Kiemelt bejegyzések

Végleg elválnak a McLaren és Alonso útjai

Végleg elválnak a McLaren és Alonso útjai

2020.01.21. | Dorogi László

A Forma-1 kétszeres világbajnoka faképnél hagyja a brit istállót és nagykövetként sem képviseli a McLarent a jövőben.

Tovább
Nem búcsúzik végleg a Forma-1-től Robert Kubica

Nem búcsúzik végleg a Forma-1-től Robert Kubica

Tovább
Hat éve történt Michael Schumacher síbalesete

Hat éve történt Michael Schumacher síbalesete

Tovább

Forma-1: a Mercedes stratégiája kivégezte Verstappent

2019.08.04.
Dorogi László

Lewis Hamilton végtelenül türelmes versenyzéssel őrölte fel a versenyben szinte végig vezető Max Verstappent a 34. Magyar Nagydíj hajrájában és tovább növelte előnyét a világbajnoki pontverseny élén.

Fotó: formula1.com

Max Verstappen már azzal történelmet írt a Hungaroringen, hogy megszerezte a pole pozíciót az időmérő edzésen. Egyrészt azért, mert ezzel ő lett a Forma-1 történetének 100. pilótája, akinek sikerült megszereznie az első rajtkockát egy versenyhétvégén - ehhez 93 nekifutásra volt szüksége -, s ebből az is kiderül, hogy a hollandnak pályafutása során először sikerült ezt végrehajtania. Egy esetleges futamgyőzelemmel pedig egyenesen Lewis Hamilton első számú kihívójává léphetett volna elő.

A 34. Forma-1-es Magyar Nagydíjon szinte tökéletes körülmények között rajtolhatott el a mezőny, 24-25 Celsius-fokos hőmérséklet és száraz időjárás fogadta kegyeibe a pilótákat. A Red Bullnál leginkább azért izgulhattak, mert Verstappen a szezonban korábban már két rajtot is alaposan elszúrt - múlt héten Hockenheimben is nagyon beragadt -, ám ezúttal tökéletesen kapta el a startot a holland, s hiába tűnt gyorsabbnak a mögüle rajtoló Bottas-Hamilton páros, a Red Bullnak sikerült megtartania első helyét.

S ha már a két Mercedesről beszélünk: a legparázsabb csatát az ezüst nyilak vívták az első métereken, Hamilton pazarul kapta el a rajtot, de Bottas nem igazán engedte el maga mellett - miért is tette volna? A címvédő végül egy agresszív, ám szabályos manőverrel körbeautózta a finnt, ráadásul Bottas autójának első szárnya meg is sérült az akció során, így a Mercedest Charles Leclerc és Sebastian Vettel is megelőzte néhány pillanat alatt, az ötödik kör végén ki is kellett állnia a boxba egy orrkúp cserére, amivel visszaesett a mezőny végére.

A 17. kör végére körvonalazódni látszottak az erőviszonyok, no meg az is, hogy két pilótának lesz reális esélye a futamgyőzelem megszerzésére: Verstappen és Hamilton alaposan ellépett a mezőnytől, Leclerc és Vettel képtelen volt tartani a vezető kettős tempóját. Hamilton viszont nagyon is tartotta a lépést az élen haladó Verstappennel, magabiztosan tartva a két másodperc körüli különbséget, mindeközben Kvjat és Albon hozta a szívbajt a Toro Rosso szerelőire, az orosz és a thai pilóta is agresszívan harcolt a 12. pozícióért, ezt végül a Hockenheimben dobogóra álló orosz kaparintotta meg időlegesen.

A 24. körre Hamilton már egy másodpercre megközelítette a tapadását veszítő Verstappent, aki egyre inkább panaszkodott is a rohamosan fogyó abroncsokra, miközben a brit gumijai kifejezetten jó állapotúnak tűntek. Két körrel később a Red Bull ki is hozta kerékcserére Verstappent, és a közepes keverékű abroncsokat a kemény váltotta, ráadásul sikerült visszajönnie a második helyre, a két Ferrari elé, innentől kezdve pedig Hamilton kezébe került az első helyének a sorsa. A Mercedes szerelői többször is megpróbálták imitálni a kerékcserét, de a brit egyszer sem érkezett a boxba, ellenben Verstappen friss abroncsai igen gyorsan felmelegedtek és azonnal elkezdte dobálni a leggyorsabb szektoridőket.

Hamiltont a 31. körben hozták ki és Verstappenhez hasonlóan kemény keverékű gumiszettet kapott, de a hollandnak nagyon simán sikerült megtartania első pozícióját, ám abban reménykedhetett a brit, hogy az öt körrel fiatalabb abroncsai a futam végét jobban bírják majd. Gondolhattuk ekkor.

Csakhogy Hamilton pillanatok alatt eltüntette a hat másodperces hátrányát, a 39. körben pedig már csak hajszálokon múlott, hogy nem előzte meg a hollandot - ebben a bukótér akadályozta meg. 21 körrel a futam vége előtt aztán merészet húzott a Mercedes, Hamiltont a második helyről kihozták egy újabb kerékcserére, kapott egy új szett közepes keverékű abroncsot és kényelmesen vissza is tudott jönni a második helyre, ráadásul reális esélye mutatkozott arra, hogy a kialakult 20 másodperces különbséget néhány kör alatt eltüntesse a kemény keverékű gumikon szenvedő Verstappennel szemben.

Bár néhány kör erejéig úgy tűnt, hogy erre nem lesz esélye, Verstappen abroncsai totálisan elfogytak a hajrára, s Hamilton pokoli tempót diktálva felzabálta a teljesen belassuló Verstappent. A hollandot a végén még kihozták egy kerékcserére, így a leggyorsabb körért járó plusz egy pontot megszerezte, de a Mercedes stratégiailag ezúttal a Red Bull fölé kerekedett. A harmadik helyre Sebastian Vettel jött be - hatalmas hátránnyal követve Hamiltont és Verstappent. A regnáló világbajnok ezzel hetedik győzelmét szerezte meg a Hungaroringen, ezzel pedig beérte az örökrangsorban Michael Schumachert - nem mellesleg növelte előnyét a világbajnoki pontversenyben, s a nyári szünetre már úgy mehet el, hogy fél kezével fogja hatodik világbajnoki címének a fülét.

Forma-2: Mick Schumacher a Hungaroringen győzött először

2019.08.04.

Mick Schumacher futamot nyert a Forma-2-ben. A hétszeres világbajnok fia a hungaroringi sprintversenyen aratta első sikerét a kategóriában. 

Fotók: MTI

Mick Schumacher friss Forma-3-as Európa-bajnokként szerződött a szezon elején a Forma2-be. A  20 éves német pilóta eddig hat alkalommal szerzett pontot, ám dobogóra még nem állhatott és az eredményei is elmaradtak a várakozásoktól. Tegnap a negyedik helyről lett nyolcadik és így első helyről rajtolhatott a mai, fordított rajtrácsos futamon. 

Schumacher a rajtnál védekezni volt kénytelen Nobuharu Matsushitával szemben, ám visszaverte japán riválisa támadásait. Innentől kezdve viszont a Prema csapat pilótája végig vezetett és bár ellenfele végig egy másodperc körüli hátránnyal autózott mögötte, nem hibázott és győzött. 

Mick édeseapja Michael Schumacher 2001-ben a Hungaroringen szerezte meg pályafutása negyedik világbajnoki címét, valamint 1994-ben, 1998-ban, 2001-ben és 2004-ben is győzni tudott a magyar pályán. 

Címkék: Mick Schumacher

Magyar Nagydíj: Verstappen először indulhat az élről

2019.08.03.

Max Verstappen indulhat az élről a Magyar Nagydíjon. A Red Bull holland pilótája első rajtelsőségét szerezte meg élete 93. nagydíjhétvégéjén. 

Fotó: MTI

Felhős, de száraz időben kezdődhetett meg a 34. Forma-1-es Magyar Nagydíj kvalifikációja. Az első szakaszban Charles Leclerc borzolta a kedélyeket, miután a Ferrari pilótája a gumifalnak csúszott és megtörte autója hátulját. A monacói versenyző autóját megjavították és végül gond nélkül jutott tovább a Q2-ből. 

George Russell óriásit ment a Williams lehetőségeihez képest, az újonc sokáig továbbjutásra állt, végül öt százados különbséggel maradt csak le a Q2-ről. Russellen kívül meglepetésre Daniel Ricciardo is idő előtt fejezte be az időmérőt, Lance Stroll, Sergio Perez és Robert Kubica búcsúja viszont nem számított meglepetésnek. A legjobb időt Max Verstappen futotta ebben az etapban 1:15,847-el. 

Lewis Hamilton a második szakaszban tovább javította a Verstappen által felállított körrekordot és elsőként jutott tovább a Q3-ba 1:15,548-as idővel. A hatszoros hungaroringi győztes mögött Verstappen 25 ezredes hátránnyal zárt, az élcsapatok pilótái közül egyedül Pierre Gaslynál rezgett a léc a továbbjutást illetően, de kilencedikként ő is továbbment. Két szakasz után Nico Hülkenberg, Alexander Albon, a legutóbb dobogóra álló, friss édesapa Danyiil Kvjat, Antonio Giovinazzi és Kevin Magnussen búcsúzott két szakasz után. 

Max Verstappen rögtön a Q3 elején 1:15 alá vitte a pályacsúcsot, hogy aztán egy 1:14.572-es idővel próbálja meg sokkolni a többieket. Valtteri Bottasnak még volt esélye arra, hogy megelőzze a holland pilótát, de 18 ezreddel elmaradt vetélytársától. A Red Bull versenyzője így 93. futamán először rajtolhat majd az élről. Verstappen a 100. olyan versenyző aki első rajtkockát szerzett F1-es versenyhétvégén. A kvalifikációt Lewis Hamilton zárta a harmadik helyen. 

Charles Leclerc ezúttal is megelőzte Sebastian Vettelt, míg Pierre Gasly majdnem egy másodpercet kapott csapattársától. Lando Norris és Carlos Sainz helyezései bizonyítják a McLaren fejlődését, míg az ötödik sort Romain Grosjean és Kimi Raikkönen alkothatja holnap. 

A 34. Forma-1-es Magyar Nagydíjra holnap 15 óra 10 perctől kerül sor a Hungaroringen. 

Végeredmény:

Ki nevet a mogyoródi célegyenes végén?

2019.08.01.
Dorogi László

Vasárnap rendezik meg a 34. Forma-1-es Magyar Nagydíjat a Hungaroroingen. A mogyoródi futam 1986 szerves része a száguldó cirkusznak és minden szezonban vízválasztó versenynek számít a hosszabb nyári szünet előtt. Most is sok mindenről dönthet.

Fotó: motorsport.com

Bár a világbajnoki pontverseny jelenlegi állása nem ezt sugallja, az utóbbi hetekben látott tendenciák azért adhatnak okot némi bizakodásra: talán nem kezelhetjük még kész tényként, hogy Lewis Hamilton hatodik világbajnoki címét is zsebre vágja az idény végén - még ha az autósportok láthatatlan bábmesterei nagyon is ügyködnek ezen a dolgon. A világbajnoki címvédő alaposan megremegett az elmúlt hétvégén Hockenheimben, az élről rajtolva csupán tizenegyedikként ért célba, s tőle szokatlanul sok hibát követett el. Bár az Alfa Romeók utólagos kizárása miatt két világbajnoki pontot így is megszerzett, összességében kijelenthető, az idei legpocsékabb futamát sikerült összehoznia, de láttunk már tőle ilyet korábban, aztán mintha mi sem történt volna, szétdominálta a mezőnyt a következő hétvégén. Igen, persze, az igazsághoz hozzátartozik az, hogy torokgyulladással és betegséggel küzdve teljesítette a német versenyt, amit a hírek szerint fel is szeretett volna adni, ám ezt a csapata nem engedte, s mivel pontszerző helyen gurult át a kockás zászló menetszele alatt, ez a döntés a csapatot igazolta.

Hamilton az eddigi tizenegy futamból hetet nyert meg a 2019-es idényben, 41 pontos, elképesztően kényelmes előnnyel vezeti a világbajnoki pontversenyt csapattársa, Valtteri Bottas előtt, ám akad egy pilóta a mezőnyben, aki az elmúlt hetekben élete formájában versenyez. Ez a pilóta nem más, mint a 21 esztendős Max Verstappen, s ha valaki azt mondta volna a szezon előtt, hogy féltávhoz érkezve ő tűnik majd Hamilton legveszélyesebb kihívójának, akkor biztosan kinevetik.

Alapvetően nem sokan gondolták azt sem, hogy a Red Bull ennyire versenyképes lesz, sőt, a Ferrarial teljesen egyenértékű - legalábbis ami a futamokat illeti. Ehhez persze kell a maranellóiak permanens töketlenkedése is, de ez már más lapra tartozik. Verstappen hatalmas népszerűségnek örvend a Forma-1-es rajongók körében, amit agresszív, ám az elmúlt időszakban már teljesen letisztult vezetési stílusával vívott ki magának, ráadásul az európai versenyhelyszínekre ellátogató holland szurkolók mindenhol pazar hangulatot varázsolnak az aszfaltcsík mellé - ez vélhetően így lesz Mogyoródon is. A fiatal holland pilóta az előző három futamból kettőt is megnyert, érdekesség, hogy azon versenyzők táborába tartozik, akik bár több futamot is nyertek, soha nem indulhattak a pole pozícióból.

Fotó: XPB

Hamilton és Verstappen mellett persze többen is jó eséllyel pályáznak a magyar futamgyőzelemre, többek között Charles Leclerc is, akinek tényleg kijárna már egy olyan versenyhétvége, ahol minden összeáll. A monacói versenyzőnek eddig nem alakul zökkenőmentesen első Ferraris éve, ez persze nem feltétlenül az ő hibája, viszont Hockenheimben egyértelműen a saját hibája miatt dobott egy nagyon értékes világbajnoki pontokat. Leclerc még sosem nyert futamot a száguldó cirkuszban, viszont jó hír lehet számára, hogy a korábbi legendák közül többen is a Hungaroringen aratták pályafutásuk első győzelmét: Fernando Alonso és Jenson Button is világbajnoki címet tudott nyerni a későbbiekben, jó ómen tehát a magyar aszfaltcsíkon megszerezni az első sikert.

S ha már a sikerről beszélünk, a mezőnyből talán senkinek sem hiányzik jobban ez, mint Sebastian Vettelnek, aki immáron több mint egy éve nem tudott versenyt nyerni, pedig a feltételek adottak. A négyszeres német világbajnok a Ferrarival még nem ért fel a csúcsra, a tavalyi Német Nagydíjon pedig saját hibájából törte össze az autót s azóta csak keresi önmagát - elsősorban mentálisan. Egy futamgyőzelem persze mindent megváltoztatna, de ahhoz tényleg egy tökéletes hétvégét kellene összehoznia az olaszoknak, ez pedig szemmel láthatóan hatalmas nehézségeket okoz nekik mostanság.

S persze nem szabad megfeledkeznünk Valtteri Bottasról sem, ha a potenciális mogyoródi futamgyőzteseket vesszük sorra, hiszen papíron a finn pilóta hátránya a legkisebb a világbajnoki éllovas Hamiltonnal szemben, bár ő is átkozhatja magát, hogy a második helyről állította falba autóját Hockenheimben, hiszen rengeteget faraghatott volna hátrányán csapattársával szemben.

A Hungaroring sok csodát megélt már, így talán az sem lenne gigantikus meglepetés, ha a felsoroltakon kívül más emelné magasba az első helyért járó trófeát, ehhez persze már a természet közbenjárására is szükség lenne. A vasárnapi futamra egyébként többnyire napos, száraz időt jósolnak a meteorológusok, de talán senki nem bánná, ha az eső kicsit megkeverné a paklikat.

A McLaren fiatalja összesz*rta magát Hockenheimben

2019.07.30.
Dorogi László

Lando Norris a Forma-1-es mezőny egyik legfiatalabb és egyben legrutintalanabb pilótája, így nagyon nem volt könnyű helyzetben a hétvégi, záporokkal tarkított Német Nagydíjon.

Fotó: planetf1.com

Alaposan meg kellett küzdenie a Forma-1 mezőnyének a körülményekkel a hétvégi Német Nagydíjon. A futamnak nem is tudtak nekivágni a pilóták, csak a biztonsági autó felvezetésével, a pálya viszont viszonylag gyorsan száradt, így négy kör megtétele után elrajtolhatott a verseny.

Forma-1: Verstappené a német flúgos futam

Az idei szezon legizgalmasabb és legfordulatosabb futamát hozta a Német Nagydíj, amit a Red Bull hollandja nyert meg. Sebastian Vettel az utolsó helyről rajtolva a második helyen zárt. Lógott valami a levegőben a Német Nagydíj előtt Hockenheim felett.

Norrisnak már a rajtrácsra való felállás sem ment zökkenőmentesen a vizes aszfalton, kis híján összetörte az autóját, mielőtt egyáltalán elindulhatott volna. A brit versenyző a futam után elmondta, Fernando Alonso korábbi, a 2012-es Német Nagydíj időmérő edzésén mutatott teljesítményét próbálta utánozni, akkor a spanyol úgy közlekedett Ferrarijával a vizes aszfalton, mintha mi sem lenne természetesebb.

A tizenhatos, célegyenesre ráfordító kanyar viszont nagyon sok pilótával kibabrált vasárnap, a vizes rázókövek gyakorlatilag jobban csúsztak, mint a tükörjég, aki csak egy picit is rossz szögben, vagy nagyobb sebességgel hajtott rá, már piruettezett is - ebben a kanyarban csúszott ki Valtteri Bottas és Charles Leclerc a második helyről, de a mezőny legrutinosabb pilótája, Kimi Raikkönen és az ötszörös világbajnok Lewis Hamilton is megpördült a pálya ezen szakaszán.

"Épp a rajtrácsra mentem ki, amikor kipróbáltam, hogy két kerékkel ráhajtok a rázókörre abban a kanyarban és hát ott majdnem véget is ért a nap számomra még azelőtt, hogy egyáltalán elkezdődött volna a verseny. Ahogy két kerékkel a rázókörre értem és váltottam, átlósan blokkoltak a kerekeim, - és nem túlzok -, összeszartam magam."

- mesélte Norris a futam után, amelyet végül így sem tudott befejezni, de nem saját, hanem autója hibája miatt, ugyanis a McLaren idő előtt megadta magát.

Forma-1: Verstappené a német flúgos futam

2019.07.28.
Dorogi László

Az idei szezon legizgalmasabb és legfordulatosabb futamát hozta a Német Nagydíj, amit a Red Bull hollandja nyert meg. Sebastian Vettel az utolsó helyről rajtolva a második helyen zárt.

Fotó: formula1.com

Lógott valami a levegőben a Német Nagydíj előtt Hockenheim felett. Hogy azért, mert egyes pletykák szerint ez volt az utolsó futam ezen az aszfaltcsíkon - legalább is egy időre biztosan -, vagy azért, mert az égiek is igazán meg szerették volna kavarni a paklit, nem tudni, mindenesetre a mezőny a biztonsági autó felvezetésével vágott neki az esős futamnak.

Négy kört tettek meg a versenyzők a biztonsági autó mögött, amikor megszületett a döntés: megszáradt annyira a pálya, hogy álló rajtból indulhat el a Német Nagydíj, az élen Hamilton, Verstappen, Bottas, Gasly, Raikkönen, Grosjean sorrendben. Aki a szabadedzéseken domináló Ferrarikat kereste volna, annak bizony hátra kellett tekintenie, Sebastian Vettel még mért kört sem tudott futni motorhiba miatt az időmérő edzésen, Charles Leclerc annyival volt szerencsésebb, hogy az ő autója csak a Q3 előtt adta meg magát, így a fiatal monacóinak is be kellett érnie a tizedik rajtkockával.

A rajtot Lewis Hamilton úgy kapta el, ahogy azt egy világbajnoki pontverseny vezetőjének kell, ellen Max Verstappen - idén nem először - rettenetesen startolt, a legszemfülesebben pedig Kimi Raikkönen használta ezt ki, aki az Alfa Romeóval fellépett a harmadik helyre a két Mercedes mögé.

Azt persze lehetett sejteni a hol erősödő, hol gyengülő esőzés jelenlétével, hogy senkinek nem lesz ez a futam sétagalopp, kis túlzással többet jártak a pilóták a boxutcában, mint az egész eddigi szezonban. Ennek oka elsősorban az volt, hogy az átmeneti esőgumikat és a sima felületű abroncsokat cserélgette ki-ki bátorságának és ízlésének megfelelően, de persze akadtak olyanok is, akiknek szervíz miatt kellett kigurulniuk olykor-olykor.

A falba állások sorát Sergio Perez kezdte meg a Racing Pointtal, jött is a biztonsági autó, de az élen sok minden nem változott, Hamilton ellépett Bottas elől, mögöttük Verstappen és az egyre jobb helyzetbe kerülő Charles Leclerc haladt. Hamilton ekkor már 35 másdperces előnnyel vezetett a Ferrari pilótája előtt, majd egy rossz kerékcserét követően is megtartott ebből az előnyből 21-et, amikor idén talán először hatalmasat hibázott Leclerc és a célegyenesre fordító kanyarban beleállította a Ferrarit a falba.

Hogy ettől, vagy sem, az éllovas Hamilton is megzavarodott, a kör végén a boxutcába hajtva csapta le a Mercedes első szárnyának felét, ez az incidens pedig olyannyira megzavarta a sima kerékcserére készülő német szerelőket, hogy a brit világbajnok nagyon drága másodperceket veszített el a boxban. Hamilton ráadásul büntetést is kapott a manővere miatt, ugyanis rosz helyen esett be a bokszba, amiért öt másodperces büntetést szabtak ki rá, ezzel pedig gyakorlatilag eldőlt, hogy nem szerzi meg a győzelmet - de még a világbajnoki pontok is távol kerültek tőle.

A kavarodásból Max Verstappen jött ki a legjobban, aki átvette a vezetést, a remekül taktikázó és a második pozícióba felsettenkedő Nico Hülkenberg, altteri Bottas és Alexander Albon előtt. Bottas viszonylag gyorsan megelőzte Hülkenberget, akinek a dobogó is szenzációs eredménynek számított volna, a német viszont egyetlen megpörgéssel döntötte romba a futamát, s éppen ott ahol Leclerc, a falnak vezette a Renault-t.

Az újabb kerékcserehullám után már Verstappen, Stroll, Kvjat, Bottas sorrendben haladt az első négyes, ám hiába lépett fel gyorsan a Mercedes finn pilótája a második helyre, ő sem bírta idegekkel és ahelyett, hogy fontos világbajnoki pontokat faragott volna Hamiltonnal szemben, ő is lenullázta a futamát. A biztonsági autó ismét jött, látott, győzött, négy kör maradt hátra a futamból, amikor a huszadik helyről rajtoló Sebastian Vettel előtt megnyílt a lehetőség, hogy Strollt és Kvjatot megelőzve a dobogó második fokára állhasson fel.

Ezt végül sikerült is megoldania a németnek, de Max Verstappent már nem lett volna esélye beérni. A holland pilóta ezúttal is remekül versenyzett és egyre inkább kezdi megközelíteni a világbajnoki pontversenyben második Valtteri Bottast.

Mindenképpen érdemes kiemelni a Toro Rossóval versenyző Daniil Kvjat harmadik helyét is, aki pályafutása során harmadik alkalommal állhatott fel a dobogóra, ráadásul a versenyt megelőző éjszaka folyamán apuka is lett - mi ez, ha nem tökéletes hétvége.

A Német Nagydíj végeredménye

Frissítés:

A vasárnap esti órákban szabálytalanság miatt - jóval a leintés után büntették meg mindkét Alfa Romeót. A hetedik helyen végző Kimi Räikkönen és a nyolcadik Antonio Giovinazzi is 30-30 másodperces büntetést kapott, amivel kiszorultak a pontszerző helyekről.

A hivatalos indoklás szerint a rajtadatok nem stimmeltek az Alfáknál, a 27.1-es szabálypontot sértették meg, ami szerint minden versenyzőnek egyedül, segítség nélkül kell vezetnie az autót. A vizsgálat a kuplung egyik beállítására vonatkozott. Az adatok alapján mindkét Alfa Romeóban eltért a szabályoktól a kuplung beállítása – a megengedett 0,07 másodperc helyett 0,2-0,3 másodperc közötti idő alatt vette fel a motor nyomatékát a váltó, tehát sokkal simább volt az indulásuk, mint a többieknek.

A két pilóta ezért egyenként áthajtásos büntetést kapott, ám mivel azt a leintés után már nem tudták letölteni, 30 másodpercet kaptak a versenyidejükhöz. A két Alfa Romeó kizárásal pontszerző helyen végzett a 9. helyig felugró Lewis Hamilton, illetve a Williams első 2019-es pontját szerző Robert Kubica is.

Végeredmény, Német Nagydíj, Hockenheim (64 kör, 292,736 km, a pontszerzők):

 1. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:44:31.275 óra
 2. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 7.333 másodperc hátrány
 3. Danyiil Kvjat (orosz, Toro Rosso) 8.305 mp h.
 4. Lance Stroll (kanadai, Racing Point) 8.966 mp h.
 5. Carlos Sainz Jr. (spanyol, McLaren) 9.583 mp h.
 6. Alexander Albon (thaiföldi, Toro Rosso) 10.052 mp h.
 7. Romain Grosjean (francia, Haas) 16.838 mp h.
 8. Kevin Magnussen (dán, Haas) 18.765 mp h.
 9. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 19.667 mp h.
10. Robert Kubica (lengyel, Williams) 24.987 mp h.
leggyorsabb kör: Verstappen 1:16.645 perc, 61. kör
pole pozíció: Lewis Hamilton (brit, Mercedes)

A vb-pontversenyek állása 11 futam után (még 10 van hátra):

pilóták: 
 1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 225 pont 
 2. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 184
 3. Verstappen 162
 4. Vettel 141
 5. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 120
 6. Pierre Gasly (francia, Red Bull) 55
 7. Sainz 48
 8. Kvjat 27
 9. Kimi Räikkönen (finn, Alfa Romeo) 25
10. Daniel Ricciardo (ausztrál, Renault) és Lando Norris (brit, McLaren) 22-22
12. Magussen és Stroll 18-18
13. Nico Hülkenberg (német, Renault) 17
14. Albon 15
16. Sergio Pérez (mexikói, Racing Point) 13
17. Grosjean 8
18. Kubica és Antonio Giovinazzi (olasz, Alfa Romeo) 1-1

csapatok: 
 1. Mercedes 409 pont
 2. Ferrari 261
 3. Red Bull 217
 4. McLaren 70
 5. Toro Rosso 42
 6. Renault 39
 7. Racing Point 31
 8. Haas és Alfa Romeo 26-26
10. Williams 1

Hamilton Németországban is rajtelső, technikai hibák a Ferrarinál

2019.07.27.

Lewis Hamilton szerezte meg az első rajtkockát a Német Nagydíj időmérő edzésén. Sebastian Vettel csak a mezőny végéről kezdheti meg a hazai versenyét. 

Fotó: twitter.com/F1

Charles Leclerc nyerte a harmadik szabadedzést és így a Ferrari mindhárom kvalifikáció előtti gyakorlást behúzva a Német Nagydíj legnagyobb esélyesévé lépett elő. Minden azonban csak addig volt szép és jó a maranellóiaknál, amíg Sebastian Vettel nem jelezte a felvezető körén, hogy probléma van az autójával. A német világbajnok végül négy perccel a vége előtt kiszállt az autójából és így mért kör nélkül, a 20. helyről kezdheti meg hazai nagydíját. 

Leclerc autójával ekkor viszont minden stimmelt és a monacói pilóta elsőként is abszolválta a Q1-et, Max Verstappen és az elsőre gyengébb kört futó Lewis Hamilton előtt. A meglepetést Kimi Raikkönen szállította, aki megelőzte Valtteri Bottast az első szakaszban. 

Vettelen kívül a két Williams (a szokásos George Russell, Robert Kubica sorrendben), Alexander Albon és Lando Norris fejezte be idő előtt a mai szereplését. Lance Stroll, a Racing Point pilótája idén először kvalifikálta magát a Q2-be. 

Némileg megzavarta a mezőnyt a Q1-ben mutatott gyengébb teljesítmény, ám a második szakaszban már kiderült, hogy altatásról volt szó. Hamilton 1:12,149-es időeredménye ezt tökéletesen jelezte. Max Verstappen elkezdett panaszkodni az autójára, de végül a negyedik legjobb időt futotta az időmérő ezen szekciójában. 

Meglepő kieső nem volt, viszont a TOP10-be kerülésért óriási csata alakult ki. Végül Antonio Giovinazzi, Kavin Magnussen, Daniel Ricciardo, Danyil Kvjat és Lance Stroll búcsúzott. 

Kilenc perc volt még hátra az időmérőből, amikor Charles Leclerc is kiszállt a Ferrariból és így ő is mért kör nélkül zárta a Q3-at. Hamilton, aki lényegében valós ellenfél nélkül maradt 1:11,767-es idővel átvette a vezetést. 

Az ötszörös világbajnokot lényegében csak megközelíteni tudták, mögötte Max Verstappen három tizeddel végzett a második helyen. Valtteri Bottas minimális különbséggel csúszott le a második starthelyről, míg Pierre Gasly ezúttal is remek rajthelyet kaparintott meg magának. 

Kimi Raikkönen egy ötödik rajthellyel bizonyította remek formáját, a legjobb 10-be pedig még Carlos Sainz, Sergio Perez és Nico Hülkenberg fért be. 

A Német Nagydíj holnap 15 óra 10 perctől veszi kezdetét a Hockenheimringen. Mivel a nagydíj jövője kérdéses, így lehet, hogy hosszú ideig utoljára látjuk a mezőnyt a legendás aszfaltcsíkon. 

Végeredmény:

Tankolni, vagy nem tankolni: az itt a kérdés

2019.07.15.
Dorogi László

Abban talán sok autósportért rajongó egyetért, hogy a Forma-1 mára egy kiszámítható és unalmas szórakoztatási formátummá szelídült, de vajon vissza lehet-e csempészni valamelyest a varázsát a versenyek közben történő tankolás visszavezetésével?

Fotó: imgur

Könnyen előfordulhat, hogy erre hamarosan választ kapunk, hiszen a Nemzetközi Automobil Szövetség elnöke - az egykori Ferrari csapatfőnök - Jean Todt a mögöttünk hagyott silverstone-i versenyhétvégén érdekes nyilatkozatot adott a Reutersnek, amiben leszögezte: erősen támogatná azt, ha ismét a versenyek része lenne az autók futamok közben történő tankolása.

Ezt a 2009-es idényt követően szüntették meg a száguldó cirkuszban, elsősorban a költségcsökkentésre és a környezettudatosságra hivatkozva, ugyanakkor azt sem szabad elhallgatnunk, hogy a szabály megszüntetése előtt több hajmeresztő baleset is borzolta a kedélyeket a paddockban egy-egy tankolásnál egyre nagyobb gyakorisággal. Az egyik legemlékezetesebb ilyen balesetet korábban, a Red Bullnál versenyző Max Verstappen édesapja, Jos szenvedte el a Benetton versenyzőjeként az 1994-es hockenheimi futamon.

Felipe Massának is gyűlt meg baja a lángokkal:

A tankolás reaktiválása mindazonáltal kétségtelenül új izgalmi faktort csempészne a versenyekbe, hiszen egyrészt könnyebb autókkal, gyorsabban száguldozhatnának a pilóták, másrészt olyan újabb kiszámíthatatlan, mégis emberi tényező kerülne a versenyekbe, amely sok mindent átírhat és sokkal többszereplőssé varázsolná a sportágat.

A verseny közben történő tankolást egyébként már megpróbálták egyszer visszahozni a Forma-1-be, ám 2015-ben a csapatok leszavazták azt, és most is úgy fest, hogy az ő kezükben lesz a végső döntés sorsa, hiszen a pilóták zöme szintén támogatja ennek az izgalmas elemnek a visszatértét a versenyhétvégékbe.

Korábban a világbajnoki pontversenyt nagy fölénnyel vezető ötszörös világbajnok Lewis Hamilton is arra panaszkodott, hogy a jelenlegi, teletankolt autók túlságosan nehezek és hasonlóképpen vélekedik Romain Grosjean is, aki a versenyzőket fogja képviselni az FIA következő, 2021-es szabályváltozásokról szóló július 23-i megbeszélésen.

A csapatok részéről a legnagyobb kritika a tankolás reaktiválásával kapcsolatban, hogy ehhez jóval több helyre, még inkább nagyobb személyzetre van szükségük a bokszutcában, de erre Todt csak legyint, az FIA elnöke szerint ugyanis látva, hogy mekkora motorhome-okkal dolgoznak a csapatok, nem igazán jelentene gyilkos költségemelést számukra az, ha valóban megtörténne a szabályváltozás 2021-ben.

Végső döntés egyelőre nem született, az viszont látszik, hogy a száguldó cirkusz résztvevői közül többen támogatják a tankolás visszatértét, mint sem. Kérdésünk így nem is lehetne kézenfekvőbb:

Tankoljanak-e újra a Forma-1-es versenyek közben?

Szavazok
Címkék: Forma 1

Hamilton hazai közönség előtt aratta 80. győzelmét

2019.07.14.

Egy jó időben megejtett bokszkiállásnak köszönhetően Lewis Hamilton nyerte a 70. Forma-1-es Brit Nagydíjat. A verseny során a kedélyeket Sebastian Vettel borzolta, aki valósággal kiütötte Max Verstappent. 

Fotó: twitter.com/f1

Felhős, de száraz időben kezdődött meg a 70. Brit Nagydíj a Silverstone-i versenypályán. Az élről Valtteri Bottas rajtolhatott, aki minimális különbséggel utasította maga mögé csapattársát és Charle Leclercet a kvalifikáció során. Mivel a Mercedesek és a Ferrarik eltérő keverékű abroncsokon rajtoltak, így óriási taktikai csata volt várható a futamon. 

Bottas megtartotta vezető helyét a rajtnál, de azon kívül, hogy Sebastian Vettel megelőzte Pierre Gaslyt nem is igazán történt nagy változás. Hamilton igyekezett nyomást gyakorolni csapattársával és a két Mercedes a negyedik körben oda-vissza előzgette egymást. A finn pilóta maradt az élen és (feltehetőleg csapatutasításra) a csata némileg alábbhagyott. 

Szállították viszont az izgalmakat a Ferrarik és a Red Bullok. Charles Leclerc Max Vertappennel talált egymásra, míg Pierre Gasly elkezdte szorongatni Sebatian Vettelt, akit hamarosan meg is előzött. A kedélyeket a futam elején a két Haas borzolta, miután csapattársként összeütköztek, Romain Grosjean és Kevin Magnussen számára is hamar véget ért a Brit Nagydíj. 

A 19. körben jött el a fordulópont a versenyen: Antonio Giovinazzi kicsúszott és beküldték a biztonsági autót. Lewis Hamilton tökéletes időben tudott kijönni kemény keverékű abroncsokért és megelőzte a kerékcserén ekkor már túleső csapattársát. Bottas ráadásul elsőre szintén kemény gumikat kapott és így taktikai hátrányba került a címvédővel szemben. 

Nem lankadt azonban a csata a két bajnokaspiráns mögött sem: Max Verstappen a bokszban megelőzte Charles Leclerc-t, aki azonban azonnal visszavágott. Az Ausztriában is óriásit csatázó fiatalok  vigyáztak egymásra, ám Leclerc autója a pilóta szerint megsérült amikor egyszer leterelte az aszfaltról riválisát. Sebastian Vettel számára pont kapóra jött a biztonsági autó és így a négyszeres világbajnok feljött a harmadik helyre. 

Verstappen ellenben jóval gyorsabb volt vetélytársainál és miután elment Gasly meleltt elkezdte szorongatni Vettelt. Nagy küzdelemben el tudott volan menni ellenfele mellett, ám Vettel hátulról belerohant. A holland ki tudott jönni a kavicsából és sérült autóval is vissza tudott jönni ötödiknek, Vettelnél viszont orrkúpot kellett cserélni. A Ferrari pilótáját vétkesnek találták az esetben, így 10 másodperces büntetést is kapott és végül csak a 16. lett a mai nagydíjon. 

Lewis Hamilton végül magabiztosan nyerte meg a Brit Nagydíjat, ráadásul a címvédőé lett a leggyorsabb körért járó plusz egy pont is. Ez volt az ötszörös világbajnok 80. futamgyőzelme és a hatodik hazai pályán. Utóbbival megelőzte Jim Clarkot és Alain Prostot a Brit Nagydíjakat illetően. 

Valtteri Bottas végül csalódott lehetett mert egy kedvező futamot bukott el a taktika miatt, míg Charles Leclerc a legtöbbet hozta ki a hétvégéből ezzel a harmadik hellyel. 

Pierre Gasly idei legjobb hétvégéjén érte el a negyedik helyet csapattársa Max Verstappen és Carlos Sainz előtt. A pontszerzők közé még Daniel Ricciardo, Kimi Raikkönen, Danyil Kvjat és Nico Hülkenberg fért be. 

amilton, Bottas, Leclerc és Gasly mögött. Pontszerzőként végzett még Sainz, Ricciardo, Raikkönen, Kvjat és Hülkenberg, míg a verseny a Haas számára alakult igazán tragikusan, hiszen mindkét autójával fel kellett adnia a futamot, miután Romain Grosjean és Kevis Magnussen az első körben összekoccant.

Vettel és a két Haas mögött Lando Norris és Alenxander Albon lehet még dühös magára, mivel a két újonc hiába versenyzett jól, végül pont nélkül maradtak. 

Lewis Hamilton tovább növelte előnyét a tabellán és a címvédő már 223 pontot szerzett eddig, Bottas hátránya 39 pont az összetettben. A bajnokság harmadik helyén Verstappen áll 136 ponttal, mögötte Vettel (123), Leclerc (120) és Gasly (55) várja a folytatást. 

A konstruktőröknél a Mercedes óriási előnnyel vezet a Ferrari illetve a Red Bull előtt. A világbajnokság két hét múlva a Német Nagydíjjal folytatódik. 

Végeredmény:

Bottas minimális előnnyel nyerte az időmérőt a Brit Nagydíjon

2019.07.13.

Valtteri Bottas kezdheti meg az élről a 70. Brit Nagydíjat. A Mercedes finn pilótája minimális különbséggel előzte meg csapattársát, a hazai pályán versenyző Lewis Hamiltont. 

Fotó: AFP

Hetvenedik alkalommal rendezik meg idén a Brit Nagydíjat, amely minden évben szerepelt a versenyprogramban, természetes azon a Silverstone-i helyszínen, ahol 1950-ben lekezdődött a sportág története. Az időmérőt meglehetősen hűvös, felhős időben kezdték meg a pilóták.

A kvalifikáció első szakasza nem hozott túl nagy meglepetést: Robert Kubica, Lance Stroll és George Russell ezúttal sem jutott tovább a Q1-ből, hozzájuk Danyiil Kvjat és Kevin Magnussen csatlakozott. Az első etapot Lewis Hamilton zárta az élen alig két százados különbséggel Charle Leclerc előtt, ám a két pilóta eltérő keverékű abroncsot használt. 

A gyülekező felhők miatt a pilóták hamar kijöttek a Q2-re, tartva az esőtől, ám végül nem keletkezett csapadék a kvalifikáció során. Sebastian Vettel kissé késve kezdte meg a szakaszt, de végül az utolsó pillanatban így is könnyedén biztosította helyét a Q3-ban. A Mercedesek és a Red Bullok közepes keverékkel teljesítették legjobb idejüket, Leclerc és Vettel viszont a lágyakat használta, így ezen a keveréken rajtolnak holnap. 

Igazán meglepő kieső ezúttal sem volt: a két Alfa-Romeo, Carlos Sainz, Romain Grosjean és Sergio Perez fejezte be idő előtt a kvalifikációt. 

Valtteri Bottas a második szabadedzést leszámítva nem nyújtott igazán kiemelkedőt ezen a nagydíjhétvégén, hogy aztán a Q3 elején 252 ezreddel javítsa meg Lewis Hamilton friss pályarekordját. A világbajnoki címvédő ezt követően hiába javított az idején, végül 6 ezredmásodperccel így is csapattársa mögé szorult. 

Bottas a tizedik rajtelsőségét szerezte meg pályafutása során és megszakította csapattársa 2015 óta tartó verhetetlenségét az angliai időmérőkön. 

Charles Leclerc az időmérő végén futott egy remek kört, de 79 ezreddel így is a Mercedes párosa mögé szorult. A monacói mögül Max Verstappen és Pierre Gasly kezdheti meg a Brit Nagydíjat. A nap negatív szenzációját Sebastian Vettel hatodik helye jelenti. A legjobb 10 további sorrendje: Daniel Ricciardo, Lando Norris, Alexander Albon és Nico Hülkenberg. 

A 70. Brit Nagydíj holnap 15 óra 10 perctől veszi kezdetét Silverstone-ban. 

Végeredmény:

Ezeket a cikkeket olvastad már?