Elvisszük az otthonodba a KŐFESZT-et! Kőfeszt-film 2019.09.29. 18:55 M5
hirdetés

Mi lesz, ha Hamilton ráérez az idei Mercedesre?

2019.05.23.
Dorogi László

Az Ezüst Nyilak totális dominanciájáról szól eddig a Forma-1 idei szezonja. Valtteri Bottas és Lewis Hamilton minden versenyen az első két hely valamelyikén zárt, pedig a címvédő saját állítása szerint még nem is került teljes összhangba az autójával.

Fotó: formula1.com

A Forma-1-től a tavalyi szezon végén elbúcsúzó kétszeres világbajnok Fernando Alonso korábban többször is élesen kritizálta a Forma-1-et azért, mert elképesztően unalmas autózgatássá változott, s szó mi szó, van abban igazság, amit a spanyol mond. Hatványozottan igaz ez az állítás a 2019-es szezonra, legalábbis arra, amit eddig láttunk: a Mercedes pilótái az eddigi öt verseny mindegyikét az első és második helyen fejezték be és már most 96 pont az istálló előnye a Ferrarival szemben a konstruktőri pontversenyben. Arról nem is beszélve, hogy a versenyzők közötti versenyfutásban is 39 egység választja el a jelenleg második Bottast és a harmadik Max Verstappent, ami tekintve, hogy öt versenyhétvégén vagyunk túl, demoralizáló különbségnek tűnhet.

Az persze nem csak a Mercedes hibája, hogy ilyen rövid idő alatt ekkora fölényt voltak képesek kiépíteni: kellett ehhez egy a várakozásokon alul teljesítő Ferrari konstrukció és egy talán többre taksált, de még mindig nem túl erős Red Bull-Honda is. Pedig a Ferrari nem lassú, sőt, végsebességben a mezőny előtt járnak az olaszok, csakhogy ez - ahogy más technikai sportokban - nem minden. A maranellóiak a legutóbbi, barcelonai versenyen a két hosszú egyenesben fél másodperccel voltak gyorsabbak a Mercedeseknél, a pálya 16 kanyarjában viszont 1,3 másodpercet kaptak, ebből ráadásul hetet az utolsó hét kanyarban.

A Ferrarinál - s jó néhány másik istállónál is - amolyan csodavárás volt a barcelonai hétvége, ám a csoda végül elmaradt. Hiába szállították fejlesztések tömkelegét a csapatok, a Mercedes-dominancia nemcsak, hogy nem múlt el, de egy fokkal talán még szignifikánsabb lett, s már néhányan most arról beszélnek, hogy a csapat megdöntheti a McLaren-Honda 1988-as rekordját: akkor a McLaren egy futam kivételével minden versenyt megnyert, ráadásul a Mercedesnél ennél is merészebbet álmodhatnak. Azt persze Toto Wolff csapatfőnök is tudja, hogy meglehetősen irreális lenne egy ilyen hosszú szezonban minden futamon az első két helyen végeznie pilótáinak, de egyelőre csak a technika szólhat közbe, hogy ez ne legyen így.

A mezőny hétvégén a patinás Monte-Carlói nyomvonalon száll harcba az újabb világbajnoki pontokért, márpedig a rengeteg kanyarral tűzdelt pálya az eddig látottak alapján egyértelműen a Mercedesnek kedvez. Sőt, a Ferrarinál a Red Bull miatt is aggódhatnak, hiszen az említett barcelonai utolsó szektorban nemcsak Bottas és Hamilton volt gyorsabb Vettelnél és Leclercnél, de Max Verstappen, sőt még Pierre Gasly is jobb időt autózott.

Az tehát egyértelmű, hogy 2019-re is a Mercedesnek sikerült a legjobban összeraknia a konstrukcióját, de akad itt még egy apróság, ami aggodalomra adhat okot a riválisok számára.

"Mindent egybevetve ez egy fantasztikus autó, csak éppen nem mindig azt csinálja, amit szeretnék. Ennek a vezetési stílusom az oka. Ausztrália óta szenvedek, hogy kiismerjem, ha minden rendben lenne, sokkal gyorsabb lehetnék vele. Valtteri viszont gyorsabban hozzászokott az új autóhoz. Ő boldog vele, én egyelőre keresem, min kell változtatnom"

- nyilatkozta Lewis Hamilton a formula1.com-nak. Nos, ha az ötszörös világbajnok még nem talált rá a megfelelő összhangra az autójával, akkor belegondolni is félelmetes, mi lesz, ha ez megtörténik. A semleges szurkolók így már csak abban bízhatnak, hogy Valtteri Bottas remek formája kitart és legalább a Mercedesek között lesz versengés az egyéni világbajnoki címért.

Korábban nyilvánosságra hozhatják a 2021-es szabályokat

2019.05.17.
Ragnar Volarus

Azt már tudjuk, hogy 2021-ben komoly változások érkeznek a Forma-1-be. Korábban úgy volt, hogy az FIA csak októberben hozza nyilvánosságra az új szabályokat, de a legújabb hírek szerint már nyáron okosabbak lehetünk.

Christian Horner, a Red Bull csapatának főnöke ugyanis a minap egy interjúban elszólta magát, miszerint esély van rá, hogy már júniusban véglegesítik a 2021-es szabályokat. Pedig sokan szeretnék, hogy ezt az év végéig kitolják. Több okból is. 

Egyrészt ha már nyáron kiadnák a hivatalos tervezetet, a nagypénzű csapatok komoly előnybe kerülhetnének. A kisebb istállók anyagi helyzetét eléggé megterhelné, ha egyidőben kellene az idei autó mellett, a jövő évi, valamint a 2021-es fejlesztésekre is koncentrálni. Valljuk be, egy Mercedes és Ferrari ezt megoldja, de a töredékéből gazdálkodó Williams istállónak ez szinte megoldhatatlan feladat.

2021-es terv

Viszont a Spanyol Nagydíj helyszínén Christian Horner azt nyilatkozta, jelenleg az a legvalószínűbb, hogy az eredeti terveknek megfelelően már júniusban kiadják a 2021-es terveket.

„Jelenleg úgy tűnik, júniusban készen lesz a dolog, így elkerülhetetlen, hogy a nagyobb forrásokkal rendelkező csapatok előbb elkezdenek majd foglalkozni vele, mint a kisebb forrásokból gazdálkodó istállók. Ezért is törekedtem arra, hogy október környékén adják csak ki őket. De a legvalószínűbb most az, hogy  júniusban nyilvánosságra hozzák, és aztán frissítik októberben.”

A csapatok többsége egyébként az októberi dátumot favorizálná. A Williams csapatfőnök-helyettese, Claire Williams hozzátette:

„Azt gondolom, ha mérlegelünk mindent, akkor inkább legyenek kiadva később, elkerülve ezáltal azt, hogy a nagyobb csapatok komoly forrásaiknak köszönhetően előnybe kerüljenek a kisebbekkel szemben. Úgy gondolom, ez mindenki szempontjából fair megoldás. Szóval nem akarjuk, hogy a 2021-es fegyverkezési verseny már most elkezdődjön.”

A McLaren ügyvezetője, Zak Brown más okból is hasznosabbnak látná az októberi dátumot. 

"Azt gondolom, mi az októbert preferálnánk, hogy adjunk még egy kis időt az FIA-nak. Kevésbé foglalkoztat az előny, vagy a hátrány kérdése. Én inkább azt szeretném, ha a lehető legjobb szabályokkal állnának elő. Mik lesznek a sztenderd alkatrészek? Mik a listázottak? Jelenleg messze nincsenek még készen az új szabályok kidolgozásával, maximum a kanyarban vannak.”

Címkék: Forma 1

Hamilton nyerte a Spanyol Nagydíjat, ötödször is kettős Mercedes-siker

2019.05.12.

Lewis Hamilton győzelmével zárult a Spanyol Nagydíj. A Mercedes világbajnoka mögött csapattársa Valtteri Bottas zár, így a német istálló sorozatban ötödször aratott kettős győzelmet az idei szezonban.

Fotó: Reuters

Napsütéses, de ugyanakkor szeles időben vette kezdetét az idei ötödik nagydíj. A verseny előtt nem sokkal kiderült, hogy Nico Hülkenberget kizárták az időmérőről, míg Antonio Giovanazzi-t megbüntették, így a mezőny hátsó traktusában változott a rajtsorrend. 

A rajtnál Lewis Hamilton az élre vágott, ám a címvédő előretöréséhez az is kellett, hogy Sebastian Vettel kissé hozzáérjen Valtteri Bottas autójához. A finn így is megmaradt a második helyen, Vettel (aki el is fékezte magát), viszont visszaesett Max Verstappen mögé. 

A két Mercedes hamar kényelmes előnyt épített ki, egymást nem veszélyeztetve, Charles Leclerc viszont egyértelműen gyorsabb volt Vettelnél. Mivel Max Verstappen kezdett ellépni tőlük így Vettelt behozták és így a két csapattárs eltérő taktikára került. 

Az élcsapatok mögött a Haas és a Toro Rosso pilótái csatáztak főként, Kimi Raikkönen versenye viszont lényegében már az első körben megpecsételődött amikor is az utolsó helyre esett vissza. Az első kiállások során a két Mercedes, Pierre Gasly és Vettel közepes keverékű abroncsot kapott, míg Verstappen lágyat, Leclerc pedig kemény keveréket..  

A kiállások után a két Ferrari egymás mögé került és végül Vettel elment Leclerc mellett a csapat utasítására. Elől a két Mercedes kényelmesen haladt a kettős siker felé, de Max Verstappen számára is izgalommentesen teltek a körök.

Azt, hogy nem fullad totális unalomba a futam Lance Stroll és Lando Norris ütközése szavatolta amely után mindkét pilóta kiállásra kényszerült. Az ismétlések alapján a kanadai nem hagyott helyet vetélytársának. A biztonsági autót beküldték és így lényegében az utolsó tizenöt kör döntötte el a futam sorsát. 

Az újraindításnál nem változott a sorrend az élen, viszont a két Haas roppant veszélyes csatát vívott egymással, amelynek majdnem az lett a vége, hogy kilökték egymást Romain Grosjean jóvoltából.  A  középmezőnyben Danyil Kvjat, a két Haas valamint Daniel Ricciardo vívott egy jó csatát. 

Lewis Hamilton végül magabiztosan nyerte a Spanyol Nagydíjat, az ötszörös világbajnok pályafutása során negyedszer diadalmaskodott Barcelonában. Valtteri Bottas második helye azt jelenti, hogy a Mercedes az év első öt nagydíján aratott kettős győzelmet, amelyre soha egyetlen csapat sem volt képes az F-1 történetében. A dobogó harmadik fokára Max Verstappen állhatott fel. 

A két Ferrarinak csak a negyedik-ötödik hely jutott, míg mögöttük Pierre Gasly futott be. Kevin Magnussen végül megtartotta hetedik helyét, a hazai pilóta Carlos Sainz Jr, Danyil Kvjat és Romain Grosjean előtt. 

A leggyorsabb kört megfutó, és így plusz egy ponttal gazdagodó Hamitlon a bajnokságban átvette a vezetést. A 112 pontos címvédőt a 105 pontos Bottas és a 66 pontos Verstappen követi összetettben. A Mecedes a konstruktőröknél 217 ponttal vezet (218-at lehetett eddig szerezni) a Ferrari (121 pont) és a Red Bull (87 pont) előtt. 

A világbajnokság május 26-án a Monacói Nagydíjjal folytatódik. 

Végeredmény:

Dokumentumfilm készül Michael Schumacherről

2019.05.12.
Dorogi László

A filmben megszólalnak a Forma-1 hétszeres világbajnokának családtagjai és eddig soha nem látott családi felvételek is helyet kapnak az alkotásban.

Fotó: XPB

Michael Schumacher idén januárban töltötte be 50. születésnapját, ősszel lesz a 25. évfordulója annak, hogy a Benetton volánja mögött megnyerte első világbajnoki címét 1994-ben. Ennek apropóján készül dokumentumfilm a hétszeres világbajnok legendáról, s a film különlegességét az adja majd, hogy a családja és a menedzsmentje is közreműködött a készítésében.

Bár korábban már számos dokumentumfilm készült a rekordbajnokról, ez lesz az első olyan mozi, amit Schumacher családja is támogatott és aminek aktívan közreműködött forgatásában, a filmben megszólal többek között a pilóta nagyon ritkán nyilatkozó felesége, Corina, de Schumacher két gyermeke Gina-Maria, valamint Mick és édesapja Ralf Schumacher is. A mozi a tervek szerint nemcsak mint pilótához, hanem mint magánemberhez is közelebb hozza a nézőket.

"Michael kiemelkedő pályafutása megérdemli, hogy a hétből első világbajnoki sikerének huszonötödik évfordulóján megünnepeljék. Nagyon boldogok vagyunk, hogy ezt a filmet ennyire érzékeny és céltudatos emberek készítik"

- nyilatkozta az ex-versenyző menedzsere, Sabine Kehm, aki 2006-ban könyvet is írt Schumacherről. A dokumentumfilmet egy hamburgi cég készíti, a film rendezője Michael Wech és Hans-Bruno Kammertöns, utóbbi korábban több híres sportolóról készített már filmet, többek között Boris Becker teniszlegendáról is.

Az első előzetesek hamarosan nyilvánosságra kerülnek, a jövő héten kezdődő Cannes-i Filmfesztiválon is levetítik a trailert, a teljes film pedig december 5-én debütál Németországban és Svájcban, de ez nem jelenti azt, hogy nem lesz elérhető szélesebb közönség számára. Már szó van arról is, hogy a film jogait további országokban is értékesítik, de a Netflixen és az Amazonon is elérhető lesz, 2020-ban pedig minden bizonnyal hozzánk is megérkezik.

Michael Schumacher 2013 decemberében szenvedett súlyos síbalesetet, állapotáról pedig azóta sem sokat árul el a családja. Balesetéről és jelenlegi állapotáról a filmből sem fogunk sokat megtudni, ahogy az alkotók fogalmaztak, az alkotás nem fogja az ex-pilóta síbalasetét középpontba helyezni, de lesznek benne eddig még nem látott videofelvételek, többek között a családi archívumból származó képsorok is.

Forma-1: Spanyolországban is Bottas indul az élről

2019.05.11.

Valtteri Bottas sorozatban harmadik rajtelsőségét szerezte meg miután nagy fölénnyel nyerte a Spanyol Nagydíj időmérő edzését. A finn pilóta mellől csapattársa Lewis Hamilton indulhat. 

Fotó: Daimler Media Site

Szép, napos időben került sor az időmérő edzésre a Barcelona melletti Montmelóban fekvő versenypályán. A kvalifikáció első percében Nico Hülkenberg a falnak csúszott, de a Renault német pilótája tovább tudott menni. George Russell szintén peches volt a Q1-ben, a Williams pilótája meg is pördült. 

Az első szakaszt Valtteri Bottas zárta az élen Max Versetappen, Charles Lecler, Lewis Hamilton és Sebastian Vettel előtt. Szokás szerint a két Williams végzett az utolsó két helyen, de Antonio Giovanazzi, Lance Stroll és Nico Hülkenberg számára is hamar véget ért a szombat. 

Hogy a Renault mennyire nem találta a beállításokat azt jól jellemzi, hogy Daniel Ricciardo alig néhány ezreddek tudott csak jobb kört futni búcsúzó csapattársánál. 

A Q2 ezúttal még nagyobb Mercedes-fölényt hozott, ám ekkor Hamilton autózta a gyorsabb időt csapattársánál. Charles Leclerc ellenben majdnem kicsúszott a legjobb 10-ből, de a monacói Ferrarissal végül nem esett meg ez a szégyen. A második etrapból a két McLaern esett ki, Sergio Perez, Alexander Albon és Kimi Raikkönen társaságában. 

A Q3 első perceiben Valtteri Bottas lényegében lesokkolta a mezőnyt és mindenkinek legalább hat tizedmásodpercet adott csapattársának, aki további kettővel verte Sebastian Vettelt. Ezt a különbséget már nem tudták ledolgozni, így a Mercedes finn pilótája sorozatban harmadszor szerezte meg a rajtelsőséget. 

A negyedik helyről Max Verstappen várhatja a holnapi futamot miután megelőzte a csak egy kört futó Charles Leclerc-et valamint Pierre Gasly-t. 

A Forma-1-es Spanyol Nagydíj holnap 15 óra 10 perckor veszi kezdetét. 

1. Valtteri Bottas MERCEDES 1:16.979 1:15.924 1:15.406
2. Lewis Hamilton MERCEDES 1:17.292 1:16.038 1:16.040
3. Sebastian Vettel FERRARI 1:17.425 1:16.667 1:16.272
4. Max Verstappen RED BULL RACING HONDA 1:17.244 1:16.726 1:16.357
5. Charles Leclerc FERRARI 1:17.388 1:16.714 1:16.588
6. Pierre Gasly RED BULL RACING HONDA 1:17.862 1:16.932 1:16.708
7. Romain Grosjean HAAS FERRARI 1:18.042 1:17.066 1:16.911
8. Kevin Magnussen HAAS FERRARI 1:17.669 1:17.272 1:16.922
9. Daniil Kvyat SCUDERIA TORO ROSSO HONDA 1:17.914 1:17.243 1:17.573
10. Daniel Ricciardo RENAULT 1:18.385 1:17.299 1:18.106
11. Lando Norris MCLAREN RENAULT 1:17.611 1:17.338  
12. Alexander Albon SCUDERIA TORO ROSSO HONDA 1:17.796 1:17.445  
13. Carlos Sainz MCLAREN RENAULT 1:17.760 1:17.599  
14. Kimi Räikkönen ALFA ROMEO RACING FERRARI 1:18.132 1:17.788  
15. Sergio Perez RACING POINT BWT MERCEDES 1:18.286 1:17.886  
16. Nico Hulkenberg RENAULT 1:18.404    
17. Lance Stroll RACING POINT BWT MERCEDES 1:18.471    
18. Antonio Giovinazzi ALFA ROMEO RACING FERRARI 1:18.664    
19. George Russell WILLIAMS MERCEDES 1:19.072    
20. Robert Kubica WILLIAMS MERCEDES 1:20.254    


* Ricciardo a Bakuban okozott ütközéséért három, Russell váltócsere miatt öt hellyel hátrébbról indul majd.

Bottas lehet Hamilton új farkasa

2019.05.05.
Dorogi László

Lewis Hamilton tulajdonképpen csak Nico Rosbergnek "köszönheti", hogy nem vallhatja még magát a Forma-1 hatszoros világbajnokának. Ebben az esetben idén már az örökös rekorder Michael Schumacher csúcsát vehetné célba és hasonlóan nagy szériát építhetne, mint a német legenda, aki 2000 és 2004 között zsinórban öt világbajnoki címet gyűjtött be.

Fotó: motorsport.com

Ha nem is voltak éppen világi cimborák, Rosbergnek és Hamiltonnak nem volt rossz a viszonya - gyerekkoruktól kezdve versenyeztek egymás ellen különböző sorozatokban -, egészen addig, amíg csapattársak nem lettek 2013-ban a Mercedesnél. Bár a brit akkora már nyert egy világbajnokságot a McLarennel, semmi nem indokolta, hogy ő kerüljön a hierarchia csúcsára Rosberg kárára, mégis így történt.

A csapatsorrend kialakításának következtében a 2014-es szezon közepére odáig fajult a helyzet, hogy a német istálló pilótái már szóba sem álltak egymással, a szakvezetésnek pedig minden versenyhétvégén azért kellett izgulnia, nehogy az egyikőjüknek elszálljon az agya és tönkretegye az egész csapat futamát. Belefért volna, mert akkoriban a fasorban sem voltak a riválisok a Mercedeshez képest, de egy a Mercedeshez hasonló patinás istálló mégsem engedhet meg magának ilyen nyilvánvaló belső viszályt.

Hamilton 2014-ben és 2015-ben is nagyon simán győzte le Rosberget a világbajnoki versenyben, ám 2016-ban már a finn gyökerekkel rendelkező német örülhetett, aki rögtön azután úgy is döntött, hogy a csúcson hagyja abba a versenyzést és visszavonul a Forma-1-től. Rosberg helyére Valtteri Bottast szerződtette a Mercedes, de a finnt első két mercis évében egyértelműen második számú pilótaként kezelték. És kezelnék talán még most is, ha nem szedte volna össze magát annyira a nyári szünetben, hogy négy futam után ő vezesse a világbajnokságot csapattársa előtt, ugyanúgy két futamgyőzelmet bezsebelve, mint a címvédő.

Mondhatnánk, szerencsére, mert úgy fest, a többiek idén is csak bottal ütik az ezüst nyilak nyomát, így legalább a Bottas-Hamilton csata ígér némi izgalmat a 2019-es idényre, a németeknek viszont nagyon vigyázniuk kell arra, hogy ne romoljon meg ismét pilótáik viszonya és tudja ezt Toto Wolff, az istálló főnöke is.

"Két pilótánk van, akiben megvan a képesség és az ambíció, hogy bajnokságot nyerjen. Velük együtt rajtunk múlik, hogy figyeljünk a helyzetre, és észben tartsuk, hogy Vettel vagy Leclerc még visszajöhet a játszmába. Nem bízhatjuk el magunkat az első négy eredményünk miatt, 21 verseny van összesen. Nyilván számít a kapcsolatuk, el akarjuk kerülni azt, amin keresztülmentünk Nicóval és Lewisszal"

- nyilatkozta Wolff az Autosportnak, aki azt is elmondta, hogy Hamilton és Bottas kapcsolatával egyelőre nincsen semmi probléma.

"Szerencsénk van, hogy nagyon jó a viszonyuk, jól kijönnek egymással. Nincs játszmázás a háttérben és ennek nagyon örülök, ugyanakkor ébernek kell lennünk, mert láttunk már viszonyokat megromlani. Oroszlánokat akarunk a kocsiba, nem várhatjuk, hogy bárányként viselkedjenek, de a tiszteletnek meg kell maradnia és nem engednénk, hogy annyira megromoljon az együttműködés, hogy annak negatív hatása legyen a csapatra"

- tette hozzá a csapatfőnök.

Egyelőre még nyugodtan nézhetik a Mercedesnél a két pilóta versenyfutását, de ha Bottas és Hamilton is így folytatja, akkor előbb utóbb el kell dönteniük, hogy melyik versenyzőjüket helyezik a másik elé. Mert a jelenkori Forma-1 egy ilyen sport. Ebből pedig nem lehet jól kijönni, mert nagyon jól tudjuk, ember embernek farkasa. Hamiltoné Rosberg után Bottas lehet.

Leclerc volt a főszereplő Bakuban, de ismét a Mercedesek örülhetnek

2019.04.28.
Dorogi László

Az idei negyedik versenyhétvégén is bezsebelte az első két helyet a világbajnoki címvédő német istálló. Valtteri Bottas pályafutása során először nyert Azerbajdzsánban és átvette a vezetést összetettben Lewis Hamiltontól.

Fotó: formula1.com

Kísértetiesen hasonlóan alakulnak eddig a 2019-es Forma-1-es idény versenyhétvégéinek forgatókönyvei: a Ferrarik rendre uralják a szabadedzéseket, a szombati időmérőn és főleg a vasárnapi versenyen mégsincs semmi esélyük a Mercedesek ellen. Azerbajdzsánban sem volt ez másként, ráadásul a bakui időmérőt Charles Leclerc alaposan el is szúrta, a Ferrari fiatal monacói pilótája a Q2-ben állította falba autóját, így csupán a nyolcadik helyről vághatott neki a versenynek.

A maranellóiak éppen ezért a keményebb keverékű abroncsokkal állították rajthoz Leclercet és a Ferrarin szemmel láthatóan nagyon jól működött ez a keverék, a monacói gyakorlatilag minden körben átlépett egy-egy riválist, s mivel előtte mindenki lágyabb gumikon rajtolt és hamarabb állt ki az első kerékcserére, a vezetést is sikerült átvennie. Sokáig úgy tűnt, hogy előnybe kerülhet a riválisokkal szemben, a köridők legalábbis ezt támasztották alá. Bottas és Hamilton égül a 31. körben érték utol Leclercet, akit nem sokkal később ki is hoztak kereket cserélni, azonban a Ferraris mérnökök számításai nem jöttek be. A lágyabb - papíron gyorsabb - abroncsok egyáltalán nem működtek Leclerc autóin, ráadásul a lemenő nap és a visszahűlő aszfalt miatt esélye sem volt befognia sem az előtte negyedik helyen autózó Max Verstappent. A monacói végül a versenyben futott leggyorsabb köridővel és az ezzel járó plusz egy ponttal vigasztalódhatott, de ez a hétvége sem úgy alakult számára, ahogy azt eltervezték.

Ami az élmezőnyt illeti, a rajtnál a pole pozícióból induló Bottasnak keményen meg kellett küzdenie Hamiltonnal, az első három kanyarban szinte fej-fej mellett fordultak el, de a finn nagyon agresszívan őrizte pozícióját, így csapattársa előtt tudott maradni. Miután Leclerc kiállt előlük, meg is célozhatta idei második futamgyőzelmét, amelyet Hamilton még megpróbált elhalászni előle az utolsó körökben, végül ez nem sikerült neki. A Mercedes az idei negyedik futamon is egy-kettővel zárt - ilyenre korábban soha nem volt példa a sorozat történetben - és már most hatalmas fölénnyel vezetik a konstruktőri világbajnoki pontversenyt. Ami a pilótákat illeti, Bottas győzelmével visszavette a vezetést Hamiltontól.

Bottas pályafutása ötödik győzelmét szerezte meg, az Azerbajdzsáni Nagydíjon először állhatott fel a dobogó legfelső fokára.

Az Azeri Nagydíj végeredménye

  1. Valtteri Bottas Mercedes 51 kör
  2. Lewis Hamilton Mercedes +1.524
  3. Sebastian Vettel Ferrari +11.739
  4. Max Verstappen Red Bull Racing +17.493
  5. Charles Leclerc Ferrari +69.107
  6. Sergio Perez Racing Point +76.416
  7. Lando Norris McLaren +83.826
  8. Carlos Sainz McLaren +100.268
  9. Lance Stroll Racing Point +100.816
  10. Kimi Raikkonen Alfa Romeo +1 kör
  11. Alex Albon Toro Rosso +1 kör
  12. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo +1 kör
  13. Kevin Magnussen Haas +1 kör
  14. Nico Hulkenberg Renault +1 kör
  15. George Russell Williams +2 kör
  16. Robert Kubica Williams +2 kör
  17. Pierre Gasly Toro Rosso Nem fejezte be
  18. Romain Grosjean Haas Nem fejezte be
  19. Daniil Kvyat Toro Rosso Nem fejezte be
  20. Daniel Ricciardo Renault Nem fejezte be

Ha rossz az autó, még az étel íze is pocsék

2019.04.27.
Dorogi László

Három versenyhétvége elteltével nem látni, miben bízhatnak a tök utolsó Williamsnél. Az autó lassú és megbízhatatlan, így hiába tehetséges pilóta George Russell és rutinos versenyző Robert Kubica, nyeretlen kétéveseknek tűnnek a pocsék konstrukcióban.

Fotó: Getty Images

"Ha az autó teljesítménye jó, a pilóták jók, a mérnökök jók, a stratégia egyszerűbb, a gumik jobban működnek, még az ételek is finomabbak. Az utazások sokkal egyszerűbbek, még ha öt órát is kell várni Dubajban. Ha viszont az autó három másodperccel lassabb ugyanazokkal az emberekkel, a pilóták hibázgatnak, a mérnökök értetlenül állnak, a stratégia sem áll össze, mert a gumik nem elég tartósak, az étel pedig - bár ugyanaz, mint régen - szintén nem elég jó és persze az utazások is nehezek"

- nyilatkozta Robert Kubica keserűen az idei negyedik - bakui - versenyhétvége előtt az Autosportnak. Való igaz, egyelőre nem igazán fedezhető fel semmilyen arra utaló pozitív jel, hogy a brit istálló képes javulni Azerbajdzsánban. Ezt támasztják alá a számok is, amelyek mint tudjuk, sosem hazudnak: a Williams átlagosan 2,73 másodperccel lassabb a leggyorsabbaknál, amivel kevéssé lenne gond, de a legközelebbi rivális is 1,26 másodperccel gyorsabb körönként, ami viszont már több mint aggasztó.

Az eddigi három futamon egyszer sem végzett sem Kubica, sem Russell a 15. helynél előkelőbb pozícióban, a hőn áhított pontszerző helyek is nagyon távolinak tűnnek. Azt pedig már csak csendben tesszük hozzák, hogy a Williams egyedüliként kullog a konstruktőri világbajnoki tabella végén pont nélkül, fogalmazhatunk úgy is, hogy csodára lenne szükségük, hogy forduljon a sorsuk.

"A számok mindenre nagy hatással vannak, és ha nem mutatnak jól, ha sokkal lassabb vagy, az az egész csapaton érződik. Szó sincs arról, hogy mindent ki kell dobni a kukába, de reálisan kell hozzáállnunk. Szükség van egy tervre, utána meg kell érteni, hogy mostantól az lesz az irány és hogy mindez kivitelezhető"

- tette hozzá a hosszú idő után a Forma-1-be visszatérő Kubica. Persze, benne volt a levegőben a nyögve nyelős idénykezdet bűze, ugyanis az istálló már a szezon előtti tesztekre is csúszva érkezett meg, ráadásul akadt néhány alkatrész is, amit újra kellett szabniuk, mert azok nem feleltek meg a FIA szabályainak.

"Bármi lehetséges a Forma-1-ben, de varázslatok nincsenek. Minden okkal történik, ezért úgy vélem, ha megtaláljuk az ideális beállításokat, esetleg a szerencse is mellénk áll, akkor szerezhetünk pontokat"

- értékelt reálisan a lengyel pilóta. Hogy ez a hőn áhított pontszerzés Bakuban történik-e meg, arra ne nagyon fogadjunk, mindenesetre van min dolgoznia a Williams munkatársainak, mert ez az idény eddig nagyon rosszul néz ki a britek szemszögéből. Szegény embert pedig az ág is húzza, Russell autóját egy csatornafedél zúzta tönkre az első azerbajdzsáni szabadedzésen...

Címkék: Forma 1, Williams

A Ferrari nem lop, hanem tanul a jobbtól

2019.04.18.
Ragnar Volarus

A Ferrari csapatfőnöke nem lacafacázott, és kerek-perec elárulta, hogy a Mercedestől vesznek át ötleteket. Ebben látják az esélyét a felzárkózásnak, mert saját merész aerodinamikai ötleteik nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. 

Mindenkinek kerekedett a szeme szezon elején a Ferrari és az Alfa Romeo rendkívül szokatlan aerodinamikai megoldásaitól. Mostanra viszont kiderült, hogy a merészség nem párosul jó eredményekkel. A szinte véglap nélküli első szárnyak minden előnye kimerült abban, hogy szokatlanok. 

Emiatt az olaszoknál már egyenesen a hátsó szárny lecserélése a következő napirendi pont, melyet a Mercedeshez hasonlóan alakítanának ki, ismerte el a csapatfőnök.

„Egy olyan hátsó szárny érkezik hamarosan, mint a Mercedesé!”

– kürtölte világgá az Auto Motor und Sport hasábjain Mattia Binotto.

Mindenesetre dicséretes, hogy a Ferrari bevallja, bakot lőtt. Ám kissé formabontó - akárcsak a balul sikerült szárnypróba -, hogy ennyire nyíltan felvállalják, hogy a legnagyobb riválistól csenik el a megoldást. Nico Rosberg is ráerősített erre és elkotyogta, beszélt a Kínai Nagydíjat követően néhány ferraris szakemberrel, akik elárulták neki, hogy már Barcelonában az új hátsó légterelő lesz látható a piros autókon. Persze valószínűleg az első szárnyon is módosítania kell majd az olaszoknak, hogy kihozzák a legtöbbet az új elemből. 

A sakkjátszmában a következő lépés a Mercedesé. 

Címkék: Ferrari, Forma 1, Mercedes

Ha így folytatja a Ferrari, kicsinálja a Forma-1 legnagyobb ígéretét

2019.04.16.
Dorogi László

Charles Leclerc a szezon első három futamán sokkal meggyőzőbb teljesítményt nyújtott mint négyszeres világbajnok csapattársa, ennek ellenére még a dobogóra sem állhatott fel. Az állítólagos csapatérdek egyelőre Vettelnek kedvez, kérdés, hogy meddig.

Még csak három versenyhétvége telt el a 2019-es Forma-1-es idényből, a Ferrarinál máris komoly porszemek akadtak a rendesen soha be nem lendülő gépezetbe. A maranellóiak ugyan uralták a szezon előtti teszteket, egyértelműen az olasz konstrukció tűnt a legerősebb, leginkább versenyképes csomagnak, ehhez képest a melbourne-i, a bahreini és a kínai nagydíj is a címvédő Mercedes sima sikerével zárult.

Hetvenötödször nyert Hamilton az ezredik futamon

Egy pillanatig sem forgott veszélyben a címvédő Lewis Hamilton győzelme a Kínai Nagydíjon, a brit pilóta második versenyét nyerte meg a szezonban és átvette a vezetést a világbajnoki pontversenyben. Nagy erőkkel készült a Liberty Media a jubileumi ezredik Forma-1-es versenyhétvégére, mindent megtettek azért, hogy a száguldó cirkusz eddigi történelmét felidizzék, s titkon talán bíztak abban is, hogy egy kiélezett, izgalmas futamot láthat a kínai közönség.

Ez önmagában persze még nem kellene, hogy pánikra adjon okot a Ferrarinál, a körülmények viszont nem azt vetítik előre, hogy a maranellóiak a közeli jövőben orvosolni tudják az eddigi három versenyen látott problémákat. Ezek a problémák ugyanis sokkal inkább a személyi és hierarchikus kérdésekhez köthetők, semmint a technikai háttérhez, ennek a kesernyés levét pedig most Charles Leclerc szürcsölgeti.

A fiatal monacói remek formában toppant be a Ferrari garázsába, ám a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon csapatutasításnak köszönhetően nem előzhette meg negyedik helyen haladó csapattársát, Sebastian Vettelt, majd Bahreinben is rászóltak a fülére, hogy nem nagyon kéne átlépnie a négyszeres német világbajnokon, de a mérnökök kérése süket fülekre talált, akkor viszont a technika mondta be az unalmast Leclerc alatt. Kínában újfent a monacói tűnt a gyorsabb Ferraris pilótának, ám nemcsak hogy át kellett adnia pozícióját Vettelnek - ismét egy utasítás hatására -, de még a negyedik helyét is elbukta Max Verstappennel szemben az állítólagos csapatérdekek miatt.

Leclercet kifejezetten azért szerződtették Kimi Raikkönen helyére a Ferrarihoz, hogy nyomást helyezzen Sebastian Vettelre és új impulzusokat adjon a befásulni látszó világbajnoknak, ennek ellenére a német folytatja a tavalyi szezon második felében bemutatott látványos szenvedését és szemmel láthatóan szokatlanul sokat hibázik. Egyelőre mégis élvezi a csapat bizalmát és ezt támasztja alá az első három versenyhétvége is, kérdés, hogy meddig lehet Leclerc elé helyezni egy szemmel láthatóan lassabb és instabilabb Vettelt.

Mert lassan ezen kell elgondolkodnia a Ferrarinak, ugyanis már most fontos világbajnoki pontokat buktak el azzal, hogy például Kínában előnyhöz juttatták a németet, arról nem is beszélve, hogy Leclerc sem az ennyire egyértelmű másodhegedűs szerepére érkezett meg a csapathoz. A monacói egyébként nagyon diplomatikusan fogalmazott a kínai verseny után, mondván előbb látnia kell az összképet, hogy mi is volt tulajdonképpen a csapat terve a helycserével, beszélnie kell a mérnökével, hogy megértse a döntést, amire minden bizonnyal van megfelelő magyarázat, addig nem kíván kritikát megfogalmazni, pedig simán meg is tehette volna.

A Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto úgy fogalmazott, nem az volt a céljuk Kínában, hogy Vettelt előnyhöz juttassák, csupán meg szerették volna nézni, tud-e a német közeledni a Mercedesekhez. Csakhogy Vettel még inkább leszakadt a Hamilton-Bottas párosról, mint tette azt korábban Leclerc, így felmerül a kérdés, hogy ebben az esetben miért nem engedték vissza a monacóit kiharcolt harmadik helyére és miért kellett olyan sokáig kint tartani a pályán a második kerékcsere előtt, hogy Verstappen is megelőzze. Erre valószínűleg soha nem fognak őszinte választ adni az olaszok, mindenesetre az igen gyorsan kialakult feszültséget valamivel muszáj lesz oldaniuk.

Binotto egyébként az Autosport.com-nak nyilatkozva elmondta, nehéz csapatutasítást adni, mert megértik, ha a pilóták előrébb akarnak maradni, ezért köszönettel tartozik Leclercnek, amiért bebizonyította viselkedésével, hogy jó csapatjátékos. A csapatfőnök hozzátette, eljön majd az az idő, amikor a helyzet éppen ellentétes lesz, kérdés, hogy nem zsigerelik-e ki addigra teljesen az egyébként nagyon ígéretes és tehetséges monacói versenyzőt.

Ezeket a cikkeket olvastad már?