Kiemelt bejegyzések

Megfűszerezné a dupla futamokat a Liberty

Megfűszerezné a dupla futamokat a Liberty

2020.05.31. | Szabó Róbert

Sajtóértesülések szerint a duplázó pályákon fordított rajtrácsos lebonyolítást alkalmazhatnak majd.

Tovább
Indy 500: egykor a világ egyik legnagyobb versenye része volt a Forma-1-nek

Indy 500: egykor a világ egyik legnagyobb versenye része volt a Forma-1-nek

Tovább
Raikkönen megkapta az utolsó Ferrariját

Raikkönen megkapta az utolsó Ferrariját

Tovább

Újabb futamokat halasztanak el, június előtt biztosan nem kezdődik el a szezon

2020.03.19.
Dorogi László

A Forma-1 hivatalos oldalán jelentette be, hogy további három futamot halaszt el, a Holland, a Spanyol és a Monacói Nagydíjat sem rendezi meg az eredetileg tervezett időpontban.

Fotó: formula1.com

Akárcsak minden sporteseményt, a Forma-1-et is komolyan érinti a világméretű koronavírus-járvány. A szezon múlt hétvégén kezdődött volna el Ausztráliában, de fertőzés terjedése miatt azonnali hatállyal elhalasztották a szezonnyitó versenyhétvégét. Nem sokkal később azt is bejelentették a száguldó cirkusz fejesei, hogy a már korábban elhalasztott Kínai Nagydíj mellett a Bahreini és a Vietnami futamok megrendezését is felfüggesztik, most pedig újabb futamoknak tesz keresztbe a világméretű járvány.

A Forma-1 hivatalos oldalán jelentette be, hogy további három futamot halaszt el, a Holland, a Spanyol és a Monacói Nagydíjat sem rendezi meg az eredetileg tervezett időpontban.

"A Forma-1 és a Nemzetközi Automobil Szövetség vezetőinek a jelenlegi helyzetre való tekintettel a stábtagok egészsége és biztonsága érdekében meg kellett hoznia ezt a döntést"

- áll a hivatalos közleményben, amely hozzáteszi, zajlanak a tárgyalások arról, hogy mikor tudják pótolni az elhalasztott futamokat még ebben az évben, a jelenlegi álláspont szerint viszont június előtt nem rajtolhat el a 2020-as világbajnokság.

A zandvoorti aszfaltcsíkon 1985 óta nem rendeztek Forma-1-es futamot, de a holland közönségnek most még egy kicsit várnia kell, hogy hazai pályán is szurkolhasson Max Verstappennek.

Emellett a Forma-1-es vezetők csütörtökre összehívott - a koronavírus-járvány helyzet miatt - internetes megbeszélésén az idei és a következő évre vonatkozó kulcsfontosságú döntéseket is hoztak. A megbeszélésen Ross Brawn és Chase Carey, valamint az FIA részéről Jean Todt is részt vett.

A tárgyaláson az alábbi pontokban állapodtak meg a csapatvezetők, az FIA és az F1 vezetői:

- rugalmas versenynaptár idén, amelybe megpróbálnak minél több versenyt elhelyezni, amikor a szezon kezdése lehetségessé válik.

- a 2021-es technikai szabályváltozásokat ténylegesen elhalasztják 2022-re, és most dolgozzák ki a részleteket az átmeneti időszakról.

Mind a 10 istálló támogatja az elképzelést.

A terv az, hogy befagyasztott 2020-as szabályokkal versenyeznek 2021-ben is, és olyan kulcsfontosságú elemek fejlesztését fagyasztják be, mint a sebességváltó vagy a váz.

Eközben a csapatok 2021-ben tovább fejleszthetik az új szabályrendszer szerinti autójukat, de a költségsapkát már jövőre is bevezetnék, és annak megfelelően kellene dolgozniuk az új technikai szabályzatoknak megfelelő autón.

A szabályok részletei továbbra is kidolgozás alatt vannak, és azokat még el kell fogadnia az Autósport Világtanácsnak.

Frissítés: a Forma-1 hivatalos csatornáin bejelentette, a Monacói Nagydíjat biztosan nem rendezi meg 2020-ban, a legendás versenyhétvégét nem halasztják el, hanem el is törlik erre az évre. Utoljára 1954-ben fordult elő, hogy nem rendeztek futamot Monte Carlóban.

Címkék: Forma 1

A járvány miatt esetleg a teljes F1-es szezont törölni kell?

2020.03.17.
Ragnar Volarus

Ugyan Ross Brawn múlt héten egészen derűlátóan nyilatkozott, de nem mindenki osztja az ő optimizmusát a Forma-1 berkein belül.

Ross Brawn: Kétnapos versenyhétvégék és 17-18 futamos bajnokság? Miért ne?

Ross Brawn a Sky Sportsnak adott interjút a Formula-1-es szezon tervezett folytatásáról. Mint ismert, az első négy futamot már hivatalosan is törölték, de a hírek szerint az európai szezon kezdete, Zandvoort, Barcelona és Monaco is erre a sorsra juthat. A csapatok úgy kalkulálnak, hogy valószínűleg csak május végén/június elején térhet vissza a száguldó cirkusz a normális kerékvágásba.


Mert a koronavírus bizony sok mindent átírt az elmúlt napokban, az egész világon eluralkodott a járvány, senki nem látja, hol lehet a vége.

A Forma-1-es mezőny is elutazott ugyan Ausztráliába, de egyrészt nagyobb részük egyáltalán nem is szeretne versenyezni a kialakult helyzetben, de aztán a McLaren csapattagjának igazolt koronavírusos fertőzöttségének hírére elszabadult a pokol. A wokingiak visszaléptek, Sebastian Vettel és Kimi Raikkönen pedig a versenyhétvége hivatalos törlése előtt elhagytál Ausztráliát. 

Az már biztos, hogy május végéig biztosan egyetlen futamot sem rendeznek meg, de az is benne van a pakliban, hogy az elhúzódó járvány miatt az egész szezonnak annyi. A Haas csapatfőnöke, Günther Steiner jelenleg úgy gondolja, talán néhány hónap múlva újra elindulhat a versengés, de erre azért nem fogadna nagy tétben. 

„Hogy fogunk-e idén még versenyezni? Őszinte leszek, tényleg fogalmam sincs. Az elkövetkező napokban kicsit jobb képet kaphatunk arról, hogyan is fog kinézni ez az év. Én arra számítok, hogy fogunk versenyezni is. Remélhetőleg a világ egy idő után ellenőrzése alá tudja vonni a járványt és újra dolgozni kezdhetünk” – magyarázta Günther Steiner, akit a Ziggo Sport idéz.

Április végéig minden futam hivatalos törlésre került, de teljesen bizonytalan a Holland és a Spanyol Nagydíj is, Monte-Carlo ugyancsak, de nemrég a Francia Nagydíj szervezője is arról beszélt, hogy közel sem biztos az esemény megrendezése. Márpedig Le Castellet-be június legvégén látogatna a mezőny.

Címkék: Forma 1, Haas Racing

Forma 1: megszületett a megoldás, virtuális pályán indulnak a pilóták

2020.03.15.

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj elmaradása után a versenyzők a virtuális versenypályákon mutatják meg képességeiket.

Fotó: AFP

Ahogy azt korábban emgírtuk a koronavírus-járvány miatt elmarad a Forma 1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj. Emiatt a Red Bull versenyzője Max Verstappen, valamint a McLaren pilótája Lando Norris is a virtuális pályán fog elindulni: utóbbinak ráadásul a magyar esportoló, Bereznay Dani is az egyik ellenfele lesz a Veloce Esports által szervezett "Not the Aus GP"-versenyen, amelyet a YouTube-on, valamint a Twitchen is élőben lehet követni. 

Max Verstappen viszont egy olyan válogatott mezőnyű szimulátoros versenyen vesz részt, ahol többek között Juan Pablo Montoya és Rubens Barrichello és fiaik, az Indy 500-győztes Simon Pagenaud, valamint a Formula-E mezőnyéből Neel Jani, Max Günther és Antonio Félix da Costa is megméretteti magát. 

A Forma-1 szervezői abban bíznak, hogy május végére helyreállhat minden, és újra versenyeket rendezhetnek.

Írta: Szabó Róbert

Ross Brawn: Kétnapos versenyhétvégék és 17-18 futamos bajnokság? Miért ne?

2020.03.14.

Ross Brawn a 2020-as szezonnal kapcsolatban pozitív és izgalmas idényre számít. Pedig jelenleg elég reménytelennek látszik a helyzet. 

Ross Brawn a Sky Sportsnak adott interjút a Formula-1-es szezon tervezett folytatásáról. Mint ismert, az első négy futamot már hivatalosan is törölték, de a hírek szerint az európai szezon kezdete, Zandvoort, Barcelona és Monaco is erre a sorsra juthat. A csapatok úgy kalkulálnak, hogy valószínűleg csak május végén/június elején térhet vissza a száguldó cirkusz a normális kerékvágásba.

"Szerintem az augusztusi szünet eltörlésével jó pár versenyhétvégét kreálhatunk magunknak, ahol lehet futamokat rendezni és szerintem egy megfelelő versenynaptárat építhetünk fel a szezon hátralévő részére. Másképp fog kinézni, de jó számban lehet versenyeket tartani, szóval szerintem a szezon később kezdődik, de szórakoztató lesz"

- tekintett pozitívan előre Brawn.

"Én elég optimista vagyok azt illetően, hogy lehet egy 17-18, vagy akár több futamos bajnokságot is rendezni. Szerintem be lehet préselni ennyit, de ez attól függ, hogy mikor is fog elkezdődni a szezon. Máshogyan fog kinézni, mint a megszokott, de meg tud őrizni egész jó számú versenyt, és mind izgalmas versenyhelyszín. A szezon későn fog kezdődni, de szerintem így is legalább annyira szórakoztató lehet majd.”

- tette hozzá.

„Az egyik dolog, amiről beszéltünk, az a két napos nagydíjhétvégék tartása, ez esetben a három egymást követő futam is valós opció lehetne.”

Ezzel csak az a baj, hogy nehéz lesz letolni a csapatok torkán ezt a javaslatot.

Mindenesetre a Motorsport.com munkatársai rögtön el is kezdtek fantáziálni Ross Brawn nyilatkozata után. Szerintük ilyen is lehetne az átdolgozott 2020-as versenynaptár:

Június 7. - Baku
Június 14. - Kanada
Június 28. - Franciaország
Július 5. - Ausztria
Július 19. - Nagy-Britannia
Augusztus 2. - Magyarország
Augusztus 16. - Hollandia
Augusztus 30. - Belgium
Szeptember 6. - Olaszország
Szeptember 20. - Szingapúr
Szeptember 27. - Oroszország
Október 11. - Japán
Október 25. - USA
November 1. - Mexikó
November 7. - Brazília
November 22. - Kína
November 29. - Vietnam
December 6. - Bahrein
December 13. - Abu Dhabi

Sűrű, de mi nem bánnánk.

Címkék: Forma 1

Ausztrál Nagydíj törölve - hivatalos!

2020.03.13.
Dorogi László

Az FIA és a Forma-1, ha kissé nehézkesen is, de magyar idő szerint péntek éjjel meghozta az egyetlen helyes döntést a jelenlegi helyzetben: nem rendezi meg a szezonnyitó futamot.

Fotó: formula1.com

Sokáig ment a huzavona csütörtökön azzal kapcsolatban, hogy megrendezik-e a Forma-1 szezonnyitó, Ausztrál Nagydíját. A csapatok, a pályamunkások és a Melbourne-be már megérkezett szurkolók helyi idő szerint péntek reggelig semmiféle hivatalos tájékoztatást nem kaptak sem az F1-től, sem a Nemzetközi Automobil Szövetségtől, de a pilóták már egyértelműen jelezték nap közben, hogy köszönik szépen, ők nem kérnek a versenyhétvégéből.

A McLaren istálló csütörtökön már bejelentette, ha megtartják, ha nem, biztosan nem vesz részt az Ausztrál Nagydíjon, ugyanis az egyik munkatársuk koronavírus-tesztje pozitív lett, a csapat vezetői pedig úgy döntöttek, elhagyják Melbourne-t. Lewis Hamilton egyenesen sokkolónak nevezte, hogy bárkinek a fejében is megfordult a futam megrendezésének gondolata, de Kimi Raikkönen is szóvá tette, nem érti mit keresnek még mindig Ausztráliában.

A McLaren biztosan nem indul az Ausztrál Nagydíjon

A Forma-1-ben szereplő McLaren csapat hivatalos közleményben jelezte, nem vesz részt a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon. A csapat azután döntött így, hogy a csapat egyik tagjának koronavírus-tesztje pozitív lett. "A McLaren Racing megerősíti, hogy Carlos Sainz és Lando Norris nem vesznek részt a melbourne-i versenyhétvégén, miután a csapatunk egyik dolgozójánál koronavírus-fertőzést diagnosztizáltak.

Mindeközben olyan hírek láttak napvilágot, hogy a csapatok kérelemmel fordultak az FIA-hoz a futam törlése érdekében, így tett többek között a 2014 óta minden konstruktőri világbajnoki címet bezsebelő Mercedes is. Az FIA végül magyar idő szerint péntek hajnalban, helyi idő szerint péntek délelőtt bejelentette: elmarad a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj.

"Miután a McLaren csapat bejelentette, hogy egyik munkatársuknál kimutatták az újfajta koronavírus jelenlétét, az FIA és a Forma-1 vezetése rendkívüli megbeszélést kezdeményezett a további kilenc csapat képviselőivel csütörtök este. A beszélgetés során kiderült, hogy a csapatok többségének az az álláspontja, nem szabad versenyezni ezen a hétvégén. Az FIA és a Forma-1 az Ausztrál Nagydíj szervezőbizottságának támogatásával úgy döntött, törli a szezonnyitó futamot"

- áll az FIA hivatalos közleményében.

"Megértjük, ha a döntéssel szurkolók ezreinek okozunk most csalódást, természetesen a megvásárolt belépők árát megtérítjük"

- teszik hozzá.

Kezdődik a szezon - kezdődik a szezon?

Magyar idő szerint péntek hajnalban a Ausztrál Nagydíj első szabadedzésével hivatalosan is kezdetét veszi a Forma-1 2020-as idénye. A bizonytalanság óriási, a koronavírus-járvány a száguldó cirkuszt sem kímélte, de ezen túl is érdekesnek ígérkezik a turbó-hibrid éra utolsó idénye.

Nem sokkal a hivatalos bejelentés után a csapatok üdvözölték a döntést. Azt egyelőre nem lehet biztosan megmondani, mikor és hol rajtolhat el majd a szezon, az eredetileg jövő hétre tervezett, zárt kapus Bahreini Nagydíj megrendezésére is igen kicsi az esély jelenleg. Az április elejére tervezett, idén debütáló Vietnami Nagydíj megrendezése is nagyon kérdéses, a Kínai Nagydíjat pedig már korábban törölték a versenynaptárból. Most úgy tűnik, hogy a leghamarabb május 3-án, a hollandiai Zandvoortban rajtolhat el a száguldó cirkusz 2020-as szezonja, persze addig is nagyon sok minden változhat még.

A McLaren biztosan nem indul az Ausztrál Nagydíjon

2020.03.12.
Dorogi László

A Forma-1-ben szereplő McLaren csapat hivatalos közleményben jelezte, nem vesz részt a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon.

Fotó: formula1.com

A csapat azután döntött így, hogy a csapat egyik tagjának koronavírus-tesztje pozitív lett.

"A McLaren Racing megerősíti, hogy Carlos Sainz és Lando Norris nem vesznek részt a melbourne-i versenyhétvégén, miután a csapatunk egyik dolgozójánál koronavírus-fertőzést diagnosztizáltak. Az érintett csapattag a tünetek jelentkezése után amilyen gyorsan csak lehet, karanténba vonult, jelenleg is orvosi kezelés alatt áll. A csapat felkészült arra az eshetőségre is, ha további kollégáknak karanténba kell vonulniuk"

- áll a wokingi istálló közleményében.

A McLaren azért döntött a visszalépés mellett, hogy megóvja a sorozat további résztvevőinek egészségét, döntésükkel viszont könnyen lehet, hogy láncreakciót indítottak el, ami végül a szezonnyitó futam elhalasztásához vezet. Az elmúlt napokban több pilóta, köztük Sebastian Vettel, a Ferrari négyszeres világbajnoka is hangot adott annak, nem érti miért kell Melbourne-ben tartózkodniuk, amikor nagy veszélynek teszik ki magukat.

Az Nemzetközi Automobil Szövetség egyelőre mérlegeli, hogy megrendezi-e az ausztrál futamot, de jelezték, amint megszületik a döntés, azonnal beszámolnak a fejleményekről.

Ross Brawn, a Forma-1 technikai igazgatója korábban elmondta, ha egy csapat a saját akaratából nem vesz részt egy versenyen, akkor megtartják a versenyhétvégét, csak abban az esetben törölnek futamot, ha a rendező ország hatóságai nem engedik beutazni vagy indulni a pilótákat és a csapatok munkatársait.

Kezdődik a szezon - kezdődik a szezon?

2020.03.11.
Dorogi László

Magyar idő szerint péntek hajnalban a Ausztrál Nagydíj első szabadedzésével hivatalosan is kezdetét veszi a Forma-1 2020-as idénye. A bizonytalanság óriási, a koronavírus-járvány a száguldó cirkuszt sem kímélte, de ezen túl is érdekesnek ígérkezik a turbó-hibrid éra utolsó idénye.

A hagyományoknak megfelelően a melbourne-i Albert Parkban veszi kezdetét a Forma-1 2020-as szezonja, s bár néhány héttel ezelőtt még úgy tűnt, a legfőbb témát az szolgáltatja majd a rajt előtt, hogy ez lesz a sorozat utolsó idénye a nagy szabályváltozások előtt, az élet végül több érdekes cselekményszálat is belefirkált a forgatókönyvbe.

Koronavírus

A decemberben Kínából világhódító útjára induló újfajta koronavírus-járvány a Forma-1-et - ahogy a sportvilág számos nagy versenyét, sorozatát - sem kímélte. Az már korábban eldőlt, hogy a Kínai Nagydíjat nem rendezik meg, de a debütáló Vietnami Nagydíj megrendezése is igencsak kérdésessé vált. A szezon második versenyhétvégéjén, Bahreinben a száguldó cirkusz történetében először nem lehetnek nézők a lelátón, és a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj megrendezése is az utolsó pillanatig a levegőben lógott. A vírus terjedési sebességének és irányának függően akár további futamokat is érinthetnek a szigorú óvintézkedések, ezért hatalmas bizonytalanság lengi körül a 2020-as idényt. Az AFP hírügynökség beszámolója szerint már Melbourne-ben is megjelent a koronavírus, köszönhetően egy rendkívül felelőtlenül viselkedő 70 éves betegnek, aki Szingapúrból érkezett Melbourne-be, de karanténba vonulás helyett közvetlenül a Forma-1-es pálya melletti Albert Park Hotelbe vette az irányt egy F1-es felvezetőeseményre. Szerdán három embert is koronavírus gyanújával különítettek el a csapatoktól, a hírek szerint egy McLarenes és két Haasos kolléga került karanténba, miután nem érezte jól magát.

A Vietnámi Nagydíj is veszélyben?

Egyre többen kételkednek abban, hogy a Forma-1 jogtulajdonosa, a Liberty Media talál-e új időpontot a koronavírus miatt elhalasztott Kínai Nagydíjnak. Sőt, vannak akik már a szomszédos Vietnám miatt aggódnak. A német RTL televízió egyenesen kijelentette, nem küld stábot Hanoiba. A koronavírus lassan felforgatja az egész világot, de a Forma-1 idei versenynaptárát már biztosan.

Bár Forma-1-nél is mindent megtesznek a járvány megfékezése érdekében - Ausztráliában például minimálisra csökkentették a szurkolók és a pilóták érintkezési lehetőségeit, nem lehet majd például szelfiket sem készíteni a versenyzőkkel -, egyelőre nem tudni, hogy milyen mértékben befolyásolja majd a világméretű betegség a Forma-1 2020-as szezonját. Arra mindenesetre jobb, ha felkészülünk: jöhetnek a zárt kapus és a halasztott futamok is szép számmal.

FIA-Ferrari vs. nem Ferrari motoros istállók

A holtszezon legmegosztóbb témáját érdekes módon egy tavalyi ügy robbantotta ki, amely hetek óta tartja lázban a száguldó cirkusz résztvevőit. A konfliktusról írtunk részletesen, de azért nagy vonalakban nem árt feleleveníteni a történetet.

Sarokba szorították az FIA-t, borulhat a bili a száguldó cirkuszban

Csalt-e a Ferrari? Ha nem csalt, miért nem mondják meg? Ha csalt, miért nem büntetik meg őket? Egyébként is mi oka védeni az FIA-nak az olaszokat? Jó érzésű Forma-1-rajongóként szomorúan konstatálom, hogy az elmúlt hetekben fellángoló FIA-Ferrari koalíció vs. nem-Ferrari-motorosok frakció vita sokkal nagyobb hullámokat ver, mint az elmúlt évek bármelyik világbajnoki küzdelme.

A Ferrari a 2019-es idényre minden kétséget kizáróan az egyik leggyorsabb konstrukciót rakta össze, ami olyannyira gyors volt, hogy a rivális csapatok csalást sejtettek a szédületes tempó mögött. Bár többször is jelezték az ilyen ügyekben illetékes Nemzetközi Automobil-szövetségnek észrevételüket, az FIA sokáig fittyet sem hányt a dologra. Egy idő után aztán mégis beadta a derekát és berendelte vizsgálatra a Ferrari erőforrását. A turpisságot ugyanis - leginkább a Red Bull szerint - ennél az "alkatrésznél" követték el az olaszok: szabálytalan üzemanyagáramlás mérővel szerelték fel a motort, így az a megengedettnél nagyobb mennyiségű üzemanyagot forgatott át. Az FIA végül kiadott egy szabály egyértelműsítő közleményt, hogy tilos az üzemanyagáramlás mérővel babrálni, s hogy emiatt, vagy sem, de a Ferrari teljesítménye alaposan bezuhant az utolsó versenyekre.

A történet végére néhány nappal ezelőtt tett - volna - pontot az FIA, amikor közleményben jelezte, lezárta a vizsgálatot és titkos megállapodást kötött a Ferrarival, amelynek részleteit nem hozhatja nyilvánosságra. Ez jókora felzúdulást keltett azon csapatoknál - a Mercedesnél, a Red Bullnál, a MecLarennél, a Renault-nál, a Racing Pointnál, az Alpha Taurinál és a Williamsnél - amelyek nem Ferrari erőforrásokat használnak, mondván, legalább azt árulják el, hogy akkor tényleg csaltak-e vagy sem. Ezután komoly pszichikai hadviselés vette kezdetét, és a harcnak még közel sincs vége, már egészen vad pletykák is szárnyra keltek, miszerint a demonstráló csapatok külön versenysorozatot indítanánk a Ferrari kizárásával, vagy hogy éppen az első Forma-1-es idén óta a mezőny tagjaként szereplő maranellóiak lépnének le. Hogy mi lesz a botrány vége, az jó eséllyel csak hónapok múlva derül ki, mindenesetre a Ferrari egyébként is rossz közhangulatának biztosan nem tett jót az ügy.

DAS Mercedes

A német nyelven nem tudók sincsenek hátrányban, nem egy határozott névelőt kapott a világbajnoki címvédő, hanem egészen egyszerűen így nevezte el azt a technikai újítását, ami miatt komoly kritikákat kapott a riválisoktól. A duplatengelyes kormányzás rendszerén a barcelonai tesztek során akadt meg az ellenfelek szeme, amikor Hamilton úgy manőverezett az autójával, mintha csak egy repülőgépet vezetne: a kormányt előre és hátra mozgatva machinált vezetés közben.

A Mercedes mindenkit meglepett

Az első óra leginkább Hamiltonról szólt, mivel ő teljesített először mért kört, majd 1:18.915-tel az élen is zárt, nem mellesleg a legtöbb kilométert is a mercedeses tette meg. A címvédő lendülete a későbbiekben sem hagyott alább, igaz, inkább az adatok gyűjtésére feküdt rá a második hatvan percben, ezért folyamatosan csúszott hátra az időlistán.

Az FIA természetesen azonnal elkezdte vizsgálni a dolgot, majd gyorsan le is szögezte, hogy 2021-ben már senkinek eszébe se jusson ilyen megoldással próbálkozni, viszont a Mercedes idén még alkalmazhatja. Már persze, ha akarja, mert az sem egészen biztos, hogy ez bármiféle előnyt jelent a riválisokkal szemben.

Pink Mercedes

Alaposan felkavarta az állóvizet a Racing Point csapat, a Lawrence Stroll kezében lévő csapat néhány nappal az autóbemutatója után sokkolta a mezőnyt. Történt ugyanis, hogy egy teljesen más konstrukcióval gurultak ki az első szezon előtti kollektív tesztre Barcelonában, mint amit korábban bemutattak, ez a konstrukció pedig kísértetiesen emlékeztetett egy korábbira. Csakhogy, nem a Racing Pointéra! A csapat tervezői és mérnökei megpróbálták egy az egyben lekopizni a tavaly világbajnoki címet nyerő Mercedes autóját, amely külcsínben igen jól sikerült. Nemcsak a küllem változott, ugyanis a tesztek alapján tényleg gyorsnak tűnt a rózsaszín járgány, Sergio Perez egyenesen úgy nyilatkozott, hogy ez a valaha volt legjobb kocsi, amiben ült az előszezonok során.

Miben mesterkedik a Racing Point?

Szerdán hivatalosan is kezdetét vette a Forma-1 2020-as idénye a barcelonai kollektív teszt első napjával. Ilyenkor persze még nem tudunk és nem is szabad messzemenő következtetéseket levonni a köridőkből, az viszont azonnal szemet szúrt mindenkinek, hogy a Racing Point autói nagyon-nagyon hasonlítanak a 2019-ben világbajnok Mercedes-konstrukcióra.

Az időeredmények is azt mutatják, hatalmasat lépett előre a csapat, különösen tavalyi önmagához képest, kőkemény tizedmásodperceket sikerült lefaragni a tempóból, ami még akkor is nagy szó, ha tudjuk, a teszteredmények nem mindig mérvadóak. A Racing Pointnál mindenesetre nagyon bizakodóak, az ellenlábasok kritikáit pedig, miszerint ellopták a Mercedes ötleteit, csak annyival ütötték el, hogy miért ne próbálhatnának meg tanulni a legjobbtól.

Mi lesz a Ferrarival?

Az ágaskodó lovas csapatnak borzasztóan sikerült a téli felkészülése, amin az FIA-val kötött titkos paktum nyilvánosságra hozatala sem segített. Sebastian Vettel és Charles Leclerc szenvedtek az autóval Barcelonában, az első teszten ráadásul borzasztóan kevés kört tudtak teljesíteni a géppel. Egyesek szerint megtévesztő a Ferrari lassúsága, ám Mattia Binotto néhány nappal ezelőtt tiszta vizet öntött a pohárba és leszögezte: nem kamuznak, nem altatnak, tényleg ennyit tud jelenleg az autó. No, persze ez a nyilatkozat is lehet a megtévesztés része, mindenesetre a legtöbb szakértő szerint Mercedes-Red Bull csata várható a világbajnoki címért, a Ferrarinak pedig be kell érnie idén - jó esetben - a harmadik hellyel.

A Ferrari nem altat, tényleg lassú

Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke a két szezon előtti teszten látottak alapján úgy véli, a csapatnak nagyon sok mindenben kell fejlődnie a két hét múlva esedékes szezonrajtig. Lerágott csont, hogy a szezon előtti teszteredményekből messzemenő következtetéseket nem szabad levonni, mégis úgy tűnik, a Ferrari a várakozásoknál gyengébben szerepelt a Forma-1 kollektív gyakorlásain.

A másik probléma, amire vélhetően megoldást kell találnia az olaszoknak, az a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel kiábrándító formája. A német pilóta az elmúlt másfél évben csupán árnyéka volt önmagának, Charles Leclerc már az első Ferraris évében többször móresre tanította. Márpedig a maranellóiaknak egyértelműen szükségük lenne egy jó Vettelre, ha sokáig versenyben szeretnének maradni, de a boxutcai pletykák szerint az sem elképzelhetetlen, hogy ez lesz a német utolsó szezonja az olaszoknál.

Fotó: formula1.com

Hány rekordot dönt meg Lewis Hamilton?

Szinte hihetetlen, hogy Lewis Hamilton már 35 éves, de ez egyáltalán nem látszik rajta. A címvédő, hatszoros világbajnok pilóta egyáltalán nem tűnik a nyugdíjra készülődő versenyzőnek, továbbra is ott lángol a szemében a tűz és a gyilkos ösztön, hogy újabb és újabb trófeákat szerezzen meg. Az előzetes várakozások alapján minden esélye meg is van arra, hogy 2020 végén már hétszeres világbajnoknak mondhassa magát és beállítsa Michael Schumacher beállíthatatlannak hitt rekordját. A brit pilóta a német legenda egy másik csúcsát is üldözi, méghozzá a legtöbb futamgyőzelem rekordját. Michael Schumacher pályafutása során 91 alkalommal állhatott fel a pódium felső fokára, ehhez Hamiltonnak még hét futamgyőzelemre lenne szüksége. Ha csak abból indulunk ki, hogy a hibrid-éra 2014-es bevezetése óta a legrosszabb idényében is 9 versenyt tudott megnyerni, akkor elmondhatjuk, jó eséllyel pályázik a patinás rekordra.

Hamiltonnak persze kapóra jön, hogy a mezőny legjobb konstrukcióját vezeti, ráadásul a 2021-es szabályváltozások könnyen meg is törhetik a Mercedes dominanciáját - az elmúlt hat szezonban az ezüst nyilak zsebelték be a világbajnoki címeket -, így még robbanthat egyet utoljára. Ebbe azért vélhetően Valtteri Bottasnak is lesz beleszólása, emlékezhetünk, a finn kiválóan kezdte a tavalyi szezont, de formáját nem tudta hosszú távon fenntartani.

Ádáz küzdelem az élcsapatok árnyékában

Tavaly a McLaren mindenkit meglepett remek teljesítményével, a wokingiak konstruktőri negyedik helyét nem sokan prognosztizálták a szezonrajt előtt. Most olybá tűnik, hogy még ádázabb csatát vívhatnak a középcsapatok a negyedik helyért, amely egy tényleges Ferrari behorpadás következtében akár még dobogóvá is változhat. A 2020-as teszteredmények alapján a McLaren nem lett rosszabb, de jobb se nagyon, miközben a riválisok - első blikkre - szintet tudtak lépni. A Racing Pointról már ejtettünk szót, de mindenképpen emlékezzünk meg a Renault-ról is, a franciák ugyanis a harmadik leggyorsabb autót rakták össze, csupán a Mercedes és a Red Bull tudott jobb köridőt repeszteni náluk Barcelonában. Daniel Ricciardo és Esteban Ocon személyében ráadásul két rutinos, bevállalós pilótával rendelkeznek, mindkettejüknek jó éve lehet.

A hátsó régiókban a Williamsnél is van ok a bizakodásra, persze a briteknek volt honnan fejlődniük. A Williams 2019-ben messze-messze a legpocsékabb autóval rendelkezett, de most a teszteredmények arról árulkodnak, hogy sikerült szintet lépniük és csökkenteni hátrányukat a mezőny végén. Ezzel együtt a szakértők így is az utolsó, tizedik helyre várják őket, de George Russell már tavaly, azzal a rémes járgánnyal is megmutatta, hogy van benne potenciál, a mezőny egyetlen újoncának, a kanadai Nicholas Latifin pedig nem igazán lesz teher. Barcelonában sikerült a hetedik leggyorsabb köridőt megfutniuk és ha a fejlődés töretlenül tart, akkor akár néhány pontszerző helyben is reménykedhetnek - tavaly Robert Kubica révén egyetlen egy egységet sikerült bedobniuk a közösbe.

Érdekes a Haas helyzete is, ugyanis sokan úgy vélekednek, nem sok sanszuk lesz beleszólni a középcsapatok küzdelmeibe, míg mások szerint a rosszul sikerült tavalyi szezon után ismét radar alá kerülhetnek. Talán emlékeznek még néhányan, hogy a két évvel ezelőtti idényt pazarul kezdte a Romain Grosjean, Kevin Magnussen páros, de vagy megadta magát az autó alattuk, vagy kapitális hibákat vétettek, amivel rengeteg világbajnoki pontot hagytak veszni. A téli kollektív teszteken nem sikerült az 1.17-es idő alá benézniük, ők szerepeltek a leggyengébben, ezek alapján sok munka vár még rájuk.

Az Alfa Romeo egy évvel korábban is pokolian gyors tudott lenni az egyenesekben, ez pedig az idei autó esetében sem változott meg. Kimi Raikkönenék végsebessége a DRS-rásegítéssel a 320 kilométer per órát is elérte Barcelonában, de tulajdonképpen teher nélkül vághatnak neki a szezonnak. Éppen úgy, ahogy a Red Bull fiókcsapatának számító Alpha Tauri, amely szeretne elmozdulni tavalyi konstruktőri hatodik helyéről, de ez a kiegyenlített erőviszonyokat látva egyáltalán nem lesz egyszerű.

A legnagyobb kihívó: Max Verstappen

Nincs olyan szakértő, akinek ne fordult volna meg a szezon előtti elemzésekben, hogy a Red Bull fiatal holland titánja talán 2020-ban érhet fel először a csúcsra. Verstappen már 2019-ben is aratott bravúros győzelmeket, az autója idén is jónak tűnik, a képességei pedig megvannak ahhoz, hogy Hamilton első számú kihívójává lépjen elő. Idén ráadásul már hazai környezetben is versenyezhet, hiszen visszatér a száguldó cirkusz versenynaptárába a felújított zandvoorit pálya, a fanatikus holland szurkolók pedig biztosan fantasztikus hangulatot fognak teremteni.

IndyCart idéző kanyarban is száguldoznak idén a pilóták

Több mint három évtized után Hollandia visszatér a Forma-1-es helyszínek vérkeringésébe. Valljuk be, Max Verstappen népszerűségét látva erre volt is igény, a hollandok pedig nagyon kitettek magukért. A zandvoorti aszfaltcsík persze nem teljesen új, korábban rendeztek rajta különböző futamokat, de azért némi ráncfelvarrásra szorult.

A Forma-1 2020-as szezonjának mezőnye

Mercedes: Lewis Hamilton, Valtteri Bottas
Ferrari: Sebastian Vettel, Charles Leclerc
Red Bull: Max Verstappen, Alexander Albon
McLaren: Carlos Sainz, Lando Norris
Renault: Daniel Ricciardo, Esteban Ocon
Alpha Tauri: Pierre Gasly, Danyiil Kvjat
Racing Point: Sergio Perez, Lance Stroll
Alfa Romeo: Kimi Raikkönen, Antonio Giovinazzi
Haas: Romain Grosjean, Kevin Magnussen
Williams: George Russell, Nicholas Latifi

Abban is van izgalom, ha mindig a Mercedes nyer

2020.03.10.
Dorogi László

Így látja legalábbis a helyzetet Toto Wolff, a zsinórban hat konstruktőri világbajnoki címet nyerő németek főnöke. Nekünk legyen mondva, jó neki.

Fotó: motorsport.com

Már csak két napot kell várnunk és az első szabadedzéssel elkezdődik a Forma-1 2020-as szezonja Melbourne-ben. Akadnak bőven kételyek az idénnyel kapcsolatban, a koronavírus-járvány terjedése például erősen átírhatja a menetrendet, de egy valami biztosnak tűnik: idén is a Mercedes a legnagyobb favorit a világbajnoki cím megszerzésére. Lewis Hamilton célba veheti Michael Schumacher rekordját és hetedik világbajnoki címét zsebelheti be, de Valtteri Bottas is szeretné már világbajnoknak mondani magát a száguldó cirkuszban.

A téli tesztek alapján sem tűnik úgy, hogy rossz konstrukciót pakolt volna össze a Mercedes a szezonra és megbízhatónak is tűnik az autó, a német istálló az egyik legtöbb kört teljesítette a barcelonai tesztek során.

A mezei Forma-1 rajongónak viszont nem annyira jó ez a brutális Mercedes-fölény, én magam például nem tudnám megmondani, mikor izgultam végig utoljára egy komplett szezont és néztem meg az idény utolsó versenyeit is. (De, igazából meg tudom mondani, 2008-ban, Kimi Raikkönen világbajnoki címével zárult bajnokságban.)

Akadnak persze olyanok is, akiknek tökéletesen kielégíti az igényeit az, ha mindig ugyanaz a versenyző, vagy ugyanaz a csapat nyeri a futamokat, ilyen például Toto Wolff is, a Mercedes főnöke. Naná, hazabeszél az ürge, és ne is csodálkozzunk azon, hogy neki nagyon is bejön ez a szitu és szerinte így is nagyon vonzó tud lenni a Forma-1. Arra azért kíváncsi lennék, hogy akkor is ezt mondaná-e, ha az elmúlt hat évben mondjuk a Ferrari, vagy a Red Bull vitte volna a pálmát mindig, de aligha hiszem.

"Hatodszor is a Mercedes nyert, gondolkozhatunk azon, hogy vajon emiatt az emberek elfordulnak-e a sorozattól, de szerintem így is volt változatosság és kiszámíthatatlanság az előző szezonban is. Az egyes hétvégék előtt nem lehetett tudni, hogy a Ferrari indul-e az élről, vagy éppen a Red Bull, ahogy azt sem, hogy Max Verstappen fog-e nyerni"

- lamentált Wolff az Autosport hasábjain. Némi igazság persze van abban, amit mond, de attól a tény az még csak tény marad: az utolsó futamok az érdektelenségbe fulladtak. Mondom ezt úgy, hogy eszem ágában sincs megbántani a kisebb csapatokat, akiknek élet-halál kérdése lehet egy-egy megszerzett pont, vagy pozíció a pénzek leosztása miatt.

A Mercedes főnöke szerint a generációk közötti küzdelem is vonzó dolog a jelenlegi F1-ben.

"Sebastian Vettel csatázik Charles Leclerc-rel, Max Verstappen Lewis Hamiltonnal, ez vonzza a közönséget. Számomra a legjobb hír az, hogy növeljük a szurkolói bázist a fiatalabb generáció tagjaival és azt hiszem, hogy összességében nagyon jó úton járunk"

- mondta Wolff. Kicsit azért olybá tűnik, hogy ez egy gondosan berendelt és igen finoman elhelyezett reklám szöveg volt csupán a száguldó cirkusz számára, amely már közel sem tündököl abban a fényében, amelyben mondjuk a 2010-es évek előtt tündökölt.

Címkék: Forma 1, Mercedes

Nem marad el a Bahreini Nagydíj, de...

2020.03.08.
Dorogi László

Nem lehetnek nézők a lelátón a Forma-1-es Bahreini Nagydíjon a koronavírus-járvány miatt, így döntött a versenyszervezők csoportja. A közel-keleti futamot a szezon második versenyhétvégéjén rendezik.

Fotó: grandprixevents.com

Egyre több sportesemény megrendezése kerül veszélybe az újfajta koronavírus-járvány miatt, az elmúlt hetekben világszerte töröltek vagy halasztottak el versenyeket, tornákat, mérkőzéseket. A koronavírus terjedése a legnépszerűbb autóverseny-sorozatot, a Forma-1-et sem kíméli, azt már korábban bejelentették, hogy a Kínai Nagydíjat nem rendezik meg idén, de más versenyhétvégék jövője is bizonytalan.

A bahreini versenypályát üzemeltető cég a nemzetközi partnerekkel és az ország egészségügyi hivatalával egyeztetve vasárnap döntött úgy, hogy bár megtartják a Forma-1-es Bahreini Nagydíjat, de a versenyhétvége során nézők nem lehetnek ott a lelátón. A bahreini versenyhétvégét március 20-22. között rendezik meg, ez lesz a szezon második futama.

Mint a szervezők fogalmaztak, nem lenne helyes döntés, ha engednék, hogy több ezer külföldi turista és helyi néző érintkezésével fokozódjon a koronavírus-járvány, hozzátéve, hogy Bahrein eddig is hatékonyan védekezett a vírus ellen, gyorsan elkülönítették a fertőzötteket és a lakosság fizikai távolságának tartása is sikerrel járt.

A nagy motorsport-sorozatok közül nemcsak a Forma-1, de a MotoGP is érintett a világméretű járvány miatt, a királykategória szezonja Katarban kezdődött volna el ezen a hétvégén, de a dohai versenyt egy az egyben törölték, ugyanis az olasz állampolgárok nem utazhatnak be az országba, márpedig a legtöbb csapatnak van olasz szerelője, vagy munkatársa.

A Forma-1-es idény a tervek szerint jövő hétvégén startol - a hagyományoknak megfelelően - Melbourne-ben, de erre mérget azért még ne vegyünk, ugyanis az olasz stábtagok Ausztráliában könnyedén egészségügyi karanténba kerülhetnek a beutazást követően. Mivel a Ferrari, az Alpha Tauri és a csapatok abroncsait beszállító Pirelli is olasz bázisú, nélkülük igencsak nehezen lehetne megrendezni a szezonnyitó versenyhétvégét.

Címkék: Bahrein, Forma 1

Sarokba szorították az FIA-t, borulhat a bili a száguldó cirkuszban

2020.03.06.
Dorogi László

Csalt-e a Ferrari? Ha nem csalt, miért nem mondják meg? Ha csalt, miért nem büntetik meg őket? Egyébként is mi oka védeni az FIA-nak az olaszokat?

Fotó: formula1.com

Jó érzésű Forma-1-rajongóként szomorúan konstatálom, hogy az elmúlt hetekben fellángoló FIA-Ferrari koalíció vs. nem-Ferrari-motorosok frakció vita sokkal nagyobb hullámokat ver, mint az elmúlt évek bármelyik világbajnoki küzdelme. És az bizony már régen rossz, ha a zöld asztalnál érdekfeszítőbb csata zajlik, mint az aszfalton, de most ezzel kell beérnünk. Egyébként is, jó eséllyel az elmúlt évek/évtizedek legzaklatottabb idényét lesz szerencsénk - remélhetőleg - végig izgulni, mert itt van ez a koronavírus-járvány is, ami jó néhány versenyhétvége időpontját és menetrendjét is átírhatja még.

A száguldó cirkusz társadalmát jelenleg kevésbé foglalkoztatja az országokat karanténba kényszerítő koronás szörnyeteg, ők most egymással és a Nemzetközi Automobil-szövetséggel vannak elfoglalva. A konfliktus gócpontjáról már mi is írtunk, ez pedig leegyszerűsítve a következő: a riválisok szerint a Ferrari a 2019-es idényben csalt, szabálytalan erőforrással szerelte fel az autóját. Az más kérdés, hogy ez sem volt elég arra, hogy a Mercedes kipufogógázának árnyékánál többet szippantsanak be, de a konstruktőri ezüst azért meglett. A rivális csapatoknál - értsd Mercedes, Red Bull, McLaren, Alpha Tauri, Williams, Racing Point, Renault - az verte ki a biztosítékot, hogy a Nemzetközi Automobil-szövetség kiadott egy közleményt szerdán, miszerint megvizsgálták a Ferrari tavalyi erőforrásának ügyét és ezzel kapcsolatban kötöttek egy titkos megállapodást az olaszokkal, amivel az ügy részükről lezártnak tekinthető. Nem derült tehát ki, hogy valóban csalt-e a Ferrari, vagy sem, mindenesetre büntetést nem kaptak a maranellóiak.

Ketté szakadt a Forma-1 mezőnye, feszült a helyzet a Ferrari és a többiek között

Az olasz istálló titkos megállapodást kötött a Nemzetközi Automobil Szövetséggel. A riválisok azt gyanítják, szabálytalan erőforrást használt tavaly a Ferrari. Szinte már csak néhányat kell aludnunk és elkezdődik a Forma-1 2020-as idénye az Ausztrál Nagydíjjal, ám a holtszezon is szolgáltatott bőven témát az autósport-rajongók számára.

No, de lehet ilyet csinálni?

Lehet. Az FIA-nak lehetősége és joga is van arra, hogy egyedi megállapodást kössön bármely Forma-1-es csapattal, ha úgy ítéli meg, hogy erre van szükség. És persze amennyiben ez a megállapodás közös megegyezéssel születik meg. Ha így történik, abban az esetben a megállapodás részletei valóban csak az érintett felekre - jelen esetben a Ferrarira és az FIA-ra - tartoznak, sőt, titoktartási kötelezettség is terheli a feleket. Már persze, ha nincs az ügyben harmadik érintett fél. Amennyiben tényleg csalt a Ferrari és úgy előzött meg több versenyen sok-sok más autót, akkor a legyőzöttek lényegében ebben az esetben igen csak érintettek az ügyben, ezt nem árt leszögeznünk. De mivel azt sem tudjuk, hogy szabálytalan volt-e a Ferrari, vagy sem, máris nem beszélhetünk harmadik félről.

Valamit biztosan eltusolnak

A sztori nem új keletű, a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner már tavaly áprilisban pedzegette, hogy szabályos keretek között képtelenség a Ferrari ilyen mértékű sebességbeli fölénye. Az osztrákok odáig merészkedtek, hogy paranoid módon a Ferrari garázsából áramló furcsa szagok jelenlétére hívták fel az illetékesek figyelmét, a csalás tényének egyértelmű bizonyítékaként megjelölve azokat. A problémát a feltételezések szerint a Ferrari erőforrásába szerelt üzemanyagáramlást ellenőrző szenzor okozta, ami nem szolgáltatott valós adatokat arról, mennyi üzemanyag meg keresztül az erőforráson. Az üzemanyagáramlást óránként 100 kilogrammban maximalizálják a szabályok, de az olaszok például a szezonzáró Abu-Dzabi Nagydíjon is hamis üzemanyag-mennyiséget jelentettek be, amiért meg is büntette őket az FIA.

A szövetség a Ferrari riválisainak unszolására végül az Amerikai Nagydíj előtt egyértelműsítette, hogy szigorúan tilos megbuherálni az üzemanyagáramlást ellenőrző szenzorokat, az olaszok sebessége pedig varázsütésre visszaesett. Azt persze érdemes hozzátenni, hogy vannak olyan pályák, amelyek az egyik csapatnak fekszenek és vannak olyanok, amelyek a másiknak, mindenesetre az ominózus futam után Max Verstappen bele is rongyolt a Ferrariba, hogy lám-lám ennyire lassúak, amikor nem csalnak. Az FIA egyébként már most bejelentette, hogy a 2020-as szezontól két szenzort is kötelező lesz a csapatoknak beszerelnie az erőforrásba, így pedig a szövetség szerint kikezdhetetlen lesz a szisztéma, nem lehet majd trükközni az üzemanyagáramlás mérésével. Ezzel a demonstráló istállóknak ugyancsak az a problémája, hogy nem magyarázták meg a döntés szakmai hátterét.

Az FIA atomjaira szedte a Ferrari-motort

A szövetség a riválisok bejelentései után a tavalyi szezonban lefoglalt egy Ferrari-erőforrást, hogy megvizsgálja, de az elmúlt fél évben nem jutottak semmire. Könnyen előfordulhat hát, hogy az olaszok valóban nem szabálytalankodtak, de akkor felmerül a kérdés, mire a nagy titkolózás. Nos, erre több teória is született, de mielőtt ezeket felsoroljuk, szögezzük le: ezek csak FELTÉTELEZÉSEK, s amíg az FIA vagy a Ferrari nem áll elő a farbával, azok is maradnak.

  • Előfordulhat, hogy a Ferrari talált egy olyan megoldást, amely ugyan a jelenlegi szabályokat nem sérti, de nagy előnyt jelent, viszont rendkívül költséges. Az FIA határozott célja, hogy csökkentse a Forma-1-es csapatok költségeit, és minimalizálja a csapatok közötti különbséget, ellenben ha nyilvánosságra hozná az olaszok technikai megoldását, azzal felnyitná Pandora szelencéjét és elkezdődnek az agyatlan költekezés. Azt pedig tudjuk jól, hogy a Forma-es istállók közel sem ugyanakkor büdzséből gazdálkodnak, így tovább nőhetne a szakadék az élmenők és a többiek között.

  • Előfordulhat, hogy az elmúlt fél évben - bármennyire feszült is meg - az FIA nem tudta bebizonyítani a Ferrari szabálytalanságát, ellenben a maranellóiak sem tudták minden kétséget kizáróan bebizonyítani, hogy nem csaltak. Mivel így patthelyzet alakult ki, kötöttek egy titkos megállapodást, hogy egyikük renoméja se sérüljön.

  • Előfordulhat, hogy a Ferrari egy olyan megoldást fejlesztett ki, amit már alkalmaz, vagy alkalmazni fog az utcai gépeinél is. Ha ez így van, akkor értelemszerűen a Ferrarinak a legkevésbé sem érdeke, hogy nyilvánosságra kerüljön a szakmai titok, ez ugyanis nagy versenyhátrányt jelentene számukra és komoly bevételektől eshetnek el.

Fotó: formula1.com

Szemet szúró privilégiumok

Van ennek a történetnek egy másik aspektusa is, amelyből talán megértjük, miért harcol elkeseredetten például a Red Bull egy új vonalas csapatként ilyen kétségbeesetten a Ferrari ellen. Az ágaskodó lovas istálló a mezőny egyetlen csapata, amely a Forma-1 első, 1950-es idénye óta folyamatosan jelen van a száguldó cirkuszban, ezzel pedig komoly előnyök párosulnak. Nincs például még egy csapat a Ferrarin kívül, amelynek lenne joga megvétózni az esetleges új szabályokat, és már csak azért is jelentős pénzeket zsebelnek be, hogy a kezdetek óta állandó résztvevői a versenysorozatnak.

Éppen ezért ha csak a trükközés, csalafintaság, mismásolás gyanúja felmerül velük szemben, a többiek máris farkast kiáltanak. Az sem titok, hogy az olaszok kifejezetten jó viszonyt ápolnak az FIA-val, ami szintén szálka lehet egyesek szemében.

Ha bármely Forma-1-es csapat vét az FIA szabályai ellen, a szövetség bírósági és fegyelmi szabályai alapján a Nemzetközi Törvényszéknek kell eljárnia az ügyben. A FIA viszont a Ferrari motor-ügyét nem terjesztette a törvényszék elé, ebből pedig arra következtethetünk, hogy tényleg nem csaltak az olaszok. A tiltakozó istállók viszont mindenképpen bíróság elé akarják vinni az ügyet, hogy kicsikarják a titkosított információkat, amire meg is van a joguk, kérdés sikerrel járnak-e.

A legnehezebb helyzetben mégis az FIA van. A szövetséget sarokba szorította a hét csapatos koalíció tiltakozásával, mert így választás elé lettek állítva: vagy titokban tartják a megállapodás részleteit, és a reklamáló csapatok döntenek úgy, hogy lelécelnek, vagy megszegik a Ferrarival kötött megállapodást, akkor viszont a Forma-1 arca, a legnagyobb marketingértékkel rendelkező, a legpatinásabb csapata perelheti le róluk a gatyát is, és hagyhatja faképnél a sorozatot.

Címkék: Ferrari, Forma 1

Ezeket a cikkeket olvastad már?