Ricciardo a Ferrarihoz tart?

2019.08.14.
Dorogi László

A közkedvelt ausztrál autóversenyző a szezon előtt tette át székhelyét a Red Bulltól a Renault-hoz, de ezzel egyelőre úgy tűnik, nem hozott jó döntést. Valószínűleg nem kell örökké rossz autóval köröznie...

Fotó: motorsport.com

Sebastian Vettelnek nagyon nem megy az elmúlt egy évben a versenyzés, a Forma-1 négyszeres világbajnoka csak árnyéka önmagának. Nem véletlen, hogy egyre többen pletykálnak arról, hogy hamarosan elhagyhatja a Ferrarit, sőt vissza is vonulhat a száguldó cirkusztól, persze ezeket a pletykákat még senki nem erősítette meg.

Mindenesetre a Ferrari már el is kezdte keresni a német utódját, aki könnyen lehet, hogy Daniel Ricciardo lesz. Vettelt 2020-ig élő szerződés köti a maranellóiakhoz, ugyanakkor egyelőre még nem hosszabbította meg kontraktusát, sőt arról is hallani, hogy talán nem is tölti ki.

A Sky Sports Italia viszont úgy tudja, a német pilóta jövőre még biztosan Charles Leclerc csapattársa marad, viszont 2021-től biztosan Ricciardo váltaná a Ferrari volánjánál. Ez azért is tűnik reálisnak, mivel az ausztrált is 2020-ig köti szerződés a Renault csapathoz, de bizonyos belsős infók szerint ha a Ferraritól vagy a Mercedestől kap ajánlatot, akkor bármikor szabadon távozhat.

Forma-1: mennyire aranybánya a Toro Rosso a Red Bull számára?

2019.08.12.

A Red Bull döntése értelmében Pierre Gasly és Alexander Albon helyet cserélnek a szezon hátralévő részében. A pilótacsere kapcsán felidézzük, hogy mire mentek a Forma-1-ben a Toro Rosso nagy ígéretei.

Fotó: bbc,com

2006-ban azzal a céllal hozták létre a Toro Rossót, hogy a Red Bull pilótaprogramjában résztvevő tehetségek számára lehetőséget biztosítsanak a Forma-1-ben. Az új istálló meglehetős népszerűtlenségnek örvendett, hiszen sokan csak Dietrich Mateschitz játékszerének tekintették az anyaistállót is, a mezőnyben egyedüliként (lefojtott) V10-es motort használhattak, ráadásul a Minardi helyét vették át a királykategóriába. 

Vitantonio Liuzzi és Scott Speed volt az a két pilóta akivel elkezdődött a Toro Rosso F-1-es története, a 2006-os Bahreini Nagydíjon. A szakértők meglehetősen vegyesen fogadták, hogy ez a két fiatal versenyző kapta meg a lehetőséget. 

Az olasz pilótát az egyik legnagyobb tehetségégként harangozták be, mint egykori Forma-3000-es bajnokot és gokart-világbajnokot, ám egy évvel korábbi debütálása a nagycsapatnál csalódást okozott. Liuzzi akkor felváltva vezette a Red Bullt Christian Kilennel, ám a szezon közepétől a kevesebbre taksált osztrák kapta meg a csapat második ülését. Speed a GP2-es sorozat harmadik helyezettjeként érkezett, ám sokan túl forrófejűnek tartották ahhoz, hogy sokra vigye. 

A debütálás nem is sikerült túl jól: a két Toro Rosso szinte folyamatosan a mezőny hátsó felében foglalt helyet az időmérők során, és mivel csak a harmatgyenge Midlantnél és az óriási technikai hátrányban lévő Super Agurinál voltak gyorsabbak, a pontszerzés is sokáig álom volt. Az egyetlen pontszerzés Liuzzi nevéhez fűződött, aki az Amerikai Nagydíjon lett nyolcadik a kilenc beérkező közül. Speed néhányszor legyőzte csapattársát az időmérőn, így végül 2007-re is megkapták a lehetőséget. 

A második év azonban katasztrofálisan indult: nem volt elég, hogy még a Super Aguri is átlépte a csapatot a ranglétrán, a technikai hibák szinte állandóak voltak a csapatnál, Speed pedig többször is önhibájából esett ki. Az amerikai viselkedése ráadásul a pályán kívül is elviselhetetlen volt: Ausztráliában a Red Bullos David Coultharddal ordibált a futamot követően, kicsapongó életet élt, sőt Franz Tost csapatfőnökkel fizikai konfliktusba is bonyolódott. Természetesen nem várták meg a szezon végét, hanem még a nyáron kirúgták. 

Azok a pilóták akik a Toro Rossonál lehetőséget kapnak, ha nem is a Forma-1-ben, de egy másik elitkategóriában sikeresek lesznek általában. Speed kivételnek számít, sem a Nascarban, sem az IndyCarban nem termett neki babér, a Formula-E-ben egyszer volt dobogós, így jelenleg az amerikai ralikrossz bajnokságban versenyez. Ott ugyan sikeres, de a tehetsége többre predesztinálta. 

Speed helyére a BMW-től Sebastian Vettelt vásárolták meg, aki Robert Kubica helyetteseként pontot szerzett Indianapolisban. Ezzel a pilótacserével pedig elkezdődött a Toro Rosso aranykora, amelyet ironikus módon egy olyan pilóta hozott el, akinek semmi köze nem volt a Red Bull pilótaprogramjához. 

Vettel érkezésének gyümölcse az ázsiai futamokra érett be igazán. Japánban az ifjú német a kilencedik helyre kvalifikálta magát és csak azért nem végzett dobogós helyen, mert a biztonsági autó mögött ütközött Mark Webberrel. Kínában aztán már nem állította meg semmi az akkor még csak ígéretnek számító pilótát, aki a bravúros negyedik helyen ért célba. A csapat örömét Liuzzi hatodik helye fokozta. 

Az olasztól ezzel elköszöntek a csapatnál és 2008-ra nem is talált helyet magának. "Tonio" még versenyzett a Force Indiánál (2009-10) és a harmatgyenge 
HRT-nél (2011), de végül ő is azon pilóták közé került, akik nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. 

Vettel maradása 2008-ra  természetes volt, mellé pedig nem egy Red Bull által kinevelt tehetség, hanem egy igazi nagyágyú érkezett. Sebastien Bourdais 2002-ben Forma-3000-es bajnok volt, 2004 és 2007 között pedig uralta a Champ Car szériát. Óriásiak voltak a várakozások, hogy "Der Seb" és "Le Seb" milyen eredményeket fog elérni, ám a német nagyon hamar a maga javára fordította a párharcot. 

Monacóban debütált a csapat új autója az STR 3, amely a Toro Rosso történetének legjobb konstrukciója lett. Vettel rögtön egy ötödik hellyel avatta fel az új versenyautót a monacói esőben, sorra gyűjtötte a pontokat és utasította rendre maga mögé a Red Bull autóit is. Az év utolsó hét futamából hatszor a legjobb nyolcban végzett, ám egyértelműen a monzai hétvége emelkedik ki nemcsak a szezon, de a csapat történetéből is. 

Fotó: Reuters

Alig két hónappal a 21. születésnapja után Vettel előbb megszerezte a pole pozíciót Monzában, majd végig vezetve aratott rajt-cél győzelmet az utóbbi évtizedek egyetlen esős Olasz Nagydíján. Nem is volt kérdés, hogy ő kapja meg a visszavonuló David Coulthard megüresedő helyét a Red Bullnál, és így ő lett az első olyan pilóta akivel a Toro Rosso elérte a célját. A többi pedig, ahogy mondani szokták, már történelem. 

Bourdais közben szenvedett és két hetedik hely mellett nem sok vizet zavart, Monzában meglett volna neki is a lehetősége a szép eredményre, ám a harmadik rajtkockából indulva autója lefulladt a rajtnál és végül nem szerzett pontot. Távozásáról sokáig pletykálták, ám végül még a 2009-es szezonra megkapta a lehetőséget. 

Sebastien Bueminek nem volt könnyű dolga Vettel helyének átvételével, és bár a fiatal svájci nem tudta azokat az eredményeket elérni, mint német kollégája, mégsem okozott csalódást. Rögtön az első futamon jobb eredményt ért el, mint Bourdais és a Német Nagydíjig jobban is teljesített csapattársánál. Azért csak a hockenheimi fordulóig, mert az egykori Champ Car-bajnokot a futamot követően kirúgta a csapatvezetés. 

Bourdais-val szemben óriási reményei voltak mindenkinek, ám a francia pilóta dicstelenül távozott a "Száguldó cirkuszból". A karrierje alaposan hanyatlani kezdett és csak az utóbbi években került újra stabil pályára, mikor is elkezdett futamokat nyerni az IndyCarban. 

Jaime Alguersuari lett az akit Bourdais helyére szerződtettek és a spanyol minden idők legfiatalabb Forma-1-es pilótájaként debütálhatott a Hungaroringen. Pontot ugyan nem szerzett első F-1-es félévében, de a csapatvezetőket így is meggyőzte szerződtetéséről. 

2010-re tehát maradt a Buemi-Alguersuari felállás, ám az eredményeket tekintve mindketten inkább a középmezőnyhöz tartoztak, mintsem, hogy meglássák bennük az új Vettelt. Egy teljes év alatt négy ileltve három alkalommal szereztek pontot, de ez is elég volt ahhoz, hogy 2011-re is lehetőséghez jussanak. 

Érezni lehetett, hogy mindkét pilóta érzi, hogy ez az utolsó lehetőségük és több, mint háromszor annyi pontot gyűjtöttek, mint egy évvel korábban. Hiába voltak azonban egyre stabilabban ott a legjobb 10-ben, mindkettejüknek menniük kellett. 

Két év tehát lényegében kútba esett a csapatnál, mivel nemhogy a Red Bullnál, de semelyik másik csapatnál sem kapták meg a lehetőséget ezek a pilóták a Forma-1-ben. Életútjuk pedig nem is lehetne eltérőbb: Buemi hamar talpra állt és kétszeres Endurance-világbajnok (2014, 2018-19), kétszeres Le Mans-i győztes (2018, 2019) valamint Formula-E világbajnok (2015-16) lett. Alguersuari ellenben teljesen eltűnt a süllyesztőben, két évig még tesztelt a Pirellinek, ám egy rosszul sikerült Formula-E idény után 26 évesen bejelentette visszavonulását. 

A teljesen újonc Jean-Eric Vergne, valamint a HRT-vel némi tapasztalatot szerző Daniel Ricciardo kapta meg a lehetőséget a 2012-es idényre. Az ausztrál rögtön a szezonnyitón pontot szerzett hazai pályán, de Vergne is hamar bizonyította, hogy nem lesz számára nagy ugrás a királykategóriában való versenyzés. Szinte folyamatosan egymás mögött végzett a két autó, de egyikük sem tudott fölénybe kerülni az első évük során. Végül Vergne szerzett több pontot kettejük közül (16-10). Ami viszont nagy problémát jelentett, hogy a más szintet képviselő (vagy inkább lefelé kilógó) Caterham-Marussia-HRT hármas után a Toro Rosso szerezte a legkevesebb pontot. 

Fotó: autosport.com

Egy évvel később a helyzet annyiban változott, hogy a Williams a csapat mögé került, valamint Daniel Ricciardo szerzete kettejük közül a több pontot. Az ausztrál ezzel megkapta Mark Webber helyét a Red Bullnál, Vettel után az első lett, aki feljebb léphetett és lett hétszeres futamgyőztes 

Vergne teljesítménye arra azért elég volt, hogy még egy évet vezethesse a Toro Rossót, csapattársnak viszont megkapta Danyil Kvjatot. Az orosz pilóta kinevezése nem okozott osztatlan sikert, mivel sokan azt várták, hogy az alacsonyabb kategóriákban remekelő Antonio Felix Da Costa kapja meg a lehetőséget. Ami hab volt a tortán, hogy Kvjat nem is versenyzett a GP2-ben, hanem egyből a GP3 megnyerése után debütálhatott. 

Az orosz teljesítménye azonban hamar elűzte a kételyeket. Első négy futamából háromszor pontot szerzett és stabilan célba hozta az autót szinte mindig. A kvalifikációkon sokszor Vergne előtt végzett, hazai nagydíján pedig az előkelő ötödik helyről startolhatott. Hiába szerzett Vergne jóval több pontot, nem keltett nagy meglepetést, hogy Kvjat lett az akit a távozó Vettel helyére szerződtetett a nagy csapat. 

Vergne nem is talált helyet magának 2015-re, ő azonban szintén talpra tudott állni az F-1-es időszakot követően. Jelenleg a Formula-E-ben és az Endurance-vb-n is bizonyítja képességeit, előbbi szériában immáron kétszeres világbajnoknak mondhatja magát. 

2015-ben így egy újabb újoncpáros vezethette a Toro Rossókat: Carlos Sainz Jr. a WSR bajnokaként, míg Max Verstappen Alguersuarihoz hasonlóan korrekorderként érkezett a mezőnybe. A hollanddal kapcsolatban is megvoltak a kétkedések, tekintve, hogy egy európai Forma-3-as harmadik helye volt az egyetlen jelentős eredménye, és még a 18-at sem töltötte be. 

Verstappen viszont nemcsak, hogy szemtelen, ám mégis érett stílusával cáfolt rá a kétkedőkre, de szinte azonnal szállítani kezdte az eredményeket. Már a második futamán pontot szerzett, a szezonhajrában pedig hatszor végzett a legjobb 10-ben zsinórban. A csúcspontot a magyar és az amerikai futam jelentette, mindkét alkalommal negyedikként intették le. 

Sainz éve szintén jól sikerült egy újonchoz képest, ám csapattársa kissé elhomályosította őt. Nem volt kérdéses egyik pilóta jövője sem a csapatnál, 2016-ban azonban már nem sokáig alkották ők az istálló pilótapárosát. 

Fotó: AP

Remek rajtot vett a csapat és az új idény első három versenyéből kétszer is dupla pontszerzésnek örülhettek. Az Orosz Nagydíjat követően aztán Danyil Kvjatot kitették a Red Bulltól, mivel már másodszor ütközött a szezonban Sebastian Vettelel (Rossz nyelvek szerint a németnek is köze van a váltáshoz.) és az oroszt visszaminősítették a fiókcsapathoz. Dr Helmut Marko és a csapatvezetés végül Verstappent választotta a két ifjú titán közül, így lényegében egy olyan helycsere történt, amilyen a mai napon is. 

Verstappen azonnal élt a kínálkozó lehetőséggel és első Red Bullos versenyét meg is nyerte. Azóta az eredményeket szállítja, így Vettelhez és Ricciardohoz hasonlóan ő is bevált a nagycsapat számára. 

Kvjat számára nyilván elviselhetetlen volt a helyzet, mivel hiába szállított néhány jó eredményt is, mégis lefokozták. Az orosz nem is tudott sokáig megfelelő teljesítményt nyújtani és egyértelműen Sainz mögé került a csapaton belüli hierarchiában. A spanyol pilóta sorra szerezte a pontokat és három alkalommal is a hatodik helyen fejezett be egy versenyt. Kvjat ellenben maximum a spanyolországi leggyorsabb körére lehetett csak büszke. 

2017-re sem változott semmit a helyzet: Kvjat mindössze két kilencedik helyet tudott felmutatni, és teljesen motiválatlanul vezetett. Sainz ellenben továbbra is remekelt és a csapat pontjainak nagy részét megszerezve kezdte igazolni, hogy a saját jogán is kiváló pilótája és "nem csak egy ralilegenda fia". A szezon csúcspontja a Szingapúrban elért negyedik hely volt a spanyol pilóta számára. 

Az év vége egy óriási káosz lett azonban a Toro Rossonál: az egész Kvjat leváltásával kezdődött Szingapúr után és az orosz helyére az újonc Pierre Gasly került. Szezon közben azonban Sainz is távozott és elment a Renault-hoz, miután érezte, hogy erőn felüli eredményei sem lesznek elegek ahhoz, hogy lehetőséget kapjon a Red Bullnál. A spanyol azóta is az egyetlen, aki úgy távozott a Toro Rossotól, hogy azonnal szerződést kapott egy Red Bullhoz nem köthető csapattól. Carlos Jr azóta már a Mclarennél versenyez és egyre inkább bizonyítja, hogy méltó arra a hírverésre amely a megérkezését övezte. 

Az ő helyére a Le Mans-i győztes Brendon Hartley érkezett. Az amerikai futamra aztán vissza kellett hívni a már leváltott Kvjatot, mivel Gaslynak egy másik kategóriában volt futama. Az orosz pontot is szerzett, ám nemhogy nem került vissza, nem sokkal később a Red Bull kirúgta őt. A közjátéknak, valamint az F-1-es szinten tapasztalt pilóták szerepeltetésének meglett a csapat számára a böjtje: az ötödik helyett csak a hetedik helyen végeztek a konstruktőrök bajnokságában. 

Gasly és Hartley is maradhattak 2018-ra és a francia hamar bizonyítani is tudta képességeit. Bahreinben egy szenzációszámba menő negyedik helyet szerzett, majd további kiváló eredményekkel hívta fel magára a figyelmet és vált a jövő egyik nagy reménységévé. Hartley ellenben nem tudott élni a sansszal és néhány összeszenvedett ponttal távozni kényszerült az idény végén. Az új-zélandi versenyzőt azóta már a Toyota Endurance-csapata szerződtette, így visszatérhet abba a szériába, amelyben sikert-sikerre halmozott. 

Mivel Daniel Ricciardo 2019-re aláírt a Renault-hoz, így Gasly eredményei után evidens volt, hogy ő fogja megkapni az idei szezonban a lehetőséget a Red Bullnál. 

A 2019-es szezon előtt aztán megint jött egy meglepetés a csapattal kapcsolatban: Danyil Kvjat ugyanis szerződést kapott a teljesen szezonra, alig másfél évvel azután, hogy kitették a szűrét. Az orosz csapattársa az abszolút újonc Alexander Albon lett, aki több mint 60 éve az első thaiföldi pilóta a sorozatban. 

A Toro Rosso pedig elkezdett egyre jobban teljesíteni: a pontszerzések ismét folyamatosak voltak a pilóták részéről, Albon korát meghazudtoló rutinossággal szokott bele a királykategóriába, Kvjat pedig régen mutatkozott ennyire motiváltnak. A szezon eddig csúcsát a Német Nagydíj jelentette, ahol Kvjat dobogóra állhatott, Albon pedig hatodikként ért célba.

Pierre Gasly ellenben nem tudta hozni a szintet a Red Bullnál. Amíg Max Verstappent lassan titkos vb-esélyesnek kiáltják ki, addig a francia nemhogy még dobogóra sem állt, de versenykörülmények között sokszor egy perccel csapattársa mögött zárta a nagydíjat. Hiába kommunikálta azt Christian Horner, hogy pilótájukban bíznak még, úgy tűnik elfogyott a bizalom. 

Az volt a várakozást, hogy Kvjatot visszaültetik a nagycsapatba, és ő is tett olyan nyilatkozatokat, amelyben erre való reményét fejezte ki. A csapatvezetés azonban máshogy döntött és végül Alexander Albon kapja meg a lehetőséget. 

Fotó: AFP

A Toro Rosso 2006 óta íródó történetében összesen 14 pilóta kapott lehetőséget a bizonyításra. Közülük Albonnal együtt hatnak sikerült feljebb lépnie a Red Bullhoz. Közülük egyértelműen bevált a négy vb-címet szerző Vettel, valamint a többszörös futamgyőztes Verstappen és Ricciardo. Kvjat ha nem is volt teljes kudarc, de olyan eredményekre mint az említett pilóták nem volt képes, Gasly pedig csak szenvedett az autó valódi teljesítményét nézve. 

Három olyan pilóta van akit a Red Bull "lefelé buktatott" a fiókcsapathoz: Liuzzi nem tudott kitörni soha a középmezőnyből, Kvjat karrierjét majdnem tönkre tette ez a lépés és kérdéses, hogy Gaslyval mi lesz most. 

A maradék öt pilóta közül Sainz volt az akinek nem a Toro Rosso-ból való távozás vagy a Red Bullhoz szerződés jelentette az F-1-es karrierje végét, sőt szakértők szerint egy valamirevaló autóval ő akár a győzelmekre is képes lenne. Buemi, Vergne illetve az IndyCar-ban magára találó Bourdais más szériákban bizonyították, hogy az F1-ből való távozás nem egyenlő a sikertelenséggel. Speed amerikai ralikrossz bajnoki címei nem számítanak világraszóló eredménynek, így őt is oda lehet sorolni ahová Alguersuarit, vagyis azok közé, akik a lehetőség elszalasztása után eltűntek a nemzetközi autósport palettájáról. 

Finoman szólva is érdekesnek ígérkezik majd a Toro Rosso felállása a szezon második felében két olyan pilótával akik nem tudtak élni azzal a sansszal, amit a Red Bull biztosított számukra. Kvjat példáján keresztül már láttuk, hogy mivel is jár egy ilyen húzás, kérdés, hogy Gasly hogyan reagálja le ezt a jelenlegi szituációt. Az orosz pilóta lelke is háboroghat azonban, hiszen visszatérését követően élete formájában vezet, ám ez mégsem volt elég ahhoz, hogy megmutathassa, hogy hiba volt őt leírni. Albonnak kilenc futama van, hogy bizonyítsa, hogy megérett a feladatra és megérdemel egy teljes szezonra szóló szerződést is majd 2020-ra. A 23 éves  versenyző kvalitásai vitathatatlanok, azonban amint a példa is mutatja a tehetség nem mindig elég ahhoz, hogy a Red Bull szintjét valaki megugorja. 

Ricciardo elcsente a pole pozíciót Verstappen elől Mexikóban

2018.10.27.
Dorogi László

A szabadedzéseken is a Red Bullok dominanciáját hozta a mexikói Forma-1-es versenyhétvége, de Daniel Ricciardo egyszer sem tudta megelőzni Max Verstappent. Egészen szombat estig.

Fotó: formula1.com

Az idei szezon egészét figyelembe véve némileg talán váratlan, az előző idényre visszatekintve azonban annyira nem: Max Verstappen egyeduralma alá vonta a közép-amerikai versenyhétvége első két napját. A fiatal holland versenyző tavaly megnyerte a Mexikói Nagydíjat, most pedig mindhárom szabadedzésen ő bizonyult a leggyorsabbnak.

A szakértők persze azt találgatták, hogy mennyit tartalékolt eddig a két nagyágyú, de az időmérő edzés első szakaszában körvonalazódott, hogy a Red Bull most tényleg képes lehet felvenni a versenyt a Mercedes-szel és a Ferrarival is. A szombati szabadedzés után ugyan félő volt, hogy az eső megérkezik az időmérőre, végül azonban száraz pályán tudták teljesíteni a pilóták legjobb köreiket.

A Q1-ben némileg váratlanul aztán a motorcserén átesett - tehát rajtbüntetésre számítható - Valtteri Bottas bizonyult a leggyorsabbnak, az edzés második szakaszában aztán "helyre állt a világ rendje" és a Red Bull holland pilótája visszaugrott az élre.

A Q3-ban aztán a világbajnoki címért papíron még harcban levő, ám csodára váró Sebastian Vettel először kúszott 1:14-es idő alá, nem utolsó sorban gyorsabb volt Hamiltonnál is, de Verstappen rá tudott verni a németre 185 ezredet. Arra azonban senki nem számított, ami az utolsó percekben történt, ugyanis Daniel Ricciardo olyan kört húzott elő cilinderéből, amivel mindenkit állva hagyott. Az ausztrál pilóta megfosztotta élete első pole pozíciójától csapattársát, de ami a világbajnoki cím szempontjából jóval fontosabb, hogy Hamilton indulhat a harmadik rajtkockából, míg riválisa, Sebastian Vettel csak közvetlenül mögüle.

Amennyiben Lewis Hamilton a vasárnapi futamon az első hét hely valamelyikén ér célba, Vettel helyezésétől függetlenül megnyeri ötödik világbajnoki címét.

A Mexikói Nagydíj időmérő edzésének végeredménye:

Balhés osztrák hétvége a Red Bullnál

2018.07.01.
Ragnar Volarus

A Red Bull pilótái csak az ötödik és hetedik helyet szerezték meg a csapat számára hazai pályának számító Red Bull Ringen az időmérőn. Nem is igazán voltak elégedettek, főleg azért nem, mert Verstappen (5.) és Ricciardo (7.) közé sikerült becsusszannia Romain Grosjean-nak a Haas-Ferrarival. Igaz végül Verstappen nyert egy helyet, mivel Sebastian Vettelt büntetéssel sújtották, mert feltartotta Sainzot, és így csak a hatodik helyről rajtolhat a Ferrari német versenyzője. Tehát Verstappen és Ricciardo között most Grosjean és Vettel is ott csücsül.

A problémát viszont az okozza, hogy Ricciardo szerint holland csapattársa nem volt sportszerű az időmérő harmadik harmadában, neki kellett volna ugyanis szélárnyékot adni társának, hogy jobb időeredményhez segítse. A csapat kétszer is utasította Verstappent, hogy előzze meg az emiatt lelassító Ricciardót. Viszont a holland elsőre annyit felelt, hogy előző hétvégén, Franciaországban ő volt elöl, vagyis most nem rajta van a sor, hogy húzza a másikat. Majd ezután azt mondta, hogy tartsák magukat a megbeszélt rendszerhez.

Végül a csapatfőnök Christian Horner is a holland mögé állt, és elmagyarázta hogyan működik a rendszer a Red Bullnál: minden nagydíjon váltogatják, hogy ki gurul ki előbb a garázsból, vagyis segíti a társát. Így volt ez eddig egész évben, tehát értetlenül áll Ricciardo kiborulása előtt. Elvégre a rendszer szerint most neki kellett szélárnyékot biztosítania Verstappennek.

Ha lemaradt az időmérőről, most néhány percben pótolhatja a lemaradását.

Kockáztat a Red Bull, Ricciardo megúszhatja a rajtbüntetést

2018.06.08.
Ragnar Volarus

A hét első felében úgy tűnt, Daniel Ricciardo elég reménytelen helyzetből kell várja a hétvégi Kanadai Nagydíjat. Maga Adrian Newey nyilatkozta, hogy az ausztrál autójában az energiavisszanyerő-rendszer egyes komponenseiben (leginkább az MGU-K-ban) olyan meghibásodás keletkezett, ami javíthatatlan, így biztosan cserélni kell. Ez pedig automatikusan - legalább - tízhelyes rajtbüntetéssel járna, mivel korábban Kínában már egy motorhiba miatt a teljes erőforrást ki kellett cserélni Ricciardo autójában. Legutóbb pedig Monte Carlóban 50 kört tett meg az élen az elromlott motorral, ám ennek ellenére sem tudták megelőzni.

Forma-1: nem ússza meg Ricciardo a rajtbüntetést

A Red Bullnál reménykedtek, hogy Ricciardo megússza a rajtbüntetést, mert csak összeszerelési hiba történt és az MGU-K javítható, ám úgy fest nagyobb a gond. Ha pedig így van, akkor mégis biztosan hátrébb sorolják az ausztrált.

Most viszont az ausztrál pilóta elkezdett reménykedni, és Ricciardo újságírói kérdésre elárulta, a korábban, Kínában kicserélt kinetikus energia-visszanyerő rendszert újra tudják használni, ezzel pedig úgy tűnik, egyelőre elkerülheti a büntetést.

„Ha bármi történik a szabadedzések során és mégis ki kell cserélni az alkatrészt, akkor büntetést kapok. De momentán van elég komponensünk, és ha ezek megbízhatóan működnek, kihúzhatjuk velük az egész hétvégét.”

Ezzel persze csak elodázza a büntetést a csapat, hiszen az alkatrész nem tökéletes, így szükséges lesz a cseréje. Erre pedig valószínűleg már Franciaországban sor kerülhet. 

„Gyanítom, már a Paul Ricardon ez lehet a helyzet. Amikor hallottam a suttogásokat azzal kapcsolatban, hogy büntetést kapok itt, úgy voltam vele, hogy inkább Franciaországban, csak ne itt. Ezen a pályán rendkívül nehéz előzni, és mivel most lendületben vagyunk, egy büntetés kivenne a szelet a vitorlánkból. Ha át tudjuk vészelni ezt a hétvégét, akkor én inkább valahol máshol vállalnám be a rajtbüntetést. Megpróbáljuk eltolni, ameddig csak lehet, hiszen ha korán be kell vállalnunk a büntetést, akkor jó esély van rá, hogy még az év vége előtt lesz egy újabb. Ráadásul itt is a hiperlágy gumikat használjuk, és mivel jók voltunk ezeken az abroncsokon Monacóban, talán esélyünk lehet arra, hogy erős versenyt fussunk. Papíron ez a pálya jobban fekszik nekünk, mint néhány most következő helyszín."

Forma-1: nem ússza meg Ricciardo a rajtbüntetést

2018.06.05.
Ragnar Volarus

A Red Bullnál reménykedtek, hogy Ricciardo megússza a rajtbüntetést, mert csak összeszerelési hiba történt és az MGU-K javítható, ám úgy fest nagyobb a gond. Ha pedig így van, akkor mégis biztosan hátrébb sorolják az ausztrált.

Adrian Newey a Red Bull technikai igazgatója megerősítette, hogy Ricciardo a meghibásodás ellenére ugyan nyerni tudott a Monacói Nagydíjon, de az MGU-K komponense mégis javíthatatlanul megsérült a monte-carlói lassulás során, így nem ússza meg a rajtbüntetést a hétvégi kanadai nagydíjon Montrealban. Ezzel bekövetkezik az, amire senki nem számított, a Renault motor miatt korábban részesül motorcserék miatti rajtbüntetésben a Red Bull, mint a Honda-erőforrást használó Toro Rosso. 

Fotó: autosport.com

Newey nyilatkozata után tehát már látható, hogy miután Kínában a teljes erőforrás-rendszert cserélni kellett az ausztrál pilóta autójában, így a harmadik MGU-K automatikusan tíz rajthelyes büntetéssel járhat Kanadában, ami túl sok jóval nem kecsegtet a monacói futamgyőztes pilótának. 

„Biztosan visszasorolják majd Montrealban Danielt, de még nem tudjuk pontosan, mennyi hellyel. Egyelőre nem tudjuk, hogy az akkumulátora megsérült-e Monacóban, ameddig ezt a Renault nem közli velünk, nem tudjuk, mennyi büntetéssel kell számolnunk. De az MGU-K biztosan javíthatatlan” – nyilatkozta Adrian Newey a Reutersnek.

Viszont a legújabb hírek szerint a Renault mégiscsak beveti legújabb, fejlesztett V6-os csomagját, mivel a kanadai hétvége a várható büntetés miatt már úgyis megy a levesbe, hiszen az ausztrál semmiképpen nem rajtolhatna az első tíz közül. Így ha hátrébb sorolják Ricciardót, akkor inkább most vállalják be a további büntetéseket, cserébe egy vélhetően jóval erősebb Renault motor dolgozhatna a Red Bulljában.

Két óra tömény unalom és Red Bull siker Monacóban

2018.05.27.
Dorogi László

A monte-carlói futam kétségtelenül a Forma-1-es évad legpatinásabb versenye, de a vasárnapi futam azt is bebizonyította, hogy a pilótákon kívül aligha élvezi bárki is.

Fotó: formula1.com

Daniel Ricciardo mindent vitt

Azok után, hogy a Red Bull ausztrál pilótája bizonyult mindhárom szabadedzésen, majd az időmérő edzésen a leggyorsabbnak, a futamon is rajt-cél győzelmet aratott. Egy percig sem volt kérdés, hogy ezt a hétvégét neki találták ki, azzal együtt, hogy egy erőforrás probléma igyekezett alaposan megnehezíteni életét a futam felétől. Sebastian Vettel végig üldözte Ricciardot, de komoly esélye nem volt megelőzni, az ausztrál pilóta pedig élete első győzelmét aratta Monte-Carlóban - az élet valamelyest káprótolta a 2016-os, pole pozícióból elbukott futamért. Az ausztrál pilóta idénybeli második sikerét aratta és fellépett az összetett világbajnoki pontverseny harmadik helyére.

Gyalázatos a Williams

A patinás brit istálló történelmi mélyponton van, ezt pedig a Monacói Nagydíj is bebizonyította. Szergej Szirotkinnak már a rajt előtt problémái adódtak, három perccel a felvezető kör előtt például még nem voltak kerekek az autóján, amiért automatikusan egy 10 másodperces stop & go büntetéssel sújtották, míg csapattársa, Lance Stroll kis túlzással többet állt a boxutcában defekt miatt, mint amennyi időt a nyomvonalon töltött. Valami sürgősen ki kell találnia a Williamsnek, mert eddig minősíthetetlen produkciót nyújtanak 2018-ban.

Hiába ismeri a pálya minden centijét Leclerc

1994 után először állhatott rajthoz monacói állampolgárságú pilóta Monte-Carlóban, ám Charles Leclerc aligha ilyen versenyre számított. A futam hajrájába fordulva túlságosan vehemensen igyekezett megelőzni az előtte haladó Brandon Hartley-t, két jobboldali kerekével felszaladt a rázókőre, aminek hatására működésképtelenné vált a féke és belerongyolt a Toro Rosso versenyzőjébe. Rajtuk kívül csupán Fernando Alonso nem tudta befejezni a futamot, a spanyol McLarenjének váltója adta meg magát.

Nincs itt kérem semmi látnivaló

Kétségtelenül izgalmas lehet versenyezni a monte-carlói utcákon, a pilótáknak minden tudására szükségük van ahhoz, hogy hiba nélkül teljesítsék a Monacói Nagydíjat, így viszont a szórakoztatás funkciója csorbul a versenynek, ugyanis alig találni előzési pontot az aszfaltcsíkon. Max Verstappen előzésein kívül nem sok minden történt a szűk két órás futam alatt, hiába haladtak viszonylag közel egymáshoz az első ötös tagjai, nem került sor helycserére.

A Monacói Nagydíj végeredménye

1. Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1:42:54.807
2. Sebastian Vettel Ferrari 7.336
3. Lewis Hamilton Mercedes 17.013
4. Kimi Raikkonen Ferrari 18.127
5. Valtteri Bottas Mercedes 18.822
6. Esteban Ocon Force India/Mercedes 23.667
7. Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 24.331
8. Nico Hulkenberg Renault 24.839
9. Max Verstappen Red Bull/Renault 25.317
10. Carlos Sainz Renault 1:09.013
11. Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1:09.864
12. Sergio Perez Force India/Mercedes 1:10.461
13. Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1:14.823
14. Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 1 kör
15. Romain Grosjean Haas/Ferrari 1 kör
16. Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 1 kör
17. Lance Stroll Williams/Mercedes 2 kör
18. Charles Leclerc Sauber/Ferrari ütközés
19. Brendon Hartley Toro Rosso/Honda ütközés
- Fernando Alonso McLaren/Renault váltóhiba


A világbajnoki pontverseny állása


 1. Hamilton 110 pont
 2. Vettel 96
 3. Ricciardo 72
 4. Bottas 68
 5. Räikkönen 60
 6. Verstappen 35
 7. Fernando Alonso (spanyol, McLaren) 32
 8. Hülkenberg 26
 9. Sainz 20
10. Kevin Magnussen (dán, Haas) 19
11. Gasly 18
12. Sergio Perez (mexikói, Force India)
13. Ocon 9
14. Charles Leclerc (monacói, Sauber) 9
15. Stoffel Vandoorne (belga, McLaren) 8
16. Lance Stroll (kanadai, Williams) 4
17. Marcus Ericsson (svéd, Sauber) 2
18. Brendon Hartley (új-zélandi, Toro Rosso) 1

A konstruktőri pontverseny állása

1. Mercedes 178 pont
 2. Ferrari 156
 3. Red Bull 107
 4. Renault 46
 5. McLaren 40
 6. Force India 26
 7. Toro Rosso 19
 8. Haas 19
 9. Sauber 11
10. Williams 4

Ricciardo megkoronázta eddigi teljesítményét Monacóban

2018.05.26.
Dorogi László

Az ausztrál pilóta pályafutása második pole pozícióját szerezte meg Monte-Carlóban, de nem lehetnek teljesen elégedettek a Red Bullnál.

Fotó: formula1.com

A Red Bull istálló korábbi magyar versenymérnöke, Kling Sándor már a monacói versenyhétvége előtt megjósolta, hogy a Red Bullok gyorsak lesznek Monte-Carlóban és hozzáértését bizonyítva egyáltalán nem lőtt mellé, hiszen az osztrák csapat versenyzői, Daniel Ricciardo és Max Verstappen mindhárom szabadedzésen a két leggyorsabb időt teljesítették.

A holland versenyző viszont a harmadik, utolsó gyakorláson annyira összetörte autóját, hogy a csapat szerelői hiába dolgoztak teljes erőbedobással, végül nem sikerült szombat délutánra összekalapálniuk a versenyautót.

Ezzel gyakorlatilag egy kérdés maradt nyitott az időmérő előtt: sikerül-e valakinek elkapnia Daniel Ricciardot. Erre a kérdésre már a Q1-ben választ kaptunk, amikor az ausztrál pilóta négy tizedes előnnyel húzott el mindenki elől.

Az edzés második szakaszában a Mercedes megpróbált egy merészet húzni és elővették az újonc abroncsoknak számító ultralágyakat - ezen a versenyhétvégén debütálnak versenykörülmények között - azonban szemmel láthatóan nem jöttek be számításaik, ezeken a gumikeverékeken még az első tíz közé sem fért volna oda Lewis Hamilton és Valtteri Bottas sem.

Ricciardo viszont továbbra sem lassított, olyannyira nem, hogy elsőként - és egyedüliként - sikerült beférkőznie 1:11-es idő alá, s végül 1:10,810-es pályacsúccsal koronázta meg eddigi hétvégi teljesítményét. Az ausztrál versenyző pályafutása második pole pozícióját szerezte meg, érdekesség, hogy az eddigi egyetlen rajtelsőségét is a hercegségben szerezte meg két évvel ezelőtt.

A második rajthelyet Sebastian Vettel, a harmadikat pedig az összetett pontversenyben vezető, címvédő Lewis Hamilton kaparintotta meg. Ricciardo teljesítményét látva a Red Bullnál nagyon sajnálhatják Verstappen harmadik szabadedzésen elkövetett hibáját, aki így csupán a rajtrács végéről vághat neki a vasárnapi futamnak.

1994 után először lehet ott a Monacói Nagydíjon hazai pilóta, Charles Leclerc a 14. rajtpozíciót szerezte meg a Sauber-Ferrarival.

A Monacói Nagydíj időmérő edzésének végeredménye:

Q3 Versenyző Csapat Idő Hátrány
1 Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:10.810  
2 Sebastian Vettel Ferrari 1:11.039 0.229
3 Lewis Hamilton Mercedes 1:11.232 0.422
4 Kimi Räikkönen Ferrari 1:11.266 0.456
5 Valtteri Bottas Mercedes 1:11.441 0.631
6 Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:12.061 1.251
7 Fernando Alonso McLaren-Renault 1:12.110 1.300
8 Carlos Sainz Renault 1:12.130 1.320
9 Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:12.154 1.344
10 Pierre Gasly Toro Rosso-Honda 1:12.221 1.411
Q2        
11 Nico Hülkenberg Renault 1:12.411 1.133
12 Stoffel Vandoorne McLaren-Renault 1:12.440 1.162
13 Sergey Sirotkin Williams-Mercedes 1:12.521 1.243
14 Charles Leclerc Sauber-Ferrari 1:12.714 1.436
15 Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:12.728 1.450
Q1        
16 Brendon Hartley Toro Rosso-Honda 1:13.179 1.166
17 Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:13.265 1.252
18 Lance Stroll Williams-Mercedes 1:13.323 1.310
19 Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:13.393 1.380
20 Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer - -

Ricciardo a Forma-1 gumimágusa

2018.05.17.
Dorogi László

Kipukkant a Pirelli tudománya Barcelonában, de a Red Bull pilótájának van egy-két ötlete, az ausztráltól választ kapunk a nagy gumikérdésre!

Fotó: formula.hu

Nem alakult túl jól az olasz gumigyártó Pirelli hétvégéje a Spanyol Nagydíjon. Szinte az összes pilóta panaszt tett a szuperlágy keverékű gumikra, voltak olyanok is, akik képtelenek voltak üzemi hőmérsékletre melegíteni azokat, ezért nem véletlen, hogy a csapatok nagy része nem is rakta fel gyors körre ezeket a keverékeket. Pedig ezeknek kellett volna gyorsabb köröket eredményeznie a keményebb keverékű lágy abroncsokkal szemben, de nem jöttek be a Pirelli számításai.

A legnagyobb problémát az okozta, hogy nagyon gyorsan elkoptak ezek a gumik, Daniel Ricciardo is lágy keverékű abroncsokon tette meg leggyorsabb körét. Az ausztrálnak lenne is ötlete, hogy lehetne orvosolni ezt a problémát. A monacói versenyhétvégén debütál a Pirelli eddigi legpuhább gumiszettje, a hiperlágy, Ricciardo pedig úgy gondolja, hogy ez a szett lehet a megoldás.

"Nem tudom, miért nem lehet a hiperlágy minden versenyhétvégét opció. Ezen futnánk időmérőt, aztán a többit meg kitalálnánk. Így lehetne egy kvalifikációs keverékünk és két nagyobb eltérésű versenygumink. Több lehetőségünk lenne ezáltal"

– vélekedett a Red Bull versenyzője.

Bakui bakik - a hétvégi futam öt legemlékezetesebb pillanata (videó)

2018.05.02.
Ragnar Volarus

Grosjean a falban, Alonso két keréken, Ricciardo Kvyat-üzemmódban, Bottas balszerencséje és a kétszemélyes dobogó.

Forrás: Formula 1 Youtube Channel

12

Ezeket a cikkeket olvastad már?