Trükközött a Mercedes, nem jött be

2019.04.12.
Dorogi László

A világbajnoki címvédő németek új első szárnyakkal érkeztek meg a hétvégi, ezredik Forma-1-es versenyhétvégére, de nem használhatják az új elemeket, azok ugyanis nem felelnek meg a szabályoknak.

Fotó: Twitter

Két futam ért véget a 2019-es Forma-1-es szezonból és abban minden istálló egyetért, hogy a Ferrari komoly lóerő fölénnyel rendelkezik a többiekkel szemben. Nem ezt támasztja alá az eddigi két versenyhétvége végeredménye, ugyanis a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon Valtteri Bottas, a Bahreini Nagydíjon pedig Lewis Hamilton haladt át elsőként a célvonalon. Ezzel együtt persze nyilvánvaló a maranellóiak fölénye, ezt azonban a gyakorlatban eddig nem sikerült érvényesíteniük részben Sebastian Vettel, részben a technika gyengélkedése miatt.

Válaszul a kialakult helyzetre több csapat is komoly fejlesztéseket hajtott végre a Kínai Nagydíj előtt, többek között a Mercedes és a Red Bull is átalakította autóinak első szárnyát, csakhogy a németek új aerodinamikai elemét szabálytalannak találta a Nemzetközi Automobil Szövetség. Az FIA szabályai szerint az első légterelők záróelemének a szárny teljes hosszában kell fednie az oldalsó részt, ám az ezüst nyilak új első szárnya esetében ez nincs így.

Az Auto Motor und Sport azt írja, a Mercedes ezzel a megoldással a levegő keréken kívülre terelésén akart segíteni, de a pénteki szabadedzések után meg kell válniuk az elemtől, szombaton már nem használhatják az újítást.

Nem csak a rajongók, az F1 vezetői is előzéseket szeretnének

2018.04.19.
Ragnar Volarus

A Liberty Media nem pihen, és úgy fest egy teljesen megreformált Forma-1-es versenysorozatot szeretne. Hogy ez jó lesz-e nekünk rajongóknak? Az ígéretek szerint igen, mi pedig annyira áhítjuk az izgalmas versenyeket előzésekkel - amiket nélkülöznünk kell már néhány éve -, hogy minden aprócska pozitív hírbe belekapaszkodunk.

Fotó: skysports.com

Most hétvégén a 2019-es szabályrendszerrel kapcsolatos javaslatokról tárgyalt az F1-es Stratégiai Csoport, és meg is szavaztak néhány változtatást, amelyek megkönnyítik a versenyzők életét és izgalmasabbá tehetik a futamokat.

A keddi párizsi gyűlésen, amelyen az FIA elnöke, Jean Todt, valamint a Formula-1 ügyvezető igazgatója, Chase Carey is jelen volt, elsősorban a jövő évre szóló szabálymódosításokat tárgyalták át, de természetesen szó esett a középtávú tervekről is, hiszen a motorgyártók folyton rágják a döntéshozók fülét, hogy mielőbb konkretizálják ötleteiket a 2021-es nagy átalakítással kapcsolatban, ők pedig neki tudjanak állni a fejlesztéseknek. 

Fotó: f1today.net

A döntések, amiket most többségi voksolással elfogadtak: 

- 105 kg-ról 110 kg-ra növelik a versenyenkénti felhasználható üzemanyag-mennyiséget. Az FIA szerint ekkora emelés elegendő ahhoz, hogy a versenyzők a futam teljes ideje alatt maximális teljesítménnyel használhassák a motort, ezzel érvényesülhet a "tövig nyomd a pedált" mód, és nem lesz többé "spórolás".

- Elkülönítik az autó tömegét a versenyző tömegétől. Így valószínűleg véget ér az a hagyomány, hogy a minimális versenysúlyt az autó és a pilóta össztömegének megadásával határozzák meg. Az elképzelések szerint a versenyzőnek és az ülésének együttesen kell majd ezentúl megfelelnie egy minimumértéknek. A tervek szerint a könnyebb pilóták ülésére ballasztokat helyeznek, vagyis a nehezebbek sem kerülnek emiatt hátrányba, vége a fogyókúrázás időszakának.

- 2019-től az összes pilóta számára kötelezővé teszik a biometrikus kesztyűk viselését, amelyek a versenyzők életfunkcióit továbbítják az orvosi csapatnak, megkönnyítve ezzel a mentést egy esetleges baleset idején.

Ezeken kívül szóba kerültek és a stratégiai csoport ezen a héten a 2019-es autók esetleges aerodinamikai változásait is megvitatta, amelyek megkönnyíthetnék az előzést. Az FIA megerősítette a párizsi találkozó után, hogy a változásokról hamarosan hivatalos döntést hoznak, “miután az FIA által folytatott kutatások a csapatokkal konzultálva lezárultak”.

A versenyigazgató, Charlie Whiting elmondta, hogy bár Bahreinben és Kínában izgalmasabb, több előzést hozó versenyt versenyt láthattunk, de az F1-nek még vizsgálnia kell az előzéseket.

“Azt hiszem, folytatnunk kell a témával kapcsolatos vitát. Egymás után két jó futamot láthattunk, de véleményem szerint nyilvánvaló, hogy az előzéssel járó nehézségek továbbra is fennállnak, ezért ezt a munkát folytatni kell.”

Fotó: motorsport.com

A 2021-es motorszabályok is terítékre kerültek, ám itt még csak a tárgyalások elején járunk, így a részletekről elég szűkszavúan fogalmaz a közlemény. Ami biztos, hogy továbbra is maradnak az 1,6 literes, V6-os hibrid turbó erőforrások, viszont a kipufogógázokból visszanyert energiáért felelős MGU-H rendszert megszüntetik, ezzel egyszerűbbé téve az erőforrásokat.

A következő találkozó az FIA technikai részlege és az F1 jelenlegi és potenciális új motorgyártói között zajlik majd, ahol a részletek finomhangolása lesz a cél, és optimista feltételezések szerint már akár május végére ismert lehet a szabályzat minden paramétere.

Aki pedig szeretné újraélni a Kínai Nagydíj legizgalmasabb pillanatait belső kameranézetből, az tekintse meg az alábbi videót.

Ezeket a cikkeket olvastad már?