Kiemelt bejegyzések

Michael Schumachert kórházba szállították!

Michael Schumachert kórházba szállították!

2019.09.10. | Kecskés István

Természetesen konkrétumokat nem jelentett be senki, de német és francia lapok is megírták, hogy egy párizsi kórházba szállították minden idők legnagyobb Forma-1-es bajnokát.

Tovább
Leclerc visszaverte Hamilton és Bottas támadását is, újra futamot nyert

Leclerc visszaverte Hamilton és Bottas támadását is, újra futamot nyert

Tovább
Olasz Nagydíj: Leclerc indul az élről, többen eltaktikázták az időmérőt

Olasz Nagydíj: Leclerc indul az élről, többen eltaktikázták az időmérőt

Tovább

Korábban nyilvánosságra hozhatják a 2021-es szabályokat

2019.05.17.
Ragnar Volarus

Azt már tudjuk, hogy 2021-ben komoly változások érkeznek a Forma-1-be. Korábban úgy volt, hogy az FIA csak októberben hozza nyilvánosságra az új szabályokat, de a legújabb hírek szerint már nyáron okosabbak lehetünk.

Christian Horner, a Red Bull csapatának főnöke ugyanis a minap egy interjúban elszólta magát, miszerint esély van rá, hogy már júniusban véglegesítik a 2021-es szabályokat. Pedig sokan szeretnék, hogy ezt az év végéig kitolják. Több okból is. 

Egyrészt ha már nyáron kiadnák a hivatalos tervezetet, a nagypénzű csapatok komoly előnybe kerülhetnének. A kisebb istállók anyagi helyzetét eléggé megterhelné, ha egyidőben kellene az idei autó mellett, a jövő évi, valamint a 2021-es fejlesztésekre is koncentrálni. Valljuk be, egy Mercedes és Ferrari ezt megoldja, de a töredékéből gazdálkodó Williams istállónak ez szinte megoldhatatlan feladat.

2021-es terv

Viszont a Spanyol Nagydíj helyszínén Christian Horner azt nyilatkozta, jelenleg az a legvalószínűbb, hogy az eredeti terveknek megfelelően már júniusban kiadják a 2021-es terveket.

„Jelenleg úgy tűnik, júniusban készen lesz a dolog, így elkerülhetetlen, hogy a nagyobb forrásokkal rendelkező csapatok előbb elkezdenek majd foglalkozni vele, mint a kisebb forrásokból gazdálkodó istállók. Ezért is törekedtem arra, hogy október környékén adják csak ki őket. De a legvalószínűbb most az, hogy  júniusban nyilvánosságra hozzák, és aztán frissítik októberben.”

A csapatok többsége egyébként az októberi dátumot favorizálná. A Williams csapatfőnök-helyettese, Claire Williams hozzátette:

„Azt gondolom, ha mérlegelünk mindent, akkor inkább legyenek kiadva később, elkerülve ezáltal azt, hogy a nagyobb csapatok komoly forrásaiknak köszönhetően előnybe kerüljenek a kisebbekkel szemben. Úgy gondolom, ez mindenki szempontjából fair megoldás. Szóval nem akarjuk, hogy a 2021-es fegyverkezési verseny már most elkezdődjön.”

A McLaren ügyvezetője, Zak Brown más okból is hasznosabbnak látná az októberi dátumot. 

"Azt gondolom, mi az októbert preferálnánk, hogy adjunk még egy kis időt az FIA-nak. Kevésbé foglalkoztat az előny, vagy a hátrány kérdése. Én inkább azt szeretném, ha a lehető legjobb szabályokkal állnának elő. Mik lesznek a sztenderd alkatrészek? Mik a listázottak? Jelenleg messze nincsenek még készen az új szabályok kidolgozásával, maximum a kanyarban vannak.”

Címkék: Forma 1

Lewis Hamilton szebbé varázsolta egy halálos beteg kisfiú utolsó napjait

2019.05.15.
Dorogi László

A Forma-1 ötszörös világbajnokát lehet szeretni és nem szeretni azért, ahogy a pályán és a száguldó cirkusz közegén belül viselkedik, de egy biztos, most bebizonyította, hatalmas ember.

Fotó: Twitter

Bevallom, én is azok közé a Forma-1-rajongók közé tartozom, akik nem csípik Lewis Hamiltont. Ebben persze nyilván közrejátszik a Mercedes évek óta tartó dominanciája, amivel kiölik az izgalmakat a sorozatból - ez persze nem teljesen a németek hibája -, közrejátszik az az arrogáns nyilatkozat, amit az akkor még menedzser édesapja tett az első, McLarenes világbajnoki címének megszerzését követően, miszerint fia simán meg fogja dönteni Michael Schumacher hét vb-győzelmet számláló örökös csúcsát és nyilván szerepe van Hamilton személyiségének is ebben. Legalábbis annak a személyiségnek, amit az átlagos F1-rajongó lát. Mert ez közel sem biztos, hogy azonos a valódi emberrel az álarc mögött. Lewis Hamilton most hatalmasat nőtt a szememben.

Él Angliában egy Harry Shaw nevű ötéves kisfiú, aki egy borzasztóan súlyos betegségben szenved, a rák egy olyan fajtáját diagnosztizálták nála az orvosok, amely a csontokat támadja és igen agresszív. Az orvosok kilenc hónapig küzdöttek azért, hogy Harry állapotában javulást idézzenek elő, de mindhiába, április végén közölték a családdal, hogy a kisfiú meg fog halni. Harry, mint a legtöbb kisfiú, hatalmas autórajongó és a Forma-1-et is nagyon szereti, a kedvenc pilótája pedig nem is lehet más angolként, mint Lewis Hamilton. Harrynek nem sok öröme van a kórházban, így hát mindig hatalmas boldogság számára, ha láthatja kedvencét a tévében, hát még ha a pilóta nyeri is a futamokat. A hétvégi, Spanyol Nagydíj előtt Instagramon üzent Hamiltonnak, amelyben megköszönte neki, hogy ilyen sok szép pillanattal ajándékozza meg őt és minden szurkolóját, az üzenet pedig eljutott az ötszörös világbajnokhoz.

Hamilton saját bevallása szerint Barcelonában csak Harry üzenetére tudott gondolni, annyira megérintette és eltökélte, hogy amennyire csak tőle telik, széppé teszi Harry utolsó napjait. Éppen ezért csapatával együtt úgy döntött, hogy postáz a családnak egy Forma-1-es Mercedest ajándékba, de a kisfiú megkapja a Spanyol Nagydíj győzelméért járó trófeát is. A Shaw család mindezek mellett különböző Mercedeses relikviákat is kapott Hamiltonéktól, aki a tervek szerint személyesen is meglátogatja kis rajongóját. Ennél többet pedig tényleg nem tehet egy sportember. Le a sisakkal akarom mondani a kalappal a brit előtt!

Nem kímélik a Ferrarit az olasz lapok (sem)

2019.05.15.
Ragnar Volarus

"A Ferrari egyre rosszabb és rosszabb" valamint "A Ferrari most már valódi krízisben van" címekkel jelentek meg az olasz sportnapilapok írásai, miután a Mercedes zsinórban az ötödik futamon végzett az első két helyen.

Persze Itáliában nem jellemző, hogy akkor is a buksit simogatják, amikor arra semmi okuk - lásd például magyar jégkorong-válogatott. A Ferrari most kapja is az ívet rendesen, nem kímélik az ágaskodó lovacskás istállót. A Tuttosport egészen odáig megy, hogy kijelenti, Sebastian Vettel kudarcot vallott, és a fiatal Charles Leclerc kezébe kell adni az irányítást.

"A Ferrarinak már csak egy esélye maradt, mindent feltenni Leclerc-re. Lewis Hamiltonnak már nem a német az ellenfele, hanem Valtteri Bottas. A Mercedes ugyanis már annyira erős, hogy megengedhet magának még egy házon belüli rivalizálást is."

A Corriere della Sera is Vettelt ekézi, szerintük a négyszeres világbajnok identitászavarral küzd, a csapatutasítás nem old meg semmit, sőt. Az Auto Bild is utóbbi döntéseket elemző cikke pedig rávilágít arra, hogy a Ferrari szinte minden versenyen beleszólt a versenyzők viadalába, ahogy legutóbb Barcelonában is. Csak ezek rendszerint balul sültek el, hiszen előbb Leclerc vesztett időt Vettel mögött, aki nagyon szenvedett, míg később Vettelt hagyták Leclerc mögött, aki akkor éppen kemény keveréken haladt - tehát lassabb volt -, eltérő stratégiával.

Martin Brundle, korábbi pilóta, a Sky szakértője sem válogatta meg a szavait.

"A Ferrari ismét rálépett a saját farkára. Mindenre koncentráltak, csak a riválisokra nem. Az utasítások is későn jöttek, így időt vesztettek, amiből később egy tizedet sem tudtak lefaragni."

Az Auto Bild szerint ott a különbség a Ferrari két pilótája között, hogy Sebastian Vettel a csapat érdekeit tartja szem előtt, Charles Leclerc viszont csak magára gondol. Mert a német azonnal aláveti magát a csapat kérésének, viszont a monacói hezitál, vonakodva engedelmeskedik. Bahreinben például nem hallgatott a rádión jött üzenetre, és Barcelonában is ellenállt, ennek lett eredménye, hogy a csapattársak majdnem összeértek.

Hamilton nyerte a Spanyol Nagydíjat, ötödször is kettős Mercedes-siker

2019.05.12.

Lewis Hamilton győzelmével zárult a Spanyol Nagydíj. A Mercedes világbajnoka mögött csapattársa Valtteri Bottas zár, így a német istálló sorozatban ötödször aratott kettős győzelmet az idei szezonban.

Fotó: Reuters

Napsütéses, de ugyanakkor szeles időben vette kezdetét az idei ötödik nagydíj. A verseny előtt nem sokkal kiderült, hogy Nico Hülkenberget kizárták az időmérőről, míg Antonio Giovanazzi-t megbüntették, így a mezőny hátsó traktusában változott a rajtsorrend. 

A rajtnál Lewis Hamilton az élre vágott, ám a címvédő előretöréséhez az is kellett, hogy Sebastian Vettel kissé hozzáérjen Valtteri Bottas autójához. A finn így is megmaradt a második helyen, Vettel (aki el is fékezte magát), viszont visszaesett Max Verstappen mögé. 

A két Mercedes hamar kényelmes előnyt épített ki, egymást nem veszélyeztetve, Charles Leclerc viszont egyértelműen gyorsabb volt Vettelnél. Mivel Max Verstappen kezdett ellépni tőlük így Vettelt behozták és így a két csapattárs eltérő taktikára került. 

Az élcsapatok mögött a Haas és a Toro Rosso pilótái csatáztak főként, Kimi Raikkönen versenye viszont lényegében már az első körben megpecsételődött amikor is az utolsó helyre esett vissza. Az első kiállások során a két Mercedes, Pierre Gasly és Vettel közepes keverékű abroncsot kapott, míg Verstappen lágyat, Leclerc pedig kemény keveréket..  

A kiállások után a két Ferrari egymás mögé került és végül Vettel elment Leclerc mellett a csapat utasítására. Elől a két Mercedes kényelmesen haladt a kettős siker felé, de Max Verstappen számára is izgalommentesen teltek a körök.

Azt, hogy nem fullad totális unalomba a futam Lance Stroll és Lando Norris ütközése szavatolta amely után mindkét pilóta kiállásra kényszerült. Az ismétlések alapján a kanadai nem hagyott helyet vetélytársának. A biztonsági autót beküldték és így lényegében az utolsó tizenöt kör döntötte el a futam sorsát. 

Az újraindításnál nem változott a sorrend az élen, viszont a két Haas roppant veszélyes csatát vívott egymással, amelynek majdnem az lett a vége, hogy kilökték egymást Romain Grosjean jóvoltából.  A  középmezőnyben Danyil Kvjat, a két Haas valamint Daniel Ricciardo vívott egy jó csatát. 

Lewis Hamilton végül magabiztosan nyerte a Spanyol Nagydíjat, az ötszörös világbajnok pályafutása során negyedszer diadalmaskodott Barcelonában. Valtteri Bottas második helye azt jelenti, hogy a Mercedes az év első öt nagydíján aratott kettős győzelmet, amelyre soha egyetlen csapat sem volt képes az F-1 történetében. A dobogó harmadik fokára Max Verstappen állhatott fel. 

A két Ferrarinak csak a negyedik-ötödik hely jutott, míg mögöttük Pierre Gasly futott be. Kevin Magnussen végül megtartotta hetedik helyét, a hazai pilóta Carlos Sainz Jr, Danyil Kvjat és Romain Grosjean előtt. 

A leggyorsabb kört megfutó, és így plusz egy ponttal gazdagodó Hamitlon a bajnokságban átvette a vezetést. A 112 pontos címvédőt a 105 pontos Bottas és a 66 pontos Verstappen követi összetettben. A Mecedes a konstruktőröknél 217 ponttal vezet (218-at lehetett eddig szerezni) a Ferrari (121 pont) és a Red Bull (87 pont) előtt. 

A világbajnokság május 26-án a Monacói Nagydíjjal folytatódik. 

Végeredmény:

Dokumentumfilm készül Michael Schumacherről

2019.05.12.
Dorogi László

A filmben megszólalnak a Forma-1 hétszeres világbajnokának családtagjai és eddig soha nem látott családi felvételek is helyet kapnak az alkotásban.

Fotó: XPB

Michael Schumacher idén januárban töltötte be 50. születésnapját, ősszel lesz a 25. évfordulója annak, hogy a Benetton volánja mögött megnyerte első világbajnoki címét 1994-ben. Ennek apropóján készül dokumentumfilm a hétszeres világbajnok legendáról, s a film különlegességét az adja majd, hogy a családja és a menedzsmentje is közreműködött a készítésében.

Bár korábban már számos dokumentumfilm készült a rekordbajnokról, ez lesz az első olyan mozi, amit Schumacher családja is támogatott és aminek aktívan közreműködött forgatásában, a filmben megszólal többek között a pilóta nagyon ritkán nyilatkozó felesége, Corina, de Schumacher két gyermeke Gina-Maria, valamint Mick és édesapja Ralf Schumacher is. A mozi a tervek szerint nemcsak mint pilótához, hanem mint magánemberhez is közelebb hozza a nézőket.

"Michael kiemelkedő pályafutása megérdemli, hogy a hétből első világbajnoki sikerének huszonötödik évfordulóján megünnepeljék. Nagyon boldogok vagyunk, hogy ezt a filmet ennyire érzékeny és céltudatos emberek készítik"

- nyilatkozta az ex-versenyző menedzsere, Sabine Kehm, aki 2006-ban könyvet is írt Schumacherről. A dokumentumfilmet egy hamburgi cég készíti, a film rendezője Michael Wech és Hans-Bruno Kammertöns, utóbbi korábban több híres sportolóról készített már filmet, többek között Boris Becker teniszlegendáról is.

Az első előzetesek hamarosan nyilvánosságra kerülnek, a jövő héten kezdődő Cannes-i Filmfesztiválon is levetítik a trailert, a teljes film pedig december 5-én debütál Németországban és Svájcban, de ez nem jelenti azt, hogy nem lesz elérhető szélesebb közönség számára. Már szó van arról is, hogy a film jogait további országokban is értékesítik, de a Netflixen és az Amazonon is elérhető lesz, 2020-ban pedig minden bizonnyal hozzánk is megérkezik.

Michael Schumacher 2013 decemberében szenvedett súlyos síbalesetet, állapotáról pedig azóta sem sokat árul el a családja. Balesetéről és jelenlegi állapotáról a filmből sem fogunk sokat megtudni, ahogy az alkotók fogalmaztak, az alkotás nem fogja az ex-pilóta síbalasetét középpontba helyezni, de lesznek benne eddig még nem látott videofelvételek, többek között a családi archívumból származó képsorok is.

Forma-1: Spanyolországban is Bottas indul az élről

2019.05.11.

Valtteri Bottas sorozatban harmadik rajtelsőségét szerezte meg miután nagy fölénnyel nyerte a Spanyol Nagydíj időmérő edzését. A finn pilóta mellől csapattársa Lewis Hamilton indulhat. 

Fotó: Daimler Media Site

Szép, napos időben került sor az időmérő edzésre a Barcelona melletti Montmelóban fekvő versenypályán. A kvalifikáció első percében Nico Hülkenberg a falnak csúszott, de a Renault német pilótája tovább tudott menni. George Russell szintén peches volt a Q1-ben, a Williams pilótája meg is pördült. 

Az első szakaszt Valtteri Bottas zárta az élen Max Versetappen, Charles Lecler, Lewis Hamilton és Sebastian Vettel előtt. Szokás szerint a két Williams végzett az utolsó két helyen, de Antonio Giovanazzi, Lance Stroll és Nico Hülkenberg számára is hamar véget ért a szombat. 

Hogy a Renault mennyire nem találta a beállításokat azt jól jellemzi, hogy Daniel Ricciardo alig néhány ezreddek tudott csak jobb kört futni búcsúzó csapattársánál. 

A Q2 ezúttal még nagyobb Mercedes-fölényt hozott, ám ekkor Hamilton autózta a gyorsabb időt csapattársánál. Charles Leclerc ellenben majdnem kicsúszott a legjobb 10-ből, de a monacói Ferrarissal végül nem esett meg ez a szégyen. A második etrapból a két McLaern esett ki, Sergio Perez, Alexander Albon és Kimi Raikkönen társaságában. 

A Q3 első perceiben Valtteri Bottas lényegében lesokkolta a mezőnyt és mindenkinek legalább hat tizedmásodpercet adott csapattársának, aki további kettővel verte Sebastian Vettelt. Ezt a különbséget már nem tudták ledolgozni, így a Mercedes finn pilótája sorozatban harmadszor szerezte meg a rajtelsőséget. 

A negyedik helyről Max Verstappen várhatja a holnapi futamot miután megelőzte a csak egy kört futó Charles Leclerc-et valamint Pierre Gasly-t. 

A Forma-1-es Spanyol Nagydíj holnap 15 óra 10 perckor veszi kezdetét. 

1. Valtteri Bottas MERCEDES 1:16.979 1:15.924 1:15.406
2. Lewis Hamilton MERCEDES 1:17.292 1:16.038 1:16.040
3. Sebastian Vettel FERRARI 1:17.425 1:16.667 1:16.272
4. Max Verstappen RED BULL RACING HONDA 1:17.244 1:16.726 1:16.357
5. Charles Leclerc FERRARI 1:17.388 1:16.714 1:16.588
6. Pierre Gasly RED BULL RACING HONDA 1:17.862 1:16.932 1:16.708
7. Romain Grosjean HAAS FERRARI 1:18.042 1:17.066 1:16.911
8. Kevin Magnussen HAAS FERRARI 1:17.669 1:17.272 1:16.922
9. Daniil Kvyat SCUDERIA TORO ROSSO HONDA 1:17.914 1:17.243 1:17.573
10. Daniel Ricciardo RENAULT 1:18.385 1:17.299 1:18.106
11. Lando Norris MCLAREN RENAULT 1:17.611 1:17.338  
12. Alexander Albon SCUDERIA TORO ROSSO HONDA 1:17.796 1:17.445  
13. Carlos Sainz MCLAREN RENAULT 1:17.760 1:17.599  
14. Kimi Räikkönen ALFA ROMEO RACING FERRARI 1:18.132 1:17.788  
15. Sergio Perez RACING POINT BWT MERCEDES 1:18.286 1:17.886  
16. Nico Hulkenberg RENAULT 1:18.404    
17. Lance Stroll RACING POINT BWT MERCEDES 1:18.471    
18. Antonio Giovinazzi ALFA ROMEO RACING FERRARI 1:18.664    
19. George Russell WILLIAMS MERCEDES 1:19.072    
20. Robert Kubica WILLIAMS MERCEDES 1:20.254    


* Ricciardo a Bakuban okozott ütközéséért három, Russell váltócsere miatt öt hellyel hátrébbról indul majd.

Hat pilóta, új Red Bull motorhome és a hétvégi program

2019.05.09.
Ragnar Volarus

Pénteken a szabadedzésekkel indul a hétvégi program, addig viszont csak reménykedhetnek például a Ferrarinál, hogy az ugyancsak Barcelonában végzett téli teszteken tapasztalt eredményeket produkálják. Akkor ugyanis az olasz istálló tűnt még a legerősebbnek. A hétvégén pedig minden csapat beveti az új fejlesztéseket, így nagy kérdés, hogy az új alkatrészek érkeztével mennyiben fognak megváltozni az eddig látott erőviszonyok.

A Motorsport.com most a barcelonai versenyre készülve 6 különböző, 2019-es autó fedélzeti kamerájának felvételét fűzte össze, hogy kijöjjön egy kör a Circuit de Barcelona-Catalunyán. A videóban szerepet kapott Sebastian Vettel, George Russell, Pierre Gasly, Kimi Raikkönen, Romain Grosjean és Lance Stroll is. Egy kifejezetten érdekes kameraállást is kapunk, amelyben Kimi Raikkönen sisakrostélyán keresztül nézhetjük meg, milyen a kilátás az Alfa Romeo F1-es autójából.

Viszont nem csupán az autók újulnak meg, hanem új motorhome-mal érkezik a Spanyol Nagydíjra a Red Bull. A Faház névre keresztelt építmény a 9 európai versenyre kíséri el a Red Bull Racing és a Toro Rosso F1-es csapatait.

A Spanyol Nagydíj programja:

Péntek

09:15-10:00: Forma-3 – Szabadedzés
11:00-12:30: Forma-1 – 1. szabadedzés
13:00-13:45: Forma-2 – Szabadedzés
15:00-16:30: Forma-1 – 2. szabadedzés
16:55-17:25: Forma-2 – Időmérő edzés
17:50-18:20: Forma-3 – Időmérő edzés
18:45-19:30: Porsche Szuperkupa – Szabadedzés

Szombat

10:15-11:00: Forma-3 – 1. verseny
12:00-13:00: Forma-1 – 3. szabadedzés
13:25-13:55: Porsche Szuperkupa – Időmérő edzés
15:00-16:00: Forma-1 – Időmérő edzés
16:40-17:45: Forma-2 – 1. verseny

Vasárnap

10:15-11:00: Forma-3 – 2. verseny
11:30-12:20: Forma-2 – 2. verseny
12:45-13:20: Porsche Szuperkupa – Verseny
13:30-14:00: Forma-1 – Versenyzői parádé
15:10-17:10: Forma-1 – Verseny

Mindenki új autóval Barcelonában

2019.05.07.
Ragnar Volarus

A Spanyol Nagydíj minden évben különleges, mert rengeteg csapat itt veti be először az első nagyobb fejlesztési csomagját. Mi sem természetesebb, a Haas istálló is Barcelonában próbálja ki új fejlesztéseit, és az utóbbi években az amerikai csapat rendszerint jó versenyt zárt spanyol földön. 

Fotó: F1.com

„Az autó sok eleme fog változni: az első szárny, a padlólemez, rengeteg kisebb elem, mint például a tükrök. Rengeteg adatunk van. Meg kell bizonyosodnunk arról, hogy négy verseny után is stimmelnek ezek, és működnek a fejlesztések is. Várjuk már, hogy lássuk, hogyan állunk a téli tesztekhez képest” - árulta el Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke.

A Haas francia pilótája Romain Grosjean is kijelentette, a Spanyol Nagydíjra mindenki „B” autóval készül. Úgy gondolja, ez a hétvége sokat fog segíteni abban, hogy lássák, miben változott a kocsi a téli teszt óta. Ugyanakkor azt is hozzátette, hogy teljesen más lehet az erősorrend, mint a szezon előtti barcelonai teszteken volt.

„Mindenki nagy fejlesztésekkel készül. Majdhogynem mindenki „B” autót fog hozni, ezért az erősorrend eltérő lehet. Nagyon fontos, hogy jó irányba haladjunk a fejlesztéseinkkel, főleg annak ismeretében, hogy mire vagyunk képesek ezen a helyszínen. Meglátjuk, hogy ezúttal is jók leszünk-e itt, remélem, sikerül megértenünk, hova tűnt a versenytempónk.”

A Pirelli új, 2019-es abroncsai idén is sok istállónak komoly fejtörést okoz, nem mindenkinek sikerül az optimális működési tartományba hozni az abroncsokat. A Haasnál leginkább a gumik hólyagosodása okoz gondot, viszont a fejlesztési csomagtól függetlenül Grosjean úgy gondolja, nem lesz gondjuk a gumikkal Barcelonában.

„Ez egy nagy energiájú pálya, szóval nem aggódok amiatt, hogy nem tudnánk munkára bírni a gumikat. Érdekes ez a téma, mivel a téli teszteken még nem volt ilyen jellegű gondunk. Jó teszt lesz számunkra ez a hétvége, mert úgy gondoljuk, gyorsak lehetünk.”

Címkék: Haas Racing

Bottas lehet Hamilton új farkasa

2019.05.05.
Dorogi László

Lewis Hamilton tulajdonképpen csak Nico Rosbergnek "köszönheti", hogy nem vallhatja még magát a Forma-1 hatszoros világbajnokának. Ebben az esetben idén már az örökös rekorder Michael Schumacher csúcsát vehetné célba és hasonlóan nagy szériát építhetne, mint a német legenda, aki 2000 és 2004 között zsinórban öt világbajnoki címet gyűjtött be.

Fotó: motorsport.com

Ha nem is voltak éppen világi cimborák, Rosbergnek és Hamiltonnak nem volt rossz a viszonya - gyerekkoruktól kezdve versenyeztek egymás ellen különböző sorozatokban -, egészen addig, amíg csapattársak nem lettek 2013-ban a Mercedesnél. Bár a brit akkora már nyert egy világbajnokságot a McLarennel, semmi nem indokolta, hogy ő kerüljön a hierarchia csúcsára Rosberg kárára, mégis így történt.

A csapatsorrend kialakításának következtében a 2014-es szezon közepére odáig fajult a helyzet, hogy a német istálló pilótái már szóba sem álltak egymással, a szakvezetésnek pedig minden versenyhétvégén azért kellett izgulnia, nehogy az egyikőjüknek elszálljon az agya és tönkretegye az egész csapat futamát. Belefért volna, mert akkoriban a fasorban sem voltak a riválisok a Mercedeshez képest, de egy a Mercedeshez hasonló patinás istálló mégsem engedhet meg magának ilyen nyilvánvaló belső viszályt.

Hamilton 2014-ben és 2015-ben is nagyon simán győzte le Rosberget a világbajnoki versenyben, ám 2016-ban már a finn gyökerekkel rendelkező német örülhetett, aki rögtön azután úgy is döntött, hogy a csúcson hagyja abba a versenyzést és visszavonul a Forma-1-től. Rosberg helyére Valtteri Bottast szerződtette a Mercedes, de a finnt első két mercis évében egyértelműen második számú pilótaként kezelték. És kezelnék talán még most is, ha nem szedte volna össze magát annyira a nyári szünetben, hogy négy futam után ő vezesse a világbajnokságot csapattársa előtt, ugyanúgy két futamgyőzelmet bezsebelve, mint a címvédő.

Mondhatnánk, szerencsére, mert úgy fest, a többiek idén is csak bottal ütik az ezüst nyilak nyomát, így legalább a Bottas-Hamilton csata ígér némi izgalmat a 2019-es idényre, a németeknek viszont nagyon vigyázniuk kell arra, hogy ne romoljon meg ismét pilótáik viszonya és tudja ezt Toto Wolff, az istálló főnöke is.

"Két pilótánk van, akiben megvan a képesség és az ambíció, hogy bajnokságot nyerjen. Velük együtt rajtunk múlik, hogy figyeljünk a helyzetre, és észben tartsuk, hogy Vettel vagy Leclerc még visszajöhet a játszmába. Nem bízhatjuk el magunkat az első négy eredményünk miatt, 21 verseny van összesen. Nyilván számít a kapcsolatuk, el akarjuk kerülni azt, amin keresztülmentünk Nicóval és Lewisszal"

- nyilatkozta Wolff az Autosportnak, aki azt is elmondta, hogy Hamilton és Bottas kapcsolatával egyelőre nincsen semmi probléma.

"Szerencsénk van, hogy nagyon jó a viszonyuk, jól kijönnek egymással. Nincs játszmázás a háttérben és ennek nagyon örülök, ugyanakkor ébernek kell lennünk, mert láttunk már viszonyokat megromlani. Oroszlánokat akarunk a kocsiba, nem várhatjuk, hogy bárányként viselkedjenek, de a tiszteletnek meg kell maradnia és nem engednénk, hogy annyira megromoljon az együttműködés, hogy annak negatív hatása legyen a csapatra"

- tette hozzá a csapatfőnök.

Egyelőre még nyugodtan nézhetik a Mercedesnél a két pilóta versenyfutását, de ha Bottas és Hamilton is így folytatja, akkor előbb utóbb el kell dönteniük, hogy melyik versenyzőjüket helyezik a másik elé. Mert a jelenkori Forma-1 egy ilyen sport. Ebből pedig nem lehet jól kijönni, mert nagyon jól tudjuk, ember embernek farkasa. Hamiltoné Rosberg után Bottas lehet.

25 éve történt az imolai tragédia, Ayrton Senna halálos balesete

2019.05.01.
Ragnar Volarus

Huszonöt éve, 1994. május 1-jén szenvedett halálos balesetet az imolai futamon a brazil Ayrton Senna, minden idők egyik legkiválóbb Forma-1-es pilótája.

Fotó: grandprix247.com

Ayrton Senna da Silva 1960. március 21-én jómódú brazil családba született Sao Paulóban. Édesapja bátorítására négyéves korában ült először gokartba, első versenyén, tizenhárom évesen az 1-es rajtszámmal indult, és a célban is elsőként intették le. 1977-ben megnyerte a dél-amerikai gokartbajnokságot, majd 1979-ben és 1980-ban világbajnoki ezüstérmes lett.

1981-ben megnősült, és Európába költözött, ahol bekapcsolódott a nagy-britanniai Formula Ford 1600-as versenysorozatba. A következő évben megnyerte a brit és az európai Formula Ford 2000 bajnokságot, 1983-ban a brit Formula-3-as bajnokságban diadalmaskodott, és megnyerte a makaói nagydíjat is.

A csúcskategóriában, a Forma-1-ben 1984. március 25-én egy kiscsapat, a Toleman versenyzőjeként mutatkozott be. Már második versenyén pontot szerzett, és az idényben háromszor állhatott fel a dobogóra. Nem csoda, hogy a következő évben már a Lotusnál versenyzett, ahol három év alatt hat futamgyőzelmet szerzett, első diadalát 1985. április 21-én Estorilban aratta. 1988-ban szerződött a McLarenhez, ahol a kétszeres világbajnok francia Alain Prost csapattársa lett. Ekkor kezdődött kettejük legendássá vált versengése, ami végül odáig fajult, hogy a hivatalosan megkövetelt alkalmakat leszámítva nem is beszéltek egymással.

Fotó: LAT PHOTOGRAPHIC

Megnyerte az 1988-as világbajnokságot, 1989-ben viszont Prost mögött második lett, aztán 1990-ben és 1991-ben ismét ő végzett a pontverseny élén. 1990-ben a szuzukai futamon a rajt után nekiment az őt megelőző franciának, mindketten kiestek, Senna lett a világbajnok. Utólag elismerte, hogy a balesetet szándékosan okozta. 1992-ben egy gyengébb autóval csak negyedik lett, 1993-ban a kipörgésgátlóval felszerelt új McLarennel ismét esélyesnek számított, de végül másodikként végzett Prost mögött.

Az 1994-es évadra az akkor meghatározóvá vált Williamshez igazolt át, az idénye azonban rosszul kezdődött. Az első két nagydíjon az élről indult, de kiesett, ezután következett élete utolsó futama, a San Marinó-i Nagydíj. A versenyhétvége baljós előjelekkel indult: az első szabadedzésen a brazil Rubens Barrichello teljes gázzal a falnak vágódott, de túlélte a balesetet, másnap az újonc osztrák Roland Ratzenberger vesztette el uralmát 300 kilométer/órás sebességgel száguldó járműve fölött, s a kórházban meghalt.

Fotó: AFP/JEAN-LOUP GAUTREAU

A 14. San Marinó-i nagydíj mezőnye 1994. május elsején rajtolt el. A hetedik körben az élen 310 kilométeres sebességgel száguldó Senna a Tamburello-kanyarban a pályáról lecsúszva, egyenesen haladt tovább, és a gumikorláttal nem védett betonfalba csapódott. A szinte teljesen szétroncsolódott autóban ülő versenyző nem mutatott életjelet, a következő percekben tévénézők százmilliói szemlélték döbbenten, amint a mentők sikertelenül próbálják újraéleszteni, majd helikopterrel kórházba viszik. Itt sikerült a szívét újraindítani, de 18 óra 40 perckor halottnak nyilvánították, a halál időpontjának az ütközés pillanatát, 14 óra 17 percet adtak meg. Államfőhöz méltó brazíliai temetésén másfél millió ember vett részt, és háromnapos nemzeti gyászt rendeltek el. (A teljesség kedvéért meg kell említeni, hogy a futamot ugyan másfél perccel a baleset után leállították, de aztán újraindították, az elsőséget az abban az évben először világbajnok Michael Schumacher szerezte meg.)

A baleset miatt később per indult a Williams csapat vezetői és a pálya üzemeltetői ellen, de 1997-ben mindannyiukat felmentették. Az ítélet szerint a kormányrúd a baleset bekövetkezte előtt eltörött, így az irányíthatatlanná vált autóban ülő Senna semmit sem tehetett az ütközés elkerülésére. Halálát az ütközés során leszakadó jobb első kerékfelfüggesztés által okozott három - külön-külön is végzetes - fejsérülés, homlok- és koponyaalapi törés okozta, amelyek következtében agyvérzés, illetve ödéma lépett fel. A kocsit tervező Patrick Head felelősségét 2007-ben kimondta egy olasz bíróság, de büntetést nem szabtak ki rá, mert az ügy addigra elévült.

Fotó: motorsport.com

Claire Williams, a Williams csapattulajdonos Frank Williams lánya így emlékszik vissza azokra az időkre.

"A mi házunkban Ayrton volt az isten, már hosszú évekkel, talán évtizedekkel is azelőtt. Frank szerelmes volt Ayrtonba. Befészkelte magát a szívébe, a fejébe, és mindig is be akarta őt ültetni az autójába. Édesapám kívánsága valóra vált, de a lehető legrosszabb véget ért.”

A 25 évvel ezelőtti nap is élénken él az akkor mindössze 17 éves Claire Williams fejében.

"A szobámban néztem a versenyt. Apám nyilván nem volt otthon, édesanyám a földszinten nézte. Borzasztó baleset volt, úgy éreztük, mintha valami hirtelen megszállta volna a házat. Nagyon fura volt. Anyám nagyon gyorsan feljött. Aznap este 6-kor indulnom kellett a kollégiumba, de anyám mondta, hogy most rögtön induljak. Tudtam, hogy valami komoly dolog történt. Feltettek egy vonatra, és elküldtek. A szüleim meg akartak óvni minket ettől. Ezt tették apám balesete alkalmával, és Ayrton halálakor is.”

A Williams történetében sajnos nem ez volt az első tragikus baleset. 1970-ben a Holland Nagydíjon Piers Courage vesztette életét, majd 1986-ban közúti autóbalesetben Frank Williams deréktól lefelé lebénult, majd 1994-ben, Senna halálával újra meg kellett élniük pilótájuk elvesztését. 

"Gyötrelmes volt, hogy apámmal megint ez történik. Elment Ayrton temetésére Brazíliába, ami eléggé aggasztott minket a biztonsága miatt, hiszen Ayrton hatalmas hős volt, és a mi autónkban halt meg, de Frank ott akart lenni. A londoni gyászszertartásra mindannyian elmentünk. Emlékszem, ahogy anyám azt mondta nekem: »Ezen a napon nem lesz sírás. Nem te vesztettél el valakit.« A filmünkben van egy jelenet, amikor Frank éppen Ayrton temetésén van, még sohasem láttam apámat olyannak. Megkérdezték tőle, hogy érezte magát aznap, és csak annyit mondott: »Egyáltalán nem jól.« Ez szerintem mindent elmond. Biztos vagyok abban, hogy még sok-sok évig egyáltalán nem volt jól, és még ma sem beszél róla. Arról hajlandó beszélni, hogy Ayrton milyen nagyszerű ember és kiváló pilóta volt, de a balesetéről semmit. Meggyőződésem, hogy voltak napok, amikor apám talán azt gondolta, hogy nem akar versenyezni, inkább elbújna a takaró alá. Az ember néha le akar állni, és ez volt a legnehezebb, de az embereket ebben a sportban kemény fából faragták, és talán Ayrton is azt akarta, hogy folytassuk a versenyzést."

Gerhard Berger és Ayrton Senna korábban három éven át csapattársak voltak a McLaren-Hondánál, ahol szoros barátság alakult ki közöttük. Az akkoriban a Ferrarit erősítő osztrák egy nappal korábban barátját és honfitársát, Roland Ratzenbergert is elveszítette, aki a San Marinói Nagydíj időmérő edzésén szenvedett halálos balesetet. A shownak viszont folytatódnia kellett, vasárnap a pilóták felsorakoztak a rajtrácsra.

„Ferrari-pilótaként Imolában mindig fontos az ember. Emlékszem, a rajongók kiabáltak, biztattak. Még nem ültem az autómban, Ayrton már igen, éppen nevetett valamin a sisakja alatt. Ez volt az utolsó szemkontaktusom vele” – idézi Bergert a grandprix247.com szakportál.

A Tamburello-kanyarban történt balesetre így emlékszik.

„Megállították a versenyt, Bernie Ecclestone pedig nem sokkal később odajött hozzánk és azt mondta, hogy Ayrton már kint van az autójából. Ez a versenyzők számára azt jelenti, hogy nincs nagy gond, rendben van, így nem is kérdezgettük tovább.”

Az újabb rajt után Berger állt az élre, de végül egy technikai hiba miatt kiállni kényszerült. Ekkor hallotta csak, hogy Senna az életéért küzd. Azonnal a bolognai kórházba repült, ahol a műtőben látta Sennát.

„Éppen a fejénél végeztek valamilyen beavatkozást, így le volt takarva. Őszintén szólva, szerintem ekkor már halott volt. Álltunk egy darabig előtte, majd távoztunk. Átgondoltam a jövőmet, majd két hét múlva, Monacóban rajthoz álltam. Nehéz dolgok ezek, elveszítettem egy kollégát, aki ráadásul egyben a barátom is volt. Másrészt viszont mindannyian tudjuk, hogy ebben a sportágban időnként megtörténik az ilyen, kénytelenek vagyunk ezzel megküzdeni. A versenyzés az versenyzés, hamarosan visszatértünk a normális kerékvágásba. Ugyanakkor időnként elgondolkodtam azon, ha Ayrton még most is élne és a Williamsnél maradt volna, nem hiszem, hogy öt éven át bárki más világbajnok lehetett volna.”

Fotó: grandprix247.com

A tragédia után a Forma-1-ben szigorították a biztonsági előírásokat, amiért Senna pilótaként is harcolt. A pályákat átépítették, a versenyautókat áttervezték, bevezették a nyakat és fejet védő HANS-rendszert, ennek köszönhetően a száguldó cirkuszban több mint húsz éven keresztül nem vesztette életét versenyző, a francia Jules Bianchi 2014-es Japán Nagydíjon szerzett sérüléseivel és későbbi halálával tört meg ez a sorozat.

Ayrton Senna zseni és zsarnok volt, jóindulatú és szerény ember, de a pályán rendkívüli győzni akarása miatt kihívóan is tudott viselkedni. Ő volt a Forma-1-es versenyek történetének leggyorsabb versenyzője, az időmérő edzéseken 161 futama során 65-ször volt a leggyorsabb, további 22 alkalommal indult az első sorból. A versenyeken összesen 13 645 km-en, 982 körön át vezetett. Edzéselsőségeinek rekordját csak Michael Schumacher tudta megdönteni tizenkét évvel később. Senna hat győzelmet aratott Monte-Carlóban, s a mai napig rekordnak számít az 1989 és 1993 között aratott egymás utáni öt futamgyőzelme is ezen a pályán.

Fotó: motorsportitalia.it

Az autósport harmincnégy évesen elhunyt legendájának számos szobrot és emlékművet emeltek, az egyiket az imolai pályán, a végzetes baleset helyszínén. Minden idők egyik legnagyobb Formula-1-es versenyzője több millió embernek volt példaképe, életéről számos könyv, film, sőt dal is született. Hazájában nemzeti hősnek számít, több utca, autópálya, alagút és tér viseli a nevét, a brazil labdarúgó-válogatott az ő emlékének ajánlotta 1994-es világbajnoki győzelmét.

Ezeket a cikkeket olvastad már?