Kiemelt bejegyzések

Michael Schumachert kórházba szállították!

Michael Schumachert kórházba szállították!

2019.09.10. | Kecskés István

Természetesen konkrétumokat nem jelentett be senki, de német és francia lapok is megírták, hogy egy párizsi kórházba szállították minden idők legnagyobb Forma-1-es bajnokát.

Tovább
Leclerc visszaverte Hamilton és Bottas támadását is, újra futamot nyert

Leclerc visszaverte Hamilton és Bottas támadását is, újra futamot nyert

Tovább
Olasz Nagydíj: Leclerc indul az élről, többen eltaktikázták az időmérőt

Olasz Nagydíj: Leclerc indul az élről, többen eltaktikázták az időmérőt

Tovább

Forma-1: Verstappené a német flúgos futam

2019.07.28.
Dorogi László

Az idei szezon legizgalmasabb és legfordulatosabb futamát hozta a Német Nagydíj, amit a Red Bull hollandja nyert meg. Sebastian Vettel az utolsó helyről rajtolva a második helyen zárt.

Fotó: formula1.com

Lógott valami a levegőben a Német Nagydíj előtt Hockenheim felett. Hogy azért, mert egyes pletykák szerint ez volt az utolsó futam ezen az aszfaltcsíkon - legalább is egy időre biztosan -, vagy azért, mert az égiek is igazán meg szerették volna kavarni a paklit, nem tudni, mindenesetre a mezőny a biztonsági autó felvezetésével vágott neki az esős futamnak.

Négy kört tettek meg a versenyzők a biztonsági autó mögött, amikor megszületett a döntés: megszáradt annyira a pálya, hogy álló rajtból indulhat el a Német Nagydíj, az élen Hamilton, Verstappen, Bottas, Gasly, Raikkönen, Grosjean sorrendben. Aki a szabadedzéseken domináló Ferrarikat kereste volna, annak bizony hátra kellett tekintenie, Sebastian Vettel még mért kört sem tudott futni motorhiba miatt az időmérő edzésen, Charles Leclerc annyival volt szerencsésebb, hogy az ő autója csak a Q3 előtt adta meg magát, így a fiatal monacóinak is be kellett érnie a tizedik rajtkockával.

A rajtot Lewis Hamilton úgy kapta el, ahogy azt egy világbajnoki pontverseny vezetőjének kell, ellen Max Verstappen - idén nem először - rettenetesen startolt, a legszemfülesebben pedig Kimi Raikkönen használta ezt ki, aki az Alfa Romeóval fellépett a harmadik helyre a két Mercedes mögé.

Azt persze lehetett sejteni a hol erősödő, hol gyengülő esőzés jelenlétével, hogy senkinek nem lesz ez a futam sétagalopp, kis túlzással többet jártak a pilóták a boxutcában, mint az egész eddigi szezonban. Ennek oka elsősorban az volt, hogy az átmeneti esőgumikat és a sima felületű abroncsokat cserélgette ki-ki bátorságának és ízlésének megfelelően, de persze akadtak olyanok is, akiknek szervíz miatt kellett kigurulniuk olykor-olykor.

A falba állások sorát Sergio Perez kezdte meg a Racing Pointtal, jött is a biztonsági autó, de az élen sok minden nem változott, Hamilton ellépett Bottas elől, mögöttük Verstappen és az egyre jobb helyzetbe kerülő Charles Leclerc haladt. Hamilton ekkor már 35 másdperces előnnyel vezetett a Ferrari pilótája előtt, majd egy rossz kerékcserét követően is megtartott ebből az előnyből 21-et, amikor idén talán először hatalmasat hibázott Leclerc és a célegyenesre fordító kanyarban beleállította a Ferrarit a falba.

Hogy ettől, vagy sem, az éllovas Hamilton is megzavarodott, a kör végén a boxutcába hajtva csapta le a Mercedes első szárnyának felét, ez az incidens pedig olyannyira megzavarta a sima kerékcserére készülő német szerelőket, hogy a brit világbajnok nagyon drága másodperceket veszített el a boxban. Hamilton ráadásul büntetést is kapott a manővere miatt, ugyanis rosz helyen esett be a bokszba, amiért öt másodperces büntetést szabtak ki rá, ezzel pedig gyakorlatilag eldőlt, hogy nem szerzi meg a győzelmet - de még a világbajnoki pontok is távol kerültek tőle.

A kavarodásból Max Verstappen jött ki a legjobban, aki átvette a vezetést, a remekül taktikázó és a második pozícióba felsettenkedő Nico Hülkenberg, altteri Bottas és Alexander Albon előtt. Bottas viszonylag gyorsan megelőzte Hülkenberget, akinek a dobogó is szenzációs eredménynek számított volna, a német viszont egyetlen megpörgéssel döntötte romba a futamát, s éppen ott ahol Leclerc, a falnak vezette a Renault-t.

Az újabb kerékcserehullám után már Verstappen, Stroll, Kvjat, Bottas sorrendben haladt az első négyes, ám hiába lépett fel gyorsan a Mercedes finn pilótája a második helyre, ő sem bírta idegekkel és ahelyett, hogy fontos világbajnoki pontokat faragott volna Hamiltonnal szemben, ő is lenullázta a futamát. A biztonsági autó ismét jött, látott, győzött, négy kör maradt hátra a futamból, amikor a huszadik helyről rajtoló Sebastian Vettel előtt megnyílt a lehetőség, hogy Strollt és Kvjatot megelőzve a dobogó második fokára állhasson fel.

Ezt végül sikerült is megoldania a németnek, de Max Verstappent már nem lett volna esélye beérni. A holland pilóta ezúttal is remekül versenyzett és egyre inkább kezdi megközelíteni a világbajnoki pontversenyben második Valtteri Bottast.

Mindenképpen érdemes kiemelni a Toro Rossóval versenyző Daniil Kvjat harmadik helyét is, aki pályafutása során harmadik alkalommal állhatott fel a dobogóra, ráadásul a versenyt megelőző éjszaka folyamán apuka is lett - mi ez, ha nem tökéletes hétvége.

A Német Nagydíj végeredménye

Frissítés:

A vasárnap esti órákban szabálytalanság miatt - jóval a leintés után büntették meg mindkét Alfa Romeót. A hetedik helyen végző Kimi Räikkönen és a nyolcadik Antonio Giovinazzi is 30-30 másodperces büntetést kapott, amivel kiszorultak a pontszerző helyekről.

A hivatalos indoklás szerint a rajtadatok nem stimmeltek az Alfáknál, a 27.1-es szabálypontot sértették meg, ami szerint minden versenyzőnek egyedül, segítség nélkül kell vezetnie az autót. A vizsgálat a kuplung egyik beállítására vonatkozott. Az adatok alapján mindkét Alfa Romeóban eltért a szabályoktól a kuplung beállítása – a megengedett 0,07 másodperc helyett 0,2-0,3 másodperc közötti idő alatt vette fel a motor nyomatékát a váltó, tehát sokkal simább volt az indulásuk, mint a többieknek.

A két pilóta ezért egyenként áthajtásos büntetést kapott, ám mivel azt a leintés után már nem tudták letölteni, 30 másodpercet kaptak a versenyidejükhöz. A két Alfa Romeó kizárásal pontszerző helyen végzett a 9. helyig felugró Lewis Hamilton, illetve a Williams első 2019-es pontját szerző Robert Kubica is.

Végeredmény, Német Nagydíj, Hockenheim (64 kör, 292,736 km, a pontszerzők):

 1. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:44:31.275 óra
 2. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 7.333 másodperc hátrány
 3. Danyiil Kvjat (orosz, Toro Rosso) 8.305 mp h.
 4. Lance Stroll (kanadai, Racing Point) 8.966 mp h.
 5. Carlos Sainz Jr. (spanyol, McLaren) 9.583 mp h.
 6. Alexander Albon (thaiföldi, Toro Rosso) 10.052 mp h.
 7. Romain Grosjean (francia, Haas) 16.838 mp h.
 8. Kevin Magnussen (dán, Haas) 18.765 mp h.
 9. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 19.667 mp h.
10. Robert Kubica (lengyel, Williams) 24.987 mp h.
leggyorsabb kör: Verstappen 1:16.645 perc, 61. kör
pole pozíció: Lewis Hamilton (brit, Mercedes)

A vb-pontversenyek állása 11 futam után (még 10 van hátra):

pilóták: 
 1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 225 pont 
 2. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 184
 3. Verstappen 162
 4. Vettel 141
 5. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 120
 6. Pierre Gasly (francia, Red Bull) 55
 7. Sainz 48
 8. Kvjat 27
 9. Kimi Räikkönen (finn, Alfa Romeo) 25
10. Daniel Ricciardo (ausztrál, Renault) és Lando Norris (brit, McLaren) 22-22
12. Magussen és Stroll 18-18
13. Nico Hülkenberg (német, Renault) 17
14. Albon 15
16. Sergio Pérez (mexikói, Racing Point) 13
17. Grosjean 8
18. Kubica és Antonio Giovinazzi (olasz, Alfa Romeo) 1-1

csapatok: 
 1. Mercedes 409 pont
 2. Ferrari 261
 3. Red Bull 217
 4. McLaren 70
 5. Toro Rosso 42
 6. Renault 39
 7. Racing Point 31
 8. Haas és Alfa Romeo 26-26
10. Williams 1

Hamilton Németországban is rajtelső, technikai hibák a Ferrarinál

2019.07.27.

Lewis Hamilton szerezte meg az első rajtkockát a Német Nagydíj időmérő edzésén. Sebastian Vettel csak a mezőny végéről kezdheti meg a hazai versenyét. 

Fotó: twitter.com/F1

Charles Leclerc nyerte a harmadik szabadedzést és így a Ferrari mindhárom kvalifikáció előtti gyakorlást behúzva a Német Nagydíj legnagyobb esélyesévé lépett elő. Minden azonban csak addig volt szép és jó a maranellóiaknál, amíg Sebastian Vettel nem jelezte a felvezető körén, hogy probléma van az autójával. A német világbajnok végül négy perccel a vége előtt kiszállt az autójából és így mért kör nélkül, a 20. helyről kezdheti meg hazai nagydíját. 

Leclerc autójával ekkor viszont minden stimmelt és a monacói pilóta elsőként is abszolválta a Q1-et, Max Verstappen és az elsőre gyengébb kört futó Lewis Hamilton előtt. A meglepetést Kimi Raikkönen szállította, aki megelőzte Valtteri Bottast az első szakaszban. 

Vettelen kívül a két Williams (a szokásos George Russell, Robert Kubica sorrendben), Alexander Albon és Lando Norris fejezte be idő előtt a mai szereplését. Lance Stroll, a Racing Point pilótája idén először kvalifikálta magát a Q2-be. 

Némileg megzavarta a mezőnyt a Q1-ben mutatott gyengébb teljesítmény, ám a második szakaszban már kiderült, hogy altatásról volt szó. Hamilton 1:12,149-es időeredménye ezt tökéletesen jelezte. Max Verstappen elkezdett panaszkodni az autójára, de végül a negyedik legjobb időt futotta az időmérő ezen szekciójában. 

Meglepő kieső nem volt, viszont a TOP10-be kerülésért óriási csata alakult ki. Végül Antonio Giovinazzi, Kavin Magnussen, Daniel Ricciardo, Danyil Kvjat és Lance Stroll búcsúzott. 

Kilenc perc volt még hátra az időmérőből, amikor Charles Leclerc is kiszállt a Ferrariból és így ő is mért kör nélkül zárta a Q3-at. Hamilton, aki lényegében valós ellenfél nélkül maradt 1:11,767-es idővel átvette a vezetést. 

Az ötszörös világbajnokot lényegében csak megközelíteni tudták, mögötte Max Verstappen három tizeddel végzett a második helyen. Valtteri Bottas minimális különbséggel csúszott le a második starthelyről, míg Pierre Gasly ezúttal is remek rajthelyet kaparintott meg magának. 

Kimi Raikkönen egy ötödik rajthellyel bizonyította remek formáját, a legjobb 10-be pedig még Carlos Sainz, Sergio Perez és Nico Hülkenberg fért be. 

A Német Nagydíj holnap 15 óra 10 perctől veszi kezdetét a Hockenheimringen. Mivel a nagydíj jövője kérdéses, így lehet, hogy hosszú ideig utoljára látjuk a mezőnyt a legendás aszfaltcsíkon. 

Végeredmény:

Tankolni, vagy nem tankolni: az itt a kérdés

2019.07.15.
Dorogi László

Abban talán sok autósportért rajongó egyetért, hogy a Forma-1 mára egy kiszámítható és unalmas szórakoztatási formátummá szelídült, de vajon vissza lehet-e csempészni valamelyest a varázsát a versenyek közben történő tankolás visszavezetésével?

Fotó: imgur

Könnyen előfordulhat, hogy erre hamarosan választ kapunk, hiszen a Nemzetközi Automobil Szövetség elnöke - az egykori Ferrari csapatfőnök - Jean Todt a mögöttünk hagyott silverstone-i versenyhétvégén érdekes nyilatkozatot adott a Reutersnek, amiben leszögezte: erősen támogatná azt, ha ismét a versenyek része lenne az autók futamok közben történő tankolása.

Ezt a 2009-es idényt követően szüntették meg a száguldó cirkuszban, elsősorban a költségcsökkentésre és a környezettudatosságra hivatkozva, ugyanakkor azt sem szabad elhallgatnunk, hogy a szabály megszüntetése előtt több hajmeresztő baleset is borzolta a kedélyeket a paddockban egy-egy tankolásnál egyre nagyobb gyakorisággal. Az egyik legemlékezetesebb ilyen balesetet korábban, a Red Bullnál versenyző Max Verstappen édesapja, Jos szenvedte el a Benetton versenyzőjeként az 1994-es hockenheimi futamon.

Felipe Massának is gyűlt meg baja a lángokkal:

A tankolás reaktiválása mindazonáltal kétségtelenül új izgalmi faktort csempészne a versenyekbe, hiszen egyrészt könnyebb autókkal, gyorsabban száguldozhatnának a pilóták, másrészt olyan újabb kiszámíthatatlan, mégis emberi tényező kerülne a versenyekbe, amely sok mindent átírhat és sokkal többszereplőssé varázsolná a sportágat.

A verseny közben történő tankolást egyébként már megpróbálták egyszer visszahozni a Forma-1-be, ám 2015-ben a csapatok leszavazták azt, és most is úgy fest, hogy az ő kezükben lesz a végső döntés sorsa, hiszen a pilóták zöme szintén támogatja ennek az izgalmas elemnek a visszatértét a versenyhétvégékbe.

Korábban a világbajnoki pontversenyt nagy fölénnyel vezető ötszörös világbajnok Lewis Hamilton is arra panaszkodott, hogy a jelenlegi, teletankolt autók túlságosan nehezek és hasonlóképpen vélekedik Romain Grosjean is, aki a versenyzőket fogja képviselni az FIA következő, 2021-es szabályváltozásokról szóló július 23-i megbeszélésen.

A csapatok részéről a legnagyobb kritika a tankolás reaktiválásával kapcsolatban, hogy ehhez jóval több helyre, még inkább nagyobb személyzetre van szükségük a bokszutcában, de erre Todt csak legyint, az FIA elnöke szerint ugyanis látva, hogy mekkora motorhome-okkal dolgoznak a csapatok, nem igazán jelentene gyilkos költségemelést számukra az, ha valóban megtörténne a szabályváltozás 2021-ben.

Végső döntés egyelőre nem született, az viszont látszik, hogy a száguldó cirkusz résztvevői közül többen támogatják a tankolás visszatértét, mint sem. Kérdésünk így nem is lehetne kézenfekvőbb:

Tankoljanak-e újra a Forma-1-es versenyek közben?

Szavazok
Címkék: Forma 1

Hamilton hazai közönség előtt aratta 80. győzelmét

2019.07.14.

Egy jó időben megejtett bokszkiállásnak köszönhetően Lewis Hamilton nyerte a 70. Forma-1-es Brit Nagydíjat. A verseny során a kedélyeket Sebastian Vettel borzolta, aki valósággal kiütötte Max Verstappent. 

Fotó: twitter.com/f1

Felhős, de száraz időben kezdődött meg a 70. Brit Nagydíj a Silverstone-i versenypályán. Az élről Valtteri Bottas rajtolhatott, aki minimális különbséggel utasította maga mögé csapattársát és Charle Leclercet a kvalifikáció során. Mivel a Mercedesek és a Ferrarik eltérő keverékű abroncsokon rajtoltak, így óriási taktikai csata volt várható a futamon. 

Bottas megtartotta vezető helyét a rajtnál, de azon kívül, hogy Sebastian Vettel megelőzte Pierre Gaslyt nem is igazán történt nagy változás. Hamilton igyekezett nyomást gyakorolni csapattársával és a két Mercedes a negyedik körben oda-vissza előzgette egymást. A finn pilóta maradt az élen és (feltehetőleg csapatutasításra) a csata némileg alábbhagyott. 

Szállították viszont az izgalmakat a Ferrarik és a Red Bullok. Charles Leclerc Max Vertappennel talált egymásra, míg Pierre Gasly elkezdte szorongatni Sebatian Vettelt, akit hamarosan meg is előzött. A kedélyeket a futam elején a két Haas borzolta, miután csapattársként összeütköztek, Romain Grosjean és Kevin Magnussen számára is hamar véget ért a Brit Nagydíj. 

A 19. körben jött el a fordulópont a versenyen: Antonio Giovinazzi kicsúszott és beküldték a biztonsági autót. Lewis Hamilton tökéletes időben tudott kijönni kemény keverékű abroncsokért és megelőzte a kerékcserén ekkor már túleső csapattársát. Bottas ráadásul elsőre szintén kemény gumikat kapott és így taktikai hátrányba került a címvédővel szemben. 

Nem lankadt azonban a csata a két bajnokaspiráns mögött sem: Max Verstappen a bokszban megelőzte Charles Leclerc-t, aki azonban azonnal visszavágott. Az Ausztriában is óriásit csatázó fiatalok  vigyáztak egymásra, ám Leclerc autója a pilóta szerint megsérült amikor egyszer leterelte az aszfaltról riválisát. Sebastian Vettel számára pont kapóra jött a biztonsági autó és így a négyszeres világbajnok feljött a harmadik helyre. 

Verstappen ellenben jóval gyorsabb volt vetélytársainál és miután elment Gasly meleltt elkezdte szorongatni Vettelt. Nagy küzdelemben el tudott volan menni ellenfele mellett, ám Vettel hátulról belerohant. A holland ki tudott jönni a kavicsából és sérült autóval is vissza tudott jönni ötödiknek, Vettelnél viszont orrkúpot kellett cserélni. A Ferrari pilótáját vétkesnek találták az esetben, így 10 másodperces büntetést is kapott és végül csak a 16. lett a mai nagydíjon. 

Lewis Hamilton végül magabiztosan nyerte meg a Brit Nagydíjat, ráadásul a címvédőé lett a leggyorsabb körért járó plusz egy pont is. Ez volt az ötszörös világbajnok 80. futamgyőzelme és a hatodik hazai pályán. Utóbbival megelőzte Jim Clarkot és Alain Prostot a Brit Nagydíjakat illetően. 

Valtteri Bottas végül csalódott lehetett mert egy kedvező futamot bukott el a taktika miatt, míg Charles Leclerc a legtöbbet hozta ki a hétvégéből ezzel a harmadik hellyel. 

Pierre Gasly idei legjobb hétvégéjén érte el a negyedik helyet csapattársa Max Verstappen és Carlos Sainz előtt. A pontszerzők közé még Daniel Ricciardo, Kimi Raikkönen, Danyil Kvjat és Nico Hülkenberg fért be. 

amilton, Bottas, Leclerc és Gasly mögött. Pontszerzőként végzett még Sainz, Ricciardo, Raikkönen, Kvjat és Hülkenberg, míg a verseny a Haas számára alakult igazán tragikusan, hiszen mindkét autójával fel kellett adnia a futamot, miután Romain Grosjean és Kevis Magnussen az első körben összekoccant.

Vettel és a két Haas mögött Lando Norris és Alenxander Albon lehet még dühös magára, mivel a két újonc hiába versenyzett jól, végül pont nélkül maradtak. 

Lewis Hamilton tovább növelte előnyét a tabellán és a címvédő már 223 pontot szerzett eddig, Bottas hátránya 39 pont az összetettben. A bajnokság harmadik helyén Verstappen áll 136 ponttal, mögötte Vettel (123), Leclerc (120) és Gasly (55) várja a folytatást. 

A konstruktőröknél a Mercedes óriási előnnyel vezet a Ferrari illetve a Red Bull előtt. A világbajnokság két hét múlva a Német Nagydíjjal folytatódik. 

Végeredmény:

Bottas minimális előnnyel nyerte az időmérőt a Brit Nagydíjon

2019.07.13.

Valtteri Bottas kezdheti meg az élről a 70. Brit Nagydíjat. A Mercedes finn pilótája minimális különbséggel előzte meg csapattársát, a hazai pályán versenyző Lewis Hamiltont. 

Fotó: AFP

Hetvenedik alkalommal rendezik meg idén a Brit Nagydíjat, amely minden évben szerepelt a versenyprogramban, természetes azon a Silverstone-i helyszínen, ahol 1950-ben lekezdődött a sportág története. Az időmérőt meglehetősen hűvös, felhős időben kezdték meg a pilóták.

A kvalifikáció első szakasza nem hozott túl nagy meglepetést: Robert Kubica, Lance Stroll és George Russell ezúttal sem jutott tovább a Q1-ből, hozzájuk Danyiil Kvjat és Kevin Magnussen csatlakozott. Az első etapot Lewis Hamilton zárta az élen alig két százados különbséggel Charle Leclerc előtt, ám a két pilóta eltérő keverékű abroncsot használt. 

A gyülekező felhők miatt a pilóták hamar kijöttek a Q2-re, tartva az esőtől, ám végül nem keletkezett csapadék a kvalifikáció során. Sebastian Vettel kissé késve kezdte meg a szakaszt, de végül az utolsó pillanatban így is könnyedén biztosította helyét a Q3-ban. A Mercedesek és a Red Bullok közepes keverékkel teljesítették legjobb idejüket, Leclerc és Vettel viszont a lágyakat használta, így ezen a keveréken rajtolnak holnap. 

Igazán meglepő kieső ezúttal sem volt: a két Alfa-Romeo, Carlos Sainz, Romain Grosjean és Sergio Perez fejezte be idő előtt a kvalifikációt. 

Valtteri Bottas a második szabadedzést leszámítva nem nyújtott igazán kiemelkedőt ezen a nagydíjhétvégén, hogy aztán a Q3 elején 252 ezreddel javítsa meg Lewis Hamilton friss pályarekordját. A világbajnoki címvédő ezt követően hiába javított az idején, végül 6 ezredmásodperccel így is csapattársa mögé szorult. 

Bottas a tizedik rajtelsőségét szerezte meg pályafutása során és megszakította csapattársa 2015 óta tartó verhetetlenségét az angliai időmérőkön. 

Charles Leclerc az időmérő végén futott egy remek kört, de 79 ezreddel így is a Mercedes párosa mögé szorult. A monacói mögül Max Verstappen és Pierre Gasly kezdheti meg a Brit Nagydíjat. A nap negatív szenzációját Sebastian Vettel hatodik helye jelenti. A legjobb 10 további sorrendje: Daniel Ricciardo, Lando Norris, Alexander Albon és Nico Hülkenberg. 

A 70. Brit Nagydíj holnap 15 óra 10 perctől veszi kezdetét Silverstone-ban. 

Végeredmény:

Jó, hogy nem büntették meg Verstappent, de akkor Vettelt miért?

2019.07.02.
Dorogi László

Olyan dolgot láttunk vasárnap az ausztriai spielbergi autóverseny-pályán, amilyet már nagyon régen nem: Forma-1-es versenyt rendeztek a lassú és unalmas hömpölygés helyett.

Fotó: Sky Sports

Max Verstappen pokoli csatában fosztotta meg Charles Leclercet vasárnap az Osztrák Nagydíjon pályafutása első Forma-1-es futamgyőzelmétől, egy olyan versenyen, amelyik még sokáig emlékezetes marad. Rossz májúan megjegyezhetnénk, hogy azért, mert manapság igazán ritkán látunk izgalmas autóversenyzést a száguldó cirkuszban, de hétvégén olyan esett meg e sorok szerzőjével is, amilyen már nagyon régen nem: fel-felkiáltott egy-egy veszélyes manővernél.

Max Verstappen hatalmasat versenyzett Ausztriában

A Red Bull holland pilótája három körrel a verseny vége előtt fosztotta meg Charles Leclercet pályafutása első futamgyőzelmétől. Némi iróniával azt is mondhatnánk, hogy június utolsó napján végre elkezdődött a Forma-1 2019-es szezonja.

A Red Bull holland pilótája sikerével egyrészt megszakította a Mercedes 10 futamgyőzelemből álló sorozatát, másrészt megnyerte pályafutása hatodik versenyét, mindezt úgy, hogy még soha nem indulhatott pole pozícióból, s a rajtot bizony ezúttal is alaposan elszúrta - a második rajtkockából egészen a hetedik-nyolcadik pozícióig sikerült "visszaverekednie" magát. Ezután még a Red Bull-Honda motorerejére is panaszkodott - bevallom, ekkor én is azt gondoltam, innen már nincs tovább, legalábbis a futamgyőzelem elérése esélytelen -, mégis megrázta magát a holland - no meg az autó is -, és pokoli tempóval kezdte el felzabálni a versenytársakat.

Megtörtént az, amire már oly régóta ácsingózott a Forma-1-rajongók tábora, úgy nyert valaki futamot, hogy előzött, csatázott, akciózott. No, persze a Ferrari szimpatizánsok most erősen csóválhatják a fejüket, amiért Verstappen a győzelem oltárán feláldozta Charles Leclercet - nevezzük nevén a gyermeket, kitessékelte az aszfaltcsíkról -, de egy valamire való, magára valamit is adó autóverseny-sorozatnak ezt nem szabad megtiltania.

Max Verstappen kemény volt, ugyanakkor, ha következetes a versenybírói bizottság, akkor bizony kiszabtak volna rá egy öt másodperces büntetést, amivel megfosztották volna az első helyért járó trófeától, de hosszas huzavona után - öt óra magasságában ért véget a verseny, de háromnegyed nyolcig várni kellett a hivatalos ítéletre -, végül az FIA prominensei úgy döntöttek, nem jár a büntetés a hollandnak, s ez szerintem rendben is van.

Csakhogy, megérkezünk arra a pontra, ami a legnagyobb baj manapság a Forma-1-el: az FIA versenybírái olyannyira következetlenek, hogy szinte lehetetlen megmondani előre, milyen akcióért ítélnek büntetést és miért nem. Persze, a szabályok egyértelműek és adottak, ugyanakkor, mint majd' minden sportágban itt is vannak olyan helyzetek, amelyek erősen szubjektív megítélés alá tartoznak. És pontosan ilyen szituáció volt Sebastian Vettel és Lewis Hamilton párbaja a Kanadai Nagydíjon, ami szintén a futamgyőzelemért zajlott. Akkor a német megnyerte a versenyt, az öt másodperces időbüntetés miatt azonban mégis elvették tőle a trófeát.

Vettel: semmilyen ünnepséghez nem volt kedvem, szerintem mindenki tudja miért

Jókora balhé robbant ki a hétvégi Forma-1-es Kanadai Nagydíjon, miután a Nemzetközi Automobil Szövetség öt másodperces időbüntetéssel sújtotta a versenyben vezető Sebastian Vettelt. A Ferrari német világbajnoka idén először szerezte meg a pole pozíciót a szombati időmérő edzésen és a futamon is végig vezetett, végül mégsem ő vette át a győztesnek járó trófeát , hanem az a Lewis Hamilton, aki árnyékként követte riválisát a teljes verseny alatt és hibára is kényszerítette.

Bár nem vagyok az összeesküvés-elméletek híve, az FIA mintha valamiért fújna a Ferrarira, hiszen mindkét citált esetben a maranellóiak pilótája húzta a rövidebbet. Persze, ez könnyen lehet a véletlen műve is, de minimum érdekes. Abban pedig csak reménykedni tudunk, hogy a versenybírák megtartják jó szokásukat, és az ilyen előzéseknél, amilyen Verstappené is volt Leclerc-kel szemben, nem szabnak ki büntetést. Legyen szó bármely istálló, bármely versenyzőjéről.

Max Verstappen hatalmasat versenyzett Ausztriában

2019.06.30.
Dorogi László

A Red Bull holland pilótája három körrel a verseny vége előtt fosztotta meg Charles Leclercet pályafutása első futamgyőzelmétől.

Fotó: formula.hu

Némi iróniával azt is mondhatnánk, hogy június utolsó napján végre elkezdődött a Forma-1 2019-es szezonja. Persze, Lewis Hamilton és a Mercedes idén is egyértelműen uralja a mezőnyt - ezt jól alátámasztja a világbajnoki pontverseny állása is -, ám a spielbergi aszfaltcsík rövidsége és gyorsasága kiegyenlített küzdelmet ígért, különösen az időmérő fényében.

A szombati edzésen Charles Leclerc pályafutása második pole pozícióját szerezte meg a Ferrarival, míg a második legjobb időt Lewis Hamilton futotta, csakhogy a britet Kimi Raikkönen feltartása miatt három rajthelyes büntetéssel sújtották, amiből végül csak kettő lett Kevin Magnussen váltócseréjének köszönhetően. A büntetések után a második rajtkockából a tavalyi osztrák győztes Max Verstappen indulhatott, a harmadikról pedig Valtteri Bottas.

A rajtot Charles Leclerc kapta el a legjobban, ellenben Verstappen rettenetesen beragadt, Hamiltonnak komoly lélekjelenlétre volt szüksége ahhoz, hogy egy gyors manőverrel ki tudja kerülni a Red Bullt. Verstappen rengeteg pozíciót veszített és nem sokkal később a motorerejére is panaszkodott, egyáltalán nem tűnt úgy, hogy meg tudja ismételni tavalyi teljesítményét.

Mindeközben a kilencedik helyről startoló Sebastian Vettel gyorsan felegerészte magát csapattársa és a Mercedesek mögé, de Lando Norris is szépen tartotta a hatodik helyét a McLarennel. Ami szembetűnő volt ugyanakkor, hogy Lewis Hamilton a szokásosnál is agresszívabban vezet, a világbajnoki címvédő folyamatosan a penge élén táncolt és a határon autózott, a Mercedes alvázát rendre odacsapta a kerékvetőkhöz, ami meg is bosszulta magát. Első boxkiállásánál megpróbálkoztak a szerelők egy első szárny cserével, de ezzel sem sikerült visszanyernie tempóját, így a futam felénél világossá vált, hogy Hamiltonnak biztosan nem lesz esélye a Mercedes zsinórban tizenegyedik - rekordot jelentő - futamgyőzelmét megszerezni.

Az élmezőny kerékcseréit követően Leclerc, Bottas, Vettel, Verstappen sorrendben haladtak a versenyzők, ám a holland majd tíz körrel frissebb gumikkal vághatott neki a hajrának és mintegy varázsütésre a Red Bull lett a leggyorsabb autó a pályán. A holland nagy csatára kényszerítette a négyszeres német világbajnokot, de végül sikerült megelőznie, majd hiába panaszkodott a motorerő elszállására, Bottas sem okozott neki gondot.

Az utolsó tíz körnek úgy vághatott neki Charles Leclerc, hogy öt másodperc előnnyel vezeti a futamot Verstappen előtt, aki viszont a frissebb gumikon elképesztő sebességgel tüntette el hátrányát. Négy körrel a futam vége előtt teljesen megérkezett a monacóira, aki nagyon higgadtan és agresszívan védekezett, ám a 69. körben már tehetetlennek bizonyult, Verstappen agresszívan vetődött be elé egy kanyarban, majd agresszívan kivezette a pályáról.

Verstappen ezzel pályafutása hatodik győzelmét szerezte meg, Leclerc első győzelme pedig továbbra is várat magára, ugyanakkor a versenybírák a futam leintését követően elkezdték vizsgálni Verstappen előzését, így előfordulhat az is, hogy utólag megbüntetik öt másodperccel és elveszik a hollandtól zsinórban második Osztrák Nagydíjon aratott győzelmét.

Forma-1-es Osztrák Nagydíj, végeredmény

Frissítés, 20.11: Az ominózus incidenst követően mindkét pilótát beidézték a versenyfelügyelők és külön-külön elbeszélgettek velük. Ezt követően hozták meg a döntésüket, amelynek értelmében nem büntették meg Max Verstappent és így hivatalos a pályán látott végeredmény! 

A Jégemberé az év beszólása

2019.06.30.
Dorogi László

Kimi Raikkönen ismét hozta a formáját, és elmondta a véleményét Hamilton manőveréről, amit az Osztrák Nagydíj időmérő edzésének első szakaszában hajtott végre.

Fotó: Esentially Sport

Kifejezetten éles és izgalmas időmérő edzést hozott az Osztrák Nagydíj szombati napja, amit végül a Ferrari üdvöskéje, Charles Leclerc tudott megnyerni egy elképesztő körrekordot autózva. Ez a monacói második pole pozíciója pályafutása során, de a spielbergi időmérő edzés nem feltétlenül erről marad emlékezetes.

A Q1-ben ugyanis Lewis Hamilton éppen a felvezető körén ismerkedett a pályával és igyekezett megtalálni a gyors köréhez szükséges centimétereket, amikor az Alfa Romeo finn veteránja, Kimi Raikkönen már gyors körét futva hirtelen megérkezett az egyik kanyart kissé elméretező brit nyakába. Hamiltonnak nem volt más választása, kikanyarodott az aszfaltcsík mellé, de a finnt szemmel láthatóan felbosszantotta a világbajnoki címvédő teszetoszasága és megmutatta neki merre van az arra.

A Jégembert természetesen megkérdezték az esettel kapcsolatban az időmérő után, aki azonban a rá jellemző humorral csak annyit tett hozzá, hogy meglátott az égen egy repülőgépet és azt szerette volna megmutatni Hamiltonnak.

A britet egyébként három rajthelyes büntetéssel sújtották a versenybírók, így hiába szerezte meg az időmérő edzésen a második rajtkockát, csak a negyedik helyről indulhat. Hamilton büntetése egyébként három rajthelyes visszasorolás lett volna, de az időmérőn az ötödik helyen végző Kevin Magnussen váltócsere miatt 5 rajthelyes büntetést kapott, így az ötszörös világbajnok Leclerc, Verstappen és Bottas mögött a negyedik helyről startolhat a vasárnap délután 15.10-kor rajtoló Osztrák Nagydíjon.

Leclerc körrekorddal zsebelte be a pole pozíciót Ausztriában

2019.06.29.
Dorogi László

A monacói pilóta elképesztően jól összerakta minden mért körét, de nem lehet teljes a Ferrari öröme.

Fotó: formula.hu

Az már a pénteki és szombati szabadedzéseken körvonalazódni látszott, hogy az Osztrák Nagydíjon nem lesz nagy a különbség az élcsapatok pilótái között, s az igazat megvallva az egy héttel ezelőtti, unalomba fulladó Francia Nagydíj után szüksége is volt a száguldó cirkusz rajongóinak valamilyen versenyzésre emlékeztető előadásra, amit szerencsére meg is kaptak szombaton Spielbergben az időmérő edzésen.

A harmadik, szombati szabadedzést Charles Leclerc nyerte meg a két Mercedes előtt és az már ekkor borítékolható volt, hogy a Ferrarival ezen a hétvégén komolyan számolni kell, a fiatal monacói pilóta pedig az időmérőre is átmentette sebességét és sorra futotta az egyre jobb időket. Ami a mezőny végét illeti, némi meglepetésre sem Lance Stroll, sem Sergio Pérez nem tudott túllépni a kvalifikáció második szakaszába, igaz, a mexikói csupán 11 ezredmásodperccel futott lassabb köridőt, mint a még továbbjutó helyen záró Kevin Magnussen.

A Q2-ben különvált stratégiailag a Ferrari és a Mercedes az élcsapatok közül, a maranellóiak a lágyabb, az ezüst nyilak a keményebb keverékű abroncsokon vágtak neki ennek a szakasznak, az élmezőny pilótáinak köridejei pedig beléptek egy perc négy másodperc alá, a leggyorsabbnak pedig Charles Leclerc bizonyult, ugyanakkor a Pirelli előrejelzései alapján a Mercedesek hasonló keverékű abroncsokon jobb köridőt teljesíthettek volna. A mezőny második felében mindeközben többen is a nagy forgalom áldozatává váltak, a legnagyobb vesztes talán Daniel Ricciardo lett, aki csupán a 14. rajtkockát szerezte meg.

Az edzés utolsó szakasza rémálomszerűen kezdődött a Ferrari garázsában, ugyanis Sebastian Vettel autóján valami meghibásodott, s gyakorlatilag teljesen szét kellett szedniük a Ferrarit a szerelőknek - ekkor már sejthető volt, hogy a német számára véget ért az időmérő és a tizedik rajtkockából vághat neki a vasárnapi futamnak. Ezt pedig borzasztóan sajnálhatja, hiszen Leclerc tempóját látva reális esélye lett volna az olaszoknak az első két rajtkocka megszerzésére.

A monacói pilóta végül egy 1:03.003-as pályarekorddal utasította maga mögé a mezőnyt, a második rajtkockát Lewis Hamilton, a harmadik rajthelyet pedig Max Verstappen szerezte meg, a helyszínre kilátogató holland szurkolók tömkelegének nagy örömére.

Update: Lewis Hamiltont három helyes rajtbüntetéssel sújtotta a versenybírói testület, amiért feltartotta a Q1-ben Kimi Raikkönent. Az ötszörös világbajnok így hiába szerezte meg a második rajtkockát, vasárnap csak az ötödik helyről indulhat. Így Max Verstappen rajtol a második, Valtteri Bottas a harmadik helyről

Osztrák Nagydíj, időmérő edzés, végeredmény

Mercedes fölény Franciaországban (is)

2019.06.22.

A Monacói Nagydíj után ismét Lewis Hamilton autózta a leggyorsabb kört az időmérőn, így a brit az élről indulhat a vasárnapi futamon.

A szabadedzések után ott folytatták Mercedesek az időmérőt, ahol abbahagyták a gyakorlást: a Q1-ben Valtteri Bottas tudott az élre állni 1:30.550-es idővel, míg csapattársa csupán 59 ezreddel maradt el tőle. Ekkor még Charles Leclerc is csak 97 ezreddel volt lemaradva az első helyezett mögött, míg Sebastian Vettel csupán a 10. helyen jutott be a Q2-be. Az időmérő első szakaszában végül Robert Kubica, George Russell, Lance Stroll, Romain Grosjean és Daniel Kvyat búcsúzott.

A második felvonásban nem változott sokban a felállás: ismét Valtteri Bottas végzett az élen, viszont Sebastian Vettelnek sikerült felküzdenie magát a második helyre, ahol 69 ezreddel maradt el az 1:29.437-et autózó finntől. Végül Kevin Magnussen, Sergie Pérez, Nico Hülkenberg, Kimi Räikkönen és Alexander Albon esett ki a Q2-ben.

Végül a Q3-ban kijött a Mercedesek tényleges fölénye és Lewis Hamilton új körrekordot jelentő 1:28.319-es idővel behúzta az időmérőt. Csapattársa, Valtteri Bottas 286 ezreddel maradt el tőle, míg a harmadik helyen Charles Leclerc végzett. Sebastian Vettel velük szemben csupán a hetedik helyen végzett, míg Lando Norris és Carlos Sainz Jr. az ötödik és a hatodik helyre hozta be a McLarent.

Ezeket a cikkeket olvastad már?