Kiemelt bejegyzések

Végleg elválnak a McLaren és Alonso útjai

Végleg elválnak a McLaren és Alonso útjai

2020.01.21. | Dorogi László

A Forma-1 kétszeres világbajnoka faképnél hagyja a brit istállót és nagykövetként sem képviseli a McLarent a jövőben.

Tovább
Nem búcsúzik végleg a Forma-1-től Robert Kubica

Nem búcsúzik végleg a Forma-1-től Robert Kubica

Tovább
Hat éve történt Michael Schumacher síbalesete

Hat éve történt Michael Schumacher síbalesete

Tovább

Verstappen rajtol az élről Mexikóban

2019.10.26.

Max Verstappen kezdheti meg az élről a Mexikói Nagydíjat. A Red Bull holland pilótája mögül Charles Leclerc, Sebastian Vettel és Lewis Hamilton rajtolhat. Valtteri Bottas összetörte az autóját a kvalifikáció során. 

Fotó: twitter.com/f1

A harmadik szabadedzés során főleg az intermadiate abroncsokat használta a mezőny és csak az utolsó negyedórában tudták feltenni a slick gumikat. Az időmérőt azonban már teljesen száraz körülmények között rendezték Mexikóban. A Q1 elején rögtön láthatott egy piruettet a közönség, amelyet Romain Grosjean mutatott be. 

Az első körök után Max Verstappen és Alex Albon állt az élen, mögöttük nagy hátránnyal a két Ferrari és Valtteri Bottas állt nagy hátránnyal. Az első szakasz végén Lance Stroll, Kevin Magnussen, Romain Grosjean valamint George Russell és Robert Kubica fejezte be mai szereplését. Az újonc brit 1,4 másodperccel volt gyorsabb rutinos csapattársánál. 

A Q2 elején taktikáztak a csapatok a gumikeverékekkel és a két Toro Rosso valamint Carlos Sainz is közepes abroncsot tetetett fel magának, akárcsak a három nagycsapat versenyzői. Az etap során a két Mercedes volt a leggyorsabb, de akkor amikor már a többiek biztosították a helyüket a továbbiakban.  A Q3-ba a két Alfa a két Renault valamint Sergio Perez nem jutott be. 

Mindhárom topcsapat versenyzői majd a közepes gumikkal vág neki a versenynek, a Q3-ban azonban már lágy abroncsokkal csaptak össze. Az első pilóta aki 1:15 alá bement, az Max Verstappen volt és így egy tizeddel megelőzte Leclercet. Vettel mögötte két és féltizedes hátrányt szedett össze, mögötte viszont szoros volt a verseny Hamilton, Albon és Bottas között. 

A sorrend végül nem is változott, mivel Valtteri Bottas a falnak csapódott és nemcsak rommá törte a Mercedest, de Hamilton Vettel és Leclerc körét is megzavarta. Így Max Verstappen indulhat az élről azon a helyszínen, ahol az előző két évben győzött. Mögüle Charles Leclerc és Sebastian Verstappen rajtolhat, míg a pontversenyben vezető Lewis Hamilton számára a negyedik rajtkocka jutott. A brit pilóta akár már holnap újra világbajnok lehet, és mivel Bottas valószínűleg csak a bokszból rajtolhat, így ez elképzelhető is. 

Végeredmény:

10 éve lett világbajnok Jenson Button

2019.10.18.

10 évvel ezelőtt ezen a napon szerezte meg élete egyetlen világbajnoki címét Jenson Button a Brawn GP pilótájaként. Cikkünkben felidézzük, hogy miként született meg a történelem legváratlanabb világbajnoki elsősége.

Jenson Button nem volt még 20 esztendős, mikor debütált a Forma-1-ben. A Williamsnél üléshez jutó angol a teszteken hiába győzte le a nagyobb ígéretnek számító Bruno Junquirát vagy a kétszeres Cart-bajnok Alex Zanardit, rutintalannak számított és a szakértők azt várták, hogy nem lesz átütő siker a bemutatkozása. Button azonban hamar rácáfolt a kritikákra és korát meghazudtoló stílusban vezetve számos alkalommal szerzett pontot. 

Egy gyengébben sikerült Benettonos szezon után a 2002-ben a Renault pilótájaként ismét több remek eredményt is elért, akárcsak egy évvel később immáron a BAR-Honda versenyzőjeként. Az igazi berobbanásra 2004-ben került sor, amikor tíz dobogós helyezésének is köszönhetően összetettben a harmadik helyen zárt. Ekkor mindenki azok közé sorolta Kimi Raikkönen és Fernando Alonso mellé, akik majd a Michael Schumacher utáni éra legjobbjai lehetnek. 

Fotó: mirror.co.uk

A következő két idény is ezt támasztotta alá, hiszen a katasztrofálisan induló 2005-ös szezon végére ismét a mezőny egyik legjobbja lett majd egy évvel később immáron gyári pilótaként megnyerte a Magyar Nagydíjat.

2007 és 2008 aztán nemcsak, hogy egy pokoljárással volt egyenlő Jenson Button életében, de csoda volt, hogy nem tette tönkre a karrierjét. A korábban dobogóesélyes Honda a mezőny végén kullogott és a brit pilóta összesen kilenc pontot tudott szerezni két teljes év alatt. A képességeit továbbra sem vitatta senki, ám egyre több olyan hang ütötte fel a fejét, hogy Button nem lesz több, mint egy örök ígéret. 

Tovább fokozta a bajokat a gazdasági világválság, amely miatt a Honda decemberben bejelentette, hogy kiszáll a Forma-1-ből. Ekkor úgy tűnt, hogy Button (és csapattársa Rubens Barrichello) nemhogy a pontokért nem fog tudni csatázni, de ülés nélkül is marad.

Ross Brawn viszont nem hagyta veszni a projektet és a pilóták karrierjét és mivel nem állt le a 2009-es autó fejlesztése, így úgy döntött megvásárolja a csapatot. Sikerült befektetőt találni a Virgin-cég elnöke, Richard Branson személyében és márciusra el is készült az új autó. A Mercedes-erőforrásokkal induló gárda nem változtatott a pilótafelállásán és március elején bemutatta autóját. Rögtön az első tesztek biztató eredményt hoztak a Button-Barrichello párostól és így kettős pontszerzés reményében utazott el az Ausztrál Nagydíjra. 

Már az egy csoda kategóriába tartozott, hogy a hófehér, egyetlen szponzormatricával induló Brawn-autók ott voltak a Melbourne-i rajtrácson, ám az igazi tündérmese csak ezután kezdődött. A két Brawn az első sorba kvalifikálta magát Button-Barrichello sorrendben majd másnap némi szerencsével (Robert Kubica és Sebastian Vettel gyorsabb tempót diktáltak a futam hajrájában, de ütköztek) kettős győzelmet arattak.

Fotó: AFP

Button ezzel a győzelemmel repülőrajtot vett és megnyerte a félbeszakított malajziai versenyt is, majd egy Kínában szerzett harmadik hely után elsőként intették le Bahreinben, Spanyolországban, Monacóban és Törökországban is. Barrichello szintén jól kezdte az évet, az első hét alkalomból háromszor volt dobogós további háromszor pedig a legjobb ötben végzett. 

A csapat 40 pontnyi előnnyel vezette a konstruktőri bajnokságot, Button 61 ponttal állt az élen egyéniben, míg Barrichello 35 ponttal volt második, hat egységgel Sebastian Vettel előtt. 

Ekkor egyértelmű volt, hogy a 2009-es szabályváltoztatásokhoz (KERS-használat, slick-abroncsok) a Brawn alkalmazkodott a legjobban és az újonc istálló és pilótái a vb-cím legnagyobb esélyesévé vállt. A következő futamok viszont nagyon nem Buttonék szája íze szerint alakultak: Button a következő öt futamon alig szerzett pontot, Barrichello pedig ugyan megnyerte az Europa Nagydíjat, de a brazil teljesítménye is kissé visszaesett. A Brawn GP szerencséjére azonban a Red Bull nem tudott egyértelműen második erővé válni ugyanis ebben a periódusban a McLaren és a Ferrari is magára talált dobogók és győzelmek formájában. 

A belga versenyt követően a "körbeveréseknek" is köszönhetően így is maradt 23,5 pontnyi előnyük a Red Bullal szemben, Button mögött pedig Barrichello 16, Vettel 19 pontos lemaradással állt. Olaszországban aztán a csapat egy váratlan kettős győzelmet aratott Barrichello-Button sorrendben és a következő két futam dupla pontszerzéseinek köszönhetően jó helyzetből várta a szezonhajrát. Japánban ugyan csak a 7-8. helyet csípték meg a pilóták, de ez már elég volt a konstruktőri bajnokság elhódításához. 

A Brazil Nagydíjra Button 85, Barrichello pedig 71 pontra érkezett, de két futammal a vége előtt még Vettelnek is megvolt az esélye a vb-címre a maga 69 egységével. Meg kell jegyezni, hogy ekkor még csak az első 8 helyezett kapott pontot 10-8-6-5-4-3-2-1 leosztásban. 

A helyzet egyértelműnek tűnt, Button egy erős pontszerzéssel Interlagosban elhódíthatja a vb-trófeát, az időmérő edzés azonban egyértelműen csökkentette a brit esélyeit erre. 

A kvalifikációt alaposan befolyásolta az időjárás, a hihetetlen mennyiségű esőzés miatt majdnem három órán keresztül (összesen 161 perc) tartott az időmérő. Barrichello hazai közönség előtt megszerezte a pole pozíciót és mivel Button csak 14-ként indulhatott, nagy esélye volt lefaragni a hátrányából.  2005 és 2008 között mindig Brazíliában dőlt el a világbajnoki cím sorsa ekkor azonban kevés esély volt arra, hogy a sorminta folytatódik. 

Az interlagosi helyszín azonban nem hazudtolta meg önmagát és ismét őrült versenyt láthatott a közönség. Sebastian Vettel rögtön a rajtnál ütközött  Heikki Kovalainennel, ám egyikük autója sem sérült, valamint egy hármas ütközés Adrian Sutil, Jarno Trulli és Fernando Alonso között is borzolta a kedélyeket. A legemlékezetesebb incidens két finn pilóta között zajlott le: Kovalainen magával rántotta a tankolócsövet és az abból kifolyó üzemanyag néhány pillanatra lángra lobbantotta Kimi Raikkönen Ferrariját. (Mindkét pilóta tovább tudott menni.) 

Beküldték a biztonsági autót és Button ekkor már a kilencedik helyen autózott. A brit bajnokaspiráns az újraindítás után Romain Grosjean, Kazuki Nakajima és Kamui Kobayashi mellett is elment és karnyújtásnyira került a vb-címtől. Mivel Vettel nem tudott az első két helyért csatázni, a 20 körön keresztül vezető Barrichello pedig folyamatosan esett vissza így az volt a kérdés, hogy Button autója kibírja-e. 

Óriási taktikai csatát követően végül Mark Webber nyerte meg a Brazil Nagydíjat, Robert Kubica és Lewis Hamilton előtt. A legboldogabb ember azonban kétségtelenül az ötödikként célba érő Jenson Button volt, aki elég pontot szerzett ahhoz (Vettel negyedik, Barrichello csak nyolcadik lett), hogy egy futammal a vége előtt ő legyen 2009 világbajnoka. Az újdonsült világelső stílszerűen a "We are the Champions" éneklésével ünnepelte megkoronázását. 

Tovább növeli a Brawn GP legendáriumát, hogy ezután már csak egy versenyen láttuk a csapatot szerepelni. A szezonzáró Abu Dhabiban Button harmadik lett, Barrichello pedig negyedikként ért célba. A brit 95 ponttal lett világbajnok, míg a veterán brazil 77 ponttal a harmadik helyet szerezte meg összetettben. 

Nem telt el két hónap és a mindkét trófeát megnyerő csapat már nem létezett, ugyanis a Mercedes 75 százalékban felvásárolta a világbajnok gárdát és elkezdte azt a projektet, amely a legutóbbi hat szezonban dominálja a sportágat. Button bajnokként a Mclarenhez igazolt, ahol 2017-ig versenyzett és aratott további győzelmeket, míg a legtöbb GP-részvétel rekordját tartó Barrichello pedig két Williamses szezon után hagyta el a királykategóriát. 

Fotó: EPA

Nem kérdés, hogy a Brawn GP egyetlen szezonja és teljes tarolása a sportág egyik legnagyobb csodája volt. 10 évvel ezelőtt egy lesajnált pilóta és egy újonc konstruktőr vb-címével egy olyan történet íródott, amely Hollywood-ban is filmvászonra kívánkozna és amelyet a sportág rajongói még évtizedekig fognak emlegetni. 

Kimi Raikkönen 40

2019.10.17.
Dorogi László

Kimi Raikkönen minden kétséget kizáróan a Forma-1 történetének egyik legkedveltebb, legkarakteresebb figurája. Soha nem szerette a nagy felhajtást, a vele készített interjúktól pedig alighanem minden újságíró retteg.

Hogy repül az idő. Mintha csak tegnap lett volna, hogy egy kölyökképű finn fiú betoppant a Forma-1 ajtaján, ma pedig már negyvenedik születésnapját ünnepli. Kimi Raikkönen 2001-ben mutatkozott be a száguldó cirkuszban a Sauber istálló pilótájaként és tizennyolc év elteltével a sorozat legidősebb versenyzőjeként még mindig rendületlenül rója a köröket az Alfa Romeóval.

A kis Kimi sokáig nem beszélt születése után, szűkszavúságát pedig később is megőrizte - derül ki az önéletrajzi könyvéből -, de az már nagyon korán eldőlt, hogy autóversenyző lesz belőle. Testvérével a családi házuk udvarán szorgalmasan szerelgették a különböző autókat, motorokat, az összeeszkábált gépekkel pedig állandóan versengtek egymással. Később gokartversenyekre járt az édesapjával, aki rengeteget segített neki abban, hogy karrierje egyre magasabbra és magasabbra íveljen. Sokszor előfordult, hogy a család minden pénzét arra fordították, hogy szponzorokat szerezzenek Kiminek, ám mint később kiderült, megérte.

Raikkönennek a Forma-1-es bemutatkozásra 21 éves koráig kellett várnia, ám sokan kritikus szemmel nézték debütálását a sorozatban. Több szakértő úgy vélte, nincs elég formulaautós tapasztalata, talán még korai bedobni a mély vízbe. Raikkönnen ezekre a hangokra a lehető legkimisebben reagált, fél órával a 2001-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj előtt még a Sauber egyik kamionjában húzta a lóbőrt. A 13 rajtkockából indulva végül a hatodik helyen ért célba pályafutása első Forma-1-es versenyén, kiérdemelve ezzel a Jégember becenevet, hiszen nem sok újonc tud ennyire nyugodt maradni az első éles bevetése előtt.

Fotó: ESPN

Tehetségére gyorsan felfigyeltek a száguldó cirkusz nagyágyúi is, a második szezonját már a McLaren Mercedesnél kezdte el, ahol honfitársa, Mika Hakkinen nyomdokaiba léphetett. Négy szezont húzott le a wokingi alakulatnál, de a világbajnoki címet nem sikerült megszereznie. Hiába versenyzett kiváló formában ebben az időszakban, hol a szerencse, hol a technika pártolt el mellőle, így 2003-ban és 2005-ben is csak világbajnoki másodikként zárta az évet.

A 2006-os szezonhoz köthető Raikkönen egyik legemlékezetesebb és egyben legviccesebb megnyilvánulása is. A Brazil Nagydíj előtt a legendás brazil futballista, Pelé egy életmű díjat adott át Michael Schumachernek, aki nem sokkal előtte jelentette be (első) visszavonulását. A ceremónián a mezőny minden egyes pilótája részt vett, kivéve Raikkönent. Amikor Martin Brundle a futam előtt elkapta egy villáminterjúra a McLaren versenyzőjét, és megkérdezte miért nem jelent meg az ünnepségen, Kimi fapofával csak annyit mondott: sz@rni voltam. A meglehetősen meglepett riporter végül gyorsan lecsapta a magas labdát és a következőt válaszolta: Akkor nyilvánvalóan nagyon könnyű lesz az autód a rajtrácson.

A 2007-es idényt már a Ferrari színeiben kezdte meg, és ami korábban egyszer sem jött össze a McLarennel, az a maranellóiakkal azonnal sikerült, egy végletekig kiélezett bajnokság végén, az évadzáró, egészen hektikus Brazil Nagydíjon megszerezte pályafutása első - és minden bizonnyal utolsó - világbajnoki címét. Az olaszoknál azóta több kiváló versenyző fordult meg, de a mai napig ez a Ferrari utolsó egyéni vb-címe.

Két szezonnal később Fernando Alonso érkezése vetett véget első Ferraris időszakának, annak ellenére, hogy 2011-ig érvényes szerződés kötötte őt a maranellóiakhoz. Némileg váratlanul ekkor hátat fordított a száguldó cirkusznak, pedig a McLaren is tárt karokkal várta volna vissza, de a Toyota is ajánlott neki szerződést. Kimi azonban a ralizás mellett döntött, ám a WRC-ben nem tudott igazán sikeres lenni, így 2012-ben a Lotus színeiben visszatért a Forma-1-be.

Egyáltalán nem érződött rajta a kihagyás, sőt egy évvel később nem kis bravúrral a bajnokság harmadik helyét kaparintotta meg összetettben, ez pedig elég volt a Ferrarinak ahhoz, hogy ismét szerződtesse a mellé a Fernando Alonso mellé, aki tulajdonképpen korábban "kitúrta" a csapatból. A spanyol, majd később Sebastian Vettel mellett is már csak második számú pilótának számított, de egészen 2018-ig kitartottak mellette a Ferrarinál.

Az egyik legfurcsább futamát 2017-ben teljesítette a vörösöknél. Történt ugyanis, hogy az Azerbajdzsáni Nagydíjon piros zászló miatt félbeszakították a versenyt, a finn pedig kiállt a bokszba, hogy megjavítsák korábban megsérült autóját. Már éppen útnak indult volna, amikor észrevette, hogy nincs az autójában a kormány, ezért gyorsan rászólt rádión a csapat fülére, hogy azonnal adjanak neki egy eszközt, amivel irányíthatja az autót.

Raikkönennek a kisfia a legjobb barátja

Lada volt az első autója, de ma már a Ferrari egyszeres Forma-1-es világbajnoka. Megijedt kisfia, Robin születésénél, de azóta teljes az élete Kimi Raikkönennek, amióta családja van. A finn Jégember immáron a száguldó cirkusz rangidőseként versenyez a sorozatban, de sosem volt a Forma-1 számára a világ közepe.

Raikkönen egész karrierje során mesterien bánt a csapatrádióval, az egyik legemlékezetesebb csevegése alkalmával egyenesen ráparancsolt csapatára, hogy hagyják békén az idióta adatokkal, tudja jól, hogy mit csinál, de olyan is előfordult, hogy amíg a mezőny tagjai már beöltözve vártak egy maláj futamot, ő vígan jégkrémezgetett a padockban.

A Jégember pályafutása során 308 alkalommal állt rajthoz a Forma-1-ben, ha pedig kitölti 2020 végéig szóló szerződését az Alfa Romeónál, minden bizonnyal meg fogja dönteni Rubens Barichello 322 rajtot számláló rekordját. Huszonegy futamgyőzelme mellett 103 alkalommal állhatott dobogóra és 46 versenyben futotta meg a mezőny leggyorsabb körét.

A Sky Sports egy interjúban megkérdezte tőle, mit jelent számára, hogy betöltötte a negyedik ikszet. A válasz? Tipikus Kimi.

"Nem nagy ügy. Az emberek nagyobb felhajtást csapnak e körül, mint amennyit valójában jelent. Nem érzem magam olyan öregnek, bár nyilván öregebbnek érzem magam, mint annak idején. Mondjuk már 15 éve ez a helyzet, szóval ezen már nem sokat változtat plusz egy év. Fejben még mindig fiatal vagyok, szerintem csak ez számít igazán. Semmin sem változtatnék, ami velem történt. Nem bántam meg egyetlen dolgot sem az életemben."

Mi pedig nem kívánhatunk mást, csak még legalább ennyi születésnapot a Jégembernek. Isten éltesse sokáig Kimi Raikkönent!

Jövőre már nem látunk Toro Rossókat a Forma-1-ben

2019.10.17.
Dorogi László

A csapat nem vész el, csak átalakul: Scuderia Alpha Tauri néven folytatja a Red Bull-fakó.

Fotó: Toro Rosso

Immáron hivatalossá vált az, amit eddig csak rebesgettek a száguldó cirkusz háza táján, 2020-ban új néven vág neki a szezonnak a Toro Rosso. A Red Bull Racing második számú csapata szeptember végén adta be a kérvényt a névváltoztatás jogára, ezt minden egyes F1-es istállónak jóvá kellett hagynia.

Miután ez megtörtént, a sorozat vezetőinek is rá kellett bólintaniuk az anyakönyveztetésre, így a módosítás szerdán hivatalossá is vált.

Arra talán kevesen emlékeznek, hogy a csapat már nem először cserél nevet, 2006-ban a Minardiba szállt be a Red Bull és alakított ki magának második számú istállót.

Az Alpha Tauri egyébként a Red Bull cég három évvel ezelőtt alapított divatmárkája, amely szabadidő- és sportruházattal foglalkozik.

Az istálló névváltoztatása mellett az is kiderült, hogy jövőre is a csapat színeiben versenyez majd Danyil Kvjat, azt viszont egyelőre nem lehet tudni, hogy ki ülhet be a másik autóba. Mint ismert, az idei szezont Alexander Albon kezdte el a Toro Rossóban az orosz pilóta mellett, ám a Red Bullnál gyengén teljesítő Pierre Gasly-val idény közben helyet cseréltek.

Bottas még reménykedik a világbajnoki címben

2019.10.15.
Dorogi László

A Mercedes finn pilótája tudja, hogy szerencse is kell ahhoz, hogy legyőzze Lewis Hamiltont a világbajnoki címért folytatott versenyben.

Fotó: formula1.com

Szinte már el is felejtette Valtteri Bottas, milyen a győzelem íze, ezt idézhette fel a finn pilóta az elmúlt hétvégén Japánban, amikor öt hónappal legutóbbi sikere után ismét futamot tudott nyerni.

Bottas győzött Japánban, bajnok a Mercedes

Nem telt el három óra azután, hogy Sebastian Vettel megnyerte az időmérő edzést, máris kezdetét vehette a Japán Nagydíj. A Ferrari világbajnoka beragadt a rajtnál, Valtteri Bottas viszont óriásit startolva nemcsak a pole-ból induló német, de Charles Leclerc mellett is elment. Max Verstappen megelőzte Lewis Hamiltont, ám Leclerc-el ütközött és a holland pilóta megforgott.

A Forma-1 2019-es idényéből még négy futam van hátra, tehát a leggyorsabb körért járó plusz egy pontokkal együtt összesen 104 egység szerezhető még meg, Bottas pedig jelenleg 64 ponttal van lemaradva Hamilton mögött a világbajnoki pontversenyben.

A finn pilóta remekül kezdte az idényt, úgy tűnt, idén nagyon harap, aztán ahogy teltek-múltak a versenyek, úgy szürkült el csapattársa mellett. A száguldó cirkusz háza táján gyakorlatilag hetek óta mindenki biztosra veszi, hogy Lewis Hamilton hamarosan hatszoros világbajnok lesz, de Bottas még álmodozik a világbajnoki címről.

"Minden lehetséges, de tisztában vagyok a helyzetemmel. Nagyon szerencsésnek kell lennem, hogy megnyerjem a következő versenyeket, ez tény. Többnyire csak magamat okolhatom azért, hogy jelenleg ekkora a hátrányom Lewis mögött, ez az én hibám és azon leszek, hogy a jövőben ezt helyrehozzam"

- nyilatkozott önkritikusan Bottas.

A Forma-1 mezőnye jövő hétvégén Mexikóba látogat és Hamilton akár már akkor bebiztosíthatja újabb világbajnoki címét. A Mercedesnél mindenesetre már megnyugodhatnak, hiszen az istálló Japánban megnyerte a konstruktőri vb-címet.

Büntetés és rendezői baki miatt módosult a Japán Nagydíj végeredménye!

2019.10.13.

Charles Leclerc 15 másodperces büntetést kapott a rajtnál történt ütközés miatt és így egy pozícióval hátrébb soroltál a Japán Nagydíjon, Sergio Perez pedig egy tévedés miatt szerzett pontot.

Fotó: EPA

Amint arról korábban beszámoltunk Charles Leclerc a rajtnál ütközött Max Verstapennel és a baleset végül a Red Bull pilótájának kieséséhez vezetett. A Ferrari monacói versenyzője eltalálta Lando Norris és Lewis Hamilton autóját is, így várható volt, hogy a futam után büntetést fog kapni. 

Leclerc végül két eset miatt is büntetést kapott: öt másodperccel sújtották az ütközés miatt és 10 másodpercet írtak hozzá az idejéhez amiatt, mert a sérült és veszélyes autóval három körön keresztül a pályán tartózkodott. A második körben Leclerc Ferrarijáról több elem is lerepült, amelyek közül egy letörte Lewis Hamilton egyik tükrét, valamint a brit versenyző pilótafülkéjéhez is közel repültek. A stewardok hiába utasították a csapatot, hogy Leclerc menjen ki a bokszba, a Ferrari ezt csak a harmadik körben tette meg és ezért járt a büntetés. 

Leclerc végül egy pozíciót veszített az időbüntetése miatt, és a hatodik helyet Daniel Ricciardo szerezte meg. 

Utólagosan egy másik ütközés is vizsgálatak, amely során az 53. körben Pierre Gasly és Sergio Perez ért össze és a mexikói balesetet szenvedett. Az illetékesek mindkét felet hibásnak minősítették így büntetés nem került kiosztásra. 

Fordulat azonban az ügyben, hogy a szervezők tévedésből egy körrel korábban jelezték a kockás panellel a futam végét és így 52 kör alapján hirdettek eredményt. Eszerint Sergio Perez a 9. helyet szerezte meg Pierre Gasly előtt, míg Lance Stroll pont nélkül zárt. 

A Japán Nagydíj hivatalos és módosított végeredménye:

Bottas győzött Japánban, bajnok a Mercedes

2019.10.13.

Valtteri Bottas győzelmével zárult a Forma-1-es Japán Nagydíj. Az  eredményeknek köszönhetően a Mercedes megnyerte a konstruktőri világbajnoki címet. 

Fotó: https://twitter.com/F1

Nem telt el három óra azután, hogy Sebastian Vettel megnyerte az időmérő edzést, máris kezdetét vehette a Japán Nagydíj. A Ferrari világbajnoka beragadt a rajtnál, Valtteri Bottas viszont óriásit startolva nemcsak a pole-ból induló német, de Charles Leclerc mellett is elment. Max Verstappen megelőzte Lewis Hamiltont, ám Leclerc-el ütközött és a holland pilóta megforgott. Leclerc autója megsérült és néhány kör múlva kénytelen volt orrkúpot cserélni. Verstappen a beleset után még próbált továbbmenni, ám a 15. körben kiállni kényszerült. Az esetet a verseny után vizsgálni fogják. 

Nagyszerűen kezdte a versenyt a két McLaren is, mivel Carlos Sainz és Lando Norris is lerajtolta Alexander Albont. A Red Bull thai pilótája ezután agresszívan támadta Norrist, aminek az lett a vége, hogy a Mclarenes hátracsúszott a koccanásukat követően. 

Bottas az élen folyamatosan növelte az előnyét Vettel előtt, közben vizsgálták, hogy a Ferraris bemozdult-e a rajtnál, ám végül nem láttak szabálytalanságot. A kerékcseréket Vettel kezdte meg, és mivel lágy abroncsokat kapott így úgy tűnt, hogy kétkiállásos taktikán van, ellentétben az utána érkező kemény keveréket kapó Bottassal és Hamiltonnal.

A futam hajrájában aztán kiderült, hogy mindhárman kétkiállásos taktikát választottak és így Hamilton a futa utolsó 10 körében már lágy keveréken támadhatta Vettelt. A címvédő hamar felzárkózott ellenfelére, ám nem tudta megelőzni a remekül védekező németet. 

Valtteri Bottas végül megnyerte a Japán Nagydíjat így matematikailag életben tartotta világbajnoki reményeit a Sebastian Vettel mögött befutó Lewis Hamilton ellenében. 

Alex Albon számára negyedik hely volt a leginkább elérhető ezen a napon, mögötte Carlos Sainz és a felzárkózó Charles Leclerc ért célba. Daniel Ricciardo remek taktikával hetedik lett, míg a legjobb 10-et Pierre Gasly, Nico Hülkenberg és Lance Stroll egészítette ki. A Racing Point kanadai versenyzője azok után szerzett pontot, hogy Sergio Perez falnak ütközött az utolsó körben. A leggyorsabb körért járó plusz pontot Lewis Hamilton zsebelte be. 

A kettős dobogóval valamint Hamilton leggyorsabb körével biztossá vállt, hogy a Mercedes sorozatban hatodik alkalommal is megnyerte a konstruktőrök bajnokságát. A stuttgarti alakulat 612 pontot szerzett eddig, mögöttük a Ferrari áll 435 ponttal, míg a Red Bullnak 323 pontja van. 

Egyéniben Lewis Hamilton 338 ponttal áll az élen a 274 pontos Valtteri Bottas előtt, így már csak kettejüknek van esélye a világbajnoki cím megszerzésére. 

A szezonból még négy futam van hátra, a világbajnokság két hét múlva Mexikóban fojtatódik. 

Végeredmény:

Vettel indul az élről Japánban

2019.10.13.

Sebastian Vettel indul az élről a Forma-1-es Japán Nagydíjon. A Ferrari német világbajnoka csapattársa Charles Leclerc előtt szerezte meg a rajtelsőséget. 

Fotó: twitter.com/f1

Alaposan átrendezte a Japán Nagydíj programját a Hagibis tájfun, amely miatt a megszokott időpont helyett néhány órával a futam előtt kellett megtartani az időmérő edzést. A "felkelő nap országában" ez nem számít egyedi esetnek, 2004-ben és 2010-ben szintén ilyenkor kellett lefutni a kvalifikációt az időjárási körülmények között. Szerencsére az edzésre verőfényes napsütésben, igaz meglehetősen szeles időben került sor. 

Meglehetősen eseménydús módon vette kezdetét a Q1: előbb Robert Kubica csapta falnak az autóját, ami miatt piros zászlóval meg is szakították az időmérőt, majd Kevin Magnussen törte össze a Haas-t így mindketten mért kör nélkül zártak. A Charles Leclerc elsőségével záruló szakaszból a két pilóta mellett George Russelll, Sergio Perez és Daniel Ricciardo nem tudott továbblépni. 

A második szakaszra a hétvégét eddig domináló Mercedesek kerültek az élre Valtteri Bottas-Lewis Hamilton sorrendben, valamint Alenxader Albon is megelőzte a két Ferrarit. A legjobb 10-be végül Antonio Giovinazzi, Lance Stroll, Kimi Raikkönen, Danyiil Kvjat és a műszaki hiba által sújtott Nico Hülkenberg nem tudott bejutni. 

Sebastian Vettel a Q3 elején egy szinte tökéletes kört futott, három abszolút legjobb szektorral és  1:27,212-es pályacsúccsal átvette a vezetést. A Ferrari négyszeres világbajnoka ezen az időn még majdnem két tizedet javított és végül 1:27,064-es idővel meg is szerezte a pole pozíciót. 

Vettel sorozatban kilenc időmérős vereség után volt jobb a kvalifikáción mint csapattársa Charles Leclerc, és Kanada után ismét az élről rajtolhat. A monacói pilóta végül megcsípte a második rajtkockát csapattársa mögött. Valtteri Bottas szerezte meg a harmadik rajthelyet Lewis Hamilton valamint Max Verstappen és Alexander Albon előtt. A két Red Bull ezredre azonos időt teljesített, végül az döntött, hogy a holland korábban teljesítette körét. A legjobb 10-et még Carlos Sainz, Lando Norris, Pierre Gasly és Romain Grosjeaan tette teljessé. 

A Japán Nagydíj magyar idő szerint 7 óra 10 perctől veszi kezdetét .

Végeredmény:

Végleges a 2020-as versenynaptár

2019.10.06.

Az FIA jóváhagyta a 2020-as Forma-1-es szezon versenynaptárát, amelyben 22 futamot rendeznek. 

Fotó: AFP

Minden eddiginél több, 22 helyszínre látogat el a következő évben a "száguldó cirkusz". A jövő évi bajnokság március közepén Ausztráliában veszi kezdetét, majd egy héttel később következik az év első villanyfényes futama Bahreinben. A történelem első Vietnámi Nagydíjára április 5-én kerül sor, míg Hollandiában május 3-án lesz futam. Utóbbi helyszín 1985 után tér vissza ismét a naptárba. 

Szokás szerint az európai szezont a Kanadai nagydíj szakítja meg június 14-én. A 35. Magyar Nagydíjra 2020. augusztus 2-án kerül sor. A világbajnokság november 29-én zárul. 

A 2020-as versenynaptár

Március 15. Ausztrália Melbourne
Március 22. Bahrein Sakhir
Április 5. Vietnam Hanoi
Április 19. Kína Shanghai
Május 3. Hollandia Zandvoort
Május 10. Spanyolország Barcelona
Május 24. Monaco Monaco
Június 7. Azerbajdzsán Baku
Június 14. Kanada Montreal
Június 28. Franciaország Le Castellet
Július 5. Ausztria Spielberg
Július 19. Nagy-Britannia Silverstone
AUGUSZTUS 2. MAGYARORSZÁG MOGYORÓD
Augusztus 30. Belgium Spa-Francorchamps
Szeptember 6. Olaszország Monza
Szeptember 20. Szingapúr Singapore
Szeptember 27. Oroszország Szocsi
Október 11. Japán Suzuka
Október 25. USA Austin
November 1. Mexikó Mexikóváros
November 15. Brazília Sao Paulo
November 29. Abu Dhabi Yas Marina
Címkék: Forma 1

Hamilton és a Mercedes taktikája volt a kifizetődő Oroszországban

2019.09.29.

Lewis Hamilton győzelmével zárult a Forma-1-es Orosz Nagydíj, és így a világbajnoki címvédő tovább növelte előnyét összetettben. 

Fotó: twitter.com/f1
Fotó: twitter.com/f1

Sorozatban negyedszer is Charles Leclerc indulhatott az élről, a Ferrari monacói pilótáját azonban Sebastianb Vettel lerajtolta. A négyszeres világbajnok tökéletesen elkapva a startot, a dupla szélárnyékot kihasználva vágott az élre. Lewis Hamiltont Carlos Sainz is támadta a startot követően, ám a címvédő csak egy pozíciót veszített, akárcsak Valtteri Bottas. A mezőny második felében egy baleset borzolta a kedélyeket: Romain Grosjean, Antonio Giovinazzi és Daniel Ricciardo ütközése a Haas francia versenyzőjének kiesésével végződött. Kimi Raikkönen nagyon rossz versenyt teljesített, a 2007-es világbajnok kálváriája már a rajtnál elkezdődött, amikor kiugrott. 

A baleset miatt beküldték a biztonsági autót, az újraindítás után a Ferrarik megtartották az első két helyet. A mérnökök a taktika érdekében kérték Vettelt, hogy engedje el csapattársát, ám ő ezt nem tette meg, sőt több leggyorsabb kört is futott. Max Verstappen közben előretört a kilencedik helyről és előbb Sergio Perezt remek manőverrel utasította maga mögé, Nico Hülkenberg pedig Sergio Perezt előzte meg. 

Vettel előnye négy másodperc volt Leclerc előtt, Hamilton viszont kezdett felzárkózni a második Ferrarishoz. Mivel Vettelt tovább hagyták kinn, így Leclerc a bokszkiállások után átvette a vezetést. Az igazi dráma azonban ezután következett: Vettel autójában elromlott a motor részét képező  MGU-K, és így feladni kényszerült a futamot. 

Virtuális biztonsági autós fázist rendelt el a versenyigazgatóság, és ez tökéletesen a Mercedesek kezére játszott. A stuttgarti márka pilótái kijöttek és Hamilton a kiállást követően átvette a vezetést. Nem sokkal később jöhetett a "valódi" safety car miután George Russell fékhiba miatt falnak csapódott. Ez a taktikai húzás viszont nem jött be a Ferrarinak és Bottas is Leclerc elé került.

Miután kijött a biztonsági autó, Leclerc nem tudott előzési távolságba kerülni Bottas-al szemben, így hiába volt egy körön a leggyorsabb nem tudott a győzelemért csatázni. 

Lewis Hamilton végül biztosan nyerte az Orosz Nagydíjat és a Mercedes 2014  (vagyis az első itteni futam) óta verhetetlen Szocsiban. A második helyen Valtteri Bottas ért célba, míg Charles Leclerc-nek a harmadik hellyel kellett beérnie

Max Verstappen a lehető legtöbbet hozta ki a mai futamából a negyedik pozícióval, akárcsak a mögötte végző Alexander Albon és Carlos Sainz. A legjobb 10-ben még Sergio Perez, Kevin Magnussen, Lando Norris és Nico Hülkenberg végzett. 

Győzelmével Hamilton tovább növelte az előnyét Bottas előtt összetettben, míg a Mercedes a kettős sikerével újabb lépést tett a konstruktőri bajnoki cím felé. A világbajnokság két hét múlva Japánban folytatódik. 

Végeredmény:

Ezeket a cikkeket olvastad már?