Budiülőke, Hamilton-henger - Ezt láttuk az Ausztrál Nagydíj időmérőjén

2018.03.24.
Dorogi László

Szoknunk kell még a glóriát, kiegyenlített csatát vívhat a Ferrari és a Red Bull, Hamilton kipihente magát.

Fotó: formula.hu

Viva la Gloria!

Azt már a szezon első időmérőedzése után nyugodt szívvel elmondhatjuk: ezt a fejvédő bizbaszt - ami természetesen a pilóták testi épségét szolgálja - ugyanúgy meg kell még szoknunk, mint annak idején a kávédaráló hangú motorokat, na meg a keskenyített első és hátsó szárnyakat. Több probléma is felmerült azonban az eszközzel kapcsolatban, az első és legfontosabb, hogy a rajtrács első néhány helyét megszerző pilóták a halo - közkedveltebb nevén glória - miatt nem látják jól a startot jelző lámpákat. A FIA erre válaszul megváltoztatta a lámpák helyét, így mostantól az Albert Park célegyenesében - és így lesz ez mindenhol - két helyen található lámpasor. Ez eddig is így volt, viszont az egyik elől, míg a második a rajtrács közepén helyezkedett el, hogy a hátrébbról rajtoló pilóták is jól lássák, most viszont ezt a másodikat is alig öt méterrel az első lámpa mögé pakolták és mindkét lámpasor lejjebb is került, így jobban láthatók. A másik gondot a televíziós közvetítésekben népszerű fedélzeti kamerakép jelenti, hiszen a glória gyakorlatilag a képernyő felét kitakarja, így élvezhetetlen a pilóta szemszögéből követni az eseményeket - remélhetőleg a versenyzők többet látnak. Erre szemmel láthatóan nem voltak felkészülve a sportvezetők, hiszen a kamerák elhelyezésére is nagyon szigorú szabályok vonatkoznak, ha pedig valaki át akarja helyezni ezeket a pici, de aerodinamikai szempontból mégis jelentős befolyással bíró kamerákat akkor azt az FIA-nál az előző év júniusáig jelezni kell. Ezt pedig tavaly egyik istálló sem tette meg, viszont az autókon kötelező négy darab fedélzeti kamerát elhelyezni. Ezek pozícióin érdemes lesz elgondolkoznia az illetékeseknek, hiszen ahhoz, hogy 2019-ben már használható helyeken legyenek ezek minél hamarabb jelezniük kell.

Ferrari = Red Bull

Az Ausztrál Nagydíj időmérőedzése után - bár messzemenő következtetéseket még most sem szabad levonnunk - a Red Bull teljes mértékben egyenértékű erő a Ferrarival. Bár Daniel Ricciardot - amit a pénteki szabadedzésen szedett össze - három rajthelyes büntetése miatt az ötödik helyről is visszasorolják, amivel alaposan hátráltatják a komplett hazai versenyhétvégéjét, úgy tűnik, hogy a maranelloiak csupán egy fél hajszálnyival jobbak mint a Red Bull. Mivel Bottas eldobta az autóját az időmérő harmadik szakaszában, a Ferrarisok meg tudták kaparintani a második és harmadik helyet, némi meglepetésre pedig Raikkönnen megverte csapattársát, így nem Vettel, hanem a veterán finn indulhat Hamilton mellől az első sorból a vasárnapi futamon.

Party-üzemmód

Ijesztő, brutális fölénnyel puszilta le a komplett mezőnyt a világbajnoki címvédő Lewis Hamilton. Egy körön megint utolérhetetlennek bizonyult, a Mercedes pedig megint addig-addig altatott, amíg elkezdtünk tényleg reménykedni abban, hogy idén egy izgalmas bajnokságot láthatunk. Aztán meg jól pofán vertek mindenkit. Ha fennmarad - márpedig az első benyomások alapján fennmarad - ez az elképesztő Hamilton-dominancia, akkor itt semmiféle izgalmak nem lesznek most sem, és a brit kacagva fogja bezsebelni ötödik világbajnoki címét - sok-sok futammal a szezon vége előtt. Hamilton egyébiránt zsinórban ötödik pole pozícióját - összességében a hetediket - szerezte meg Ausztráliában, az 1:21,164-es győztes ideje gigantikusan nagy pályarekord, a második helyen érkező Kimi Raikkönenre hat és fél(!) tizedet vert. A Mercedesnél csak azért nem lehetnek felhőtlenül boldogok, mert Bottas úgy falba rakta járgányát, hogy a szerelőknek lesz munkája bőven a holnapi rajtig.

Az Ausztrál Nagydíj időmérő edzésének végeredménye:

1. Lewis Hamilton - Mercedes AMG Petronas Motorsport 1:21.164
2. Kimi Raikkonen - Scuderia Ferrari 1:21.828
3. Sebastian Vettel - Scuderia Ferrari 1:21.838
4. Max Verstappen - Aston Martin Red Bull Racing 1:21.879
5. Daniel Ricciardo - Aston Martin Red Bull Racing 1:22.152
6. Kevin Magnussen - Haas F1 Team 1:23.187
7. Romain Grosjean - Haas F1 Team 1:23.339
8. Nico Hulkenberg - Renault Sport Formula One Team 1:23.532
9. Carlos Sainz Jr. - Renault Sport Formula One Team 1:23.577
10. Valtteri Bottas - Mercedes AMG Petronas Motorsport
11. Fernando Alonso - McLaren F1 Team 1:23.692
12. Stoffel Vandoorne - McLaren F1 Team 1:24.853
13. Sergio Perez - Sahara Force India F1 Team 1:24.005
14. Lance Stroll - Williams Martini Racing 1:24.230
15. Esteban Ocon - Sahara Force India F1 Team 1:24.786
16. Brendon Hartley - Red Bull Toro Rosso Honda 1:24.532
17. Marcus Ericsson - Alfa Romeo Sauber F1 Team 1:24.556
18. Charles Leclerc - Alfa Romeo Sauber F1 Team 1:24.636
19. Sergey Sirotkin - Williams Martini Racing 1:24.922
20. Pierre Gasly - Red Bull Toro Rosso Honda 1:25.295

Az előttünk álló Forma-1-es szezon öt legnagyobb kérdése

2018.03.23.
Dorogi László

A szabadedzéseken már felbőgtek a motorok, magyar idő szerint szombat reggel pedig az Ausztrál Nagydíj időmérő edzésével hivatalosan is elstartol az F1 2018-as idénye.

Fotó: formula.hu

Ennek apropóján öt érdekes kérdéssel melegítünk az utóbbi évek egyik legizgalmasabbnak ígérkező Forma-1-es szezonjára.

- A téli tesztek alapján semmi nem változott az elmúlt évekhez képest: ismét a Mercedes a világbajnoki cím legnagyobb várományosa, de a barcelonai teszthéten egy körön nem teljesítettek lehengerlően az Ezüst Nyilak. A versenyszimulációik ezzel szemben nagyszerűen sikerültek, a Forma-1 német legendája, Niki Lauda viszont szoros küzdelmet vár az idei szezonra. Lauda ugyanakkor sokakkal ellentétben nem a Ferrarit, sokkal inkább a Red Bullt tartja a Mercedes legnagyobb riválisának. Lauda azt is elmondta a teszteket követően, hogy a Mercedes leginkább a megbízhatóságra összpontosít a 2018-as szezonban, hiszen az új szabályok értelmében minden pilótának három motorral kell teljesítenie a szezont. Német gyártóként aligha meglepő, hogy a megbízhatóságot helyezik előtérbe, a három, büntetés nélkül felhasználható motor pedig tényleg nagyon-nagyon kevés, de a felkészülés jól sikerült a világbajnoki címvédőnek. Sikerül-e a Mercedesnek zsinórban negyedszer is megszereznie a konstruktőri világbajnoki címet?

- "Lewis gyengéje, hogy nem mindig képes egyenletesen jól teljesíteni. Előfordulnak nála olyan periódusok, amikor egyszerűen nem egészen van ott fejben. Ha valaki képes ezeket az időszakokat úgy megragadni, hogy a legtöbbet kihozza belőle, akkor hosszabbra nyújthatja az időt, amíg ellenfele nem tud felállni a padlóról" - szúrt oda korábbi csapattársának a 2016-ban világbajnoki címet nyerő Nico Rosberg. Ki tudná viszont nála jobban, hogy lehet megfogni a négyszeres angol világbajnokot, akinek édesapja - aki akkor még menedzsere is volt - első vb-győzelmét követően magabiztosan nyilatkozta le, hogy fia túl fogja szárnyalni Michael Schumaher győzelmeinek számát. Abban Rosberg - és mindenki más is - egyetért, ha Hamilton elkapja a fonalat és a Mercedes legalább minimális fölénye megmarad a riválisokkal szemben, akkor aligha győzhető le, hiszen a mezőny egyik legjobb pilótája. Az Ausztrál Nagydíj lesz egyébként az első szezonnyitó a sportág történetében, amelynek rajtrácsán két négyszeres világbajnok is rajthoz áll. Lesz-e Hamilton, vagy Vettel ötszörös győztes a 2018-as idény végén?

Fotó: Autoszektor

- Ott lesz a rajtrácson egy háromszoros világbajnok is, de nagy kérdés, mire lesz képes alatta a McLaren. A wokingi istálló a 2012-es Brazil Nagydíj óta nem tudott futamot nyerni a Forma-1-ben, dobogóra is a négy évvel ezelőtti Ausztrál Nagydíjon állhattak fel utoljára, három kínkeserves év után viszont megváltak motorszállítójuktól és a Hondát Renault erőforrásokra cserélték le. Fernando Alonso nem fog unatkozni idén, az F1-el párhuzamosan a Le Mans-i 24 órás versenyen is rajthoz áll a Toyotával. Alonso tavaly az Indy 500 légkörébe is beleszippantott már, sőt a Monacói Nagydíjat is kihagyta a verseny kedvéért. A spanyol ász célja a tripla korona megszerzése - erre egyedüliként Graham Hill volt képes 1972-ben -, ami a Forma-1-es Monacói Nagydíj, az Indy 500 és a Le Mans-i 24 órás verseny megnyeréséből áll. Alonso kétszer már nyerni tudott Monte Carloban, az amerikai versenyen újoncként kifejezetten jól teljesített és a Toyotával sem esélytelenül vág neki a hosszú távú francia futamnak. A legnagyobb kérdés mégis az, hányszor kap majd miniagyvérzést Alonso a megbízhatatlan McLaren miatt az F1-ben?

- A 2018-as idény végén számos élversenyző szerződése jár le jelenlegi csapatánál. Az egyik legizgalmasabb téma már most is az, mi lesz a Red Bullos Daniel Ricciardo sorsa, mert simán megtörténhet az, hogy az ausztrál az év végén elhagyja az osztrák istállót. Hogy ez megtörténik-e, azt nagyban befolyásolja a Red Bull idei teljesítménye, de amennyiben tényleg a váltás mellett dönt Ricciardo, dominó effektust indíthat el a pilótapiacon. Mindenesetre, Sebastian Vettel már jelezte, szívesen ülne megint ugyanolyan színű autóban, mint a cipőből való pezsgőivás úttöröje, de a Red Bull szeretne hosszú távon együtt dolgozni Ricciardoval, viszont akkor sem dőlnek a kardjukba, ha nem sikerül a megegyezés, mert bíznak a Torro Rosso pilótáiban, akik közül bárkit nyugodt szívvel előléptetnének. Ugyanakkor Pierre Gasly és Brendon Hartley is csupán első F1-es idényére készül és a mezőny húsz pilótájából kilencen is 25 év alattiak. Ha a mezőny legfiatalabb párosának, a Williamses Lance Stroll, Szergej Szirotkin duónak összeadjuk az életkorát, akkor is csak három esztendővel idősebbek a legidősebb Raikkönnennél. De ki robbanhat be az ifjoncok közül 2018-ban?

Fotó: formula.hu

- Minden bizonnyal utolsó szezonjának vág neki a sorozat 2007-es világbajnoka, Kimi Raikkönen. Érdekes kérdés, mire lehet képes, megfordítva, képes lehet-e búcsúzóul egy bravúrt végrehajtania. Kimi idén már 38 éves, a mezőny legidősebb pilótája, tavaly viszont a top 3 istálló versenyzői közül (Mercedes, Ferrari, Red Bull) csak ő nem nyert futamot, de az is egyértelmű, hogy Sebastian Vettel mögött csak második számú versenyzőként számolnak vele. Tavaly sokszor kapott hátvéd szerepet a négyszeres világbajnok mögött és sokkal inkább harcolt a Red Bull versenyzőivel a negyedik-ötödik helyekért, mintsem Hamiltonnal és Vettellel a futamgyőzelmekért. Az igazsághoz hozzátartozik ugyanakkor, hogy 2017-ben nagyon sokszor esett ki a finn versenyző különböző technikai problémák miatt, a Jégember határozott célja pedig az 2018-ra, hogy győzelmeket szerezzen és a világbajnoki címért küzdjön. A tesztek alapján mindenesetre szoros csata várható a két Ferraris versenyző között, de megelőzheti-e csapattársát Raikkönnen?

Forma-1: mindenki lelepleződött, indulhat a teszt

2018.02.26.
Ragnar Volarus

A Toro Rosso hivatalosan is bemutatta autóját, ahogy az idén még mindig rózsaszínben tündöklő Force India is. 

A barcelonai teszt első napja előtt egy órával mutatta be a nagyvilágnak idei autóját a Force India. A festés továbbra is a tavaly már megszokott rózsaszín, és a beharangozott névváltás sem jött létre a bemutatóig. A Force India idén még mindig esélyes a negyedik helyre befutni a konstruktőri bajnokságban, de idén több kihívója is lehet. Várhatóan a McLaren és a gyári Renault is megszorongathatja őket, ami kimondottan jót tehet a világbajnokságnak. 

Ráadásul mindezt úgy teheti, hogy alacsony költségvetéssel dolgozik a Forma-1-ben, messze kisebb a munkaerő-létszáma, mint az előttük lévő istállóknál. Valószínűleg ők a leghatékonyabban, legjobb hatásfokkal munkálkodó csapat a száguldó cirkuszban. A Mercedes motorral hajtott VJM11 Sergio Pérezzel és Esteban Oconnal nagy dolgokat érhet el, de ehhez mindenképpen jobbat kell nyújtaniuk mint tavaly, szintet kell lépni.

A Toro Rosso néhány perccel a Force India után leplezte le idei autóját. Igaz kémfotókon, majd az istálló által is kiadott képeken már láthattuk a 2018-as konstrukciót, de a hivatalos bemutató mégiscsak más. 

Mondhatnánk immár szokásos, hogy ebben az esztendőben is motorgyártót vált a csapat. A Ferrari és Renault után idén a Hondával dolgozik majd az istálló, ami a McLaren tavalyi nyüglődését nézve elég borús időszakot vetíthet előre. Alonsoék tavaly idő előtt fel is bontották a szerződést a japán gyártóval, akiknek a Red Bull dobott mentőövet. Merthogy azt beszélik, a Honda  újra saját csapattal akar versenyezni az F1-ben, és már az is biztos, hogy 2019-től valószínűleg a Renault már nem szállít erőforrást az osztrákoknak. Így tökéletes alkalom ez az év arra, hogy a Toro Rossóval teszteljék a fejlesztéseket, amikhez a Red Bull is nagyban hozzájárul. Hiszen a saját jövőjük is nagyban függ ettől. 

Hogy mennyire lesz sikeres ez a tesztidőszak? Nagyon kérdéses. A Honda tavaly egy épkézláb megoldást nem tudott összehozni a V6-os hibrid-korszakban, eközben a Toro Rosso idei autóját két, az F1-ben tapasztalatlannak számító pilóta vezeti majd, Pierre Gasly és Brendon Hartley.

Itt az új McLaren

2018.02.23.
Ragnar Volarus

Péntek kora reggel online bemutató formájában megérkezett a McLaren 2018-as versenygépe is, amely szinte teljes egészében narancssárga.

A McLaren-nél korán kelnek, hiszen a többiekkel ellentétben nem a délutáni idősávban leplezték le autójukat, magyar idő szerint 8 órakor. Az új autóról egy videót és néhány stúdiófotót tettek közzé, amelyek alapján elmondhatjuk, ez az autó másképp néz ki mint a tavalyi. Reméljük teljesítményben és megbízhatóságban is lesz komoly változás. Pozitív irányba.

A McLaren nyolcadikként mutatta be autóját: a Force India és Toro Rosso már csak hétfőn, a teszt reggelén rántja le a leplet versenygépéről – bár a Toro Rossót is láttuk már kémfotókon, majd a csapat által is kiadott néhány képen, így igazából csak a névváltoztatásra is készülő Force India van már hátra.

A csapat változatlanul kitart a narancssárga színek mellett, de ez inkább Fernando Alonso tavalyi indianapolisi versenygépére hasonlít. A narancssárga – a csapat hivatalos csatornáin szigorúan csak papaja – színt idén sötétkék egészíti ki, az előző évi fekete csak néhány ponton kapott helyet. Többek közt a halón és olyan aerodinamikai elemeken, melyeket a csapat talán még rejtegetni szeretne. 

Persze a legfontosabb változás nem is a kinézetben történt, hiszen a McLaren szakított a Hondával és az új autót Renault-motor hajtja. Új az egyik főszponzor is, a brazil olajcég a Petrobras hozott némi zöldhasút – ennek ellenére idén még a Castrol termékeit használják, és csak 2019-ben váltanak üzem- és kenőanyagot. A pilótafelállás azonban nem változott, Stoffel Vandoorne második, Fernando Alonso 17. Formula-1-es szezonját kezdi meg.

Az autót még a nap folyamán pályán is láthatjuk.

Címkék: Forma 1, McLaren

Forma-1: a Force India csak hétfőn mutatja be idei autóját

2018.02.21.
Ragnar Volarus

A Force India csatlakozott a Toro Rossóhoz, és csak jövő hétfőn, az első tesztnap reggelén mutatja be 2018-as Forma-1-es autóját.

A silverstone-i istálló ezt korábban szerette volna megtenni, de a Ferrari kibérelte a katalán versenypályát filmforgatás miatt arra a napra, amikorra ők tervezték a leleplezést. A Force India ezért úgy döntött elhalasztja a bemutatót, és csak a barcelonai teszt nyitónapjának reggelén prezentálja idei versenyautóját.

Hétfőn a csapat fejlesztőversenyzője Nikita Mazepin vezetheti majd az új autót, de később, még az első teszten Esteban Ocon, Sergio Perez, valamint a tartalékos Nicholas Latifi is volán mögé ülhet. A második gyakorláson már csak az állandó versenyzők, Ocon és Perez tapossák majd a gázpedált.

Viszont név témában még mindig komoly a bizonytalanság, mivel az általuk használni kívánt Force One nevet a Forma-1 vezetősége nem engedélyezte. Nemrég pedig az egyik brit újság szellőztette meg, hogy a csapat átvételre került a Rich Energy italmárka által. Mindazonáltal a vállalat tőkéje kevés ahhoz, hogy egymaga elég legyen a Forma-1-hez külső befektetők segítsége nélkül.  Ennek ellenére a leányvállalatukat, a Rich Energy Racinget decemberben bejegyeztették. 

Ha pedig írásunk elején már szóba került a Toro Rosso - akik ugyancsak jövő héten mutatnák be autójukat -, íme egy mai kiszivárgott kép az autóról, ahogy éppen a köröket rója Misanóban.

Címkék: Forma 1

Forma-1: új logó, de minek?

2017.11.28.
Ragnar Volarus

Sajnos az Abu Dhabi Nagydíj vasárnapjának legérdekesebb pillanata kétségkívül az volt, amikor a pódiumceremónia végén bemutatták a Formula-1 új logóját. Eleve sokan nem értették miért kell megváltoztatni a régit, de az új tulajdonos, a Liberty Media biztosan jól tudja, mit miért csinál. Az új embléma azonban alaposan megosztotta a szurkolókat, és a versenyzőket is. 

Természetesen az új arculat, amelyet Sean Bratches hosszan magyarázott a prezentációt követően, a verseny utáni sajtótájékoztatón is téma volt, és az egyik helyszínen tartózkodó újságíró ki is kérte Valtteri Bottas, Lewis Hamilton és Sebastian Vettel véleményét, akik egyáltalán nincsenek elájulva az új logótól, és sajnálják a cserét. 

„Én szerettem a régit. Az újat csak egy pillanatra láttam” – mondta Bottas, mire Vettel rávágta: „Mondd csak ki, hogy nem tetszik az új!”. A Mercedes finnje valóban nem értette a csere szükségességét: „Mi volt a gond a régivel? Nem tudom, szerintem az elég jó” – fogalmazott a futamgyőztes, és a ferraris német is inkább a korábbit favorizálta.

A négyszeres világbajnok is kifejtette a saját álláspontját: „Úgy vélem, az eddigi egy ikonikus logó volt. Csak képzeljük el, mi lenne, ha a Ferrari vagy a Mercedes változtatná meg a sajátját. Nem hiszem, hogy az új annyira ikonikussá válna, de talán majd megszokjuk.”

Íme egy galéria, hogyan fest majd az új arculattal jövőre a Forma-1.

Címkék: Forma 1

Verstappen és Vettel csodát tett Malajziában – videó

2017.10.01.
Kecskés István

Max Verstappen legyőzte a Mercedeseket és első lett, Sebastian Vettel az utolsó helyről indulva negyedik lett. 

Rémálomszerűen indult a maláj futam a Ferrari számára. Az ugye már szombaton eldőlt, hogy Sebastian Vettel csak az utolsó helyről indulhat, mert a német autója meghibásodott, így az időmérőn nem tudott egy kört sem teljesíteni. Csapattársa, a finn Kimi Raikkönen a második helyet harcolta ki, így Lewis Hamilton Mercedes mögött állt a rajtrácson: ahonnan aztán a start előtt letolták, mert meghibásodott az akkumulátora – vagyis egy megtett méter nélkül fejezte be a futamot. 

Az indulásnál Hamilton simán fogta az első helyet, mögötte nagy csata bontakozott ki Valtteri Bottas és a két Red Bull, Max Verstappen és Daniel Ricciardo között. Végül Hamilton, Verstappen, Bottas, Ricciardo sorrendben kezdték meg a harmadik kanyart.

Vettel elképesztő ütemben kezdett felzárkózni, a második körben már a 12. helyen állt. A negyedik körben aztán váltás volt az élen. A visszatöltő rendszerre panaszkodó Hamilton mellett elment Verstappen. 

A 10. körben Sebastian Vettel már pontszerző helyen száguldozott, miközben az élmezőnyben Ricciardo kínozta Bottast, Verstappen pedig szép lassan lépett el Hamiltontól. 

A verseny felénél már csak az volt a kérdés, hogy Vettel hány pontot szerez. A német a keményebb keverékű gumin kezdte a versenyt és a 21. körben már az ötödik volt. Vagyis a lágyabb abroncsokon futó autóknál még így is gyorsabb tudott lenni és komoly előnynek tűnt, hogy a végén a német használhatta azt a keveréket, amellyel elvileg nagyobb tempót lehet menni. 

A futam felénél jött be az élmezőny kereket cserélni, s ezzel együtt Vettel meg is előzte a Mercedest. Ebben azonban több nem volt, ugyanis négy körrel a vége előtt hiába érte be Ricciardot, az ausztrállal már nem bírt. Kiderült, hogy túlmelegedett a Ferrari motorja, de így is bravúros a negyedik hely. 

A futamot végül a húsz éves és egy napos – szombaton ünnepelte a születésnapját – Max Verstapen nyerte Hamilton és csapattársa előtt. 

A leintés után is volt izgalom: Lance Stroll nekiment hátulról Vettelnek és lerombolta a Ferrari hátulját…

Alonso a Ferrari pilótája lehet

Bernie Ecclestone-ról alig hallani, de figyel azért, képben van, és el is mondja a véleményét, ha kérdezik. Szerencsére. Most a spanyol ABC kérdezte meg arról, kit kéne leigazolnia a Ferrarinak, ha üresedésük lesz a szezon végén, írja az Index. – Alonsót, természetesen. Ő minden idők egyik legjobb Forma-1-es pilótája.

Ezeket a cikkeket olvastad már?