Giovinazzi marad az Alfánál, Hülkenberg munkanélküli lesz jövőre

2019.11.04.
Dorogi László

Hivatalosan is meghosszabbította Antonio Giovinazzi szerződését az Alfa Romeo istálló, amely jövőre is a Raikkönen-Giovinazzi párossal versenyez.

Fotó: formula1.com

A 25 éves olasz versenyző nem kezdte jól a 2019-es szezont, de néhány verseny elteltével ráérzett az autóra - már amennyire az idei Alfa Romeóra rá lehet -, egyszer-egyszer pedig rutinos csapattársát is elkapta az időmérő edzéseken és a futamokon egyaránt, így a svájci székhelyű istálló a következő évre is bizalmat szavaz neki.

"Nagyon boldog vagyok, hogy jövőre is maradhatok a csapatnál. Hálás vagyok a támogatásért és a lehetőségért az Alfa Romeónak, amiért teljesíthettem az első teljes idényemet a száguldó cirkuszban. A csapat minden egyes tagja mellettem áll, amióta csak aláírtam a szerződésemet, ezért izgatottan várom, hogy együtt folytassuk ezt a mesés utazást"

- nyilatkozta Giovinazzi a formula1.com portálnak.

"Nagyon sokat tanultunk ebben az évben, biztos vagyok benne, hogy jövőre feljebb tudunk lépni. Egy év múlva már én is rutinosabb leszek, így nem lehet semmilyen kifogásom, a szezon elejétől kezdve meg akarom hálálni azt a bizalmat, amit a csapattól kapok"

- tette hozzá az olasz versenyző, aki korábban a Haasnál és a Saubernél is dolgozott tesztpilótaként.

"Antonio nagyon jó munkát végzett idén, ezért nagy örömmel tölt el, hogy szerződést hosszabbíthatunk vele. Személyében egy rendkívül gyors versenyzőt ismertünk meg, Kimi mellett pedig nagyon sokat fejlődött és fejlődhet a jövőben is. A technikai tudása, a munkamorálja és a pozitív hozzáállása segíteni fog nekünk, hogy jobbá tegyük a csapatot és jobban teljesítsünk a következő évben"

- nyilatkozta Frederic Vasseur, az Alfa Romeo igazgatója.

Giovinazzi szerződéshosszabbításával az is eldőlt, hogy a következő évben nem látjuk a sorozatban Nico Hülkenberget, akinek helyét Esteban Ocon veszi át a Renault-nál.

Nico Hülkenberg karrierének vége?

Azt mondják az okosok, hogy több volt a német pályafutásában, de úgy tűnik, hogy győzelem nélkül búcsúzik el a Forma-1-től Nico Hülkenberg. A németnek ajtót mutattak a Renault-nál, így új csapatot kell kereseni - a francia sárgáknál Esteban Ocon váltja a versenyzőt -, de a helyzet az, hogy fogynak a lehetőségek.

Címkék: Alfa Romeo, Forma 1

Kimi Raikkönen 40

2019.10.17.
Dorogi László

Kimi Raikkönen minden kétséget kizáróan a Forma-1 történetének egyik legkedveltebb, legkarakteresebb figurája. Soha nem szerette a nagy felhajtást, a vele készített interjúktól pedig alighanem minden újságíró retteg.

Hogy repül az idő. Mintha csak tegnap lett volna, hogy egy kölyökképű finn fiú betoppant a Forma-1 ajtaján, ma pedig már negyvenedik születésnapját ünnepli. Kimi Raikkönen 2001-ben mutatkozott be a száguldó cirkuszban a Sauber istálló pilótájaként és tizennyolc év elteltével a sorozat legidősebb versenyzőjeként még mindig rendületlenül rója a köröket az Alfa Romeóval.

A kis Kimi sokáig nem beszélt születése után, szűkszavúságát pedig később is megőrizte - derül ki az önéletrajzi könyvéből -, de az már nagyon korán eldőlt, hogy autóversenyző lesz belőle. Testvérével a családi házuk udvarán szorgalmasan szerelgették a különböző autókat, motorokat, az összeeszkábált gépekkel pedig állandóan versengtek egymással. Később gokartversenyekre járt az édesapjával, aki rengeteget segített neki abban, hogy karrierje egyre magasabbra és magasabbra íveljen. Sokszor előfordult, hogy a család minden pénzét arra fordították, hogy szponzorokat szerezzenek Kiminek, ám mint később kiderült, megérte.

Raikkönennek a Forma-1-es bemutatkozásra 21 éves koráig kellett várnia, ám sokan kritikus szemmel nézték debütálását a sorozatban. Több szakértő úgy vélte, nincs elég formulaautós tapasztalata, talán még korai bedobni a mély vízbe. Raikkönnen ezekre a hangokra a lehető legkimisebben reagált, fél órával a 2001-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj előtt még a Sauber egyik kamionjában húzta a lóbőrt. A 13 rajtkockából indulva végül a hatodik helyen ért célba pályafutása első Forma-1-es versenyén, kiérdemelve ezzel a Jégember becenevet, hiszen nem sok újonc tud ennyire nyugodt maradni az első éles bevetése előtt.

Fotó: ESPN

Tehetségére gyorsan felfigyeltek a száguldó cirkusz nagyágyúi is, a második szezonját már a McLaren Mercedesnél kezdte el, ahol honfitársa, Mika Hakkinen nyomdokaiba léphetett. Négy szezont húzott le a wokingi alakulatnál, de a világbajnoki címet nem sikerült megszereznie. Hiába versenyzett kiváló formában ebben az időszakban, hol a szerencse, hol a technika pártolt el mellőle, így 2003-ban és 2005-ben is csak világbajnoki másodikként zárta az évet.

A 2006-os szezonhoz köthető Raikkönen egyik legemlékezetesebb és egyben legviccesebb megnyilvánulása is. A Brazil Nagydíj előtt a legendás brazil futballista, Pelé egy életmű díjat adott át Michael Schumachernek, aki nem sokkal előtte jelentette be (első) visszavonulását. A ceremónián a mezőny minden egyes pilótája részt vett, kivéve Raikkönent. Amikor Martin Brundle a futam előtt elkapta egy villáminterjúra a McLaren versenyzőjét, és megkérdezte miért nem jelent meg az ünnepségen, Kimi fapofával csak annyit mondott: sz@rni voltam. A meglehetősen meglepett riporter végül gyorsan lecsapta a magas labdát és a következőt válaszolta: Akkor nyilvánvalóan nagyon könnyű lesz az autód a rajtrácson.

A 2007-es idényt már a Ferrari színeiben kezdte meg, és ami korábban egyszer sem jött össze a McLarennel, az a maranellóiakkal azonnal sikerült, egy végletekig kiélezett bajnokság végén, az évadzáró, egészen hektikus Brazil Nagydíjon megszerezte pályafutása első - és minden bizonnyal utolsó - világbajnoki címét. Az olaszoknál azóta több kiváló versenyző fordult meg, de a mai napig ez a Ferrari utolsó egyéni vb-címe.

Két szezonnal később Fernando Alonso érkezése vetett véget első Ferraris időszakának, annak ellenére, hogy 2011-ig érvényes szerződés kötötte őt a maranellóiakhoz. Némileg váratlanul ekkor hátat fordított a száguldó cirkusznak, pedig a McLaren is tárt karokkal várta volna vissza, de a Toyota is ajánlott neki szerződést. Kimi azonban a ralizás mellett döntött, ám a WRC-ben nem tudott igazán sikeres lenni, így 2012-ben a Lotus színeiben visszatért a Forma-1-be.

Egyáltalán nem érződött rajta a kihagyás, sőt egy évvel később nem kis bravúrral a bajnokság harmadik helyét kaparintotta meg összetettben, ez pedig elég volt a Ferrarinak ahhoz, hogy ismét szerződtesse a mellé a Fernando Alonso mellé, aki tulajdonképpen korábban "kitúrta" a csapatból. A spanyol, majd később Sebastian Vettel mellett is már csak második számú pilótának számított, de egészen 2018-ig kitartottak mellette a Ferrarinál.

Az egyik legfurcsább futamát 2017-ben teljesítette a vörösöknél. Történt ugyanis, hogy az Azerbajdzsáni Nagydíjon piros zászló miatt félbeszakították a versenyt, a finn pedig kiállt a bokszba, hogy megjavítsák korábban megsérült autóját. Már éppen útnak indult volna, amikor észrevette, hogy nincs az autójában a kormány, ezért gyorsan rászólt rádión a csapat fülére, hogy azonnal adjanak neki egy eszközt, amivel irányíthatja az autót.

Raikkönennek a kisfia a legjobb barátja

Lada volt az első autója, de ma már a Ferrari egyszeres Forma-1-es világbajnoka. Megijedt kisfia, Robin születésénél, de azóta teljes az élete Kimi Raikkönennek, amióta családja van. A finn Jégember immáron a száguldó cirkusz rangidőseként versenyez a sorozatban, de sosem volt a Forma-1 számára a világ közepe.

Raikkönen egész karrierje során mesterien bánt a csapatrádióval, az egyik legemlékezetesebb csevegése alkalmával egyenesen ráparancsolt csapatára, hogy hagyják békén az idióta adatokkal, tudja jól, hogy mit csinál, de olyan is előfordult, hogy amíg a mezőny tagjai már beöltözve vártak egy maláj futamot, ő vígan jégkrémezgetett a padockban.

A Jégember pályafutása során 308 alkalommal állt rajthoz a Forma-1-ben, ha pedig kitölti 2020 végéig szóló szerződését az Alfa Romeónál, minden bizonnyal meg fogja dönteni Rubens Barichello 322 rajtot számláló rekordját. Huszonegy futamgyőzelme mellett 103 alkalommal állhatott dobogóra és 46 versenyben futotta meg a mezőny leggyorsabb körét.

A Sky Sports egy interjúban megkérdezte tőle, mit jelent számára, hogy betöltötte a negyedik ikszet. A válasz? Tipikus Kimi.

"Nem nagy ügy. Az emberek nagyobb felhajtást csapnak e körül, mint amennyit valójában jelent. Nem érzem magam olyan öregnek, bár nyilván öregebbnek érzem magam, mint annak idején. Mondjuk már 15 éve ez a helyzet, szóval ezen már nem sokat változtat plusz egy év. Fejben még mindig fiatal vagyok, szerintem csak ez számít igazán. Semmin sem változtatnék, ami velem történt. Nem bántam meg egyetlen dolgot sem az életemben."

Mi pedig nem kívánhatunk mást, csak még legalább ennyi születésnapot a Jégembernek. Isten éltesse sokáig Kimi Raikkönent!

Ki nem találná, melyik Forma-1-es csapat fejlődött a legtöbbet

2019.08.27.
Dorogi László

Érdekes infografikával állt elő a Forma-1 hivatalos Facebook oldala. A szezon feléhez érve azt vizsgálták meg, melyik csapat mennyit fejlődött, vagy éppen esett vissza az egy évvel korábbi teljesítményéhez képest.

Fotó: autosport.com

Ehhez egy végtelenül ésszerű és egyszerű statisztikai adatot vettek alapul: azt nézték meg, hogy melyik istálló mennyivel szerzett több, vagy kevesebb pontot 12 futam elteltével, mint 2018-ban. A pontszámokat végül átváltották százalékos arányba, hogy minden csapatnak saját magához mérten állapítsák meg, mennyit lépett előre, vagy éppen hátra, az eredmény pedig igencsak meglepő.

A szezon feléhez érve elmondható, hogy a legtöbbet az Alfa Romeo (leánykori nevén Sauber Ferrari) lépett előre, amiben vastagon szerepet játszik Kimi Raikkönen szerződtetése. A Jégemberrel a fedélzeten, no meg az elmúlt hetekben a megerősödő Antonio Giovinazzinak köszönhetően 42 százalékkal gyűjtöttek eddig több pontot, mint tavaly ilyenkor, s bár ez pontszámban csupán 13 egységet jelent, mégis ők érték el a legnagyobb fejlődést.

A második helyen a szintén megtáltosodó McLaren áll, amely nem kevesebb mint 30 ponttal szerzett eddig többet, mint egy évvel korábban, ezzel 37 százalékos fejlődési mutatóval övék a képzeletbeli dobogó második helye, s igaz, ami igaz, mind Lando Norris, mind Carlos Sainz kiválóan teljesít idén.

A képzeletbeli bronzérmet a Toro Rossósok akaszthatják a nyakukba, hiszen 15 ponttal és 35 százalékkal állnak jobban mint tavaly, pontszámban viszont nem meglepő módon a Mercedes lépett előre, köszönhetően Bottas remek szezonrajtjának és az idén is verhetetlennek tűnő világbajnoknak, Lewis Hamiltonnak. Az ezüst nyilak 93 egységgel szereztek eddig többet mint 2018-ban, de ez az összpontszámukhoz mérten "csupán" 21 százalékos javulás.

Hogy a vesztesekre is vessünk egy pillantást, bizony itt találjuk a Ferrarit, a maranellóiaknak közel sem a szájuk íze szerint alakul az idény eddig. Sebastian Vettel továbbra sem találja régi önmagát, Charles Leclerc-kel pedig hol a technika, hol a csapat hol éppen saját maga babrál ki. Az olaszok 47 ponttal állnak most rosszabbul mint tavaly ilyenkor, ez pedig 14 százalékos romlást jelent.

Nem lehet büszke magára a Racing Point, a Renault és a Haas sem, közülük a franciák veszítettek pontszámban a legtöbbet: Daniel Ricciardo szerződtetése ide, vagy oda, 43 egységgel állnak most kevesebbel mint egy évvel ezelőtt. A Racing Point 28, a Haas Ferrari 40 ponttal áll rosszabbul. Furcsán hangzik, de százalékosan a Williams veszítette a legtöbbet tavalyhoz képest, pedig ők csak három pontot buktak a 2018-as teljesítményükhöz képest, de mivel eddig egyetlen világbajnoki pontocska árválkodik csak a nevük mellett, nem meglepő a dolog.

Nem ejtettünk szót a Red Bullról, amelynek eddig szinte csak Max Verstappen húzta a szekerét, de Pierre Gasly gyenge teljesítménye sem rontotta le annyira az összképet, hogy ne beszélhessünk az osztrákokról előrelépő istállóként, most 21 ponttal állnak jobban mint tavaly ilyenkor, a továbbiakban viszont Alexander Albonnak kell majd többet raknia a közösbe.

A Forma-1-es szezon hétvégén a Belga Nagydíjjal folytatódik.

Michael után Mick Schumacher is Ferrarival száguld

2019.03.26.
Dorogi László

A hétszeres Forma-1-es világbajnok fia egyre közelebb áll ahhoz, hogy édesapja nyomdokaiba lépjen, a következő Forma-1-es versenyhétvégén például a Ferrarival és az Alfa Romeóval is tesztelhet.

Fotó: formula1.com

Hiába, az alma nem esik messze a fájától. Ez a mondás tökéletesen igaz Mick Schumacherre is, a Forma-1 hétszeres rekordbajnokának fia ugyanis az elmúlt időszakban egyre többször hívja fel magára a figyelmet futamgyőzelmeivel, a tavalyi F3-as európai szezont nyolc futamgyőzelemmel és tizennégy dobogós helyezéssel nyerte meg, az idei szezonra pedig szerződést kötött az F2-ben szereplő Prema Racing istállóval. Az F2-es sorozat tulajdonképpen a Forma-1 előszobájának számít, így a 20 éves pilóta egyre közelebb kerül ahhoz, hogy édesapja után ő is letegye névjegyét a száguldó cirkuszban.

Mick Schumacher korábban már felvételt nyert a Ferrari pilóta akadémiájára, ezzel pedig megnyílt a lehetőség előtte, hogy Forma-1-es autóba üljön, s ez a lehetőség Bahreinben el is érekezik, ugyanis a sorozat második versenyhétvégéjét követő teszteken beülhet mind a Ferrari mind az Alfa Romeo ülésébe.

"Mit is mondhatnék, elképesztően izgatott vagyok, szeretnék köszönetet mondani a Ferrarinak és az Alfa Romeónak, hogy ilyen lehetőséget ad nekem"

- mondta Schumacher.

"Biztos vagyok benne, hogy hatalmas élmény és tapasztalat lesz számomra a teszt, de legalább ilyen fontos, hogy száz százalékosan ráfókuszáljak életem első F2-es versenyére"

- tette hozzá az ifjú pilóta, aki a teszt előtti napokban áll először rajthoz Bahreinben az F2-es sorozatban.

Ezeket a cikkeket olvastad már?