Elvisszük az otthonodba a KŐFESZT-et! Kőfeszt-film 2019.09.29. 18:55 M5
hirdetés

Forma-1: mennyire aranybánya a Toro Rosso a Red Bull számára?

2019.08.12.

A Red Bull döntése értelmében Pierre Gasly és Alexander Albon helyet cserélnek a szezon hátralévő részében. A pilótacsere kapcsán felidézzük, hogy mire mentek a Forma-1-ben a Toro Rosso nagy ígéretei.

Fotó: bbc,com

2006-ban azzal a céllal hozták létre a Toro Rossót, hogy a Red Bull pilótaprogramjában résztvevő tehetségek számára lehetőséget biztosítsanak a Forma-1-ben. Az új istálló meglehetős népszerűtlenségnek örvendett, hiszen sokan csak Dietrich Mateschitz játékszerének tekintették az anyaistállót is, a mezőnyben egyedüliként (lefojtott) V10-es motort használhattak, ráadásul a Minardi helyét vették át a királykategóriába. 

Vitantonio Liuzzi és Scott Speed volt az a két pilóta akivel elkezdődött a Toro Rosso F-1-es története, a 2006-os Bahreini Nagydíjon. A szakértők meglehetősen vegyesen fogadták, hogy ez a két fiatal versenyző kapta meg a lehetőséget. 

Az olasz pilótát az egyik legnagyobb tehetségégként harangozták be, mint egykori Forma-3000-es bajnokot és gokart-világbajnokot, ám egy évvel korábbi debütálása a nagycsapatnál csalódást okozott. Liuzzi akkor felváltva vezette a Red Bullt Christian Kilennel, ám a szezon közepétől a kevesebbre taksált osztrák kapta meg a csapat második ülését. Speed a GP2-es sorozat harmadik helyezettjeként érkezett, ám sokan túl forrófejűnek tartották ahhoz, hogy sokra vigye. 

A debütálás nem is sikerült túl jól: a két Toro Rosso szinte folyamatosan a mezőny hátsó felében foglalt helyet az időmérők során, és mivel csak a harmatgyenge Midlantnél és az óriási technikai hátrányban lévő Super Agurinál voltak gyorsabbak, a pontszerzés is sokáig álom volt. Az egyetlen pontszerzés Liuzzi nevéhez fűződött, aki az Amerikai Nagydíjon lett nyolcadik a kilenc beérkező közül. Speed néhányszor legyőzte csapattársát az időmérőn, így végül 2007-re is megkapták a lehetőséget. 

A második év azonban katasztrofálisan indult: nem volt elég, hogy még a Super Aguri is átlépte a csapatot a ranglétrán, a technikai hibák szinte állandóak voltak a csapatnál, Speed pedig többször is önhibájából esett ki. Az amerikai viselkedése ráadásul a pályán kívül is elviselhetetlen volt: Ausztráliában a Red Bullos David Coultharddal ordibált a futamot követően, kicsapongó életet élt, sőt Franz Tost csapatfőnökkel fizikai konfliktusba is bonyolódott. Természetesen nem várták meg a szezon végét, hanem még a nyáron kirúgták. 

Azok a pilóták akik a Toro Rossonál lehetőséget kapnak, ha nem is a Forma-1-ben, de egy másik elitkategóriában sikeresek lesznek általában. Speed kivételnek számít, sem a Nascarban, sem az IndyCarban nem termett neki babér, a Formula-E-ben egyszer volt dobogós, így jelenleg az amerikai ralikrossz bajnokságban versenyez. Ott ugyan sikeres, de a tehetsége többre predesztinálta. 

Speed helyére a BMW-től Sebastian Vettelt vásárolták meg, aki Robert Kubica helyetteseként pontot szerzett Indianapolisban. Ezzel a pilótacserével pedig elkezdődött a Toro Rosso aranykora, amelyet ironikus módon egy olyan pilóta hozott el, akinek semmi köze nem volt a Red Bull pilótaprogramjához. 

Vettel érkezésének gyümölcse az ázsiai futamokra érett be igazán. Japánban az ifjú német a kilencedik helyre kvalifikálta magát és csak azért nem végzett dobogós helyen, mert a biztonsági autó mögött ütközött Mark Webberrel. Kínában aztán már nem állította meg semmi az akkor még csak ígéretnek számító pilótát, aki a bravúros negyedik helyen ért célba. A csapat örömét Liuzzi hatodik helye fokozta. 

Az olasztól ezzel elköszöntek a csapatnál és 2008-ra nem is talált helyet magának. "Tonio" még versenyzett a Force Indiánál (2009-10) és a harmatgyenge 
HRT-nél (2011), de végül ő is azon pilóták közé került, akik nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. 

Vettel maradása 2008-ra  természetes volt, mellé pedig nem egy Red Bull által kinevelt tehetség, hanem egy igazi nagyágyú érkezett. Sebastien Bourdais 2002-ben Forma-3000-es bajnok volt, 2004 és 2007 között pedig uralta a Champ Car szériát. Óriásiak voltak a várakozások, hogy "Der Seb" és "Le Seb" milyen eredményeket fog elérni, ám a német nagyon hamar a maga javára fordította a párharcot. 

Monacóban debütált a csapat új autója az STR 3, amely a Toro Rosso történetének legjobb konstrukciója lett. Vettel rögtön egy ötödik hellyel avatta fel az új versenyautót a monacói esőben, sorra gyűjtötte a pontokat és utasította rendre maga mögé a Red Bull autóit is. Az év utolsó hét futamából hatszor a legjobb nyolcban végzett, ám egyértelműen a monzai hétvége emelkedik ki nemcsak a szezon, de a csapat történetéből is. 

Fotó: Reuters

Alig két hónappal a 21. születésnapja után Vettel előbb megszerezte a pole pozíciót Monzában, majd végig vezetve aratott rajt-cél győzelmet az utóbbi évtizedek egyetlen esős Olasz Nagydíján. Nem is volt kérdés, hogy ő kapja meg a visszavonuló David Coulthard megüresedő helyét a Red Bullnál, és így ő lett az első olyan pilóta akivel a Toro Rosso elérte a célját. A többi pedig, ahogy mondani szokták, már történelem. 

Bourdais közben szenvedett és két hetedik hely mellett nem sok vizet zavart, Monzában meglett volna neki is a lehetősége a szép eredményre, ám a harmadik rajtkockából indulva autója lefulladt a rajtnál és végül nem szerzett pontot. Távozásáról sokáig pletykálták, ám végül még a 2009-es szezonra megkapta a lehetőséget. 

Sebastien Bueminek nem volt könnyű dolga Vettel helyének átvételével, és bár a fiatal svájci nem tudta azokat az eredményeket elérni, mint német kollégája, mégsem okozott csalódást. Rögtön az első futamon jobb eredményt ért el, mint Bourdais és a Német Nagydíjig jobban is teljesített csapattársánál. Azért csak a hockenheimi fordulóig, mert az egykori Champ Car-bajnokot a futamot követően kirúgta a csapatvezetés. 

Bourdais-val szemben óriási reményei voltak mindenkinek, ám a francia pilóta dicstelenül távozott a "Száguldó cirkuszból". A karrierje alaposan hanyatlani kezdett és csak az utóbbi években került újra stabil pályára, mikor is elkezdett futamokat nyerni az IndyCarban. 

Jaime Alguersuari lett az akit Bourdais helyére szerződtettek és a spanyol minden idők legfiatalabb Forma-1-es pilótájaként debütálhatott a Hungaroringen. Pontot ugyan nem szerzett első F-1-es félévében, de a csapatvezetőket így is meggyőzte szerződtetéséről. 

2010-re tehát maradt a Buemi-Alguersuari felállás, ám az eredményeket tekintve mindketten inkább a középmezőnyhöz tartoztak, mintsem, hogy meglássák bennük az új Vettelt. Egy teljes év alatt négy ileltve három alkalommal szereztek pontot, de ez is elég volt ahhoz, hogy 2011-re is lehetőséghez jussanak. 

Érezni lehetett, hogy mindkét pilóta érzi, hogy ez az utolsó lehetőségük és több, mint háromszor annyi pontot gyűjtöttek, mint egy évvel korábban. Hiába voltak azonban egyre stabilabban ott a legjobb 10-ben, mindkettejüknek menniük kellett. 

Két év tehát lényegében kútba esett a csapatnál, mivel nemhogy a Red Bullnál, de semelyik másik csapatnál sem kapták meg a lehetőséget ezek a pilóták a Forma-1-ben. Életútjuk pedig nem is lehetne eltérőbb: Buemi hamar talpra állt és kétszeres Endurance-világbajnok (2014, 2018-19), kétszeres Le Mans-i győztes (2018, 2019) valamint Formula-E világbajnok (2015-16) lett. Alguersuari ellenben teljesen eltűnt a süllyesztőben, két évig még tesztelt a Pirellinek, ám egy rosszul sikerült Formula-E idény után 26 évesen bejelentette visszavonulását. 

A teljesen újonc Jean-Eric Vergne, valamint a HRT-vel némi tapasztalatot szerző Daniel Ricciardo kapta meg a lehetőséget a 2012-es idényre. Az ausztrál rögtön a szezonnyitón pontot szerzett hazai pályán, de Vergne is hamar bizonyította, hogy nem lesz számára nagy ugrás a királykategóriában való versenyzés. Szinte folyamatosan egymás mögött végzett a két autó, de egyikük sem tudott fölénybe kerülni az első évük során. Végül Vergne szerzett több pontot kettejük közül (16-10). Ami viszont nagy problémát jelentett, hogy a más szintet képviselő (vagy inkább lefelé kilógó) Caterham-Marussia-HRT hármas után a Toro Rosso szerezte a legkevesebb pontot. 

Fotó: autosport.com

Egy évvel később a helyzet annyiban változott, hogy a Williams a csapat mögé került, valamint Daniel Ricciardo szerzete kettejük közül a több pontot. Az ausztrál ezzel megkapta Mark Webber helyét a Red Bullnál, Vettel után az első lett, aki feljebb léphetett és lett hétszeres futamgyőztes 

Vergne teljesítménye arra azért elég volt, hogy még egy évet vezethesse a Toro Rossót, csapattársnak viszont megkapta Danyil Kvjatot. Az orosz pilóta kinevezése nem okozott osztatlan sikert, mivel sokan azt várták, hogy az alacsonyabb kategóriákban remekelő Antonio Felix Da Costa kapja meg a lehetőséget. Ami hab volt a tortán, hogy Kvjat nem is versenyzett a GP2-ben, hanem egyből a GP3 megnyerése után debütálhatott. 

Az orosz teljesítménye azonban hamar elűzte a kételyeket. Első négy futamából háromszor pontot szerzett és stabilan célba hozta az autót szinte mindig. A kvalifikációkon sokszor Vergne előtt végzett, hazai nagydíján pedig az előkelő ötödik helyről startolhatott. Hiába szerzett Vergne jóval több pontot, nem keltett nagy meglepetést, hogy Kvjat lett az akit a távozó Vettel helyére szerződtetett a nagy csapat. 

Vergne nem is talált helyet magának 2015-re, ő azonban szintén talpra tudott állni az F-1-es időszakot követően. Jelenleg a Formula-E-ben és az Endurance-vb-n is bizonyítja képességeit, előbbi szériában immáron kétszeres világbajnoknak mondhatja magát. 

2015-ben így egy újabb újoncpáros vezethette a Toro Rossókat: Carlos Sainz Jr. a WSR bajnokaként, míg Max Verstappen Alguersuarihoz hasonlóan korrekorderként érkezett a mezőnybe. A hollanddal kapcsolatban is megvoltak a kétkedések, tekintve, hogy egy európai Forma-3-as harmadik helye volt az egyetlen jelentős eredménye, és még a 18-at sem töltötte be. 

Verstappen viszont nemcsak, hogy szemtelen, ám mégis érett stílusával cáfolt rá a kétkedőkre, de szinte azonnal szállítani kezdte az eredményeket. Már a második futamán pontot szerzett, a szezonhajrában pedig hatszor végzett a legjobb 10-ben zsinórban. A csúcspontot a magyar és az amerikai futam jelentette, mindkét alkalommal negyedikként intették le. 

Sainz éve szintén jól sikerült egy újonchoz képest, ám csapattársa kissé elhomályosította őt. Nem volt kérdéses egyik pilóta jövője sem a csapatnál, 2016-ban azonban már nem sokáig alkották ők az istálló pilótapárosát. 

Fotó: AP

Remek rajtot vett a csapat és az új idény első három versenyéből kétszer is dupla pontszerzésnek örülhettek. Az Orosz Nagydíjat követően aztán Danyil Kvjatot kitették a Red Bulltól, mivel már másodszor ütközött a szezonban Sebastian Vettelel (Rossz nyelvek szerint a németnek is köze van a váltáshoz.) és az oroszt visszaminősítették a fiókcsapathoz. Dr Helmut Marko és a csapatvezetés végül Verstappent választotta a két ifjú titán közül, így lényegében egy olyan helycsere történt, amilyen a mai napon is. 

Verstappen azonnal élt a kínálkozó lehetőséggel és első Red Bullos versenyét meg is nyerte. Azóta az eredményeket szállítja, így Vettelhez és Ricciardohoz hasonlóan ő is bevált a nagycsapat számára. 

Kvjat számára nyilván elviselhetetlen volt a helyzet, mivel hiába szállított néhány jó eredményt is, mégis lefokozták. Az orosz nem is tudott sokáig megfelelő teljesítményt nyújtani és egyértelműen Sainz mögé került a csapaton belüli hierarchiában. A spanyol pilóta sorra szerezte a pontokat és három alkalommal is a hatodik helyen fejezett be egy versenyt. Kvjat ellenben maximum a spanyolországi leggyorsabb körére lehetett csak büszke. 

2017-re sem változott semmit a helyzet: Kvjat mindössze két kilencedik helyet tudott felmutatni, és teljesen motiválatlanul vezetett. Sainz ellenben továbbra is remekelt és a csapat pontjainak nagy részét megszerezve kezdte igazolni, hogy a saját jogán is kiváló pilótája és "nem csak egy ralilegenda fia". A szezon csúcspontja a Szingapúrban elért negyedik hely volt a spanyol pilóta számára. 

Az év vége egy óriási káosz lett azonban a Toro Rossonál: az egész Kvjat leváltásával kezdődött Szingapúr után és az orosz helyére az újonc Pierre Gasly került. Szezon közben azonban Sainz is távozott és elment a Renault-hoz, miután érezte, hogy erőn felüli eredményei sem lesznek elegek ahhoz, hogy lehetőséget kapjon a Red Bullnál. A spanyol azóta is az egyetlen, aki úgy távozott a Toro Rossotól, hogy azonnal szerződést kapott egy Red Bullhoz nem köthető csapattól. Carlos Jr azóta már a Mclarennél versenyez és egyre inkább bizonyítja, hogy méltó arra a hírverésre amely a megérkezését övezte. 

Az ő helyére a Le Mans-i győztes Brendon Hartley érkezett. Az amerikai futamra aztán vissza kellett hívni a már leváltott Kvjatot, mivel Gaslynak egy másik kategóriában volt futama. Az orosz pontot is szerzett, ám nemhogy nem került vissza, nem sokkal később a Red Bull kirúgta őt. A közjátéknak, valamint az F-1-es szinten tapasztalt pilóták szerepeltetésének meglett a csapat számára a böjtje: az ötödik helyett csak a hetedik helyen végeztek a konstruktőrök bajnokságában. 

Gasly és Hartley is maradhattak 2018-ra és a francia hamar bizonyítani is tudta képességeit. Bahreinben egy szenzációszámba menő negyedik helyet szerzett, majd további kiváló eredményekkel hívta fel magára a figyelmet és vált a jövő egyik nagy reménységévé. Hartley ellenben nem tudott élni a sansszal és néhány összeszenvedett ponttal távozni kényszerült az idény végén. Az új-zélandi versenyzőt azóta már a Toyota Endurance-csapata szerződtette, így visszatérhet abba a szériába, amelyben sikert-sikerre halmozott. 

Mivel Daniel Ricciardo 2019-re aláírt a Renault-hoz, így Gasly eredményei után evidens volt, hogy ő fogja megkapni az idei szezonban a lehetőséget a Red Bullnál. 

A 2019-es szezon előtt aztán megint jött egy meglepetés a csapattal kapcsolatban: Danyil Kvjat ugyanis szerződést kapott a teljesen szezonra, alig másfél évvel azután, hogy kitették a szűrét. Az orosz csapattársa az abszolút újonc Alexander Albon lett, aki több mint 60 éve az első thaiföldi pilóta a sorozatban. 

A Toro Rosso pedig elkezdett egyre jobban teljesíteni: a pontszerzések ismét folyamatosak voltak a pilóták részéről, Albon korát meghazudtoló rutinossággal szokott bele a királykategóriába, Kvjat pedig régen mutatkozott ennyire motiváltnak. A szezon eddig csúcsát a Német Nagydíj jelentette, ahol Kvjat dobogóra állhatott, Albon pedig hatodikként ért célba.

Pierre Gasly ellenben nem tudta hozni a szintet a Red Bullnál. Amíg Max Verstappent lassan titkos vb-esélyesnek kiáltják ki, addig a francia nemhogy még dobogóra sem állt, de versenykörülmények között sokszor egy perccel csapattársa mögött zárta a nagydíjat. Hiába kommunikálta azt Christian Horner, hogy pilótájukban bíznak még, úgy tűnik elfogyott a bizalom. 

Az volt a várakozást, hogy Kvjatot visszaültetik a nagycsapatba, és ő is tett olyan nyilatkozatokat, amelyben erre való reményét fejezte ki. A csapatvezetés azonban máshogy döntött és végül Alexander Albon kapja meg a lehetőséget. 

Fotó: AFP

A Toro Rosso 2006 óta íródó történetében összesen 14 pilóta kapott lehetőséget a bizonyításra. Közülük Albonnal együtt hatnak sikerült feljebb lépnie a Red Bullhoz. Közülük egyértelműen bevált a négy vb-címet szerző Vettel, valamint a többszörös futamgyőztes Verstappen és Ricciardo. Kvjat ha nem is volt teljes kudarc, de olyan eredményekre mint az említett pilóták nem volt képes, Gasly pedig csak szenvedett az autó valódi teljesítményét nézve. 

Három olyan pilóta van akit a Red Bull "lefelé buktatott" a fiókcsapathoz: Liuzzi nem tudott kitörni soha a középmezőnyből, Kvjat karrierjét majdnem tönkre tette ez a lépés és kérdéses, hogy Gaslyval mi lesz most. 

A maradék öt pilóta közül Sainz volt az akinek nem a Toro Rosso-ból való távozás vagy a Red Bullhoz szerződés jelentette az F-1-es karrierje végét, sőt szakértők szerint egy valamirevaló autóval ő akár a győzelmekre is képes lenne. Buemi, Vergne illetve az IndyCar-ban magára találó Bourdais más szériákban bizonyították, hogy az F1-ből való távozás nem egyenlő a sikertelenséggel. Speed amerikai ralikrossz bajnoki címei nem számítanak világraszóló eredménynek, így őt is oda lehet sorolni ahová Alguersuarit, vagyis azok közé, akik a lehetőség elszalasztása után eltűntek a nemzetközi autósport palettájáról. 

Finoman szólva is érdekesnek ígérkezik majd a Toro Rosso felállása a szezon második felében két olyan pilótával akik nem tudtak élni azzal a sansszal, amit a Red Bull biztosított számukra. Kvjat példáján keresztül már láttuk, hogy mivel is jár egy ilyen húzás, kérdés, hogy Gasly hogyan reagálja le ezt a jelenlegi szituációt. Az orosz pilóta lelke is háboroghat azonban, hiszen visszatérését követően élete formájában vezet, ám ez mégsem volt elég ahhoz, hogy megmutathassa, hogy hiba volt őt leírni. Albonnak kilenc futama van, hogy bizonyítsa, hogy megérett a feladatra és megérdemel egy teljes szezonra szóló szerződést is majd 2020-ra. A 23 éves  versenyző kvalitásai vitathatatlanok, azonban amint a példa is mutatja a tehetség nem mindig elég ahhoz, hogy a Red Bull szintjét valaki megugorja. 

Pilótacsere a Red Bullnál, lefokozták az alul teljesítő Gaslyt

2019.08.12.
Dorogi László

A Belga Nagydíjon már nem a Pierre Gasly lesz Max Verstappen csapattársa a Red Bull Hondánál. A franciát a Toro Rossós Alexander Albon váltja.

Fotó: formula1.com

Sokan felkapták a fejüket, amikor a Red Bull a szezon előtt bejelentette, a francia Pierre Gasly lesz a 2019-es idényben Max Verstappen csapattársa az istállónál. A fiatal francia pilóta viszont egyáltalán nem tudott felnőni a feladathoz, az időmérő edzéseken rendre kikapott Verstappentől, ráadásul gyakran súlyos tizedmásodpercekkel. A futamokon sem tudta igazán tartani a lépést a hollanddal - 63 világbajnoki pontot kapart össze, míg Verstappen 181 pontjával az összesített táblázat harmadik helyét foglalja el. A Red Bullban tehát megvan a potenciál a futamgyőzelmekre, ezért a csapat úgy döntött, eddig tartott a bizalom a francia irányába.

A nyári szünet után Belgiumban száll harcba a mezőny ismét a világbajnoki pontokért, ám Gasly Spában már a Toro Rossóval versenyez majd, a Red Bull kistestvérétől pedig Alexander Albon ül át a francia helyére a szezon végéig.

Albon a tavalyi idényt még a Formula 2-ben töltötte, de bokszutcai hírek szerint lenyűgözte érettségével a Red Bull vezetőit, Németországban pedig pályafutása eddigi legjobb helyezését elérve a hatodik helyen haladt át a célon.

"A Red Bullnak különleges a helyzete a Forma-1-ben, hiszen négy igazán tehetséges pilótával is profi szerződést köthet a Toro Rossónak köszönhetően. A csapat a következő kilenc versenyen megadja a lehetőséget Alexnak, hogy bebizonyítsa, képes lehet 2020-ban is Max csapattársaként versenyezni"

- írta az osztrák istálló közleményében.

Magyar Nagydíj: Verstappen először indulhat az élről

2019.08.03.

Max Verstappen indulhat az élről a Magyar Nagydíjon. A Red Bull holland pilótája első rajtelsőségét szerezte meg élete 93. nagydíjhétvégéjén. 

Fotó: MTI

Felhős, de száraz időben kezdődhetett meg a 34. Forma-1-es Magyar Nagydíj kvalifikációja. Az első szakaszban Charles Leclerc borzolta a kedélyeket, miután a Ferrari pilótája a gumifalnak csúszott és megtörte autója hátulját. A monacói versenyző autóját megjavították és végül gond nélkül jutott tovább a Q2-ből. 

George Russell óriásit ment a Williams lehetőségeihez képest, az újonc sokáig továbbjutásra állt, végül öt százados különbséggel maradt csak le a Q2-ről. Russellen kívül meglepetésre Daniel Ricciardo is idő előtt fejezte be az időmérőt, Lance Stroll, Sergio Perez és Robert Kubica búcsúja viszont nem számított meglepetésnek. A legjobb időt Max Verstappen futotta ebben az etapban 1:15,847-el. 

Lewis Hamilton a második szakaszban tovább javította a Verstappen által felállított körrekordot és elsőként jutott tovább a Q3-ba 1:15,548-as idővel. A hatszoros hungaroringi győztes mögött Verstappen 25 ezredes hátránnyal zárt, az élcsapatok pilótái közül egyedül Pierre Gaslynál rezgett a léc a továbbjutást illetően, de kilencedikként ő is továbbment. Két szakasz után Nico Hülkenberg, Alexander Albon, a legutóbb dobogóra álló, friss édesapa Danyiil Kvjat, Antonio Giovinazzi és Kevin Magnussen búcsúzott két szakasz után. 

Max Verstappen rögtön a Q3 elején 1:15 alá vitte a pályacsúcsot, hogy aztán egy 1:14.572-es idővel próbálja meg sokkolni a többieket. Valtteri Bottasnak még volt esélye arra, hogy megelőzze a holland pilótát, de 18 ezreddel elmaradt vetélytársától. A Red Bull versenyzője így 93. futamán először rajtolhat majd az élről. Verstappen a 100. olyan versenyző aki első rajtkockát szerzett F1-es versenyhétvégén. A kvalifikációt Lewis Hamilton zárta a harmadik helyen. 

Charles Leclerc ezúttal is megelőzte Sebastian Vettelt, míg Pierre Gasly majdnem egy másodpercet kapott csapattársától. Lando Norris és Carlos Sainz helyezései bizonyítják a McLaren fejlődését, míg az ötödik sort Romain Grosjean és Kimi Raikkönen alkothatja holnap. 

A 34. Forma-1-es Magyar Nagydíjra holnap 15 óra 10 perctől kerül sor a Hungaroringen. 

Végeredmény:

Ki nevet a mogyoródi célegyenes végén?

2019.08.01.
Dorogi László

Vasárnap rendezik meg a 34. Forma-1-es Magyar Nagydíjat a Hungaroroingen. A mogyoródi futam 1986 szerves része a száguldó cirkusznak és minden szezonban vízválasztó versenynek számít a hosszabb nyári szünet előtt. Most is sok mindenről dönthet.

Fotó: motorsport.com

Bár a világbajnoki pontverseny jelenlegi állása nem ezt sugallja, az utóbbi hetekben látott tendenciák azért adhatnak okot némi bizakodásra: talán nem kezelhetjük még kész tényként, hogy Lewis Hamilton hatodik világbajnoki címét is zsebre vágja az idény végén - még ha az autósportok láthatatlan bábmesterei nagyon is ügyködnek ezen a dolgon. A világbajnoki címvédő alaposan megremegett az elmúlt hétvégén Hockenheimben, az élről rajtolva csupán tizenegyedikként ért célba, s tőle szokatlanul sok hibát követett el. Bár az Alfa Romeók utólagos kizárása miatt két világbajnoki pontot így is megszerzett, összességében kijelenthető, az idei legpocsékabb futamát sikerült összehoznia, de láttunk már tőle ilyet korábban, aztán mintha mi sem történt volna, szétdominálta a mezőnyt a következő hétvégén. Igen, persze, az igazsághoz hozzátartozik az, hogy torokgyulladással és betegséggel küzdve teljesítette a német versenyt, amit a hírek szerint fel is szeretett volna adni, ám ezt a csapata nem engedte, s mivel pontszerző helyen gurult át a kockás zászló menetszele alatt, ez a döntés a csapatot igazolta.

Hamilton az eddigi tizenegy futamból hetet nyert meg a 2019-es idényben, 41 pontos, elképesztően kényelmes előnnyel vezeti a világbajnoki pontversenyt csapattársa, Valtteri Bottas előtt, ám akad egy pilóta a mezőnyben, aki az elmúlt hetekben élete formájában versenyez. Ez a pilóta nem más, mint a 21 esztendős Max Verstappen, s ha valaki azt mondta volna a szezon előtt, hogy féltávhoz érkezve ő tűnik majd Hamilton legveszélyesebb kihívójának, akkor biztosan kinevetik.

Alapvetően nem sokan gondolták azt sem, hogy a Red Bull ennyire versenyképes lesz, sőt, a Ferrarial teljesen egyenértékű - legalábbis ami a futamokat illeti. Ehhez persze kell a maranellóiak permanens töketlenkedése is, de ez már más lapra tartozik. Verstappen hatalmas népszerűségnek örvend a Forma-1-es rajongók körében, amit agresszív, ám az elmúlt időszakban már teljesen letisztult vezetési stílusával vívott ki magának, ráadásul az európai versenyhelyszínekre ellátogató holland szurkolók mindenhol pazar hangulatot varázsolnak az aszfaltcsík mellé - ez vélhetően így lesz Mogyoródon is. A fiatal holland pilóta az előző három futamból kettőt is megnyert, érdekesség, hogy azon versenyzők táborába tartozik, akik bár több futamot is nyertek, soha nem indulhattak a pole pozícióból.

Fotó: XPB

Hamilton és Verstappen mellett persze többen is jó eséllyel pályáznak a magyar futamgyőzelemre, többek között Charles Leclerc is, akinek tényleg kijárna már egy olyan versenyhétvége, ahol minden összeáll. A monacói versenyzőnek eddig nem alakul zökkenőmentesen első Ferraris éve, ez persze nem feltétlenül az ő hibája, viszont Hockenheimben egyértelműen a saját hibája miatt dobott egy nagyon értékes világbajnoki pontokat. Leclerc még sosem nyert futamot a száguldó cirkuszban, viszont jó hír lehet számára, hogy a korábbi legendák közül többen is a Hungaroringen aratták pályafutásuk első győzelmét: Fernando Alonso és Jenson Button is világbajnoki címet tudott nyerni a későbbiekben, jó ómen tehát a magyar aszfaltcsíkon megszerezni az első sikert.

S ha már a sikerről beszélünk, a mezőnyből talán senkinek sem hiányzik jobban ez, mint Sebastian Vettelnek, aki immáron több mint egy éve nem tudott versenyt nyerni, pedig a feltételek adottak. A négyszeres német világbajnok a Ferrarival még nem ért fel a csúcsra, a tavalyi Német Nagydíjon pedig saját hibájából törte össze az autót s azóta csak keresi önmagát - elsősorban mentálisan. Egy futamgyőzelem persze mindent megváltoztatna, de ahhoz tényleg egy tökéletes hétvégét kellene összehoznia az olaszoknak, ez pedig szemmel láthatóan hatalmas nehézségeket okoz nekik mostanság.

S persze nem szabad megfeledkeznünk Valtteri Bottasról sem, ha a potenciális mogyoródi futamgyőzteseket vesszük sorra, hiszen papíron a finn pilóta hátránya a legkisebb a világbajnoki éllovas Hamiltonnal szemben, bár ő is átkozhatja magát, hogy a második helyről állította falba autóját Hockenheimben, hiszen rengeteget faraghatott volna hátrányán csapattársával szemben.

A Hungaroring sok csodát megélt már, így talán az sem lenne gigantikus meglepetés, ha a felsoroltakon kívül más emelné magasba az első helyért járó trófeát, ehhez persze már a természet közbenjárására is szükség lenne. A vasárnapi futamra egyébként többnyire napos, száraz időt jósolnak a meteorológusok, de talán senki nem bánná, ha az eső kicsit megkeverné a paklikat.

A McLaren fiatalja összesz*rta magát Hockenheimben

2019.07.30.
Dorogi László

Lando Norris a Forma-1-es mezőny egyik legfiatalabb és egyben legrutintalanabb pilótája, így nagyon nem volt könnyű helyzetben a hétvégi, záporokkal tarkított Német Nagydíjon.

Fotó: planetf1.com

Alaposan meg kellett küzdenie a Forma-1 mezőnyének a körülményekkel a hétvégi Német Nagydíjon. A futamnak nem is tudtak nekivágni a pilóták, csak a biztonsági autó felvezetésével, a pálya viszont viszonylag gyorsan száradt, így négy kör megtétele után elrajtolhatott a verseny.

Forma-1: Verstappené a német flúgos futam

Az idei szezon legizgalmasabb és legfordulatosabb futamát hozta a Német Nagydíj, amit a Red Bull hollandja nyert meg. Sebastian Vettel az utolsó helyről rajtolva a második helyen zárt. Lógott valami a levegőben a Német Nagydíj előtt Hockenheim felett.

Norrisnak már a rajtrácsra való felállás sem ment zökkenőmentesen a vizes aszfalton, kis híján összetörte az autóját, mielőtt egyáltalán elindulhatott volna. A brit versenyző a futam után elmondta, Fernando Alonso korábbi, a 2012-es Német Nagydíj időmérő edzésén mutatott teljesítményét próbálta utánozni, akkor a spanyol úgy közlekedett Ferrarijával a vizes aszfalton, mintha mi sem lenne természetesebb.

A tizenhatos, célegyenesre ráfordító kanyar viszont nagyon sok pilótával kibabrált vasárnap, a vizes rázókövek gyakorlatilag jobban csúsztak, mint a tükörjég, aki csak egy picit is rossz szögben, vagy nagyobb sebességgel hajtott rá, már piruettezett is - ebben a kanyarban csúszott ki Valtteri Bottas és Charles Leclerc a második helyről, de a mezőny legrutinosabb pilótája, Kimi Raikkönen és az ötszörös világbajnok Lewis Hamilton is megpördült a pálya ezen szakaszán.

"Épp a rajtrácsra mentem ki, amikor kipróbáltam, hogy két kerékkel ráhajtok a rázókörre abban a kanyarban és hát ott majdnem véget is ért a nap számomra még azelőtt, hogy egyáltalán elkezdődött volna a verseny. Ahogy két kerékkel a rázókörre értem és váltottam, átlósan blokkoltak a kerekeim, - és nem túlzok -, összeszartam magam."

- mesélte Norris a futam után, amelyet végül így sem tudott befejezni, de nem saját, hanem autója hibája miatt, ugyanis a McLaren idő előtt megadta magát.

Forma-1: Verstappené a német flúgos futam

2019.07.28.
Dorogi László

Az idei szezon legizgalmasabb és legfordulatosabb futamát hozta a Német Nagydíj, amit a Red Bull hollandja nyert meg. Sebastian Vettel az utolsó helyről rajtolva a második helyen zárt.

Fotó: formula1.com

Lógott valami a levegőben a Német Nagydíj előtt Hockenheim felett. Hogy azért, mert egyes pletykák szerint ez volt az utolsó futam ezen az aszfaltcsíkon - legalább is egy időre biztosan -, vagy azért, mert az égiek is igazán meg szerették volna kavarni a paklit, nem tudni, mindenesetre a mezőny a biztonsági autó felvezetésével vágott neki az esős futamnak.

Négy kört tettek meg a versenyzők a biztonsági autó mögött, amikor megszületett a döntés: megszáradt annyira a pálya, hogy álló rajtból indulhat el a Német Nagydíj, az élen Hamilton, Verstappen, Bottas, Gasly, Raikkönen, Grosjean sorrendben. Aki a szabadedzéseken domináló Ferrarikat kereste volna, annak bizony hátra kellett tekintenie, Sebastian Vettel még mért kört sem tudott futni motorhiba miatt az időmérő edzésen, Charles Leclerc annyival volt szerencsésebb, hogy az ő autója csak a Q3 előtt adta meg magát, így a fiatal monacóinak is be kellett érnie a tizedik rajtkockával.

A rajtot Lewis Hamilton úgy kapta el, ahogy azt egy világbajnoki pontverseny vezetőjének kell, ellen Max Verstappen - idén nem először - rettenetesen startolt, a legszemfülesebben pedig Kimi Raikkönen használta ezt ki, aki az Alfa Romeóval fellépett a harmadik helyre a két Mercedes mögé.

Azt persze lehetett sejteni a hol erősödő, hol gyengülő esőzés jelenlétével, hogy senkinek nem lesz ez a futam sétagalopp, kis túlzással többet jártak a pilóták a boxutcában, mint az egész eddigi szezonban. Ennek oka elsősorban az volt, hogy az átmeneti esőgumikat és a sima felületű abroncsokat cserélgette ki-ki bátorságának és ízlésének megfelelően, de persze akadtak olyanok is, akiknek szervíz miatt kellett kigurulniuk olykor-olykor.

A falba állások sorát Sergio Perez kezdte meg a Racing Pointtal, jött is a biztonsági autó, de az élen sok minden nem változott, Hamilton ellépett Bottas elől, mögöttük Verstappen és az egyre jobb helyzetbe kerülő Charles Leclerc haladt. Hamilton ekkor már 35 másdperces előnnyel vezetett a Ferrari pilótája előtt, majd egy rossz kerékcserét követően is megtartott ebből az előnyből 21-et, amikor idén talán először hatalmasat hibázott Leclerc és a célegyenesre fordító kanyarban beleállította a Ferrarit a falba.

Hogy ettől, vagy sem, az éllovas Hamilton is megzavarodott, a kör végén a boxutcába hajtva csapta le a Mercedes első szárnyának felét, ez az incidens pedig olyannyira megzavarta a sima kerékcserére készülő német szerelőket, hogy a brit világbajnok nagyon drága másodperceket veszített el a boxban. Hamilton ráadásul büntetést is kapott a manővere miatt, ugyanis rosz helyen esett be a bokszba, amiért öt másodperces büntetést szabtak ki rá, ezzel pedig gyakorlatilag eldőlt, hogy nem szerzi meg a győzelmet - de még a világbajnoki pontok is távol kerültek tőle.

A kavarodásból Max Verstappen jött ki a legjobban, aki átvette a vezetést, a remekül taktikázó és a második pozícióba felsettenkedő Nico Hülkenberg, altteri Bottas és Alexander Albon előtt. Bottas viszonylag gyorsan megelőzte Hülkenberget, akinek a dobogó is szenzációs eredménynek számított volna, a német viszont egyetlen megpörgéssel döntötte romba a futamát, s éppen ott ahol Leclerc, a falnak vezette a Renault-t.

Az újabb kerékcserehullám után már Verstappen, Stroll, Kvjat, Bottas sorrendben haladt az első négyes, ám hiába lépett fel gyorsan a Mercedes finn pilótája a második helyre, ő sem bírta idegekkel és ahelyett, hogy fontos világbajnoki pontokat faragott volna Hamiltonnal szemben, ő is lenullázta a futamát. A biztonsági autó ismét jött, látott, győzött, négy kör maradt hátra a futamból, amikor a huszadik helyről rajtoló Sebastian Vettel előtt megnyílt a lehetőség, hogy Strollt és Kvjatot megelőzve a dobogó második fokára állhasson fel.

Ezt végül sikerült is megoldania a németnek, de Max Verstappent már nem lett volna esélye beérni. A holland pilóta ezúttal is remekül versenyzett és egyre inkább kezdi megközelíteni a világbajnoki pontversenyben második Valtteri Bottast.

Mindenképpen érdemes kiemelni a Toro Rossóval versenyző Daniil Kvjat harmadik helyét is, aki pályafutása során harmadik alkalommal állhatott fel a dobogóra, ráadásul a versenyt megelőző éjszaka folyamán apuka is lett - mi ez, ha nem tökéletes hétvége.

A Német Nagydíj végeredménye

Frissítés:

A vasárnap esti órákban szabálytalanság miatt - jóval a leintés után büntették meg mindkét Alfa Romeót. A hetedik helyen végző Kimi Räikkönen és a nyolcadik Antonio Giovinazzi is 30-30 másodperces büntetést kapott, amivel kiszorultak a pontszerző helyekről.

A hivatalos indoklás szerint a rajtadatok nem stimmeltek az Alfáknál, a 27.1-es szabálypontot sértették meg, ami szerint minden versenyzőnek egyedül, segítség nélkül kell vezetnie az autót. A vizsgálat a kuplung egyik beállítására vonatkozott. Az adatok alapján mindkét Alfa Romeóban eltért a szabályoktól a kuplung beállítása – a megengedett 0,07 másodperc helyett 0,2-0,3 másodperc közötti idő alatt vette fel a motor nyomatékát a váltó, tehát sokkal simább volt az indulásuk, mint a többieknek.

A két pilóta ezért egyenként áthajtásos büntetést kapott, ám mivel azt a leintés után már nem tudták letölteni, 30 másodpercet kaptak a versenyidejükhöz. A két Alfa Romeó kizárásal pontszerző helyen végzett a 9. helyig felugró Lewis Hamilton, illetve a Williams első 2019-es pontját szerző Robert Kubica is.

Végeredmény, Német Nagydíj, Hockenheim (64 kör, 292,736 km, a pontszerzők):

 1. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:44:31.275 óra
 2. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 7.333 másodperc hátrány
 3. Danyiil Kvjat (orosz, Toro Rosso) 8.305 mp h.
 4. Lance Stroll (kanadai, Racing Point) 8.966 mp h.
 5. Carlos Sainz Jr. (spanyol, McLaren) 9.583 mp h.
 6. Alexander Albon (thaiföldi, Toro Rosso) 10.052 mp h.
 7. Romain Grosjean (francia, Haas) 16.838 mp h.
 8. Kevin Magnussen (dán, Haas) 18.765 mp h.
 9. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 19.667 mp h.
10. Robert Kubica (lengyel, Williams) 24.987 mp h.
leggyorsabb kör: Verstappen 1:16.645 perc, 61. kör
pole pozíció: Lewis Hamilton (brit, Mercedes)

A vb-pontversenyek állása 11 futam után (még 10 van hátra):

pilóták: 
 1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 225 pont 
 2. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 184
 3. Verstappen 162
 4. Vettel 141
 5. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 120
 6. Pierre Gasly (francia, Red Bull) 55
 7. Sainz 48
 8. Kvjat 27
 9. Kimi Räikkönen (finn, Alfa Romeo) 25
10. Daniel Ricciardo (ausztrál, Renault) és Lando Norris (brit, McLaren) 22-22
12. Magussen és Stroll 18-18
13. Nico Hülkenberg (német, Renault) 17
14. Albon 15
16. Sergio Pérez (mexikói, Racing Point) 13
17. Grosjean 8
18. Kubica és Antonio Giovinazzi (olasz, Alfa Romeo) 1-1

csapatok: 
 1. Mercedes 409 pont
 2. Ferrari 261
 3. Red Bull 217
 4. McLaren 70
 5. Toro Rosso 42
 6. Renault 39
 7. Racing Point 31
 8. Haas és Alfa Romeo 26-26
10. Williams 1

Tankolni, vagy nem tankolni: az itt a kérdés

2019.07.15.
Dorogi László

Abban talán sok autósportért rajongó egyetért, hogy a Forma-1 mára egy kiszámítható és unalmas szórakoztatási formátummá szelídült, de vajon vissza lehet-e csempészni valamelyest a varázsát a versenyek közben történő tankolás visszavezetésével?

Fotó: imgur

Könnyen előfordulhat, hogy erre hamarosan választ kapunk, hiszen a Nemzetközi Automobil Szövetség elnöke - az egykori Ferrari csapatfőnök - Jean Todt a mögöttünk hagyott silverstone-i versenyhétvégén érdekes nyilatkozatot adott a Reutersnek, amiben leszögezte: erősen támogatná azt, ha ismét a versenyek része lenne az autók futamok közben történő tankolása.

Ezt a 2009-es idényt követően szüntették meg a száguldó cirkuszban, elsősorban a költségcsökkentésre és a környezettudatosságra hivatkozva, ugyanakkor azt sem szabad elhallgatnunk, hogy a szabály megszüntetése előtt több hajmeresztő baleset is borzolta a kedélyeket a paddockban egy-egy tankolásnál egyre nagyobb gyakorisággal. Az egyik legemlékezetesebb ilyen balesetet korábban, a Red Bullnál versenyző Max Verstappen édesapja, Jos szenvedte el a Benetton versenyzőjeként az 1994-es hockenheimi futamon.

Felipe Massának is gyűlt meg baja a lángokkal:

A tankolás reaktiválása mindazonáltal kétségtelenül új izgalmi faktort csempészne a versenyekbe, hiszen egyrészt könnyebb autókkal, gyorsabban száguldozhatnának a pilóták, másrészt olyan újabb kiszámíthatatlan, mégis emberi tényező kerülne a versenyekbe, amely sok mindent átírhat és sokkal többszereplőssé varázsolná a sportágat.

A verseny közben történő tankolást egyébként már megpróbálták egyszer visszahozni a Forma-1-be, ám 2015-ben a csapatok leszavazták azt, és most is úgy fest, hogy az ő kezükben lesz a végső döntés sorsa, hiszen a pilóták zöme szintén támogatja ennek az izgalmas elemnek a visszatértét a versenyhétvégékbe.

Korábban a világbajnoki pontversenyt nagy fölénnyel vezető ötszörös világbajnok Lewis Hamilton is arra panaszkodott, hogy a jelenlegi, teletankolt autók túlságosan nehezek és hasonlóképpen vélekedik Romain Grosjean is, aki a versenyzőket fogja képviselni az FIA következő, 2021-es szabályváltozásokról szóló július 23-i megbeszélésen.

A csapatok részéről a legnagyobb kritika a tankolás reaktiválásával kapcsolatban, hogy ehhez jóval több helyre, még inkább nagyobb személyzetre van szükségük a bokszutcában, de erre Todt csak legyint, az FIA elnöke szerint ugyanis látva, hogy mekkora motorhome-okkal dolgoznak a csapatok, nem igazán jelentene gyilkos költségemelést számukra az, ha valóban megtörténne a szabályváltozás 2021-ben.

Végső döntés egyelőre nem született, az viszont látszik, hogy a száguldó cirkusz résztvevői közül többen támogatják a tankolás visszatértét, mint sem. Kérdésünk így nem is lehetne kézenfekvőbb:

Tankoljanak-e újra a Forma-1-es versenyek közben?

Szavazok
Címkék: Forma 1

Hamilton hazai közönség előtt aratta 80. győzelmét

2019.07.14.

Egy jó időben megejtett bokszkiállásnak köszönhetően Lewis Hamilton nyerte a 70. Forma-1-es Brit Nagydíjat. A verseny során a kedélyeket Sebastian Vettel borzolta, aki valósággal kiütötte Max Verstappent. 

Fotó: twitter.com/f1

Felhős, de száraz időben kezdődött meg a 70. Brit Nagydíj a Silverstone-i versenypályán. Az élről Valtteri Bottas rajtolhatott, aki minimális különbséggel utasította maga mögé csapattársát és Charle Leclercet a kvalifikáció során. Mivel a Mercedesek és a Ferrarik eltérő keverékű abroncsokon rajtoltak, így óriási taktikai csata volt várható a futamon. 

Bottas megtartotta vezető helyét a rajtnál, de azon kívül, hogy Sebastian Vettel megelőzte Pierre Gaslyt nem is igazán történt nagy változás. Hamilton igyekezett nyomást gyakorolni csapattársával és a két Mercedes a negyedik körben oda-vissza előzgette egymást. A finn pilóta maradt az élen és (feltehetőleg csapatutasításra) a csata némileg alábbhagyott. 

Szállították viszont az izgalmakat a Ferrarik és a Red Bullok. Charles Leclerc Max Vertappennel talált egymásra, míg Pierre Gasly elkezdte szorongatni Sebatian Vettelt, akit hamarosan meg is előzött. A kedélyeket a futam elején a két Haas borzolta, miután csapattársként összeütköztek, Romain Grosjean és Kevin Magnussen számára is hamar véget ért a Brit Nagydíj. 

A 19. körben jött el a fordulópont a versenyen: Antonio Giovinazzi kicsúszott és beküldték a biztonsági autót. Lewis Hamilton tökéletes időben tudott kijönni kemény keverékű abroncsokért és megelőzte a kerékcserén ekkor már túleső csapattársát. Bottas ráadásul elsőre szintén kemény gumikat kapott és így taktikai hátrányba került a címvédővel szemben. 

Nem lankadt azonban a csata a két bajnokaspiráns mögött sem: Max Verstappen a bokszban megelőzte Charles Leclerc-t, aki azonban azonnal visszavágott. Az Ausztriában is óriásit csatázó fiatalok  vigyáztak egymásra, ám Leclerc autója a pilóta szerint megsérült amikor egyszer leterelte az aszfaltról riválisát. Sebastian Vettel számára pont kapóra jött a biztonsági autó és így a négyszeres világbajnok feljött a harmadik helyre. 

Verstappen ellenben jóval gyorsabb volt vetélytársainál és miután elment Gasly meleltt elkezdte szorongatni Vettelt. Nagy küzdelemben el tudott volan menni ellenfele mellett, ám Vettel hátulról belerohant. A holland ki tudott jönni a kavicsából és sérült autóval is vissza tudott jönni ötödiknek, Vettelnél viszont orrkúpot kellett cserélni. A Ferrari pilótáját vétkesnek találták az esetben, így 10 másodperces büntetést is kapott és végül csak a 16. lett a mai nagydíjon. 

Lewis Hamilton végül magabiztosan nyerte meg a Brit Nagydíjat, ráadásul a címvédőé lett a leggyorsabb körért járó plusz egy pont is. Ez volt az ötszörös világbajnok 80. futamgyőzelme és a hatodik hazai pályán. Utóbbival megelőzte Jim Clarkot és Alain Prostot a Brit Nagydíjakat illetően. 

Valtteri Bottas végül csalódott lehetett mert egy kedvező futamot bukott el a taktika miatt, míg Charles Leclerc a legtöbbet hozta ki a hétvégéből ezzel a harmadik hellyel. 

Pierre Gasly idei legjobb hétvégéjén érte el a negyedik helyet csapattársa Max Verstappen és Carlos Sainz előtt. A pontszerzők közé még Daniel Ricciardo, Kimi Raikkönen, Danyil Kvjat és Nico Hülkenberg fért be. 

amilton, Bottas, Leclerc és Gasly mögött. Pontszerzőként végzett még Sainz, Ricciardo, Raikkönen, Kvjat és Hülkenberg, míg a verseny a Haas számára alakult igazán tragikusan, hiszen mindkét autójával fel kellett adnia a futamot, miután Romain Grosjean és Kevis Magnussen az első körben összekoccant.

Vettel és a két Haas mögött Lando Norris és Alenxander Albon lehet még dühös magára, mivel a két újonc hiába versenyzett jól, végül pont nélkül maradtak. 

Lewis Hamilton tovább növelte előnyét a tabellán és a címvédő már 223 pontot szerzett eddig, Bottas hátránya 39 pont az összetettben. A bajnokság harmadik helyén Verstappen áll 136 ponttal, mögötte Vettel (123), Leclerc (120) és Gasly (55) várja a folytatást. 

A konstruktőröknél a Mercedes óriási előnnyel vezet a Ferrari illetve a Red Bull előtt. A világbajnokság két hét múlva a Német Nagydíjjal folytatódik. 

Végeredmény:

Bottas minimális előnnyel nyerte az időmérőt a Brit Nagydíjon

2019.07.13.

Valtteri Bottas kezdheti meg az élről a 70. Brit Nagydíjat. A Mercedes finn pilótája minimális különbséggel előzte meg csapattársát, a hazai pályán versenyző Lewis Hamiltont. 

Fotó: AFP

Hetvenedik alkalommal rendezik meg idén a Brit Nagydíjat, amely minden évben szerepelt a versenyprogramban, természetes azon a Silverstone-i helyszínen, ahol 1950-ben lekezdődött a sportág története. Az időmérőt meglehetősen hűvös, felhős időben kezdték meg a pilóták.

A kvalifikáció első szakasza nem hozott túl nagy meglepetést: Robert Kubica, Lance Stroll és George Russell ezúttal sem jutott tovább a Q1-ből, hozzájuk Danyiil Kvjat és Kevin Magnussen csatlakozott. Az első etapot Lewis Hamilton zárta az élen alig két százados különbséggel Charle Leclerc előtt, ám a két pilóta eltérő keverékű abroncsot használt. 

A gyülekező felhők miatt a pilóták hamar kijöttek a Q2-re, tartva az esőtől, ám végül nem keletkezett csapadék a kvalifikáció során. Sebastian Vettel kissé késve kezdte meg a szakaszt, de végül az utolsó pillanatban így is könnyedén biztosította helyét a Q3-ban. A Mercedesek és a Red Bullok közepes keverékkel teljesítették legjobb idejüket, Leclerc és Vettel viszont a lágyakat használta, így ezen a keveréken rajtolnak holnap. 

Igazán meglepő kieső ezúttal sem volt: a két Alfa-Romeo, Carlos Sainz, Romain Grosjean és Sergio Perez fejezte be idő előtt a kvalifikációt. 

Valtteri Bottas a második szabadedzést leszámítva nem nyújtott igazán kiemelkedőt ezen a nagydíjhétvégén, hogy aztán a Q3 elején 252 ezreddel javítsa meg Lewis Hamilton friss pályarekordját. A világbajnoki címvédő ezt követően hiába javított az idején, végül 6 ezredmásodperccel így is csapattársa mögé szorult. 

Bottas a tizedik rajtelsőségét szerezte meg pályafutása során és megszakította csapattársa 2015 óta tartó verhetetlenségét az angliai időmérőkön. 

Charles Leclerc az időmérő végén futott egy remek kört, de 79 ezreddel így is a Mercedes párosa mögé szorult. A monacói mögül Max Verstappen és Pierre Gasly kezdheti meg a Brit Nagydíjat. A nap negatív szenzációját Sebastian Vettel hatodik helye jelenti. A legjobb 10 további sorrendje: Daniel Ricciardo, Lando Norris, Alexander Albon és Nico Hülkenberg. 

A 70. Brit Nagydíj holnap 15 óra 10 perctől veszi kezdetét Silverstone-ban. 

Végeredmény:

Jó, hogy nem büntették meg Verstappent, de akkor Vettelt miért?

2019.07.02.
Dorogi László

Olyan dolgot láttunk vasárnap az ausztriai spielbergi autóverseny-pályán, amilyet már nagyon régen nem: Forma-1-es versenyt rendeztek a lassú és unalmas hömpölygés helyett.

Fotó: Sky Sports

Max Verstappen pokoli csatában fosztotta meg Charles Leclercet vasárnap az Osztrák Nagydíjon pályafutása első Forma-1-es futamgyőzelmétől, egy olyan versenyen, amelyik még sokáig emlékezetes marad. Rossz májúan megjegyezhetnénk, hogy azért, mert manapság igazán ritkán látunk izgalmas autóversenyzést a száguldó cirkuszban, de hétvégén olyan esett meg e sorok szerzőjével is, amilyen már nagyon régen nem: fel-felkiáltott egy-egy veszélyes manővernél.

Max Verstappen hatalmasat versenyzett Ausztriában

A Red Bull holland pilótája három körrel a verseny vége előtt fosztotta meg Charles Leclercet pályafutása első futamgyőzelmétől. Némi iróniával azt is mondhatnánk, hogy június utolsó napján végre elkezdődött a Forma-1 2019-es szezonja.

A Red Bull holland pilótája sikerével egyrészt megszakította a Mercedes 10 futamgyőzelemből álló sorozatát, másrészt megnyerte pályafutása hatodik versenyét, mindezt úgy, hogy még soha nem indulhatott pole pozícióból, s a rajtot bizony ezúttal is alaposan elszúrta - a második rajtkockából egészen a hetedik-nyolcadik pozícióig sikerült "visszaverekednie" magát. Ezután még a Red Bull-Honda motorerejére is panaszkodott - bevallom, ekkor én is azt gondoltam, innen már nincs tovább, legalábbis a futamgyőzelem elérése esélytelen -, mégis megrázta magát a holland - no meg az autó is -, és pokoli tempóval kezdte el felzabálni a versenytársakat.

Megtörtént az, amire már oly régóta ácsingózott a Forma-1-rajongók tábora, úgy nyert valaki futamot, hogy előzött, csatázott, akciózott. No, persze a Ferrari szimpatizánsok most erősen csóválhatják a fejüket, amiért Verstappen a győzelem oltárán feláldozta Charles Leclercet - nevezzük nevén a gyermeket, kitessékelte az aszfaltcsíkról -, de egy valamire való, magára valamit is adó autóverseny-sorozatnak ezt nem szabad megtiltania.

Max Verstappen kemény volt, ugyanakkor, ha következetes a versenybírói bizottság, akkor bizony kiszabtak volna rá egy öt másodperces büntetést, amivel megfosztották volna az első helyért járó trófeától, de hosszas huzavona után - öt óra magasságában ért véget a verseny, de háromnegyed nyolcig várni kellett a hivatalos ítéletre -, végül az FIA prominensei úgy döntöttek, nem jár a büntetés a hollandnak, s ez szerintem rendben is van.

Csakhogy, megérkezünk arra a pontra, ami a legnagyobb baj manapság a Forma-1-el: az FIA versenybírái olyannyira következetlenek, hogy szinte lehetetlen megmondani előre, milyen akcióért ítélnek büntetést és miért nem. Persze, a szabályok egyértelműek és adottak, ugyanakkor, mint majd' minden sportágban itt is vannak olyan helyzetek, amelyek erősen szubjektív megítélés alá tartoznak. És pontosan ilyen szituáció volt Sebastian Vettel és Lewis Hamilton párbaja a Kanadai Nagydíjon, ami szintén a futamgyőzelemért zajlott. Akkor a német megnyerte a versenyt, az öt másodperces időbüntetés miatt azonban mégis elvették tőle a trófeát.

Vettel: semmilyen ünnepséghez nem volt kedvem, szerintem mindenki tudja miért

Jókora balhé robbant ki a hétvégi Forma-1-es Kanadai Nagydíjon, miután a Nemzetközi Automobil Szövetség öt másodperces időbüntetéssel sújtotta a versenyben vezető Sebastian Vettelt. A Ferrari német világbajnoka idén először szerezte meg a pole pozíciót a szombati időmérő edzésen és a futamon is végig vezetett, végül mégsem ő vette át a győztesnek járó trófeát , hanem az a Lewis Hamilton, aki árnyékként követte riválisát a teljes verseny alatt és hibára is kényszerítette.

Bár nem vagyok az összeesküvés-elméletek híve, az FIA mintha valamiért fújna a Ferrarira, hiszen mindkét citált esetben a maranellóiak pilótája húzta a rövidebbet. Persze, ez könnyen lehet a véletlen műve is, de minimum érdekes. Abban pedig csak reménykedni tudunk, hogy a versenybírák megtartják jó szokásukat, és az ilyen előzéseknél, amilyen Verstappené is volt Leclerc-kel szemben, nem szabnak ki büntetést. Legyen szó bármely istálló, bármely versenyzőjéről.

Ezeket a cikkeket olvastad már?