Belga Nagydíj: Leclerc magabiztosan nyerte az időmérő edzést

2019.08.31.

Charles Leclerc indulhat az élről a Belga Nagydíjon miután megnyerte az időmérő edzést. A Ferrari monacói pilótája mögül csapattársa Sebastian Vettel kezdheti meg a holnapi versenyt. 

Fotó: https://twitter.com/F1

Lewis Hamilton a harmadik szabadedzésen kissé összetörte a Mercedest, de a világbajnok brit pilóta autóját helyre tudták állítani a kvalifikáció első perceire. Egy Mercedes erőforrás azonban elfüstölt a Q1-ben, Robert Kubica alatt ment tönkre a motor és tíz percig állt piros zászlóval az időmérő. 

Az első szakaszban Charles Leclerc autózta a legjobb időt, Hamilton a "friss" autóval több mint másfél másodpercet kapott a monacóitól, de így is könnyedén bejutott. Az etap végén Antonio Giovinazzi alatt is megállt az autója, így a Q1 piros zászlóval fejeződött be. Az olasz már nem is tudott pályára gurulni a Q2-ben, pedig bejutott volna, rajta kívül a Toro Rossohoz visszatérő Pierre Gasly, Carlos Sainz, Danyil Kvjat, George Russell és Robert Kubica esett ki. 

Leclerc a második szakaszban tovább gyorsult, Sebastian Vettel egyetlen tizeddel követte csapattársát, míg Hamilton egy másodpercet javítva a harmadik helyen ment tovább. Szinte papírformát hozott a Q2: Alexander Albon rajbüntetése miatt már nem tette oda magát az etap során, Romain Grosjean, Lando Norris és Lance Stroll kiesése pedig nem  jelentett meglepetést. 

A Q3 elején Hamilton majdnem nekiment Valtteri Bottasnak a forgalom miatt, de végül a Mercedesek elkerülték az ütközést. Leclerc rögtön egy  1:42,644-es körrel jelentkezett be a pole pozícióra, mögötte Hamilton és Vetettel állt. Az utolsó körökre a német megpróbálta megelőzni riválisát a pályán, hogy szélárnyékot kapjon csapattársától, Hamilton azonban ezt nem engedte. 

Leclerc végül tiszta pályán mehetett végig és 1:42,519-es idejéve harmadik pole pozícióját szerezte az idei évben. Vettel az első szektorban még abszolút a leggyorsabb volt, de 0,748 másodperces hátránnyal végül meg kellett elégednie a második hellyel. Hamilton minimális különbséggel maradt le az első sorról, míg Bottas nem tudott beleszólni a legjobb három csatájába. Az ötödik-hatodik helyről Max Verstappen és Daniel Ricciardo startolhat, a legjobb 10-be még Nico Hülkenberg, Kimi Raikkönen, Sergio Perez és Kevin Magnussen fért be. 

Végeredmény:

Magyar Nagydíj: Verstappen először indulhat az élről

2019.08.03.

Max Verstappen indulhat az élről a Magyar Nagydíjon. A Red Bull holland pilótája első rajtelsőségét szerezte meg élete 93. nagydíjhétvégéjén. 

Fotó: MTI

Felhős, de száraz időben kezdődhetett meg a 34. Forma-1-es Magyar Nagydíj kvalifikációja. Az első szakaszban Charles Leclerc borzolta a kedélyeket, miután a Ferrari pilótája a gumifalnak csúszott és megtörte autója hátulját. A monacói versenyző autóját megjavították és végül gond nélkül jutott tovább a Q2-ből. 

George Russell óriásit ment a Williams lehetőségeihez képest, az újonc sokáig továbbjutásra állt, végül öt százados különbséggel maradt csak le a Q2-ről. Russellen kívül meglepetésre Daniel Ricciardo is idő előtt fejezte be az időmérőt, Lance Stroll, Sergio Perez és Robert Kubica búcsúja viszont nem számított meglepetésnek. A legjobb időt Max Verstappen futotta ebben az etapban 1:15,847-el. 

Lewis Hamilton a második szakaszban tovább javította a Verstappen által felállított körrekordot és elsőként jutott tovább a Q3-ba 1:15,548-as idővel. A hatszoros hungaroringi győztes mögött Verstappen 25 ezredes hátránnyal zárt, az élcsapatok pilótái közül egyedül Pierre Gaslynál rezgett a léc a továbbjutást illetően, de kilencedikként ő is továbbment. Két szakasz után Nico Hülkenberg, Alexander Albon, a legutóbb dobogóra álló, friss édesapa Danyiil Kvjat, Antonio Giovinazzi és Kevin Magnussen búcsúzott két szakasz után. 

Max Verstappen rögtön a Q3 elején 1:15 alá vitte a pályacsúcsot, hogy aztán egy 1:14.572-es idővel próbálja meg sokkolni a többieket. Valtteri Bottasnak még volt esélye arra, hogy megelőzze a holland pilótát, de 18 ezreddel elmaradt vetélytársától. A Red Bull versenyzője így 93. futamán először rajtolhat majd az élről. Verstappen a 100. olyan versenyző aki első rajtkockát szerzett F1-es versenyhétvégén. A kvalifikációt Lewis Hamilton zárta a harmadik helyen. 

Charles Leclerc ezúttal is megelőzte Sebastian Vettelt, míg Pierre Gasly majdnem egy másodpercet kapott csapattársától. Lando Norris és Carlos Sainz helyezései bizonyítják a McLaren fejlődését, míg az ötödik sort Romain Grosjean és Kimi Raikkönen alkothatja holnap. 

A 34. Forma-1-es Magyar Nagydíjra holnap 15 óra 10 perctől kerül sor a Hungaroringen. 

Végeredmény:

Ki nevet a mogyoródi célegyenes végén?

2019.08.01.
Dorogi László

Vasárnap rendezik meg a 34. Forma-1-es Magyar Nagydíjat a Hungaroroingen. A mogyoródi futam 1986 szerves része a száguldó cirkusznak és minden szezonban vízválasztó versenynek számít a hosszabb nyári szünet előtt. Most is sok mindenről dönthet.

Fotó: motorsport.com

Bár a világbajnoki pontverseny jelenlegi állása nem ezt sugallja, az utóbbi hetekben látott tendenciák azért adhatnak okot némi bizakodásra: talán nem kezelhetjük még kész tényként, hogy Lewis Hamilton hatodik világbajnoki címét is zsebre vágja az idény végén - még ha az autósportok láthatatlan bábmesterei nagyon is ügyködnek ezen a dolgon. A világbajnoki címvédő alaposan megremegett az elmúlt hétvégén Hockenheimben, az élről rajtolva csupán tizenegyedikként ért célba, s tőle szokatlanul sok hibát követett el. Bár az Alfa Romeók utólagos kizárása miatt két világbajnoki pontot így is megszerzett, összességében kijelenthető, az idei legpocsékabb futamát sikerült összehoznia, de láttunk már tőle ilyet korábban, aztán mintha mi sem történt volna, szétdominálta a mezőnyt a következő hétvégén. Igen, persze, az igazsághoz hozzátartozik az, hogy torokgyulladással és betegséggel küzdve teljesítette a német versenyt, amit a hírek szerint fel is szeretett volna adni, ám ezt a csapata nem engedte, s mivel pontszerző helyen gurult át a kockás zászló menetszele alatt, ez a döntés a csapatot igazolta.

Hamilton az eddigi tizenegy futamból hetet nyert meg a 2019-es idényben, 41 pontos, elképesztően kényelmes előnnyel vezeti a világbajnoki pontversenyt csapattársa, Valtteri Bottas előtt, ám akad egy pilóta a mezőnyben, aki az elmúlt hetekben élete formájában versenyez. Ez a pilóta nem más, mint a 21 esztendős Max Verstappen, s ha valaki azt mondta volna a szezon előtt, hogy féltávhoz érkezve ő tűnik majd Hamilton legveszélyesebb kihívójának, akkor biztosan kinevetik.

Alapvetően nem sokan gondolták azt sem, hogy a Red Bull ennyire versenyképes lesz, sőt, a Ferrarial teljesen egyenértékű - legalábbis ami a futamokat illeti. Ehhez persze kell a maranellóiak permanens töketlenkedése is, de ez már más lapra tartozik. Verstappen hatalmas népszerűségnek örvend a Forma-1-es rajongók körében, amit agresszív, ám az elmúlt időszakban már teljesen letisztult vezetési stílusával vívott ki magának, ráadásul az európai versenyhelyszínekre ellátogató holland szurkolók mindenhol pazar hangulatot varázsolnak az aszfaltcsík mellé - ez vélhetően így lesz Mogyoródon is. A fiatal holland pilóta az előző három futamból kettőt is megnyert, érdekesség, hogy azon versenyzők táborába tartozik, akik bár több futamot is nyertek, soha nem indulhattak a pole pozícióból.

Fotó: XPB

Hamilton és Verstappen mellett persze többen is jó eséllyel pályáznak a magyar futamgyőzelemre, többek között Charles Leclerc is, akinek tényleg kijárna már egy olyan versenyhétvége, ahol minden összeáll. A monacói versenyzőnek eddig nem alakul zökkenőmentesen első Ferraris éve, ez persze nem feltétlenül az ő hibája, viszont Hockenheimben egyértelműen a saját hibája miatt dobott egy nagyon értékes világbajnoki pontokat. Leclerc még sosem nyert futamot a száguldó cirkuszban, viszont jó hír lehet számára, hogy a korábbi legendák közül többen is a Hungaroringen aratták pályafutásuk első győzelmét: Fernando Alonso és Jenson Button is világbajnoki címet tudott nyerni a későbbiekben, jó ómen tehát a magyar aszfaltcsíkon megszerezni az első sikert.

S ha már a sikerről beszélünk, a mezőnyből talán senkinek sem hiányzik jobban ez, mint Sebastian Vettelnek, aki immáron több mint egy éve nem tudott versenyt nyerni, pedig a feltételek adottak. A négyszeres német világbajnok a Ferrarival még nem ért fel a csúcsra, a tavalyi Német Nagydíjon pedig saját hibájából törte össze az autót s azóta csak keresi önmagát - elsősorban mentálisan. Egy futamgyőzelem persze mindent megváltoztatna, de ahhoz tényleg egy tökéletes hétvégét kellene összehoznia az olaszoknak, ez pedig szemmel láthatóan hatalmas nehézségeket okoz nekik mostanság.

S persze nem szabad megfeledkeznünk Valtteri Bottasról sem, ha a potenciális mogyoródi futamgyőzteseket vesszük sorra, hiszen papíron a finn pilóta hátránya a legkisebb a világbajnoki éllovas Hamiltonnal szemben, bár ő is átkozhatja magát, hogy a második helyről állította falba autóját Hockenheimben, hiszen rengeteget faraghatott volna hátrányán csapattársával szemben.

A Hungaroring sok csodát megélt már, így talán az sem lenne gigantikus meglepetés, ha a felsoroltakon kívül más emelné magasba az első helyért járó trófeát, ehhez persze már a természet közbenjárására is szükség lenne. A vasárnapi futamra egyébként többnyire napos, száraz időt jósolnak a meteorológusok, de talán senki nem bánná, ha az eső kicsit megkeverné a paklikat.

Hamilton Németországban is rajtelső, technikai hibák a Ferrarinál

2019.07.27.

Lewis Hamilton szerezte meg az első rajtkockát a Német Nagydíj időmérő edzésén. Sebastian Vettel csak a mezőny végéről kezdheti meg a hazai versenyét. 

Fotó: twitter.com/F1

Charles Leclerc nyerte a harmadik szabadedzést és így a Ferrari mindhárom kvalifikáció előtti gyakorlást behúzva a Német Nagydíj legnagyobb esélyesévé lépett elő. Minden azonban csak addig volt szép és jó a maranellóiaknál, amíg Sebastian Vettel nem jelezte a felvezető körén, hogy probléma van az autójával. A német világbajnok végül négy perccel a vége előtt kiszállt az autójából és így mért kör nélkül, a 20. helyről kezdheti meg hazai nagydíját. 

Leclerc autójával ekkor viszont minden stimmelt és a monacói pilóta elsőként is abszolválta a Q1-et, Max Verstappen és az elsőre gyengébb kört futó Lewis Hamilton előtt. A meglepetést Kimi Raikkönen szállította, aki megelőzte Valtteri Bottast az első szakaszban. 

Vettelen kívül a két Williams (a szokásos George Russell, Robert Kubica sorrendben), Alexander Albon és Lando Norris fejezte be idő előtt a mai szereplését. Lance Stroll, a Racing Point pilótája idén először kvalifikálta magát a Q2-be. 

Némileg megzavarta a mezőnyt a Q1-ben mutatott gyengébb teljesítmény, ám a második szakaszban már kiderült, hogy altatásról volt szó. Hamilton 1:12,149-es időeredménye ezt tökéletesen jelezte. Max Verstappen elkezdett panaszkodni az autójára, de végül a negyedik legjobb időt futotta az időmérő ezen szekciójában. 

Meglepő kieső nem volt, viszont a TOP10-be kerülésért óriási csata alakult ki. Végül Antonio Giovinazzi, Kavin Magnussen, Daniel Ricciardo, Danyil Kvjat és Lance Stroll búcsúzott. 

Kilenc perc volt még hátra az időmérőből, amikor Charles Leclerc is kiszállt a Ferrariból és így ő is mért kör nélkül zárta a Q3-at. Hamilton, aki lényegében valós ellenfél nélkül maradt 1:11,767-es idővel átvette a vezetést. 

Az ötszörös világbajnokot lényegében csak megközelíteni tudták, mögötte Max Verstappen három tizeddel végzett a második helyen. Valtteri Bottas minimális különbséggel csúszott le a második starthelyről, míg Pierre Gasly ezúttal is remek rajthelyet kaparintott meg magának. 

Kimi Raikkönen egy ötödik rajthellyel bizonyította remek formáját, a legjobb 10-be pedig még Carlos Sainz, Sergio Perez és Nico Hülkenberg fért be. 

A Német Nagydíj holnap 15 óra 10 perctől veszi kezdetét a Hockenheimringen. Mivel a nagydíj jövője kérdéses, így lehet, hogy hosszú ideig utoljára látjuk a mezőnyt a legendás aszfaltcsíkon. 

Végeredmény:

Hamilton hazai közönség előtt aratta 80. győzelmét

2019.07.14.

Egy jó időben megejtett bokszkiállásnak köszönhetően Lewis Hamilton nyerte a 70. Forma-1-es Brit Nagydíjat. A verseny során a kedélyeket Sebastian Vettel borzolta, aki valósággal kiütötte Max Verstappent. 

Fotó: twitter.com/f1

Felhős, de száraz időben kezdődött meg a 70. Brit Nagydíj a Silverstone-i versenypályán. Az élről Valtteri Bottas rajtolhatott, aki minimális különbséggel utasította maga mögé csapattársát és Charle Leclercet a kvalifikáció során. Mivel a Mercedesek és a Ferrarik eltérő keverékű abroncsokon rajtoltak, így óriási taktikai csata volt várható a futamon. 

Bottas megtartotta vezető helyét a rajtnál, de azon kívül, hogy Sebastian Vettel megelőzte Pierre Gaslyt nem is igazán történt nagy változás. Hamilton igyekezett nyomást gyakorolni csapattársával és a két Mercedes a negyedik körben oda-vissza előzgette egymást. A finn pilóta maradt az élen és (feltehetőleg csapatutasításra) a csata némileg alábbhagyott. 

Szállították viszont az izgalmakat a Ferrarik és a Red Bullok. Charles Leclerc Max Vertappennel talált egymásra, míg Pierre Gasly elkezdte szorongatni Sebatian Vettelt, akit hamarosan meg is előzött. A kedélyeket a futam elején a két Haas borzolta, miután csapattársként összeütköztek, Romain Grosjean és Kevin Magnussen számára is hamar véget ért a Brit Nagydíj. 

A 19. körben jött el a fordulópont a versenyen: Antonio Giovinazzi kicsúszott és beküldték a biztonsági autót. Lewis Hamilton tökéletes időben tudott kijönni kemény keverékű abroncsokért és megelőzte a kerékcserén ekkor már túleső csapattársát. Bottas ráadásul elsőre szintén kemény gumikat kapott és így taktikai hátrányba került a címvédővel szemben. 

Nem lankadt azonban a csata a két bajnokaspiráns mögött sem: Max Verstappen a bokszban megelőzte Charles Leclerc-t, aki azonban azonnal visszavágott. Az Ausztriában is óriásit csatázó fiatalok  vigyáztak egymásra, ám Leclerc autója a pilóta szerint megsérült amikor egyszer leterelte az aszfaltról riválisát. Sebastian Vettel számára pont kapóra jött a biztonsági autó és így a négyszeres világbajnok feljött a harmadik helyre. 

Verstappen ellenben jóval gyorsabb volt vetélytársainál és miután elment Gasly meleltt elkezdte szorongatni Vettelt. Nagy küzdelemben el tudott volan menni ellenfele mellett, ám Vettel hátulról belerohant. A holland ki tudott jönni a kavicsából és sérült autóval is vissza tudott jönni ötödiknek, Vettelnél viszont orrkúpot kellett cserélni. A Ferrari pilótáját vétkesnek találták az esetben, így 10 másodperces büntetést is kapott és végül csak a 16. lett a mai nagydíjon. 

Lewis Hamilton végül magabiztosan nyerte meg a Brit Nagydíjat, ráadásul a címvédőé lett a leggyorsabb körért járó plusz egy pont is. Ez volt az ötszörös világbajnok 80. futamgyőzelme és a hatodik hazai pályán. Utóbbival megelőzte Jim Clarkot és Alain Prostot a Brit Nagydíjakat illetően. 

Valtteri Bottas végül csalódott lehetett mert egy kedvező futamot bukott el a taktika miatt, míg Charles Leclerc a legtöbbet hozta ki a hétvégéből ezzel a harmadik hellyel. 

Pierre Gasly idei legjobb hétvégéjén érte el a negyedik helyet csapattársa Max Verstappen és Carlos Sainz előtt. A pontszerzők közé még Daniel Ricciardo, Kimi Raikkönen, Danyil Kvjat és Nico Hülkenberg fért be. 

amilton, Bottas, Leclerc és Gasly mögött. Pontszerzőként végzett még Sainz, Ricciardo, Raikkönen, Kvjat és Hülkenberg, míg a verseny a Haas számára alakult igazán tragikusan, hiszen mindkét autójával fel kellett adnia a futamot, miután Romain Grosjean és Kevis Magnussen az első körben összekoccant.

Vettel és a két Haas mögött Lando Norris és Alenxander Albon lehet még dühös magára, mivel a két újonc hiába versenyzett jól, végül pont nélkül maradtak. 

Lewis Hamilton tovább növelte előnyét a tabellán és a címvédő már 223 pontot szerzett eddig, Bottas hátránya 39 pont az összetettben. A bajnokság harmadik helyén Verstappen áll 136 ponttal, mögötte Vettel (123), Leclerc (120) és Gasly (55) várja a folytatást. 

A konstruktőröknél a Mercedes óriási előnnyel vezet a Ferrari illetve a Red Bull előtt. A világbajnokság két hét múlva a Német Nagydíjjal folytatódik. 

Végeredmény:

Bottas minimális előnnyel nyerte az időmérőt a Brit Nagydíjon

2019.07.13.

Valtteri Bottas kezdheti meg az élről a 70. Brit Nagydíjat. A Mercedes finn pilótája minimális különbséggel előzte meg csapattársát, a hazai pályán versenyző Lewis Hamiltont. 

Fotó: AFP

Hetvenedik alkalommal rendezik meg idén a Brit Nagydíjat, amely minden évben szerepelt a versenyprogramban, természetes azon a Silverstone-i helyszínen, ahol 1950-ben lekezdődött a sportág története. Az időmérőt meglehetősen hűvös, felhős időben kezdték meg a pilóták.

A kvalifikáció első szakasza nem hozott túl nagy meglepetést: Robert Kubica, Lance Stroll és George Russell ezúttal sem jutott tovább a Q1-ből, hozzájuk Danyiil Kvjat és Kevin Magnussen csatlakozott. Az első etapot Lewis Hamilton zárta az élen alig két százados különbséggel Charle Leclerc előtt, ám a két pilóta eltérő keverékű abroncsot használt. 

A gyülekező felhők miatt a pilóták hamar kijöttek a Q2-re, tartva az esőtől, ám végül nem keletkezett csapadék a kvalifikáció során. Sebastian Vettel kissé késve kezdte meg a szakaszt, de végül az utolsó pillanatban így is könnyedén biztosította helyét a Q3-ban. A Mercedesek és a Red Bullok közepes keverékkel teljesítették legjobb idejüket, Leclerc és Vettel viszont a lágyakat használta, így ezen a keveréken rajtolnak holnap. 

Igazán meglepő kieső ezúttal sem volt: a két Alfa-Romeo, Carlos Sainz, Romain Grosjean és Sergio Perez fejezte be idő előtt a kvalifikációt. 

Valtteri Bottas a második szabadedzést leszámítva nem nyújtott igazán kiemelkedőt ezen a nagydíjhétvégén, hogy aztán a Q3 elején 252 ezreddel javítsa meg Lewis Hamilton friss pályarekordját. A világbajnoki címvédő ezt követően hiába javított az idején, végül 6 ezredmásodperccel így is csapattársa mögé szorult. 

Bottas a tizedik rajtelsőségét szerezte meg pályafutása során és megszakította csapattársa 2015 óta tartó verhetetlenségét az angliai időmérőkön. 

Charles Leclerc az időmérő végén futott egy remek kört, de 79 ezreddel így is a Mercedes párosa mögé szorult. A monacói mögül Max Verstappen és Pierre Gasly kezdheti meg a Brit Nagydíjat. A nap negatív szenzációját Sebastian Vettel hatodik helye jelenti. A legjobb 10 további sorrendje: Daniel Ricciardo, Lando Norris, Alexander Albon és Nico Hülkenberg. 

A 70. Brit Nagydíj holnap 15 óra 10 perctől veszi kezdetét Silverstone-ban. 

Végeredmény:

Jó, hogy nem büntették meg Verstappent, de akkor Vettelt miért?

2019.07.02.
Dorogi László

Olyan dolgot láttunk vasárnap az ausztriai spielbergi autóverseny-pályán, amilyet már nagyon régen nem: Forma-1-es versenyt rendeztek a lassú és unalmas hömpölygés helyett.

Fotó: Sky Sports

Max Verstappen pokoli csatában fosztotta meg Charles Leclercet vasárnap az Osztrák Nagydíjon pályafutása első Forma-1-es futamgyőzelmétől, egy olyan versenyen, amelyik még sokáig emlékezetes marad. Rossz májúan megjegyezhetnénk, hogy azért, mert manapság igazán ritkán látunk izgalmas autóversenyzést a száguldó cirkuszban, de hétvégén olyan esett meg e sorok szerzőjével is, amilyen már nagyon régen nem: fel-felkiáltott egy-egy veszélyes manővernél.

Max Verstappen hatalmasat versenyzett Ausztriában

A Red Bull holland pilótája három körrel a verseny vége előtt fosztotta meg Charles Leclercet pályafutása első futamgyőzelmétől. Némi iróniával azt is mondhatnánk, hogy június utolsó napján végre elkezdődött a Forma-1 2019-es szezonja.

A Red Bull holland pilótája sikerével egyrészt megszakította a Mercedes 10 futamgyőzelemből álló sorozatát, másrészt megnyerte pályafutása hatodik versenyét, mindezt úgy, hogy még soha nem indulhatott pole pozícióból, s a rajtot bizony ezúttal is alaposan elszúrta - a második rajtkockából egészen a hetedik-nyolcadik pozícióig sikerült "visszaverekednie" magát. Ezután még a Red Bull-Honda motorerejére is panaszkodott - bevallom, ekkor én is azt gondoltam, innen már nincs tovább, legalábbis a futamgyőzelem elérése esélytelen -, mégis megrázta magát a holland - no meg az autó is -, és pokoli tempóval kezdte el felzabálni a versenytársakat.

Megtörtént az, amire már oly régóta ácsingózott a Forma-1-rajongók tábora, úgy nyert valaki futamot, hogy előzött, csatázott, akciózott. No, persze a Ferrari szimpatizánsok most erősen csóválhatják a fejüket, amiért Verstappen a győzelem oltárán feláldozta Charles Leclercet - nevezzük nevén a gyermeket, kitessékelte az aszfaltcsíkról -, de egy valamire való, magára valamit is adó autóverseny-sorozatnak ezt nem szabad megtiltania.

Max Verstappen kemény volt, ugyanakkor, ha következetes a versenybírói bizottság, akkor bizony kiszabtak volna rá egy öt másodperces büntetést, amivel megfosztották volna az első helyért járó trófeától, de hosszas huzavona után - öt óra magasságában ért véget a verseny, de háromnegyed nyolcig várni kellett a hivatalos ítéletre -, végül az FIA prominensei úgy döntöttek, nem jár a büntetés a hollandnak, s ez szerintem rendben is van.

Csakhogy, megérkezünk arra a pontra, ami a legnagyobb baj manapság a Forma-1-el: az FIA versenybírái olyannyira következetlenek, hogy szinte lehetetlen megmondani előre, milyen akcióért ítélnek büntetést és miért nem. Persze, a szabályok egyértelműek és adottak, ugyanakkor, mint majd' minden sportágban itt is vannak olyan helyzetek, amelyek erősen szubjektív megítélés alá tartoznak. És pontosan ilyen szituáció volt Sebastian Vettel és Lewis Hamilton párbaja a Kanadai Nagydíjon, ami szintén a futamgyőzelemért zajlott. Akkor a német megnyerte a versenyt, az öt másodperces időbüntetés miatt azonban mégis elvették tőle a trófeát.

Vettel: semmilyen ünnepséghez nem volt kedvem, szerintem mindenki tudja miért

Jókora balhé robbant ki a hétvégi Forma-1-es Kanadai Nagydíjon, miután a Nemzetközi Automobil Szövetség öt másodperces időbüntetéssel sújtotta a versenyben vezető Sebastian Vettelt. A Ferrari német világbajnoka idén először szerezte meg a pole pozíciót a szombati időmérő edzésen és a futamon is végig vezetett, végül mégsem ő vette át a győztesnek járó trófeát , hanem az a Lewis Hamilton, aki árnyékként követte riválisát a teljes verseny alatt és hibára is kényszerítette.

Bár nem vagyok az összeesküvés-elméletek híve, az FIA mintha valamiért fújna a Ferrarira, hiszen mindkét citált esetben a maranellóiak pilótája húzta a rövidebbet. Persze, ez könnyen lehet a véletlen műve is, de minimum érdekes. Abban pedig csak reménykedni tudunk, hogy a versenybírák megtartják jó szokásukat, és az ilyen előzéseknél, amilyen Verstappené is volt Leclerc-kel szemben, nem szabnak ki büntetést. Legyen szó bármely istálló, bármely versenyzőjéről.

Max Verstappen hatalmasat versenyzett Ausztriában

2019.06.30.
Dorogi László

A Red Bull holland pilótája három körrel a verseny vége előtt fosztotta meg Charles Leclercet pályafutása első futamgyőzelmétől.

Fotó: formula.hu

Némi iróniával azt is mondhatnánk, hogy június utolsó napján végre elkezdődött a Forma-1 2019-es szezonja. Persze, Lewis Hamilton és a Mercedes idén is egyértelműen uralja a mezőnyt - ezt jól alátámasztja a világbajnoki pontverseny állása is -, ám a spielbergi aszfaltcsík rövidsége és gyorsasága kiegyenlített küzdelmet ígért, különösen az időmérő fényében.

A szombati edzésen Charles Leclerc pályafutása második pole pozícióját szerezte meg a Ferrarival, míg a második legjobb időt Lewis Hamilton futotta, csakhogy a britet Kimi Raikkönen feltartása miatt három rajthelyes büntetéssel sújtották, amiből végül csak kettő lett Kevin Magnussen váltócseréjének köszönhetően. A büntetések után a második rajtkockából a tavalyi osztrák győztes Max Verstappen indulhatott, a harmadikról pedig Valtteri Bottas.

A rajtot Charles Leclerc kapta el a legjobban, ellenben Verstappen rettenetesen beragadt, Hamiltonnak komoly lélekjelenlétre volt szüksége ahhoz, hogy egy gyors manőverrel ki tudja kerülni a Red Bullt. Verstappen rengeteg pozíciót veszített és nem sokkal később a motorerejére is panaszkodott, egyáltalán nem tűnt úgy, hogy meg tudja ismételni tavalyi teljesítményét.

Mindeközben a kilencedik helyről startoló Sebastian Vettel gyorsan felegerészte magát csapattársa és a Mercedesek mögé, de Lando Norris is szépen tartotta a hatodik helyét a McLarennel. Ami szembetűnő volt ugyanakkor, hogy Lewis Hamilton a szokásosnál is agresszívabban vezet, a világbajnoki címvédő folyamatosan a penge élén táncolt és a határon autózott, a Mercedes alvázát rendre odacsapta a kerékvetőkhöz, ami meg is bosszulta magát. Első boxkiállásánál megpróbálkoztak a szerelők egy első szárny cserével, de ezzel sem sikerült visszanyernie tempóját, így a futam felénél világossá vált, hogy Hamiltonnak biztosan nem lesz esélye a Mercedes zsinórban tizenegyedik - rekordot jelentő - futamgyőzelmét megszerezni.

Az élmezőny kerékcseréit követően Leclerc, Bottas, Vettel, Verstappen sorrendben haladtak a versenyzők, ám a holland majd tíz körrel frissebb gumikkal vághatott neki a hajrának és mintegy varázsütésre a Red Bull lett a leggyorsabb autó a pályán. A holland nagy csatára kényszerítette a négyszeres német világbajnokot, de végül sikerült megelőznie, majd hiába panaszkodott a motorerő elszállására, Bottas sem okozott neki gondot.

Az utolsó tíz körnek úgy vághatott neki Charles Leclerc, hogy öt másodperc előnnyel vezeti a futamot Verstappen előtt, aki viszont a frissebb gumikon elképesztő sebességgel tüntette el hátrányát. Négy körrel a futam vége előtt teljesen megérkezett a monacóira, aki nagyon higgadtan és agresszívan védekezett, ám a 69. körben már tehetetlennek bizonyult, Verstappen agresszívan vetődött be elé egy kanyarban, majd agresszívan kivezette a pályáról.

Verstappen ezzel pályafutása hatodik győzelmét szerezte meg, Leclerc első győzelme pedig továbbra is várat magára, ugyanakkor a versenybírák a futam leintését követően elkezdték vizsgálni Verstappen előzését, így előfordulhat az is, hogy utólag megbüntetik öt másodperccel és elveszik a hollandtól zsinórban második Osztrák Nagydíjon aratott győzelmét.

Forma-1-es Osztrák Nagydíj, végeredmény

Frissítés, 20.11: Az ominózus incidenst követően mindkét pilótát beidézték a versenyfelügyelők és külön-külön elbeszélgettek velük. Ezt követően hozták meg a döntésüket, amelynek értelmében nem büntették meg Max Verstappent és így hivatalos a pályán látott végeredmény! 

Leclerc körrekorddal zsebelte be a pole pozíciót Ausztriában

2019.06.29.
Dorogi László

A monacói pilóta elképesztően jól összerakta minden mért körét, de nem lehet teljes a Ferrari öröme.

Fotó: formula.hu

Az már a pénteki és szombati szabadedzéseken körvonalazódni látszott, hogy az Osztrák Nagydíjon nem lesz nagy a különbség az élcsapatok pilótái között, s az igazat megvallva az egy héttel ezelőtti, unalomba fulladó Francia Nagydíj után szüksége is volt a száguldó cirkusz rajongóinak valamilyen versenyzésre emlékeztető előadásra, amit szerencsére meg is kaptak szombaton Spielbergben az időmérő edzésen.

A harmadik, szombati szabadedzést Charles Leclerc nyerte meg a két Mercedes előtt és az már ekkor borítékolható volt, hogy a Ferrarival ezen a hétvégén komolyan számolni kell, a fiatal monacói pilóta pedig az időmérőre is átmentette sebességét és sorra futotta az egyre jobb időket. Ami a mezőny végét illeti, némi meglepetésre sem Lance Stroll, sem Sergio Pérez nem tudott túllépni a kvalifikáció második szakaszába, igaz, a mexikói csupán 11 ezredmásodperccel futott lassabb köridőt, mint a még továbbjutó helyen záró Kevin Magnussen.

A Q2-ben különvált stratégiailag a Ferrari és a Mercedes az élcsapatok közül, a maranellóiak a lágyabb, az ezüst nyilak a keményebb keverékű abroncsokon vágtak neki ennek a szakasznak, az élmezőny pilótáinak köridejei pedig beléptek egy perc négy másodperc alá, a leggyorsabbnak pedig Charles Leclerc bizonyult, ugyanakkor a Pirelli előrejelzései alapján a Mercedesek hasonló keverékű abroncsokon jobb köridőt teljesíthettek volna. A mezőny második felében mindeközben többen is a nagy forgalom áldozatává váltak, a legnagyobb vesztes talán Daniel Ricciardo lett, aki csupán a 14. rajtkockát szerezte meg.

Az edzés utolsó szakasza rémálomszerűen kezdődött a Ferrari garázsában, ugyanis Sebastian Vettel autóján valami meghibásodott, s gyakorlatilag teljesen szét kellett szedniük a Ferrarit a szerelőknek - ekkor már sejthető volt, hogy a német számára véget ért az időmérő és a tizedik rajtkockából vághat neki a vasárnapi futamnak. Ezt pedig borzasztóan sajnálhatja, hiszen Leclerc tempóját látva reális esélye lett volna az olaszoknak az első két rajtkocka megszerzésére.

A monacói pilóta végül egy 1:03.003-as pályarekorddal utasította maga mögé a mezőnyt, a második rajtkockát Lewis Hamilton, a harmadik rajthelyet pedig Max Verstappen szerezte meg, a helyszínre kilátogató holland szurkolók tömkelegének nagy örömére.

Update: Lewis Hamiltont három helyes rajtbüntetéssel sújtotta a versenybírói testület, amiért feltartotta a Q1-ben Kimi Raikkönent. Az ötszörös világbajnok így hiába szerezte meg a második rajtkockát, vasárnap csak az ötödik helyről indulhat. Így Max Verstappen rajtol a második, Valtteri Bottas a harmadik helyről

Osztrák Nagydíj, időmérő edzés, végeredmény

Ha így folytatja a Ferrari, kicsinálja a Forma-1 legnagyobb ígéretét

2019.04.16.
Dorogi László

Charles Leclerc a szezon első három futamán sokkal meggyőzőbb teljesítményt nyújtott mint négyszeres világbajnok csapattársa, ennek ellenére még a dobogóra sem állhatott fel. Az állítólagos csapatérdek egyelőre Vettelnek kedvez, kérdés, hogy meddig.

Még csak három versenyhétvége telt el a 2019-es Forma-1-es idényből, a Ferrarinál máris komoly porszemek akadtak a rendesen soha be nem lendülő gépezetbe. A maranellóiak ugyan uralták a szezon előtti teszteket, egyértelműen az olasz konstrukció tűnt a legerősebb, leginkább versenyképes csomagnak, ehhez képest a melbourne-i, a bahreini és a kínai nagydíj is a címvédő Mercedes sima sikerével zárult.

Hetvenötödször nyert Hamilton az ezredik futamon

Egy pillanatig sem forgott veszélyben a címvédő Lewis Hamilton győzelme a Kínai Nagydíjon, a brit pilóta második versenyét nyerte meg a szezonban és átvette a vezetést a világbajnoki pontversenyben. Nagy erőkkel készült a Liberty Media a jubileumi ezredik Forma-1-es versenyhétvégére, mindent megtettek azért, hogy a száguldó cirkusz eddigi történelmét felidizzék, s titkon talán bíztak abban is, hogy egy kiélezett, izgalmas futamot láthat a kínai közönség.

Ez önmagában persze még nem kellene, hogy pánikra adjon okot a Ferrarinál, a körülmények viszont nem azt vetítik előre, hogy a maranellóiak a közeli jövőben orvosolni tudják az eddigi három versenyen látott problémákat. Ezek a problémák ugyanis sokkal inkább a személyi és hierarchikus kérdésekhez köthetők, semmint a technikai háttérhez, ennek a kesernyés levét pedig most Charles Leclerc szürcsölgeti.

A fiatal monacói remek formában toppant be a Ferrari garázsába, ám a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon csapatutasításnak köszönhetően nem előzhette meg negyedik helyen haladó csapattársát, Sebastian Vettelt, majd Bahreinben is rászóltak a fülére, hogy nem nagyon kéne átlépnie a négyszeres német világbajnokon, de a mérnökök kérése süket fülekre talált, akkor viszont a technika mondta be az unalmast Leclerc alatt. Kínában újfent a monacói tűnt a gyorsabb Ferraris pilótának, ám nemcsak hogy át kellett adnia pozícióját Vettelnek - ismét egy utasítás hatására -, de még a negyedik helyét is elbukta Max Verstappennel szemben az állítólagos csapatérdekek miatt.

Leclercet kifejezetten azért szerződtették Kimi Raikkönen helyére a Ferrarihoz, hogy nyomást helyezzen Sebastian Vettelre és új impulzusokat adjon a befásulni látszó világbajnoknak, ennek ellenére a német folytatja a tavalyi szezon második felében bemutatott látványos szenvedését és szemmel láthatóan szokatlanul sokat hibázik. Egyelőre mégis élvezi a csapat bizalmát és ezt támasztja alá az első három versenyhétvége is, kérdés, hogy meddig lehet Leclerc elé helyezni egy szemmel láthatóan lassabb és instabilabb Vettelt.

Mert lassan ezen kell elgondolkodnia a Ferrarinak, ugyanis már most fontos világbajnoki pontokat buktak el azzal, hogy például Kínában előnyhöz juttatták a németet, arról nem is beszélve, hogy Leclerc sem az ennyire egyértelmű másodhegedűs szerepére érkezett meg a csapathoz. A monacói egyébként nagyon diplomatikusan fogalmazott a kínai verseny után, mondván előbb látnia kell az összképet, hogy mi is volt tulajdonképpen a csapat terve a helycserével, beszélnie kell a mérnökével, hogy megértse a döntést, amire minden bizonnyal van megfelelő magyarázat, addig nem kíván kritikát megfogalmazni, pedig simán meg is tehette volna.

A Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto úgy fogalmazott, nem az volt a céljuk Kínában, hogy Vettelt előnyhöz juttassák, csupán meg szerették volna nézni, tud-e a német közeledni a Mercedesekhez. Csakhogy Vettel még inkább leszakadt a Hamilton-Bottas párosról, mint tette azt korábban Leclerc, így felmerül a kérdés, hogy ebben az esetben miért nem engedték vissza a monacóit kiharcolt harmadik helyére és miért kellett olyan sokáig kint tartani a pályán a második kerékcsere előtt, hogy Verstappen is megelőzze. Erre valószínűleg soha nem fognak őszinte választ adni az olaszok, mindenesetre az igen gyorsan kialakult feszültséget valamivel muszáj lesz oldaniuk.

Binotto egyébként az Autosport.com-nak nyilatkozva elmondta, nehéz csapatutasítást adni, mert megértik, ha a pilóták előrébb akarnak maradni, ezért köszönettel tartozik Leclercnek, amiért bebizonyította viselkedésével, hogy jó csapatjátékos. A csapatfőnök hozzátette, eljön majd az az idő, amikor a helyzet éppen ellentétes lesz, kérdés, hogy nem zsigerelik-e ki addigra teljesen az egyébként nagyon ígéretes és tehetséges monacói versenyzőt.

Ezeket a cikkeket olvastad már?