Elvisszük az otthonodba a KŐFESZT-et! Kőfeszt-film 2019.09.29. 18:55 M5
hirdetés

A Mercedes stratégiája kicsinálta Raikkönent Monzában

2018.09.02.
Dorogi László

Lewis Hamilton nyolc körrel az Olasz Nagydíj leintése előtt előzte meg a szinte végig vezető finn pilótát és növelte előnyét összetettben.

Fotó: formula1.com

A 2018-as Forma-1-es szezon egyik legizgalmasabb időmérő edzését rendezték meg szombaton Monzában, ahol némi meglepetésre Kimi Raikkönen a sorozat történetének legnagyobb átlagsebességű körét produkálva szerezte meg a pole pozíciót, megelőzve csapattársát és az összetettben vezető Lewis Hamiltont.

A vasárnapi futam éppen ezért elképesztő izgalmakat tartogatott, a rajtot pedig az első hármas egyaránt tökéletesen kapta el. A szélárnyéknak köszönhetően Vettel és Hamilton is gyorsan megérkezett az éllovas Raikkönenre, ám a finn remekül tartotta magát, míg Vettel és Hamilton előtt elfogyott az út, aminek eredményeként összekoccant a világbajnoki pontverseny első két helyezettje, a rövidebbet pedig a német húzta, a Ferrari megpördült, ráadásul az autó első szárnya is megsérült, ezzel Hamilton gyorsan kivette a táncból legnagyobb riválisát.

Innentől kezdve Raikkönen és Hamilton egymásra licitálva dobálták a leggyorsabb köröket, a brit pedig folyamatosan az egy másodperces határon követte a finnt. Raikkönen érkezett elsőként kerékcserére az élmezőnyből, miközben a Mercedes megpróbálta tovább a pályán tartani Hamiltont, ennek viszont az lett az eredménye, hogy a friss gumikon robogó Raikkönen 4-5 másodperces előnyt autózott ki a nyolc körrel később kerékcserére érkező négyszeres világbajnokkal szemben.

A wokingi istálló stratégái azonban húztak egy merészet és a már meglehetősen öreg gumikon haladó Valtteri Bottast a lehető legtovább igyekeztek kint tartani az aszfaltcsíkon, aki tökéletesen hajtotta végre hátvédi feladatait. Miközben maga mögött tartotta Raikkönent, Hamilton utolérte a finnt, egyfajta ollóba zárva ezzel a Ferrari versenyzőjét. A kettős nyomás teljesen elkoptatta a támadásra és védekezésre is kényszerülő Raikkönen abroncsait, így miután Bottast kihívta előle a Mercedes, már csak idő kérdése volt, hogy mikor lépi át a gumifölényben lévő Hamilton. Ez a britnek végül nyolc körrel a futam leintése előtt sikerült, így hatalmas csatában, de végül Lewis Hamilton nyerte az Olasz Nagydíjat és növelte előnyét az összetett pontversenyben az ötödik helyen célba érő, ám Max Verstappen öt másodperces büntetése miatt a negyedik helyen záró Sebastian Vettellel szemben.

Lewis Hamilton ötödik győzelmét aratta Monzában, amivel utolérte az örökrangsorban Michael Schumachert, Kimi Raikkönen 100. dobogós helyezését érte el a sorozatban.

Az Olasz Nagydíj végeredménye

  Versenyző Csapat Körök Idő/hátrány
1 Lewis Hamilton Mercedes 53 1:16:54.484
2 Kimi Raikkonen Ferrari 53 8.705
3 Valtteri Bottas Mercedes 53 14.066
4 Sebastian Vettel Ferrari 53 16.151
5 Max Verstappen Red Bull/Renault 53 18.208
6 Romain Grosjean Haas/Ferrari 53 56.32
7 Esteban Ocon Force India/Mercedes 53 57.761
8 Sergio Perez Force India/Mercedes 53 58.678
9 Carlos Sainz Renault 53 1:28.140
10 Lance Stroll Williams/Mercedes 52 1 kör
11 Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 52 1 kör
12 Charles Leclerc Sauber/Ferrari 52 1 kör
13 Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 52 1 kör
14 Nico Hulkenberg Renault 52 1 kör
15 Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 52 1 kör
16 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 52 1 kör
17 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 52 1 kör
- Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 23 kiesett
- Fernando Alonso McLaren/Renault 9 kiesett
- Brendon Hartley Toro Rosso/Honda 0 kiesett

Minden idők leggyorsabb Forma-1-es körét tette meg Raikkönen

2018.09.02.
Dorogi László

A finn pilóta éppen a monzai versenyhétvége előtt nyilatkozta, hogy ugyanúgy vezet mint tíz évvel ezelőtt. És valóban, tudása semmit sem kopott.

Fotó: formula.hu

Kimi Raikkönen egy tizennégy éves körrekordot adott át a múltnak az Olasz Nagydíj szombati időmérő edzésén. A finn pilóta Juan Pablo Montoya 2004-es csúcsát múlta felül, s mivel a monzai aszfaltcsík a Forma-1 legrövidebb nyomvonala - tehát itt lehet a leggyorsabban körbe érni - a finn új körrekordjával nem csak Monza új királyává avanzsált, de megfutotta a száguldó cirkusz történetének leggyorsabb körét is.

"A statisztika talán jól mutat, de nekünk, versenyzőknek nem sokat számít, hiszen mindig próbálunk a lehető leggyorsabban menni. Sok múlik az autókon, a gumikon, a körülményeken is. Ez nagyszerű, de sokkal jobban örülök a végeredménynek. Ez még csak az első feladatunk volt, a lényeg holnap jön. Remélem, az is jól sikerült"

- nyilatkozta a mindig szerény finn versenyző.


Legutóbb a tavalyi, Monacói Nagydíj időmérőjén bizonyult a leggyorsabbnak a mezőny rangidőse, Monzában pedig tizenkét év elteltével indulhat ismét a pole pozícióból. Összességében tizennyolcadik edzéselsőségét ünnepelhette Raikkönen, 1994 óta ő a legidősebb pilóta, aki az első rajtkockából vághat neki futamnak, akkor Nigel Mansell 40 évesen vágott neki az Ausztrál Nagydíjnak, Kimi a verseny napján lesz 38 éves 10 hónapos és 15 napos.

Az Olasz Nagydíj időmérő edzésének végeredménye

Vettel összetörte a Ferrarit, majd magyarázkodott egy sort

2018.08.31.
Dorogi László

A négyszeres világbajnok kínosat bakizott egy bemutatón Milánóban a monzai versenyhétvége előtt. Elárulta mi volt a baj.

Fotó: The Independent

Nem mindennapi jelenetnek lehettek szemtanúi azok a milánói - és persze külföldi - Forma-1 rajongók, akik a hazai versenyére készülő Ferrari pilóták bemutatójára látogattak ki csütörtökön. Történt ugyanis, hogy Sebastian Vettel, aki azért ült már néhányszor F1-es autóban, olyan bakit követett el, mintha most jött volna le a popsijáról a tojáshéj, egészen egyszerűen benézett egy kanyart és odacsapta Ferrariját az ideiglenes szalagkorláthoz.


Elég hülye, ám végülis védhető magyarázattal állt elő a német, hogy miért is történt meg a baleset, mint elmondta, igazából Kimi Raikkönen autójával körözött és a finn kormánya maradt az autóban, neki pedig a kormány másik oldalán van a kuplungkarja.

"Ebbe nem gondoltam bele és túl gyorsan értem oda. Egyértelműen az én hibám volt, de nicns nagy gond"

- nyilatkozta a Belga Nagydíj győztese az incidens után.

Glória, életem

2018.08.30.
Dorogi László

Furcsálltuk nagyon a szezon elején a Forma-1-es autók újdonsült elemét, a Belga Nagydíj viszont rávilágított, hogy életeket is menthet.

Fotó: formula1.com

"Azt már a szezon első időmérőedzése után nyugodt szívvel elmondhatjuk: ezt a fejvédő bizbaszt - ami természetesen a pilóták testi épségének védelmét szolgálja - ugyanúgy meg kell még szoknunk, mint annak idején a kávédaráló hangú motorokat, na meg a keskenyített első és hátsó szárnyakat."

- írtam tavasszal, miután a Forma-1-es autók egy új, eddig számunkra ismeretlen, azaz csak a tesztek során használatos elemmel felvértezve vágtak neki az új szezonnak. A Halóval - ez a becsületes neve -, közkedvelt nevén a Glóriával.

A pilóták közül sokan ellenezték az elem bevezetését, részben kényelmi, részben versenyzői szempontból, sokan panaszkodtak arra, hogy nem látnak ki tőle rendesen az autóból, hogy rontja az autó aerodinamikáját, a versenyhelyszíneken is át kellett variálni a lámpás jelzések elhelyezését, és így tovább és így tovább.

Na most ez a budiülőkére hasonlító elem hétvégén megmentette Charles Leclerc életét. A Belga Nagydíj egyébként versenybe szállhat a szezon legunalmasabb futama díjért és ott jó eséllyel - bár még jó néhány verseny hátra van - dobogóra is állhatna, az első körben viszont, még inkább az első kanyarban történt egy s más.

Például az, hogy Nico Hülkenberg rá egyáltalán nem jellemző módon kapitális hibát vétett, túl nagy lendülettel szerette volna bevenni az első hajtű kanyart, ám a felesleges lendülettel nem tudott mit kezdeni, belerongyolt Alonso McLarenjének farába, aminek hatására a narancssárga autó kis híján Föld körüli pályára állt. Alonso kocsijáról majdnem teljes egészében leszakadt a motorborítás, miközben átrepült Charles Leclerc feje és Sauberje fölött.


Leclerc a futam után úgy nyilatkozott, hogy frusztrálja az első körös kiesés és bár soha nem volt rajongója a glóriának, most nagyon boldog, hogy a feje fölött volt. Miért? Hát ezért:

Forma-1: Vettel csökkentette hátrányát Belgiumban

2018.08.26.
Dorogi László

A Ferrari német világbajnoka megnyerte a nyári szünet utáni első futamot, ezzel csökkentette hátrányát Lewis Hamiltonnal szemben az összetett pontversenyben.

Fotó: formula1.com

Négy hét pihenőt követően bőgtek fel ismét a motorok a száguldó cirkuszban, a legendás Spa-Francorchamps-ban feszült egymásnak újra a mezőny, a vasárnapi futamnak pedig a világbajnoki pontversenyben vezető, Sebastian Vettelt 24 egységgel megelőző Lewis Hamilton vághatott neki a legkedvezőbb pozícióból.

A rajtot követően azonnal felpörögtek az események, előbb Nico Hülkenbert szaladt bele a célegyenes végén Fernando Alonso McLarenjébe, a spanyol pilóta autója ennek hatására átrepült Charles Leclerc Sauberje és a monacói pilóta feje fölött, miközben elveszítette komplett motorborítását. Az élen mindeközben Vettel kitűnően kapta el a startot, s gyakorlatilag még a nagyon hosszú belga nyomvonal feléhez sem értek el, amikor nagyon fontos előzést hajtott végre, átlépve Lewis Hamiltont. Hogy a Ferrarisok öröme ne legyen teljes, Kimi Raikkönent már az első kör végén ki kellett hozniuk a boxba defekt miatt, s mint később kiderült, az autó alváza és a hátsó szárnya is olyannyira megsérült egy ütközés következtében, hogy a finn nem is tudta befejezni a versenyt.

Fotó: formula1.com

S kis túlzással innentől kezdve semmilyen figyelemre méltó esemény nem történt, persze ne vegyük el az érdemet a motorcsere miatt a mezőny végéről induló Valtteri Bottastól, aki kis híján a teljes mezőnyön átrágta magát, végül pedig a negyedik helyre hozta be a Mercedest. Az új néven induló, pontjaitól megfosztott Force India pilótái rögtön 18 egységet gyűjtöttek, amivel át is lépték a konstruktőri pontversenyben sereghajtó Williamset.

Vettel győzelmével hét pontot lefaragott a Hamiltonnal szembeni hátrányából és nagy önbizalommal várhatja a jövő heti, a Ferrari szempontjából hazainak számító Olasz Nagydíjat.

A Belga Nagydíj végeredménye:

Folytatódik a pilótakeringő a Forma-1-ben

2018.08.21.
Dorogi László

Ezúttal Daniel Ricciardo megüresedett helyét töltötték fel a 2019-es idényre, így viszont újabb kormány maradt szabadon.

Fotó: Thewinin

A Toro Rosso fiatal francia pilótája, Pierre Gasly veszi át a Renault-hoz távozó Daniel Ricciardo helyét a Red Bullnál - jelentette be hétfő este az osztrák istálló. Gasly nem versenyez régóta a száguldó cirkuszban, tavaly Daniel Kvjat szerencsétlenkedése nyomán ugorhatott be a Forma-1-be, előtte a japán Super Formula sorozatban rótta a köröket.

Az előző idényben folyamatosan lepukkant alatta a Toro Rosso, idén viszont a Honda erőforrással már többször is megcsillantotta tehetségét, s a Toro Rossónál egyértelműen csapattársa, Brendon Hartley fölé kerekedett.

"Megkaptam a lehetőséget, hogy 2019-től az Aston Martin Red Bull Racing pilótája legyek, ezzel pedig egy álom vált valóra számomra. Nagyon izgatottan várom, hogy csatlakozzak ehhez a nagynevű topcsapathoz"

- nyilatkozta Gasly bemutatását követően.

A francia versenyző 2013-ban csatlakozott a Red Bull Junior pilótaprogramjához, így nem véletlenül nagy az öröme, hogy jövőre a "nagyfiúknál" is bemutatkozhat az osztrák istálló színeiben.

Alonso versenyezni akar, de a Forma-1-ben nem lehet

2018.08.17.
Dorogi László

A spanyol szerint közel sem olyan a csata a száguldó cirkusz nyomvonalain, mint ahogy azt elképzelte tizenhét évvel ezelőtt.

Fotó: formula.hu

Fernando Alonso néhány napja jelentette be, hogy felhagy a Forma-1-es versenyzéssel és inkább más sorozatban, sőt, sokkal inkább sorozatokban próbálná ki magát. Az okok sejthetőek voltak eddig is, most azonban a kétszeres spanyol világbajnok maga öntött tiszta vizet a pohárba azzal kapcsolatban, miért döntött így.

"Vannak nagyobb kihívások is az életben, mint amit most a Forma-1 kínálni tud nekem. A versenyzés egy olyan sport, aminek nagyon sok pozitív oldala van, amit 17 vagy 18 éve élvezek, most viszont már nem olyan a csata a pályán, mint amilyet szerettem volna akkor, amikor csatlakoztam az F1-hez, a korábbi szezonjaimban éreztem, vagy azokban a szériákban, amelyeket kipróbáltam az utóbbi időszakban."

Alonso hozzátette, az elmúlt évek sikertelenségének frusztrációja vezetett részben a döntés meghozataláig, de nem ez volt az elsődleges indok.

"Azért hagyom abba, mert a pályán zajló harcok már meglehetősen vérszegények. Valójában nem is a versenyről, hanem a pályán kívüli dolgokról beszélünk folyamatosan: a vitákról, a rádióüzenetekről, és így tovább. Amikor már több szó esik ezekről a dolgokról, az megmutatja, hogy rossz irányba haladunk, mert ebből az vezethető le, hogy nem a pályán zajló csata volt a legérdekesebb egy versenyhétvégén. Ezt érzem most az F1-el kapcsolatban, és úgy gondolom, hogy más szériák jobb és élvezetesebb akciót kínálnak"

- fogalmazott meg éles kritikát a spanyol.

Raikkönennek a kisfia a legjobb barátja

2018.08.16.
Dorogi László

Lada volt az első autója, de ma már a Ferrari egyszeres Forma-1-es világbajnoka. Megijedt kisfia, Robin születésénél, de azóta teljes az élete Kimi Raikkönennek, amióta családja van.

Fotó: F1 Világ

A finn Jégember immáron a száguldó cirkusz rangidőseként versenyez a sorozatban, de sosem volt a Forma-1 számára a világ közepe. Nem is igazán szeret beszélni a munkájáról, de azért a SportBildnek szívesen nyilatkozott a 2007 világbajnok, ahol elsősorban családjáról és kisfiáról, Robinról beszélt a kétszeres apuka.

"Az életem fárasztóbb lett, amióta családom van, de sokkal boldogabb is. A legtöbben azt gondolják rólam, hogy őrült életet élek, de ez sosem volt így. Igazából csak más a munkám, mint a legtöbb embernek, ezért adok interjúkat és irkálnak rólam mindenfélét az újságok, amit őszintén szólva annyira nem kedvelek"

- mondta Raikkönen a német szaklapnak.

Kimi azt is elárulta, hogy nagyon megijedt, amikor először fogta kezébe kisfiát, nagyon ideges volt, amikor először emelte fel és nem tudott vele mit kezdeni, amikor először sírt, de a második gyerekénél - azóta született egy kislánya is - már sokkal rutinosabb apuka volt.

"Robinnak rengeteg kérdése van, amikre mindre megfelelő választ kell adnom. Mára ő a legjobb barátom, imádom, hogy mennyire szabadok és ártatlanok a gyerekek"

- tette hozzá Raikkönen.

Fotó: Instagram

Arra a kérdésre, hogy kisfiából is autóversenyző lesz-e, elmondta, nem tudja mit szeretne majd csinálni Robin, de az már most egészen világos, hogy ugyanúgy érdeklik a motorok és az autók, akárcsak az apukáját. Kimi hozzátette, ha nem lenne autóversenyző, akkor is biztosan olyan munkát végezne, ami kapcsolódik az autókhoz, sőt azt is elárulta, hogy az első autója egy Lada volt, ehhez képest igazán különleges érzés egy Forma-1-es Ferrarival száguldozni.

A SportBild - természetesen - megkérdezte a finn pilótát a Sebiastian Vettellel való kapcsolatáról, amely kifejezetten jónak mondható, habár nemcsak csapattársak, de riválisok is. Raikkönen azonban már túllépett azon, hogy a csapatsorrenden problémázzon.

"Eljön majd az a pont a világbajnokság során, ahol már a csapat érdekeit kell előtérbe helyezni. Ismerős nekem ez a helyzet, nem tegnap kezdtem a versenyzést. Sebastian egy nagyon egyenes ember és ezen a sikerei sem változtattak. Ha néha össze is ütközünk, megbeszéljük, aztán rövidre is zártuk ezzel a témát. Ő egy olyan ember, aki el tudja ismerni, ha hibázott és én is ilyen vagyok.

Összességében mindig is jól kijöttünk, mert nem keveri bele a sportba a politikát, meg a többi szarságot, ezért vagyunk mi barátok"

- fejtette ki véleményét négyszeres világbajnok csapattársáról Raikkönen.

"Mindkettőnknek ugyanaz a célja: világbajnokká akarjuk tenni a Ferrarit. Nagyszerűen kiegészítjük egymást annak érdekében, hogy előre vigyük a csapatot."

Jövőre is lesz spanyol pilótája a McLarennek

2018.08.15.
Dorogi László

A jelenleg a Renault pilótájaként versenyző Carlos Sainz ül Fernando Alonso idény végén megüresedő ülésébe a McLarennél.

Fotó: Sky Sports

Bár egyelőre hivatalos bejelentés nem történt, az ESPN amerikai sportcsatorna úgy tudja, a 23 éves spanyol pilótát csütörtökön mutatják be az istálló wokingi főhadiszállásán.

A történet kissé kacifántos, mert Sainz eredetileg a Red Bull pilótája, ám Daniel Ricciardo és Max Verstappen mögött csak a harmadik helyen áll a hierarchiában, ezért adták kölcsön a Renault-nak, ahol Nico Hülkenberg csapattársa volt. Néhány napja robbant azonban a hírbomba, hogy Daniel Ricciardo nem hosszabbítja meg a Red Bullnál lejáró szerződését és némileg meglepő módon a Renault-hoz igazol, az pedig gyorsan kiderült, hogy Hülkenberg pozícióját nem veszélyezteti a francia istállónál, így Sainznak mindenképpen távoznia kell.

Amerikai sajtóértesülés szerint Sainz 2020-ig szóló szerződést ír alá a McLarennél és annak a Fernando Alonsónak a helyére érkezik, aki kedden jelentette be, hogy a 17. szezonjának végén távozik a száguldó cirkuszból.

Idén látjuk utoljára Alonsót a Forma-1-ben

2018.08.14.
Dorogi László

A kétszeres spanyol világbajnok tizenhét szezon után hagyja el a száguldó cirkuszt. Az Egyesült Államokban folytatja a versenyzést.

Fotó: formula1.com

Fernando Alonso kedden délután, rendkívüli közleményben jelentette be, hogy az idény végén, tizenhét év versenyzés után maga mögött hagyja a száguldó cirkuszt és minden bizonnyal az IndyCarban folytatja pályafutását.

Korábban arról lehetett hallani, hogy bár a Forma-1-ből távozik, de a McLarent nem cseréli le a tengerentúlon sem, ám a bejelentést már a wokingi istállótól függetlenül tette meg, ami arról árulkodik, hogy nem szeretne az IndyCar sorozatnak egy McLaren-Hondával nekivágni. Alonso köszönetet mondott mindenkinek, aki a szűk két évtized alatt segítette Forma-1-es pályafutását, de ahogy fogalmazott, döntését már hónapokkal ezelőtt meghozta, a száguldó cirkusztól egy Twitter-videóval búcsúzott.

Alonso 2001-ben került a Forma-1-be, karrierjét a Minardinál kezdte, egy évvel később lett a Renault tesztpilótája. Legnagyobb sikereit éppen a francia csapattal érte el, 2005-ben és 2006-ban is világbajnoki címet ünnepelhetett.

Második vb-címe után igazolt a McLarenhez, ahol azonban nem találta meg számításait, így visszatért a Renault-hoz, majd öt évig a Ferrarinál versenyzett, ám világbajnoki címet az olaszokkal már nem sikerült nyernie, ellenben háromszor is - 2010-ben, 2012-ben és 2013-ban - a világbajnoki pontverseny második helyén zárt, 2010-ben négy, 2012-ben három ponttal kapott ki Sebastian Vetteltől.

Az elmúlt években már csak szenvedett a sorozatban, mert a McLarent sem a Honda-, sem a Renault-motor nem hajtotta megfelelően, vélhetően ez segített meghozni a spanyolnak döntését. Alonso eddigi pályafutása során 303 futamon indult, ebből 32-t nyert meg és összesen 97 alkalommal állhatott a dobogóra - legutóbb 2013-ban a Spanyol Nagydíjon nyert a Ferrarival, dobogóra pedig 2014-ben, szintén a tűzpiros autóval állhatott dobogóra.

Fotó: formula1.com

A spanyolnak nem lesz ismeretlen az amerikai terep, egy évvel ezelőtt már részt vett a legendás Indy 500-as futamon, ahol azonban nem meglepő módon a McLaren-Honda motorja feladta a szolgálatot alatta.

Alonso idén elindult a klasszikus Le Mans-i 24 órás versenyen is, amelyet végül meg is nyert, így egyetlen lépésre került a hőn áhított Triplakoronától. Eddig mindössze Graham Hillnek sikerült nyernie a Forma-1-es Monacói Nagydíjon, elsőként célba érnie a Le Mans-i 24 órás versenyen és megszerezni a győzelmet az Indy 500-on. A spanyolnak már csak ez utóbbi hiányzik ahhoz, hogy beérje Hillt, ennek megszerzésére pedig minden esélye meg is lesz a jövőben.

Fotó: EPA

Ezeket a cikkeket olvastad már?