A Red Bull ausztráliai tempója nagyon felspannolta a Hondát

2019.03.27.
Dorogi László

A japán motorgyártó Max Verstappen melbourne-i dobogós helyezését látva abban bízik, hogy még a nyári szünet előtt sikerül valamelyik Honda erőforrással köröző autónak futamot nyernie.

Fotó: Twitter

Sikerben meglehetősen szegényes évek után Melbourne-ben végre ismét volt oka az örömre a Honda munkatársainak. A V6-os turbóhibrid motorok bevezetése (2014) óta a 2019-es szezonnyitó volt az első olyan Forma-1-es futam, amelyen Honda-erőforrással rendelkező autó pilótája felállhatott a dobogóra. A Honda 2015-ben tért vissza a száguldó cirkuszba, azóta viszont a pódium közelébe sem volt esélyük kerülni - nem hogy fel is állni rá. Utoljára 2006-ban nyert bárki is futamot Honda erőforrással az F1-ben, ez akkor a gyári csapattal versenyző Jenson Buttonnak sikerült a Hungaroringen.

Az idei szezon előtti erőforrás beszállító csere viszont szemmel láthatóan bejött a Red Bullnak, amely hosszú, ám a végére alaposan megromló kapcsolatot bontott fel a Renault-val, azóta pedig folyamatosan megy a végeláthatatlannak tűnő sárdobálás. Christian Horner Red Bull-főnök egyenesen odáig merészkedett, hogy kijelentse: alaposan át kell tervezniük az idei autó elemeit, ugyanis a gyenge francia erőforrás után nem számítottak ekkora teljesítménynövekedésre, s töredelmesen bevallotta azt is, hogy bizony az elmúlt időszakban a pocsék motorhoz kellett igazítani a Red Bullok formatervezését.

Jamamoto Maszasi, a Honda Forma-1-es igazgatója szerint viszont ennél is több van a japán erőforrásokban, olyannyira, hogy egy Honda-motoros futamgyőzelmet sem tart elképzelhetetlennek a nyári szünet előtt. Jamamoto úgy fogalmazott, ez egy nagyon fontos év számukra, hiszen a hibrid éra kezdete óta először dolgoznak két istállóval egyszerre, a szakértők pedig úgy vélik, hogy Monacóban tényleg reális esélye lehet a Red Bullnak a futamgyőzelemre - hiszen ez tavaly Daniel Ricciardónak még Renault erőforrással is összejött.

Bár messzemenő következtetéseket kár lenne levonni egy futam után, a tesztek és az Ausztrál Nagydíj alapján úgy tűnik, a Honda tényleg szintet lépett a megbízhatósági ranglétrán. Hogy ez hosszú távon mire lesz elég, azt most nem lehet megjósolni, s ahogy Maszasi úr fogalmazott, egyelőre nem is támasztanak irreális elvárásokat az Honda-motoros autókkal szemben.

Michael után Mick Schumacher is Ferrarival száguld

2019.03.26.
Dorogi László

A hétszeres Forma-1-es világbajnok fia egyre közelebb áll ahhoz, hogy édesapja nyomdokaiba lépjen, a következő Forma-1-es versenyhétvégén például a Ferrarival és az Alfa Romeóval is tesztelhet.

Fotó: formula1.com

Hiába, az alma nem esik messze a fájától. Ez a mondás tökéletesen igaz Mick Schumacherre is, a Forma-1 hétszeres rekordbajnokának fia ugyanis az elmúlt időszakban egyre többször hívja fel magára a figyelmet futamgyőzelmeivel, a tavalyi F3-as európai szezont nyolc futamgyőzelemmel és tizennégy dobogós helyezéssel nyerte meg, az idei szezonra pedig szerződést kötött az F2-ben szereplő Prema Racing istállóval. Az F2-es sorozat tulajdonképpen a Forma-1 előszobájának számít, így a 20 éves pilóta egyre közelebb kerül ahhoz, hogy édesapja után ő is letegye névjegyét a száguldó cirkuszban.

Mick Schumacher korábban már felvételt nyert a Ferrari pilóta akadémiájára, ezzel pedig megnyílt a lehetőség előtte, hogy Forma-1-es autóba üljön, s ez a lehetőség Bahreinben el is érekezik, ugyanis a sorozat második versenyhétvégéjét követő teszteken beülhet mind a Ferrari mind az Alfa Romeo ülésébe.

"Mit is mondhatnék, elképesztően izgatott vagyok, szeretnék köszönetet mondani a Ferrarinak és az Alfa Romeónak, hogy ilyen lehetőséget ad nekem"

- mondta Schumacher.

"Biztos vagyok benne, hogy hatalmas élmény és tapasztalat lesz számomra a teszt, de legalább ilyen fontos, hogy száz százalékosan ráfókuszáljak életem első F2-es versenyére"

- tette hozzá az ifjú pilóta, aki a teszt előtti napokban áll először rajthoz Bahreinben az F2-es sorozatban.

Csapatfőnöke szerint sokkal több van a Ferrariban

2019.03.19.
Dorogi László

Hiába tűnt jóval gyorsabbnak a barcelonai tesztek során a Ferrari a címvédő Mercedesnél, az olaszok hatalmas pofonba voltak kénytelenek belenézni az ausztrál idénynyitón.

Fotó: formula1.com

Hosszas várakozás, szünet és tesztelés után az Ausztrál Nagydíjjal végre valahára elkezdődött a Forma-1 2019-es szezonja, bár ettől izgalmasabb versenyt is el tudtunk volna képzelni. A futamot végül remek rajtjának köszönhetően Valtteri Bottas nyerte meg a címvédő Lewis Hamiltont és Max Verstappent megelőzve, a hétvége legnagyobb csalódását pedig minden kétséget kizáróan a Ferrari szolgáltatta.

Bottas rácsapta az ajtót a mezőnyre Melbourne-ben

A Mercedes finn pilótája nem kérdezett, csak lőtt, a rajtnál azonnal megelőzte a világbajnoki címvédő csapattársát és aztán a visszapillantó tükörbe sem nézett. Bár a téli, barcelonai tesztek szoros világbajnoki versenyfutást ígértek, az első versenyhétvége azért rávilágított arra, hogy sok minden nem változott az erőviszonyokat illetően a szünetben.

A téli, barcelonai teszteken mutatott teljesítmény után egyes szakértők egyenesen addig merészkedtek, hogy a Ferrari előnye körönként akár fél másodperc is lehet a címvédő Mercedesszel szemben, ehhez képest nem hogy az ezüst nyilak, de még a Red Bull is lenyomta az olaszokat versenytempóban. A futam végéhez közeledve Sebastian Vettel fel is tette mérnökének a nagy kérdést: miért vagyunk ennyire lassúak? A válasz őszintén és szomorúan csengett a német fülébe: még nem tudjuk.

S valóban, van min dolgozni a Ferrarinál a következő, Bahreini Nagydíjig, ugyanis a különbség már-már demoralizálónak tűnt a pokolian gyors Bottas és a Vettel-Leclerc páros között. Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke azzal magyarázta a teszteken látottakhoz képest merőben eltérő produkciót, hogy Melbourne-ben egyértelműen mások a körülmények mint Barcelonában, Ausztráliában sima és hepehupás részek váltják egymást, erősebb a szél, magasabb a hőmérséklet és mások az időjárási körülmények is.

"Számos tényező befolyásolhatta az autó teljesítményét. Nem találtuk meg a megfelelő ablakot - ha hívhatom annak - az autó egyensúlyánál"

- tette hozzá a csapatfőnök, akinek egyáltalán nem szegte kedvét a sikertelen szezonkezdet.

"Abban az egy dologban biztosak vagyunk, hogy ezen a napon és ezen a hétvégén nem mutattuk meg az autónkban lévő valós potenciált Biztosak vagyunk benne, hogy ez nagyobb, csak a hétvége folyamán nem tudtuk kiaknázni. Amikor problémák merülnek fel az egyensúllyal és a beállítással kapcsolatban, mindig próbáljuk megtalálni a megoldásokat. Ez most nem sikerült. Hazavisszük az adatokat és megpróbáljuk kielemezni. Ennek a hétvégének kivételnek kell maradnia, de azt hiszem, jót tesz nekünk ez a lecke"

- fogalmazott Binotto.

Bottas rácsapta az ajtót a mezőnyre Melbourne-ben

2019.03.17.
Dorogi László

A Mercedes finn pilótája nem kérdezett, csak lőtt, a rajtnál azonnal megelőzte a világbajnoki címvédő csapattársát és aztán a visszapillantó tükörbe sem nézett.

Fotó: formula1.com

Bár a téli, barcelonai tesztek szoros világbajnoki versenyfutást ígértek, az első versenyhétvége azért rávilágított arra, hogy sok minden nem változott az erőviszonyokat illetően a szünetben. A Ferrari bizakodó hangját teljesen elnémította a Mercedes egykörös tempója, Lewis Hamilton időmérős győzelmét követően Sebastian Vettel majdhogynem értetlennek is tűnt, hogy lehetett a scucderia ennyivel lassabb az ezüst nyilaknál.

Lewis Hamilton szurkolói dörzsölhették is a tenyerüket a vasárnapi futam előtt, de ez a nap egyáltalán nem az ötszörös világbajnokról szólt. Valtteri Bottas a második rajtkockából indulva az első métereken azonnal odaszúrt csapattársának és már az első kanyar előtt megelőzte Hamiltont, majd egymás után futotta a gyorsabbnál gyorsabb köröket és szisztematikusan nyúlt el üldözői elől. A rajtnál mindeközben ismét utolérte a hazai átok Daniel Ricciardót, akinek finoman fogalmazva sem sikerült jól első Reanult-val teljesített versenyhétvégéje: egy bucka néhány méter megtétele után letörte az első szárnyát, majd a futam felénél végleg kiállni kényszerült - akárcsak egy évvel ezelőtt.

Nemcsak a Mercedes brutális tempója és dominanciája maradt a régi, Carlos Sainz alatt például kigyulladt a tesztek alapján megbízhatóságban javuló, a gyakorlatban mégis becsődölő McLaren, amely tavaly jó néhány versenyhétvégén végezte hasonló módon, de a Haas istállónál is felüthette a fejét a dejavu érzés, hiszen Romain Grosjeannak most is kerékproblémák miatt kellett feladnia a versenyt az Albert Parkban - akárcsak egy évvel ezelőtt.

Összességében azért nem hágtak tetőfokára az izgalmak, Bottas sima győzelmén túl talán csak azt érdemes kiemelni, hogy Max Verstappen mindkét Ferrarit megelőzve felállhatott a dobogó harmadik fokára, így hosszú idő után először fordult ilyesmi elő olyan versenyzővel, aki Honda motoros autóval versenyez. A tavalyi szezonban a három top csapat (Mercedes, Ferrari, Red Bull) hat pilótája közül csak Bottasnak nem sikerült futamot nyernie, de ez most rögtön az első versenyhétvégén összejött a finn pilótának, ráadásul ő szerezte meg az idei szezontól bevezetett leggyorsabb versenyben teljesített körért járó plusz egy pontot is, a futam végén egy másodperccel megjavítva az addigi legjobb kört.

Bottasnak persze van is miért hajtania, a pletykák szerint ugyanis ez az utolsó éve arra, hogy bebizonyítsa a Mercedes vezetőségének, hogy valóban győztes alkat, a pletykák szerint Esteban Ocon ugrásra készen várja, hogy a finn ismét kudarcot valljon. Oconnak mindenesetre csalódnia kellett az első futam után, mert Bottas lehengerlő antréval rukkolt elő az Albert Parkban.

A világbajnoki pontverseny és a további versenynaptár ezen a linken érhető el.

Ausztrál Nagydíj, végeredmény

Néhány fontos változás, amit neked is tudnod kell a szezonnyitó futam előtt

2019.03.16.
Dorogi László

Túl a 2019-es szezon első időmérő edzésén, de még az első futam előtt nem árt átfutni, melyek azok a dolgok, amik megváltoztak a téli szünetben a száguldó cirkusz háza táján.

Fotó: Sky Sports

Kezdjük rögtön azzal, amit a vájt szeműek bizonyára már a téli, barcelonai teszteken kiszúrtak, változott ugyanis az autók aerodinamikai kialakítása, ami egy szabályváltozásnak köszönhető. Az autók első szárnyai húsz centivel lettek szélesebbek és néhány centiméterrel magasabbak is, csökkent viszont az oldalsó légterelők mérete a légbeömlők előtt - majdnem a felére. A hátsó szárnyak magasabbak és szélesebbek lettek, ennek eredményeként a DRS-rés tágabb lesz a kocsikon. Ennek a változtatásnak a nem titkolt célja, hogy a DRS-zónákban még nagyobb sebességre tehessenek szert a versenyzők, s egyúttal a közönség is jóval több előzést láthasson.

Az aerodinamikai változásokat azért hozták meg, hogy az autók közelebbről tudják majd követni egymást - kisebb lesz a turbulencia -, így pedig nőhet az előzések száma, s valljuk be, rá is férne a száguldó cirkuszra egy hangyányival több izgalom, ebből ugyanis meglehetősen keveset szolgáltattak az elmúlt években. A barcelonai teszteken még úgy tűnt, hogy a Ferrari lehet a légterelő-verseny győztese, ám a szombati időmérő edzés rávilágított arra, hogy a Mercedes idén is nagyon erős lesz, egyelőre mindenki csak bottal üti a németek nyomát.

Az utolsó pillanatokban hoztak egy másik nagyon fontos szabályt is, a versenyben futott leggyorsabb kör tulajdonosa egy világbajnoki ponttal gazdagodik majd minden versenyhétvégén, de csak abban az esetben, ha a leggyorsabb kört elérő pilóta egyébként is pontszerző helyen fejezi be a versenyt. Magyarul, ha valaki repeszt egy leggyorsabb kört, de aztán kiesik a versenyből, vagy kicsúszik az első tíz hely valamelyikéről, akkor bukja a sebességért járó plusz pontot is. Emlékezzünk csak vissza, ha ez a szabály létezik már 2008-ban is, akkor annak az évnek a világbajnokát bizony nem Lewis Hamiltonnak hívták volna, hanem Felipe Massának, ugyanis a brit akkor egyetlen ponttal előzte meg a brazilt a világbajnoki versenyben.

Apró, de annál lényegesebb változás, hogy az autók hátsó szárnyaira szereltek egy lámpát, aminek majd főleg esős időben, illetve a villanyfényes futamokon lehet szerepe.

Forma-1: ki állítja meg Lewis Hamiltont?

Az immáron ötszörös világbajnok Lewis Hamilton az elmúlt két évben egyformán nyerte meg a bajnoki címet: a szezon első felében még nagy csatára kényszerült, majd a Magyar Nagydíjat követően egyértelműen dominálta az idényt. A Mercedes pilótája az idei szezonnak is a legnagyobb favoritként vág neki és szokásához híven ezúttal sem nyomasztja az esélyesség terhe.

Az éles szeműeknek biztosan feltűnt az is, hogy a gumik jóval fényesebbek lettek - ez egyébként a gyártástechnológia megváltoztatása miatt van így -, de nem csak ebben változtatott a Pirelli. A Forma-1 kizárólagos gumiszállítója öt különböző keménységű keveréket hagyott meg a 2019-es szezonra, de nem lesz többé szuper- és hiperlágy abroncs, minden versenyhétvégén kemény, közepes és lágy néven futnak majd a gumik. Minden hétvégén fehérrel jelölik majd a kemény, sárgával a közepes és pirossal a lágy keveréket, de ez nem azt jelenti, hogy minden versenyhétvégére ugyanazt a három keménységű keveréket választják ki az ötből, ez nagyban függ majd a pályák kialakításától.

A biztonság szempontjából fontos változás, hogy vadonatúj sisakok érkeztek a száguldó cirkuszba, ezek biztonságosabbak a korábbi verziónál kibírják akár a 275 G erőnyi becsapódást és a 790 Celsius fokos hőmérsékletet is, öröm az ürömben, hogy csökkent a korábbihoz képest a látómezejük. A pilóták felszerelése egy úgy nevezett biometrikus kesztyűvel is bővült, amik majd a mentési munkát segítik. A kesztyűbe épített szenzoroknak köszönhetően azonnal meg lehet majd állapítani, hogy egy balesetet szenvedett pilóta milyen állapotban van, még mielőtt a mentősök odaérnének hozzá.

Címkék: Forma 1

Hamilton ott folytatta, ahol tavaly abbahagyta

2019.03.16.
Dorogi László

A Forma-1 ötszörös világbajnoka és egyben címvédője szoros csatában előzte meg csapattársát, Valtteri Bottast és akárcsak tavaly, most is az élről vághat neki a szezon első futamának.

Fotó: formula1.com

Vegyes érzelmekkel vághatott neki a Forma-1 mezőnye 2019 első időmérő edzésének, ugyanis csütörtök hajnalban tragikus hirtelenséggel elhunyt Charlie Whiting versenyigazgató, aki 1997 óta töltötte be a pozíciót és nagyon jó viszonyt ápolt a pilótákkal, nem mellesleg sok minden futott össze a versenyekkel kapcsolatban a kezei között, halála pedig nemcsak a sorozatot, de az egész autósport világot megrázta. A szombati időmérőnek két nagy kérdése lehetett előzetesen: kik ragadnak a Williamses pilótákon kívül a kvalifikáció első szakaszában a mezőny végén, valamint az, hogy sikerül-e bárkinek is a Mercedesek tempóját megközelítenie.

Nem kis meglepetésre Pierre Gasly húzta a "nagyok" közül a legrövidebbet, a francia minden bizonnyal nem így képzelte el első Red Bullos időmérőjét, de Lance Stroll, és Carlos Sainz sem jutott be a Q2-be az előzetesen is gyengének várt Williamsek mellett. Az már a Q1-ben körvonalazódni látszott, hogy ahogy az elmúlt években, úgy most is Mercedes-Ferrari csata bontakozhat ki a pole pozícióért, a Q2 végén pedig a regnáló világbajnok egy új pályacsúcsot repesztve jelezte is, hogy ő bizony nem elégszik meg a második rajtkockával.

Az időmérő harmadik szakaszának első felében mégsem Hamilton, hanem csapattársa, Valtteri Bottas került rivaldafénybe, aki szinte tökéletes kört futva bő négy tizedet vert a britre, feladva ezzel a leckét Hamiltonnak. Végül aztán mégis a címvédő örülhetett, ugyanis az edzés végére sikerült összeraknia egy tökéletes kört és valamivel több mint egy tized másodperccel megelőzve csapattársát nyolcadik ausztrál pole pozícióját szerezte meg. A harmadik helyről Sebastian Vettel indulhat a vasárnapi futamon a Ferrarival, de az egy körös tempók alapján egyelőre jelentős lemaradásban vannak a Mercedeshez képest.

A negyedik rajthelyet Max Verstappen szerezte meg a Red Bullal, éket verve a két Ferrari közé, de jól szerepeltek a Haasok is, Romain Grosjean a hatodik, Kevin Magnussen a hetedik helyről rajtolhat vasárnap. A nap legnagyobb meglepetését a McLaren újonca, Lando Norris szolgáltatta, aki a nyolcadik rajtkockát szerezte meg.

Ausztrál Nagydíj, időmérő edzés

Forma-1: ki állítja meg Lewis Hamiltont?

2019.03.14.

Pénteken kezdetét veszi a 70. Forma-1-es világbajnokság az ausztráliai Melbourne-ben. Cikkünkben beharangozzuk az idényt, valamint latolgatjuk a 2019-es esélyeket.

Fotó: autosport.com

Az immáron ötszörös világbajnok Lewis Hamilton az elmúlt két évben egyformán nyerte meg a bajnoki címet: a szezon első felében még nagy csatára kényszerült, majd a Magyar Nagydíjat követően egyértelműen dominálta az idényt. A Mercedes pilótája az idei szezonnak is a legnagyobb favoritként vág neki és szokásához híven ezúttal sem nyomasztja az esélyesség terhe. A stuttgarti csapat 2014 óta dominálja a világbajnokságot és a szakértők szerint ez a sorozat a szabályváltoztatások előtti szezon előtt sem fog megszakadni. 

Hamilton csapattársa idén és Valtteri Bottas lesz, aki Mercedeses időszaka során még nem nézett szembe olyan nyomással mint idén. 2017-ben vészmegoldásként szerződtették őt Nico Rosberg helyére, egy évvel ezelőtt pedig egyértelműen a második számú pilótának tekintették. Idén azonban a finn gyakorlatilag minden versenyen az ülésért küzd majd, hiszen sokan nyílt titokként kezelik, hogy az idén ülés nélkül maradó Esteban Ocon 2020-ban a Mercedeshez igazol. 

Akárcsak az elmúlt két esztendőben Sebastian Vettel és a Ferrari lehet Hamilton és a Mercedes legfőbb kihívója. Az olasz istálló és négyszeres világbajnoka az előző két szezonban is fölényben volt az év elején, hogy aztán teljes összeomlást követően hamar eldőljön a világbajnoki címek sorsa. Vettel tavaly mentálisan bukott el legnagyobb riválisával szemben, ám kérdéses, hogyha idén sem tudja visszaszerezni a trónt, akkor lesz-e még esélye. Vettel az ötödik évét tölti Maranellóban és akárcsak korábban Michael Schumacher vagy Fernando Alonso esetében, ez határozhatja majd meg a jövőjét a Ferrarinál. (A német világbajnok lett és domináns érába kezdett, míg a spanyol pályafutása egyik legrosszabb szezonja után távozott a Ferrariból.) 

A sportág legsikeresebb istállója, amely 2007 óta nem adott egyéni világbajnokot és 2008-ban nyert utoljára konstruktőri vb-címet, idén csapatfőnököt váltott, de Mattia Binottonak nehéz örökséggel kell szembenéznie. 

Fotó: express.co.uk



Ami még érdekesebbé teszi a Scuderia idei szezonját, hogy Charles Leclerc személyében egy lényegében tapasztalatlan pilótát igazoltak Vettel mellé. A fiatal monacói azonban az előző évben bebizonyította, hogy igazi tehetség és akár Vettel orra alá is borsot törhet, persze ha hagyják versenyezni. 

A szezon egyik legnagyobb kérdőjele a Red Bull szereplése lehet. Helmut Marko csapatának ragyogóan induló (2010 és 2013 között verhetetlenek voltak) együttműködése dicstelen véget ért a Renault-val. A "bikák" így vészmegoldásként a Hondával vágnak neki az idénynek. Céljuk, hogy idén is önerőből nyerjenek versenyeket de a szakemberek szerint erre kevesebb az esély mint az előző szezonok során. Max Verstappen a még mindig csak 22 éves, de a mezőny egyik leggyorsabb pilótájának számít. Az ötszörös futamgyőztes hollandnak idén már egyértelműen a vezérszerepet szánják, pályafutása során ez lesz az első ilyen év. Vertappen társa Pierre Gasly lesz aki a Toro Rossotól igazolt át a nagycsapathoz és aki tavaly több kiemelkedő eredményt is elért. A két kiemelkedő tehetségű, de forrófejű fiatal párharca házon belül külön izgalmakat ígér. 

A gyári Renault tavaly megbízható erőnek számított, ám így is messze elmaradt a "nagy hármastól" ha idén nem is sikerül elérniük a Red Bull szintjét, de mindenképpen a közelebb kerülés lehet a cél Enstone-ban. Daniel Ricciardo öt év és hét győzelmet követően hagyta el a Red Bull-t, hogy új kihívás elé nézzen, ám egyelőre meglehetősen kérdéses, hogy mire megy az új csapatával. Ezúttal egy nem győzelemre képes autót kellene minél jobb helyre segítenie, de egyúttal az is eldől, hogy mennyire tud egy csapat vezére lenni. Nico Hülkenberg tehetsége vitathatatlan és sokak szerint a korábbi Le Mans-i győztes F-1-es pályafutása során nem ült még ennyire ütőképesnek mondható autóban mint az idei Renault. A sikerélmény rá is fér a német pilótára ugyanis hiába a tudása, eddigi több mint 150 versenyén nem tudott dobogóra állni. 

A Haas-Ferrarira idén is az várhat mint az előző szezonban vagyis az amerikai csapat stabil pontszerző lehet, de a pilótapárosnak (Romain Grosjean és Kevin Magnussen) nem lesz túl sok esélye a dobogós helyek megszerzésére. A versenyződuó egyik tagja sem a türelméről híres, és így az is kérdéses, hogy mennyire fogják bírálni az autót az eredmények hiányában. 

Az elmúlt években szenvedett a McLaren és a Renault motorszállítóvá való kinevezése sem segített előrelépni. Fernando Alonso el is hagyta a süllyedő hajót és a Forma-1-nek örökre (?) búcsút mondó kétszeres világbajnok idén már csak az Indy 500 és a Le Mans-i 24 órás megnyerésére koncentrál. Stoffel Vandoorne-nak az eredménytelenség miatt kellett távoznia, így egy teljesen új felállással vág neki az istálló 2019-nek. Carlos Sainz Jr. eddig nem tudta bizonyítani, hogy akkora klasszis lenne pályaversenyzésben mint édesapja a rali és a tereprali világában és meglehetősen kérdéses, hogy Wookingban mire megy majd. A 20 éves Lando Norris a jövő egyik nagy ígéretének számít aki újoncként kapja meg a lehetőséget a világbajnokság egyik legpatinásabb alakulatánál. Ez a helyzet abból a szempontból veszélyes, hogy az eredmények hiánya megtörhet egy eddig lendületesen épülő karriert. 

A Force India hamvaiból feléledő Racing Point kisebb közutálatnak örvend, mivel két olyan pilóta alkotja az új csapatot akik jelentős szponzori háttérrel rendelkeznek. Sergo Perez és a Lance Stroll képességeit azért így is nehéz lenne elvitatni: a mexikói eddig nyolc dobogós helyet szerzett az autósport királykategóriájában, míg a kanadai harmadévesnek szintén voltak jelentősebb eredményei. Strollnak ráadásul azokkal a negatív véleményekkel is szembe kell néznie, amelyek szerint csak azért kap lehetőséget mert az apja az új csapat egyik tulajdonosa. A brit istálló idén Mercedes motorokkal versenyez és körülbelül olyan eredményekre lehet predesztinálni mint a Force Indiát, vagyis a konstruktőri bajnokság 4-6. helye. 

Fotó: autosport.com

Az idén már 40. születésnapját ünneplő Kimi Räikkönen távozott a Ferraritól és visszatért első F1-es csapatához, amelyet hivatalosan már nem Saubernek, hanem Alfa Romeonak hívnak. A "Jégember" többször is elmondta, hogy immáron csak a verseny élvezete miatt versenyez és idén igazi jutalomjáték vár rá. A tesztel alapján mindenesetre komolyan kell venni Kimit. Négy év után tartalékpilótává minősítették vissza Marcus Ericssont és a helyére az az Antonio Giovanazzi került, aki 2017-ben már két versenyen bizonyíthatott. Az olasz kifejezetten örül annak, hogy társként a mentorszerepre egyre inkább alkalmasabb Raikkönent kapta. 

A Toro Rosso 2006-ban azzal a céllal jött létre, hogy a Red Bull legnagyobb tehetségeit elindítsa az F1-ben. Éppen ezért is furcsa, hogy az a Danyil Kvjat került vissza a fiókcsapathoz, aki 2014-ben valamint 2016 és 2017 között már volt a csapat pilótája és akit kirúgtak két évvel ezelőtt. A thaiföldi Alexander Albon szereplése szintén érdekesnek ígérkezik. A brit származású pilóta ugyanis 1954 óta az első thaiföldi versenyző lesz aki szerepet kap a "száguldó cirkuszban". 

Forma-1: a pilóta, aki közelről látta a halált, visszatér az elitbe

Ami szerdán még csak nagyon erős sajtóhírként nyargalt végig a világsajtón, az csütörtökre hivatalossá vált: Robert Kubica 2019-ben visszatér a Forma-1-be. Ahogy azt a Sportfaktoron is megírtuk , jó esély mutatkozik arra, hogy a közönségkedvenc Robert Kubica nyolc évvel utolsó Forma-1-es versenye után 2019-ben visszatérjen a száguldó cirkusz mezőnyébe - első vagy második számú versenyzőként, hiszen 2017 óta már tesztpilótaként körözött előbb a Renault, majd a Williams autójával - és a nagyon erős sajtóhír végül megerősítést nyert.

Története legnehezebb időszakán megy keresztül a Williams. A sportág történetének egyik legsikeresebb csapata 2012 óta nem nyert versenyt, vb-címet pedig 1997 óta nem sikerült szerezniük. Idén azonban nem is ez a cél, hanem a rendszeres pontszerzés és az anyagi értelemben vett életben maradás. George Russell Forma-2-es bajnokként vág neki a szezonnak, a fiatal brit pályafutását a Mercedes egyengeti, a másik autó pedig Robert Kubica vezeti 2019-ben. A lengyel közönség-kedvenc több mint nyolc év után vezet ismét a Forma-1-ben, azóta versenyzett a WRC-ben is, valamint többször tesztelt, de óriási kérdés, hogy lényegében egy új érában is megállja-e a helyét. 

A teszteredményekből az idei szezon előtt is nehéz bárminemű érdemi következtetést levonni. A barcelonai tesztelések során többek között a Ferrari, a Renault és a McLaren is zárt élen tesztnapot, míg a Mercedes leginkább a megbízhatóságot tesztelte. Az első igazán mérvadó körökre, amelyek a valós erősorrendet mutatják meg, magyar idő szerint péntek hajnalban kerül sor az Ausztrál Nagydíj első szabadedzésén. 

A szezon egy sajnálatos eseménnyel kezdődött ugyanis csütörtök hajnalban 66 évesen meghalt Charlie Whitting. A Forma-1-es versenyek állandó versenyigazgatói posztját 1997 óta betöltő szakember tüdőembóliában hunyt el. 

A Forma-1 2019-es mezőnye:

Mercedes:
Lewis Hamilton (brit)
Valtteri Bottas (finn)
Ferrari:
Sebastian Vettel (német)
Charles Leclerc (monacói)
Red Bull:
Max Verstappen (holland)
Pierre Gasly (francia)
Renault:
Nico Hülkenberg (német)
Daniel Ricciardo (ausztrál)
Haas:
Romain Grosjean (francia)
Kevin Magnussen (dán)
McLaren:
Carlos Sainz Jr. (spanyol)
Lando Norris (brit)
Force India:
Sergio Pérez (mexikói)
Lance Stroll (kanadai)
Toro Rosso:
Danyiil Kvjat (orosz)
Alexander Albon (thaiföldi)
Sauber:
Kimi Räikkönen (finn)
Antonio Giovinazzi (olasz)
Williams:
Robert Kubica (lengyel)
George Russel (brit)

Szomorúan leng majd Melbourne-ben a kockás zászló

2019.03.14.
Dorogi László

Tragikus hirtelenséggel, életének 66. évében elhunyt csütörtök hajnalban Charlie Whiting a Forma-1 versenyigazgatója. Whiting 1997 óta töltötte be a pozíciót, halála megrázta az autósport világát.

Fotó: formula1.com

A gyász lengi körül a Forma-1 közelgő 2019-es idényének rajtját, nem úgy lobog majd vasárnap Melbourne-ben a kockás zászló a szezonnyitó futam végén, ahogyan eddig. Az elmúlt bő két évtizedben szinte minden versenyen Charlie Whiting volt az, aki engedélyt adott a vasárnapi rajtokra és ő volt az, akinek a jelzésére a célba érkező pilóták tudták, itt a vége a hosszú és küzdelmes versenyhétvégének. A kockás zászló jelentette az örömöt, a bánatot, vagy éppen a feloldozást a hosszú és nehéz futamok végén. Ezt a zászlót többé nem lengeti Charlie Whiting, aki csütörtök hajnalban tüdőembólia következtében hunyt el.

Whiting egy farmon nőtt fel gyerekként egy West Kinsdown nevű dél-angliai faluban és már nagyon korán beszippantotta az autók világa, 12 éves korától kezdve pedig már egészen biztosan tudta, hogy autószereléssel akar majd foglalkozni, az iskola után hosszú órákat töltött el bátyja, Nick szerelőműhelyében, aki akkoriban raliversenyzőként tengette életét és akinek versenyeit rendszeresen megnézte a kenti versenypályán.

1977-ben csatlakozott szerelőként a Forma-1-ben szereplő Hesketh csapathoz, akik akkoriban csupán önmagukat keresték a James Hunt nevével fémjelzett 1973-tól 1975-ig tartó aranykorszakot követően. Bár a csapat egy évvel később megszűnt, Whiting nem távolodott el a Forma-1-től, a Brabham istállóhoz szegődött, ahol Bernie Ecclestone csapattulajdonos keze alatt dolgozott. Eccleston nagyon hamar felismerte tehetségét és elkötelezettségét az autósport iránt, olyannyira, hogy 1980-ban már a Brabham főmérnökeként dolgozott, olyan legendás pilótákkal, mint fiatalkori példaképe, Roger Hill, vagy Niki Lauda, Carlos Pace, John Watson és Nelson Piquet.

A Brabhamtől nem sokkal hamarabb távozott, mint ahogy Bernie Eccleston eladta volna a csapatot és 1988-ban új korszak kezdődött az életében, ekkor szegődött az FIA-hoz. A Forma-1 versenyigazgatói pozícióját 1997-től kezdődően látta el, ő lett az első, aki állandó jelleggel kapta meg a kockás zászló lengetésének feladatát.

"Mérhetetlen szomorúság, amit Charlie hirtelen halála után érzek. Sok-sok éve ismertem őt, nagyszerű versenyigazgatója és igazán meghatározó figurája a Forma-1-nek, aki megtestesítette mindazt a spirituszt, amit az F1 jelent. A száguldó cirkusz egy hűséges barátot és egy karizmatikus vezetőt veszített el Charlie személyében"

- nyilatkozta Jean Todt, a Nemzetközi Automobil-szövetség elnöke. A pilótákat szintén sokkolta Whiting halálának híre, akinek sajnos már csak a szelleme lesz jelen a vasárnapi, ausztrál szezonnyitó versenyen és ezentúl minden futamon. 

Címkék: Forma 1

Ilyen gumikon repesztenek majd a csapatok Ausztráliában

2019.03.05.
Ragnar Volarus

Már tényleg belátható közelségbe került a szezon rajtja, szinte érezzük az üzemanyag illatát, halljuk felbőgni a motorokat, hiszen közzétették a Forma-1-es csapatok gumiválasztásait a 2019-es szezon első versenyére, az Ausztrál Nagydíjra. Egy már most biztos, a Ferrari és a Mercedes közel hasonlóan taktikázik.

Fotó: Skysport

A melbourne-i idénynyitón a C2-es, C3-as és C4-es gumikeverékek lesznek elérhetőek a mezőny számára, amiket a közönség számára kemény, közepes és lágy gumiként jelöl majd a Pirelli.

Ausztráliában a pálya vonalvezetésének köszönhetően a lágy keverék lesz a legnépszerűbb: a C4-es típusú gumiból a Ferrari, a Mercedes és a Red Bull is 9 garnitúrát rendelt pilótáinak. A három topcsapat gumiválasztását tekintve csak Charles Leclerc esetében van egy kis huncutság, hiszen ő a kemény keverékűből két szettet kap a közepes keménységű rovására.

A leglágyabb gumikból a Renault kérte be a legnagyobb mennyiséget, Daniel Ricciardo és Nico Hülkenberg 10-10 szettet kap majd ezekből.

A csapatok gumiválasztásai a jövő hétvégi Ausztrál Nagydíjra:

Fotó: Pirelli

Hamarosan ismét láthatjuk az osztrák legendát a versenyeken

2019.03.02.
Dorogi László

Tavaly életmentő tüdőátültetésen esett át, az idei szezonban már visszatérne a versenypálya mellé Niki Lauda, a Forma-e háromszoros világbajnoka.

Fotó: MTI/EPA/AAP/Dave Acree

Lauda február 22-én töltötte be a hetvenedik életévét, tavaly augusztusban esett át életmentő tüdőátültetésen, amely szerencsére sikeresen zajlott, majd a rehabilitáció is olyan ütemben haladt, ahogy kellett, ám néhány hete influenza miatt ismét kórházba kellett szállítani a száguldó cirkusz legendáját, ahol újfent az intenzív osztályon ápolták.

Walter Klepetko, Lauda orvosa, a Bécsi Egyetemi Kórház tüdőtranszplantációs programjának korábbi vezetője úgy nyilatkozott, hogy a Mercedes istálló társtulajdonosa kezdi visszanyerni az erejét, nagyon elszánt és aktív, hamarosan pedig újra olyan egészségi állapotban lesz, mint decemberben volt.

"Értelemszerűen nem lesz ott az összes futamon, így Melbourne-be sem utazik el, a transzkontinentális repülés még nem ajánlott neki, ám hamarosan megfelelő állapotban lesz és kilátogathat majd néhány versenyre"

- tette hozzá a sebész, aki azt is elmondta, hogy Laudának nagyon vigyáznia kell magára, hiszen tömegben sokkal nagyobb az esélye annak, hogy elkap valamilyen betegséget, ami az ő esetében jóval veszélyesebb és súlyosabb következményekkel járhat.

Címkék: Forma 1, Mercedes

Ezeket a cikkeket olvastad már?