Ki nem találná, melyik Forma-1-es csapat fejlődött a legtöbbet

2019.08.27.
Dorogi László

Érdekes infografikával állt elő a Forma-1 hivatalos Facebook oldala. A szezon feléhez érve azt vizsgálták meg, melyik csapat mennyit fejlődött, vagy éppen esett vissza az egy évvel korábbi teljesítményéhez képest.

Fotó: autosport.com

Ehhez egy végtelenül ésszerű és egyszerű statisztikai adatot vettek alapul: azt nézték meg, hogy melyik istálló mennyivel szerzett több, vagy kevesebb pontot 12 futam elteltével, mint 2018-ban. A pontszámokat végül átváltották százalékos arányba, hogy minden csapatnak saját magához mérten állapítsák meg, mennyit lépett előre, vagy éppen hátra, az eredmény pedig igencsak meglepő.

A szezon feléhez érve elmondható, hogy a legtöbbet az Alfa Romeo (leánykori nevén Sauber Ferrari) lépett előre, amiben vastagon szerepet játszik Kimi Raikkönen szerződtetése. A Jégemberrel a fedélzeten, no meg az elmúlt hetekben a megerősödő Antonio Giovinazzinak köszönhetően 42 százalékkal gyűjtöttek eddig több pontot, mint tavaly ilyenkor, s bár ez pontszámban csupán 13 egységet jelent, mégis ők érték el a legnagyobb fejlődést.

A második helyen a szintén megtáltosodó McLaren áll, amely nem kevesebb mint 30 ponttal szerzett eddig többet, mint egy évvel korábban, ezzel 37 százalékos fejlődési mutatóval övék a képzeletbeli dobogó második helye, s igaz, ami igaz, mind Lando Norris, mind Carlos Sainz kiválóan teljesít idén.

A képzeletbeli bronzérmet a Toro Rossósok akaszthatják a nyakukba, hiszen 15 ponttal és 35 százalékkal állnak jobban mint tavaly, pontszámban viszont nem meglepő módon a Mercedes lépett előre, köszönhetően Bottas remek szezonrajtjának és az idén is verhetetlennek tűnő világbajnoknak, Lewis Hamiltonnak. Az ezüst nyilak 93 egységgel szereztek eddig többet mint 2018-ban, de ez az összpontszámukhoz mérten "csupán" 21 százalékos javulás.

Hogy a vesztesekre is vessünk egy pillantást, bizony itt találjuk a Ferrarit, a maranellóiaknak közel sem a szájuk íze szerint alakul az idény eddig. Sebastian Vettel továbbra sem találja régi önmagát, Charles Leclerc-kel pedig hol a technika, hol a csapat hol éppen saját maga babrál ki. Az olaszok 47 ponttal állnak most rosszabbul mint tavaly ilyenkor, ez pedig 14 százalékos romlást jelent.

Nem lehet büszke magára a Racing Point, a Renault és a Haas sem, közülük a franciák veszítettek pontszámban a legtöbbet: Daniel Ricciardo szerződtetése ide, vagy oda, 43 egységgel állnak most kevesebbel mint egy évvel ezelőtt. A Racing Point 28, a Haas Ferrari 40 ponttal áll rosszabbul. Furcsán hangzik, de százalékosan a Williams veszítette a legtöbbet tavalyhoz képest, pedig ők csak három pontot buktak a 2018-as teljesítményükhöz képest, de mivel eddig egyetlen világbajnoki pontocska árválkodik csak a nevük mellett, nem meglepő a dolog.

Nem ejtettünk szót a Red Bullról, amelynek eddig szinte csak Max Verstappen húzta a szekerét, de Pierre Gasly gyenge teljesítménye sem rontotta le annyira az összképet, hogy ne beszélhessünk az osztrákokról előrelépő istállóként, most 21 ponttal állnak jobban mint tavaly ilyenkor, a továbbiakban viszont Alexander Albonnak kell majd többet raknia a közösbe.

A Forma-1-es szezon hétvégén a Belga Nagydíjjal folytatódik.

Forma-1: ki állítja meg Lewis Hamiltont?

2019.03.14.

Pénteken kezdetét veszi a 70. Forma-1-es világbajnokság az ausztráliai Melbourne-ben. Cikkünkben beharangozzuk az idényt, valamint latolgatjuk a 2019-es esélyeket.

Fotó: autosport.com

Az immáron ötszörös világbajnok Lewis Hamilton az elmúlt két évben egyformán nyerte meg a bajnoki címet: a szezon első felében még nagy csatára kényszerült, majd a Magyar Nagydíjat követően egyértelműen dominálta az idényt. A Mercedes pilótája az idei szezonnak is a legnagyobb favoritként vág neki és szokásához híven ezúttal sem nyomasztja az esélyesség terhe. A stuttgarti csapat 2014 óta dominálja a világbajnokságot és a szakértők szerint ez a sorozat a szabályváltoztatások előtti szezon előtt sem fog megszakadni. 

Hamilton csapattársa idén és Valtteri Bottas lesz, aki Mercedeses időszaka során még nem nézett szembe olyan nyomással mint idén. 2017-ben vészmegoldásként szerződtették őt Nico Rosberg helyére, egy évvel ezelőtt pedig egyértelműen a második számú pilótának tekintették. Idén azonban a finn gyakorlatilag minden versenyen az ülésért küzd majd, hiszen sokan nyílt titokként kezelik, hogy az idén ülés nélkül maradó Esteban Ocon 2020-ban a Mercedeshez igazol. 

Akárcsak az elmúlt két esztendőben Sebastian Vettel és a Ferrari lehet Hamilton és a Mercedes legfőbb kihívója. Az olasz istálló és négyszeres világbajnoka az előző két szezonban is fölényben volt az év elején, hogy aztán teljes összeomlást követően hamar eldőljön a világbajnoki címek sorsa. Vettel tavaly mentálisan bukott el legnagyobb riválisával szemben, ám kérdéses, hogyha idén sem tudja visszaszerezni a trónt, akkor lesz-e még esélye. Vettel az ötödik évét tölti Maranellóban és akárcsak korábban Michael Schumacher vagy Fernando Alonso esetében, ez határozhatja majd meg a jövőjét a Ferrarinál. (A német világbajnok lett és domináns érába kezdett, míg a spanyol pályafutása egyik legrosszabb szezonja után távozott a Ferrariból.) 

A sportág legsikeresebb istállója, amely 2007 óta nem adott egyéni világbajnokot és 2008-ban nyert utoljára konstruktőri vb-címet, idén csapatfőnököt váltott, de Mattia Binottonak nehéz örökséggel kell szembenéznie. 

Fotó: express.co.uk



Ami még érdekesebbé teszi a Scuderia idei szezonját, hogy Charles Leclerc személyében egy lényegében tapasztalatlan pilótát igazoltak Vettel mellé. A fiatal monacói azonban az előző évben bebizonyította, hogy igazi tehetség és akár Vettel orra alá is borsot törhet, persze ha hagyják versenyezni. 

A szezon egyik legnagyobb kérdőjele a Red Bull szereplése lehet. Helmut Marko csapatának ragyogóan induló (2010 és 2013 között verhetetlenek voltak) együttműködése dicstelen véget ért a Renault-val. A "bikák" így vészmegoldásként a Hondával vágnak neki az idénynek. Céljuk, hogy idén is önerőből nyerjenek versenyeket de a szakemberek szerint erre kevesebb az esély mint az előző szezonok során. Max Verstappen a még mindig csak 22 éves, de a mezőny egyik leggyorsabb pilótájának számít. Az ötszörös futamgyőztes hollandnak idén már egyértelműen a vezérszerepet szánják, pályafutása során ez lesz az első ilyen év. Vertappen társa Pierre Gasly lesz aki a Toro Rossotól igazolt át a nagycsapathoz és aki tavaly több kiemelkedő eredményt is elért. A két kiemelkedő tehetségű, de forrófejű fiatal párharca házon belül külön izgalmakat ígér. 

A gyári Renault tavaly megbízható erőnek számított, ám így is messze elmaradt a "nagy hármastól" ha idén nem is sikerül elérniük a Red Bull szintjét, de mindenképpen a közelebb kerülés lehet a cél Enstone-ban. Daniel Ricciardo öt év és hét győzelmet követően hagyta el a Red Bull-t, hogy új kihívás elé nézzen, ám egyelőre meglehetősen kérdéses, hogy mire megy az új csapatával. Ezúttal egy nem győzelemre képes autót kellene minél jobb helyre segítenie, de egyúttal az is eldől, hogy mennyire tud egy csapat vezére lenni. Nico Hülkenberg tehetsége vitathatatlan és sokak szerint a korábbi Le Mans-i győztes F-1-es pályafutása során nem ült még ennyire ütőképesnek mondható autóban mint az idei Renault. A sikerélmény rá is fér a német pilótára ugyanis hiába a tudása, eddigi több mint 150 versenyén nem tudott dobogóra állni. 

A Haas-Ferrarira idén is az várhat mint az előző szezonban vagyis az amerikai csapat stabil pontszerző lehet, de a pilótapárosnak (Romain Grosjean és Kevin Magnussen) nem lesz túl sok esélye a dobogós helyek megszerzésére. A versenyződuó egyik tagja sem a türelméről híres, és így az is kérdéses, hogy mennyire fogják bírálni az autót az eredmények hiányában. 

Az elmúlt években szenvedett a McLaren és a Renault motorszállítóvá való kinevezése sem segített előrelépni. Fernando Alonso el is hagyta a süllyedő hajót és a Forma-1-nek örökre (?) búcsút mondó kétszeres világbajnok idén már csak az Indy 500 és a Le Mans-i 24 órás megnyerésére koncentrál. Stoffel Vandoorne-nak az eredménytelenség miatt kellett távoznia, így egy teljesen új felállással vág neki az istálló 2019-nek. Carlos Sainz Jr. eddig nem tudta bizonyítani, hogy akkora klasszis lenne pályaversenyzésben mint édesapja a rali és a tereprali világában és meglehetősen kérdéses, hogy Wookingban mire megy majd. A 20 éves Lando Norris a jövő egyik nagy ígéretének számít aki újoncként kapja meg a lehetőséget a világbajnokság egyik legpatinásabb alakulatánál. Ez a helyzet abból a szempontból veszélyes, hogy az eredmények hiánya megtörhet egy eddig lendületesen épülő karriert. 

A Force India hamvaiból feléledő Racing Point kisebb közutálatnak örvend, mivel két olyan pilóta alkotja az új csapatot akik jelentős szponzori háttérrel rendelkeznek. Sergo Perez és a Lance Stroll képességeit azért így is nehéz lenne elvitatni: a mexikói eddig nyolc dobogós helyet szerzett az autósport királykategóriájában, míg a kanadai harmadévesnek szintén voltak jelentősebb eredményei. Strollnak ráadásul azokkal a negatív véleményekkel is szembe kell néznie, amelyek szerint csak azért kap lehetőséget mert az apja az új csapat egyik tulajdonosa. A brit istálló idén Mercedes motorokkal versenyez és körülbelül olyan eredményekre lehet predesztinálni mint a Force Indiát, vagyis a konstruktőri bajnokság 4-6. helye. 

Fotó: autosport.com

Az idén már 40. születésnapját ünneplő Kimi Räikkönen távozott a Ferraritól és visszatért első F1-es csapatához, amelyet hivatalosan már nem Saubernek, hanem Alfa Romeonak hívnak. A "Jégember" többször is elmondta, hogy immáron csak a verseny élvezete miatt versenyez és idén igazi jutalomjáték vár rá. A tesztel alapján mindenesetre komolyan kell venni Kimit. Négy év után tartalékpilótává minősítették vissza Marcus Ericssont és a helyére az az Antonio Giovanazzi került, aki 2017-ben már két versenyen bizonyíthatott. Az olasz kifejezetten örül annak, hogy társként a mentorszerepre egyre inkább alkalmasabb Raikkönent kapta. 

A Toro Rosso 2006-ban azzal a céllal jött létre, hogy a Red Bull legnagyobb tehetségeit elindítsa az F1-ben. Éppen ezért is furcsa, hogy az a Danyil Kvjat került vissza a fiókcsapathoz, aki 2014-ben valamint 2016 és 2017 között már volt a csapat pilótája és akit kirúgtak két évvel ezelőtt. A thaiföldi Alexander Albon szereplése szintén érdekesnek ígérkezik. A brit származású pilóta ugyanis 1954 óta az első thaiföldi versenyző lesz aki szerepet kap a "száguldó cirkuszban". 

Forma-1: a pilóta, aki közelről látta a halált, visszatér az elitbe

Ami szerdán még csak nagyon erős sajtóhírként nyargalt végig a világsajtón, az csütörtökre hivatalossá vált: Robert Kubica 2019-ben visszatér a Forma-1-be. Ahogy azt a Sportfaktoron is megírtuk , jó esély mutatkozik arra, hogy a közönségkedvenc Robert Kubica nyolc évvel utolsó Forma-1-es versenye után 2019-ben visszatérjen a száguldó cirkusz mezőnyébe - első vagy második számú versenyzőként, hiszen 2017 óta már tesztpilótaként körözött előbb a Renault, majd a Williams autójával - és a nagyon erős sajtóhír végül megerősítést nyert.

Története legnehezebb időszakán megy keresztül a Williams. A sportág történetének egyik legsikeresebb csapata 2012 óta nem nyert versenyt, vb-címet pedig 1997 óta nem sikerült szerezniük. Idén azonban nem is ez a cél, hanem a rendszeres pontszerzés és az anyagi értelemben vett életben maradás. George Russell Forma-2-es bajnokként vág neki a szezonnak, a fiatal brit pályafutását a Mercedes egyengeti, a másik autó pedig Robert Kubica vezeti 2019-ben. A lengyel közönség-kedvenc több mint nyolc év után vezet ismét a Forma-1-ben, azóta versenyzett a WRC-ben is, valamint többször tesztelt, de óriási kérdés, hogy lényegében egy új érában is megállja-e a helyét. 

A teszteredményekből az idei szezon előtt is nehéz bárminemű érdemi következtetést levonni. A barcelonai tesztelések során többek között a Ferrari, a Renault és a McLaren is zárt élen tesztnapot, míg a Mercedes leginkább a megbízhatóságot tesztelte. Az első igazán mérvadó körökre, amelyek a valós erősorrendet mutatják meg, magyar idő szerint péntek hajnalban kerül sor az Ausztrál Nagydíj első szabadedzésén. 

A szezon egy sajnálatos eseménnyel kezdődött ugyanis csütörtök hajnalban 66 évesen meghalt Charlie Whitting. A Forma-1-es versenyek állandó versenyigazgatói posztját 1997 óta betöltő szakember tüdőembóliában hunyt el. 

A Forma-1 2019-es mezőnye:

Mercedes:
Lewis Hamilton (brit)
Valtteri Bottas (finn)
Ferrari:
Sebastian Vettel (német)
Charles Leclerc (monacói)
Red Bull:
Max Verstappen (holland)
Pierre Gasly (francia)
Renault:
Nico Hülkenberg (német)
Daniel Ricciardo (ausztrál)
Haas:
Romain Grosjean (francia)
Kevin Magnussen (dán)
McLaren:
Carlos Sainz Jr. (spanyol)
Lando Norris (brit)
Force India:
Sergio Pérez (mexikói)
Lance Stroll (kanadai)
Toro Rosso:
Danyiil Kvjat (orosz)
Alexander Albon (thaiföldi)
Sauber:
Kimi Räikkönen (finn)
Antonio Giovinazzi (olasz)
Williams:
Robert Kubica (lengyel)
George Russel (brit)

Egy brazil szappanopera margójára

2018.11.13.
Dorogi László

Méltatlanul elhanyagoltuk a hétvégi Forma-1-es Brazil Nagydíjat, mert két futammal az idény vége előtt tulajdonképpen minden lényegi kérdés végére pont került. Max Verstappen és Esteban Ocon csetepatéja mellett viszont nem mehetünk el szó nélkül, rekonstruáljuk az eseményeket!

Fotó: autosport.com

Az immáron ötszörös világbajnok Lewis Hamilton győzelmével véget érő és a Mercedes zsinórban ötödik konstruktőri világbajnoki címét hozó - egyébként látványos és remek - interlagosi futam nem ezekről a sikerekről marad emlékezetes. A futam 44. körében ugyanis történt egy első blikkre megmagyarázhatatlannak tűnő incidens, amely alapjaiban befolyásolta a verseny végkimenetelét. A két hete, Mexikóban aratott futamgyőzelemtől fellelkesült, a Red Bulltól remek versenystratégiát kapó Max Verstappen már a szájában érezhette az újabb siker ízét, amikor hirtelen a Force India pilótája, Esteban Ocon mögött találta magát. A franciát természetesen a versenybírák egy 10 másodperces stop and go büntetéssel sújtották és ez rendben is volna így, de a két pilóta nem először ütköztette ellentéteit. 


A futam utáni, kötelező mérlegelésnél Verstappen érthető módon nehezen dolgozta fel a történteket, többször is meglökte Ocont, természetesen keresetlen szavakkal ütlegelve a Force India versenyzőjét verbálisan.


"Futom a saját versenyemet és aztán jön egy lekörözött ellenfél, aki idióta módon kockázatot vállal. Megvolt a joga ahhoz, hogy visszavegye a körét, de hasonló helyzetben óvatosnak kell lennie. Mindig is idióta volt"

- nyilatkozta Verstappen mérgesen, aki Ocon tíz másodperces büntetését sem hagyta szó nélkül.

"Mit mondhatnék erre? Az én büntetésem az volt, hogy egy megnyert futamot veszítettem el és csak remélni tudom, hogy 15 évvel később már csak nevetni fogunk az egészen."

A 22 éves francia pilóta viszont - értelemszerűen - máshogy látta a dolgokat.

"Nagyon meglepett a mérlegelésnél, a nemzetközi szövetségnek meg kellene akadályoznia, hogy lökdösődjön és meg akarjon ütni, mert ez nem méltó egy profi sportolóhoz. Hozzászoktam a Max-szal vívott csatákhoz, ő mindig ilyen volt"

- tette hozzá Ocon, utalva korábbi Forma-3-as ütközeteikre. A franciát egyébként szemmel láthatóan bizarr élvezettel töltötte el, hogy sikerült felhergelnie Verstappent, akit cselekedetéért a Nemzetközi Automobil Szövetség két nap közmunkára ítélte.

Verstappent korábban többen is kritizálták azért, amiért nem képes kordában tartani érzelmeit, ő azonban nem bánt meg semmit.

"Tudni akartam tőle, mégis mi történt, mire ő csak vigyorgott és azt mondta, 'gyorsabb voltam nálad'. Nem kért bocsánatot, épp ellenkezőleg."

Helmut Marko, a Red Bull motorsport-tanácsadója egyébként érdekes összeesküvés-elmélettel állt elő, az általa "idiótának" nevezett Ocon pályán elkövetett manőverével kapcsolatban, szerinte ugyanis egyáltalán nem véletlen, hogy a francia kigolyózta Verstappent, hiszen szerződéshez akar jutni a Mercedes istállónál 2020-tól, ezzel az incidenssel pedig elősegítette a stuttgarti alakulat konstruktőri világbajnoki címét.

Toto Wolff, a Mercedes főnöke azonnal reagált is a nevetséges felvetésre.

"Így látja Helmut Marko a világot, de én nem szeretnék ezen a szinten leragadni. Verstappen személyében a jövő bajnokát láthatjuk, aki hihetetlenül tehetséges és mellé elképesztően gyors is. A hozzá hasonló gyémántokat azonban csiszolni kell, ezeket a leckéket minden bajnoknak meg kell tanulnia, siettetni pedig semmit sem szabad."

Ezen pedig majd maga a holland is elgondolkozhat, miközben letölti két közmunkásként foglalkoztatott napját.

Hiába az egyik legtehetségesebb, nincs helye a Forma-1-ben

2018.10.19.
Ragnar Volarus

Ocon a mezőny egyik nagy reményű tagja, a Mercedes is számít rá a jövőben, nem szeretnék elengedni a kezét, de sok pénzt nem tudnak arra fordítani, hogy Oconnak jövőre is legyen versenyzői ülése.

Így most úgy fest, hogy a Williams lehet a francia pilóta egyetlen esélye az F1-ben maradásra. Ő azonban nem szeretné sok évre elkötelezni magát a jelenleg nem túl erős istállónál. Ocon 2020-ban már topcsapatban versenyezne, ezért Russell-lel ellentétben nem akar több évre aláírni.

Fotó: Wikipedia

Az angol Formula-1-es sajtó szerint mutatkozik némi esély, hogy jövőre George Russell és Esteban Ocon párosával álljon rajthoz a Williams. Ám akad egy kis gond. A fiatal pilóták tehetségnek nincsenek híján, viszont szponzorpénz tekintetében nem túl jól állnak. Ellenben a jelenlegi párossal. Ugyanis Lance Stroll és Szergej Szirotkin urak temérdek pénzt hoztak ilyen módon a csapathoz, viszont Russell leigazolásába a hírek szerint nem szállt be anyagilag a Mercedes, és Ocon mögött sem áll komoly tőkés befektető. Az már csak tetézi a Williams gondjait, hogy a szezon végén a főszponzor Martini is távozik az együttestől. 

Az Autosport nevű lap úgy tudja, a Williams jelenleg gőzerővel azon dolgozik, hogy új szponzorokat szerezzen, és a második versenyző kiválasztásánál ne a pénz legyen a döntő tényező, azaz Ocon kaphassa a helyet. Tehát a tehetséges francia utolsó esélye a Williams, ő mégis feltételeket szabna. 

„Russell szintén a Mercedes juniorprogramjának a tagja, a csapathoz pedig több évre szerződött le. Nekem nincs szándékomban sok évre aláírni” – mondta Ocon.

Fotó: GettyImages

A 22 éves pilóta abban bízik, hogy két év múlva már egy topcsapatnál lesz lehetősége, ezért inkább kihagyná a következő szezont, mint hogy hosszabb időre elkötelezze magát a középmezőnyben.

„Jó lehetőségeket látok 2020-ra, remélhetőleg fényes a jövő számomra. Ezért nem akarok igazán több évre senkivel sem szerződni.”

A helyzet tehát cseppet sem egyszerű, ráadásul egyes információk szerint a Williamsnél esélyes még Szergej Szirotkin is, ha az orosz SMP Racing tovább fizeti szereplését, valamint a 10 millió dolláros szponzorcsomagra szert tevő Robert Kubica is.

Címkék: Force India, Forma 1

Veszélyben a Force India hétvégi indulása

2018.08.23.
Ragnar Volarus

A Forma-1-ben idén az a legjobb, hogy ha nincs verseny, akkor is van izgalom. Köszönhetően a Force India csapatának. Mert nem zajlik zökkenőmentesen a tulajdonosváltás. Nem is olyan régen a Williams csapat pilótájának, Lance Strollnak apja, Lawrence Stroll által vezetett cégcsoport mentette meg a nehéz anyagi helyzetben lévő Force Indiát.

Fotó: Sahara Force India

A problémát az jelenti, hogy a korábbi többségi tulajdonos páros, Vijay Mallya és Subrata Roy pénzügyi és jogi problémái miatt 13 hitelező indiai bank is bekerült a Force India tulajdonosi körforgásába. Na most természetesen mind a 13 pénzintézet jóváhagyása kellene, vagyis kellett volna a csapat teljes eladásához. És itt kezdődik a gond. Ezt Strollék nem tudták időben beszerezni, ezért kénytelenek voltak valami kiskaput találni. Az lett a megoldás, hogy a csapat értékeit adták át egy másik tulajdonosnak, de maga a csapat nem cserélt gazdát. Ez pedig most elég komoly gondot okoz, mert így az indulási jog a csapattal maradt. 

Vagyis jelenleg az a faramuci helyzet állt elő, hogy a régi tulajdonosnál az indulási jog, csak éppen nincs mivel indulniuk, míg az új tulajnál ott az autó és minden eszköz, csak éppen engedélyük nincs versenyezni. 

Alapesetben sokkal egyszerűbb lenne az új tulajdonosnak, ha a régi istálló nevezését tudnák maguknak átörökíteni. Ez az olcsóbb megoldás. Csakhogy a kereskedelmi jogok továbbadását a Force Indiától Strolléknak több rivális, a Renault, a McLaren és a Williams is megvétózta. Így most az a helyzet, hogy a szezon közbeni tulajdonosváltásra és új nevezésre hivatalosan egy úgynevezett utólagos nevezési díj megfizetésével van lehetőség, valószínűleg ez lesz az üdvözítő megoldás Strolléknak. Új nevezőként, és nem a Force India jogutódjaként. 

Így most a FIA oldalán pattog a labda. Vagy külön engedéllyel elfogadhatják az új csapat nevezési és indulási kérelmét, de nem kötelező így tenniük, és akár meg is tagadhatják a Force India indulását a belga hétvégén. Persze senkinek nem ez az érdeke. Sem az FIA-nak, sem a Liberty Medianak. A csapatról nem is beszélve.

„Nagyon fontos lenne ez a sportnak. Az adminisztrációs helyzetből nagyon sokszor nem szoktak új tulajdonost találni a csapatok, itt most szerencsére nem erről kell beszélnünk. Tetszett az a vízió, amit felvázoltak a csapattal kapcsolatban, remélhetőleg a jövőben is olyan szinten tudnak majd teljesíteni, mint tették azt az elmúlt években.”

A héten már Strollék törölték a csapat nevéből a Sahara előtagot, majd Spában elkezdték az összes matricát lekaparni mindenhonnan, ami a csapat nevét mutatta. Sőt az összes olyan szponzort is eltüntették a kamionokról és motorhome-ról, amik Vijay Mallya üzleti köréhez tartoznak. Ők már felkészülnek a váltásra.

Fotó: Reddit

Tehát a következő órák nagy kérdése az, hogy a Force India és az őket segítő Liberty Media ügyvédei találnak-e gyors megoldást a kialakult helyzetre. Ha péntek reggelig ez nem jön össze, akkor az (egykori) Force India nem indulhat Belgiumban.

Címkék: Force India

Visszaesett a Force India, de Bahreinben javulnának

2018.04.02.
Dorogi László

Sergio Perez és Esteban Ocon nem ahhoz szoktak az elmúlt években, amit az Ausztrál Nagydíjon átéltek, az előző két év konstruktőri negyedik helyezettje pontot sem szerzett.

Fotó: formula.hu

Zajlik az élet a Force India háza táján, legutóbb a nagyfőnök fakadt ki a Haas Ferrari szerinte jogtalan előnyszerzése miatt - panaszt is tett gyorsan az FIA-nál, mert szerinte a kelleténél több elemét másolják a Ferrari autóinak, mint az megengedett lenne. Nem véletlen a feszült hangulat a csapatnál, az idénynyitó nem sikerült túl fényesen a számukra. Sem Sergio Perez, sem Esteban Ocon nem tudta pontszerző helyre kormányozni a rózsaszín gépszörnyeteget, ez pedig az elmúlt időszakban nem volt jellemző a brit istállóra.

Pedig egyértelmű a Force India célja, a top hármas után szeretnének továbbra is negyedik erő maradni, de az egyre kiegyenlítettebb erőviszonyok miatt úgy fest, ennél keményebben kell dolgozniuk. A csapat első számú pilótája, Sergio Perez viszont nem dőlt kardjába a melbournei futam után, de a mexikói szerint nem ismétlődhet meg még egyszer az, ami Ausztráliában.

A száguldó cirkusz ezen a hétvégén Bahreinben vág neki az idény második versenyének, Perez pedig mindenképpen szeretne előrelépni és pontszerző helyre behozni autóját. A mexikói versenyző szerint ez a pálya sokkal izgalmasabb küzdelmet ígér, több lehetőséget nyújt a pilótáknak az előzésre és a kerék a kerék elleni erőfitogtatásra.

A Force India mindent megtesz az előrelépésért, ezért a sivatagi nagydíjra új fejlesztésekkel utaznak, még úgy is, hogy az istállónak nincs meg a teljes idei költségvetése - a rózsaszín járgányok új első szárnyakkal veszik fel a harcot a riválisokkal Bahreinben.

Savanyú a Force India és a McLaren szőlője

2018.03.30.
Dorogi László

A középcsapatoknak nagyon szúrja a szemét, hogy a Haas már a harmadik évében meg tudja közelíteni az élcsapatokat, miközben alkatrészei garmadáját a Ferraritól kapja.

Fotó: formula.hu

Nem sikerült jól a Haas Ferrari szezonrajtja, egy banális hiba következtében egyik autójuk sem tudta befejezni az Ausztrál Nagydíjat, ráadásul Romain Grosjean kiesésének köszönhetően ugorhatta át Sebastian Vettel a versenyben addig vezető Lewis Hamiltont, ami az összeesküvés elméletek kedvelőinek fel is keltette érdeklődését. A Haas ugyanis lényegében a tavalyi Ferrarival vágott neki az idei szezonnak, és 2016-os Forma-1-be érkezésük óta nem titkoltan szoros kapcsolatot ápolnak a maranellóiakkal.

Az idei Haas-autók motorja, hajtáslánca, futóműve és aerodinamikai elemei is a tavalyi Ferrariból lettek beszerelve, sőt a Scuderia még a Haas karosszériáját építő Dallara cégnek azt is megengedi, hogy tesztelésre szolgáló szélcsatornájukat használják. Mindezt az FIA szabályai nem tiltják, ám a "túlzott" együttműködés tilos, a két istálló mérnökei például nem vándorolhatnak oda-vissza a két csapat között.

A riválisoknak persze egyáltalán nem tetszik a "könnyen jött" siker, a Force India és a McLaren pedig fel is kérte az FIA-t, hogy vizsgálja felül a Ferrari és a Haas együttműködését. A szabályok csak azt korlátozzák, hogy mely alkatrészeket kell inden csapatnak saját magának gyártania, illetve, hogy melyeket vásárolhat meg másoktól, viszont a terveket minden további nélkül átvehetik az "anyacsapattól", már amennyiben az beleegyezik.

Romain Grosjean a csapat pilótája azonban megvédte a Haas mérnökeit, mondván, egyáltalán nem fair velük szemben lealacsonyítani a munkájukat annyira, hogy csupán egy Ferrari-másolatnak bélyegzik meg idei autójukat. Az mindenesetre érdekes, hogy egy nagyjából 250 fős istálló olyan csapatok elé tud kerülni, mint például a 600 embert foglalkoztató Renault, de meglepő lenne, ha az FIA vizsgálata bármi rendellenességet tárna fel.

Forma-1: mindenki lelepleződött, indulhat a teszt

2018.02.26.
Ragnar Volarus

A Toro Rosso hivatalosan is bemutatta autóját, ahogy az idén még mindig rózsaszínben tündöklő Force India is. 

A barcelonai teszt első napja előtt egy órával mutatta be a nagyvilágnak idei autóját a Force India. A festés továbbra is a tavaly már megszokott rózsaszín, és a beharangozott névváltás sem jött létre a bemutatóig. A Force India idén még mindig esélyes a negyedik helyre befutni a konstruktőri bajnokságban, de idén több kihívója is lehet. Várhatóan a McLaren és a gyári Renault is megszorongathatja őket, ami kimondottan jót tehet a világbajnokságnak. 

Ráadásul mindezt úgy teheti, hogy alacsony költségvetéssel dolgozik a Forma-1-ben, messze kisebb a munkaerő-létszáma, mint az előttük lévő istállóknál. Valószínűleg ők a leghatékonyabban, legjobb hatásfokkal munkálkodó csapat a száguldó cirkuszban. A Mercedes motorral hajtott VJM11 Sergio Pérezzel és Esteban Oconnal nagy dolgokat érhet el, de ehhez mindenképpen jobbat kell nyújtaniuk mint tavaly, szintet kell lépni.

A Toro Rosso néhány perccel a Force India után leplezte le idei autóját. Igaz kémfotókon, majd az istálló által is kiadott képeken már láthattuk a 2018-as konstrukciót, de a hivatalos bemutató mégiscsak más. 

Mondhatnánk immár szokásos, hogy ebben az esztendőben is motorgyártót vált a csapat. A Ferrari és Renault után idén a Hondával dolgozik majd az istálló, ami a McLaren tavalyi nyüglődését nézve elég borús időszakot vetíthet előre. Alonsoék tavaly idő előtt fel is bontották a szerződést a japán gyártóval, akiknek a Red Bull dobott mentőövet. Merthogy azt beszélik, a Honda  újra saját csapattal akar versenyezni az F1-ben, és már az is biztos, hogy 2019-től valószínűleg a Renault már nem szállít erőforrást az osztrákoknak. Így tökéletes alkalom ez az év arra, hogy a Toro Rossóval teszteljék a fejlesztéseket, amikhez a Red Bull is nagyban hozzájárul. Hiszen a saját jövőjük is nagyban függ ettől. 

Hogy mennyire lesz sikeres ez a tesztidőszak? Nagyon kérdéses. A Honda tavaly egy épkézláb megoldást nem tudott összehozni a V6-os hibrid-korszakban, eközben a Toro Rosso idei autóját két, az F1-ben tapasztalatlannak számító pilóta vezeti majd, Pierre Gasly és Brendon Hartley.

Ezeket a cikkeket olvastad már?