Kiemelt bejegyzések

Megfűszerezné a dupla futamokat a Liberty

Megfűszerezné a dupla futamokat a Liberty

2020.05.31. | Szabó Róbert

Sajtóértesülések szerint a duplázó pályákon fordított rajtrácsos lebonyolítást alkalmazhatnak majd.

Tovább
Indy 500: egykor a világ egyik legnagyobb versenye része volt a Forma-1-nek

Indy 500: egykor a világ egyik legnagyobb versenye része volt a Forma-1-nek

Tovább
Raikkönen megkapta az utolsó Ferrariját

Raikkönen megkapta az utolsó Ferrariját

Tovább

Ketté szakadt a Forma-1 mezőnye, feszült a helyzet a Ferrari és a többiek között

2020.03.04.
Dorogi László

Az olasz istálló titkos megállapodást kötött a Nemzetközi Automobil Szövetséggel. A riválisok azt gyanítják, szabálytalan erőforrást használt tavaly a Ferrari.

Fotó: formula1.com

Szinte már csak néhányat kell aludnunk és elkezdődik a Forma-1 2020-as idénye az Ausztrál Nagydíjjal, ám a holtszezon is szolgáltatott bőven témát az autósport-rajongók számára. A téli tesztek eredményeinek kiértékelése mellett egy sokakat bosszantó ügylet is terítékre került, amely most alapvetően osztja két táborra a száguldó cirkuszt. A feszültség az egyes hírek szerint igen jó viszonyt ápoló Ferrari Forma-1-es csapata és az FIA, valamint a nem Ferrari erőforrással száguldozó istállók között éleződött ki az elmúlt napokban, méghozzá azért, mert a szövetség és a maranellóiak titkos megállapodást kötöttek.

A Ferrari tavaly kétségtelenül a mezőny leggyorsabb konstrukcióját rakta össze, már ami az egyenesekben mért végsebességet illeti, ez pedig alapvetően gyanút keltett a más erőforrásokkal dolgozó csapatokban. A riválisok azzal vádolták meg az olaszokat, hogy összeszűrik a levet az FIA-val, amely érdekes módon soha nem talál kivetnivalót a kötelező vizsgálatok alapján. Végül aztán az Amerikai Nagydíj előtt a szövetség betiltotta egy bizonyos üzemanyagáramlást mérő eszköz használatát, s hogy ennek köszönhető, vagy sem, az utolsó versenyekre eltűnt a Ferrari erőfölénye, a legjobb helyezésük pedig egy harmadik helyezés volt.

Az FIA végül néhány nappal ezelőtt adott ki hivatalos közleményt, amelyben kifejtették, hogy titkos megállapodást kötöttek a Ferrarival az üggyel kapcsolatban, de a megállapodás részleteit nem hozta nyilvánosságra egyik fél sem.

"Körültekintő műszaki vizsgálatot folytattunk le a Scuderia Ferrari Forma-1-es csapat hajtóegységének elemzése érdekében és sikerült megállapodást kötnünk a csapattal, amelynek részletei kizárólag az érintett felekre tartoznak. Annyi biztos, hogy a jövőben javulni fog a hajtóegységek ellenőrzési rendszere, továbbá a megállapodás segíteni fogja a Forma-1 kutatási tevékenységeit a károsanyag-kibocsátás és fenntartó üzemanyagok terén"

- fogalmazott rejtélyesen az FIA.

Az előző idény során egyébként több istálló is érdeklődött a szövetségnél a Ferrari erőforrásának szabályosságával kapcsolatban, de hivatalos választ csak most kaptak. Erre reagálva az a hét csapat, amelyik nem Ferrari motorokkal dolgozik - tehát a Mclaren, a Mercedes, a Racing Point, a Red Bull, a Renault, az Alpha Tauri és a Williams - szerdán ugyancsak közleményt adott ki és tiltakozását fejezte ki az FIA és a Ferrari titkos együttműködésével kapcsolatban.

"Meglepve és megdöbbenéssel fogadtuk az FIA február 28-i közleményét a Scuderia Ferrari Forma-1-es hajtásláncával kapcsolatos nyomozásának lezárásával kapcsolatban. Az FIA hónapokon keresztül vizsgálódott, de csak azután, hogy több csapat kérdéseket fogalmazott meg az ügy kapcsán, ezért határozottan tiltakozunk az ellen, hogy az FIA bizalmas megállapodást kötött a Ferrarival"

- állt a csapatok közös közleményében.

Az FIA-nak és a Ferrarinak vélhetően azért kellett titkos megállapodást kötnie, mert a szövetség ipari kémkedés révén jutott hozzá azokhoz az információkhoz, amelyek alapján végül szigorította az erőforrások szabályos használatára vonatkozó verdiktet, így nem is büntethette meg az olaszokat. Az FIA azt egyébként nem tette közzé, hogy a Ferrari végül is szabályos, vagy szabálytalan erőforrásokat használt-e a tavalyi szezon nagy részében, de az összeesküvés-elméletek hívei már azt is pedzegetik, hogy a szezon előtti tesztek során azért volt látványosan lassú az ágaskodó lovas autó, mert a nulláról kellett összerakniuk egy teljesen új erőforrást.

Címkék: Ferrari, Forma 1

Ausztrál GP: a koronavírus már a szezon első futamán is bekavarhat

2020.03.01.
Ragnar Volarus

Március 15-én rendezik az idei első Forma-1-es futamot, hagyományosan Melbourne-ben az Ausztrál GP-vel indul a versenyfutás. Szerencsére - a kínai és a vietnámi nagydíjjal ellentétben - a koronavírus sem állhatja útját az eseménynek, egyelőre fel sem merült a nagydíj elhalasztása.

A Ferrari-főnök Mattia Binotto viszont biztosra akar menni, hogy ne érje olasz kollégait meglepetés ausztrál földre érkezve, és ne kelljen karanténba kerülniük az olaszországi koronavírus-helyzet miatt - írja a Sydney Morning Herald.

Egyszerűen biztosítékokra van szükségünk, mielőtt elindulnánk, ha bármilyen egészségügyi ellenőrzés lesz, arról tudnunk kell. Tudnunk kell pontosan, mi vár ránk, és mik a következmények, ha bármilyen probléma adódik

- nyilatkozta a csapatfőnök.

Binotto ugyan nem jelentette ki, de előfordulhat, hogy a Ferrari bojkottálja a versenyt, ha embereinek kéthetes karanténba kell kerülniük, ami a jelenlegi protokoll világszerte. Ebben az esetben viszont nem lehetnének ott Melbourne-ben, mivel már ugye csütörtökön, március 12-én a szabadedzésekkel kezdetét veszti a versenyhétvége, de a csapatok tagjai már napokkal korábban a helyszínen dolgoznak.

A Ferrari mellett a szintén olasz Alpha Tauri csapatnak is gondjai akadhatnak, ahogy az Alfa Romeónak és a Haas-Ferrarinak is, amelynek a gyári Ferrari ad alkatrészeket és munkaerőt is biztosít.

"Mi a helyzet, ha négy csapat nem tud versenyezni? Lesz verseny, nem lesz verseny? Ez nem az én döntésem" - filozofált a körülményeken Binotto.

A Ferrari nem altat, tényleg lassú

2020.02.29.
Dorogi László

Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke a két szezon előtti teszten látottak alapján úgy véli, a csapatnak nagyon sok mindenben kell fejlődnie a két hét múlva esedékes szezonrajtig.

Fotó: formula1.com

Lerágott csont, hogy a szezon előtti teszteredményekből messzemenő következtetéseket nem szabad levonni, mégis úgy tűnik, a Ferrari a várakozásoknál gyengébben szerepelt a Forma-1 kollektív gyakorlásain. A maranellóiaknak tavaly nem sok esélyük volt megszorongatni a 2014 óta egyeduralkodó Mercedest és a teszten látottak alapján úgy fest, ez idén még kevésbé sikerülhet.

Bár felmerült a gyanúja annak, hogy a Ferrari csak altatta a mezőnyt Barcelonában, a pénteken zárult szezon előtti kollektív teszten, Mattia Binotto tiszta vizet öntött a pohárba.

"Minden téren javítanunk kell - a motor teljesítményén, az autó felépítésén, mindenen. Nem tudok kiemelni olyan területet, ahol ne lenne szükségünk egy picit nagyobb koncentrációra"

- fogalmazott világosan a csapatfőnök.

"Ha nem vagy olyan gyors, mint amilyen gyors szeretnél lenni, vagy amilyen gyorsnak kellene lenned, előbb utóbb akaratlanul is nyomás helyeződik rád. A Ferrarinak csak egyetlen célja lehet minden szezonban és ha ezt nem sikerül elérnünk, akkor nem dőlhetünk hátra"

- tette hozzá Binotto.

"Nem játszadozunk a riválisokkal, sajnos tényleg ennyit tud jelenleg az autónk, amennyit a teszteken lehetett látni. Hogy ez mennyire jó vagy rossz, ezt majd csak az első három versenyhétvége után lehet megmondani. A nyomás rajtunk van, de szeretném, ha ez motiválná a csapatot és senki nem dramatizálná túl a helyzetet"

- húzta alá a csapatvezető.

Az adatok egyébként tényleg azt mutatják, hogy a Ferrari lassabb a közvetlen riválisoknál, annak ellenére, hogy a második tesztre már egy új első szárnnyal érkeztek meg. Elemezniük mindenesetre bőven lesz mit a következő napokban, ugyanis Charles Leclerc pénteken 181 kört tett meg az autóval, a monacói ráadásul a negyedik legjobb köridőt futotta.

IndyCart idéző kanyarban is száguldoznak idén a pilóták

2020.02.27.
Dorogi László

Több mint három évtized után Hollandia visszatér a Forma-1-es helyszínek vérkeringésébe. Valljuk be, Max Verstappen népszerűségét látva erre volt is igény, a hollandok pedig nagyon kitettek magukért.

Fotó: formula1.com

A zandvoorti aszfaltcsík persze nem teljesen új, korábban rendeztek rajta különböző futamokat, de azért némi ráncfelvarrásra szorult. A célegyenesre rávezető kanyar pedig egészen félelmetesre sikeredett, amelyen a pilóták biztosan hatalmas élvezettel rongyolnak majd át.

A jócskán megdöntött kanyar minden eddiginél meredekebb lesz, még a legendás indianapolisi ovális pálya ráfordítóinál is kétszer meredekebb - a kanyar dőlésszöge 18 fokos, a külső és belső szélei között pedig 4,5 méteres szintkülönbség lesz.

A pályán belül is lesz döntött kanyar, ez nem lesz ilyen durva, de az biztos, hogy izgalmas lesz végiggurulnia a versenyzőknek a zandvoorti nyomvonalon. A Forma-1 hivatalos honlapján csütörtökön tettek közzé először képeket a már teljesen elkészített kanyarokról, egy holland autóversenyzőnek pedig megadatott a lehetőség, hogy ki is próbálja az új pályát.

Bár az időjárás nem állt a debütáló pilóta, Joshua Kreuger mellé, az esős idő ellenére sikerült körbeérnie. Szerencsére, ezt egy videós dokumentáció is alátámasztja.

A Forma-1 idei szezonja a hagyományoknak megfelelően Ausztráliában startol két és fél hét múlva, a Holland Nagydíjat május 3-án rendezik meg.

A Vietnámi Nagydíj is veszélyben?

2020.02.24.
Ragnar Volarus

Egyre többen kételkednek abban, hogy a Forma-1 jogtulajdonosa, a Liberty Media talál-e új időpontot a koronavírus miatt elhalasztott Kínai Nagydíjnak. Sőt, vannak akik már a szomszédos Vietnám miatt aggódnak. A német RTL televízió egyenesen kijelentette, nem küld stábot Hanoiba.

A koronavírus lassan felforgatja az egész világot, de a Forma-1 idei versenynaptárát már biztosan. Az száz százalék, hogy áprilisban nem rendezik meg a Kínai Nagydíjat, de a futamot hivatalosan egyelőre csak elhalasztották. Valószínűleg pénzen megy a vita, nem tisztázott, hogy melyik fél tartozik anyagi felelősséggel a kialakult helyzet miatt. Több csapatfőnök is támogatja a halasztást, de nem nagyon látják, hol lehetne helyet szorítani a naptárban a futamnak.

Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke szerint logisztikai szempontból a legjobb lenne, ha a sanghaji versenyt a Brazil Nagydíj és a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíj közé tudnák beilleszteni, de kételkedett abban, hogy lecseng addigra a koronavírus. Az Autosportnak éppen ezért határozottan kijelentette, ha kockázatos elutazni a térségbe, ellenezni fogja a megrendezést.

"Először is, egyértelműen az a legjobb döntés az FIA és a FOM részéről, hogy a jelenlegi helyzetben nem megyünk Kínába, mert az emberek biztonsága a legfontosabb tényező. Meglátjuk, hogy be tudjuk-e szorítani a szezon végén, először az egészségügyi helyzetet kell rendezni, de kétlem, hogy megoldják addigra, amikorra nekünk tudnunk kellene, hogy biztonságos odamenni. Úgy tudom, a szerződésben az van, hogy Abu-Dzabi az utolsó verseny, de talán elhalasztják egy héttel. Ha a koronavírust megfékezik, szerintem találnak majd megoldást.”

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a Reutersnek úgy nyilatkozott, nagyon zsúfolt a 2020-as versenynaptár és logisztikai szempontból nem lesz könnyű megoldást találni a Kínai Nagydíj ügyére.

A McLaren közben elsőként a csapatok közül már óvintézkedéseket is bevezetett, kitiltották a motorhome-ból azokat, akik az elmúlt két hét során Kínában jártak és átfoglalták a repülőjáratokat, hogy elkerüljék a kockázatos átszállásokat. 

Az RTL is lépett, a médiavállalat bejelentette, hogy nem küld stábot a Vietnámi Nagydíjra sem, biztonsági szempontok miatt inkább Kölnből közvetítik majd a futamot.

A csapatfőnökök is egyre óvatosabban nyilatkoznak Hanoiról, ebben Christian Horner, Günther Steiner és Zak Brown is egy húron pendül. A McLaren Racing ügyvezetője nemrég azt mondta, az egészség a legfontosabb.

„Vietnam egyelőre nem merült fel, mint potenciális probléma, de nyilvánvalóan nagyon közel van [Kína] szomszédságában, úgyhogy figyeljük a helyzetet. Biztosan nem tennénk olyat, ami veszélybe sodorná az embereinket. Nem hinném ezt a Forma-1-ről sem”

– nyilatkozta, és elárulta, előre tájékoztatják a személyzetet a fejleményekről, így a stáb tagjai nem aggódnak a helyzet miatt.

Horner kijelentette, a Red Bull követi a Liberty Media iránymutatását a vietnámi utazással kapcsolatban, Steiner pedig hozzátette:

„Amennyire én tudom, egyelőre a szervező azt mondja, hogy mehetünk oda versenyezni, de természetesen az emberek egészségének prioritást kell élveznie.”

A Mercedes tarolt, a Ferrari bajban - véget ért az első szezon előtti teszt

2020.02.21.
Dorogi László

Az ezüst nyilak zárták az első két pozícióban a szezon első, kollektív tesztjének utolsó napját. Bajban a Ferrari?

Fotó: formula1.com

Péntek délután hat órakor véget ért a szezon első kollektív tesztje a száguldó cirkuszban. A három barcelonai nap rengeteg témát szolgáltatott a sajtó és a szakértők számára, elsősorban a Racing Point Mercedes-utánzata, és a Mercedes repülőgépkormányhoz hajazó első felfüggesztési trükkje ütötte ki a biztosítékot a riválisoknál.

Miben mesterkedik a Racing Point?

Szerdán hivatalosan is kezdetét vette a Forma-1 2020-as idénye a barcelonai kollektív teszt első napjával. Ilyenkor persze még nem tudunk és nem is szabad messzemenő következtetéseket levonni a köridőkből, az viszont azonnal szemet szúrt mindenkinek, hogy a Racing Point autói nagyon-nagyon hasonlítanak a 2019-ben világbajnok Mercedes-konstrukcióra.

Ez utóbbira az FIA már reagált is, de nem kell megijednie a németeknek, ebben az évben még használhatják ezt a különös megoldást. Már persze, ha akarják, mert arról egyelőre nincsenek információk, hogy valóban javított-e az autó teljesítményén a duplatengelyes-kormányzás.

A Mercedes mindenkit meglepett

Az első óra leginkább Hamiltonról szólt, mivel ő teljesített először mért kört, majd 1:18.915-tel az élen is zárt, nem mellesleg a legtöbb kilométert is a mercedeses tette meg. A címvédő lendülete a későbbiekben sem hagyott alább, igaz, inkább az adatok gyűjtésére feküdt rá a második hatvan percben, ezért folyamatosan csúszott hátra az időlistán.

A harmadik napot ettől függetlenül tükörsimán hozta le a Mercedes egy-kettővel, a nap és egyben a teszt leggyorsabb körét Valtteri Bottas teljesítette pénteken, a második legjobb időt pedig csapattársa, Lewis Hamilton futotta. A finn pilóta a lágy gumikon 1.15:732 alatt ért körbe a barcelonai aszfaltcsíkon, míg a regnáló világbajnok a keményebb keverékű abroncsokon 1.16:642-es időt ért el.

Nem volt jó napja ugyanakkor a Ferrarinak és Sebastian Vettelnek. A négyszeres német világbajnok a teszt első napján betegség miatt nem tudott részt venni, s hiába kapta meg a csapattól az egész napot a gyakorlásra pénteken, az autója 100 kör után megadta magát, úgy tűnt, a motorral lehet valami probléma. A maranellóiak egyébként is izzadhatnak, ugyanis a Ferrarik sebessége egyelőre nem tűnik túl jónak, persze az első teszteredményekből nem szabad messzemenő következtetéseket levonni. Ugyanakkor, érdemes megjegyezni, hogy az olaszok szignifikánsan kevesebb kört tudtak megtenni Vettel technikai problémája miatt mint a riválisok, ez pedig akár vissza is üthet.

A tesztnap harmadik legjobb idejét Esteban Ocon futotta a Reanult-val, őt pedig a kifejezetten gyorsnak tűnő Racing Pointtal Lance Stroll követte. A Williamsnél is akad ok a bizakodásra, a tavaly rettenetesen teljesítő istálló majd egy másodperccel futott jobb időket az elmúlt három napban a barcelonai aszfaltcsíkon, mint tavaly, úgy tűnik tehát, hogy idén azért bele-beleszólhatnak majd a középmezőny csatározásaiba.

A legpechesebben Kevin Magnussen számára alakult a nap, a dán pilóta mindössze négy kört tudott teljesíteni, mielőtt összetörte volna a Haast. Az istállónak egyébként sem sikerült a tervek szerint a tesztje, mindenkinél kevesebb kört rakott az autókba a Magnussen-Romain Grosjean páros.

A Forma-1 mezőnye jövő héten újabb három napot tölt teszteléssel Barcelonában, a versenyszezon pedig március 13-án veszi kezdetét Ausztráliában.

A barcelonai teszt harmadik napjának végeredménye

Címkék: Barcelona, Forma 1

A Mercedes mindenkit meglepett

2020.02.20.

Lewis Hamilton egy trükkös megoldással hozakodott elő az első barcelonai teszt második napján, amely azonnal vitát generált.

Fotó: index.hu

Az első óra leginkább Hamiltonról szólt, mivel ő teljesített először mért kört, majd 1:18.915-tel az élen is zárt, nem mellesleg a legtöbb kilométert is a mercedeses tette meg. A címvédő lendülete a későbbiekben sem hagyott alább, igaz, inkább az adatok gyűjtésére feküdt rá a második hatvan percben, ezért folyamatosan csúszott hátra az időlistán.

Rövid ideig Ricciardo, Leclerc és Gasly is állt az élen, végül Sergio Péreznek sikerült a legtovább elől maradnia. A Racing Point így továbbra is remek formában, aminek eredményeképp még mindig az egyik fő témát szolgáltatja.

A csapatot sok kritika érte azért, mert szerdán egy olyan autót mutatott be, amely nagyon hasonlít a Mercedes tavalyi konstrukciójához. A sok egyezés több rivális tetszését sem nyerte el, a technikai igazgató, Andy Green szerint azonban logikus az, hogy a címvédő autóját másolták.

A Mercedes megoldása viszont ennél is érdekesebb témát szolgáltatott. Hamilton belső kamerás felvételei ugyanis gyanút keltettek, miután többször is látszott, hogy a kormány előre és hátra mozog vezetés közben. Az esettel kapcsolatban több felvetés is született, egyesek szerint az autó hasmagassága és dőlésszöge állítható így, míg mások arra lettek figyelmesek, hogy a kormány mozgatásával az első kerekek állása változik meg. A szakértők egy része úgy vélekedik erről, hogy a megoldás az egyenesekben segít a leginkább, és azt gátolja meg, hogy visszahűljön a gumi, továbbá növeli az autó sebességét is.

Egy biztos, a szabályok szerint a mozgatható aerodinamikai elemek használata tiltott, mint ahogyan az aktív felfüggesztés is, de a hírek szerint ebben az esetben nem erről van szó. Kétség azonban nem lehet afelől, hogy több vád is éri a csapatat főleg azután, hogy a német gárda egyik forrása elárulta, nem csak egy tesztelemről van szó. Ennek ellenére a technikai igazgató, James Allison szavaiból úgy tűnik, nincs félnivalója a címvédő gárdának, mivel állítása szerint az elemről már egy ideje egyeztetnek az FIA-val, és a megoldásnak egy új nevet is adtak már: DAS, vagyis „kéttengelyes kormányzás".

Hamilton időközben szorgalmasan gyűjtötte az adatokat a pályán. A brit messze a legszorgalmasabb versenyző volt, összesen 106 kört teljesített a Circuit de Catalunyán, délután pedig Valtteri Bottas folytathatja a munkát.

Az ebédszünet előtti utolsó két órában a csapatok inkább az adatgyűjtésre mentek rá, nem is nagyon változott a sorrend. Az élen Pérez zárt 1:17.347-tel, míg mögötte a garázst utolsóként elhagyó Ricciardo, Alexander Albon, Pierre Gasly, illetve George Russel következett.

Az ebédszünet után érkeznek a cserék: Hamiltont Bottas, Leclerc-t a szerdán még betegeskedő Sebastian Vettel, míg Ricciardót Esteban Ocon váltja.

Első téli teszt, Barcelona, második nap, állás 16 órakor

1. Sergio Pérez (mexikói, Racing Point-Mercedes) 1:17.347, 97 kör
2. Daniel Ricciardo (ausztrál, Renault) 1:17.749, 41 kör
3. Pierre Gasly (francia, Alpha Tauri-Honda) 1:18.121, 103 kör
3. Alexander Albon (thaiföldi, Red Bull-Honda) 1:18.155, 78 kör
5. George Russell (brit, Williams-Mercedes) 1:18.266, 84 kör
6. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 1:18.273, 33 kör
7. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 1:18.335, 49 kör
8. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:18.387, 106 kör
9. Romain Grosjean (francia, Haas-Ferari) 1:18.496, 114 kör
10. Kimi Räikkönen (finn, Alfa Romeo-Ferrari) 1:18.508, 98 kör
11. Lando Norris (brit, McLaren-Renault) 1:18.537, 109 kör
12. Esteban Ocon (francia, Renault) 1:18.557, 25 kör
13. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:21.126, 55 kör

Címkék: Forma 1

Miben mesterkedik a Racing Point?

2020.02.20.
Dorogi László

Szerdán hivatalosan is kezdetét vette a Forma-1 2020-as idénye a barcelonai kollektív teszt első napjával. Ilyenkor persze még nem tudunk és nem is szabad messzemenő következtetéseket levonni a köridőkből, az viszont azonnal szemet szúrt mindenkinek, hogy a Racing Point autói nagyon-nagyon hasonlítanak a 2019-ben világbajnok Mercedes-konstrukcióra.

Mint két tojás: a tavalyi Mercedes és az idei Racing Point összemontírozva. (Kép forrása: Twitter)

Mielőtt találgatásokba bocsátkoznánk, nem árt leszögezni: a téli tesztelés első napja nem mutatja meg a reális erőviszonyokat. Nem lehet már most rábökni arra az autóra, amely a hosszadalmas szezon végén majd bezsebeli a konstruktőri világbajnoki címet, persze, nagy kockázatot nem vállalunk azzal, ha a világbajnoki címvédő és a legutóbbi hét szezonban mindig győztes Mercedesre mutogatunk vadul. Ugyanakkor, nem lenne fair a többi csapattal szemben már most lefutottnak tekinteni a küzdelmeket, így mi sem tesszük.

A legnagyobb meglepetést a Racing Point okozta az első tesztnapon, a megboldogult Force India jogutódja ugyanis kifejezetten gyorsnak tűnt. A tavaly konstruktőri hetedik helyen záró, Lawrence Stroll és tulajdonostársai által birtokolt csapatnak első blikkre sikerült egy kiváló gépet összeraknia, aminek egyetlen szépséghibája van: a festésétől eltekintve egy az egyben hajaz a tavalyi Mercedesre. Azt persze nem állítjuk, hogy ezzel azonnal a trónkövetelők táborához csatlakozott a Racing Point, mindenesetre tényként állapítsuk meg: a szerdai tesztnapon Lewis Hamilton és Valtteri Bottas mögött Sergio Pérez futotta a legjobb köridőt, ráadásul a Mercedes finn pilótájától csupán 62 századmásodperccel kapott ki.

A Forma-1-ben nem ritka jelenség, hogy egyes istállók egyfajta leányvállalataként működnek a topcsapatoknak, ne menjünk messzebb a Red Bull és a most már Alpha Tauri néven futó csapatok házasságánál, de a Haas is szoros együttműködésben áll a Ferrarival. A száguldó cirkuszban az sem tilos, hogy a kisebb csapatok az autóik bizonyos elemeit a nagyoktól vásárolják meg, attól önmagában még nem lesz versenyképesebb egy Haas, hogy a Ferrari hátsó felfüggesztését használja. Csakhogy, a Racing Point most tényleg egy az egyben lekopírozta a Mercedes tavalyi autóját, amit a rivális csapatok nem is hagytak szó nélkül.

Fotó: formula1.com

A sztorit az teszi még érdekesebbé, hogy a Racing Point néhány nappal ezelőtt, a többi istállóhoz hasonlóan bemutatta 2020-as autóját, csakhogy szerdán már közel sem azzal a járgánnyal gurult ki Sergio Pérez a katalán aszfaltcsíkra. Szakértők gyorsan szemügyre is vették, miért is olyan ismerős az ezúttal is rózsaszínre pingált kocsi: az autónak ugyanolyan az első felfüggesztése, a hátsó felfüggesztése, az első szárnyának formája, az oldalsó légbeömlőinek a kialakítása, a felső légbeömlőbe épített bukókeretének formája és kialakítása, valamint az orrkúp végének formája mint a tavalyi Mercedesé.

Andy Green, a Racing Point technikai vezetője a riválisok plágium-kiáltására úgy reagált, ők már május óta dolgoztak az idei versenyautón, s mivel a Mercedes szélcsatornáját használták a tesztek során, óhatatlanul is ellestek egy-két trükköt a világbajnoktól. Meg hát persze, miért ne tanulnának vagy vásárolnának alkatrészeket a jobbtól. Logikus.

Az előrelépés megkérdőjelezhetetlen, még ha nem is száz százalékban etikus a módja: Sergio Pérez a szerdai teszt első két órájában gyorsabb kört teljesített a Racing Pointtal, mint a tavaly a csapatok rendelkezésére álló nyolc tesztnap bármelyikén. A tavalyi barcelonai Spanyol Nagydíjhoz képest fél másodpercet javított a rózsaszín autó időeredményén, ráadásul azon két istálló egyike volt a Racing Point, amely gyorsabb időt volt képes teljesíteni a 2019-es időkhöz viszonyítva. A másik ilyen istálló a Williams volt, nekik 9 tizedet sikerült fejlődniük, ami soknak tűnik, de tudván, hogy mennyire pocsék volt a britek autója tavaly, valahol várható volt a javulás.

A Racing Point szerdán 110 kört teljesített a barcelonai teszten, náluk csak a Haas autói köröztek kevesebbet, így valóban nehéz belőni, hogy mire is lehet képes a csapat idén, ám egyes szakértők már arról diskurálnak, hogy akár a világbajnoki negyedik helyet is elorozhatják az abba a pozícióba várt McLarentől. Attól a McLarentől, amelynek végsebességét senki nem tudta megközelíteni szerdán, a narancssárga autó végsebessége fél kilométer per óra híján elérte a 330-at. A sebesség persze nem minden, a Ferrari a leggyorsabb szakaszon sem lépte át a 307 kilométer per órás sebességet, ezzel messze a leglassabb autó volt a pályán, ez mégsem predesztinálja azt, hogy a maranellóiak a mezőny hátát fogják nézni a szezonban.

A barcelonai teszt csütörtökön is folytatódik, a lelki hadviselés pedig már most elkezdődött. Remélhetőleg a szezon is legalább ilyen érdekfeszítő lesz.

Minden autó elkészült, hivatalosan is elkezdődött a szezon

2020.02.19.
Dorogi László

No, persze egyelőre csak a téli tesztelés indult el a száguldó cirkuszban, a mezőny tagjai a héten Barcelonában köröznek.

Minden autóról lehullt a lepel, kezdődhet a móka - gondolhatták a Forma-1 szerelmesei szerda reggel, amikor az első fecskék kigurultak a barcelonai aszfaltcsíkra. Bár a versenyszezon csak márciusban kezdődik, addig még igen fontos hetek várnak a csapatokra, most tökéletesíthetik autóikat, ismerhetik meg a járgányokat, amelyeket a szerelők gondosan összeraktak.

Az most még nem fog kiderülni, hogy milyen erőviszonyokkal futnak neki az idénynek az istállók, de nem kockáztatunk nagyot azzal, ha helyeslően bólogatunk Toto Wolff, Mercedes-főnök véleménye hallatán: 2020-ban is három csapat verseng potenciálisan a világbajnoki címért. A Ferrari és a Mercedes autóbemutatójáról korábban már írtunk, küllemre sokat egyik csapat sem változtatott a tavalyi autóján, persze az igazán fontos dolgok a szemnek láthatatlanok.

Érdemes néhány szóban megemlékezni a Red Bull járgányáról, az osztrákok ugyanis fekete mágiával győznék le a Mercedes-Ferrari kettőst. Christian Hornerék átálltak a sötét oldalra, az autó orrkúpja egy az egyben Darth Veder nagyúr sisakjára emlékeztet.

Az egyik legszebb festéssel az Alpha Tauri vág neki a szezonnak. Akinek nem ismerős a csapat neve, ne aggódjon, tavaly még Toro Rosso néven futottak, de a névváltással a dizájn is megváltozott, egy lépéssel távolabb kerültek az anyacég Red Bulltól.

A többieknél nagy változások nem történtek, bár a Renault még robbanthat valamit, ugyanis a szerdai tesztre egy teljesen fekete autóval érkeztek meg, viszont aligha lesz ez a végső külső. Az utolsó pillanatokban mutatta be idei festését az Alfa Romeo is, de Raikkönenéknél semmi nem változott tavalyhoz képest. Talán csak annyi, hogy a csapat leigazolta tesztpilótának a Williamsnél létszám fölöttié váló Robert Kubicát.

Címkék: Barcelona, Forma 1

A koronavírus adhat esélyt Imolának a visszatérésre?

2020.02.16.
Ragnar Volarus

Imola legendás helyszín, de sajnos egyúttal tragikus is. Az 1994-es hétvége kitörölhetetlen az emlékeink közül, Roland Ratzenberger és Ayrton Senna is itt vesztette életét.

Az elmúlt években sokszor szóba került, hogy Imola visszatérhet a versenynaptárba, és ennek érdekében rengeteg átalakítás is zajlott a pályán. A tagságot azonban még mindig nem kapta meg, aminek elsősorban pénzügyi okai vannak, és az sem könnyíti a helyzetüket, hogy Monza az Olasz Nagydíj otthona. 

Most azonban, hogy a Kínai Nagydíjat a koronavírus miatt hivatalosan is elhalasztották, Imola előtt adódhat egy nem várt lehetőség. A távoli ázsiai helyszín későbbi pótlása nagy terhet róna a csapatokra, hiszen újra Ázsiába kéne utazni, ami pénzben és időben is komoly tétel. Ráadásul egyelőre teljes a bizonytalanság, hiszen nem tudni, hogy mi lesz hónapok múlva az országban a súlyos vírushelyzet miatt.

A La Gazzetta dello Sport beszámolója szerint Imola - mely 2006 óta nem rendezett Forma-1-es futamot -, így esélyes lehet arra, hogy megkapja Kína vagy Vietnam helyét, ha esetleg az új helyszín sem tudná vállalni a rendezést a vírus miatt.

Az olaszok azonban reménykedhetnek, mert egy európai versenyhétvégét logisztikai szempontból is könnyebb beilleszteni a versenynaptárba. A Liberty Media nyilván jól megrág minden lehetőséget, hiszen idén 22 futammal terveztek, amire ezelőtt nem volt még példa, tehát nekik a legrosszabbkor szólt közbe a kínai helyzet. Pláne úgy, hogy a hosszabb naptár és a több verseny miatt lett rövidebb az F1-es tesztsorozat. 

Ezeket a cikkeket olvastad már?