Leclerc volt a főszereplő Bakuban, de ismét a Mercedesek örülhetnek

2019.04.28.
Dorogi László

Az idei negyedik versenyhétvégén is bezsebelte az első két helyet a világbajnoki címvédő német istálló. Valtteri Bottas pályafutása során először nyert Azerbajdzsánban és átvette a vezetést összetettben Lewis Hamiltontól.

Fotó: formula1.com

Kísértetiesen hasonlóan alakulnak eddig a 2019-es Forma-1-es idény versenyhétvégéinek forgatókönyvei: a Ferrarik rendre uralják a szabadedzéseket, a szombati időmérőn és főleg a vasárnapi versenyen mégsincs semmi esélyük a Mercedesek ellen. Azerbajdzsánban sem volt ez másként, ráadásul a bakui időmérőt Charles Leclerc alaposan el is szúrta, a Ferrari fiatal monacói pilótája a Q2-ben állította falba autóját, így csupán a nyolcadik helyről vághatott neki a versenynek.

A maranellóiak éppen ezért a keményebb keverékű abroncsokkal állították rajthoz Leclercet és a Ferrarin szemmel láthatóan nagyon jól működött ez a keverék, a monacói gyakorlatilag minden körben átlépett egy-egy riválist, s mivel előtte mindenki lágyabb gumikon rajtolt és hamarabb állt ki az első kerékcserére, a vezetést is sikerült átvennie. Sokáig úgy tűnt, hogy előnybe kerülhet a riválisokkal szemben, a köridők legalábbis ezt támasztották alá. Bottas és Hamilton égül a 31. körben érték utol Leclercet, akit nem sokkal később ki is hoztak kereket cserélni, azonban a Ferraris mérnökök számításai nem jöttek be. A lágyabb - papíron gyorsabb - abroncsok egyáltalán nem működtek Leclerc autóin, ráadásul a lemenő nap és a visszahűlő aszfalt miatt esélye sem volt befognia sem az előtte negyedik helyen autózó Max Verstappent. A monacói végül a versenyben futott leggyorsabb köridővel és az ezzel járó plusz egy ponttal vigasztalódhatott, de ez a hétvége sem úgy alakult számára, ahogy azt eltervezték.

Ami az élmezőnyt illeti, a rajtnál a pole pozícióból induló Bottasnak keményen meg kellett küzdenie Hamiltonnal, az első három kanyarban szinte fej-fej mellett fordultak el, de a finn nagyon agresszívan őrizte pozícióját, így csapattársa előtt tudott maradni. Miután Leclerc kiállt előlük, meg is célozhatta idei második futamgyőzelmét, amelyet Hamilton még megpróbált elhalászni előle az utolsó körökben, végül ez nem sikerült neki. A Mercedes az idei negyedik futamon is egy-kettővel zárt - ilyenre korábban soha nem volt példa a sorozat történetben - és már most hatalmas fölénnyel vezetik a konstruktőri világbajnoki pontversenyt. Ami a pilótákat illeti, Bottas győzelmével visszavette a vezetést Hamiltontól.

Bottas pályafutása ötödik győzelmét szerezte meg, az Azerbajdzsáni Nagydíjon először állhatott fel a dobogó legfelső fokára.

Az Azeri Nagydíj végeredménye

  1. Valtteri Bottas Mercedes 51 kör
  2. Lewis Hamilton Mercedes +1.524
  3. Sebastian Vettel Ferrari +11.739
  4. Max Verstappen Red Bull Racing +17.493
  5. Charles Leclerc Ferrari +69.107
  6. Sergio Perez Racing Point +76.416
  7. Lando Norris McLaren +83.826
  8. Carlos Sainz McLaren +100.268
  9. Lance Stroll Racing Point +100.816
  10. Kimi Raikkonen Alfa Romeo +1 kör
  11. Alex Albon Toro Rosso +1 kör
  12. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo +1 kör
  13. Kevin Magnussen Haas +1 kör
  14. Nico Hulkenberg Renault +1 kör
  15. George Russell Williams +2 kör
  16. Robert Kubica Williams +2 kör
  17. Pierre Gasly Toro Rosso Nem fejezte be
  18. Romain Grosjean Haas Nem fejezte be
  19. Daniil Kvyat Toro Rosso Nem fejezte be
  20. Daniel Ricciardo Renault Nem fejezte be

Bakui bakik - a hétvégi futam öt legemlékezetesebb pillanata (videó)

2018.05.02.
Ragnar Volarus

Grosjean a falban, Alonso két keréken, Ricciardo Kvyat-üzemmódban, Bottas balszerencséje és a kétszemélyes dobogó.

Forrás: Formula 1 Youtube Channel

Drámai fordulatok után Lewis Hamilton nyert Bakuban

2018.04.29.
Dorogi László

Az Azerbajdzsáni Nagydíj hemzsegett az izgalmaktól, a Red Bullok kigolyózták egymást, Romain Grosjean biztonsági autó mögött csapódott falnak, Valtteri Bottas az utolsó előtti körben veszítette el defekt miatt futamgyőzelmét.

Fotó: formula1.com

Hamilton visszakapta a sorstól az Ausztrál Nagydíjat

Nem indult tökéletesen a címvédő idénye, Melbourne-ben egy peches biztonsági autós szakasznak köszönhetően elveszítette a versenyt Sebastian Vettellel szemben, ám ahogy akkor a semmiből került elé a német, most éppen úgy találta magát élen a brit az Azerbajdzsáni Nagydíj leintésénél. Ezzel nem csak hogy megszerezte idei első futamgyőzelmét - és egyben első sikerét Bakuban -, de az összetett világbajnoki pontversenyben is átvette a vezetést.

Romain Grosjean te gyökér

Valóságos bolondok háza uralkodott a futam utolsó köreiben, aminek szekerét a két Red Bull karambolja indította el a lejtőn. A legérthetetlenebb balesetet mégis a Haas Ferrari francia pilótája, Romain Grosjean szenvedte el, aki a biztonsági autó mögött haladva állította autóját a falba gumimelegítés közben. Az még csak hagyján, hogy valaki ennyire elbaltázza saját versenyét, de hogy aztán ezt a kapitális egyéni bakit az őt mérföldekkel lemaradva követő Marcus Ericssonra fogja, az mindennek a non plus ultrája. Grosjean ezt csúnyán benézte, negyedik futamából a másodikat volt kénytelen idő előtt befejeznie - pedig most sem állt rosszul, a hatodik helyen illesztette a Haast a betonhoz.

Dupla pontszerzés helyett dupla nulla

Daniel Ricciardo és Max Verstappen az első percektől kezdve ádáz csatát vívott egymással a városi pályán, a támadásokat pedig legtöbbször az ausztrál igyekezett elindítani pozícióhátrányából, de Verstappen rendre agresszívan védekezett. Ricciardonak végül mégis sikerült átlépnie a hollandot, ám a kerékcserét követően ismét Verstappen került előnyösebb pozícióba. Ekkora az ausztrál újfent megpróbálkozott egy előzéssel, de a tempófölény ellenére nem tudta kikerülni csapattársát és izomból belerongyolt Verstappen autójának hátsójába. Ezzel a 4-5. helyet dobták el maguktól a Red Bullok, lesz miről beszélgetnie Christian Hornernek versenyzőivel...

Bottas a világ legpechesebb pilótája

A hatalmas kavarodás közepette Valtteri Bottasnak bejöttek a számításai és egyébként is remek taktikát álmodott meg neki a Mercedes, így a Red Bullok, valamint Grosjean kiesése után az élre ugrott. Már-már úgy tűnt, megnyerheti az Azerbajdzsáni Nagydíjat, amikor megtörtént a katasztrófa. Bár Lewis Hamilton néhány körrel a verseny leintése előtt már rádióján jelezte, hogy veszélyesnek tartja a törmelékes pályát a futam befejezésére - ekkor a brit a harmadik pozícióban haladt - Charlie Whiting versenyigazgató úgy döntött, nem intik le idő előtt a versenyt, Bottas pedig néhány kilométerrel a cél előtt ráhajtott egy törmelékre, aminek következtében eldurrant a gumija - Hamilton, Raikkönene és Sergio Perez nagy örömére.

Sebastian Vettel túl nagyot kockáztatott

A négyszeres német világbajnok az utolsó újraindítás után még egy nagy hadjáratot indított el az előtte haladó Bottas-szal szemben, de nem sikerült végrehajtania az előzést, s miután annyira közel haladtak egymáshoz az élen a versenyzők, nem csak a második, hanem a harmadik és negyedik helyet is elbukta, mivel annyira elfékezte gumijait, hogy Sergio Perez meg tudta előzni. Most talán kicsit túlvállalta magát Vettel, aki a negyedik helyen ért célba.

Egy pillanatig sem unatkoztunk

A rajttól egészen a leintésig folyamatosan éles párharcok alakult ki a mezőny elején, közepén és hátulján, több kisebb-nagyobb ütközést láthattunk, kétségtelenül az idei legizgalmasabb és legnagyobb fordulatokat tartogató futamot izgulhattuk végig. Folytatás két hét múlva Barcelonában.

Az Azerbajdzsáni Nagydíj végeredménye:

Versenyző Csapat Idő Kör
1 Lewis Hamilton Mercedes 1:43:44.291 51
2 Kimi Räikkönen Ferrari 2.460 51
3 Sergio Pérez Force India-Mercedes 4.024 51
4 Sebastian Vettel Ferrari 5.329 51
5 Carlos Sainz Renault 7.515 51
6 Charles Leclerc Sauber-Ferrari 9.158 51
7 Fernando Alonso McLaren-Renault 10.931 51
8 Lance Stroll Williams-Mercedes 12.546 51
9 S.Vandoorne McLaren-Renault 14.152 51
10 Brendon Hartley Toro Rosso-Honda 18.030 51
11 Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 18.512 51
12 Pierre Gasly Toro Rosso-Honda 24.720 51
13 Kevin Magnussen Haas-Ferrari 30.663 51
14 Valtteri Bottas Mercedes - 48
- Romain Grosjean Haas-Ferrari - 42
- Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer - 39
- Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer - 39
- Nico Hülkenberg Renault - 10
- Esteban Ocon Force India-Mercedes - 0
- Sergey Sirotkin Williams-Mercedes - 0

A vb-pontversenyek állása 4 futam után, pilóták:


 1. Hamilton 70 pont 
 2. Vettel 66
 3. Räikkönen 48
 4. Bottas 40
 5. Ricciardo 37
 6. Alonso 28
 7. Hülkenberg 22
 8. Verstappen 18
 9. Perez 15   
10. Sainz 13
11. Gasly 12
12. Magnussen 11
13. Leclerc 8
14. Vandoorne 8
15. Stroll 4
16. Ericsson 2
17. Ocon 1
18. Hartley 1

Csapatok:

 1. Ferrari 114 pont
 2. Mercedes 110
 3. Red Bull 55
 4. McLaren 36
 5. Renault 35
 6. Force India 16
 7. Toro Rosso 13
 8. Haas 11
 9. Sauber 10
10. Williams 4

Idén is lesz Hamilton-Vettel balhé Azerbajdzsánban?

2018.04.27.
Dorogi László

Egy évvel ezelőtt komoly konfliktus alakult ki a két klasszis pilóta között az Azerbajdzsáni Nagydíjon, hétvégén ismét visszatér a mezőny Bakuba.

Fotó: formula.hu

Javában zajlik az idei Forma-1-es szezon, a mezőny éppen idei negyedik versenyére készül, amelynek az azerbajdzsáni Baku ad otthont. Egy évvel ezelőtt egy sokáig emlékezetes összecsapásban szikráztatta meg az indulatokat Lewis Hamilton és Sebastian Vettel, a konfliktust pedig tulajdonképpen a német világbajnok generálta.

Az akkori versenyen Lewis Hamilton haladt az élen, amikor egy biztonsági autós szakaszt követően a hirtelen lelassító britbe majdnem belerongyolt Vettel. Ez olyannyira felbőszítette a német pilótát, hogy hirtelen bevágott Hamilton mellé, majd finom leterelő mozdulattal jelezte, hogy nem tetszett neki a korábbi manőver. A Ferrari versenyzőjét még a versenyen időbüntetéssel sújtották, ám a futamot követően ő maga is elismerte, hogy hibázott.

Természetesen a mostani versenyhétvége előtt az újságírók feltették Hamiltonnak a "nagy" kérdést, hogy emlékszik-e még erre az ütközetre és haragszik-e riválisára, de  persze a négyszeres brit világbajnok nem haragtartó.

"Vettel egy igazi bajnok alkat, aki okult az akkori helyzetből. A megjelenése, a beszéde, a szavai arról árulkodnak, hogy folyamatosan fejlődik, ezért a tiszteletem is megnőtt iránta. Biztos vagyok benne, hogy ez a későbbiekben sem változik meg"

- nyilatkozta Hamilton.

Forma-1: hitetetlen futam, elképesztő meglepetések Azerbajdzsánban – videó

2017.06.25.

Még a biztonsági autós fázisok is tartogattak izgalmakat Bakiban. Red Bull, Williams, Mercedes a dobogón. 

Már a rajt sem volt semmi Bakiban, hiszen a második helyről induló Valtteri Bottas és a mögüle érkező Kimi Raikkönen koccant, aminek eredményeként a Mercedes pilótjának ki kellett mennie a boxba.

Ezt követően viszonylag nyugodtan pörögtek az események, Hamilton és Vettel mögött a jó rajtot fogó Perez és Verstappen csatázott nagyot a harmadik helyért. Aztán a 11. körben elszabadult a pokol, pedig semmi különös nem történt csak Daniil Kvyat autója megállt a pályán, majd Max Verstappen autója is lerobbant, de ő be tudott menni a garázsba. Ugyanakkor jött az első biztonságiautós fázis. Gyorsan mindenki kereket cserélt, majd a 16. ismét elindult a verseny, ami aztán ugyanebben a körben ismét lelassult, mert Raikkönnen autójáról lerepült egy darab, ismét pályán volt a biztonsági autó. 

És ebben a fázisban olyan történt, ami talán még soha. Hamilton tesztelte a fékeit – ami ugye tilos ilyenkor –, aminek következtében Vettel nekiment hátulról. A német a koccanás után a brit mellé ment és ráhúzta a kormányt. 

Nézzük meg ebből a szögből is. 

A 19. körben ismét lement a mezőny éléről a Mercedes, az indításkor a két Force India keményen támadta Vettelt, aminek az lett a vége, hogy a két rózsaszín autó ütközött, így mindkettő visszaesett a mezőny végére. 

Alonso üzent is a rádió, hogy szerinte meg kellene állítani a versenyt, mert sok a törmelék a pályán és a 23. körben be is ment a mezőny meg is állt a boxban. Az ismételt indításkor ott lehetett a korábban kiállt Perez és Raikkönen is. Hamilton, Vettel, Massa, Stroll, Ricciardo, Hülkenberg, Magnussen, Alonso, Sainz és Grosjean volt ekkor az első tíz sorrendje.

Hamar kiderült, hogy banális hibát vétettek a Mercedesnél: rosszul rögzítették Hamilton fejvédőjét, a britnek ki kellett mennie a boxba, de ezzel egy időben Vettelt 10 másodperces büntetéssel sújtották. Így a német a hetedik, Hamilton a nyolcadik helyre esett vissza. 

Ezt követően Ricciardo, Stroll, Magnussen, Ocon, Alonso, Bottas, Vettel, Hamilton, Sainz és Grosjean volt a top 10 sorrendje. Nyilván a Bottas, Vettel, Hamilton trió egymás után előzte a riválisokat és Bottas a hajrára már a harmadik helyen állt, mögötte az üldözőivel. Az világos volt, hogy Ricciardo utolérhetetlen, de Stroll megelőzése nem volt kizárható. 

Az utolsó körig izgalmas volt a futam, amelyen még a befutó is tartogatott fordulatot, hiszen a célegyesben előzte meg Bottas Strollt, csak a DRS-nek köszönhette a finn, hogy ő lett a második. 

Az első tíz végeredménye: 

1. Ricciardo (Red Bull)
2. Bottas (Mercedes)
3. Stroll (Williams)
4. Vettel (Ferrari)
5. Hamilton (Mercedes)
6. Ocon (Foce India)
7. Magnussen (Haas)
8. Sainz (Torro Roso)
9. Alonso (McLaren)
10. Wehrlein (Sauber)

Ezeket a cikkeket olvastad már?