Forma-1: Binotto keményen beolvasott a Mercedesnek

2020.06.07.
Ragnar Volarus

A Ferrari csapatfőnökének elege lett, hogy a riválisok hetek óta velük foglalkoznak Sebastian Vettel távozása miatt miatt, úgyhogy előhúzott egy csípős választ.

A célpont pedig a Mercedes vezére Toto Wolff lett, aki nemrég kritikát fogalmazott meg a Ferrari Sebastian Vettelt illető döntésével kapcsolatban - szerinte meglepő, hogy ilyen döntést hozott a rivális úgy, hogy a szezon még el sem kezdődött. Szinte ugyanezt mondta egyébként Cyril Abiteboul is a Renault részéről, de Binottonak Wolff megjegyzése volt dühítőbb, tekintve a Mercedes elmúlt napokban mutatott viselkedését. 

"Nagyon örülök, hogy a Mercedesnek mindig van véleménye a mi pilótáinkkal kapcsolatos döntéseinkről. Én meg azon vagyok meglepődve, hogy még nem írtak alá új szerződést Lewis Hamiltonnal. Mi ezt már sokkal hamarabb megcsináltuk volna"

- tette hozzá élesen a csapatfőnök, aki már korábban is többször kérte ki magának, hogy a riválisok velük foglalkoznak a sajtóban. Aztán kicsit mindannyiunk nevében is beolvasott a nagymellényű Mercedes vezérnek. 

"Csalódott vagyok amiatt, hogy megvétózták a fordított rajtrácsos ötletet, itt kihagytunk egy jó lehetőséget emiatt. Tízből kilenc csapatnak jó volt, egy azonban blokkolta az egészet. Ez sajnálatos a szurkolóink és a sport számára"

- szúrt oda még egyet, hiszen az már kiderült, hogy csak a Mercedes és Wolff miatt nem lett semmi az ötletből, amiatt, mert így ők elvesztenék az előnyük egy részét.

Azt szeretem a Forma-1-ben, hogy a legjobb versenyző és a legjobb autó nyer

– magyarázta a döntésüket Wolff. Csak azt elfelejti, hogy ez nem róla szól. A szurkolók versenyeket szeretnének látni, és nem azt, hogy a Mercedes nyer. 

Binotto zárásként még megjegyezte: szerinte korrektül jártak el Vettellel, ők nem halogathatták a döntést, Vettelnek pedig gondolnia kellett a jövőjére, és így több ideje is van dönteni. Viszont ha a német pilóta a Mercedeshez igazol és ott jó lesz neki, akkor annak ő örülni fog, mert egy négyszeres világbajnok megérdemli, hogy topcsapatban versenyezzen.

Címkék: Ferrari, Mercedes

A Mercedes megfontolja Vettel szerződtetését

2020.05.17.
Dorogi László

Napról napra csökkennek a négyszeres német világbajnok lehetőségei a 2021-es Forma-1-es folytatást illetően.

Nagy port kavart Sebastian Vettel és a Ferrari hét elején tett bejelentése, miszerint a négyszeres német világbajnok utolsó idényét kezdi meg az olasz istállónál 2020-ban, a következő szezontól a McLarenes Carlos Sainz váltja a maranellóiaknál.

A száguldó cirkusz azóta folytonos lázban ég, mi lesz Vettel sorsa jövőre, folytatja-e egyáltalán a versenyzést a sorozatban, s ha igen, hol. A Vettel szerződés meg nem hosszabbítás elindította a dominót, Sainz Ferraris szerződése után az is kiderült, hogy a McLarenbe Daniel Ricciardo ül át a Renault-ból, így a wokigniak már biztosan a Ricciardo-Norris, az olaszok pedig a Leclerc-Sainz párossal vágnak neki a 2021-es világbajnokságnak.

Bernie Eccleston, a Forma-1 korábbi fejese is megszólalt a héten Vettel-ügyben, szerinte a németnek nem szabadna topcsapathoz igazolnia, sokkal inkább vissza kéne találni a régen taposott Red Bullos útra és egy feltörekvő középcsapatból kellene világbajnokot faragnia, itt esetleg a Renault, vagy a Racing Point jöhetne szóba, bár utóbbival kapcsolatban pletykálják, hogy egyesül a Mercedes csapattal - ha már elcsórták a komplett kasznit ugye...

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnök sem hagyhatta ki a Vettel által magasra dobott labdát és nem is zárta ki, hogy az ezüst nyilak valamelyikébe folytatja a német 2021-től.

"Nyilvánvaló, hogy német pilóta német autóban marketing szempontból is jó lenne. Mi kizárólag a sikerre fókuszálunk, Sebastian pedig remek versenyző, mindent kontrollál, hiszen eldöntheti, hogy befejezi a karrierjét, vagy átigazol egy másik csapathoz, és marad a Forma-1-ben. Még mindig vannak érdekes ülések"

- nyilatkozta a csapatvezető az ORF csatornának.

Egyes pletykák szerint egyébként Vettelt csak a Mercedes érdekli, ha nem "szabadítanak fel" egy helyet neki a csapatnál, akkor biztosan visszavonul. A Mercedes a 2020-as idénynek a Hamilton-Bottas párossal vág neki, de 2021-re egyiküknek sincs érvényes szerződése, ráadásul szintén az egyik Mercis ülésre pályázik az istálló saját nevelése, a Williamsnél pallérozódó George Russell is.

Ezzel kapcsolatban Wolff elmondta, ha gondolkodnak is Vettel szerződtetésében, biztosan nem jelentik be az idény közben, hiszen nehéz lenne azt a szituációt kezelni, hogy egy éven keresztül olyan pilótát alkalmazzanak, aki a következő idényben már a riválisnál szerepel.

"Mi lesz az innovációval, illetve a fejlesztésekkel kapcsolatos információkkal, ha a csapat tudja, hogy a pilóta ezt ellenük fordíthatja? Ezért vannak nehéz helyzetben azok az istállók, amelyek idő előtt bejelentik az ilyen változásokat."

- tette hozzá Wolff.

Higgadtságát és motivációját is elveszítette Vettel a Ferrarinál

2020.05.12.
Dorogi László

A Ferrari és Sebastian Vettel kedden megerősítette a hétfő éjjel megjelenő sajtóhíreket: a 2020-as világbajnokság végén elválnak útjaik. A német négyszeres világbajnokként érkezett az olaszokhoz és (vélhetően) úgy is távozik, de az egyelőre nagy kérdés, hogy folytatja-e és ha igen, akkor hol. Hogy végül nem sikerült újabb vb-trófeákkal bővítenie gyűjteményét a németnek a maranellóiaknál, abban számos körülmény játszott közre, ezeket próbáljuk meg körbejárni Vettel Ferraris korszakának felelevenítésével.

Fotó: formula1.com

Sebastian Vettel és a Red Bull kérlelhetetlen buldózerként tarolta le a Forma-1-et a 2010-es évek elején. A német minden idők legfiatalabb világbajnokaként 2010-ben ült fel először a száguldó cirkusz trónjára, hogy aztán a következő három évben le se szálljon onnan. Dominanciája már-már gyerekkori idolja, a hétszeres világbajnok Michael Schumacher Ferraris korszakában látott fölényére emlékeztetett, de a V6-os hibrid-turbó motorok korszakának 2014-es kezdete véget vetett a Red Bull és Vettel egyeduralmának. Erre az évre ráadásul egy fiatal, ambiciózus csapattársat kapott maga mellé Daniel Ricciardo személyében, aki néha-néha borsot tört az orra alá, s felhőtlen jókedvével, ezer wattos mosolyával megtépázta a kérlelhetetlen nyerőgép kötélidegzetét.

Egy évnyi belharc után Sebastian Vettel 2015-ben szerződött a Ferrarihoz, nem titkoltan azzal a szándékkal, hogy célba vegye Schumacher hét világbajnoki címes rekordját és teljesítse azt a küldetést, amit Fernando Alonsónak nem sikerült: újra világbajnoki címet szállítson a maranellóiaknak. A Tifosi nagy örömmel fogadta a sikerre éhes német titánt, aki második Ferraris futamán azonnal nyerni is tudott Sepangban s visszaadta a reményt az olaszoknak. A Ferrari ugyanis a hibrid-turbó éra első idényében futamot sem tudott nyerni, erre pedig az 1993-as évad óta nem volt példa, nem véletlenül tekintettek Messiásként a négyszeres világbajnokra. Vettel a sepangi sikeren kívül két további futamot tudott megnyerni 2015-ben, s bár a végső győzelemre nem sok esélye volt az óriási Mercedes erőfölényben, majd' kétszer annyi pontot gyűjtött az évadban mint csapattársa, Kimi Raikkönen, a RaceFans szakportál szurkolói pedig meg is szavazták az évad legjobb pilótájának.

Fotó: formula1.com

Az ígéretes kezdet után a 2016-os szezonnak sokkal nagyobb elvárásokkal futott neki Vettel és a Ferrari, de amilyen nagy volt a várakozás, éppen olyan nagy lett a kudarc. A Ferrari egy lépéssel távolabb került az ezüst nyilaktól, Vettel frusztrációját pedig nemcsak az növelhette, hogy nem nyertek a maranellóiak egyetlen futamot sem, de az is, hogy korábbi csapata és egykori csapattársa, Daniel Ricciardo is megelőzte a világbajnoki pontversenyben, ami miatt csupán a negyedik helyen zárta az idényt.

Ennek ellenére 2017-re egy rendkívül motivált és sikeréhes Vettel tért vissza a pályára, megnyerte a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjat és a következő hat futamon további két alkalommal - egyszer a legendás Monacói Nagydíjon - állhatott fel a dobogó felső fokára. A Mercedes erőfölénye ellenére ismét valós esélye nyílt a világbajnoki cím megszerzésére, és a Magyar Nagydíjon aratott sikerét követően 14 pontos előnnyel vezette a bajnokságot. A nyári szünet utáni Belga Nagydíj előtt be is jelentette a Ferrari, hogy 2020 végéig szóló szerződést kötött Vettellel, de az idény második felében a Mercedes lenyomta az olaszokat. Hamilton nyerni tudott a maranellóiak hazai versenyén Monzában és először vette át a vezetést a világbajnoki pontversenyben, ami akkora mentális nyomást helyezett az egyre feszültebbé váló Vettelre, hogy több futamon is saját hibájából hullajtott el fontos pontokat, emlékezetes módon ütközött össze csapattársával, Kimi Raikkönennel Szingapúrban, de Max Verstappennel is összeakadt a bajsza.

A csalódást keltő végeredménnyel zárult világbajnokság után a 2018-as idény újabb Hamilton-Vettel párharcot vetített előre, ráadásul mindkét pilóta négy-négy világbajnoki trófeával a zsebében vághatott neki a szezonnak. Úgy tűnt, Vettelnek sikerült feldolgoznia fejben az előző év kudarcait és az évad első két versenyét egyaránt megnyerte, de a korábban elkövetett hibák szellemként kísértették tovább. Sokszor kellett büntetések miatt rosszabb pozícióból kezdenie futamokat, és minél nagyobb erővel küzdött, annál több hibát követett el. A legfájdalmasabb egyéni hibáját éppen saját közönsége előtt a Német Nagydíjon vétette, amikor senkitől sem zavartatva egyszer csak elnézett egy féktávot és a falba állította a Ferrarit. A futamot végül a 14. rajtkockából induló Hamilton nyerte meg, s végül a brit 88 pontot vert a németre a bajnokság végén.

A 2019-es idényre Charles Leclerc váltotta Kimi Raikkönent a Ferrarinal, s Vettel - ahogy korábban a Red Bullnál - az olaszoknál sem tudta feldolgozni egy sikerre éhes, ambiciózus csapattárs érkezését. A monacói a szezon második felére maga mögé szorította a németet a csapaton belüli hierarchiában, azt pedig egy bajnoknak mindig nehéz elfogadnia, hogy már nem ő a kiválasztott, nem ő az a pilóta, akiért a csapata mindent megtesz. Bár Vettel korábban úgy nyilatkozott, hogy hajlik a további együttműködésre a maranellóiakkal, az álláspontok nem közeledtek az egyeztetések során és az elmúlt hetekben az is világossá vált, hogy már nem is fognak.

Bár összességében úgy tűnhet, Vettel Ferraris korszaka kudarccal zárult, a maranellói színekben aratott 14 futamgyőzelménél csupán Michael Schumacher és Niki Lauda tudott többet szerezni a csapattal. Arról egyelőre nem szól a fáma, hogy folytatja-e a versenyzést a száguldó cirkuszban és ha igen hol, mindenesetre az is előfordulhat, hogy a 2020-as idényben látjuk utoljára a Forma-1-ben. Sebastian Vettel négyszeres világbajnok és immáron háromszoros apuka, így talán a Forma-1-nél fontosabb dolgok is vannak az életébe, ahol ráadásul már többször felért a csúcsra. A legfrissebb pletykák szerint egyébként Carlos Sainz érkezését már a következő 48 órán belül bejelentheti a Ferrari, ez pedig Vettelt is közelebb viheti a McLarenhez.

Forma-1: Vettel nem hosszabbít, két kérője is akad

2020.05.12.
Ragnar Volarus

Az Auto Motor und Sport hétfőn éjjel írta meg, hogy a német versenyző és az olasz istálló nem tudott egyezségre jutni Vettel idény végén lejáró szerződése meghosszabbításáról. A Ferrari sem sokáig habozott, még délelőtt hivatalosan is megerősítették, hogy Vettel nem náluk folytatja a következő idényben.

Sejteni lehetett, hogy valami nem stimmel, mert néhány napja felerősödtek a pletykák, hogy a Renault és a McLaren is ajánlatot tett a Forma-1 négyszeres világbajnokának, Sebastian Vettelnek, akinek az év végén lejár a szerződése a Ferrarinál. A német pilóta 2015 óta versenyez az olasz istállónál, de itt nem tudta tovább gyarapítani vb-címeinek számát. 

A Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto többször kijelentette, szeretnék megtartani a német versenyzőt, az új ajánlatban azonban csökkentenék a fizetését.

„A Scuderia Ferrari egy évre szóló hosszabbítást ajánlott Vettelnek és azt kérte tőle, hogy június vége előtt döntsön, elfogadja-e. Sebastian kétségei abból adódtak, hogy nem biztos, hogy így Leclerc-rel azonos elbírálás alá fog esni a csapaton belül. A Ferrari vezérigazgatója, Louis Camilleri azt mondta nekem, hogy lehetetlen egy négyszeres világbajnokot második számú pilótaként alkalmazni olyasvalaki mögött, aki két versenyt nyert eddig” – fogalmazott Leo Turrini a Ferrari ügyeiben bennfentesnek számító újságíró. 

A neves F1-es szakíró szerint Vettel a Renault-hoz, vagy a McLarenhez szerződhet. E két csapatból most a McLaren lehet esélyesebb, mert a legfrissebb információk szerint Carlos Sainz jó eséllyel pályázik Vettel helyére, így nem zárható ki, hogy a két versenyző 2021-re helyet cserél egymással.

Ami a Renault-t illeti, az ideális megoldás kétségkívül az lenne a franciák számára, ha meghosszabbítanák Daniel Ricciardo szerződését, erre azonban nincs garancia – ezt Alain Prost, a Renault tanácsadója is elismerte nemrég.

Ricciardo egyébként korábban tárgyalt már a Ferrarival, és a pletykák szerint neki is esélye lehet arra, hogy az olasz istálló pilótája legyen. Mégis Sainz javára billenhet a mérleg nyelve, hiszen a spanyol tehetséget jóval olcsóbban szerezhetné meg a Scuderia.

15 éves Alonso és Schumacher legnagyobb csatája (videó)

2020.04.24.
Kálovics Tibor

2005-ben ezen a napon rendezték a Forma-1-es San Marino-i Nagydíjat, amely során Fernando Alonso és Michael Schumacher minden idők egyik legemlékezetesebb csatáját vívta a futamgyőzelemért. 

Fotó: Getty Images

A Forma-1 hét évtizedes története tele van óriási csatározásokkal, amelyek az utolsó körig tartottak. Az idősebb rajongók a mai napig jó szívvel idézik fel Rene Arnoux és Gilles Villeneuve párharcát az 1979-es Francia Nagydíjról, de Robert Kubica és Felipe Massa 2007-ben Japánban is olyan csatát vívott, amely a sportág legendás pillanatai közé tartozik. Ezek a csatározások azonban nem a győzelemről döntöttek és meglehetősen ritka is volt, hogy két pilóta az utolsó körig nyüstölje egymást az első helyért. 2005-ben Imolában viszont ez történt: a sportág két legendája ugyanis olyasmit produkált az utolsó körökben, amit ma is visszasírnak a rajongók. 

Michael Schumacher úgy vághatott neki a 2005-ös idénynek, hogy zsinórban öt világbajnoki címet nyert a Ferrarival, karrierje hetedik világelsőségét pedig minden korábbinál simább körülmények között szerezte. Bár a Ferrarinál történtek személyi változások is, valamint a szabályokon is változtattak (betiltott kerékcsere, megváltoztatott kvalifikációs rendszer), mégis sokan úgy vélték, hogy őt kell majd legyőzni. A szezon azonban nem így indult számára: Ausztráliában az időmérőn a körülmények áldozata lett, miután akkor kezdett el szakadni az eső, amikor ő a pályán volt, ám a futamon Nick Heidfelddel a saját hibájából ütközve esett ki. Malajziában csak a középmezőnyből rajtolhatott és mindössze a hetedik helyet tudta megszerezni. Bahreinben már a fejlődés jeleit mutatta és a második helyre kvalifikálta magát, ám néhány kört követően hidraulikai gondok miatt kiesett. A többszörös címvédő így írd és mond 2 ponttal várhatta az európai szezon kezdetét. 

Fernando Alonso ellenben szárnyalt az év elején. Az akkor 24 éves pilóta már futamgyőztesként és a vb (nem is annyira) titkos esélyeseként készülhetett 2005-re. Az első futamon rögtön a a harmadik helyet szerezte meg, csapattársa Giancarlo Fisichella és Rubens Barichello mögött. Malajziában és Bahreinben viszont már senki nem állhatott Alonso és a Renault útjába és 10 ponttal vezette a bajnokságot mindenki előtt. Bár Jarno Truli állt a bajnokság második helyén (két második helyének köszönhetően), a szakértők még mindig azt várták, hogy Kimi Raikkönen és Michael Schumacher lesznek Alonso legnagyobb riválisai, annak ellenére, hogy a német mellett a finn versenyzőnek is meggyűlt a baja a szezon elején a technikával. 

Sokan sírják vissza a tíz-tizenöt évvel ezelőtti Forma-1-et, mondván az autóknak volt hangjuk, nem voltak ennyire egyértelmű, hogy melyik pilóta nyer (cáfolatként mindjárt ott van a 2001-es, 2002-es és 2004-es idény), és az akkori szabályok egy érdekesebb Forma-1-et hoztak el a közönség számára. Ennek az időszaknak egy szegmensét viszont valószínűleg senki nem sírja vissza: a kétfázisú kvalifikációt. A 2005-ös idényt megelőző két szezonban superpole-rendszerben dőlt el a rajthelyek sorsa, vagyis a pilótáknak egyetlen gyorskörük volt arra, hogy minél jobb helyről rajtoljanak. Ezt a szabályt bolondították meg erre az évre: a szombati időmérő mellett ugyanis vasárnap is rendeztek egy kvalifikációt és a két mért kör eredményét összeadva határozták meg a rajtsorrendet. A szabályt senki sem szerette: a nézők többsége még ki sem ért a futamra, amikor ez a szakasz lefutott, a tv-társaságok többsége (köztük az RTL Klub) nem is adták élőben a második etapot, ráadásul a csapatok dolgát is nehezítette, hogy vasárnapra nemcsak a futam miatt kell koncentrálniuk. Ezt a szabályrendszert aztán néhány futammal később eltörölték és visszatértek a hagyományos egykörös kvalifikációhoz. 

Imolában még ez a rendszer volt érvényben és Schumacher ennek esett áldozatul: szombaton hiába teljesített viszonylag jól, vasárnapi hibája miatt csak a 13. helyről indulhatott a Ferrari szentélyének számító versenypályán. Az élről Kimi Raikkönen (McLaren) startolhatott, Alonso a második legjobb időt autózta összesítésben, míg mögülük Jenson Button (BAR), Mark Webber (Williams), Jarno Trulli (Toyota) és Takuma Sato (BAR) várhatta a piros lámpák kialvását és a 62 körös futamot. Schumachernek ugyan nagyon feküdt ez a pálya (1992 és 2004 között) amikor célba ért, akkor vagy első vagy második helyen végzett, ötször ráadásul diadalmaskodott is itt, ám senki nem várt tőle nagy eredményt az időmérőt követően. 

Az első körök igazi drámát hoztak: előbb Alonso csapattársa Fisichella csapta falnak az autóját, majd a tökéletes rajtja után utcahosszal vezető Raikkönen alatt adta meg magát a McLaren. A spanyol ekkor utcahosszal vezette a versenyt: tíz kört követően Button előtt nyolc, Trulli előtt 15 másodperccel vezetett, Schumacher pedig csak a 11. helyen szerénykedett, mintegy negyedpercnyi lemaradás miatt. A német világbajnok beragadt testvére Ralf mögé és körökön keresztül csak a középmezőnyben autózhatott. Miután Rubens Barichello is a technika áldozata lett a Ferrari-drukkerek kis túlzással már csak a csodában bízhattak, hogy valami jó eredményt ér el kedvenc csapatuk. 

A Schumacher érában a Ferrari egyik legnagyobb fegyvere volt a taktika: a Jean Todt és Ross Brawn nevével fémjelzett csapat olyan bokszstratégiákat alkalmazott, amely a többi csapatot őrületbe kergette és ráadásul ez párosult sokáig a mezőny legjobb pilótájának tudásával és a mezőny legjobb autójával. Ez az autó azonban nem volt a legjobb, viszont a taktikai zsenialitás megmaradt: Schumacher eltolt stratégián volt az élmenőkhöz képes és ez kifizetődőnek bizonyult. Amint üres térben autózhatott, sorra szállította a leggyorsabb köröket és feljött a harmadik helyre. Ezt a pozícióját ráadásul meg is őrizte miután kihívták tankolni. Huszonnyolc kör megtétele után a címvédő hátránya 31 másodperc volt Alonsohoz képest, Button pedig mintegy 20 másodperccel autózott előtte. 

Schumacher a taktikának köszönhetően úgy autózhatott, hogy se előtte, se mögötte nem volt senki a lekörözötteket leszámítva és pokoli tempót diktált. Körönként majdnem egy másodperccel gyorsabb volt mint Button és hamarosan meg is érkezett a BAR pilótájára. Alonso kijött a 42. körben és a Ferrari szerelői is kimentek, elhitetvén mindenkivel, hogy várják a világbajnokot. A bajnok azonban nem jött ki, egészen addig, amíg el nem jött a 49. kör. A gyors tempójának és a stratégiájának köszönhetően Alonso mögé jött vissza és alig másfél másodperc választotta el őket egymástól. Schumacher már a kivezető körén is faragta a különbséget riválisa mögött, akire fel is ért. Jöhetett tehát az azóta már legendássá váló test-test elleni küzdelem a két sztárpilóta között. 

Az egész világ azt várta, hogy Schumacher úgy fog átmenni a fiatal spanyolon is, mint kés a vajon, ám a pontversenyt vezető Alonso is bizonyítani akart, ezért őrületes módon védekezett. Pillanatok alatt négytizedre olvadt a különbség és kezdetét vette egy tíz körös háború. Schumacher nagy fölénye az akkor már másfél évtizede tartó pályafutása során az volt, hogy mentálisan is a vetélytársai fölé kerekedett és kvázi kikészítette pszichikailag az ellenfelet, Alonso személyében azonban emberére akadt. A Renault versenyzője a fiatal korát megszégyenítő módon védekezett ellene hosszú körökön keresztül. A címvédő hiába próbálta meg legalább ötször is ugyanott megelőzni riválisát, a spanyol zárta az ívet ellene. A szűk imolai pálya ráadásul a vezetőnek kedvezett, főleg mert, egyikük sem mert belemenni egy olyan manőverbe, amely veszélyeztette volna azt, hogy célba érjenek. Schumacher aztán az utolsó körben is próbált előzni, valamint a rövid célegyenesben is kigyorsított, ám végül Fernando Alonsót intették le az első helyen. A két pilótát a célban 215 ezredmásodperc választotta el egy 305 kilométeres száguldás során. 



Mindketten csak a legnagyobb tisztelettel beszéltek egymásról a leintést követően és egyértelmű volt, hogy mindketten bizonyítottak: Alonso igazolta, hogy megérett a bajnoki címre, miután egy gyorsabb autót tartott vissza attól, hogy megelőzze, Schumacher pedig megmutatta, hogy tempót tekintve még mindig a legjobbak közé tartozik. Az azóta már legendássá váló csatározás már csak azért is volt kiemelkedő, mert mindketten az autójuk teljesítményének határán autóztak, úgy, hogy 310-es tempónál nem voltak veszélyesek a másik egészségre és teljesen sportszerű harc zajlott. 

A futamnak aztán lett utóélete is a csata mellett: a versenyt követően kiderült, hogy a harmadik helyen célba érő Jenson Button és a hatodikként záró Takuma Sato BAR-Hondája 4,5 kilogrammal könnyebb a megengedettnél. A két pilótát azonnali hatállyal kizárták, ráadásul a következő két futamról el is tiltották őket. A végeredményben ráadásul nem is ez volt az egyetlen változás: Ralf Schumacher 25 másodperc időbüntetést kapott egy veszélyes bokszutcai manőverért és így csak kilencedik lett. 

A kizárásoknak köszönhetően a harmadik helyet Alexander Wurz szerezte meg, aki Juan-Pablo Montoyát helyettesítette a McLarennél (A kolumbiai a hivatalos indoklás szerint teniszezés, ám meg nem erősített információk szerint motokrosszozás közben sérült meg). Jaques Villenuve (Sauber) lett a negyedik megelőzve Jarno Trullit (Toyota) és Nick Heidfeldet (Williams). Az utolsó két pontszerző helyen Mark Webber (Williams) és az élete első futamát teljesítő Vitantonio Liuzzi zártak. 

Alonso az erős szezonkezdésének köszönhetően toronymagasan vezette a világbajnokságot és bár a szezon második felében Kimi Raikkönen és a McLaren többször is legyőzte őt, végül két futammal a szezon vége előtt Brazíliában megszerezte élete első világbajnoki címét. Schumachernek ugyan voltak felvillanásai (második hely Kanadában, pole és dobogó a Hungaroringen) és megnyerte a "hatautós" indianapolisi futamot, ám a technika valamint a gyengébb autó miatt nem volt esélye a vb-címért harcolni. A hétszeres világbajnok végül a harmadik helyet azért így is elcsípte összetettben Alonso és Raikkönen mögött. 

Fotó: AFP


2006-ban aztán Alonso és Schumacher nemcsak egy futamon keresztül, hanem egy egész évadban vívott egymással lenyűgöző csatát a világbajnoki címért, amelyből a spanyol került ki győztesen. A csata csúcspontja akkor is Imola volt ahol szinte megismételték 2005-ös harcukat azzal a különbséggel, hogy akkor Schumacher vezetett és nyerte meg a verseny. Az imolai pályán akkor rendeztek utoljára Forma-1-es futamot és a legendás aszfaltcsík nem is búcsúzhatott volna méltóbban, mint két ekkora klasszisnak a késhegyre menő csatájával. 

A 2005-ös San Marinó-i Nagydíj végeredménye:

1  Fernando Alonso Renault 1h27:41.921
2  Michael Schumacher Ferrari + 0.215
3  Alexander Wurz McLaren-Mercedes + 27.554
4  Jacques Villeneuve Sauber-Petronas + 1:04.442
5  Jarno Trulli Toyota + 1:10.258
6  Nick Heidfeld Williams-BMW + 1:11.282
7  Mark Webber Williams-BMW + 1:23.297
8  Vitantonio Liuzzi Red Bull-Cosworth + 1:23.764
9  Ralf Schumacher Toyota + 1:35.841
10  Felipe Massa Sauber-Petronas + 1 kör
11  David Coulthard Red Bull-Cosworth + 1 kör
12  Narain Karthikeyan Jordan-Toyota + 1 kör
13  Tiago Monteiro Jordan-Toyota + 2 kör
Ki  Christijan Albers Minardi-Cosworth Hidraulika
Ki  Rubens Barrichello Ferrari Elektronika
Ki  Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes Kardántengely
Ki  Patrick Friesacher Minardi-Cosworth Kuplung
Ki  Giancarlo Fisichella Renault Baleset
DQ  Jenson Button BAR-Honda kizárva
DQ  Szató Takuma BAR-Honda kizárva

Mentősként harcol a koronavírus ellen a korábbi Ferrari-főnök

2020.04.23.
Dorogi László

Maurizio Arrivabene nem akarta nagy dobra verni nemes küldetését, de az olasz sajtó csak megszimatolta.

Fotó: AFP/Getty Images

Önkéntes mentősnek állt Maurizio Arrivabene, a Forma-1-ben szereplő Ferrari egykori csapatfőnöke. Bár az olasz szaki ezt nem akarta nyilvánosságra hozni, Leo Turrini, a száguldó cirkusz egyik bennfentes olasz újságírója mégis kiderítette és ha már így tett, nyilvánosságra is hozta.

A koronavírus-járvány komoly megpróbáltatások elé állította Olaszországot, eddig közel 200 ezer fertőzöttet regisztráltak és már több mint 25 ezren haltak meg a vírus okozta szövődményekben, ezért minden civil és nem civil segítség életeket menthet.

Az Il Resto del Carlino című lap információi szerint Arrivabene már a válság kezdetén szabaddá tette magát, hogy mentővel idős embereket kórházba szállíthasson, s bár mogorva stílusához tartozó nagy szívéhez hűen úgy látta a legjobbnak, ha erről nem mond senkinek semmit, mégis kiderült.

Maurizio Arrivabenét 2014 februárjában nevezte ki a Ferrari csapatfőnöknek, irányítása alatt sikerült javítania a csapatnak a 2010-es évek elején látható visszafogott teljesítményén, irányítása alatt 14 futamgyőzelmet is szereztek az olasz istálló pilótái, ám a Mercedes egyeduralmát nem sikerült megtörniük. Arrivabenét tavaly januárban menesztette a Ferrari vezetése, amellyel a hírek szerint meg is romlott a csapatvezető viszonya.

Címkék: Ferrari

Kezdődik a szezon - kezdődik a szezon?

2020.03.11.
Dorogi László

Magyar idő szerint péntek hajnalban a Ausztrál Nagydíj első szabadedzésével hivatalosan is kezdetét veszi a Forma-1 2020-as idénye. A bizonytalanság óriási, a koronavírus-járvány a száguldó cirkuszt sem kímélte, de ezen túl is érdekesnek ígérkezik a turbó-hibrid éra utolsó idénye.

A hagyományoknak megfelelően a melbourne-i Albert Parkban veszi kezdetét a Forma-1 2020-as szezonja, s bár néhány héttel ezelőtt még úgy tűnt, a legfőbb témát az szolgáltatja majd a rajt előtt, hogy ez lesz a sorozat utolsó idénye a nagy szabályváltozások előtt, az élet végül több érdekes cselekményszálat is belefirkált a forgatókönyvbe.

Koronavírus

A decemberben Kínából világhódító útjára induló újfajta koronavírus-járvány a Forma-1-et - ahogy a sportvilág számos nagy versenyét, sorozatát - sem kímélte. Az már korábban eldőlt, hogy a Kínai Nagydíjat nem rendezik meg, de a debütáló Vietnami Nagydíj megrendezése is igencsak kérdésessé vált. A szezon második versenyhétvégéjén, Bahreinben a száguldó cirkusz történetében először nem lehetnek nézők a lelátón, és a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj megrendezése is az utolsó pillanatig a levegőben lógott. A vírus terjedési sebességének és irányának függően akár további futamokat is érinthetnek a szigorú óvintézkedések, ezért hatalmas bizonytalanság lengi körül a 2020-as idényt. Az AFP hírügynökség beszámolója szerint már Melbourne-ben is megjelent a koronavírus, köszönhetően egy rendkívül felelőtlenül viselkedő 70 éves betegnek, aki Szingapúrból érkezett Melbourne-be, de karanténba vonulás helyett közvetlenül a Forma-1-es pálya melletti Albert Park Hotelbe vette az irányt egy F1-es felvezetőeseményre. Szerdán három embert is koronavírus gyanújával különítettek el a csapatoktól, a hírek szerint egy McLarenes és két Haasos kolléga került karanténba, miután nem érezte jól magát.

A Vietnámi Nagydíj is veszélyben?

Egyre többen kételkednek abban, hogy a Forma-1 jogtulajdonosa, a Liberty Media talál-e új időpontot a koronavírus miatt elhalasztott Kínai Nagydíjnak. Sőt, vannak akik már a szomszédos Vietnám miatt aggódnak. A német RTL televízió egyenesen kijelentette, nem küld stábot Hanoiba. A koronavírus lassan felforgatja az egész világot, de a Forma-1 idei versenynaptárát már biztosan.

Bár Forma-1-nél is mindent megtesznek a járvány megfékezése érdekében - Ausztráliában például minimálisra csökkentették a szurkolók és a pilóták érintkezési lehetőségeit, nem lehet majd például szelfiket sem készíteni a versenyzőkkel -, egyelőre nem tudni, hogy milyen mértékben befolyásolja majd a világméretű betegség a Forma-1 2020-as szezonját. Arra mindenesetre jobb, ha felkészülünk: jöhetnek a zárt kapus és a halasztott futamok is szép számmal.

FIA-Ferrari vs. nem Ferrari motoros istállók

A holtszezon legmegosztóbb témáját érdekes módon egy tavalyi ügy robbantotta ki, amely hetek óta tartja lázban a száguldó cirkusz résztvevőit. A konfliktusról írtunk részletesen, de azért nagy vonalakban nem árt feleleveníteni a történetet.

Sarokba szorították az FIA-t, borulhat a bili a száguldó cirkuszban

Csalt-e a Ferrari? Ha nem csalt, miért nem mondják meg? Ha csalt, miért nem büntetik meg őket? Egyébként is mi oka védeni az FIA-nak az olaszokat? Jó érzésű Forma-1-rajongóként szomorúan konstatálom, hogy az elmúlt hetekben fellángoló FIA-Ferrari koalíció vs. nem-Ferrari-motorosok frakció vita sokkal nagyobb hullámokat ver, mint az elmúlt évek bármelyik világbajnoki küzdelme.

A Ferrari a 2019-es idényre minden kétséget kizáróan az egyik leggyorsabb konstrukciót rakta össze, ami olyannyira gyors volt, hogy a rivális csapatok csalást sejtettek a szédületes tempó mögött. Bár többször is jelezték az ilyen ügyekben illetékes Nemzetközi Automobil-szövetségnek észrevételüket, az FIA sokáig fittyet sem hányt a dologra. Egy idő után aztán mégis beadta a derekát és berendelte vizsgálatra a Ferrari erőforrását. A turpisságot ugyanis - leginkább a Red Bull szerint - ennél az "alkatrésznél" követték el az olaszok: szabálytalan üzemanyagáramlás mérővel szerelték fel a motort, így az a megengedettnél nagyobb mennyiségű üzemanyagot forgatott át. Az FIA végül kiadott egy szabály egyértelműsítő közleményt, hogy tilos az üzemanyagáramlás mérővel babrálni, s hogy emiatt, vagy sem, de a Ferrari teljesítménye alaposan bezuhant az utolsó versenyekre.

A történet végére néhány nappal ezelőtt tett - volna - pontot az FIA, amikor közleményben jelezte, lezárta a vizsgálatot és titkos megállapodást kötött a Ferrarival, amelynek részleteit nem hozhatja nyilvánosságra. Ez jókora felzúdulást keltett azon csapatoknál - a Mercedesnél, a Red Bullnál, a MecLarennél, a Renault-nál, a Racing Pointnál, az Alpha Taurinál és a Williamsnél - amelyek nem Ferrari erőforrásokat használnak, mondván, legalább azt árulják el, hogy akkor tényleg csaltak-e vagy sem. Ezután komoly pszichikai hadviselés vette kezdetét, és a harcnak még közel sincs vége, már egészen vad pletykák is szárnyra keltek, miszerint a demonstráló csapatok külön versenysorozatot indítanánk a Ferrari kizárásával, vagy hogy éppen az első Forma-1-es idén óta a mezőny tagjaként szereplő maranellóiak lépnének le. Hogy mi lesz a botrány vége, az jó eséllyel csak hónapok múlva derül ki, mindenesetre a Ferrari egyébként is rossz közhangulatának biztosan nem tett jót az ügy.

DAS Mercedes

A német nyelven nem tudók sincsenek hátrányban, nem egy határozott névelőt kapott a világbajnoki címvédő, hanem egészen egyszerűen így nevezte el azt a technikai újítását, ami miatt komoly kritikákat kapott a riválisoktól. A duplatengelyes kormányzás rendszerén a barcelonai tesztek során akadt meg az ellenfelek szeme, amikor Hamilton úgy manőverezett az autójával, mintha csak egy repülőgépet vezetne: a kormányt előre és hátra mozgatva machinált vezetés közben.

A Mercedes mindenkit meglepett

Az első óra leginkább Hamiltonról szólt, mivel ő teljesített először mért kört, majd 1:18.915-tel az élen is zárt, nem mellesleg a legtöbb kilométert is a mercedeses tette meg. A címvédő lendülete a későbbiekben sem hagyott alább, igaz, inkább az adatok gyűjtésére feküdt rá a második hatvan percben, ezért folyamatosan csúszott hátra az időlistán.

Az FIA természetesen azonnal elkezdte vizsgálni a dolgot, majd gyorsan le is szögezte, hogy 2021-ben már senkinek eszébe se jusson ilyen megoldással próbálkozni, viszont a Mercedes idén még alkalmazhatja. Már persze, ha akarja, mert az sem egészen biztos, hogy ez bármiféle előnyt jelent a riválisokkal szemben.

Pink Mercedes

Alaposan felkavarta az állóvizet a Racing Point csapat, a Lawrence Stroll kezében lévő csapat néhány nappal az autóbemutatója után sokkolta a mezőnyt. Történt ugyanis, hogy egy teljesen más konstrukcióval gurultak ki az első szezon előtti kollektív tesztre Barcelonában, mint amit korábban bemutattak, ez a konstrukció pedig kísértetiesen emlékeztetett egy korábbira. Csakhogy, nem a Racing Pointéra! A csapat tervezői és mérnökei megpróbálták egy az egyben lekopizni a tavaly világbajnoki címet nyerő Mercedes autóját, amely külcsínben igen jól sikerült. Nemcsak a küllem változott, ugyanis a tesztek alapján tényleg gyorsnak tűnt a rózsaszín járgány, Sergio Perez egyenesen úgy nyilatkozott, hogy ez a valaha volt legjobb kocsi, amiben ült az előszezonok során.

Miben mesterkedik a Racing Point?

Szerdán hivatalosan is kezdetét vette a Forma-1 2020-as idénye a barcelonai kollektív teszt első napjával. Ilyenkor persze még nem tudunk és nem is szabad messzemenő következtetéseket levonni a köridőkből, az viszont azonnal szemet szúrt mindenkinek, hogy a Racing Point autói nagyon-nagyon hasonlítanak a 2019-ben világbajnok Mercedes-konstrukcióra.

Az időeredmények is azt mutatják, hatalmasat lépett előre a csapat, különösen tavalyi önmagához képest, kőkemény tizedmásodperceket sikerült lefaragni a tempóból, ami még akkor is nagy szó, ha tudjuk, a teszteredmények nem mindig mérvadóak. A Racing Pointnál mindenesetre nagyon bizakodóak, az ellenlábasok kritikáit pedig, miszerint ellopták a Mercedes ötleteit, csak annyival ütötték el, hogy miért ne próbálhatnának meg tanulni a legjobbtól.

Mi lesz a Ferrarival?

Az ágaskodó lovas csapatnak borzasztóan sikerült a téli felkészülése, amin az FIA-val kötött titkos paktum nyilvánosságra hozatala sem segített. Sebastian Vettel és Charles Leclerc szenvedtek az autóval Barcelonában, az első teszten ráadásul borzasztóan kevés kört tudtak teljesíteni a géppel. Egyesek szerint megtévesztő a Ferrari lassúsága, ám Mattia Binotto néhány nappal ezelőtt tiszta vizet öntött a pohárba és leszögezte: nem kamuznak, nem altatnak, tényleg ennyit tud jelenleg az autó. No, persze ez a nyilatkozat is lehet a megtévesztés része, mindenesetre a legtöbb szakértő szerint Mercedes-Red Bull csata várható a világbajnoki címért, a Ferrarinak pedig be kell érnie idén - jó esetben - a harmadik hellyel.

A Ferrari nem altat, tényleg lassú

Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke a két szezon előtti teszten látottak alapján úgy véli, a csapatnak nagyon sok mindenben kell fejlődnie a két hét múlva esedékes szezonrajtig. Lerágott csont, hogy a szezon előtti teszteredményekből messzemenő következtetéseket nem szabad levonni, mégis úgy tűnik, a Ferrari a várakozásoknál gyengébben szerepelt a Forma-1 kollektív gyakorlásain.

A másik probléma, amire vélhetően megoldást kell találnia az olaszoknak, az a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel kiábrándító formája. A német pilóta az elmúlt másfél évben csupán árnyéka volt önmagának, Charles Leclerc már az első Ferraris évében többször móresre tanította. Márpedig a maranellóiaknak egyértelműen szükségük lenne egy jó Vettelre, ha sokáig versenyben szeretnének maradni, de a boxutcai pletykák szerint az sem elképzelhetetlen, hogy ez lesz a német utolsó szezonja az olaszoknál.

Fotó: formula1.com

Hány rekordot dönt meg Lewis Hamilton?

Szinte hihetetlen, hogy Lewis Hamilton már 35 éves, de ez egyáltalán nem látszik rajta. A címvédő, hatszoros világbajnok pilóta egyáltalán nem tűnik a nyugdíjra készülődő versenyzőnek, továbbra is ott lángol a szemében a tűz és a gyilkos ösztön, hogy újabb és újabb trófeákat szerezzen meg. Az előzetes várakozások alapján minden esélye meg is van arra, hogy 2020 végén már hétszeres világbajnoknak mondhassa magát és beállítsa Michael Schumacher beállíthatatlannak hitt rekordját. A brit pilóta a német legenda egy másik csúcsát is üldözi, méghozzá a legtöbb futamgyőzelem rekordját. Michael Schumacher pályafutása során 91 alkalommal állhatott fel a pódium felső fokára, ehhez Hamiltonnak még hét futamgyőzelemre lenne szüksége. Ha csak abból indulunk ki, hogy a hibrid-éra 2014-es bevezetése óta a legrosszabb idényében is 9 versenyt tudott megnyerni, akkor elmondhatjuk, jó eséllyel pályázik a patinás rekordra.

Hamiltonnak persze kapóra jön, hogy a mezőny legjobb konstrukcióját vezeti, ráadásul a 2021-es szabályváltozások könnyen meg is törhetik a Mercedes dominanciáját - az elmúlt hat szezonban az ezüst nyilak zsebelték be a világbajnoki címeket -, így még robbanthat egyet utoljára. Ebbe azért vélhetően Valtteri Bottasnak is lesz beleszólása, emlékezhetünk, a finn kiválóan kezdte a tavalyi szezont, de formáját nem tudta hosszú távon fenntartani.

Ádáz küzdelem az élcsapatok árnyékában

Tavaly a McLaren mindenkit meglepett remek teljesítményével, a wokingiak konstruktőri negyedik helyét nem sokan prognosztizálták a szezonrajt előtt. Most olybá tűnik, hogy még ádázabb csatát vívhatnak a középcsapatok a negyedik helyért, amely egy tényleges Ferrari behorpadás következtében akár még dobogóvá is változhat. A 2020-as teszteredmények alapján a McLaren nem lett rosszabb, de jobb se nagyon, miközben a riválisok - első blikkre - szintet tudtak lépni. A Racing Pointról már ejtettünk szót, de mindenképpen emlékezzünk meg a Renault-ról is, a franciák ugyanis a harmadik leggyorsabb autót rakták össze, csupán a Mercedes és a Red Bull tudott jobb köridőt repeszteni náluk Barcelonában. Daniel Ricciardo és Esteban Ocon személyében ráadásul két rutinos, bevállalós pilótával rendelkeznek, mindkettejüknek jó éve lehet.

A hátsó régiókban a Williamsnél is van ok a bizakodásra, persze a briteknek volt honnan fejlődniük. A Williams 2019-ben messze-messze a legpocsékabb autóval rendelkezett, de most a teszteredmények arról árulkodnak, hogy sikerült szintet lépniük és csökkenteni hátrányukat a mezőny végén. Ezzel együtt a szakértők így is az utolsó, tizedik helyre várják őket, de George Russell már tavaly, azzal a rémes járgánnyal is megmutatta, hogy van benne potenciál, a mezőny egyetlen újoncának, a kanadai Nicholas Latifin pedig nem igazán lesz teher. Barcelonában sikerült a hetedik leggyorsabb köridőt megfutniuk és ha a fejlődés töretlenül tart, akkor akár néhány pontszerző helyben is reménykedhetnek - tavaly Robert Kubica révén egyetlen egy egységet sikerült bedobniuk a közösbe.

Érdekes a Haas helyzete is, ugyanis sokan úgy vélekednek, nem sok sanszuk lesz beleszólni a középcsapatok küzdelmeibe, míg mások szerint a rosszul sikerült tavalyi szezon után ismét radar alá kerülhetnek. Talán emlékeznek még néhányan, hogy a két évvel ezelőtti idényt pazarul kezdte a Romain Grosjean, Kevin Magnussen páros, de vagy megadta magát az autó alattuk, vagy kapitális hibákat vétettek, amivel rengeteg világbajnoki pontot hagytak veszni. A téli kollektív teszteken nem sikerült az 1.17-es idő alá benézniük, ők szerepeltek a leggyengébben, ezek alapján sok munka vár még rájuk.

Az Alfa Romeo egy évvel korábban is pokolian gyors tudott lenni az egyenesekben, ez pedig az idei autó esetében sem változott meg. Kimi Raikkönenék végsebessége a DRS-rásegítéssel a 320 kilométer per órát is elérte Barcelonában, de tulajdonképpen teher nélkül vághatnak neki a szezonnak. Éppen úgy, ahogy a Red Bull fiókcsapatának számító Alpha Tauri, amely szeretne elmozdulni tavalyi konstruktőri hatodik helyéről, de ez a kiegyenlített erőviszonyokat látva egyáltalán nem lesz egyszerű.

A legnagyobb kihívó: Max Verstappen

Nincs olyan szakértő, akinek ne fordult volna meg a szezon előtti elemzésekben, hogy a Red Bull fiatal holland titánja talán 2020-ban érhet fel először a csúcsra. Verstappen már 2019-ben is aratott bravúros győzelmeket, az autója idén is jónak tűnik, a képességei pedig megvannak ahhoz, hogy Hamilton első számú kihívójává lépjen elő. Idén ráadásul már hazai környezetben is versenyezhet, hiszen visszatér a száguldó cirkusz versenynaptárába a felújított zandvoorit pálya, a fanatikus holland szurkolók pedig biztosan fantasztikus hangulatot fognak teremteni.

IndyCart idéző kanyarban is száguldoznak idén a pilóták

Több mint három évtized után Hollandia visszatér a Forma-1-es helyszínek vérkeringésébe. Valljuk be, Max Verstappen népszerűségét látva erre volt is igény, a hollandok pedig nagyon kitettek magukért. A zandvoorti aszfaltcsík persze nem teljesen új, korábban rendeztek rajta különböző futamokat, de azért némi ráncfelvarrásra szorult.

A Forma-1 2020-as szezonjának mezőnye

Mercedes: Lewis Hamilton, Valtteri Bottas
Ferrari: Sebastian Vettel, Charles Leclerc
Red Bull: Max Verstappen, Alexander Albon
McLaren: Carlos Sainz, Lando Norris
Renault: Daniel Ricciardo, Esteban Ocon
Alpha Tauri: Pierre Gasly, Danyiil Kvjat
Racing Point: Sergio Perez, Lance Stroll
Alfa Romeo: Kimi Raikkönen, Antonio Giovinazzi
Haas: Romain Grosjean, Kevin Magnussen
Williams: George Russell, Nicholas Latifi

Sarokba szorították az FIA-t, borulhat a bili a száguldó cirkuszban

2020.03.06.
Dorogi László

Csalt-e a Ferrari? Ha nem csalt, miért nem mondják meg? Ha csalt, miért nem büntetik meg őket? Egyébként is mi oka védeni az FIA-nak az olaszokat?

Fotó: formula1.com

Jó érzésű Forma-1-rajongóként szomorúan konstatálom, hogy az elmúlt hetekben fellángoló FIA-Ferrari koalíció vs. nem-Ferrari-motorosok frakció vita sokkal nagyobb hullámokat ver, mint az elmúlt évek bármelyik világbajnoki küzdelme. És az bizony már régen rossz, ha a zöld asztalnál érdekfeszítőbb csata zajlik, mint az aszfalton, de most ezzel kell beérnünk. Egyébként is, jó eséllyel az elmúlt évek/évtizedek legzaklatottabb idényét lesz szerencsénk - remélhetőleg - végig izgulni, mert itt van ez a koronavírus-járvány is, ami jó néhány versenyhétvége időpontját és menetrendjét is átírhatja még.

A száguldó cirkusz társadalmát jelenleg kevésbé foglalkoztatja az országokat karanténba kényszerítő koronás szörnyeteg, ők most egymással és a Nemzetközi Automobil-szövetséggel vannak elfoglalva. A konfliktus gócpontjáról már mi is írtunk, ez pedig leegyszerűsítve a következő: a riválisok szerint a Ferrari a 2019-es idényben csalt, szabálytalan erőforrással szerelte fel az autóját. Az más kérdés, hogy ez sem volt elég arra, hogy a Mercedes kipufogógázának árnyékánál többet szippantsanak be, de a konstruktőri ezüst azért meglett. A rivális csapatoknál - értsd Mercedes, Red Bull, McLaren, Alpha Tauri, Williams, Racing Point, Renault - az verte ki a biztosítékot, hogy a Nemzetközi Automobil-szövetség kiadott egy közleményt szerdán, miszerint megvizsgálták a Ferrari tavalyi erőforrásának ügyét és ezzel kapcsolatban kötöttek egy titkos megállapodást az olaszokkal, amivel az ügy részükről lezártnak tekinthető. Nem derült tehát ki, hogy valóban csalt-e a Ferrari, vagy sem, mindenesetre büntetést nem kaptak a maranellóiak.

Ketté szakadt a Forma-1 mezőnye, feszült a helyzet a Ferrari és a többiek között

Az olasz istálló titkos megállapodást kötött a Nemzetközi Automobil Szövetséggel. A riválisok azt gyanítják, szabálytalan erőforrást használt tavaly a Ferrari. Szinte már csak néhányat kell aludnunk és elkezdődik a Forma-1 2020-as idénye az Ausztrál Nagydíjjal, ám a holtszezon is szolgáltatott bőven témát az autósport-rajongók számára.

No, de lehet ilyet csinálni?

Lehet. Az FIA-nak lehetősége és joga is van arra, hogy egyedi megállapodást kössön bármely Forma-1-es csapattal, ha úgy ítéli meg, hogy erre van szükség. És persze amennyiben ez a megállapodás közös megegyezéssel születik meg. Ha így történik, abban az esetben a megállapodás részletei valóban csak az érintett felekre - jelen esetben a Ferrarira és az FIA-ra - tartoznak, sőt, titoktartási kötelezettség is terheli a feleket. Már persze, ha nincs az ügyben harmadik érintett fél. Amennyiben tényleg csalt a Ferrari és úgy előzött meg több versenyen sok-sok más autót, akkor a legyőzöttek lényegében ebben az esetben igen csak érintettek az ügyben, ezt nem árt leszögeznünk. De mivel azt sem tudjuk, hogy szabálytalan volt-e a Ferrari, vagy sem, máris nem beszélhetünk harmadik félről.

Valamit biztosan eltusolnak

A sztori nem új keletű, a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner már tavaly áprilisban pedzegette, hogy szabályos keretek között képtelenség a Ferrari ilyen mértékű sebességbeli fölénye. Az osztrákok odáig merészkedtek, hogy paranoid módon a Ferrari garázsából áramló furcsa szagok jelenlétére hívták fel az illetékesek figyelmét, a csalás tényének egyértelmű bizonyítékaként megjelölve azokat. A problémát a feltételezések szerint a Ferrari erőforrásába szerelt üzemanyagáramlást ellenőrző szenzor okozta, ami nem szolgáltatott valós adatokat arról, mennyi üzemanyag meg keresztül az erőforráson. Az üzemanyagáramlást óránként 100 kilogrammban maximalizálják a szabályok, de az olaszok például a szezonzáró Abu-Dzabi Nagydíjon is hamis üzemanyag-mennyiséget jelentettek be, amiért meg is büntette őket az FIA.

A szövetség a Ferrari riválisainak unszolására végül az Amerikai Nagydíj előtt egyértelműsítette, hogy szigorúan tilos megbuherálni az üzemanyagáramlást ellenőrző szenzorokat, az olaszok sebessége pedig varázsütésre visszaesett. Azt persze érdemes hozzátenni, hogy vannak olyan pályák, amelyek az egyik csapatnak fekszenek és vannak olyanok, amelyek a másiknak, mindenesetre az ominózus futam után Max Verstappen bele is rongyolt a Ferrariba, hogy lám-lám ennyire lassúak, amikor nem csalnak. Az FIA egyébként már most bejelentette, hogy a 2020-as szezontól két szenzort is kötelező lesz a csapatoknak beszerelnie az erőforrásba, így pedig a szövetség szerint kikezdhetetlen lesz a szisztéma, nem lehet majd trükközni az üzemanyagáramlás mérésével. Ezzel a demonstráló istállóknak ugyancsak az a problémája, hogy nem magyarázták meg a döntés szakmai hátterét.

Az FIA atomjaira szedte a Ferrari-motort

A szövetség a riválisok bejelentései után a tavalyi szezonban lefoglalt egy Ferrari-erőforrást, hogy megvizsgálja, de az elmúlt fél évben nem jutottak semmire. Könnyen előfordulhat hát, hogy az olaszok valóban nem szabálytalankodtak, de akkor felmerül a kérdés, mire a nagy titkolózás. Nos, erre több teória is született, de mielőtt ezeket felsoroljuk, szögezzük le: ezek csak FELTÉTELEZÉSEK, s amíg az FIA vagy a Ferrari nem áll elő a farbával, azok is maradnak.

  • Előfordulhat, hogy a Ferrari talált egy olyan megoldást, amely ugyan a jelenlegi szabályokat nem sérti, de nagy előnyt jelent, viszont rendkívül költséges. Az FIA határozott célja, hogy csökkentse a Forma-1-es csapatok költségeit, és minimalizálja a csapatok közötti különbséget, ellenben ha nyilvánosságra hozná az olaszok technikai megoldását, azzal felnyitná Pandora szelencéjét és elkezdődnek az agyatlan költekezés. Azt pedig tudjuk jól, hogy a Forma-es istállók közel sem ugyanakkor büdzséből gazdálkodnak, így tovább nőhetne a szakadék az élmenők és a többiek között.

  • Előfordulhat, hogy az elmúlt fél évben - bármennyire feszült is meg - az FIA nem tudta bebizonyítani a Ferrari szabálytalanságát, ellenben a maranellóiak sem tudták minden kétséget kizáróan bebizonyítani, hogy nem csaltak. Mivel így patthelyzet alakult ki, kötöttek egy titkos megállapodást, hogy egyikük renoméja se sérüljön.

  • Előfordulhat, hogy a Ferrari egy olyan megoldást fejlesztett ki, amit már alkalmaz, vagy alkalmazni fog az utcai gépeinél is. Ha ez így van, akkor értelemszerűen a Ferrarinak a legkevésbé sem érdeke, hogy nyilvánosságra kerüljön a szakmai titok, ez ugyanis nagy versenyhátrányt jelentene számukra és komoly bevételektől eshetnek el.

Fotó: formula1.com

Szemet szúró privilégiumok

Van ennek a történetnek egy másik aspektusa is, amelyből talán megértjük, miért harcol elkeseredetten például a Red Bull egy új vonalas csapatként ilyen kétségbeesetten a Ferrari ellen. Az ágaskodó lovas istálló a mezőny egyetlen csapata, amely a Forma-1 első, 1950-es idénye óta folyamatosan jelen van a száguldó cirkuszban, ezzel pedig komoly előnyök párosulnak. Nincs például még egy csapat a Ferrarin kívül, amelynek lenne joga megvétózni az esetleges új szabályokat, és már csak azért is jelentős pénzeket zsebelnek be, hogy a kezdetek óta állandó résztvevői a versenysorozatnak.

Éppen ezért ha csak a trükközés, csalafintaság, mismásolás gyanúja felmerül velük szemben, a többiek máris farkast kiáltanak. Az sem titok, hogy az olaszok kifejezetten jó viszonyt ápolnak az FIA-val, ami szintén szálka lehet egyesek szemében.

Ha bármely Forma-1-es csapat vét az FIA szabályai ellen, a szövetség bírósági és fegyelmi szabályai alapján a Nemzetközi Törvényszéknek kell eljárnia az ügyben. A FIA viszont a Ferrari motor-ügyét nem terjesztette a törvényszék elé, ebből pedig arra következtethetünk, hogy tényleg nem csaltak az olaszok. A tiltakozó istállók viszont mindenképpen bíróság elé akarják vinni az ügyet, hogy kicsikarják a titkosított információkat, amire meg is van a joguk, kérdés sikerrel járnak-e.

A legnehezebb helyzetben mégis az FIA van. A szövetséget sarokba szorította a hét csapatos koalíció tiltakozásával, mert így választás elé lettek állítva: vagy titokban tartják a megállapodás részleteit, és a reklamáló csapatok döntenek úgy, hogy lelécelnek, vagy megszegik a Ferrarival kötött megállapodást, akkor viszont a Forma-1 arca, a legnagyobb marketingértékkel rendelkező, a legpatinásabb csapata perelheti le róluk a gatyát is, és hagyhatja faképnél a sorozatot.

Címkék: Ferrari, Forma 1

Ketté szakadt a Forma-1 mezőnye, feszült a helyzet a Ferrari és a többiek között

2020.03.04.
Dorogi László

Az olasz istálló titkos megállapodást kötött a Nemzetközi Automobil Szövetséggel. A riválisok azt gyanítják, szabálytalan erőforrást használt tavaly a Ferrari.

Fotó: formula1.com

Szinte már csak néhányat kell aludnunk és elkezdődik a Forma-1 2020-as idénye az Ausztrál Nagydíjjal, ám a holtszezon is szolgáltatott bőven témát az autósport-rajongók számára. A téli tesztek eredményeinek kiértékelése mellett egy sokakat bosszantó ügylet is terítékre került, amely most alapvetően osztja két táborra a száguldó cirkuszt. A feszültség az egyes hírek szerint igen jó viszonyt ápoló Ferrari Forma-1-es csapata és az FIA, valamint a nem Ferrari erőforrással száguldozó istállók között éleződött ki az elmúlt napokban, méghozzá azért, mert a szövetség és a maranellóiak titkos megállapodást kötöttek.

A Ferrari tavaly kétségtelenül a mezőny leggyorsabb konstrukcióját rakta össze, már ami az egyenesekben mért végsebességet illeti, ez pedig alapvetően gyanút keltett a más erőforrásokkal dolgozó csapatokban. A riválisok azzal vádolták meg az olaszokat, hogy összeszűrik a levet az FIA-val, amely érdekes módon soha nem talál kivetnivalót a kötelező vizsgálatok alapján. Végül aztán az Amerikai Nagydíj előtt a szövetség betiltotta egy bizonyos üzemanyagáramlást mérő eszköz használatát, s hogy ennek köszönhető, vagy sem, az utolsó versenyekre eltűnt a Ferrari erőfölénye, a legjobb helyezésük pedig egy harmadik helyezés volt.

Az FIA végül néhány nappal ezelőtt adott ki hivatalos közleményt, amelyben kifejtették, hogy titkos megállapodást kötöttek a Ferrarival az üggyel kapcsolatban, de a megállapodás részleteit nem hozta nyilvánosságra egyik fél sem.

"Körültekintő műszaki vizsgálatot folytattunk le a Scuderia Ferrari Forma-1-es csapat hajtóegységének elemzése érdekében és sikerült megállapodást kötnünk a csapattal, amelynek részletei kizárólag az érintett felekre tartoznak. Annyi biztos, hogy a jövőben javulni fog a hajtóegységek ellenőrzési rendszere, továbbá a megállapodás segíteni fogja a Forma-1 kutatási tevékenységeit a károsanyag-kibocsátás és fenntartó üzemanyagok terén"

- fogalmazott rejtélyesen az FIA.

Az előző idény során egyébként több istálló is érdeklődött a szövetségnél a Ferrari erőforrásának szabályosságával kapcsolatban, de hivatalos választ csak most kaptak. Erre reagálva az a hét csapat, amelyik nem Ferrari motorokkal dolgozik - tehát a Mclaren, a Mercedes, a Racing Point, a Red Bull, a Renault, az Alpha Tauri és a Williams - szerdán ugyancsak közleményt adott ki és tiltakozását fejezte ki az FIA és a Ferrari titkos együttműködésével kapcsolatban.

"Meglepve és megdöbbenéssel fogadtuk az FIA február 28-i közleményét a Scuderia Ferrari Forma-1-es hajtásláncával kapcsolatos nyomozásának lezárásával kapcsolatban. Az FIA hónapokon keresztül vizsgálódott, de csak azután, hogy több csapat kérdéseket fogalmazott meg az ügy kapcsán, ezért határozottan tiltakozunk az ellen, hogy az FIA bizalmas megállapodást kötött a Ferrarival"

- állt a csapatok közös közleményében.

Az FIA-nak és a Ferrarinak vélhetően azért kellett titkos megállapodást kötnie, mert a szövetség ipari kémkedés révén jutott hozzá azokhoz az információkhoz, amelyek alapján végül szigorította az erőforrások szabályos használatára vonatkozó verdiktet, így nem is büntethette meg az olaszokat. Az FIA azt egyébként nem tette közzé, hogy a Ferrari végül is szabályos, vagy szabálytalan erőforrásokat használt-e a tavalyi szezon nagy részében, de az összeesküvés-elméletek hívei már azt is pedzegetik, hogy a szezon előtti tesztek során azért volt látványosan lassú az ágaskodó lovas autó, mert a nulláról kellett összerakniuk egy teljesen új erőforrást.

Címkék: Ferrari, Forma 1

A Ferrari nem altat, tényleg lassú

2020.02.29.
Dorogi László

Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke a két szezon előtti teszten látottak alapján úgy véli, a csapatnak nagyon sok mindenben kell fejlődnie a két hét múlva esedékes szezonrajtig.

Fotó: formula1.com

Lerágott csont, hogy a szezon előtti teszteredményekből messzemenő következtetéseket nem szabad levonni, mégis úgy tűnik, a Ferrari a várakozásoknál gyengébben szerepelt a Forma-1 kollektív gyakorlásain. A maranellóiaknak tavaly nem sok esélyük volt megszorongatni a 2014 óta egyeduralkodó Mercedest és a teszten látottak alapján úgy fest, ez idén még kevésbé sikerülhet.

Bár felmerült a gyanúja annak, hogy a Ferrari csak altatta a mezőnyt Barcelonában, a pénteken zárult szezon előtti kollektív teszten, Mattia Binotto tiszta vizet öntött a pohárba.

"Minden téren javítanunk kell - a motor teljesítményén, az autó felépítésén, mindenen. Nem tudok kiemelni olyan területet, ahol ne lenne szükségünk egy picit nagyobb koncentrációra"

- fogalmazott világosan a csapatfőnök.

"Ha nem vagy olyan gyors, mint amilyen gyors szeretnél lenni, vagy amilyen gyorsnak kellene lenned, előbb utóbb akaratlanul is nyomás helyeződik rád. A Ferrarinak csak egyetlen célja lehet minden szezonban és ha ezt nem sikerül elérnünk, akkor nem dőlhetünk hátra"

- tette hozzá Binotto.

"Nem játszadozunk a riválisokkal, sajnos tényleg ennyit tud jelenleg az autónk, amennyit a teszteken lehetett látni. Hogy ez mennyire jó vagy rossz, ezt majd csak az első három versenyhétvége után lehet megmondani. A nyomás rajtunk van, de szeretném, ha ez motiválná a csapatot és senki nem dramatizálná túl a helyzetet"

- húzta alá a csapatvezető.

Az adatok egyébként tényleg azt mutatják, hogy a Ferrari lassabb a közvetlen riválisoknál, annak ellenére, hogy a második tesztre már egy új első szárnnyal érkeztek meg. Elemezniük mindenesetre bőven lesz mit a következő napokban, ugyanis Charles Leclerc pénteken 181 kört tett meg az autóval, a monacói ráadásul a negyedik legjobb köridőt futotta.

Ezeket a cikkeket olvastad már?