A Ferrari nem altat, tényleg lassú

2020.02.29.
Dorogi László

Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke a két szezon előtti teszten látottak alapján úgy véli, a csapatnak nagyon sok mindenben kell fejlődnie a két hét múlva esedékes szezonrajtig.

Fotó: formula1.com

Lerágott csont, hogy a szezon előtti teszteredményekből messzemenő következtetéseket nem szabad levonni, mégis úgy tűnik, a Ferrari a várakozásoknál gyengébben szerepelt a Forma-1 kollektív gyakorlásain. A maranellóiaknak tavaly nem sok esélyük volt megszorongatni a 2014 óta egyeduralkodó Mercedest és a teszten látottak alapján úgy fest, ez idén még kevésbé sikerülhet.

Bár felmerült a gyanúja annak, hogy a Ferrari csak altatta a mezőnyt Barcelonában, a pénteken zárult szezon előtti kollektív teszten, Mattia Binotto tiszta vizet öntött a pohárba.

"Minden téren javítanunk kell - a motor teljesítményén, az autó felépítésén, mindenen. Nem tudok kiemelni olyan területet, ahol ne lenne szükségünk egy picit nagyobb koncentrációra"

- fogalmazott világosan a csapatfőnök.

"Ha nem vagy olyan gyors, mint amilyen gyors szeretnél lenni, vagy amilyen gyorsnak kellene lenned, előbb utóbb akaratlanul is nyomás helyeződik rád. A Ferrarinak csak egyetlen célja lehet minden szezonban és ha ezt nem sikerül elérnünk, akkor nem dőlhetünk hátra"

- tette hozzá Binotto.

"Nem játszadozunk a riválisokkal, sajnos tényleg ennyit tud jelenleg az autónk, amennyit a teszteken lehetett látni. Hogy ez mennyire jó vagy rossz, ezt majd csak az első három versenyhétvége után lehet megmondani. A nyomás rajtunk van, de szeretném, ha ez motiválná a csapatot és senki nem dramatizálná túl a helyzetet"

- húzta alá a csapatvezető.

Az adatok egyébként tényleg azt mutatják, hogy a Ferrari lassabb a közvetlen riválisoknál, annak ellenére, hogy a második tesztre már egy új első szárnnyal érkeztek meg. Elemezniük mindenesetre bőven lesz mit a következő napokban, ugyanis Charles Leclerc pénteken 181 kört tett meg az autóval, a monacói ráadásul a negyedik legjobb köridőt futotta.

A Mercedes tarolt, a Ferrari bajban - véget ért az első szezon előtti teszt

2020.02.21.
Dorogi László

Az ezüst nyilak zárták az első két pozícióban a szezon első, kollektív tesztjének utolsó napját. Bajban a Ferrari?

Fotó: formula1.com

Péntek délután hat órakor véget ért a szezon első kollektív tesztje a száguldó cirkuszban. A három barcelonai nap rengeteg témát szolgáltatott a sajtó és a szakértők számára, elsősorban a Racing Point Mercedes-utánzata, és a Mercedes repülőgépkormányhoz hajazó első felfüggesztési trükkje ütötte ki a biztosítékot a riválisoknál.

Miben mesterkedik a Racing Point?

Szerdán hivatalosan is kezdetét vette a Forma-1 2020-as idénye a barcelonai kollektív teszt első napjával. Ilyenkor persze még nem tudunk és nem is szabad messzemenő következtetéseket levonni a köridőkből, az viszont azonnal szemet szúrt mindenkinek, hogy a Racing Point autói nagyon-nagyon hasonlítanak a 2019-ben világbajnok Mercedes-konstrukcióra.

Ez utóbbira az FIA már reagált is, de nem kell megijednie a németeknek, ebben az évben még használhatják ezt a különös megoldást. Már persze, ha akarják, mert arról egyelőre nincsenek információk, hogy valóban javított-e az autó teljesítményén a duplatengelyes-kormányzás.

A Mercedes mindenkit meglepett

Az első óra leginkább Hamiltonról szólt, mivel ő teljesített először mért kört, majd 1:18.915-tel az élen is zárt, nem mellesleg a legtöbb kilométert is a mercedeses tette meg. A címvédő lendülete a későbbiekben sem hagyott alább, igaz, inkább az adatok gyűjtésére feküdt rá a második hatvan percben, ezért folyamatosan csúszott hátra az időlistán.

A harmadik napot ettől függetlenül tükörsimán hozta le a Mercedes egy-kettővel, a nap és egyben a teszt leggyorsabb körét Valtteri Bottas teljesítette pénteken, a második legjobb időt pedig csapattársa, Lewis Hamilton futotta. A finn pilóta a lágy gumikon 1.15:732 alatt ért körbe a barcelonai aszfaltcsíkon, míg a regnáló világbajnok a keményebb keverékű abroncsokon 1.16:642-es időt ért el.

Nem volt jó napja ugyanakkor a Ferrarinak és Sebastian Vettelnek. A négyszeres német világbajnok a teszt első napján betegség miatt nem tudott részt venni, s hiába kapta meg a csapattól az egész napot a gyakorlásra pénteken, az autója 100 kör után megadta magát, úgy tűnt, a motorral lehet valami probléma. A maranellóiak egyébként is izzadhatnak, ugyanis a Ferrarik sebessége egyelőre nem tűnik túl jónak, persze az első teszteredményekből nem szabad messzemenő következtetéseket levonni. Ugyanakkor, érdemes megjegyezni, hogy az olaszok szignifikánsan kevesebb kört tudtak megtenni Vettel technikai problémája miatt mint a riválisok, ez pedig akár vissza is üthet.

A tesztnap harmadik legjobb idejét Esteban Ocon futotta a Reanult-val, őt pedig a kifejezetten gyorsnak tűnő Racing Pointtal Lance Stroll követte. A Williamsnél is akad ok a bizakodásra, a tavaly rettenetesen teljesítő istálló majd egy másodperccel futott jobb időket az elmúlt három napban a barcelonai aszfaltcsíkon, mint tavaly, úgy tűnik tehát, hogy idén azért bele-beleszólhatnak majd a középmezőny csatározásaiba.

A legpechesebben Kevin Magnussen számára alakult a nap, a dán pilóta mindössze négy kört tudott teljesíteni, mielőtt összetörte volna a Haast. Az istállónak egyébként sem sikerült a tervek szerint a tesztje, mindenkinél kevesebb kört rakott az autókba a Magnussen-Romain Grosjean páros.

A Forma-1 mezőnye jövő héten újabb három napot tölt teszteléssel Barcelonában, a versenyszezon pedig március 13-án veszi kezdetét Ausztráliában.

A barcelonai teszt harmadik napjának végeredménye

Címkék: Barcelona, Forma 1

Miben mesterkedik a Racing Point?

2020.02.20.
Dorogi László

Szerdán hivatalosan is kezdetét vette a Forma-1 2020-as idénye a barcelonai kollektív teszt első napjával. Ilyenkor persze még nem tudunk és nem is szabad messzemenő következtetéseket levonni a köridőkből, az viszont azonnal szemet szúrt mindenkinek, hogy a Racing Point autói nagyon-nagyon hasonlítanak a 2019-ben világbajnok Mercedes-konstrukcióra.

Mint két tojás: a tavalyi Mercedes és az idei Racing Point összemontírozva. (Kép forrása: Twitter)

Mielőtt találgatásokba bocsátkoznánk, nem árt leszögezni: a téli tesztelés első napja nem mutatja meg a reális erőviszonyokat. Nem lehet már most rábökni arra az autóra, amely a hosszadalmas szezon végén majd bezsebeli a konstruktőri világbajnoki címet, persze, nagy kockázatot nem vállalunk azzal, ha a világbajnoki címvédő és a legutóbbi hét szezonban mindig győztes Mercedesre mutogatunk vadul. Ugyanakkor, nem lenne fair a többi csapattal szemben már most lefutottnak tekinteni a küzdelmeket, így mi sem tesszük.

A legnagyobb meglepetést a Racing Point okozta az első tesztnapon, a megboldogult Force India jogutódja ugyanis kifejezetten gyorsnak tűnt. A tavaly konstruktőri hetedik helyen záró, Lawrence Stroll és tulajdonostársai által birtokolt csapatnak első blikkre sikerült egy kiváló gépet összeraknia, aminek egyetlen szépséghibája van: a festésétől eltekintve egy az egyben hajaz a tavalyi Mercedesre. Azt persze nem állítjuk, hogy ezzel azonnal a trónkövetelők táborához csatlakozott a Racing Point, mindenesetre tényként állapítsuk meg: a szerdai tesztnapon Lewis Hamilton és Valtteri Bottas mögött Sergio Pérez futotta a legjobb köridőt, ráadásul a Mercedes finn pilótájától csupán 62 századmásodperccel kapott ki.

A Forma-1-ben nem ritka jelenség, hogy egyes istállók egyfajta leányvállalataként működnek a topcsapatoknak, ne menjünk messzebb a Red Bull és a most már Alpha Tauri néven futó csapatok házasságánál, de a Haas is szoros együttműködésben áll a Ferrarival. A száguldó cirkuszban az sem tilos, hogy a kisebb csapatok az autóik bizonyos elemeit a nagyoktól vásárolják meg, attól önmagában még nem lesz versenyképesebb egy Haas, hogy a Ferrari hátsó felfüggesztését használja. Csakhogy, a Racing Point most tényleg egy az egyben lekopírozta a Mercedes tavalyi autóját, amit a rivális csapatok nem is hagytak szó nélkül.

Fotó: formula1.com

A sztorit az teszi még érdekesebbé, hogy a Racing Point néhány nappal ezelőtt, a többi istállóhoz hasonlóan bemutatta 2020-as autóját, csakhogy szerdán már közel sem azzal a járgánnyal gurult ki Sergio Pérez a katalán aszfaltcsíkra. Szakértők gyorsan szemügyre is vették, miért is olyan ismerős az ezúttal is rózsaszínre pingált kocsi: az autónak ugyanolyan az első felfüggesztése, a hátsó felfüggesztése, az első szárnyának formája, az oldalsó légbeömlőinek a kialakítása, a felső légbeömlőbe épített bukókeretének formája és kialakítása, valamint az orrkúp végének formája mint a tavalyi Mercedesé.

Andy Green, a Racing Point technikai vezetője a riválisok plágium-kiáltására úgy reagált, ők már május óta dolgoztak az idei versenyautón, s mivel a Mercedes szélcsatornáját használták a tesztek során, óhatatlanul is ellestek egy-két trükköt a világbajnoktól. Meg hát persze, miért ne tanulnának vagy vásárolnának alkatrészeket a jobbtól. Logikus.

Az előrelépés megkérdőjelezhetetlen, még ha nem is száz százalékban etikus a módja: Sergio Pérez a szerdai teszt első két órájában gyorsabb kört teljesített a Racing Pointtal, mint a tavaly a csapatok rendelkezésére álló nyolc tesztnap bármelyikén. A tavalyi barcelonai Spanyol Nagydíjhoz képest fél másodpercet javított a rózsaszín autó időeredményén, ráadásul azon két istálló egyike volt a Racing Point, amely gyorsabb időt volt képes teljesíteni a 2019-es időkhöz viszonyítva. A másik ilyen istálló a Williams volt, nekik 9 tizedet sikerült fejlődniük, ami soknak tűnik, de tudván, hogy mennyire pocsék volt a britek autója tavaly, valahol várható volt a javulás.

A Racing Point szerdán 110 kört teljesített a barcelonai teszten, náluk csak a Haas autói köröztek kevesebbet, így valóban nehéz belőni, hogy mire is lehet képes a csapat idén, ám egyes szakértők már arról diskurálnak, hogy akár a világbajnoki negyedik helyet is elorozhatják az abba a pozícióba várt McLarentől. Attól a McLarentől, amelynek végsebességét senki nem tudta megközelíteni szerdán, a narancssárga autó végsebessége fél kilométer per óra híján elérte a 330-at. A sebesség persze nem minden, a Ferrari a leggyorsabb szakaszon sem lépte át a 307 kilométer per órás sebességet, ezzel messze a leglassabb autó volt a pályán, ez mégsem predesztinálja azt, hogy a maranellóiak a mezőny hátát fogják nézni a szezonban.

A barcelonai teszt csütörtökön is folytatódik, a lelki hadviselés pedig már most elkezdődött. Remélhetőleg a szezon is legalább ilyen érdekfeszítő lesz.

Minden autó elkészült, hivatalosan is elkezdődött a szezon

2020.02.19.
Dorogi László

No, persze egyelőre csak a téli tesztelés indult el a száguldó cirkuszban, a mezőny tagjai a héten Barcelonában köröznek.

Minden autóról lehullt a lepel, kezdődhet a móka - gondolhatták a Forma-1 szerelmesei szerda reggel, amikor az első fecskék kigurultak a barcelonai aszfaltcsíkra. Bár a versenyszezon csak márciusban kezdődik, addig még igen fontos hetek várnak a csapatokra, most tökéletesíthetik autóikat, ismerhetik meg a járgányokat, amelyeket a szerelők gondosan összeraktak.

Az most még nem fog kiderülni, hogy milyen erőviszonyokkal futnak neki az idénynek az istállók, de nem kockáztatunk nagyot azzal, ha helyeslően bólogatunk Toto Wolff, Mercedes-főnök véleménye hallatán: 2020-ban is három csapat verseng potenciálisan a világbajnoki címért. A Ferrari és a Mercedes autóbemutatójáról korábban már írtunk, küllemre sokat egyik csapat sem változtatott a tavalyi autóján, persze az igazán fontos dolgok a szemnek láthatatlanok.

Érdemes néhány szóban megemlékezni a Red Bull járgányáról, az osztrákok ugyanis fekete mágiával győznék le a Mercedes-Ferrari kettőst. Christian Hornerék átálltak a sötét oldalra, az autó orrkúpja egy az egyben Darth Veder nagyúr sisakjára emlékeztet.

Az egyik legszebb festéssel az Alpha Tauri vág neki a szezonnak. Akinek nem ismerős a csapat neve, ne aggódjon, tavaly még Toro Rosso néven futottak, de a névváltással a dizájn is megváltozott, egy lépéssel távolabb kerültek az anyacég Red Bulltól.

A többieknél nagy változások nem történtek, bár a Renault még robbanthat valamit, ugyanis a szerdai tesztre egy teljesen fekete autóval érkeztek meg, viszont aligha lesz ez a végső külső. Az utolsó pillanatokban mutatta be idei festését az Alfa Romeo is, de Raikkönenéknél semmi nem változott tavalyhoz képest. Talán csak annyi, hogy a csapat leigazolta tesztpilótának a Williamsnél létszám fölöttié váló Robert Kubicát.

Címkék: Barcelona, Forma 1

Ezüstös barcelonai hétvége

2018.05.13.
Dorogi László

Lewis Hamilton győzelmével ünnepelte a Formula-1 fennállása 68. születésnapját. Egész hétvégén a négyszeres brit világbajnok hátát nézte a mezőny.

Fotó: formula1.com

Boldog születésnapot Formula-1!

1950. május 13-án rendezte meg az FIA a Formula-1-es világbajnokság első futamát Silverstone-ban, amit VI. György angol király és Erzsébet angol királyné is a helyszínen tekintett meg és amit Nino Farina nyert meg Alfa Romeojával. Akkor aligha gondolták, hogy egy ilyen hosszú életű és ikonikus versenysorozatot alkottak meg, amely immáron 69. életévébe lépett.

Hamilton lőtt, nem kérdezett

A négyszeres, címvédő világbajnoknak ezen a hétvégén nem akadt komoly kihívója, már a csütörtöki szabadedzésektől kezdve végig dominálta a versenyhétvégét, és rajt-cél győzelmet aratva, végtelen magabiztossággal nyerte meg zsinórban második versenyét. Ezzel egyrészt 17 pontra növelte előnyét az összetett világbajnoki pontversenyben Sebastian Vettellel szemben, másrészt komoly önbizalmat szedhetett össze a Monacói Nagydíj előtt.

Egy nagy bumm és más semmi

Összességében nem láthattunk izgalmas futamot, a győztes kilétére hamar fény derült, a lényegi pozíciókért vívott küzdelemben pedig nem láthattunk parázs, látványos összecsapásokat. A legnagyobb izgalmakat Romain Grosjean megpörgése okozta rögtön a rajtot követően, amikor olyan szerencsétlenül farolt vissza az aszfaltcsíkra, hogy kugli golyóként tarolta le Niko Hülkenberget és Pierre Gasly-t, véget vetve mindhármójuk versenyének. Grosjean eddig egyetlen pontot sem tudott szerezni az eddig eltelt öt futam során, pedig többször is meg lett volna a lehetősége rá, fejben nagyon össze kell szednie magát, még akkor is, ha ez a versenybaleset nem feltétlenül az ő hibájából adódott.

Nem jött az eső, nem jöttek az izgalmak

A futam előtt 80%-os esélyt jósoltak a meteorológusok arra, hogy az eső megérkezik a pálya fölé a verseny ideje alatt, ám hiába próbálta bevonzani többek között Fernando Alonso is csapadékmantrájával az esőcseppeket, azok végül elkerülték a katalán aszfaltcsíkot.

A Spanyol Nagydíj végeredménye

A világbajnoki pontverseny állása

1. Lewis Hamilton Mercedes 95
2. Sebastian Vettel Ferrari 78
3. Valtteri Bottas Mercedes 58
4. Kimi Räikkönen Ferrari 48
5. Daniel Ricciardo Red Bull 47
6. Max Verstappen Red Bull 33
7. Fernando Alonso McLaren 32
8. Nico Hülkenberg Renault Sport 22
9. Kevin Magnussen Haas 19
10. Carlos Sainz Jr. Renault Sport 19
11. Gasly Pierre Toro Rosso 12
11. Sergio Perez Force India 17
13. Leclerc Charles Sauber 8
14. Vandoorne Stoffel McLaren 8
15. Stroll Lance Williams 4
16. Marcus Ericsson Sauber 2
17. Ocon Esteban Force India 1
18. Hartley Brendon Toro Rosso 1
19. Romain Grosjean Haas 0
20. Sergej Sirotkin Williams 0

Eddig Hamilton Barcelona királya

2018.05.12.
Dorogi László

A címvédő brit világbajnok a szabadedzéseket követően a szombati időmérő edzésen is gyorsabbnak bizonyult mindenkinél és pályafutása 74. pole pozícióját zsebelte be.

Fotó: formula1.com

Lewis Hamilton úgy tűnik, legyőzhetetlen a barcelonai versenyhétvégén, a szabadedzéseket követően ugyanis az időmérőt is megnyerte, ráadásul pályarekorddal.

Egy pilótával kevesebb vágott neki a Spanyol Nagydíj szombati időmérő edzésének, hiszen a Toro Rosso pilótája, Brendon Hartley az utolsó, harmadik szabadedzésen csúnyán összetörte autóját, a szerelőknek pedig annyira feladta a leckét ezzel, hogy nem is sikerült használható autót építeniük a délutáni időmérőre.

A kvalifikáció első szakaszában Sebastian Vettel rögtön abszolút körrekordot repesztett a barcelonai aszfaltcsíkon, de kisebb meglepetésre Fernando Alonso is kifejezetten gyorsnak tűnt a McLarennel. A Q2-ben még inkább rá tudott kapcsolni a Ferrari, s úgy tűnt, hogy meglephetik az eddig a hétvégét domináló Mercedest, a német pilóta a pálya történetében először lopakodott be 1:17 alá.

A kvalifikáció harmadik szakaszába a három nagy mellett a Haas Ferrarik, Carlos Sainz és Fernando Alonso furakodott be, s amikor már úgy tűnt, hogy Vettel újfent legyőzheti Lewis Hamiltont, a brit gyorsan egyértelművé tette, hogy ez bizony az ő hétvégéje. A Mercedes pilótája 1:16.173-as idejével - ami új körrekord - négy századdal előzte meg csapattársát Valtteri Bottast, és szűk másfél tizedet vert Sebastian Vettelre.

Hamilton idén másodszor, pályafutása során 74. alkalommal rajtolhat pole pozícióból.

A Spanyol Nagydíj időmérő edzésének végeredménye

Räikkönen megnevettette a sírós kisfiút

Bár Kimi Räikkönennek nagyon nem ment a verseny Barcelonában, azért minden jó, ha a vége jó. Még ha nem is úgy, ahogy Räikkönen gondolta. Eredetileg azt sem gondolta, hogy az első kanyarban koccan Bottasszal és ütközik Verstappennel. Mindezek következtében a Ferrari lerobbant, Kimi kiesett.

Ezeket a cikkeket olvastad már?