A Forma-1 2019-es szezonjának versenynaptára

2019.11.17.
Dorogi László

A 2019-es Forma-1-es idényének versenyhelyszínei, dátumai, a versenyek hivatalos kezdési időpontjai, valamint az egyéni és a konstruktőri világbajnokság állása egy helyen!

Dátum

Helyszín

Rajt, helyi idő szerint

Rajt, magyar idő szerint

Futamgyőztes

március 17.

Ausztrália

16:10

6:10

Valtteri Bottas (Mercedes)

március 31.

Bahrein

18:10

17:10

Lewis Hamilton
(Mercedes)

április 14.

Kína

14:10

8:10

Lewis Hamilton
(Mercedes)

április 28.

Azerbajdzsán

16:10

14:10

Valtteri Bottas
(Mercedes)

május 12.

Spanyolország

15:10

15:10

Lewis Hamilton
(Mercedes)

május 26.

Monaco

15:10

15:10

Lewis Hamilton
(Mercedes)

június 9.

Kanada

14:10

20:10

Lewis Hamilton
(Mercedes)

június 23.

Franciaország

15:10

15:10

Lewis Hamilton
(Mercedes)

június 30.

Ausztria

15:10

15:10

Max Verstappen
(Red Bull)

július 14.

Nagy-Britannia

14:10

15:10

Lewis Hamilton
(Mercedes)

július 28.

Németország

15:10

15:10

Max Verstappen
(Red Bull)

augusztus 4.

Magyarország

15:10

15:10

Lewis Hamilton
(Mercedes)

szeptember 1.

Belgium

15:10

15:10

Charles Leclerc
(Ferrari)

szeptember 8.

Olaszország

15:10

15:10

Charles Leclerc
(Ferrari)

szeptember 22.

Szingapúr

20:10

14:10

Sebastian Vettel
(Ferrari)

szeptember 29.

Oroszország

14:10

13:10

Lewis Hamilton
(Mercedes)

október 13.

Japán

14:10

7:10

Valtteri Bottas
(Mercedes)

október 27.

Mexikó

13:10

20:10

Lewis Hamilton
(Mercedes)

november 3.

USA

13:10

20:10

Valtteri Bottas
(Mercedes)

november 17.

Brazília

15:10

18:10

Max Verstappen
(Red Bull)

december 1.

Abu Dhabi

17:10

14:10

A világbajnokság állása Pont
1. Lewis Hamilton (Mercedes) - világbajnok 387
2. Valtteri Bottas (Mercedes) 314
3. Max Verstappen (Red Bull) 260
4. Charles Leclerc (Ferrari) 249
5. Sebastian Vettel (Ferrari) 230
6. Pierre Gasly (Toro Rosso) 95
7. Carlos Sainz (McLaren) 95
8. Alexander Albon (Red Bull) 84
9. Daniel Ricciardo (Renault) 54
10. Sergio Pérez (Racing Point) 46
11. Lando Norris (McLaren) 45
12. Kimi Raikkönen (Alfa Romeo) 43
13. Nico Hülkenberg (Renault) 37
14. Danyiil Kvjat (Toro Rosso) 35
15. Lance Stroll (Racing Point) 21
16. Kevin Magnussen (Haas) 20
17. Romain Grosejan (Haas) 8
18. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) 4
19. Robert Kubica (Williams) 1

A konstruktőri világbajnokság állása Pont
1. Mercedes - világbajnok 701
2. Ferrari  479
3. Red Bull Honda 391
4. McLaren Renault 140
5. Renault 91
6. Toro Rosso 83
7. Racing Point 67
8. Alfa Romeo 57
9. Haas Ferrari 28
10. Williams Mercedes 1

Hamiltont megbüntették, Sainz dobogós

2019.11.17.

Lewis Hamiltont megbüntették miután kiütötte Alexander Albont a Brazil Nagydíj utolsó előtti körében. A harmadik helyet így Carlos Sainz szerezte meg.

Fotó: AFP
Fotó: AFP

Amint arról összefoglalónkban is beszámoltunk Lewis Hamilton hiába futott be a Brazil Nagydíjon a harmadik helyen, a világbajnok Alexander Albonnal történt ütközését vizsgálják a felügyelők. Biztos volt, hogy a futam után hoznak döntést és a szakértők egyetértettek abban, hogy Hamilton volt a hibás, mert ő lökte ki ellenfelét a pályáról. 

A döntés hamar meg is született mivel a sportfelügyelők úgy döntöttek, hogy Hamilton 5 másodperces időbüntetést kap, és így a 7. helyig csúszik vissza. A harmadik helyet így  Carlos Sainz örökölte meg aki először lehet dobogós a Forma-1 történetében, még a McLaren 2014 után végezhet ismét az első háromban. A negyedik helyet Kimi Raikkönen szerezte meg a büntetés után, míg Antonio Giovinazzi az ötödik, Daniel Ricciardo pedig a hatodik helyen végzett. 

Verstappen győzött Brazíliában, egymást ütötték ki a Ferrarik

2019.11.17.

Max Verstappen győzelmével zárult a Brazil Nagydíj amelynek hajrájában a két Ferrari ütközött, Lewis Hamilton pedig Alexander Albonnal ütközött. 

Fotó: twitter.com/F1

Az élről induló Max Verstappen megtartotta a vezető helyét a rajtot követően, Sebastian Vettelnek viszont Lewis Hamiltonnal kellett csatáznia a holland mögött. Charles Leclerc, aki csak a 14. helyről rajtolt egy kör alatt három pozíciót jött előre. A Ferrari monacói versenyzője alig hét kör alatt már a hetedik helyen találta magát remek tempójának köszönhetően. 

A nyolcadik körben Kevin Magnussen és Charles Ricciardo vívott nagy csatát, amelynek következtében a dán megforgott, az ausztrálnak pedig megsérült az első szárnya. A Mercedes a 21. körben kihozta Hamiltont, aki lágy abroncsokat kapott, Verstappent azonban némileg feltartotta Robert Kubica. A lengyel pilóta a veszélyes kiengedés miatt büntetést is kapott. Hamilton ennek köszönhetően a holland elé vágott, ám a Red Bull pilóta a pályán azonnal visszaelőzte vetélytársát. Négy körrel később kiderült, hogy Sebastian Vettel és Valtteri Bottas egykiállásos taktikán vannak, ám hátrányuk ekkor már nagy volt a vezető kettőshöz képest. A finn taktikájáról kiderült, hogy nem működik, ezért a 42. körben a kemény abroncsait lágyra váltották. 

A második kiállások során Hamilton megint Verstappen előtt cserélt kereket, de a Red Bull ezúttal jobban reagált ráadásul Vettelt is kihozták megint. Bottas üldözni kezdte Leclerc-t, ám a finn Mercedese hamarosan füstölni kezdett és a vb második helyezettje kiesett. Bejött a biztonsági autó és Verstappen kijött lágy abroncsokért, de így is visszajött Hamilton mögé. 

Az újraindítás után Verstappen azonnal visszaelőzte a világbajnokot, akit Alexander Albon próbált támadni. A 66. körben Charles Leclerc támadta Sebastian Vettelt, aminek az lett a vége, hogy a német keresztbe húzta az autóját a csapattársa előtt és ütköztek. Mindkét Ferrari defektet kapott és kiállni kényszerült. A biztonsági autó újra a pályára gurult, Hamilton pedig ötödikként jött vissza miután lágy abroncsra váltott. 

Két körrel a vége előtt indították újra a versenyt, Hamilton pedig megelőzte a harmadik helyen haladó Pierre Gaslyt és friss gumikon támadni kezdte Albont. A thai pilóta élete első dobogós helyét szerezhette volna meg, ám Hamilton nekiment és megfosztotta ettől. Gasly így előrejött a második helyre, ám Hamilton sérült autóval is támadta őt. 

Max Verstappen végül magabiztosan nyerte a Brazil Nagydíjat, Pierre Gasly előtt aki egy kerék a kerék elleni csatát védekezett ki Lewis Hamiltonnal szemben. A világbajnok esetét vizsgálják és nagyon valószínű, hogy nem ússza meg büntetés nélkül. A negyedik helyen Carlos Sainz futott be, megelőzve Kimi Raikkönent és Antonio Giovinazzit. A legjobb 10-be még Daniel Ricciardo, Lando Norris, Sergio Perez és Danyiil Kvjat fért be. 

A világbajnokság két hét múlva, december 1-én Abu Dhabiban zárul. 

A Brazil Nagydíj végeredménye:

Giovinazzi marad az Alfánál, Hülkenberg munkanélküli lesz jövőre

2019.11.04.
Dorogi László

Hivatalosan is meghosszabbította Antonio Giovinazzi szerződését az Alfa Romeo istálló, amely jövőre is a Raikkönen-Giovinazzi párossal versenyez.

Fotó: formula1.com

A 25 éves olasz versenyző nem kezdte jól a 2019-es szezont, de néhány verseny elteltével ráérzett az autóra - már amennyire az idei Alfa Romeóra rá lehet -, egyszer-egyszer pedig rutinos csapattársát is elkapta az időmérő edzéseken és a futamokon egyaránt, így a svájci székhelyű istálló a következő évre is bizalmat szavaz neki.

"Nagyon boldog vagyok, hogy jövőre is maradhatok a csapatnál. Hálás vagyok a támogatásért és a lehetőségért az Alfa Romeónak, amiért teljesíthettem az első teljes idényemet a száguldó cirkuszban. A csapat minden egyes tagja mellettem áll, amióta csak aláírtam a szerződésemet, ezért izgatottan várom, hogy együtt folytassuk ezt a mesés utazást"

- nyilatkozta Giovinazzi a formula1.com portálnak.

"Nagyon sokat tanultunk ebben az évben, biztos vagyok benne, hogy jövőre feljebb tudunk lépni. Egy év múlva már én is rutinosabb leszek, így nem lehet semmilyen kifogásom, a szezon elejétől kezdve meg akarom hálálni azt a bizalmat, amit a csapattól kapok"

- tette hozzá az olasz versenyző, aki korábban a Haasnál és a Saubernél is dolgozott tesztpilótaként.

"Antonio nagyon jó munkát végzett idén, ezért nagy örömmel tölt el, hogy szerződést hosszabbíthatunk vele. Személyében egy rendkívül gyors versenyzőt ismertünk meg, Kimi mellett pedig nagyon sokat fejlődött és fejlődhet a jövőben is. A technikai tudása, a munkamorálja és a pozitív hozzáállása segíteni fog nekünk, hogy jobbá tegyük a csapatot és jobban teljesítsünk a következő évben"

- nyilatkozta Frederic Vasseur, az Alfa Romeo igazgatója.

Giovinazzi szerződéshosszabbításával az is eldőlt, hogy a következő évben nem látjuk a sorozatban Nico Hülkenberget, akinek helyét Esteban Ocon veszi át a Renault-nál.

Nico Hülkenberg karrierének vége?

Azt mondják az okosok, hogy több volt a német pályafutásában, de úgy tűnik, hogy győzelem nélkül búcsúzik el a Forma-1-től Nico Hülkenberg. A németnek ajtót mutattak a Renault-nál, így új csapatot kell kereseni - a francia sárgáknál Esteban Ocon váltja a versenyzőt -, de a helyzet az, hogy fogynak a lehetőségek.

Címkék: Alfa Romeo, Forma 1

Hamilton világbajnok lett az Egyesült Államokban

2019.11.03.

Bár Valtteri Bottas nyerte az Amerikai Nagydíjat, Lewis Hamilton a második helyével elég pontot szerzett ahhoz, hogy hatodszor is megszerezze a világbajnoki címet. 

Fotó: twitter.com/f1

Valtteri Bottas kezdhette meg az élről az Amerika Nagydíjat. A Mercedes finn pilótája mögül Sebastian Vettel, Max Verstappen, Charles Leclerc és Lewis Hamilton rajtolhatott. A címvédő azzal a tudattal állt rajthoz, hogy egy nyolcadik hely is elég neki a hatodik vb-címe megszerzéséhez. 

Bottas megtartotta a vezető helyét, Verstappen viszont lerajtolta Vettelt, akit Hamilton is megelőzött. A Ferrari német versenyzője sorra veszítette a pozíciókat ugyanis Charles Leclerc, Lando Norris és Daniel Ricciardo is elment mellette. A starnál egy ütközés történt Alex Albon és Carlos Sainz között, a Red Bull versenyzőjének kényszerűségből ki is kellett jönnie a bokszba. 

A vezető hármas együtt maradt, Leclerc viszont nem tudta tartani a trió tempóját. Nem sokkal később Sebastian Vettel számára véget ért a futam, ugyanis a felfüggesztése megadta magát. Daniel Ricciardo pillanatok alatt két helyet lépett előre ugyanis megelőzte Lando Norrist az ötödik helyért vívott csatában. 

Hamilton elkezdett nyomást gyakorolni Verstappenre aki inkább kijött kereket cserélni, kemény keverékű abroncsokkal tért vissza a pályára. Bottas azonnal jött vetélytársa után, de megtartotta az előnyét. Hamilton eltérő taktikán volt, a vb-aspiráns annyit várt, hogy Bottas a pályán visszavette tőle a vezetést. Mivel azonban egy bokszkiállásnyi különbség volt kettejük között így hatalmas taktikai csata volt kibontakozóban. Hamilton kiállása zökkenőmentesen zajlott, nem úgy Leclerc-é, aki értékes másodperceket veszített a bokszban. 

Frissebb abroncsainak köszönhetően Lewis Hamilton csökkentette lemaradását és amikor Bottas és Verstappen kijött, akkor tíz másodperc volt az előnye. Bottas azonban nem akarta engedni, hogy csapattársa győzelemmel ünnepelje világbajnoki elsőségét és így rákapcsolt.

A brit az első támadást még kivédekezte, ám a másodikat nem tudta. 
Valtteri Bottas végül magabiztosan nyerte az Amerikai Nagydíjat, Lewis Hamilton és a britre felérő Max Verstappen előtt. Hamilton ezzel elegendő pontot gyűjtött ahhoz, hogy immáron hatszoros világbajnok legyen. A britek élő legendája 2008, 2014, 2015, 2017 és 2018 után lett ismét bajnok. 

Charles Leclerc a negyedik helyet szerezte meg és begyűjtötte a leggyorsabb körért járó pontot. Ötödikként Daniel Ricciardo ért be Lando Norris és Carlos Sainz előtt, míg a legjobb 10-be Nico hülkenberg, a bokszból startoló Sergio Perez és Danyiil Kvjat előtt. 

Alonsónak nincs helye a McLarennél

2019.11.02.
Dorogi László

A Forma-1 kétszeres világbajnoka jelezte, kifejezetten ínyére lennének a héten elfogadott, 2021-es szabályváltoztatások, így szívesen visszatérne a száguldó cirkuszba.

Fotó: autosport.com

Az viszont már most biztosnak tűnik, ha meg is valósul a nagy visszatérés, az nem a McLarennél történik meg. Zak Brownt, a McLaren Racing elnök-vezérigazgatóját ugyanis megkérdezték arról, visszacsábítanák-e a spanyol pilótát a száguldó cirkuszba, de a válasz egyértelműen süvített a kérdező újságíró fülébe: nem.

Ahogy arról a Blogstaron is beszámoltunk, az Nemzetközi Automobil Szövetség a héten hozta nyilvánosságra a 2021-es idénytől bevezetésre kerülő szabálymódosításokat, amelyeket mind a 10 csapat elfogadott és az FIA Motorsport Világtanács is jóváhagyott.

Bejelentették a 2021-es szabályváltoztatásokat

Austinban nyilvánosságra hozták a 2021-es idénytől bevezetésre kerülő szabálymódosításokat, amelyeket mind a 10 csapat elfogadott és jóváhagoytt az FIA Motorsport Világtanács is. A szabályokat három kategóriára lehet elkülöníteni: technikai szabályok, sportszabályok és pénzügyi szabályok. A technikai változtatások a motort nem érintik, ám az aerodinamika jelentősen át fog alakulni.

Fernando Alonsót még szerződés köti a McLaren csapathoz, ugyanis az IndyCar sorozatban az istálló autójával szerepelt, de a kontraktus 2019 végén lejár. Az nem elképzelhetetlen, hogy az IndyCar-sorozatra vonatkozóan meghosszabbítja szerződését a brit alakulat, de a hírek szerint alaposan eltávolodtak egymástól a felek.

Zak Brown a RaceFans oldalnak adott nyilatkozatában elmondta, az év végén biztosan leülnek tárgyalni a spanyol pilótával, mert szeretnék tisztázni, hogy mit szeretne csinálni a jövőben, illetve van-e olyan terve, amely mindkét fél számára érdekes lehet. Amennyiben nincs, elválnak útjaik.

Fernando Alonso korábban bejelentette, hogy 2020-ban biztosan rajthoz áll egy patinás versenyen: ezúttal raliversenyzőként próbálja ki magát és elindul a jövő évi Dakaron.

Bejelentették a 2021-es szabályváltoztatásokat

2019.10.31.

Austinban nyilvánosságra hozták a 2021-es idénytől bevezetésre kerülő szabálymódosításokat, amelyeket mind a 10 csapat elfogadott és jóváhagoytt az FIA Motorsport Világtanács is. 

Fotó: formula1.com

A szabályokat három kategóriára lehet elkülöníteni: technikai szabályok, sportszabályok és pénzügyi szabályok. 

Technikai szabályok

A technikai változtatások a motort nem érintik, ám az aerodinamika jelentősen át fog alakulni. A módosítás célja, hogy csökkentsék az autók mögötti turbulens légáramlatokat és ezáltal az előzés még könnyebb legyen a pilóták számára. Változnak az első és hátsó szárnyak, a légbeömlők is, valamint megszűnnek az oldaldobozok is. A fékcsatornákat szintén módosítják akárcsak a padlólemezt a szívóhatás miatt, valamint 18 colos kerekeket lehet majd használni. 

A minimumtömeget (pilótával együtt mért súly) 768 kilogrammra változtatták, ez 25 kg-al több, mint amennyi jelenleg. A nagyobb kerekek és standard alkatrészek bevezetése miatt volt szükség erre a módosításra, amellett, hogy biztonsági és költségcsökkentő szempontból is jelentős. Egységesítik az üzemanyagrendszer több alkatrészét is, míg a sebességváltókat csak ötévente lesz engedélyezett újratervezni. 

Sportszabályok

Módosították az egy szezonban megrendezhető nagydíjak számát is. 2020-ra még az érvényes, hogy maximum 22 versenyhétvége lehet egy szezonban, ez egy évvel később 25-re módosul. Átalakítják a versenyhétvégék formátumát is, amely háromnaposra módosul a négy napról. 

Korlátozások lépnek életbe az erőforrás fejlesztésre vonatkozóan is. Többek között korlátozott lehet a szélcsatornában töltött idő és a CFD-szimuláció is. A feltételes mód arra vonatkozik, hogy ezeket a szabályokat március végén fogják véglegesíteni. 

Pénzügyi szabályok

Történelmi döntés született ugyanis 2021-ben először lép életbe költséglimit az autósport királykategóriájában. A költségvetési sapka 175 millió dollárt jelent, amelynek értéke 1 millió dollárral nőhet vagy csökkenhet fordulónként a 21 versenyhez képest. A költségvetési sapkába nem tartoznak bele a marketingköltségek, a pilóták fizetése, az év végi bónuszok. A költségvetési szabály megszegése a figyelmeztetéstől a kizárásig különböző fokú büntetéssel jár. 

2020-ban és 2021-ben önként beadhatják a csapatok az előző évi pénzügyi mérlegüket bármilyen következmény nélkül. 2022 márciusától viszont már kötelező lesz a pénzügyi mérleg leadása, ennek elmaradása szankciókat fog maga után vonni. 

Hamilton nyert Mexikóban és karnyújtásnyira került a vb-címtől

2019.10.27.

Lewis Hamilton győzelmével zárult a Forma-1-es Mexikói Nagydíj. A Mercedes brit pilótája karnyújtásnyira van a hatodik világbajnoki címétől. 

Fotó: twitter.com/f1

Max Verstappen büntetése miatt Charles Leclerc vághatott neki az élről a Mexikói Nagydíjnak Sebastian Vettel, Lewis Hamilton és Verstappen elől. A Ferrari monacói pilótája meg is tartotta a vezető helyét, Vettelt viszont keményen támadta Hamilton, aki adott esetben már Mexikóban begyűjthette volna pályafutása 6. világbajnoki címét. Hamiltont egy pillanatra kiterelte Vettel a fűre, Verstappen pedig összeért a címvédővel. Az est vége az lett, hogy Hamiltont megelőzte Carlos Sainz, és Alexander Albon is valamint a Mercedes padlólemezéből egy jókora darab letörött. Miután véget ért a virtuális biztonsági autós szakasz, Verstappen Valtteri Bottas-al kakaskodott, aminek az lett a vége, hogy a holland defektet kapott. 

A verseny első szakaszában a vezető négyest Charles Leclerc, Sebastian Vettel, Alexander Albon és Lewis Hamilton alkották és ők másfél másodpercen belül haladtak egymáshoz képest. Albon jött ki először az élmezőnyből, ám Sainz mögé ért vissza és sok időt veszített. Nem járt azonban annyira pórul mint Lando Norris, a McLaren újoncának ugyanis rosszul rögzítették a bal első abroncsát és visszaesett az utolsó helyre. Antonio Giovinazzi szintén így járt, azzal a különbséggel, hogy neki a bal hátsó gumiját tették fel rosszul. Leclerc szintén kijött a bokszutcába az viszont körvonalazódott, hogy Vettel, Hamilton és Bpttas egy kerékcserés taktikán vannak. 

Hamilton érkezett ki elsőként a trióból és a brit ezt szóvá is tette mondván túl korán cserélték le az abroncsait, aggodalma erősödhetett amikor Bottas és Vettel is féltávig ment egy szettel. Leclerc második kerékcseréje nem volt zökkenőmentes és ezt Hamilton kihasználva átvette a vezetést. A címvédő mögött Vettel  haladt két és fél másodperces lemaradással, míg Bottas a némettől nem volt messze. Ráadásul Charles Leclerc is közelített előbbi két vetélytársához. 

Hiába lehetett azonban nagy csatát várni az utolsó 10 körre, az állás nem változott. Lewis Hamilton végül magabiztosan nyerte meg a Mexikói Nagydíjat és aratta pályafutása 83. győzelmét. A dobogóra még Sebastian Vettel és Valtteri Bottas állhattak fel. 

Charles Leclerc futotta meg a leggyorsabb kört de csalódott lehet, hogy a pole-ból csak negyedikként zárt. A monacói versenyző mögött Alex Albon és az óriási felzárkózást produkáló Max Verstappen ért be. Sergio Perez egy értékes hetedik pozíciót szerzett hazai közönség előtt, míg Daniel Ricciardonak a nyolcadik hely jutott. 

Az utolsó körök még hoztak izgalmakat, hiszen Danyiil Kvjat a falba lökte Nico Hülkenberget és így a legjobb 10-ben még Pierre Gasly zárt. Az oroszt feltehetőleg meg fogják büntetni a manővere miatt. 

Lewis Hamilton előnye 74 pontra nőtt Valtteri Bottas előtt, azaz három futammal a vége előtt hivatalosan még nem mondhatja hatszoros világbajnoknak magát. Legkorábban az Amerikai Nagydíjon kerülhet sor a bajnokavatásra, amelyet jövő héten rendeznek. 

Végeredmény:

1  Lewis Hamilton Mercedes  
2  Sebastian Vettel Ferrari +1.766
3  Valtteri Bottas Mercedes +3.553
4  Charles Leclerc Ferrari +6.368
5  Alex Albon Red Bull +21.399
6  Max Verstappen Red Bull +1:08.807
7  Sergio Perez Racing Point +1:13.819
8  Daniel Ricciardo Renault +1:14.924
9  Danyiil Kvjat Toro Rosso +1 kör
10  Pierre Gasly Toro Rosso +1 kör 
11  Nico Hulkenberg Renault +1 kör 
12  Lance Stroll Racing Point +1 kör 
13  Carlos Sainz Jr. McLaren +1 kör 
14  Antonio Giovinazzi Alfa Romeo +2 kör 
15  Kevin Magnussen Haas +2 kör 
16  George Russell Williams +2 kör 
17  Romain Grosjean Haas +2 kör 
18  Robert Kubica Williams +2 kör 
   Kimi Raikkonen Alfa Romeo  
   Lando Norris McLaren

Verstappen rajtol az élről Mexikóban

2019.10.26.

Max Verstappen kezdheti meg az élről a Mexikói Nagydíjat. A Red Bull holland pilótája mögül Charles Leclerc, Sebastian Vettel és Lewis Hamilton rajtolhat. Valtteri Bottas összetörte az autóját a kvalifikáció során. 

Fotó: twitter.com/f1

A harmadik szabadedzés során főleg az intermadiate abroncsokat használta a mezőny és csak az utolsó negyedórában tudták feltenni a slick gumikat. Az időmérőt azonban már teljesen száraz körülmények között rendezték Mexikóban. A Q1 elején rögtön láthatott egy piruettet a közönség, amelyet Romain Grosjean mutatott be. 

Az első körök után Max Verstappen és Alex Albon állt az élen, mögöttük nagy hátránnyal a két Ferrari és Valtteri Bottas állt nagy hátránnyal. Az első szakasz végén Lance Stroll, Kevin Magnussen, Romain Grosjean valamint George Russell és Robert Kubica fejezte be mai szereplését. Az újonc brit 1,4 másodperccel volt gyorsabb rutinos csapattársánál. 

A Q2 elején taktikáztak a csapatok a gumikeverékekkel és a két Toro Rosso valamint Carlos Sainz is közepes abroncsot tetetett fel magának, akárcsak a három nagycsapat versenyzői. Az etap során a két Mercedes volt a leggyorsabb, de akkor amikor már a többiek biztosították a helyüket a továbbiakban.  A Q3-ba a két Alfa a két Renault valamint Sergio Perez nem jutott be. 

Mindhárom topcsapat versenyzői majd a közepes gumikkal vág neki a versenynek, a Q3-ban azonban már lágy abroncsokkal csaptak össze. Az első pilóta aki 1:15 alá bement, az Max Verstappen volt és így egy tizeddel megelőzte Leclercet. Vettel mögötte két és féltizedes hátrányt szedett össze, mögötte viszont szoros volt a verseny Hamilton, Albon és Bottas között. 

A sorrend végül nem is változott, mivel Valtteri Bottas a falnak csapódott és nemcsak rommá törte a Mercedest, de Hamilton Vettel és Leclerc körét is megzavarta. Így Max Verstappen indulhat az élről azon a helyszínen, ahol az előző két évben győzött. Mögüle Charles Leclerc és Sebastian Verstappen rajtolhat, míg a pontversenyben vezető Lewis Hamilton számára a negyedik rajtkocka jutott. A brit pilóta akár már holnap újra világbajnok lehet, és mivel Bottas valószínűleg csak a bokszból rajtolhat, így ez elképzelhető is. 

Végeredmény:

Kimi Raikkönen 40

2019.10.17.
Dorogi László

Kimi Raikkönen minden kétséget kizáróan a Forma-1 történetének egyik legkedveltebb, legkarakteresebb figurája. Soha nem szerette a nagy felhajtást, a vele készített interjúktól pedig alighanem minden újságíró retteg.

Hogy repül az idő. Mintha csak tegnap lett volna, hogy egy kölyökképű finn fiú betoppant a Forma-1 ajtaján, ma pedig már negyvenedik születésnapját ünnepli. Kimi Raikkönen 2001-ben mutatkozott be a száguldó cirkuszban a Sauber istálló pilótájaként és tizennyolc év elteltével a sorozat legidősebb versenyzőjeként még mindig rendületlenül rója a köröket az Alfa Romeóval.

A kis Kimi sokáig nem beszélt születése után, szűkszavúságát pedig később is megőrizte - derül ki az önéletrajzi könyvéből -, de az már nagyon korán eldőlt, hogy autóversenyző lesz belőle. Testvérével a családi házuk udvarán szorgalmasan szerelgették a különböző autókat, motorokat, az összeeszkábált gépekkel pedig állandóan versengtek egymással. Később gokartversenyekre járt az édesapjával, aki rengeteget segített neki abban, hogy karrierje egyre magasabbra és magasabbra íveljen. Sokszor előfordult, hogy a család minden pénzét arra fordították, hogy szponzorokat szerezzenek Kiminek, ám mint később kiderült, megérte.

Raikkönennek a Forma-1-es bemutatkozásra 21 éves koráig kellett várnia, ám sokan kritikus szemmel nézték debütálását a sorozatban. Több szakértő úgy vélte, nincs elég formulaautós tapasztalata, talán még korai bedobni a mély vízbe. Raikkönnen ezekre a hangokra a lehető legkimisebben reagált, fél órával a 2001-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj előtt még a Sauber egyik kamionjában húzta a lóbőrt. A 13 rajtkockából indulva végül a hatodik helyen ért célba pályafutása első Forma-1-es versenyén, kiérdemelve ezzel a Jégember becenevet, hiszen nem sok újonc tud ennyire nyugodt maradni az első éles bevetése előtt.

Fotó: ESPN

Tehetségére gyorsan felfigyeltek a száguldó cirkusz nagyágyúi is, a második szezonját már a McLaren Mercedesnél kezdte el, ahol honfitársa, Mika Hakkinen nyomdokaiba léphetett. Négy szezont húzott le a wokingi alakulatnál, de a világbajnoki címet nem sikerült megszereznie. Hiába versenyzett kiváló formában ebben az időszakban, hol a szerencse, hol a technika pártolt el mellőle, így 2003-ban és 2005-ben is csak világbajnoki másodikként zárta az évet.

A 2006-os szezonhoz köthető Raikkönen egyik legemlékezetesebb és egyben legviccesebb megnyilvánulása is. A Brazil Nagydíj előtt a legendás brazil futballista, Pelé egy életmű díjat adott át Michael Schumachernek, aki nem sokkal előtte jelentette be (első) visszavonulását. A ceremónián a mezőny minden egyes pilótája részt vett, kivéve Raikkönent. Amikor Martin Brundle a futam előtt elkapta egy villáminterjúra a McLaren versenyzőjét, és megkérdezte miért nem jelent meg az ünnepségen, Kimi fapofával csak annyit mondott: sz@rni voltam. A meglehetősen meglepett riporter végül gyorsan lecsapta a magas labdát és a következőt válaszolta: Akkor nyilvánvalóan nagyon könnyű lesz az autód a rajtrácson.

A 2007-es idényt már a Ferrari színeiben kezdte meg, és ami korábban egyszer sem jött össze a McLarennel, az a maranellóiakkal azonnal sikerült, egy végletekig kiélezett bajnokság végén, az évadzáró, egészen hektikus Brazil Nagydíjon megszerezte pályafutása első - és minden bizonnyal utolsó - világbajnoki címét. Az olaszoknál azóta több kiváló versenyző fordult meg, de a mai napig ez a Ferrari utolsó egyéni vb-címe.

Két szezonnal később Fernando Alonso érkezése vetett véget első Ferraris időszakának, annak ellenére, hogy 2011-ig érvényes szerződés kötötte őt a maranellóiakhoz. Némileg váratlanul ekkor hátat fordított a száguldó cirkusznak, pedig a McLaren is tárt karokkal várta volna vissza, de a Toyota is ajánlott neki szerződést. Kimi azonban a ralizás mellett döntött, ám a WRC-ben nem tudott igazán sikeres lenni, így 2012-ben a Lotus színeiben visszatért a Forma-1-be.

Egyáltalán nem érződött rajta a kihagyás, sőt egy évvel később nem kis bravúrral a bajnokság harmadik helyét kaparintotta meg összetettben, ez pedig elég volt a Ferrarinak ahhoz, hogy ismét szerződtesse a mellé a Fernando Alonso mellé, aki tulajdonképpen korábban "kitúrta" a csapatból. A spanyol, majd később Sebastian Vettel mellett is már csak második számú pilótának számított, de egészen 2018-ig kitartottak mellette a Ferrarinál.

Az egyik legfurcsább futamát 2017-ben teljesítette a vörösöknél. Történt ugyanis, hogy az Azerbajdzsáni Nagydíjon piros zászló miatt félbeszakították a versenyt, a finn pedig kiállt a bokszba, hogy megjavítsák korábban megsérült autóját. Már éppen útnak indult volna, amikor észrevette, hogy nincs az autójában a kormány, ezért gyorsan rászólt rádión a csapat fülére, hogy azonnal adjanak neki egy eszközt, amivel irányíthatja az autót.

Raikkönennek a kisfia a legjobb barátja

Lada volt az első autója, de ma már a Ferrari egyszeres Forma-1-es világbajnoka. Megijedt kisfia, Robin születésénél, de azóta teljes az élete Kimi Raikkönennek, amióta családja van. A finn Jégember immáron a száguldó cirkusz rangidőseként versenyez a sorozatban, de sosem volt a Forma-1 számára a világ közepe.

Raikkönen egész karrierje során mesterien bánt a csapatrádióval, az egyik legemlékezetesebb csevegése alkalmával egyenesen ráparancsolt csapatára, hogy hagyják békén az idióta adatokkal, tudja jól, hogy mit csinál, de olyan is előfordult, hogy amíg a mezőny tagjai már beöltözve vártak egy maláj futamot, ő vígan jégkrémezgetett a padockban.

A Jégember pályafutása során 308 alkalommal állt rajthoz a Forma-1-ben, ha pedig kitölti 2020 végéig szóló szerződését az Alfa Romeónál, minden bizonnyal meg fogja dönteni Rubens Barichello 322 rajtot számláló rekordját. Huszonegy futamgyőzelme mellett 103 alkalommal állhatott dobogóra és 46 versenyben futotta meg a mezőny leggyorsabb körét.

A Sky Sports egy interjúban megkérdezte tőle, mit jelent számára, hogy betöltötte a negyedik ikszet. A válasz? Tipikus Kimi.

"Nem nagy ügy. Az emberek nagyobb felhajtást csapnak e körül, mint amennyit valójában jelent. Nem érzem magam olyan öregnek, bár nyilván öregebbnek érzem magam, mint annak idején. Mondjuk már 15 éve ez a helyzet, szóval ezen már nem sokat változtat plusz egy év. Fejben még mindig fiatal vagyok, szerintem csak ez számít igazán. Semmin sem változtatnék, ami velem történt. Nem bántam meg egyetlen dolgot sem az életemben."

Mi pedig nem kívánhatunk mást, csak még legalább ennyi születésnapot a Jégembernek. Isten éltesse sokáig Kimi Raikkönent!

Ezeket a cikkeket olvastad már?