Lúzer Ferrari, szárnyaló Mercedes

2019.05.25.
Dorogi László

Nem jött össze Valtteri Bottasnak zsinórban a negyedik rajtelsősége, Lewis Hamilton Monte-Carlóban legyőzte csapattársát és ő indulhat az élről a vasárnapi futamon. Charles Leclercet Sebastian Vettel lökte a mezőny végére.

Fotó: formula.hu

Titkon sokan reménykedtek abban, hogy a legendás monacói pályán eltűnik a Mercedes eddig látott hatalmas fölénye, de nagyon gyorsan kiderült, az idény hatodik verseny-hétvégéjére sem változott semmi. A kultikus aszfaltcsíkon egy rövid időre mégis felvillant a remény a Ferrari előtt, hogy elkaphatja az Ezüst Nyilakat, hiszen Charles Leclerc megnyerte a szombat délelőtti harmadik szabadedzést, ám néhány órával később már a poklok poklát kellett megjárnia a hazai pályán köröző versenyzőnek.

Történt ugyanis, hogy a maranellóiak újabb kapitális hibát vétettek - idén sem ez volt az első - és egy rettenetes stratégia húzásnak köszönhetően megtörténhetett az, amit senki nem szeretett volna látni az olaszok garázsában. Sebastian Vettel - ahogy a tavalyi második félszezon óta - ezúttal is folyamatosan hatalmas hibákat vétett és nagyon sokáig úgy is tűnt, hogy még az időmérő edzés második szakaszába sem jut be. Néhány másodperccel az etap vége előtt viszont mégis sikerült összeraknia egy olyan köridőt, amivel tovább tudott jutni, csakhogy ezt éppen csapattársa bánta, akire alaposan rájár a rúd idén.

A fiatal monacói többször is rákérdezett mérnökeinél, hogy nem kellene-e neki is kimennie a Q1 végén még egy kört mennie, de a Ferrari úgy döntött, már nem küldi vissza a pályára Leclercet, erre pedig rá is fáztak.

„Egyelőre nem rendelkezem részletes magyarázattal erre a stratégiai hibára, de nagyon nehéz ezt lenyelnem most. A mérlegeléssel nem vesztettünk sokat, bőven lett volna még időnk újra kimenni a pályára. Még jócskán volt üzemanyag is az autóban, tényleg csak kereket kellett volna cserélni. Magyarázatot várok erre, most nem is tudom, mit mondjak"

- nyilatkozta csalódottan Leclerc, aki csupán a 16. rajtkockából indulhat a vasárnapi futamon, ez pedig Monte-Carlóban majdnem egyenértékű azzal, hogy elszállt a versenye is, hiszen nagyon nehéz előzni a szűk városi utcákon.

Ami a pole pozíciót illeti, nem történt semmilyen meglepetés, ha csak nem nevezzük annak azt, hogy Valtteri Bottasnak nem sikerült behúznia egymást követő negyedik pole pozícióját. Azt persze már nem nehéz kitalálni, hogy ki fosztotta meg ettől, Lewis Hamilton körrekordot autózva, 1:10.166-os idővel lépett finn csapattársa elé. A harmadik rajtkockát Max Verstappen szerezte meg, míg Sebastian Vettel a negyedik helyről rajtolhat vasárnap.

Monacói Nagydíj, időmérő edzés

A Ferrari nem lop, hanem tanul a jobbtól

2019.04.18.
Ragnar Volarus

A Ferrari csapatfőnöke nem lacafacázott, és kerek-perec elárulta, hogy a Mercedestől vesznek át ötleteket. Ebben látják az esélyét a felzárkózásnak, mert saját merész aerodinamikai ötleteik nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. 

Mindenkinek kerekedett a szeme szezon elején a Ferrari és az Alfa Romeo rendkívül szokatlan aerodinamikai megoldásaitól. Mostanra viszont kiderült, hogy a merészség nem párosul jó eredményekkel. A szinte véglap nélküli első szárnyak minden előnye kimerült abban, hogy szokatlanok. 

Emiatt az olaszoknál már egyenesen a hátsó szárny lecserélése a következő napirendi pont, melyet a Mercedeshez hasonlóan alakítanának ki, ismerte el a csapatfőnök.

„Egy olyan hátsó szárny érkezik hamarosan, mint a Mercedesé!”

– kürtölte világgá az Auto Motor und Sport hasábjain Mattia Binotto.

Mindenesetre dicséretes, hogy a Ferrari bevallja, bakot lőtt. Ám kissé formabontó - akárcsak a balul sikerült szárnypróba -, hogy ennyire nyíltan felvállalják, hogy a legnagyobb riválistól csenik el a megoldást. Nico Rosberg is ráerősített erre és elkotyogta, beszélt a Kínai Nagydíjat követően néhány ferraris szakemberrel, akik elárulták neki, hogy már Barcelonában az új hátsó légterelő lesz látható a piros autókon. Persze valószínűleg az első szárnyon is módosítania kell majd az olaszoknak, hogy kihozzák a legtöbbet az új elemből. 

A sakkjátszmában a következő lépés a Mercedesé. 

Címkék: Ferrari, Forma 1, Mercedes

Ha így folytatja a Ferrari, kicsinálja a Forma-1 legnagyobb ígéretét

2019.04.16.
Dorogi László

Charles Leclerc a szezon első három futamán sokkal meggyőzőbb teljesítményt nyújtott mint négyszeres világbajnok csapattársa, ennek ellenére még a dobogóra sem állhatott fel. Az állítólagos csapatérdek egyelőre Vettelnek kedvez, kérdés, hogy meddig.

Még csak három versenyhétvége telt el a 2019-es Forma-1-es idényből, a Ferrarinál máris komoly porszemek akadtak a rendesen soha be nem lendülő gépezetbe. A maranellóiak ugyan uralták a szezon előtti teszteket, egyértelműen az olasz konstrukció tűnt a legerősebb, leginkább versenyképes csomagnak, ehhez képest a melbourne-i, a bahreini és a kínai nagydíj is a címvédő Mercedes sima sikerével zárult.

Hetvenötödször nyert Hamilton az ezredik futamon

Egy pillanatig sem forgott veszélyben a címvédő Lewis Hamilton győzelme a Kínai Nagydíjon, a brit pilóta második versenyét nyerte meg a szezonban és átvette a vezetést a világbajnoki pontversenyben. Nagy erőkkel készült a Liberty Media a jubileumi ezredik Forma-1-es versenyhétvégére, mindent megtettek azért, hogy a száguldó cirkusz eddigi történelmét felidizzék, s titkon talán bíztak abban is, hogy egy kiélezett, izgalmas futamot láthat a kínai közönség.

Ez önmagában persze még nem kellene, hogy pánikra adjon okot a Ferrarinál, a körülmények viszont nem azt vetítik előre, hogy a maranellóiak a közeli jövőben orvosolni tudják az eddigi három versenyen látott problémákat. Ezek a problémák ugyanis sokkal inkább a személyi és hierarchikus kérdésekhez köthetők, semmint a technikai háttérhez, ennek a kesernyés levét pedig most Charles Leclerc szürcsölgeti.

A fiatal monacói remek formában toppant be a Ferrari garázsába, ám a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon csapatutasításnak köszönhetően nem előzhette meg negyedik helyen haladó csapattársát, Sebastian Vettelt, majd Bahreinben is rászóltak a fülére, hogy nem nagyon kéne átlépnie a négyszeres német világbajnokon, de a mérnökök kérése süket fülekre talált, akkor viszont a technika mondta be az unalmast Leclerc alatt. Kínában újfent a monacói tűnt a gyorsabb Ferraris pilótának, ám nemcsak hogy át kellett adnia pozícióját Vettelnek - ismét egy utasítás hatására -, de még a negyedik helyét is elbukta Max Verstappennel szemben az állítólagos csapatérdekek miatt.

Leclercet kifejezetten azért szerződtették Kimi Raikkönen helyére a Ferrarihoz, hogy nyomást helyezzen Sebastian Vettelre és új impulzusokat adjon a befásulni látszó világbajnoknak, ennek ellenére a német folytatja a tavalyi szezon második felében bemutatott látványos szenvedését és szemmel láthatóan szokatlanul sokat hibázik. Egyelőre mégis élvezi a csapat bizalmát és ezt támasztja alá az első három versenyhétvége is, kérdés, hogy meddig lehet Leclerc elé helyezni egy szemmel láthatóan lassabb és instabilabb Vettelt.

Mert lassan ezen kell elgondolkodnia a Ferrarinak, ugyanis már most fontos világbajnoki pontokat buktak el azzal, hogy például Kínában előnyhöz juttatták a németet, arról nem is beszélve, hogy Leclerc sem az ennyire egyértelmű másodhegedűs szerepére érkezett meg a csapathoz. A monacói egyébként nagyon diplomatikusan fogalmazott a kínai verseny után, mondván előbb látnia kell az összképet, hogy mi is volt tulajdonképpen a csapat terve a helycserével, beszélnie kell a mérnökével, hogy megértse a döntést, amire minden bizonnyal van megfelelő magyarázat, addig nem kíván kritikát megfogalmazni, pedig simán meg is tehette volna.

A Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto úgy fogalmazott, nem az volt a céljuk Kínában, hogy Vettelt előnyhöz juttassák, csupán meg szerették volna nézni, tud-e a német közeledni a Mercedesekhez. Csakhogy Vettel még inkább leszakadt a Hamilton-Bottas párosról, mint tette azt korábban Leclerc, így felmerül a kérdés, hogy ebben az esetben miért nem engedték vissza a monacóit kiharcolt harmadik helyére és miért kellett olyan sokáig kint tartani a pályán a második kerékcsere előtt, hogy Verstappen is megelőzze. Erre valószínűleg soha nem fognak őszinte választ adni az olaszok, mindenesetre az igen gyorsan kialakult feszültséget valamivel muszáj lesz oldaniuk.

Binotto egyébként az Autosport.com-nak nyilatkozva elmondta, nehéz csapatutasítást adni, mert megértik, ha a pilóták előrébb akarnak maradni, ezért köszönettel tartozik Leclercnek, amiért bebizonyította viselkedésével, hogy jó csapatjátékos. A csapatfőnök hozzátette, eljön majd az az idő, amikor a helyzet éppen ellentétes lesz, kérdés, hogy nem zsigerelik-e ki addigra teljesen az egyébként nagyon ígéretes és tehetséges monacói versenyzőt.

A 20 éves Schumacher másodikként zárta a tesztet

2019.04.03.
Ragnar Volarus

A bahreini F1-es teszten Michael Schumacher fia, apja egykori csapatával, egy második hellyel tette le névjegyét. Ez azért is komoly eredmény, mert először vezethetett aktuális Forma-1-es versenygépet Mick Schumacher. Mindezt alig pár nappal Formula-2-es bemutatkozása után. A 20 éves német pilóta második legjobb eredménnyel zárta a keddi napot, egyedül Max Verstappen volt gyorsabb nála.

A hétszeres Forma-1-es világbajnok Michael Schumacher fia 56 kört tett meg kedden, és egyik ámulatból a másikba esett.

„Megdöbbentő volt. Amikor először ráléptem a gázra, illetve felfedeztem mindent, az járt a fejemben, ’ennek a dolognak komoly ereje van. Remekül éreztem magam. Rengeteg potenciál van az autóban a kanyarsebességeket, a kigyorsításokat és minden mást illetően. Nehéz leírni. Nagyon jó volt, rögtön otthon éreztem magam. Csodálatos volt megtenni az első köröket, és látni, hogy a srácok dolgoznak az autón – hogy értem dolgoznak. Kényelmesen éreztem magam. Valahányszor pályára gurultam, tanultam valami újat – hogy hogyan is vezessem az autót, milyenek az érzéseim az autóban, mit is szeretnék az autótól. És szerintem jól dolgoztunk. Azt gondolom, nagyszerű volt a harmónia csapatok belül, és én is szépen tanultam. Vártam, hogy újra kiguruljak és javítsak azokon a dolgokon, amiken javítani akartam. Nem tettünk meg talán annyi kört, mint szerettünk volna, szóval holnap megpróbáljuk majd kiterjeszteni a munkát!”

Kedden azonban nem csak a fiatal német tesztelt, hanem egy "régi" ismerős, Fernando Alonso is, aki fél év után újra az idei McLarent vezethette, és nagyon elégedetten konstatálta, hogy tavalyhoz képest sokat fejlődött az autó. És ha már ott volt, ellátta néhány jó tanáccsal az ifjú Schumachert is.

„A legjobb, ha az ember azonnal jön ide versenyezni, amilyen korán csak lehet. Sosem tudhatod, mikor érkezik vonat, amely a Formula-1-be visz, amikor fiatalok vagyunk. Idén az F2-ben versenyez, teljes mértékben arra is koncentrál. Gyanítom, jól is fog szerepelni. Ha pedig jól teljesít és egy Formula-1-es gárda ajánlatot tenne neki, rögtön el kell fogadni és fellépni” - mondta a spanyol világbajnok.

Mick Schumacher mindenesetre ma folytatja a Forma-1-es tesztelést, igaz szerdán már az Alfa Romeo C38 kormánya mögött.

Nem a szemünk káprázik, tíz év után újra egy Schumacher vezeti a Ferrarit - videó

2019.04.02.
Dorogi László

Mick Schumacher az elmúlt hétvégén pontszerzéssel mutatkozott be a Forma-2-es sorozatban, kedden pedig felöltötte a piros egyenruhát, hogy egy igazi F1-es autót teszteljen.

Fotó: XPB

Már a múlt héten lehetett tudni, hogy a Ferrari és az Alfa Romeo is lehetőséget biztosít majd Mick Schumachernek a bahreini teszten, a hétszeres Forma-1-es világbajnok Michael Schumacher fia pedig kedden autóba is pattant, hogy megtegye első métereit egy igazi F1-es géppel.

A 20 éves pilóta januárban csatlakozott a Ferrari utánpótlás-nevelő programjához - hogy ne menjünk messzebb, többek között innen került a száguldó cirkuszba Charles Leclerc is -, így kaphatta meg a lehetőséget, hogy részt vegyen a kétnapos bahreini évközi teszten. Schumacher kedden a Ferrarival, szerdán az Alfa Romeóval köröz majd a szahíri pályán, de közel sem az ismeretlenbe ugrik bele, hiszen előzetesen már dolgozott a Ferrari maranellói szimulátorában és az F2-es idényre is intenzív tréningekkel készült az olaszokkal.

Forma-1-es Ferrarit közel tíz éve nem vezetett egyébként Schumacher, 2009 augusztusában Michael egy fioranói teszten ült utoljára a tűzpiros autóban, hogy felmérje, korábbi motorbalesete során megsérült csigolyájával képes lesz-e a Magyar Nagydíjon akkor súlyos fejsérülést szenvedő Felipe Massát helyettesíteni. A hétszeres világbajnok háta azonban nem bírta a gyűrődést, de később a Mercedes színeiben még visszatért a sorozatba.

A bahreini teszt első napja reggel nyolctól délután öt óráig tart, hivatalos ebédszünet nélkül. A résztvevők többsége most is tagja a Forma-1 mezőnyének, de visszatért például Fernando Alonso is, aki a tavaly év végi bahreini Forma-1-es és NASCAR-os bemutatója óta most először vezet F1-es autót.

Hamilton: szerencsével nyertünk Bahreinben

2019.04.01.
Dorogi László

Az elmúlt két évben egyaránt Ferrari dominanciát és győzelmet hozott a Forma-1-es Bahreini Nagydíj és ezúttal is sokáig elképzelhetetlennek tűnt, hogy ne szerezze meg élete első futamgyőzelmét Charles Leclerc a scuderiával. Az F1-ben viszont nem elég ha gyors az autód, megbízhatónak is kell lennie.

Fotó: f1-fansite.com

Fantasztikus versenyhétvégét zárt a Ferrari újdonsült pilótája, Charles Leclerc. És ez még akkor is igaz, ha végtelenül csalódást keltően ért véget számára a vasárnapi futam. A fiatal monacói versenyző megnyerte a szombati időmérő edzést, pályafutása során először rajtolhatott a pole pozícióból, s bár a vasárnapi rajtnál kissé beragadt - aminek következtében csapattársa Sebastian Vettel és a kiváló formában versenyző Valtteri Bottas is megelőzte -, gyorsan visszaszerezte éllovas pozícióját és már tíz másodpercnyi előnye is volt az élen.

Ekkor viszont megtörtént az, ami a Ferrarival viszonylag ritkán történik meg - az erőforrás turbója megadta magát, Leclerc pedig látványosan elveszítette tempóját. Még ez sem kellett volna feltétlenül ahhoz, hogy Leclerc elbukja élete első futamgyőzelmét, ha Sebastian Vettel ezúttal hátvédként segíti csapatát az újabb világbajnoki pontokhoz. A német viszont nem bírta Hamilton nyomását és - tőle az utóbbi időben egyáltalán nem szokatlan - hibázott, aminek következtében nemcsak a brit, de Bottas és Max Verstappen is elment mellette.

Leclercnek innentől kezdve nem sok esélye maradt a fenyegetően közelítő Mercedesek ellen egy félig üzemképes Ferrarival, s tulajdonképpen hálát is rebeghet a két összeakadó Renault-nak, hogy biztonsági autó mögött lépték át a célvonalat a pilóták - így már Verstappennek nem maradt ideje átlépnie a monacóit. Ezzel együtt Lewis Hamilton is elismerte, nem kis szerencse kellett ahhoz, hogy újabb kettős győzelmet tegyenek a Mercedes zsákjába, mert ahogy a brit is fogalmazott, a Ferrarik nagyszerűen teljesítettek a hétvége során.

"Nem volt semmi ez a verseny, rossz volt látni Charles-t a futam végén, mert nagyszerű munkát végzett. Szerencsések vagyunk, hogy mi nyertünk"

- nyilatkozott szimpatikusan az ötszörös világbajnok.

"A verseny során mindent megtettem, nagyon jól teljesített a csapat, és remek volt a csata Vettellel. Elképesztően fújt a szél, és későn fékeztem, és így sikerült mellé kerülnöm, ha jól emlékszem, nem is értünk össze. Ami Leclercet illeti, ez a srác még rengeteg győzelmet fog szerezni a Forma-1-ben, gratulálok neki"

- tette hozzá a szokásos futam utáni interjújában Hamilton.

Fotó: formula1.com

Bár túlságosan nem vigasztalhatja a monacóit, de ezúttal ő szerezte meg a leggyorsabb futamban teljesített körért járó plusz egy pontot, ám érthetően kissé csalódottan értékelt a bahreini verseny után.

"Sajnos előfordul ilyesmi, ez is az autósport része, de ez nem a mi napunk volt. Ennek ellenére bizakodó vagyok, mert a csapat megmutatta, hogy képes jó munkát végezni. Sokat javultunk Ausztrália óta, és az egész csapat csalódott. Végül szerencsések voltunk a szerencsétlen helyzetben, mert a biztonsági autó miatt be tudtam jönni a harmadik helyen, ki tudja, talán az üzemanyagom sem lett volna elég a verseny végéig. Ezt most nagyon nehéz feldolgoznom, de köszönöm a csapatnak a nagyszerű autót"

- mondta Leclerc.

Michael után Mick Schumacher is Ferrarival száguld

2019.03.26.
Dorogi László

A hétszeres Forma-1-es világbajnok fia egyre közelebb áll ahhoz, hogy édesapja nyomdokaiba lépjen, a következő Forma-1-es versenyhétvégén például a Ferrarival és az Alfa Romeóval is tesztelhet.

Fotó: formula1.com

Hiába, az alma nem esik messze a fájától. Ez a mondás tökéletesen igaz Mick Schumacherre is, a Forma-1 hétszeres rekordbajnokának fia ugyanis az elmúlt időszakban egyre többször hívja fel magára a figyelmet futamgyőzelmeivel, a tavalyi F3-as európai szezont nyolc futamgyőzelemmel és tizennégy dobogós helyezéssel nyerte meg, az idei szezonra pedig szerződést kötött az F2-ben szereplő Prema Racing istállóval. Az F2-es sorozat tulajdonképpen a Forma-1 előszobájának számít, így a 20 éves pilóta egyre közelebb kerül ahhoz, hogy édesapja után ő is letegye névjegyét a száguldó cirkuszban.

Mick Schumacher korábban már felvételt nyert a Ferrari pilóta akadémiájára, ezzel pedig megnyílt a lehetőség előtte, hogy Forma-1-es autóba üljön, s ez a lehetőség Bahreinben el is érekezik, ugyanis a sorozat második versenyhétvégéjét követő teszteken beülhet mind a Ferrari mind az Alfa Romeo ülésébe.

"Mit is mondhatnék, elképesztően izgatott vagyok, szeretnék köszönetet mondani a Ferrarinak és az Alfa Romeónak, hogy ilyen lehetőséget ad nekem"

- mondta Schumacher.

"Biztos vagyok benne, hogy hatalmas élmény és tapasztalat lesz számomra a teszt, de legalább ilyen fontos, hogy száz százalékosan ráfókuszáljak életem első F2-es versenyére"

- tette hozzá az ifjú pilóta, aki a teszt előtti napokban áll először rajthoz Bahreinben az F2-es sorozatban.

Csapatfőnöke szerint sokkal több van a Ferrariban

2019.03.19.
Dorogi László

Hiába tűnt jóval gyorsabbnak a barcelonai tesztek során a Ferrari a címvédő Mercedesnél, az olaszok hatalmas pofonba voltak kénytelenek belenézni az ausztrál idénynyitón.

Fotó: formula1.com

Hosszas várakozás, szünet és tesztelés után az Ausztrál Nagydíjjal végre valahára elkezdődött a Forma-1 2019-es szezonja, bár ettől izgalmasabb versenyt is el tudtunk volna képzelni. A futamot végül remek rajtjának köszönhetően Valtteri Bottas nyerte meg a címvédő Lewis Hamiltont és Max Verstappent megelőzve, a hétvége legnagyobb csalódását pedig minden kétséget kizáróan a Ferrari szolgáltatta.

Bottas rácsapta az ajtót a mezőnyre Melbourne-ben

A Mercedes finn pilótája nem kérdezett, csak lőtt, a rajtnál azonnal megelőzte a világbajnoki címvédő csapattársát és aztán a visszapillantó tükörbe sem nézett. Bár a téli, barcelonai tesztek szoros világbajnoki versenyfutást ígértek, az első versenyhétvége azért rávilágított arra, hogy sok minden nem változott az erőviszonyokat illetően a szünetben.

A téli, barcelonai teszteken mutatott teljesítmény után egyes szakértők egyenesen addig merészkedtek, hogy a Ferrari előnye körönként akár fél másodperc is lehet a címvédő Mercedesszel szemben, ehhez képest nem hogy az ezüst nyilak, de még a Red Bull is lenyomta az olaszokat versenytempóban. A futam végéhez közeledve Sebastian Vettel fel is tette mérnökének a nagy kérdést: miért vagyunk ennyire lassúak? A válasz őszintén és szomorúan csengett a német fülébe: még nem tudjuk.

S valóban, van min dolgozni a Ferrarinál a következő, Bahreini Nagydíjig, ugyanis a különbség már-már demoralizálónak tűnt a pokolian gyors Bottas és a Vettel-Leclerc páros között. Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke azzal magyarázta a teszteken látottakhoz képest merőben eltérő produkciót, hogy Melbourne-ben egyértelműen mások a körülmények mint Barcelonában, Ausztráliában sima és hepehupás részek váltják egymást, erősebb a szél, magasabb a hőmérséklet és mások az időjárási körülmények is.

"Számos tényező befolyásolhatta az autó teljesítményét. Nem találtuk meg a megfelelő ablakot - ha hívhatom annak - az autó egyensúlyánál"

- tette hozzá a csapatfőnök, akinek egyáltalán nem szegte kedvét a sikertelen szezonkezdet.

"Abban az egy dologban biztosak vagyunk, hogy ezen a napon és ezen a hétvégén nem mutattuk meg az autónkban lévő valós potenciált Biztosak vagyunk benne, hogy ez nagyobb, csak a hétvége folyamán nem tudtuk kiaknázni. Amikor problémák merülnek fel az egyensúllyal és a beállítással kapcsolatban, mindig próbáljuk megtalálni a megoldásokat. Ez most nem sikerült. Hazavisszük az adatokat és megpróbáljuk kielemezni. Ennek a hétvégének kivételnek kell maradnia, de azt hiszem, jót tesz nekünk ez a lecke"

- fogalmazott Binotto.

Forma-1: ki állítja meg Lewis Hamiltont?

2019.03.14.

Pénteken kezdetét veszi a 70. Forma-1-es világbajnokság az ausztráliai Melbourne-ben. Cikkünkben beharangozzuk az idényt, valamint latolgatjuk a 2019-es esélyeket.

Fotó: autosport.com

Az immáron ötszörös világbajnok Lewis Hamilton az elmúlt két évben egyformán nyerte meg a bajnoki címet: a szezon első felében még nagy csatára kényszerült, majd a Magyar Nagydíjat követően egyértelműen dominálta az idényt. A Mercedes pilótája az idei szezonnak is a legnagyobb favoritként vág neki és szokásához híven ezúttal sem nyomasztja az esélyesség terhe. A stuttgarti csapat 2014 óta dominálja a világbajnokságot és a szakértők szerint ez a sorozat a szabályváltoztatások előtti szezon előtt sem fog megszakadni. 

Hamilton csapattársa idén és Valtteri Bottas lesz, aki Mercedeses időszaka során még nem nézett szembe olyan nyomással mint idén. 2017-ben vészmegoldásként szerződtették őt Nico Rosberg helyére, egy évvel ezelőtt pedig egyértelműen a második számú pilótának tekintették. Idén azonban a finn gyakorlatilag minden versenyen az ülésért küzd majd, hiszen sokan nyílt titokként kezelik, hogy az idén ülés nélkül maradó Esteban Ocon 2020-ban a Mercedeshez igazol. 

Akárcsak az elmúlt két esztendőben Sebastian Vettel és a Ferrari lehet Hamilton és a Mercedes legfőbb kihívója. Az olasz istálló és négyszeres világbajnoka az előző két szezonban is fölényben volt az év elején, hogy aztán teljes összeomlást követően hamar eldőljön a világbajnoki címek sorsa. Vettel tavaly mentálisan bukott el legnagyobb riválisával szemben, ám kérdéses, hogyha idén sem tudja visszaszerezni a trónt, akkor lesz-e még esélye. Vettel az ötödik évét tölti Maranellóban és akárcsak korábban Michael Schumacher vagy Fernando Alonso esetében, ez határozhatja majd meg a jövőjét a Ferrarinál. (A német világbajnok lett és domináns érába kezdett, míg a spanyol pályafutása egyik legrosszabb szezonja után távozott a Ferrariból.) 

A sportág legsikeresebb istállója, amely 2007 óta nem adott egyéni világbajnokot és 2008-ban nyert utoljára konstruktőri vb-címet, idén csapatfőnököt váltott, de Mattia Binottonak nehéz örökséggel kell szembenéznie. 

Fotó: express.co.uk



Ami még érdekesebbé teszi a Scuderia idei szezonját, hogy Charles Leclerc személyében egy lényegében tapasztalatlan pilótát igazoltak Vettel mellé. A fiatal monacói azonban az előző évben bebizonyította, hogy igazi tehetség és akár Vettel orra alá is borsot törhet, persze ha hagyják versenyezni. 

A szezon egyik legnagyobb kérdőjele a Red Bull szereplése lehet. Helmut Marko csapatának ragyogóan induló (2010 és 2013 között verhetetlenek voltak) együttműködése dicstelen véget ért a Renault-val. A "bikák" így vészmegoldásként a Hondával vágnak neki az idénynek. Céljuk, hogy idén is önerőből nyerjenek versenyeket de a szakemberek szerint erre kevesebb az esély mint az előző szezonok során. Max Verstappen a még mindig csak 22 éves, de a mezőny egyik leggyorsabb pilótájának számít. Az ötszörös futamgyőztes hollandnak idén már egyértelműen a vezérszerepet szánják, pályafutása során ez lesz az első ilyen év. Vertappen társa Pierre Gasly lesz aki a Toro Rossotól igazolt át a nagycsapathoz és aki tavaly több kiemelkedő eredményt is elért. A két kiemelkedő tehetségű, de forrófejű fiatal párharca házon belül külön izgalmakat ígér. 

A gyári Renault tavaly megbízható erőnek számított, ám így is messze elmaradt a "nagy hármastól" ha idén nem is sikerül elérniük a Red Bull szintjét, de mindenképpen a közelebb kerülés lehet a cél Enstone-ban. Daniel Ricciardo öt év és hét győzelmet követően hagyta el a Red Bull-t, hogy új kihívás elé nézzen, ám egyelőre meglehetősen kérdéses, hogy mire megy az új csapatával. Ezúttal egy nem győzelemre képes autót kellene minél jobb helyre segítenie, de egyúttal az is eldől, hogy mennyire tud egy csapat vezére lenni. Nico Hülkenberg tehetsége vitathatatlan és sokak szerint a korábbi Le Mans-i győztes F-1-es pályafutása során nem ült még ennyire ütőképesnek mondható autóban mint az idei Renault. A sikerélmény rá is fér a német pilótára ugyanis hiába a tudása, eddigi több mint 150 versenyén nem tudott dobogóra állni. 

A Haas-Ferrarira idén is az várhat mint az előző szezonban vagyis az amerikai csapat stabil pontszerző lehet, de a pilótapárosnak (Romain Grosjean és Kevin Magnussen) nem lesz túl sok esélye a dobogós helyek megszerzésére. A versenyződuó egyik tagja sem a türelméről híres, és így az is kérdéses, hogy mennyire fogják bírálni az autót az eredmények hiányában. 

Az elmúlt években szenvedett a McLaren és a Renault motorszállítóvá való kinevezése sem segített előrelépni. Fernando Alonso el is hagyta a süllyedő hajót és a Forma-1-nek örökre (?) búcsút mondó kétszeres világbajnok idén már csak az Indy 500 és a Le Mans-i 24 órás megnyerésére koncentrál. Stoffel Vandoorne-nak az eredménytelenség miatt kellett távoznia, így egy teljesen új felállással vág neki az istálló 2019-nek. Carlos Sainz Jr. eddig nem tudta bizonyítani, hogy akkora klasszis lenne pályaversenyzésben mint édesapja a rali és a tereprali világában és meglehetősen kérdéses, hogy Wookingban mire megy majd. A 20 éves Lando Norris a jövő egyik nagy ígéretének számít aki újoncként kapja meg a lehetőséget a világbajnokság egyik legpatinásabb alakulatánál. Ez a helyzet abból a szempontból veszélyes, hogy az eredmények hiánya megtörhet egy eddig lendületesen épülő karriert. 

A Force India hamvaiból feléledő Racing Point kisebb közutálatnak örvend, mivel két olyan pilóta alkotja az új csapatot akik jelentős szponzori háttérrel rendelkeznek. Sergo Perez és a Lance Stroll képességeit azért így is nehéz lenne elvitatni: a mexikói eddig nyolc dobogós helyet szerzett az autósport királykategóriájában, míg a kanadai harmadévesnek szintén voltak jelentősebb eredményei. Strollnak ráadásul azokkal a negatív véleményekkel is szembe kell néznie, amelyek szerint csak azért kap lehetőséget mert az apja az új csapat egyik tulajdonosa. A brit istálló idén Mercedes motorokkal versenyez és körülbelül olyan eredményekre lehet predesztinálni mint a Force Indiát, vagyis a konstruktőri bajnokság 4-6. helye. 

Fotó: autosport.com

Az idén már 40. születésnapját ünneplő Kimi Räikkönen távozott a Ferraritól és visszatért első F1-es csapatához, amelyet hivatalosan már nem Saubernek, hanem Alfa Romeonak hívnak. A "Jégember" többször is elmondta, hogy immáron csak a verseny élvezete miatt versenyez és idén igazi jutalomjáték vár rá. A tesztel alapján mindenesetre komolyan kell venni Kimit. Négy év után tartalékpilótává minősítették vissza Marcus Ericssont és a helyére az az Antonio Giovanazzi került, aki 2017-ben már két versenyen bizonyíthatott. Az olasz kifejezetten örül annak, hogy társként a mentorszerepre egyre inkább alkalmasabb Raikkönent kapta. 

A Toro Rosso 2006-ban azzal a céllal jött létre, hogy a Red Bull legnagyobb tehetségeit elindítsa az F1-ben. Éppen ezért is furcsa, hogy az a Danyil Kvjat került vissza a fiókcsapathoz, aki 2014-ben valamint 2016 és 2017 között már volt a csapat pilótája és akit kirúgtak két évvel ezelőtt. A thaiföldi Alexander Albon szereplése szintén érdekesnek ígérkezik. A brit származású pilóta ugyanis 1954 óta az első thaiföldi versenyző lesz aki szerepet kap a "száguldó cirkuszban". 

Forma-1: a pilóta, aki közelről látta a halált, visszatér az elitbe

Ami szerdán még csak nagyon erős sajtóhírként nyargalt végig a világsajtón, az csütörtökre hivatalossá vált: Robert Kubica 2019-ben visszatér a Forma-1-be. Ahogy azt a Sportfaktoron is megírtuk , jó esély mutatkozik arra, hogy a közönségkedvenc Robert Kubica nyolc évvel utolsó Forma-1-es versenye után 2019-ben visszatérjen a száguldó cirkusz mezőnyébe - első vagy második számú versenyzőként, hiszen 2017 óta már tesztpilótaként körözött előbb a Renault, majd a Williams autójával - és a nagyon erős sajtóhír végül megerősítést nyert.

Története legnehezebb időszakán megy keresztül a Williams. A sportág történetének egyik legsikeresebb csapata 2012 óta nem nyert versenyt, vb-címet pedig 1997 óta nem sikerült szerezniük. Idén azonban nem is ez a cél, hanem a rendszeres pontszerzés és az anyagi értelemben vett életben maradás. George Russell Forma-2-es bajnokként vág neki a szezonnak, a fiatal brit pályafutását a Mercedes egyengeti, a másik autó pedig Robert Kubica vezeti 2019-ben. A lengyel közönség-kedvenc több mint nyolc év után vezet ismét a Forma-1-ben, azóta versenyzett a WRC-ben is, valamint többször tesztelt, de óriási kérdés, hogy lényegében egy új érában is megállja-e a helyét. 

A teszteredményekből az idei szezon előtt is nehéz bárminemű érdemi következtetést levonni. A barcelonai tesztelések során többek között a Ferrari, a Renault és a McLaren is zárt élen tesztnapot, míg a Mercedes leginkább a megbízhatóságot tesztelte. Az első igazán mérvadó körökre, amelyek a valós erősorrendet mutatják meg, magyar idő szerint péntek hajnalban kerül sor az Ausztrál Nagydíj első szabadedzésén. 

A szezon egy sajnálatos eseménnyel kezdődött ugyanis csütörtök hajnalban 66 évesen meghalt Charlie Whitting. A Forma-1-es versenyek állandó versenyigazgatói posztját 1997 óta betöltő szakember tüdőembóliában hunyt el. 

A Forma-1 2019-es mezőnye:

Mercedes:
Lewis Hamilton (brit)
Valtteri Bottas (finn)
Ferrari:
Sebastian Vettel (német)
Charles Leclerc (monacói)
Red Bull:
Max Verstappen (holland)
Pierre Gasly (francia)
Renault:
Nico Hülkenberg (német)
Daniel Ricciardo (ausztrál)
Haas:
Romain Grosjean (francia)
Kevin Magnussen (dán)
McLaren:
Carlos Sainz Jr. (spanyol)
Lando Norris (brit)
Force India:
Sergio Pérez (mexikói)
Lance Stroll (kanadai)
Toro Rosso:
Danyiil Kvjat (orosz)
Alexander Albon (thaiföldi)
Sauber:
Kimi Räikkönen (finn)
Antonio Giovinazzi (olasz)
Williams:
Robert Kubica (lengyel)
George Russel (brit)

Komoly gondban a Ferrari az Ausztrál GP előtt

2019.02.08.
Ragnar Volarus

A Forma-1 mezőnye néhány napon belül megkezdi a barcelonai teszteket, és közel egy hónap múlva, Melbourne-ben nekivág a 2019-es szezonnak. Csakhogy az ausztrál hatóságok vizsgálatokat indítottak a Ferrari egyik szponzorának, a Philip Morris dohányvállalat Mission Winnow logójának ügyében. A szakértők szerint ezzel egy olyan terméket hirdetnek, mely valójában nem is nagyon létezik, illetve túlságosan is az elhíresült Marlboro logóra emlékezteti őket. 

A logó először a tavalyi Japán Nagydíjon pompázott a Ferrari autóin, illetve a pilóták ruházatán. A nagyokosok pedig úgy érzik, hogy a fehér csíkozást a piros háttérrel egy újabb kiskapu a Marlboro cigaretták közvetett népszerűsítésére. Ugye a dohányreklámok már 2007 óta tiltottak a Forma-1-ben, és 2011-ben a Ferrari is megszabadult a Marlboro hirdetéseitől. Látszólag. Mert az olaszok azóta is pénzügyi kapcsolatban maradtak a Phillip Morrissal - köszönhetően az okos festésnek és a logó dizájnjának. Sokat elmond a dohányellenes szervezetek paranoiájáról, hogy 2010-ben a Ferrarinak azért kellett megszabadulnia partnere vonalkódos logójától, mert egyesek azt gondolták, hogy tudatalatti Marlboro-reklámot rejtegetnek. 

A Phillip Morris most a Mission Winnow koncepcióval a cég történetében egy új érát indított, melyben olyan kezdeményezésekkel próbálkozik, amik "füstmentes megoldásokat" kínálnak a cigaretta helyett. Természetesen a hírre, hogy Ausztráliában gond lehet, máris egy közleménnyel reagáltak:

"A Phillip Morris Ausztrália anyavállalata, a Phillip Morris International és a Scuderia Ferrari globális partnerséget kötött, melyet teljes egészében Ausztrálián kívül menedzselnek. Az ausztrál vizsgálatok azért kezdődtek meg, mert a hatóságok elkezdték felülvizsgálni a dohánytilalmi törvényeiket, melyekbe beletartozik a hirdetési szabályozás is."

Tehát a boszorkányüldözés megkezdődött. Egy hónappal korábban, mint a szezon. 

Címkék: Ferrari

Ezeket a cikkeket olvastad már?