Kiemelt bejegyzések

Végleg elment az esze a Forma-1 hétszeres világbajnokának

Végleg elment az esze a Forma-1 hétszeres világbajnokának

2020.11.20. | Dorogi László

Lewis Hamilton sötétebb, mint azt korábban gondoltam. Nem, félreértés ne essék, egyáltalán nem a bőrszínére gondolok, fejben mentek félre a dolgok mostanában az egyébként remek autóversenyzőnél.

Tovább
Lewis Hamilton megnyerte a Török Nagydíjat és hétszeres világbajnok

Lewis Hamilton megnyerte a Török Nagydíjat és hétszeres világbajnok

Tovább
Őrült, dilis török időmérő, Stroll-pole pozíció!

Őrült, dilis török időmérő, Stroll-pole pozíció!

Tovább

Fullextrás F1-es pályát építhetnek Miamiban

2018.05.05.
Dorogi László

Még nem teljesen véglegesek a Forma-1-es futamra tervezett floridai utcai pálya a tervei, de ha megvalósulnak, az bizony nagyon vagány lesz.

Bemutatták az első terveit a miami városi Forma-1-es pálya vonalvezetésének, amelyből a leginkább szembetűnő elem egy kikötői hídon átvezetett szakasz - ilyennel eddig sehol nem próbálkoztak a száguldó cirkusz történetében, legalább is nem ilyen hosszú szakaszon. A pazar mediterrán környezet persze alapjában véve határozza meg a tervezett pálya hangulatát, amely a híd érintése mellett megkerüli majd a Miami Heat NBA-csapat arénáját is.

Az első tervek szerint így néz majd ki a pálya vonalvezetése

Fotó: autosport.com

A hidas megoldást már az 1980-as években is szerették volna kipróbálni Amerikában, amikor először merült fel egy miami verseny ötlete a sorozatban, ám akkor abból nem lett semmi. A flordiai futam akár már a jövő évi versenynaptárban is helyet kaphat, erről május 10-én szavaz az amerikai város közgyűlése, majd július 1-ig köthetnek szerződést a Forma-1 képviselőivel.

A tervezett pálya további érdekessége, hogy két elképesztően hosszú egyenes szakasz is lesz benne, így a sebességrekordok majdnem biztosan garantáltak. Az előzetes hírek szerint első körben 2028-ig köthet szerződést Miami a száguldó cirkusz prominenseivel.

Címkék: Forma 1, Miami

Bakui bakik - a hétvégi futam öt legemlékezetesebb pillanata (videó)

2018.05.02.
Ragnar Volarus

Grosjean a falban, Alonso két keréken, Ricciardo Kvyat-üzemmódban, Bottas balszerencséje és a kétszemélyes dobogó.

Forrás: Formula 1 Youtube Channel

Drámai fordulatok után Lewis Hamilton nyert Bakuban

2018.04.29.
Dorogi László

Az Azerbajdzsáni Nagydíj hemzsegett az izgalmaktól, a Red Bullok kigolyózták egymást, Romain Grosjean biztonsági autó mögött csapódott falnak, Valtteri Bottas az utolsó előtti körben veszítette el defekt miatt futamgyőzelmét.

Fotó: formula1.com

Hamilton visszakapta a sorstól az Ausztrál Nagydíjat

Nem indult tökéletesen a címvédő idénye, Melbourne-ben egy peches biztonsági autós szakasznak köszönhetően elveszítette a versenyt Sebastian Vettellel szemben, ám ahogy akkor a semmiből került elé a német, most éppen úgy találta magát élen a brit az Azerbajdzsáni Nagydíj leintésénél. Ezzel nem csak hogy megszerezte idei első futamgyőzelmét - és egyben első sikerét Bakuban -, de az összetett világbajnoki pontversenyben is átvette a vezetést.

Romain Grosjean te gyökér

Valóságos bolondok háza uralkodott a futam utolsó köreiben, aminek szekerét a két Red Bull karambolja indította el a lejtőn. A legérthetetlenebb balesetet mégis a Haas Ferrari francia pilótája, Romain Grosjean szenvedte el, aki a biztonsági autó mögött haladva állította autóját a falba gumimelegítés közben. Az még csak hagyján, hogy valaki ennyire elbaltázza saját versenyét, de hogy aztán ezt a kapitális egyéni bakit az őt mérföldekkel lemaradva követő Marcus Ericssonra fogja, az mindennek a non plus ultrája. Grosjean ezt csúnyán benézte, negyedik futamából a másodikat volt kénytelen idő előtt befejeznie - pedig most sem állt rosszul, a hatodik helyen illesztette a Haast a betonhoz.

Dupla pontszerzés helyett dupla nulla

Daniel Ricciardo és Max Verstappen az első percektől kezdve ádáz csatát vívott egymással a városi pályán, a támadásokat pedig legtöbbször az ausztrál igyekezett elindítani pozícióhátrányából, de Verstappen rendre agresszívan védekezett. Ricciardonak végül mégis sikerült átlépnie a hollandot, ám a kerékcserét követően ismét Verstappen került előnyösebb pozícióba. Ekkora az ausztrál újfent megpróbálkozott egy előzéssel, de a tempófölény ellenére nem tudta kikerülni csapattársát és izomból belerongyolt Verstappen autójának hátsójába. Ezzel a 4-5. helyet dobták el maguktól a Red Bullok, lesz miről beszélgetnie Christian Hornernek versenyzőivel...

Bottas a világ legpechesebb pilótája

A hatalmas kavarodás közepette Valtteri Bottasnak bejöttek a számításai és egyébként is remek taktikát álmodott meg neki a Mercedes, így a Red Bullok, valamint Grosjean kiesése után az élre ugrott. Már-már úgy tűnt, megnyerheti az Azerbajdzsáni Nagydíjat, amikor megtörtént a katasztrófa. Bár Lewis Hamilton néhány körrel a verseny leintése előtt már rádióján jelezte, hogy veszélyesnek tartja a törmelékes pályát a futam befejezésére - ekkor a brit a harmadik pozícióban haladt - Charlie Whiting versenyigazgató úgy döntött, nem intik le idő előtt a versenyt, Bottas pedig néhány kilométerrel a cél előtt ráhajtott egy törmelékre, aminek következtében eldurrant a gumija - Hamilton, Raikkönene és Sergio Perez nagy örömére.

Sebastian Vettel túl nagyot kockáztatott

A négyszeres német világbajnok az utolsó újraindítás után még egy nagy hadjáratot indított el az előtte haladó Bottas-szal szemben, de nem sikerült végrehajtania az előzést, s miután annyira közel haladtak egymáshoz az élen a versenyzők, nem csak a második, hanem a harmadik és negyedik helyet is elbukta, mivel annyira elfékezte gumijait, hogy Sergio Perez meg tudta előzni. Most talán kicsit túlvállalta magát Vettel, aki a negyedik helyen ért célba.

Egy pillanatig sem unatkoztunk

A rajttól egészen a leintésig folyamatosan éles párharcok alakult ki a mezőny elején, közepén és hátulján, több kisebb-nagyobb ütközést láthattunk, kétségtelenül az idei legizgalmasabb és legnagyobb fordulatokat tartogató futamot izgulhattuk végig. Folytatás két hét múlva Barcelonában.

Az Azerbajdzsáni Nagydíj végeredménye:

Versenyző Csapat Idő Kör
1 Lewis Hamilton Mercedes 1:43:44.291 51
2 Kimi Räikkönen Ferrari 2.460 51
3 Sergio Pérez Force India-Mercedes 4.024 51
4 Sebastian Vettel Ferrari 5.329 51
5 Carlos Sainz Renault 7.515 51
6 Charles Leclerc Sauber-Ferrari 9.158 51
7 Fernando Alonso McLaren-Renault 10.931 51
8 Lance Stroll Williams-Mercedes 12.546 51
9 S.Vandoorne McLaren-Renault 14.152 51
10 Brendon Hartley Toro Rosso-Honda 18.030 51
11 Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 18.512 51
12 Pierre Gasly Toro Rosso-Honda 24.720 51
13 Kevin Magnussen Haas-Ferrari 30.663 51
14 Valtteri Bottas Mercedes - 48
- Romain Grosjean Haas-Ferrari - 42
- Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer - 39
- Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer - 39
- Nico Hülkenberg Renault - 10
- Esteban Ocon Force India-Mercedes - 0
- Sergey Sirotkin Williams-Mercedes - 0

A vb-pontversenyek állása 4 futam után, pilóták:


 1. Hamilton 70 pont 
 2. Vettel 66
 3. Räikkönen 48
 4. Bottas 40
 5. Ricciardo 37
 6. Alonso 28
 7. Hülkenberg 22
 8. Verstappen 18
 9. Perez 15   
10. Sainz 13
11. Gasly 12
12. Magnussen 11
13. Leclerc 8
14. Vandoorne 8
15. Stroll 4
16. Ericsson 2
17. Ocon 1
18. Hartley 1

Csapatok:

 1. Ferrari 114 pont
 2. Mercedes 110
 3. Red Bull 55
 4. McLaren 36
 5. Renault 35
 6. Force India 16
 7. Toro Rosso 13
 8. Haas 11
 9. Sauber 10
10. Williams 4

Idén is lesz Hamilton-Vettel balhé Azerbajdzsánban?

2018.04.27.
Dorogi László

Egy évvel ezelőtt komoly konfliktus alakult ki a két klasszis pilóta között az Azerbajdzsáni Nagydíjon, hétvégén ismét visszatér a mezőny Bakuba.

Fotó: formula.hu

Javában zajlik az idei Forma-1-es szezon, a mezőny éppen idei negyedik versenyére készül, amelynek az azerbajdzsáni Baku ad otthont. Egy évvel ezelőtt egy sokáig emlékezetes összecsapásban szikráztatta meg az indulatokat Lewis Hamilton és Sebastian Vettel, a konfliktust pedig tulajdonképpen a német világbajnok generálta.

Az akkori versenyen Lewis Hamilton haladt az élen, amikor egy biztonsági autós szakaszt követően a hirtelen lelassító britbe majdnem belerongyolt Vettel. Ez olyannyira felbőszítette a német pilótát, hogy hirtelen bevágott Hamilton mellé, majd finom leterelő mozdulattal jelezte, hogy nem tetszett neki a korábbi manőver. A Ferrari versenyzőjét még a versenyen időbüntetéssel sújtották, ám a futamot követően ő maga is elismerte, hogy hibázott.

Természetesen a mostani versenyhétvége előtt az újságírók feltették Hamiltonnak a "nagy" kérdést, hogy emlékszik-e még erre az ütközetre és haragszik-e riválisára, de  persze a négyszeres brit világbajnok nem haragtartó.

"Vettel egy igazi bajnok alkat, aki okult az akkori helyzetből. A megjelenése, a beszéde, a szavai arról árulkodnak, hogy folyamatosan fejlődik, ezért a tiszteletem is megnőtt iránta. Biztos vagyok benne, hogy ez a későbbiekben sem változik meg"

- nyilatkozta Hamilton.

Kipufogórendszere miatt kerülhet bajba a Ferrari

2018.04.26.
Dorogi László

A száguldó cirkusz csapatai már a hétvégi Azeri Nagydíjra készülnek, ám nem minden istállónál zavartalanok a körülmények. Furcsa lesz, amit mondunk, de a Ferrarit azért vizsgálják, mert a Kínai Nagydíjon furcsa hangokat adott ki az autó.

Fotó: formula.hu

A probléma spanyol sajtóhírek szerint abból adódott, hogy a Ferrari autói olyan speciális motortérképet használtak Kínában, amely a kipufogógázt az autó hátsó szárnyára fújja. Az FIA gyorsan küldött is a csapatoknak egy körüzenetet, amelyben felhívja a figyelmüket arra, hogy mostantól nagyon figyelni fogják azokat a motorbeállításokat, amelyek összefüggésben lehetnek a hátsó szárnyra irányított - jókora aerodinamikai hatékonyságot segítő - kipufogógázzal. Mert ez ugye nem szabályos előnyszerzés.

Sebastian Vettel kormányán a Bahreini Nagydíjat követően felfedeztek egy ismeretlen vezérlőt, a spanyol Marca pedig azt feltételezi, hogy ezzel az ismeretlen kütyüvel lehet átállítani azt a motorüzemmódot, ami a kipufogógázt a légterelő irányába juttatja.

Fotó: motorsport.hu

Az FIA nem azt kifogásolja első sorban, hogy úgy van megtervezve a Ferrari motorja, ami a légáramlást segíti elő, hanem azt, hogy ezek a speciális beállítások nem az erőforrás teljesítményét, vagy megbízhatóságát növelik, csak a kipufogógáz áramlását fokozzák. A szervezet mindenesetre jelezte, nem fogja drasztikusan megváltoztatni a szabályokat, amelyek ezt a gyakorlatot megakadályozhatnák, viszont szükség esetén továbbra is figyelmeztetni fogja a cspatokat, amelyek átlépik a szabályok adta határokat.

A Cipőbűvölő ülhet a Jégember helyére?

2018.04.24.
Dorogi László

Elindult a hatalmas sakkjátszma, de egyelőre teljesen homályos, hogy melyik pilóta melyik autó volánjánál fog csücsülni 2019-ben.

Fotó: autosport.com

Szinte még csak most kezdődött el a 2018-as Forma-1-es idény, máris arról spekulálnak autósportos berkekben, hogy melyik pilóta melyik istállónál folytathatja pályafutását jövőre. A dominóeffektust kétségtelenül Kimi Raikkönen esetleges nyugdíjazása indíthatja el és már arról is erős pletykák terjengenek, ki veszi át a kormányt tőle.

Daniel Ricciardonak már tavaly is tele volt a zsákja azzal, hogy a Red Bull győzelemképtelen autót rak alá, mert lehet bármilyen jó pilóta, így még ő sem tud futamokat nyerni. Már akkor is többször elhintett olyan freudi elszólásokat a jövőjét illetően, amely egy sokkal tűzpirosabb jövőt prognosztizál a számára, kínai futamgyőzelem után adott nyilatkozatában pedig ismét kikacsintott a visszapillantó mögül - az ausztrál versenyző szerint csak akkor tudja megtartani őt a Red Bull, ha a kínai futamgyőzelem nem az egyszeri és megismételhetetlen kategóriába sorolódik a szezon hátralevő részében.

Ricciardo olyannyira eljátszott már a Red Bulltól való távozás gondolatával, hogy Mark Hughes, a Sky Sports tv-csatorna Forma-1-es szakértője szerint született is valamiféle előzetes megállapodás a maranellóiak és a cipőivás királya között. No, ez még nem afféle előszerződés, csupán azt rögzíti, hogy június 30-ig a pilóta nem tárgyalhat a folytatást illetően más csapatokkal, csak és kizárólag a Ferrarival.

Mindeközben a Red Bullnál sürgetik az ausztrállal való megegyezést és a hírek szerint már a Monacói Nagydíj előtt szeretnék tető alá hozni a szerződéshosszabbítást. Amennyiben azonban tényleg megköttetett az a bizonyos tárgyalástiltási egyezmény Ricciardo és a Ferrari között, erre biztos nem kerülhet sor.

Az sem vehető egyelőre készpénznek, hogy Kimi Raikkönen felhagy versenyzői karrierjével, bár kétségtelen tény, hogy jelenleg ő a mezőny legidősebb pilótája, a Ferrarinal pedig Sebastian Vettel mellett esélye sincs a csapat első számú versenyzőjévé avanzsálnia. Csakhogy Ricciardo pontosan azt kérné az olaszoktól, hogy egyenrangú félként kezeljék a négyszeres német világbajnokkal, ami még a rutinos finn esetében sem történik meg, pedig ha valakinek, neki aztán tényleg van karizmája a száguldó cirkuszban.

Az már csak hab a tortán, hogy bennfentes információk szerint Sebastian Vettel sem teljesen elégedett a Ferrarinál elfoglalt pozíciójával, ugyanis új szerződését már nem az ő szája íze szerint kötötték meg, mert amíg a német csak egy évre írt volna alá, addig a Ferrari három éves kontraktussal kínálta meg. Erre mindenesetre gyógyír lehet, hogy három futam után a német vezeti a világbajnoki pontversenyt és már két futamgyőzelmet is aratott, de egy dologban biztosak lehetünk: hamarosan hatalmas cserebere-bumm áll be a pilótapiacon.

Megtörte az amerikai átkot a Haas

2018.04.21.
Dorogi László

A Forma-1 történetében soha nem írtak sikersztorikat az amerikai csapatok. A feltörekvő, az autósport elitjébe vágyó istállók lufija néhány idényen belül gyorsan leeresztett, rosszabb esetben azonnal ki is pukkant. Megtörve az elődök átkát, a Haas egészen más utat járt be és a 2021-es szabályváltozások egyik legnagyobb nyertese lehet.

Fotó: formula1.com

Virgin, Lotus Racing, HRT. Mind olyan csapatok, amelyek - jó esetben - alig néhány évadot éltek meg az autósport csúcsának számító Forma-1-ben. 2014-ben a NASCAR csapat-tulajdonos és szerszámmágnás Gene Haas is bejelentette, hogy elindít egy F1-es projektet, ekkor pedig mindenki csak legyintett rá, mondván láttak ők már karón varjút, tengerentúli szerencsétlenkedést meg még inkább.

Haas úr csapata viszont rácáfolt a kétkedőkre, első futamukon hatodik helyet szereztek Ausztráliában 2016-ban, majd a szezon végén a konstruktőri pontversenyben a nyolcadik helyen zártak, ami első próbálkozásra több mint biztatónak tűnt. A második évben nem érte utol őket a "második szezonos szindróma", nem estek vissza, sőt megduplázták pontjaik számát. Idén már a szezon előtti teszteken is nagyon gyorsnak tűntek, az Ausztrál Nagydíjon pedig akár 22 pontot is rakhattak volna a Haas-kasszába - aztán ütött be a már oly sokat emlegetett bokszutcai krach.

A nem várt erő persze szúrja a konkurensek szemét, nem véletlen, hogy a Force India és a McLaren is bepanaszolta a Haast Charlie Whiting versenyigazgatónál, vizsgálja felül, nem működik-e együtt a megszabott kereteken túlnyúlóan az amerikai istálló a Ferrarival - nagy bánatukra nemleges válasz érkezett Whiting úrtól.

"Ha rosszul végezzük a munkánkat, az emberek csak legyintenek és azt mondják, nézd már, egy újabb hülye amerikai csapat, de ha jól dolgozunk, akkor azt vágják a fejünkhöz, hogy Ferrari másolatok vagyunk. Ez nem igazságos az itt dolgozó srácokkal szemben, mert ha ránézünk az autónkra és összehasonlítjuk bárki máséval, láthatjuk, hogy a miénk egyértelműen különbözik. Nem egy és nem kettő olyan elem van, amit nem másoltunk, hanem saját magunknak terveztük meg és raktuk össze"

- mondja Gene Haas csapattulajdonos.

Azt már Guenther Steiner, csapatigazgató teszi hozzá, hogy az efféle kritikák csakis azért születnek, mert senki sem várta tőlük új csapatként azt, hogy ilyen jól fognak teljesíteni és ennyire jól fog működni az istálló.

Guenther Steinernek van Forma-1-es tapasztalata, korábban a Jaguárnál és a Red Bullnál is dolgozott. (Fotó: formula1.com)

A Forma-1-ben két út létezik: vagy minden alkatrészt saját magadnak gyártasz az autóidhoz, ahogy azt a tradicionális csapatok - mint a Ferrari, a Mercedes, vagy a Renault - teszik, vagy pedig - ahogy azt a mezőny nagyobbik része is csinálja - bizonyos elemeket nagy gyártóktól "kölcsönzöl". Így lehet például a Force Indiának Mercedes motorja és sebességváltója a Haasnak pedig Ferrari motorja, sebességváltója, hidraulikája és elektronikája, ezt pedig a szabályok lehetővé is teszik. Az aerodinamikai elemeket és az autó többi szintén nagyon fontos részét a Haas mérnökei tervezik meg.

"Ha megnézzük a versenysorozat csapatait - a Force Indiát, a Williamset, a Toro Rossot - mind kapcsolatban állnak különböző motorgyártókkal és különböző elemek beszállítóival. Nálunk ugyanez a helyzet, csak nekünk egyetlen féllel van kapcsolatunk. Ez a modell jól bevált, de nem is hiszem, hogy van más lehetősége egy új csapatnak a Forma-1-ben. Ezek az autók elképesztően összetettek, nem lehet csak úgy a hasunkra ütni, hogy na akkor én most építek egy versenygépet és nekiállok versenyezni. Ez butaság."

- teszi hozzá a csapattulajdonos.

A Haas és a Ferrari kapcsolata nagyon gördülékeny, de vajon mi ennek a titka?

"Ez a kapcsolat azért működik jól, mert nyíltak vagyunk és mindig időben kifizetjük a számlákat. Nagyon világos szerződést kötöttünk a Ferrarival. Megtesszük amit megígértünk, ők pedig szintén megteszik, amit nekünk ígértek"

- szögezi le Haas úr, aki nem igazán érti, hogy a többi független istálló miért nem jár hasonló úton.

"Az indulás előtt tárgyaltunk a Mercedessel és a Ferrarival is és mindketten nagyon nyitottak voltak, úgy álltak hozzá, szívesen eladunk nektek bármit, amire szükségetek van. Ez ma már teljesen normális. Ha oda akarsz menni a Mercedeshez és alkatrészeket akarsz tőlük vásárolni, akkor menj oda és tedd meg. Azt hiszem, ők sokkal boldogabbak lesznek, hogy eladhatják neked az általuk gyártott alkatrészt, mint amilyen boldog leszel te vásárlóként. Ez egy nagyon jó üzlet nekik és a Ferrarinak is, mert jó pénzt tudnak csinálni"

- vélekedik Gene Haas.

Fotó: formula1.com

Az idei szezonja nem kezdődött mintaszerűen a Haasnak, de Guenther Steiner szerint még mindig sok tapasztalatot kell szerezniük. "Minél hosszabban és keményebben dolgozol valamin, annál jobb lesz. Ne felejtsük el, hogy nekünk ez még mindig csak a harmadik szezonunk. Csakis arra koncentrálunk, amit csinálunk és ezt megpróbáljuk a lehető legokosabban csinálni."

Az istállónál tehát nincs titok, nincs varázspálca, a kőkemény munkában hisznek. Nem próbálnak meg már azelőtt futni, hogy megtanultak volna egyáltalán járni, nem herdálják el a rendelkezésükre álló pénzt, ehelyett felvázoltak egy józan tervet, ami alapján egy igazán hatékony istállót hoztak létre viszonylag kis költségvetésből.

A csapatnál folyamatosan fejlesztenek és fél szemmel már 2021-be tekintenek - ekkor változhatnak meg gyökeresen a Forma-1 szabályai, már ami a pénzek elosztását illeti.

"A költségvetési plafon meg fogja változtatni a játékszabályokat" - vélekedik Gene Haas.

"Új izgalmakat és sokkal több futamgyőztest hozhat a Forma-1 életébe és azt hiszem, ennek a változásnak lesznek nagy nyertesei és lesznek nagy vesztesei is természetesen. A Haas legnagyobb előnye, hogy nagyon gyorsan tudunk alkalmazkodni a változásokhoz, mert mi ég új fiúk vagyunk a tengeren. A nagyobb, sokkal nagyobb tradíciókkal rendelkező csapatok ezt a változást sokkal nehezebben élik meg, hiszen ők már veterán harcosok, hatalmas hadiflottával, amit nem olyan egyszerű átkormányozni új vizekre."

A Haas sikere amennyire váratlan, épp annyira elvitathatatlan. A fejlődés folyamatos az istálló pedig könnyen lehet, hogy az új generációs Forma-1 egyik zászlóshajója lesz a jövőben.

A cikk forrása: formula1.com

Címkék: Forma 1, Haas Racing

A Mercedesnél nem izgulnak, meg fogják találni a megoldást

2018.04.20.
Dorogi László

Kirívóan sok hibát követnek el a világbajnok istállónál a 2018-as idény elején, olyan hibákat, amelyek egyáltalán nem voltak jellemzőek rájuk az utóbbi években.

Fotó: autosport.com

Nem indult úgy az Ezüst Nyilak idénye, ahogy azt eltervezték. Bár a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon sokáig Lewis Hamiltonnak állt a zászló, a Haas gyengélkedése miatt pályára küldött biztonsági autó keresztül húzta számításaikat. Bahreinben aztán újfent a Ferraritól, Kínában pedig a Red Bulltól kaptak ki.

Az elmúlt évek egyeduralkodója ezzel együtt három versenyhétvége után vezeti a konstruktőri pontversenyt - egyetlen ponttal megelőzve a Ferrarit - de a futamgyőzelem eddig egyik pilótájuknak sem jött össze, Kínában pedig már viszonylag messze is voltak a riválisoktól, Bottas dobogója ide, vagy oda.

A legnagyobb problémát a Pirelli okozza a Mercedesnek, na, nem a szó szoros értelmében, hiszen a gumiszállító mindenkinek ugyanolyan abroncsokat biztosít a versenyhétvégékre, de tény, hogy a Lewis Hamilton-Valtteri Bottas páros nagyon szenved idén a gumikkal - ez például egyáltalán nem volt jellemző a Mercedesre az elmúlt években.

"A Forma-1-ben nem tudsz egyik napról a másikra javulni, de láthatják, milyen gyorsan változnak a dolgok. Ausztráliában mindenki azt gondolta, hogy na tessék, már megint itt van egy újabb idény, amikor a Mercedes elsöpör mindenkit és az autóink dominánsnak is tűntek. Aztán most itt vagyunk három futamot követően és nem éppen úgy állunk, ahogy azt elképzeltük"

- nyilatkozta Toto Wolff a Mercedes istálló vezére.

"Ezzel együtt továbbra is úgy gondolom, nagyszerű csapat dolgozik a Mercedesnél, csak össze kell dugnunk a fejünket, nyugodtnak kell maradnunk és emelt fővel kell szembenéznünk a problémáinkkal. Magabiztosak a srácok, ezt bebizonyították már a múltban nem egyszer, biztosan találunk megoldásokat a gondokra"

- tette hozzá Wolff.

Fotó: formula.hu

A Mercedes alaposan elszúrta a Kínai Nagydíjat, s ahogy Ausztráliában, úgy ezúttal is a biztonsági autós szakaszban jött ki nekik rosszul a lépés - zsenialitásán kívül ez hozta meg Daniel Ricciardonak és a Red Bullnak a győzelmet.

"Könnyen nehéz helyzetben találod magad, ha a futamgyőzelemért küzdesz, de nem egy-két autó küzd ezért a célért, hanem hat. A Red Bull iszonyatosan gyorsan reagált Kínában a biztonsági autós szakaszban, nagyon hamar kihívták mindkét versenyzőjüket, akik megkapták a győztes abroncsokat. Nem vagyok biztos benne, hogy a Red Bullt meglepte a saját sebessége, de minket és azt hiszem mindenki mást igen"

- summázta a rosszul sikerült versenyhétvégét Wolff.

"Sajnos nem vagyunk olyan gyorsak, ahogy azt vártuk, nem tudunk azon a szinten teljesíteni, amit megálmodtunk" - tette hozzá a csapatvezető, aki azért talált pozitívumot is a Kínai Nagydíjban.

"Valtteri nagyszerűen versenyzett, nem hibázott, ugyanakkor neki is pechje volt a biztonsági autós szakasznál, sőt, akkor is, amikor Ricciardo el tudott menni mellette. Valtteri az egyetlen, aki hiba nélkül dolgozott a hétvégén."

Ha a tavalyi eredményeket nézzük, nem a következő futamon fogják megváltani az Ezüst Nyilak a világot, hiszen egy évvel ezelőtt Daniel Ricciardo vitte a prímet Azerbajdzsánban. A Mercedesnek mindenesetre szűk két hete maradt kitalálni valami okosságot, különben Bakuban sem nyernek versenyt.

Nem csak a rajongók, az F1 vezetői is előzéseket szeretnének

2018.04.19.
Ragnar Volarus

A Liberty Media nem pihen, és úgy fest egy teljesen megreformált Forma-1-es versenysorozatot szeretne. Hogy ez jó lesz-e nekünk rajongóknak? Az ígéretek szerint igen, mi pedig annyira áhítjuk az izgalmas versenyeket előzésekkel - amiket nélkülöznünk kell már néhány éve -, hogy minden aprócska pozitív hírbe belekapaszkodunk.

Fotó: skysports.com

Most hétvégén a 2019-es szabályrendszerrel kapcsolatos javaslatokról tárgyalt az F1-es Stratégiai Csoport, és meg is szavaztak néhány változtatást, amelyek megkönnyítik a versenyzők életét és izgalmasabbá tehetik a futamokat.

A keddi párizsi gyűlésen, amelyen az FIA elnöke, Jean Todt, valamint a Formula-1 ügyvezető igazgatója, Chase Carey is jelen volt, elsősorban a jövő évre szóló szabálymódosításokat tárgyalták át, de természetesen szó esett a középtávú tervekről is, hiszen a motorgyártók folyton rágják a döntéshozók fülét, hogy mielőbb konkretizálják ötleteiket a 2021-es nagy átalakítással kapcsolatban, ők pedig neki tudjanak állni a fejlesztéseknek. 

Fotó: f1today.net

A döntések, amiket most többségi voksolással elfogadtak: 

- 105 kg-ról 110 kg-ra növelik a versenyenkénti felhasználható üzemanyag-mennyiséget. Az FIA szerint ekkora emelés elegendő ahhoz, hogy a versenyzők a futam teljes ideje alatt maximális teljesítménnyel használhassák a motort, ezzel érvényesülhet a "tövig nyomd a pedált" mód, és nem lesz többé "spórolás".

- Elkülönítik az autó tömegét a versenyző tömegétől. Így valószínűleg véget ér az a hagyomány, hogy a minimális versenysúlyt az autó és a pilóta össztömegének megadásával határozzák meg. Az elképzelések szerint a versenyzőnek és az ülésének együttesen kell majd ezentúl megfelelnie egy minimumértéknek. A tervek szerint a könnyebb pilóták ülésére ballasztokat helyeznek, vagyis a nehezebbek sem kerülnek emiatt hátrányba, vége a fogyókúrázás időszakának.

- 2019-től az összes pilóta számára kötelezővé teszik a biometrikus kesztyűk viselését, amelyek a versenyzők életfunkcióit továbbítják az orvosi csapatnak, megkönnyítve ezzel a mentést egy esetleges baleset idején.

Ezeken kívül szóba kerültek és a stratégiai csoport ezen a héten a 2019-es autók esetleges aerodinamikai változásait is megvitatta, amelyek megkönnyíthetnék az előzést. Az FIA megerősítette a párizsi találkozó után, hogy a változásokról hamarosan hivatalos döntést hoznak, “miután az FIA által folytatott kutatások a csapatokkal konzultálva lezárultak”.

A versenyigazgató, Charlie Whiting elmondta, hogy bár Bahreinben és Kínában izgalmasabb, több előzést hozó versenyt versenyt láthattunk, de az F1-nek még vizsgálnia kell az előzéseket.

“Azt hiszem, folytatnunk kell a témával kapcsolatos vitát. Egymás után két jó futamot láthattunk, de véleményem szerint nyilvánvaló, hogy az előzéssel járó nehézségek továbbra is fennállnak, ezért ezt a munkát folytatni kell.”

Fotó: motorsport.com

A 2021-es motorszabályok is terítékre kerültek, ám itt még csak a tárgyalások elején járunk, így a részletekről elég szűkszavúan fogalmaz a közlemény. Ami biztos, hogy továbbra is maradnak az 1,6 literes, V6-os hibrid turbó erőforrások, viszont a kipufogógázokból visszanyert energiáért felelős MGU-H rendszert megszüntetik, ezzel egyszerűbbé téve az erőforrásokat.

A következő találkozó az FIA technikai részlege és az F1 jelenlegi és potenciális új motorgyártói között zajlik majd, ahol a részletek finomhangolása lesz a cél, és optimista feltételezések szerint már akár május végére ismert lehet a szabályzat minden paramétere.

Aki pedig szeretné újraélni a Kínai Nagydíj legizgalmasabb pillanatait belső kameranézetből, az tekintse meg az alábbi videót.

Csoda, hogy életben maradt Rubens Barrichello

2018.04.18.
Dorogi László

Februárban került kórházba a korábbi Forma-1-es pilóta, s mint kiderült, sokkal komolyabb volt a baj, ahogy azt először gondolta.

Fotó: autosport.com

A Ferrari és a Williams korábbi pilóta olyan erős fejfájással küszködött egy reggel a zuhany alatt, hogy azonnal orvost kellett hozzá hívni, ahogy ő mondta, egy tízes skálán nyolcas-kilences erősségű fájdalmat érzett és egyszerűen nem is bírt állva maradni, ezért lefeküdt a fürdőszoba padlójára.

Ahogy később kiderült, egy jóindulatú daganatot találtak a nyakában, azóta meg is operálták a brazilt, akinek óriási mázlija volt. Az orvosai szerint olyan rossz állapotban volt, amit csupán a páciensek tizennégy százaléka él túl és egy orvos barátja is azt mondta neki, szerencsés, hogy életben maradt.

A pilóta pályafutása során 322 futamon állt rajthoz a Forma-1-ben, tizenegyszer állhatott fel a dobogó legfelső fokára, ám világbajnoki címet sosem sikerült szereznie.

Ezeket a cikkeket olvastad már?