Kiemelt bejegyzések

Lúzer Ferrari, szárnyaló Mercedes

Lúzer Ferrari, szárnyaló Mercedes

2019.05.25. | Dorogi László

Nem jött össze Valtteri Bottasnak zsinórban a negyedik rajtelsősége, Lewis Hamilton Monte-Carlóban legyőzte csapattársát és ő indulhat az élről a vasárnapi futamon. Charles Leclercet Sebastian Vettel lökte a mezőny végére.

Tovább
Mi lesz, ha Hamilton ráérez az idei Mercedesre?

Mi lesz, ha Hamilton ráérez az idei Mercedesre?

Tovább
Elhunyt Niki Lauda, a Forma-1 legendája

Elhunyt Niki Lauda, a Forma-1 legendája

Tovább

Nem a szemünk káprázik, tíz év után újra egy Schumacher vezeti a Ferrarit - videó

2019.04.02.
Dorogi László

Mick Schumacher az elmúlt hétvégén pontszerzéssel mutatkozott be a Forma-2-es sorozatban, kedden pedig felöltötte a piros egyenruhát, hogy egy igazi F1-es autót teszteljen.

Fotó: XPB

Már a múlt héten lehetett tudni, hogy a Ferrari és az Alfa Romeo is lehetőséget biztosít majd Mick Schumachernek a bahreini teszten, a hétszeres Forma-1-es világbajnok Michael Schumacher fia pedig kedden autóba is pattant, hogy megtegye első métereit egy igazi F1-es géppel.

A 20 éves pilóta januárban csatlakozott a Ferrari utánpótlás-nevelő programjához - hogy ne menjünk messzebb, többek között innen került a száguldó cirkuszba Charles Leclerc is -, így kaphatta meg a lehetőséget, hogy részt vegyen a kétnapos bahreini évközi teszten. Schumacher kedden a Ferrarival, szerdán az Alfa Romeóval köröz majd a szahíri pályán, de közel sem az ismeretlenbe ugrik bele, hiszen előzetesen már dolgozott a Ferrari maranellói szimulátorában és az F2-es idényre is intenzív tréningekkel készült az olaszokkal.

Forma-1-es Ferrarit közel tíz éve nem vezetett egyébként Schumacher, 2009 augusztusában Michael egy fioranói teszten ült utoljára a tűzpiros autóban, hogy felmérje, korábbi motorbalesete során megsérült csigolyájával képes lesz-e a Magyar Nagydíjon akkor súlyos fejsérülést szenvedő Felipe Massát helyettesíteni. A hétszeres világbajnok háta azonban nem bírta a gyűrődést, de később a Mercedes színeiben még visszatért a sorozatba.

A bahreini teszt első napja reggel nyolctól délután öt óráig tart, hivatalos ebédszünet nélkül. A résztvevők többsége most is tagja a Forma-1 mezőnyének, de visszatért például Fernando Alonso is, aki a tavaly év végi bahreini Forma-1-es és NASCAR-os bemutatója óta most először vezet F1-es autót.

Hamilton: szerencsével nyertünk Bahreinben

2019.04.01.
Dorogi László

Az elmúlt két évben egyaránt Ferrari dominanciát és győzelmet hozott a Forma-1-es Bahreini Nagydíj és ezúttal is sokáig elképzelhetetlennek tűnt, hogy ne szerezze meg élete első futamgyőzelmét Charles Leclerc a scuderiával. Az F1-ben viszont nem elég ha gyors az autód, megbízhatónak is kell lennie.

Fotó: f1-fansite.com

Fantasztikus versenyhétvégét zárt a Ferrari újdonsült pilótája, Charles Leclerc. És ez még akkor is igaz, ha végtelenül csalódást keltően ért véget számára a vasárnapi futam. A fiatal monacói versenyző megnyerte a szombati időmérő edzést, pályafutása során először rajtolhatott a pole pozícióból, s bár a vasárnapi rajtnál kissé beragadt - aminek következtében csapattársa Sebastian Vettel és a kiváló formában versenyző Valtteri Bottas is megelőzte -, gyorsan visszaszerezte éllovas pozícióját és már tíz másodpercnyi előnye is volt az élen.

Ekkor viszont megtörtént az, ami a Ferrarival viszonylag ritkán történik meg - az erőforrás turbója megadta magát, Leclerc pedig látványosan elveszítette tempóját. Még ez sem kellett volna feltétlenül ahhoz, hogy Leclerc elbukja élete első futamgyőzelmét, ha Sebastian Vettel ezúttal hátvédként segíti csapatát az újabb világbajnoki pontokhoz. A német viszont nem bírta Hamilton nyomását és - tőle az utóbbi időben egyáltalán nem szokatlan - hibázott, aminek következtében nemcsak a brit, de Bottas és Max Verstappen is elment mellette.

Leclercnek innentől kezdve nem sok esélye maradt a fenyegetően közelítő Mercedesek ellen egy félig üzemképes Ferrarival, s tulajdonképpen hálát is rebeghet a két összeakadó Renault-nak, hogy biztonsági autó mögött lépték át a célvonalat a pilóták - így már Verstappennek nem maradt ideje átlépnie a monacóit. Ezzel együtt Lewis Hamilton is elismerte, nem kis szerencse kellett ahhoz, hogy újabb kettős győzelmet tegyenek a Mercedes zsákjába, mert ahogy a brit is fogalmazott, a Ferrarik nagyszerűen teljesítettek a hétvége során.

"Nem volt semmi ez a verseny, rossz volt látni Charles-t a futam végén, mert nagyszerű munkát végzett. Szerencsések vagyunk, hogy mi nyertünk"

- nyilatkozott szimpatikusan az ötszörös világbajnok.

"A verseny során mindent megtettem, nagyon jól teljesített a csapat, és remek volt a csata Vettellel. Elképesztően fújt a szél, és későn fékeztem, és így sikerült mellé kerülnöm, ha jól emlékszem, nem is értünk össze. Ami Leclercet illeti, ez a srác még rengeteg győzelmet fog szerezni a Forma-1-ben, gratulálok neki"

- tette hozzá a szokásos futam utáni interjújában Hamilton.

Fotó: formula1.com

Bár túlságosan nem vigasztalhatja a monacóit, de ezúttal ő szerezte meg a leggyorsabb futamban teljesített körért járó plusz egy pontot, ám érthetően kissé csalódottan értékelt a bahreini verseny után.

"Sajnos előfordul ilyesmi, ez is az autósport része, de ez nem a mi napunk volt. Ennek ellenére bizakodó vagyok, mert a csapat megmutatta, hogy képes jó munkát végezni. Sokat javultunk Ausztrália óta, és az egész csapat csalódott. Végül szerencsések voltunk a szerencsétlen helyzetben, mert a biztonsági autó miatt be tudtam jönni a harmadik helyen, ki tudja, talán az üzemanyagom sem lett volna elég a verseny végéig. Ezt most nagyon nehéz feldolgoznom, de köszönöm a csapatnak a nagyszerű autót"

- mondta Leclerc.

Hát eddig bírta Alonso a Forma-1 nélkül

2019.03.29.
Dorogi László

Nem csoda, hiszen a kétszeres spanyol világbajnok a fél életét a száguldó cirkuszban töltötte el. Visszavonulását követően most tesztelni tér vissza a Forma-1-be.

Fotó: Autocar

Fernando Alonso is részt vesz a McLaren-Renault-t bahreini tesztjén a hétvégi Forma-1-es futamot követően - jelentette be csütörtökön a wokingi istálló. A veterán spanyol pilóta két napon keresztül fogja segíteni szakmai tudásával és tapasztalatával az istállót az autó fejlesztésében.

A kétszeres F1-es világbajnok a tavalyi szezon közben jelentette be, hogy elhagyja a száguldó cirkusz fedélzetét és más sorozatokban próbálja ki magát, s nem is megy ez rosszul neki, Daytonában például megnyert egy 24 órás versenyt. Ezzel együtt azt sohasem jelentette ki, hogy végleg visszavonul a Forma-1-től, s mostani szerepvállalása is erre enged következtetni, bár aligha számítottak sokan arra, hogy ilyen gyorsan elkezdi hiányolni az általa korábban oly sokszor kritizált sorozatot.

Fernandói búcsúbeszéd, igazságtartalommal fűszerezve

Egy hét. Ennyi maradt hátra Fernando Alonso Forma-1-es pályafutásából. Furcsa. És egy picit szomorú is. A kétszeres spanyol világbajnok, ha csak az utolsó évekre tekint vissza, kvázi dicstelenül lép ki a száguldó cirkusz vándortársulatából. Alonso két világbajnoki címet nyert a Renault-val karrierje első felében, hogy aztán a második végén nevetség tárgyává tegye magát minden egyes héten a folyamatosan befuccsoló McLarennel.

A McLaren egyébként főként a Pirelli abroncsait teszteli majd Bahreinben, így ebből a szempontból különleges helyzetben vannak a wokingiak, ugyanis a többi istállóval ellentétben ők két autót is indíthatnak a teszten: a teszt első napján Alonso egész nap körözhet, a másik autón pedig Carlos Sainz és Lando Norris osztoznak majd, míg a második napon Norrisé lesz az egész napos tesztlehetőség, Alonso pedig honfitársával osztja meg a feladatokat.

Alonso szerint unalmas a Forma-1

A spanyol világbajnok szerint nem tesz jót a sorozatnak, hogy már csütörtöki edzések után meg lehet mondani a vasárnapi rajtsorrendet. Sorsdöntő versenyhétvége vár a Forma-1-es csapatokra Bahreinben.

A Forma-1 szabályai szerint a szezon négy tesztnapjából az istállóknak két napon keresztül olyan pilótának kell lehetőséget adniuk, aki maximum két darab Forma-1-es futamon indult el életében, a McLarennek így kapóra jön, hogy Norris Bahreinben még csak pályafutása második futamára készül. A szabályoknak köszönhetően mutatkozhat be a Forma-1-ben Mick Schumacher is, aki a Ferrariba és az Alfa Romeoba is beülhet jövő hét elején.

Ami Alonsót illeti, természetesen a spanyol továbbra is a Triplakoronára hajt, ehhez pedig már csak az Indy 500-on kellene nyernie, hiszen az ehhez szükséges Monte Carlo-i Forma-1-es futamgyőzelem és a klasszikus Le Mans-i 24 órás verseny trófeája már a vitrinjében van. Ez a bravúr egyébként mindössze egy embernek, egy bizonyos Graham Hillnek jött össze eddig az autósport történetében.

A Red Bull ausztráliai tempója nagyon felspannolta a Hondát

2019.03.27.
Dorogi László

A japán motorgyártó Max Verstappen melbourne-i dobogós helyezését látva abban bízik, hogy még a nyári szünet előtt sikerül valamelyik Honda erőforrással köröző autónak futamot nyernie.

Fotó: Twitter

Sikerben meglehetősen szegényes évek után Melbourne-ben végre ismét volt oka az örömre a Honda munkatársainak. A V6-os turbóhibrid motorok bevezetése (2014) óta a 2019-es szezonnyitó volt az első olyan Forma-1-es futam, amelyen Honda-erőforrással rendelkező autó pilótája felállhatott a dobogóra. A Honda 2015-ben tért vissza a száguldó cirkuszba, azóta viszont a pódium közelébe sem volt esélyük kerülni - nem hogy fel is állni rá. Utoljára 2006-ban nyert bárki is futamot Honda erőforrással az F1-ben, ez akkor a gyári csapattal versenyző Jenson Buttonnak sikerült a Hungaroringen.

Az idei szezon előtti erőforrás beszállító csere viszont szemmel láthatóan bejött a Red Bullnak, amely hosszú, ám a végére alaposan megromló kapcsolatot bontott fel a Renault-val, azóta pedig folyamatosan megy a végeláthatatlannak tűnő sárdobálás. Christian Horner Red Bull-főnök egyenesen odáig merészkedett, hogy kijelentse: alaposan át kell tervezniük az idei autó elemeit, ugyanis a gyenge francia erőforrás után nem számítottak ekkora teljesítménynövekedésre, s töredelmesen bevallotta azt is, hogy bizony az elmúlt időszakban a pocsék motorhoz kellett igazítani a Red Bullok formatervezését.

Jamamoto Maszasi, a Honda Forma-1-es igazgatója szerint viszont ennél is több van a japán erőforrásokban, olyannyira, hogy egy Honda-motoros futamgyőzelmet sem tart elképzelhetetlennek a nyári szünet előtt. Jamamoto úgy fogalmazott, ez egy nagyon fontos év számukra, hiszen a hibrid éra kezdete óta először dolgoznak két istállóval egyszerre, a szakértők pedig úgy vélik, hogy Monacóban tényleg reális esélye lehet a Red Bullnak a futamgyőzelemre - hiszen ez tavaly Daniel Ricciardónak még Renault erőforrással is összejött.

Bár messzemenő következtetéseket kár lenne levonni egy futam után, a tesztek és az Ausztrál Nagydíj alapján úgy tűnik, a Honda tényleg szintet lépett a megbízhatósági ranglétrán. Hogy ez hosszú távon mire lesz elég, azt most nem lehet megjósolni, s ahogy Maszasi úr fogalmazott, egyelőre nem is támasztanak irreális elvárásokat az Honda-motoros autókkal szemben.

Michael után Mick Schumacher is Ferrarival száguld

2019.03.26.
Dorogi László

A hétszeres Forma-1-es világbajnok fia egyre közelebb áll ahhoz, hogy édesapja nyomdokaiba lépjen, a következő Forma-1-es versenyhétvégén például a Ferrarival és az Alfa Romeóval is tesztelhet.

Fotó: formula1.com

Hiába, az alma nem esik messze a fájától. Ez a mondás tökéletesen igaz Mick Schumacherre is, a Forma-1 hétszeres rekordbajnokának fia ugyanis az elmúlt időszakban egyre többször hívja fel magára a figyelmet futamgyőzelmeivel, a tavalyi F3-as európai szezont nyolc futamgyőzelemmel és tizennégy dobogós helyezéssel nyerte meg, az idei szezonra pedig szerződést kötött az F2-ben szereplő Prema Racing istállóval. Az F2-es sorozat tulajdonképpen a Forma-1 előszobájának számít, így a 20 éves pilóta egyre közelebb kerül ahhoz, hogy édesapja után ő is letegye névjegyét a száguldó cirkuszban.

Mick Schumacher korábban már felvételt nyert a Ferrari pilóta akadémiájára, ezzel pedig megnyílt a lehetőség előtte, hogy Forma-1-es autóba üljön, s ez a lehetőség Bahreinben el is érekezik, ugyanis a sorozat második versenyhétvégéjét követő teszteken beülhet mind a Ferrari mind az Alfa Romeo ülésébe.

"Mit is mondhatnék, elképesztően izgatott vagyok, szeretnék köszönetet mondani a Ferrarinak és az Alfa Romeónak, hogy ilyen lehetőséget ad nekem"

- mondta Schumacher.

"Biztos vagyok benne, hogy hatalmas élmény és tapasztalat lesz számomra a teszt, de legalább ilyen fontos, hogy száz százalékosan ráfókuszáljak életem első F2-es versenyére"

- tette hozzá az ifjú pilóta, aki a teszt előtti napokban áll először rajthoz Bahreinben az F2-es sorozatban.

Csapatfőnöke szerint sokkal több van a Ferrariban

2019.03.19.
Dorogi László

Hiába tűnt jóval gyorsabbnak a barcelonai tesztek során a Ferrari a címvédő Mercedesnél, az olaszok hatalmas pofonba voltak kénytelenek belenézni az ausztrál idénynyitón.

Fotó: formula1.com

Hosszas várakozás, szünet és tesztelés után az Ausztrál Nagydíjjal végre valahára elkezdődött a Forma-1 2019-es szezonja, bár ettől izgalmasabb versenyt is el tudtunk volna képzelni. A futamot végül remek rajtjának köszönhetően Valtteri Bottas nyerte meg a címvédő Lewis Hamiltont és Max Verstappent megelőzve, a hétvége legnagyobb csalódását pedig minden kétséget kizáróan a Ferrari szolgáltatta.

Bottas rácsapta az ajtót a mezőnyre Melbourne-ben

A Mercedes finn pilótája nem kérdezett, csak lőtt, a rajtnál azonnal megelőzte a világbajnoki címvédő csapattársát és aztán a visszapillantó tükörbe sem nézett. Bár a téli, barcelonai tesztek szoros világbajnoki versenyfutást ígértek, az első versenyhétvége azért rávilágított arra, hogy sok minden nem változott az erőviszonyokat illetően a szünetben.

A téli, barcelonai teszteken mutatott teljesítmény után egyes szakértők egyenesen addig merészkedtek, hogy a Ferrari előnye körönként akár fél másodperc is lehet a címvédő Mercedesszel szemben, ehhez képest nem hogy az ezüst nyilak, de még a Red Bull is lenyomta az olaszokat versenytempóban. A futam végéhez közeledve Sebastian Vettel fel is tette mérnökének a nagy kérdést: miért vagyunk ennyire lassúak? A válasz őszintén és szomorúan csengett a német fülébe: még nem tudjuk.

S valóban, van min dolgozni a Ferrarinál a következő, Bahreini Nagydíjig, ugyanis a különbség már-már demoralizálónak tűnt a pokolian gyors Bottas és a Vettel-Leclerc páros között. Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke azzal magyarázta a teszteken látottakhoz képest merőben eltérő produkciót, hogy Melbourne-ben egyértelműen mások a körülmények mint Barcelonában, Ausztráliában sima és hepehupás részek váltják egymást, erősebb a szél, magasabb a hőmérséklet és mások az időjárási körülmények is.

"Számos tényező befolyásolhatta az autó teljesítményét. Nem találtuk meg a megfelelő ablakot - ha hívhatom annak - az autó egyensúlyánál"

- tette hozzá a csapatfőnök, akinek egyáltalán nem szegte kedvét a sikertelen szezonkezdet.

"Abban az egy dologban biztosak vagyunk, hogy ezen a napon és ezen a hétvégén nem mutattuk meg az autónkban lévő valós potenciált Biztosak vagyunk benne, hogy ez nagyobb, csak a hétvége folyamán nem tudtuk kiaknázni. Amikor problémák merülnek fel az egyensúllyal és a beállítással kapcsolatban, mindig próbáljuk megtalálni a megoldásokat. Ez most nem sikerült. Hazavisszük az adatokat és megpróbáljuk kielemezni. Ennek a hétvégének kivételnek kell maradnia, de azt hiszem, jót tesz nekünk ez a lecke"

- fogalmazott Binotto.

Bottas rácsapta az ajtót a mezőnyre Melbourne-ben

2019.03.17.
Dorogi László

A Mercedes finn pilótája nem kérdezett, csak lőtt, a rajtnál azonnal megelőzte a világbajnoki címvédő csapattársát és aztán a visszapillantó tükörbe sem nézett.

Fotó: formula1.com

Bár a téli, barcelonai tesztek szoros világbajnoki versenyfutást ígértek, az első versenyhétvége azért rávilágított arra, hogy sok minden nem változott az erőviszonyokat illetően a szünetben. A Ferrari bizakodó hangját teljesen elnémította a Mercedes egykörös tempója, Lewis Hamilton időmérős győzelmét követően Sebastian Vettel majdhogynem értetlennek is tűnt, hogy lehetett a scucderia ennyivel lassabb az ezüst nyilaknál.

Lewis Hamilton szurkolói dörzsölhették is a tenyerüket a vasárnapi futam előtt, de ez a nap egyáltalán nem az ötszörös világbajnokról szólt. Valtteri Bottas a második rajtkockából indulva az első métereken azonnal odaszúrt csapattársának és már az első kanyar előtt megelőzte Hamiltont, majd egymás után futotta a gyorsabbnál gyorsabb köröket és szisztematikusan nyúlt el üldözői elől. A rajtnál mindeközben ismét utolérte a hazai átok Daniel Ricciardót, akinek finoman fogalmazva sem sikerült jól első Reanult-val teljesített versenyhétvégéje: egy bucka néhány méter megtétele után letörte az első szárnyát, majd a futam felénél végleg kiállni kényszerült - akárcsak egy évvel ezelőtt.

Nemcsak a Mercedes brutális tempója és dominanciája maradt a régi, Carlos Sainz alatt például kigyulladt a tesztek alapján megbízhatóságban javuló, a gyakorlatban mégis becsődölő McLaren, amely tavaly jó néhány versenyhétvégén végezte hasonló módon, de a Haas istállónál is felüthette a fejét a dejavu érzés, hiszen Romain Grosjeannak most is kerékproblémák miatt kellett feladnia a versenyt az Albert Parkban - akárcsak egy évvel ezelőtt.

Összességében azért nem hágtak tetőfokára az izgalmak, Bottas sima győzelmén túl talán csak azt érdemes kiemelni, hogy Max Verstappen mindkét Ferrarit megelőzve felállhatott a dobogó harmadik fokára, így hosszú idő után először fordult ilyesmi elő olyan versenyzővel, aki Honda motoros autóval versenyez. A tavalyi szezonban a három top csapat (Mercedes, Ferrari, Red Bull) hat pilótája közül csak Bottasnak nem sikerült futamot nyernie, de ez most rögtön az első versenyhétvégén összejött a finn pilótának, ráadásul ő szerezte meg az idei szezontól bevezetett leggyorsabb versenyben teljesített körért járó plusz egy pontot is, a futam végén egy másodperccel megjavítva az addigi legjobb kört.

Bottasnak persze van is miért hajtania, a pletykák szerint ugyanis ez az utolsó éve arra, hogy bebizonyítsa a Mercedes vezetőségének, hogy valóban győztes alkat, a pletykák szerint Esteban Ocon ugrásra készen várja, hogy a finn ismét kudarcot valljon. Oconnak mindenesetre csalódnia kellett az első futam után, mert Bottas lehengerlő antréval rukkolt elő az Albert Parkban.

A világbajnoki pontverseny és a további versenynaptár ezen a linken érhető el.

Ausztrál Nagydíj, végeredmény

Néhány fontos változás, amit neked is tudnod kell a szezonnyitó futam előtt

2019.03.16.
Dorogi László

Túl a 2019-es szezon első időmérő edzésén, de még az első futam előtt nem árt átfutni, melyek azok a dolgok, amik megváltoztak a téli szünetben a száguldó cirkusz háza táján.

Fotó: Sky Sports

Kezdjük rögtön azzal, amit a vájt szeműek bizonyára már a téli, barcelonai teszteken kiszúrtak, változott ugyanis az autók aerodinamikai kialakítása, ami egy szabályváltozásnak köszönhető. Az autók első szárnyai húsz centivel lettek szélesebbek és néhány centiméterrel magasabbak is, csökkent viszont az oldalsó légterelők mérete a légbeömlők előtt - majdnem a felére. A hátsó szárnyak magasabbak és szélesebbek lettek, ennek eredményeként a DRS-rés tágabb lesz a kocsikon. Ennek a változtatásnak a nem titkolt célja, hogy a DRS-zónákban még nagyobb sebességre tehessenek szert a versenyzők, s egyúttal a közönség is jóval több előzést láthasson.

Az aerodinamikai változásokat azért hozták meg, hogy az autók közelebbről tudják majd követni egymást - kisebb lesz a turbulencia -, így pedig nőhet az előzések száma, s valljuk be, rá is férne a száguldó cirkuszra egy hangyányival több izgalom, ebből ugyanis meglehetősen keveset szolgáltattak az elmúlt években. A barcelonai teszteken még úgy tűnt, hogy a Ferrari lehet a légterelő-verseny győztese, ám a szombati időmérő edzés rávilágított arra, hogy a Mercedes idén is nagyon erős lesz, egyelőre mindenki csak bottal üti a németek nyomát.

Az utolsó pillanatokban hoztak egy másik nagyon fontos szabályt is, a versenyben futott leggyorsabb kör tulajdonosa egy világbajnoki ponttal gazdagodik majd minden versenyhétvégén, de csak abban az esetben, ha a leggyorsabb kört elérő pilóta egyébként is pontszerző helyen fejezi be a versenyt. Magyarul, ha valaki repeszt egy leggyorsabb kört, de aztán kiesik a versenyből, vagy kicsúszik az első tíz hely valamelyikéről, akkor bukja a sebességért járó plusz pontot is. Emlékezzünk csak vissza, ha ez a szabály létezik már 2008-ban is, akkor annak az évnek a világbajnokát bizony nem Lewis Hamiltonnak hívták volna, hanem Felipe Massának, ugyanis a brit akkor egyetlen ponttal előzte meg a brazilt a világbajnoki versenyben.

Apró, de annál lényegesebb változás, hogy az autók hátsó szárnyaira szereltek egy lámpát, aminek majd főleg esős időben, illetve a villanyfényes futamokon lehet szerepe.

Forma-1: ki állítja meg Lewis Hamiltont?

Az immáron ötszörös világbajnok Lewis Hamilton az elmúlt két évben egyformán nyerte meg a bajnoki címet: a szezon első felében még nagy csatára kényszerült, majd a Magyar Nagydíjat követően egyértelműen dominálta az idényt. A Mercedes pilótája az idei szezonnak is a legnagyobb favoritként vág neki és szokásához híven ezúttal sem nyomasztja az esélyesség terhe.

Az éles szeműeknek biztosan feltűnt az is, hogy a gumik jóval fényesebbek lettek - ez egyébként a gyártástechnológia megváltoztatása miatt van így -, de nem csak ebben változtatott a Pirelli. A Forma-1 kizárólagos gumiszállítója öt különböző keménységű keveréket hagyott meg a 2019-es szezonra, de nem lesz többé szuper- és hiperlágy abroncs, minden versenyhétvégén kemény, közepes és lágy néven futnak majd a gumik. Minden hétvégén fehérrel jelölik majd a kemény, sárgával a közepes és pirossal a lágy keveréket, de ez nem azt jelenti, hogy minden versenyhétvégére ugyanazt a három keménységű keveréket választják ki az ötből, ez nagyban függ majd a pályák kialakításától.

A biztonság szempontjából fontos változás, hogy vadonatúj sisakok érkeztek a száguldó cirkuszba, ezek biztonságosabbak a korábbi verziónál kibírják akár a 275 G erőnyi becsapódást és a 790 Celsius fokos hőmérsékletet is, öröm az ürömben, hogy csökkent a korábbihoz képest a látómezejük. A pilóták felszerelése egy úgy nevezett biometrikus kesztyűvel is bővült, amik majd a mentési munkát segítik. A kesztyűbe épített szenzoroknak köszönhetően azonnal meg lehet majd állapítani, hogy egy balesetet szenvedett pilóta milyen állapotban van, még mielőtt a mentősök odaérnének hozzá.

Címkék: Forma 1

Hamilton ott folytatta, ahol tavaly abbahagyta

2019.03.16.
Dorogi László

A Forma-1 ötszörös világbajnoka és egyben címvédője szoros csatában előzte meg csapattársát, Valtteri Bottast és akárcsak tavaly, most is az élről vághat neki a szezon első futamának.

Fotó: formula1.com

Vegyes érzelmekkel vághatott neki a Forma-1 mezőnye 2019 első időmérő edzésének, ugyanis csütörtök hajnalban tragikus hirtelenséggel elhunyt Charlie Whiting versenyigazgató, aki 1997 óta töltötte be a pozíciót és nagyon jó viszonyt ápolt a pilótákkal, nem mellesleg sok minden futott össze a versenyekkel kapcsolatban a kezei között, halála pedig nemcsak a sorozatot, de az egész autósport világot megrázta. A szombati időmérőnek két nagy kérdése lehetett előzetesen: kik ragadnak a Williamses pilótákon kívül a kvalifikáció első szakaszában a mezőny végén, valamint az, hogy sikerül-e bárkinek is a Mercedesek tempóját megközelítenie.

Nem kis meglepetésre Pierre Gasly húzta a "nagyok" közül a legrövidebbet, a francia minden bizonnyal nem így képzelte el első Red Bullos időmérőjét, de Lance Stroll, és Carlos Sainz sem jutott be a Q2-be az előzetesen is gyengének várt Williamsek mellett. Az már a Q1-ben körvonalazódni látszott, hogy ahogy az elmúlt években, úgy most is Mercedes-Ferrari csata bontakozhat ki a pole pozícióért, a Q2 végén pedig a regnáló világbajnok egy új pályacsúcsot repesztve jelezte is, hogy ő bizony nem elégszik meg a második rajtkockával.

Az időmérő harmadik szakaszának első felében mégsem Hamilton, hanem csapattársa, Valtteri Bottas került rivaldafénybe, aki szinte tökéletes kört futva bő négy tizedet vert a britre, feladva ezzel a leckét Hamiltonnak. Végül aztán mégis a címvédő örülhetett, ugyanis az edzés végére sikerült összeraknia egy tökéletes kört és valamivel több mint egy tized másodperccel megelőzve csapattársát nyolcadik ausztrál pole pozícióját szerezte meg. A harmadik helyről Sebastian Vettel indulhat a vasárnapi futamon a Ferrarival, de az egy körös tempók alapján egyelőre jelentős lemaradásban vannak a Mercedeshez képest.

A negyedik rajthelyet Max Verstappen szerezte meg a Red Bullal, éket verve a két Ferrari közé, de jól szerepeltek a Haasok is, Romain Grosjean a hatodik, Kevin Magnussen a hetedik helyről rajtolhat vasárnap. A nap legnagyobb meglepetését a McLaren újonca, Lando Norris szolgáltatta, aki a nyolcadik rajtkockát szerezte meg.

Ausztrál Nagydíj, időmérő edzés

Keszthelyi Vivien a Corvinus katedráján

2019.03.15.
Ragnar Volarus

Rendhagyó előadást tartott a Corvinus Egyetemen Keszthelyi Vivien és Mátrabérci Sándor, Autóversenyzés testközelből címmel. A telt házas eseményen a világ legfiatalabb háromszoros túraautó-bajnokának, valamint az Audi kapcsolatának múltja, jelene és jövője került terítékre, a német autógyár magyarországi márkaigazgatója pedig betekintést engedett a cég üzleti és kereskedelmi terveibe. 

A nemzetközi szinten magasan jegyzett páros külön-külön sem mindennap tart előadást Magyarországon, együtt pedig még ritkábban adódik lehetőség őket meghallgatni. Éppen ezért a közönség már jóval az előadás kezdete előtt izgatottan zúgolódott, várva, hogy Keszthelyi Vivien és Mátrabérci Sándor bemutassa az autósport, valamint a járműipar rejtelmeit. A várva-várt előadás végül 17:30-kor vette kezdetét, a két előadót pedig Világi Péter, televíziós műsorvezető konferálta fel a színpadon. 

Keszthelyi Vivien egész eddigi pályafutásáról, valamint annak legnagyobb fordulatairól és sikereiről beszélt, s többek közt arról, hogy az Audi Sport Racing Academy miként segítette karrierjét:

„14 évesen kerültem az akadémiára és rengeteget tanultam az ott eltöltött 3 év alatt. A vezetéstechnikai tréningektől kezdve a kommunikációs gyakorlatokon át a fizikai felkészítésig minden területen fejlesztettek, még matek óráim is voltak, ahol a gumikkal és a pilótákra nehezedő különböző erőhatásokkal foglalkoztunk."

Az előadás résztvevői szintén első kézből tudhatták meg, hogy mi áll Vivien állandó színeinek hátterében. 

„Már az Audi Sport előtt is piros- fehér-fekete volt az autóm, mert úgy éreztem, hogy ez egy olyan külső, ami az én mentalitásomat képviseli, az én harcomat segíti. Nagy szerencse, hogy a személyiségem és a színeim harmóniában vannak Audi Sport színeivel, ami a piros a fekete és az ezüst. A közös munka jegyében az autó design-ján is igazítottunk, a fehér szerepét átvette az ezüst, ezzel pedig még hitelesebben tudtam képviselni őket" – fejtette ki a 18 éves autóversenyző.  

Ha már az autóról és a színekről volt szó, Mátrabérci Sándor is betekintést engedett arra, hogy miképpen választotta ki az Audi magyarországi képviselete Vivien első utcai autóját, melyet  közvetlenül a jogosítvány megszerzése után biztosított neki:

„Vivi autóválasztásánál fontos szempont volt az, hogy aktuális, friss modellt biztosítsunk számára. Így esett a választásunk az új Audi Q2 re, ami egy vagány fiatalos városi SUV a kor igényeinek megfelelő infotainment rendszerrel felvértezve. A Q2 modellcsaládon belül pedig egy 2.0TFSi quattro modellt választottunk, ami a maga 190LE-jével, ráadásul piros színben igazán Vivihez illő darab. Természetesen a jobb felismerhetőség és láthatóság kedvéért egy egyedi Vivire szabott design-al dekoráltuk fel."

Az Audi és Vivien együttműködése több mint 3 évre nyúlik vissza, és bár a 18 éves pilóta egyre magasabb kategóriákban szerepel, és idén már a  Forma-3-ban szerzi meg a szükséges tapasztalatokat, Mátrabérci Sándor szerint a közös munka a jövőben is töretlenül folytatódik.

„Az alapok nem változnak, annak ellenére, hogy Vivi nem Audi pilótaként fog versenyezni. Igazából a márka mellette áll az elmúlt évek szorgalmas kitartó munkája miatt, és azért is, mert továbbra is úgy gondoljuk, hogy az általa felépített kommunikációs csatornák fontos részét képezik a kommunikációnknak. Természetesen Vivi napi szinten továbbra is Audit fog használni" – mondta a német autógyár magyarországi márkaigazgatója.

A közös beszélgetést követően Mátrabérci Sándor az Audi történetéről, jelenlegi és jövőbeli terveiről tartott önálló előadást, mely során a legújabb, teljesen elektromos hajtású modellről, az e-tron-ról is szót ejtett. 

Az előadás folyamán a közönség elektronikus formában tehette fel kérdéseit, az utolsó 20 percben pedig sor került azok megválaszolására is. Vivienről többek közt kiderült, hogy a turbómotort jobban kedveli a szívónál, a jelenlegi Forma-1-es pilóták közül minden tekintetben Lewis Hamiltont tartja a legfelkészültebbnek, illetve, hogy idén ismét ott lesz a F1-es Magyar Nagydíjon. 

Ezeket a cikkeket olvastad már?