Kimi Raikkönen 40

2019.10.17.
Dorogi László

Kimi Raikkönen minden kétséget kizáróan a Forma-1 történetének egyik legkedveltebb, legkarakteresebb figurája. Soha nem szerette a nagy felhajtást, a vele készített interjúktól pedig alighanem minden újságíró retteg.

Hogy repül az idő. Mintha csak tegnap lett volna, hogy egy kölyökképű finn fiú betoppant a Forma-1 ajtaján, ma pedig már negyvenedik születésnapját ünnepli. Kimi Raikkönen 2001-ben mutatkozott be a száguldó cirkuszban a Sauber istálló pilótájaként és tizennyolc év elteltével a sorozat legidősebb versenyzőjeként még mindig rendületlenül rója a köröket az Alfa Romeóval.

A kis Kimi sokáig nem beszélt születése után, szűkszavúságát pedig később is megőrizte - derül ki az önéletrajzi könyvéből -, de az már nagyon korán eldőlt, hogy autóversenyző lesz belőle. Testvérével a családi házuk udvarán szorgalmasan szerelgették a különböző autókat, motorokat, az összeeszkábált gépekkel pedig állandóan versengtek egymással. Később gokartversenyekre járt az édesapjával, aki rengeteget segített neki abban, hogy karrierje egyre magasabbra és magasabbra íveljen. Sokszor előfordult, hogy a család minden pénzét arra fordították, hogy szponzorokat szerezzenek Kiminek, ám mint később kiderült, megérte.

Raikkönennek a Forma-1-es bemutatkozásra 21 éves koráig kellett várnia, ám sokan kritikus szemmel nézték debütálását a sorozatban. Több szakértő úgy vélte, nincs elég formulaautós tapasztalata, talán még korai bedobni a mély vízbe. Raikkönnen ezekre a hangokra a lehető legkimisebben reagált, fél órával a 2001-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj előtt még a Sauber egyik kamionjában húzta a lóbőrt. A 13 rajtkockából indulva végül a hatodik helyen ért célba pályafutása első Forma-1-es versenyén, kiérdemelve ezzel a Jégember becenevet, hiszen nem sok újonc tud ennyire nyugodt maradni az első éles bevetése előtt.

Fotó: ESPN

Tehetségére gyorsan felfigyeltek a száguldó cirkusz nagyágyúi is, a második szezonját már a McLaren Mercedesnél kezdte el, ahol honfitársa, Mika Hakkinen nyomdokaiba léphetett. Négy szezont húzott le a wokingi alakulatnál, de a világbajnoki címet nem sikerült megszereznie. Hiába versenyzett kiváló formában ebben az időszakban, hol a szerencse, hol a technika pártolt el mellőle, így 2003-ban és 2005-ben is csak világbajnoki másodikként zárta az évet.

A 2006-os szezonhoz köthető Raikkönen egyik legemlékezetesebb és egyben legviccesebb megnyilvánulása is. A Brazil Nagydíj előtt a legendás brazil futballista, Pelé egy életmű díjat adott át Michael Schumachernek, aki nem sokkal előtte jelentette be (első) visszavonulását. A ceremónián a mezőny minden egyes pilótája részt vett, kivéve Raikkönent. Amikor Martin Brundle a futam előtt elkapta egy villáminterjúra a McLaren versenyzőjét, és megkérdezte miért nem jelent meg az ünnepségen, Kimi fapofával csak annyit mondott: sz@rni voltam. A meglehetősen meglepett riporter végül gyorsan lecsapta a magas labdát és a következőt válaszolta: Akkor nyilvánvalóan nagyon könnyű lesz az autód a rajtrácson.

A 2007-es idényt már a Ferrari színeiben kezdte meg, és ami korábban egyszer sem jött össze a McLarennel, az a maranellóiakkal azonnal sikerült, egy végletekig kiélezett bajnokság végén, az évadzáró, egészen hektikus Brazil Nagydíjon megszerezte pályafutása első - és minden bizonnyal utolsó - világbajnoki címét. Az olaszoknál azóta több kiváló versenyző fordult meg, de a mai napig ez a Ferrari utolsó egyéni vb-címe.

Két szezonnal később Fernando Alonso érkezése vetett véget első Ferraris időszakának, annak ellenére, hogy 2011-ig érvényes szerződés kötötte őt a maranellóiakhoz. Némileg váratlanul ekkor hátat fordított a száguldó cirkusznak, pedig a McLaren is tárt karokkal várta volna vissza, de a Toyota is ajánlott neki szerződést. Kimi azonban a ralizás mellett döntött, ám a WRC-ben nem tudott igazán sikeres lenni, így 2012-ben a Lotus színeiben visszatért a Forma-1-be.

Egyáltalán nem érződött rajta a kihagyás, sőt egy évvel később nem kis bravúrral a bajnokság harmadik helyét kaparintotta meg összetettben, ez pedig elég volt a Ferrarinak ahhoz, hogy ismét szerződtesse a mellé a Fernando Alonso mellé, aki tulajdonképpen korábban "kitúrta" a csapatból. A spanyol, majd később Sebastian Vettel mellett is már csak második számú pilótának számított, de egészen 2018-ig kitartottak mellette a Ferrarinál.

Az egyik legfurcsább futamát 2017-ben teljesítette a vörösöknél. Történt ugyanis, hogy az Azerbajdzsáni Nagydíjon piros zászló miatt félbeszakították a versenyt, a finn pedig kiállt a bokszba, hogy megjavítsák korábban megsérült autóját. Már éppen útnak indult volna, amikor észrevette, hogy nincs az autójában a kormány, ezért gyorsan rászólt rádión a csapat fülére, hogy azonnal adjanak neki egy eszközt, amivel irányíthatja az autót.

Raikkönennek a kisfia a legjobb barátja

Lada volt az első autója, de ma már a Ferrari egyszeres Forma-1-es világbajnoka. Megijedt kisfia, Robin születésénél, de azóta teljes az élete Kimi Raikkönennek, amióta családja van. A finn Jégember immáron a száguldó cirkusz rangidőseként versenyez a sorozatban, de sosem volt a Forma-1 számára a világ közepe.

Raikkönen egész karrierje során mesterien bánt a csapatrádióval, az egyik legemlékezetesebb csevegése alkalmával egyenesen ráparancsolt csapatára, hogy hagyják békén az idióta adatokkal, tudja jól, hogy mit csinál, de olyan is előfordult, hogy amíg a mezőny tagjai már beöltözve vártak egy maláj futamot, ő vígan jégkrémezgetett a padockban.

A Jégember pályafutása során 308 alkalommal állt rajthoz a Forma-1-ben, ha pedig kitölti 2020 végéig szóló szerződését az Alfa Romeónál, minden bizonnyal meg fogja dönteni Rubens Barichello 322 rajtot számláló rekordját. Huszonegy futamgyőzelme mellett 103 alkalommal állhatott dobogóra és 46 versenyben futotta meg a mezőny leggyorsabb körét.

A Sky Sports egy interjúban megkérdezte tőle, mit jelent számára, hogy betöltötte a negyedik ikszet. A válasz? Tipikus Kimi.

"Nem nagy ügy. Az emberek nagyobb felhajtást csapnak e körül, mint amennyit valójában jelent. Nem érzem magam olyan öregnek, bár nyilván öregebbnek érzem magam, mint annak idején. Mondjuk már 15 éve ez a helyzet, szóval ezen már nem sokat változtat plusz egy év. Fejben még mindig fiatal vagyok, szerintem csak ez számít igazán. Semmin sem változtatnék, ami velem történt. Nem bántam meg egyetlen dolgot sem az életemben."

Mi pedig nem kívánhatunk mást, csak még legalább ennyi születésnapot a Jégembernek. Isten éltesse sokáig Kimi Raikkönent!

Forma-1: Leclerc bravúros hajrával Hamilton és Vettel előtt az időmérőn

2019.09.21.
Ragnar Volarus

Spa és Monza után zsinórban harmadszor a monacói az élen az időmérőn. Leclerc mögött Hamilton és Vettel végzett. Ferraris csapattársa Hamiltontól is kikapott, mert az utolsó próbálkozásakor belehibázott a körbe, így már nem tudott javítani. 

Fotó: Twitter

A Q1-ben a Mercedesek a közepes keverékekkel próbálkoztak, ls az élen álló végző Leclerc-hez képest 6-7 tizeddel el is maradt az idejük. A csapat a biztonság kedvéért mégis kiküldte őket a lágyakon egy újabb próbálkozásra, amivel viszont az első két pozícióban zárták a szakaszt Valtteri Bottas vezetésével. A kiesők között a két Williams, Romain Grosjean, Lance Stroll és Danyiil Kvjat végzett.

A Q2-ben a Ferrarik tudtak néhány tizedmásodperces előnyre szert tenni Hamilton, Verstappen és Bottas előtt, és Vettel is közelebb került csapattárásához. Sergio Perez végzett a ebben a szakaszban a 11. helyen, de váltócsere miatt öt rajthelyes hátrasorolást kapott korábban. Mellette Antonio Giovinazzi, Pierre Gasly, Kimi Raikkönen és Kevin Magnussen voltak a kiesők. A legjobb tízben pedig így már csak öt csapat képviselte magát két-két pilótával.

A Q3-ban aztán kisebb meglepetésre - a hétvége során először - Vettel jegyezte a legjobb időt, a második helyen álló csapattársának is több mint három tizedet adva. Verstappen ideiglenes harmadikként közel maradt a második Ferrarihoz, a két Mercedes azonban egy másodperces hátrányban volt.

Ám most is a végén csattant az ostor. A német nem tudott javítani a második körében, Leclerc azonban két tizedet hozott rajta, ami elegendő volt a rajtelsőséghez, hiszen a nagyot javító Hamilton is csak éppen be tudott jönni Vettel elé az első sorba. A második soron Vettel Verstappennel osztozik, míg Bottas jelentős lemaradással ötödik lett Albon előtt.

Leclerc zsinórban harmadik pole-pozícióját szerezte, idén pedig már az ötödiket, ezzel ő rendelkezik a legtöbbel a 2019-es szezonban.

Fotó: Twitter

Címkék: Ferrari

Csalást sejtenek a riválisok a Ferrari szintlépése mögött

2019.09.19.
Dorogi László

Igazán jól sikerült a Ferrarinak a nyári szünet utáni első két versenyhétvége a Forma-1-ben. Bár a maranellóiak nem lehetnek maradéktalanul elégedettek - Sebastian Vettel már az árnyékának is csak az árnyékát követi -, Charles Leclerc kettőből két futamot húzott be, holott az első 11 versenyen egyszer sem örülhettek az olaszok.

Azt persze tudni lehetett, hogy mind a spai, mind a monzai aszfaltcsík kedvez a Ferrari felépítésének, Charles Leclercnek mindenesetre nem volt egyszerű érvényesítenie a "papírformát": a fiatal monacói Belgiumban és Olaszországban is tarolt, a pole pozíciót futamgyőzelem követte.

Ami szemmel láthatóan is különbséget jelentett ezeken a versenyeken, hogy a Ferrari iszonyatosan gyors az egyenesekben, a többiek meg sem tudták közelíteni a tempójukat, ami szöget is ütött a Red Bull Racing vezetőségének fejébe, szerintük simán elképzelhető, hogy illegálisan szereztek versenyelőnyt az olaszok a riválisokkal szemben.

Christian Horner, a spanyol Mundo Deportivónak nyilatkozva elmondta, megérdeklődték a Nemzetközi Autósport Szövetségnél, hogy szabályos-e a Ferrari Forma-1-es motorja, de választ egyelőre nem kaptak. Nem a Red Bull az egyetlen, amely csalást sejt a Ferrari szintlépése mögött, korábban Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke beszélt arról, hogy milyen komoly fejlődésen ment keresztül a rivális istálló.

Fotó: formula1.com

A hírek szerint a Ferrari erőforrása 55 plusz lóerőhöz jutott a nyári szünetben, ezt pedig a rossz nyelvek szerint három módon tehették meg. Van több kilowattot hoznak ki az akkumulátorból a megengedettnél - ez ugye értelemszerűen szabálytalan. Egy másik teória szerint extra üzemanyagot égetnek el, amit a szenzorok nem érzékelnek - ezt először be is kéne bizonyítani, de persze ez sem szabályos. A harmadik teória szerint az extra lóerők olajégetésből származnak - ez is szabályellenes.

Aztán persze az is könnyen megtörténhet, hogy a Ferrari mérnökei csak találtak egy olyan megoldást, amit a többiek még nem. Egy Forma-1-es csapatfőnök ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott, ha szabályos módon növelték meg az autók lóerejét, akkor bizony kalapot kell emelniük előttük.

Címkék: Ferrari, Forma 1, Red Bull

Leclerc visszaverte Hamilton és Bottas támadását is, újra futamot nyert

2019.09.08.
Dorogi László

Charles Leclerc 2010 óta az első Ferrari pilóta, aki Monzában futamot tudott nyerni. Sebastian Vettel megint hatalmasat hibázott.

Fotó: formula1.com

Nagyon régóta vártak a Ferrari szurkolók arra, hogy végre valahára hazai pályán Ferrari győzelmet láthassanak. Ez utoljára Fernando Alonsónak sikerült a maranellóiakkal, ráadásul a hibrid éra 2014-es bevezetése óta egytől-egyig Mercedes siker született a legendás aszfaltcsíkon.

A kalandos körülmények között lezajlott időmérő edzés után mindenesetre bizakodhattak az olaszok, hiszen Charles Leclerc zsinórban második pole pozícióját szerezte meg, Sebastian Vettel azonban a két Mercedes, Lewis Hamilton és Valtteri Bottas mögé szorult a rajtrácson.

A rajtot Lewis Hamilton kapta el a legjobban, olyannyira, hogy néhány méter alatt ledolgozta hátrányát Leclerc-kel szemben, csakhogy a monacói meg tudta őrizni pozícióját, míg a britre megérkezett csapattársa, de Bottasnak sem jött össze az előzés. Összejött viszont Hülkenbergnek, a Renault pilótája gyorsan megfosztotta negyedik helyétől Sebastian Vettelt, de a németnek erre még volt válasza.

Alig telt el néhány kör, jött a már-már szokásosnak mondható Vettel-baki, a német az Ascari-sikánban pördült meg, majd kötött ki a sóderágyban, amikor viszont visszatért volna az aszfaltra, kis híján belerongyolt Lance Strollba, s a dominó effektust követve a kanadai Danyiil Kvjat versenyét tette tönkre majdnem. Az incidens során Vettel Ferrarija megsérült, az első szárnyát ki kellett cserélni, ráadásul a sportbírák egy tíz másodperces stop and go büntetéssel sújtották Vettelt, amiért veszélyesen tért vissza a pályára, így gyorsan eldőlt, hogy csak az egyik Ferrarinak lesz esélye megtörni a régóta húzódó nyeretlenségi sorozatot Monzában.

Az élmezőnyben Lewis Hamilton kezdte meg a kerékcserék sorozatát, a Mercedesnél egyértelműen szerettek volna Leclercék elé vágni, csakhogy egy körrel később a monacóit is kihozták kereket cserélni, s végül sikerült megőriznie pozícióját Hamiltonnal szemben. Bottas viszont más taktikát választott, a finn csak 8 körrel csapattársa után jött abroncsokat váltani, de a friss gumikat kihasználva gyorsan felzárkózott a Leclerc-Hamilton párosra.

A brit vércseként üldözte az élen haladó monacóit, aki egy alkalommal kissé el is fékezte magát, de ez sem volt elég Hamiltonnak az előzéshez, majd ő is elfékezte magát egy előzési kísérlet során az egyes kanyarban, ezt pedig Bottas köszönte szépen és ki is használta, átvette a második helyet a tapadását teljesen elveszítő Hamiltontól.

Leclerc így egy Mercedes helyett egy másikat kapott a nyakába, de a monacói rendkívül koncentráltan versenyzett végig és zsinórban második Forma-1-es futamgyőzelmét szerezte meg, megközelítve ezzel a világbajnoki pontversenyben harmadik Max Verstappent. A hollandnak nem alakult túl jól a nyári szünet utáni első hét, azok után, hogy Belgiumban néhány méter után kiesett, ezúttal csak az utolsó helyről rajtolhatott, ennek ellenére sikerült megszereznie a nyolcadik helyet.

Érdemes megemlékezni a Renault teljesítményéről is, akik remek hétvégét zártak Olaszországban, Daniel Ricciardo negyedik, Nico Hülkenberg ötödik helyen zárt.

Olasz Nagydíj, végeredmény

Olasz Nagydíj: Leclerc indul az élről, többen eltaktikázták az időmérőt

2019.09.07.

Belgium után Olaszországban is Charles Leclerc rajtolhat az élről. A Ferrari pilótája mögül a két Mercedes indulhat. 

Fotó: twitter.com/f1

Bár az FIA kilátásba helyezte, a belgiumi kvalifikáción látott mértékű szélárnyékozást büntetni fogja, a pilóták mégis egymás mögött "vonatozva" kezdte meg a kvalifikáció első szakaszát. Mivel Antonio Giovanazzi vezette a bojt, így ő futotta az első mért kört, majd Sebastian Vettel állt az élre. Jó tempót mentek a Renault pilótái Nico Hülkenberg sokáig vezetett, de Daniel Ricciardo bejutása sem forgott veszélyben. Hülkenbergnél csak Charles Leclerc futott jobb kört, de a két Mercedes és Sebastian Vettel mögötte végeztek a Q1-ben. 

Sergio Perez autója megadta magát a periódus végén és piros zászlóval szakították meg az időmérőt. Ezzel Max Verstappen járt leginkább rosszul, mivel a motorerőre panaszkodó holland végül mért kör nélkül fejezte be a ma délutánt. A két említett pilótán kívül a Q1-ben Romain Grosjean, George Russell és Robert Kubica esett ki. 

A második szakasz elején Charles Leclerc állt az élre, mögötte Lewis Hamilton és Sebastian Vettel autózták a második illetve a harmadik legjobb időt, míg a két Renault közül ezúttal Daniel Ricciardo volt a gyorsabb. Lance Stroll ellenben óriásit teljesített és közel két év után jutott el ismét az időmérő harmadik szakaszába. 

A Q2 végén Antonio Giovinazzi, Kevin Magnussen, Danyiil Kvjat, Lando Norris és Pierre Gasly búcsúztak. 

Két percnek is el kellett telnie, mire megjelentek az első autók a Q3 elején, ugyanis a szélárnyék miatt senki sem akart a boj elején haladni. Vettel futotta meg az első mért kört, majd Leclerc és Hamilton következett. Az állóvizet Kimi Raikkönen kavarta meg, aki a falnak csapódott és ismét előkerült a piros zászló. A baleset miatt úgy tűnt, hogy Valtteri Bottas körét törlik, ám végül megváltoztatták a döntésüket a versenybírák és így a finn felért Hamilton mögé. 

Az utolsó 6 perc 35 másodpercre engedték el a mezőnyt, ám az utolsó kettő percig szinte mindenki kivárt. Senkinek nem állt szándékában elengedni a másikat és erre a mezőny többsége ráfaragott. Csak Charles Leclerc és Carlos Sainz tudott átfutni a célvonalon. 

A monacói már ekkor is vezetett és így végül nem is forgott veszélyben az újabb pole pozíciója, így Ferrari-pilóta kezdheti az élről a versenyt a "sebesség templomában. Lewis Hamilton és Valtteri Bottas rajtolhat a második illetve a harmadik pozícióból, míg Sebastian Vettelnek ezúttal a negyedik starthely jutott. Daniel Ricciardo és Nico Hülkenberg révén kisajátította a Renault a harmadik sort, míg az első 10-ből Carlos Sainz, Alenxader Albon, Kimi Raikkönen és Lance Stroll rajtolhat. 

Végeredmény:

Hamilton odaszúrt Vettelnek

2019.09.03.
Dorogi László

A Forma-1 ötszörös brit világbajnoka tulajdonképpen csak Charles Leclercet dicsérte, de közben erős kritikát fogalmazott meg Sebastian Vettellel szemben.

Fotó: The Independent

Charles Leclerc pályafutása első futamgyőzelmét aratta a Forma-1-ben a Belga Nagydíjon, megszerezve ezzel a Ferrari idei első futamgyőzelmét is egyúttal. Igaz ami igaz, valahol kijárt már ez a siker a fiatal monacói pilótának, aki Bahreinben és Ausztriában is közel állt a végső győzelemhez, de akkor nem jött össze neki.

A belga futam után Lewis Hamilton is elismerően nyilatkozott Leclerc teljesítményéről az Autosportnak.

"Az eredményei magukért beszélnek. Nem könnyű egy topcsapathoz fiatal versenyzőként megérkezni, különösen a Ferrarihoz nem, pláne úgy, hogy egy négyszeres világbajnok a csapattársad, aki nyilván sokkal tapasztaltabb nálad. Charles viszont az első futamtól kezdve jobban teljesít mint Vettel, jobb a kvalifikációkon, jobban vezet nála"

- szúrt oda a brit a német világbajnoknak.

A számok pedig önmagukért beszélnek, hiszen Leclerc a legutóbbi hat időmérő mindegyikén megverte csapattársát, és éppen annyiszor állhatott fel a dobogóra, mint Vettel. A német ráadásul egy éve nem tudott futamot nyerni, s bár jelenleg még a monacói előtt áll az összetett világbajnoki pontversenyben, már csak tizenkét pont közöttük a különbség.

"Charles nagyon balszerencsés volt jó néhány versenyen, simán lehetett volna a belgiumi már a harmadik futamgyőzelme is. Nagyszerű dolgok fognak még történni vele a Forma-1-ben, kíváncsian várom, hogy végignézhessem a felemelkedését és hogy versenyezhessek vele"

- tette hozzá Hamilton.

A csata már Spában is összejöhetett volna, ám mire a brit utolérte a versenyben szinte végig vezető Leclercet, véget ért a verseny. A Ferrarinál mindenesetre bizakodhatnak a következő futam előtt, hiszen a széria egyik leggyorsabb pályájának számító Monzában folytatódik a világbajnokság, márpedig ez ízig-vérig a Ferrari hazai pályája, ráadásul biztosan a motorerő fog dönteni, amiben a maranellóiak az élen járnak.

Forma-1: Belgiumban szerezte meg pályafutása első győzelmét Leclerc

2019.09.01.
Dorogi László

A Ferrari monacói pilótája tökéletes versenyhétvégét teljesített Spaban és ezúttal az autó is engedelmeskedett neki. Leclerc győzelmét Anthoine Hubertnek ajánlotta.

Fotó: formula1.com

Szomorú hangulatban vágott neki a Forma-1 mezőnye a nyári szünet utáni első futamnak, a mezőny a verseny előtt megemlékezett a szombaton elhunyt Forma-2-es pilótára, Anthoine Hubertre. Charles Leclerc úgy készült pályafutása első győzelmére, hogy Hubert személyében egy gyerekkori barátját veszítette el, de a monacói pilóta tempója úgy tűnt, meglehet a sikerhez vasárnap.

Leclerc kitűnően kapta el a rajtot, akárcsak a harmadik rajtkockából induló Lewis Hamilton, aki el is ment Sebastian Vettel mellett, de a német nem sokkal később visszavette második pozícióját. Nem alakult viszont jól a startja Max Verstappennek, a Red Bull holland pilótája alaposan beragadt a rajtnál, majd amikor megpróbálta visszavenni elveszített pozícióit, összeütközött Kimi Raikkönennel, a balesetben pedig annyira megsérült a Red Bull futóműve, hogy Verstappen egyenesen a falba állította az autót, így nem kellett sokat várni a biztonsági autó bejövetelére.

A kerékcserék sorát Sebastian Vettel kezdte meg az élmezőnyből, de jóval hamarabb hozta ki őt a Ferrari, mint csapattársát és a Mercedesek is később érkeztek a cserére, így Vettel kényszerhelyzetbe került, meg kellett nyomnia az új abroncsokon az első köröket, kockáztatva, hogy sokkal hamarabb elfogynak majd.

A kerékcserék után hiába vette át átmenetileg a vezetést Vettel a versenyben, valóra vált az, amitől igazán tartottak, nagyon gyorsan elkoptak az abroncsai, így előbb csapatutasításra hallgatva el kellett engednie Leclercet, majd megkapta a nyakába a friss gumikon rettenetesen gyors Lewis Hamiltont. A címvédő végül akkora nyomást helyezett a németre, hogy végül meg is előzte, Vettelt pedig ismét kihozták egy kerékcserére, amivel el is veszítette az esélyét a futamgyőzelemre.

Hamilton viszont Leclercet már nem tudta utolérni, bár az utolsó körre egészen megközelítette, de a monacói higgadtan őrizte vezető pozícióját és végül sikerült megszereznie pályafutása első futamgyőzelmét. A leintést követően a monacói nem ujjongott örömében, s győzelmét elhunyt barátjának ajánlotta.

Az ötödik helyet végül Alexander Albon szerezte meg, aki első Red Bullos versenyén a mezőny végéről rajtolva igazán jó teljesítményt nyújtott, ehhez persze kellett az is, hogy a sokáig biztosan ötödiknek tűnő Lando Norris alatt megálljon a McLaren az utolsó körben.

Belga Nagydíj, végeredmény

Ki nem találná, melyik Forma-1-es csapat fejlődött a legtöbbet

2019.08.27.
Dorogi László

Érdekes infografikával állt elő a Forma-1 hivatalos Facebook oldala. A szezon feléhez érve azt vizsgálták meg, melyik csapat mennyit fejlődött, vagy éppen esett vissza az egy évvel korábbi teljesítményéhez képest.

Fotó: autosport.com

Ehhez egy végtelenül ésszerű és egyszerű statisztikai adatot vettek alapul: azt nézték meg, hogy melyik istálló mennyivel szerzett több, vagy kevesebb pontot 12 futam elteltével, mint 2018-ban. A pontszámokat végül átváltották százalékos arányba, hogy minden csapatnak saját magához mérten állapítsák meg, mennyit lépett előre, vagy éppen hátra, az eredmény pedig igencsak meglepő.

A szezon feléhez érve elmondható, hogy a legtöbbet az Alfa Romeo (leánykori nevén Sauber Ferrari) lépett előre, amiben vastagon szerepet játszik Kimi Raikkönen szerződtetése. A Jégemberrel a fedélzeten, no meg az elmúlt hetekben a megerősödő Antonio Giovinazzinak köszönhetően 42 százalékkal gyűjtöttek eddig több pontot, mint tavaly ilyenkor, s bár ez pontszámban csupán 13 egységet jelent, mégis ők érték el a legnagyobb fejlődést.

A második helyen a szintén megtáltosodó McLaren áll, amely nem kevesebb mint 30 ponttal szerzett eddig többet, mint egy évvel korábban, ezzel 37 százalékos fejlődési mutatóval övék a képzeletbeli dobogó második helye, s igaz, ami igaz, mind Lando Norris, mind Carlos Sainz kiválóan teljesít idén.

A képzeletbeli bronzérmet a Toro Rossósok akaszthatják a nyakukba, hiszen 15 ponttal és 35 százalékkal állnak jobban mint tavaly, pontszámban viszont nem meglepő módon a Mercedes lépett előre, köszönhetően Bottas remek szezonrajtjának és az idén is verhetetlennek tűnő világbajnoknak, Lewis Hamiltonnak. Az ezüst nyilak 93 egységgel szereztek eddig többet mint 2018-ban, de ez az összpontszámukhoz mérten "csupán" 21 százalékos javulás.

Hogy a vesztesekre is vessünk egy pillantást, bizony itt találjuk a Ferrarit, a maranellóiaknak közel sem a szájuk íze szerint alakul az idény eddig. Sebastian Vettel továbbra sem találja régi önmagát, Charles Leclerc-kel pedig hol a technika, hol a csapat hol éppen saját maga babrál ki. Az olaszok 47 ponttal állnak most rosszabbul mint tavaly ilyenkor, ez pedig 14 százalékos romlást jelent.

Nem lehet büszke magára a Racing Point, a Renault és a Haas sem, közülük a franciák veszítettek pontszámban a legtöbbet: Daniel Ricciardo szerződtetése ide, vagy oda, 43 egységgel állnak most kevesebbel mint egy évvel ezelőtt. A Racing Point 28, a Haas Ferrari 40 ponttal áll rosszabbul. Furcsán hangzik, de százalékosan a Williams veszítette a legtöbbet tavalyhoz képest, pedig ők csak három pontot buktak a 2018-as teljesítményükhöz képest, de mivel eddig egyetlen világbajnoki pontocska árválkodik csak a nevük mellett, nem meglepő a dolog.

Nem ejtettünk szót a Red Bullról, amelynek eddig szinte csak Max Verstappen húzta a szekerét, de Pierre Gasly gyenge teljesítménye sem rontotta le annyira az összképet, hogy ne beszélhessünk az osztrákokról előrelépő istállóként, most 21 ponttal állnak jobban mint tavaly ilyenkor, a továbbiakban viszont Alexander Albonnak kell majd többet raknia a közösbe.

A Forma-1-es szezon hétvégén a Belga Nagydíjjal folytatódik.

Ricciardo a Ferrarihoz tart?

2019.08.14.
Dorogi László

A közkedvelt ausztrál autóversenyző a szezon előtt tette át székhelyét a Red Bulltól a Renault-hoz, de ezzel egyelőre úgy tűnik, nem hozott jó döntést. Valószínűleg nem kell örökké rossz autóval köröznie...

Fotó: motorsport.com

Sebastian Vettelnek nagyon nem megy az elmúlt egy évben a versenyzés, a Forma-1 négyszeres világbajnoka csak árnyéka önmagának. Nem véletlen, hogy egyre többen pletykálnak arról, hogy hamarosan elhagyhatja a Ferrarit, sőt vissza is vonulhat a száguldó cirkusztól, persze ezeket a pletykákat még senki nem erősítette meg.

Mindenesetre a Ferrari már el is kezdte keresni a német utódját, aki könnyen lehet, hogy Daniel Ricciardo lesz. Vettelt 2020-ig élő szerződés köti a maranellóiakhoz, ugyanakkor egyelőre még nem hosszabbította meg kontraktusát, sőt arról is hallani, hogy talán nem is tölti ki.

A Sky Sports Italia viszont úgy tudja, a német pilóta jövőre még biztosan Charles Leclerc csapattársa marad, viszont 2021-től biztosan Ricciardo váltaná a Ferrari volánjánál. Ez azért is tűnik reálisnak, mivel az ausztrált is 2020-ig köti szerződés a Renault csapathoz, de bizonyos belsős infók szerint ha a Ferraritól vagy a Mercedestől kap ajánlatot, akkor bármikor szabadon távozhat.

Jó, hogy nem büntették meg Verstappent, de akkor Vettelt miért?

2019.07.02.
Dorogi László

Olyan dolgot láttunk vasárnap az ausztriai spielbergi autóverseny-pályán, amilyet már nagyon régen nem: Forma-1-es versenyt rendeztek a lassú és unalmas hömpölygés helyett.

Fotó: Sky Sports

Max Verstappen pokoli csatában fosztotta meg Charles Leclercet vasárnap az Osztrák Nagydíjon pályafutása első Forma-1-es futamgyőzelmétől, egy olyan versenyen, amelyik még sokáig emlékezetes marad. Rossz májúan megjegyezhetnénk, hogy azért, mert manapság igazán ritkán látunk izgalmas autóversenyzést a száguldó cirkuszban, de hétvégén olyan esett meg e sorok szerzőjével is, amilyen már nagyon régen nem: fel-felkiáltott egy-egy veszélyes manővernél.

Max Verstappen hatalmasat versenyzett Ausztriában

A Red Bull holland pilótája három körrel a verseny vége előtt fosztotta meg Charles Leclercet pályafutása első futamgyőzelmétől. Némi iróniával azt is mondhatnánk, hogy június utolsó napján végre elkezdődött a Forma-1 2019-es szezonja.

A Red Bull holland pilótája sikerével egyrészt megszakította a Mercedes 10 futamgyőzelemből álló sorozatát, másrészt megnyerte pályafutása hatodik versenyét, mindezt úgy, hogy még soha nem indulhatott pole pozícióból, s a rajtot bizony ezúttal is alaposan elszúrta - a második rajtkockából egészen a hetedik-nyolcadik pozícióig sikerült "visszaverekednie" magát. Ezután még a Red Bull-Honda motorerejére is panaszkodott - bevallom, ekkor én is azt gondoltam, innen már nincs tovább, legalábbis a futamgyőzelem elérése esélytelen -, mégis megrázta magát a holland - no meg az autó is -, és pokoli tempóval kezdte el felzabálni a versenytársakat.

Megtörtént az, amire már oly régóta ácsingózott a Forma-1-rajongók tábora, úgy nyert valaki futamot, hogy előzött, csatázott, akciózott. No, persze a Ferrari szimpatizánsok most erősen csóválhatják a fejüket, amiért Verstappen a győzelem oltárán feláldozta Charles Leclercet - nevezzük nevén a gyermeket, kitessékelte az aszfaltcsíkról -, de egy valamire való, magára valamit is adó autóverseny-sorozatnak ezt nem szabad megtiltania.

Max Verstappen kemény volt, ugyanakkor, ha következetes a versenybírói bizottság, akkor bizony kiszabtak volna rá egy öt másodperces büntetést, amivel megfosztották volna az első helyért járó trófeától, de hosszas huzavona után - öt óra magasságában ért véget a verseny, de háromnegyed nyolcig várni kellett a hivatalos ítéletre -, végül az FIA prominensei úgy döntöttek, nem jár a büntetés a hollandnak, s ez szerintem rendben is van.

Csakhogy, megérkezünk arra a pontra, ami a legnagyobb baj manapság a Forma-1-el: az FIA versenybírái olyannyira következetlenek, hogy szinte lehetetlen megmondani előre, milyen akcióért ítélnek büntetést és miért nem. Persze, a szabályok egyértelműek és adottak, ugyanakkor, mint majd' minden sportágban itt is vannak olyan helyzetek, amelyek erősen szubjektív megítélés alá tartoznak. És pontosan ilyen szituáció volt Sebastian Vettel és Lewis Hamilton párbaja a Kanadai Nagydíjon, ami szintén a futamgyőzelemért zajlott. Akkor a német megnyerte a versenyt, az öt másodperces időbüntetés miatt azonban mégis elvették tőle a trófeát.

Vettel: semmilyen ünnepséghez nem volt kedvem, szerintem mindenki tudja miért

Jókora balhé robbant ki a hétvégi Forma-1-es Kanadai Nagydíjon, miután a Nemzetközi Automobil Szövetség öt másodperces időbüntetéssel sújtotta a versenyben vezető Sebastian Vettelt. A Ferrari német világbajnoka idén először szerezte meg a pole pozíciót a szombati időmérő edzésen és a futamon is végig vezetett, végül mégsem ő vette át a győztesnek járó trófeát , hanem az a Lewis Hamilton, aki árnyékként követte riválisát a teljes verseny alatt és hibára is kényszerítette.

Bár nem vagyok az összeesküvés-elméletek híve, az FIA mintha valamiért fújna a Ferrarira, hiszen mindkét citált esetben a maranellóiak pilótája húzta a rövidebbet. Persze, ez könnyen lehet a véletlen műve is, de minimum érdekes. Abban pedig csak reménykedni tudunk, hogy a versenybírák megtartják jó szokásukat, és az ilyen előzéseknél, amilyen Verstappené is volt Leclerc-kel szemben, nem szabnak ki büntetést. Legyen szó bármely istálló, bármely versenyzőjéről.

Ezeket a cikkeket olvastad már?