Kiemelt bejegyzések

Giovinazzi marad az Alfánál, Hülkenberg munkanélküli lesz jövőre

Giovinazzi marad az Alfánál, Hülkenberg munkanélküli lesz jövőre

2019.11.04. | Dorogi László

Hivatalosan is meghosszabbította Antonio Giovinazzi szerződését az Alfa Romeo istálló, amely jövőre is a Raikkönen-Giovinazzi párossal versenyez.

Tovább
Hamilton világbajnok lett az Egyesült Államokban

Hamilton világbajnok lett az Egyesült Államokban

Tovább
Alonsónak nincs helye a McLarennél

Alonsónak nincs helye a McLarennél

Tovább

Mercedes fölény Franciaországban (is)

2019.06.22.

A Monacói Nagydíj után ismét Lewis Hamilton autózta a leggyorsabb kört az időmérőn, így a brit az élről indulhat a vasárnapi futamon.

A szabadedzések után ott folytatták Mercedesek az időmérőt, ahol abbahagyták a gyakorlást: a Q1-ben Valtteri Bottas tudott az élre állni 1:30.550-es idővel, míg csapattársa csupán 59 ezreddel maradt el tőle. Ekkor még Charles Leclerc is csak 97 ezreddel volt lemaradva az első helyezett mögött, míg Sebastian Vettel csupán a 10. helyen jutott be a Q2-be. Az időmérő első szakaszában végül Robert Kubica, George Russell, Lance Stroll, Romain Grosjean és Daniel Kvyat búcsúzott.

A második felvonásban nem változott sokban a felállás: ismét Valtteri Bottas végzett az élen, viszont Sebastian Vettelnek sikerült felküzdenie magát a második helyre, ahol 69 ezreddel maradt el az 1:29.437-et autózó finntől. Végül Kevin Magnussen, Sergie Pérez, Nico Hülkenberg, Kimi Räikkönen és Alexander Albon esett ki a Q2-ben.

Végül a Q3-ban kijött a Mercedesek tényleges fölénye és Lewis Hamilton új körrekordot jelentő 1:28.319-es idővel behúzta az időmérőt. Csapattársa, Valtteri Bottas 286 ezreddel maradt el tőle, míg a harmadik helyen Charles Leclerc végzett. Sebastian Vettel velük szemben csupán a hetedik helyen végzett, míg Lando Norris és Carlos Sainz Jr. az ötödik és a hatodik helyre hozta be a McLarent.

Elárverezik Michael Schumacher 2002-es Ferrariját

2019.06.18.
Dorogi László

A német legenda világbajnok autóját az idei szezont záró Abu Dhabi Nagydíjon lehet majd megvásárolni.

Az árverés az Abu Dhabi Nagydíj verseny-hétvégéjének szombati napján lesz, a rajongók és a regisztrált ajánlattévők itt nézhetik meg majd az aukcióra kiállított autókat. A többes szám azért indokolt, mert korábban már a Williams is jelezte, hogy áruba bocsájtja egy klasszikus darabját.

Az aukción megvásárolható lesz egy másik, a hétszeres világbajnok által vezetett autó, méghozzá az 1990-es Ferrari F40, ezt a legendás darabot Sebastian Vettel dedikálta is.

Michael Schumacher az aukción részt vevő F2002-es autóval 11 győzelmet szerzett abban a szezonban és ezzel gyűjtötte be ötödik világbajnoki címét hat futammal a világbajnokság vége előtt - addig senkinek nem sikerült a sorozat ilyen korai szakaszán megnyernie a pontversenyt.

A Ferrariért fizetett összeget a Michael Schumacher nevével fémjelzett Keep Fighting, Never Give Up Alapítvány fogja kapni, amit a német legenda családja hozott létre, hogy erőt adjanak azoknak, akik szintén nehéz helyzetben vannak.

Vettel: semmilyen ünnepséghez nem volt kedvem, szerintem mindenki tudja miért

2019.06.11.
Dorogi László

Jókora balhé robbant ki a hétvégi Forma-1-es Kanadai Nagydíjon, miután a Nemzetközi Automobil Szövetség öt másodperces időbüntetéssel sújtotta a versenyben vezető Sebastian Vettelt. A Ferrari német világbajnoka idén először szerezte meg a pole pozíciót a szombati időmérő edzésen és a futamon is végig vezetett, végül mégsem ő vette át a győztesnek járó trófeát, hanem az a Lewis Hamilton, aki árnyékként követte riválisát a teljes verseny alatt és hibára is kényszerítette.

Fotó: Getty Images

Mint ismert, a Kanada Nagydíj 48. körében a négyes kanyar kijáratánál megúszott a Ferrari hátulja, ezért Sebastian Vettelnek a fűről kellett visszamanővereznie autóját a pályára, s csak Hamilton lélekjelenlétén múlott, hogy nem ütköztek össze. A német megőrizte vezető helyét, ám kilenc körrel később, hosszas gondolkozás után a versenybírák úgy döntöttek, öt másodperces időbüntetéssel sújtják Vettelt azért, mert veszélyeztette versenyzőtársát a kockázatos visszatéréssel.


A futam végéig nem sikerült a futamgyőzelemhez szükséges öt másodperces különbséget kiautóznia Vettelnek Hamiltonnal szemben, sőt, a britnek valós esélye volt arra is, hogy a pályán is megelőzze riválisát. A németet már a futam közben is rettenetesen frusztrálta a versenybírák döntése és a leintés után sem tudott megnyugodni, olyannyira nem, hogy először le sem parkolt a paddockban az első három versenyző számára fenntartott helyre, csupán félreállt és elindult számon kérni a döntéshozókat, akik kiszabták rá a büntetést.

Miután beállt a másodiknak fenntartott helyre a Ferrarival, dacosan kicserélte a futamgyőztes Hamilton egyes tábláját a kettesre, majd indulatosan állt fel a pódiumra, de a kötelező verseny utáni interjút kihagyta, amiért később újabb büntetést rótt ki rá az FIA.


Vettel hétfőn a Motorsportnak elmondta, igazából nem is akart részt venni a díjátadó ceremónián, csupán a Mercedes és csapattársa iránti tiszteletből tért vissza.

"A másik parc fermébe vittem a kocsit, ahova a mezőny többi része állt, és aztán mentem a mérlegre. Abban a pillanatban semmilyen ünnepségen nem akartam részt venni. Fel voltam dúlva, egyértelműen dühös és csalódott voltam, szerintem mindenki tudja, miért"

- magyarázta Vettel cselekedetét.

A díjátadó ceremónián aztán Lewis Hamilton bebizonyította, hogy mekkora sportember, hiszen a brit sem így szeretne futamokat nyerni, felhívta Vettelt a dobogó felső fokára, mire a Ferrari szurkolók hatalmas füttyszóban törtek ki, de Vettel csendre intette őket.

"Nem hiszem, hogy Lewist kellene most kifütyülni. Semmi köze nem volt neki ehhez"

- mondta a futam után a német a sajtószobában.

"Teljesen megértem, miért nem örültek a rajongók a döntésnek, mivel én sem örültem neki, de ezt nem Lewison kellett volna leverni. Van köztünk egy kölcsönös tisztelet és tudom milyen rossz érzés, amikor az embert kifütyülik, ezért éreztem úgy, hogy közbe kell lépnem. Ő nem tette semmi rosszat, sőt igazából remekül versenyzett, hatalmas nyomás alatt voltam végig és ez nagyon tetszett"

- zárta Vettel.

Vettel nem bírta a nyomást, Hamilton újabb futamot nyert

2019.06.09.
Dorogi László

Furcsa futamot hozott a 2019-es Kanadai Nagydíj, hiába haladt át Sebastian Vettel elsőként a célon, mégis Lewis Hamilton örülhetett győzelemnek.

Fotó: formula.hu

Hét versenyhétvégét kellett várnia Sebastian Vettelnek arra, hogy ő vághasson neki a legkedvezőbb pozícióból egy versenynek, Kanadában azonban minden összeállt a Ferrarinál a szombati időmérő edzésen és a német megszerezte a pole pozíciót. Vettel úgy fogalmazott, hogy a futamon csak akkor lehet esélyük a győzelemre, ha tökéletes versenyt teljesítenek, ám ez végül nem jött össze a maranellóiaknak, de ne szaladjunk ennyire előre.

A rajtot viszonylag mindenki jól kapta el az élmezőnyből, Charles Leclercnek sikerült teljesen megérkeznie a második Hamilton mellé is, de megelőzni nem tudta a britet. Az első említésre méltó esemény a kilencedik körben történt, amikor Lando Norris McLarenjének hátsó felfüggesztése nemes egyszerűséggel megadta magát, a britnek pedig idő előtt be kellett fejeznie a futamot.

A kerékcseréket követően nem változott a sorrend az élen, de Lewis Hamilton az egész futam alatt komoly nyomás alatt tartotta az élen autózó Vettelt, A verseny 48. körében pedig komoly hibát vétett a német. A négyes kanyar kijáratánál megcsúszott a Ferrari hátulja, Vettel éppen csak vissza tudta kormányozni az autót a fűről, s bár nem veszítette el vezető pozícióját Hamiltonnal szemben, a versenybírák nagyon sokáig vizsgálták az esetet.

A döntésre egészen az 57. körig kellett várni, de Vettel nem úszta meg szárazon hibáját, a versenybírák úgy döntöttek, veszélyes helyzetbe hozta Hamiltont a pályára való visszatérésével, ezért öt másodperces büntetéssel sújtották. A németet nagyon megviselte a döntés, nem is sikerült már igazán visszazökkennie a futamba, amire azért lett volna nagy szüksége, hogy kidolgozza a szükséges távolságot Hamiltonnal szemben. A távolság viszont nem hogy nőtt, egyenesen csökkent a riválisok között, így az utolsó körökre fordulva már biztosra lehetett venni Hamilton győzelmét.

A leggyorsabb körért járó plusz egy pontot Valtteri Bottas zsebelte be, de a finn így is csak a negyedik helyen fejezte be a versenyt Hamilton, Vettel és Leclerc mögött. Mindenképpen meg kell emlékeznünk a Renault pilótáiról, Daniel Ricciardóról és Nico Hülkenbergről, akik a hatodik és hetedik pozícióban értek célba, a francia istálló idei legjobb futamát teljesítve.

Lewis Hamilton győzelmével tovább növelte előnyét az összetett világbajnoki pontversenyben, bár a díjátadásnál megmutatta, hogy mekkora sportember és nem így szeretne futamokat nyerni: felhívta a végtelenül csalódott Vettelt a pódium legfelső fokára.

A Kanadai Nagydíj végeredménye

1 Lewis Hamilton Mercedes 70 1ó29p07.084mp
2 Sebastian Vettel Ferrari 70 3.658s
3 Charles Leclerc Ferrari 70 4.696s
4 Valtteri Bottas Mercedes 70 51.043s
5 Max Verstappen Red Bull/Honda 70 57.655s
6 Daniel Ricciardo Renault 69 1 kör
7 Nico Hulkenberg Renault 69 1 kör
8 Pierre Gasly Red Bull/Honda 69 1 kör
9 Lance Stroll Racing Point/Mercedes 69 1 kör
10 Daniil Kvyat Toro Rosso/Honda 69 1 kör
11 Carlos Sainz Jr. McLaren/Renault 69 1 kör
12 Sergio Perez Racing Point/Mercedes 69 1 kör
13 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo/Ferrari 69 1 kör
14 Romain Grosjean Haas/Ferrari 69 1 kör
15 Kimi Raikkonen Alfa Romeo/Ferrari 69 1 kör
16 George Russell Williams/Mercedes 68 2 kör
17 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 68 2 kör
18 Robert Kubica Williams/Mercedes 67 3 kör
- Alexander Albon Toro Rosso/Honda 59 Kiállt
- Lando Norris McLaren/Renault 8 Felfüggesztés

Hülyeséget beszél, aki azt állítja, hogy nem valók a nők a Forma-1-be

2019.06.09.
Dorogi László

Manapság már nem lenne túl meghökkentő, ha egy női pilóta állna rajthoz egy Forma-1-es versenyen, de voltak idők, amikor az ilyesmi valódi kuriózumnak számított. Hova tovább, akadt olyan hölgy, aki még futamot is tudott nyerni a száguldó cirkuszban.

Fotó: Grand Prix 247

Az autósport szaktekintélyeinek jelentős része viszont mégis úgy gondolja, hogy egy nő nem lenne képes felvenni a versenyt a férfiakkal. Erre cáfol rá Desiré Wilson, aki eddigi egyetlen nőként mondhatja el magáról, hogy Forma-1-es futamot nyert - az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy ezt a sikert 1980-ban, egy világbajnokságon kívüli futamon aratta Nagy-Britanniában.

Wilson pályafutása során öt Forma-1-es futamon állt rajthoz, de szerepelt az IndyCarban is, ahol ráadásul egy embert próbáló, 500 kilométeres versenyen debütált.

"Az autó brutális volt, a tizedik helyen végeztem, miközben heten lettek rosszul a nagy hőség miatt. Egymás után estek ki a versenyzők, míg én végig ott voltam a magam ötven kilójával. Ez fejben dől el, véleményem szerint a nők mentálisabban még erősebbek is a férfiaknál, ezért úgy gondolom, mi tovább tudjuk magunkat lökni előre, mint a férfiak"

- nyilatkozta nem rég a Reutersnek a dél-afrikai hölgy.

Wilson azt is hozzátette, nagyon örülne neki, ha a közeli jövőben ismét láthatna női versenyzőt a Forma-1-ben, és aki szerint a nők nem valók a sorozatba, az hülyeséget beszél.

"Én hozzászoktam a háromórás versenyekhez a hatalmas Porsche 956s volánjánál és teljes mértékben képes voltam vezetni"

- tette hozzá a ma már 65 éves legenda, aki visszaemlékezett arra az időre is, amikor ő mutatkozott be a száguldó cirkuszban.

"Rengeteg sovinizmus és szexizmus vett minket körül, de nagy újdonságnak is számított a jelenlétünk. Néhány évente volt legalább egy nő, aki megpróbált betörni a Forma-1-be, de ehhez nagyon nehéz volt megszerezni a szuperlicencet. Akadtak szponzorok, akik azt mondták, meg kell verned azokat a fiúkat, mert abban az időben nagy volt a nyomás a srácokon, hogy nehogy kikapjanak egy nőtől. Mindenki addig volt a barátod, amíg nem voltál versenyképes. Abban a percben, amint nyerni kezdtél, a férfiak elszivárogtak."

Címkék: Forma 1

Vettel felébredt téli álmából és megszerezte a pole pozíciót Kanadában

2019.06.08.
Dorogi László

Kevin Magnussen balesete borzolta a kedélyeket, Valtteri Bottas nagyot hibázott, Lewis Hamiltont az utolsó pillanatban lepte meg Sebastian Vettel.

Az első kanadai szabadedzések nem sok jót ígértek a Forma-1 rajongóinak, ugyanis nem igazán tűnt úgy, hogy a Mercedesek egyeduralma véget érne a tengerentúlon. A harmadik szabadedzésen viszont már a Ferrari pilótái futották a legjobb köridőket, persze láttunk már ilyet idén, aztán az Ezüst nyilak valahogy mégis tudták fokozni a tempójukat az időmérő edzésre.

Az mindenesetre már az időmérő első szakaszából kiderült, hogy nem lesz nagy különbség a Mercedesek és a Ferrarik között, a Q1 legnagyobb meglepetését talán Kimi Raikkönen kiesése okozta, akit idén először vert meg csapattársa, Antonio Giovinazzi. Az olasz ritka vendég a Q2-ben, ezúttal viszont ő indulhat jobb pozícióból.

Az időmérő második szakaszában az élmenők megpróbáltak a keményebb keverékű abroncsokon továbbjutást érő időt futni, hogy a vasárnapi versenyen majd a szabályok értelmében ezeken a gumikon rajtolhassanak, ezt a feladatot pedig Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Sebastian Vettel és Charles Leclerc is sikerrel oldotta meg, a Red Bullnál viszont már nem alakultak ilyen jól a dolgok. Max Verstappen első nekifutásra nem tudott a legjobb tíz közé jutni, a javításra pedig már nem maradt lehetősége, ugyanis Kevin Magnussen bő egy perccel a Q2 vége előtt nekicsattant a bajnokok falának, majd a célegyenesben összetörte a Haas Ferrarit. A baleset miatt megszakították az edzést, így már senki nem tudott javítani az idején, nem véletlenül volt végtelenül frusztrált Verstappen.


Az utolsó etapban Valtteri Bottas járt kis híján úgy, mint Magnussen, de a finnek hatalmas szerencséje volt, úgy állt keresztbe az aszfalton, hogy a Mercedes nem csapódott neki a falnak, így folytathatta az edzést, de az már ekkor látható volt, hogy nagyon nem érzi a pályát. Nem is sikerült javítania a köridején, olyannyira nem, hogy a Renault-val fantasztikus kört futó Daniel Ricciardo és a Red Bullos Pierre Gasly is megelőzte a Ferrarikon és Hamiltonon kívül.

Sokáig úgy tűnt, hogy ismét a brit világbajnok örülhet majd igazán, de a slusszpoént a végére tartogatta az eddig meglehetősen gyatra szezont futó Sebastian Vettel, aki az utolsó utáni másodpercben pakolt oda egy győztes köridőt - amellyel megdöntötte a pályarekordot is. A második rajtkockából Lewis Hamilton, a harmadikból Charles Leclerc indulhat vasárnap.

A Kanada Nagydíj időmérő edzésének végeredménye

Hamilton kibírta Verstappen terrorját, és megnyerte a Monacói Nagydíjat

2019.05.26.
Dorogi László

Max Verstappen mindent megtett azért, hogy legalább gyakorlatban elvegye a dobogó felső fokát a címvédőtől, de Hamilton jól állta a sarat és behúzta zsinórban második futamgyőzelmét.

Fotó: formula1.com

Nem szólhatott másról a 66. monacói versenyhétvége, mint a héten elhunyt Niki Laudáról, természetesen a közönség és a pilóták is megemlékeztek a legendáról a futam előtt, de ahogy máskor, úgy most is fontos világbajnoki pontok várta kiosztásra. Az élről az egyre inkább formába lendülő Lewis Hamilton rajtolhatott, mellőle csapattársa, Valtteri Bottas, mögülük pedig Max Verstappen vágott neki a versenynek, s a legjobban a Red Bull hollandja kapta el a rajtot, de sem Bottast, sem Hamiltont nem sikerült megelőznie.

A szombati időmérő edzés lúzere egyértelműen a Charles Leclerc-kel komoly taktikai hibát vétő Ferrari volt, így a hazai pályán versenyző pilóta meglehetősen nehéz helyzetből indulhatott élete első Ferraris Monacói Nagydíján. Leclerc azért megpróbálkozott a lehetetlennel, Lando Norrist és Romain Grosjeant is átlépte, Nico Hülkenberg viszont már komoly gondot okozott neki, a manőver következtében pedig defektet kapott és az autója is megsérült, olyannyira, hogy bár még visszatért a pályára, a versenyt már nem tudta befejezni.

Amíg eltakarították Leclerc gumijainak maradványait, megérkezett a biztonsági autó, s ahogy az ilyenkor lenni szokott, szinte mindenkit kirántottak a csapatok kerékcserére, közöttük Bottast és Verstappent is. A holland megkoccolta a Mercedes finn pilótájának autóját, és meg is előzte, ám ezért a manőverért később öt másodperces büntetést kapott, így amennyire csak tudta, nyomnia kellett a gázt, hogy megnyerje a futamot és öt másodperces előnyt építsen ki.

Bottast közben egy defekt miatt ki kellett hozni egy újabb kerékcserére, ezért Sebastian Vettel is megelőzte, de az igazi izgalmak csak ezek után jöttek. Vestappen ugyanis félelmetesen közel autózott az élen haladó Lewis Hamiltonhoz, s ahogy fogytak a körök, úgy lett volna egyre nagyobb szüksége arra, hogy átlépje a címvédőt. Többször is megpróbálkozott az előzéssel, a legközelebb néhány körrel a verseny vége előtt állt ahhoz, hogy elmenjen Hamilton mellett, de végül egy kisebb koccanás vetett véget a manővernek.

Bár a futamot mindketten be tudták fejezni, Hamilton örülhetett jobban, hiszen megnyerte a versenyt és növelte előnyét a világbajnoki összetett pontversenyben, míg az öt másodperces időbüntetésnek köszönhetően Vettel és Bottas is átlépte Verstappent. Vettel második helyével megszakadt a Mercedes idei sorozata, először nem sikerült megszerezniük az első két pozíciót. Folytatás egy hét múlva Kanadában.

Lúzer Ferrari, szárnyaló Mercedes

2019.05.25.
Dorogi László

Nem jött össze Valtteri Bottasnak zsinórban a negyedik rajtelsősége, Lewis Hamilton Monte-Carlóban legyőzte csapattársát és ő indulhat az élről a vasárnapi futamon. Charles Leclercet Sebastian Vettel lökte a mezőny végére.

Fotó: formula.hu

Titkon sokan reménykedtek abban, hogy a legendás monacói pályán eltűnik a Mercedes eddig látott hatalmas fölénye, de nagyon gyorsan kiderült, az idény hatodik verseny-hétvégéjére sem változott semmi. A kultikus aszfaltcsíkon egy rövid időre mégis felvillant a remény a Ferrari előtt, hogy elkaphatja az Ezüst Nyilakat, hiszen Charles Leclerc megnyerte a szombat délelőtti harmadik szabadedzést, ám néhány órával később már a poklok poklát kellett megjárnia a hazai pályán köröző versenyzőnek.

Történt ugyanis, hogy a maranellóiak újabb kapitális hibát vétettek - idén sem ez volt az első - és egy rettenetes stratégia húzásnak köszönhetően megtörténhetett az, amit senki nem szeretett volna látni az olaszok garázsában. Sebastian Vettel - ahogy a tavalyi második félszezon óta - ezúttal is folyamatosan hatalmas hibákat vétett és nagyon sokáig úgy is tűnt, hogy még az időmérő edzés második szakaszába sem jut be. Néhány másodperccel az etap vége előtt viszont mégis sikerült összeraknia egy olyan köridőt, amivel tovább tudott jutni, csakhogy ezt éppen csapattársa bánta, akire alaposan rájár a rúd idén.

A fiatal monacói többször is rákérdezett mérnökeinél, hogy nem kellene-e neki is kimennie a Q1 végén még egy kört mennie, de a Ferrari úgy döntött, már nem küldi vissza a pályára Leclercet, erre pedig rá is fáztak.

„Egyelőre nem rendelkezem részletes magyarázattal erre a stratégiai hibára, de nagyon nehéz ezt lenyelnem most. A mérlegeléssel nem vesztettünk sokat, bőven lett volna még időnk újra kimenni a pályára. Még jócskán volt üzemanyag is az autóban, tényleg csak kereket kellett volna cserélni. Magyarázatot várok erre, most nem is tudom, mit mondjak"

- nyilatkozta csalódottan Leclerc, aki csupán a 16. rajtkockából indulhat a vasárnapi futamon, ez pedig Monte-Carlóban majdnem egyenértékű azzal, hogy elszállt a versenye is, hiszen nagyon nehéz előzni a szűk városi utcákon.

Ami a pole pozíciót illeti, nem történt semmilyen meglepetés, ha csak nem nevezzük annak azt, hogy Valtteri Bottasnak nem sikerült behúznia egymást követő negyedik pole pozícióját. Azt persze már nem nehéz kitalálni, hogy ki fosztotta meg ettől, Lewis Hamilton körrekordot autózva, 1:10.166-os idővel lépett finn csapattársa elé. A harmadik rajtkockát Max Verstappen szerezte meg, míg Sebastian Vettel a negyedik helyről rajtolhat vasárnap.

Monacói Nagydíj, időmérő edzés

Mi lesz, ha Hamilton ráérez az idei Mercedesre?

2019.05.23.
Dorogi László

Az Ezüst Nyilak totális dominanciájáról szól eddig a Forma-1 idei szezonja. Valtteri Bottas és Lewis Hamilton minden versenyen az első két hely valamelyikén zárt, pedig a címvédő saját állítása szerint még nem is került teljes összhangba az autójával.

Fotó: formula1.com

A Forma-1-től a tavalyi szezon végén elbúcsúzó kétszeres világbajnok Fernando Alonso korábban többször is élesen kritizálta a Forma-1-et azért, mert elképesztően unalmas autózgatássá változott, s szó mi szó, van abban igazság, amit a spanyol mond. Hatványozottan igaz ez az állítás a 2019-es szezonra, legalábbis arra, amit eddig láttunk: a Mercedes pilótái az eddigi öt verseny mindegyikét az első és második helyen fejezték be és már most 96 pont az istálló előnye a Ferrarival szemben a konstruktőri pontversenyben. Arról nem is beszélve, hogy a versenyzők közötti versenyfutásban is 39 egység választja el a jelenleg második Bottast és a harmadik Max Verstappent, ami tekintve, hogy öt versenyhétvégén vagyunk túl, demoralizáló különbségnek tűnhet.

Az persze nem csak a Mercedes hibája, hogy ilyen rövid idő alatt ekkora fölényt voltak képesek kiépíteni: kellett ehhez egy a várakozásokon alul teljesítő Ferrari konstrukció és egy talán többre taksált, de még mindig nem túl erős Red Bull-Honda is. Pedig a Ferrari nem lassú, sőt, végsebességben a mezőny előtt járnak az olaszok, csakhogy ez - ahogy más technikai sportokban - nem minden. A maranellóiak a legutóbbi, barcelonai versenyen a két hosszú egyenesben fél másodperccel voltak gyorsabbak a Mercedeseknél, a pálya 16 kanyarjában viszont 1,3 másodpercet kaptak, ebből ráadásul hetet az utolsó hét kanyarban.

A Ferrarinál - s jó néhány másik istállónál is - amolyan csodavárás volt a barcelonai hétvége, ám a csoda végül elmaradt. Hiába szállították fejlesztések tömkelegét a csapatok, a Mercedes-dominancia nemcsak, hogy nem múlt el, de egy fokkal talán még szignifikánsabb lett, s már néhányan most arról beszélnek, hogy a csapat megdöntheti a McLaren-Honda 1988-as rekordját: akkor a McLaren egy futam kivételével minden versenyt megnyert, ráadásul a Mercedesnél ennél is merészebbet álmodhatnak. Azt persze Toto Wolff csapatfőnök is tudja, hogy meglehetősen irreális lenne egy ilyen hosszú szezonban minden futamon az első két helyen végeznie pilótáinak, de egyelőre csak a technika szólhat közbe, hogy ez ne legyen így.

A mezőny hétvégén a patinás Monte-Carlói nyomvonalon száll harcba az újabb világbajnoki pontokért, márpedig a rengeteg kanyarral tűzdelt pálya az eddig látottak alapján egyértelműen a Mercedesnek kedvez. Sőt, a Ferrarinál a Red Bull miatt is aggódhatnak, hiszen az említett barcelonai utolsó szektorban nemcsak Bottas és Hamilton volt gyorsabb Vettelnél és Leclercnél, de Max Verstappen, sőt még Pierre Gasly is jobb időt autózott.

Az tehát egyértelmű, hogy 2019-re is a Mercedesnek sikerült a legjobban összeraknia a konstrukcióját, de akad itt még egy apróság, ami aggodalomra adhat okot a riválisok számára.

"Mindent egybevetve ez egy fantasztikus autó, csak éppen nem mindig azt csinálja, amit szeretnék. Ennek a vezetési stílusom az oka. Ausztrália óta szenvedek, hogy kiismerjem, ha minden rendben lenne, sokkal gyorsabb lehetnék vele. Valtteri viszont gyorsabban hozzászokott az új autóhoz. Ő boldog vele, én egyelőre keresem, min kell változtatnom"

- nyilatkozta Lewis Hamilton a formula1.com-nak. Nos, ha az ötszörös világbajnok még nem talált rá a megfelelő összhangra az autójával, akkor belegondolni is félelmetes, mi lesz, ha ez megtörténik. A semleges szurkolók így már csak abban bízhatnak, hogy Valtteri Bottas remek formája kitart és legalább a Mercedesek között lesz versengés az egyéni világbajnoki címért.

Elhunyt Niki Lauda, a Forma-1 legendája

2019.05.21.

Elhunyt Niki Lauda háromszoros Forma-1-es világbajnok - jelentette kedden az osztrák hírügynökség a családra hivatkozva.

Lauda, aki februárban ünnepelte 70. születésnapját, hétfőn a családja körében "békésen távozott". Halálhírét orvosa is megerősítette, aki tavaly tüdőátültetést hajtott végre rajta.

A Forma-1 egyik legnagyobb alakja Andreas Nikolaus Lauda néven született 1949. február 22-én Bécsben. Már tizenkét évesen a volán mögött ült, tanulmányait korán abbahagyta az autóversenyzés kedvéért. Dúsgazdag nagyiparos apja nem adott neki a versenyzésre pénzt, és mivel szponzorokat nem talált, nagy összegű hitelt volt kénytelen felvenni. Első hegyi futamán, 1968. április 15-én egy Mini Cooperrel kategóriájában mindjárt második helyezést ért el, két héttel később pedig már győzelmet aratott.

A hegyi versenyek után a Forma-3-ban, a Forma-2-ben versenyzett, az autósport csúcsát jelentő Forma-1-ben 1971-ben mutatkozott be a March Ford csapatában. 1972-ben még megnyerte a Forma-2-es világbajnokságot, majd végleg a száguldó cirkuszhoz igazolva 1973-ban a BRM, 1974-től a Ferrari autóiban rótta a köröket. A maranellói istálló vörös színeiben rögtön a negyedik helyen végzett az összesítésben, a következő évben, 1975-ben világbajnok lett.

Az 1976-os szezon közepén hatalmas fölénnyel vezetett a pontversenyben, amikor a Nürburgringen szörnyű balesetet szenvedett. A verseny előtt a biztonsági intézkedések hiánya miatt bojkottra szólította fel versenytársait, de mivel nem talált követőkre, beült autójába. A második körben kicsúszott, ketten nekiütköztek és ő a kigyulladt kocsiban rekedt. Az akkor még csak ajánlott tűzoltó automata nem volt beépítve a kocsijába, de be sem kapcsolt volna, mert az ütközéstől kiszakadt a Ferrari akkumulátora. Egy csőből égő benzin folyt a kocsiba, a bukósisakba vezető cső nem szállított friss levegőt, így megsérült Lauda légcsöve és tüdeje is. Három versenyzőtársának sikerült őt kihúznia, és szerencséjére a speciális mentőautó fél perc alatt odaért.

Lauda elképesztő elszántságról tanúbizonyságot téve hat héttel és három futammal később visszatért, saját szavai szerint rettegve és fájdalmak közepette negyedik lett az Olasz Nagydíjon. Abban az évben egy ponttal maradt le az összetettben a világbajnoki címről, mert az utolsó futamon, a szakadó esőben megrendezett Japán Nagydíj második körében "az életem többet ér, mint egy cím" szavakkal leállította autóját. A pontversenyben akkor még második, McLarennel versenyző brit James Hunt hatalmas kockázatot vállalva, körhátránnyal a harmadik helyen futott be és megnyerte a világbajnokságot.

Lauda 1977-ben ismét világbajnok volt a Ferrari színeiben és abban az évben a világ legjobb sportolójának választották. Az olasz csapat vezetőivel azonban megromlott a viszonya, a szezon utolsó két versenyén, címének bebiztosítása után el sem indult. 1978-ban átigazolt a Brabham Alfához, de csak negyedik lett, a következő év őszén pedig váratlanul bejelentette visszavonulását. 1982-ben visszatért, és immár McLaren-színekben az ötödik helyen végzett az összetett pontversenyben. 1983-ban versenyt sem nyert, de 1984-ben megszerezte harmadik világbajnoki címét, abban az évben máig egyetlen osztrákként megnyerte hazája nagydíját is. Csapattársa a francia Alain Prost volt, akit alig fél ponttal előzött meg - a monacói versenyt az időjárás miatt félbe kellett szakítani, és a pilóták csak a pontok felét kapták meg. A versenyzéssel végleg 1985-ben hagyott fel, Forma 1-es pályafutása alatt 171 futamon indult, 25-ször győzött.

Visszavonulása után, 1992-től 1997-ig a Ferrari istállónál volt tanácsadó, közben megalapította a Lauda Air légitársaságot, amelyet 2000-ben bekebelezett az Austrian Airlines. 2001-2002-ben a Jaguar Forma-1-es csapatát irányította, 2003-ban Niki ("flyniki") néven diszkont légitársaságot alapított, amelyet 2011-ben adott el. 2016-ban megvásárolta az üzleti és VIP-utasok szállítására szakosodott Amira Air céget, amely azóta a Lauda Motion nevet viseli. Lauda pilótajogosítvánnyal is rendelkezett, és nem egyszer vezette légitársasága repülőgépeit.

Lauda, aki 1997 után 2005-ben is új vesét kapott, nem szakadt el az autósporttól. 2008-ban megnyert egy bemutatóversenyt, és egy német televíziócsatorna szakkommentátora volt az F1-es futamokon. 2012-ben a Forma-1-es Mercedes csapat felügyelő bizottságának elnöke lett, a következő évben tízszázalékos részesedést szerzett a csapatban, és nagy része volt abban, hogy Lewis Hamilton ide igazolt. 2018 augusztusában sikeres tüdőátültetésen esett át, a kórházat október végén hagyta el. Januárban rövid ideig influenzás megbetegedéssel kórházban ápolták.

Lauda balesete óta mindig az égési sérüléseit leplező sapkát viselt, az ezen lévő hirdetésekért is komoly összeget kapott, és öt könyve jelent meg. Az 1976-os Forma-es szezonban James Hunttal folytatott rivalizálásáról, szörnyű balesetéről 2013-ban készült film Hajsza a győzelemért (Rush) címmel, ennek utolsó jelenetében maga Lauda is felbukkant. Nagy vetélytársáról azt mondta: azon kevesek egyike volt, akiket szeretett, azon még kevesebbeké, akiket tisztelt és az egyetlen, akit irigyelt. Hazájában bélyeg jelent meg arcképével, 2016-ban a sportolói Oscarnak nevezett Laureus-életműdíjat kapott. Fia, Mathias is autóversenyző lett, korábban a Forma-3000-ben versenyzett, jelenleg a Mercedes-csapat tagja a német túraautó-bajnokságban (DTM).

Ezeket a cikkeket olvastad már?