Kiemelt bejegyzések

Lúzer Ferrari, szárnyaló Mercedes

Lúzer Ferrari, szárnyaló Mercedes

2019.05.25. | Dorogi László

Nem jött össze Valtteri Bottasnak zsinórban a negyedik rajtelsősége, Lewis Hamilton Monte-Carlóban legyőzte csapattársát és ő indulhat az élről a vasárnapi futamon. Charles Leclercet Sebastian Vettel lökte a mezőny végére.

Tovább
Mi lesz, ha Hamilton ráérez az idei Mercedesre?

Mi lesz, ha Hamilton ráérez az idei Mercedesre?

Tovább
Elhunyt Niki Lauda, a Forma-1 legendája

Elhunyt Niki Lauda, a Forma-1 legendája

Tovább

Forma-1: ki állítja meg Lewis Hamiltont?

2019.03.14.

Pénteken kezdetét veszi a 70. Forma-1-es világbajnokság az ausztráliai Melbourne-ben. Cikkünkben beharangozzuk az idényt, valamint latolgatjuk a 2019-es esélyeket.

Fotó: autosport.com

Az immáron ötszörös világbajnok Lewis Hamilton az elmúlt két évben egyformán nyerte meg a bajnoki címet: a szezon első felében még nagy csatára kényszerült, majd a Magyar Nagydíjat követően egyértelműen dominálta az idényt. A Mercedes pilótája az idei szezonnak is a legnagyobb favoritként vág neki és szokásához híven ezúttal sem nyomasztja az esélyesség terhe. A stuttgarti csapat 2014 óta dominálja a világbajnokságot és a szakértők szerint ez a sorozat a szabályváltoztatások előtti szezon előtt sem fog megszakadni. 

Hamilton csapattársa idén és Valtteri Bottas lesz, aki Mercedeses időszaka során még nem nézett szembe olyan nyomással mint idén. 2017-ben vészmegoldásként szerződtették őt Nico Rosberg helyére, egy évvel ezelőtt pedig egyértelműen a második számú pilótának tekintették. Idén azonban a finn gyakorlatilag minden versenyen az ülésért küzd majd, hiszen sokan nyílt titokként kezelik, hogy az idén ülés nélkül maradó Esteban Ocon 2020-ban a Mercedeshez igazol. 

Akárcsak az elmúlt két esztendőben Sebastian Vettel és a Ferrari lehet Hamilton és a Mercedes legfőbb kihívója. Az olasz istálló és négyszeres világbajnoka az előző két szezonban is fölényben volt az év elején, hogy aztán teljes összeomlást követően hamar eldőljön a világbajnoki címek sorsa. Vettel tavaly mentálisan bukott el legnagyobb riválisával szemben, ám kérdéses, hogyha idén sem tudja visszaszerezni a trónt, akkor lesz-e még esélye. Vettel az ötödik évét tölti Maranellóban és akárcsak korábban Michael Schumacher vagy Fernando Alonso esetében, ez határozhatja majd meg a jövőjét a Ferrarinál. (A német világbajnok lett és domináns érába kezdett, míg a spanyol pályafutása egyik legrosszabb szezonja után távozott a Ferrariból.) 

A sportág legsikeresebb istállója, amely 2007 óta nem adott egyéni világbajnokot és 2008-ban nyert utoljára konstruktőri vb-címet, idén csapatfőnököt váltott, de Mattia Binottonak nehéz örökséggel kell szembenéznie. 

Fotó: express.co.uk



Ami még érdekesebbé teszi a Scuderia idei szezonját, hogy Charles Leclerc személyében egy lényegében tapasztalatlan pilótát igazoltak Vettel mellé. A fiatal monacói azonban az előző évben bebizonyította, hogy igazi tehetség és akár Vettel orra alá is borsot törhet, persze ha hagyják versenyezni. 

A szezon egyik legnagyobb kérdőjele a Red Bull szereplése lehet. Helmut Marko csapatának ragyogóan induló (2010 és 2013 között verhetetlenek voltak) együttműködése dicstelen véget ért a Renault-val. A "bikák" így vészmegoldásként a Hondával vágnak neki az idénynek. Céljuk, hogy idén is önerőből nyerjenek versenyeket de a szakemberek szerint erre kevesebb az esély mint az előző szezonok során. Max Verstappen a még mindig csak 22 éves, de a mezőny egyik leggyorsabb pilótájának számít. Az ötszörös futamgyőztes hollandnak idén már egyértelműen a vezérszerepet szánják, pályafutása során ez lesz az első ilyen év. Vertappen társa Pierre Gasly lesz aki a Toro Rossotól igazolt át a nagycsapathoz és aki tavaly több kiemelkedő eredményt is elért. A két kiemelkedő tehetségű, de forrófejű fiatal párharca házon belül külön izgalmakat ígér. 

A gyári Renault tavaly megbízható erőnek számított, ám így is messze elmaradt a "nagy hármastól" ha idén nem is sikerül elérniük a Red Bull szintjét, de mindenképpen a közelebb kerülés lehet a cél Enstone-ban. Daniel Ricciardo öt év és hét győzelmet követően hagyta el a Red Bull-t, hogy új kihívás elé nézzen, ám egyelőre meglehetősen kérdéses, hogy mire megy az új csapatával. Ezúttal egy nem győzelemre képes autót kellene minél jobb helyre segítenie, de egyúttal az is eldől, hogy mennyire tud egy csapat vezére lenni. Nico Hülkenberg tehetsége vitathatatlan és sokak szerint a korábbi Le Mans-i győztes F-1-es pályafutása során nem ült még ennyire ütőképesnek mondható autóban mint az idei Renault. A sikerélmény rá is fér a német pilótára ugyanis hiába a tudása, eddigi több mint 150 versenyén nem tudott dobogóra állni. 

A Haas-Ferrarira idén is az várhat mint az előző szezonban vagyis az amerikai csapat stabil pontszerző lehet, de a pilótapárosnak (Romain Grosjean és Kevin Magnussen) nem lesz túl sok esélye a dobogós helyek megszerzésére. A versenyződuó egyik tagja sem a türelméről híres, és így az is kérdéses, hogy mennyire fogják bírálni az autót az eredmények hiányában. 

Az elmúlt években szenvedett a McLaren és a Renault motorszállítóvá való kinevezése sem segített előrelépni. Fernando Alonso el is hagyta a süllyedő hajót és a Forma-1-nek örökre (?) búcsút mondó kétszeres világbajnok idén már csak az Indy 500 és a Le Mans-i 24 órás megnyerésére koncentrál. Stoffel Vandoorne-nak az eredménytelenség miatt kellett távoznia, így egy teljesen új felállással vág neki az istálló 2019-nek. Carlos Sainz Jr. eddig nem tudta bizonyítani, hogy akkora klasszis lenne pályaversenyzésben mint édesapja a rali és a tereprali világában és meglehetősen kérdéses, hogy Wookingban mire megy majd. A 20 éves Lando Norris a jövő egyik nagy ígéretének számít aki újoncként kapja meg a lehetőséget a világbajnokság egyik legpatinásabb alakulatánál. Ez a helyzet abból a szempontból veszélyes, hogy az eredmények hiánya megtörhet egy eddig lendületesen épülő karriert. 

A Force India hamvaiból feléledő Racing Point kisebb közutálatnak örvend, mivel két olyan pilóta alkotja az új csapatot akik jelentős szponzori háttérrel rendelkeznek. Sergo Perez és a Lance Stroll képességeit azért így is nehéz lenne elvitatni: a mexikói eddig nyolc dobogós helyet szerzett az autósport királykategóriájában, míg a kanadai harmadévesnek szintén voltak jelentősebb eredményei. Strollnak ráadásul azokkal a negatív véleményekkel is szembe kell néznie, amelyek szerint csak azért kap lehetőséget mert az apja az új csapat egyik tulajdonosa. A brit istálló idén Mercedes motorokkal versenyez és körülbelül olyan eredményekre lehet predesztinálni mint a Force Indiát, vagyis a konstruktőri bajnokság 4-6. helye. 

Fotó: autosport.com

Az idén már 40. születésnapját ünneplő Kimi Räikkönen távozott a Ferraritól és visszatért első F1-es csapatához, amelyet hivatalosan már nem Saubernek, hanem Alfa Romeonak hívnak. A "Jégember" többször is elmondta, hogy immáron csak a verseny élvezete miatt versenyez és idén igazi jutalomjáték vár rá. A tesztel alapján mindenesetre komolyan kell venni Kimit. Négy év után tartalékpilótává minősítették vissza Marcus Ericssont és a helyére az az Antonio Giovanazzi került, aki 2017-ben már két versenyen bizonyíthatott. Az olasz kifejezetten örül annak, hogy társként a mentorszerepre egyre inkább alkalmasabb Raikkönent kapta. 

A Toro Rosso 2006-ban azzal a céllal jött létre, hogy a Red Bull legnagyobb tehetségeit elindítsa az F1-ben. Éppen ezért is furcsa, hogy az a Danyil Kvjat került vissza a fiókcsapathoz, aki 2014-ben valamint 2016 és 2017 között már volt a csapat pilótája és akit kirúgtak két évvel ezelőtt. A thaiföldi Alexander Albon szereplése szintén érdekesnek ígérkezik. A brit származású pilóta ugyanis 1954 óta az első thaiföldi versenyző lesz aki szerepet kap a "száguldó cirkuszban". 

Forma-1: a pilóta, aki közelről látta a halált, visszatér az elitbe

Ami szerdán még csak nagyon erős sajtóhírként nyargalt végig a világsajtón, az csütörtökre hivatalossá vált: Robert Kubica 2019-ben visszatér a Forma-1-be. Ahogy azt a Sportfaktoron is megírtuk , jó esély mutatkozik arra, hogy a közönségkedvenc Robert Kubica nyolc évvel utolsó Forma-1-es versenye után 2019-ben visszatérjen a száguldó cirkusz mezőnyébe - első vagy második számú versenyzőként, hiszen 2017 óta már tesztpilótaként körözött előbb a Renault, majd a Williams autójával - és a nagyon erős sajtóhír végül megerősítést nyert.

Története legnehezebb időszakán megy keresztül a Williams. A sportág történetének egyik legsikeresebb csapata 2012 óta nem nyert versenyt, vb-címet pedig 1997 óta nem sikerült szerezniük. Idén azonban nem is ez a cél, hanem a rendszeres pontszerzés és az anyagi értelemben vett életben maradás. George Russell Forma-2-es bajnokként vág neki a szezonnak, a fiatal brit pályafutását a Mercedes egyengeti, a másik autó pedig Robert Kubica vezeti 2019-ben. A lengyel közönség-kedvenc több mint nyolc év után vezet ismét a Forma-1-ben, azóta versenyzett a WRC-ben is, valamint többször tesztelt, de óriási kérdés, hogy lényegében egy új érában is megállja-e a helyét. 

A teszteredményekből az idei szezon előtt is nehéz bárminemű érdemi következtetést levonni. A barcelonai tesztelések során többek között a Ferrari, a Renault és a McLaren is zárt élen tesztnapot, míg a Mercedes leginkább a megbízhatóságot tesztelte. Az első igazán mérvadó körökre, amelyek a valós erősorrendet mutatják meg, magyar idő szerint péntek hajnalban kerül sor az Ausztrál Nagydíj első szabadedzésén. 

A szezon egy sajnálatos eseménnyel kezdődött ugyanis csütörtök hajnalban 66 évesen meghalt Charlie Whitting. A Forma-1-es versenyek állandó versenyigazgatói posztját 1997 óta betöltő szakember tüdőembóliában hunyt el. 

A Forma-1 2019-es mezőnye:

Mercedes:
Lewis Hamilton (brit)
Valtteri Bottas (finn)
Ferrari:
Sebastian Vettel (német)
Charles Leclerc (monacói)
Red Bull:
Max Verstappen (holland)
Pierre Gasly (francia)
Renault:
Nico Hülkenberg (német)
Daniel Ricciardo (ausztrál)
Haas:
Romain Grosjean (francia)
Kevin Magnussen (dán)
McLaren:
Carlos Sainz Jr. (spanyol)
Lando Norris (brit)
Force India:
Sergio Pérez (mexikói)
Lance Stroll (kanadai)
Toro Rosso:
Danyiil Kvjat (orosz)
Alexander Albon (thaiföldi)
Sauber:
Kimi Räikkönen (finn)
Antonio Giovinazzi (olasz)
Williams:
Robert Kubica (lengyel)
George Russel (brit)

Szomorúan leng majd Melbourne-ben a kockás zászló

2019.03.14.
Dorogi László

Tragikus hirtelenséggel, életének 66. évében elhunyt csütörtök hajnalban Charlie Whiting a Forma-1 versenyigazgatója. Whiting 1997 óta töltötte be a pozíciót, halála megrázta az autósport világát.

Fotó: formula1.com

A gyász lengi körül a Forma-1 közelgő 2019-es idényének rajtját, nem úgy lobog majd vasárnap Melbourne-ben a kockás zászló a szezonnyitó futam végén, ahogyan eddig. Az elmúlt bő két évtizedben szinte minden versenyen Charlie Whiting volt az, aki engedélyt adott a vasárnapi rajtokra és ő volt az, akinek a jelzésére a célba érkező pilóták tudták, itt a vége a hosszú és küzdelmes versenyhétvégének. A kockás zászló jelentette az örömöt, a bánatot, vagy éppen a feloldozást a hosszú és nehéz futamok végén. Ezt a zászlót többé nem lengeti Charlie Whiting, aki csütörtök hajnalban tüdőembólia következtében hunyt el.

Whiting egy farmon nőtt fel gyerekként egy West Kinsdown nevű dél-angliai faluban és már nagyon korán beszippantotta az autók világa, 12 éves korától kezdve pedig már egészen biztosan tudta, hogy autószereléssel akar majd foglalkozni, az iskola után hosszú órákat töltött el bátyja, Nick szerelőműhelyében, aki akkoriban raliversenyzőként tengette életét és akinek versenyeit rendszeresen megnézte a kenti versenypályán.

1977-ben csatlakozott szerelőként a Forma-1-ben szereplő Hesketh csapathoz, akik akkoriban csupán önmagukat keresték a James Hunt nevével fémjelzett 1973-tól 1975-ig tartó aranykorszakot követően. Bár a csapat egy évvel később megszűnt, Whiting nem távolodott el a Forma-1-től, a Brabham istállóhoz szegődött, ahol Bernie Ecclestone csapattulajdonos keze alatt dolgozott. Eccleston nagyon hamar felismerte tehetségét és elkötelezettségét az autósport iránt, olyannyira, hogy 1980-ban már a Brabham főmérnökeként dolgozott, olyan legendás pilótákkal, mint fiatalkori példaképe, Roger Hill, vagy Niki Lauda, Carlos Pace, John Watson és Nelson Piquet.

A Brabhamtől nem sokkal hamarabb távozott, mint ahogy Bernie Eccleston eladta volna a csapatot és 1988-ban új korszak kezdődött az életében, ekkor szegődött az FIA-hoz. A Forma-1 versenyigazgatói pozícióját 1997-től kezdődően látta el, ő lett az első, aki állandó jelleggel kapta meg a kockás zászló lengetésének feladatát.

"Mérhetetlen szomorúság, amit Charlie hirtelen halála után érzek. Sok-sok éve ismertem őt, nagyszerű versenyigazgatója és igazán meghatározó figurája a Forma-1-nek, aki megtestesítette mindazt a spirituszt, amit az F1 jelent. A száguldó cirkusz egy hűséges barátot és egy karizmatikus vezetőt veszített el Charlie személyében"

- nyilatkozta Jean Todt, a Nemzetközi Automobil-szövetség elnöke. A pilótákat szintén sokkolta Whiting halálának híre, akinek sajnos már csak a szelleme lesz jelen a vasárnapi, ausztrál szezonnyitó versenyen és ezentúl minden futamon. 

Címkék: Forma 1

Ilyen gumikon repesztenek majd a csapatok Ausztráliában

2019.03.05.
Ragnar Volarus

Már tényleg belátható közelségbe került a szezon rajtja, szinte érezzük az üzemanyag illatát, halljuk felbőgni a motorokat, hiszen közzétették a Forma-1-es csapatok gumiválasztásait a 2019-es szezon első versenyére, az Ausztrál Nagydíjra. Egy már most biztos, a Ferrari és a Mercedes közel hasonlóan taktikázik.

Fotó: Skysport

A melbourne-i idénynyitón a C2-es, C3-as és C4-es gumikeverékek lesznek elérhetőek a mezőny számára, amiket a közönség számára kemény, közepes és lágy gumiként jelöl majd a Pirelli.

Ausztráliában a pálya vonalvezetésének köszönhetően a lágy keverék lesz a legnépszerűbb: a C4-es típusú gumiból a Ferrari, a Mercedes és a Red Bull is 9 garnitúrát rendelt pilótáinak. A három topcsapat gumiválasztását tekintve csak Charles Leclerc esetében van egy kis huncutság, hiszen ő a kemény keverékűből két szettet kap a közepes keménységű rovására.

A leglágyabb gumikból a Renault kérte be a legnagyobb mennyiséget, Daniel Ricciardo és Nico Hülkenberg 10-10 szettet kap majd ezekből.

A csapatok gumiválasztásai a jövő hétvégi Ausztrál Nagydíjra:

Fotó: Pirelli

Hamarosan ismét láthatjuk az osztrák legendát a versenyeken

2019.03.02.
Dorogi László

Tavaly életmentő tüdőátültetésen esett át, az idei szezonban már visszatérne a versenypálya mellé Niki Lauda, a Forma-e háromszoros világbajnoka.

Fotó: MTI/EPA/AAP/Dave Acree

Lauda február 22-én töltötte be a hetvenedik életévét, tavaly augusztusban esett át életmentő tüdőátültetésen, amely szerencsére sikeresen zajlott, majd a rehabilitáció is olyan ütemben haladt, ahogy kellett, ám néhány hete influenza miatt ismét kórházba kellett szállítani a száguldó cirkusz legendáját, ahol újfent az intenzív osztályon ápolták.

Walter Klepetko, Lauda orvosa, a Bécsi Egyetemi Kórház tüdőtranszplantációs programjának korábbi vezetője úgy nyilatkozott, hogy a Mercedes istálló társtulajdonosa kezdi visszanyerni az erejét, nagyon elszánt és aktív, hamarosan pedig újra olyan egészségi állapotban lesz, mint decemberben volt.

"Értelemszerűen nem lesz ott az összes futamon, így Melbourne-be sem utazik el, a transzkontinentális repülés még nem ajánlott neki, ám hamarosan megfelelő állapotban lesz és kilátogathat majd néhány versenyre"

- tette hozzá a sebész, aki azt is elmondta, hogy Laudának nagyon vigyáznia kell magára, hiszen tömegben sokkal nagyobb az esélye annak, hogy elkap valamilyen betegséget, ami az ő esetében jóval veszélyesebb és súlyosabb következményekkel járhat.

Címkék: Forma 1, Mercedes

Keszthelyi Vivien újabb sikere hétvégéje az FIA F3 Asian Winter Seriesben

Keszthelyi Vivien élete első Formula 3-as sorozatában 9 versenyből 5 alkalommal szerzett pontot.  Ezzel a 18 éves pilóta lett a magyar autósport történetének legfiatalabb, és egyben legsikeresebb pilótája, aki egy teljes szezon keretein belül részt vett a nemzetközi Forma-3-as kategóriában.

Az FIA által hitelesített ázsiai F-3-as téli bajnokság első női versenyzője úgy érkezett a sorozat utolsó hétvégéjére, hogy a további tapasztalatok megszerzése mellett folytassa ígéretes menetelését a sorozatban, ebbe azonban a sorsnak is volt némi beleszólása. 

A hétvége első futamán BlackArts Racing pilótája a 15. helyről indulva jól kapta el a rajtot, az első kör közepén már a 12. pozícióban autózott, amikor csapattársa, a 11. helyen álló Joey Alders figyelmetlenségből lezárta az ívet a hatodik kanyarban és Vivien bal első szárnyát  eltalálva megforgatta a magyar versenyző autóját. A mezőny egyik pilótájának, a fiatal hölgy mögött érkező Tairoku Yamaguchi-nak esélye sem volt reagálni és fékezés nélkül szinte telibe találta Keszthelyit a pálya azon szakaszán, ahol a versenyzők átlagosan 200 km/h-s tempóval haladnak. 

A balesetet szerencsére mindkét pilóta épségben megúszta, az autókról azonban ez már nem volt elmondható. A magyar versenyző járművét kritikus állapotban szállította a tréler a boxutcába, ahol a csapatának is igencsak fel lett adva a lecke. A szerelőknek mindössze két óra leforgása alatt kellett újjáépítenie az autót, melyet végül csodával határos módon sikerrel abszolváltak. 

„Az első versenyen bekövetkezett ütközés része az autósportnak, bármikor megtörténhet egy versenybaleset, aminek kimenetele nem befolyásolható. Valószínűleg Joey nem látta, hogy  ilyen közel vagyok mellette, különben nem vette volna olyannyira szűkre a kanyart, hogy nem hagy helyet. A becsapódás után csak arra tudtam gondolni, hogy a másik szenvedő fél jól van-e, de hála az égnek mindketten karcolások nélkül tértünk vissza a boxutcába. A következő verseny előtt még kétséges volt, hogy egyáltalán rajthoz tudok-e állni, de a csapat végül emberfeletti teljesítménnyel újjáépítette az autót. Rendkívüli munka volt, minden tiszteletem az övék" – nyilatkozta Keszthelyi Vivien az első futam után. 

A két órás újjáépítés kevesebb mint egy percben:

A második versenyre ugyan az előírások szerint elkészült az autó, a BlackArts Racing azonban csak tesztelni küldte ki a magyar pilótát a pályára. Az ázsiai csapat joggal volt óvatos, Viviennek az első kört követően ki kellett állnia egy kis finomhangolásra, de végül visszamehetett ellenőrizni a létfontosságú funkciók működését. 

A bajnokság utolsó futamán a magyar pilóta újult erővel állhatott rajthoz, és magabiztos vezetést bemutatva a 14. pozícióból a pontszerző 10. helyre küzdötte fel magát. Kívülről nézve már ez is hatalmas teljesítmény, de mint később kiderült, az ifjú versenyző technikai gondok nélkül akár még előrébb is végezhetett volna.

„A rajtot követően már a 11. helyen álltam, de ahogy azóta kiderült, egy elektromos csatlakozó hibája miatt gyakorlatilag a második kört követően már nem tudtam használni a negyedik sebességi fokozatot, ami megnehezítette a dolgomat. Nagyon boldog vagyok, hogy így is sikerült végigcsinálni a versenyt, és pontszerző helyen célba érni. Úgy gondolom, hogy ez méltó lezárása volt egy rendkívül nehéz hétvégének" – értékelt a háromszoros túraautó-bajnok a futam után.

Vivien élete első nemzetközi Forma-3-as sorozatában összesen 13 pontot gyűjtött, amivel a 13. helyen végzett. A debreceni születésű versenyzőnő az utolsó versenyt követően pozitívan értékelt és jelezte, csakúgy mint eddig, továbbra is a következő előtte álló kihívásra koncentrál:

„Azért indultam az F3 Asian Championship Winter Series-ben, mert tapasztalatot akartam szerezni egy számomra teljesen új kategóriában. Túraautóról formaautóra váltani nem volt egyszerű, de szerencsére minden szakmai segítséget megkaptam a fejlődéshez. Büszke vagyok rá, hogy a keleti kontinensen a világ első női pilótájaként képviselhettem Magyarországot a nemzetközi Formula 3-ban, a megszerzett pontok pedig külön örömöt jelentettek számomra. Nincs azonban idő megpihenni, mert március végén már kezdődik a W Series válogatójának utolsó fordulója, ahol szeretnék bekerülni a legjobb 18-ba." 

Keszthelyi Vivien az új, csak női versenyzők számára induló W Series-ben már – a világ minden tájáról érkező több mint 100 jelentkező közül - a Top 28 közé jutott, legközelebb pedig Spanyolországban bizonyíthat, ahol a végső mezőnyről, a világ legjobb 18 női pilótájáról születik majd döntés. 

Máris hátrányban a Williams

2019.02.17.
Ragnar Volarus

Nemhogy a szezon, még a tesztelés sem kezdődött meg a 2019-es idény előtt, de a Williams már most hátrányba került a többi csapattal szemben.

Mert már most biztos, hogy Sir Frank Williams csapata nem gurul pályára az első tesztnapon Barcelonában. Ezzel pedig máris fontos időt, kilométereket és lehetőséget veszítenek. A neves brit istálló már tavaly sem büszkélkedhetett, a mezőny legvégén szerepeltek egész szezonban, pedig az azt megelőző kiírásban a konstruktőri negyedik helyért voltak versenyben.

Claire Williams, a csapat helyettes főnöke a rossz eredmények miatt kapott hideget-meleget, de a legendás alapító lánya nem mondott le, miután édesapja is meggyőzte őt támogatásáról.

Az idei esztendőre a Williams egy teljesen új pilótapárossal mutatta be az aktuális festését és autóját. Bár a bemutatón az autó még a tavalyi volt, csupán az első vezetőszárny került felszerelésre az idei gépről. Aztán hét közepén lefújták a vasárnapra tervezett forgatási napot, végül pénteken számítógépes képeken leplezték le az FW42-t.

Az ok pedig egészen egyszerű, megcsúsztak a konstrukció összeállításával.

"Mindezek fényében arra a döntésre jutottunk, hogy a hétvégén nem futtatjuk az autót egy forgatási nap keretében. Ennek megfelelően a csapat a lehető legtöbb időt töltheti a gyárban, mielőtt Barcelona felé vesszük az irányt, hogy február 18-án megkezdjük az első téli tesztnapot."

Mondták ezt még pénteken. De ez a terv is dugába dőlt, ezt maga Claire Williams is megerősítette, ez pedig azt jelenti, hogy Kubica és Russell sem ülhet a volán mögé a hétfői napon. A barcelonai teszt számukra csak kedd reggel fog megkezdődni.

A csapatfőnök szerint mindenki a lehető legtöbbet adta a gyárban a munkája során, ennek ellenére több időre van szükségük arra, hogy felkészüljenek az indulásra.

"Az autó építése néha hosszabb időt vesz igénybe, mint amire számítasz vagy szeretnél. Ez nyilvánvalóan nem egy ideális helyzet, ugyanakkor nem dől össze a világ.”

Tehát a Williams a tavalyi gyenge év után idén is hátránnyal indul, rögtön lépéshátrányba kerülhet a csapat a kevesebb tesztelési lehetőség miatt. De ők nem nagyon aggódnak. Látszólag. 

„Még mindig lesz 7 napunk a tesztelésre, és ezt az időt maximalizálni fogjuk, hogy felkészítsük az autót az első versenyre.”

Címkék: Forma 1, Williams

Komoly gondban a Ferrari az Ausztrál GP előtt

2019.02.08.
Ragnar Volarus

A Forma-1 mezőnye néhány napon belül megkezdi a barcelonai teszteket, és közel egy hónap múlva, Melbourne-ben nekivág a 2019-es szezonnak. Csakhogy az ausztrál hatóságok vizsgálatokat indítottak a Ferrari egyik szponzorának, a Philip Morris dohányvállalat Mission Winnow logójának ügyében. A szakértők szerint ezzel egy olyan terméket hirdetnek, mely valójában nem is nagyon létezik, illetve túlságosan is az elhíresült Marlboro logóra emlékezteti őket. 

A logó először a tavalyi Japán Nagydíjon pompázott a Ferrari autóin, illetve a pilóták ruházatán. A nagyokosok pedig úgy érzik, hogy a fehér csíkozást a piros háttérrel egy újabb kiskapu a Marlboro cigaretták közvetett népszerűsítésére. Ugye a dohányreklámok már 2007 óta tiltottak a Forma-1-ben, és 2011-ben a Ferrari is megszabadult a Marlboro hirdetéseitől. Látszólag. Mert az olaszok azóta is pénzügyi kapcsolatban maradtak a Phillip Morrissal - köszönhetően az okos festésnek és a logó dizájnjának. Sokat elmond a dohányellenes szervezetek paranoiájáról, hogy 2010-ben a Ferrarinak azért kellett megszabadulnia partnere vonalkódos logójától, mert egyesek azt gondolták, hogy tudatalatti Marlboro-reklámot rejtegetnek. 

A Phillip Morris most a Mission Winnow koncepcióval a cég történetében egy új érát indított, melyben olyan kezdeményezésekkel próbálkozik, amik "füstmentes megoldásokat" kínálnak a cigaretta helyett. Természetesen a hírre, hogy Ausztráliában gond lehet, máris egy közleménnyel reagáltak:

"A Phillip Morris Ausztrália anyavállalata, a Phillip Morris International és a Scuderia Ferrari globális partnerséget kötött, melyet teljes egészében Ausztrálián kívül menedzselnek. Az ausztrál vizsgálatok azért kezdődtek meg, mert a hatóságok elkezdték felülvizsgálni a dohánytilalmi törvényeiket, melyekbe beletartozik a hirdetési szabályozás is."

Tehát a boszorkányüldözés megkezdődött. Egy hónappal korábban, mint a szezon. 

Címkék: Ferrari

Nevet változtatott a Sauber

2019.02.01.

Az idei szezontól már Alfa Romeo Racingként szerepel a tavalyi szezonban Alfa Romeo Sauber néven induló svájci istálló.

Fotó: twitter.com/SauberF1Team

A névváltoztatás hírét a csapat ma jelentette be Twitter-oldalán. A névváltozás ellenére a csapatvezetése nem változik. Az Alfa Romeo Racing idén Antonio Giovanazzival és Kimi Raikkönennel indul a Forma-1-ben. 

A Sauber 1993-ban debütált a Forma-1-ben egészen 2005-ig majd a következő négy évben a BMW gyári csapataként funkcionált. Az istálló ekkor szerezte egyetlen győzelmét is mikor is Robert Kubica 2008-ban megnyerte a Kanadai Nagydíjat. 2010 és 2018 között ismét Sauber F1 Team volt a hivatalos elnevezés ám most a svájci csapatalapító Peter Sauber neve eltűnt a csapat nevéből. 

Az Alfa Romeo Racing Ferrari motorokat fog használni az azonban nem példátlan a sportág történetében, hogy a gyártó és a motorszállító nem egyezik: 2010-ben pont a svájci csapat BMW Sauber Ferrari néven szerepelt. 

Az Alfa Romeo 1950 és 1951 valamint 1979 és 1986 között szerepelt gyári csapatként az F-1-ben, motorszállítóként pedig 1961 és 1987 között volt jelen kisebb megszakításokkal. Giuseppe Farina 1950-ben, Juan-Manuel Fangio 1951-ben lett világbajnok Alfával. 

Címkék: Forma 1, Sauber

Több szabály is változott idén de ez még csak a kezdet lehet

2019.01.31.

Több kisebb szabályváltoztatáson is átesett a Forma-1 a 2019-es szezonra, de egy év múlva újabb, immáron jelentősebb módosítások jöhetnek. 

Fotó: autosport.com

A mostani évre egyszerűsítették a gumiszabályt. A tavalyi hét helyett idén öt keverék közül lehet majd választani a csapatoknak, amelyeket három különböző színnel jelölnek. A fehér szín jelenti a keményet, a sárga jelzi a közepeset, míg a piros szín az a lágy abroncsok jele lesz. 

Változást jelent, hogy a pilóták és ülések együttes súlyát lemérik az idei szezon elején, amennyiben ez nem éri el üléssel a 80 kg-ot akkor a pilótafülkében ballasztot kell elhelyezni. További módosítás, hogy 105 kg helyett 110 kg-nyi üzemanyaggal rajtolhatnak majd a pilóták és így a tempó akár növelhető is. 

2019-től már nem lesznek 30-40 helyes hátrasorolások ugyanis az FIA eldöntötte, hogy legfeljebb 15 helyes rajtbüntetést lehet kiosztani, ennél nagyobb mértékű büntetés azt jelenti, hogy automatikusan a rajtrács végére sorolják a pilótát. Amennyiben több versenyző is ilyen büntetést kap akkor az kerül előrébb, aki előrébb végzett a kvalifikáción. 

A futam végén immáron nemcsak kockás zászlóval, de egy kockás lámpával fogják jelezni a verseny leintését, hogy ne ismétlődjön meg a tavalyi Kanadai Nagydíjon látott baki. 

Nem lesz hivatalos gépátvétel az idei szezontól. Korábban az FIA feladata volt az ellenőrzés mostantól ez a csapatokra marad, ám az FIA bármikor ellenőrizheti az autókat. 

Az elmúlt évekkel ellentétben az is részt vehet aki a bokszutcából rajtol, így minden pilótának lehetősége lesz felmérni a pálya állapotát. Idéntől ráadásul nem az első safety car-vonaltól lehet előzni a biztonsági autós szakasz után hanem csak a célvonaltól. 

Az idei évtől kezdve tilos a motortérben üzemanyagot elégetni, a kiegészítnő olajtanknak az időmérő során üresnek kell lennie. A versenyzők felszerelései változik: a pilótáknak biometrikus kesztyűt kell használniuk, valamint szigorodnak a bukósisakra vonatkozó előírások is. 

A csapatok létszámát 60 főre korlátozták az istállók azonban lehetőséget kapnak, hogy hat versenyhétvége során a megszokott létszám felett gyakornokoknak is lehetőséget biztosítsanak. 

A felsoroltaknál 2020-ban is nagyobb változások jöhetnek amennyiben sikeresen zárulnak ma a Liberty Media és a csapatfőnökök tárgyalásai. Sajtóinformációk szerint szó eshet a pontrendszer átalakításáról. Korábban már felmerült, hogy jövőre már az első 15 pilóta kapjon pontot egy futam során, ehhez azonban 70 százalékos többség kell a szavazás során április végéig. Onnantól kezdve már csak egyhangú támogatásra van szükség a módosításhoz. 

Szintén szóba kerül a versenyhétvégék módosítása is, és sokak szerint ez azzal járhat, hogy a szabadedzések számát csökkentik, hogy növelni tudják az izgalmakat. 

Keszthelyi Vivien a világ Top 28 női pilótája között

2019.01.29.
Ragnar Volarus

Hétfő délután véget ért a W Series válogatójának második fordulója Ausztriában, Melkben. A 3 napon át tartó kimerítő elődöntő egyetlen magyar tagja, Keszthelyi Vivien ismét továbbjutott, ezúttal a legjobb 28 versenyző közé, amivel már csak egy lépésre került a bajnokság végleges rajtrácsától. 

Az idén májusban induló új Forma-3-as bajnokság, a W Series korábbi selejtezőjén több mint száz jelentkezőből közel 30 ország 60 versenyzője került fel a női sorozat szűkített listájára. A szervezők ezúttal az ausztriai Wachauring-en tették próbára a jelentkezőket, akik közül végül mindössze 28-an jutottak tovább.

Keszthelyi Viviennek ismerős lehetett a helyzet, hiszen már 15 évesen az Audi Sport Racing Academy egyedüli női pilótájaként, a TT Cup sorozat küzdelmeire is több száz, a világ minden tájáról érkező versenyző között kellett kiharcolnia az indulást jelentő 17 állandó pozíció egyikét.

„Az Audi Sport TT Cup válogatója több elemében megegyezett a mostani szituációval. Rengeteg erőnléti, pszichológiai és vezetéstechnikai teszt volt. Nagy szükség volt a koncentrációra, valamint a fizikális és mentális állóképességre. Valószínűleg ennek a tapasztalatnak is köszönhetően sikerült bekerülnöm a W Series legjobb 28 versenyzője közé"

– emlékezett vissza a háromszoros túraautó-bajnok.

A debreceni születésű versenyző ekkor már 3 éve járt az Audi Sport versenyakadémiájára, ahol elmondása szerint rengeteget kellett tanulnia ahhoz, hogy a legnívósabb sorozatokban indulhasson:

 „A kiemelt nemzetközi sorozatokba nem lehet csak úgy bekerülni, bizonyítanod kell, hogy érdemes vagy rá. Minél szigorúbb a kiválasztási rendszer, annál biztosabb, hogy a mezőny erős, rátermett pilótákból fog állni. Úgy gondolom, hogy ez egy kipróbált recept, aminek a legutóbb is meg volt az eredménye.”

A W Series 3 napon át tartó tesztjein a versenyzőknek minden erejére és tudására szüksége volt. A David Coulthard, Alex Wurz, Lyn St James és Dave Ryan alkotta bírálóbizottság a vezetéstechnika és az erőnlét felmérése mellett a csapatmunkában, valamint az elméleti feladatokon nyújtott teljesítményt is figyelte. 

„Így utólag elárulhatom, hogy nagyon fáradtan érkeztem. Az ázsiai verseny után indultam Európába és a válogató előtt nem sokkal értem csak Ausztriába. Az időeltolódás miatt nem sikerült teljesen az átállás, amit előre sejtettünk. Ennek ellenére próbáltam a maximumot nyújtani. A vetélytársak komoly erőt képviselnek, és a legtöbben sok éves Formula tapasztalattal  rendelkeznek. Most ismét az ázsiai bajnokság következik, ahol szükségem lesz minden versenykilométerre, hiszen nagyon gyors pilóták ellen kell majd helytállnom" – mondta Vivien.

A feladatok során elért pontok összesítése után, a W Series bejelentése szerint 28 pilóta érdemelte ki a továbbjutást, ami egyben azt is jelenti, hogy a résztvevőknek több mint a fele búcsút kellett intsen az álmának. A Magyarországot képviselő Keszthelyi Vivien újabb egyenletes teljesítményének köszönhetően azonban még mindig versenyben van a végső rajtrácsra kerülésért.

„Ez óriási siker számomra! Az utóbbi napokban rengeteg kiváló versenyzőt ismertem meg és megtisztelő, hogy bejutottam a legjobb 28 közé. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy még hátra van egy forduló Spanyolországban, ami mindenről dönt majd. Még mindig csak ismerkedek a formaautózással, ezért 2 hét múlva ismét Malajziába utazom, hogy a BlackArts Racing pilótájaként részt vegyek az F3 Asian Championship Winter Series utolsó 3 futamán is. Ez a bajnokság rendkívül fontos a fejlődésem és a felkészülésem szempontjából. Most a tapasztalatszerzés az első"

– szögezte le Vivien a W Series bejelentését követően.

A bajnokság  következő, utolsó fordulójában a versenyzők a sorozat hivatalos Forma-3-as autóival mérik össze tudásukat majd. Az utolsó kihíváson a legjobban teljesítők alkotják majd a végleges mezőnyt a W Series történetének első szezonjában, és egyúttal elindulhatnak a Forma-1 felé vezető úton.

Ezeket a cikkeket olvastad már?