Kiemelt bejegyzések

Végleg elválnak a McLaren és Alonso útjai

Végleg elválnak a McLaren és Alonso útjai

2020.01.21. | Dorogi László

A Forma-1 kétszeres világbajnoka faképnél hagyja a brit istállót és nagykövetként sem képviseli a McLarent a jövőben.

Tovább
Nem búcsúzik végleg a Forma-1-től Robert Kubica

Nem búcsúzik végleg a Forma-1-től Robert Kubica

Tovább
Hat éve történt Michael Schumacher síbalesete

Hat éve történt Michael Schumacher síbalesete

Tovább

Hamilton kibírta Verstappen terrorját, és megnyerte a Monacói Nagydíjat

2019.05.26.
Dorogi László

Max Verstappen mindent megtett azért, hogy legalább gyakorlatban elvegye a dobogó felső fokát a címvédőtől, de Hamilton jól állta a sarat és behúzta zsinórban második futamgyőzelmét.

Fotó: formula1.com

Nem szólhatott másról a 66. monacói versenyhétvége, mint a héten elhunyt Niki Laudáról, természetesen a közönség és a pilóták is megemlékeztek a legendáról a futam előtt, de ahogy máskor, úgy most is fontos világbajnoki pontok várta kiosztásra. Az élről az egyre inkább formába lendülő Lewis Hamilton rajtolhatott, mellőle csapattársa, Valtteri Bottas, mögülük pedig Max Verstappen vágott neki a versenynek, s a legjobban a Red Bull hollandja kapta el a rajtot, de sem Bottast, sem Hamiltont nem sikerült megelőznie.

A szombati időmérő edzés lúzere egyértelműen a Charles Leclerc-kel komoly taktikai hibát vétő Ferrari volt, így a hazai pályán versenyző pilóta meglehetősen nehéz helyzetből indulhatott élete első Ferraris Monacói Nagydíján. Leclerc azért megpróbálkozott a lehetetlennel, Lando Norrist és Romain Grosjeant is átlépte, Nico Hülkenberg viszont már komoly gondot okozott neki, a manőver következtében pedig defektet kapott és az autója is megsérült, olyannyira, hogy bár még visszatért a pályára, a versenyt már nem tudta befejezni.

Amíg eltakarították Leclerc gumijainak maradványait, megérkezett a biztonsági autó, s ahogy az ilyenkor lenni szokott, szinte mindenkit kirántottak a csapatok kerékcserére, közöttük Bottast és Verstappent is. A holland megkoccolta a Mercedes finn pilótájának autóját, és meg is előzte, ám ezért a manőverért később öt másodperces büntetést kapott, így amennyire csak tudta, nyomnia kellett a gázt, hogy megnyerje a futamot és öt másodperces előnyt építsen ki.

Bottast közben egy defekt miatt ki kellett hozni egy újabb kerékcserére, ezért Sebastian Vettel is megelőzte, de az igazi izgalmak csak ezek után jöttek. Vestappen ugyanis félelmetesen közel autózott az élen haladó Lewis Hamiltonhoz, s ahogy fogytak a körök, úgy lett volna egyre nagyobb szüksége arra, hogy átlépje a címvédőt. Többször is megpróbálkozott az előzéssel, a legközelebb néhány körrel a verseny vége előtt állt ahhoz, hogy elmenjen Hamilton mellett, de végül egy kisebb koccanás vetett véget a manővernek.

Bár a futamot mindketten be tudták fejezni, Hamilton örülhetett jobban, hiszen megnyerte a versenyt és növelte előnyét a világbajnoki összetett pontversenyben, míg az öt másodperces időbüntetésnek köszönhetően Vettel és Bottas is átlépte Verstappent. Vettel második helyével megszakadt a Mercedes idei sorozata, először nem sikerült megszerezniük az első két pozíciót. Folytatás egy hét múlva Kanadában.

Lúzer Ferrari, szárnyaló Mercedes

2019.05.25.
Dorogi László

Nem jött össze Valtteri Bottasnak zsinórban a negyedik rajtelsősége, Lewis Hamilton Monte-Carlóban legyőzte csapattársát és ő indulhat az élről a vasárnapi futamon. Charles Leclercet Sebastian Vettel lökte a mezőny végére.

Fotó: formula.hu

Titkon sokan reménykedtek abban, hogy a legendás monacói pályán eltűnik a Mercedes eddig látott hatalmas fölénye, de nagyon gyorsan kiderült, az idény hatodik verseny-hétvégéjére sem változott semmi. A kultikus aszfaltcsíkon egy rövid időre mégis felvillant a remény a Ferrari előtt, hogy elkaphatja az Ezüst Nyilakat, hiszen Charles Leclerc megnyerte a szombat délelőtti harmadik szabadedzést, ám néhány órával később már a poklok poklát kellett megjárnia a hazai pályán köröző versenyzőnek.

Történt ugyanis, hogy a maranellóiak újabb kapitális hibát vétettek - idén sem ez volt az első - és egy rettenetes stratégia húzásnak köszönhetően megtörténhetett az, amit senki nem szeretett volna látni az olaszok garázsában. Sebastian Vettel - ahogy a tavalyi második félszezon óta - ezúttal is folyamatosan hatalmas hibákat vétett és nagyon sokáig úgy is tűnt, hogy még az időmérő edzés második szakaszába sem jut be. Néhány másodperccel az etap vége előtt viszont mégis sikerült összeraknia egy olyan köridőt, amivel tovább tudott jutni, csakhogy ezt éppen csapattársa bánta, akire alaposan rájár a rúd idén.

A fiatal monacói többször is rákérdezett mérnökeinél, hogy nem kellene-e neki is kimennie a Q1 végén még egy kört mennie, de a Ferrari úgy döntött, már nem küldi vissza a pályára Leclercet, erre pedig rá is fáztak.

„Egyelőre nem rendelkezem részletes magyarázattal erre a stratégiai hibára, de nagyon nehéz ezt lenyelnem most. A mérlegeléssel nem vesztettünk sokat, bőven lett volna még időnk újra kimenni a pályára. Még jócskán volt üzemanyag is az autóban, tényleg csak kereket kellett volna cserélni. Magyarázatot várok erre, most nem is tudom, mit mondjak"

- nyilatkozta csalódottan Leclerc, aki csupán a 16. rajtkockából indulhat a vasárnapi futamon, ez pedig Monte-Carlóban majdnem egyenértékű azzal, hogy elszállt a versenye is, hiszen nagyon nehéz előzni a szűk városi utcákon.

Ami a pole pozíciót illeti, nem történt semmilyen meglepetés, ha csak nem nevezzük annak azt, hogy Valtteri Bottasnak nem sikerült behúznia egymást követő negyedik pole pozícióját. Azt persze már nem nehéz kitalálni, hogy ki fosztotta meg ettől, Lewis Hamilton körrekordot autózva, 1:10.166-os idővel lépett finn csapattársa elé. A harmadik rajtkockát Max Verstappen szerezte meg, míg Sebastian Vettel a negyedik helyről rajtolhat vasárnap.

Monacói Nagydíj, időmérő edzés

Mi lesz, ha Hamilton ráérez az idei Mercedesre?

2019.05.23.
Dorogi László

Az Ezüst Nyilak totális dominanciájáról szól eddig a Forma-1 idei szezonja. Valtteri Bottas és Lewis Hamilton minden versenyen az első két hely valamelyikén zárt, pedig a címvédő saját állítása szerint még nem is került teljes összhangba az autójával.

Fotó: formula1.com

A Forma-1-től a tavalyi szezon végén elbúcsúzó kétszeres világbajnok Fernando Alonso korábban többször is élesen kritizálta a Forma-1-et azért, mert elképesztően unalmas autózgatássá változott, s szó mi szó, van abban igazság, amit a spanyol mond. Hatványozottan igaz ez az állítás a 2019-es szezonra, legalábbis arra, amit eddig láttunk: a Mercedes pilótái az eddigi öt verseny mindegyikét az első és második helyen fejezték be és már most 96 pont az istálló előnye a Ferrarival szemben a konstruktőri pontversenyben. Arról nem is beszélve, hogy a versenyzők közötti versenyfutásban is 39 egység választja el a jelenleg második Bottast és a harmadik Max Verstappent, ami tekintve, hogy öt versenyhétvégén vagyunk túl, demoralizáló különbségnek tűnhet.

Az persze nem csak a Mercedes hibája, hogy ilyen rövid idő alatt ekkora fölényt voltak képesek kiépíteni: kellett ehhez egy a várakozásokon alul teljesítő Ferrari konstrukció és egy talán többre taksált, de még mindig nem túl erős Red Bull-Honda is. Pedig a Ferrari nem lassú, sőt, végsebességben a mezőny előtt járnak az olaszok, csakhogy ez - ahogy más technikai sportokban - nem minden. A maranellóiak a legutóbbi, barcelonai versenyen a két hosszú egyenesben fél másodperccel voltak gyorsabbak a Mercedeseknél, a pálya 16 kanyarjában viszont 1,3 másodpercet kaptak, ebből ráadásul hetet az utolsó hét kanyarban.

A Ferrarinál - s jó néhány másik istállónál is - amolyan csodavárás volt a barcelonai hétvége, ám a csoda végül elmaradt. Hiába szállították fejlesztések tömkelegét a csapatok, a Mercedes-dominancia nemcsak, hogy nem múlt el, de egy fokkal talán még szignifikánsabb lett, s már néhányan most arról beszélnek, hogy a csapat megdöntheti a McLaren-Honda 1988-as rekordját: akkor a McLaren egy futam kivételével minden versenyt megnyert, ráadásul a Mercedesnél ennél is merészebbet álmodhatnak. Azt persze Toto Wolff csapatfőnök is tudja, hogy meglehetősen irreális lenne egy ilyen hosszú szezonban minden futamon az első két helyen végeznie pilótáinak, de egyelőre csak a technika szólhat közbe, hogy ez ne legyen így.

A mezőny hétvégén a patinás Monte-Carlói nyomvonalon száll harcba az újabb világbajnoki pontokért, márpedig a rengeteg kanyarral tűzdelt pálya az eddig látottak alapján egyértelműen a Mercedesnek kedvez. Sőt, a Ferrarinál a Red Bull miatt is aggódhatnak, hiszen az említett barcelonai utolsó szektorban nemcsak Bottas és Hamilton volt gyorsabb Vettelnél és Leclercnél, de Max Verstappen, sőt még Pierre Gasly is jobb időt autózott.

Az tehát egyértelmű, hogy 2019-re is a Mercedesnek sikerült a legjobban összeraknia a konstrukcióját, de akad itt még egy apróság, ami aggodalomra adhat okot a riválisok számára.

"Mindent egybevetve ez egy fantasztikus autó, csak éppen nem mindig azt csinálja, amit szeretnék. Ennek a vezetési stílusom az oka. Ausztrália óta szenvedek, hogy kiismerjem, ha minden rendben lenne, sokkal gyorsabb lehetnék vele. Valtteri viszont gyorsabban hozzászokott az új autóhoz. Ő boldog vele, én egyelőre keresem, min kell változtatnom"

- nyilatkozta Lewis Hamilton a formula1.com-nak. Nos, ha az ötszörös világbajnok még nem talált rá a megfelelő összhangra az autójával, akkor belegondolni is félelmetes, mi lesz, ha ez megtörténik. A semleges szurkolók így már csak abban bízhatnak, hogy Valtteri Bottas remek formája kitart és legalább a Mercedesek között lesz versengés az egyéni világbajnoki címért.

Elhunyt Niki Lauda, a Forma-1 legendája

2019.05.21.

Elhunyt Niki Lauda háromszoros Forma-1-es világbajnok - jelentette kedden az osztrák hírügynökség a családra hivatkozva.

Lauda, aki februárban ünnepelte 70. születésnapját, hétfőn a családja körében "békésen távozott". Halálhírét orvosa is megerősítette, aki tavaly tüdőátültetést hajtott végre rajta.

A Forma-1 egyik legnagyobb alakja Andreas Nikolaus Lauda néven született 1949. február 22-én Bécsben. Már tizenkét évesen a volán mögött ült, tanulmányait korán abbahagyta az autóversenyzés kedvéért. Dúsgazdag nagyiparos apja nem adott neki a versenyzésre pénzt, és mivel szponzorokat nem talált, nagy összegű hitelt volt kénytelen felvenni. Első hegyi futamán, 1968. április 15-én egy Mini Cooperrel kategóriájában mindjárt második helyezést ért el, két héttel később pedig már győzelmet aratott.

A hegyi versenyek után a Forma-3-ban, a Forma-2-ben versenyzett, az autósport csúcsát jelentő Forma-1-ben 1971-ben mutatkozott be a March Ford csapatában. 1972-ben még megnyerte a Forma-2-es világbajnokságot, majd végleg a száguldó cirkuszhoz igazolva 1973-ban a BRM, 1974-től a Ferrari autóiban rótta a köröket. A maranellói istálló vörös színeiben rögtön a negyedik helyen végzett az összesítésben, a következő évben, 1975-ben világbajnok lett.

Az 1976-os szezon közepén hatalmas fölénnyel vezetett a pontversenyben, amikor a Nürburgringen szörnyű balesetet szenvedett. A verseny előtt a biztonsági intézkedések hiánya miatt bojkottra szólította fel versenytársait, de mivel nem talált követőkre, beült autójába. A második körben kicsúszott, ketten nekiütköztek és ő a kigyulladt kocsiban rekedt. Az akkor még csak ajánlott tűzoltó automata nem volt beépítve a kocsijába, de be sem kapcsolt volna, mert az ütközéstől kiszakadt a Ferrari akkumulátora. Egy csőből égő benzin folyt a kocsiba, a bukósisakba vezető cső nem szállított friss levegőt, így megsérült Lauda légcsöve és tüdeje is. Három versenyzőtársának sikerült őt kihúznia, és szerencséjére a speciális mentőautó fél perc alatt odaért.

Lauda elképesztő elszántságról tanúbizonyságot téve hat héttel és három futammal később visszatért, saját szavai szerint rettegve és fájdalmak közepette negyedik lett az Olasz Nagydíjon. Abban az évben egy ponttal maradt le az összetettben a világbajnoki címről, mert az utolsó futamon, a szakadó esőben megrendezett Japán Nagydíj második körében "az életem többet ér, mint egy cím" szavakkal leállította autóját. A pontversenyben akkor még második, McLarennel versenyző brit James Hunt hatalmas kockázatot vállalva, körhátránnyal a harmadik helyen futott be és megnyerte a világbajnokságot.

Lauda 1977-ben ismét világbajnok volt a Ferrari színeiben és abban az évben a világ legjobb sportolójának választották. Az olasz csapat vezetőivel azonban megromlott a viszonya, a szezon utolsó két versenyén, címének bebiztosítása után el sem indult. 1978-ban átigazolt a Brabham Alfához, de csak negyedik lett, a következő év őszén pedig váratlanul bejelentette visszavonulását. 1982-ben visszatért, és immár McLaren-színekben az ötödik helyen végzett az összetett pontversenyben. 1983-ban versenyt sem nyert, de 1984-ben megszerezte harmadik világbajnoki címét, abban az évben máig egyetlen osztrákként megnyerte hazája nagydíját is. Csapattársa a francia Alain Prost volt, akit alig fél ponttal előzött meg - a monacói versenyt az időjárás miatt félbe kellett szakítani, és a pilóták csak a pontok felét kapták meg. A versenyzéssel végleg 1985-ben hagyott fel, Forma 1-es pályafutása alatt 171 futamon indult, 25-ször győzött.

Visszavonulása után, 1992-től 1997-ig a Ferrari istállónál volt tanácsadó, közben megalapította a Lauda Air légitársaságot, amelyet 2000-ben bekebelezett az Austrian Airlines. 2001-2002-ben a Jaguar Forma-1-es csapatát irányította, 2003-ban Niki ("flyniki") néven diszkont légitársaságot alapított, amelyet 2011-ben adott el. 2016-ban megvásárolta az üzleti és VIP-utasok szállítására szakosodott Amira Air céget, amely azóta a Lauda Motion nevet viseli. Lauda pilótajogosítvánnyal is rendelkezett, és nem egyszer vezette légitársasága repülőgépeit.

Lauda, aki 1997 után 2005-ben is új vesét kapott, nem szakadt el az autósporttól. 2008-ban megnyert egy bemutatóversenyt, és egy német televíziócsatorna szakkommentátora volt az F1-es futamokon. 2012-ben a Forma-1-es Mercedes csapat felügyelő bizottságának elnöke lett, a következő évben tízszázalékos részesedést szerzett a csapatban, és nagy része volt abban, hogy Lewis Hamilton ide igazolt. 2018 augusztusában sikeres tüdőátültetésen esett át, a kórházat október végén hagyta el. Januárban rövid ideig influenzás megbetegedéssel kórházban ápolták.

Lauda balesete óta mindig az égési sérüléseit leplező sapkát viselt, az ezen lévő hirdetésekért is komoly összeget kapott, és öt könyve jelent meg. Az 1976-os Forma-es szezonban James Hunttal folytatott rivalizálásáról, szörnyű balesetéről 2013-ban készült film Hajsza a győzelemért (Rush) címmel, ennek utolsó jelenetében maga Lauda is felbukkant. Nagy vetélytársáról azt mondta: azon kevesek egyike volt, akiket szeretett, azon még kevesebbeké, akiket tisztelt és az egyetlen, akit irigyelt. Hazájában bélyeg jelent meg arcképével, 2016-ban a sportolói Oscarnak nevezett Laureus-életműdíjat kapott. Fia, Mathias is autóversenyző lett, korábban a Forma-3000-ben versenyzett, jelenleg a Mercedes-csapat tagja a német túraautó-bajnokságban (DTM).

Mégis lesz költségvetési sapka a Forma-1-ben?

2019.05.19.
Ragnar Volarus

Egyre inkább úgy tűnik, hogy 2021 igazi vízválasztó év lesz a száguldó cirkusz életében. A drasztikus szabályváltozások, a Concorde-szerződés pedig ennek csak az egyik eleme. Greg Maffei, a Liberty Media ügyvezetője szerint áttörés történt a költségvetési sapka ügyében, és már csak néhány rongyos tízmillió dollárról folyik a vita. 

Ez nagyon komoly lépés lenne a Forma-1 történetében, amitől jóval kiegyensúlyozottabb és érdekesebb versenyeket vár a tulajdonos. Pedig sokáig úgy tűnt semmi nem lesz ebből a tervből, mert a nagyobb költségvetéssel dolgozó istállók elutasították a költségvetési sapka bevezetésének lehetőségét. Maffei viszont most elárulta, hosszú hónapok óta folynak a tárgyalások.

"Úgy gondolom, hogy nagy előrelépés történt. Persze még vannak részletek, amelyeket meg kell tárgyalni. Az F1-ben 15 éve téma a költségvetési sapka, de amikor Chase Carey és csapata átvette az irányítást, az emberek kételkedtek. Ha most megkérdeznénk a befektetők különböző csapatoknál, hogy mi a mendemonda a témában, elég sokan válaszolnák, hogy a költségvetési sapka gyakorlatilag kész. Még megy ugyan a vita, de már csak néhány tízmillió a különbség az elképzelések között, és nem százmilliók, mint korábban."

Greg Maffei

Maffei elmondása szerint a 2021-re tervezett változások java részen már kidolgozásra került, de elismerte, hogy ez csak az új Concorde-szerződés aláírásával válik majd hivatalossá.

"Általánosságban elmondható, hogy a cél minél több bajnoki futam indítása, több előzés, akció, a költségvetési sapkának köszönhetően még kiegyensúlyozottabb gazdasági háttér, kiegyensúlyozottabb kifizetések, amely persze a tradicionálisabb csapatok számára nem lesz annyira kedvező, de még jobb helyzetbe hozza a győzteseket, és nem lesz akkora különbség sem a skála két végé lévők között. Ezekről a dolgokról gyakorlatilag már van megállapodás, következetesen haladunk előre. Hogy aztán mi vezet majd a végső megállapodáshoz, még nem lehet tudni. de lényegében jó irányba haladnak a dolgok."

Amire igen komoly igény mutatkozna a rajongók részéről, mert lássuk be, láttunk már izgalmasabb világbajnoki versengéseket is, mint az elmúlt néhány évtizedben. Szerencsére ezzel a Forma-1 mostani vezetése is tisztában van.

"Sajnos a barcelonai futam nem volt olyan izgalmas, mint szerettük volna, a Mercedes nagyon jól teljesített, köszönhetően Valtteri Bottasnak, Lewis Hamiltonnak és Tot Wolff-nak, egyszerűen túl jó munkát végeznek, de mi a jövőben nagyobb versenyt szeretnénk látni" - mondta Greg Maffei.

Korábban nyilvánosságra hozhatják a 2021-es szabályokat

2019.05.17.
Ragnar Volarus

Azt már tudjuk, hogy 2021-ben komoly változások érkeznek a Forma-1-be. Korábban úgy volt, hogy az FIA csak októberben hozza nyilvánosságra az új szabályokat, de a legújabb hírek szerint már nyáron okosabbak lehetünk.

Christian Horner, a Red Bull csapatának főnöke ugyanis a minap egy interjúban elszólta magát, miszerint esély van rá, hogy már júniusban véglegesítik a 2021-es szabályokat. Pedig sokan szeretnék, hogy ezt az év végéig kitolják. Több okból is. 

Egyrészt ha már nyáron kiadnák a hivatalos tervezetet, a nagypénzű csapatok komoly előnybe kerülhetnének. A kisebb istállók anyagi helyzetét eléggé megterhelné, ha egyidőben kellene az idei autó mellett, a jövő évi, valamint a 2021-es fejlesztésekre is koncentrálni. Valljuk be, egy Mercedes és Ferrari ezt megoldja, de a töredékéből gazdálkodó Williams istállónak ez szinte megoldhatatlan feladat.

2021-es terv

Viszont a Spanyol Nagydíj helyszínén Christian Horner azt nyilatkozta, jelenleg az a legvalószínűbb, hogy az eredeti terveknek megfelelően már júniusban kiadják a 2021-es terveket.

„Jelenleg úgy tűnik, júniusban készen lesz a dolog, így elkerülhetetlen, hogy a nagyobb forrásokkal rendelkező csapatok előbb elkezdenek majd foglalkozni vele, mint a kisebb forrásokból gazdálkodó istállók. Ezért is törekedtem arra, hogy október környékén adják csak ki őket. De a legvalószínűbb most az, hogy  júniusban nyilvánosságra hozzák, és aztán frissítik októberben.”

A csapatok többsége egyébként az októberi dátumot favorizálná. A Williams csapatfőnök-helyettese, Claire Williams hozzátette:

„Azt gondolom, ha mérlegelünk mindent, akkor inkább legyenek kiadva később, elkerülve ezáltal azt, hogy a nagyobb csapatok komoly forrásaiknak köszönhetően előnybe kerüljenek a kisebbekkel szemben. Úgy gondolom, ez mindenki szempontjából fair megoldás. Szóval nem akarjuk, hogy a 2021-es fegyverkezési verseny már most elkezdődjön.”

A McLaren ügyvezetője, Zak Brown más okból is hasznosabbnak látná az októberi dátumot. 

"Azt gondolom, mi az októbert preferálnánk, hogy adjunk még egy kis időt az FIA-nak. Kevésbé foglalkoztat az előny, vagy a hátrány kérdése. Én inkább azt szeretném, ha a lehető legjobb szabályokkal állnának elő. Mik lesznek a sztenderd alkatrészek? Mik a listázottak? Jelenleg messze nincsenek még készen az új szabályok kidolgozásával, maximum a kanyarban vannak.”

Címkék: Forma 1

Lewis Hamilton szebbé varázsolta egy halálos beteg kisfiú utolsó napjait

2019.05.15.
Dorogi László

A Forma-1 ötszörös világbajnokát lehet szeretni és nem szeretni azért, ahogy a pályán és a száguldó cirkusz közegén belül viselkedik, de egy biztos, most bebizonyította, hatalmas ember.

Fotó: Twitter

Bevallom, én is azok közé a Forma-1-rajongók közé tartozom, akik nem csípik Lewis Hamiltont. Ebben persze nyilván közrejátszik a Mercedes évek óta tartó dominanciája, amivel kiölik az izgalmakat a sorozatból - ez persze nem teljesen a németek hibája -, közrejátszik az az arrogáns nyilatkozat, amit az akkor még menedzser édesapja tett az első, McLarenes világbajnoki címének megszerzését követően, miszerint fia simán meg fogja dönteni Michael Schumacher hét vb-győzelmet számláló örökös csúcsát és nyilván szerepe van Hamilton személyiségének is ebben. Legalábbis annak a személyiségnek, amit az átlagos F1-rajongó lát. Mert ez közel sem biztos, hogy azonos a valódi emberrel az álarc mögött. Lewis Hamilton most hatalmasat nőtt a szememben.

Él Angliában egy Harry Shaw nevű ötéves kisfiú, aki egy borzasztóan súlyos betegségben szenved, a rák egy olyan fajtáját diagnosztizálták nála az orvosok, amely a csontokat támadja és igen agresszív. Az orvosok kilenc hónapig küzdöttek azért, hogy Harry állapotában javulást idézzenek elő, de mindhiába, április végén közölték a családdal, hogy a kisfiú meg fog halni. Harry, mint a legtöbb kisfiú, hatalmas autórajongó és a Forma-1-et is nagyon szereti, a kedvenc pilótája pedig nem is lehet más angolként, mint Lewis Hamilton. Harrynek nem sok öröme van a kórházban, így hát mindig hatalmas boldogság számára, ha láthatja kedvencét a tévében, hát még ha a pilóta nyeri is a futamokat. A hétvégi, Spanyol Nagydíj előtt Instagramon üzent Hamiltonnak, amelyben megköszönte neki, hogy ilyen sok szép pillanattal ajándékozza meg őt és minden szurkolóját, az üzenet pedig eljutott az ötszörös világbajnokhoz.

Hamilton saját bevallása szerint Barcelonában csak Harry üzenetére tudott gondolni, annyira megérintette és eltökélte, hogy amennyire csak tőle telik, széppé teszi Harry utolsó napjait. Éppen ezért csapatával együtt úgy döntött, hogy postáz a családnak egy Forma-1-es Mercedest ajándékba, de a kisfiú megkapja a Spanyol Nagydíj győzelméért járó trófeát is. A Shaw család mindezek mellett különböző Mercedeses relikviákat is kapott Hamiltonéktól, aki a tervek szerint személyesen is meglátogatja kis rajongóját. Ennél többet pedig tényleg nem tehet egy sportember. Le a sisakkal akarom mondani a kalappal a brit előtt!

Nem kímélik a Ferrarit az olasz lapok (sem)

2019.05.15.
Ragnar Volarus

"A Ferrari egyre rosszabb és rosszabb" valamint "A Ferrari most már valódi krízisben van" címekkel jelentek meg az olasz sportnapilapok írásai, miután a Mercedes zsinórban az ötödik futamon végzett az első két helyen.

Persze Itáliában nem jellemző, hogy akkor is a buksit simogatják, amikor arra semmi okuk - lásd például magyar jégkorong-válogatott. A Ferrari most kapja is az ívet rendesen, nem kímélik az ágaskodó lovacskás istállót. A Tuttosport egészen odáig megy, hogy kijelenti, Sebastian Vettel kudarcot vallott, és a fiatal Charles Leclerc kezébe kell adni az irányítást.

"A Ferrarinak már csak egy esélye maradt, mindent feltenni Leclerc-re. Lewis Hamiltonnak már nem a német az ellenfele, hanem Valtteri Bottas. A Mercedes ugyanis már annyira erős, hogy megengedhet magának még egy házon belüli rivalizálást is."

A Corriere della Sera is Vettelt ekézi, szerintük a négyszeres világbajnok identitászavarral küzd, a csapatutasítás nem old meg semmit, sőt. Az Auto Bild is utóbbi döntéseket elemző cikke pedig rávilágít arra, hogy a Ferrari szinte minden versenyen beleszólt a versenyzők viadalába, ahogy legutóbb Barcelonában is. Csak ezek rendszerint balul sültek el, hiszen előbb Leclerc vesztett időt Vettel mögött, aki nagyon szenvedett, míg később Vettelt hagyták Leclerc mögött, aki akkor éppen kemény keveréken haladt - tehát lassabb volt -, eltérő stratégiával.

Martin Brundle, korábbi pilóta, a Sky szakértője sem válogatta meg a szavait.

"A Ferrari ismét rálépett a saját farkára. Mindenre koncentráltak, csak a riválisokra nem. Az utasítások is későn jöttek, így időt vesztettek, amiből később egy tizedet sem tudtak lefaragni."

Az Auto Bild szerint ott a különbség a Ferrari két pilótája között, hogy Sebastian Vettel a csapat érdekeit tartja szem előtt, Charles Leclerc viszont csak magára gondol. Mert a német azonnal aláveti magát a csapat kérésének, viszont a monacói hezitál, vonakodva engedelmeskedik. Bahreinben például nem hallgatott a rádión jött üzenetre, és Barcelonában is ellenállt, ennek lett eredménye, hogy a csapattársak majdnem összeértek.

Hamilton nyerte a Spanyol Nagydíjat, ötödször is kettős Mercedes-siker

2019.05.12.

Lewis Hamilton győzelmével zárult a Spanyol Nagydíj. A Mercedes világbajnoka mögött csapattársa Valtteri Bottas zár, így a német istálló sorozatban ötödször aratott kettős győzelmet az idei szezonban.

Fotó: Reuters

Napsütéses, de ugyanakkor szeles időben vette kezdetét az idei ötödik nagydíj. A verseny előtt nem sokkal kiderült, hogy Nico Hülkenberget kizárták az időmérőről, míg Antonio Giovanazzi-t megbüntették, így a mezőny hátsó traktusában változott a rajtsorrend. 

A rajtnál Lewis Hamilton az élre vágott, ám a címvédő előretöréséhez az is kellett, hogy Sebastian Vettel kissé hozzáérjen Valtteri Bottas autójához. A finn így is megmaradt a második helyen, Vettel (aki el is fékezte magát), viszont visszaesett Max Verstappen mögé. 

A két Mercedes hamar kényelmes előnyt épített ki, egymást nem veszélyeztetve, Charles Leclerc viszont egyértelműen gyorsabb volt Vettelnél. Mivel Max Verstappen kezdett ellépni tőlük így Vettelt behozták és így a két csapattárs eltérő taktikára került. 

Az élcsapatok mögött a Haas és a Toro Rosso pilótái csatáztak főként, Kimi Raikkönen versenye viszont lényegében már az első körben megpecsételődött amikor is az utolsó helyre esett vissza. Az első kiállások során a két Mercedes, Pierre Gasly és Vettel közepes keverékű abroncsot kapott, míg Verstappen lágyat, Leclerc pedig kemény keveréket..  

A kiállások után a két Ferrari egymás mögé került és végül Vettel elment Leclerc mellett a csapat utasítására. Elől a két Mercedes kényelmesen haladt a kettős siker felé, de Max Verstappen számára is izgalommentesen teltek a körök.

Azt, hogy nem fullad totális unalomba a futam Lance Stroll és Lando Norris ütközése szavatolta amely után mindkét pilóta kiállásra kényszerült. Az ismétlések alapján a kanadai nem hagyott helyet vetélytársának. A biztonsági autót beküldték és így lényegében az utolsó tizenöt kör döntötte el a futam sorsát. 

Az újraindításnál nem változott a sorrend az élen, viszont a két Haas roppant veszélyes csatát vívott egymással, amelynek majdnem az lett a vége, hogy kilökték egymást Romain Grosjean jóvoltából.  A  középmezőnyben Danyil Kvjat, a két Haas valamint Daniel Ricciardo vívott egy jó csatát. 

Lewis Hamilton végül magabiztosan nyerte a Spanyol Nagydíjat, az ötszörös világbajnok pályafutása során negyedszer diadalmaskodott Barcelonában. Valtteri Bottas második helye azt jelenti, hogy a Mercedes az év első öt nagydíján aratott kettős győzelmet, amelyre soha egyetlen csapat sem volt képes az F-1 történetében. A dobogó harmadik fokára Max Verstappen állhatott fel. 

A két Ferrarinak csak a negyedik-ötödik hely jutott, míg mögöttük Pierre Gasly futott be. Kevin Magnussen végül megtartotta hetedik helyét, a hazai pilóta Carlos Sainz Jr, Danyil Kvjat és Romain Grosjean előtt. 

A leggyorsabb kört megfutó, és így plusz egy ponttal gazdagodó Hamitlon a bajnokságban átvette a vezetést. A 112 pontos címvédőt a 105 pontos Bottas és a 66 pontos Verstappen követi összetettben. A Mecedes a konstruktőröknél 217 ponttal vezet (218-at lehetett eddig szerezni) a Ferrari (121 pont) és a Red Bull (87 pont) előtt. 

A világbajnokság május 26-án a Monacói Nagydíjjal folytatódik. 

Végeredmény:

Dokumentumfilm készül Michael Schumacherről

2019.05.12.
Dorogi László

A filmben megszólalnak a Forma-1 hétszeres világbajnokának családtagjai és eddig soha nem látott családi felvételek is helyet kapnak az alkotásban.

Fotó: XPB

Michael Schumacher idén januárban töltötte be 50. születésnapját, ősszel lesz a 25. évfordulója annak, hogy a Benetton volánja mögött megnyerte első világbajnoki címét 1994-ben. Ennek apropóján készül dokumentumfilm a hétszeres világbajnok legendáról, s a film különlegességét az adja majd, hogy a családja és a menedzsmentje is közreműködött a készítésében.

Bár korábban már számos dokumentumfilm készült a rekordbajnokról, ez lesz az első olyan mozi, amit Schumacher családja is támogatott és aminek aktívan közreműködött forgatásában, a filmben megszólal többek között a pilóta nagyon ritkán nyilatkozó felesége, Corina, de Schumacher két gyermeke Gina-Maria, valamint Mick és édesapja Ralf Schumacher is. A mozi a tervek szerint nemcsak mint pilótához, hanem mint magánemberhez is közelebb hozza a nézőket.

"Michael kiemelkedő pályafutása megérdemli, hogy a hétből első világbajnoki sikerének huszonötödik évfordulóján megünnepeljék. Nagyon boldogok vagyunk, hogy ezt a filmet ennyire érzékeny és céltudatos emberek készítik"

- nyilatkozta az ex-versenyző menedzsere, Sabine Kehm, aki 2006-ban könyvet is írt Schumacherről. A dokumentumfilmet egy hamburgi cég készíti, a film rendezője Michael Wech és Hans-Bruno Kammertöns, utóbbi korábban több híres sportolóról készített már filmet, többek között Boris Becker teniszlegendáról is.

Az első előzetesek hamarosan nyilvánosságra kerülnek, a jövő héten kezdődő Cannes-i Filmfesztiválon is levetítik a trailert, a teljes film pedig december 5-én debütál Németországban és Svájcban, de ez nem jelenti azt, hogy nem lesz elérhető szélesebb közönség számára. Már szó van arról is, hogy a film jogait további országokban is értékesítik, de a Netflixen és az Amazonon is elérhető lesz, 2020-ban pedig minden bizonnyal hozzánk is megérkezik.

Michael Schumacher 2013 decemberében szenvedett súlyos síbalesetet, állapotáról pedig azóta sem sokat árul el a családja. Balesetéről és jelenlegi állapotáról a filmből sem fogunk sokat megtudni, ahogy az alkotók fogalmaztak, az alkotás nem fogja az ex-pilóta síbalasetét középpontba helyezni, de lesznek benne eddig még nem látott videofelvételek, többek között a családi archívumból származó képsorok is.

Ezeket a cikkeket olvastad már?