Kiemelt bejegyzések

Lúzer Ferrari, szárnyaló Mercedes

Lúzer Ferrari, szárnyaló Mercedes

2019.05.25. | Dorogi László

Nem jött össze Valtteri Bottasnak zsinórban a negyedik rajtelsősége, Lewis Hamilton Monte-Carlóban legyőzte csapattársát és ő indulhat az élről a vasárnapi futamon. Charles Leclercet Sebastian Vettel lökte a mezőny végére.

Tovább
Mi lesz, ha Hamilton ráérez az idei Mercedesre?

Mi lesz, ha Hamilton ráérez az idei Mercedesre?

Tovább
Elhunyt Niki Lauda, a Forma-1 legendája

Elhunyt Niki Lauda, a Forma-1 legendája

Tovább

Bottas ralizik, négy csapat még titkolózik

2019.01.27.
Ragnar Volarus

Még kicsit több mint másfél hónap van hátra a szezonkezdetig, addig viszont Valteri Bottas ralizással múlatja az időt, a csapatok pedig hamarosan bemutatják idei autóikat. Lassan felpörögnek az események, majd felbőgnek a motorok.

Fotó: Twitter

Az Ausztrál Nagydíj rajtjáig valahogy el kell ütni az időt, még a pilótáknak is. A Mercedes finn versenyzője, Valtteri Bottas nem is unatkozik, és szakaszgyőzelemmel, valamint egy összetettbeli ötödik hellyel debütált első raliversenyén.

A finn egy Ford Fiesta WRC-vel állt rajthoz az Arktisz Lappföld Ralin, és bár a nyitószakaszokon mindössze a 7. és 9. helyet csípte meg, az összetettben végül az 5. helyen zárt. Ráadásul egy rövid, 3,5 km-es szakaszon ő volt a leggyorsabb. 

A finn pilóta navigátora Timo Rautiainen volt, aki korábban Marcus Grönholm oldalán két világbajnoki címet is megnyert. A versenyt egyébként Emil Lindholm nyerte.

Miközben Bottas unaloműzésként ralizik, egyre több csapat jelenti be a 2019-es szezonra épített autójának bemutatóját. Már csak a Mercedes, a Red Bull, a Haas és a Williams nem árulta el, mikor lesz a nagy leleplezés.

És mi sem természetesebb, a szünetben a gumikat szállító Pirelli sem pihen, aki a 2020-tól 2023-ig tartó periódusban is kizárólagos abroncsgyártója lesz az F1-nek, hiába pályázott a Hankook is. 

Azt már tudjuk, hogy 2021-ben jelentősen megváltoznak az F1-es szabályok, ennek egyik eleme, hogy megnövelik az abroncsok méretét is 18 colosra.

A Speed Week című lap szerint a Pirelli F1-es főnöke, Mario Isola elárulta, az idei év első felében még a 2020-as évre tesztelnek, az idény második felében azonban már 2021-re készülnek, tehát a 18 colos abroncsok is felkerülnek az autókra. 

A Renault technikai igazgatója, Bob Bell elárulta, komoly kihívás lesz majd a 18 colos kerekekre való átállás.

„Az autók modernebb kinézetet kapnak. A legnagyobb kihívás az lesz, hogy kitaláljuk, hogyan hozzuk ki belőlük a legjobb teljesítményt. Ez egy teljesen új terület mindenki számára.”

Jelen és a jövő - Fotó: Flipboard

Újra egy Schumacher a Ferrarinál

2019.01.20.
Ragnar Volarus

Már hónapok óta azt csiripelik a madarak, hogy a tavalyi Formula-3-as Európa-bajnokságot megnyerő Mick Schumachert több Formula-1-es csapat is csábítgatja, az elmúlt néhány napban pedig már azt suttogták a jól értesültek, hogy a német állítólag a Ferrari juniorprogramja mellett kötelezte el magát. Nos, az ifjú Schumachert a Mercedes is szerette volna magához édesgetni, de most hivatalosan is megerősítették, Mick Schumacher valóban a Ferrari Akadémiájának ajánlatát fogadta el. 

Fotó: motorsport.com

„Több mint nyilvánvaló, hogy a Ferrarinak a születésem óta helye van a szívemben, ahogy a családomnak is. Szóval személyes szinten is nagyon örülök ennek a lehetőségnek”

– fogalmazott az idén már a Formula-2-ben szereplő pilóta, aki a mos aláírt szerződésének köszönhetően szinte biztosan lehetőséget kaphat majd egy szezonközi F1-es teszten. 

„Egy olyan ember számára, mint én, aki születése óta ismeri őt, kétségkívül érzelmes jelentéssel bír Mick érkezése a Ferrarihoz. De a tehetsége, az emberi és profi tulajdonságai miatt választottuk ki őt, amelyek fiatal kora ellenére is megkülönböztetik a többiektől”

- nyilatkozta a Ferrari nemrégiben kinevezett csapatvezetője, Matteo Binotto. Aki nem csak a levegőbe beszél, hiszen mérnökként Michael Schumacher legnagyobb sikerei idején is a maranellóiaknál kereste a kenyerét. 

Fotó: Autoweek

A hivatalos bejelentés után Sebastian Vettel rögtön nyilatkozott is, és kijelentette, utódjaként tekint Mick Schumacherre, akivel csapattársakként együtt versenyeztek a hétvégén a Bajnokok Tornáján (RoC).

„Ez egy nagyszerű hír számára. Remélem, sokáig velünk fog maradni, hogy együtt is versenyezzünk vagy ha majd egy nap úgy döntök, hogy kiszállok, talán neki adom át majd a kormányomat.”

A német páros a második helyen végzett a Team Nordicot képviselő Tom Kristensen és Johann Kristoffersson mögött. Vettel a versenyt követő sajtótájékoztatón elmondta, egyáltalán nincs miért szégyenkezniük amiatt, hogy csak a második helyen zártak ilyen tapasztalt versenyzők mögött.

„Mickkel büszkék lehetünk a mai teljesítményünkre. Jó lett volna hazavinni a trófeát, de a Bajnokok Tornáján soha nem könnyű eljutni a döntőig, szóval azt hiszem, jól végeztük a dolgunkat. Nincs szégyellni való abban, hogy veszítettünk Tommal és Johannal szemben, hiszen ők világklasszis pilóták, és ma egyértelműen gyorsabbak voltak nálunk.”

Fotó: racefans.net

A Ferrari négyszeres világbajnoka - aki 2007-ben éppen Michael Schumacher oldalán mutatkozhatott be a RoC-on - elmondta, számára egyedülálló élmény volt most a fiatalabb Schumacherrel való közös versenyzés.

„Nyilván nagyon különleges érzés Mickkel egy csapatban versenyezni. Emlékszem az első Bajnokok Tornáján, amin részt vettem, mennyire felnéztem Michaelre. Mindannyian tudjuk, hogy úgy még különlegesebb lett volna, ha ő is itt van ma velünk, de abban biztos vagyok, hogy nagyon büszke lenne a fiára.”

Szenzációsan mutatkozott be a Formula-3-ban Keszthelyi Vivien

2019.01.14.
Dorogi László

Az elmúlt hétvégén bemutatkozhatott a Formula-3-ban Keszthelyi Vivien, aki ráadásul a mezőny egyetlen női tagjaként a versenyhétvége mindhárom futamát sikeresen teljesítette.

Fotó: VRS Sport

Keszthelyi Vivien háromszoros túraautó-bajnokként, de formaautós tapasztalatok nélkül érkezett Thaiföldre, ahol a Nemzetközi Autósport Szövetség által hitelesített F3 Asian Championship Winter Series első versenyét megelőzően mindössze két nap állt rendelkezésére az új autó megismerésére és tesztelésére - számolt be közleményben a VRS Sport.

A két tesztnapot követően pénteken már egy szabadedzés, két időmérő és egy verseny szerepelt a sűrű naptárban, melyet szombaton két újabb futam követett. A rövid idő alatt a nagy fizikai megterhelés ellenére Vivien karrierje első Forma-3-as versenyén a nyolcadik, a másodikon a tizenegyedik, míg a harmadikon a kilencedik helyen végzett, amivel nem csak az első lépéseket tette meg a formula kategóriában, de egyúttal megszerezte első pontjait is a bajnokságban és egy új fejezetet nyitott a hazai autósportban.

„A csapattal folyamatosan foglalkoztunk az autóval, igyekeztünk minél több beállítást kipróbálni, valamint megtalálni a számomra legideálisabbakat az időmérőkre és a versenyekre egyaránt. Nagyon örülök, hogy mindhárom versenyt sikerült teljesítenem, a megszerzett 6 pont pedig csak hab a tortán. Még mindig csak ismerkedem az autóval és gumik viselkedésével. Rengeteg az új információ amit rögzítenem kell, az autóval kapcsolatban sok tapasztalatra van még szükség, hiszen ez a kategória teljesen új számomra. Egy hosszú folyamat elején járok, de azon leszek, hogy minél hamarabb megszerezzem a szükséges tapasztalatokat és versenyképes tempót tudjak diktálni"

– foglalta össze a hétvégét Keszthelyi Vivien a harmadik verseny után, majd azt is elárulta, hogy mi jelentette számára a legnagyobb kihívást.

„Ezekben az F3-as autókban nincs szervo kormány ezért fizikailag sokkal nehezebb a pályán tartani őket, mint bármilyen túraautót. Ezt a két napba sűrített szabadedzés, két időmérő majd három versenyen megtenni pedig nagyon megterhelő volt."

Természetesen nagy nyomás nehezedik Vivien vállára, hiszen a magyar autósport történetének legfiatalabb és egyben első női versenyzőjeként vesz részt egy teljes szezon keretein belül nemzetközi Forma-3-as bajnokságban, a fiatal pilóta azonban kizárólag a fejlődésre koncentrál. Az előrelépést pedig maga Davide Rizzo, Vivien ázsiai csapatának mérnöke fejtette ki bővebben, akit lenyűgözött az, amit a BlackArts Racing újdonsült versenyzőjétől látott eddig.

”Először dolgoztunk együtt, és csak néhány napot töltöttünk Buriramban, de nagyon jól ment a közös munka. Ez egy új fejezet a karrierjében, ami teljesen különbözik az eddigi tapasztalataitól, de egyre többet tanul az autó képességeiről, sajátos tulajdonságairól. Megtettük az első lépést a formaautó kategóriában, a legfontosabb dolog, hogy bízzon a leszorító erőben, amit egyre hatékonyabban használ. Nagyon meglepődtem azon, ahogy meghallgatja, és rögtön megérti a javaslatainkat, majd a következő munkamenet során a pályán egyből végre is hajtja azokat. Amit a legjobban értékelek, az az elkötelezettsége és a hatalmas erőfeszítés, melyet azért tett, hogy mindhárom versenyen jól, stabilan teljesítsen. Még sok munka van hátra annak érdekében, hogy még gyorsabb legyen, de a professzionalitása és a hozzáállása sokat segít majd a siker elérésében."

Fotó: VRS Sport

Az ázsiai bajnokság történetének első női pilótája tehát lépésről lépésre közelebb kerül a céljához, az első hétvégén nyújtott teljesítménye pedig bíztató a jövőre nézve. Arról, hogy mire lehet képes a hátralévő 6 versenyen a BlackArtsRacing csapatvezetője, Bill O'Brien beszélt:

„Vivien rendkívül gyorsan tanul, egy intelligens, erős és határozott fiatal hölgy. Keményen küzdött a hétvége folyamán, és túlteljesítette a várakozásainkat. A világ formula pilótái közül jó néhány top versenyző figyelmét felkeltette az ázsiai Winter Series, ő pedig keményen dolgozott, hogy megállja a helyét ebben az erős mezőnyben. Még ennél is nagyobb előrelépést várunk tőle a következő fordulókban."

Az első Forma-3-as tapasztalatokat már begyűjtötte, azonban még mindig hosszú út áll Keszthelyi Vivien előtt ahhoz, hogy idei legnagyobb célkitűzését elérje és bekerüljön az európai W Series 2019-es bajnokságába is. A fejlődési folyamat következő lépcsőfokaként jövőhéten Malajziában, Sepangban áll majd rajthoz újabb három versenyen.

Véget ért az Arrivabene-éra a Ferrarinál

2019.01.07.

A Ferrari menesztette Maurizio Arrivabene csapatfőnököt, akinek helyét a korábbi technikai igazgató Matteo Binotto foglalja el.

Fotó: motorsport.com

Az olasz sajtóban hétfő délelőtt kezdett el terjedni a hír, hogy a Ferrari kirúghatja Maurzio Arrivabenét, aki 2015 óta volt az istálló csapatfőnöke. Arról cikkeztek, hogy a vezetőnek azért kell mennie, mert megromlott közte és Matteo Binotto technikai igazgató között a viszony. A hír igaznak bizonyult és tényleg Binotto veszi át a csapatfőnöki teendőket a jövőben. 

A Ferrari közleményben tudatta a világot a váltásról, valamint arra is fény derült, hogy Binotto egy személyben lesz a csapatfőnök és a technikai igazgató is:

Négy év fáradhatatlan elköteleződés után Maurizio Arrivabene elhagyja a csapatot. A döntést a cég felsővezetésével közösen született meg, melyet hosszas egyeztetések előztek meg Maurizio és a csapat hosszú távú érdekeiről. A Ferrari szeretné megköszönni Mauriziónak a hozzájárulását a csapat egyre javuló versenyképességéhez, és a legjobbakat kívánja a jövőbeli kihívásaihoz. Azonnali hatállyal Matteo Binotto veszi át a Ferrari csapatfőnöki pozícióját. A technikai részlegek továbbra is közvetlenül Matteónak jelentenek majd.

Címkék: Ferrari, Forma 1

Keszthelyi Vivien a fiúkat is lenyomhatja a Forma-3-ban

2019.01.03.
Dorogi László

Keszthelyi Vivienről egy ideje csupa jó híreket hallunk, nem nagyon lehet vitás, hogy a magyar lány a honi autósport egyik legnagyobb reménysége. A még mindig csak tizennyolc éves pilóta ráadásul most már büszke csúcstartónak is vallhatja magát, ugyanis januárban első magyar női pilótaként bemutatkozhat egy Forma-3-as sorozatban, ahol a BlackArts Racing istálló autójával róhatja majd a kilométereket.

Vivien az F3 Asian Championship Winter Series sorozatban szállhat harcba a bajnoki pontokért, itt férfi versenyzőkkel küzdhet meg. A bajnokságot a Nemzetközi Automobil Szövetség is hitelesítette, a sorozat klenc versenyt ölel mad fel, az első futamot január 12-én rendezik meg Thaiföldön. Itt ülhet majd először a BlackArts Racing versenyautójába Keszthelyi Vivien, ezzel ő lesz a legfiatalabb pilóta a magyar autósport történetében, aki egy teljes szezon keretein belül eljut a nemzetközi Forma-3-as kategóriáig.

Nemcsak a Forma-3-ban, hanem egy másik sorozatban is szurkolhatunk Keszthelyinek 2019-ben, idén debütál ugyanis a W Series elnevezésű, új gyorsasági női autóverseny-sorozat, amelynek indulóit ugyan még nem jelentették be, de a szervezők első körben már 55-re szűkítették a létszámot a több száz jelentkezőből, ebben a listában pedig a magyar lány nevét is megtaláljuk. Mivel azonban ez a sorozat később startol, így bőven belefér a magyar lánynak, hogy kipróbálja magát a Forma-3-as kategóriában. Mi szurkolunk neki!

50 éves a hétszeres világbajnok Michael Schumacher

2019.01.03.

Ma töltötte be 50. életévét minden idők legsikeresebb Forma-1-es pilótája Michael Schumacher. Cikkünkben felidézzük a legendás német versenyző életútját. 

Fotó: t-online.de

Michael Schumacher 1969. január 3-án született Hürth-Hermülheimben. Édesapja a Wolfgang von Trips által alapított gokartpálya alkalmazottja volt és Michael már hat éves korában a helyi gokartklub bajnokának mondhatta magát. Első nemzetközi sikereit 1986-ban érte el mikor is junior vb-második és Európa-bajnoki bronzérmes lett. Egy évvel később Európa-bajnok lett a felnőttek között és így a csúcson zárta a gokartpályafutását. 

A német Forma-König szériában kezdte el a pályaversenyzését és egyetlen futam kivételével valamennyi alkalommal őt intették le elsőként. 20 évesen már harmadik lett hazája Forma-3-as bajnokságában, a legendás makaói pályán pedig egy győzelmet aratott. Egy évvel ezután már mindkét megmérettetésben legyőzhetetlennek bizonyult ráadásul bekerült a Mercedes pilótaképzőprogramjába is. A korábbi Forma-1-es futamgyőztes Jochen Mass társaként év végén megnyerte a sportautó-vb mexikóvárosi versenyét. 

1991-re úgy készült, hogy a Mercedes pilótájaként indul a sportautó-vb-n és a Mercedesszel elindult a legendás Le Mans-i 24 órás versenyen is. Bár egységét technikai hiba sújtotta, így is meg tudta futni a leggyorsabb kört és ötödikként célba ért. Az év végén ráadásul ismét világbajnoki futamot nyert ezúttal Japánban. Kipróbálta magát a japán Forma-3000-ben és a DTM-ben is, és mindkét sorozatban letette a névjegyét. 

Az évet azonban már a Forma-1-ben zárta. Minden idők legjobbja meglehetősen groteszk módon debütált a királykategóriában: a Jordan pilótája Bertrand Gachot börtönbe került miután lefújt egy taxisofőrt gázspray-vel és az újonc istállónak kellett találni valakit a belga botrányhős helyére. Schumachert a menedzsere Willi Weber ajánlotta be és Michael meggyőzte a csapat vezetőit a gyorsaságával. Belgiumban aztán eljött a debütálás napja és a hetedik helyről kezdhette meg a futamot egy olyan pályán ahol korábban nem is versenyzett. A versenyen aztán kuplunghiba miatt 300 méter után kiállni kényszerült, de így is a sajtó teljesen oda volt az ifjú pilóta tehetségétől. 

Azonnal csapatot váltott miután a Jordan pénzt kért a szerződtetéséért a Mercedestől és az Olasz Nagydíjon már a Benetton volánja mögött indult. Ő másodszor vett részt Forma-1-es futamon, míg Nelson Piquet a csapattársa 200. alkalommal vezetett az F-1-ben és mégis Schumacher ért el jobb eredményt miután ötödik lett. További két alkalommal szerzett még pontot és egy hétvégét leszámítva az időmérőn mindig megverte a veterán brazilt aki a szezon végén vissza is vonult. 

Fotó: twitter.com/4evermsc/

Bár hívta a Ferrari és a Mercedes is azt akarta, hogy a stuttgarti gyár színeit képviselje egy évvel később nem volt kérdés, hogy marad a Benettonnál. Mexikóban megszerezte első dobogós helyezését és első teljes évében nyolc alkalommal pezsgőzhetett a futamok után. Hamar az újraegyesített Németország egyik legnagyobb sztárja lett és 150 ezer szurkoló láthatta ahogyan dobogóra áll. Első győzelmét egy évvel a debütálása után Belgiumban szerezte meg és 31 év után első németként tudott futamot nyerni. Az év végén a világbajnoki pontverseny harmadik helyén végzett. 

Egy évvel később már a világbajnoki címért akart küzdeni, de hiába volt kilencszer is dobogós az autó megbízhatatlansága miatt végül a negyedik helyre szorult összetettben. '93-ban egy versenyt nyert mikor is Portugáliában diadalmaskodott. 

A nagy áttörés aztán 1994-ben jött el. Brazíliában körelőnnyel, Aidában több mint 75 másodperccel győzött miközben a vb legnagyobb esélyesének tartott Ayton Senna mindkétszer nulla ponttal zárt. A tragikus imolai hétvégén ahol Senna és Roland Ratzenberger is életét veszítette szintén győzni tudott, majd Monacóban miután megszerezte első pole pozícióját és a hercegségben is ő lett a győztes. Bár sorozata Spanyolországban megszakadt, de úgy is másodikként intették le, hogy autója váltója az ötödik fokozatban ragadt. Két további győzelmét követően aztán Angliában kizárták miután megelőzte Damon Hillt a felvezetőkörben és nem volt hajlandó kiállni mikor bemutatták neki előbb a büntetést jelző táblát majd a fekete zászlót. Belgiumban is ő volt a legjobb ám autója szabálytalan volt és ez miatt a két eset miatt eltiltották két versenyről is. Mire visszatért száműzetéséből Hill egy pontra faragta hátrányát és mivel egy-egy versenyt nyertek így a különbség az Ausztrál Nagydíjra is megmaradt. Adelaidéban aztán falnak ütközött és vetélytársa nekiment. Vitatható baleset volt de mivel mindketten kiestek így Schumacher lett a Forma-1 történetének első német világbajnoka. 

Fotó: mirror.co.uk

Első világbajnoki címét még beárnyékolta két pilótatársa halála és az, hogy a Benettont és őt többször is csalással vádolták meg. Miután az istálló motorszállítót váltott és a Renault-al indult azonban a mezőny egyik legjobb autójával már nem volt kérdés, hogy ismételni tud. Megnyerte a szezonzárót Brazíliában, ismételt Monacóban először győzött szülőhazájában, majd Belgiumban a 16. helyről jött fel az első pozícióba. Hill ugyan sokáig csatázott vele, ám az angol idegei nem bírták a kiképzést és kétszer is nekiment ellenfelének mikor a vezető helyért csatáztak. Az Európa Nagydíjon (szemerkélő hóban!) szinte lehetetlen helyzetből nyert a Nürburgringen és két futammal a vége előtt Aidában másodszor is világbajnoki címet szerzett. Kilenc győzelmével beállította Nigel Mansell szezonrekordját ráadásul két másik fontos esemény is történt az életében: augusztusban elvette feleségül barátnőjét Corinnát, szeptemberben pedig bejelentette, hogy elhagyja a Benettont és a Ferrarihoz igazol. 

A Ferrarinál 1979 óta vártak arra, hogy ismét egyéni bajnok legyen a csapat valamelyik pilótája, de 1983 volt az utolsó olyan év is amikor az olaszok megnyerték a konstruktőri bajnokságot. Schumacher úgy gondolta, hogy a harmadik szezon lehet az első amikor reális esély lehet a cím elhódítására. '96 mindenképpen felemás volt a sikerek szempontjából: három versenyt nyert (köztük Monzában az istálló hazai versenynén), Monacóban pedig rajtelső lett, ám például a hercegségben az első körben falnak ment, Franciaországban pedig az autó már a felvezető körben megadta magát. Első ferraris győzelmét Barcelonában aratta amikor is a szakadó esőben nem tudták tartani a tempóját. 

1997-re tovább fejlődött a Ferrari és egyértelműen ő lett a legnagyobb favorit Jaques Villeneuve kihívója. Monacóban, Franciaországban és Belgiumban is esőben volt a legjobb, míg Kanadában némi szerencse kellett a győzelméhez. Mivel a kanadai ellenfelét Japánban kizárták így szezonbeli ötödik sikerével átvette a vezetést a szezonzáró Európa Nagydíj előtt. Jerezben a két vetélytárs ezredre azonos időt autózott az időmérőn (csakúgy mint Heinz-Harald Frentzen) sokáig azonban a német vezetett. Villeneuve a futam második felében elkezdett felzárkózni és Schumacher ekkor kapitális hibát vétett: nekiment a Williams pilótájának és a kavicságyban kikötve nemcsak a vb-címet bukta el miután Villeneuve továbbment, hanem a méltóságát is. Az FIA ezért a balesetért kizárta a világbajnokságból és bár győzelmeit megtartotta sokak szemében közellenség lett. 

Fotó: Reuters

Miután a Williams motorszállítót váltott a McLaren lett az 1998-as vb legnagyobb esélye. Az "ezüstnyilak" ötször győztek az első hat versenyből és Mika Häkkinen lett a vb-cím első számú várományosa. Schumacher azonban nem adta fel és sorozatban három győzelmet aratva visszajött a vetélkedésbe. Kanadában egymás után tudott 13 gyorsabb kört megtenni, hogy egy büntetés is beleférjen számára, Angliában pedig a futam után töltötte le a rá kiszabott 10 másodpercet. Magyarországon óriási taktikai győzelmet aratott a McLarenekkel szemben és 7 pontra csökkentette a különbséget. Belgiumban azonban hiába esett ki legnagyobb ellenfele, David Coulthard belassított előtte egy lekörözésnél és így ő is a futam feladására kényszerült. Úgy érezte, hogy a skót direkt hagyta, hogy belehajtson és ököllel próbált elégtételt venni sérelmeiért. A szezonzáró előtt volt még esélye a vb-címre ám Japánban semmi nem jött össze számára: a poleból indulva autója lefulladt, majd a mezőny végéről hiába jött fel harmadiknak defektet kapott és kiesett. A leintést követően ő volt az első aki gratulált Häkkinen végső győzelméhez. 

1999-ben egy több mint másfél évtizedes szériát megszakítva nyert Imolában Ferrari-pilótaként, majd miután Monacóban is diadalmaskodott sokak szerint már ő volt a vb-cím legnagyobb esélyese. Angliába viszont két gyengébb eredmény miatt a tabella második helyén érkezett, ráadásul ezúttal csapattársa Eddie Irvine is komoly fenyegetést jelentett rá. Silverstone-ban az első körben aztán a falnak rohant egy fékhiba miatt és kettős lábtörést szenvedett. Élete legkomolyabb versenybalesete miatt hat futamot hagyott ki. Az utolsó két versenyhétvégére tért vissza és mindkétszer az élről indulhatott. Sepangban hiába engedte el Irvine-t, végül csak a konstruktőri bajnoki cím került Maranelloba. Az év során másodszor is apa lett mivel lánya a jelenleg 22 éves Gina-Maria után megszületett fia, a jelenlegi Forma-3-as Európa-bajnok Mick is. 

A 2000-es idény rajtja álomszerű volt számára: nyolcból öt versenyt nyert és a Kanadai Nagydíjat követően 22 és 24 pont volt a fórja a McLaren duójával szemben. Ezután viszont sorozatban háromszor is kiesett majd Häkkinen kétszer is nyílt csatában győzte le és a finn átvette a vezetést összetettben. Ezt követően viszont nyert Olaszországban, Indianapolisban is, majd riválisát óriási harcban maga mögött tartva Suzukában véget vetett a Ferrari huszonegy év óta tartó böjtjének és világbajnok lett. A szezont stillszerűen gőzelemmel zárta Malajziában. 

2001-ben is megnyerte az első két versenyt és bár David Coulthard a szezon első harmadában méltó ellenfele tudott lenni, Monacótól kezdve nem volt nagyon kérdéses a címvédése. A McLaren megbízhatatlan volt, ő viszont sorra szerezte az első (vagy második) helyeket és már Magyarországon bebiztosította negyedik bajnoki címét. Kanadában a Schumacher-fivérek lettek az első testvérpár akik egymás mögött álltak dobogón, igaz Ralf volt azon a hétvégén a jobb. Ez volt az 51. győzelme amellyel beállította Alain Prost rekordját. Az évet 123 ponttal és 9 győzelemmel zárva minden idők egyik legsimább szezonját tudta le. 

Fotó: motorsport.com

Ha 2001 sima volt, akkor 2002-re már nincs is nagyon jelző: 11 versenyt nyert, és az év mind a 17 futamán dobogóra tudott állni. Ausztriai győzelmére viszont árnyékként vetült, hogy Rubens Barrichellonak el kellett őt engednie az utolsó métereken, a bajnok ezt az Egyesült Államokban viszonozta csapattársának. A bajnoki címet végül Franciaországban biztosította be, 144 pontjával pedig rekordot döntött. 

Az FIA azért, hogy többé ne legyen ilyen sima a világbajnokság, 2003-ra több fontos változtatást is eszközölt: átalakították a pontrendszert és az időmérő edzések rendszerét is. "Schumi" az év első három futamán nem tudott dobogóra állni míg úgy tűnt, hogy a fiatal McLaren-pilóta Kimi Räikkönen felnőtt a kihívói feladathoz. A San Marino-i Nagydíj előtt azonban tragédia sújtotta a családot, elveszítette édesanyját. A futamon mégis rajthoz állt és végül megnyerte élete legnehezebb versenyét. A következő négy alkalomból háromszor is őt intették le elsőként és átvette a vezetést a pontversenyben a vezetést az egyéves autót használó Räikkönentől. A Nürburgringen meglehetősen vitatható módon zárt ötödik helyen miután Montoya kilökte, a pályabírók pedig megtolták az autóját és így növelni tudta előnyét riválisával szemben. A nyári futamokon a Ferrari szenvedett és összesen 3 pontot tudott szerezni így Raikkönen mellett Montoya is felzárkózott rá. Monzában aztán létfontosságú győzelmet aratott és miután Indianapolisban a hetedik helyről is képes volt nyerni egyetlen pont kellett számára ahhoz, hogy elsőként a történelemben is hatodszor bajnok legyen. Suzukában ugyan semmi nem jött össze neki, de miután nyolcadikként intették le végül történelmet írt. 

Sokan úgy vélték, hogy 2004-ben megszakadhat az évek óta tartó szériája, de ő minden addiginál motiváltabban vágott neki az évnek és minden addiginál fölényesebb módon lett hetedszer is világbajnok. Az év első 13 versenyéből 12-t megnyert és Belgiumban egy második hely is elég volt számára ahhoz, hogy újfent megkoronázzák. Az évet végül 13 sikerrel és 148 ponttal zárta úgy, hogy Barrichellot harmincnégy, Jenson Buttont pedig hatvanhárom ponttal utasította maga mögé. 

Az újabb hiperdominancia miatt az FIA újabb szabálymódosításokat hozott 2005-re: eltörölték a kerékcserét és az év első felében az időmérő edzések is már két körből álltak. Ezek a tényezők, a Ferrari gyengébb konstrukciója, valamint a Renault (különösen Fernando Alonso) és a McLaren (Kimi Raikkönen és Juan Pablo Montoya) magára találása viszont már trónfosztást eredményeztek. Schumachernek azért így is voltak emlékezetes momentumai: rajtelső volt Magyarországon, minden idők egyik legnagyobb csatájában zárt másodikként Imolában, de Kanadában és Franciaországban is dobogón zárt. Annak köszönhetően, hogy a Michelin-abroncsokat használó csapatok bojkottálták az Amerikai Nagydíjat végül győzelmet is aratott és az évet a harmadik helyen zárta. 

Sokan úgy tartották, hogy eljárt felette az idő de 2006-ra még maradt a Ferrarinál és ismét választ adott bírálóinak. Imolában és a Nürburgringen is legyőzte Alonsot, majd a szezon közepén mutatott győzelmi szériája miatt nyílttá tudott tenni egy lefutottnak vélt bajnokságot. (A spanyol az első kilenc versenyből hatot megnyert, háromszor pedig második lett.) Egy botrány azért így is fűződött a nevéhez: Monacóban az első rajtkockából az utolsóba sorolták miután leállt autójával az időmérő utolsó szakaszában, hogy ne tudják megelőzni. Tudva levő volt, hogy a szerződése lejár a Ferrarival és az volt a kérdés, hogy marad-e a Forma-1-ben. Miután megnyerte az Olasz Nagydíjat bejelentette, hogy felhagy a versenyzéssel az évad végén. Ezt követően Kínában is diadalmaskodott és átvette a vezetést több győzelmének köszönhetően a tabellán. Ez volt 91. egyben utolsó győzelme Japánban akár nyolcadszor is bajnok lehetett volna ám miután kiesett a reményei elszálltak a végső győzelmet illetően. Brazíliában már csak matematikai sansza volt amely tovább csökkent miután a tizedik helyről indulhatott csak az autója meghibásodása miatt ráadásul defektet is kapott. Ő azonban bizonyított: félkör hátrányból felzárkózva pokoli tempóban a negyedik pozícióig jött előre méltóképpen lezárva karrierjét és a Ferrarival való versenyzői együttműködését. 

Fotó: Getty Images

Visszavonulása után szaktanácsadóként segítette a Ferrarit 2007 és 2009 között azonban többször is vezette a csapat autóit a hivatalos tesztek során. Motorversenyzőként is kipróbálta magát a német Superbike-bajnokságban ám egy alkalommal súlyos nyaksérülést is szenvedett. Ez a sérülés gátolta meg végül abban, hogy 2009-ben visszatérjen mikor Felipe Massa balesetet szenvedett a Hungaroringen és a szezon további részét kihagyta. Menedzsere százszázalékosra vette a visszatérését, ám végül ez nem történt meg ekkor és Luca Badoer majd Giancarlo Fisichella helyettesítette a brazilt. Az év végi Bajnokok Tornáján folyamatosan részt vett és bár egyéniben nem lett bajnok Sebastien Vettel társaként csapatban 2007 és 2012 között legyőzhetetlennek bizonyult. 

Ezek a tesztek és versenyek valamint a tény, hogy 2009. novemberében tesztelt egy GP2-es autót Valenciában már egyértelműen jelezték, hogy nem tud otthonülő valaki lenni aki felhagy korábbi életvitelével. Így is meglepő volt mikor aztán karácsonykor kiderült, hogy a Mercedes hároméves szerződést kötött a hétszeres legendával. Hiába váltott csapatot télen Jenson Button és Fernando Alonso is valamint ment át a WRC-be Kimi Raikkönen nem volt kérdés, hogy Schumacher visszatérése volt a legnagyobb szenzáció abban az évben.

A világ egyik fele úgy vélte, hogy nem fog tudni alkalmazkodni az új körülményekhez míg a másik úgy gondolkodott, hogy folytatja korábbi sikerszériáját. Előbbieknek lett igazuk: csak ötször győzte le Nico Rosberget versenyben és időmérőn is 2010-ben ráadásul két negyedik és két hatodik helyet leszámítva igazán nem is tudott az élmezőnyben végezni. Ha ez nem lett volna elég kétszer is megbüntették: Monacóban a safety car mögött előzte meg Alonsot, míg Magyarországon majdnem falnak nyomta Barrichellót. 

A visszatérése utáni legjobb éve egyértelműen a 2011-es volt. Bár dobogóra nem tudott állni, de többször is gyorsabb volt csapattársánál és egyre többször zárt pontszerzőként is. Az év versenyén Kanadában egyszerre előzte meg Felipe Massát és Kamui Kobayashit is és végül csak néhány tizeddel maradt le a dobogóról. Volt azonban egy negatívum is a szezonjában: Szingapúrban amatőr hibát vétve ment neki Sergio Pereznek hátulról. Egy évvel később ugyanezt a hibát követte el, de 2012-ben Barcelonában is felöklelte Bruno Sennát. 

Fotó: AFP

2012-ben már jobb volt a Mercedes, ám elképesztő pechszéria sújtotta: Kínában szerelői hibája, Ausztráliában defekt, Sepangban a gumikopás, Kanadában pedig a hátsó szárny leragadása fosztotta meg egy jó eredménytől. Monacóban megnyerte az időmérőt ám a fent említett barcelonai ütközés miatt visszasorolták a hatodik helyre és végül célba sem tudott érni. Valenciában aztán a sors némiképp kárpótolta és szerencséjének köszönhetően 155. alkalommal is dobogóra állhatott. A pechszéria azonban nem tört meg és a motivációját is kezdte elveszíteni és előfordult, hogy egymást követő hat futamon maradt pont nélkül ami példátlan volt karrierje során. A Japán Nagydíj előtt aztán bejelentette második immáron végleges visszavonulását. Pályafutása 307. versenyét Brazíliában teljesítette ahol hetedikként intették le miután elengedte barátját a világbajnoki címért küzdő Sebastian Vettelt. 

A következő évet főként a családjával töltötte, de többször is nyilatkozott a futamokkal kapcsolatban. Úgy volt, hogy ismét elindul a Race of Champions-versenyen ám a thaiföldi terrortámadások miatt a gálát törölték. Így érkezett el 2013. december 29-e. 

A legendás pilóta ugyanis ekkor szenvedett a franciaországi Méribelben balesetet síelés közben. A képzett sízőnek számító Schumacher nem túl nagy sebességgel bukott és sokkos állapotban a Moutier-i kórházba szállították. Az este során aztán minden idők legjobb autóversenyzője kómába esett. Másnap átszállították Grenoble-be ahol egy vérömlenyt kellett eltávolítani az agyából. A mesterséges kómából 2014. januárjában kezdték volna meg a lassú felébresztését ám a pilóta ébredése csak áprilisban kezdődött meg. A szakemberek már ekkor egyetértettek abban, hogy Shumachernek agykárosodása van. 

2014. szeptemberében a Schuamcher-család házába szállították a pilótát és teljes orvosi felügyelet mellett a Genfi-tó partján elkezdte a rehabilitációját. A hétszeres világbajnok állapotáról azóta is szinte teljes hírzárlat van és a családtagokon kívül a család közeli barátai azok akik tudják a teljes igazságot. 

Az azóta eltelt időszakban hivatalos információ szinte alig látott napvilágot: annyit lehet tudni, hogy ügyvédje 2016-ban eskü alatt vallotta, hogy a bajnok nem tudott akkor egyedül lábra állni, más az egészségi állapotára utaló hivatalos információ azóta sem került nyilvánosságra. 

Fotó: motor1.hu

Nem tudni tehát, hogy a hétszeres bajnok mennyit érzékel a külvilágból abból, hogy egyik legjobb barátja próbálja olyan sikerekre vezetni a Ferrarit mint amilyeneket ő ért el vagy, hogy a fia egyre inkább a méltó örökösévé válik az azonban bizonyos, hogy Michael Schumacher minden idők egyik legjobb, de mindenképpen legsikeresebb pilótájaként töltötte be ma az 50. életévét. 

Virtuális Schumacher-múzeum nyílik a legendás pilóta születésnapján

2019.01.02.
Dorogi László

A telefonos alkalmazást a Keep Fighting Alapítvány készítette, segítségével a rajongók átélhetik a hétszeres világbajnok győzelmeit.

Fotó: Formula Spy

Michael Schumacher január harmadikán tölti be ötvenedik születésnapját, a kerek évfordulóra pedig különleges meglepetéssel készült a Keep Fighting Alapítvány.

"A hivatalos Michael Schumacher applikáció holnaptól lesz nyilvános, amivel közösen élhetjük át Michael sikereit. Ez az alkalmazás egy újabb mérföldkő az erőfeszítéseinkben, hogy a kedvében járjunk neki, és nektek, a rajongóinak a teljesítménye megünneplésével. Sok örömet kívánunk hozzá!"

- áll az alapítvány közleményében, amelyből kiderül az is, hogy a pilóta a lehető legjobb kezekben rehabilitálódik öt évvel ezelőtt elszenvedett súlyos síbalesete után, az alapítvány pedig minden emberileg lehetséges dolgot megtesz azért, hogy segítse őt. A hétszeres világbajnok állapotáról azonban, ahogy korábban, úgy most sem árultak el semmit a pilóta kérésére.

Finnországban a cukornál is jobban viszik a Kimi-könyvet

2018.12.20.
Dorogi László

Nemrég jelent meg Kimi Raikkönen életrajzi könyve - ami már magyarul is kapható -, a bestseller pedig akkora siker, hogy varázsütésre a legnépszerűbb olvasmánnyá változott a Jégember hazájában.

Fotó: grandprix247.com

Egészen biztos, hogy nálunk is szép példányszámot fog hozni Az ismeretlen Kimi Raikkönen című könyv, hiszen a Forma-1 rangidősét, a Ferrari eddigi utolsó világbajnokát csak az nem szereti, aki nem akarja. Hogy ne menjünk messzebb, nyáron a Hungaroringen is ellopta a show-t - na jó, kellett azért a kisfia is - hosszú idő után először nyert futamot az idei Amerikai Nagydíjon és a világbajnoki pontverseny harmadik helyén zárt, pályafutása egyik legjobb teljesítményét nyújtva.

Az FIA gálán pedig... Azt nézzék meg itt:

Hát lehet nem szeretni ezt az embert?

Kimi Raikkönen egy vérbeli finn. Szeret száguldozni és nem veti meg a földi örömöket sem. De mi értelme is lenne az életnek, ha csak otthon ülnénk a szoba négy sarkát bámulva? A Jégemberről mindenki tudja, hogy kimért, szófukar személyiség, legalábbis legtöbbször így mutatkozik a nyilvánosság előtt.

Szóval, brutális sebességgel kezdték el vásárolni a Kari Hotakainen gondozásában megjelent könyvet - én is szívesen megkapnám karácsonyra, khm... - Finnországban például már nagyon közel a 200 ezres példányszámú eladási határ. Csak a mihez tartás végett, az eddigi legnépszerűbb könyv a Harry Potter és a Főnix Rendje volt az északiaknál, abból a megjelenés évében, 2004-ben 170 200 példány fogyott el.

A magyar rajongóknak sem kell szégyenkeznie, már itthon is több mint 10 ezer példányt adtak el az életrajzi könyvből és ez a szám a karcsony közeledtével csak növekedni fog.

Schumacher nincs ágyhoz kötve és nem gépek tartják életben

Ezt állítja a Daily Mail egyik újságírója, bár hivatalos forrása neki sincs. Az utóbbi időben mindenesetre egyre több - igaz vagy sem - infó lát napvilágot a Forma-1 hétszeres világbajnokáról.

Fotó: Mirror

Érdekes cikket jelentetett meg Jonathan McEvoy, a Daily Mail újságírója, amelyben arról számolt be, hogy a 2013 decemberében súlyos síbalesetet szenvedő Michael Schumachert nem gépek tartják életben, a Forma-1 legendája svájci otthonában él feleségével, sőt, még csak nem is egy külön, a felépüléséhez kiépített szobában, hanem vele együtt, a család nappalijában.

McEvoy azt is hozzáteszi, hogy bár a legenda nincs ágyhoz kötve, rendszeres ápolást igényel, amelynek heti költsége mintegy 18 millió forintnak felel meg, de a korábbi sajtóhírekkel ellentétben nem igaz, hogy Mallorcára vagy az Egyesült Államokba szállították volna külön kezelésre.

Síbalesete óta nem kaptunk ennyi információt Schumacherről

A Nemzetközi Automobil Szövetség jelenlegi elnöke, a Forma-1-ben szereplő Ferrari csapat egykori csapatfőnöke különleges infót osztott meg a hétszeres világbajnokról. A Forma-1 rekordbajnoka öt évvel ezelőtt szenvedett végzetesnek tűnő síbalesetet Franciaországban, azóta többen keltették már halálhírét is, hiszen a nagyközönség azóta sem tud szinte semmit az állapotáról.

Schumacher január 3-án tölti be ötvenedik életévét, ennek apropóján a Ferrari maranellói múzeumában külön kiállítást nyitnak a legenda tiszteletére.

Hivatalos forrás persze nem támasztja alá a McEvoy által leírtakat, mindenesetre talán bizakodásra adhat okot, hogy egyre több információ lát napvilágot a hétszeres világbajnokról. Az utolsó hivatalos tájékoztatást Felix Damm ügyvéd tette közzé még 2016-ban, ő akkor arról számolt be, hogy Schumacher nem tud járni.

A Ferrarinál már csak a jövőre koncentrálnak

2018.12.14.
Dorogi László

Elsőként a maranellóiak jelölték meg a 2019-re megálmodott autójuk bemutatásának időpontját, amelyet három nappal az előszezoni tesztek előtt lepleznek majd le.

Az olaszok azt szeretnék, ha ebből a szemszögből figyelné őket a mezőny jövőre. (Fotó: formula1.com)

Az olasz istállónak több mint egy évtizede nem sikerült győztes autót építenie és az sem csoda, hogy gyorsan maguk mögött szeretnék tudni a 2018-as évet, hiszen Sebastian Vettel csak a szezon első felében tudta megszorítani Lewis Hamiltont és a Mercedest, végül reális esélye nem volt a bajnoki cím elhódítására.

Azt már tudjuk, hogy a következő idénynek új társat kap maga mellé a négyszeres német világbajnok, a feltörekvő monacói pilóta, Charles Leclerc kap lehetőséget a bizonyításra a Ferrarinál, de vajon ezúttal sikerül-e végre egy a bajnoki címre valódi esélyekkel pályázó kocsit összetákolni? Erre a kérdésre aligha kaphatjuk meg a választ, de az már biztos, hogy 2019. február 15-én fogják bemutatni az új reménységet.

A maranellóiak Project 670-re keresztelték legújabb fejlesztésüket és természetesen - a többi csapathoz hasonlóan - már egy ideje ügyködnek a tervezésén és kivitelezésén. Mindössze nyolc hetet kell várnunk rá, hogy mi is megtekinthessük, mire jutottak.

Címkék: Ferrari, Forma 1

Ezeket a cikkeket olvastad már?