Kiemelt bejegyzések

Lúzer Ferrari, szárnyaló Mercedes

Lúzer Ferrari, szárnyaló Mercedes

2019.05.25. | Dorogi László

Nem jött össze Valtteri Bottasnak zsinórban a negyedik rajtelsősége, Lewis Hamilton Monte-Carlóban legyőzte csapattársát és ő indulhat az élről a vasárnapi futamon. Charles Leclercet Sebastian Vettel lökte a mezőny végére.

Tovább
Mi lesz, ha Hamilton ráérez az idei Mercedesre?

Mi lesz, ha Hamilton ráérez az idei Mercedesre?

Tovább
Elhunyt Niki Lauda, a Forma-1 legendája

Elhunyt Niki Lauda, a Forma-1 legendája

Tovább

Amerikanizálódik a Forma-1

2018.09.23.
Dorogi László

Cirkuszt és kenyeret a népnek - vallja a száguldó cirkusz tulajdonosa, a Liberty Media. Mint ismert, 2021-től jelentős szabálymódosítások jönnek az F1-be, ezek első fecskéit viszont már jövőre is érzékelhetjük.

Fotó: autoevolution.com

Kezdjük is a legfontosabb módosítással: lejárt a kávédaráló hangzású motorzaj ideje. Emlékszünk még a jó öreg, brummogó erőforrásokra, amelyekkel Michael Schumacher hét világbajnoki címet nyert? No, ha nem is térnek vissza a környezetkímélés jegyében azokhoz a motorokhoz, a 2019-es szezonban már jóval több energiát tudnak majd felhasználni az elektromos rendszerekből az erőforrások. Mindez azt jelenti, hogy nagyobb sebességgel, magasabb fordulatszámon üzemelnek majd a motorok és jóval hangosabbak is lesznek.

Szintén fontos változás, hogy a Liberty Media szeretné kiegyenlíteni az istállók közötti erőviszonyokat, s erre nem is találhatna amerikaibb megoldást, mint a költségvetési plafon bevezetése. Olyan költségvetési limitet szeretnének bevezetni, amelynek segítségével a kisebb csapatok előtt is lehetőség nyílik a nagyobb sikerek elérésére, ám ez még nem jövőre, csak 2021-ben kerülne bevezetésre.

Ami nem feltétlenül okos lépés, hogy megbuherálnák az időmérő edzések jól bejáratott menetét, ugyanis egy negyedik szakasz bevezetését tervezik, ami sajtóhírek szerint az utolsó nyolc talpon maradt versenyző között döntené el a rajtelsőség sorsát. Ezzel kapcsolatban hivatalos bejelentés még nem történt, de talán ehhez nem kéne hozzányúlni.

Egyre jobban van Niki Lauda

2018.09.20.
Dorogi László

A háromszoros osztrák világbajnok humora a régi, egyre jobban érzi magát, jövőre talán vissza is térhet jól megszokott közegébe, a Forma-1-be.

Fotó: mercedesamgf1.com

Még augusztus elején kellett életmentő tüdőtranszplantációs műtét elvégezni Niki Laudán, miután egy súlyos légzőszervi betegség támadta meg. A Forma-1 élő legendáját egy ideig mesterséges kómában is tartották, de az operáció jól sikerült, azóta pedig szerencsére nem is nagyon hallottunk a Mercedes csapatának ügyvezetői jogkör nélküli elnökéről és résztulajdonosáról.

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke a műtét óta rendszeresen meglátogatja Laudát, akihez nem csak baráti szálak fűzik, hiszen exfeleségének az egykori pilóta az unokatestvére. Wolff szeptember elején úgy fogalmazott, hogy a 69 éves osztráknak egyelőre a pihenés és a felépülés a legfontosabb, de senkiben ne legyen kétség, vissza fog térni jól megszokott közegébe, a Forma-1-be.

Lauda évtizedek óta állandó résztvevője a Forma-1-es hétvégéknek, most is minden versenyt megnéz a televízión keresztül. Korábban több csapatnál is töltött be vezető szerepet, de a német RTL szakértőjeként is dolgozott egy ideig. Persze, idén már egészen biztosan nem látjuk versenyen, de Wolff a Szinapúri Nagydíj hétvégéjén a német RTL-nek részletesebben is beszámolt a Laudánál tett látogatásáról, amiből egyértelműnek tűnik, hogy egyre jobban van.

"Amikor bementem hozzá, az első dolog amit tett az volt, hogy rám mosolygott. Gondoltam, folytathatnánk, ahol abbahagytuk és azt mondtam neki, korábban jobban néztél ki. Erre seggfejnek nevezett. Akkor tudtam, hogy jó úton halad, hogy visszatért. Igen komplex operációt hajtottak végre rajta, de napról napra jobban van, jól működik az új tüdeje, pozitív hangulatban van"

- mesélte a Mercedes csapatfőnöke.

Címkék: Forma 1, Mercedes

Hamilton újabb lépést tett a világbajnoki cím felé Szingapúrban

2018.09.16.
Dorogi László

A négyszeres brit világbajnok győzelmét csak egy lekörözés veszélyeztette, de a Mercedes pilótája nem inogott meg és tovább növelte előnyét összetettben.

Fotó: formula1.com

Hiába dominált a Ferrari a pénteki és szombati szabadedzéseken, a szombat délutáni - helyi idő szerint már esti - szingapúri időmérő edzésen felfedte lapjait a Mercedes, Lewis Hamilton pedig tökéletes kört futva simán szerezte meg a pole pozíciót. A világbajnoki pontversenyben őt követő Sebastian Vettel dolgát az sem könnyítette meg, hogy a Red Bull pilótája, Max Verstappen is befurakodott közéjük a szombati edzésen, ám a vasárnapi futamon a német világbajnok nagyon gyorsan megelőzte holland riválisát és azonnal üldözőbe vehette Hamiltont.

Az élmezőny tagjai egyaránt hiperlágy gumikkal rajtoltak el, ám Sergio Pérez és Esteban Ocon ütközése miatti biztonsági autós szakasznak csak később kezdték meg a pilóták a kerékcseréket, elsőként Sebastian Vettel érkezett, a Ferrari nem titkolt szándéka pedig az volt, hogy elé vágjanak az éllovas Hamiltonnak, taktikájuk azonban visszafelé sült el, így Verstappen az első kiállás után vissza is szerezte a némettől virtuális második helyét.

A folytatásban megmerevedtek az álláspontok, már ami az élmezőnyt illeti, a mezőny végén ugyanakkor nagyon is zajlottak az események, Szergej Szirotkin és Sergio Perez körökön keresztül csatáztak egymással, s a csata hevében nem is igazán tudtak figyelmet szentelni a mögöttük érkező lekörözőknek, így Hamiltonnak és Verstappennek sem. A holland ekkor nagyon megközelítette a brit versenyzőt, még az előzéssel is megpróbálkozott, de végül nem járt sikerrel, ahogy Perez sem Szirotkin támadásával, frusztráltságának köszönhetően ráhúzta Force Indiáját az orosz versenyző Williamsére, amiért meg is kapta box utca áthajtásos büntetését.

Az élen már nem történt változás, így Hamilton újabb győzelmével már 40 pontra növelte előnyét az összetett versenyben a harmadik helyen záró Sebastian Vettel előtt.

A Szingapúri Nagydíj végeredménye

Szuperszonikus autók jöhetnek 2021-től

2018.09.13.
Dorogi László

A Nemzetközi Automobil Szövetség elnöke, Ross Brawn szerda este Szingapúrban rántotta le a leplet az F1 lehetséges jövőjéről.

Ahogy azt talán már mindenki tudja, 2021-től jelentős szabályváltozások érkeznek a száguldó cirkuszba, amelyek többek között a motorok gyártását és az autók felépítését is szabályozzák. Az előbbire vonatkozó változtatásokat végül leszavazta az FIA, ezzel szemben jelentős aerodinamikai lépéseket terveznek, amelyet egy Ferrari-koncepción keresztül mutattak be.

Ross Brawn a hétvégi versenyhelyszínen, Szingapúrban tartott tájékoztatót ezzel kapcsolatban szerda este, amelyre ugyan csak a Forma-1 résztvevőit hívták meg, ugyanakkor néhány kép kiszivárgott a módosítási tervekről. Ha ezeknek hinni lehet, akkor nagyjából így nézhetnek majd ki az autók két és fél év múlva a Forma-1-ben.

Fotó: motorsport.com

A legszembetűnőbb változás, hogy az eleinte erősen kritizált glóriás fejvédő tökéletesen idomul az autóhoz, de az egész jármű kialakítása is sokkal inkább emlékeztet egy jövőbeli járgányra, semmint a jelenlegi F1-es autókra. Arra persze még ne vegyünk mérget, hogy valóban ilyenek is lesznek az autók, de az FIA azon dolgozik, hogy a 2021-es szabályok alapján csak ilyen és ehhez hasonló gépeket lehessen majd építeni.

Címkék: Forma 1

Édesapjára és Bianchira emlékezett beköszönő tweetjében a Ferrari új pilótája

2018.09.12.
Dorogi László

Charles Leclerc érzelmes üzenettel lépett a nyilvánosság elé, miután a Ferrari bejelentette, ő váltja a szezon végén a Sauberhez távozó Kimi Raikkönent a marenellóiaknál.

Fotó: formula.hu

A monacói versenyző a Twitteren köszönte meg a lehetőséget a Ferrarinak és tett közzé néhány szót az "előléptetésével" kapcsolatban.

"Az álmok tényleg valóra válnak... A Suderia Ferrarinál fogok versenyezni a 2019-es Formula-1-es világbajnoki szezonban. Az idők végezetéig hálás leszek a Ferrarinak, amiért megadták ezt a lehetőséget. Nicolas Todtnak, aki 2011 óta támogat engem. A családomnak, és valakinek, aki már nincs közöttünk, de akinek ezt az egészet köszönhetem: apámnak. Köszönöm Jules-nak, hogy rengeteget tanulhattam tőle – sohasem fogjuk őt elfelejteni."

- írta a fiatal versenyző.

"Minden korábbinál keményebben fogok dolgozni, hogy ne okozzak csalódást. Mindenekelőtt azonban be kell még fejeznünk egy szezont egy elképesztő csapattal, amely megadta számomra az esélyt, hogy küzdjek és megmutassam a bennem rejlő potenciált. Gyerünk tovább, Sauber!"

- tette hozzá Leclerc.

Hivatalos: Räikkönen helyett Leclerc a Ferrarinál

2018.09.11.
Pintér M. Lajos

Kimi Räikkönen 2019-ben már nem a Ferrari pilótájaként ül majd a volán mögött. Ugyanakkor nem hagyja abba!

Fotó: formula.hu

Felszállt a füst: a Ferrari kedd délelőtt közölte, hogy Kimi Räikkönen 2019-ben nem lesz az istálló pilótája. Közleményükben megköszönték a 38 éves finn pilótának az elmúlt éveket, az emberi nagyságát, és hogy mindig remek csapatjátékos volt.

A maranellóiak azt is bejelentették, Sebastian Vettel csapattársa jövőre a hatalmas ígéretnek tartott fiatal Charles Leclerc lesz.

Jó hír a rajongóknak, hogy Räikkönen sem vonul vissza, máris talált magának csapatot: a svájci istálló, az Alfa Sauber – a Ferrari fiókcsapata – bejelentette, hogy két évre aláírt hozzájuk. Räikkönen náluk kezdte a karrierjét 18 évvel ezelőtt, és ezek szerint ott is fogja befejezni.

A finn versenyző összesen nyolc szezont töltött a Ferrarinál, 2007-2009 és 2014-2018 között. 2007-ben világbajnok lett.

Az FIA elnöke szerint most a legbiztonságosabb a sportág

2018.09.09.

Az utóbbi hetekben nem egy igencsak látványos, ám rendkívül balesetveszélyes ütközést láthattunk, de hála az újításoknak nem történt baj.

Fotó: The Australian

Sokan kritizálták a glóriát is, mondván nem látnak tőle a pilóták, illetve esztétikailag sem a legszebb, de minden bizonnyal ez is kellett ahhoz, hogy rendkívül biztonságossá váljanak az autók.

„Azért vezettük be, mert meg voltunk győződve róla, hogy jó dolog. Egy kicsit talán megváltoztatta az autók kinézetét. Őszintén mondom, imádom az F1-et, imádom a versenyzést, és nem sokkolt le a látványa az első glóriával szerelt autónak. Ami miatt aggódtam az az volt, hogy nem romlik-e valamelyest a kilátás. Nem akartunk bevezetni olyasmit, ami bár javít a biztonságon, de el is vesz belőle valamit. De nem voltak aggályaik, szóval szerintem egyértelmű volt, hogy be kell vezetni. Előbb-utóbb történt volna valami” – mondta Jean Todt a Motorsportnak.

Todt, a szövetség első embereként kőkemény harcot folytatott a halo bevezetéséért, sokszor nagyon súlyos kritikákat is le kellett nyelnie, amíg az ügyét keresztül tudta vinni a pilóták érdekképviseleti szervén.

„Frusztráló volt, hogy némelyiküket hidegen hagyta. De végső soron tisztelnünk kell őket, ahogyan nekik is azt, amit csinálunk. Mi azért álltunk ki mellette, mert meg voltunk győződve róla, hogy ez a helyes irány. Ha megnézzük Alonso balesetét 2016-ból, vagy az Ericssonét múlt péntekről, egyértelműen látható, hogy mekkora fejlődést sikerült elérnünk. Néhány évtizeddel ezelőtt, a pilóták ottmaradtak volna egy-egy ilyen bukást követően. Ez 40 éve elfogadott volt, ma azonban már nem az."

Hiába a csúcsforma, az idény végén visszavonulhat Raikkönen

2018.09.08.
Dorogi László

A Ferrari új vezetősége megtartaná a finn pilótát, de a július végén elhunyt korábbi elnök, Sergio Marchionne már korábban megállapodott Charles Leclerc-kel.

Fotó: AFP

Vitán felül áll, hogy az utóbbi hetek legérdekesebb témáját Kimi Raikkönen szolgáltatja a száguldó cirkusz háza táján, ugyanis továbbra sem lehet tudni a jövőjével kapcsolatban semmit. A Forma-1 rangidőse régi fényében tündököl, amióta visszatért a maranellóiakhoz, talán most versenyez a legjobb formában. Ezt támasztja alá a monzai időmérős győzelme és a futamon elért második helye is, amivel 100. dobogóját szerezte meg a sorozatban.

Ennek ellenére könnyen megtörténhet, hogy búcsút intenek neki a szezon végén, ugyanis a hírek szerint, a Ferrari júliusban elhunyt elnöke, Sergio Marchionne már korábban megállapodott a Sauberes Charles Lecrec-kel, ennek értelmében ő lesz Sebastian Vettel mögött a második számú pilótája a Vörösöknek a következő idényben.

Ezt a döntést eredetileg a monzai versenyhétvégén be is jelentették volna az olaszok, csakhogy nem számoltak azzal, hogy Raikkönen - F1-es időrekordot döntve - megnyeri az időmérőt, s kis híján a futamgyőzelmet is megszerzi. Ezzel együtt egyes pletykák szerint már az Olasz Nagydíj futamának napján közölték a finn pilótával, hogy 2019-től nem ő ül be a Ferrari második számú autójába, annak ellenére sem, hogy az új vezetőség, Louis Camilleri és John Elkann megtartaná a finnt és az ezzel együtt járó harmóniát is a csapaton belül.

John Elkann testvére, Lapo elkann csütörtökön sokat sejtető poszttal jelentkezett a Twitteren, amelyben gratulált Leclercnek a Ferraris szerződéséhez és köszöntötte a maranellóiaknál, ám a posztot nem sokkal később törölték az oldalról. Miután elmaradt a hivatalos bejelentés vasárnap, csütörtökre várták, de egyelőre mindenki hallgat. Ha a Leclerc-kontraktus megvalósul, Raikkönennek két választása marad, vagy átigazol egy szerényebb célokat kitűző istállóhoz, vagy pedig szögre akasztja az F1-es kormányt.

Ez utóbbira minden esély megvan, a világbajnoki pontversenyben vezető Lewis Hamilton már majdhogynem a búcsú hangnemét megütve nyilatkozott finn versenytársáról monzai futamgyőzelme után.

"A sportnak hiányozni fog Räikkönen. Sosem titkoltam, hogy mindig Kimi McLarenjével játszottam a PlayStationön azt képzelve, hogy én versenyzem azzal az autóval. Jól emlékszem arra is, életem első F1-es gépe, amit élesben vezettem, Kimi beállításaival és felfüggesztésével volt ellátva. Ez pedig igazán remek tapasztalat volt, hiszen meglehetősen hasonlított egymásra a vezetési stílusunk, így eléggé kényelmesen éreztem magam"

- mondta nagyon szimpatikusan Hamilton.

Raikkönen maga is nosztalgiázásba fogott, amit újabb visszavonulására utaló jelként értelmezhetünk, Instagramjára első finnországi autóversenyéről töltött fel egy régi képet, amit a családi fotóalbumban talált meg.


Az tehát továbbra is kérdéses mi lesz a Jégember sorsa, de előfordulhat, hogy Alonso után újabb klasszis pilótát és ezzel együtt sok-sok szurkolót is elveszít a Forma-1 a 2018-as év végén.

A Mercedes stratégiája kicsinálta Raikkönent Monzában

2018.09.02.
Dorogi László

Lewis Hamilton nyolc körrel az Olasz Nagydíj leintése előtt előzte meg a szinte végig vezető finn pilótát és növelte előnyét összetettben.

Fotó: formula1.com

A 2018-as Forma-1-es szezon egyik legizgalmasabb időmérő edzését rendezték meg szombaton Monzában, ahol némi meglepetésre Kimi Raikkönen a sorozat történetének legnagyobb átlagsebességű körét produkálva szerezte meg a pole pozíciót, megelőzve csapattársát és az összetettben vezető Lewis Hamiltont.

A vasárnapi futam éppen ezért elképesztő izgalmakat tartogatott, a rajtot pedig az első hármas egyaránt tökéletesen kapta el. A szélárnyéknak köszönhetően Vettel és Hamilton is gyorsan megérkezett az éllovas Raikkönenre, ám a finn remekül tartotta magát, míg Vettel és Hamilton előtt elfogyott az út, aminek eredményeként összekoccant a világbajnoki pontverseny első két helyezettje, a rövidebbet pedig a német húzta, a Ferrari megpördült, ráadásul az autó első szárnya is megsérült, ezzel Hamilton gyorsan kivette a táncból legnagyobb riválisát.

Innentől kezdve Raikkönen és Hamilton egymásra licitálva dobálták a leggyorsabb köröket, a brit pedig folyamatosan az egy másodperces határon követte a finnt. Raikkönen érkezett elsőként kerékcserére az élmezőnyből, miközben a Mercedes megpróbálta tovább a pályán tartani Hamiltont, ennek viszont az lett az eredménye, hogy a friss gumikon robogó Raikkönen 4-5 másodperces előnyt autózott ki a nyolc körrel később kerékcserére érkező négyszeres világbajnokkal szemben.

A wokingi istálló stratégái azonban húztak egy merészet és a már meglehetősen öreg gumikon haladó Valtteri Bottast a lehető legtovább igyekeztek kint tartani az aszfaltcsíkon, aki tökéletesen hajtotta végre hátvédi feladatait. Miközben maga mögött tartotta Raikkönent, Hamilton utolérte a finnt, egyfajta ollóba zárva ezzel a Ferrari versenyzőjét. A kettős nyomás teljesen elkoptatta a támadásra és védekezésre is kényszerülő Raikkönen abroncsait, így miután Bottast kihívta előle a Mercedes, már csak idő kérdése volt, hogy mikor lépi át a gumifölényben lévő Hamilton. Ez a britnek végül nyolc körrel a futam leintése előtt sikerült, így hatalmas csatában, de végül Lewis Hamilton nyerte az Olasz Nagydíjat és növelte előnyét az összetett pontversenyben az ötödik helyen célba érő, ám Max Verstappen öt másodperces büntetése miatt a negyedik helyen záró Sebastian Vettellel szemben.

Lewis Hamilton ötödik győzelmét aratta Monzában, amivel utolérte az örökrangsorban Michael Schumachert, Kimi Raikkönen 100. dobogós helyezését érte el a sorozatban.

Az Olasz Nagydíj végeredménye

  Versenyző Csapat Körök Idő/hátrány
1 Lewis Hamilton Mercedes 53 1:16:54.484
2 Kimi Raikkonen Ferrari 53 8.705
3 Valtteri Bottas Mercedes 53 14.066
4 Sebastian Vettel Ferrari 53 16.151
5 Max Verstappen Red Bull/Renault 53 18.208
6 Romain Grosjean Haas/Ferrari 53 56.32
7 Esteban Ocon Force India/Mercedes 53 57.761
8 Sergio Perez Force India/Mercedes 53 58.678
9 Carlos Sainz Renault 53 1:28.140
10 Lance Stroll Williams/Mercedes 52 1 kör
11 Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 52 1 kör
12 Charles Leclerc Sauber/Ferrari 52 1 kör
13 Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 52 1 kör
14 Nico Hulkenberg Renault 52 1 kör
15 Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 52 1 kör
16 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 52 1 kör
17 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 52 1 kör
- Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 23 kiesett
- Fernando Alonso McLaren/Renault 9 kiesett
- Brendon Hartley Toro Rosso/Honda 0 kiesett

Minden idők leggyorsabb Forma-1-es körét tette meg Raikkönen

2018.09.02.
Dorogi László

A finn pilóta éppen a monzai versenyhétvége előtt nyilatkozta, hogy ugyanúgy vezet mint tíz évvel ezelőtt. És valóban, tudása semmit sem kopott.

Fotó: formula.hu

Kimi Raikkönen egy tizennégy éves körrekordot adott át a múltnak az Olasz Nagydíj szombati időmérő edzésén. A finn pilóta Juan Pablo Montoya 2004-es csúcsát múlta felül, s mivel a monzai aszfaltcsík a Forma-1 legrövidebb nyomvonala - tehát itt lehet a leggyorsabban körbe érni - a finn új körrekordjával nem csak Monza új királyává avanzsált, de megfutotta a száguldó cirkusz történetének leggyorsabb körét is.

"A statisztika talán jól mutat, de nekünk, versenyzőknek nem sokat számít, hiszen mindig próbálunk a lehető leggyorsabban menni. Sok múlik az autókon, a gumikon, a körülményeken is. Ez nagyszerű, de sokkal jobban örülök a végeredménynek. Ez még csak az első feladatunk volt, a lényeg holnap jön. Remélem, az is jól sikerült"

- nyilatkozta a mindig szerény finn versenyző.


Legutóbb a tavalyi, Monacói Nagydíj időmérőjén bizonyult a leggyorsabbnak a mezőny rangidőse, Monzában pedig tizenkét év elteltével indulhat ismét a pole pozícióból. Összességében tizennyolcadik edzéselsőségét ünnepelhette Raikkönen, 1994 óta ő a legidősebb pilóta, aki az első rajtkockából vághat neki futamnak, akkor Nigel Mansell 40 évesen vágott neki az Ausztrál Nagydíjnak, Kimi a verseny napján lesz 38 éves 10 hónapos és 15 napos.

Az Olasz Nagydíj időmérő edzésének végeredménye

Ezeket a cikkeket olvastad már?