Kiemelt bejegyzések

Lúzer Ferrari, szárnyaló Mercedes

Lúzer Ferrari, szárnyaló Mercedes

2019.05.25. | Dorogi László

Nem jött össze Valtteri Bottasnak zsinórban a negyedik rajtelsősége, Lewis Hamilton Monte-Carlóban legyőzte csapattársát és ő indulhat az élről a vasárnapi futamon. Charles Leclercet Sebastian Vettel lökte a mezőny végére.

Tovább
Mi lesz, ha Hamilton ráérez az idei Mercedesre?

Mi lesz, ha Hamilton ráérez az idei Mercedesre?

Tovább
Elhunyt Niki Lauda, a Forma-1 legendája

Elhunyt Niki Lauda, a Forma-1 legendája

Tovább

Ricciardo elcsente a pole pozíciót Verstappen elől Mexikóban

2018.10.27.
Dorogi László

A szabadedzéseken is a Red Bullok dominanciáját hozta a mexikói Forma-1-es versenyhétvége, de Daniel Ricciardo egyszer sem tudta megelőzni Max Verstappent. Egészen szombat estig.

Fotó: formula1.com

Az idei szezon egészét figyelembe véve némileg talán váratlan, az előző idényre visszatekintve azonban annyira nem: Max Verstappen egyeduralma alá vonta a közép-amerikai versenyhétvége első két napját. A fiatal holland versenyző tavaly megnyerte a Mexikói Nagydíjat, most pedig mindhárom szabadedzésen ő bizonyult a leggyorsabbnak.

A szakértők persze azt találgatták, hogy mennyit tartalékolt eddig a két nagyágyú, de az időmérő edzés első szakaszában körvonalazódott, hogy a Red Bull most tényleg képes lehet felvenni a versenyt a Mercedes-szel és a Ferrarival is. A szombati szabadedzés után ugyan félő volt, hogy az eső megérkezik az időmérőre, végül azonban száraz pályán tudták teljesíteni a pilóták legjobb köreiket.

A Q1-ben némileg váratlanul aztán a motorcserén átesett - tehát rajtbüntetésre számítható - Valtteri Bottas bizonyult a leggyorsabbnak, az edzés második szakaszában aztán "helyre állt a világ rendje" és a Red Bull holland pilótája visszaugrott az élre.

A Q3-ban aztán a világbajnoki címért papíron még harcban levő, ám csodára váró Sebastian Vettel először kúszott 1:14-es idő alá, nem utolsó sorban gyorsabb volt Hamiltonnál is, de Verstappen rá tudott verni a németre 185 ezredet. Arra azonban senki nem számított, ami az utolsó percekben történt, ugyanis Daniel Ricciardo olyan kört húzott elő cilinderéből, amivel mindenkit állva hagyott. Az ausztrál pilóta megfosztotta élete első pole pozíciójától csapattársát, de ami a világbajnoki cím szempontjából jóval fontosabb, hogy Hamilton indulhat a harmadik rajtkockából, míg riválisa, Sebastian Vettel csak közvetlenül mögüle.

Amennyiben Lewis Hamilton a vasárnapi futamon az első hét hely valamelyikén ér célba, Vettel helyezésétől függetlenül megnyeri ötödik világbajnoki címét.

A Mexikói Nagydíj időmérő edzésének végeredménye:

Hazaengedték a kórházból Niki Laudát

2018.10.24.
Dorogi László

Három hónappal tüdőátültetése után engedték ki a kórházból a Forma-1 háromszoros osztrák világbajnokát. Felépülését továbbra is orvosi csapat felügyeli.

Fotó: The Independent

Ahogy arról a Blogstar is beszámolt, súlyos tüdőbetegsége miatt azonnali tüdőátültetésen esett át augusztusban a Forma-1 háromszoros osztrák világbajnoka, Niki Lauda. Az operáció sikeresen zajlott, Laudát azóta egy bécsi klinikán kezelték, de az elmúlt hetekben már arról lehetett hallani, hogy egyre jobban érzi magát, most pedig ki is engedték a kórházból.

Természetesen az autóversenyző legenda felépülését a továbbiakban is a klinika erre szakosodott orvosi csapata követi figyelemmel, de a rehabilitációt otthonában folytathatja.

Laudának nem ez volt az első transzplantációs műtéte, pályafutása során, 1976-ban a Nürnburg Ringen szenvedett súlyos sérülést, s miután kiégett az autója, több szerve is megsérült, 1997-ben testvérétől, 2005-ben pedig feleségétől kapott új veséket.

Címkék: Forma 1, Mercedes

Räikkönen: egy csodás pályafutás utolsó győzelme? – portré

2018.10.22.

Ritkaság, hogy valakinek két futamgyőzelme között öt év teljen el. Kimi Räikkönen a 2013-as ausztráliai sikere után vasárnap Austinban nyert újra. 

Kimi-Matias Räikkönen 1979. október 17-én született a finnországi Espoban. Mivel figyelemhiányos kisgyereknek számított, így szülei igyekeztek megfelelő hobbit találni a kis Kimi számára. A későbbi bajnok 9 évesen gokartozott először és tehetségével hamar kitűnt kortársai közül. 

17 évesen már az Európa-bajnokságon indult, 1998-ban pedig ő lett Finnország gokartbajnoka. Első együléses autóversenyét 2000-ben teljesítette és rögtön első szezonjában megnyerte a brit Formula-Renault sorozatot. Fölényére jellemző, hogy a tíz futamból hétszer is őt intették le elsőként. 

Nem éppen a megszokott utat bejárva kihagyta a közbeeső kategóriákat, mivel 23 együléses autóversenyt követően szerződést ajánlott számára a Sauber Forma-1-es csapata. A svájci istálló képviselőit a tesztek során meggyőzte, ám a csapat több kritikát is kapott amiatt, hogy egy ennyire tapasztalatlan pilótát igazolt. Mivel Kimi a tesztek alatt elérte a szuperlicenchez szükséges kilométereket, így végül ideiglenes engedélyt kapott az FIA-tól ahhoz, hogy 2001-ben debütáljon a királykategóriában. 

Első futamán Ausztráliában  a hetedik helyen ért célba, ám mivel Olivier Panist megbüntették, így rögtön pontot szerzett a debütálása során. Személyiségéről már akkor képet lehetett kapni, tekintve, hogy alig egy órával a futam előtt a Sauber-istálló alkalmazottai őt keresték és azt hitték, hogy ideges a debütálás miatt. Kimi egyáltalán nem volt ideges, sőt a szervíz kamionban aludt amikor rátaláltak.

Öt futamot követően már nem volt kérdés, hogy megérett a Forma-1-re és teljes jogú tagjává vált a mezőnynek. Debütáló évében kétszer is a negyedik helyen végzett és összességében 9 pontot gyűjtött. Csapattársa Nick Heidfeld ugyan sikeresebben szerepelt, ám a Mclaren mégis neki ajánlott szerződést a pályafutását szüneteltető Mika Hakkinen helyére a 2002-es évre. 

A wookingiakat sok kritika érte, amiért egy szinte tapasztalatlan valakit szerződtettek a Mercedes-nevelés Heidfelddel szemben, ám az élet később Ron Dennis döntését igazolta.Räikkönen rögtön dobogóval kezdte a szezont, majd az év során további három alkalommal állhatott a pódoiumon. Franciaországban csak azért nem nyert, mert a futam végén hibázott, és ezt kihasználva a futamon világbajnoki címet szerző Michael Schumacher megelőzte. Mivel Hakkinen időkközben bejelentette, hogy visszavonul a Forma-1-től, így nem volt kérdés, hogy Kimi 2003-ban is a Mclarent fogja erősíteni. 

Harmadik F-1-es idényét rögtön dobogóval indította, majd Malajziában megszerezte élete első győzelmét is. Brazíliában nem tudott ismételni, mivel a piros zászlóval megszakított futam végén Giancarlo Fisichella megelőzte, ám Kimi így is a világbajnokság egyik nagy esélyese és Michael Schumacher kihívója lett. A Mclaren azonban nem készült el időre a 2003-as autóval, így a szezont kénytelen volt egy egyéves autóval végigversenyezni. 

Ez a teljesítményén viszont nem látszott: sorra szállította a dobogós helyeket, a Nürburgringen poleból indulhatott és ténylegesen ő lett az aki veszélyeztetni kezdte Schumacher hegemóniáját. Akadtak azonban gondjai is, két rajtbalesetbe is belekeveredett, az Európa Nagydíjon pedig vezető helyről volt kénytelen kiállni a motor meghibásodása miatt. A körülmények ellenére is harcban maradt az utolsó futamig a világbajnoki cím megszerzéséért, ám Japánban végül nem tudta ledolgozni Schumacerrel szembeni hátrányát. 

Mindenki az áttörést várta tőle, ám 2004-ben a McLaren MP4/19 mindenre alkalmas volt csak arra nem, hogy vezetni lehessen. Az év első hét futamából négyszer kiesett valamilyen technikai hiba miatt, így esélye arra, hogy jó eredményt érjen el az év végén már ekkor elszállt. Ráadásul a sajtó is egyre többet kezdett foglalkozni a magánéletével: hiába házasodott meg, sorra jelentek meg róla az olyan cikkek amelyek részeg randalírozásairól, féktelen bulizásairól szóltak. A szezon második fele során aztán a pályán is megmutatta, hogy mit tud: Belgiumban győzött és további három alkalommal is dobogóra állhatott. 

Nem kezdte túl jól a 2005-ös szezont sem, Imolától kezdve azonban már látszott, hogyha nem hátráltatja valamilyen probléma, akkor egyike a legjobbaknak. A San Marinoi Nagydíjon a motor mondta fel megint a szolgálatot, Spanyolországban aratta harmadik futamgyőzelmét, majd Monacóban sem talált legyőzőre. A Nürburgringen is az utolsó körig vezetett ekkor viszont a gumija robbant fel, így a győzelem Fernando Alonsoé lett. A spanyol is szenzációs volt a szezon során, ám sokan azt mondják, hogy ha a McLarent és Kimit nem sújtja ennyi pech, akkor más lett volna a bajnokság végeredménye. Räikkönen ugyanis hiába nyert meg hét versenyt is (köztük a Magyar Nagydíjat) nem tudott küzdeni a bajnoki elsőségért az autó hibájából. 

Ebben a szezonban aratta élete legemlékezetesebb győzelmét. Japánban a 17. helyről indulhatott az eső miatt, ám ő körről-körre jött előre. Fantasztikus manőverrel előzte meg Schumachert, majd Alonsót is bedarálta és az utolsó körökre felért a vezető Fisichellára. Egyetlen lehetősége volt előzni, a célegyenesben, ő pedig pont ott ment el a Renault olasz pilótája mellett az utolsó kör kezdetén. 

Az ígéretes 2005-ös szezonnal ellentétben egy évvel később sem ő sem az autója nem volt a toppon. Győzni nem tudott 2006-ban, öt dobogós helyen és három rajtelsőségen kívül pedig nem igazán jött össze számára semmi.
Hogy mennyire törődött a sikertelenséggel, azt jól jelezte, hogy miután Monacóban megállt alatta az autó, ő felment a haverjai yachtjára és ott sörözve várta meg a futam végét. Ráadásul az sem segített túl sokat, hogy tudta, a McLaren 2007-re Alonsót szerződtette. Räikkönen tudta, hogy ez mit jelent és ezért úgy döntött, hogy a Ferrarihoz szerződik. A hírt egyszerre jelentették be Michael Schumacher (első) visszavonulásával Monzában és az olasz közönség már ekkor a szívébe zárta a "Jégember" becenevet kiérdemlő finnt. 

Álmodni sem mert volna jobb debütálásról a Ferrarinál, mivel Ausztráliában az élről indulva rajt-cél győzelmet aratott. A következő két futamon is dobogóra állhatott, ám ezt követően négy gyengébb versennyel lépéshátrányba került Alonsoval, az újonc Lewis Hamiltonnal, de még csapattársával Felipe Masával szemben is. A bajnoki vetélkedésbe azzal jött vissza, hogy egy héten belül Franciaországban és Angliában is diadalmaskodott, a Nürburgringen azonban hiába szerzett pole pozíciót kiesett. Hiába írták le ő nem foglalkozott a kritikákkal és dobogós helyezéseinek, valamint belgiumi győzelmének köszönhetően a szezon hajrájában matematikai esélye még volt a vb-cím elhódítására. 

Két futammal a vége előtt 17 pont volt a hátránya Hamiltonnal szemben, de Alonso ellenében is volt öt egység lemaradása. Kínában aztán az újonc brit súlyos hibát vétve kiesett, Kimi viszont győzött spanyol riválisa ellen, így még halvány reményei lehettek a szezonzáró előtt. Brazíliában aztán az évtized egyik legdrámaibb F-1-es futama következett: Hamilton ismét hibázott és csak a hetedik helyen ért célba, Alonso nem tudott mit kezdeni a Ferrarik fölényével. Massa elengedte csapattársát és így győzelmének köszönhetően Kimi Räikkönen lett a 2007-es év világbajnoka. 

Címvédőhöz méltón 2008 első négy futamából kettőt is megnyert, ám súlyos hibákat is vétett. Ausztráliában többször kicsúszott, Monacóban aminek lehetett nekiment, ráadásul Kanadában Hamilton hibájából esett ki. A bajnoki cím megvédéséért így is harcban volt, ám Franciaországban a kipufogó hibája miatt bukott el két pontot és egy győzelmet, Belgiumban pedig az esőben állt bele a falba. Ekkor már végleg elment a kedve, ráadásul Felipe Massa egyértelműen maga mögé utasította a csapat hierarchiájában. Kimi végül az utolsó három futamon így is dobogóra állhatott és a számára semmit nem jelentő harmadik helyen zárta a szezont. 

Mivel a Ferrari 2009-re ha nem is teljes csőd, de egy győzelemre szinte alkalmatlan autó lett, így motivációs gondjai egyre inkább meglátszottak. A legemlékezetesebb pillanat az volt, hogy mikor Malajziában megállították a versenyt, ő nem az újraindítást várta, hanem elment a bokszutcába jégkrémet enni. Négyszer azért így is dobogóra állhatott, ráadásul győzött Belgiumban is, ám viszonya alaposan megromlott a Ferrari vezérkarával. Hiába volt 2011-ig érvényes szerződése, távozott Maranelloból. 

Új kihívást keresett amit végül a raliban talált meg. 2009-ben hazája versenyén debütált a világbajnokságon, 2010-ben pedig már a Citroen színeiben teljes szezont mehetett a WRC-ben. Első szezonjában összesen 25 pontot szerzett, legjobb eredménye egy ötödik hely volt Törökországban. Második idényében az első hat ralin amin elindult pontot szerzett, ám az áttörés nem jött össze és két év után el is hagyta a sorozatot. 

Idők közben a Nascarban is kipróbálta magát, ám mivel ő az elitnem számító Sprint Kupában akart versenyezni, nem a másod illetve harmadvonalnak számító Nationwilde-sztériában és a Truck seriesben, így hamar letett az amerikai kalandról. 

Hiába hangoztatta, hogy nem érdekli a Forma-1, 2012-ben nem tudott nemet mondani a Lotus ajánlatára. A körítés tényleg nem érdekelte, ám utólag elismerte, hogy hiányzott neki az autósport királykategóriája. Rögtön a visszatérése utáni negyedik futamon dobogóra állhatott és olyan kiegyensúlyozott évet produkált, amelyre senki nem számított. Koncentrációját még az sem hagyta lankadni, hogy elvált feleségétől.  Egy futamot leszámítva mindig pontot szerzett, és Abu Dhabiban ismét győzni tudott. Az év végén ismét harmadikként zárta a bajnokságot. 

A következő idényt egy nagyszerű győzelemmel kezdte és kijelentette, hogy ismét világbajnok akar lenni. 2013. március 17-ét írtuk ekkor, és ez azért jelentős dátum, mert azóta nem nyert Kimi Räikkönen Forma-1-es futamot. Sebastian Vettel szárnyalt, Kimi pedig hiába gyűjtött be néhány dobogós helyezést, nem volt reális sansza arra, hogy legjobb barátját befogja. A szezon végére ráadásul a Lotus vezetőségével is összeveszett és néhány futamon egy motiválatlan Räikkönen lehetett látni. A hivatalos verzió szerint sérülés miatt hagyta ki az év utolsó két futamát, ám nyílt titok, hogy nem akart többet a csapatnál versenyezni. 

A 2014-es szezonra visszaszerződött a Ferrarihoz, a maranellói visszatérés azonban több mint dicstelenre sikeredett. Az tény, hogy az autó gyenge volt, de Räikkönennel az a szégyen esett meg, hogy nem tudott dobogóra állni, többször lemaradt a pontszerzésről, ráadásul Fernando Alonso is szinte mindig legyőzte őt csapaton belül. 

Ami nem jött össze a pályán vagyis a siker, az megtörtént vele a magánéletben. Eljegyezte barátnőjét Mintut és 2015. január 27-én megszületett első gyermekük Robin Räikkönen. Kimi számára a versenyzés másodlagossá vált azzal, hogy apa lett. Ez pozitív változásokat hozott az egykor féktelenül bulizó pilóta életében, ráadásul a pályán is javult a teljesítménye. Az idény során újra élpilóta lett és háromszor is felállhatott a dobogóra. (Érdekesség, hogy mindhárom esetben egy villanyfénynél záruló futamot követően.)

2016-ban egyre javuló teljesítményt tudott felmutatni, ekkor már négyszer pezsgőzhetett a dobogóról, apró szépséghiba, hogy eben az évben a Ferrari nem volt versenyképes a Mercedessel, de még a Red Bullal szemben sem. Egy évvel ezelőtt héttel növelte dobogós helyezései számát, Monacóban ráadásul 9 év után indulhatott ismét az élről. A hercegségben és a Hungaroringen csak azért nem győzhetett, mert nem támadhatta a bajnoki címért küzdő csapattársát Sebastian Vettelt. Az év legpozitívabb híre azonban ezúttal is a pályán kívül érte őt, miután májusban megszületett lánya Rianna Angelia Milana. 

2018 az az év amikor újra a "régi" Kimi Räikkönent láthatjuk a Forma-1-ben. Ismét motiváltnak és győzelemre éhesnek tűnik, aki nem hibázik és csatázik akár a negyedik helyért is, ráadásul méltó ellenfele volt már több hétvégén is Vettelnek. Kimi idén már tíz alkalommal állhatott dobogóra és harcban van a bajnokság harmadik helyéért. Olaszországban 100. alkalommal állhatott fel a dobogóra. Hogy mekkora teljesítményről van szó jó jelzi, hogy mindössze négyen (Michael Schumacher, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel és Alain Prost) voltak képesek átlépni ezt a bűvös határt. Monzában ráadásul ő futotta a sportág történetének valaha volt leggyorsabb körét. 

A Jégember hiába fut azonban kiváló szezont az év végén távozik a Ferraritól. A finn visszatért a Sauberhez, amelynél ugye 2001-ben bemutatkozott a Forma-1-ben.  

Raikkönen 5 év után nyert, Hamilton még nem világbajnok

2018.10.21.

Kimi Raikkönen győzelmével ért véget az Amerikai Nagydíj. Lewis Hamilton a harmadik helyen ért célba, így hiába végzett Sebastian Vettel előtt és így hivatalosan még nem világbajnok a Mercedes pilótája. 

Fotó: twitter.com/f1

Lewis Hamilton 67 pontos előnnyel érkezett Austinba, így a Mercedes pilótája adott esetben már az Amerikai Nagydíjat követően világbajnok lehetett volna. A britnek az ötödik vb-címhez mindenképpen Sebastian Vettel előtt kellett végeznie, sőt második helye esetén legalább két pozícióval kellett felülmúlnia riválisát. 

A rajtot követően Kimi Raikkönen agresszív manőverének köszönhetően megelőzte Hamiltont és az élre vágott. A startot követően Lance Stroll nekiment Fernando ALonsonak és a baleset következtében a spanyol világbajnok kiállni kényszerült. Charles Leclercet Romain Grosjean forgatta ki az esetet a versenyfelügyelők a futamot követően vizsgálják. 

Ezekről az esetekről azonban elvette a figyelmet az ami az élmezőnyben történt. Sebastian Vettel koccant Daniel Ricciardoval, a Ferraris megforgott és a 15. helyre esett vissza. 

Max Verstappen eközben szinte szárnyalt, a holland fiatal a 18. helyről hét kör alatt feljött ötödiknek, majd miután Ricciardo alatt megállt a Red Bull egy újabb pozíciót nyert. Az autó eltávolítása miatt virtuális safety car lépett érvénybe. 

Az alkalmat Hamilton kihasználta, hogy kereket cseréljen, és miután megelőzte Valtteri Bottast és hamar felért Raikkönen mögé. A "Jégembert" azonban nem tudta megelőzni hosszú körökön keresztül, így értékes időt veszített és csak ellenfele kiállásánál állt vissza az élre. 

Hamilton abroncsai hamar elkoptak, Raikkönen pedig fokozatosan dolgozta le a különbséget. Miután a Mercedesnél úgy döntöttek, hogy ismét kereket cserélnek a bajnokaspiránsnak, Raikkönen a 37. körben visszavette a vezetést. Hamilton negyedikként tért vissza, de hamar már dobogós pozícióban autózott, miután Bottas elengedte csapattársát. 

A hajrá ritkán látott izgalmakat ígért miután Raikkönen Verstappen és Hamilton három másodpercre autózott egymástól. Mivel Hamiltonnak a második hely is elég volt a bajnoki címért, így az utolsó körökben mindent megtett Verstappen megelőzéséért. 

Úgy tűnt Hamilton elmegy Verstappen mellett, azonban a holland nem hagyta magát, a brit címvédő pedig a pályát is elhagyta az utolsó előtti körben és már nem volt esélye visszatámadni. 

Kimi Raikkönen végül az izgalmakból kimaradva megnyerte az Amerikai Nagydíjat. A 2007-es világbajnok a 2013-as Ausztrál Nagydíjat követően nyert ismét futamot, azóta 113 GP telt el. Ez volt a finn közönségkedvenc 21. győzelme, így mától ő számít hazája legsikeresebb pilótájának a futamgyőzelmeket tekintve. A második helyre végül Max Verstappen jött be, míg Lewis Hamiltonnak meg kellett elégednie a harmadik hellyel. 

Sebastian Vettel végül egészen a negyedik helyig jött előre, így még matematikailag életben tartotta bajnoki reményeit. Valtteri Bottas egy számára csalódást keltő hétvégét fejezett be ötödikként. A további pontszerző helyeken Nico Hülkenberg, Carlos Sainz, Esteban Ocon, Kevin Magnussen és Sergio Perez osztoztak. 

Az utolsó három futamon még 75 pontot lehet szerezni, a 346 pontos Lewis Hamilton 70 pontos előnnyel vezet Sebastian Vettel előtt. Győzelmével Kimi Raikkönen átvette a harmadik helyet. A konstruktőrök előtt a Mercedes vezet 538 ponttal a 460 pontos Ferrari előtt. 

Végeredmény:

Fotó: formula.hu

Hiába az egyik legtehetségesebb, nincs helye a Forma-1-ben

2018.10.19.
Ragnar Volarus

Ocon a mezőny egyik nagy reményű tagja, a Mercedes is számít rá a jövőben, nem szeretnék elengedni a kezét, de sok pénzt nem tudnak arra fordítani, hogy Oconnak jövőre is legyen versenyzői ülése.

Így most úgy fest, hogy a Williams lehet a francia pilóta egyetlen esélye az F1-ben maradásra. Ő azonban nem szeretné sok évre elkötelezni magát a jelenleg nem túl erős istállónál. Ocon 2020-ban már topcsapatban versenyezne, ezért Russell-lel ellentétben nem akar több évre aláírni.

Fotó: Wikipedia

Az angol Formula-1-es sajtó szerint mutatkozik némi esély, hogy jövőre George Russell és Esteban Ocon párosával álljon rajthoz a Williams. Ám akad egy kis gond. A fiatal pilóták tehetségnek nincsenek híján, viszont szponzorpénz tekintetében nem túl jól állnak. Ellenben a jelenlegi párossal. Ugyanis Lance Stroll és Szergej Szirotkin urak temérdek pénzt hoztak ilyen módon a csapathoz, viszont Russell leigazolásába a hírek szerint nem szállt be anyagilag a Mercedes, és Ocon mögött sem áll komoly tőkés befektető. Az már csak tetézi a Williams gondjait, hogy a szezon végén a főszponzor Martini is távozik az együttestől. 

Az Autosport nevű lap úgy tudja, a Williams jelenleg gőzerővel azon dolgozik, hogy új szponzorokat szerezzen, és a második versenyző kiválasztásánál ne a pénz legyen a döntő tényező, azaz Ocon kaphassa a helyet. Tehát a tehetséges francia utolsó esélye a Williams, ő mégis feltételeket szabna. 

„Russell szintén a Mercedes juniorprogramjának a tagja, a csapathoz pedig több évre szerződött le. Nekem nincs szándékomban sok évre aláírni” – mondta Ocon.

Fotó: GettyImages

A 22 éves pilóta abban bízik, hogy két év múlva már egy topcsapatnál lesz lehetősége, ezért inkább kihagyná a következő szezont, mint hogy hosszabb időre elkötelezze magát a középmezőnyben.

„Jó lehetőségeket látok 2020-ra, remélhetőleg fényes a jövő számomra. Ezért nem akarok igazán több évre senkivel sem szerződni.”

A helyzet tehát cseppet sem egyszerű, ráadásul egyes információk szerint a Williamsnél esélyes még Szergej Szirotkin is, ha az orosz SMP Racing tovább fizeti szereplését, valamint a 10 millió dolláros szponzorcsomagra szert tevő Robert Kubica is.

Címkék: Force India, Forma 1

Így lehet ötszörös világbajnok Hamilton Amerikában

2018.10.17.
Dorogi László

A Mercedes brit világbajnoka hihetetlenül közel került a címvédéshez és akár már hétvégén, Austinban megszerezheti ötödik vb-címét, amivel beérné az örökrangsorban Juan Manuel Fangiót.

Fotó: Daily Star

Egészen káprázatos formában versenyez Lewis Hamilton július közepe óta, a Mercedes négyszeres világbajnoka az előző hét futamból hatot nyert meg és négy versennyel az idény vége előtt 67 pontos előnnyel vezeti a világbajnoki pontversenyt Sebastian Vettel előtt. Ez egyben azt is jelenti, hogy a németnek már nem csak a tudására, de jókora szerencsére is szüksége van ahhoz, hogy letaszítsa trónjáról brit riválisát, aki már a hétvégi, Amerikai Nagydíjon bezsebelheti ötödik világbajnoki címét.

Ehhez persze a Marcedes pilótájának legalább 8 ponttal kell többet szereznie Vettelnél, ez ugyanis azt jelentené, hogy 75 pontra növelné előnyét összetettben. Mivel a futamgyőzelemért 25 pont jár a Forma-1-ben, a német már csak pontszámban érhetné utol a maradék három versenyen Hamiltont, s ha meg is történne ez a csodaszámba menő manőver, akkor sem előzhetné meg, hiszen ebben az esetben a futamgyőzelmek száma rangsorol, márpedig Hamilton már kilencnél jár, miközben Vettel csak öt sikerrel rendelkezik.

Lássuk hogyan alakulhat ki a Hamilton világbajnoki címét érő nyolc pontos differencia már a hétvégén:

- Hamilton megnyerni az Amerikai Nagydíjat, Vettel pedig nem végez a harmadik helynél előrébb

- Hamilton második helyen ér célba, miközben Vettel ötödik, vagy annál rosszabb helyen zár

- Hamilton a dobogó harmadik fokát kaparintja meg, Vettel pedig a hetedik, vagy annál rosszabb pozícióban fejezi be a versenyt

- Hamilton negyedik, Vettel pedig nem végez előrébb a nyolcadik helynél

- Hamilton ötödik, Vettel viszont nem zár az első nyolcban

- Hamilton hatodik, Vettel pedig maximum egy pontot szerez

Az esélyek egyáltalán nem szólnak a Ferrari német pilótája mellett, ugyanis amióta Austinban rendezik az amerikai Forma-1-es futamot Vettel egyszer, míg Hamilton ötször diadalmaskodott, ráadásul az elmúlt négy idényben mindig a brit emelhette magasba az amerikai trófeát.

Hamilton húzta be a szuzukai időmérőt

2018.10.06.
Pintér M. Lajos

A címvédő és az ötödik világbajnoki győzelmére hajtó Lewis Hamilton, a Mercedes brit pilótája nyerte a Forma-1-es Japán Nagydíj szombati időmérő edzését, így a vasárnapi futamon ő rajtolhat majd az élről.

Fotó: formula.hu

A 33 éves Hamiltonnak ez az idei nyolcadik, egyben pályafutása 80. pole pozíciója – írja az MTI.

Hamilton mellől csapattársa, a finn Valtteri Bottas startolhat, míg a harmadik pozícióból Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője vág majd neki a futamnak. Hamilton összetettbeli egyetlen riválisa, a szintén négyszeres vb-győztes Sebastian Vettel, a Ferrari német pilótája csak kilencedik lett az időmérőn.

A kvalifikáció harmadik szakaszában elkezdett esni az eső Szuzukában, és bár a Ferrari előbb a félig nedves, félig száraz pályára alkalmas, úgynevezett átmeneti esőgumikat tette fel Vettel autójára, a német versenyző azonnal visszament a boxba száraz aszfaltra alkalmas gumikért, mert nem érezte megfelelőnek az átmeneti abroncsokat. Pechjére, mire visszaért a pályára, újfent eleredt az eső, ezért nem tudott igazán gyors kört teljesíteni.

Hamilton közben már az első körén a leggyorsabb volt, s mivel az esőben már egyik ellenfelének sem volt esélye az övénél jobb időt elérni, percekkel az időmérő edzés leintése előtt biztossá vált, hogy a brit pilótáé lesz a pole pozíció.

A vb-pontversenyben Vettel előtt 50 ponttal vezető Hamiltonnak így hatalmas esélye van arra, hogy Japánban jelentős lépést tegyen az ötödik világbajnoki címének megnyerése felé.

Az 53 körös Japán Nagydíj vasárnap – magyar idő szerint – 7.10 órakor kezdődik.

A teljes rajtsorrend:

1. sor:
Lewis Hamilton (brit, Mercedes)
Valtteri Bottas (finn, Mercedes)
2. sor:
Max Verstappen (holland, Red Bull)
Kimi Räikkönen (finn, Ferrari)
3. sor:
Romain Grosjean (francia, Haas)
Brendon Hartley (új-zélandi, Toro Rosso)
4. sor:
Pierre Gasly (francia, Toro Rosso)
Esteban Ocon (francia, Force India)
5. sor:
Sebastian Vettel (német, Ferrari)
Sergio Perez (mexikói, Force India)
6. sor:
Charles Leclerc (monacói, Sauber)
Kevin Magnussen (dán, Haas)
7. sor:
Carlos Sainz Jr. (spanyol, Renault)
Lance Stroll (kanadai, Williams)
8. sor:
Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull)
Nico Hülkenberg (német, Renault)
9. sor:
Szergej Szirotkin (orosz, Williams)
Fernando Alonso (spanyol, McLaren)
10. sor:
Stoffel Vandoorne (belga, McLaren)
Marcus Ericsson (svéd, Sauber)

Nem tört meg a Mercedes-uralom Oroszországban

Bottas jó csapatjátékosnak bizonyult, Hamilton futamot nyert, összesítésben pedig már két futamgyőzelemnyi az előnye Vettellel szemben.

Fotó: formula.hu

Már a pénteki szabadedzéseken körvonalazódott, hogy a Szocsi pálya egyértelműen a Mercedesnek lett kitalálva, s ha ehhez hozzátesszük azt, hogy még sosem sikerült más erőforrással robogó autónak futamot nyernie Oroszországban, nem sok jóban reménykedhettek az ezüst nyilak riválisai.

Pedig Sebastian Vettelnek nagyon nagy szüksége lett volna egy győzelemre Szocsiban, ugyanis öt futammal a világbajnokság befejezése előtt már 40 pont volt Lewis Hamilton előnye, ám a szombati időmérő edzés rávilágított, hogy a Ferrarinak sok esélye nem lesz a sikerre vasárnap.

Némi meglepetésre Valtteri Bottas gyorsabbnak és precízebbnek bizonyult brit csapattársánál szombaton, így a finn pilóta indulhatott a pole pozícióból azon a pályán, ahol tavaly sikerült megnyernie pályafutása első Forma-1-es versenyét. Sebastian Vettel a harmadik helyről vághatott neki a futamnak és az első méterek izgalmasan alakultak. A legjobban talán Hamilton kapta el a rajtot, be is nézett csapattársa mellé, ám Bottas jól megvédte pozícióját, miközben Vettel is üldözőbe vette Hamiltont.

Végül minden élen haladó versenyző megtartotta pozícióját és a show-t elsősorban a 21. születésnapját ünneplő Max Verstappen szolgáltatta, aki különböző büntetések miatt a 19. helyről rajtolt, ám villámsebességgel hámozta át magát a mezőnyön, hogy bár jó néhány másodperccel lemaradva, de csatlakozzon az élen haladó négyeshez.

Az első és egyetlen boxkiállásnál jól taktikázott a Ferrari, Sebastian Vettel, hamarabb érkezett a kerékcserére mint Hamilton és a kivezető körét is nagyon jól teljesítette. A brit kiállását követően a német mögé szorult, de elképesztően agresszívan támadta és nem sokkal később vissza is vette Vetteltől a második pozíciót. S mint tudjuk, ez már fél futamgyőzelmet jelentett Hamilton számára, ugyanis Bottasnak kénytelen kelletlen el kellett engednie ötödik világbajnoki címére hajtó társát.

Hamilton összetettben ezzel már 50 ponttal vezet Sebastian Vettel előtt a világbajnoki pontversenyben és nagyon nagy csoda - értsd két nullázás a brittől - kell ahhoz, hogy a német szerezze meg ötödik világbajnoki címét. A 33 éves brit versenyzőnek ez volt az idei nyolcadik, egyben pályafutása 70. futamgyőzelme.

Az Orosz Nagydíj végeredménye:

A Mercedes tarthatatlan Oroszországban, Bottas nyerte az időmérőt

2018.09.29.
Dorogi László

A Mercedes finn pilótája meglepte brit csapattársát és Ausztria után másodszor rajtolhat idén pole pozícióból.

Fotó: formula1.com

Az már a pénteki és szombati szabadedzéseken bebizonyosodott, hogy a Mercedesnek lett kitalálva a Szocsiban felhúzott Forma-1-es pálya, a négyszeres brit világbajnok 1:33.067-es idővel, pályacsúcsot autózva nyerte meg az utolsó szabadedzést a szombat délutáni időmérő előtt. Bár Sebastian Vettelnek égetően fontos lenne egy futamgyőzelem Oroszországban, hiszen már 40 pont a hátránya Hamiltonnal szemben az összetett világbajnoki pontversenyben, a Ferrarik még csak megközelíteni sem tudták az ezüst nyilakat.

Az már a pénteki edzések után kiderült, hogy maximum négyen lehetnek versenyben reálisan a futamgyőzelemért vasárnap, ugyanis mind Daniel Ricciardo, mind Max Verstappen autójába új váltókat építettek. Ezért további öt-öt helyes rajtbüntetés csapódott hozzá a korábbi szankciókhoz, amit azért kaptak, mert mindkét Red Bullban kicserélték az erőforrásokat is, Ricciardo és Verstappen így a rajtrács végéről vághatnak neki a vasárnapi futamnak.

Ami az élmezőnyt illeti, sokáig úgy tűnt, hogy Lewis Hamilton indulhat a legkedvezőbb pozícióból vasárnap, a Q2-ben tovább javítva a korábban saját maga által felállított pályacsúcsot 1:32.410-es idejével több mint fél másodpercet vert finn csapattársára, ám az időmérő harmadik szakaszában fordult a kocka és Bottas egészen parádés kört autózva 1:31.528-al, ha csak négy ezred másodperccel is, de Hamilton elé került. Egy-egy dobása maradt mindkét versenyzőnek, hogy eldöntse a pole pozíció sorsát, ám miközben Bottas tovább javította idejét 1:31.387-re, addig Hamilton hibázott utolsó körén, így Ausztria után másodszor indulhat idén az élről Valtteri Bottas egy Forma-1-es versenyen.

A Mercedesek mögött a két Ferrari végzett, Sebastian Vettel a harmadik, Kimi Raikkönen a negyedik helyről vághat neki a futamnak.

Forma-1, Orosz Nagydíj, az időmérő edzés végeredménye

Sok a fiatal tehetség, kevés az ülés

2018.09.24.
Dorogi László

A Mercedes csapatvezetője szerint a csapatonkénti három autó, az ifjú versenyző, George Russell szerint plusz két istálló lenne a megoldás.

Fotó: Autoweek

Bár még javában zajlik a Forma-1 2018-as idénye, már nagyon sok pilóta jövő évi ülése biztosított. A pilótakeringő egyik legnagyobb vesztese az az Esteban Ocon lehet, aki az előző két idényben remekül versenyzett a Force India színeiben, ugyanakkor a csapat csődje és tulajdonosváltása miatt - a most még Williams pilóta Lance Stroll édesapja érdekeltségi körébe tartozó cég vásárolta fel a csapatot - körön kívülre kerül jövőre.

Nem Ocon az egyetlen tehetséges versenyző, aki tudása alapján bőven megérdemelne egy F1-es ülést, a Formula-2-es bajnokságot vezető George Russell is F1-es karrierben reménykedik, s élvezi is a Mercedes háttér-támogatását, de egyelőre nincs lehetősége a feljebb lépésre, ugyanis a gyári csapat üléseit Lewis Hamilton és Valtteri Bottas birtokolja, márpedig a Mercedesnél aligha elképzelhető egy olyan jellegű farmcsapat létrehozása, mint a Red Bull esetében a Toro Rosso.

Russel szerint még legalább két csapat kellene a száguldó cirkuszba, hogy a hozzá hasonló tehetségek lehetőséghez jussanak, ugyanis a jelenlegi rendszerbe szinte lehetetlen egy fiatal pilótának bekerülnie, különösen megfelelő pénzügyi háttértámogatás nélkül. Új, versenyképes csapatot viszont rendkívül nehéz összehozni, elég ha csak a Caterham, a HRT, a Virgin, a Marussia, vagy a Manor istállókra gondolunk, akik nagyon hamar kikoptak a mezőnyből, ráadásul sok-sok pilótájuk közül is csak Daniel Ricciardo és Esteban Ocon tudott megragadni az F1-ben.

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szerint az említett problémára a legjobb megoldás egy csapatonkénti harmadik autó bevezetése lenne, amely ugyan nem lenne újdonság a sorozatban, de utoljára az 1985-ös Német Nagydíjon fordult elő ilyesmi. Wolff úgy véli, hogy a harmadik autó használatát bizonyos feltételekhez kellene kötni, nem ülhetnének például olyan pilóták a plusz autóba, akik nem rendelkeznek legalább két éves Forma-1-es versenyzői tapasztalattal.

Ocon jó ötletnek tartja a harmadik autó bevezetését, de azt már nem tudja elképzelni, hogy lehetne ezt megvalósítani.

"Jó lenne, mert akkor például Charles Leclerc, vagy George Russell, vagy korábban például én is kaphattam volna egy harmadik autót, de azt gondolom, a költségek gondot jelenthetnek a kisebb csapatkonak" 

- nyilatkozta korábban a pilóta, utalva arra, ha kötelezővé tennék a plusz egy autó indítását a sorozatban. Hasonlóan vélekedik egyébként Russell is, aki úgy véli, a harmadik autó ötlete jó elgondolás, mert a Mercedesnek, a Ferrarinak és a Red Bullnak is lehetősége lenne a mély vízbe dobni talonban tartott fiatal pilótáit anélkül, hogy különösebb kockázatot vállalnának, de a problémát jelentene a felmerülő rengeteg pluszköltség.

Hogy látjuk-e Ocont jövőre a sorozatban, egyelőre még mindig kérdéses, az viszont biztos, hogy kár lenne, ha egy ilyen tehetség nem kapna több lehetőséget a száguldó cirkuszban.

Címkék: Forma 1

Ezeket a cikkeket olvastad már?