Kiemelt bejegyzések

Giovinazzi marad az Alfánál, Hülkenberg munkanélküli lesz jövőre

Giovinazzi marad az Alfánál, Hülkenberg munkanélküli lesz jövőre

2019.11.04. | Dorogi László

Hivatalosan is meghosszabbította Antonio Giovinazzi szerződését az Alfa Romeo istálló, amely jövőre is a Raikkönen-Giovinazzi párossal versenyez.

Tovább
Hamilton világbajnok lett az Egyesült Államokban

Hamilton világbajnok lett az Egyesült Államokban

Tovább
Alonsónak nincs helye a McLarennél

Alonsónak nincs helye a McLarennél

Tovább

Trükközött a Mercedes, nem jött be

2019.04.12.
Dorogi László

A világbajnoki címvédő németek új első szárnyakkal érkeztek meg a hétvégi, ezredik Forma-1-es versenyhétvégére, de nem használhatják az új elemeket, azok ugyanis nem felelnek meg a szabályoknak.

Fotó: Twitter

Két futam ért véget a 2019-es Forma-1-es szezonból és abban minden istálló egyetért, hogy a Ferrari komoly lóerő fölénnyel rendelkezik a többiekkel szemben. Nem ezt támasztja alá az eddigi két versenyhétvége végeredménye, ugyanis a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon Valtteri Bottas, a Bahreini Nagydíjon pedig Lewis Hamilton haladt át elsőként a célvonalon. Ezzel együtt persze nyilvánvaló a maranellóiak fölénye, ezt azonban a gyakorlatban eddig nem sikerült érvényesíteniük részben Sebastian Vettel, részben a technika gyengélkedése miatt.

Válaszul a kialakult helyzetre több csapat is komoly fejlesztéseket hajtott végre a Kínai Nagydíj előtt, többek között a Mercedes és a Red Bull is átalakította autóinak első szárnyát, csakhogy a németek új aerodinamikai elemét szabálytalannak találta a Nemzetközi Automobil Szövetség. Az FIA szabályai szerint az első légterelők záróelemének a szárny teljes hosszában kell fednie az oldalsó részt, ám az ezüst nyilak új első szárnya esetében ez nincs így.

Az Auto Motor und Sport azt írja, a Mercedes ezzel a megoldással a levegő keréken kívülre terelésén akart segíteni, de a pénteki szabadedzések után meg kell válniuk az elemtől, szombaton már nem használhatják az újítást.

Következik az 1000. verseny

2019.04.11.

Vasárnap Kínában rendezik a Forma-1-es világbajnokság történetének 1000. hivatalos versenyét. Cikkünkben az autósport királykategóriájának eddigi mérföldköveit elevenítjük fel. 

Fotó: motorsport.com

A vasárnapi Kínai Nagydíj abszolút mérföldkő lesz a Forma-1 és az egyetemes autósport történetében, hiszen a "száguldó cirkusz" 1000. versenyét rendezik meg. A statisztikusok azonban nem teljesen értenek egyet azzal, hogy tényleg most vasárnap éri el a millenniumi mérföldkövet az autósport legnevesebb kategóriája. 

Az Indianapolisban rendezett 500 mérföldes verseny 1950 és 1960 között szerepelt a Forma-1-es naptárban, ám a mezőny nagy része nem vett részt a legendás oválpályás futamon. Hiába számítanak az akkori nyertesek hivatalos F-1-es futamgyőztesnek, a statisztikusok közül többen nem ismerik el, hogy ezek valóban Forma-1-es futamok lettek volna. 

Más statisztikák az 1952 és 1953 közti versenyeket nem számolják bele a Forma-1 történetébe, mivel az akkori tizenöt futamot Forma-es szabályrendszerek szerint tartották. 

Van azonban egy olyan elmélet is amely szerint az 1000. versenyre már Bahreinben sor került. A sportág történetében több mint száz nem hivatalos versenyt rendeztek 1950 és 1983 között, egyet az 1980-as Spanyol Nagydíjat azonban utólag vontak vissza a hivatalos státuszból. A döntést a FOCA (a konstruktőrök szövetsége) és a FISA (az FIA elődje) vitája miatt hozták meg. 

A számmisztikával foglalkozók közül akadnak olyanok is akik az elmaradt versenyeket is beleszámolják a sportág történetébe (például 1998-as Kínai Nagydíj, 2011-es Bahreini Nagydíj), ám ezek már ténylegesen a legvadabb teóriák. 

Cikkünk során azt a számolási módot követjük, amelyet a világ nagy része, vagyis, hogy eddig 999 futamot bonyolítottak le a Forma-1-ben. 

Bár az első autóversenyt már 1906-ban megrendezték Franciaországban és évről-évre rendeztek Grand Prix-versenyeket, egyéni világbajnokságot 1950-ig nem rendeztek az autósportban. A '20-as és '30-as években előbb a gyártók számára írtak ki bajnokságot, majd jött létre egy Európa-bajnokság a pilóták számára. A II. világháború miatt ez a sorozat nem fejlődött világbajnoksággá, egészen 1950-ig.

Fotó: reddit

Az első (hivatalos) versenyre 1950. május 13-án került sor az angliai Silvertone-ban. A futamot az Alfa Romeo-t vezető Giuseppe Farina nyerte meg két márkatársa Luigi Fagioli és Reg Palmer előtt. Az első szezonban összesen hét futamot rendeztek: Nagy Britannia mellett Monaco, Indianapolis, Svájc, Belgium, Franciaország és Olaszország szerepelt a hivatalos versenynaptárban.

A futamok száma a következő két évben nyolcra és kilencre nőtt, majd az évtized végéig stagnált. (Kivéve 1958-at amikor 11 futam került a programba.) Európa után a teljes mezőny először a dél-amerikai kontinensre látogatott, mivel Argentínában 1953-tól kezdve kezdtek el hivatalos versenyeket rendezni. A következő kontinens amelyet a Forma-1 meghódított, érdekes módon Afrika volt, a történelem egyetlen Marokkói Nagydíjával. Az évtized végére már nemcsak Indianapolisban versenyeztek az észak-amerikai földrészen, hanem 1959-ben konkrétan a sebringi repülőtéren zárult a világbajnokság. 

Az első olyan ország ahol egy évben két futamot rendeztek Olaszország volt 1957-ben: előbb a rekordhosszú (25,8 km) pescarai aszfaltcsíkon versenyeztek, majd a tradícionális monzai helyszínen rendezték a szezonzárót. 

A '60-as évekre már olyan meghatározó helyszínek is bekerültek programba mint Mexikó, Kanada vagy az Egyesült Államok. A mezőny többször is ellátogatott Dél-Afrikába és Kyalamiban meglehetősen szokatlan időpontokban versenyeztek: 1962-ben karácsony után, 1965-ben pedig újév napján rendeztek futamot. A versenyek száma ekkor nyolc és tizenkettő között mozgott. 

Az 1970-es évtizedre a Forma-1 az ázsiai piacot is elérte és 1976-ban az emlékezetes "világbajnoki döntővel" amelyet James Hunt és Niki Lauda vívott, erre a kontinensre is betört a sportág. A naptár meglehetősen stabilnak számított: majdnem egy évtizedig januárban kezdődtek a szezonok Argentínában vagy Brazíliában. A futamok száma 1977-ben érte el a 17-et ez majdnem két évtizedig rekordhosszúságú szezonnak minősült. 

Fotó: primotempo.hu

Az 1980-as évek a futamokat illetően több érdekességgel szolgáltak. Az Egyesült Államokban szinte évente rendeztek egy-egy futamot a keleti illetve a nyugati parton, de 1982-ben Long Beach és Detroit mellett Las Vegasban is tiszteletét tette a mezőny (Érdekesség, hogy a futamot egy hotel parkolójában bonyolították le.). Ebben az évtizedben került sor először Európa Nagydíjra, kétszer az angliai Brands Hatch, egyszer pedig a mai formáját ekkor már elnyerő Nürburgring adott otthont a viadalnak. Ausztrália és egyúttal az óceániai kontinens 1985-ben csatlakozott hivatalosan a Forma-1-hez miután az idény utolsó versenyére Adelaide-ben került sor. 
További érdekesség, hogy ebben az évtizedben rendeztek Svájci Nagydíjat is, ám mivel Svájcban az autóversenyzés tiltva volt (és a Formula-E-t leszámítva ma is tiltott), így a franciaországi Dijonban futották le a futamot. 

A Forma-1 európai gyökerei a helyszínekben is megmutatkoztak még az 1990-es évek során is. Bár a versenysorozat ekkor már Japánban, Ausztráliában, Kanadában és Malajziában is megfordult, de a versenyek két harmadát így is a mi kontinensünkön bonyolították le. Érdekesség, hogy 1995-ben egymást követő versenyt rendeztek Japánban (a suzukai futam mellett a Csendes-óceániai Nagydíjat Aidában), valamint a '95-ös ausztráliai szezonzárót a '96-os ausztráliai szezonnyitó követte. (Ekkor költözött át a futam Melbourne-be.) 

Földrajzilag a Forma-1 a 2000-es évek során alakult át leginkább. Az  európai versenyek száma csökkenni kezdett, a Közel-Kelet (Bahrein, Arab Emirátusok) valamint Ázsia további területei (Kína, Szingapúr, India, Dél-Korea) pedig fokozatosan vették át a helyeteket az évezred során. 

2006-ot követően, hogy a sportág terjeszkedni tudjon egyre kevesebb országnak engedélyezték, hogy két futamot rendezzen. Előbb a San Marino-i futamot törölték az olaszországi Imolában, majd a Nürburgring nem rendezhetett több Európa Nagydíjat és végül Valencia is kikerült a versenynaptárból. 

Szingapúrban rendezték a történelem első villanyfényes futamát 2008-ban, azóta már az Abu Dhabi-i és a bahreini helyszínen is kivilágított pályán érnek véget a futamok. 

Fotó: autosport.com

A  jelenlegi évtized során a futamok számát tizenkilencről előbb húszra növelték, majd 2016-ban és 2018-ban már 21 versenyhétvégét rendeztek egy adott szezonban. 

Eddig összesen 32 országban (42 elnevezés alatt) rendeztek legalább egyszer hivatalos futamot. A legtöbbször Olaszország látta vendégül a mezőnyt, az itáliaiaknál 1950 óta minden évben rendeznek legalább egy versenyt. Az eddigi 999 versenyen összesen 71 versenypálya "osztozott". 

A legtöbb versenyt Monza rendezte, mivel 1950 óta csak egyetlen egyszer maradt ki a versenynaptárból, akkor is átépítés miatt. 

A pilóták közül Rubens Barrichello vett részt a legtöbb versenyen, a brazil pilóta 1993 és 2011 között 322 futamon startolt el. A Ferrari a konstruktőrök között számít rekordernek 971 starttal. 

A sportág statisztikusai számon tartják a mérföldkőnek számító jubileumi futamokat. A 100. versenyre 1961-ben a németországi Nordschleifén került sor. A 11 évvel korábbi Silverstone-i "premieren" részt vevők közül ekkor már senki nem volt aktív (sőt, többen életüket vesztették), egyedül Maurice Trintignant volt az aki részt vett már 1950-ben is nagydíjon. A győztes végül a legendás Stirling Moss lett, aki utoljára nyert aznap. 

A 200. nagydíjra 1971-ben Monacóban került sor és a szezon világbajnoka Jackie Stewart volt az, akit elsőként intett le a kockás zászló. A futamok számának gyarapodásával egyre hamarabb jutott el a sportág a "százas mérföldkövekhez". 1978-ban Dél-Afrikában a 300. F-1-es GP-t Ronnie Peterson nyerte meg, aki a szezon során egy sajnálatos rajtbalesetben életét veszítette. 

A 400. versenyhétvégén Niki Lauda hazai pályán vezette győzelemre a Mclarent 1984-ben, míg a félezredik futamot Nelson Piquet nyerte meg Ausztráliában (1990-es szezonzáró). 1997-ben az Argentin Nagydíj volt a 600. futam a történelemben, ezt Jaques Villeneuve abszolválta elsőként.

A mérföldkövek közül kettő emelkedik ki igazán a 2003-as brazíliai és a 2008-as szingapúri versenyek. Előbbi a gumiszabályok miatt valóságos roncsderbit és igazi esőkáoszt hozott. Fernando Alonso pályafutása történetének legnagyobb balesetét szenvedte el, amiért piros zászlóval szakították meg a küzdelmet. A káoszban először Kimi Raikkönent hirdették ki győztesnek, majd óvás után végül Giancarlo Fisichella lett az első.Az a kör ahol a finn megelőzte az első győzelméért küzdő olaszt, hivatalosan már nem számított bele a lefutott versenytávba. A harmadik helyen Alonso zárt, aki a kórházban kapta meg a trófeáját. 

Fotó: Getty Images

A szingapúri verseny az utólagos ismeretek miatt sajnos méltatlan volt arra, hogy a sportág történetének 800. megmérettetése legyen. Ezen a versenyen történt meg ugyanis az az eset amely a Forma-1 történetének legnagyobb botrányát a "Crashgate-et" kiváltotta. Mint ismeretes Nelsinho Piquet csapatfőnöke utasítására összetörte az autóját és így társa Fernando Alonso a taktikának köszönhetően az élre állt és megnyerte a versenyt a Renault-nak. Az eset súlyosságát a Ferrari bokszában lejátszódottak is fokozták, mivel Felipe Massa a nagy kapkodásban elrántotta a tankolócsövet és a világbajnoki címért küzdő brazil végül pont nélkül maradt. Ha nincs Piquet "balesete" akkor lehetséges, hogy máshogy alakul a 2008-as szezon végkimenetele. 

A 900. Forma-es versenyt 2014-ben Bahreinben rendezték, akkor Lewis Hamilton és Nico Rosberg vívtak egymással késhegyre menő csatát, amelyből a brit jött ki győztesen. 

Felsorolni is nehéz azokat az emlékezetes pillanatokat amelyeket a Forma-1 okozott a sport rajongóinak az elmúlt 999 versenyhétvégén, remélhetőleg a Kínában látottak méltóak lesznek majd az 1950 íródó páratlan történelemhez. 

Címkék: Forma 1

Forma-1: a Ferrari szokatlan terve, vicceskedő McLaren

2019.04.10.
Ragnar Volarus

Javában zajlik a szezon, közeledik az 1000. nagydíj, mégis két olyan pilóta szerepel legtöbbet a hírekben, akik aktuálisan nem is a Forma-1-ben versenyeznek.

Bár hétvégén a Kínai Nagydíjon ünnepel a Forma-1, de nem telik el úgy nap, hogy Mick Schumacher ne szerepeljen valami aprósággal, néhány mondattal a hírekben. Tény, hogy nagy segítséget jelent a név, amely ugyanakkor elképesztő teher is egyben, hiszen folyamatosan összehasonlítják édesapjával. 

A szemére is vetették, hogy egészen tavalyig semmi kiemelkedőt nem tudott felmutatni a Forma-3-ban, de nyáron valami történt, elképesztő győzelmi szériát hozott össze és végül ennek köszönhetően a bajnoki címet is megszerezte. Idén bemutatkozott a Forma-2-es sorozatban, ahol legjobb újoncként egy nyolcadik és egy hatodik helyezést tudott felmutatni. Közben pedig már ismerkedik a Forma-1-gyel is, Bahreinben lehetőséget kapott arra, hogy az első napon a Ferrari, a második tesztnapon pedig az Alfa Romeo volánja mögé üljön. Az ágaskodó lovas istálló gépével második, az Alfával hatodik legjobb időt autózta, tehát nincs mit szégyellnie. 

Talán ennek köszönhetően a Ferrari már azon töri a fejét, hogy a szezon során egy szabadedzésen is kipróbálná Schumachert, ami nem sűrűn fordul elő az élcsapatoknál. Tehát a név segíthet, de mindez mit sem érne némi tehetség nélkül.

„Egyértelmű, hogy a nevem a lényem egy darabja. Édesapám fia vagyok és boldoggá tesz, hogy ő az apukám. Amit ő véghezvitt a Forma-1-ben, az a valaha volt legjobb teljesítmény, ez pedig olyasvalami, amire felnézek. Boldog vagyok, hogy az ő fia lehetek. Úgy hiszem, nélküle nem lennék ugyanaz az ember. Amikor még gokartoztunk, rengeteg apró, de fontos dolgot megosztott velem, ez pedig sokat segített a fejlődésben. Jelenleg az a célom, hogy a lehető legtöbb tapasztalatot szerezzem és annyit tanuljak, amennyit csak tudok. Ezek segítségével pedig mindig a lehető legjobb teljesítményt nyújtsam a pályán.” – nyilatkozta Mick Schumacher a theinsideline.com portálnak.

A fiatal német egyúttal kijelentette, hogy nem akarja elkapkodni az F1-es bemutatkozást. Pedig Fernando Alonso azt a tanácsot adta neki, ne szalassza el a lehetőséget ha ajánlatot kap egy Forma-1-es csapattól. Elvégre senki nem tudhatja mikor jön a következő esély.

Apropó Alonso! A spanyol világbajnok már a májusi Indy500-ra készül, nem is akárhogy. A McLaren kiadott egy vicces videót, ahogy Alonso már mindent 9 fokban megdöntve csinál, ahogy az Indianapolisi pálya kanyarjaiban. Még a cipőjét is átalakították, otthon a tévéje szintén megdöntve áll a falon, és ott is csak balra kanyarodva old meg mindent, ahol jobbra kéne menni. Parádés.

Ezzel az autóval száll harcba Alonso a tripla koronáért

2019.04.09.
Dorogi László

Eddig mindössze egyetlen autóversenyzőnek, a brit Graham Hillnek sikerült megnyernie a Forma-1-es Monacói Nagydíjat, a 24 órás Le Mans-i versenyt és az Indy500-at egyaránt.

Fotó: McLaren

Fernando Alonsónak már csak ez utóbbi hiányzik ahhoz, hogy Hill után második pilótaként megszerezze a motorsportok tripla koronáját, a McLaren pedig hétfőn délután be is mutatta azt az IndyCar-autót, amivel a kétszeres Forma-1-es világbajnok májusban rajthoz áll az Indy500-on.

Az autót a McLaren Technológiai központjában készítették, festése pedig a narancssárga és kék színek miatt igencsak emlékeztet a Forma-1-es McLarenek festésére. Nemcsak a dizájn, a rajtszám is a wokingiak múltja előtt tiszteleg, Alonso ugyanis a 66-os rajtszámot kapta meg, amellyel Mark Donohue 1976-ban megnyerte az Indy500-at - ez volt az első ilyen jellegű siker az istálló fennállása során.

"Nagyon izgatott vagyok, hogy végre leleplezhettük a 66-os rajtszámú autót, amivel Indianapolisban fogok versenyezni. A csapat nagyon keményen dolgozott, hogy időben elkészüljön a gép, ami csodálatosan néz ki a 2019-es festést viselve. A célom nem változott, nyerni akarok és meg akarom szerezni a nagy mesterhármast"

- nyilatkozta Alonso.

A hollandok szerint Verstappen a király, Mick Schumacher csak átlagos

2019.04.04.
Ragnar Volarus

Jan Lammers korábbi F1-es pilóta szerint Verstappen tehetségesebb mint Schumacher, a holland kommentátor Olav Mol szerint pedig a német csak egy átlagos pilóta, és csak a neve miatt foglalkoznak vele többet.

Fotó: Sky Sports

Az elmúlt néhány napban többször írták le a hírekben Mick Schumacher nevéte, mint bármelyik másik Forma-1-es pilótáét. Persze volt is miért, hiszen a Ferrari Akadémiájának német versenyzője első helyről indult debütáló Forma-2-es hétvégéjének egyik futamán, majd a Ferrari színeiben először szerepelt F1-es teszten, ahol a második legjobb időt repesztette. Szerdán pedig az Alfa Romeo volánja mögött a hatodik idővel zárta a bahreini tesztet.

Néhányan azonban túlzónak tartják a kis Schumachert körüli felhajtást, és fennhangon hirdetik, hogy Mick eddig közel sem bizonyult olyan átütő tehetségnek, mint Max Verstappen vagy Charles Leclerc, akik az alacsonyabb kategóriákban azonnal győzni tudtak.

A holland Jan Lammers - egykori F1-es pilóta – hazája kedvencével vetette össze a Ferrari tehetségét. 

„Vannak, akik rögtön berobbannak, és mások, akiknek ugyanez kicsit hosszabb időbe telik. Neki tovább tart, mint Max Verstappennek, aki vezetést tekintve az elmúlt négy év koronázatlan bajnoka volt, egyedül az eredmények nem mutatják ezt. Az autó is nagyon fontos tényező, és az, hogy Schumacher már most Ferrarit vezet, sokat segít neki”

– mondta az Algemeen Dagblad újságnak Lammers.

Ennél jóval keményebb hangnemet ütött meg a holland kommentátor, Olav Mol, aki szerint Schumacher „átlagos” volt az alacsonyabb kategóriákban. Ezek szerint aki nagy hátrányból felzárkózva fölényesen lesz Forma-3-as Európa-bajnok, az csak átlagos. Merthogy Mick Schumacher tavalyi idénye így sikerült.

„Egyelőre nem dobtam hátast tőle, egy fiatalembert látok, akinek még utat kell bejárnia. Igaz, hogy a Ferrari nem karolta volna fel csakis a vezetékneve miatt, még akkor is, ha nem fér hozzá kétség, hogy az segít neki. De a név önmagában nem lenne elég. Mégis, eddig átlagosnak éreztem a korábbi géposztályokban. Rajta áll, hogy bebizonyítsa, tévedek, ideje még van rá.”

A 20 éves Schumacher másodikként zárta a tesztet

2019.04.03.
Ragnar Volarus

A bahreini F1-es teszten Michael Schumacher fia, apja egykori csapatával, egy második hellyel tette le névjegyét. Ez azért is komoly eredmény, mert először vezethetett aktuális Forma-1-es versenygépet Mick Schumacher. Mindezt alig pár nappal Formula-2-es bemutatkozása után. A 20 éves német pilóta második legjobb eredménnyel zárta a keddi napot, egyedül Max Verstappen volt gyorsabb nála.

A hétszeres Forma-1-es világbajnok Michael Schumacher fia 56 kört tett meg kedden, és egyik ámulatból a másikba esett.

„Megdöbbentő volt. Amikor először ráléptem a gázra, illetve felfedeztem mindent, az járt a fejemben, ’ennek a dolognak komoly ereje van. Remekül éreztem magam. Rengeteg potenciál van az autóban a kanyarsebességeket, a kigyorsításokat és minden mást illetően. Nehéz leírni. Nagyon jó volt, rögtön otthon éreztem magam. Csodálatos volt megtenni az első köröket, és látni, hogy a srácok dolgoznak az autón – hogy értem dolgoznak. Kényelmesen éreztem magam. Valahányszor pályára gurultam, tanultam valami újat – hogy hogyan is vezessem az autót, milyenek az érzéseim az autóban, mit is szeretnék az autótól. És szerintem jól dolgoztunk. Azt gondolom, nagyszerű volt a harmónia csapatok belül, és én is szépen tanultam. Vártam, hogy újra kiguruljak és javítsak azokon a dolgokon, amiken javítani akartam. Nem tettünk meg talán annyi kört, mint szerettünk volna, szóval holnap megpróbáljuk majd kiterjeszteni a munkát!”

Kedden azonban nem csak a fiatal német tesztelt, hanem egy "régi" ismerős, Fernando Alonso is, aki fél év után újra az idei McLarent vezethette, és nagyon elégedetten konstatálta, hogy tavalyhoz képest sokat fejlődött az autó. És ha már ott volt, ellátta néhány jó tanáccsal az ifjú Schumachert is.

„A legjobb, ha az ember azonnal jön ide versenyezni, amilyen korán csak lehet. Sosem tudhatod, mikor érkezik vonat, amely a Formula-1-be visz, amikor fiatalok vagyunk. Idén az F2-ben versenyez, teljes mértékben arra is koncentrál. Gyanítom, jól is fog szerepelni. Ha pedig jól teljesít és egy Formula-1-es gárda ajánlatot tenne neki, rögtön el kell fogadni és fellépni” - mondta a spanyol világbajnok.

Mick Schumacher mindenesetre ma folytatja a Forma-1-es tesztelést, igaz szerdán már az Alfa Romeo C38 kormánya mögött.

Nem a szemünk káprázik, tíz év után újra egy Schumacher vezeti a Ferrarit - videó

2019.04.02.
Dorogi László

Mick Schumacher az elmúlt hétvégén pontszerzéssel mutatkozott be a Forma-2-es sorozatban, kedden pedig felöltötte a piros egyenruhát, hogy egy igazi F1-es autót teszteljen.

Fotó: XPB

Már a múlt héten lehetett tudni, hogy a Ferrari és az Alfa Romeo is lehetőséget biztosít majd Mick Schumachernek a bahreini teszten, a hétszeres Forma-1-es világbajnok Michael Schumacher fia pedig kedden autóba is pattant, hogy megtegye első métereit egy igazi F1-es géppel.

A 20 éves pilóta januárban csatlakozott a Ferrari utánpótlás-nevelő programjához - hogy ne menjünk messzebb, többek között innen került a száguldó cirkuszba Charles Leclerc is -, így kaphatta meg a lehetőséget, hogy részt vegyen a kétnapos bahreini évközi teszten. Schumacher kedden a Ferrarival, szerdán az Alfa Romeóval köröz majd a szahíri pályán, de közel sem az ismeretlenbe ugrik bele, hiszen előzetesen már dolgozott a Ferrari maranellói szimulátorában és az F2-es idényre is intenzív tréningekkel készült az olaszokkal.

Forma-1-es Ferrarit közel tíz éve nem vezetett egyébként Schumacher, 2009 augusztusában Michael egy fioranói teszten ült utoljára a tűzpiros autóban, hogy felmérje, korábbi motorbalesete során megsérült csigolyájával képes lesz-e a Magyar Nagydíjon akkor súlyos fejsérülést szenvedő Felipe Massát helyettesíteni. A hétszeres világbajnok háta azonban nem bírta a gyűrődést, de később a Mercedes színeiben még visszatért a sorozatba.

A bahreini teszt első napja reggel nyolctól délután öt óráig tart, hivatalos ebédszünet nélkül. A résztvevők többsége most is tagja a Forma-1 mezőnyének, de visszatért például Fernando Alonso is, aki a tavaly év végi bahreini Forma-1-es és NASCAR-os bemutatója óta most először vezet F1-es autót.

Hamilton: szerencsével nyertünk Bahreinben

2019.04.01.
Dorogi László

Az elmúlt két évben egyaránt Ferrari dominanciát és győzelmet hozott a Forma-1-es Bahreini Nagydíj és ezúttal is sokáig elképzelhetetlennek tűnt, hogy ne szerezze meg élete első futamgyőzelmét Charles Leclerc a scuderiával. Az F1-ben viszont nem elég ha gyors az autód, megbízhatónak is kell lennie.

Fotó: f1-fansite.com

Fantasztikus versenyhétvégét zárt a Ferrari újdonsült pilótája, Charles Leclerc. És ez még akkor is igaz, ha végtelenül csalódást keltően ért véget számára a vasárnapi futam. A fiatal monacói versenyző megnyerte a szombati időmérő edzést, pályafutása során először rajtolhatott a pole pozícióból, s bár a vasárnapi rajtnál kissé beragadt - aminek következtében csapattársa Sebastian Vettel és a kiváló formában versenyző Valtteri Bottas is megelőzte -, gyorsan visszaszerezte éllovas pozícióját és már tíz másodpercnyi előnye is volt az élen.

Ekkor viszont megtörtént az, ami a Ferrarival viszonylag ritkán történik meg - az erőforrás turbója megadta magát, Leclerc pedig látványosan elveszítette tempóját. Még ez sem kellett volna feltétlenül ahhoz, hogy Leclerc elbukja élete első futamgyőzelmét, ha Sebastian Vettel ezúttal hátvédként segíti csapatát az újabb világbajnoki pontokhoz. A német viszont nem bírta Hamilton nyomását és - tőle az utóbbi időben egyáltalán nem szokatlan - hibázott, aminek következtében nemcsak a brit, de Bottas és Max Verstappen is elment mellette.

Leclercnek innentől kezdve nem sok esélye maradt a fenyegetően közelítő Mercedesek ellen egy félig üzemképes Ferrarival, s tulajdonképpen hálát is rebeghet a két összeakadó Renault-nak, hogy biztonsági autó mögött lépték át a célvonalat a pilóták - így már Verstappennek nem maradt ideje átlépnie a monacóit. Ezzel együtt Lewis Hamilton is elismerte, nem kis szerencse kellett ahhoz, hogy újabb kettős győzelmet tegyenek a Mercedes zsákjába, mert ahogy a brit is fogalmazott, a Ferrarik nagyszerűen teljesítettek a hétvége során.

"Nem volt semmi ez a verseny, rossz volt látni Charles-t a futam végén, mert nagyszerű munkát végzett. Szerencsések vagyunk, hogy mi nyertünk"

- nyilatkozott szimpatikusan az ötszörös világbajnok.

"A verseny során mindent megtettem, nagyon jól teljesített a csapat, és remek volt a csata Vettellel. Elképesztően fújt a szél, és későn fékeztem, és így sikerült mellé kerülnöm, ha jól emlékszem, nem is értünk össze. Ami Leclercet illeti, ez a srác még rengeteg győzelmet fog szerezni a Forma-1-ben, gratulálok neki"

- tette hozzá a szokásos futam utáni interjújában Hamilton.

Fotó: formula1.com

Bár túlságosan nem vigasztalhatja a monacóit, de ezúttal ő szerezte meg a leggyorsabb futamban teljesített körért járó plusz egy pontot, ám érthetően kissé csalódottan értékelt a bahreini verseny után.

"Sajnos előfordul ilyesmi, ez is az autósport része, de ez nem a mi napunk volt. Ennek ellenére bizakodó vagyok, mert a csapat megmutatta, hogy képes jó munkát végezni. Sokat javultunk Ausztrália óta, és az egész csapat csalódott. Végül szerencsések voltunk a szerencsétlen helyzetben, mert a biztonsági autó miatt be tudtam jönni a harmadik helyen, ki tudja, talán az üzemanyagom sem lett volna elég a verseny végéig. Ezt most nagyon nehéz feldolgoznom, de köszönöm a csapatnak a nagyszerű autót"

- mondta Leclerc.

Hát eddig bírta Alonso a Forma-1 nélkül

2019.03.29.
Dorogi László

Nem csoda, hiszen a kétszeres spanyol világbajnok a fél életét a száguldó cirkuszban töltötte el. Visszavonulását követően most tesztelni tér vissza a Forma-1-be.

Fotó: Autocar

Fernando Alonso is részt vesz a McLaren-Renault-t bahreini tesztjén a hétvégi Forma-1-es futamot követően - jelentette be csütörtökön a wokingi istálló. A veterán spanyol pilóta két napon keresztül fogja segíteni szakmai tudásával és tapasztalatával az istállót az autó fejlesztésében.

A kétszeres F1-es világbajnok a tavalyi szezon közben jelentette be, hogy elhagyja a száguldó cirkusz fedélzetét és más sorozatokban próbálja ki magát, s nem is megy ez rosszul neki, Daytonában például megnyert egy 24 órás versenyt. Ezzel együtt azt sohasem jelentette ki, hogy végleg visszavonul a Forma-1-től, s mostani szerepvállalása is erre enged következtetni, bár aligha számítottak sokan arra, hogy ilyen gyorsan elkezdi hiányolni az általa korábban oly sokszor kritizált sorozatot.

Fernandói búcsúbeszéd, igazságtartalommal fűszerezve

Egy hét. Ennyi maradt hátra Fernando Alonso Forma-1-es pályafutásából. Furcsa. És egy picit szomorú is. A kétszeres spanyol világbajnok, ha csak az utolsó évekre tekint vissza, kvázi dicstelenül lép ki a száguldó cirkusz vándortársulatából. Alonso két világbajnoki címet nyert a Renault-val karrierje első felében, hogy aztán a második végén nevetség tárgyává tegye magát minden egyes héten a folyamatosan befuccsoló McLarennel.

A McLaren egyébként főként a Pirelli abroncsait teszteli majd Bahreinben, így ebből a szempontból különleges helyzetben vannak a wokingiak, ugyanis a többi istállóval ellentétben ők két autót is indíthatnak a teszten: a teszt első napján Alonso egész nap körözhet, a másik autón pedig Carlos Sainz és Lando Norris osztoznak majd, míg a második napon Norrisé lesz az egész napos tesztlehetőség, Alonso pedig honfitársával osztja meg a feladatokat.

Alonso szerint unalmas a Forma-1

A spanyol világbajnok szerint nem tesz jót a sorozatnak, hogy már csütörtöki edzések után meg lehet mondani a vasárnapi rajtsorrendet. Sorsdöntő versenyhétvége vár a Forma-1-es csapatokra Bahreinben.

A Forma-1 szabályai szerint a szezon négy tesztnapjából az istállóknak két napon keresztül olyan pilótának kell lehetőséget adniuk, aki maximum két darab Forma-1-es futamon indult el életében, a McLarennek így kapóra jön, hogy Norris Bahreinben még csak pályafutása második futamára készül. A szabályoknak köszönhetően mutatkozhat be a Forma-1-ben Mick Schumacher is, aki a Ferrariba és az Alfa Romeoba is beülhet jövő hét elején.

Ami Alonsót illeti, természetesen a spanyol továbbra is a Triplakoronára hajt, ehhez pedig már csak az Indy 500-on kellene nyernie, hiszen az ehhez szükséges Monte Carlo-i Forma-1-es futamgyőzelem és a klasszikus Le Mans-i 24 órás verseny trófeája már a vitrinjében van. Ez a bravúr egyébként mindössze egy embernek, egy bizonyos Graham Hillnek jött össze eddig az autósport történetében.

A Red Bull ausztráliai tempója nagyon felspannolta a Hondát

2019.03.27.
Dorogi László

A japán motorgyártó Max Verstappen melbourne-i dobogós helyezését látva abban bízik, hogy még a nyári szünet előtt sikerül valamelyik Honda erőforrással köröző autónak futamot nyernie.

Fotó: Twitter

Sikerben meglehetősen szegényes évek után Melbourne-ben végre ismét volt oka az örömre a Honda munkatársainak. A V6-os turbóhibrid motorok bevezetése (2014) óta a 2019-es szezonnyitó volt az első olyan Forma-1-es futam, amelyen Honda-erőforrással rendelkező autó pilótája felállhatott a dobogóra. A Honda 2015-ben tért vissza a száguldó cirkuszba, azóta viszont a pódium közelébe sem volt esélyük kerülni - nem hogy fel is állni rá. Utoljára 2006-ban nyert bárki is futamot Honda erőforrással az F1-ben, ez akkor a gyári csapattal versenyző Jenson Buttonnak sikerült a Hungaroringen.

Az idei szezon előtti erőforrás beszállító csere viszont szemmel láthatóan bejött a Red Bullnak, amely hosszú, ám a végére alaposan megromló kapcsolatot bontott fel a Renault-val, azóta pedig folyamatosan megy a végeláthatatlannak tűnő sárdobálás. Christian Horner Red Bull-főnök egyenesen odáig merészkedett, hogy kijelentse: alaposan át kell tervezniük az idei autó elemeit, ugyanis a gyenge francia erőforrás után nem számítottak ekkora teljesítménynövekedésre, s töredelmesen bevallotta azt is, hogy bizony az elmúlt időszakban a pocsék motorhoz kellett igazítani a Red Bullok formatervezését.

Jamamoto Maszasi, a Honda Forma-1-es igazgatója szerint viszont ennél is több van a japán erőforrásokban, olyannyira, hogy egy Honda-motoros futamgyőzelmet sem tart elképzelhetetlennek a nyári szünet előtt. Jamamoto úgy fogalmazott, ez egy nagyon fontos év számukra, hiszen a hibrid éra kezdete óta először dolgoznak két istállóval egyszerre, a szakértők pedig úgy vélik, hogy Monacóban tényleg reális esélye lehet a Red Bullnak a futamgyőzelemre - hiszen ez tavaly Daniel Ricciardónak még Renault erőforrással is összejött.

Bár messzemenő következtetéseket kár lenne levonni egy futam után, a tesztek és az Ausztrál Nagydíj alapján úgy tűnik, a Honda tényleg szintet lépett a megbízhatósági ranglétrán. Hogy ez hosszú távon mire lesz elég, azt most nem lehet megjósolni, s ahogy Maszasi úr fogalmazott, egyelőre nem is támasztanak irreális elvárásokat az Honda-motoros autókkal szemben.

Ezeket a cikkeket olvastad már?