Kezdődik a szezon - kezdődik a szezon?

2020.03.11.
Dorogi László

Magyar idő szerint péntek hajnalban a Ausztrál Nagydíj első szabadedzésével hivatalosan is kezdetét veszi a Forma-1 2020-as idénye. A bizonytalanság óriási, a koronavírus-járvány a száguldó cirkuszt sem kímélte, de ezen túl is érdekesnek ígérkezik a turbó-hibrid éra utolsó idénye.

A hagyományoknak megfelelően a melbourne-i Albert Parkban veszi kezdetét a Forma-1 2020-as szezonja, s bár néhány héttel ezelőtt még úgy tűnt, a legfőbb témát az szolgáltatja majd a rajt előtt, hogy ez lesz a sorozat utolsó idénye a nagy szabályváltozások előtt, az élet végül több érdekes cselekményszálat is belefirkált a forgatókönyvbe.

Koronavírus

A decemberben Kínából világhódító útjára induló újfajta koronavírus-járvány a Forma-1-et - ahogy a sportvilág számos nagy versenyét, sorozatát - sem kímélte. Az már korábban eldőlt, hogy a Kínai Nagydíjat nem rendezik meg, de a debütáló Vietnami Nagydíj megrendezése is igencsak kérdésessé vált. A szezon második versenyhétvégéjén, Bahreinben a száguldó cirkusz történetében először nem lehetnek nézők a lelátón, és a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj megrendezése is az utolsó pillanatig a levegőben lógott. A vírus terjedési sebességének és irányának függően akár további futamokat is érinthetnek a szigorú óvintézkedések, ezért hatalmas bizonytalanság lengi körül a 2020-as idényt. Az AFP hírügynökség beszámolója szerint már Melbourne-ben is megjelent a koronavírus, köszönhetően egy rendkívül felelőtlenül viselkedő 70 éves betegnek, aki Szingapúrból érkezett Melbourne-be, de karanténba vonulás helyett közvetlenül a Forma-1-es pálya melletti Albert Park Hotelbe vette az irányt egy F1-es felvezetőeseményre. Szerdán három embert is koronavírus gyanújával különítettek el a csapatoktól, a hírek szerint egy McLarenes és két Haasos kolléga került karanténba, miután nem érezte jól magát.

A Vietnámi Nagydíj is veszélyben?

Egyre többen kételkednek abban, hogy a Forma-1 jogtulajdonosa, a Liberty Media talál-e új időpontot a koronavírus miatt elhalasztott Kínai Nagydíjnak. Sőt, vannak akik már a szomszédos Vietnám miatt aggódnak. A német RTL televízió egyenesen kijelentette, nem küld stábot Hanoiba. A koronavírus lassan felforgatja az egész világot, de a Forma-1 idei versenynaptárát már biztosan.

Bár Forma-1-nél is mindent megtesznek a járvány megfékezése érdekében - Ausztráliában például minimálisra csökkentették a szurkolók és a pilóták érintkezési lehetőségeit, nem lehet majd például szelfiket sem készíteni a versenyzőkkel -, egyelőre nem tudni, hogy milyen mértékben befolyásolja majd a világméretű betegség a Forma-1 2020-as szezonját. Arra mindenesetre jobb, ha felkészülünk: jöhetnek a zárt kapus és a halasztott futamok is szép számmal.

FIA-Ferrari vs. nem Ferrari motoros istállók

A holtszezon legmegosztóbb témáját érdekes módon egy tavalyi ügy robbantotta ki, amely hetek óta tartja lázban a száguldó cirkusz résztvevőit. A konfliktusról írtunk részletesen, de azért nagy vonalakban nem árt feleleveníteni a történetet.

Sarokba szorították az FIA-t, borulhat a bili a száguldó cirkuszban

Csalt-e a Ferrari? Ha nem csalt, miért nem mondják meg? Ha csalt, miért nem büntetik meg őket? Egyébként is mi oka védeni az FIA-nak az olaszokat? Jó érzésű Forma-1-rajongóként szomorúan konstatálom, hogy az elmúlt hetekben fellángoló FIA-Ferrari koalíció vs. nem-Ferrari-motorosok frakció vita sokkal nagyobb hullámokat ver, mint az elmúlt évek bármelyik világbajnoki küzdelme.

A Ferrari a 2019-es idényre minden kétséget kizáróan az egyik leggyorsabb konstrukciót rakta össze, ami olyannyira gyors volt, hogy a rivális csapatok csalást sejtettek a szédületes tempó mögött. Bár többször is jelezték az ilyen ügyekben illetékes Nemzetközi Automobil-szövetségnek észrevételüket, az FIA sokáig fittyet sem hányt a dologra. Egy idő után aztán mégis beadta a derekát és berendelte vizsgálatra a Ferrari erőforrását. A turpisságot ugyanis - leginkább a Red Bull szerint - ennél az "alkatrésznél" követték el az olaszok: szabálytalan üzemanyagáramlás mérővel szerelték fel a motort, így az a megengedettnél nagyobb mennyiségű üzemanyagot forgatott át. Az FIA végül kiadott egy szabály egyértelműsítő közleményt, hogy tilos az üzemanyagáramlás mérővel babrálni, s hogy emiatt, vagy sem, de a Ferrari teljesítménye alaposan bezuhant az utolsó versenyekre.

A történet végére néhány nappal ezelőtt tett - volna - pontot az FIA, amikor közleményben jelezte, lezárta a vizsgálatot és titkos megállapodást kötött a Ferrarival, amelynek részleteit nem hozhatja nyilvánosságra. Ez jókora felzúdulást keltett azon csapatoknál - a Mercedesnél, a Red Bullnál, a MecLarennél, a Renault-nál, a Racing Pointnál, az Alpha Taurinál és a Williamsnél - amelyek nem Ferrari erőforrásokat használnak, mondván, legalább azt árulják el, hogy akkor tényleg csaltak-e vagy sem. Ezután komoly pszichikai hadviselés vette kezdetét, és a harcnak még közel sincs vége, már egészen vad pletykák is szárnyra keltek, miszerint a demonstráló csapatok külön versenysorozatot indítanánk a Ferrari kizárásával, vagy hogy éppen az első Forma-1-es idén óta a mezőny tagjaként szereplő maranellóiak lépnének le. Hogy mi lesz a botrány vége, az jó eséllyel csak hónapok múlva derül ki, mindenesetre a Ferrari egyébként is rossz közhangulatának biztosan nem tett jót az ügy.

DAS Mercedes

A német nyelven nem tudók sincsenek hátrányban, nem egy határozott névelőt kapott a világbajnoki címvédő, hanem egészen egyszerűen így nevezte el azt a technikai újítását, ami miatt komoly kritikákat kapott a riválisoktól. A duplatengelyes kormányzás rendszerén a barcelonai tesztek során akadt meg az ellenfelek szeme, amikor Hamilton úgy manőverezett az autójával, mintha csak egy repülőgépet vezetne: a kormányt előre és hátra mozgatva machinált vezetés közben.

A Mercedes mindenkit meglepett

Az első óra leginkább Hamiltonról szólt, mivel ő teljesített először mért kört, majd 1:18.915-tel az élen is zárt, nem mellesleg a legtöbb kilométert is a mercedeses tette meg. A címvédő lendülete a későbbiekben sem hagyott alább, igaz, inkább az adatok gyűjtésére feküdt rá a második hatvan percben, ezért folyamatosan csúszott hátra az időlistán.

Az FIA természetesen azonnal elkezdte vizsgálni a dolgot, majd gyorsan le is szögezte, hogy 2021-ben már senkinek eszébe se jusson ilyen megoldással próbálkozni, viszont a Mercedes idén még alkalmazhatja. Már persze, ha akarja, mert az sem egészen biztos, hogy ez bármiféle előnyt jelent a riválisokkal szemben.

Pink Mercedes

Alaposan felkavarta az állóvizet a Racing Point csapat, a Lawrence Stroll kezében lévő csapat néhány nappal az autóbemutatója után sokkolta a mezőnyt. Történt ugyanis, hogy egy teljesen más konstrukcióval gurultak ki az első szezon előtti kollektív tesztre Barcelonában, mint amit korábban bemutattak, ez a konstrukció pedig kísértetiesen emlékeztetett egy korábbira. Csakhogy, nem a Racing Pointéra! A csapat tervezői és mérnökei megpróbálták egy az egyben lekopizni a tavaly világbajnoki címet nyerő Mercedes autóját, amely külcsínben igen jól sikerült. Nemcsak a küllem változott, ugyanis a tesztek alapján tényleg gyorsnak tűnt a rózsaszín járgány, Sergio Perez egyenesen úgy nyilatkozott, hogy ez a valaha volt legjobb kocsi, amiben ült az előszezonok során.

Miben mesterkedik a Racing Point?

Szerdán hivatalosan is kezdetét vette a Forma-1 2020-as idénye a barcelonai kollektív teszt első napjával. Ilyenkor persze még nem tudunk és nem is szabad messzemenő következtetéseket levonni a köridőkből, az viszont azonnal szemet szúrt mindenkinek, hogy a Racing Point autói nagyon-nagyon hasonlítanak a 2019-ben világbajnok Mercedes-konstrukcióra.

Az időeredmények is azt mutatják, hatalmasat lépett előre a csapat, különösen tavalyi önmagához képest, kőkemény tizedmásodperceket sikerült lefaragni a tempóból, ami még akkor is nagy szó, ha tudjuk, a teszteredmények nem mindig mérvadóak. A Racing Pointnál mindenesetre nagyon bizakodóak, az ellenlábasok kritikáit pedig, miszerint ellopták a Mercedes ötleteit, csak annyival ütötték el, hogy miért ne próbálhatnának meg tanulni a legjobbtól.

Mi lesz a Ferrarival?

Az ágaskodó lovas csapatnak borzasztóan sikerült a téli felkészülése, amin az FIA-val kötött titkos paktum nyilvánosságra hozatala sem segített. Sebastian Vettel és Charles Leclerc szenvedtek az autóval Barcelonában, az első teszten ráadásul borzasztóan kevés kört tudtak teljesíteni a géppel. Egyesek szerint megtévesztő a Ferrari lassúsága, ám Mattia Binotto néhány nappal ezelőtt tiszta vizet öntött a pohárba és leszögezte: nem kamuznak, nem altatnak, tényleg ennyit tud jelenleg az autó. No, persze ez a nyilatkozat is lehet a megtévesztés része, mindenesetre a legtöbb szakértő szerint Mercedes-Red Bull csata várható a világbajnoki címért, a Ferrarinak pedig be kell érnie idén - jó esetben - a harmadik hellyel.

A Ferrari nem altat, tényleg lassú

Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke a két szezon előtti teszten látottak alapján úgy véli, a csapatnak nagyon sok mindenben kell fejlődnie a két hét múlva esedékes szezonrajtig. Lerágott csont, hogy a szezon előtti teszteredményekből messzemenő következtetéseket nem szabad levonni, mégis úgy tűnik, a Ferrari a várakozásoknál gyengébben szerepelt a Forma-1 kollektív gyakorlásain.

A másik probléma, amire vélhetően megoldást kell találnia az olaszoknak, az a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel kiábrándító formája. A német pilóta az elmúlt másfél évben csupán árnyéka volt önmagának, Charles Leclerc már az első Ferraris évében többször móresre tanította. Márpedig a maranellóiaknak egyértelműen szükségük lenne egy jó Vettelre, ha sokáig versenyben szeretnének maradni, de a boxutcai pletykák szerint az sem elképzelhetetlen, hogy ez lesz a német utolsó szezonja az olaszoknál.

Fotó: formula1.com

Hány rekordot dönt meg Lewis Hamilton?

Szinte hihetetlen, hogy Lewis Hamilton már 35 éves, de ez egyáltalán nem látszik rajta. A címvédő, hatszoros világbajnok pilóta egyáltalán nem tűnik a nyugdíjra készülődő versenyzőnek, továbbra is ott lángol a szemében a tűz és a gyilkos ösztön, hogy újabb és újabb trófeákat szerezzen meg. Az előzetes várakozások alapján minden esélye meg is van arra, hogy 2020 végén már hétszeres világbajnoknak mondhassa magát és beállítsa Michael Schumacher beállíthatatlannak hitt rekordját. A brit pilóta a német legenda egy másik csúcsát is üldözi, méghozzá a legtöbb futamgyőzelem rekordját. Michael Schumacher pályafutása során 91 alkalommal állhatott fel a pódium felső fokára, ehhez Hamiltonnak még hét futamgyőzelemre lenne szüksége. Ha csak abból indulunk ki, hogy a hibrid-éra 2014-es bevezetése óta a legrosszabb idényében is 9 versenyt tudott megnyerni, akkor elmondhatjuk, jó eséllyel pályázik a patinás rekordra.

Hamiltonnak persze kapóra jön, hogy a mezőny legjobb konstrukcióját vezeti, ráadásul a 2021-es szabályváltozások könnyen meg is törhetik a Mercedes dominanciáját - az elmúlt hat szezonban az ezüst nyilak zsebelték be a világbajnoki címeket -, így még robbanthat egyet utoljára. Ebbe azért vélhetően Valtteri Bottasnak is lesz beleszólása, emlékezhetünk, a finn kiválóan kezdte a tavalyi szezont, de formáját nem tudta hosszú távon fenntartani.

Ádáz küzdelem az élcsapatok árnyékában

Tavaly a McLaren mindenkit meglepett remek teljesítményével, a wokingiak konstruktőri negyedik helyét nem sokan prognosztizálták a szezonrajt előtt. Most olybá tűnik, hogy még ádázabb csatát vívhatnak a középcsapatok a negyedik helyért, amely egy tényleges Ferrari behorpadás következtében akár még dobogóvá is változhat. A 2020-as teszteredmények alapján a McLaren nem lett rosszabb, de jobb se nagyon, miközben a riválisok - első blikkre - szintet tudtak lépni. A Racing Pointról már ejtettünk szót, de mindenképpen emlékezzünk meg a Renault-ról is, a franciák ugyanis a harmadik leggyorsabb autót rakták össze, csupán a Mercedes és a Red Bull tudott jobb köridőt repeszteni náluk Barcelonában. Daniel Ricciardo és Esteban Ocon személyében ráadásul két rutinos, bevállalós pilótával rendelkeznek, mindkettejüknek jó éve lehet.

A hátsó régiókban a Williamsnél is van ok a bizakodásra, persze a briteknek volt honnan fejlődniük. A Williams 2019-ben messze-messze a legpocsékabb autóval rendelkezett, de most a teszteredmények arról árulkodnak, hogy sikerült szintet lépniük és csökkenteni hátrányukat a mezőny végén. Ezzel együtt a szakértők így is az utolsó, tizedik helyre várják őket, de George Russell már tavaly, azzal a rémes járgánnyal is megmutatta, hogy van benne potenciál, a mezőny egyetlen újoncának, a kanadai Nicholas Latifin pedig nem igazán lesz teher. Barcelonában sikerült a hetedik leggyorsabb köridőt megfutniuk és ha a fejlődés töretlenül tart, akkor akár néhány pontszerző helyben is reménykedhetnek - tavaly Robert Kubica révén egyetlen egy egységet sikerült bedobniuk a közösbe.

Érdekes a Haas helyzete is, ugyanis sokan úgy vélekednek, nem sok sanszuk lesz beleszólni a középcsapatok küzdelmeibe, míg mások szerint a rosszul sikerült tavalyi szezon után ismét radar alá kerülhetnek. Talán emlékeznek még néhányan, hogy a két évvel ezelőtti idényt pazarul kezdte a Romain Grosjean, Kevin Magnussen páros, de vagy megadta magát az autó alattuk, vagy kapitális hibákat vétettek, amivel rengeteg világbajnoki pontot hagytak veszni. A téli kollektív teszteken nem sikerült az 1.17-es idő alá benézniük, ők szerepeltek a leggyengébben, ezek alapján sok munka vár még rájuk.

Az Alfa Romeo egy évvel korábban is pokolian gyors tudott lenni az egyenesekben, ez pedig az idei autó esetében sem változott meg. Kimi Raikkönenék végsebessége a DRS-rásegítéssel a 320 kilométer per órát is elérte Barcelonában, de tulajdonképpen teher nélkül vághatnak neki a szezonnak. Éppen úgy, ahogy a Red Bull fiókcsapatának számító Alpha Tauri, amely szeretne elmozdulni tavalyi konstruktőri hatodik helyéről, de ez a kiegyenlített erőviszonyokat látva egyáltalán nem lesz egyszerű.

A legnagyobb kihívó: Max Verstappen

Nincs olyan szakértő, akinek ne fordult volna meg a szezon előtti elemzésekben, hogy a Red Bull fiatal holland titánja talán 2020-ban érhet fel először a csúcsra. Verstappen már 2019-ben is aratott bravúros győzelmeket, az autója idén is jónak tűnik, a képességei pedig megvannak ahhoz, hogy Hamilton első számú kihívójává lépjen elő. Idén ráadásul már hazai környezetben is versenyezhet, hiszen visszatér a száguldó cirkusz versenynaptárába a felújított zandvoorit pálya, a fanatikus holland szurkolók pedig biztosan fantasztikus hangulatot fognak teremteni.

IndyCart idéző kanyarban is száguldoznak idén a pilóták

Több mint három évtized után Hollandia visszatér a Forma-1-es helyszínek vérkeringésébe. Valljuk be, Max Verstappen népszerűségét látva erre volt is igény, a hollandok pedig nagyon kitettek magukért. A zandvoorti aszfaltcsík persze nem teljesen új, korábban rendeztek rajta különböző futamokat, de azért némi ráncfelvarrásra szorult.

A Forma-1 2020-as szezonjának mezőnye

Mercedes: Lewis Hamilton, Valtteri Bottas
Ferrari: Sebastian Vettel, Charles Leclerc
Red Bull: Max Verstappen, Alexander Albon
McLaren: Carlos Sainz, Lando Norris
Renault: Daniel Ricciardo, Esteban Ocon
Alpha Tauri: Pierre Gasly, Danyiil Kvjat
Racing Point: Sergio Perez, Lance Stroll
Alfa Romeo: Kimi Raikkönen, Antonio Giovinazzi
Haas: Romain Grosjean, Kevin Magnussen
Williams: George Russell, Nicholas Latifi

Sarokba szorították az FIA-t, borulhat a bili a száguldó cirkuszban

2020.03.06.
Dorogi László

Csalt-e a Ferrari? Ha nem csalt, miért nem mondják meg? Ha csalt, miért nem büntetik meg őket? Egyébként is mi oka védeni az FIA-nak az olaszokat?

Fotó: formula1.com

Jó érzésű Forma-1-rajongóként szomorúan konstatálom, hogy az elmúlt hetekben fellángoló FIA-Ferrari koalíció vs. nem-Ferrari-motorosok frakció vita sokkal nagyobb hullámokat ver, mint az elmúlt évek bármelyik világbajnoki küzdelme. És az bizony már régen rossz, ha a zöld asztalnál érdekfeszítőbb csata zajlik, mint az aszfalton, de most ezzel kell beérnünk. Egyébként is, jó eséllyel az elmúlt évek/évtizedek legzaklatottabb idényét lesz szerencsénk - remélhetőleg - végig izgulni, mert itt van ez a koronavírus-járvány is, ami jó néhány versenyhétvége időpontját és menetrendjét is átírhatja még.

A száguldó cirkusz társadalmát jelenleg kevésbé foglalkoztatja az országokat karanténba kényszerítő koronás szörnyeteg, ők most egymással és a Nemzetközi Automobil-szövetséggel vannak elfoglalva. A konfliktus gócpontjáról már mi is írtunk, ez pedig leegyszerűsítve a következő: a riválisok szerint a Ferrari a 2019-es idényben csalt, szabálytalan erőforrással szerelte fel az autóját. Az más kérdés, hogy ez sem volt elég arra, hogy a Mercedes kipufogógázának árnyékánál többet szippantsanak be, de a konstruktőri ezüst azért meglett. A rivális csapatoknál - értsd Mercedes, Red Bull, McLaren, Alpha Tauri, Williams, Racing Point, Renault - az verte ki a biztosítékot, hogy a Nemzetközi Automobil-szövetség kiadott egy közleményt szerdán, miszerint megvizsgálták a Ferrari tavalyi erőforrásának ügyét és ezzel kapcsolatban kötöttek egy titkos megállapodást az olaszokkal, amivel az ügy részükről lezártnak tekinthető. Nem derült tehát ki, hogy valóban csalt-e a Ferrari, vagy sem, mindenesetre büntetést nem kaptak a maranellóiak.

Ketté szakadt a Forma-1 mezőnye, feszült a helyzet a Ferrari és a többiek között

Az olasz istálló titkos megállapodást kötött a Nemzetközi Automobil Szövetséggel. A riválisok azt gyanítják, szabálytalan erőforrást használt tavaly a Ferrari. Szinte már csak néhányat kell aludnunk és elkezdődik a Forma-1 2020-as idénye az Ausztrál Nagydíjjal, ám a holtszezon is szolgáltatott bőven témát az autósport-rajongók számára.

No, de lehet ilyet csinálni?

Lehet. Az FIA-nak lehetősége és joga is van arra, hogy egyedi megállapodást kössön bármely Forma-1-es csapattal, ha úgy ítéli meg, hogy erre van szükség. És persze amennyiben ez a megállapodás közös megegyezéssel születik meg. Ha így történik, abban az esetben a megállapodás részletei valóban csak az érintett felekre - jelen esetben a Ferrarira és az FIA-ra - tartoznak, sőt, titoktartási kötelezettség is terheli a feleket. Már persze, ha nincs az ügyben harmadik érintett fél. Amennyiben tényleg csalt a Ferrari és úgy előzött meg több versenyen sok-sok más autót, akkor a legyőzöttek lényegében ebben az esetben igen csak érintettek az ügyben, ezt nem árt leszögeznünk. De mivel azt sem tudjuk, hogy szabálytalan volt-e a Ferrari, vagy sem, máris nem beszélhetünk harmadik félről.

Valamit biztosan eltusolnak

A sztori nem új keletű, a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner már tavaly áprilisban pedzegette, hogy szabályos keretek között képtelenség a Ferrari ilyen mértékű sebességbeli fölénye. Az osztrákok odáig merészkedtek, hogy paranoid módon a Ferrari garázsából áramló furcsa szagok jelenlétére hívták fel az illetékesek figyelmét, a csalás tényének egyértelmű bizonyítékaként megjelölve azokat. A problémát a feltételezések szerint a Ferrari erőforrásába szerelt üzemanyagáramlást ellenőrző szenzor okozta, ami nem szolgáltatott valós adatokat arról, mennyi üzemanyag meg keresztül az erőforráson. Az üzemanyagáramlást óránként 100 kilogrammban maximalizálják a szabályok, de az olaszok például a szezonzáró Abu-Dzabi Nagydíjon is hamis üzemanyag-mennyiséget jelentettek be, amiért meg is büntette őket az FIA.

A szövetség a Ferrari riválisainak unszolására végül az Amerikai Nagydíj előtt egyértelműsítette, hogy szigorúan tilos megbuherálni az üzemanyagáramlást ellenőrző szenzorokat, az olaszok sebessége pedig varázsütésre visszaesett. Azt persze érdemes hozzátenni, hogy vannak olyan pályák, amelyek az egyik csapatnak fekszenek és vannak olyanok, amelyek a másiknak, mindenesetre az ominózus futam után Max Verstappen bele is rongyolt a Ferrariba, hogy lám-lám ennyire lassúak, amikor nem csalnak. Az FIA egyébként már most bejelentette, hogy a 2020-as szezontól két szenzort is kötelező lesz a csapatoknak beszerelnie az erőforrásba, így pedig a szövetség szerint kikezdhetetlen lesz a szisztéma, nem lehet majd trükközni az üzemanyagáramlás mérésével. Ezzel a demonstráló istállóknak ugyancsak az a problémája, hogy nem magyarázták meg a döntés szakmai hátterét.

Az FIA atomjaira szedte a Ferrari-motort

A szövetség a riválisok bejelentései után a tavalyi szezonban lefoglalt egy Ferrari-erőforrást, hogy megvizsgálja, de az elmúlt fél évben nem jutottak semmire. Könnyen előfordulhat hát, hogy az olaszok valóban nem szabálytalankodtak, de akkor felmerül a kérdés, mire a nagy titkolózás. Nos, erre több teória is született, de mielőtt ezeket felsoroljuk, szögezzük le: ezek csak FELTÉTELEZÉSEK, s amíg az FIA vagy a Ferrari nem áll elő a farbával, azok is maradnak.

  • Előfordulhat, hogy a Ferrari talált egy olyan megoldást, amely ugyan a jelenlegi szabályokat nem sérti, de nagy előnyt jelent, viszont rendkívül költséges. Az FIA határozott célja, hogy csökkentse a Forma-1-es csapatok költségeit, és minimalizálja a csapatok közötti különbséget, ellenben ha nyilvánosságra hozná az olaszok technikai megoldását, azzal felnyitná Pandora szelencéjét és elkezdődnek az agyatlan költekezés. Azt pedig tudjuk jól, hogy a Forma-es istállók közel sem ugyanakkor büdzséből gazdálkodnak, így tovább nőhetne a szakadék az élmenők és a többiek között.

  • Előfordulhat, hogy az elmúlt fél évben - bármennyire feszült is meg - az FIA nem tudta bebizonyítani a Ferrari szabálytalanságát, ellenben a maranellóiak sem tudták minden kétséget kizáróan bebizonyítani, hogy nem csaltak. Mivel így patthelyzet alakult ki, kötöttek egy titkos megállapodást, hogy egyikük renoméja se sérüljön.

  • Előfordulhat, hogy a Ferrari egy olyan megoldást fejlesztett ki, amit már alkalmaz, vagy alkalmazni fog az utcai gépeinél is. Ha ez így van, akkor értelemszerűen a Ferrarinak a legkevésbé sem érdeke, hogy nyilvánosságra kerüljön a szakmai titok, ez ugyanis nagy versenyhátrányt jelentene számukra és komoly bevételektől eshetnek el.

Fotó: formula1.com

Szemet szúró privilégiumok

Van ennek a történetnek egy másik aspektusa is, amelyből talán megértjük, miért harcol elkeseredetten például a Red Bull egy új vonalas csapatként ilyen kétségbeesetten a Ferrari ellen. Az ágaskodó lovas istálló a mezőny egyetlen csapata, amely a Forma-1 első, 1950-es idénye óta folyamatosan jelen van a száguldó cirkuszban, ezzel pedig komoly előnyök párosulnak. Nincs például még egy csapat a Ferrarin kívül, amelynek lenne joga megvétózni az esetleges új szabályokat, és már csak azért is jelentős pénzeket zsebelnek be, hogy a kezdetek óta állandó résztvevői a versenysorozatnak.

Éppen ezért ha csak a trükközés, csalafintaság, mismásolás gyanúja felmerül velük szemben, a többiek máris farkast kiáltanak. Az sem titok, hogy az olaszok kifejezetten jó viszonyt ápolnak az FIA-val, ami szintén szálka lehet egyesek szemében.

Ha bármely Forma-1-es csapat vét az FIA szabályai ellen, a szövetség bírósági és fegyelmi szabályai alapján a Nemzetközi Törvényszéknek kell eljárnia az ügyben. A FIA viszont a Ferrari motor-ügyét nem terjesztette a törvényszék elé, ebből pedig arra következtethetünk, hogy tényleg nem csaltak az olaszok. A tiltakozó istállók viszont mindenképpen bíróság elé akarják vinni az ügyet, hogy kicsikarják a titkosított információkat, amire meg is van a joguk, kérdés sikerrel járnak-e.

A legnehezebb helyzetben mégis az FIA van. A szövetséget sarokba szorította a hét csapatos koalíció tiltakozásával, mert így választás elé lettek állítva: vagy titokban tartják a megállapodás részleteit, és a reklamáló csapatok döntenek úgy, hogy lelécelnek, vagy megszegik a Ferrarival kötött megállapodást, akkor viszont a Forma-1 arca, a legnagyobb marketingértékkel rendelkező, a legpatinásabb csapata perelheti le róluk a gatyát is, és hagyhatja faképnél a sorozatot.

Címkék: Ferrari, Forma 1

Ketté szakadt a Forma-1 mezőnye, feszült a helyzet a Ferrari és a többiek között

2020.03.04.
Dorogi László

Az olasz istálló titkos megállapodást kötött a Nemzetközi Automobil Szövetséggel. A riválisok azt gyanítják, szabálytalan erőforrást használt tavaly a Ferrari.

Fotó: formula1.com

Szinte már csak néhányat kell aludnunk és elkezdődik a Forma-1 2020-as idénye az Ausztrál Nagydíjjal, ám a holtszezon is szolgáltatott bőven témát az autósport-rajongók számára. A téli tesztek eredményeinek kiértékelése mellett egy sokakat bosszantó ügylet is terítékre került, amely most alapvetően osztja két táborra a száguldó cirkuszt. A feszültség az egyes hírek szerint igen jó viszonyt ápoló Ferrari Forma-1-es csapata és az FIA, valamint a nem Ferrari erőforrással száguldozó istállók között éleződött ki az elmúlt napokban, méghozzá azért, mert a szövetség és a maranellóiak titkos megállapodást kötöttek.

A Ferrari tavaly kétségtelenül a mezőny leggyorsabb konstrukcióját rakta össze, már ami az egyenesekben mért végsebességet illeti, ez pedig alapvetően gyanút keltett a más erőforrásokkal dolgozó csapatokban. A riválisok azzal vádolták meg az olaszokat, hogy összeszűrik a levet az FIA-val, amely érdekes módon soha nem talál kivetnivalót a kötelező vizsgálatok alapján. Végül aztán az Amerikai Nagydíj előtt a szövetség betiltotta egy bizonyos üzemanyagáramlást mérő eszköz használatát, s hogy ennek köszönhető, vagy sem, az utolsó versenyekre eltűnt a Ferrari erőfölénye, a legjobb helyezésük pedig egy harmadik helyezés volt.

Az FIA végül néhány nappal ezelőtt adott ki hivatalos közleményt, amelyben kifejtették, hogy titkos megállapodást kötöttek a Ferrarival az üggyel kapcsolatban, de a megállapodás részleteit nem hozta nyilvánosságra egyik fél sem.

"Körültekintő műszaki vizsgálatot folytattunk le a Scuderia Ferrari Forma-1-es csapat hajtóegységének elemzése érdekében és sikerült megállapodást kötnünk a csapattal, amelynek részletei kizárólag az érintett felekre tartoznak. Annyi biztos, hogy a jövőben javulni fog a hajtóegységek ellenőrzési rendszere, továbbá a megállapodás segíteni fogja a Forma-1 kutatási tevékenységeit a károsanyag-kibocsátás és fenntartó üzemanyagok terén"

- fogalmazott rejtélyesen az FIA.

Az előző idény során egyébként több istálló is érdeklődött a szövetségnél a Ferrari erőforrásának szabályosságával kapcsolatban, de hivatalos választ csak most kaptak. Erre reagálva az a hét csapat, amelyik nem Ferrari motorokkal dolgozik - tehát a Mclaren, a Mercedes, a Racing Point, a Red Bull, a Renault, az Alpha Tauri és a Williams - szerdán ugyancsak közleményt adott ki és tiltakozását fejezte ki az FIA és a Ferrari titkos együttműködésével kapcsolatban.

"Meglepve és megdöbbenéssel fogadtuk az FIA február 28-i közleményét a Scuderia Ferrari Forma-1-es hajtásláncával kapcsolatos nyomozásának lezárásával kapcsolatban. Az FIA hónapokon keresztül vizsgálódott, de csak azután, hogy több csapat kérdéseket fogalmazott meg az ügy kapcsán, ezért határozottan tiltakozunk az ellen, hogy az FIA bizalmas megállapodást kötött a Ferrarival"

- állt a csapatok közös közleményében.

Az FIA-nak és a Ferrarinak vélhetően azért kellett titkos megállapodást kötnie, mert a szövetség ipari kémkedés révén jutott hozzá azokhoz az információkhoz, amelyek alapján végül szigorította az erőforrások szabályos használatára vonatkozó verdiktet, így nem is büntethette meg az olaszokat. Az FIA azt egyébként nem tette közzé, hogy a Ferrari végül is szabályos, vagy szabálytalan erőforrásokat használt-e a tavalyi szezon nagy részében, de az összeesküvés-elméletek hívei már azt is pedzegetik, hogy a szezon előtti tesztek során azért volt látványosan lassú az ágaskodó lovas autó, mert a nulláról kellett összerakniuk egy teljesen új erőforrást.

Címkék: Ferrari, Forma 1

A Ferrari nem altat, tényleg lassú

2020.02.29.
Dorogi László

Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke a két szezon előtti teszten látottak alapján úgy véli, a csapatnak nagyon sok mindenben kell fejlődnie a két hét múlva esedékes szezonrajtig.

Fotó: formula1.com

Lerágott csont, hogy a szezon előtti teszteredményekből messzemenő következtetéseket nem szabad levonni, mégis úgy tűnik, a Ferrari a várakozásoknál gyengébben szerepelt a Forma-1 kollektív gyakorlásain. A maranellóiaknak tavaly nem sok esélyük volt megszorongatni a 2014 óta egyeduralkodó Mercedest és a teszten látottak alapján úgy fest, ez idén még kevésbé sikerülhet.

Bár felmerült a gyanúja annak, hogy a Ferrari csak altatta a mezőnyt Barcelonában, a pénteken zárult szezon előtti kollektív teszten, Mattia Binotto tiszta vizet öntött a pohárba.

"Minden téren javítanunk kell - a motor teljesítményén, az autó felépítésén, mindenen. Nem tudok kiemelni olyan területet, ahol ne lenne szükségünk egy picit nagyobb koncentrációra"

- fogalmazott világosan a csapatfőnök.

"Ha nem vagy olyan gyors, mint amilyen gyors szeretnél lenni, vagy amilyen gyorsnak kellene lenned, előbb utóbb akaratlanul is nyomás helyeződik rád. A Ferrarinak csak egyetlen célja lehet minden szezonban és ha ezt nem sikerül elérnünk, akkor nem dőlhetünk hátra"

- tette hozzá Binotto.

"Nem játszadozunk a riválisokkal, sajnos tényleg ennyit tud jelenleg az autónk, amennyit a teszteken lehetett látni. Hogy ez mennyire jó vagy rossz, ezt majd csak az első három versenyhétvége után lehet megmondani. A nyomás rajtunk van, de szeretném, ha ez motiválná a csapatot és senki nem dramatizálná túl a helyzetet"

- húzta alá a csapatvezető.

Az adatok egyébként tényleg azt mutatják, hogy a Ferrari lassabb a közvetlen riválisoknál, annak ellenére, hogy a második tesztre már egy új első szárnnyal érkeztek meg. Elemezniük mindenesetre bőven lesz mit a következő napokban, ugyanis Charles Leclerc pénteken 181 kört tett meg az autóval, a monacói ráadásul a negyedik legjobb köridőt futotta.

Kifinomult olasz elegancia - lehullott a lepel a 2020-as Ferrariról

2020.02.12.
Dorogi László

A maranellóiak szokásukhoz híven megadták a módját legújabb gépük bemutatójának, a Reggio Emiliában található, ikonikus Romolo Valli Színházban rántották le a leplet az SF1000-ről.

Fotó: formula1.com

A száguldó cirkusz résztvevői közül a bajnoki babérokra törő, de arról Kimi Raikkönen egyéni vb-címe óta csak álmodozó Ferrari mutatta be elsőként, milyen autóval róják majd a köröket pilótáik - Charles Leclerc és Sebastian Vettel - 2020-ban

Az olaszok - szokásukhoz híven - megadták a módját a lepel lerántásának, igencsak impozáns környezetben sikerült a világ tudtára adniuk: eleganciában még mindig viszik a prímet. Volt itt szimfonikus zenekartól kezdve, klasszikus kóruson át, balett-előadásig minden, de természetesen beszédet mondott a Ferrari vezérigazgatója, Louis Camilleri és a csapatfőnök Mattia Binotto is.

A Ferrari 2020-as járgányával az ősök előtt tiszteleg, ugyanis ebben az évben komoly mérföldkőhöz érkezik az olasz istálló:

idén lesz az ezredik futam a száguldó cirkusz történetében, amelyen Ferrari is rajtrácsra gurul.

"A tavalyi autóból indultunk ki az új modell tervezésekor, de igyekeztünk annyit javítani rajta, amennyit csak tudtunk. Talán az új gép hasonlít a tavalyira, de annyit elárulhatok, teljesen más lesz, ez egy sokkal extrémebb járgány"

- szögezte le Mattia Binotto csapatfőnök, aki hozzátette, a Ferrarinak idén arra kell koncentrálnia, hogy eltüntesse a 2019-ben elkövetett hibákat és semmiképpen se szerezzen annyival kevesebb pontot a Mercedesnél, mint tavaly. Mert hát valljuk be, az tényleg hatalmas pofon volt.

Szerda délelőtt már a Red Bull Racing is bemutatta új autóját, persze közel sem ilyen körítéssel, és szépen sorban jönnek majd a nagy leleplezések, hogy aztán éppen egy hét múlva Barcelonában elkezdődjön az idény első tesztje.

Címkék: Ferrari, Forma 1

Sikeres volt a Ferrari töréstesztje

2020.01.14.

A Sky Italia értesülései szerint a Ferrari 2020-as Forma-1-es autója egy hónappal a bemutatót megelőzően már át is ment az FIA hivatalos töréstesztjén, melyre a Milánó melletti Bollate nevű városkában került sor.

Egy biztos, nem elátkozott az épület, hiszen néhány héttel ezelőtt az Alfa Romeo Racing 2020-as autója megbukott ugyanezen a törésteszten, most a Ferrari elsőre átment. Sajtóértesülések szerint egyébként már a Racing Point istállója is túl van a törésteszten. Szintén sikerrel.

A csapat esélyeiről Charles Leclerc-t kérdezték meg, akit nem csupán az idei, hanem már a 2021-es, komoly szabályváltozásokat hozó esztendőrtől is megkérdezték. 

„Remélem, képes leszek harcolni a világbajnoki címért, de természetesen nagyon nehéz dolgom lesz. Rendkívül fontos lesz, hogy jól kezdjük meg a szezont, hiszen a csapatok rengeteg pénzt fognak beleölni a fejlesztésekbe a költségvetési sapka megérkezése előtt. Próbálok már most annyira felkészült lenni 2021-re is, amennyire csak módomban áll. Úgy érzem, hogy az egy jó esztendő lesz”

– nyilatkozta Charles Leclerc, aki első Ferraris évében legyőzte négyszeres világbajnok csapattársát, Sebastian Vettelt.

Címkék: Ferrari, Forma 1

Leclercé a jövő a Ferrarinál

2019.12.23.
Dorogi László

A fiatal monacói pilóta első maranellóiaknál töltött évében legyőzte négyszeres világbajnok csapattársát, nem véletlenül elégedettek vele.

Fotó: formula1.com

Charles Leclerc 2018-ban mutatkozott be a száguldó cirkuszban a Sauber színeiben, teljesítményével pedig nagyon gyorsan meggyőzte a Ferrari vezetőit, hogy benne lássák a patinás istálló jövőjét.

A monacóit az idei szezon előtt szerződtette az olasz csapat, Leclerc pedig azonnal meghálálta a bizalmat, minden idők legfiatalabb Ferraris futamgyőztese lett, összesen tízszer állhatott fel a dobogóra, az összetett világbajnoki pontversenyben pedig a negyedik helyen zárt a Mercedesek és a Red Bullos Max Verstappen mögött. Ennek köszönhetően szerződését 2024-ig végéig hosszabbította meg a Ferrari.

"Nagyon boldog vagyok, hogy hogy hosszú távon is maradhatok a Ferrarinál. A mögöttünk hagyott szezonban egy álmom vált valóra azzal, hogy a világ egyik legpatinásabb istálló autójában ülhettem. Alig várom, hogy még inkább elmélyítsem a kapcsolatot a csapattal ezután az intenzív és izgalmas idény után"

- nyilatkozta Leclerc.

Hamilton a fasorban sincs a magyar szurkolóknál

2019.12.05.
Dorogi László

Hiába a hat világbajnoki cím, hiába az évek óta tartó Mercedes-dominancia, nem Lewis Hamilton a legnépszerűbb Forma-1-es pilóta a magyar rajongók körében.

Fotó: MTI

A siker nem mindig jár együtt a népszerűséggel, sőt, a legsikeresebb sportolók rendre sokkal nagyobb ellentáborral rendelkeznek. Ebben a cipőben jár Lewis Hamilton, a Forma-1 immáron hatszoros világbajnoka is - derült ki egy felmérésből.

Az Autósport és a Formula Magazin által végzett közvélemény-kutatás arra volt kíváncsi, melyik a legnépszerűbb istálló és pilóta kis hazánkban, a felmérés pedig kissé meglepő eredményeket hozott.

A magyar Forma-1-rajongók a Ferrari fiatal monacói pilótájáért, Charles Leclercnél vannak oda leginkább, a 21 éves versenyző a szavazatok 24,7 százalékát gyűjtötte be, mögötte másodikként csapattársa, a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel zárt 20,9 százalékkal. Ezek után már nem meglepő, hogy a legnépszerűbb Forma-1-es csapat még mindig a Ferrari Magyarországon, a maranellóiak a voksok 58,7 százalékát gyűjtötték be.

A magyar rajongóknál továbbra is nagy népszerűségnek örvend a száguldó cirkusz rangidőse, az Alfa Romeóval versenyző Kimi Raikkönen - a Jégember a Ferrarisok mögött a dobogó harmadik helyét kaparintotta meg a szavazáson.

A dobogósok mögé azért odafért a népszerűségi rangsor negyedik helyére Lewis Hamilton, a brit azonban csak a magyar szurkolók 16,7 százalékának élvezi támogatását, az ötödik helyen a Red Bullos Max Verstappen zárt 7,7 százalékkal.

Elárverezik Schumacher egyik legjobb Ferrariját

2019.11.26.
Dorogi László

A Forma-1 legendája a kalapács alá kerülő autóval tizenegy futamgyőzelmet aratott és ezzel szerezte meg ötödik világbajnoki címét.

Fotó: Scuderia Ferrari

A 2019-es idényt záró Abu-Dzabi Nagydíj előtt kalapács alá kerül Michael Schumacher legendás autója, az aukción Forma-1 legendájának 2002-s Ferrarijára lehet licitálni. Schumacher abban az idényben 11 futamgyőzelmet aratott, és toronymagasan nyerte meg a világbajnoki címet, éppen kétszer annyi pontot szerezve, mint csapattársa, Rubens Barrichello.

Az árverést rendező Sotheby's aukciósház nemcsak a Ferrarira tette rá a kezét, Schumacher pályafutása egyik első járgányát is árverésre bocsájtják: a német versenyző a Benetton B 192-essel teljesítette pályafutása első teljes idényét a száguldó cirkuszban.

Michael Schumacher a Ferrarival ötször, a Benettonnal kétszer nyert egyéni világbajnoki címet. Visszavonulását követően 2013 decemberében szenvedett súlyos síbalesetet, állapotáról pedig azóta sem lehet tudni semmit.

Címkék: Ferrari, Forma 1

Kimi Raikkönen 40

2019.10.17.
Dorogi László

Kimi Raikkönen minden kétséget kizáróan a Forma-1 történetének egyik legkedveltebb, legkarakteresebb figurája. Soha nem szerette a nagy felhajtást, a vele készített interjúktól pedig alighanem minden újságíró retteg.

Hogy repül az idő. Mintha csak tegnap lett volna, hogy egy kölyökképű finn fiú betoppant a Forma-1 ajtaján, ma pedig már negyvenedik születésnapját ünnepli. Kimi Raikkönen 2001-ben mutatkozott be a száguldó cirkuszban a Sauber istálló pilótájaként és tizennyolc év elteltével a sorozat legidősebb versenyzőjeként még mindig rendületlenül rója a köröket az Alfa Romeóval.

A kis Kimi sokáig nem beszélt születése után, szűkszavúságát pedig később is megőrizte - derül ki az önéletrajzi könyvéből -, de az már nagyon korán eldőlt, hogy autóversenyző lesz belőle. Testvérével a családi házuk udvarán szorgalmasan szerelgették a különböző autókat, motorokat, az összeeszkábált gépekkel pedig állandóan versengtek egymással. Később gokartversenyekre járt az édesapjával, aki rengeteget segített neki abban, hogy karrierje egyre magasabbra és magasabbra íveljen. Sokszor előfordult, hogy a család minden pénzét arra fordították, hogy szponzorokat szerezzenek Kiminek, ám mint később kiderült, megérte.

Raikkönennek a Forma-1-es bemutatkozásra 21 éves koráig kellett várnia, ám sokan kritikus szemmel nézték debütálását a sorozatban. Több szakértő úgy vélte, nincs elég formulaautós tapasztalata, talán még korai bedobni a mély vízbe. Raikkönnen ezekre a hangokra a lehető legkimisebben reagált, fél órával a 2001-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj előtt még a Sauber egyik kamionjában húzta a lóbőrt. A 13 rajtkockából indulva végül a hatodik helyen ért célba pályafutása első Forma-1-es versenyén, kiérdemelve ezzel a Jégember becenevet, hiszen nem sok újonc tud ennyire nyugodt maradni az első éles bevetése előtt.

Fotó: ESPN

Tehetségére gyorsan felfigyeltek a száguldó cirkusz nagyágyúi is, a második szezonját már a McLaren Mercedesnél kezdte el, ahol honfitársa, Mika Hakkinen nyomdokaiba léphetett. Négy szezont húzott le a wokingi alakulatnál, de a világbajnoki címet nem sikerült megszereznie. Hiába versenyzett kiváló formában ebben az időszakban, hol a szerencse, hol a technika pártolt el mellőle, így 2003-ban és 2005-ben is csak világbajnoki másodikként zárta az évet.

A 2006-os szezonhoz köthető Raikkönen egyik legemlékezetesebb és egyben legviccesebb megnyilvánulása is. A Brazil Nagydíj előtt a legendás brazil futballista, Pelé egy életmű díjat adott át Michael Schumachernek, aki nem sokkal előtte jelentette be (első) visszavonulását. A ceremónián a mezőny minden egyes pilótája részt vett, kivéve Raikkönent. Amikor Martin Brundle a futam előtt elkapta egy villáminterjúra a McLaren versenyzőjét, és megkérdezte miért nem jelent meg az ünnepségen, Kimi fapofával csak annyit mondott: sz@rni voltam. A meglehetősen meglepett riporter végül gyorsan lecsapta a magas labdát és a következőt válaszolta: Akkor nyilvánvalóan nagyon könnyű lesz az autód a rajtrácson.

A 2007-es idényt már a Ferrari színeiben kezdte meg, és ami korábban egyszer sem jött össze a McLarennel, az a maranellóiakkal azonnal sikerült, egy végletekig kiélezett bajnokság végén, az évadzáró, egészen hektikus Brazil Nagydíjon megszerezte pályafutása első - és minden bizonnyal utolsó - világbajnoki címét. Az olaszoknál azóta több kiváló versenyző fordult meg, de a mai napig ez a Ferrari utolsó egyéni vb-címe.

Két szezonnal később Fernando Alonso érkezése vetett véget első Ferraris időszakának, annak ellenére, hogy 2011-ig érvényes szerződés kötötte őt a maranellóiakhoz. Némileg váratlanul ekkor hátat fordított a száguldó cirkusznak, pedig a McLaren is tárt karokkal várta volna vissza, de a Toyota is ajánlott neki szerződést. Kimi azonban a ralizás mellett döntött, ám a WRC-ben nem tudott igazán sikeres lenni, így 2012-ben a Lotus színeiben visszatért a Forma-1-be.

Egyáltalán nem érződött rajta a kihagyás, sőt egy évvel később nem kis bravúrral a bajnokság harmadik helyét kaparintotta meg összetettben, ez pedig elég volt a Ferrarinak ahhoz, hogy ismét szerződtesse a mellé a Fernando Alonso mellé, aki tulajdonképpen korábban "kitúrta" a csapatból. A spanyol, majd később Sebastian Vettel mellett is már csak második számú pilótának számított, de egészen 2018-ig kitartottak mellette a Ferrarinál.

Az egyik legfurcsább futamát 2017-ben teljesítette a vörösöknél. Történt ugyanis, hogy az Azerbajdzsáni Nagydíjon piros zászló miatt félbeszakították a versenyt, a finn pedig kiállt a bokszba, hogy megjavítsák korábban megsérült autóját. Már éppen útnak indult volna, amikor észrevette, hogy nincs az autójában a kormány, ezért gyorsan rászólt rádión a csapat fülére, hogy azonnal adjanak neki egy eszközt, amivel irányíthatja az autót.

Raikkönennek a kisfia a legjobb barátja

Lada volt az első autója, de ma már a Ferrari egyszeres Forma-1-es világbajnoka. Megijedt kisfia, Robin születésénél, de azóta teljes az élete Kimi Raikkönennek, amióta családja van. A finn Jégember immáron a száguldó cirkusz rangidőseként versenyez a sorozatban, de sosem volt a Forma-1 számára a világ közepe.

Raikkönen egész karrierje során mesterien bánt a csapatrádióval, az egyik legemlékezetesebb csevegése alkalmával egyenesen ráparancsolt csapatára, hogy hagyják békén az idióta adatokkal, tudja jól, hogy mit csinál, de olyan is előfordult, hogy amíg a mezőny tagjai már beöltözve vártak egy maláj futamot, ő vígan jégkrémezgetett a padockban.

A Jégember pályafutása során 308 alkalommal állt rajthoz a Forma-1-ben, ha pedig kitölti 2020 végéig szóló szerződését az Alfa Romeónál, minden bizonnyal meg fogja dönteni Rubens Barichello 322 rajtot számláló rekordját. Huszonegy futamgyőzelme mellett 103 alkalommal állhatott dobogóra és 46 versenyben futotta meg a mezőny leggyorsabb körét.

A Sky Sports egy interjúban megkérdezte tőle, mit jelent számára, hogy betöltötte a negyedik ikszet. A válasz? Tipikus Kimi.

"Nem nagy ügy. Az emberek nagyobb felhajtást csapnak e körül, mint amennyit valójában jelent. Nem érzem magam olyan öregnek, bár nyilván öregebbnek érzem magam, mint annak idején. Mondjuk már 15 éve ez a helyzet, szóval ezen már nem sokat változtat plusz egy év. Fejben még mindig fiatal vagyok, szerintem csak ez számít igazán. Semmin sem változtatnék, ami velem történt. Nem bántam meg egyetlen dolgot sem az életemben."

Mi pedig nem kívánhatunk mást, csak még legalább ennyi születésnapot a Jégembernek. Isten éltesse sokáig Kimi Raikkönent!

Ezeket a cikkeket olvastad már?