A britek karanténszabálya beletenyerel a Forma-1-es szezonba

2020.05.22.
Dorogi László

Hiába terezett dupla futamot Silverstone-ba a száguldó cirkuszt birtokló Liberty Media, lehet, hogy egy sem lesz 2020-ban. De csak az a biztos, hogy semmi sem biztos.

Ha azt mondjuk, ingatag lábakon áll a 2020-as Forma-1-es idény sorsa, akkor nagyon finoman fogalmazunk. Az eredetileg márciusban rajtoló szezont kapásból keresztül húzta a koronavírus-járvány kirobbanása, azóta pedig a legendás monacói és francia versenyhétvégéket is eltörölték, több futamot pedig meghatározatlan időre elhalasztottak - no, meg ugye még mindig kezdődött el a világbajnokság, ami szintén nem elhanyagolható.

A csúsztatott idény végső tervei már éppen kezdtek volna összeállni, amikor Nagy-Britannia pénteken alaposan beletenyerelt, vagy mondjuk inkább úgy, beleköpött a száguldó cirkusz levesébe, miután úgy döntött: mostantól mindenki, aki az országba utazik, automatikusan kéthetes karanténba kényszerül. Gyorsan kiderült az is, hogy sem a Forma-1 mezőnyére, sem semmilyen más sportág, vagy versenysorozat résztvevőire - értsd sportolókra, stábtagokra, PR-esekre, HR-esekre, vizes nyolcasokra nem vonatkoznak külön bejáratú szabályok, ezért csak úgy tudnának Angliában versengeni a pilóták, ha legalább 3-4 hetet töltenek el az országban. Ez viszont borítaná a komplett szezontervet.

Kéthetes karanténba kell vonulniuk a Nagy-Britanniába érkezőknek

A brit belügyminiszter pénteki bejelentése szerint június 8-tól kéthetes karanténba kell vonulniuk a külföldről Nagy-Britanniába érkezőknek. Priti Patel arról is beszámolt a kormányzati sajtótájékoztatón, hogy a rendelkezés megsértőinek ezer font (390 ezer forint) pénzbírságot kell fizetniük, sőt büntetőeljárás is indulhat ellenük, és a szabálysértésen ért külföldieket végső esetben kitoloncolhatják az országból.

Azt a szezontervet, ami alapján július 5-én és július 12-én is rendeztek volna egy-egy Brit Nagydíjat, de most nagyon úgy fest, hogy ezek elúsznak. A Forma-1 egyelőre hivatalosan annyit reagált az angolok döntésére, hogy mérlegelik a lehetőségeiket és tárgyalnak az angolokkal egy új időpontról, de semmi konkrétum. Amennyiben nem rendezik meg a brit futamokat, vagy nem nyáron rendezik meg, úgy a Hungaroring és a Magyar Nagydíj is duplázhat, de persze erre se vegyünk mérget. Továbbra is sok a bizonytalanság, ami meg biztos, az csak az, hogy ezer meg egy forgatókönyvvel rukkolnak még elő a bennfentesebbnél bennfentesebb beatwriterek addig, amíg tényleg elrajtol az első Forma-1-es verseny 2020-ban. Ha egyáltalán elrajtol...

70 éve rendezték meg az első világbajnoki futamot (videó)

2020.05.13.

1950. május 13-án a rendezték a Brit Nagydíjat, amely az első Forma-1-es világbajnoki futamként került be a történelemkönyvekbe. Cikkünkben a történelmi versenyről emlékezünk meg. 

Fotó: goodwood.com

Az autóversenyzés kis túlzással egyidős az autó feltalálásával, ám hiába rendeztek hivatalos nagydíjakat az 1906-os évtől, az első hivatalos bajnokságra még éveket kellett várni. 1925 és 1928 között konstruktőri világbajnoki sorozatba számított be néhány verseny, valamint az 1930-as években a pilótáknak Európa-bajnokságot is rendeztek, ám a II. világháború kitörése megtörte az autósport lendületét. Végül 1949-ben dőlt el, hogy hat kiemelkedő európai futam és az Indy 500 bevonásával megrendezi az FIA az első hivatalos világbajnokságot, vagyis az első Formula-1-es szezont. Az első vb-idényt négy világbajnokságon kívüli futam előzte meg, majd eldőlt, hogy az 1950. májusára kiírt Brit Nagydíj lesz a Forma-1 hivatalos premierje. 

Az első hivatalos versenyhétvégén az Alfa Romeo, a Talbot, a Maserati és a néhány évvel később megszűnő brit autóverseny-gyár az ERA képviseltette magát pilótákkal, a Ferrari távol maradt a Silverstone-ban rendezett megmérettetéstől, és csak a második monacói futamtól csatlakozott be a sorozat vérkeringésébe. A világ legjobb autóversenyzői (Guseppe Farina, Juan Manuel Fangio, Luigi Fagioli, Louis Chiron, Louis Rosier) meleltt a huszonegy főt számláló mezőnyben szerepelt a thaiföldi herceg Bira, egy svájci báró Toulo de Graffenried, valamint a jazztrombitás Johnny Claes is. A mezőny átlagéletkora 39 év volt, többen már az 50-et is betöltötték, a legfiatalabb versenyzőnek pedig a 29 éves Geoffrey Crossley számított. 

Csütörtökön került sor az első szabadedzésekre, majd pénteken rendezték meg a kvalifikációt. Az Alfák egyértelműen kimagaslottak a mezőnyből: Giuseppe Farina szerezte meg a rajtelsőséget, Luigi Fagioli, Juan Manuel Fango és márkatársuk az angol Reg Parnell előtt. Az első három pilóta között alig kettő tized volt a különbség a 4,649 km-es silverstone-i versenypályán, az utolsó helyről startoló Class hátránya 17 másodperc volt. A hétvége betétfutamának a brit Forma-3-as bajnokság aktuális fordulója számított, amelynek mezőnyében a nemrég elhunyt Stirling Moss is ott volt. 

1950. május 13-án, egy szombati napon 150 000 néző és a teljes brit királyi család jelenlétében kezdődhetett el a történelem első Forma-1-es futama. Biztonsági előírásokról érdemtelen beszélni a premier esetén: a nézők néhány méterre foglaltak helyet a versenytől, a pályát szalmabálák szegélyezték, a bokszutca pedig egy vonallal volt kijelölve az egykori katonai reptéren. A rajtnál három sorból négyen, négy sorból hárman rajtolhattak egymás mellől. A verseny távja 70 kör, vagyis 325,430 km volt.

Remekül kapta el Farina a rajtot és így megtartotta a vezető helyét, mögött Fagioli, Fangio és Partnell volt a sorrend és az Alfák folyamatosan nyúltak el a többiektől. A Forma-1 történetének első kiesője a brit Leslie Johnson (ERA) volt akinek kigyulladt az autója. Ekkor még volt lehetőség pilótát cserélni (pontszerzés esetén a két versenyző pontját megfelezték),  Peter Walker ls Tony Rolt (ERA) autója viszont öt kör akadt megadta magát váltóhiba miatt. A négy Alfa előnye egyre tetemesebb lett, az olasz márka képviselői előzgették is egymást néhányszor, a közönség szórakoztatására. Mivel a több mint 300 kilométeres távot nem lehetett tankolás nélkül teljesíteni, így mindenki kiállt egyszer a bokszutcába. A tankolás majdnem 30 másodpercet vett igénybe ekkoriban. Bira herceg erre nem gondolt és a sportág történetének, első thai versenyzőjének autójából kifogyott az üzemanyag. 

Fotó: goodwood.com

Farina a verseny nagy részében vezetett, ám Fangio a 60. körre jelentősen ledolgozta a hátrányát és felért csapattársa mögé. Úgy tűnt az argentin legenda képes lesz megelőzni riválisát, ám hibázott és egy szalmabálának ütközött. Az Alfa olajcsöve emiatt az ütközés miatt eltörött, Fangio pedig hét körrel a futam vége előtt kiállni kényszerült. Fagioli pokoli tempót diktált az utolsó körökben és közelebb is férkőzött Farinához, aki azonban magabiztosan vezetett. 

Végül Giuseppe Farina nyerte meg a Brit Nagydíjat Lugi Fagioli és Reg Parnell előtt. A negyedik helyen Yves Giraud-Cabantous ért célba kétkörös hátránnyal megelőzve Louis Rosiert. Összesen 11-en értek célba, Johnny Claes lemaradása már 6 kör volt. Ekkor még csak az első öt helyezett (8-6-4-3-2) és a leggyorsabb kört megfutó pilóta kapott pontot. Farina egy körön is a leggyorsabb volt és így a maximális pontszámmal fejezte be a versenyhétvégét. Számon tartják, hogy kik azok a pilóták akik "mesterhármast" érnek el egy futamon, vagyis, hogy a győzelem mellett az időmérőn is a legjobbak és a leggyorsabb kört is megfutják és Farinának köszönhetően már az első versenyen született egy ilyen eredmény. 

Ahogy az első futam, úgy a komplett világbajnoki évad is az Alfa Romeo diadalmenetét hozta. Nyolc nappal később Fangio Monacóban visszavágott Farinának, majd Svájcban megint az olasz diadalmaskodott. Fangio a belga és a francia versenyt is megnyerte, ám Olaszországban kiesett és így hazai közönség előtt Giuseppe Farina lett a sportág első világbajnoka. Az Indianapolisban rendezett 500 mérföldes futamon senki nem állt rajthoz az európai mezőnyből, ott Johnnie Parsonst intették le elsőként. A pontversenybe a négy legjobb eredmény számított bele, így fordulhatott elő, hogy a 30 pontos Farina mögött a 27 pontos Fangio végzett, és Lugi Fagioli hiába ért volna el több pontot, ha a valamennyi futamot beszámítják, végül 24 ponttal "csak" a harmadik lett. A konstruktőrök között tarolt volna az Alfa Romeo, ám a gyártók világbajnokságának eredményét, csak 1958-ban hirdették ki először. 

A Mercedes csapatfőnöke nyafizott egy hatalmasat

2018.07.09.
Dorogi László

Toto Wolffnak nagyon nem tetszik, hogy folyamatosan lökdösik szegény kicsi versenyzőit, csakhogy a bűnösök rendszerint megbűnhődnek, nekik pedig végeredményben semmilyen bántódásuk nem esik.

Fotó: Daily Star

Durcásan csapta ki a hisztit Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke a Brit Nagydíj után, szörnyű nagy igazságtalanságot kiáltva az égbe. Mint ismert, a szezon eddigi legizgalmasabb futamán Sebastian Vettel diadalmaskodott, miután az utolsó körökben megelőzte az addig élen haladó, de ott leblokkoló Valtteri Bottast.

A pole pozícióból viszont a Mercedes hazai világbajnoka, Lewis Hamilton indulhatott, aki az első kanyarnál azonnal összekoccant Kimi Raikkönennel, aminek következtében a brit megpördült és visszacsúszott a mezőny végére, innen küzdötte vissza magát a dobogó második fokára. A verseny után a finn pilóta maga is elismerte hibáját, a versenybírák pedig meg is bírságolták a Ferrari versenyzőjét egy tíz másodperces büntivel.

Két hete Franciaországban Sebastian Vettel hasonló körülmények közepette pörgette meg Valtteri Bottast, őt akkor öt másodperccel vágták meg, szóval a szankciót mindkét esetben felrótták a bűnös számlájára, tehát az FIA és a szabályalkotók mindkét esetben elismerték és meg is büntették a ferraris szabálytalanságokat.

"A baleset igazságtalan volt, mert ez most már a második alkalom, hogy az egyik Ferrari kilöki az egyik versenyzőnket az első kanyarban, ami egyáltalán nem vicces. Franciaországban hiba volt Vettelnek csupán öt másodperces büntetést adni, most legalább Kimi tízet kapott. A baleset nélkül Lewis megnyerte volna a versenyt"

- nyilatkozta a futam után Niki Lauda, a Mercedes elnökségi tagja.

Ha valakinek, hát neki aztán tényleg tudnia kéne, miről szól az autóversenyzés. A kocsik jönnek-mennek, néha előzgetik is egymást és bizony az is előfordul, hogy a heves csata következtében összeütköznek. Egy baleset sosem igazságos, de könyörgöm, mégis mit csináljanak a Ferrarisok és mit csináljon az FIA? Égessék el máglyán a maranellói istállót minden ingóságával együtt? Vélhetően a Mercedesesek szerint ezt kellene tenniük...

Toto Wolff viszont még messzebb merészkedett, ő egyenesen szándékos ütközéssel vádolja a Ferrari pilótáit. Aha. Gondoljunk csak bele, mennyire életszerű szituáció, hogy valaki, aki a világbajnoki címért küzd, mint például Sebastian Vettel - és papíron még Kimi Raikkönen is - saját futamának kockáztatásával belerongyol egy másik autóba. Semennyire

Wolff úrnak sem fájna így a történet, ha ők jöttek volna ki a két ominózus verseny-balesetből jobban, csakhogy a sok évnyi egyeduralkodás után idén kicsit megtapasztalják azt is, milyen a lófütykös túloldalán lenni és hát ez nem esik túl jól az eddig nyeregben lévő németeknek. Pláne azután, hogy Ausztriában sikerült egy dupla nullát felpakolniuk a világbajnoki pontverseny táblázatára.

Hamilton átrongyolt a mezőnyön, de Vettel mögött maradt

2018.07.08.
Dorogi László

Kiváló versenyt hozott a silverstone-i Brit Nagydíj, Hamilton délutánját majdnem elszúrta Raikkönen, de a brit mentette, ami menthető. Bottas nem bírta el a nyomást, Vettel növelte előnyét összetettben.

Fotó: formula1.com

Gyakorlatilag a Brit Nagydíj első méterein borult minden, amiért a pilóták megdolgoztak a szombati időmérőn. A hatodik silverstone-i győzelmére készülő Lewis Hamilton csúnyán beragadt a rajtnál, aminek köszönhetően csapattársa és Sebastian Vettel is elhúzott mellette, s megtette volna ezt Kimi Raikkönen is, ha elég helye marad. De nem maradt. A finn oldalba pöckölte Hamiltont, a brit pedig úgy pörgött meg, hogy csak a mezőny végéhez csatlakozva tudta folytatni a versenyt.

Raikkönent tíz másodperces büntetéssel sújtották, de ekkor még úgy tűnt, hogy így is a Ferrari versenyzője jön ki jobban az afférból, s különösen Sebastian Vettel lehetett hálás galibát okozó társának, mert legnagyobb riválisa komoly hendikeppel kezdhette meg a felzárkózást. Hamiltont viszont szemmel láthatóan nem ijesztette meg a szituáció, úgy szaladt át a mezőnyön, mint kés a vajon, a harmincharmadik körben pedig Marcus Ericsson is a kezére játszott azzal, hogy 250-el becsapódott a falba, így be kellett jönnie a biztonsági autónak, ami eltüntette a különbségeket az élen haladók közt, akik ekkor Bottas, Vettel, Hamilton, Verstappen, Raikkönen, Ricciardo sorrendben haladtak.

Az újraindítás után gyakorlatilag azonnal jöhetett is vissza a safety car, amikor Romain Grosjean - ki más - akaszkodott össze Carlos Sainz-cal, de az utolsó tizenegy kör pokoli izgalmakat tartogatott.

Raikkönenennek sikerült elhaladnia az autójával küzdő, végül a versenyt be sem fejező Verstappen mellett, Sebastian Vettel pedig akkora nyomást helyezett Valtteri Bottasra, hogy végül hibába is hajszolta a finnt és sikerült megszereznie a vezető pozíciót. A Mercedesnek nem is kellett több, gyorsan rászóltak versenyzőikre, hogy cseréljenek helyet, de Bottas annyira kiesett a ritmusból, hogy Raikkönen is elszáguldott mellette, így nem csak az első helyét, de a dobogót is elbukta.

A Brit Nagydíj végeredménye:


  1. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 1:27:29.784 óra
  2. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 2.264 másodperc hátrány
  3. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 3.652 mp h.
  4. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 8.883 mp h.
  5. Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull) 9.500 mp h.
  6. Nico Hülkenberg (német, Renault) 28.220 mp h.
  7. Esteban Ocon (francia, Force India) 29.930 mp h.
  8. Fernando Alonso (spanyol, McLaren) 31.115 mp h.
  9. Kevin Magnussen (dán, Haas) 33.188 mp h.
10. Pierre Gasly (francia, Toro Rosso) 34.129 mp h.

Az összetett világbajnoki pontversenyek állása 10 futam után

Pilóták:

  1. Vettel 171 pont
  2. Hamilton 163
  3. Räikkönen 116
  4. Ricciardo 106
  5. Bottas 104
  6. Verstappen 93
  7. Hülkenberg 42
  8. Alonso 40
  9. Magnussen 39
10. Sainz 28
11. Ocon 25
12. Perez 23
13. Gasly 19
14. Leclerc 13
15. Grosjean 12
16. Vandoorne 8
17. Stroll 4
18. Ericsson 3
19. Hartley 1

Csapatok:

  1. Ferrari 287 pont
  2. Mercedes 267
  3. Red Bull 199
  4. Renault 70
  5. Haas 51
  6. Force India 48
  7. McLaren 48
  8. Toro Rosso 20
  9. Sauber 16
10. Williams 4

Hamilton a silverstone-i pályamunkásokkal sörözött

2018.07.08.
Dorogi László

A négyszeres brit világbajnok nem feledkezett meg a Brit Nagydíjon dolgozókról, vitt nekik némi innivalót, egy kis rágcsát és leült velük sütögetni.

Fotó: Sky Sports

Lewis Hamilton, bár nem sokkal, de megelőzte Sebastian Vettelt a Brit Nagydíj időmérő edzésén, így a vasárnapi futamon ő indulhat a pole pozícióból. Erőltetett menet végén járnak a száguldó cirkusz versenyzői, három héten belül ez lesz a harmadik versenyük, ráadásul Hamiltonéknak finoman szólva sem sikerült jól az előző, osztrák hétvége: sem a brit, sem csapattársa, Valtteri Bottas nem tudta befejezni a futamot, ami emberemlékezet óta nem fordult elő az istállóval.

Hamilton éppen ezért úgy döntött, hogy a Silverstone-ban aratott időmérős győzelem után kicsit kiengedi a gőzt, megünnepli az átmeneti sikert, egyúttal tesz egy nemes gesztust a versenyhétvégén dolgozó munkások irányába: bepattant furgonjába, vett néhány sört, némi rágcsát és meglátogatta őket sütögetés közben.


Hamilton egyébként 50. rajtelsőségét szerezte meg a Mercedes pilótájaként, összességében pedig 76. alkalommal indulhat az élről és még az is belefért neki, hogy az időmérő után kiszurkolja az angolok továbbjutását a foci vb-n.

Ezeket a cikkeket olvastad már?