018.10.28.
Dorogi László

A Red Bull holland pilótája már a rajtnál az élre állt és ki sem engedte kezéből a győzelmet. Lewis Hamilton negyedik helyen ért célba, ezzel megszerezte ötödik világbajnoki címét.

Fotó: formula1.com

Nem kis meglepetésre a Red bull ausztrál pilótája, Daniel Ricciardo nyerte meg a szombati időmérő edzést a Forma-1 mexikói versenyhétvégéjének szombati napján, legyőzve az addig domináló holland csapattársát, Max Verstappent. A vasárnapi futam legfontosabb kérdése persze az volt, hogy a harmadik helyről rajtoló Lewis Hamilton az első hét hely valamelyikén tud-e végezni, ebben az esetben ugyanis bárhol érjen célba Sebastian Vettel, akkora előnyre tesz szert összetettben a világbajnoki potnversenyben, amit a német már nem hozhat be a hátra lévő két futamon.

Hamilton a harmadik helyről egészen kiválóan kapta el a rajtot, megelőzte a pole pozícióból startoló Daniel Ricciardót, de a második kockából induló Verstappent nem tudta kikerülni az első kanyar előtt. A negyedik-ötödik helyen Vettel és Valtteri Bottas küzdött egymással, végül a németnek sikerült megelőznie a Mercedes finnjét. Az első kör végén Verstappen, Hamilton, Ricciardo volt a dobogós helyeken száguldók sorrendje, negyedikként Vettel, ötödikként Bottas, a hatodik pozícióban pedig Räikkönen haladt.

Hamilton és Bottas közvetlen egymás után, a 12. körben bent járt a boxban kerékcserén, egy körrel később pedig Ricciardo is friss abroncsokat kapott. Verstappen a vezető helyről a 14. körben állt ki kerékcserére, majd az ideiglenesen az élen álló Vettel a 17. körben, csapattársa, Räikkönen pedig közvetlenül utána hajtott a boxba.

Az élmezőnyben a kerékcserék után nem változott a helyzet, a dobogós pozíciókban sorrendben Verstappen, Hamilton és Ricciardo száguldott. Vettel a 34. körben megelőzte Ricciardót és feljött a harmadik helyre, öt körrel később pedig a célegyenesben Hamilton mellett is elment, így már második volt. A 47. körben Ricciardo utolérte Hamiltont és elment mellette, így ismét harmadik volt, Hamilton pedig a boxba hajtott kerékcserére. Ugyanígy tett Vettel és Verstappen, majd Bottas is, Ricciardo azonban nem állt ki új gumikért.

Húsz körrel a leintés előtt Verstappen, Ricciardo, Vettel volt az első három sorrendje, Hamilton pedig ötödikként száguldott Räikkönen mögött. Ricciardo műszaki hiba miatt 10 körrel a vége előtt feladni kényszerült a futamot, így a Red Bullnak nem jött össze a kettős győzelem, Verstappen viszont az F1 történetének első olyan versenyzője lett, aki pályafutása során úgy nyert öt futamot, hogy 79 versenyén egyszer sem rajtolt a pole pozícióból.

Hamilton végül a negyedik helyen ért célba a második Vettel és a harmadik Raikkönen mögött, ezzel pedig elhódította ötödik világbajnoki címét, ezzel a Forma-1 történetének második ötszörös vb-győztese lett, korábban ez csak az argentin Juan-Mauel Fangiónak sikerült az 1950-es években. A csúcsot változatlanul a hétszeres világbajnok német Michael Schumacher tartja.

A Mexikói Nagydíj végeredménye

1. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 71 1:38:28.851
2. Sebastian Vettel Ferrari 71 17.316
3. Kimi Räikkönen Ferrari 71 49.914
4. Lewis Hamilton Mercedes 71 1:18.738
5. Valtteri Bottas Mercedes 70 1 kör
6. Nico Hülkenberg Renault 69 2 kör
7. Charles Leclerc Sauber-Ferrari 69 2 kör
8. Stoffel Vandoorne McLaren-Renault 69 2 kör
9. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 69 2 kör
10. Pierre Gasly Toro Rosso-Honda 69 2 kör
11. Esteban Ocon Force India-Mercedes 69 2 kör
12. Brendon Hartley Toro Rosso-Honda 69 2 kör
13. Lance Stroll Williams-Mercedes 69 2 kör
14. Sergey Sirotkin Williams-Mercedes 69 2 kör
15. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 69 2 kör
16. Romain Grosjean Haas-Ferrari 68 3 kör
- Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 61 kiesett
- Sergio Pérez Force India-Mercedes 38 kiesett
- Carlos Sainz Renault 28 kiesett
- Fernando Alonso McLaren-Renault 3 kiesett

Ricciardo elcsente a pole pozíciót Verstappen elől Mexikóban

2018.10.27.
Dorogi László

A szabadedzéseken is a Red Bullok dominanciáját hozta a mexikói Forma-1-es versenyhétvége, de Daniel Ricciardo egyszer sem tudta megelőzni Max Verstappent. Egészen szombat estig.

Fotó: formula1.com

Az idei szezon egészét figyelembe véve némileg talán váratlan, az előző idényre visszatekintve azonban annyira nem: Max Verstappen egyeduralma alá vonta a közép-amerikai versenyhétvége első két napját. A fiatal holland versenyző tavaly megnyerte a Mexikói Nagydíjat, most pedig mindhárom szabadedzésen ő bizonyult a leggyorsabbnak.

A szakértők persze azt találgatták, hogy mennyit tartalékolt eddig a két nagyágyú, de az időmérő edzés első szakaszában körvonalazódott, hogy a Red Bull most tényleg képes lehet felvenni a versenyt a Mercedes-szel és a Ferrarival is. A szombati szabadedzés után ugyan félő volt, hogy az eső megérkezik az időmérőre, végül azonban száraz pályán tudták teljesíteni a pilóták legjobb köreiket.

A Q1-ben némileg váratlanul aztán a motorcserén átesett - tehát rajtbüntetésre számítható - Valtteri Bottas bizonyult a leggyorsabbnak, az edzés második szakaszában aztán "helyre állt a világ rendje" és a Red Bull holland pilótája visszaugrott az élre.

A Q3-ban aztán a világbajnoki címért papíron még harcban levő, ám csodára váró Sebastian Vettel először kúszott 1:14-es idő alá, nem utolsó sorban gyorsabb volt Hamiltonnál is, de Verstappen rá tudott verni a németre 185 ezredet. Arra azonban senki nem számított, ami az utolsó percekben történt, ugyanis Daniel Ricciardo olyan kört húzott elő cilinderéből, amivel mindenkit állva hagyott. Az ausztrál pilóta megfosztotta élete első pole pozíciójától csapattársát, de ami a világbajnoki cím szempontjából jóval fontosabb, hogy Hamilton indulhat a harmadik rajtkockából, míg riválisa, Sebastian Vettel csak közvetlenül mögüle.

Amennyiben Lewis Hamilton a vasárnapi futamon az első hét hely valamelyikén ér célba, Vettel helyezésétől függetlenül megnyeri ötödik világbajnoki címét.

A Mexikói Nagydíj időmérő edzésének végeredménye:

Hazaengedték a kórházból Niki Laudát

2018.10.24.
Dorogi László

Három hónappal tüdőátültetése után engedték ki a kórházból a Forma-1 háromszoros osztrák világbajnokát. Felépülését továbbra is orvosi csapat felügyeli.

Fotó: The Independent

Ahogy arról a Blogstar is beszámolt, súlyos tüdőbetegsége miatt azonnali tüdőátültetésen esett át augusztusban a Forma-1 háromszoros osztrák világbajnoka, Niki Lauda. Az operáció sikeresen zajlott, Laudát azóta egy bécsi klinikán kezelték, de az elmúlt hetekben már arról lehetett hallani, hogy egyre jobban érzi magát, most pedig ki is engedték a kórházból.

Természetesen az autóversenyző legenda felépülését a továbbiakban is a klinika erre szakosodott orvosi csapata követi figyelemmel, de a rehabilitációt otthonában folytathatja.

Laudának nem ez volt az első transzplantációs műtéte, pályafutása során, 1976-ban a Nürnburg Ringen szenvedett súlyos sérülést, s miután kiégett az autója, több szerve is megsérült, 1997-ben testvérétől, 2005-ben pedig feleségétől kapott új veséket.

Címkék: Forma 1, Mercedes

Raikkönen 5 év után nyert, Hamilton még nem világbajnok

2018.10.21.

Kimi Raikkönen győzelmével ért véget az Amerikai Nagydíj. Lewis Hamilton a harmadik helyen ért célba, így hiába végzett Sebastian Vettel előtt és így hivatalosan még nem világbajnok a Mercedes pilótája. 

Fotó: twitter.com/f1

Lewis Hamilton 67 pontos előnnyel érkezett Austinba, így a Mercedes pilótája adott esetben már az Amerikai Nagydíjat követően világbajnok lehetett volna. A britnek az ötödik vb-címhez mindenképpen Sebastian Vettel előtt kellett végeznie, sőt második helye esetén legalább két pozícióval kellett felülmúlnia riválisát. 

A rajtot követően Kimi Raikkönen agresszív manőverének köszönhetően megelőzte Hamiltont és az élre vágott. A startot követően Lance Stroll nekiment Fernando ALonsonak és a baleset következtében a spanyol világbajnok kiállni kényszerült. Charles Leclercet Romain Grosjean forgatta ki az esetet a versenyfelügyelők a futamot követően vizsgálják. 

Ezekről az esetekről azonban elvette a figyelmet az ami az élmezőnyben történt. Sebastian Vettel koccant Daniel Ricciardoval, a Ferraris megforgott és a 15. helyre esett vissza. 

Max Verstappen eközben szinte szárnyalt, a holland fiatal a 18. helyről hét kör alatt feljött ötödiknek, majd miután Ricciardo alatt megállt a Red Bull egy újabb pozíciót nyert. Az autó eltávolítása miatt virtuális safety car lépett érvénybe. 

Az alkalmat Hamilton kihasználta, hogy kereket cseréljen, és miután megelőzte Valtteri Bottast és hamar felért Raikkönen mögé. A "Jégembert" azonban nem tudta megelőzni hosszú körökön keresztül, így értékes időt veszített és csak ellenfele kiállásánál állt vissza az élre. 

Hamilton abroncsai hamar elkoptak, Raikkönen pedig fokozatosan dolgozta le a különbséget. Miután a Mercedesnél úgy döntöttek, hogy ismét kereket cserélnek a bajnokaspiránsnak, Raikkönen a 37. körben visszavette a vezetést. Hamilton negyedikként tért vissza, de hamar már dobogós pozícióban autózott, miután Bottas elengedte csapattársát. 

A hajrá ritkán látott izgalmakat ígért miután Raikkönen Verstappen és Hamilton három másodpercre autózott egymástól. Mivel Hamiltonnak a második hely is elég volt a bajnoki címért, így az utolsó körökben mindent megtett Verstappen megelőzéséért. 

Úgy tűnt Hamilton elmegy Verstappen mellett, azonban a holland nem hagyta magát, a brit címvédő pedig a pályát is elhagyta az utolsó előtti körben és már nem volt esélye visszatámadni. 

Kimi Raikkönen végül az izgalmakból kimaradva megnyerte az Amerikai Nagydíjat. A 2007-es világbajnok a 2013-as Ausztrál Nagydíjat követően nyert ismét futamot, azóta 113 GP telt el. Ez volt a finn közönségkedvenc 21. győzelme, így mától ő számít hazája legsikeresebb pilótájának a futamgyőzelmeket tekintve. A második helyre végül Max Verstappen jött be, míg Lewis Hamiltonnak meg kellett elégednie a harmadik hellyel. 

Sebastian Vettel végül egészen a negyedik helyig jött előre, így még matematikailag életben tartotta bajnoki reményeit. Valtteri Bottas egy számára csalódást keltő hétvégét fejezett be ötödikként. A további pontszerző helyeken Nico Hülkenberg, Carlos Sainz, Esteban Ocon, Kevin Magnussen és Sergio Perez osztoztak. 

Az utolsó három futamon még 75 pontot lehet szerezni, a 346 pontos Lewis Hamilton 70 pontos előnnyel vezet Sebastian Vettel előtt. Győzelmével Kimi Raikkönen átvette a harmadik helyet. A konstruktőrök előtt a Mercedes vezet 538 ponttal a 460 pontos Ferrari előtt. 

Végeredmény:

Fotó: formula.hu

Hiába az egyik legtehetségesebb, nincs helye a Forma-1-ben

2018.10.19.
Ragnar Volarus

Ocon a mezőny egyik nagy reményű tagja, a Mercedes is számít rá a jövőben, nem szeretnék elengedni a kezét, de sok pénzt nem tudnak arra fordítani, hogy Oconnak jövőre is legyen versenyzői ülése.

Így most úgy fest, hogy a Williams lehet a francia pilóta egyetlen esélye az F1-ben maradásra. Ő azonban nem szeretné sok évre elkötelezni magát a jelenleg nem túl erős istállónál. Ocon 2020-ban már topcsapatban versenyezne, ezért Russell-lel ellentétben nem akar több évre aláírni.

Fotó: Wikipedia

Az angol Formula-1-es sajtó szerint mutatkozik némi esély, hogy jövőre George Russell és Esteban Ocon párosával álljon rajthoz a Williams. Ám akad egy kis gond. A fiatal pilóták tehetségnek nincsenek híján, viszont szponzorpénz tekintetében nem túl jól állnak. Ellenben a jelenlegi párossal. Ugyanis Lance Stroll és Szergej Szirotkin urak temérdek pénzt hoztak ilyen módon a csapathoz, viszont Russell leigazolásába a hírek szerint nem szállt be anyagilag a Mercedes, és Ocon mögött sem áll komoly tőkés befektető. Az már csak tetézi a Williams gondjait, hogy a szezon végén a főszponzor Martini is távozik az együttestől. 

Az Autosport nevű lap úgy tudja, a Williams jelenleg gőzerővel azon dolgozik, hogy új szponzorokat szerezzen, és a második versenyző kiválasztásánál ne a pénz legyen a döntő tényező, azaz Ocon kaphassa a helyet. Tehát a tehetséges francia utolsó esélye a Williams, ő mégis feltételeket szabna. 

„Russell szintén a Mercedes juniorprogramjának a tagja, a csapathoz pedig több évre szerződött le. Nekem nincs szándékomban sok évre aláírni” – mondta Ocon.

Fotó: GettyImages

A 22 éves pilóta abban bízik, hogy két év múlva már egy topcsapatnál lesz lehetősége, ezért inkább kihagyná a következő szezont, mint hogy hosszabb időre elkötelezze magát a középmezőnyben.

„Jó lehetőségeket látok 2020-ra, remélhetőleg fényes a jövő számomra. Ezért nem akarok igazán több évre senkivel sem szerződni.”

A helyzet tehát cseppet sem egyszerű, ráadásul egyes információk szerint a Williamsnél esélyes még Szergej Szirotkin is, ha az orosz SMP Racing tovább fizeti szereplését, valamint a 10 millió dolláros szponzorcsomagra szert tevő Robert Kubica is.

Címkék: Force India, Forma 1

Ezeket a cikkeket olvastad már?